"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Goldie (2019) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: N/A | Genre: Drama | Runtime: 88 min | MPAA: N/A Toch even een review; want wat was dit een slechte film zeg. Het acteerwerk was (denk ik) wel ok, maar het waren zulke vreemde figuren die totaal niet likable waren. Het verhaal liep eigenlijk nergens naartoe, en bevatte weinig tot geen verassingen. Met effecten werden kleuren toegevoegd en enkele gedachtes die Goldie had, al zagen die er erg slecht uit. Waarom ik ook toch even een review wilde typen was mijn verbazing toen in een scene muziek werd gebruikt die ik zó bizar maar ook grappig vond. Hier heb je wel eens de Internet gekkies compilaties. In deze film werd een remix lied van Internetgekkie "kraakaka" gebruikt in een serieuze scene. Dit laat voor mij zien hoeveel moeite is gestoken in deze film. Lekker niet gaan naar deze film, er draait voldoende ander moois! | |
![]() ![]() ![]() ![]() |
I Want to Eat Your Pancreas (2018) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.8 | Genre: Animation, Drama, Family, Romance | Runtime: 109 min | MPAA: Not Rated Een jongen, een grotere introvert dan Fort Knox met daarmee ook bijkomende dramatische sociale vaardigheden, komt achter het geheim van een vrolijk meisje, Sakura, uit zijn klas: ze heeft een zieke alvleesklier (Pancrea) waardoor ze niet lang meer te leven heeft. Sakura ziet dit als een mogelijkheid om samen met hem nog het beste uit haar leven te halen, met de enige persoon die haar geheim weet en daar niet emotioneel op reageert. Het verhaal schrijft zichzelf en is niet al te origineel maar is gelukkig wel gewoon haarfijn uitgewerkt, je weet wat er gaat gebeuren maar het raakt je toch genoeg om zichzelf goed voort te zetten. Audiovisueel weer een pareltje, bijvoorbeeld het vuurwerk en de bloeiende kersenbomen zijn adembenemend mooi gemaakt. De film heeft echter wel een enkel probleem: de jongen is niet het leukste protagonist omdat hij is zo actief en open als een steen is. Aan de ene kant is het mooi hoe hij van deze ervaringen leert en groeit en hij hij zo in contrast staat met Sakura, en hoe zijn enorme introversie juist een soort van comfort voor Sakura is aangezien hij haar dood "accepteert", oftewel in het begin niet echt op reageert. Maar dit zorgt er ook wel voor dat het in de eerste 30 minuten moeilijk is om veel om het verhaal te geven. Daardoor heb je minder binding met de personages en komt het trieste einde minder hard over dan gehoopt. Nog steeds een enkel traantje weg moeten vegen, maar minder dan gehoopt. | |
Grave of the Fireflies (1988) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 8.5 | Genre: Animation, Drama, War | Runtime: 89 min | MPAA: Not Rated Een jongen probeert in de tweede wereldoorlog in Japan te overleven samen met zijn jonge zusje waar hij zijn hele leven aan wijdt. In en in trieste film, bruut en deprimerend. De film komt uit 1988, wat voor animatie al erg gedateerd is maar daar merk je niet veel van. Het is echt een film over overleven en liefde tussen broer en zus, er wordt niet in gevochten en de vijand blijft ver weg, de napalm en de honger zijn de vijanden. Dit zorgt voor een goede focus op de echte verschrikkelijke gevolgen van oorlog: die van de zwaar getroffen normale burger. Een puntje van kritiek is wel dat ik de personages niet heel sterk vond. Ik voelde niet vele diepte achter de broer en zus. Ik kan niet echt uitleggen waarom dit komt aangezien als ik technisch naar de film kijk ik geen fouten hierin kan vinden, maar dit is gewoon mijn beleving. Nog steeds een erg goede film, maar niet zo'n grote impact als veel andere kijkers hadden. | |
5 Centimeters Per Second (2007) | ![]() |
Tweakers: 9.0 | IMDb: 7.6 | Genre: Animation, Drama, Romance | Runtime: 63 min | MPAA: TV-PG Dit is een erg bijzondere roman. Het gaat over Takaki, een jongen die constant op zoek is naar liefde, geluk, nut en voldoening, hij heeft spijt en leeft eigenlijk een beetje richtingloos. In drie korte verhalen wordt zijn liefdesleven en persoonlijkheid ontwikkelt en uitgediept. Om het maar kort te houden: hij probeert voornamelijk een holte in zijn leven op te vullen maar slaagt daar niet in. Dit maakt het een mooie roman met een unieke richting, niet gericht op een normale relatie maar meer op zijn emoties. Om in de spoilers te gaan: spoiler: de film begint met een bittersweet verhaal waarin hij een dag doorbrengt met de liefde van zijn leven, ook al heeft hij dat op het moment niet door. Dit gevoel van geluk en liefde probeert hij te vinden in de komende twee verhalen maar het lukt hem niet. Hij begint met een gevoel van leegte en eindigt hiermee. Eigenlijk had hij in het eerste verhaal zijn liefde moeten uiten: om daarna of voor altijd samen te zijn of dat als het niet werkt, na een gebroken hart, verder te leven. Echter leeft hij in een soort limbo. Visueel gezien ook een van de mooiste films die ik ken, de andere twee die ik vandaag gewaardeerd heb zien er ook goed uit maar deze pakt de kroon. Elke frame zit vol met details en is snoep voor het oog. De film is traag, ook al duurt hij maar 1 uur, en er gebeurt niet verschrikkelijk veel in. Echter zit het zo bomvol subtiele emoties en prachtige beelden dat deze snelheid van maar 5 centimeter per seconde niet zo erg is. Hierdoor is het een rare film om te beoordelen: aan de ene kant vond ik er niet super veel aan maar aan de andere kant ben ik wel super blij dat ik hem gekeken heb. | |
Toevallig alle drie bijna hetzelfde punt gegeven, maar ze waren alle drie erg verschillend maar ook gewoon redelijk goed.
[ Voor 22% gewijzigd door markdm op 23-01-2020 00:08 ]
1917 (2019) | ![]() |
Tweakers: 5.5 | IMDb: 8.6 | Genre: Drama, War | Runtime: 119 min | MPAA: R Damn wat een film. Gister in de bios gezien en ben nog steeds een beetje flabbergasted ervan. Zag hem in Kinepolis Den Bosch met Laser Ultra en Dolby en daar maakt de ervaring echt het verschil. Het verhaal en dialogen zijn op zichzelf misschien niet hoogstaand, maar de beelden erbij en de hele ervaring is echt uniek. Ondanks de waslijst aan Digital Artists kon ik maar heel weinig CGI ontdekken en ook het detecteren van punten waarop geknipt is, was lastig (al zat ik er niet echt naar te zoeken). Ik wist vooraf dat het een film was met lange scenes, maar dit had ik echt niet verwacht. Heel indrukwekkend en een technisch hoogstaande film. Het is echt een film die je in de bios moet kijken, omdat ie thuis niet helemaal de ervaring zal bieden. Muisstil was het in de zaal op menig moment (zo stil dat ik op bepaalde punten maar even ophield met popcorn, omdat het anders storend zou zijn voor de rest) en qua geluid ook geen hele drukke film. Wel zijn de geweren erg luid en fel (zoals het hoort). Top is ook dat eigenlijk alles met een steadycam gefilmd is en je dus alles goed kunt zien. Ik hoop dat dit een (her)nieuw(d)e trend is die weer even aanhoudt in films. Grappig ook dat deze film meer timmerlui en schilders bevatte in de aftiteling dan menig film aan CGI lui heeft staan. En kudo's voor de acteurs om deze fysiek zware film zo mooi in beeld te brengen. Samen met de cinematografie is het echt een kunststuk. Beste film die ik in de afgelopen 5 jaar heb gezien. Echt helemaal mijn ding! | |
Je review heeft me erg benieuwd gemaakt naar deze film! Waar heb je deze gevonden?markdm schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:40:
Genereer je eigen UBB code review
5 Centimeters Per Second (2007) [Afbeelding: 5 Centimeters Per Second (2007)] Tweakers: 9.0 | IMDb: 7.6 | Genre: Animation, Drama, Romance | Runtime: 63 min | MPAA: TV-PG Dit is een erg bijzondere roman. Het gaat over Takaki, een jongen die constant op zoek is naar liefde, geluk, nut en voldoening, hij heeft spijt en leeft eigenlijk een beetje richtingloos. In drie korte verhalen wordt zijn liefdesleven en persoonlijkheid ontwikkelt en uitgediept. Om het maar kort te houden: hij probeert voornamelijk een holte in zijn leven op te vullen maar slaagt daar niet in. Dit maakt het een mooie roman met een unieke richting, niet gericht op een normale relatie maar meer op zijn emoties. Om in de spoilers te gaan:spoiler:de film begint met een bittersweet verhaal waarin hij een dag doorbrengt met de liefde van zijn leven, ook al heeft hij dat op het moment niet door. Dit gevoel van geluk en liefde probeert hij te vinden in de komende twee verhalen maar het lukt hem niet. Hij begint met een gevoel van leegte en eindigt hiermee. Eigenlijk had hij in het eerste verhaal zijn liefde moeten uiten: om daarna of voor altijd samen te zijn of dat als het niet werkt, na een gebroken hart, verder te leven. Echter leeft hij in een soort limbo.
Visueel gezien ook een van de mooiste films die ik ken, de andere twee die ik vandaag gewaardeerd heb zien er ook goed uit maar deze pakt de kroon. Elke frame zit vol met details en is snoep voor het oog. De film is traag, ook al duurt hij maar 1 uur, en er gebeurt niet verschrikkelijk veel in. Echter zit het zo bomvol subtiele emoties en prachtige beelden dat deze snelheid van maar 5 centimeter per seconde niet zo erg is.
Hierdoor is het een rare film om te beoordelen: aan de ene kant vond ik er niet super veel aan maar aan de andere kant ben ik wel super blij dat ik hem gekeken heb.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7 / 10
Scranton! What? The electric city.
De film is van Makoto Shinkai, dezelfde maker als Your Name, die ik eerder een 10/10 heb gegeven. Deze maandag komt Weathering with You uit in Nederland, de meest recente film van hem. Ik heb deze film ook wel enkele weken geleden gezien, maar door de release van Weathering with You werd ik eraan herinnerd en besloot er ik nu een review van te schrijven.Megatron schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:52:
[...]
Je review heeft me erg benieuwd gemaakt naar deze film! Waar heb je deze gevonden?
Ik heb de film via de hoge zeeën bemachtigt, maar gelukkig staat hij volledig op youtube! De ondertiteling werkt ook redelijk goed als ik zo kijk.
-edit-
Zo te zien is hij offline gehaald. Wel raar want de film stond al meer dan 7 jaar op youtube dus daarom dacht ik dat het wel goed zou zijn, maar blijkbaar toch niet.
[ Voor 27% gewijzigd door markdm op 24-01-2020 09:26 ]
Ik vraag mij hierbij dan altijd af.. Waarom ben jij dan wél gegaan?Houstyn schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:15:
Goldie (2019) [Afbeelding: Goldie (2019)] Tweakers: N/A | IMDb: N/A | Genre: Drama | Runtime: 88 min | MPAA: N/A Toch even een review; want wat was dit een slechte film zeg. Het acteerwerk was (denk ik) wel ok, maar het waren zulke vreemde figuren die totaal niet likable waren. Het verhaal liep eigenlijk nergens naartoe, en bevatte weinig tot geen verassingen. Met effecten werden kleuren toegevoegd en enkele gedachtes die Goldie had, al zagen die er erg slecht uit.
Waarom ik ook toch even een review wilde typen was mijn verbazing toen in een scene muziek werd gebruikt die ik zó bizar maar ook grappig vond. Hier heb je wel eens de Internet gekkies compilaties. In deze film werd een remix lied van Internetgekkie "kraakaka" gebruikt in een serieuze scene. Dit laat voor mij zien hoeveel moeite is gestoken in deze film. Lekker niet gaan naar deze film, er draait voldoende ander moois![Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]2 / 10
Je moet toch een bepaalde verwachting hebben van een film, en ik snap dat het dan wat kan tegenvallen, dus misschien had je een 8 verwacht en is het een 5-6, maar alles wat onder de 4 zit is in feite een complete mismatch tussen verwachting en resultaat. Had je trailers gezien die leuk leken oid?
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
Critici zijn volgen mij lovend over de film. Puur om die reden heb ik ook wel 's een film aangezet ook al kon de trailer me niet echt boeien. Echter, kijkende naar de trailer (had 'm nog niet gezien) zou ik deze links laten liggen. Lijkt enorm op een arthouse-achtige film (of hoe je het ook moet noemen) en het onderwerp of de setting kunnen de meeste Nederlanders zich waarschijnlijk totaal niet in verplaatsen. Waarschijnlijk dus een enorme hate it or love it type film.Angeloonie schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:16:
[...]
Ik vraag mij hierbij dan altijd af.. Waarom ben jij dan wél gegaan?
Je moet toch een bepaalde verwachting hebben van een film, en ik snap dat het dan wat kan tegenvallen, dus misschien had je een 8 verwacht en is het een 5-6, maar alles wat onder de 4 zit is in feite een complete mismatch tussen verwachting en resultaat. Had je trailers gezien die leuk leken oid?
Ik heb een hele tijd terug The Florida Project gekeken. Trailer is niet perse heel speciaal, maar critici waren erg positief dus ik heb de film gekeken. Best een aardige film, maar niet zo speciaal dat het me enorm bijgebleven is.
Te gek, dank! Die ga ik dit weekend eens bekijken :-)markdm schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:07:
[...]
De film is van Makoto Shinkai, dezelfde maker als Your Name, die ik eerder een 10/10 heb gegeven. Deze maandag komt Weathering with You uit in Nederland, de meest recente film van hem. Ik heb deze film ook wel enkele weken geleden gezien, maar door de release van Weathering with You werd ik eraan herinnerd en besloot er ik nu een review van te schrijven.![]()
Ik heb de film via de hoge zeeën bemachtigt, maar gelukkig staat hij volledig op youtube! De ondertiteling werkt ook redelijk goed als ik zo kijk.
Scranton! What? The electric city.
The Place Promised in Our Early Days (aka Beyond The Clouds, The Promised Place) is ook een goeie film van Makoto Shinkai.
[ Voor 24% gewijzigd door josh-hill op 23-01-2020 18:54 ]
jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio
Gemini Man (2019) | ![]() |
Tweakers: 6.7 | IMDb: 5.7 | Genre: Action, Drama, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 117 min | MPAA: PG-13 Wow! Geen technisch meesterwerk maar ik ben wel onder de indruk van de technische kwaliteiten van deze film. Qua plot niet erg bijzonder en het einde is tamelijk cheesy maar technisch gezien vind ik deze film echt een prestatie. De jongere digitale versie van de hoofdpersoon overtuigt behoorlijk tot aan het laatste kwart van de film, daarna worden de digitale trekjes steeds zichtbaarder, vooral in de laatste scene bij de universiteit in daglicht. Ik vermoed dat de CGI nog ff niet veel beter kan dan dit of er het budget niet voor was. Het is Lee vergeven. Hij heeft het wederom gedurfd om een HFR film te maken en alhoewel ik hem niet in de originele 120 fps heb gezien maar in een bescheiden 60 fps in the convenience of my own home was ik erg onder de indruk. Eigenlijk was de enige reden dat ik deze film ben gaan kijken de HFR. Heerlijk vloeiend en geen storende judder meer, vooral bij pans. Het kijkt heerlijk weg omdat de neppe 24fps me niet in de weg zaten. Met 120 fps moet het nog beter zijn. Ik ben een fan en ik hoop dat 120fps ooit de standaard gaat worden, 60 fps zou al fantastisch zijn en mij de investering van zware frame interpolatie middels Smooth Video Project schelen die ik nu steevast toepas op alle low framerate (LFR) bronnen. Aanvankelijk keek ik wat scenes op mijn pc met LCD-scherm en schrok me dood. Allemaal fletse kleuren waardoor sommige scenes er al snel nep uit zagen (soap opera effect?). Gelukkig was dat hele gevoel weg toen ik deze op mijn gecalibreerde plasma-tv ging kijken. Ik vraag me werkelijk af wat anderen tegen HFR hebben. Het zou teveel realisme geven waardoor kijkers op andere manier gaan kijken, de scenes gaan aanvoelen als een filmset en er een gevoel van nepheid wordt ervaren. Ik herken dat totaal niet. Het is voor mij eerder andersom, 24fps is overduidelijk stotterig en een belediging voor mijn ogen en hersenen. Zoals gezegd ervaar ik dat bij 60fps amper meer en bij 120fps zal voor mij het feest compleet zijn. En Ang Lee begrijpt dat en daar dank ik hem voor. Aan het plot moet hij wel werken want dit overstijgt nauwelijks de middelmaat. Tot slot nog een paar woorden over de actiescenes. Die zaten gedurfd in elkaar. Met 60/120 fps kan je namelijk minder verbergen. Helaas kon niet worden voorkomen dat op een paar momenten de CGI-motion onnatuurlijk aanvoelde, vooral bij het einde van de motorachtervolging. Maar technisch gezien vond ik het knap in elkaar zitten. Daar zal heel wat werk in gestoken zijn. De overige actiescenes waren stuk voor stuk pareltjes. Dat is wel aan Lee toevertrouwd. Jammer van het verhaal.....oja, dat had ik al gezegd. The final verdict dan, alles in ogeschouw nemende. Plot: 6 Techniek: 9 Het gemiddelde staat hieronder. Ik vrees dat HFR geen mainstream gaat worden want er is erg veel verzet tegen. Veel liever blijft de massa bij de prehistorische 24 fps, misschien wel vanwege alle gebruikte LCD's met slecht contrast. Jammer voor mij, maar goed, de massa bepaalt. Desalniettemin heb ik van Gemini man genoten en hoop ik dat er af en toe nog een HFR film met een goed verhaal voorbijkomt. Thanks for the treat Mr. Lee! | |
Lijken me alle 3 mooie films, maar emotioneel best zwaar, is dat ook zo?markdm schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:40:
Toevallig alle drie bijna hetzelfde punt gegeven, maar ze waren alle drie erg verschillend maar ook gewoon redelijk goed.
Bad Boys for Life (2020) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.2 | Genre: Action, Comedy, Crime, Thriller | Runtime: 123 min | MPAA: R Afgelopen woensdagavond gezien tijdens de BBQ & Beer night bij Kinepolis (waarbij de burgers blijkbaar gewoon de goedkope burgers waren van de Burger King, maar dat mocht de pret niet drukken). Als tiener de eerdere Bad Boys films gezien en echt van kunnen genieten. Van wat ik mij kan herinneren waren ze daar veel meer bad-ass en maken ze hier een beetje gebruik van hun wat oudere leeftijd. Vooral Martin Lawrence lijkt wat gewicht erbij gekregen te hebben en daar wordt in de film gebruik van gemaakt. De humor is weer goed en actie is ook genoeg aanwezig. Niet helemaal bios waardig misschien, maar zeker leuk om een keer thuis aan te zetten als hij uitgekomen op een streaming dienst of dvd/blu-ray. | |
Jazeker, maar hoe verschil wel weer qua film.Louw Post schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 06:59:
[...]
Lijken me alle 3 mooie films, maar emotioneel best zwaar, is dat ook zo?
I Want to Eat Your Pancreas is natuurlijk emotioneel zwaar omdat haar dood onontkombaar is, maar de film heeft nog wel een positieve ondertoon. Het leven is het waard, relaties met anderen zijn belangrijk en mooi en je moet het beste uit je leven halen. De film is niet echt feelsgood zoals bijvoorbeeld The Intouchables maar heeft wel zeker sommige van de optimistische elementen. De film is niet permanent licht of donker maar er tussenin.
Als je de vorige film analogisch kan zien als een mooie zonsondergang is Grave of the Fireflies een permanente pikzwarte nacht zonder ook maar een enkele ster aan de hemel. De broer-zus liefde is mooi maar de film laat geen enkele ruimte voor hoop. Dus deze is emotioneel zeker een zwaargewicht.
5 Centimeters Per Second is moeilijker te beoordelen. Ten eerste heb ik hem al een tijdje terug gezien. Daarnaast heeft de film ook niet echt een spectaculaire "gutwrecking" climax zoals de andere twee. Het is ook niet echt een heel pessimistisch film, maar blij ook zeker niet.
Een vierde aanbeveling is A Silent Voice, ook een erg goede anime roman over depressie en pesten.
[ Voor 3% gewijzigd door markdm op 24-01-2020 09:37 ]
Ook niet voor de actie? Mij lijkt dat de film een stuk spannender is als je hem in de bios kijkt, maar als de film verder niet bijzonder is, dan kan ik je begrijpen.Louw Post schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 06:59:
[...]
Niet helemaal bios waardig misschien, maar zeker leuk om een keer thuis aan te zetten als hij uitgekomen op een streaming dienst of dvd/blu-ray.
Zit bij deze ook te dubben of ik hem in de bios wil zien.
Laatst bij Amazon gekocht. Nog eens gaan kijken. Gisteren The Place Promised in Our Early Days gekeken. Schitterende film. Op de blu-ray staat ook een korte film die Makoto Shinkai zo ongeveer in zijn eentje heeft gemaakt (Voices of a Distant Star), maar daar vond ik niet zo veel aan en daarvan is de productiekwaliteit ook veel minder natuurlijk. Valt wel op dat de thematiek van al zijn films veel van elkaar weg hebben, maar dat zie je wel vaker.markdm schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:34:
[...]
Een vierde aanbeveling is A Silent Voice, ook een erg goede anime roman over depressie en pesten.
1917 (2019) | ![]() |
Tweakers: 6.6 | IMDb: 8.6 | Genre: Drama, War | Runtime: 119 min | MPAA: R Wat een overweldigende ervaring is deze film! Van begin tot eind in spanning en bijna ademloos op m'n stoel gezeten. Was ook helemaal stil in de bioscoop. De One-Shot take methode is technisch verbluffend knap gemaakt. Wat mij betreft absoluut het geld waard om deze film in de bioscoop gezien te hebben. | |
1917 (2019) | ![]() |
Tweakers: 7.1 | IMDb: 8.6 | Genre: Drama, War | Runtime: 119 min | MPAA: R Technisch hoogstandje, zeker door de single shot techniek, maar voor mij was de film te traag en (mede daardoor) saai en kon ik de aandacht er niet bijhouden. Na een uur had ik het gehad, zeker toen ik zag dat ik nog een uur te gaan had. Was de film 90 minuten lang dan had ik deze nog wel afgekeken. Ik snap de awards die deze film krijgt voor de technische hoogstandjes prima, maar qua verhaal is het voor mij een 'meh'. ![]() | |
There's no place like 127.0.0.1
Dus je bent de bioscoop uitgelopen?MatHack schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:46:
1917 (2019) [Afbeelding: 1917 (2019)] Tweakers: 7.1 | IMDb: 8.6 | Genre: Drama, War | Runtime: 119 min | MPAA: R Technisch hoogstandje, zeker door de single shot techniek, maar voor mij was de film te traag en (mede daardoor) saai en kon ik de aandacht er niet bijhouden. Na een uur had ik het gehad, zeker toen ik zag dat ik nog een uur te gaan had. Was de film 90 minuten lang dan had ik deze nog wel afgekeken. Ik snap de awards die deze film krijgt voor de technische hoogstandjes prima, maar qua verhaal is het voor mij een 'meh'.![]()
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]6 / 10

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Avengers: Infinity War (2018) | ![]() |
Tweakers: 7.9 | IMDb: 8.5 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi | Runtime: 149 min | MPAA: PG-13 Ik loop dus altijd wat echter. Sinds Disney+ ben ik begonnen om alle Marvel films te kijken. Ik doe dit voornamelijk in het vliegtuig. In de afgelopen tijd heb ik een aantal matige en een aantal leuke films bekeken uit de Universe. Maar echt overwhelmed was ik nooit. Tot nu Wat een enorm gave film. Alle verhaallijnen komen nu opeens echt bij elkaar. Al die karakters zorgen voor een enorme rollercoaster van een film. Ik heb van begin tot einde genoten. Ik kan niet wachten op Endgame. Maar eerst de tweede Ant-Man kijken | |
Voor de actie is het het wel waard, maar zo super veel actie heeft deze film niet. I.t.t de vorige delen.Martinspire schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:58:
[...]
Ook niet voor de actie? Mij lijkt dat de film een stuk spannender is als je hem in de bios kijkt, maar als de film verder niet bijzonder is, dan kan ik je begrijpen.
Zit bij deze ook te dubben of ik hem in de bios wil zien.
Hmm, dat is wel jammer, maar gaat het dit keer wel om het verhaal dan? Ik dacht juist dat het altijd gewoon een flutverhaaltje was om de actie aan elkaar te knopen, net als bij Fast & FuriousLouw Post schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:25:
[...]
Voor de actie is het het wel waard, maar zo super veel actie heeft deze film niet. I.t.t de vorige delen.
[ Voor 27% gewijzigd door Martinspire op 24-01-2020 20:58 ]
Is het ook nog wel een beetje, alleen wat meer flutverhaal en iets minder actie dan voorheen.Martinspire schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:58:
[...]
Hmm, dat is wel jammer, maar gaat het dit keer wel om het verhaal dan? Ik dacht juist dat het altijd gewoon een flutverhaaltje was om de actie aan elkaar te knopen, net als bij Fast & Furious
The Grandmaster (2013) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.6 | Genre: Action, Biography, Drama, Romance, War | Runtime: 130 min | MPAA: PG-13 Prachtig gefilmd, goed geacteerd (met name door Ziyi Zhang) en een mooie soundtrack, maar deze film van Wong Kar-wai gaat met een sneltreinvaart door het enigszins fictieve levensverhaal van Ip Man heen, waardoor er weinig momenten overblijven voor wat rust. Laat dit nou juist iets zijn waar deze regisseur normaliter in uitblinkt. De film zit (voornamelijk de eerste helft) vol met martial arts, maar in The Grandmaster draait het vooral om de filosofie achter de vechtkunst. De gevechten hebben dan ook meer weg van de wire-fu uit Crouching Tiger en Hero en er wordt veel gebruik gemaakt van slow motion. Het gevecht op het treinstation tussen Ziyi Zhang en haar rivaal is een cinematografisch hoogstandje. Ik zag de 112 minuten durende versie, dus wellicht dat de langere cut van 130 minuten wat meer te bieden heeft. | |
Ford v Ferrari (2019) | ![]() |
Tweakers: 6.6 | IMDb: 8.2 | Genre: Action, Biography, Drama, Sport | Runtime: 152 min | MPAA: PG-13 Goed, ik ben een race fan. En dat weerhield mij in eerste instantie ook beetje om deze film te gaan kijken. Dit omdat ik het maar een rare combinatie vind. Een race kijken heeft toch een totaal andere spanning dan een film kijken. Wellicht een documentaire zou ik dan eerder aanzetten. Maar ik ben blij dat ik hem heb aangezet. Deze film is zoveel meer dan een verhaal over race auto's. Dit is toch een stukje geschiedenis ingepakt in een mooi verhaal. Heerlijk in beeld gebracht, met een fijne rol voor Matt Damon. Het enige wat mij af en toe opviel was de CGI. Maar misschien komt dat doordat het zo "schoon" "strak" in beeld is gebracht. Een aanrader! Ook zeker een kans geven als je denkt "een race film, nee doe maar niet"... | |
The Two Popes (2019) | ![]() |
Tweakers: 8.5 | IMDb: 7.7 | Genre: Biography, Comedy, Drama | Runtime: 125 min | MPAA: PG-13 Deze film gaat over hoe dat Ratzinger word gekozen als paus maar vooral hoe dat Paus Franciscus paus werd. Wat een heerlijke film om naar te kijken. Ratzinger die allerlei politieke spelletjes probeert te spelen en Franciscus die daar nonchalant om heen fietste en totaal niet onder de indruk is. Franciscus die heel erg ingetogen is en met beide voeten op de grond staat tegen een Ratzinger die het beter weet. Ook al geloof je niet (zoals ik) dan is het nog steeds een erg goede film. Staat op Netflix. Zet aan en geniet er van. | |
Nee. Het is vooral een film, in mijn optiek, die aangeeft dat het ook allemaal mensen zijn en proberen om in hun ogen het beste te doen. Ik heb de film in ieder geval niet kunnen betrappen op het kiezen van een kant eigenlijk. Misschien door de manier waarop men Ratzinger in beeld brengt maar dat vind ik persoonlijk wat ver gezocht.Martinspire schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 12:16:
[...]
Maar is het nou een pro-kerk film? Of juist helemaal niet? Of er middenin?
[ Voor 12% gewijzigd door Webgnome op 26-01-2020 11:42 ]
The Mule (2018) | ![]() |
Tweakers: 6.6 | IMDb: 7.0 | Genre: Crime, Drama, Thriller | Runtime: 116 min | MPAA: R Gisteravond deze film van Clint Eastwood gekeken, gaat over een bloemkweker die op een onhandige manier betrokken raakt bij drugsmokel voor een Mexicaans kartel. Ik vond de hoofdrol (Clint zelf) prachtig en ingetogen neergezet, geen snelle actie misschien maar ik vond het een mooie goede film. | |
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Tweakers: 7.0 | IMDb: 7.2 | Genre: Action, Comedy, Crime, Thriller | Runtime: 123 min | MPAA: R Als je het hebt over onnodige en late sequels dan heb je het over Bad Boys for Life. De eerste film is inmiddels al 25 jaar oud en de laatste film is 17 jaar geleden uitgebracht. Bad Boys II was een vreselijke film die te lang duurde, gemonteerd was om epilepsie op te wekken en had een dun plot dat onnodig ingewikkeld werd verteld. Niet bepaald een film die een sequel verdiende. Ondanks dat Michael Bay was ingeruild als regisseur deed de trailer me vermoeden dat het nieuwe regisseurs duo Adil and Bilall de film in dezelfde manische Bay stijl hadden gemaakt. De film verraste me dan ook positief toen dat niet zo bleek te zijn. Ja, het is wel op zijn Bay's met mooie plaatjes en onnodige slow motion, maar je ziet zowaar wat er gebeurd. Het verhaal is niks verrassend en rechttoe rechtaan geschoten, maar daardoor is het wel te volgen. De oude rotten worden bijgestaan door wat frisse koppies. Buddy cops zijn immers niet meer hip tegenwoordig, je moet een Fast & Furious familie hebben. Verder niks mis met de extra karakters. Het enige minpuntje is de plofkop van Martin Lawrence. Nou was hij sowieso altijd al de zwakste schakel, maar zeker in deze film tegenover Will Smith die er nog steeds uitziet alsof hij net 30 is valt hij uit de toon. Ik moet eerlijk bekennen dat de fratsen van Marcus me soms wel hebben doen grinniken, maar het is nergens geloofwaardig dat hij een actieheld is. Dat zal verklaren waarom deze Bad Boys film vooral om Mike Lowrey draait. De film vond ik een lange zit, maar dat heb ik wel vaker. Moet elke film tegenwoordig minstens twee uur duren? De climax was wel erg tof in beeld gebracht. Vooral het shot waarbij de camera draaide vond ik leuk gedaan. Voor een late en onnodige sequel is het best een goed te pruimen film. | |
![]() ![]() ![]() |
Verwijderd
Terminator: Dark Fate (2019) | ![]() |
Tweakers: 3.5 | IMDb: 6.5 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi | Runtime: 128 min | MPAA: R Tsja ik was een tiener toen de eerste uit kwam dus "moest" deze kijken. Slecht? Niet echt. Goed? Niet echt. Origineel? Nee. Het is bijna een 1 op 1 remake van deel 2. Hij is in ieder geval beter dan de vorige want die was dramatisch slecht. Het is een beetje zoals Star Wars. De eerste delen worden nooit meer overtroffen en ik heb het allemaal wel gezien. Het wordt erg moeilijk erop verder te borduren zonder dat de "o ja o ja factor" om de hoek komt kijken. Ik zou zeggen na dit deel:"Er nu mee stoppen en met genoegen terugkijken op een concept waar veel mensen plezier aan hebben beleefd." | |
Nightbreed (1990) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.6 | Genre: Action, Fantasy, Horror | Runtime: 102 min | MPAA: R De bioscoopversie van Nightbreed is een rommeltje. Het is wel de meest creatieve en fantasierijke film uit Barker's oeuvre (Hellraiser, Lord of Illusions), maar deze film raakt in de tweede helft het spoor volledig bijster. De monsterlijke creaties zien er prima uit en ook de donkere, sprookjesachtige muziek van componist Danny Elfman is een lust voor het oor, maar de film weet niet goed wat het wil zijn. Horror, fantasy, bovennatuurlijk drama? Wellicht dat dit te verklaren is doordat de studio er flink de schaar in heeft gezet, waardoor bepaalde scenes onbegrijpelijk zijn geworden. Leuk om regisseur David Cronenberg (The Fly, Scanners) de rol van de verknipte dokter Decker te zien spelen, maar een acteerwonder is het niet. Hopelijk is de Director's Cut wat beter. Deze versie krijgt in ieder geval een klein zesje, want vermakelijk was het allemaal wel. | |
Big Fish & Begonia (2016) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.1 | Genre: Animation, Adventure, Drama, Fantasy, Romance | Runtime: 100 min | MPAA: PG-13 Geweldig geanimeerd Chinees sprookje over een tiener uit een mystieke wereld die, voor een ontgroeningsritueel in de vorm van een rode dolfijn, de mensenwereld in wordt gestuurd en zo in contact komt met een jongeman. Wanneer ze verstrikt raakt in de vissersnetten en de jongen haar probeert te redden, verdrinkt hij. Ze geeft haar halve leven op om hem te redden, maar om hem zijn eigen leven terug te geven moet ze zijn ziel - die de vorm van een dolfijn heeft aangenomen - opvoeden tot volwassenheid. Dat is niet zonder gevaren, want de aanwezigheid van een menselijke ziel verstoort de natuurlijke balans van hun wereld. Het verhaal van Big Fish & Begonia kan vrij lastig zijn als je niet bekend bent met alle Chinese folklore, want de film zit er vol mee, maar je kunt altijd nog vergapen aan de prachtige animatie en mooie soundtrack. Het is bewonderenswaardig dat deze film door een hele kleine studio van slechts een paar man groot is gemaakt, want de film oogt beter dan het meeste wat Disney en Pixar in elkaar flanst. Ik heb me in ieder geval prima vermaakt en dit is zeker een aanrader voor de liefhebbers van Spirited Away, Ponyo en Studio Ghibli-films in het algemeen. | |
Op deze aanrader heb ik vandaag deze film gezien.josh-hill schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:18:
[...]
Laatst bij Amazon gekocht. Nog eens gaan kijken. Gisteren The Place Promised in Our Early Days gekeken. Schitterende film.
The Place Promised in Our Early Days (2004) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.0 | Genre: Animation, Drama, Romance, Sci-Fi | Runtime: 91 min | MPAA: TV-PG Zoals we al van Makoto Shinkai gewend zijn, deze film is moeilijk te beschrijven en super origineel. Een diverse mix van genres, romantiek, Sci-Fi, drama, misery, worden weer goed door elkaar gehusseld zonder enige tegenstrijd. Om het maar heel kort te houden: in een alternatief Japan is het noordelijke eiland onder controle van de Soviet Unie en het zuiden onder de VS. Op het Soviet eiland staat een mysterieuze eindeloos hoge toren en Hiroki en Takuya hebben als doel om met een vliegtuig daar naartoe te vliegen. Een meisje, Sayuri, krijgt te horen van dit plan en wilt mee. Na dit begin gaat het niet precies volgens plan, splitsen verhaallijnen zich op en wordt het ook (soort van, Sci-Fi) bovennatuurlijk. Meer kan ik niet echt zeggen De artstyle van CoMix Wave Films (Your name, 5 Centimeter per Second) zorgt weer voor mooie achtergronden en settings. Ik blijf me maar verbazen hoe prachtig ze werken met licht en alles vullen met detail, het is iets minder dan de andere films maar niks om over te klagen. De personages zijn duidelijk met een andere techniek gemaakt als de achtergronden, het is duidelijk dat ze hier nog wat meer ervaring moesten opdoen om het te finetunen. Nog steeds mooi hoor. Het zelfde geld voor de muziek, erg goed maar niet spectaculair. Het verhaal is redelijk moeilijk dus je moet wel opletten. Maar hier heb ik toch wel echte grote punten van kritiek: centraal in elke verhaal is de "stake" van een conflict: dus wat er gebeurt als het plan niet lukt of juist wel, wat wint of verliest de protagonist of wereld? In deze film vond ik dit soms moeilijk bij te houden, dat zorgde voor een beetje een gebrek aan duidelijkheid en dus ook spanning. Hetzelfde gaat over de personages. Je kan ze zeker niet slecht noemen, maar ik vond hun overtuigingen en beweegredenen soms niet heel duidelijk. Na deze harde kritiek was het nog steeds een mooie ervaring om te kijken, dus nog steeds zeker een voldoende maar niet een meesterwerk zoals de andere twee films van Makoto Shinka die ik gekeken heb. | |
En morgen in de bioscoop naar Weathering with You, ik heb er zin in!
Dan zou ik thuis blijven. Ik vond Dunkirk fantastisch maar bij 1917 vond ik de 'one shot'-techniek het verhaal een beetje in de weg zitten. Technisch (en visueel) een verbluffende film maar écht spannend istie niet.Piet_Piraat7 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:17:
Ergens wil ik 1917 graag zien vanwege de technieken/beelden, maar wat mij tegenhoudt is dat sommige mensen het vergelijken met Dunkirk. Dat vond ik echt een hele saaie film.
Dat heb ik tegenwoordig ook. Waarom zo lang? Het voegt bij veel films weinig toe en vaak verslapt de aandacht volgens mijDroefsnoet schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:20:
De film vond ik een lange zit, maar dat heb ik wel vaker. Moet elke film tegenwoordig minstens twee uur duren?
[ Voor 67% gewijzigd door Harribo op 27-01-2020 11:16 ]
Ligt bij mij aan het type film. Soms ben ik er na 1,5 uur klaar mee, soms baal ik na 3 uur dat de film is afgelopen.Harribo schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:14:
[...]
Dat heb ik tegenwoordig ook. Waarom zo lang? Het voegt bij veel films weinig toe en vaak verslapt de aandacht volgens mij
This too shall pass
Verwijderd
Inderdaad, smaken verschillen gelukkig! Zo vind ik 1917 een wat meer traditionele oorlogsfilm terwijl Dunkirk een andere aanpak heeft (onpersoonlijk, bijna oppervlakkig). Overigens zijn ze beide - wat mij betreft - visueel en auditief erg sterk. Ik vond Dunkirk alleen qua vertelling wat origineler dan de lineaire (en dus ook one-shot) stijl van 1917. One shot is fantastisch maar het moet geen gimmick wordenVerwijderd schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:47:
@uFx Dunkirk fantastisch? Ik ben echt een liefhebber van dit genre en in dit genre was dit een van de slechtste films die ik ken. Smaken verschillen.
Ik heb Dunkirk alleen af gekeken omdat hij gemaakt was door christopher nolan en ik de rest van z'n films allemaal minstens 2 keer heb gezien. Ik vond er oprecht geen zak aan. Visueel was het wel een prachtige film, verder niks.Piet_Piraat7 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:17:
Ergens wil ik 1917 graag zien vanwege de technieken/beelden, maar wat mij tegenhoudt is dat sommige mensen het vergelijken met Dunkirk. Dat vond ik echt een hele saaie film.
Ben eergisteren naar 1917 geweest en deze vond ik super gaaf! De one-shot was een grote meerwaarde, het gaf mij echt het gevoel dat je aanwezig was in de film. In tegenstelling tot andere films waarbij deze gebruikt wordt (bijvoorbeeld birdman, waarbij ik het wel een gimmick vond). Ik zou zeggen, gewoon gaan. Ik vond hem namelijk alles behalve saai.
-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Het verhaal is misschien wat dunnetjes, maar ik zat van begin tot eind helemaal in de film.
-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //
Grootste punt bij Dunkirk qua verhaal was bij mij de vraag "hebben we nu het boeiendste gedeelte van die situatie gezien?". Volgens mij zat er veel meer verhaal en actie in die situatie en hebben ze er niet het beste uitgehaald. Het is me de laatste jaren bij meer films opgevallen dat ze niet de beste momenten laten zien, door hele situaties heen skippen en veel tijd rekken op momenten die eigenlijk weinig invloed hebben op het verhaal. En dat is ook waarom sommige films lang aanvoelen en de ander niet. 1917 was voor me gevoel vrij snel over, net als de laatste Star Wars of Avengers. Dan zit er gewoon veel verhaal in en gebeurt er veel. Bij films met een rustig tempo of veel filler, ga je je al sneller beseffen hoe lang je zit te kijken.
Waar zegt @Martinspire dat? Zijn mening is net zo relevant als die van iemand anders.. Ja een oorlogs film kan perfect zonder actie (zie Schindler's List, Grave of the Fireflies etc etc). Maar dat wil niet zeggen dat je geen kritiek mag hebben op degene met actie.P-Rock schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:04:
Dat gevoel heb jij misschien dat een oorlogsfilm altijd maar actie moet bevatten, omdat je anders op de tijd gaat zitten letten, maar er zijn talloze prachtige oorlogsfilms gemaakt waar er weinig tot geen in zit.
Maar goed, ik vond Dunkirk niet eens in de buurt komen van de echte oorlogs films. Zal dat ook komen omdat ik het te weinig actie vond? Of omdat het gewoon weer het standaard oorlogs filmpje was met een andere locatie en sausje.
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Ik denk dat niemand kan ontkennen dat Dunkirk technisch gezien een erg goede film is maar deze creatieve keuze van Nolan is denk ik een echte hit or miss, ik zelf vond hem erg goed maar daarom begrijp ik volledig dat het bij iemand anders niet goed viel.
Deze discussie gaat nergens meer heen. Jou mening is net zoveel waard als die van mij, Martin, de paus, de queen of England of de keizer van japan, of zelfs Verstappen.P-Rock schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:17:
Ik geloof niet, ook gezien de lengte, dat Nolan meer pretendeerde met Dunkirk dan een standaard oorlogsfilm.
Dus laten we accepteren dat we allemaal een andere mening hebben. Ik vond Dunkirk niks, maar dat heb ik met veel oorlogs films. En jij vind wat anders. Mooi toch?
Ik bedoel niet alleen actie met bommen en granaten. Ook dat er daadwerkelijk wat te doen was. Ik vond dat de film veel momenten pakte dat de soldaten stil zitten of van A naar B gaan, met als enige dreiging "de Duitsers komen eraan", die dan ook nog eens een paar kilometer weg zaten voor het grootste deel.P-Rock schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:04:
Dat gevoel heb jij misschien dat een oorlogsfilm altijd maar actie moet bevatten, omdat je anders op de tijd gaat zitten letten, maar er zijn talloze prachtige oorlogsfilms gemaakt waar er weinig tot geen in zit.
Verder worden zowel Dunkirk als 1917 nog veel als actiefilm getoond in de trailers en dat is met beiden dus eigenlijk niet waar. Wat bij Dunkirk ook niet helpt is dat je al wel weet hoe het gaat verlopen en bij 1917 was er nog veel open en weet je ook niet hoe het strijdveld erbij ligt waar ze naartoe lopen.
Maar zoals ik zeg, bij Dunkirk had ik nogal moeite met de soundtrack die deed alsof het heel actievol ging worden en dan kwam het niet.
Beetje dit idee: YouTube: When Will The Bass Drop? (ft. Lil Jon)
Grappig genoeg had ik deze kritiek juist helemaal niet bij Dunkirk maar ik had wel echt precies hetzelfde punt van kritiek bij Interstellar van Nolan waarin ik het echt heel frustrerend vond. Geeft toch wel aan hoe een regisseur zichzelf herhaalt en zo'n manier van spanning soms wel werkt en soms niet.Martinspire schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:53:
Bij Dunkirk heb ik me op een gegeven moment zitten storen aan de audio. Dat constant opbouwende geluid zonder daadwerkelijk tot een climax te leiden, werd me echt te gek. 1917 heeft weinig geluid en muziek, maar is daardoor ook niet storend. Verder hebben beiden niet veel actie, maar vond ik Dunkerk veel te weinig hebben, mede ook omdat de muziek doet vermoeden dat er meer aan de hand is.
Hierin ben ik het half eens. Want juist doordat Dunkirk echt gebeurt was zat ik constant in de spanning wanneer de confrontatie nou kwam. In de echte slag om Duinkerke was het zo verschrikkelijk dat de soldaten constant aan het wachten waren en niet wisten hoe, of en wanneer ze gered zouden worden of juist aangevallen. Ik vond de momenten van stilte of niets dit goed weergeven.Martinspire schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:53:
Grootste punt bij Dunkirk qua verhaal was bij mij de vraag "hebben we nu het boeiendste gedeelte van die situatie gezien?". Volgens mij zat er veel meer verhaal en actie in die situatie en hebben ze er niet het beste uitgehaald. Het is me de laatste jaren bij meer films opgevallen dat ze niet de beste momenten laten zien, door hele situaties heen skippen en veel tijd rekken op momenten die eigenlijk weinig invloed hebben op het verhaal. En dat is ook waarom sommige films lang aanvoelen en de ander niet. 1917 was voor me gevoel vrij snel over, net als de laatste Star Wars of Avengers. Dan zit er gewoon veel verhaal in en gebeurt er veel. Bij films met een rustig tempo of veel filler, ga je je al sneller beseffen hoe lang je zit te kijken.
Dit laat me ook denken aan een film die ik eergisteren gezien heb. Aangezien het een film uit een serie is heb ik hem hier niet reviewed, hij duurt 2:40 uur maar als ik terug kijk had alles makkelijk in 1:50 gepast. Alleen door scenes lekker uit te rekken gaf het de emoties van de personages zo mooi weer. Hetzelfde kan je zeggen over films zoals The Good, The Bad & The Ugly, ze gaan fcking traag. Zoals je al zei en ook gelijk in hebt wordt je daardoor nog bewuster van hoe lang je aan het kijken bent omdat het alle momenten zo uitrekt, maar dat is juist de charme omdat het diepte maakt.
1917 (2019) | ![]() |
Tweakers: 7.1 | IMDb: 8.6 | Genre: Drama, War | Runtime: 119 min | MPAA: R Eindelijk eens een film over eerste wereldoorlog. Wat mij betreft een oorlog die onderbelicht is en waar veel te weinig goede verhalen van zijn verfilmd. Ik geef ronduit toe dat ik veel te weinig van deze oorlog weet en daar graag verandering in wil brengen. Dankzij de lovende recensies ben ik er vol verwachting naartoe gegaan. Maar helaas werd het niet de overweldigende ervaring waarop ik gehoopt had. Film technisch is het een leuke ervaring. Constante focus op de hoofdpersonen maken de ervaringen super intens. Doe mij meer films zoals deze. Het verhaal zelf vind ik flinterpunt. Het is een opvolging van toevalligheden en (soms) totaal ongeloofwaardige situaties. Hiermee wordt de film voor mij niet meer dan een aaneenschakeling van spektakel en show van hoe indrukwekkend we het tegenwoordig op film kunnen zetten. En dat alles ten koste van het verhaal. Mijn conclusie is dat het een leuke Hollywood spektakelfilm is en daar houdt het op. Helaas leer je niks over de 1e wereld oorlog of komt het maar enigszins in de buurt van een mogelijke aanraking van wat eventueel waar gebeurt had kunnen zijn. | |
Verwijderd
Van de andere kant, ik vind Victoria (2015) een geweldige film en die wordt ook voornamelijk gedragen door de one-take techniek. Het verhaal is echter veel meer in mijn straatje. Birdman kon mij ook niet boeien.
Overigens is Victoria letterlijk één take en niet een een beperkt aantal lange takes die slim aan elkaar zijn geplakt. Het was wel de derde poging, maar dat terzijde.
Weathering with You (2019) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.8 | Genre: Animation, Drama, Fantasy, Romance | Runtime: 114 min | MPAA: PG-13 De aller nieuwste film van Makoto Shinkai, de vierde film van hem die ik hier review. Weer precies wat je van hem kan verwachten in een nieuw jasje: een roman over tieners met een bovennatuurlijk element erin gemixed. Het verhaal is voor de verandering makkelijk uit te leggen: Hodaka loopt van huis weg naar Toyko waar hij Hina tegenkomt, een meisje die het weer aan kan passen. Die gave komt wel handig uit aangezien Tokyo al maandenlang nonstop regen heeft. Om maar te beginnen met audiovisueel: ik heb in mijn vorige reviews alles van CoMix Wave Films al de hemel in geprezen, ik achtte het niet mogelijk om mooier te zijn dan Your Name maar deze film krijgt het voor elkaar, alhoewel het op zo'n niveau nauwelijks meer uitmaakt. Het beetje ongemakkelijke die de eerste twee films van deze studie hadden over dat de stijl van personages anders was dan de achtergronden is nu ook helemaal weg. De muziek is ook erg mooi, maar niet zoals bij Your Name dat je de muziek nog af en toe op zet. Om maar een voorbeeld te geven: tijdens het schrijven van deze muziek heb ik de soundtrack van Your Name en 5 Centimeter per Second op staan ipv die van deze film. De personages zijn in deze film gelukkig weer sterk. Ze zijn geloofwaardig, complex en goed in mee te leven. Hina en Hodaka hebben goede chemie samen. De belangrijkste bijrollen zijn ook erg goed. Maar als je dan weer bij de tertiaire personages gaat kijken gaat het helaas soms wel mis, een beetje vlak en ongeloofwaardig. Het verhaal probeert weer een natuurlijke en geloofwaardige realiteit te mixen met bovennatuurlijke krachten. Hierin slaagt de film iets minder goed dan Your Name, maar nog steeds goed genoeg om geloofwaardig te zijn. De film probeert namelijk op een redelijk concrete manier uit te leggen waarom en hoe Hina deze krachten gekregen had. Dit slaat de plank ook een beetje mis. Dat is erg jammer aangezien deze uitleg de snelheid een beetje uit de eerste helft haalt. Deze uitleg zorgt er paradoxaal ook voor dat het juist veel vragen open houdt. Dit is niet echt een groot probleem maar toch jammer. Een laatste punt van kritiek is hoe de hoofdpersonages soms net te veel geluk hebben, of net te vaak toevalligheden hebben met op het goede moment op de juiste (of verkeerde) plek zijn. Dit is niet echt storend of erg maar eerder gewoon een beetje jammer. Zo is er een enkel klein subplot, die extra spanning hoorde te veroorzaken tijdens de eerste ontmoeting tussen hina en Hodaka en later terugkomt, die naar mijn mening compleet onnodig was en de film alleen maar wat minder geloofwaardig maakte. Dit is erg jammer omdat Makoto Shinkai juist zo goed is in geloofwaardige films te maken over ongeloofwaardige fenomenen. Nog steeds is de film prachtig om te kijken. Zoals we van Makoto Shinkai gewend zijn weet de film weer alles te zijn, romantisch, mysterious, grappig, spannend, enzovoort. De ontknoping is erg geslaagd. Ik heb me heel erg vermaakt en zal hem zeker aanraden. De film heeft een paar kleine steekjes waardoor het niet een meesterwerk is zoals Your Name, maar dat zal de pret niet drukken. Deze week is hij nog op veel plekken in Nederland in de bioscoop dus ga kijken! | |
[ Voor 6% gewijzigd door markdm op 27-01-2020 21:53 ]
Wat ik jammer vind van Dunkirk en 1917 is dat het oorlogsfilms zijn, maar toch ook weer niet. Er is gekozen voor een bepaalde gimmick in beide films die leidend is. Bij Dunkirk zie je geen Duitsers, en bij 1917 is het één take. Daarmee wordt de focus van de oorlog afgehaald m.i.markdm schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:54:
[...]
Grappig genoeg had ik deze kritiek juist helemaal niet bij Dunkirk maar ik had wel echt precies hetzelfde punt van kritiek bij Interstellar van Nolan waarin ik het echt heel frustrerend vond. Geeft toch wel aan hoe een regisseur zichzelf herhaalt en zo'n manier van spanning soms wel werkt en soms niet.
Ik heb genoten van 1917, maar ik zie toch liever een oorlogsfilm zoals Saving Private Ryan, We Were Soldiers of de tweede helft van Hacksaw Ridge.
En Interstellar was gewoon ruk. Net zoals ik graag oorlogsfilms zie waarbij het om de oorlog draait, zie ik graag Sci-Fi waarbij het om de Sci-Fi draait, en wil ik geen twists als "het was liefde". Pleurt op en huur fatsoenlijke schrijvers in die niet je verhaal afraffelen met een cliché.
Tweakers: 2.3 | IMDb: 7.2 | Genre: Action, Comedy, Crime, Thriller | Runtime: 123 min | MPAA: R Ik was al een fan van Bad Boys 1 en 2, en wat duidelijk de rode draad was, was het besef van Marcus dat Mike toch wel erg run-and-gun is en weinig respect lijkt te hebben voor de groeiende keuze van Marcus om ermee te stoppen. Je zou kunnen zeggen dat Mike volhardend en dapper is met een goede moraal (het vangen van criminelen), maar hij lijkt zich niet altijd te beseffen hoe roekeloos hij is, en daarbij ook het leven van Marcus herhaaldelijk in gevaar brengt. Het derde deel sluit daarmee briljant aan op het inmiddels bijna 17 jaar oude, tweede deel. De spreekwoordelijke "stakes are very high", en Marcus blijft nu veel meer op zijn strepen staan, zelfs als dat betekent dat hij een stevige "nee" moet verkondigen bij een smeekbode van Mike om hem te helpen de hoofdcrimineel in kwestie te pakken. Deze Bad Boys 3 heeft absoluut humor, maar qua toon wel de meest serieuze van de drie, waarbij dit deel qua emotionele lading een stuk heftiger is. Verwachten dat een (lang verwachte) sequel qua nostaligisch gevoel hetzelfde is, is natuurlijk onzin, want dat haal je nooit meer terug. Deze film doet dat ook niet, maar borduurt voort op wat er al lag; Marcus die nóg meer zijn standpunt maakt en ook daad bij het woord voegt, maar uiteindelijk zijn partner toch weer helpt wanneer er iets gebeurt wat ook Marcus raakt en het hem ook teveel is. Deze Bad Boys is iets minder humoristisch, iets meer gecentreerd rond Mike Lowrey en het gezinsleven van Marcus was iets meer afwezig dan in de vorige delen, maar deze film is wat volwassener, precies zoals ik ook zou verwachten in een real life situatie als je 17 jaar ouder bent. Zoals ik al eerder zei, de stakes are high en ik heb de hele film toch met spanning gekeken. Uiteraard zit er een voorspelbaar element in wat uiteraard niet echt een verrassing is; they catch the bad guy, and they live happily ever after. De "one last time" geloof ik niet zo in, omdat het toch weer een beetje open gelaten wordt in dit zogenaamd laatste deel; wellicht dat dit voortborduurt op een film zonder Martin Lawrence, maar beiden spreken "for life" uit. Dus who knows of en wanneer er een volgend deel komt. Ik vond het echt een waardige, realistische opvolger van de vorige films en ik geef deze film dan ook zeker een 8,5. | |
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
The Assassin (2015) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.3 | Genre: Action, Drama, History | Runtime: 105 min | MPAA: Not Rated The Assassin is een film met prachtige cinematografie en muziek, maar met spaarzame actiemomenten. Als je een martial arts spektakel verwacht dan ben je hier in ieder geval aan het verkeerde adres. Er wordt rustig de tijd genomen om het redelijk politiek ingewikkelde verhaal uit de doeken te doen. Als je bijna niks weet van de Chinese geschiedenis is het in ieder geval bij vlagen lastig te volgen. Niettemin is elk shot een plaatje en zorgt ook het prima acteerwerk ervoor dat ik geboeid bleef kijken. Dit is zeker geen film voor iedereen en velen zullen het te traag vinden, maar wat mij betreft kan The Assassin zich meten met wuxia-klassiekers zoals A Touch of Zen en Hero. | |
Centurion (2010) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.4 | Genre: Action, Drama, History, War | Runtime: 97 min | MPAA: R Een historisch actiespektakel van Neil Marshall. Een groep Romeinen zijn op de vlucht voor een stel barbaren, onder leiding van Olga Kurylenko, nadat ze door haar toedoen in een hinderlaag zijn gelopen. Samen met Michael Fassbender doorkruisen ze bossen en bergen, terwijl ze één voor één worden afgeslacht. Ondanks dat de film een vrij simpel verhaal kent en nergens echt uitblinkt, heb ik me toch prima vermaakt. Centurion is vrij bloederig en al het brute geweld wordt goed in beeld gebracht. De uiteindelijke confrontatie en het slotakkoord doen echter nogal rommelig en afgeraffeld aan. | |
The Murder Case of Hana & Alice (2015) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.1 | Genre: Animation, Drama | Runtime: 100 min | MPAA: N/A Een prequel op de live action film Hana & Alice uit 2004, van dezelfde regisseur en met (stemmen van) dezelfde acteurs. Voor deze anime werd er gebruik gemaakt van rotoscoping, dezelfde techniek die Richard Linklater heeft gebruikt in zijn film A Scanner Darkly. De overige animatie heeft nog het meest weg van aquarelschilderijen. Het is in ieder geval een zeer aparte animatiestijl, maar wel eentje die me goed bevalt, al is het wel even wennen. Het verhaal gaat over twee tienermeisjes die een mogelijke moord onderzoeken van één van hun oud-klasgenoten. Eigenlijk gebeurt er niet zoveel en kabbelt het verhaal rustig voort, maar de film weet toch te overtuigen met subtiele hints naar de ware reden achter de verdwijning en alle emoties die daarbij komen kijken. Je merkt ook dat de actrices goed op elkaar zijn ingespeeld, wat de geloofwaardigheid ten goede komt. Makoto Shinkai (Your Name) was erg onder de indruk van de gebruikte animatietechnieken en noemt regisseur Shunji Iwai één van zijn inspiratiebronnen. | |
[ Voor 26% gewijzigd door P-Rock op 29-01-2020 02:38 ]
1917 (2019) | ![]() |
Tweakers: 6.9 | IMDb: 8.6 | Genre: Drama, War | Runtime: 119 min | MPAA: R 1917. Hoog cijfer op IMDB en een filmrecensent die onlangs bij de wereld draait door lyrisch was over deze film. Technisch goed gefilmd. Film zelf viel zwaar tegen en ik vond hem zelfs saai. | |
[ Voor 77% gewijzigd door Mick3112 op 29-01-2020 14:25 ]
Tweakers: 1.7 | IMDb: 7.2 | Genre: Action, Comedy, Crime, Thriller | Runtime: 123 min | MPAA: R Gisteren deze film in iMax gekeken. Mooi vervolg na al die jaren! Vond het eerste en tweede deel altijd al erg vermakelijk. Dit laatste deel sluit de boel fantastisch af. Veel van de oorspronkelijke acteurs zijn afgestoft en in de film gestopt en af en toe dezelfde gebeurtenissen zijn geniale verwijzingen naar de vorige delen. Ik heb me erg vermaakt en beoordeel de film daarom met een dikke 8 | |
"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!
Marriage Story (2019) | ![]() |
Tweakers: 8.0 | IMDb: 8.1 | Genre: Comedy, Drama, Romance | Runtime: 137 min | MPAA: R Ik was zeer onder de indruk van deze film. Tot tranen toe op momenten. Het acteerwerk van beide hoofdrolspelers vind ik super. De dunne lijn tussen liefde en haat wordt volgens mij op de juiste manier in beeld gebracht en de grote knallende ruzie scene was voor mij een hoogtepunt qua acteerprestaties. De film liet bij mij mijn sympathie een aantal keer wisselen tussen beide "partijen" en dat vond ik knap gedaan door de makers. Het maakte mij ook duidelijk dat het er bij een scheiding vaak niet 1 schuldige valt aan te wijzen, ook al lijkt dat van de buitenkant misschien wel zo. | |
Joker (2019) | ![]() |
Tweakers: 7.0 | IMDb: 8.6 | Genre: Crime, Drama, Thriller | Runtime: 122 min | MPAA: R Over deze film is volgens mij alles hier wel geschreven. Fantastisch acteerwerk en schrijfwerk. Aan de andere kant heeft de film voor mij niet zoiets van.. "ohh die moet ik nog een keer zien". Daarom een 9 en geen 10. | |
Once Upon a Time... in Hollywood (2019) | ![]() |
Tweakers: 6.7 | IMDb: 7.8 | Genre: Comedy, Drama | Runtime: 161 min | MPAA: R Deze film vond ik fantastisch. Wat ik wel moet zeggen is dat als je het verhaal van Sharon Tate niet kent het misschien ietsje minder zal zijn. Mijn tip is, lees je eerst even in over deze dame en hoe het uiteindelijk met haar af liep voordat je deze film kijkt. Wat ook zegt de film over een acteur en zijn stuntman te gaan, uiteindelijk lijkt het een hommage aan Tate. DiCaprio is 1 van mijn favoriete acteurs en de chemie die hij met Brad Pitt op het scherm legt vond ik super om te zien. Zoals het in een Tarantino film hoort, zijn de dialogen weer ijzersterk en zijn de shots soms juweeltjes. De film doet voor mij wel onder voor Pulp Fiction en Django Unchained, wat mijn all time favorites zijn. | |
The Irishman (2019) | ![]() |
Tweakers: 7.7 | IMDb: 8.0 | Genre: Biography, Crime, Drama | Runtime: 209 min | MPAA: R Deze film heb ik in etappes gekeken. Ik kon er moeilijk doorheen komen omdat ik het verhaal niet echt boeiend vond. Ook vond ik het via CGI jonger maken van acteurs niet echt geslaagd. Ik stoorde me er aan. Het acteren zelf was prima en uiteraard de regie ook. Missschien dat als je wat meer af weet van Jimmy Hoffa en de mafia geschiedenis aan de Oost-kust het wat meer impact maakt maar voor mij was het eerder een lange zit dan echt genieten. De acteurs en regie maakten wel veel goed. Leuk om Joe Pesci weer aan het werk te zien bijvoorbeeld. | |
Ik vind het wel lastig om te zeggen welke film de Oscar voor beste film moet krijgen, van deze 4.
- Once upon a time valt af voor mij , omdat ik het weliswaar een super film vind, maar niet Tarantino's beste werk. Dus misschien Marriage Story wel, omdat die voor mij het meest verrassend was en mij meer leerde over een onderwerp waar iedereen direct of indirect wel mee te maken krijgt.
Dat betekent, stam + t .
Official Secrets (2019) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.3 | Genre: Biography, Crime, Drama, Romance, Thriller, War | Runtime: 112 min | MPAA: R Deze film in het vliegtuig gekeken, op weg van Amsterdam naar Vancouver. Je moet toch wat als je een vlucht van 10 uur voor de boeg hebt... De titel zei me helemaal niks, film is duidelijk overal onder de radar door gevlogen. Uitstekend spel van Keira Knightley en Matt Smith. Bizar hoever een aantal hooggeplaatste figuren gaan om de waarheid te verdraaien/verdoezelen ten gunste van hun politieke ambities. En hoeveel mensen er als makke schapen achteraan lopen, om hun eigen hachje te redden. Dat dit verhaal waar gebeurd is, maakt het nog schrijnender. | |
Avengers: Endgame (2019) | ![]() |
Tweakers: 6.7 | IMDb: 8.5 | Genre: Action, Adventure, Drama, Sci-Fi | Runtime: 181 min | MPAA: PG-13 Nou. Endgame gekeken. Tsja. Na de enorme boost die ik had van Infinity War.... Tsja. Sowieso een uur en een kwartier te lang. Man wat een zit met veel loze momenten. Het verhaal, ook daar, mwah. Had Infinity War andere schrijvers? Nee, niet blij met het "einde" | |
Genaamd: Welke PULP film heb je gezien en wat vond je er van?
Dan kan al die Star Wars, Avengers, Spiderman, Lord of the Rings en Fast and Furious shit volop besproken worden door de fans.
Gotsamme.... Het is dat ik zo nu en dan nog een leuke tip lees hier tussen alle verstrooiing.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
AvK schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:34:
Zou het mogelijk zijn om een 2e categorie film topic te openen?
Dan kan al die Star Wars, Avengers, Spiderman, Lord of the Rings en Fast and Furious shit volop besproken worden door de fans.
Gotsamme.... Het is dat ik zo nu en dan nog een leuke tip lees hier tussen alle verstrooiing.
The devil is in the details.
Je bent snel.Hahn schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:35:
[...]
En wat voor elitaire hoogstaande cinema kijk jij dan zoal?
Ik snap dat.
En nee ik ben niet elitair. Wel vind ik dat het algemene niveau hier soms te wensen over laat.
Net zoals dat mensen naar een concert van Marco Borsato gaan en dan denken dat ze iets moois hebben meegemaakt.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Het was een serieuze vraag: wat voor films vind jij wél goed dan? Want dat je Fast & Furious pulp vindt, sure. Marvel, ook lang niet iedereen z'n ding en vooral popcornfilms. Maar zeker een filmreeks als Lord of the Rings zullen weinig mensen neerzetten als slecht of pulp.AvK schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:41:
[...]
Je bent snel.
Ik snap dat.
En nee ik ben niet elitair. Wel vind ik dat het algemene niveau hier soms te wensen over laat.
Net zoals dat mensen naar een concert van Marco Borsato gaan en dan denken dat ze iets moois hebben meegemaakt.
En verder: je hebt een scrollwiel, gebruik die als iets je niet aanstaat. Dit topic is hier niet om AvK van filmtips te voorzien die aan zijn smaak voldoen
The devil is in the details.
Zulke opmerkingen vind ik altijd zo frustrerend eerlijk gezegd. Je hebt goed entertainment, leuk entertainment en ook die beide is. Who cares dat iemand naar Marco Borsato gaat en het goed vind, zo lang die persoon met maar leuk vond. Hot take, maar films zijn vermaak en zijn dus bedoeld om leuk te zijn.AvK schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:41:
[...]
Je bent snel.
Ik snap dat.
En dan de vraag, wie bepaald wat pulp is en wat niet? Is LOTR pulp? De anime die ik review? Pulp fiction? Indiana Jones? The Godfather (want ja, iedereen heeft die wel gezien)? Terminator 1? Terminator 2? Terminator Dark Fate? Of als iemand hier een cult-klassieker wilt reviewen zoals Idiocracy, niet mijn soort film, maar mag dat voor jou smaak dan niet? En dan nog, als jij bepaalde films als pulp aanziet, om Bad Boys for Life maar als recent voorbeeld te noemen, dan zie je de titel en scroll je toch gewoon verder? Het is niet alsof dit topic zo snel gaat dat dit scrollen te veel tijd in zal nemen.
Als laatste punt, ik zou inderdaad meer reviews hier willen zien van originele films die andere gebruikers anders links zouden liggen. Daarom ben ik zelf de laatste tijd zulke uitgebreide reviews van Anime aan het schrijven. Het is niet alsof ik exclusief Anime films kijk de laatste tijd, maar ik vind het leuk om zulke films hier wat meer aandacht te geven. Dus wanneer komen jouw net zulk uitgebreide reviews van 12 Angry Men, Seven Samurai of For A Few dollars More?
[ Voor 4% gewijzigd door markdm op 29-01-2020 21:59 ]
Verwijderd
In de bioscoop is deze film indrukwekkender dan op een tvtje.Mick3112 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:21:
1917 (2019) [Afbeelding: 1917 (2019)] Tweakers: 6.9 | IMDb: 8.6 | Genre: Drama, War | Runtime: 119 min | MPAA: R 1917.
Hoog cijfer op IMDB en een filmrecensent die onlangs bij de wereld draait door lyrisch was over deze film.
Technisch goed gefilmd.
Film zelf viel zwaar tegen en ik vond hem zelfs saai.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]0 / 10
Weathering with You (2019) | ![]() |
Tweakers: 8.0 | IMDb: 7.8 | Genre: Animation, Drama, Fantasy, Romance | Runtime: 114 min | MPAA: PG-13 De nieuwe Makoto Shinkai film, gezien in 4DX (maar zonder 3D bril). Geen idee waarom ze er 4DX van gemaakt hebben: al die extra effecten voegen niet zoveel toe al is het soms wel aardig. Ik vermoed omdat Pathe zo wat meer winst wil maken. Dan de film zelf: die was best vermakelijk. Het was alleen wel een vrij standaard boy-girl romance/adventure, zoals Makoto deze wel vaker heeft gemaakt. Niet erg verrassend dus. De humor was wel goed trouwens. Geen epische film, maar wel leuk. | |
_██_
(ಠ_ృ)
Expres de review niet gelezen, want ik moet hem uiteraard nog zien, maar voor degenen die hem willen zien, je hebt waarschijnlijk nog tijd genoeg. Denk niet dat hij alleen nog deze week draait want hij gaat pas morgen officieel in premiere. Ter voorbereiding "Voices Of A Distant Star", "The Place Promised in Our Early Days", "5 Centimetres Per Second" en "Your Name" gekeken. Wellicht ook nog eens "The Garden Of Words" kijken, maar die heb ik niet liggen.markdm schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:47:
Weathering with You (2019)
...
Deze week is hij nog op veel plekken in Nederland in de bioscoop dus ga kijken!
Honeyland (2019) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 8.2 | Genre: Documentary, Drama | Runtime: 86 min | MPAA: Unrated Vandaag deze film in de bioscoop gezien. Wat een film! Het is een documentaire, maar er is blijkbaar meer dan 400 uur gedraaid en dan gebeurt er genoeg voor een echt drama. Expres niet te veel ingelezen en dacht dat het een simpel verhaal zou zijn over een vrouw die op bijen jaagt voor de honing en zo begint het ook, maar het is veel meer dan dat. Echt een aanrader! | |
Ik heb "Once Upon A Time In Hollywood" en "The Irishman" niet gezien (de laatste een poging toe gedaan, maar kon er echt niet in komen), dus mijn oordeel is eigenlijk maar op de helft gebaseerd, maar voor mij is "Marriage Story" without a doubt de beste film van 2019.Apache4u schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 17:43:
Ik vind het wel lastig om te zeggen welke film de Oscar voor beste film moet krijgen, van deze 4.
- Once upon a time valt af voor mij , omdat ik het weliswaar een super film vind, maar niet Tarantino's beste werk. Dus misschien Marriage Story wel, omdat die voor mij het meest verrassend was en mij meer leerde over een onderwerp waar iedereen direct of indirect wel mee te maken krijgt.
[ Voor 28% gewijzigd door josh-hill op 29-01-2020 22:35 ]
die films die hier worden besproken draaien gewoon in de bioscoop vaak. Daar draaien nu eenmaal veel van die superheldenfilms tegenwoordig.AvK schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:34:
Zou het mogelijk zijn om een 2e categorie film topic te openen?
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Als je een film niet direct van vinden in de UBB generator moet je niet de naam invullen in de zoekbalk maar de IMDb code, dus bij Honeyland, IMDB: Honeyland (2019) , is dat dan tt8991268 en dan werkt het gewoon!josh-hill schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:25:
Vandaag Honeyland (2019) in de bioscoop gezien (https://www.imdb.com/title/tt8991268/). De UBB generator kent deze helaas niet, maar wat een film! Het is een documentaire, maar er is blijkbaar meer dan 400 uur gedraaid en dan gebeurt er genoeg voor een echt drama. Expres niet te veel ingelezen en dacht dat het een simpel verhaal zou zijn over een vrouw die op bijen jaagt voor de honing en zo begint het ook, maar het is veel meer dan dat.
Verwijderd
Eens..AvK schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:41:
[...]
Je bent snel.
Ik snap dat.
Ik ben ook altijd blij met films hier die niet mainstream zijn en me op een idee brengen. Ik heb daarom laatst ook The Lighthouse genoemd. Iets aparts waar niet iedereen van heeft gehoord.
Speed (1994) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.2 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 116 min | MPAA: R Ook gezien in het vliegtuig... was toch alweer een paar jaar geleden, dus waarom niet., Eerste wat opvalt: Het verhaal met de bus is eigenlijk maar de helft van de film. En daarnaast: Wat hadden Keanu Reeves en Sandra Bullock een ontzettend goede chemie samen. De stunts daarintegen zijn niet goed verouderd. Vooral de welbekende stunt ziet er nu zo nep uit als maar kan. Toch was het best leuk om deze film nog eens te kijken. | |
Ongetwijfeld, ik heb hem dan ook in de Bioscoop gezien.Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:00:
[...]
In de bioscoop is deze film indrukwekkender dan op een tvtje.
Je vergeet Children Who Chase Lost Voices/Journey To Agartha.josh-hill schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:25:
Ter voorbereiding "Voices Of A Distant Star", "The Place Promised in Our Early Days", "5 Centimetres Per Second" en "Your Name" gekeken. Wellicht ook nog eens "The Garden Of Words" kijken, maar die heb ik niet liggen.
Ondertiteling is gedaan door Geert van Bremen, een Nederlander. Het kwam niet Vlaams op me over, maar het kon naar mijn idee wel beter. Echter vanwege de cultuurverschillen zijn sommige dingen wel lastig te vertalen (zonder het vreemd over te laten komen op mensen zonder kennis van Japanse taal/cultuur).Dan nog de ondertiteling: die was redelijk, maar hier en daar wat gekunsteld en te Vlaams naar m'n smaak.
the less one forgets, the less one remembers
Portrait of a Lady on Fire (2019) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 8.3 | Genre: Drama, Romance | Runtime: 121 min | MPAA: R Zojuist deze film voor de tweede keer gezien en het blijft indruk op mij maken. Bovendien was er nog geen enkele review geschreven op Tweakers, tijd om deze film onder de aandacht te brengen. Al ver voor de release van een film loop ik de "coming soon" sectie van IMDb af te speuren op hoge scores en mogelijk interessante films die geen oneindig marketingbudget of bekende regisseur/acteurs hebben als 1917 of Once Upon a Time in Hollywood. Op die manier ben ik onder andere het fantastische Parasite en het hierboven genoemde The Lighthouse tegen gekomen. Omdat het nog wel eens zogenaamde fanboys (of familieleden van de makers) kunnen zijn die net bij release van een film een gigantisch hoog cijfer geven, ga ik meestal met een gezonde portie scepsis de film in. Zo ook bij Portrait of a Lady on Fire - een IMDb score van 8,3, een metacritic van 95 en een Letterboxd score van 4,4/5. Het liefst ga ik met dit soort films er helemaal blanco in - geen trailers, geen reviews, niks. Om een eventuele geïnteresseerde mede-Tweaker dezelfde ervaring te kunnen bieden, is het haast niet te doen om iets over het verhaal van de film uit te weiden zonder het te spoilen. Neem van mij aan: heel sterk en geloofwaardig acteerwerk, uitstekende cinematografie en een solide verhaal. Sinds ik deze film eind november 2019 voor het eerst heb gezien, blijf ik maar terugdenken aan de laatste minuten van de film. Onderhand werd het voor mij tijd om na te gaan of ik niet een te geromantiseerd beeld van deze film had, maar dat is niet het geval. Eeuwig jammer blijft het dat deze film niet de Franse Oscar inzending was. De Fransen hebben gekozen voor Les Misérables wat ongetwijfeld ook een erg goede film zal zijn, maar zo bestaat de kans dat "het grote publiek" over deze film heen kijkt. De Oscar voor best foreign film zal hoe dan ook naar Parasite gaan, maar erkenning krijgen blijft prettig. Hoewel deze film niet voor iedereen zal zijn is het wat mij betreft een absolute aanrader! | |
The Lighthouse (2019) | ![]() |
Tweakers: 7.5 | IMDb: 7.8 | Genre: Drama, Fantasy, Horror, Mystery | Runtime: 109 min | MPAA: R The Lighthouse. Prachtig gefilmd in oogstrelend zwart/wit. Zeer goede rollen van beide acteurs. Het is eigenlijk een twee acter, had ook op het toneel een prima uitvoering kunnen zijn. Je moet er een beetje voor in de stemming zijn maar de film pakte mij volledig (had ik ook met de VVitch) die van dezelfde regisseur komt. Komt er op neer dat twee mannen eenzaam en alleen op een vuurtoren zitten (ergens rond 1900 schat ik) en beide een soort van 'cabin fever' ontwikkelen. De spanning loopt al snel op tussen deze twee tegenpolen. En dat maakt het een mooie film met allerlei aspecten (met veel alcohol en dan tegen de mannenliefde aan) maar ook moorddadig. Aanrader. 8 van de 10 sterren. | |
Gretel & Hansel (2020) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: N/A | Genre: Fantasy, Horror, Thriller | Runtime: N/A | MPAA: PG-13 Dit kun je in de verste verte geen horror of thriller noemen, daar is de film veel te traag voor. Het komt meer op mij over als een typische arthouse film: Mooie maar trage shots, en teksten die rechtstreeeks bij Shakespeare vandaan zouden kunnen komen. (De stijl die de DiCaprio/Danes versie van Romeo and Juliet ook gebruikte). Maar waar die acteurs nog wat vaart aan de film konden geven, krijgt Lillis hier te weinig materiaal om echt het verschil te kunnen maken. Vond ik haar in IT Chapter 1 erg goed, hier weet ze me niet te overtuigen, en ik vermoedt dat dat vooral aan het script ligt. De film duurt nog geen anderhalf uur, en toch ben ik tot 3x toe bijna in slaap gevallen. Deze film raad ik niemand aan, behalve liefhebbers van trage arthouse films. | |
Haha, ik moest lachen nadat ik bij Filmtotaal dit las:AcidBurn schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 00:24:
Dit kun je in de verste verte geen horror of thriller noemen, daar is de film veel te traag voor. Het komt meer op mij over als een typische arthouse film: Mooie maar trage shots, en teksten die rechtstreeeks bij Shakespeare vandaan zouden kunnen komen. (De stijl die de DiCaprio/Danes versie van Romeo and Juliet ook gebruikte).
"
Niet iedereen zal weglopen met Gretel & Hansel. Voor een mainstreampubliek - dat louter vermaakt wil worden met goedkope schrikeffecten - is Perkins' film sowieso veel te artistiek en traag. Dat klinkt als een negatief puntje, maar dat is het zeker niet.
"
Ik vind jumpscares (goedkope schrikeffecten) niks aan, zijn veel te voorspelbaar en daardoor niet eng.GRDavies75 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:01:
[...]
Haha, ik moest lachen nadat ik bij Filmtotaal dit las:
"
Niet iedereen zal weglopen met Gretel & Hansel. Voor een mainstreampubliek - dat louter vermaakt wil worden met goedkope schrikeffecten - is Perkins' film sowieso veel te artistiek en traag. Dat klinkt als een negatief puntje, maar dat is het zeker niet.
"
Maar Gretel and Hansel doet het andere uiterste. Het tempo ligt zo laag dat elke mogelijke vorm van spanning direct weer teniet gedaan wordt door het volgende trage shot. Het is allemaal heel mooi in beeld gebracht, maar als je de spanning niet vast kunt houden schiet je niks op met mooie plaatjes.
De regisseur had imo beter moeten beseffen wat hij wilde maken: een thriller, of een arthouse film. Allebei werkt gewoon niet op deze manier.
Op imdb hang ik de meeste waarde aan de user reviews die een beetje moeite erin steken waarom ze tot hun eindcijfer/mening zijn gekomen, dus op basis van jouw review (ben ook niet van de goedkope jumpscares). Denk ik dat ik 'm links laat liggen, misschien een keertje een kans geven mocht het een keer op tv/netflix komen (Wie weet misschien stoor ik me minder aan het arthouse gehalte en ik weet dank zij jou dat ik het kan verwachten en dus minder teleurgesteld) en zo niet, te weinig tijd, teveel aanbod e.d., dus ook goed.
Nochtans heeft de bus echt gesprongen hoor, dus die beelden zijn 'echt'. Wel was de afstand en de 'air' time vele malen korter dan de film en was er niet werkelijk een gat in de brug. Toch landde de bus iets verder dan verwacht wat een deel van het filmmateriaal vernielde. Net als de busAcidBurn schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 00:03:
Speed (1994) [Afbeelding: Speed (1994)] Tweakers: N/A | IMDb: 7.2 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 116 min | MPAA: R Ook gezien in het vliegtuig... was toch alweer een paar jaar geleden, dus waarom niet.,
Eerste wat opvalt: Het verhaal met de bus is eigenlijk maar de helft van de film. En daarnaast: Wat hadden Keanu Reeves en Sandra Bullock een ontzettend goede chemie samen. De stunts daarintegen zijn niet goed verouderd. Vooral de welbekende stunt ziet er nu zo nep uit als maar kan. Toch was het best leuk om deze film nog eens te kijken.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7 / 10
Uncut Gems (2019) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 8.0 | Genre: Crime, Drama, Mystery, Thriller | Runtime: 135 min | MPAA: R Deze staat sinds vandaag op Netflix. Had al gezien dat hij goede recensies kreeg maar verder geen info over de film gehad. Kwam er al snel door de stijl achter dat het door de Safdie broers gemaakt was (wist dat van tevoren niet, omdat ik me dus niet ingelezen had). Qua dat betreft dus redelijk vergelijkbaar met Good Time, welke ik ok vond (maar niet super). En waar ik aan het begin van de film dacht dat ik weer niet erg in de film gezogen zou worden, zoals ik helaas met Good Time had, gebeurde het tegendeel. Ook al doet de protagonist de ene domme na andere domme actie en is hij eigenlijk gewoon een enorme droplul, wordt je continu geboeid door wat er gebeurt. Ik had ook regelmatig dat ik zat te denken "als er nu het volgende gaat gebeuren dan is dat wel weer behoorlijk cliché en een beetje jammer", maar dan gebeurde wat cliche was ook helemaal niet. Verhaal zit dus (ondanks de enorme onwaarschijnlijkheid) goed in elkaar. Ook het einde is wat het hoorde te zijn. Top! Dus, ja, puik werk van de Safdie broers... die ga ik vanaf nu toch echt wel in de gaten houden! | |
Lu Over the Wall (2017) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.8 | Genre: Animation, Adventure, Comedy, Family, Fantasy, Music | Runtime: 112 min | MPAA: PG Ik ben fan van Masaaki Yuasa, de regisseur die in 2004 het onnavolgbare en knotsgekke Mind Game uitbracht. Zijn animatiestijl is makkelijk te herkennen: Enerzijds simpel, komisch en overdreven en anderzijds zijn de achtergronden erg gedetailleerd en abstract. Dit is Iets wat je goed terugziet in Lu Over the Wall. De film heeft enige gelijkenissen met Miyazaki's Ponyo, My Neighbour Totoro en Panda! Go Panda!. Zo is Lu de zeemeermin erg herkenbaar aan haar tomeloze enthousiasme, grote ogen en glimlach. Haar vader is een enorme haai die weer meer gelijkenissen met Totoro en PapaPanda vertoont. Het verhaal gaat over de sombere tiener Kai die het liefst elektronische muziek maakt. Hij wordt (tegen zijn wil) opgenomen in een band en wanneer ze een oefensessie houden komen ze in contact met Lu de zeemeermin. Wanneer zij muziek hoort krijgt ze benen en begint iedereen in haar omgeving spontaan te dansen. Dit zorgt voor leuke taferelen. De kids proberen haar verborgen te houden voor de rest van het visserdorpje, maar moeten al hun overtuigingskracht en muzikale skills inzetten om de mensen te overtuigen dat Lu geen kwaad in de zin heeft. Jammer genoeg wordt de film nooit zo gek als Mind Game en lijkt Yuasa zich vooral in te houden. Er zijn wel typische Yuasa-momenten, maar deze zijn nogal kort. Het tempo had wat mij betreft ook wel iets hoger gemogen, maar er valt niettemin genoeg te genieten. Lu Over the Wall is een aanrader voor de Ghibli-liefhebbers onder ons. | |
Tweakers: 3.1 | IMDb: 7.2 | Genre: Action, Comedy, Crime, Thriller | Runtime: 123 min | MPAA: R Deze was een stuk beter te pruimen dan Gretel and Hansel. Bad Boys For Life is prima te kijken zonder voorkennis, maar als je dat wel hebt, heb je er veel meer lol mee. spoiler: De verhaallijn is niet denderend, maar wel voldoende om het geheel geloofwaardig (genoeg) aan elkaar te knopen.Reggie Je weet toch al hoe de karakters op de situatie gaan reageren, en die ontwikkeling is prima doorgevoerd. De film is inderdaad een stuk serieuzer dan deel 2, en toch zit er genoeg actie, humor en leuke verwijzingen naar de eerdere delen in. Wat mij betreft een geslaagd vervolg. Niet zo goed als deel 1 of 2, maar wel ruim voldoende. | |
Ook gisteren gezien en helemaal mee eens, geen hoogvlieger maar zit leuk in elkaar, zitten paar lachmomentjes in en ook de actie spat van het doek af. Gewoon een film die je kijkt als je zoals ik gisteren een paar uur over moet bruggen in de stad tussen twee afspraken door en gewoon nergens aan denken en kijken.AcidBurn schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 00:15:
Bad Boys for Life (2020) [Afbeelding: Bad Boys for Life (2020)] Tweakers: 3.1 | IMDb: 7.2 | Genre: Action, Comedy, Crime, Thriller | Runtime: 123 min | MPAA: R Deze was een stuk beter te pruimen dan Gretel and Hansel. Bad Boys For Life is prima te kijken zonder voorkennis, maar als je dat wel hebt, heb je er veel meer lol mee.spoiler:De verhaallijn is niet denderend, maar wel voldoende om het geheel geloofwaardig (genoeg) aan elkaar te knopen.ReggieHet moment dat hij de vader van het kind blijkt te zijn, lagen wij compleet in een deuk.... geweldig dat Mike later ook nog refereert aan het proberen hem weg te jagen en dat dat dus toch niet gelukt is
Je weet toch al hoe de karakters op de situatie gaan reageren, en die ontwikkeling is prima doorgevoerd. De film is inderdaad een stuk serieuzer dan deel 2, en toch zit er genoeg actie, humor en leuke verwijzingen naar de eerdere delen in. Wat mij betreft een geslaagd vervolg. Niet zo goed als deel 1 of 2, maar wel ruim voldoende.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7.5 / 10
Festina lente
Rear Window (1954) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 8.4 | Genre: Mystery, Thriller | Runtime: 112 min | MPAA: PG "Why would a man leave his apartment three times on a rainy night with a suitcase and come back three times?" "He likes the way his wife welcomes him home." De dialogen, spanningsopbouw en screenplay van een Hitchcock film kunnen wat mij betreft vandaag de dag nog prima mee. Uiteraard, de beelden en effecten zijn flink verouderd en je ziet erg goed dat alles in een studio is opgenomen. Ben je bereid dat voor lief te nemen, heb je een parel van een film te pakken. In Rear Window heeft de hoofdpersoon, gespeeld door James Stewart, net een ongeluk gehad en is (tijdelijk) veroordeeld tot een rolstoel om zich te kunnen bewegen. Gezien zijn beroep als fotograaf en de ligging van zijn appartement kijkt hij graag uit over de buurt. Grace Kelly speelt zijn verzorgster, en wanneer de fotograaf wat vraagtekens zet bij de acties van zijn buren begint het verhaal pas echt op gang te komen. Net als films uit dezelfde periode zoals Psycho, Vertigo (allebei eveneens van Hitchcock) en 12 Angry Men blijft de film na een (voor deze tijd) wat trage 5-10 minuten daarna tot het eind boeien. Voor wie de hierboven genoemde films gezien heeft en kon waarderen, is Rear Window ook een niet te missen film. | |
Wat een gave film!!!Sniffels schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:32:
Freaks (2018) [Afbeelding: Freaks (2018)] Tweakers: N/A | IMDb: 6.9 | Genre: Drama, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 105 min | MPAA: R [Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]0 / 10
Deze film gister gezien zonder ook maar iets van het verhaal te weten dus ook geen trailer gezien. En ik ben zeer blij verrast waarbij ik steeds op een ander verhaallijn-spoor werd gezet. Je moet er wel voor open staan, en niet ondertussen op je telefoon zitten te prutsen, dus eigenlijk laat ik het ook gewoon daarbij: 8.5ster
Een 9 van mij!
Verwijderd
Ford v Ferrari (2019) | ![]() |
Tweakers: 6.8 | IMDb: 8.2 | Genre: Action, Biography, Drama, Sport | Runtime: 152 min | MPAA: PG-13 Zalige film. Je likt als liefhebber je vingers af bij al die klassieke auto's die voorbij komen. Dan zijn huidige auto's met hun gestroomlijnde lijnen maar saai. En dan het geluid. Iedereen die zijn surround set wil testen kan zijn hart ophalen. Het geluid van de auto's is de soundtrack van de film en je gaat het bijna jammer vinden dat waarschijnlijk over een tiental jaren iedereen elektrisch rijdt. Zowel Damon als Bale spelen top en er zit een lekker tempo in de film. Verder ontbreekt het niet aan actie, spanning en zelfs humor. In tijden niet zo genoten van een film. Topper! Binnenkort deze maar weer eens kijken. IMDB: Days of Thunder (1990) Dat is lang geleden. | |
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2020 13:04 ]
Redline (2009) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.5 | Genre: Animation, Action, Romance, Sci-Fi, Sport, Thriller | Runtime: 102 min | MPAA: Not Rated Een film die bedacht en geproduceerd is door Katsuhito Ishii, regisseur van Japanse surrealistische pareltjes zoals Party 7, The Taste of Tea en Funky Forest. Redline gaat over een enorm populaire, illegale straatrace die deze keer gehouden wordt op de planeet RoboWorld en waar racers uit het hele heelal aan meedoen. JP is een populaire racer die de kwalificatierace verliest, maar uiteindelijk toch mag meedoen omdat andere racers afzien van deelname. Samen met zijn monteur Frisbee (ingesproken door acteur Tadanobu Asano) heeft hij een schimmig verleden van gekochte races. De animatie is werkelijk fenomenaal. Het is niet je typische anime, vanwege de hoge contrasten en felle kleuren, die overigens allemaal handgetekend zijn. Hier is geen cgi aan te pas gekomen! Ook de pompende dance soundtrack van James Shimoji mag er wezen en zit vol met adrenaline, en zijn de stemacteurs goed op dreef. De film doet nog het meest denken aan een intergalactische Death Race. Als je een goed verhaal zoekt dan kun je deze film in ieder geval overslaan, want deze past op één A4'tje. Redline is in ieder geval één van de betere animes die de wereld rijk is. | |
Dat lijkt me ook wel zo prettig, gezien het onderwerp. Een trage racefilm is ook weer zoiets 🤔Verwijderd schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:25:
Ford v Ferrari (2019) [Afbeelding: Ford v Ferrari (2019)] Tweakers: 6.8 | IMDb: 8.2 | Genre: Action, Biography, Drama, Sport | Runtime: 152 min | MPAA: PG-13 er zit een lekker tempo in de film.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]9 / 10
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
1917 (2019) | ![]() |
Tweakers: 5.6 | IMDb: 8.6 | Genre: Drama, War | Runtime: 119 min | MPAA: R 1917: Inderdaad zeer mooie beelden. Zeer goede decors en landschappen. De one take methode werkt goed, je wordt letterlijk meegenomen in de beelden. Maar jee.... Wat een saaie film.... | |
American Son (2019) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 5.7 | Genre: Drama | Runtime: 90 min | MPAA: TV-MA Opzich een redelijke "mijn kind is weg en ik meen dat de autoriteiten niet dezelfde mate van urgentie voelen als ik-film.. Ik ben echter na, voor ons gevoel een half uur, gestopt want ik werd moe van de afrikaans-amerikaanse moeder die op alle zwart/blanke slakken zout legt. Ze houdt nog net niet de (net nieuwe) agent in nachtdienst aansprakelijk wegens het nog hebben van 2 waterfonteinen uit de tijd van de segregatie. Ook de standaard vragen over het uiterlijk van de vermiste zoon (alleen criminelen hebben tattoos of gouden sieraden volgens haar schijnbaar) worden op het ridicule richting "'cause i'm black an me didn't do nothin' " geschoven.... Uiteraard krijgt ze, als burger, niks specifieks te horen omtrent de zaak. Dan komt de blanke FBI ex (vader van) binnen en de agent gaat ervanuit dat dit zijn supervisor is vanwege de penning en "rechercheur look". Hij legt uit dat er een mogelijkheid bestaat dat de vermiste zoon in de cel zit wegens meldingen omtrent de dure en luxe auto waarin hij reedt. Deze staat op naam van de blanke ex en dat zul je weten ook...... Vervolgens zegt de ex dat hij zijn koffie zwart wil en mevrouw komt weer met haar blackness..... Hierna heb ik de film afgezet want dat de maker wil laten doorschemeren dat het om zwart-zijn is dat de burger niet hetzelfde weet als een hoger geplaatste overheidsfunctionaris werd mij een beetje teveel door der strot geduwt, naast de "race card" die keer op keer door de "op het oog niet zo intelligente" moeder getrokken wordt. Uiteraard wordt het feit dat er protocollen zijn omtrent vermiste personen ook geheel aan de kant geschoven met de "ja, maar dat doet mijn zoon niet, hij is jezus"-argumenten... | |
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Doctor Sleep (2019) | ![]() |
Tweakers: 7.1 | IMDb: 7.5 | Genre: Drama, Fantasy, Horror, Thriller | Runtime: 152 min | MPAA: R Dit is een film die verder gaat in de tijdlijn waar The Shining ooit begon. Zo'n beetje elk vervolg op klassieke toppers faalt om hoog te scoren. Ik had bij deze film nog niet echt hoge verwachtigingen, maar ik moet zeggen dat ik zeer verrast ben. Ok, tegen The Shining haalt de film het zeker niet, maar toch is het filmwerk ijzersterk, net als de acteurprestaties. Wellicht is de film wel wat te lang. En zoals ook eerder aangehaald: spoiler: Waarom die scene met dat schieten? De film heeft een flink creepy ambiance en weet dit goed vast te houden met onverwachte momenten. | |
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
The Godfather (1972) | ![]() |
Tweakers: 4.5 | IMDb: 9.2 | Genre: Crime, Drama | Runtime: 175 min | MPAA: R Lang geleden dat ik de Godfather films heb gezien. Maar nu ik afgelopen december een nieuwe TV heb aangeschaft, en m'n Godfather DVD box recentelijk heb vervangen door een Blu-Ray set, vond ik het tijd om deze klassieke films weer eens opnieuw te kijken. Het verhaal van The Godfather mag, zeker in dit filmliefhebbers topic, wel als bekend beschouwd worden. Dus daar hoef ik weinig woorden aan te besteden en spoilers zijn dan ook niet nodig.. Het is fascinerend om de ontwikkeling van de jongste Corleone zoon (Michael) te zien, die in het begin weinig van de de maffia wereld wil weten maar gaandeweg toch die wereld ingezogen wordt, tot hij uiteindelijk aan het einde van de film de echte opvolger van zijn vader is geworden. De acteerprestaties van Marlon Brando als de oude Don Corleone en Al Pacino als de jonge Michael Corleone zijn heerlijk naturel. Vooral de nog jonge Al Pacino speelt onderkoeld en terughoudend. Best wel een verschil met de oudere Al Pacino die in zijn rollen bekend staat om zijn explosieve uitbarstingen. Je kunt merken dat het een oudere film is omdat de snelheid in de film trager is dan in meer recente films. Dit geeft wel meer ruimte aan sfeer tekening. Niet iedereen zal dit echter (kunnen) waarderen. | |
Gebruik bij het schrijven van een review de nieuwe UBB-generator (zoeken op basis van IMDB-nummer) van Webgnome, zo blijft het topic netjes en overzichtelijk.
Dit topic is voor het delen van (grotendeels) spoilerloze recensies. Een post met enkele regeltjes tussen spoiler tags is acceptabel. Een post die voor de helft (of meer) "zwart" is, niet. Alles ertussen is een grijs gebied dat men het liefst vermijdt dus hou "enkele regeltjes in spoilertags" als sociaal maximum aan. Als je in-depth over een film wil discussiëren waarbij spoilers onvermijdelijk zijn, open dan een apart topic specifiek voor die film.