@
MrVegeta @
corset
Ik heb The Lighthouse niet gezien (op een trailer en dialoog-scene na) dus ik ga uit van wat ik her en der op het internet gelezen heb over de film. Om te beginnen de definitie van een Arthouse-film: een film die qua content en artistieke visie zéér dicht bij het originele idee van de filmmaker zit. Het verhaal wordt vaak op een realistische manier verteld met een focus op motivaties van personages. Het wordt vaak onafhankelijk geproduceerd met een beperkt budget omdat grote studio's zich niet willen branden aan een bepaalde niche. Vaak wordt er gebruikgemaakt van echte locaties, weinig stunts en weinig special effects. Vaak zijn dergelijke films te zien op filmfestivals.
De regisseur heeft (samen met nog iemand) de film geschreven, dus ik neem aan dat hij zo dicht mogelijk bij zijn originele visie is gebleven

Als de dialoog-scene op Youtube een indicatie is van hoe alles in beeld wordt gebracht dan is dat best realistisch te noemen. Geen poespas, gewoon zoals 't is. Focus ligt behoorlijk op de twee personages. Er is (deels) gefilmd op locatie bij een echte vuurtoren met oldskool-apparatuur voor een zo authentiek mogelijke look. Het budget was 4 miljoen dollar en de film was te zien bij diverse filmfestivals.
Puur objectief bekeken is The Lighthouse dus een arthouse-film en juist door de manier waarop de film gemaakt is, met oud spul, is het best een speciaal project (nogmaals, objectief bekeken). Hoe het verhaaltechnisch is, geen idee, maar technisch is het geen normale productie.
En dan hebben we ook nog het volgende:
Pathé Alternative Cinema speelt in op de groeiende behoefte naar kwaliteitsfilms. PAC selecteert mooie films die iets extra's brengen; met diepgang, adembenemende achtergronden en een verhaal dat lang blijft hangen.
Deze films krijgen vaak minder aandacht dan films uit Hollywood, maar winnen de laatste jaren snel aan populariteit. Geniet dus bij Pathé van deze ontroerende en krachtige PAC-films.
Pathé doet dus niet alleen de blockbusters maar inderdaad ook de alternatieve films. Het is niet allemaal arthouse, maar vaak wel onbekendere of 'kleinere' films. Niet het 100+ miljoen dollar geweld uit Hollywood, maar bijvoorbeeld een JoJo Rabbit dat een budget had van 14 miljoen (wat voor films tegenwoordig echt bizar weinig is). Toevallig ook een film die de rondte deed op diverse filmfestivals voordat ie in de bios verscheen

Om terug te komen bij arthouse: ik persoonlijk vind het een kut term. Het zegt niks namelijk. De naam die Pathé hanteert, namelijk Alternative Cinema, vind ik een stuk beter. Het is cinema, maar wijkt af van de standaard Hollywood-meuk die we inmiddels wel kennen. Vaak hate it or love it, wat experimenteel, artsy en noem maar op. En dat is volgens mij precies wat The Lighthouse is
@
Outerspace Bovenstaande is niet bedoeld als knuppel in het hoenderhok, alleen een objectieve kijk op de discussie die er speelde