Toon posts:

Ervaringen, hints en tips over matrassen / boxsprings

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:31

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Zijn er Tweakers die hun ervaring met Ikea boxspings willen delen?

Ik ben op zoek naar een nieuw bed met de afmetingen 180x200cm. Aangezien de slaapkamer zelf niet al te ruim is, en ik toch een groot bed wil, lijkt mij een boxspring om praktische redenen een goede keus. Tot nu toe heb ik altijd op een standaard lattenbodem + matras in ledikant gelegen.

Bij een aantal beddenzaken kreeg ik niet helemaal het juiste gevoel. De eigen-merk bedden lijken mij kwalitatief niet goed en de Auping bedden gaan ver boven mijn budget. Na de Consumentengids van januari (matrassen test) en februari (boxspringcombinatie test) gelezen te hebben kwam ik al snel uit bij Ikea, die zowel "beste koop" matras als boxspring heeft.

De Consumentenbod heeft de combinatie Engerdal-Hövåg als beste koop boxspring in februari geselecteerd. Echter in de test van januari scoort het pocketveer matras van Hyllestad net iets beter. Vanmiddag ben ik wezen proberen, maar het verschil is toch lastig om zo even te bepalen. Je voelt je in een drukke Ikea op de zondagmiddag ook niet direct op je gemak.

Anyway, deze producten staan nu op mijn lijst. Ik ben vast niet de enige die een dergelijke combinatie heeft gekocht. Wat zijn jullie ervaringen? En is boxspring nog steeds een slimme keuze of was dit meer een hype?

2x pootjes€20,-
Engerdal Matrasbodem 180x200€280,-
2x Hyllestad Poketveringsmatras 90x200€398,-
Tustna Dekmatras 180x200€219,-
Totaal€917,-

Al met al is dit nog een heel bedrag natuurlijk. De waarde van zo'n dekmatras vind ik moeilijk te bepalen. Sowieso wil ik er een hebben om de gleuf tussen de twee losse matrassen te bedekken. En deze lag vanmiddag wel erg fijn. :P

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Mutatie schreef op zondag 21 juni 2015 @ 22:41:
Misschien mis ik iets, maar waarom altijd 2 matrassen op een boxspring?
Zelf heb ik een el-cheapo boxspring en irriteerde ik me mateloos aan 2 losse matrassen, dus heb ik er een groot matras op gegooid, geen gedoe meer met die gleuf en het van elkaar schuiven van de matrassen :)
Zo'n gleuf lijkt mij ook irritant, hopelijk is dat opgelost met een topper van 180x200cm.

Ikea heeft dit matras ook wel als 180x200cm, maar voor twee redenen lijkt mij 2x 90x200cm beter.

a) Minder last van beweging van partner op andere deel van het bed.
b) Een matras van 90cm breed blijft langer in vorm dan een groot matras van 180cm.

(en vervoer is natuurlijk makkelijker, maar dat is eenmalig)

Een matrashoes om beide matrassen helpt misschien ook nog wel wat. En bij de Ikea mag je de matrassen ruilen als ze niet bevallen, dus mocht 2x 90cm echt irritant blijken, dan ruil ik om voor 1x 180cm.
Leftblank schreef op maandag 22 juni 2015 @ 09:18:
De tip die ik kan geven bij Ikea-boxsprings (in ieder geval bij de modellen van enkele jaren terug) is in ieder geval om 2x een bodem van 200x90 te kopen en geen 'set' van 200x180.
Thanks! Maar heb je dan juist niet het probleem dat de twee boxen niet aan elkaar te bevestigen zijn? En dat dus ook de onderste boxen uit elkaar kunnen gaan schuiven?

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Een topdekmatras is in principe een overbodig product, maar kan handig zijn als je geen naad wilt.
Misschien dat bij een Ikea matras van €150,- of €200,- het geen overbodige luxe is?

Het dekmatras wat ik lekker vond liggen van Ikea is ook nogmaals dat bedrag: €219,- voor 180x200cm TUSTNA.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Ik heb in februari 2x IKEA VALEVÅG 90x200 cm middelhard gekocht voor op een boxspring. Ik ben niet zwaar (70 kg), maar dit matras is toch wel heel erg zacht. Ik had het idee er meer 'in het matras' te liggen dan er op, en als ik zittend een boek las, dan zakte ik wel heel diep weg (niet de beste indicatie voor de kwaliteit van een matras, geef ik toe).

De consumentenbond heeft ook een gemeten hardheid van 8,7 (op schaal van 10, waarbij 10 het zachts is) voor dit matras.

Een wat harder matras vind ik eigenlijk prettiger, bijvoorbeeld de MORGEDAL met een door de consumentenbond gemeten hardheid van 5,9 – deze ligt op ons logeerbed.

Dus in overleg met een IKEA medewerker besloten om een van de matrassen – mijn vrouw ligt prima op de hare – om te ruilen voor de stevigere variant.

Maar oei, ik weet niet of dat nu wel zo slim was. Ik lig er nu een week op en heb nog nooit zoveel last gehad van mijn onderrug. Ik wordt er 's ochtends mee wakker en merk het 's avonds nog. Ik weet dat je een nieuw matras even de tijd moet geven (IKEA zegt vier weken) voor je lichaam om te wennen, dus ik kijk het nog even aan, maar ben er bang voor dat dit geen blijvertje is en ik dit matras moet afschrijven.

Zo in de winkel blijft het lastig vergelijken. Als je op de middelharde variant gaat liggen denk je 'oooh... veel te zacht' en bij de stevige variant denk je: 'ja, dit is perfect'. Maar lig je een nacht op het stevige matras wordt je zelf zo stijf als een plank wakker. :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
@Fusterclucker daar kon je nog wel eens gelijk in hebben. Jammer dat ze bij IKEA niet met die verklaring zijn gekomen, ik ben er tot slot twee keer voor in de winkel geweest en heb ook nog telefonisch contact gehad over de zachtheid van het matras.

Als ik de Consumentenbond moet geloven, dan is het Matt Sleeps matras, de beste uit de test voor zijslapers. Deze heeft nagenoeg dezelfde hoogte als de VALEVÅG matras. Dat zou ik ook nog eens willen proberen als ik klachten blijf houden. Kan ik in ieder geval zelf de hardheid bepalen (en weer aanpassen als het niet bevalt).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee