Sphere, een film gemaakt in 1998
Directed door oscar winnaar Barry Levinson (Rain Man)
Geschreven door Michael Crichton
Met in de hoofdrollen
Meervoudig oscar winnaar Dustin Hoffman (Kramer vs Kramer & Rain Man) als Norman
Oscar nominated Samuel L. Jackson als Harry
Oscar nominated Sharon Stone as Beth
Daarboven op hebben we nog Liev Schreiber als Ted en Peter Coyote als Barnes
Muziek gecomponeerd door Oscar winnaar Elliot Goldenthal (Doe jezelf een plezier en luister naar The Gift van Elliot Goldenthal)
Een rating op IMDB van 6.1 een Tomatometer van 13(!!!!!)% en Audience Score van 38%
"Critics Consensus
Sphere features an A-level cast working with B-grade material, with a story seen previously in superior science-fiction films."
Hoe is het zo fout kunnen lopen ?
Wel ik heb daarnet deze film nogmaals bekeken (de eerste keer in 20 jaar wellicht) nadat ik gemerkt had hoe erg deze film rated is op Rottentomatoes
En met een erg Kritrische blik moet ik zeggen dat ik van deze film hou, eigenlijk van zowat alles in deze film.
De toon, de sfeer, de muziek, de acteer prestaties (de minste prestatie kwam op naam van Peter Coyote)
Wetenschappelijk zijn we natuurlijk al bijna 30 jaar verder en is ons begrip van tijd vloeibaarder geworden.
Toch is het voor mij geloofwaardig, misschien ben ik wel een type van : I want to believe
Harry / Ted / Beth en Norman worden naar een plek in het midden van de oceaan gebracht omdat Norman ooit eens halfhartig een TL;DR geschreven heeft over hoe er moet omgegaan worden met een ontmoeting met aliens voor de Bush administratie.
Norman die het eigenlijk half voor de grap heeft opgevat beseft stilaan dat de kwestie terug aan het komen is voor in zijn kont te bijten

Hij verteld dit aan Harry die zweert zijn geheim voor zich te houden.
Het team dat door Norman samengesteld is uit een patiente van hem die toevallig bioloog is en waar hij toen een romatische relatie mee had, de zoon van een goede vriend, en een goede vriend zelf.
Er wordt besloten om af te dalen naar de zeebodem waar het schip onder 300 jaar oude koraal is begraven. (gecrasht ? )
Ik begrijp de negatieve reviews niet echt, misschien kijk ik ernaar met een te roze bril

Echter krijgt deze film van mij een 9/10
Deed mij denken aan Event Horizon en The Abyss (deze is wel nog wat beter dan Sphere

)