Vanwege wat rugklachten de laatste tijd, kwamen we tot de ontdekking dat onze huidige matrassen inmiddels 15 jaar oud zijn. Hoog tijd voor nieuwe dus!
Onze huidige matrassen zijn van het type pocketvering en aan beide zijden latex als afdeklaag.
Deze matrassen hebben we aangeschaft bij Nova Matrassenfabriek in Nijmegen, welke helaas niet meer bestaat. De aanschafprijs was destijds Eur 180,- per matras met maatvoering 80x200cm
Op het eerste gezicht lijken de huidige matrassen overigens nog prima, omdat er geen kuilvorming zichtbaar is. Echter, als je erop gaat liggen voel je overduidelijk de pocketveren in de middelste regio.
Ik verwacht dat de latex lagen aan het 'vergaan' zijn. (mede door zout in transpiratie).
Er zit helaas geen rits in de tijk, dus ik kan het niet controleren en het matras openmaken/snijden doe ik pas wanneer ik nieuwe matrassen heb die naar wens zijn.
Na het lezen van dit topic, achtergrondinformatie over typen matrassen, materialen, bedbodems, reviews en testen van onder andere
consumentenbond en
rekenkamer hebben we een aantal wensen voor onszelf opgesteld;
- Voorkeur gaat weer uit naar pocketvering, vanwege goede ventilatie eigenschap en goede ondersteuning.
- Geen materialen zoals wol of paardenhaar ivm allergie.
- Geen latex ivm uitharden door transpiratie/zout.
- Prijs liefst rond de Eur 200,-
- Gevoel dat we 'bang for bucks' krijgen, oftewel goede prijs/kwaliteitsverhouding.
- Bestaande bedombouw en lattenbodems (28 latten) behouden.
- Uitwasbare tijk
- Mogelijkheid tot thuis uitproberen en gratis retourneren indien matrassen niet bevallen.
Na de orientatiefase op internet hebben we een aantal winkels bezocht, namelijk
BeterBed,
Beddenreus,
totaalBED en
de Matrassenfabriek/
Het Matrasatelier (beide in hetzelfde pand),
IKEA en een flink aantal webshops bekeken, waaronder
Droomidee,
Roleau,
de Matrassenman en
de Matrassenfabriek.
Het bezoeken van de winkels en het proefliggen had uiteindelijk niet echt veel toegevoegde waarde, aangezien circa vijf minuten liggen met kleding aan, zonder dekbed echt niet representatief is. Door het enorme aanbod van verschillende matrassen leek het alleen maar moeilijker te worden om te kiezen.
Wel kreeg ik sterk de indruk dat het kopen van een matras een nogal 'emotionele aankoop' is waarbij allerlei argumenten gebruikt worden om een matras te verkopen. (
het lijkt misschien veel geld, maar gaat minstens 10 jaar mee, je ligt er 1/3 van de dag op, hiermee voorkom je rugklachten, goede nachtrust is het belangrijkste wat er is, etc)
Reden te meer voor ons om te beseffen dat in plaats van de emotie, een matras een 'ding' is. Een 'ding' wat opgebouwd is uit een aantal lagen schuim en pocktetveren met daaromheen een hoes, de zogenaamde tijk. Dit geheel wordt geproduceerd en afgewerkt (rits, borduursels, handvatten, etc) met de bijbehorende materiaal- en productiekosten.
Het lijkt me echter dat bij veel beddenspeciaalzaken de verkoopprijs van een matras en de vermoedelijke materiaal- en productiekosten nogal ver uit elkaar liggen. Geen bang for bucks dus.
Aangezien het voor mij als 'leek' totaal niet duidelijk is of, en welk verschil er zit in bijvoorbeeld de gebruikte kwaliteit schuim en pocketveren en de bijbehorende meerprijs ervan bij hogere kwaliteit, kan ik daardoor niet bepalen of een bepaald matras 'duur' is, of juist niet.
Rekening houdend met alle eerder genoemde wensen hebben we uiteindelijk gekozen voor een
Droomidee pocketverenmatras met traagschuim en koudschuim. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit voor ons prima matrassen zijn en dat we hiermee een weloverwogen aankoop hebben gedaan. We denken dat dit de beste prijs/kwaliteit verhouding is die op dit moment verkrijgbaar is in dit segment, mits de matrassen in werkelijkheid inderdaad voldoen aan de specificaties.
Het bezoek aan de Matrassenfabriek/Het Matrasatelier is door ons overigens als zeer positief ervaren. Er wordt goed geluisterd naar individuele wensen om naar wens een goed matras samen te stellen.
Dit matras kan vervolgens terplekke worden geproduceerd, terwijl je wacht en terwijl je meekijkt.
Indien de Droomidee matrassen niet goed bevallen kiezen we alsnog voor een 'custom' matras van het Matrasatelier simpelweg omdat we hier een goed gevoel bij hebben en zelf kunnen bepalen welke 'laagjes' we in onze matrassen willen hebben. De hogere prijs is daarmee een concessie.
Het Roleau matras is bij ons afgevallen omdat de pocketveren tussenlaag aan beide zijden is afgedekt met kokosvezels, waarvan ik twijfel aan de duurzaamheid op lange termijn (>5 jaar) en de invloed op allergieën.