Ik kan me erg in deze review vinden. Dit klinkt misschien denigrerend maar ik had het gevoel dat Minority Report een goede morele basis had maar laat in het process een Hollywood producer binnenstapte en zei: "maak dit allemaal maar wat simpeler, begrijpelijker en plaats de focus wat meer op actie, dan kunnen we een bredere doelgroep aanspreken." Zo was het goede einde wel erg geforceerd en werd Tom Cruise wel erg gepresenteerd als de goede good guy die altijd de goede beslissing maakt zonder ook maar aan hem te twijfelen, terwijl er wel een hoop te betwijfelen valt.A.I. deed dit erg goed bij vlagen; visueel was de film erg mooi en de morele aspecten van het gebruik van robots waren een essentieel thema van de film. In Minority Report is dit wat minder; de morele kwesties rondom pre-crime worden niet aan de kijker voorgelegd om over te oordelen, de film doet dit zelf al voor je. [...] Het einde van de film is misschien nog het minst en enigszins geforceerd een happy ending. Dat had misschien wat beter gekund nog en had de film wat meer gravitas gegeven.
Uiteindelijk is Minority Report een prima film maar je zou door de prachtige aankleding en de initieel uitdagende premise misschien laten denken dat hij meer om het lijf heeft dan er werkelijk te zien is. Dit is niet een heel hoogdravend stuk werk van Spielberg maar het is een sterke actiethriller zoals er veel en veel te weinig gemaakt worden.
Zelf vond ik dit juist wel een kritiek punt van de film, doordat de sci-fi zulke gadgets en gizmo's zijn vond ik de world-building maar tegenvallen. Dit is geen geweer, het is een geweer die een pew geluid maakt! Dit is geen auto, maar een vliegende auto, voor de rest niks anders aan. Zo vond ik het hele principle van de rollende balletjes ook maar raar vormgegeven, alsof de makers van het systeem express het aantal informatie probeerde te limiteren, wat raar genoeg niemand betwijfeld, of alsof de producenten van de film een rare originele en herkenbare gimmick wouden toevoegen.Minority Report speelt zich een paar decennia in de toekomst af en dat betekent dat de wereld anders is, maar misschien niet heel anders. Geen lasers, ruimteschepen en rare outfits, de link met onze eigen samenleving moet gewaarborgd blijven. [...] De resterende sci-fi elementen zijn vooral gadgets en gizmo's - een groot deel waarvan inmiddels al achterhaald is in onze huidige samenleving! - en wat overblijft is een whodunnit.
Hetzelfde komt ook terug in het hele Pre-Crime systeem. Zo'n systeem heeft grote invloed op onze bevindingen van moraliteit en vrije wil, als politieagent zou je jezelf afvragen of je wel eigen keuzes kan maken. Misschien krijg je dan wel een beeld van dat de toekomstige misdadigers ook geen vrije wil hadden, maar gewoon op het verkeerde moment op de verkeerde plek waren. Of juist het tegenovergestelde, je begint te denken dat de misdadigers inherent slecht zijn aangezien hun misdaden vast staan. Kleine interacties tussen de actie door, een zin hier, een keer hier instemmen, het ruw of aardig behandelen van een misdadiger, een nieuwsbericht of gesprek op de achtergrond, kunnen al heel erg ver komen in zulke perspectieven laten zien zonder tijd of kostbare gesprekstijd te kosten. Dit vind ik echter wel missen in deze film.
Ik zou minority report daardoor een 7,5/10 geven. Het doet zijn best maar slaagt er naar mijn mening niet altijd in. Maar gebaseerd op jouw review moet ik A.I. Artificial Intelligence dan ook nog eens gaan kijken, die klinkt wel erg interessant.