Och ik vond Borderlands ergens wel meevallen. Het is echt geen bijzondere film, verre van, maar het leek mij sowieso een onmogelijke taak om die game naar het grote doek te brengen. En moet zeggen, op een bepaalde manier zijn ze wel geslaagd.... denk alleen niet dat het is geworden wat men had gehoopt, maar dat komt ook omdat mensen naïef volhouden aan het idee dat als iets verfilmd gaat worden (boek, serie, theater, game, whatever) dat het 1:1 allemaal moet kloppen.
Je moet ergens kunnen accepteren dat de film gaat afwijken. Ja er is te weinig nadruk op alle diverse wapens en ze wisselen ook nooit van wapen, anderzijds: de film is maar 1,5 uur en als ze om de 20 minuten van wapen switchen dan komt dat ook raar over. Immers is Lilith een ervaren bounty-hunter of niet? Zo ja dan heeft ze toch haar eigen fav gun? Als ze op elke hoek vd straat een betere ziet liggen dan kijk je eerder naar een beginneling nietwaar? Gebrek aan bloed / te braaf, ja ergens wel.... Anderzijds de film barst al van de niet bijzondere CGI, ik had echt geen behoefte aan waterig CGI bloed met glitters bijv. Ik had liever een wat mooiere choreografie gezien. Roland zou te klein zijn of Tannis te oud... Hoe is dat ook maar enigszins relevant? Dit heeft toch geen enkele impact op de film verder? Hier is men teveel appels met peren aan het vergelijken vrees ik.
Wat ik vond van de karakters? Niet veel soeps.
Roland vond ik al in de games in vrij suf karakter, nu ook, dus prima.
Tina was in de games irritant en nu ook.... had alleen niet het idee dat ik een gestoorde Tina zag, maar een actrice die heel erg gestoord probeerde te doen.
Krieg/Psycho was naar mijn idee een foute/vreemde keuze. Niet alleen is een Psycho niet echt geschikt als buddy in de crew, maar het feit dat hij nauwelijks mag praten en geen gezichtsuitdrukkingen kon tonen werkte beroerd. Al het acteren moest dus gebeuren met z'n lichaam: blij, verdrietig, geschrokken, iets leuk vinden, iets lekker vinden....
Claptrap simpelweg even irritant en niet grappig als in de games, perfect gelukt, I guess.
Lilith en Tannis droegen voor mij de film, de enige karakters met nog tenminste een centimeter aan diepgang en hun eigen duidelijke (geloofwaardige) stijl.
Wat doet de film dan wel goed? Nou goed niet zoveel, maar redelijk is de worldbuilding. Gamers hebben hier een enorme voorsprong; het borderlands universum, de stijl, de humor, pandora, the vault, Eridians, alle verschillende coöperaties en wapenfabrikanten met ieder hun eigen stijl en insteek, de psycho's, de wilde beesten, de complete treurigheid en desolaatheid van Pandora..... het is nogal wat dat ze allemaal in 90-100 minuten moeten proppen. En dat is redelijk gelukt, maarrrr had van mij nog wel wat meer gemogen. De film geeft de kijker niet genoeg tijd om volledig in die bizarre wereld op te gaan, iets wat Dune bij mij wel lukte... maarja dan zit je al snel dik boven de 2 uur, en dan was het zeker niet meer de luchtige vlotte film die de makers voor ogen hadden. Misschien was de film dan qua ervaring meer de kant op gegaan van Rebel Moon (te lang, te saai, suffe actie, maar alle tijd om de wereld op te nemen... als je dat nog wil)
Conclusie: experiment geslaagd, maar dan ook echt op het randje...borderline.
Puur de film zelf: 4,5* uit de 10.
Rekening houdende met de haast onmogelijke opgave van Borderlands verfilmen: 5,5 a 6 uit de 10.
Ik kon er in elk geval net iets meer van genieten dan van Furiosa, wat ik echt een drama vond. Maar daar zal ik denk ik heel erg alleen in staan. Beiden spelen een beetje in dezelfde zandbak met zo'n "end of the world vibe". Met het verschil dat Furiosa niet voor het eerst die hele Mad Max wereld hoeft te introduceren, dat ze bij Fury Road nog zoveel mogelijk praktisch deden, en ze dus een vliegende start hadden... toch viel het eindresultaat tegen.
Bij Borderlands moeten ze wél alles introduceren, is er géén kans op zoveel mogelijk praktisch, en ook al valt dit eindresultaat ook tegen, vind ik het toch knapper dan wat ze met Furiosa hebben gedaan.
[
Voor 8% gewijzigd door
davidov op 03-09-2024 18:13
]