[F1] Seizoen 2015 - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 101 Laatste
Acties:
  • 267.886 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chiron schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 16:48:
[...]

Volgens mij moet je het juist andersom lezen, als Red Bull met Ferrari in zee gaat, verwachten ze een motor die identiek presteert als degenen die Ferrari in hun eigen wagens stopt.

Dat laat genoeg ruimte over voor interpretatie, bijvoorbeeld een deal met een andere fabrikant. (VAG?). Niet dat Red Bull per se een deal met Ferrari wil, en alleen Ferrari.

In de F1 is uiteindelijk niets zeker totdat de startlichten van de eerste race van het seizoen gaan branden.
RB Heeft letterlijk gezegd dat ze alleen met een Ferrari motor aan de start verschijnen volgend jaar.

Ferrari oder nichts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:45

Racing_Reporter

Contentmaker

MikeyMan schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 17:02:
[...]

RB Heeft letterlijk gezegd dat ze alleen met een Ferrari motor aan de start verschijnen volgend jaar.

Ferrari oder nichts :)
Dat wordt Ferrari. Ze zijn nu al te ver om de boel inclusief ontwerpen voor volgend jaar weg te knikkeren. De reputatie zal ze waarschijnlijk niet al te veel boeien, en het is nu te vroeg dag voor een nieuweling om de boel snel over te nemen voor een fatsoenlijk bedrag. Die IP van Newey & Co gaat flink wat kosten, reken daar maar op.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

meeste van die italliaanse meuk ziet er voor oog leuk uit, maar kwalitatief .... mweh not so much
(heb 6jr high-end autobranch gewerkt)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:25
http://www.formula1.com/c...gapore_Verstappen_V2.html

Max zijn inhaalrace met wat boordradiocommentaar.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:14

Flotter

Pelipper!

Hoogie2004 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 14:26:
[...]

De overname per 2017 doen is ook een optie natuurlijk :)
Dat ze als Renault met een ander blok rijden lijkt mij ook niet erg waarschijnlijk (en Mercedes zal dat echt niet toestaan).

Misschien toch Danica Patrick naar Haas? :+ Ik zou het wel gaaf vinden.
Ik ga er vanuit dat Grosjean bevestigd wordt door Haas.
Danica naar Haas zou wel cool zijn, maar ze rijdt liever op ovals. Daarom is ze ook van Indycar overgestapt op NASCAR, Indy rijdt steeds meer op straten- en permanente racecircuits.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

himlims_ schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 17:06:
[...]

meeste van die italliaanse meuk ziet er voor oog leuk uit, maar kwalitatief .... mweh not so much
(heb 6jr high-end autobranch gewerkt)
Ach, er zullen in het dagelijkse leven ook wel Ferrari's met panne bij de garage staan toch?
Ik denk dat een straat/personen auto niet representatief is voor wat er bij professionele race teams aan technische kennis aanwezig is.
In dat geval zou het betrouwbaarste merk zowat in alle race klassen moeten winnen (Honda, Mazda, Suzuki of Toyota(?))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-10 15:40
Racing_Reporter schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 16:59:
[...]

Ah, roleplay van de bovenste plank. Natuurlijk. Geef het kind eens een kans joh ;)
Tja ik ben absoluut niet tegen vrouwen in de racerij, maar mevrouw Jorda zit er voornamelijk vanwege haar figuur. Dit zijn haar resultaten van de laatste 6 jaar.

2010 Firestone Indy Lights 16th
2011 Niet gereden
2012 GP3 Series 28th
2013 GP3 Series 30th
2014 GP3 Series 29th
2015 Formula One Lotus F1 Team Test driver/Reserve pits poes

Aantal keer op het podium in die 6 jaar: 0
Aantal punten in de GP3: 0

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

SnowDude schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 17:26:
[...]

Tja ik ben absoluut niet tegen vrouwen in de racerij, maar mevrouw Jorda zit er voornamelijk vanwege haar figuur sponsorgeld. Dit zijn haar resultaten van de laatste 6 jaar.

2010 Firestone Indy Lights 16th
2011 Niet gereden
2012 GP3 Series 28th
2013 GP3 Series 30th
2014 GP3 Series 29th
2015 Formula One Lotus F1 Team Test driver/Reserve pits poes

Aantal keer op het podium in die 6 jaar: 0
Aantal punten in de GP3: 0
FTFY ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Je doet net alsof ze met haar resultaten dat sponsorgeld ook gehad zou hebben als het een man was. ;)

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

SnowDude schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 17:35:
[...]

Je doet net alsof ze met haar resultaten dat sponsorgeld ook gehad zou hebben als het een man was. ;)
Lotus had geld zat om dit jaar voor een vrouw te kiezen?

[ Voor 34% gewijzigd door Hippocampus op 22-09-2015 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Hippocampus schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 17:36:
[...]

Lotus had geld zat om dit jaar voor een vrouw te kiezen?
Het gaat wel om het sponsorgeld, maar ze heeft alleen meer veel sponsorgeld omdat het een vrouw is. Ook is voor Lotus een vrouw wel fijn want ze is het meest in beeld van alle test rijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

SnowDude schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 17:39:
[...]

Het gaat wel om het sponsorgeld, maar ze heeft alleen meer veel sponsorgeld omdat het een vrouw is. Ook is voor Lotus een vrouw wel fijn want ze is het meest in beeld van alle test rijders.
Er zal pr technisch vast ook wat mee te maken hebben inderdaad, maar hoe anders is ze van andere paydrivers? Gewoon mensen die in haar talent geloven en daarbij de juiste geldschieters in de arm nemen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
Hippocampus schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 17:43:
[...]

Er zal pr technisch vast ook wat mee te maken hebben inderdaad, maar hoe anders is ze van andere paydrivers? Gewoon mensen die in haar talent geloven en daarbij de juiste geldschieters in de arm nemen toch?
De andere paydrivers kunnen nog een beetje rijden. Zij absoluut niet. In dezelfde auto, waar zij seconden per rondje trager was dan de persoon die net niet laatste reed, kon haar vervanger om de topposities strijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Adlermann schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 18:06:
[...]

De andere paydrivers kunnen nog een beetje rijden. Zij absoluut niet. In dezelfde auto, waar zij seconden per rondje trager was dan de persoon die net niet laatste reed, kon haar vervanger om de topposities strijden...
Ik ben het ook wel met dit artikel eens, en het helpt ook niet voor andere vrouwelijke rijders als je beste pr je uiterlijk is in plaats van je rondetijden, maar het is toch voornamelijk het sponsorgeld waardoor ze nu bij Lotus zit.

Bovendien:
She’ll never see any meaningful time in an F1 car, and Lotus will gladly accept any money she brings.

[ Voor 8% gewijzigd door Hippocampus op 22-09-2015 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 14:43

Arfman

Drome!

En wij hebben weer iets om naar te kijken :Y)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

hier staat nog flinke bak popcorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Max had Sainz & Perez er lekker af moeten laten schuiven in een gevecht en zelf p7 pakken :P
Zoals Sainz 'langs' Grosjean ging verdiende ook niet de schoonheidsprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Hmm, verderop die site:
http://thejudge13.com/201...wal-from-f1-moves-closer/
Speedweek, the mouthpiece of Red Bull, are reporting today, “all indications suggest: Red Bull will withdraw both teams from Formula 1 at the end of the year – because a competitive winning engine is not on the horizon”.
Speedweek
Lijkt dus steeds aannemelijker inderdaad

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:44

pinda powerrr

Slow down...

Stel dat RB zich terug trekt, wat gaat er dan met die vier ontzettend goede coureurs gebeuren?....
Zoals Horner al aangaf, vier van dit soort gasten is een nachtmerrie, omdat ze allemaal goed zijn.
Dan moeten ze het ineens gaan opnemen tegen paydrivers die 50mln meenemen oid.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Ik neem aan dat er wel wat claims komen van de drivers, die hebben een meer jaren contract met RB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Er zijn in ieder geval amper stoeltjes vrij, dus voor Max een rampscenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ik heb het idee dat Horner (RBR) zijn eigen ruiten aan het ingooien is. Kritisch zijn mag, maar waarom drijven ze de boel zo op de spits? Ruzie lopen maken met Renault en daarna klagen dat er niemand een motor voor je heeft. Renault is het ook spuugzat en maakt nu ook bokkensprongen door aan niemand meer motoren te willen leveren.

Ik mis de strategie van Horner hierin. Twee jaar uit de F1 stappen gaat ze waarschijnlijk meer kosten dan lekker doorgaan. (nogmaals wat zie ik over het hoofd?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Hippocampus schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 21:08:
Ik heb het idee dat Horner (RBR) zijn eigen ruiten aan het ingooien is. Kritisch zijn mag, maar waarom drijven ze de boel zo op de spits? Ruzie lopen maken met Renault en daarna klagen dat er niemand een motor voor je heeft. Renault is het ook spuugzat en maakt nu ook bokkensprongen door aan niemand meer motoren te willen leveren.

Ik mis de strategie van Horner hierin. Twee jaar uit de F1 stappen gaat ze waarschijnlijk meer kosten dan lekker doorgaan. (nogmaals wat zie ik over het hoofd?)
Ik heb het gevoel dat ze proberen druk te zetten op Bernie en de FOM om de regels wat losser te maken. Of zo dat Bernie druk gaat uitoefenen op Ferrari

Of de aap komt straks uit de mouw en dan blijken ze in een keer toch een eigen motor te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

SnowDude schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 21:11:
[...]

Ik heb het gevoel dat ze proberen druk te zetten op Bernie en de FOM om de regels wat losser te maken.

Of de aap komt straks uit de mouw en dan blijken ze in een keer toch een eigen motor te hebben.
Als ze ergens een motor hebben dan heeft ie onnodig poppenkast gespeeld. Of zijn ze dan dusdanig langs het reglement af aan het beunen dat de FOM dat niet zomaar zou goedkeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Hippocampus schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 21:08:

Horner heeft helemaal niets te zeggen in deze, hij maakt die beslissing uiteindelijk helemaal niet.

However Red Bull owner Dietrich Mateschitz hinted that unless they got identical Ferrari engines to the works team, they'd have no decision but to pull out of the sport, including sister team Toro Rosso.

[ Voor 13% gewijzigd door hardware-lover op 22-09-2015 21:19 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Hippocampus schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 21:17:
[...]

Als ze ergens een motor hebben dan heeft ie onnodig poppenkast gespeeld. Of zijn ze dan dusdanig langs het reglement af aan het beunen dat de FOM dat niet zomaar zou goedkeuren?
Ik geloof niet heel erg dat dit een heel plausibel scenario is, maar als ze een eigen motor hebben dan kan ik me voorstellen dat ze volgend seizoen door willen testen.
Exocet schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 21:07:
Er zijn in ieder geval amper stoeltjes vrij, dus voor Max een rampscenario.
Het feit dat Red Bull stopt betekend niet direct dat de teams stoppen, die twee fabrieken zijn een vermogen waard, dat gooien ze echt niet weg. Straks koopt Renault de fabriek van Red Bull op _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:02
Ik zou adviseren om geen discussie te voeren over berichtgeving van 'thejudge13', notoir onbetrouwbare site die regelmatig onjuiste geruchten verspreid.

Red Bull wil een eerlijke kans om te winnen volgend jaar. Als ze Ferrari motoren 2015 spec krijgen en Ferrari vindt in de winter 40 PK.. tjah, dan heeft participeren voor RB weinig zin meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powah33
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-07 16:04
SnowDude schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 21:19:
[...]
Ik geloof niet heel erg dat dit een heel plausibel scenario is, maar als ze een eigen motor hebben dan kan ik me voorstellen dat ze volgend seizoen door willen testen.

[...]

Het feit dat Red Bull stopt betekend niet direct dat de teams stoppen, die twee fabrieken zijn een vermogen waard, dat gooien ze echt niet weg. Straks koopt Renault de fabriek van Red Bull op _/-\o_
Gaat echt nooit niet gebeuren.....Renault kwam met een kleine zak stuivers aanzetten om een bod op STR te maken.....ik geloof dat ze 30Mlj hadden geboden....
Het bod op lotus was ook verspreid over 6 tot 10 jaar betalen.....tenminste dat is wat er in de media gepost werd.
Maar het staat vast dat Renault geen bodemloze put aan financieen heeft om eens lekker te gaan shoppen binnen de formule 1, dus RB overnemen zit er voor Renault niet in.

Misschien moeten deze heren een andere richting in...ROOKMACHINES bouwen ofzo ....daar waren ze dit jaar bijzonder goed mee gestart.

https://f1manager.info/ranking/4605

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Requiem19 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 21:26:
Ik zou adviseren om geen discussie te voeren over berichtgeving van 'thejudge13', notoir onbetrouwbare site die regelmatig onjuiste geruchten verspreid.

Red Bull wil een eerlijke kans om te winnen volgend jaar. Als ze Ferrari motoren 2015 spec krijgen en Ferrari vindt in de winter 40 PK.. tjah, dan heeft participeren voor RB weinig zin meer.
Is dat niet inherent aan klantenteam zijn?
Waarom doen Lotus, Manor, Williams en Force India nog mee dan?

Kijk ik snap dat ze liever winnen, maar ze zijn met de Renault toch competitief op sommige circuits.
Iets met oude schoenen weggooien alvorens je nieuwe hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Over Renault gesproken, ik ben erg benieuwd of we nog voor Sochi een engine update gaan zien... en zo niet, of we dan in 2015 überhaupt nog een engine update gaan zien.

Als Renault er niet in slaagt een update klaar te krijgen zakt m'n broek helemaal af. Ferrari, Mercedes, Honda hebben allemaal meer dan 2 updates gehad dit jaar. Het team dat het samen met Honda het meest nodig heeft rijdt nog steeds met een januari 2015 blok rond....

(tenzij Renault al wat klaar heeft liggen maar gewoon niet meer wil verstrekken aan RB...).
Hippocampus schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 21:42:
[...]

Is dat niet inherent aan klantenteam zijn?
Waarom doen Lotus, Manor, Williams en Force India nog mee dan?

Kijk ik snap dat ze liever winnen, maar ze zijn met de Renault toch competitief op sommige circuits.
Iets met oude schoenen weggooien alvorens je nieuwe hebt.
Ja, eensch, dat is het lot van een klantenteam. Maar kennelijk heeft RB een 'status aparte' in F1 dat ze denken zulke harde eisen te kunnen stellen.

Ze zijn qua budget, opbouw van het team, doelstellingen, marketing etc etc toch een works team... alleen mist de alliantie met een engine manufacturer.... In de overbrugging naar de VAG periode (als dat idd nog doorgaat) kunnen ze niet als klantenteam rond rijden, daar is hun organisatie niet op ingesteld.

[ Voor 45% gewijzigd door Requiem19 op 22-09-2015 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Requiem19 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 21:43:
Over Renault gesproken, ik ben erg benieuwd of we nog voor Sochi een engine update gaan zien... en zo niet, of we dan in 2015 überhaupt nog een engine update gaan zien.

Als Renault er niet in slaagt een update klaar te krijgen zakt m'n broek helemaal af. Ferrari, Mercedes, Honda hebben allemaal meer dan 2 updates gehad dit jaar. Het team dat het samen met Honda het meest nodig heeft rijdt nog steeds met een januari 2015 blok rond....

(tenzij Renault al wat klaar heeft liggen maar gewoon niet meer wil verstrekken aan RB...).

[...]

Ja, eensch, dat is het lot van een klantenteam. Maar kennelijk heeft RB een 'status aparte' in F1 dat ze denken zulke harde eisen te kunnen stellen.

Ze zijn qua budget, opbouw van het team, doelstellingen, marketing etc etc toch een works team... alleen mist de alliantie met een engine manufacturer.... In de overbrugging naar de VAG periode (als dat idd nog doorgaat) kunnen ze niet als klantenteam rond rijden, daar is hun organisatie niet op ingesteld.
Tja, en dan komt er na twee jaar weer een verandering in het motorenreglement, en als de motorbouwer dan niet de topmotor heeft gaan ze weer huiliehuilie doen en weer stoppen? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hippocampus schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 21:50:
[...]

Tja, en dan komt er na twee jaar weer een verandering in het motorenreglement, en als de motorbouwer dan niet de topmotor heeft gaan ze weer huiliehuilie doen en weer stoppen? :X
Het gaat erom dat met de huidige regels geen enkele motorleverancier wil instappen, kost teveel geld en teveel risico.

En ja RB heeft ook veel voor de F1 betekent, die mogen best wat eisen. Reken er maar ook op dat RB veel geld heeft geïnvesteerd aan de Renault motor, zonder RB was Renault niet al die jaren kampioen geworden.
Grootste probleem is dat het chassis van de RB zo goed is dat een Ferrari of Mercedes wanneer ze gelijke motoren leveren verslagen worden. Maar Ferrari wil denk ik best weer eens kampioen worden, en ik denk dat ze meer kans maken met een RB-Ferrari dan met hun eigen auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-10 02:22

fynrd1

Fooled by Randomness

[...]

Renault heeft als het goed is wel iets klaar staan, maar zoals aan het begin van het seizoen al aangekondigd, zouden ze alle tokens in één keer aflossen aan het einde van het seizoen. Door het seizoen heen zijn ze toch nog op het punten gekomen dat ze deze wel eerder kunnen inzetten, maar dat het afhankelijk is van de toekomst en de verhouding tussen Renault en de teams. Nja goed, betreft de verhoudingen weten we nu wel.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[knip]
Volgens mij stond er al ergens geschreven dat het op mogelijk pas in Amerika zou gaan gebeuren, en dan meteen alles aan beschikbare tokens gebruikt zou zijn. Horner heeft echter daarop aangegeven dat ze mogelijk de nieuwe motoren niet meer gaan gebruiken omdat er twijfel zou zijn over de werkelijke winst van die nieuwe motor en daar dan wel een straf voor te moeten nemen, en omdat ze theoretisch al voldoende beschikbaar hebben om de rest van het seizoen uit te zingen. Kan allemaal politiek gelul in de ruimte zijn natuurlijk.

Edit: http://www.foxsports.com/...rade-may-turn-down-090815

[ Voor 4% gewijzigd door hardware-lover op 22-09-2015 22:05 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Hippocampus schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 21:50:
[...]

Dat zou best kunnen. Ik erger me ook aan het constante gedreig om te stoppen met F1. Maar tegelijkertijd begrijp ik RB ook wel;

- Renault had een bagger product in 2014
- Dat werd niet beter in 2014
- RB had meer info dan wij uiteraard en wist hoeveel resourches/geld Renault ertegen aan gooide
- RB vond dat nie genoeg en bood aan zelf externe hulp te regelen (Mario Iliën etc)
- Renault weigert en produceert een nog slechter product: traag en onbetrouwbaar

Vanuit RB's perspectief zou 2016 ook al wasted zijn, want Renaul heeft haar zaken niet op orde en wil niet investeren. Ik denk dat ze met Honda minder gezeurd hadden, omdat ze daar gezien hadden hoe serieus Honda het F1 project neemt en hoeveel tijd, geld en energie in dat project gaat...

Kortom, RB moet gewoon weer een alliantie sluiten met een partij.. en dat is precies wat er gebeurt/gebeurde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 22:00:
[...]

Het gaat erom dat met de huidige regels geen enkele motorleverancier wil instappen, kost teveel geld en teveel risico.

En ja RB heeft ook veel voor de F1 betekent, die mogen best wat eisen. Reken er maar ook op dat RB veel geld heeft geïnvesteerd aan de Renault motor, zonder RB was Renault niet al die jaren kampioen geworden.
Grootste probleem is dat het chassis van de RB zo goed is dat een Ferrari of Mercedes wanneer ze gelijke motoren leveren verslagen worden. Maar Ferrari wil denk ik best weer eens kampioen worden, en ik denk dat ze meer kans maken met een RB-Ferrari dan met hun eigen auto.
Wat kunnen ze realistisch gezien eisen dan? Hooguit een verandering in het reglement, maar dat gaat dan toch pas in voor volgend seizoen, zoniet een jaar later.
Een A spec motor eisen gaat niemand intrappen lijkt me.

Het lijkt erop dat ze zich in een hoek geschilderd hebben en nu min of meer zichzelf verplichten te stoppen. Dat is gewoon erg jammer. Ik kijk sowieso liever naar de runners up omdat er bijna altijd wel een team domineert, en coureurs zoals RIC en VES hier liever niet het slachtoffer van zie worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:07
Volgens mij wordt er gewoon op niveau een spelletje gespeeld.

RBR heeft inderdaad een aparte status als historical team.. Wat ze extra geld oplevert. Precies dat punt is/was punt van discussie bij de Renault Lotus deal. Renault wil die status nml ook.

RBR valt Renault publiekelijk voortijdig af..
Vervolgens gaan ze eisen stellen en dreigen op te stappen.

Volgens mij willen ze enige garantie dat ze komend jaar mee kunnen draaien op niveau.
Om vervolgens keihard terug te komen met een andere motor. Maar niet op de Honda manier.

Zelfs als ze daadwerkelijk op zouden stappen opent dat mogelijkheden voor een nieuwe speler. Zonder Red Bull krijgt de F1 het heel zwaar.

VAG (of een ander) heeft dan flink wat te onderhandelen als ze de 2 RBR teams willen overnemen.
Zoals over de motorreglementen vanaf 2017 bijvoorbeeld.
VAG heeft eerder mee aan tafel gezeten maar wilde de V6 niet..

Het is dat VAG nu in de problemen zit, maar anders zou dit wmb een plausibel schaakspel op niveau zijn.
Je staat een stuk sterker tegenover een F1 als je 4 auto's op de baan beloof te brengen. Met maar 2 motorenleveranciers en een derde die aangetoond heeft dat het met de huidige regels amper tot niet mogelijk is om in te stappen.

Zelfs zonder een rol van VAG zou RBR het kunnen gooien op een eigen motor als ze tijd en ruimte krijgen om die te ontwikkelen.

Het feit dat Ferrari als enige optie wordt gegeven en de afwijzing van Mercedes makkelijk wordt geaccepteerd wijst wel weer meer op VAG.

Ik zie RBR echter ook in staat om zelf een motor te ontwikkelen. De frisdrank is een vehikel. Met de juiste mensen en voldoende budget koop je kennis en kunde.

Alles of niets... Dat past dan wel weer bij Red Bull

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Ik ben begonnen met het analyseren van het 2014 en 2015 seizoen, voor wie het nog kan herinneren deed ik vorig seizoen een omroep om dit samen te gaan doen. Heb maar een start gemaakt, wie zich nog wilt aanbieden is natuurlijk altijd welkom! Ik wil dit dan uiteindelijk op een eigen Engelstalige blog/website/twitter plaatsen, en iedere Grand Prix weekend bijhouden en oude data blijven verbeteren door het toepassen van betere modellen.

Het onderzoek heb ik tot zover ingedeeld in:
  • FP1
  • FP2
  • FP3
  • Q
  • R
  • Grand Prix
  • Wereld deel
  • Circuit karakter
  • Banden
  • Dichtheid GP weekenden per periode
Wat ik hiermee wil aantonen is de progressie wat een team boekt door het weekend heen, ook de ontwikkelsnelheid die een team heeft tussen de GP's door. Dan probeer ik te vinden welke teams stappen kunnen maken in maanden met een hoge GP dichtheid, en welke teams in de vrije weken de grootste stappen maken. Wat ik uiteindelijk hoop te zien, is in welk deel van een ontwikkeltraject elk team zit. Hetzelfde zal ik doen met de coureurs.

Alle data zal genormaliseerd worden, waar het ijkpunt het team van Mercedes (2014) is, en als coureur Hamilton (2014). Zo kan alles makkelijker vergeleken worden. Vooralsnog ben ik van plan om het team van Marussia/Manor te gebruiken om het verschil tussen de 2014 en 2015 band aan te tonen, in mijn ogen is dit team de enige die met vrijwel hetzelfde materiaal rondrijd als vorig seizoen. Ik zal dan wel de gemiddelde van beide coureur duo's moeten nemen, aangezien ik Bianchi als een uitzondering zie in performance.

Ik zal onderscheidt maken in, de resultaten zoals ze zijn en in resultaten waarin onregelmatigheden weggefilterd zijn, zoals een gridstraf, een DNF of de invloed van een bandencompound door deze te normaliseren. Uiteraard zonder dat, het origineel niet weergeven wordt. Daarnaast wil ik de correlatie vinden tussen alle racesessies, zodat ik een eerlijker beeld kan krijgen of de pure performance van een coureur/wagen overeenkomt met de race performance.

Ik wil dit nog veel verder uitbreiden, zo zal dit seizoen natuurlijk interessant zijn welk team het meeste voordeel/nadeel heeft van gridstraffen. Zo zal ik de modellen blijven verbeteren zodat, extremen op een goede manier gedempt kunnen worden. Als het uiteindelijk allemaal goed in elkaar steekt, moet de data voorafgaand aan het weekend een goed idee geven van de pikorde. Natuurlijk is dit niet meer dan een benadering en prognose.

Ik zal jullie in ieder geval de komende weken trakteren op wat data, dan mogen jullie het toetsen, bekritiseren en suggesties doen voor verbeteringen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door fynrd1 op 23-09-2015 03:36 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:22
Is dit niet iets wat Forix (betaald) al doet? Hoe ga je om met de banen waarop bepaalde auto's wel/niet werken zoals bv Renault op Monaco/Singapore en Williams op bv Monaco.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

;w button, jammer, maar begrijpelijk

die run in canada (2011??) was epic, maar goed, na 15jr en nu in frot bak snap ik dat hij ruimte maakt voor andere.

waar gaan we m terug zien? bbc? sky? (ik zet mijn centen op laatste)

[ Voor 82% gewijzigd door himlims_ op 23-09-2015 09:41 ]

• Requiem19
fynrd1 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 03:31:
Ik ben begonnen met het analyseren van het 2014 en 2015 seizoen, voor wie het nog kan herinneren deed ik vorig seizoen een omroep om dit samen te gaan doen. Heb maar een start gemaakt, wie zich nog wilt aanbieden is natuurlijk altijd welkom! Ik wil dit dan uiteindelijk op een eigen Engelstalige blog/website/twitter plaatsen, en iedere Grand Prix weekend bijhouden en oude data blijven verbeteren door het toepassen van betere modellen.

Het onderzoek heb ik tot zover ingedeeld in:
  • FP1
  • FP2
  • FP3
  • Q
  • R
  • Grand Prix
  • Wereld deel
  • Circuit karakter
  • Banden
  • Dichtheid GP weekenden per periode
Wat ik hiermee wil aantonen is de progressie wat een team boekt door het weekend heen, ook de ontwikkelsnelheid die een team heeft tussen de GP's door. Dan probeer ik te vinden welke teams stappen kunnen maken in maanden met een hoge GP dichtheid, en welke teams in de vrije weken de grootste stappen maken. Wat ik uiteindelijk hoop te zien, is in welk deel van een ontwikkeltraject elk team zit. Hetzelfde zal ik doen met de coureurs.

Alle data zal genormaliseerd worden, waar het ijkpunt het team van Mercedes (2014) is, en als coureur Hamilton (2014). Zo kan alles makkelijker vergeleken worden. Vooralsnog ben ik van plan om het team van Marussia/Manor te gebruiken om het verschil tussen de 2014 en 2015 band aan te tonen, in mijn ogen is dit team de enige die met vrijwel hetzelfde materiaal rondrijd als vorig seizoen. Ik zal dan wel de gemiddelde van beide coureur duo's moeten nemen, aangezien ik Bianchi als een uitzondering zie in performance.

Ik zal onderscheidt maken in, de resultaten zoals ze zijn en in resultaten waarin onregelmatigheden weggefilterd zijn, zoals een gridstraf, een DNF of de invloed van een bandencompound door deze te normaliseren. Uiteraard zonder dat, het origineel niet weergeven wordt. Daarnaast wil ik de correlatie vinden tussen alle racesessies, zodat ik een eerlijker beeld kan krijgen of de pure performance van een coureur/wagen overeenkomt met de race performance.

Ik wil dit nog veel verder uitbreiden, zo zal dit seizoen natuurlijk interessant zijn welk team het meeste voordeel/nadeel heeft van gridstraffen. Zo zal ik de modellen blijven verbeteren zodat, extremen op een goede manier gedempt kunnen worden. Als het uiteindelijk allemaal goed in elkaar steekt, moet de data voorafgaand aan het weekend een goed idee geven van de pikorde. Natuurlijk is dit niet meer dan een benadering en prognose.

Ik zal jullie in ieder geval de komende weken trakteren op wat data, dan mogen jullie het toetsen, bekritiseren en suggesties doen voor verbeteringen. :)
Goed bezig!

Echter zijn er al meerdere mensen die dit doen, zoals bijvoorbeeld iemand in het Mclaren topic op autosport.com forum. (http://forums.autosport.c...n-honda-mp4-30-vi/page-56)

Die heeft extreemmmm veel data, van alle sessies om zo de ontwikkeling van mclaren te laten zien tov andere auto's. Inclusief sectortijden, topsnelheden etc etc..

Als je daar even zoekt kun je heel veel data gratis ophalen denk ik en op de door jouw gewenste manier gebruiken..

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

himlims_ schreef op woensdag 23 september 2015 @ 09:38:

die run in canada (2011??) was epic, maar goed, na 15jr en nu in frot bak snap ik dat hij ruimte maakt voor andere.
[video]
Onbevestigd. Je klonk alsof het confirmed was :(

Edit: ik kan me nog steeds niet voorstellen dat Red Bull er daadwerkelijk uitstapt op zo'n korte termijn. Ze raken alle spullen niet op zo'n korte termijn meer kwijt, dus dat betekent gigantisch waardeverlies. Plus alle extra kosten van rechtszaken + imagoschade. Dit is powerplay, ze krijgen niet hun zin. Of in ieder geval niet de zin die ze willen. Praktisch gezien wil niemand eigenlijk motoren aan ze leveren vanwege hun imago. Als ze winnen, wordt de motor eigenlijk niet vermeld. Verliezen ze, dan ligt het aan de motor. En Honda willen ze zelf niet. Ondanks dat wat de Japanners zeggen, heb ik niet het idee dat het onmogelijk voor ze is om te leveren.

[ Voor 43% gewijzigd door Racing_Reporter op 23-09-2015 09:51 ]

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Racing_Reporter schreef op woensdag 23 september 2015 @ 09:46:
[...]

as weekend wordt officeel kenbaar gemaakt bij race suzuka (zin in) dat gaat gebeuren 100% :(
button heeft gisteren aangegeven dat zo zal geschiede

[ Voor 9% gewijzigd door himlims_ op 23-09-2015 10:08 ]

Verwijderd

himlims_ schreef op woensdag 23 september 2015 @ 09:38:

[video]
Ik denk ook sky want de bcc heeft veel minder live uitzendingen.

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:48

Martinspire

Awesomeness

Racing_Reporter schreef op woensdag 23 september 2015 @ 09:46:
[...]

Edit: ik kan me nog steeds niet voorstellen dat Red Bull er daadwerkelijk uitstapt op zo'n korte termijn. Ze raken alle spullen niet op zo'n korte termijn meer kwijt, dus dat betekent gigantisch waardeverlies. Plus alle extra kosten van rechtszaken + imagoschade. Dit is powerplay, ze krijgen niet hun zin. Of in ieder geval niet de zin die ze willen. Praktisch gezien wil niemand eigenlijk motoren aan ze leveren vanwege hun imago. Als ze winnen, wordt de motor eigenlijk niet vermeld. Verliezen ze, dan ligt het aan de motor. En Honda willen ze zelf niet. Ondanks dat wat de Japanners zeggen, heb ik niet het idee dat het onmogelijk voor ze is om te leveren.
Ze forceren nu dat Bernie zich in de discussie moet mengen om zo een motor af te dwingen bij Ferrari of Mercedes denk ik.

Martinspire - PC, PS5, XSX

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 14:43

Arfman

Drome!

Martinspire schreef op woensdag 23 september 2015 @ 10:59:
[...]
Ze forceren nu dat Bernie zich in de discussie moet mengen om zo een motor af te dwingen bij Ferrari of Mercedes denk ik.
Juist!

Daar kun je iets van vinden, maar zo werkt F1 nu eenmaal.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:06
Blijf het bizar vinden dat RB eerst hun oude schoenen weg heeft gegooid, voordat ze nieuwe hebben gevonden..... Kan ik me haast niet voorstellen eigenlijk! Zo'n professionele en gigantische organisatie.....

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:56
The price for a Works Ferrari engine just went up :D

Toto heeft aangegeven dat Mercedes enorm hard gewerkt heeft om te komen waar ze nu zijn. Tevens schatten ze RBR enorm hoog in. Zo hoog dat het chassis van RBR beter is dan dat van Mercedes zelf. Dus voor Mercedes is het een te groot risico.

Ferrari heeft al aangegeven dat men open staat voor het leveren van motoren. Dat zou dus de normale weg zijn. Echter, RBR blijft een relteam dus zetten ze een enorme keel op en dreigen met van alles. Ik zou daar als Ferrari echt niet blij mee zijn.

Maar goed, we weten niet wat zich achter de schermen afspeelt. Dat maakt het inschatten van de situatie lastig.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Verwijderd

Ik denk dat ze het gewoon kei- en keihard spelen.

Ze weten dat het een miljoenen business is; en wat de schade zou zijn als ze uit stappen; niet alleen voor de inkomsten van Bernie, maar ook voor de andere teams die nu nog meerijden; met vier auto's minder blijft alleen nog een gevecht tussen Mercedes en Ferrari over; en drie leveranciers van motoren.

Renault was geen optie meer, afspraken werden structureel niet nageleefd, en die relatie was nog erger geworden als wat wij uit de pers mochten vernemen. Als ik het zo begrijp heeft Renault de stekker eruit getrokken en niet andersom.

Toto vind het geen optie om hun harde werk te delen met een tegenstander. Mercedes is dus out.

Ferrari weten we niet anders dan dat ze graag engines wilden leveren, maar we weten niet of dit ook hun top of the line versie betreft.

RBR en TRS weg zou een enorme aderlating betekenen voor de F1, wat het toch al moeilijk heeft om te overleven. Waarom zouden de andere teams nog zoveel investeren in F1 als het minder interessant wordt als competitie. Lotus en McLaren kunnen ook maar moeilijk de eindjes aan elkaar knopen.

En inderdaad, ik zou ook niet heel graag engines willen leveren aan een renstal die echt een klant/leverancier relatie hanteert in plaats van een partnership terwijl ze eigenlijk niets zelf in te brengen hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2015 11:28 ]

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:10

Hoogie2004

Whohooooo

Ik blijf het maar vreemd vinden dat de updates alleen beschikbaar worden gesteld voor de works-teams.. Aan de ene kant natuurlijk logisch, maar imho zou je als motorleverancier verplicht dezelfde hardware moeten leveren aan al je klanten.

Wat mij betreft lever je als fabrikant de motoren af bij de FIA, die ze vervolgens sealt en aan je klanten verdeeld... Zeker met de huidige hoge prijs is het niet te rechtvaardigen dat je specificaties achterloopt...

Andersom, als je volgend jaar een max prijs krijgt, vind ik deze constructie wel logisch. Zeker als je als team de optie hebt om toch boven de max prijs te gaan zitten voor altijd de nieuwste spec. Dan wordt het lijstje bijvoorbeeld:
Up-to-date spec motor: 20 miljoen
Customer spec motor: 12 miljoen (dit is dus de maximale prijs volgens de FIA, je kunt dus altijd voor dit bedrag aan de motor komen).
1 jaar Oud model motor: 7 miljoen

^^ zoiets lijkt me wel haalbaar, en teams als Williams zouden die 8 miljoen extra wel willen neertellen denk ik, terwijl de motoren voor FI / Lotus etc betaalbaar blijven.

My iRacing profile | Strava

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, dat wil je alleen niet, want dan heb je dalijk 6 auto's in dezelfde ronde, 6 auto's die elke race op twee rondes worden gezet en 8 auto's die op 6 ronden binnen komen.
Je moet niet een bewuste tweedeling in de klasse krijgen.

Enige oplossing die ik zie is tokens uitdelen voor achterliggers.

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Martinspire schreef op woensdag 23 september 2015 @ 10:59:
[...]
Correct, jij snapt wat ik bedoelde ;) Bernie heeft nog altijd veel melk in de pap te brokkelen. En ze weten dat hij er alles aan zal doen om het circus bij elkaar te houden, want het staat al op ploffen als er meer teams omvallen. Waarom denk je dat hij van der Garde heeft afbetaald? Als Sauber om was gegaan, dan waren er nare dingen gebeurd. Hetzelfde geldt voor de salarissen van het Lotus-personeel laatst. Iets met deelnemersaantallen op het randje en drie auto's per team. Dan is een paar miljoen een stuk beter dan miljarden schade.

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

MikeyMan schreef op woensdag 23 september 2015 @ 11:40:
Ja, dat wil je alleen niet, want dan heb je dalijk 6 auto's in dezelfde ronde, 6 auto's die elke race op twee rondes worden gezet en 8 auto's die op 6 ronden binnen komen.
Je moet niet een bewuste tweedeling in de klasse krijgen.

Enige oplossing die ik zie is tokens uitdelen voor achterliggers.
Die een jaar oude spec zie ik ook niet echt zitten, vind het nu met Manor al een vreemde situatie (al is het daar wel begrijpelijk door de omstandigheden).

Tokens uitdelen voor achterliggers is dan op basis van wat, het idee is prima maar de uitwerking?

De FIA test de motoren niet (en weet dus niet welke 'sterker / beter / zuiniger' is). Een kampioenschap voor motor-bouwers heeft weinig zin omdat de een meer wagens met zijn power unit heeft. Tevens zijn eventuele testen door de FIA te manipuleren door de motorbouwers (zie het VW schandaal).

• Adlermann
Hoogie2004 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 11:30:
Ik blijf het maar vreemd vinden dat de updates alleen beschikbaar worden gesteld voor de works-teams.. Aan de ene kant natuurlijk logisch, maar imho zou je als motorleverancier verplicht dezelfde hardware moeten leveren aan al je klanten.

Wat mij betreft lever je als fabrikant de motoren af bij de FIA, die ze vervolgens sealt en aan je klanten verdeeld... Zeker met de huidige hoge prijs is het niet te rechtvaardigen dat je specificaties achterloopt...
Dat was de bedoeling ook met de homologatie en tokens. De tokens zouden dan i nde winter worden ingezet, de motor in feb bij de FIA afgeleved. En klaar. Door het jaar geen updates meer. Alleen zat er een loophole in. Ze hebben de regels gewoon stom opgezet. Misschien dat het voor volgend jaar wel gecorrigeerd gaat worden?

[ Voor 7% gewijzigd door Adlermann op 23-09-2015 11:45 ]

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Adlermann schreef op woensdag 23 september 2015 @ 11:44:
[...]

Dat was de bedoeling ook met de homologatie en tokens. De tokens zouden dan i nde winter worden ingezet, de motor in feb bij de FIA afgeleved. En klaar. Door het jaar geen updates meer. Alleen zat er een loophole in. Ze hebben de regels gewoon stom opgezet. Misschien dat het voor volgend jaar wel gecorrigeerd gaat worden?
Klopt inderdaad.

Voor volgend jaar de loophole dichten was wel de bedoeling van de FIA, maar ik heb nog nergens gelezen dat het definitief is. Tevens waren de motorleveranciers tegen dat principe toen het daar eerder dit jaar over ging, met name Ferrari, Renault en Honda wilden door het jaar updates doen.

• Adlermann
Hoogie2004 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 11:49:
[...]

Klopt inderdaad.

Voor volgend jaar de loophole dichten was wel de bedoeling van de FIA, maar ik heb nog nergens gelezen dat het definitief is. Tevens waren de motorleveranciers tegen dat principe toen het daar eerder dit jaar over ging, met name Ferrari, Renault en Honda wilden door het jaar updates doen.
Heb nog weinig updates van renault gezien dit jaar :)

• Requiem19
Toto werd onlangs gevraagd waarom Merc wel de nieuwe motor kreeg en Williams niet:

Zijn respons:

in principe krijgen de works teams ook de updates. Maar op Monza deed Merc nog 'development' werk wat betreft het testen van de motoren. Klantenteams krijgen alleen 'final products'.

Achteraf makkelijk praten voor Toto omdat er ook echt issues waren natuurlijk...

Desalniettemin krijgen de klantenteams vroeg of laat ook wel de updates...

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:38
Dat is natuurlijk ook het probleem van de testlimieten. Als je nou in de testweekenden een nieuwe motor(-update) mag testen zodat je het daarna kan uitleveren aan andere afnemers, prima. Maar nu moeten de afnemers dus ook soort van testen in een live weekend. Kun je nagaan wat een gezeik Mercedes/Renault/Ferrari kan krijgen als er vervolgens een fout in die motor zit, stel je voor dat dan 50% van de auto's van dat motorblok uitvalt. Dan hebben ze ook opeens een marketinguitdaging, dat wil je niet. Valt dus best wat te zeggen voor de uitleg van Mercedes (of het waar is of niet kunnen wij uiteraard niet beoordelen).

Ik ben ervoor om de motor gewoon vast te leggen aan het begin van het seizoen. Maar dan kan het wel uitzichtloos zijn voor een team, zorg dan bijv. dat je nog twee testweekend hebt waarna de motoren geüpdatet mogen worden naar een nieuwe spec.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Requiem19 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 11:51:
in principe krijgen de works teams ook de updates. Maar op Monza deed Merc nog 'development' werk wat betreft het testen van de motoren. Klantenteams krijgen alleen 'final products'.
De opmerking 'testen' of development work is wel raar. Aangezien ze de motor niet mogen gebruiken als het design niet final is en ingediend bij de FIA. Ze kunnen dit niet meer aanpassen dit jaar, want hun tokens zijn op. Het enige dev-werk wat er dan nog kan zijn is de software (en dat zal het dan wel ook zijn neem ik aan).

De opmerkingen van Toto zijn daar overigens al vreemd over, want ze wilden kijken of ze met deze updates de goede kant op gaan. Dat zou betekenen dat ze dus 7 tokens 'weggooien' als ze toch een andere kant op gaan?

Verwijderd

Dat is mogelijk. Maar hij bedoelt hier denk ik meer mee dat een engine customer ready is, als de aanpassingen in de praktijk stabiel blijken te zijn.

Bij Renault was er op de testbank ook geen probleem, maar in de praktijk ging er van alles mis.

• Requiem19
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 12:03:
Dat is mogelijk. Maar hij bedoelt hier denk ik meer mee dat een engine customer ready is, als de aanpassingen in de praktijk stabiel blijken te zijn.

Bij Renault was er op de testbank ook geen probleem, maar in de praktijk ging er van alles mis.
Exact. Ik zal dat artikel nog even erbij zoeken..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
Interessant perspectief dat ik las was dat dit een 1-2tje tussen Ecclestone en Red Bull is om de V6T van tafel te krijgen en goedkopere (en luidere) ongeblazen motoren terug te krijgen. In ieder geval kan een andere motorfabrikant dan ook eens wat proberen te bouwen zonder een half miljard kwijt te zijn.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

Adlermann schreef op woensdag 23 september 2015 @ 11:44:
[...]

Als dat de bedoeling was dan heeft het hele jaar racen ook geen nut. De slagorde van performance staat vast na de eerste race. Wat gaan 20 andere races dan nog toevoegen? Bevestiging dat degene met de sterkste motor vooraan staat.

Of begrijp ik het nu verkeerd?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Adlermann
Gé Brander schreef op woensdag 23 september 2015 @ 12:34:
[...]

Als dat de bedoeling was dan heeft het hele jaar racen ook geen nut. De slagorde van performance staat vast na de eerste race. Wat gaan 20 andere races dan nog toevoegen? Bevestiging dat degene met de sterkste motor vooraan staat.

Of begrijp ik het nu verkeerd?
Het kan prima als de motoren om en nabij gelijk zijn. Kijk maar naar de laatste jaren van de V8.

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
Ik zie het zonnig in voor de GP van Japan voor Ferrari. Een radicale nieuwe vloer zou hebben bijgedragen aan de overwinning http://www.motorsport.com...t-helped-vettel-dominate/

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:48

Martinspire

Awesomeness

alwaysleft schreef op woensdag 23 september 2015 @ 12:41:
Ik zie het zonnig in voor de GP van Japan voor Ferrari. Een radicale nieuwe vloer zou hebben bijgedragen aan de overwinning http://www.motorsport.com...t-helped-vettel-dominate/
Maar dat zou ook betekenen dat Red Bull iets gevonden heeft, dus ik denk eerder dat het gewoon een groot probleem bij Mercedes was, wat ze geholpen heeft. Anders zou het wel heel sneu/toevallig zijn dat Red Bull ook 2 seconden gevonden heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Martinspire op 23-09-2015 12:47 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

• Requiem19
Ferrari lijkt te bewijzen dat je binnen 1.5 seizoen

1) de motorachterstand kan inlopen
2) de aero achterstand kan inlopen.

Dus: gaarne niet meer regels de schuld geven, maar de vinger wijzen op incompetente teams/motorenbouwers.

Overigens, in het volledige vrije technisch reglement slaagde Ferrari er ook in om 5 jaar te domineren.

(Nu hopen dat Ferrari in Suzuka niet weer opeens op 1 seconde van Merc staat;--))

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:49

Damian

Insane Obtrusion

Requiem19 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 12:47:
Ferrari lijkt te bewijzen dat je binnen 1.5 seizoen

1) de motorachterstand kan inlopen
2) de aero achterstand kan inlopen.

Dus: gaarne niet meer regels de schuld geven, maar de vinger wijzen op incompetente teams/motorenbouwers.

Overigens, in het volledige vrije technisch reglement slaagde Ferrari er ook in om 5 jaar te domineren.

(Nu hopen dat Ferrari in Suzuka niet weer opeens op 1 seconde van Merc staat;--))
Hahaha grappig, Ferarri heeft volgens mij ook het meeste geld dus het bewijst helemaal niets!

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Requiem19
Het punt dat velen maken is:

De regels zijn, volgens hen, zo restrictief dat de slagvolgorde vanaf race 1 vaststaat.

Vanwege de beperkingen, aldus deze mensen, kun je Mercedes nooit meer inhalen, onafhankelijk van hoeveel geld je er tegenaan gooit.

Ferrari laat dus zien dat je onder het huidige tech reglement binnen 1.5 seizoen aardig in de buurt kan komen.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Requiem19 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 11:51:
Toto werd onlangs gevraagd waarom Merc wel de nieuwe motor kreeg en Williams niet:

Zijn respons:

Achteraf makkelijk praten voor Toto omdat er ook echt issues waren natuurlijk...

Desalniettemin krijgen de klantenteams vroeg of laat ook wel de updates...
Pat Simmons zei tijdens het Midweek-report van Sky na Monza uitgezonden, dat zij afgaan op het advies van Mercerdes, wat voor hen als team de beste motorkeuze zou zijn? WTF, je zegt dus eigenlijk dat je Mercedes wel laat bepalen wat er achter in jouw Williams komt te liggen en als Mercedes vind dat die nieuwere krachtige versie te risky is dan doe dat maar niet. Williams heeft zelf daar geen zeggenschap over blijkbaar en dit wil dan zeggen dat ze bij voorbaat al uitgaan om hoogstens als tweede team in de WK rang-orde te eindigen en hopen dat je ooit een podium mee mag pikken achter de Mercedes.

En daar zit het grote verschil met Red Bull denk ik. Die zouden het zeker geen twee of meer races pikken dat ze niet dezelfde power dan het fabrieksteam zouden krijgen en eigenlijk zou dit ook automatisch het geval moeten zijn. Mercedes zegt dat ze nu eigenlijk met een 2016 spec aan het rondrijden zijn en dan gaat iedereen braaf zitten en stilhouden, want dan is het acceptabel en mogen ze de vermogenswinst in eigen zak stoppen en daar laten zitten.

Testing, one, two ...

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:56
Ik denk dat Mercedes last heeft van het bandenspanningsprobleem. Kennelijk werkt het chassis het beste bij een hele lage bandenspanning. Nu Pirelli ineens de minimale spanning bepaalt (1.8 voor, 1.7 achter voor Singapore) en erop gecontroleerd wordt, zie je dat Mercedes het niet voor elkaar krijgt.

Ik denk dat als je er bij Mercedes een klein beetje uithaalt (ik wilde lucht zeggen maar dat zal het niet zijn), ze ineens wel weer vooraan staan.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Requiem19 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 09:45:
[...]

Goed bezig!

Echter zijn er al meerdere mensen die dit doen, zoals bijvoorbeeld iemand in het Mclaren topic op autosport.com forum. (http://forums.autosport.c...n-honda-mp4-30-vi/page-56)

Die heeft extreemmmm veel data, van alle sessies om zo de ontwikkeling van mclaren te laten zien tov andere auto's. Inclusief sectortijden, topsnelheden etc etc..

Als je daar even zoekt kun je heel veel data gratis ophalen denk ik en op de door jouw gewenste manier gebruiken..
Ik wil eigenlijk het gebruik van andermans data op zijn aannames vermijden. Tenminste voor eigen analyse dan. Nadien de data vergelijken met anderen is geen probleem, naar mijn idee ligt de waarheid namelijk altijd in het midden. :) Zo zag ik, met een snelle blik, in dat McLaren topic, dat Kyo als aanname doet dat alle wagens ongeveer dezelfde drag coëfficiënt hebben, en vanuit daar motorvermogen berekend. Echter, krijg je dan het verhaal dat je iets op microniveau wilt berekenen, maar slechts informatie hebt op macroniveau. Je krijgt dan cijfers met een te grote marge, daarom ga ik het wel op één niveau houden zodat de marge in ieder geval niet vergroot.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Requiem19 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 12:53:
Het punt dat velen maken is:

De regels zijn, volgens hen, zo restrictief dat de slagvolgorde vanaf race 1 vaststaat.

Vanwege de beperkingen, aldus deze mensen, kun je Mercedes nooit meer inhalen, onafhankelijk van hoeveel geld je er tegenaan gooit.

Ferrari laat dus zien dat je onder het huidige tech reglement binnen 1.5 seizoen aardig in de buurt kan komen.
Tsjah, de vraag is in hoeverre Ferrari een motorachterstand had, en in hoeverre de ontwikkeling van de electronica ook beperkt wordt door de tokens.

Feit blijft dat als je iedereen een gelijk aantal tokens geeft, en deze ook net zo efficiënt gebruikt worden, je een achterstand in leven houdt.

Snap alleen van twee dingen niet zoveel:
- Waarom had Honda maar 9 tokens, en de rest 32?
- Waarom lijkt Renault zo weinig van hun 32 tokens in te zetten voor performance?

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

MikeyMan schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:09:
[...]

Tsjah, de vraag is in hoeverre Ferrari een motorachterstand had, en in hoeverre de ontwikkeling van de electronica ook beperkt wordt door de tokens.

Feit blijft dat als je iedereen een gelijk aantal tokens geeft, en deze ook net zo efficiënt gebruikt worden, je een achterstand in leven houdt.

- Waarom lijkt Renault zo weinig van hun 32 tokens in te zetten voor performance?
Honda had geen token restrictie tot aan de eerste test. Andere motorbouwers hebben bewust niet alle (32) tokens verbruikt, omdat door de loophole, in-season motorontwikkeling mogelijk zou zijn. Honda vond dit oneerlijk, dus is er besloten dat Honda ook tokens krijgt om te kunnen verbruiken tijdens het seizoen. Maar om het eerlijk te houden, aangezien Honda onbeperkt heeft kunnen ontwikkelen, en geen recht op een aantal tokens hadden, is er besloten dat zij het gemiddelde van de restanten kregen van de andere motorleveranciers.

• Requiem19
fynrd1 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:04:
[...]

Ik wil eigenlijk het gebruik van andermans data op zijn aannames vermijden. Tenminste voor eigen analyse dan. Nadien de data vergelijken met anderen is geen probleem, naar mijn idee ligt de waarheid namelijk altijd in het midden. :) Zo zag ik, met een snelle blik, in dat McLaren topic, dat Kyo als aanname doet dat alle wagens ongeveer dezelfde drag coëfficiënt hebben, en vanuit daar motorvermogen berekend. Echter, krijg je dan het verhaal dat je iets op microniveau wilt berekenen, maar slechts informatie hebt op macroniveau. Je krijgt dan cijfers met een te grote marge, daarom ga ik het wel op één niveau houden zodat de marge in ieder geval niet vergroot.
Er zit ook een knakker die alle rondetijden, sectortijden, sector speed traps, speed traps heeft. Die data is voor jou en hem gelijk lijkt me?

Je mag het uiteraard ook allemaal zelf gaan invoeren, maar dan ben je wel even bezig :D.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fynrd1 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:15:
[...]

Honda had geen token restrictie tot aan de eerste test. Andere motorbouwers hebben bewust niet alle (32) tokens verbruikt, omdat door de loophole, in-season motorontwikkeling mogelijk zou zijn. Honda vond dit oneerlijk, dus is er besloten dat Honda ook tokens krijgt om te kunnen verbruiken tijdens het seizoen. Maar om het eerlijk te houden, aangezien Honda onbeperkt heeft kunnen ontwikkelen, en geen recht op een aantal tokens hadden, is er besloten dat zij het gemiddelde van de restanten kregen van de andere motorleveranciers.
Ah, ja, zo zit er wel wat in ja.

• Requiem19
MikeyMan schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:09:
[...]

Ferrari zat vorig jaar rond Renault niveau. Gezien Sauber's pace zitten ze daar nu flink boven ;-).

- Honda had heel '13 en '14 om zonder tokens te ontwikkelen. Bestaande teams hadden in winter van '14 naar '15 32 tokens. Honda kreeg gemiddelde van Tokens dat andere teams over hadden bij race 1. Dat is op zich al extra lief voor Honda omdat zij hun motor moesten homologeren per race 1 en strikt genomen geen gebruik konden maken van de loophole.
- Renault heeft agressief ontwikkeld in de winter en bleek onbetrouwbaar te zijn. Van maart tot juni ofzo hebben ze alleen aan betrouwbaarheid gewerkt. Daarna pas aan performance. Toen uitkwam dat hun huwelijk over was met RB hadden ze opeens minder haadt met upgrade...

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Requiem19 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:17:
[...]

Er zit ook een knakker die alle rondetijden, sectortijden, sector speed traps, speed traps heeft. Die data is voor jou en hem gelijk lijkt me?

Je mag het uiteraard ook allemaal zelf gaan invoeren, maar dan ben je wel even bezig :D.
Ja die heb ik al, tenminste voor zo'n 30% al ingevoerd. Daarna moet ik alle delta's omzetten naar iets wat bruikbaar is in excel. Helaas moet dat allemaal handmatig.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CODis4GWgAAKPmj.jpg:large
Dit komt van een ander forum af en is gepost op 4 september. Disponibles is het restant van de 32 tokens, utilizats is verbruikt en de rest is logisch natuurlijk. Aangezien het oude data is weten we nu dat Ferrari er nog 4 heeft ingezet. Dus Ferrari heeft nog 3, Renault 12 en Honda 4 over.

[ Voor 32% gewijzigd door fynrd1 op 23-09-2015 13:30 ]

• Ithric
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-10 05:20
Ik ben erg benieuwd wat komend weekend brengt, Ferrari lijkt nu op de juiste weg. (of lag deze baan de auto beter, time will tell)
*Op Monza had ik ook het gevoel dat Ferrari iets beter voor de dag kwam dan daarvoor, ondanks de slechte start van RAI*
Hopelijk wordt het nog leuk om de volgende overwinningen, al denk ik dat het te laat is voor een kampioenschap.

Wat Requim19 aangaf zal dan inderdaad wat andere teams/tegenstanders van de huidge regels de mond snoeren.
Anders zal het denk ik niet heel lang meer duren, gezien je niet onbeperkt sneller wordt en andere ook grotere stappen zullen gaan maken dan de snelste. (in theorie natuurlijk)

Erg genoten van de afgelopen race, heb wel de samenvatting bekeken op BBC want was zelf op de Nurburgring.(BlancPain endu race)

[ Voor 8% gewijzigd door Ithric op 23-09-2015 13:49 ]

iRacing Profiel

• Requiem19
Wordt het niet eens tijd om een race te kijken met wat tweakers bij elkaar?

Vast wel een tweaker hier met een geschikt huis, beamer, surround sound, koelkast en extreem grote bank? :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gewoon met zijn allen naar opa verstappen toch? :)

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Requiem19 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:52:
Wordt het niet eens tijd om een race te kijken met wat tweakers bij elkaar?

Vast wel een tweaker hier met een geschikt huis, beamer, surround sound, koelkast en extreem grote bank? :)
Bij mij op werk (waarschijnlij) geen probleem, 1080I beamer + sky stream. Kijken wel vaker met collegas

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Het wordt nu Amerika voor de power_upgrade van Renault.

Voor wie nog vrij mag kijken: http://www.autosport.com/news/report.php/id/120947

Testing, one, two ...

• Requiem19
himlims_ schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:01:
[...]

Bij mij op werk (waarschijnlij) geen probleem, 1080I beamer + sky stream. Kijken wel vaker met collegas
Is je werk een beetje in 't midden van 't land?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, mocht er nog een motor ploffen, zou het nog een idee zijn om hem in te zetten.
Of misschien met Sainz, als laatste in de Ranking een motor erin hangen voor de eerste testsessie in USA. En dan kijken wat het oplevert, zodat ze nog drie races kunnen profiteren.

• SnowDude
hardware-lover schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:05:
Het wordt nu Amerika voor de power_upgrade van Renault.

Voor wie nog vrij mag kijken: http://www.autosport.com/news/report.php/id/120947
*kuch* incognito modus *kuch*

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Daarnaast dus ook de bevestiging dat Ferrari in de piepzak zit met de situatie:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/120943

Verwijderd

Aan de andere kant zou je ook kunnen zeggen; we houden wel van een beetje competitie, we zorgen gewoon dat wij het betere chassis, en de betere rijders neerzetten; die engine maakt voor ons niet het verschil.

• Requiem19
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:02:
Aan de andere kant zou je ook kunnen zeggen; we houden wel van een beetje competitie, we zorgen gewoon dat wij het betere chassis, en de betere rijders neerzetten; die engine maakt voor ons niet het verschil.
Enzo Ferrari: 'aerodynamics is for people who can't built engines'

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:02:
Ik zou als Ferrari zijnde proberen om naast het geldbedrag, ook een aantal van RedBulls beste ingenieurs te eisen. Dan Fallows lijkt na zo'n half jaar prima het gat op te vullen die Prodromou heeft achter gelaten. Dirk de Beer van Ferrari is misschien toch iets te licht bevonden. Uiteraard is het chassis van de Ferrari in zijn fundamenten niet goed, het is misschien ook pas eerlijk te beoordelen als ze volgend seizoen voor het grootste gedeelte deze fundamenten kunnen loslaten. Maar je directe concurrenten verzwakken is natuurlijk altijd goed. Bij RedBull lopen naar mijn mening trouwens de betere CFD specialisten rond, met de vermoedelijk aankomende windtunnel ban, is dat misschien ook iets om flink op in te zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door fynrd1 op 23-09-2015 15:20 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Requiem19 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:14:
Enzo Ferrari: 'aerodynamics is for people who can't built engines'
Het veld is idd verschoven naar de techniek van de motor, daarmee valt of staat nu de auto, dat is te zien aan Renault, die na dit dramatische jaar zelfs stopt. Wel raar dat Enzo zoiets zou zeggen, aangezien bij mijn weten, Ferrari jarenlang de meest aerodynamische auto had, of dat nog zo is, weet ik niet, maar op aerodynamica en downforce alleen kom je er niet (meer).

[ Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 23-09-2015 15:18 ]

• SnowDude
CptChaos schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:17:
[...]

Het veld is idd verschoven naar de techniek van de motor, daarmee valt of staat nu de auto, dat is te zien aan Renault, die na dit dramatische jaar zelfs stopt. Wel raar dat Enzo zoiets zou zeggen, aangezien bij mijn weten, Ferrari jarenlang de meest aerodynamische auto had, of dat nog zo is, weet ik niet, maar op aerodynamica en downforce alleen kom je er niet (meer).
Enzo heeft dit ooit gezegd in de jaren 50 of 60

• Requiem19
CptChaos schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:17:
[...]

In toevoeging op Snowdude, Enzo is overleden eind jaren 80 toen de motor ook nog een zeer grote rol speelde.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De uitspraak is in ieder geval weer zeer van toepassing! ;)

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:07
CptChaos schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:22:
De uitspraak is in ieder geval weer zeer van toepassing! ;)
Op het moment dat F1 steeds meer op dragracing gaat lijken wel ja :+
Dat is dus ook nog een optie: Alle rechte stukken op alle circuits per volgend jaar vervangen door een slingerend bochtig weggetje..

Zonder gein: Een F1 auto is een heel complex geheel. Een goed chassis met een flutmotor redt het niet.. een top motor met een flut chassis ook niet.
En met de komst van de hybride Power Units speelt de ICE zelfs weer binnen die motor een kleinere rol. (Honda probleem). Bovendien zorgt het enorme koppel van de elektro motoren weer voor meer eisen aan de ophanging en aero om die power kwijt te kunnen zonder dat je op topsnelheid rijdt..

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Requiem19
sanderb schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:33:
[...]

Op het moment dat F1 steeds meer op dragracing gaat lijken wel ja :+
Dat is dus ook nog een optie: Alle rechte stukken op alle circuits per volgend jaar vervangen door een slingerend bochtig weggetje..

Zonder gein: Een F1 auto is een heel complex geheel. Een goed chassis met een flutmotor redt het niet.. een top motor met een flut chassis ook niet.
En met de komst van de hybride Power Units speelt de ICE zelfs weer binnen die motor een kleinere rol. (Honda probleem). Bovendien zorgt het enorme koppel van de elektro motoren weer voor meer eisen aan de ophanging en aero om die power kwijt te kunnen zonder dat je op topsnelheid rijdt..
Ik heb toch sterk het idee dat je sinds 2014 liever een top motor + shit chassis wil, dan een top chassis + shitmotor.

Sauber rijdt zonder updates op sommige circuits nog rond de TR's en RB's. Lotus doet het opeens ook weer. De ongeteste FI ging met eigenlijk 2014 auto ook nog aardig etc.

Op basis van grove berekeningen op een ander Forum lijkt het verschil tussen motoren nu in sommige situaties meer dan 100 PK te zijn... (Enter scary face..).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 06-10 22:37

derx666

mecker ende blaet

Heee... Leuk topic met mede F1 liefhebbers. Zit al jaren op GoT te posten, maar deze was me nog nooit opgevallen. *bookmarked*

Voorstelronde:
derx, 39jr, getrouwd geen kids. Woon in het mooie Limburg, en kijk sinds eind jaren 80 actief F1. Als ik een race om wat voor reden niet live kan kijken dan wordt het nieuws gemeden, en zsm de torrent van de SkyF1 uitzending aangezet. Live kijk ik BBC of een SkyF1 stream.
Favo teams: McLaren (al heel lang) met een groot zwak voor Williams (beetje jammer van Massa, die na z'n ongeluk in Hongarije nooit meer de oude is geworden, en zou liever bv Hulk in zijn plaats zien). En nu natuurlijk ook TR :P
Favo rijders: Max (ofcourse) en Button (wat rijdt die gast mooie lijnen, en komt erg sympathiek over). Bottas, Kimi, Alonso, Hulk en Ricciardo kan ik ook zeer waarderen. Hamilton vind ik een te groot ego hebben (wel goeie rijder), Vettel ligt me gewoon niet (goeie rijder wel).

Dat is het wel zo'n beetje :)

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

• Requiem19
Welkom!

Ps: nog steeds zo snel in de Skip? ;)

• Señor Sjon
Wut... 11,5 jaar op GoT en 2k posts en dan het F1-topic niet kunnen vinden. :N

Pagina: 1 ... 89 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links naar illegale streams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Vragen over hoe Sport1, Sport1Go of wat dan ook te ontvangen zijn offtopic en zullen in de prullenbak verdwijnen.

Welke zender zendt wat uit?

IRC: http://irc.tweakers.net/f1
Formule E: [Formule E] Seizoen 2014-2015
Algemeen Race Topic: Algemeen race topic Deel 2

Probeer bij 'breaking news' ook de bronnen te vermelden.