Renault schijnt niet genoeg motoren mee te hebben genomen vandaar een oude motor voor max..
Ja dat was wel weer typisch F1 waar Olav Mol het over had. Iets met Renault die belang heeft bij Lotus die beter hoger kan eindigen in het kampioenschap, zodat Renault minder geld hoeft uit te geven bij een overname...? Ja dan ga je geen moeite doen voor alle andere teamsallesvooriphone schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 18:20:
Renault schijnt niet genoeg motoren mee te hebben genomen vandaar een oude motor voor max..
Waar of niet, het is wel typisch Formule 1 politiek...
Volgens mij was het de bedoeling om Max in Spa al van 2 nieuwe motoren te voorzien, en die waren blijkbaar daar niet beschikbaar. Ik begin een beetje een vieze smaak in de mond te krijgen van Renault, er gebeurd veel meer achter de schermen dan wij allemaal in de geruchtenstroom te horen krijgen. Het zou mij ook niet verbazen dat ze Lotus op dit moment inderdaad van voldoende financiële middelen voorzien zodat deze probleemloos het seizoen af kunnen maken en om ze zo hoog mogelijk laten eindigen in het kampioenschap. Door de Renault powered teams met zoveel mogelijk slecht materiaal op te zadelen (het is toch niet normaal dat die nieuwe motoren direct zoveel problemen hebben?), en zo laat mogelijk van een power-up te voorzien, is er een flinke kans dat Lotus aardig hoog gaat eindigen. Hoger dan ze eigenlijk zouden verdienen als Renault hun werk goed zouden hebben gedaan. Something smells very fishy.allesvooriphone schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 18:20:
Testing, one, two ...
Klinkt als "een Briatore-tje" doen. 
Is Flavio soms weer terug bij Renault?
Is Flavio soms weer terug bij Renault?
[ Voor 35% gewijzigd door max op 05-09-2015 18:55 ]
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Ff wat afleiding; http://scuderiaferrariuncovered.shell.com/
Testing, one, two ...
Ik hoop op een kleine plof van Lewis en dat het een één-tweetje wordt voor Ferrari. En laat Kimi dan aub winnen, die heeft dat weer een keer nodig.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Hoppa, en een drivethrough voor verlies motorkap:
http://adamcooperf1.com/2...en-drive-through-penalty/
http://adamcooperf1.com/2...en-drive-through-penalty/
lekker dan
dit wordt voor Verstappen een race om snel te vergeten ben ik bang
dit wordt voor Verstappen een race om snel te vergeten ben ik bang
Yamaha MT-09
Belachelijke straf, coureur kan hier toch weinig aan doen. Bestraf het team dan met een punt aftrek in het kampioenschap o.i.d.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Gelukkig zijn er ook nog mensen die niet met een Max-bril kijken die zulke 'straffen' uitdelen. Je moet er niet aan denken dat er nog iemand achter hem reed en de gehele cover op zijn helm krijgt. Of zijn we nu het incident met Massa/Wilson vergeten?
Dat een coureur hier niks aan doen ben ik met je eens maar hij rijdt toch wel namens een team nietwaar? Die moeten hun zaakjes ook op orde hebben en niet een enginecover voor 50% vastmaken (en het zou Verstappen eens sieren dat hij niet alles de media in moet slingeren...)
Dat een coureur hier niks aan doen ben ik met je eens maar hij rijdt toch wel namens een team nietwaar? Die moeten hun zaakjes ook op orde hebben en niet een enginecover voor 50% vastmaken (en het zou Verstappen eens sieren dat hij niet alles de media in moet slingeren...)
Inderdaad, de drive through van Bottas (verschillende banden) heb ik ook niemand over gehoord. Kon hij ook zelf niets aan doen.
Jammer, maar prima straf.
Verstappen mag verder alles de media in slingeren van mij. Geen probleem.
Waarom niet eigenlijk?
Waarom niet eigenlijk?
Een springveer en een "massieve" nose cone zijn geen engine cover.vhal schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:30:
Gelukkig zijn er ook nog mensen die niet met een Max-bril kijken die zulke 'straffen' uitdelen. Je moet er niet aan denken dat er nog iemand achter hem reed en de gehele cover op zijn helm krijgt. Of zijn we nu het incident met Massa/Wilson vergeten?
Het is niet prettig om in je gezicht te krijgen, maar die ga je wel overleven.
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Maar max moet misschien wel leren z'n mond te houden. Gaat niemand wat aan dat ze maar de helft van de schroeven hebben gebruikt.
Nu nog een paar strafpunten en het feestje is compleet?
Testing, one, two ...
Misschien wel, maar een lekke band kan ook je race verpesten. Gewoon een terechte straf.MrSleeves schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:42:
[...]
Een springveer en een "massieve" nose cone zijn geen engine cover.
Het is niet prettig om in je gezicht te krijgen, maar die ga je wel overleven.
"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko
Volgens mij gaat dat eigenlijk iedereen aan die er wat mee te maken zou kunnen hebben?Adlermann schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:43:
Maar max moet misschien wel leren z'n mond te houden. Gaat niemand wat aan dat ze maar de helft van de schroeven hebben gebruikt.
"I think the bodywork was only like 50 per cent [secured], from all the bolts, because they [the mechanics] thought it would hold on, as it's quite strong.
Testing, one, two ...
Erg veel penalty's deze keer... https://twitter.com/Olav_Mol/status/640233460641234944
Ik ben het met beide straffen oneens. Het is echter de enige manier om het team te straffen op dit moment, helaas, en de coureur is daar dan de dupe van. En dan moet het maat zo.albino71 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:38:
Inderdaad, de drive through van Bottas (verschillende banden) heb ik ook niemand over gehoord. Kon hij ook zelf niets aan doen.
Waarom niet eigenlijk?
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Nou, hopen dat er morgen vooraan maar iets spectaculairs gebeurt, van Max hoeven we niks te verwachten.
Ik zou als team de race starten en meteen de pits ingaan met "een probleem" en de auto retiren, heeft hij nog mooi een verse motor extra. Toch niks te winnen morgen. Hell, als het kon sleutelde ik er vannacht nog een nieuwe motor in, fsck die shit.
Ik zou als team de race starten en meteen de pits ingaan met "een probleem" en de auto retiren, heeft hij nog mooi een verse motor extra. Toch niks te winnen morgen. Hell, als het kon sleutelde ik er vannacht nog een nieuwe motor in, fsck die shit.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
De reacties zijn nog vermakelijker. Alles draait om Verstappen, dat Sainz 55 plaatsen straf krijgt, lijkt over het hoofd te worden gezien.traxxion schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:48:
Erg veel penalty's deze keer... https://twitter.com/Olav_Mol/status/640233460641234944
Wat dat betreft mag die Verstappen-gekte wel ophouden en enig realisme er bij ingegoten worden.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Dat is zo, maar het ging over dat het levensgevaarlijk was. Dat is het niet.Jeroen Blom schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:44:
[...]
Misschien wel, maar een lekke band kan ook je race verpesten. Gewoon een terechte straf.
Daarnaast, kwam er nog iemand langs om een snelle ronde te zetten? Hij ging met een paar tellen op de klok de pitstraat uit.
Ongeveer 20 seconden op de klok, achter hem reden dus auto's in een snel rondje.MrSleeves schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 21:08:
[...]
Dat is zo, maar het ging over dat het levensgevaarlijk was. Dat is het niet.
Daarnaast, kwam er nog iemand langs om een snelle ronde te zetten? Hij ging met een paar tellen op de klok de pitstraat uit.
De straf is natuurlijk heel lullig voor Max. Ze hebben echter net Wilson staan herdenken en roepen allemaal om gesloten cockpits.
Als je dan als team beslist om de helft van de schroeven niet vast te maken zodat je nog een installatie rondje kunt rijden dan zou je eigenlijk de rest van het weekend geschorst moeten worden.
[ Voor 39% gewijzigd door Erapaz op 05-09-2015 21:15 ]
Als hij gewoon z'n mond had gehoudne, hadden ze het kunnen gooien op 'ja, wij eten het ook niet'.hardware-lover schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:47:
[...]
Volgens mij gaat dat eigenlijk iedereen aan die er wat mee te maken zou kunnen hebben?
"I think the bodywork was only like 50 per cent [secured], from all the bolts, because they [the mechanics] thought it would hold on, as it's quite strong.
Dit is gewoon schuld bekennen in de media. Als je zoiets weet, dan moet je gewoon je mond houden. Gaat de stewards, en anderen niets aan dat je maar 50% van de schroeven hebt gebruikt.
Dit is echt wel een teken van nog niet volwassen zijn. Niets mis mee, maar weet wanneer je je mond moet houden.
[ Voor 0% gewijzigd door Señor Sjon op 07-09-2015 17:04 . Reden: Hou het netjes ]
Verwijderd
Dan moet je het topic even teruglezen. Daar is heel veel over gepraat tijdens de race dat hij er niks aan kon doen en dat het net zoals een unsafe release oneerlijk was.albino71 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:38:
*snip*Enne, prima dat het team hier hard voor op de vingers wordt getikt. Dit zijn van die kansloze acties waar je niets mee wint. Groot gelijk dat Max de waarheid niet verdraait. Of wilde je nog zo'n zoutloze mediapop van onder de 20 op de grid?Adlermann schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 21:19:
[...]
Als hij gewoon z'n mond had gehoudne, hadden ze het kunnen gooien op 'ja, wij eten het ook niet'.
Dit is gewoon schuld bekennen in de media. Als je zoiets weet, dan moet je gewoon je mond houden. Gaat de stewards, en anderen niets aan dat je maar 50% van de schroeven hebt gebruikt.
Dit is echt wel een teken van nog niet volwassen zijn. Niets mis mee, maar weet wanneer je je mond moet houden.
[ Voor 1% gewijzigd door Señor Sjon op 07-09-2015 17:05 ]
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
*snip* Dieren hebben een bek...Racing_Reporter schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 21:34:
[...]
*snip* Enne, prima dat het team hier hard voor op de vingers wordt getikt. Dit zijn van die kansloze acties waar je niets mee wint. Groot gelijk dat Max de waarheid niet verdraait. Of wilde je nog zo'n zoutloze mediapop van onder de 20 op de grid?
En nee geen groot gelijk, want als hij niets had gezegd hadden ze altijd kunnen ontkenne ndat het een fout van hunzelf was en de schuld kunnen geven aan bv materiaalmoeheid.
Strategisch je mond houden staat nog niet gelijk aan een mediapop zijn. Als je je mond open trekt en je krijgt er straf van, dan had je beter je mond kunnen houden (ok bek in dit geval(.
[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 07-09-2015 17:05 ]
Wat een onzin. Stomme fout van het team; kun je maar beter eerlijk over zijn. Anders hadden ze de FIA mogen gaan uitleggen waarom een zogenaamd correct gesloten motorkap zomaar los kan laten.Adlermann schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 21:19:
[...]
Hopelijk kan Max uit deze ellende toch nog een puntje meepakken.
*snip* Maar je wilt dus dat teams/rijders gaan liegen over dit soort beslissingen? Zero respect voor iedereen die dat doet. Dit is een hogesnelheidssport waarbij ongelukken en dodelijke ongelukken kunnen gebeuren. Geen oorlog waar alles geoorloofd is om te winnen.Adlermann schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 21:38:
[...]
*snip*
En nee geen groot gelijk, want als hij niets had gezegd hadden ze altijd kunnen ontkenne ndat het een fout van hunzelf was en de schuld kunnen geven aan bv materiaalmoeheid.
Strategisch je mond houden staat nog niet gelijk aan een mediapop zijn. Als je je mond open trekt en je krijgt er straf van, dan had je beter je mond kunnen houden (ok bek in dit geval(.
@ hierboven, gaat écht lastig worden. Niet voor niets dat er geen enkele Renault-aangedreven bolide door Q2 heenkwam. P12/13 maximaal? Alleen met een ongezonde hoeveelheid uitvallers zijn er héél misschien mogelijkheden, maar zodra er een Mercedes-PU met DRS aan komt zetten is het game over, je pense.
[ Voor 20% gewijzigd door Señor Sjon op 07-09-2015 17:06 ]
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Waar zie jij 55 plaatsen penalty staan? 55 is het startnummer van Sainz, hij krijgt 35 plaatsen penalty.Firesphere schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 21:04:
[...]
De reacties zijn nog vermakelijker. Alles draait om Verstappen, dat Sainz 55 plaatsen straf krijgt, lijkt over het hoofd te worden gezien.
Wat dat betreft mag die Verstappen-gekte wel ophouden en enig realisme er bij ingegoten worden.
Of 10....of 25....wtf is het nou? Ik kan het uit dat plaatje van Olav niet opmaken.
[ Voor 8% gewijzigd door max op 05-09-2015 21:48 ]
'' Je bek houden" vind ik nu nou niet echt abnormaal taalgebruik, vooral niet om iets duidelijk te maken dat hij echt stom was.Racing_Reporter schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 21:41:
[...]
Doe even normaal met dat soort taalgebruik alsjeblieft. We zitten op een fatsoenlijk forum, laatste keer dat ik keek. Maar je wilt dus dat teams/rijders gaan liegen over dit soort beslissingen? Zero respect voor iedereen die dat doet. Dit is een hogesnelheidssport waarbij ongelukken en dodelijke ongelukken kunnen gebeuren. Geen oorlog waar alles geoorloofd is om te winnen.
@ hierboven, gaat écht lastig worden. Niet voor niets dat er geen enkele Renault-aangedreven bolide door Q2 heenkwam. P12/13 maximaal? Alleen met een ongezonde hoeveelheid uitvallers zijn er héél misschien mogelijkheden, maar zodra er een Mercedes-PU met DRS aan komt zetten is het game over, je pense.
En nee, niet liegen. Maar gewoon de waarheid niet vertellen. Dat is technisch gezien niet liegen. Maar wel veel professioneler naar het team toe.
Bek houden e.d. leest erg vervelend; we staan hier niet op de markt. Vandaar dat ik e.e.a. heb aangepast in deze woordenwisseling.
[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 07-09-2015 17:07 ]
Gewoon je mond houden dus....
Testing, one, two ...
Je weet niet eens wat er is besproken. Je trekt zelf de conclusie dat Max dat op eigen houtje doet en verklaart hem onprofessioneel (en doet dat nog eens behoorlijk lomp ook). Mogelijk is dit gewoon beslist om netjes naar buiten te brengen.Adlermann schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 21:46:
[...]
'' Je bek houden" vind ik nu nou niet echt abnormaal taalgebruik, vooral niet om iets duidelijk te maken dat hij echt stom was.
En nee, niet liegen. Maar gewoon de waarheid niet vertellen. Dat is technisch gezien niet liegen. Maar wel veel professioneler naar het team toe.
Ik vind het ook juist goed dat er gewoon de waarheid wordt gezegd. En ik kan me niet voorstellen dat het team erover zou gaan liegen. Want je kan wel wat verzinnen, maar dan krijg je ook de tegenvraag "Welk onderdeel is verkeerd ontworpen en hoe gaan jullie ervoor zorgen dat dit tijdens de race niet meer kan gebeuren?". De oorzaak was gewoon direct duidelijk en het team zal er echt wel over nadenken wat ze erover willen zeggen.
Over die straf, die is inderdaad zuur. MAar het is en blijft een teamsport. Als je team je een illegale auto geeft, wordt de coureur ook gediskwalificeerd. Ik denk dat de straf wel terecht is. Het is van den zotte om een half gemonteerde kap de baan op te sturen.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Err, 35 inderdaad. Weekend enzomax schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 21:45:
[...]
Waar zie jij 55 plaatsen penalty staan? 55 is het startnummer van Sainz, hij krijgt 35 plaatsen penalty.
Of 10....of 25....wtf is het nou? Ik kan het uit dat plaatje van Olav niet opmaken.
Goed van Max dat hij er eerlijk over was. In je eerste jaar liegen tegen de FIA zou erg dom zijn. Verloren race voor hem morgen, das wel jammer.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Wordt er nog een bak regen verwacht misschien?? /me wishfull thinking
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Liegen tegen de FIA is heel iets anders dan tegen een journalist je kaarten niet laten zien.
Niet echt een tactische uitspraak, maar dat is z'n kracht ook niet ;-). Uiteindelijk maakt het niet veel uit waarschijnlijk, de FIA had dit toch wel onderzocht.
Hopen op safetycar morgen, enige kans voor Max ..
Niet echt een tactische uitspraak, maar dat is z'n kracht ook niet ;-). Uiteindelijk maakt het niet veel uit waarschijnlijk, de FIA had dit toch wel onderzocht.
Hopen op safetycar morgen, enige kans voor Max ..
Als STR niet wilde dat dit naar buiten kwam hadden ze Max ook voor moeten liegen en ik ben blij dat dit niet gebeurd is. Ik vind de straf nog mild. Bewust gevaarlijke acties uithalen is gewoon not done. En als de helft van de schroeven niet nodig waren hadden ze er niet opgezeten.. Dit is F1...daar zit niets op wat er niet op hoeft te zitten. Bovendien was Max nou net degene die over het Pirelli verhaal zo duidelijk naar buiten bracht dat hij vond dat Ferrari een risico nam...Requiem19 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 23:21:
En dat gezeur over dat de coureur wordt gestraft in plaats van het team? De coureur is onderdeel van het team. Als die auto een drive trough krijgt, is dat dus ook een straf voor de rest van het team.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
De warming-up lap is toch onderdeel vd race? Mag hij na de warming-up lap binnenkomen en vanuit de pit starten? Vervolgens een safetycar in ronde 1 en je staat in ieder geval nog laatste en je hebt geen last vd melee in de eerste chicane.
Basement Bios ---- Exo-S
(Met het risico gelijk als een irreële fanboy te worden bestempeld)
Ik kwam langs deze headline "Tifosi sluiten Max al in hun armen" en hoewel ik geen fan ben van al die "mosterd vóór de maaltijd" moest ik wel gelíjk denken aan Gilles Villeneuve. Ik ben te jong om zijn stuurmanskunsten live te hebben mogen bewonderen, maar de youtube filmpjes en verhalen van anderen doen me wel aan de spectaculaire acties van Max denken. Zinloos verder, maar toch leuk
.
Ik kwam langs deze headline "Tifosi sluiten Max al in hun armen" en hoewel ik geen fan ben van al die "mosterd vóór de maaltijd" moest ik wel gelíjk denken aan Gilles Villeneuve. Ik ben te jong om zijn stuurmanskunsten live te hebben mogen bewonderen, maar de youtube filmpjes en verhalen van anderen doen me wel aan de spectaculaire acties van Max denken. Zinloos verder, maar toch leuk
Dit vroeg ik mij ook af. Als dat als drive trough telt zou dat de beste keuze zijn. Dan is er ook nog geen drs.Mystikal schreef op zondag 06 september 2015 @ 07:20:
De warming-up lap is toch onderdeel vd race? Mag hij na de warming-up lap binnenkomen en vanuit de pit starten? Vervolgens een safetycar in ronde 1 en je staat in ieder geval nog laatste en je hebt geen last vd melee in de eerste chicane.
Volgens mij begint de race als de lichten uitgaan. De ronde ervoor telt volgens mij niet mee. Als de start wordt afgebroken wordt de race met een ronde ingekort, maar telt dan nog steeds niet mee.
De warm-up lap telt niet als raceronde. Je ziet de teller van de race ook niet een ronde minder worden.Mystikal schreef op zondag 06 september 2015 @ 07:20:
Als ze een tweede warm-up lap moeten doen wordt er wel 1 ronde minder gereden.. beetje tegenstrijdig, maar misschien is dat gedaan vanwege brandstofoverwegingen.
Nee, STR had niet hoeven liegen tegen Max. Max had het in het interview wat algemener kunnen houden en niet alle details verstrekken ('we hebben bewust maar 50% van de schroefjes vastgezet' is nogal specifieke informatie die je niet hoeft te geven in een interview).sanderb schreef op zondag 06 september 2015 @ 00:11:
[...]
Als STR niet wilde dat dit naar buiten kwam hadden ze Max ook voor moeten liegen en ik ben blij dat dit niet gebeurd is. Ik vind de straf nog mild. Bewust gevaarlijke acties uithalen is gewoon not done. En als de helft van de schroeven niet nodig waren hadden ze er niet opgezeten.. Dit is F1...daar zit niets op wat er niet op hoeft te zitten. Bovendien was Max nou net degene die over het Pirelli verhaal zo duidelijk naar buiten bracht dat hij vond dat Ferrari een risico nam...
En dat gezeur over dat de coureur wordt gestraft in plaats van het team? De coureur is onderdeel van het team. Als die auto een drive trough krijgt, is dat dus ook een straf voor de rest van het team.
Denk je dat Alonso of Hamilton dit ook zo gezegd zou hebben?
Tenzij ze dit juist naar buiten wilden brengen natuurlijk.
Ik vind het wel jammer allemaal hoor. Tegelijk ook heel stom van het team. Met nog een hand vol mensen met tientallen strafplekken naar achteren (gaat ook nergens meer over) begin ik me toch af te vragen: Wat heeft de kijker hier nu eigenlijk aan? Het brengt voor ons niets leuks. Ik zie liever dat ze daar iets anders op bedenken. Hoe hebben ze dit in de Indycar geregeld? Dat heb ik nu een paar races van gezien. Die Amerikanen weten er toch echt een show van te maken. Drivers... Start your Engines!!!!! BRWAOWNNMM VRRWOWMMNN ...
Kreeg meteen kippenvel
Even simpeltjes gedacht; de start kan dus heel interessant worden. Grofweg gezegd; de eerste 3 ronden zullen Benz, Paard & Martini even vechten om de eerste 6 plekken. Daarachter rijden dan 14 auto's die volledig uit positie zijn (subjectief natuurlijk) die 53 rondjes zullen blijven vechten om de beste finishplek te bereiken. Is dit stom? Weet niet; maar het kan zeker een aantal leuke gevechten opleveren en dat kan voor een flink aantal kijkers wel leuk/interessant zijn.RoyK schreef op zondag 06 september 2015 @ 10:34:
...begin ik me toch af te vragen: Wat heeft de kijker hier nu eigenlijk aan? Het brengt voor ons niets leuks.
Hoop alleen wel dat het aantal uitvallers (incidenten / defecten) tot een minimum beperkt blijft; hierdoor zullen meer auto's met elkaar blijven dollen, DRS'en en zien we of het wisselen/upgraden van motoren en andere zaken echt nut heeft gehad voor bepaalde teams.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Mee eens en oneens. Idee van de straffen is om motorbouwers te dwingen motoren te bouwen die langer mee gaan. De straf is eerder als afschrikking bedoeld dan als echte straf. Helaas zijn er twee motorbouwers die gewoon extreem incompetent blijken te zijn.RoyK schreef op zondag 06 september 2015 @ 10:34:
Ik vind het wel jammer allemaal hoor. Tegelijk ook heel stom van het team. Met nog een hand vol mensen met tientallen strafplekken naar achteren (gaat ook nergens meer over) begin ik me toch af te vragen: Wat heeft de kijker hier nu eigenlijk aan? Het brengt voor ons niets leuks. Ik zie liever dat ze daar iets anders op bedenken. Hoe hebben ze dit in de Indycar geregeld? Dat heb ik nu een paar races van gezien. Die Amerikanen weten er toch echt een show van te maken. Drivers... Start your Engines!!!!! BRWAOWNNMM VRRWOWMMNN ...Kreeg meteen kippenvel
Ferrari en Mercedes hebben 0 straffen. Sterker nog, Merc doet gewoon 6 races per motor, terwijl die motor ook nog eens het sterkste is. Rosberg gaat nu aan zijn 7e race beginnen met de Monza motor (!!).
Is het de schuld van de regels of van de fabrikanten? Beide wel, maar nog meer van Honda en Renault imo. Als je concurrent 6/7 races per motor kan en jij kan er niet eens 2 op een zwakkere motor, ben je gewoon niet F1 waardig.
De regels zijn misschien ook niet optimaal, maar ik zie geen beter alternatief. Jij wel?
Maar om het positief te houden mijn top 5 waarom het vanmiddag een leuke race gaat worden:
- Ferrari's starten tot nu toe vaak beter en zullen beiden Hamilton inhalen voor bocht 1. Hamilton zal op het circuit minimaal 1 Ferrari moeten inhalen. Gezien het kleine pace verschil (0,3) zal dit nog erg moeilijk worden.
- Rosberg begint op P4 en kan niet nog meer punten verliezen tov Hamilton en zal risico's nemen bij de start en in de gevechten. Hij rijdt de 7e race op z'n motor en zal dus ook zuinig moeten zijn en z'n momenten moeten kiezen. Hoe gaat Rosberg dit aanpakken?
- Kyvat en Ricciardo beginnen op P18 en P19. Hun racepace was redelijk gelijk met Saubers/Lotus. Ze zullen zich echt een weg naar voren moeten vechten. Ze missen iets van 15 km/h topsnelheid. Precies wat je met DRS erbij krijgt. Dus zelfs met DRS wordt het moeilijk inhalen voor hen. Dat gaat ongetwijfeld zeer late remacties opleveren van Ricciardo, zijn specialiteit.
- Sainz begint op P17 en zal eindelijk eens willen laten zien dat hij ook kan inhalen. Zeker nu Max wat dat betreft al zo vaak in de spotlight gestaan heeft. Kom maar op Sainz, show us what you got!
- Marussia's beginnen erg ver van voren, 13/14. Hoe gaat dat bij de start? Mogelijkheid op ongelukken? Ook in ronde 2/3/4 gaat iemand zich misschien nog wel verkijken op het snelheids verschil.
@Requiem19
Dat doet het nu toch ook voor de teams die moeten wisselen.Enige is de 4 motoren regel los laten en de kosten laten oplopen.
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Hmm..als je het zo bekijkt zie ik inderdaad wel positieve kanten aan de regels. Zie je! Soms heb je even wat creatief denken van een ander nodig
Die 0.3 is de moeite niet; tijden uit Q3 worden bijna nooit gehaald in de race en ik ben dan ook bang dat het wederom een zilveren auto is die na 3 tot 5 ronden voorop komt en weg gaat rijden (zie ook FP2). Ik ben het met je eens dat het lastig kan worden maar op de speedtrap is/was Hamilton maar 2 km/h langzamer. Tel hier DRS bij op op de goede momenten, en het voordeel is 12km/h voor Hamilton t.o.v. Raikkonen/Vettel.Requiem19 schreef op zondag 06 september 2015 @ 10:55:
[...]
Ferrari's starten tot nu toe vaak beter en zullen beiden Hamilton inhalen voor bocht 1. Hamilton zal op het circuit minimaal 1 Ferrari moeten inhalen. Gezien het kleine pace verschil (0,3) zal dit nog erg moeilijk
Het wisselen zijn de kosten niet; zo'n blok kost ongeveer 150K (nieuw, volledig gebouwd). Ik geloof niet dat een team als Toro Rosso of Red Bull wakker ligt van dat bedrag. Waar ze wel van wakker liggen is als ze hierdoor aan het eind van het seizoen 10 punten minder hebben gescoord dan de bedoeling was; dat ga je namelijk wel merken in de cheque van Bernie.KroontjesPen schreef op zondag 06 september 2015 @ 11:00:
@Requiem19
[...]
Dat doet het nu toch ook voor de teams die moeten wisselen.
Nee, de teams betalen, voor zover ik weet, niet per motor, maar betalen per seizoen. Of Honda nu 100 motoren gebruikt of 4, Mclaren betaalt hetzelfde (voor zover Mclaren uberhaupt iets betaalt in de relatie Mclaren-Honda).KroontjesPen schreef op zondag 06 september 2015 @ 11:00:
@Requiem19
[...]
Dat doet het nu toch ook voor de teams die moeten wisselen.
Voor Honda is het wel duurder, maar die kosten moeten niet worden toegerekend aan hun klanten. Des te meer incentive voor Honda en Renault om de motoren langer mee te laten gaan.
Overigens schijnt Renault het duurste zijn qua motoren. Ferrari kost rond de 18 miljoen euro per jaar. Mercedes 17 miljoen en Renault 22 miljoen.
Tijden uit Q3 gaat het niet, het gaat om het relatieve verschil tussen beide teams. Op andere circuits heb je een delta van 1-1,5 seconde nodig om iemand in te kunnen halen. Dat zal op Monza vermoedelijk wat lager zijn gezien de lage downforce levels. Maar als je op racepace maar 0,3 sneller bent dan de auto voor je, wordt inhalen echt heel moeilijk, ook met DRS.MAX3400 schreef op zondag 06 september 2015 @ 11:04:
[...]
Die 0.3 is de moeite niet; tijden uit Q3 worden bijna nooit gehaald in de race en ik ben dan ook bang dat het wederom een zilveren auto is die na 3 tot 5 ronden voorop komt en weg gaat rijden (zie ook FP2). Ik ben het met je eens dat het lastig kan worden maar op de speedtrap is/was Hamilton maar 2 km/h langzamer. Tel hier DRS bij op op de goede momenten, en het voordeel is 12km/h voor Hamilton t.o.v. Raikkonen/Vettel.
Verhaal is wel dat Ferrari met hun 2 token engine upgrade nu een speciale kwalificatie setting heeft die ze niet tijdens de race kunnen gebruiken. Mercedes heeft mogelijk Hamilton's motor gedowntuned ivm probleem bij Rosberg eerder.. dus verschil zou groter kunnen zijn.
Maar als we nu al zo negatief gaan denken over vanmiddag, waarom dan nog kijken?
[ Voor 46% gewijzigd door Requiem19 op 06-09-2015 11:12 ]
Het probleem waarom die motoren zo onbetrouwbaar zijn, is omdat Mercedes al een jaar weinig heeft hoeven veranderen aan de motor en de rest allerlei dingen aan het proberen is om bij te benen. Dus risico nemen en (mede door de druk om te presteren) vroeg nieuwe dingen uitbrengen. Dat betekend dat motoren daardoor sneller uitvallen en minder lang meegaan. Dat is niet prutsen en ook niet F1-onwaardig. Dat is juist iets wat wel bij de F1 past: dingen proberen om daarmee sneller te gaan. Dit is juist een keer geen duizenden uren in de windtunnel of op de testbank voor ze iets uitrollen, dit is echt testen in productie.
En ja, daar slaan een paar bedrijven flaters mee. Dat is eigenlijk ook onmogelijk te voorkomen met de achterstand die ze hebben. Mercedes heeft het goed voor elkaar en dat is natuurlijk leuk voor ze. Zo gaat het elk jaar bijna wel dat 1 team het gewoon beter voor elkaar heeft, de keren dat het kampioenschap spannend is door gelijke auto's zijn in de laatste 25 jaar op 1 hand te tellen.
Probleem is: het huidige reglement houdt weinig rekening met achterstand. Teams die niet bovenaan staan moeten veel straffen nemen om maar mee te kunnen komen en in ieder geval de huidige positie in het kampioenschap te verdedigen. En voor instappers is het (blijkbaar) te moeilijk om in een korte tijd een gelijkwaardige motor uit te brengen. De huidige V6 met allerlei systemen erbij, is gewoon te lastig om snel goed te krijgen en dat hebben ze bij de FIA gewoon onderschat. Dan kun je wel zeggen dat Mercedes het toch gewoon gelukt is, maar dat doet niets af aan het feit dat de rest van de klas een onvoldoende scoort.
Daarom ben ik eerder voorstander van meer mogelijkheden tot ontwikkeling geven voor teams die in moeten halen. Dat ze meer testdagen krijgen bijvoorbeeld, of een extra motor of zulke dingen. Wil je strijd hebben en houden in het kampioenschap, dan moet je ze de mogelijkheid geven gelijk te komen. En liever niet met die kunstmatige middelen als meer gewicht meesjouwen, want dat is een flauwe oplossing. Liever meer ontwikkeling (iets waar je de fabrikanten van auto's ook nog eens mee helpt en je dus meer teams krijgt/houdt)
En ja, daar slaan een paar bedrijven flaters mee. Dat is eigenlijk ook onmogelijk te voorkomen met de achterstand die ze hebben. Mercedes heeft het goed voor elkaar en dat is natuurlijk leuk voor ze. Zo gaat het elk jaar bijna wel dat 1 team het gewoon beter voor elkaar heeft, de keren dat het kampioenschap spannend is door gelijke auto's zijn in de laatste 25 jaar op 1 hand te tellen.
Probleem is: het huidige reglement houdt weinig rekening met achterstand. Teams die niet bovenaan staan moeten veel straffen nemen om maar mee te kunnen komen en in ieder geval de huidige positie in het kampioenschap te verdedigen. En voor instappers is het (blijkbaar) te moeilijk om in een korte tijd een gelijkwaardige motor uit te brengen. De huidige V6 met allerlei systemen erbij, is gewoon te lastig om snel goed te krijgen en dat hebben ze bij de FIA gewoon onderschat. Dan kun je wel zeggen dat Mercedes het toch gewoon gelukt is, maar dat doet niets af aan het feit dat de rest van de klas een onvoldoende scoort.
Daarom ben ik eerder voorstander van meer mogelijkheden tot ontwikkeling geven voor teams die in moeten halen. Dat ze meer testdagen krijgen bijvoorbeeld, of een extra motor of zulke dingen. Wil je strijd hebben en houden in het kampioenschap, dan moet je ze de mogelijkheid geven gelijk te komen. En liever niet met die kunstmatige middelen als meer gewicht meesjouwen, want dat is een flauwe oplossing. Liever meer ontwikkeling (iets waar je de fabrikanten van auto's ook nog eens mee helpt en je dus meer teams krijgt/houdt)
Oh, ik probeerde niet negatief te zijn... De uitdaging ligt 'm er zometeen in dat als Hamilton een Ferrari voorbij steekt, of de rode wagens in zijn DRS-interval kunnen blijven. Die 0.3 is dan het voordeel dus de bedoeling is dat ze 0.7 bij 'm blijven tot de volgende zone.Requiem19 schreef op zondag 06 september 2015 @ 11:09:
[...]
Maar als we nu al zo negatief gaan denken over vanmiddag, waarom dan nog kijken?. Laten we het zo leuk mogelijk insteken!
Maar geef ze dan ook de mogelijkheid om flink te kunnen tunen aan de motoren ipv een paar tokens waarmee je een aantal zaken kunt aanpassen. En daarbij zouden er ook mee testmogelijkheden moeten komen voor de teams want Honda bewijst nu wel dat een motor op de testbank toch heel wat anders is dan een motor in een F1 wagen.Requiem19 schreef op zondag 06 september 2015 @ 10:55:
[...]
Mee eens en oneens. Idee van de straffen is om motorbouwers te dwingen motoren te bouwen die langer mee gaan. De straf is eerder als afschrikking bedoeld dan als echte straf. Helaas zijn er twee motorbouwers die gewoon extreem incompetent blijken te zijn.
Ferrari en Mercedes hebben 0 straffen. Sterker nog, Merc doet gewoon 6 races per motor, terwijl die motor ook nog eens het sterkste is. Rosberg gaat nu aan zijn 7e race beginnen met de Monza motor (!!).
Maar ja, dat zorgt weer voor extra kosten. Het blijft een lastig compromis wat ze moeten zien te vinden.
Ik ben op zich helemaal voor de kostenbesparing en een max aantal motoren per seizoen. Maar tegelijkertijd wil je ook dat een team gedurende het seizoen een achterstand goed kan maken. En daar lijkt het nu een beetje aan te ontbreken.
Yamaha MT-09
Dan snapt ik nu helemaal niet meer over het op laten lopen van de kosten.
1 Motor voor 18 miljoen of 10 voor 22 miljoen.
Laat dan iedereen een contractprijs afspreken voor die 4 motoren.
Daarnaast aanvullende contracten voor zeg eerst voor nog 4 en daarna 2 motoren. Steeds met een hoger prijs.
Die straffen zijn ook niet eerlijk, Zeker niet vandaag met zoveel zakkers op de grid.
Degene die het eerste zijn probleem meldt krijgt het straks veel minder strafplaatsen dan eentje die als laatste pas moet melden.
1 Motor voor 18 miljoen of 10 voor 22 miljoen.
Laat dan iedereen een contractprijs afspreken voor die 4 motoren.
Daarnaast aanvullende contracten voor zeg eerst voor nog 4 en daarna 2 motoren. Steeds met een hoger prijs.
Die straffen zijn ook niet eerlijk, Zeker niet vandaag met zoveel zakkers op de grid.
Degene die het eerste zijn probleem meldt krijgt het straks veel minder strafplaatsen dan eentje die als laatste pas moet melden.
Stem blanco!
Zou Codemasters die gridpenalties en motorfailures ook in hun nieuwe F1 game gaan verwerken?
Ga je kwali rijden, motor stuk, motor wissel, nanananaaanaaa start maar achteraan. Leuk spelletje
Ga je kwali rijden, motor stuk, motor wissel, nanananaaanaaa start maar achteraan. Leuk spelletje
Over eerlijkheid bij die grid straffen.
Carlos Sainz verliest maar 2 plekken.
Max Verstappen wint er 1 omdat Daniel Ricciardo er, nog maar, 5 moet inleveren.
Zou dan tijdstraffen op het einde dan niet eerlijker zijn of zijn daar oneerlijkheden in. Uitval bijvoorbeeld?
Zou dan tijdstraffen op het einde dan niet eerlijker zijn of zijn daar oneerlijkheden in. Uitval bijvoorbeeld?
Stem blanco!
Ik vind die gridstraffen prima. Het draait immers om de race en zo enorm belangrijk is je kwalificatiepositie ook niet meer. Als je die positie niet kunt behouden omdat je snelheid mist, dan lig je er al snel genoeg achter. Ik heb juist het idee dat men de kwalificatie veel te belangrijk vindt om alsmaar zware straffen uit te delen.KroontjesPen schreef op zondag 06 september 2015 @ 11:52:
[ Voor 8% gewijzigd door Martinspire op 06-09-2015 11:59 ]
Verwijderd
Bij tijdstraffen kijkt natuurlijk niemand meer. Dan is het niet te doen in de race voor kijkers. Nu is de race tenminste nog overzichtelijk.KroontjesPen schreef op zondag 06 september 2015 @ 11:52:
Ik denk dat Max heel rustig aan zal doen bij de start (plaatsen winnen heeft toch geen nut), hopen op een SC na de eerste bocht (ook niet ondenkbaar op Monza) en dan meteen maar de straf pakken.
Tijdens SC mag je toch niet drive-through doen?Roamor schreef op zondag 06 september 2015 @ 12:08:
Ik denk dat Max heel rustig aan zal doen bij de start (plaatsen winnen heeft toch geen nut), hopen op een SC na de eerste bocht (ook niet ondenkbaar op Monza) en dan meteen maar de straf pakken.
Confused..
Een minuut stilte nu voor Wilson. Hamilton in volledig witte kleding met z'n blonde haren.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Klopt, je mag geen DT doen als er een SC uitkomt.Tethtoril schreef op zondag 06 september 2015 @ 12:17:
[...]
Tijdens SC mag je toch niet drive-through doen?
Confused..
Maar wat ik vreemd vind: Max moet binnen 3 laps de DT doen, wat als in ronde 1 de SC eruit komt en 3 rondjes blijft rijden?
Dan ontploffen alle auto's because divided by zero. 
Serieus: ook daar zal wel weer een regeltje voor zijn.
Serieus: ook daar zal wel weer een regeltje voor zijn.
Verwijderd
Ik denk niet dat Max dat kanRoamor schreef op zondag 06 september 2015 @ 12:08:
Het gaat om het aantal race ronden, aantal ronden achter de safetycar tellen gewoonweg niet mee.Ryur schreef op zondag 06 september 2015 @ 12:31:
[...]
Klopt, je mag geen DT doen als er een SC uitkomt.
Maar wat ik vreemd vind: Max moet binnen 3 laps de DT doen, wat als in ronde 1 de SC eruit komt en 3 rondjes blijft rijden?
Testing, one, two ...
Verwijderd
Ga voor het eerst de f1 stream van sport een eens proberen. Ben benieuwd hoe ik daarmee de race ga ervaren. Zier er wel goed uit zo.

Ik ben nu juist overgestapt naar de TV variant nu kijken via Chrome niet meer wil en ik geen zin heb om met andere browsers te gaan klooien. Veel beter beeld ook dus een leukere en mooiere ervaring.
Hoop ik tenminste, maar enig spektakel zit er inderdaad misschien wel in met al die coureurs met inhaaldrang omdat ze veel verder naar achteren staan als normaal.
Hoop ik tenminste, maar enig spektakel zit er inderdaad misschien wel in met al die coureurs met inhaaldrang omdat ze veel verder naar achteren staan als normaal.
De windows 8 app werkt ook prima, beeldkwaliteit doet niet gigantisch veel onder voor de TV. Beter als de website in ieder geval.
Oeh, liet Max nou even zien niet politiek correct te willen zijn? (interview sport1)
https://wren.co/join/Devian
Ben ik ook sinds deze week naartoe gestapt. Bevalt mij goed!FouT schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:48:
De windows 8 app werkt ook prima, beeldkwaliteit doet niet gigantisch veel onder voor de TV. Beter als de website in ieder geval.
(Ik heb ook alleen Sport1Go, dus TV kijken is zelfs niet mogelijk)
Gemist.. wat zei hij?Devian schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:48:
Oeh, liet Max nou even zien niet politiek correct te willen zijn? (interview sport1)
bah. bbc heeft geen live tv uitzending. En die online streams zijn slechte kwaliteit
gaat hem niet worden deze race. vanavond dan maar herhaling kijken op bbc.
*knip* lees de topicwaarschuwing
[ Voor 90% gewijzigd door gambieter op 06-09-2015 14:15 ]
Volgens Doornbos mag hij een DT nemen tijdens een SC.
Tijdens een VSC is het niet toegestaan, waarom dan wel tijdens ene SC ?Barfman schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:51:
Volgens Xevi (Max' engineer) nietBarfman schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:51:
Of RTL (Deutsch).. wel veel reclame..Paulus07 schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:51:
bah. bbc heeft geen live tv uitzending. En die online streams zijn slechte kwaliteitgaat hem niet worden deze race. vanavond dan maar herhaling kijken op bbc.
geluid van knip beeld van RTL
[EDIT]
Maar eigenljk gewoon netjes betalen!
Zo duur is sport1 niet. Of op de duitser kijken natuurlijk.
[ Voor 24% gewijzigd door gambieter op 06-09-2015 14:16 ]
Volgens mij iets dat hij het Maldonado gunde dat hij er een paar eraf zou kegelen... En hij zei het niet op een vriendelijke manier
https://wren.co/join/Devian
Voor deze ene race kan je voor 4 euro klaar zijnAdlermann schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:52:
[...]
Zo duur is sport1 niet. Of op de duitser kijken natuurlijk.
1. Ham 2. SV 3.Kimi
Hoop 1. SV (of Kimi)
En wat Max-actie!
Veel kijkplezier allen!
Hoop 1. SV (of Kimi)
En wat Max-actie!
Veel kijkplezier allen!
Tijd dat Sport1 een HTML5 player bouwt..
Hopelijk op een leuke middag, erg snel circuit dus gaat er vast wel flink wat actie gebeuren!
Hopelijk op een leuke middag, erg snel circuit dus gaat er vast wel flink wat actie gebeuren!
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Mjah, de streams zijn tegenwoordig zo goed, dat ik altijd SkyF1 kijk. Ook als er een BBC uitzending is. Dat SkyF1 is echt fantastisch goed.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
RAI!
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ai Raikkonen, gaat ook maar net goed.
"When you grow up your heart dies"
lekker kimi
[ Voor 38% gewijzigd door aerofreak op 06-09-2015 14:04 ]
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
slordig met zn koppeling denk ik, schiet de motor in anti stall...
member of Los Alcoholicos ban dhmo
Je hebt 'm gejinxedhimlims_ schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:40:
ik stem voor een #1 kimi, #2 ham, #3 vettel
Max meteen naar binnen.
Toch knap dat niemand Kimi raakt, als je onboard zo'n start ziet dan kun je echt niet meer dan de auto voor je zien.
RTL commentaar zit ook te slapen.
"When you grow up your heart dies"
Dag Lotus
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
gro er alweer uit..., mal ook
[ Voor 18% gewijzigd door jpiwf op 06-09-2015 14:06 ]
member of Los Alcoholicos ban dhmo
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zoals altijd, links naar illegale streams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Vragen over hoe Sport1, Sport1Go of wat dan ook te ontvangen zijn offtopic en zullen in de prullenbak verdwijnen.
Welke zender zendt wat uit?
IRC: http://irc.tweakers.net/f1
Formule E: [Formule E] Seizoen 2014-2015
Algemeen Race Topic: Algemeen race topic Deel 2
Probeer bij 'breaking news' ook de bronnen te vermelden.
Zoals altijd, links naar illegale streams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Vragen over hoe Sport1, Sport1Go of wat dan ook te ontvangen zijn offtopic en zullen in de prullenbak verdwijnen.
Welke zender zendt wat uit?
IRC: http://irc.tweakers.net/f1
Formule E: [Formule E] Seizoen 2014-2015
Algemeen Race Topic: Algemeen race topic Deel 2
Probeer bij 'breaking news' ook de bronnen te vermelden.