Ik zeg niet dat de andere coureurs het niet doen hoor, maar Vettel doet het extreem vergeleken met de rest. Overigens ben ik van mening dat dit een gevolg is van de uitloopstroken, en de stewards moeten hier gewoon harder tegen gaan optreden imho. Of er moet gewoon een strook grind buiten de curb liggen. Je moet gewoon altijd 2 wielen op de baan houden, simpel genoeg. Met een strook grind gaan ze ook niet zo ruim over de curb... Maar ik denk dat ik bijna alleen sta in deze mening, van mij mogen ze elk rondje afkeuren in Practice en Quali waar je niet ten minste 2 wielen op het zwart houdt.
Grimmie187 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 17:02:
-Leuk dat Pirelli een max aantal ronden aan een band hangt maar het mag natuurlijk niet zo zijn dat de band klapt bij 300+ wanneer je 5 ronden te lang op die band rijd.. Dat is heel iets anders dan een band die zijn grip verliest bij het negeren van zijn levensduur.
Eens, geen discussie over de veiligheid en het vanzelf klappen van de banden. Dat mag nooit.
Echter combineer een 'extreem oude set banden' met de wielen extreem ver over de curb zetten (vuil / scherpe randjes / whatever) en ik vind het niet zo heel gek dat ie lek rijd... Hiervoor geld dus simpelweg, doe onderzoek naar die klapband, en als je de oorzaak echt kunt toeschrijven op de constructie van de band, doe dan je beklag. Niet zonder feiten maar wat roepen omdat je boos bent.
-Vettel heeft op vrijdag zijn zorgen al uitgesproken over de banden, Rosberg een dag later. Het is gewoon hele gevaarlijke situatie en Pirelli die reageert doodleuk met: eigen schuld moet je maar minder rondjes rijden. Dat vind ik ronduit ongepast. Ik zou eerst maar eens gaan onderzoeken hoe die banden zijn geklapt, voordat het een keer ernstig mis gaat.
Tja, de teams zoeken hier ook altijd de limiet op met wat kan. Denk aan 2 jaar terug, de teams monteren de linker-banden rechts, en andersom, en als ze stuk gaan krijgt Pirelli de schuld.
Blind luisteren naar de teams lost hier in ieder geval niets op, het is daar toch altijd wie het hardst roept krijgt gelijk. Gedegen onderzoek naar de oorzaak kan wel wat oplossen. Grote kans dat er een oorzaak aan te wijzen is die in ieder geval niet 100% naar Pirelli wijst.
Vorige keer dat er echt veel banden stuk gingen, riepen de teams ook dat de banden kut waren, in Silverstone, en toen de teams het eigenlijk zelf schuld waren (de teams die het hardst klaagden monteerden de linker en rechterbanden aan de verkeerde kant van de auto). Er waren toen ook 4-5 teams die prima met die banden overweg konden, en toch werd er wat aangepast omdat de 5 teams die buiten de lijntjes kleuren harder konden roepen.
Samengevat kan ik me Vettel zijn woede heel goed voorstellen, de veiligheid van de coureurs is in het geding.
Of het slim is om dit vlak na de race zo te ventileren is een ander verhaal, maar wel begrijpelijk na het missen van het podium in de laatste ronde.
Slim is het zeker niet, en dit zijn zaken die de F1 in het algmeen zeker geen goed doen. Ze moeten dit soort dingen in een achterkamertje overleggen, en niet in de media. Je schiet er niks mee op om Pirelli's naam zwart te maken, het is niet constructief. (kijk maar naar de hele RedBull / Renault ruzie, die doet ook meer kwaad dan goed).