Interessant dat je "speelfilm" hier als genre aanduidt (of lees ik dat verkeerd?) en "karakters" als onderwerp. Ik heb Whiplash (nog) niet gezien omdat het onderwerp en genre mij niet erg aanspreken, maar op het eerste oog lijkt mij het onderwerp van de film muziek, en het genre een drama? De laatste term houdt
vaak in dat het gaat over (de ontwikkeling van) karakters, iets wat jij blijkbaar ziet als onderwerp? Ik snap dat het verschil soms lastig te zien is en dat ze soms door elkaar lopen, een beetje als het zombie-actie-drama verhaal..
Dat gezegd hebbende heb je natuurlijk gelijk dat goede films je kennis kunnen laten maken met een genre óf onderwerp dat je niet als eerste zou kiezen. Dat vergt alleen een beetje (of veel

) inspanning, iets wat niet iedereen op kan of wil brengen. Ik ga Whiplash waarschijnlijk wel kijken omdat (1) ik van anderen (hier en elders

) heb gehoord dat het de moeite waard is en (2) vanwege de score op imdb. Zonder die aanbevelingen was de kans groot dat ik hem nooit zal zien, je moet films toch ergens op scannen en waarom niet op eigenschappen die in het verleden hebben gebleken niet voor vermaak te zorgen?