[F1] Seizoen 2015 - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste
Acties:
  • 267.890 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 18:11:
[...]

Met juristen suggereer je wel dat de FIA consequent is in zijn rulings :X
Ik suggereer dat deze beslissing vanuit juridisch perspectief begrijpelijk is.

Overigens beslost de FIA niet, maar de stewards?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op zondag 06 september 2015 @ 18:15:
Ik suggereer dat deze beslissing vanuit juridisch perspectief begrijpelijk is.
Dat is precies waar ik tegen ageer ;) De FIA heeft in het verleden niet getoond juridische logica te volgen.
Overigens beslost de FIA niet, maar de stewards?
Patato, patato. Die lui zijn in dienst van/voor de FIA. Of ze er op dat moment ook echt onderdeel van zijn is nauwelijks relevant (en weet ik ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10 21:12

AzzKickah

06-CENSORED

Potato? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat was snel. Nee, patato, een speciaal ras dat puur en alleen gekweekt wordt om discussies aan tweakers te ontlokken.

Wie roept als eerste Het is frietato? Frieto?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2015 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Laatst online: 10-10 21:12

AzzKickah

06-CENSORED

Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 18:20:
[...]

Dat was snel. Nee, patato, een speciaal ras dat puur en alleen gekweekt wordt om discussies aan tweakers te ontlokken.
Ah k, didn't know that :+

Piepers, tuffels. Potato, patato.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enn we gaan weer on topic. Was de race goed genoeg om Monza op de kalender te houden of gaan jullie hem niet missen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-10 09:23
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 18:25:
Enn we gaan weer on topic. Was de race goed genoeg om Monza op de kalender te houden of gaan jullie hem niet missen ?
Ik viel zowat in slaap!
Dat terwijl ik er gister & vandaag hele mooie GP2/GP3 races heb gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Monza is een blijver, deze race is snel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:29

vhal

ಠ_ಠ

Denk een blijvertje gezien na afloop nagenoeg het hele rechte stuk vol stond met fans. Hamilton had ook een wow-momentje op het podium toen hij het publiek zag.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:26
vhal schreef op zondag 06 september 2015 @ 18:31:
[...]

Denk een blijvertje gezien na afloop nagenoeg het hele rechte stuk vol stond met fans. Hamilton had ook een wow-momentje op het podium toen hij het publiek zag.
Gaat helaas om de centen, denk dat er weinig mensen tegen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, Mercedes kreeg ook te horen "als jullie zo graag een Duitse GP hebben, dan stop je er maar geld in", en dat zal Ferrari ook te horen krijgen aangaande Monza.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op zondag 06 september 2015 @ 18:39:
Tja, Mercedes kreeg ook te horen "als jullie zo graag een Duitse GP hebben, dan stop je er maar geld in", en dat zal Ferrari ook te horen krijgen aangaande Monza.
Oftewel - als je een thuisrace wilt spek je onze zakken, anders gaan we wel iemand in een opkomend land zoeken die daar trek in heeft.

Prima insteek op de korte termijn, maar je ziet al dat mensen interesse in de F1 verliezen omdat al die nieuwe circuits de charme van een oorwurm hebben. Dat er niet zelden regimes met niet altijd even goede bedoelingen achter zitten helpt ook niet echt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2015 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:34
Wat zijn de motorplofjes toch eigenlijk saai tegenwoordig, of ben ik de enige die daar zo over denkt? Vroeger hing er nog eens een deken van rook over het circuit (misschien wat overdreven), maar tegenwoordig ploffen ze nauwelijks meer en als ze gaan... Dan is het met weinig spektakel, een Sainz die de pits in rijdt is spannender :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-08 16:07

Moortn

Hallo

Mehri die de pit in reed was nog spannender! Er was ook maar heel even vuur en waarschijnlijk nog zonder veel olie.

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 18:42:
Oftewel - als je een thuisrace wilt spek je onze zakken, anders gaan we wel iemand in een opkomend land zoeken die daar trek in heeft.
Ja, want dat gebeurt al een flink aantal jaren (Bahrain, Texas, Rusland etc). Bernie wil geld zien, de rest zal hem aan zijn derriere oxideren.

Monza en Monaco zijn nu niet echt circuits waar je voor het racen zelf komt, er gebeurt weinig in die GPs.

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 06-09-2015 18:54 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TheBrut3 schreef op zondag 06 september 2015 @ 18:48:
Wat zijn de motorplofjes toch eigenlijk saai tegenwoordig, of ben ik de enige die daar zo over denkt? Vroeger hing er nog eens een deken van rook over het circuit (misschien wat overdreven), maar tegenwoordig ploffen ze nauwelijks meer en als ze gaan... Dan is het met weinig spektakel, een Sainz die de pits in rijdt is spannender :+
Ik vond het wel meevallen. Sowieso ploft er bijna niets meer, dus is dit een leuke afwisseling. Vlammen, rook - prima.
gambieter schreef op zondag 06 september 2015 @ 18:53:
Ja, want dat gebeurt al een flink aantal jaren (Bahrain, Texas, Rusland etc). Bernie wil geld zien, de rest zal hem aan zijn derriere oxideren.
Bernie heeft de sport groot/groter gemaakt, maar het punt waarop de sport goed is voor Bernie, maar Bernie niet goed is voor de sport is al jaren geleden bereikt.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2015 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheBrut3 schreef op zondag 06 september 2015 @ 18:48:
Volgens mij geeft de turbo veel rook en niet de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

gambieter schreef op zondag 06 september 2015 @ 18:53:
[...]
Monza en Monaco zijn nu niet echt circuits waar je voor het racen zelf komt, er gebeurt weinig in die GPs.
_O- _O- Gelukkig was men niet lyrisch over Verstappen in Monaco dit jaar; zowel de handige slipstream-akties om wat mensen in te halen door gebruik te maken van blauwe vlaggen alsmede de aktie waarbij de auto in de bandenstapel eindige. :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MAX3400 schreef op zondag 06 september 2015 @ 19:15:
_O- _O- Gelukkig was men niet lyrisch over Verstappen in Monaco dit jaar; zowel de handige slipstream-akties om wat mensen in te halen door gebruik te maken van blauwe vlaggen alsmede de aktie waarbij de auto in de bandenstapel eindige. :)
1 coureur die leuke acties deed, met voor de rest vooral optochten. Het werd alleen spannend door een blunderende pitstop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk wel dat TR hun doelstelling om vijfde te worden nu echt voorbij is. Lotus kan nog wel in te halen zijn maar Force India niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:34
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 19:49:
Ik denk wel dat TR hun doelstelling om vijfde te worden nu echt voorbij is. Lotus kan nog wel in te halen zijn maar Force India niet meer.
De overstap naar Renault heeft ze weinig goed gebracht. Ze hadden beter bij Ferrari kunnen zijn afgelopen seizoenen, denk ik. Natuurlijk het best bij Mercedes, maar daar kijk ik even niet naar. Maar zeker dit seizoen heeft dat gezeik met de motoren al veel punten gekost.
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 19:11:
Volgens mij geeft de turbo veel rook en niet de motor.
Nee vroeger was het de motor. Veel CC's een hoger verbruik, dus meer brandstof en olie in en rond de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Had RAI nu vergeten z'n auto in de versnelling te zetten of ging er ergens iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 18:17:
[...]

Dat is precies waar ik tegen ageer ;) De FIA heeft in het verleden niet getoond juridische logica te volgen.
Mijn opmerking betreft alleen de commotie omtrent de beslissing van de stewards van vandaag. In het verleden leken niet alle beslissingen mij logisch, maar vandaag juist eens wel. De ophef over vandaag verbaast mij daarom :).
Patato, patato. Die lui zijn in dienst van/voor de FIA. Of ze er op dat moment ook echt onderdeel van zijn is nauwelijks relevant (en weet ik ook niet).
Dat maakt juist veel uit. Als ze 'in dienst zijn' van de FIA staan ze onder het gezag van de FIA. Als het een onafhankelijke instantie is, zijn ze onafhankelijke arbiters die het reglement slechts toepassen. Vergelijkbaar met de scheiding der machten in NL. Een beslissing van een Nederlandse rechter kun je de wetgevende macht ook niet aanrekenen, hoewel de rechter wel uit publieke middelen betaald wordt...

Dus potato in dit geval.... ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-10 20:30

Bergie

Lekker belangrijk...

Wat is er nu eigenlijk gebeurt met beide Lotussen? Ik heb het op de Duitse RTL iig gemist.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:53

Blokker_1999

Full steam ahead

Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 18:42:
[...]Prima insteek op de korte termijn, maar je ziet al dat mensen interesse in de F1 verliezen omdat al die nieuwe circuits de charme van een oorwurm hebben. Dat er niet zelden regimes met niet altijd even goede bedoelingen achter zitten helpt ook niet echt.
Wat mij vooral stoort aan al die nieuwe circuits is dat ze allemaal op elkaar lijken, en dat hoeft ook niet te verbazen daar ze allemaal door dezelfde persoon zijn ontworpen. De oude europese circuits zijn op redelijk natuurlijke wijze ontstaan, de nieuwe zijn allemaal van de hand van Tilke die telkens een beproef recept bovenhaald met telkens een super lange back straight gevolgd door een technisch gedeelte en dan de pit straight en enkele bochtjes om terug bij de lange rechte lijn uit te komen. Er zitten vaak wel enkele leuke bochten in maar dan voelt het weer zo geforceerd. Dit in tegenstelling tot een bocht als Eau Rouge die een zeer interessante uitdaging vormt en dan nog natuurlijk tot stand is gekomen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bergie schreef op zondag 06 september 2015 @ 20:10:
Wat is er nu eigenlijk gebeurt met beide Lotussen? Ik heb het op de Duitse RTL iig gemist.
Romain Grosjean kwam in contact met Felipe Nasr en Pastor Maldonado toucheerde met Nico Hülkenberg in de eerste lap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hippocampus schreef op zondag 06 september 2015 @ 20:04:
Had RAI nu vergeten z'n auto in de versnelling te zetten of ging er ergens iets fout?
Hij geeft zelf aan dat hij deed wat hij altijd deed. Volgens de teambaas deed hij wat raar met zijn vingers, maar is er nog geen data.

Kimi geeft de eerste koppeling de schuld. Wel netjes dat hij terug kwam tot 5e! Ferrari heeft echt een stap gezet deze race. Helaas zij ze nu gelijk aan de vorige motor van Mercedes. En hebben die dus net een grotere stap gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 20:19:
[...]
Romain Grosjean kwam in contact met Felipe Nasr en Pastor Maldonado toucheerde met Nico Hülkenberg in de eerste lap.
Ik dacht dat Maldonado zichzelf buitenspel had gezet door zijn jump over de balk (6.2 voor de uitvoering)? Gebroken ondervloer had men het over?

Edit: blijkbaar geen probleem met de ondervloer (waar haalt blinde Mol die info vandaan dan?), maar met de voorwiel-ophanging.

"The front suspension of Maldonado’s car was damaged after a trip across the sleeping policemen at the first corner, after contact with Nico Hulkenberg’s Force India pushed him through the chicane."

[ Voor 31% gewijzigd door hardware-lover op 06-09-2015 20:41 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powah33
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-07 16:04
Ondanks alle pech dit weekend toch strak gereden... inhaal actie >> heerlijk !!!

YouTube: Max Verstappen overtakes Felipe Nasr. Italian Grand Prix Monza 2015.

https://f1manager.info/ranking/4605

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blokker_1999 schreef op zondag 06 september 2015 @ 20:15:
Wat mij vooral stoort aan al die nieuwe circuits is dat ze allemaal op elkaar lijken, en dat hoeft ook niet te verbazen daar ze allemaal door dezelfde persoon zijn ontworpen. De oude europese circuits zijn op redelijk natuurlijke wijze ontstaan, de nieuwe zijn allemaal van de hand van Tilke die telkens een beproef recept bovenhaald met telkens een super lange back straight gevolgd door een technisch gedeelte en dan de pit straight en enkele bochtjes om terug bij de lange rechte lijn uit te komen. Er zitten vaak wel enkele leuke bochten in maar dan voelt het weer zo geforceerd. Dit in tegenstelling tot een bocht als Eau Rouge die een zeer interessante uitdaging vormt en dan nog natuurlijk tot stand is gekomen.
Klopt, daar hebben we het hier al wel vaker over gehad. Een circuit is wat dat betreft niet veel anders dan een stad - die moet door de jaren heen ook door kleine aanpassingen steeds interessanter en beter gemaakt worden. Het zou al helpen om nieuwe circuits in ieder geval steeds door andere mensen te laten ontwerpen, waardoor er ook verschillende visies te zien zijn, maar helaas is de realiteit anders. Ik weet niet of dat de macht van Bernie, de macht van het geld, of beide is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op zondag 06 september 2015 @ 20:08:
Mijn opmerking betreft alleen de commotie omtrent de beslissing van de stewards van vandaag. In het verleden leken niet alle beslissingen mij logisch, maar vandaag juist eens wel. De ophef over vandaag verbaast mij daarom :).
De beslissing is om redenen die al uitgelegd zijn niet noodzakelijk logisch. Je kunt het verhaal allebei de kanten op prachtig beredeneren en daarom stond de uitkomst dan ook zeker niet vast.

Achteraf kijk je een koe in de kont, maar vooraf is het nooit zo evident.
Dat maakt juist veel uit. Als ze 'in dienst zijn' van de FIA staan ze onder het gezag van de FIA. Als het een onafhankelijke instantie is, zijn ze onafhankelijke arbiters die het reglement slechts toepassen. Vergelijkbaar met de scheiding der machten in NL. Een beslissing van een Nederlandse rechter kun je de wetgevende macht ook niet aanrekenen, hoewel de rechter wel uit publieke middelen betaald wordt...
De scheiding der machten is een prachtig verhaal, maar op geen enkel manier van toepassing op dit verhaal. De suggestie dat de stewards net zo'n onafhankelijk orgaan zouden kunnen zijn in de wereld van de F1 als rechters dat in onze maatschappij zijn is, eufemistisch uitgedrukt, naïef.

Straks ga je nog beweren dat Wimlex en Bernie eigenlijk hetzelfde doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-10 09:43
Misschien dat iemand dit al eens gevraagd heeft, maar wat ik al tijden niet snap is waarom bepaalde dingen altijd bij de 2e coureur gebeurd en niet (lees minder) bij de 1e coureur:
- Vettel/Webber
- Hamilton/Rosberg
- Hamilton/Kovalainen
- Schumacher/Barichello
Hierboven staan wat combinaties van namen die bij me zijn blijven hangen, maar het kan natuurlijk ook een gevoel zijn wat ik erbij krijg natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Volgens Autosport.com is de kogel door de kerk en zal RBR in 2016 geen Renault krachtbron meer gaan gebruiken. Wat het dan wel gaat worden is op dit moment ook niet duidelijk, maar ik kan mij echter voorstellen dat de extra ergernissen van dit afgelopen race-weekeinde de emmer heeft doen overlopen om definitief te besluiten dat het in ieder geval geen Renault meer moet zijn.

"It is understood Red Bull has issued a document requesting a termination of the partnership that will be accepted by Renault.
This comes after Daniel Ricciardo and Daniil Kvyat took their seventh engines of the season for this weekend's Italian Grand Prix, resulting in big grid penalties.
It also leaves Red Bull with Mercedes and Ferrari as the only realistic options for power next season.
Renault's future in Formula 1 has been the subject of speculation this season.
It is understood that it has ruled out being an engine supplier to customer teams next year, which has implications for its second outfit Toro Rosso.

That leaves Renault with two options: buy Lotus, where a deal is poised to be agreed, or leave F1 altogether, which a source suggests remains a possibility.
"

[ Voor 51% gewijzigd door hardware-lover op 06-09-2015 21:59 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ge-flopt schreef op zondag 06 september 2015 @ 21:49:
Misschien dat iemand dit al eens gevraagd heeft, maar wat ik al tijden niet snap is waarom bepaalde dingen altijd bij de 2e coureur gebeurd en niet (lees minder) bij de 1e coureur:
Bepaalde dingen is nogal vaag. Kan je aangeven wat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

hardware-lover schreef op zondag 06 september 2015 @ 21:57:
Volgens Autosport.com is de kogel door de kerk en zal RBR in 2016 geen Renault krachtbron meer gaan gebruiken. Wat het dan wel gaat worden is op dit moment ook niet duidelijk, maar ik kan mij echter voorstellen dat de extra ergernissen van dit afgelopen race-weekeinde de emmer heeft doen overlopen om definitief te besluiten dat het in ieder geval geen Renault meer moet zijn.

"It is understood Red Bull has issued a document requesting a termination of the partnership that will be accepted by Renault.
This comes after Daniel Ricciardo and Daniil Kvyat took their seventh engines of the season for this weekend's Italian Grand Prix, resulting in big grid penalties.
It also leaves Red Bull with Mercedes and Ferrari as the only realistic options for power next season.
Renault's future in Formula 1 has been the subject of speculation this season.
It is understood that it has ruled out being an engine supplier to customer teams next year, which has implications for its second outfit Toro Rosso.

That leaves Renault with two options: buy Lotus, where a deal is poised to be agreed, or leave F1 altogether, which a source suggests remains a possibility.
"
RB Mercedes, TR Ferrari?

Dan Renault...
F1 verlaten zal als opgeven worden gezien.
Mijn inschatting is dat Renault als fabrieksteam terugkomt.

[ Voor 79% gewijzigd door albino71 op 06-09-2015 22:03 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-10 11:24

Firesphere

Yoshis before Hoshis

De Rode Stieren gaan naar Ferrari gok ik.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Toch heeft Red Bull dan een probleem, want ze moeten dan een motor kopen van een directe concurrent. Mercedes heeft niets te winnen bij RB sterker maken, Ferrari ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

gambieter schreef op zondag 06 september 2015 @ 22:10:
Toch heeft Red Bull dan een probleem, want ze moeten dan een motor kopen van een directe concurrent. Mercedes heeft niets te winnen bij RB sterker maken, Ferrari ook niet.
Zou dat niet goed geregeld zijn en dus kan Mercedes invloed uitoefenen op de prestaties van gebruikers van hun klantenmotor?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

albino71 schreef op zondag 06 september 2015 @ 22:03:
[...]
RB Mercedes, TR Ferrari?

Dan Renault...
F1 verlaten zal als opgeven worden gezien.
Mijn inschatting is dat Renault als fabrieksteam terugkomt.
Als Renault geen team (zeg Lotus) over gaat nemen dan denk ik dat het Lotus team ook zijn langste tijd heeft gehad, al lijkt mij een overname van dat team inderdaad het meest voor de hand liggend. Nu zal een reactie van Renault over hun toekomst in Formule 1 misschien niet meer zolang op zich laten wachten?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:29

sjaool

Every life should have 9 cats

Met een motor alleen ben je er natuurlijk nog niet hè, een goed chassis is minstens net zo belangrijk.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Red Bull Bayerische Motoren Werke.
Hebben ook ervaring met Turbo V8-en :+

Toro Rosso Volkswagen.
Lekker een TDI erin hangen. :D

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

albino71 schreef op zondag 06 september 2015 @ 22:12:
Zou dat niet goed geregeld zijn en dus kan Mercedes invloed uitoefenen op de prestaties van gebruikers van hun klantenmotor?
Ze geven niet de nieuwste specs aan de klanten, vziw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:44

McBoom

Broem

hardware-lover schreef op zondag 06 september 2015 @ 20:37:
Edit: blijkbaar geen probleem met de ondervloer (waar haalt blinde Mol die info vandaan dan?), maar met de voorwiel-ophanging.
Op Sky hadden ze het ook over een 'broken undertray' bij Maldonado tijdens de race. Misschien speelt Mol daar luistervinkje :P

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

McBoom schreef op zondag 06 september 2015 @ 22:16:
[...]
Op Sky hadden ze het ook over een 'broken undertray' bij Maldonado tijdens de race. Misschien speelt Mol daar luistervinkje :P
Wie weet? Maar waar zou ie zijn circuit-kennis vandaan halen denk je als ie niet eens weet waar ergens die DRS zones liggen op Monza?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom

McBoom

Broem

hardware-lover schreef op zondag 06 september 2015 @ 22:20:
[...]

Wie weet? Maar waar zou ie zijn circuit-kennis vandaan halen denk je als ie niet eens weet waar ergens die DRS zones liggen op Monza?
Ik heb geen idee. Het is lang geleden dat ik een race heb gezien met commentaar van Mol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-10 09:43
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 22:02:
[...]

Bepaalde dingen is nogal vaag. Kan je aangeven wat je bedoelt?
Motoren die ploffen, onderdelen die het begeven, versnellings bakken die de geest geven. Dat soort dingen.

We nemen even Vettel/Webber in 2013:
Vettel 1 keer uitgevallen door een versnellingsbak. (GB)
Webber:
- China: Band (zat niet goed vast)
- Korea: Ongeluk (telt dus even niet mee)
- India: Alternator

Maar het valt me wel op dat de 2e coureur, dit soort issues eerder heeft dan de 1e coureur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ge-flopt schreef op zondag 06 september 2015 @ 22:25:
Maar het valt me wel op dat de 2e coureur, dit soort issues eerder heeft dan de 1e coureur.
Als dat al zo is kunnen daar allerlei redenen voor zijn. Misschien wil het team rondom de achterliggende coureur wel meer risico's nemen omdat ze liever eerste coureur/team worden, misschien is er minder te verliezen, misschien spelen er heel andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

ge-flopt schreef op zondag 06 september 2015 @ 22:25:
[...]

- China: Band (zat niet goed vast)
- Korea: Ongeluk (telt dus even niet mee)
- India: Alternator
- China: Ja, dat kan gebeuren. Denk niet dat ze echt expres hun "tweede rijder" pesten (immers, voor het team is het teamresultaat veel belangrijker dan het WDC)
- Korea: ja, dat telt dus niet mee.
- India: Ook Seb had problemen met z'n alternator, dus niet alleen "tweede rijder"-pech.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:58

pinda powerrr

Slow down...

(jarig!)
Waar rook is, daar staat de boel in de fik 8)

http://www.autosport.com/news/report.php/id/120696

Geen Renault meer voor Red Bull in 2016, tenminste...volgens bovenstaande site...
Wanneer zijn de geruchten werkelijkheid?

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 21:32:
[...]

De beslissing is om redenen die al uitgelegd zijn niet noodzakelijk logisch. Je kunt het verhaal allebei de kanten op prachtig beredeneren en daarom stond de uitkomst dan ook zeker niet vast.

Achteraf kijk je een koe in de kont, maar vooraf is het nooit zo evident.
Je begint met de opmerking dat ik insinueer dat de FIA consistent is. Vervolgens zeg je
De FIA heeft in het verleden niet getoond juridische logica te volgen.
Dan zeg je:
De beslissing is om redenen die al uitgelegd zijn niet noodzakelijk logisch
Vind je het erg als ik je punt niet meer zo goed begrijp? Bedoel je nu dat de FIA in het verleden niet consistent was, of is jouw stelling nu dat de huidige beslissing 'inconsistent is'?
[...]

De scheiding der machten is een prachtig verhaal, maar op geen enkel manier van toepassing op dit verhaal. De suggestie dat de stewards net zo'n onafhankelijk orgaan zouden kunnen zijn in de wereld van de F1 als rechters dat in onze maatschappij zijn is, eufemistisch uitgedrukt, naïef.

Straks ga je nog beweren dat Wimlex en Bernie eigenlijk hetzelfde doen :D
Iemand's bijdrage 'eufemistische naïef' noemen is natuurlijk een niet zo subtiele ad hominem waar ik niet op inga. Laten we diminutieve kwalificaties maar buiten de discussie houden. In dit geval deduceer jij (wederom?) iets wat ik niet impliceer. Namelijk dat de stewards net zo onafhankelijk zijn als de trias politica in onze samenleving.

Wel is mijn punt dat je de FIA niet elke (inconsistente of consistente) beslissing kunt aanrekenen. Deze beslissingen worden namelijk genomen door de stewards, welke wisselen per race en tevens nogal wisselen qua achtergrond en ervaring. De FIA zelf is tijdens de race permanent vertegenwoordigd door een Technical Representative (Jo Bauer) en een Race Director (onze amigo Charlie). Die zorgen voor consistentie, een wisselend panel van allerlei allooi allicht niet. Die inconsistentie is de FIA dan wellicht alleen aan te rekenen door een systeem van wisselende stewards te hanteren (imo).

Ik krijg het idee dat je graag semantisch 'wie kan het verst plassen wil spelen.' Dat vind ik best gek, omdat je nog niet zo lang geleden dit zei:
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 16:38:
[...]

Dit is wat er mis is met dit topic. Iedereen vat alles gelijk op als een uitdaging of verpiswedstrijd. Zo valt er geen leuke, normale discussie meer te voeren.

Ik doe er even niet aan mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:16

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Toch een klein lichtpuntje: Max heeft de snelste race ronde op de mediums gereden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gecorrigeerd voor hoe nieuw ze waren en hoeveel brandstof er nog in de auto zat? :P

Nou reed hij wel prima ronden natuurlijk. Ik denk zo rond de 8e / 9e / 10e beste rondentijden over de hele race dus dat is wel erg prima.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch deal met Ferrari? Motor van Ferrari in de TR en Max naar Ferrari? #wishfulthinking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Laatst online: 10-10 14:29
Lan geleden dat ik commentaar van Mol gehoord heb. Hij is duidelijk rustiger geworden. :)

Mooie inhaalmanoeuvre van Max. d:)b
Weliswaar 12e geworden, maar prima dat hij de race weer uitgereden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:26

Martinspire

Awesomeness

Jolke schreef op maandag 07 september 2015 @ 08:21:
[...]

Lan geleden dat ik commentaar van Mol gehoord heb. Hij is duidelijk rustiger geworden. :)

Mooie inhaalmanoeuvre van Max. d:)b
Weliswaar 12e geworden, maar prima dat hij de race weer uitgereden heeft.
Dat niet alleen. 2 mooie acties gemaakt waarmee ie zich weer in de picture heeft gereden. Sainz reed weer onzichtbaar rond (of af en toe een DRS-inhaalactie)

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPM85
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:35
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2015 @ 07:51:
Toch deal met Ferrari? Motor van Ferrari in de TR en Max naar Ferrari? #wishfulthinking
Bild meldt dat Mercedes geen PU gaat leveren aan RB, vanwege tijdgebrek en 'bad-press' als RB verslagen zou worden. RB staat immers bekend als kritisch, en laat het ook niet na om deze kritiek in de pers te ventileren.

TR-Ferrari lijkt me redelijk logisch vanwege de Italiaanse connectie, maar waar blijft RB dan. Als er geen PU komt vanuit Ferrari of Mercedes, kan het zo maar zijn dat RB de stekker eruit trekt, en dus 2 teams minder op de grid staan. Lijkt me niet dat Bernie hier op zit te wachten.

Daarnaast (just my 2 cents), Mercedes en ook andere coureurs als LH, hebben tijdens de dominante jaren van Vettel altijd geroepen dat concurrentie goed is voor de sport, en een titel zoals Vettel in 2013 haalde eigenlijk niets waard is. Volgens mij is de dominantie van Mercedes en ook de heer Hamilton nog groter dan Vettel had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Vergeet even niet dat Honda ook nog leverancier is van PU's. Ja, die doen het nog minder goed dan Renault op dit moment maar het zou wel een logischer leverancier zijn dan Mercedes of Ferrari.

Mercedes heeft al teveel auto's op de grid met hun motor en ik kan me inleven in het verhaal dat "bad press" niet goed voor ze is. Ferrari kijkt wel lekker uit met motoren leveren; die zitten ook al in de Sauber & Marussia en volgend jaar in Haas.

Als Renault niet heel snel een fabrieksteam optuigt, denk ik zelfs dat het het einde van Renault is in de F1 en dat Honda de enige keuze gaat worden voor RB. Op zich niet heel erg; Bouillier zei gisteren dat het enige probleem de koppeling "electra" naar "verbranding" is; iets wat toch al sinds maart op de kaart staat in Japan en toch wel opgelost "kan" worden?

Wat is het alternatief als een nieuwe leverancier van motoren? Persoonlijk zie ik alleen Nissan of BMW hiervoor; beiden hebben echt niets op de plank liggen wat 1 op 1 in een F1-auto kan. En of ze interesse hebben, lijkt me ook sterk; beide merken rijden liever in andere klassen.

/edit: Merc heeft NU al 8 auto's met PU's, Ferrari (zonder uitval Marussia) volgend jaar 8 auto's. Honda 2 auto's. Wat moet RB?? No way dat Merc & Ferrari de capaciteit hebben om nog eens 4 auto's van PU te voorzien.

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 07-09-2015 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat dat betreft kan ik me de keuze goed voorstellen. Als het wat minder gaat zie je direct dat Renault publiekelijk aan de schandpaal komt, en ik denk dat ze daarmee toch hun eigen glazen hebben ingegooid. De engine is niet in orde, dat is een feit, maar dan werk je samen om de situatie te verbeteren.

Als je dan kijkt dat McLaren en Honda hier op een andere wijze mee om gaan, en elkaar steunen en intern kritisch blijven met een positieve blik op de toekomst dan vind ik dat meer een vorm van een samenwerking. Alonso en Button zijn ook niet altijd blij met het resultaat maar hebben tot op heden nog nooit Honda afgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polbeer91
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-08 13:00
MAX3400 schreef op maandag 07 september 2015 @ 11:35:
Wat is het alternatief als een nieuwe leverancier van motoren? Persoonlijk zie ik alleen Nissan of BMW hiervoor; beiden hebben echt niets op de plank liggen wat 1 op 1 in een F1-auto kan. En of ze interesse hebben, lijkt me ook sterk; beide merken rijden liever in andere klassen.
Tijdje terug waren er toch veel geruchten rond Audi?

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ford (Cosworth)? Toch van oudsher wel een grote naam....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
Als Renault niet heel snel een fabrieksteam optuigt, denk ik zelfs dat het het einde van Renault is in de F1 en dat Honda de enige keuze gaat worden voor RB. Op zich niet heel erg; Bouillier zei gisteren dat het enige probleem de koppeling "electra" naar "verbranding" is; iets wat toch al sinds maart op de kaart staat in Japan en toch wel opgelost "kan" worden?
Die verbeteringen verwachten ze pas volgend jaar: http://frontpage.fok.nl/n...or-op-de-schop-nemen.html

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Polbeer91 schreef op maandag 07 september 2015 @ 11:41:
[...]

Tijdje terug waren er toch veel geruchten rond Audi?
Audi heeft toch gezegd: f you? Sterker nog, als Audi weer F1 gaat rijden, wat ik hoogst onwaarschijnlijk vind, komen ze met een eigen team. Vergeet even niet dat Audi Motorsport honderden races per jaar rijdt in GT-klassen, LeMans maar ook alle SuperTrofeos rijdt (met Lamborghini). Daar zit al zoveel geld in dat ze niet nog even een half miljard opzij zetten voor een F1-team.

/edit: Piech & Ecclestone kunnen elkaar niet uitstaan; dat is de reden dat Audi (voorlopig) nog niet op de grid staat.
naitsoezn schreef op maandag 07 september 2015 @ 11:42:
Ford (Cosworth)? Toch van oudsher wel een grote naam....
Ford gaat naar LeMans met de Ford GT... Dus nee, F1 is geen open deur voor ze, vind ik. Cosworth heeft sinds halverwege 1990 geen eigen motor meer gemaakt; alleen tuning uitgevoerd op bestaande motoren en daarmee nog geen 10 punten gescoord.
Volgend jaar = start van de tests. ;) Oftewel, na de race op Abu Dhabi, heeft Honda de volledige vrijheid om een blok te bouwen wat in Australia competitief wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 07-09-2015 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

MAX3400 schreef op maandag 07 september 2015 @ 11:47:
[...]

Ford gaat naar LeMans met de Ford GT... Dus nee, F1 is geen open deur voor ze, vind ik. Cosworth heeft sinds halverwege 1990 geen eigen motor meer gemaakt; alleen tuning uitgevoerd op bestaande motoren en daarmee nog geen 10 punten gescoord.
Is dit artikel outdated? (Oprechte vraag, volg het nieuws niet op de voet)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Laatst online: 02-10 15:00

MrSleeves

You'll thank me later.

ge-flopt schreef op zondag 06 september 2015 @ 21:49:
- Vettel/Webber
- Hamilton/Rosberg
- Hamilton/Kovalainen
- Schumacher/Barichello
Hierboven staan wat combinaties van namen die bij me zijn blijven hangen, maar het kan natuurlijk ook een gevoel zijn wat ik erbij krijg natuurlijk.
Volgens mij had Hamilton toch best wat pech vorig jaar (motor, remmen, teamgenoot).

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Mercedes heeft al teveel auto's op de grid met hun motor en ik kan me inleven in het verhaal dat "bad press" niet goed voor ze is. Ferrari kijkt wel lekker uit met motoren leveren; die zitten ook al in de Sauber & Marussia en volgend jaar in Haas.
Lotus rijdt momenteel met Mercedes. Als Renault het team koopt, gaat er een Renault blok in, dus dat blok is over. Het blijft overigens een hardnekkig gerucht, niets is zeker.

Dan hebben we nog Sauber en Marussia. Die rijden allebei met een Ferrari blok (Marussia met de 2014 editie). Sauber, ondanks dat Ferrari torretje, wordt letterlijk door bijna iedereen voorbij gereden. Olav gaf al aan dat er 0.0 aan die Sauber wordt ontwikkeld en dat de voorkant bijna identiek is aan een GP2 auto. Ze hebben gewoon geen geld om dat ook te doen. Het schijnt zo erg te zijn dat ze Honda hebben gevraagd om een blok. Gratis ontwikkeling O-) .

Dus alu hoedje op : Lotus wordt overgenomen door Renault en een Mercedes blok blijft over. Sauber rijdt volgend jaar niet meer met een Ferrari blok (of in het geheel niet), en dat blok is ook vrij.

Het grootste obstakel is dat Mercedes en Ferrari hun blokken gaan verkopen aan teams die de rest zo kunnen ontwerpen dat ze echt een bedreiging kunnen vormen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

RB zie ik er wel een seizoen een Ferrari in heisen. En dan lijkt het me logisch dat Toro Rosso gewoon bij Renault blijft als er geen Mercedes of Ferrari meer vrij komt.

Overigens is de relatie tussen Red Bull en Audi volgens mij gewoon prima, dus die samenwerking zie ik ook nog wel aankomen. Punt is: die ontwikkeling gaat zeker een jaar duren voor ze uberhaupt met een auto + motor kunnen komen. Dus voor volgend jaar gaat dat niet gebeuren.
En Honda gaan ze bij RB ook niet doen of ze moeten de garantie krijgen dat ze wel mee kunnen komen omdat er nog x PK bij komt en de electra in orde is. Een stap naar Honda is voorlopig (zeker bij Red Bull ivm Renault) een stap omlaag.

Hier trouwens nog de inhaalactie van Verstappen op Button:

Erg mooie actie en ook nog mooie poging tot verdedigen van Button. Hieraan zag je ook meteen dat Verstappen bij deze manier wist hoe hij laat kon remmen, wat ie dus bij Nasr ook gedaan heeft daarna.

[ Voor 27% gewijzigd door Martinspire op 07-09-2015 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-10 22:32
/edit: Merc heeft NU al 8 auto's met PU's, Ferrari (zonder uitval Marussia) volgend jaar 8 auto's. Honda 2 auto's. Wat moet RB?? No way dat Merc & Ferrari de capaciteit hebben om nog eens 4 auto's van PU te voorzien.
Bij elk team zit 1 twijfelgeval

Mercedes
-Force India
-Lotus (Renault 2016 of failiet)
-Mercedes
-Williams

Ferrari
-Ferrari
-Manor
-Sauber (wil honda)
-Haas

Renault
-Red bull (wil weg)
-Toro Rosso (wil weg)

Honda
-Honda

[ Voor 1% gewijzigd door alwind op 07-09-2015 12:39 . Reden: Lotus ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Hmm, waar is dat bericht dat Sauber naar Honda wil dan? Of valt dat samen met de geruchten dat zowel Mercedes als Honda een b-team willen oprichten ala Red Bull?

[ Voor 49% gewijzigd door Martinspire op 07-09-2015 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Martinspire schreef op maandag 07 september 2015 @ 12:06:
Hmm, waar is dat bericht dat Sauber naar Honda wil dan? Of valt dat samen met de geruchten dat zowel Mercedes als Honda een b-team willen oprichten ala Red Bull?
Sauber wil goedkopere motoren en heeft contact met Honda maar ook met Renault. Plus dat ze Haas nu zien als officieel B team en dat ze dus nog lager zakken op de lijst van Ferrari. Wat een beetje een drog reden is als ze zelf de nieuwe spec motor nog niet kunnen betalen.

[ Voor 21% gewijzigd door alwind op 07-09-2015 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Martinspire schreef op maandag 07 september 2015 @ 12:06:
Nee, dat bericht komt weer van Olav Mol die dat in de uitzending zei. Sauber wil Honda wel helpen met ontwikkelen in ruil voor gratis motoren. Dat verlost ze van die miljoenen die ze moeten vinden om Ferrari te betalen.

Of ze moeten Maldonado in de auto zetten :9 .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Het is ook een mogelijkheid dat Manor naar Mercedes gaat in ruil voor een driver in hun team. Die zitten niet aan Ferrari vast.

Lotus staan vandaag voor de rechtbank dus wie weet wat er gebeurt deze week.

[ Voor 23% gewijzigd door alwind op 07-09-2015 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPM85
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:35
Martinspire schreef op maandag 07 september 2015 @ 12:03:

Hier trouwens nog de inhaalactie van Verstappen op Button:
[video]
Erg mooie actie en ook nog mooie poging tot verdedigen van Button. Hieraan zag je ook meteen dat Verstappen bij deze manier wist hoe hij laat kon remmen, wat ie dus bij Nasr ook gedaan heeft daarna.
Hele nette actie van beide.
Van Button weet iedereen wel dat hij een nette rijder is, en een close battle kan doen (Alonso - Button, USA 2013 bv.). Mooi om te zien dat Verstappen dit ook gewoon netjes doet in een krappe chicane, geen blokkerende wielen, gekke stuurbewegingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 21:16

fynrd1

Fooled by Randomness

Lachen als Renault gewoon al een heel jaar aan een super blok bezig is. Mclaren en Honda vind ik op dit moment het meest interessant, want Mclaren hangt vermoedelijk financieel aan het infuus bij Honda (zo'n 200 miljoen) en gaat wat naar wat ik meegekregen heb een paar grote sponsoren verliezen het aankomende seizoen. Ze hebben een half seizoen hun best gedaan om elkaar niet tegen de schenen te trappen, maar onderhand zijn ze dat wel aan het doen. Honda ligt voor mijn gevoel 1,5 jaar achter, denk dat ze zeker een jaar nog nodig hebben om aan te kunnen haken bij de anderen. Mclaren zit sowieso al jaren in een neerwaarts spiraal, en als het financieel ook achteruit aan het lopen is, vraag ik me af waar hun ondergrens is? Qua prestaties zijn ze nu wel op een flink dieptepunt aanbeland, maar het is vooralsnog geen structureel dieptepunt. Zit dat eraan te komen denken jullie?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Laatst online: 09-10 10:25
fynrd1 schreef op maandag 07 september 2015 @ 13:38:
Lachen als Renault gewoon al een heel jaar aan een super blok bezig is. Mclaren en Honda vind ik op dit moment het meest interessant, want Mclaren hangt vermoedelijk financieel aan het infuus bij Honda (zo'n 200 miljoen) en gaat wat naar wat ik meegekregen heb een paar grote sponsoren verliezen het aankomende seizoen.
Welke grote sponsoren? Volgens mij hebben ze alleen maar kleine sponsoren op het moment.
Ze hebben een half seizoen hun best gedaan om elkaar niet tegen de schenen te trappen, maar onderhand zijn ze dat wel aan het doen. Honda ligt voor mijn gevoel 1,5 jaar achter, denk dat ze zeker een jaar nog nodig hebben om aan te kunnen haken bij de anderen. Mclaren zit sowieso al jaren in een neerwaarts spiraal, en als het financieel ook achteruit aan het lopen is, vraag ik me af waar hun ondergrens is? Qua prestaties zijn ze nu wel op een flink dieptepunt aanbeland, maar het is vooralsnog geen structureel dieptepunt. Zit dat eraan te komen denken jullie?
Honda maakt echt wel progressie maar dat doen alle andere teams ook. De betrowbaarheid is momenteel echt wel een heel stuk beter dan aan het begin van het jaar. De snelheid is alleen een drama momenteel.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Lachen als Renault gewoon al een heel jaar aan een super blok bezig is. Mclaren en Honda vind ik op dit moment het meest interessant, want Mclaren hangt vermoedelijk financieel aan het infuus bij Honda (zo'n 200 miljoen) en gaat wat naar wat ik meegekregen heb een paar grote sponsoren verliezen het aankomende seizoen. Ze hebben een half seizoen hun best gedaan om elkaar niet tegen de schenen te trappen, maar onderhand zijn ze dat wel aan het doen. Honda ligt voor mijn gevoel 1,5 jaar achter, denk dat ze zeker een jaar nog nodig hebben om aan te kunnen haken bij de anderen. Mclaren zit sowieso al jaren in een neerwaarts spiraal, en als het financieel ook achteruit aan het lopen is, vraag ik me af waar hun ondergrens is? Qua prestaties zijn ze nu wel op een flink dieptepunt aanbeland, maar het is vooralsnog geen structureel dieptepunt. Zit dat eraan te komen denken jullie?
met uitzondering van ferrari (maar kan ook), komen en gaan teams, ook mclaren... hoe triest dat ook is, maar ze kennen allemaal pieken en dalen, de ene kan dat beter dragen dan de andere. mclaren is nu al jaaren shit, en of ze nog terugkomen.... persoonlijk denk ik dat snel exit wordt voor die jongens. niet volgend seizoen, dan die daarna.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Het probleem is eerder dat de motor zelf wel in orde zit, maar alle systemen er omheen (de ERS bv) gewoon niet goed werken. Daarom is de acceleratie wel prima, maar verliezen ze het op den duur op topsnelheid. Want kijk maar goed: in de bochten verliezen ze nog niet eens echt veel, maar bij een recht stuk zie je ze gewoon wegzakken. Dat is ook de reden dat Button er met DRS niet meer voorbij kwam. En die elektrische systemen zijn niet meer bij te benen. Vooral ook omdat er bepaalde fouten zijn gemaakt, die men nu niet meer kan herstellen.

Renault heeft niet alleen een betrouwbaarheidsprobleem, maar ook dat de motor zelf gewoon te weinig vermogen heeft. Qua elektronica is daar niet zo heel veel mis mee, maar juist de performance mist. Dus die liggen weer met acceleratie én topsnelheid een stuk minder.

Overigens blijf ik het raar vinden dat niet meer tech-bedrijven zich in de F1 mengen. Vooral smartphone en pc fabrikanten zijn te afwezig. En dat terwijl er prima middelen zijn om dergelijke apparatuur in beeld te brengen of reclame mee te maken. Ik heb het idee dat veel sponsoren alleen met de winnaars willen werken en niet met een middenmotor. Wat gewoon jammer is en eigenlijk maakt het ook helemaal niet uit waar een team nou eigenlijk staat. Als ze maar laten zien alles te geven. Tenminste, zo denk ik erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 20:25

rally

Deyterra Consultancy

McLaren Honda kan ook niet anders dan op die manier ontwikkelen?

Betrouwbaarheid heeft een groter belang dan performance. Want een blok waarmee je het hele veld wegblaast, maar op 50% van de race de geest geeft heeft geen enkele zin.

En ze lijken te weten waar het probleem zit, en werken nu naar het vinden van een oplossing. Ik ben er van overtuigd dat Honda niet heel lichtvoetig dit avontuur is ingestapt en dat er volgend jaar een behoorlijke motor staat waar Ferrarri en Mercedes het af en toe redelijk lastig mee krijgen.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

rally schreef op maandag 07 september 2015 @ 13:56:
McLaren Honda kan ook niet anders dan op die manier ontwikkelen?

Betrouwbaarheid heeft een groter belang dan performance. Want een blok waarmee je het hele veld wegblaast, maar op 50% van de race de geest geeft heeft geen enkele zin.

En ze lijken te weten waar het probleem zit, en werken nu naar het vinden van een oplossing. Ik ben er van overtuigd dat Honda niet heel lichtvoetig dit avontuur is ingestapt en dat er volgend jaar een behoorlijke motor staat waar Ferrarri en Mercedes het af en toe redelijk lastig mee krijgen.
Ja en nee. Betrouwbaarheid maakt uit in de zin van het behalen van de finish. Maar als je (net als Manor) wel elke race een auto aan de finish krijgt, dan is dat mooi. Probleem is: die halen nooit punten en zie je ook nooit acties maken (omdat ze ook te ver achter liggen). En als je niet mee kunt doen voor punten of overwinningen, zul je nooit lang kunnen overleven. Of in ieder geval niet zonder elke 5 jaar van naam te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 20:25

rally

Deyterra Consultancy

Helemaal mee eens. Maar waar ik op doelde is dat ze eerst de betrouwbaarheid op orde moeten krijgen en daarna verder kunnen werken aan de performance.

En ik heb het idee dat het daarmee wel goed zit. Volgens mij weten ze welk gat er in de performance gevuld moet worden en nu de betrouwbaarheid (redelijk) op orde lijkt, zal dat vermoedelijk nu de volledige aandacht hebben.

Voor dit jaar rekent volgens mij niemand meer op wonderen van McLaren - Honda (ik i.i.g. niet :P )

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
rally schreef op maandag 07 september 2015 @ 14:03:
Helemaal mee eens. Maar waar ik op doelde is dat ze eerst de betrouwbaarheid op orde moeten krijgen en daarna verder kunnen werken aan de performance.

En ik heb het idee dat het daarmee wel goed zit. Volgens mij weten ze welk gat er in de performance gevuld moet worden en nu de betrouwbaarheid (redelijk) op orde lijkt, zal dat vermoedelijk nu de volledige aandacht hebben.

Voor dit jaar rekent volgens mij niemand meer op wonderen van McLaren - Honda (ik i.i.g. niet :P )
Zodra het electronische werkt gaan ze wel hard denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

http://www.nu.nl/formule-...ren-leveren-red-bull.html -> Arrivabene wil best aan RB/TR leveren.

Misschien dat ik wat mis maar Arrivabene heeft 0 invloed op welk onderdeel waarheen gaat. Hij zal vast wel een beetje in de pap te brokkelen hebben maar uiteindelijk beslist Ferrari HQ toch met wie ze in zee gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 21:16

fynrd1

Fooled by Randomness

SnowDude schreef op maandag 07 september 2015 @ 13:44:
[...]
Welke grote sponsoren? Volgens mij hebben ze alleen maar kleine sponsoren op het moment.

[...]
Honda maakt echt wel progressie maar dat doen alle andere teams ook. De betrowbaarheid is momenteel echt wel een heel stuk beter dan aan het begin van het jaar. De snelheid is alleen een drama momenteel.
Als je kijkt naar Mercedes en Ferrari, die weten al precies hoe zij hun krachtbronnen gaan verbeteren in het volgende seizoen. Bij Renault zullen ze toch niet een half jaar niks gedaan hebben? Indien ja, dan gaan ze er mee kappen, indien nee, dan denk ik dat ze wel zodanig veel gaan veranderen dat het huidige blok weinig overeenkomsten meer zal hebben. Met het gaan van RedBull, zal de druk tenminste niet meer zo hoog zijn het aankomende seizoen.

Honda is een verhaal apart, dit omdat ze teruggekomen zijn met veel bombarie, en ze eigenlijk een hele harde reality check hebben ondergaan. 26 jaar hebben ze niks gepresteerd in de formule 1, ik vraag me dan ook af waar zij hun specialisatie vandaan hebben getoverd? En hoe ze in godsnaam dachten dat ze in enkele jaren wel zouden meestrijden voor het kampioenschap. De weg naar het kampioenschap is bij de meeste teams zo'n 5 a 4 jaar. Alleen BrawnGP kan ik me zo als uitzondering herinneren. In ieder geval, dat lijkt een tijdspanne te zijn waarin je de fundamenten bouwt voor een kampioenschap. Noch Honda, noch Mclaren waren aan dat traject begonnen, nu het financieel allemaal krap kan gaan worden, de relatie en het moraal op de proef wordt gesteld lijkt mij niet dat ze überhaupt aan zo'n traject zijn begonnen.
Martinspire schreef op maandag 07 september 2015 @ 13:56:
[...]
Het probleem is eerder dat de motor zelf wel in orde zit, maar alle systemen er omheen (de ERS bv) gewoon niet goed werken. Daarom is de acceleratie wel prima, maar verliezen ze het op den duur op topsnelheid. Want kijk maar goed: in de bochten verliezen ze nog niet eens echt veel, maar bij een recht stuk zie je ze gewoon wegzakken. Dat is ook de reden dat Button er met DRS niet meer voorbij kwam. En die elektrische systemen zijn niet meer bij te benen.

Renault heeft niet alleen een betrouwbaarheidsprobleem, maar ook dat de motor zelf gewoon te weinig vermogen heeft. Qua elektronica is daar niet zo heel veel mis mee, maar juist de performance mist. Dus die liggen weer met acceleratie én topsnelheid een stuk minder.
De ICE is maar zo'n 70% van de gehele PU. Het blijkt dat juist die overige 30% het meest complexe is, aangezien de andere motorfabrikanten (zelfs Mercedes) dit niet nog optimaal hadden gedurende het hele vorige seizoen, maar wel vanaf het begin mee bezig zijn geweest. Honda heeft al zijn (9) tokens verbruikt op de ICE, waar Ferrari de Mercedes heeft benaderd met slecht 6 tokens (dit was een gat van 60/70PK) en Renault nog 12 tokens heeft om een gat van zo'n 100pk te dichten. Uiteraard kosten aanpassingen aan de overige 30% ook tokens, die hebben ze niet meer..

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Laatst online: 09-10 10:25
Honda heeft natuurlijk niet helemaal niets gedaan in de afgelopen 10 jaar. Ze hebben in de Indy wel goed gepresteerd. Maar ja Indy car is technisch niet op het niveau van de F1

[ Voor 20% gewijzigd door SnowDude op 07-09-2015 14:40 ]

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

fynrd1 schreef op maandag 07 september 2015 @ 14:22:
[...]
Als je kijkt naar Mercedes en Ferrari, die weten al precies hoe zij hun krachtbronnen gaan verbeteren in het volgende seizoen. Bij Renault zullen ze toch niet een half jaar niks gedaan hebben? Indien ja, dan gaan ze er mee kappen, indien nee, dan denk ik dat ze wel zodanig veel gaan veranderen dat het huidige blok weinig overeenkomsten meer zal hebben. Met het gaan van RedBull, zal de druk tenminste niet meer zo hoog zijn het aankomende seizoen.

[knip]
Bij Renault hebben ze een fikse achterstand opgelopen omdat een ontwerpfout eigenlijk pas aan het licht kwam toen het seizoen begon. Er moest eerst een aanpassing doorgevoerd worden om enkel de betrouwbaarheid weer een beetje op orde te krijgen, en als ik zo naar het afgelopen weekeinde kijk, dan hebben ze dat zelfs nog niet helemaal voor elkaar gekregen lijkt het? Waarschijnlijk ook een gevolg van de druk die Red Bull erop heeft gezet. Het huwelijk had echter al dermate grote schade opgelopen dat een scheiding vroeger of later (nu vroeger zoals het zich laat aanzien), toch al een zekerheid was.

Ik zou liever zien dat alle Red Bull teams met dezelfde krachtbron verder zouden gaan, dat maakt het vergelijken van beide teams v.w.b. prestaties net wat eenvoudiger. Ik hoop alleen niet dat Red Bull de stop gaat trekken uit het F1 gebeuren, dat zou een heel erg gevoelige klap op kunnen leveren voor het hele circus, al verwacht ik dat er dan flinke interesse voor een overname zal zijn (voor beide teams) van zowel Mercedes alsook Ferrari. Die zoeken toch naar de mogelijkheid voor een junior team om hun jongere "kwaliteits"rijders F1 praktijk-ervaring op te laten doen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powah33
Laten we maar hopen dat TR niet al te vervelend uit dit "RB / Renault / Lotus" drama komt.
Maar ik ben er toch bang voor, dat dit wel gaat gebeuren.

Renault die lekker de kat uit de boom kijkt ( en hoopt dat het pay driver geld van Mal snel naar lotus word overgemaakt voor het volgende jaar) Ondertussen worden er geen tokens gebruikt of vooruitgang geboekt met de motor...en dus scoort RB en TR niet of nauwelijks punten.

Ook kan RB geen nieuw contract aangaan met Merc ivm het leveren van motoren, omdat nu Lotus nog steeds deze spot vast heeft.
Tegen het einde van dit jaar zal Renault (zoals al lang is afgesproken) ...Lotus overnemen en misschien wel wat info kunnen scoren wat betreft de merc motoren.

Renault een lekkere start met lotus en tevens RB en TR goed lang opgehouden.

Resultaat dat TR dadelijk met een C motor van Ferrari rijd :(
Haas is namelijk nummer 2 !!
En dan kan TR in 2016 rondrijden zoals sauber dit seizoen doet.

Laten we maar hopen dat ik het heel fout heb...en er iets goeds uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-10 09:23
"Mercedes board rejects proposal to supply Red Bull with F1 engines"

Bron: http://www.autosport.com/news/report.php/id/120704

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zou Red Bull er dan toch uitstappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:21

TommyGun

Stik er maar in!

Zojuist terug van een geweldig weekend Monza! Het circuit is, naar mijn mening, lang niet zo veelzijdig en mooi als Spa, en de race was vrij saai te noemen, maar de tifosi en podiumceremonie hebben alles ruimschoots goedgemaakt! (We zaten recht tegenover de pitbox van Ferrari).

[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 07-09-2015 18:17 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powah33
Ryur schreef op maandag 07 september 2015 @ 18:11:
"Mercedes board rejects proposal to supply Red Bull with F1 engines"

Bron: http://www.autosport.com/news/report.php/id/120704
OUCH !!!!!!!!

"wishful thinking" **Maar hopen dat dit alleen geld voor RB, en ze wel willen leveren aan TR** "/wishful thinking"

Dan kan RB met Ferrari in zee en TR die merc motor van lotus overnemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 22:14

Player1S

Probably out in the dark

Ik kan mij niet voorstellen dat red bull niet allang een alternatief heeft voor Renault.
Ook zie ik ze niet uitstappen. Daar steekt bernie wel een stokje voor. Die laat nooit teams als RBR en STR vertrekken. Als het op motoren aan komt babbelt ie wel ff met Honda, Mercedes en/of Ferrari.

Ik kan me echter ook niet voorstellen dat red bull 2e range motoren van Mercedes of Ferrari wil. Net zo min dat ik me niet kan voorstellen dat 1 van die 2 gelijkwaardige motoren wil leveren aan red bull.

Wel benieuwd wat er nu daadwerkelijk gaat gebeuren.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

TommyGun schreef op maandag 07 september 2015 @ 18:16:
Zojuist terug van een geweldig weekend Monza!
Pics or it didn't happen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom

McBoom

Broem

Naar mijn menig heeft het circus zichzelf flink in de vingers gesneden met het hele token-gebeuren. Fabrikanten die met het idee te spelen zaten om (in elk geval) motorleverancier te worden kijken nu naar Honda en denken 'never mind'. Het is complexe materie die je niet even 1-2-3 op regel krijgt en als je dat niet lukt en je wordt belemmerd door een tokensysteem. Waardoor het jaren duurt dat je een PU hebt die je na een paar seizoenen pas op regel kan hebben zodat je dan mee kan doen voor de punten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

L1nt schreef op maandag 07 september 2015 @ 18:44:
Ik kan mij niet voorstellen dat red bull niet allang een alternatief heeft voor Renault.
Ook zie ik ze niet uitstappen. Daar steekt bernie wel een stokje voor. Die laat nooit teams als RBR en STR vertrekken. Als het op motoren aan komt babbelt ie wel ff met Honda, Mercedes en/of Ferrari.

Ik kan me echter ook niet voorstellen dat red bull 2e range motoren van Mercedes of Ferrari wil. Net zo min dat ik me niet kan voorstellen dat 1 van die 2 gelijkwaardige motoren wil leveren aan red bull.

Wel benieuwd wat er nu daadwerkelijk gaat gebeuren.
Misschien dan toch Audi?

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-10 07:57

iichel

Gazoooo

Audi heeft al gezegd dat ze geen F1 motor leverancier willen worden

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

iichel schreef op maandag 07 september 2015 @ 19:09:
Audi heeft al gezegd dat ze geen F1 motor leverancier willen worden
En dan stapt Bernie binnen, gooit een zak met 100M op de tafel en vraagt het nog een keer lief?

Ik weet dat ze dat hebben gezegd, maar met Bernie plus geld... kan een boel bereikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mercedes, Ferrari, Honda of Renault. Dat zijn de opties. Blijven Ferrari en Honda over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Als Renault wegvalt uit de F1, of weer eigen team, zonder klantmotoren... wordt het wel heel beperkt vrees ik, zal niet het beste zijn voor de aantrekkingskracht van de sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beOnt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:04
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2015 @ 19:11:
Mercedes, Ferrari, Honda of Renault. Dat zijn de opties. Blijven Ferrari en Honda over.
Honda ging ook de eerste 2 jaar niet leveren aan andere formule 1 teams dacht ik.
Mij lijkt Ferrari de enige optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:15
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2015 @ 19:11:
Ik begin bijna te hopen dat Honda misschien wel interesse heeft :o :X
McLaren heeft het moeilijk om sponsors te vinden. Red Bull heeft het geld.. Als ze daar eindelijk het lek boven krijgen en op volle kracht kunnen rijden zouden ze zomaar interessanter kunnen zijn dan een B spec Merc of een C spec Ferrari ..

STR zie ik nog wel met Ferrari rijden, maar RBR als tweederangs klantenteam van Mercedes of Ferrari wordt moeilijk te verkroppen denk ik. Vraag me af wat er dan nog voor eer aan te behalen valt voor Red Bull.
Red Bull en Honda zijn ook nog eens een betere match als merk voor de doelgroep.

Een andere optie is natuurlijk ook nog gewoon Renault als klantenmotor. Dat het contract opengebroken is, wil niet zeggen dat het compleet van de baan is. Kan ook nog betekenen dat ze vertikken zoveel te betalen aan Renault in 2016 als de performance er niet is en ze niet langer het eerste team zijn (indien Lotus overgenomen wordt)

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
McBoom schreef op maandag 07 september 2015 @ 18:57:
Naar mijn menig heeft het circus zichzelf flink in de vingers gesneden met het hele token-gebeuren. Fabrikanten die met het idee te spelen zaten om (in elk geval) motorleverancier te worden kijken nu naar Honda en denken 'never mind'. Het is complexe materie die je niet even 1-2-3 op regel krijgt en als je dat niet lukt en je wordt belemmerd door een tokensysteem. Waardoor het jaren duurt dat je een PU hebt die je na een paar seizoenen pas op regel kan hebben zodat je dan mee kan doen voor de punten...
Het mooie is dat het token systeem een idee is van de motorfabrikanten zelf, met Renault voorop die altijd strijdt om de kosten zo laag mogelijk te houden.

Ironie, gotta love it.
Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links naar illegale streams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Vragen over hoe Sport1, Sport1Go of wat dan ook te ontvangen zijn offtopic en zullen in de prullenbak verdwijnen.

Welke zender zendt wat uit?

IRC: http://irc.tweakers.net/f1
Formule E: [Formule E] Seizoen 2014-2015
Algemeen Race Topic: Algemeen race topic Deel 2

Probeer bij 'breaking news' ook de bronnen te vermelden.