Zo, dit was de eerste nacht op het 180x220x22cm matras van Droomidee, die met koudschuim aan beide kanten. Na 1 nacht kan je nog maar een beperkte mening vormen denk ik. Het was ook een korte nacht, we wilden lekker vroeg naar ons nieuwe bed maar uiteindelijk werd het toch te laat. Ik som even mijn eerste ervaringen op maar wel even de nodige disclaimer. Ik zie mezelf als nuchter en kritisch maar ik ben mezelf bewust van de psychologische gevolgen wanneer ik iets nieuws in huis haal "het moet wel voldoen, ik heb een goede koop gedaan, ik bescherm mijn keuze etc".
Ten tijde van de bestelling waren er een aantal problemen met de fabriek. Bij ons matras vielen die mee maar de koudschuim lagen zijn niet 4.5cm maar 4cm geworden. Ik werd daar netjes van op de hoogte gebracht en kreeg de keuze. Ik kon dit matras accepteren met een fraaie tegemoetkoming van Droomidee of wachten op een nieuwe bestelling. Ik heb daar eerst een dag over nagedacht en toen geaccepteerd, ik heb daar achteraf geen spijt van.
Mijn vorige 1000+ euro matras had nieuw namelijk slechts 2.5! cm
latex schuim per kant, en daar heb ik immers ook de portemonnee voor getrokken toen. (en laten we het maar niet hebben over wat ik in werkelijkheid heb gemeten ter hoogte van de ontstane kuilen.)
Ik word vaak midden in de nacht wakker, soms wel meerdere keren. Plassen, dorst, niet lekker liggen, te warm of te koud... Deze nacht was niet anders maar een stuk aangenamer. Je kent dat gevoel misschien wel dat je als kind had op de dag van je verjaardag, je werd wakker maar wist nog niet precies wat er aan de hand was en dan opeens besef je het, "ik ben jarig, er staat misschien wel een fonkelnieuwe fiets in de huiskamer!" Zo'n gevoel heb ik in mindere mate vaak nog als ik iets nieuws koop en er opeens weer aan denk. Vannacht werd ik wakker en dacht ik ja, en schoot het als het ware door me heen, "ik lig lekker". Ik voel de stevigheid duidelijk vergeleken met mijn vorige matras maar tegelijkertijd is het ook heel zacht, eigenlijk is het moeilijk te beschrijven. Ik heb geen standaard slaaphouding, ik beweeg ook veel in mijn slaap, maar elke houding ligt als gegoten, buik, zij en rug. Waarschijnlijk is mijn beweeglijkheid ook de reden van het onrustige slapen, als je elke keer anders ligt heb je eigenlijk ook steeds een ander kussen nodig, dat is nog een lastige, ik neem mijn kussen bijna altijd mee als ik ergens anders moet slapen maar perfect is ie ook weer niet.
Ik heb het snel bloedheet in bed, we slapen ook met het raam op een kier en nog steeds de zomerdeken. Ik heb het idee dat dit matras wel wat aan de warme kant is. Mijn vriendin viel dat ook op en is daar erg gelukkig mee. Echter werd het geen moment te heet, het lijkt dus snel op temperatuur te komen maar het gaat niet broeien. Kanttekening is ook dat het buiten erg zacht is de laatste dagen dus dat kan eea verklaren.
Opstaan ging opvallend makkelijk vanmorgen. Ik heb het de laatste maanden erg zwaar met opstaan, ook vanwege de herfst en omdat ik me realiseer dat ik 20km naar werk moet fietsen. Zo heb ik meestal bij het opstaan het gevoel dat ik weer opnieuw moet leren lopen en strompel ik als een aangeschoten hert naar de badkamer. Vandaag heb ik bijna niet gesnoozed en stond ik best fit naast mijn bed. Deze week nog even aankijken of dit toeval was of dat het gewoonte wordt
Al met al, ik ben er blij mee, mijn vriendin is er blij mee. Matras is lekker comfortabel maar toch stevig, en zeker geen plank waar ik een beetje bang voor was. En ben nu vooral benieuwd of dit zo blijft.