Ervaringen, hints en tips over matrassen / boxsprings

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Techfreak schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:26:
[...]
Ik heb doordat ik mijn werk niet meer kan doen meer tijd dan ik zou willen. Dus voer ik eindeloze gesprekken met AI chatbots om dingen uit te diepen. Chatgpt blijft vaak erg hangen in op marketing gebaseerde reacties. Maar Deepseek, Qwen en Z geven meer info als je blijft doorvragen. Zo is de claim dat mensen 300ml vocht per nacht verliezen die in hun matras wordt opgenomen niet op praktisch wetenschappelijk onderzoek gebaseerd. Als er per nacht een blikje cola aan vocht in je bed zou lopen zou je behoorlijk nat beddengoed hebben.
Als je een blikje cola in je bed giet, ga je dat wel merken ja. Maar dat komt omdat het dan zowel in tijd als in plek zeer geconcenteerd vochtig is. Dat is niet te vergelijken met diezelfde hoeveelheid spreiden over 8 uur, waarbij de verdeling ook over het verdelingsoppervlak (matras, lakens, dekbedden) ook nog eens veel hoger is. Per dag verlies je gemiddeld via de huid ook zo'n 300 tot 500ml water, zonder dat je huid nat hoeft te worden. Maar als je 300ml water over je heen gooit, merk je het direct. Dat komt simpelweg door concentratie in tijd en oppervlak.
Yaksa schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:23:
[...]
De dekbedden van tegenwoordig ademen gedurende de nacht ook, je beweegt zelf van de ene naar de andere zij (of rug) en hierdoor verdampt er natuurlijk ook al vocht, puur omdat je zelf als een 'kacheltje' in bed ligt. Het kan misschien wel kloppen dat je lichaam die hoeveelheid vocht gedurende de nacht verliest, maar je plast het niet uit, bij wijze van spreken dan.
Er zijn genoeg mensen die soms een broeierig bed ervaren. Dat is afhankelijk van matras, dekbed en dekbedovertrekken, en je lichaam.

Heb zelf een lange tijd geleden met een matras één of enkele dagen op de grond geslapen vanwege een verhuizing. Dat voelde toen dacht ik opvallend broeierig aan, maar weet het niet precies meer.
Pagina: 1 ... 56 57 Laatste