Ik heb het boek van 20.000 mijl onder de zee vroeger verslonden. Ook toen ik al iets ouder werd en naar Disneyland Parijs ging, vond ik het cool om de duikboot daar te zien.
Wat een verhaal heeft die Jules Verne toch geschreven. Daar is dan in 1954 ook een film rond gemaakt.
Dit is een futuristisch verhaal in een zéér oude jas. Dit heeft een vreemde kwaliteit die je niet direct zou verwachten van dit soort film.
Voor wie het verhaal niet kent: De film begint met dat er verhalen rond gaan dat er een 'monster' boten doet zinken in de stille oceaan en er vertrekt een schip om de juiste toedracht daarvan te onderzoeken. Er komt ook een 'professor Aronax' aan boord samen met zijn hulpje 'conseil' en 'Ned' (gespeeld door Kirk Douglas - de vader van Micheal Douglas) Uiteindelijk belanden zij op de onderzeeër "De Nautilus" en komen ze in contact met de excentrieke kapitein 'Nemo'.
Ik moet zeggen dat ik niet veel meer wist van het verhaal op zich, uit de boeken en ik was dus niet aan de film begonnen met bepaalde verwachtingen voor de verhaallijn.
Als je verder rekening houdt met het jaar waarin dat die gemaakt is, 1954, is het bijna niet voor te stellen dat dit op de wereld geraakt is.
Film is in kleur (daar waren ze op die moment al bijna 15 jaar mee bezig, maar toch) Er is effectief onderwater gefilmd en in Cinemascope (wat het blijkbaar allemaal groter doet lijken dan het in werkelijkheid is)
Je ziet uiteraard wanneer en met schaalmodellen is gewerkt en wanneer er effectief iets 'groot' in beeld komt.
Technisch gezien, voor zijn tijd, was dit echt een meesterwerk.
Nu, in 2023, als je deze film opnieuw of voor de eerste keer, ziet, kan je niet anders als onder de indruk zijn van de effecten en camerahoeken van toen.
Dan heb je ook nog het verhaal, kapitein Nemo wordt goed neergezet als een stugge man die zijn eigen beeld heeft en daar niet van zal afwijken. De wereld is slecht en hij heeft de oplossing maar gaat die niet delen. Aronax gelooft wel in de goedheid van de mens uiteindelijk en spoort de kapitein op elke mogelijke moment aan om 'verdraagzamer' te zijn.
spoiler:Uiteindelijk eindigd het verhaal met de telloorgang van de Nautilus en de overleving van Aronax, Conseil en Ned.