Ik ben begonnen met het analyseren van het 2014 en 2015 seizoen, voor wie het nog kan herinneren deed ik vorig seizoen een omroep om dit samen te gaan doen. Heb maar een start gemaakt, wie zich nog wilt aanbieden is natuurlijk altijd welkom! Ik wil dit dan uiteindelijk op een eigen Engelstalige blog/website/twitter plaatsen, en iedere Grand Prix weekend bijhouden en oude data blijven verbeteren door het toepassen van betere modellen.
Het onderzoek heb ik tot zover ingedeeld in:
- FP1
- FP2
- FP3
- Q
- R
- Grand Prix
- Wereld deel
- Circuit karakter
- Banden
- Dichtheid GP weekenden per periode
Wat ik hiermee wil aantonen is de progressie wat een team boekt door het weekend heen, ook de ontwikkelsnelheid die een team heeft tussen de GP's door. Dan probeer ik te vinden welke teams stappen kunnen maken in maanden met een hoge GP dichtheid, en welke teams in de vrije weken de grootste stappen maken. Wat ik uiteindelijk hoop te zien, is in welk deel van een ontwikkeltraject elk team zit. Hetzelfde zal ik doen met de coureurs.
Alle data zal genormaliseerd worden, waar het ijkpunt het team van Mercedes (2014) is, en als coureur Hamilton (2014). Zo kan alles makkelijker vergeleken worden. Vooralsnog ben ik van plan om het team van Marussia/Manor te gebruiken om het verschil tussen de 2014 en 2015 band aan te tonen, in mijn ogen is dit team de enige die met vrijwel hetzelfde materiaal rondrijd als vorig seizoen. Ik zal dan wel de gemiddelde van beide coureur duo's moeten nemen, aangezien ik Bianchi als een uitzondering zie in performance.
Ik zal onderscheidt maken in, de resultaten zoals ze zijn en in resultaten waarin onregelmatigheden weggefilterd zijn, zoals een gridstraf, een DNF of de invloed van een bandencompound door deze te normaliseren. Uiteraard zonder dat, het origineel niet weergeven wordt. Daarnaast wil ik de correlatie vinden tussen alle racesessies, zodat ik een eerlijker beeld kan krijgen of de pure performance van een coureur/wagen overeenkomt met de race performance.
Ik wil dit nog veel verder uitbreiden, zo zal dit seizoen natuurlijk interessant zijn welk team het meeste voordeel/nadeel heeft van gridstraffen. Zo zal ik de modellen blijven verbeteren zodat, extremen op een goede manier gedempt kunnen worden. Als het uiteindelijk allemaal goed in elkaar steekt, moet de data voorafgaand aan het weekend een goed idee geven van de pikorde. Natuurlijk is dit niet meer dan een benadering en prognose.
Ik zal jullie in ieder geval de komende weken trakteren op wat data, dan mogen jullie het toetsen, bekritiseren en suggesties doen voor verbeteringen.
[
Voor 3% gewijzigd door
fynrd1 op 23-09-2015 03:36
]