SnowDude schreef op woensdag 09 september 2015 @ 08:36:
[...]
Ik denk dat het een het ander niet uitsluit. Simmen heeft absoluut voordelen ten opzichte van karten, hoewel de aanschaf kosten relatief gelijk zijn, zijn de onderhoudskosten natuurlijk een stuk lager bij simmen. Ook heb je daar geen schade en kan je vaker rijden dan met een kart.
Er zijn echter ook genoeg coureurs die in een simulator niet vooruit zijn te branden maar in een echte auto knetter hard gaan.
Ik moet toegeven dat ik nooit met iRacing of iets dergelijks heb gespeeld maar alleen met racegames met brakke logitech stuurtjes, maar ik blijf het altijd lastig vinden om mijn rempunt te vinden terwijl ik daar op echte cricuits geen probleem mee hebt. Als je mijn ronde tijden in bijvoorbeeld een game als F1 2013 ziet dan zie je bij mij een gigantische fluctuatie in ronde tijden van een seconde ofzo. Zet je mij op een kart dan zit er max 1 of 2 tienden tussen (als er geen verkeer is).
Interessante punten, daar wil ik op ingaan. Als een mod dit te off topic vindt dan verwijder ik m'n post wel weer

.
Aanschafkosten; je kunt simmen voor 300-400 euro. 2e hands logitech DFP, 2e hands PC en goedkoopste iRacing abbo.
Veel 'top simmers' rijden echt niet met bewegende cockpits en stuurtjes van 2.000 euro. Sterker nog, somme top simmers rijden gewoon met een Logitech G25...
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Hoe meer je uitgeeft, hoe meer 'immersie', hoe echter het voelt (3 schermen, direct drive ffb wheel, sim cockpit etc).
Coureurs die niet kunnen simmenDat zullen vooral coureurs zijn die pas 'later begonnen met simmen'. Zoals Schumi, Raikkonen etc. Je moet in het simmen wennen dat je relevante informatie mist (g krachten, gedrag van de auto dat je 'voelt'. Dat compenseer je, maar dat werkt alleen als je die vertaalslag kunt maken. Andersom kun je van simmen makkelijker 'echt' leren rijden: je krijgt dan immers alleen maar meer info dan in een sim.
Simmen lastiger? Ja, omdat je dus meer informatie mist, moet je (onbewust) op veel specifiekere details letten. De kans is groot dat je constant kleine foutjes maakt die je inconsistent maken.
Vooral met 'simcade' zoals F1 2015 etc is dit het geval. Als je ooit eens de tijd neemt om met iRacing te beginnen, of met Assetto Corsa, dan wel rFactor 2 ga je dat, denk ik, anders ervaren. Als je echt tegen anderen gaat racen dwing je jezelf om beter te w orden, consistenter etc.
Ik denk ook dat het je beleving van F1 kijken verandert eigenlijk, omdat je misschien voor 1% beter begrijpt hoe lastig het is, waarom later remmen niet altijd beter is, hoe ingewikkeld inhalen is etc etc. Natuurlijk heb ik geen idee van hoe het echt is, maar wel een piepppklein beetje

.
(Ik rijd zelf overigens met een PC uit 2009 en een G25 uit 2008 ofzo...).