- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker
Mjah, zelfs Button verdient als '2e rijder' bij Mclaren nog makkelijk 10-12 miljoen euro per jaar. In z'n hoogtijdagen was dat ongetwijfeld nog vele malen meer.Moofnor schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 12:41:
Voor jou en mij misschien niet. Maar aangezien Button een verlovingsring kennelijk 250.000 euro waard vond, denk ik dat ook andere sieraden in huize Button van aardige waarde zijn.
Over die ring, ligt het aan mij of lijkt Button nou niet het type dat zo belachelijk veel geld gaat uitgeven?
Wat zou iemand als Button verdiend hebben tijdens z'n carriere, inculusief sponsorgeld etc? Ik denk toch wel 100 miljoen +...
Dan is een ring van 250.000 niet eens zo gek veel
Overigens wel met je eens dat Button redelijk down to earth is ivm Hamilton bijv.
Button verdient zo'n 5M per jaar.Requiem19 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 12:51:
[...]
Mjah, zelfs Button verdient als '2e rijder' bij Mclaren nog makkelijk 10-12 miljoen euro per jaar. In z'n hoogtijdagen was dat ongetwijfeld nog vele malen meer.
Wat zou iemand als Button verdiend hebben tijdens z'n carriere, inculusief sponsorgeld etc? Ik denk toch wel 100 miljoen +...
Dan is een ring van 250.000 niet eens zo gek veel.
Overigens wel met je eens dat Button redelijk down to earth is ivm Hamilton bijv.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Op basis van welke bron is dat?
Twee verschillende bronnen beweren namelijk dat Button dit jaar zo'n € 10 miljoen verdient:
http://www.crash.net/f1/n...d-but-who-earns-most.html
http://www.totalsportek.com/f1/formula-1-driver-salaries/
Volgens geruchten is dit bedrag ook aanzienlijk lager dan Button voorheen verdiende. Om bij Mclaren te blijven in 2015 moest Button een significante salarisverlaging accepteren... Arme jongen, die Jenson
Overigens wel leuk om alle salarissen te zien (let wel, dit blijven benaderingen uiteraard en geen harde feiten..)
1. Fernando Alonso McLaren-Honda €35m |
2. Sebastian Vettel Ferrari €28m |
3. Lewis Hamilton Mercedes €25m |
4. Kimi Raikkonen Ferrari €18m |
5. Nico Rosberg Mercedes €13.5m |
6. Jenson Button McLaren-Honda €10m |
7. Felipe Massa Williams €4m |
= Nico Hulkenberg Force India F1 €4m |
= Sergio Perez Force India F1 €4m |
= Romain Grosjean Lotus F1 Team €4m |
= Pastor Maldonado Lotus F1 Team €4m |
12. Valtteri Bottas Williams €2m |
13. Daniel Ricciardo Red Bull Racing €1.5m |
14. Daniil Kvyat Red Bull Racing €750,000 |
15. Max Verstappen Scuderia Toro Rosso €250,000 |
= Carlos Sainz Scuderia Toro Rosso €250,000 |
17. Felipe Nasr Sauber €200,000 |
= Marcus Ericsson Sauber €200,000 |
19. Will Stevens Manor €150,000 |
20. Roberto Merhi Manor €50,000 |
Steekt dan wel schril af tegen de bijna 1.5M die Hamilton per race toucheert... Maar ja, wat je verdient en wat gejat wordt, zijn over het algemeen twee verschillende zaken
[ Voor 0% gewijzigd door MAX3400 op 07-08-2015 13:21 . Reden: Typefoutje ]
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Mijn bron is (was) een Frans magazine. Daarin hadden ze't over 5M, maar ik weet niet hoe het haatte.Requiem19 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:19:
[...]
Op basis van welke bron is dat?
Twee verschillende bronnen beweren namelijk dat Button dit jaar zo'n € 10 miljoen verdient:
http://www.crash.net/f1/n...d-but-who-earns-most.html
http://www.totalsportek.com/f1/formula-1-driver-salaries/
Volgens geruchten is dit bedrag ook aanzienlijk lager dan Button voorheen verdiende. Om bij Mclaren te blijven in 2015 moest Button een significante salarisverlaging accepteren... Arme jongen, die Jenson.
Overigens wel leuk om alle salarissen te zien (let wel, dit blijven benaderingen uiteraard en geen harde feiten..)
1. Fernando Alonso McLaren-Honda €35m 2. Sebastian Vettel Ferrari €28m 3. Lewis Hamilton Mercedes €25m 4. Kimi Raikkonen Ferrari €18m 5. Nico Rosberg Mercedes €13.5m 6. Jenson Button McLaren-Honda €10m 7. Felipe Massa Williams €4m = Nico Hulkenberg Force India F1 €4m = Sergio Perez Force India F1 €4m = Romain Grosjean Lotus F1 Team €4m = Pastor Maldonado Lotus F1 Team €4m 12. Valtteri Bottas Williams €2m 13. Daniel Ricciardo Red Bull Racing €1.5m 14. Daniil Kvyat Red Bull Racing €750,000 15. Max Verstappen Scuderia Toro Rosso €250,000 = Carlos Sainz Scuderia Toro Rosso €250,000 17. Felipe Nasr Sauber €200,000 = Marcus Ericsson Sauber €200,000 19. Will Stevens Manor €150,000 20. Roberto Merhi Manor €50,000
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Testing, one, two ...
Uiteraard, maar zelfs dat is niet de enige bron van inkomen naast het reguliere salarishardware-lover schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:36:
Naast het "salaris" zijn er vaak ook sponsor-inkomsten, dan is een totaal inkomen dus heel wat anders dan de beloning vanuit het team.
- Prestatie afhankelijke bonussen
- Royalties ivm portretrecht/gebruik naam
- Inkomsten uit privé activititeiten; lintjes doorknippen, lezingen, deelname aan evenementen etc etc...
- (Beleggingen: inkomsten uit onroerend goed/aandelen)
- Eigen ondernemingen
De lijst van bronnen van inkomsten van zulke mannen kan tamelijk aanzienlijk zijn. Het mooie is overigens wel dat op basis van internationaal belastingrecht de coureurs een deel van hun prestatie-gerelateerde inkomsten moeten afdragen in het land waar de GP gehouden wordt.
Felipe Massa fears Max Verstappen has learned nothing after his big crash in Monaco earlier this year.
F1 veteran Massa was vocally critical of the rookie Dutchman after Verstappen ploughed into the rear of Romain Grosjean's car and then the barriers at Ste Devote.
Speaking now to Brazil's UOL Esporte, Brazilian Massa said it is right that the young Toro Rosso driver was penalised by the FIA.
"I think especially for a 17-year-old, with what he did in that race, if he did not have a punishment it would have been wrong," he said in his native Brazil this week.
"And I think that if I was 17 and I did that I would have apologised and said 'I was wrong, I learn from it, sorry' and move on. But that's not what he did.
"He wanted to come out arguing, his father (Jos) also. Actually I think he has learned nothing from it," Massa added.
Vind je het heeeel erg dat ik niet zo gecharmeerd ben van een royaal getatoeerde kleurling die een surfplank probeert voort te bewegen met een roeispaan en een therapeutisch verantwoord zwemvest voor zijn keffertje heeft aangeschaft en dat is oversatured/HDR met de wereld wil delen?Dupje schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 14:24:
Heeft er dan niemand de vakantiefoto's van Hamilton gepost?
Yeah.. Somehow I dont think so"And I think that if I was 17 and I did that I would have apologised and said 'I was wrong, I learn from it, sorry' and move on.
Die Massa moet zijn kop houdenBlauweFles schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 15:20:
Ik denk niet dat Max en Felipe nog vriendjes worden. Bron: grandprix.com
[...]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Iets met oude koeienBlauweFles schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 15:20:
[...]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Volgens dit lijstje van de BBC is hij na Hamilton en Rooney de rijkste Britse sporter met 71 miljoen pond.Requiem19 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 12:51:
[...]
http://www.bbc.com/sport/0/formula1/32455380
Het is dat het al een lachwekkende stoelverspiller as anders was ie het nu zeker alBlauweFles schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 15:20:
[...]

Ben ik blij dat Hamilton destijds nog net ff die 1e plek wist te veroveren anders was dit gedrocht ook nog wereldkampioen geweest.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
je kan veel zeggen over de huidige massa wat je wilt. maar hij is geen stoelverspiller. Hij presteert de afgelopen twee jaar weer uitstekend.L1nt schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:44:
[...]
Het is dat het al een lachwekkende stoelverspiller as anders was ie het nu zeker al![]()
Ben ik blij dat Hamilton destijds nog net ff die 1e plek wist te veroveren anders was dit gedrocht ook nog wereldkampioen geweest.
L1nt schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:44:
[...]
Het is dat het al een lachwekkende stoelverspiller as anders was ie het nu zeker al![]()
Klopt, dat is dan allang in vloeibare staat, mogelijk deels al verdampt bij deze temperaturenPierre schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 15:46:
[...]
Die Massa moet zijn kop houden, die rijdt geen deuk in een pakje boter al ligt dat een week in de zon.
Testing, one, two ...
Nou geef je Massa, in mijn ogen, teveel credits. Barrichello was een goede support-rijder die helaas moest bukken onder de team-orders. Massa is, naar mijn mening, sinds zijn comeback nooit meer de oude geweest en heeft zeer wisselende prestaties neergezet.Erwin schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 17:11:
Gezien zijn eigen debuutjaren en vele kansloze (regen)races en zijn povere resultaten na zijn comeback is hij al jaren het lachertje van de Formule 1. Een goede opvolger van Barrichello iig!
Of dit komt door het ongeluk, de keuze van team of het materieel, valt te betwisten maar het lijkt erop dat zijn seizoen 2008 verpest is door Hamilton, dan in 2009 die kopbal en sindsdien is het een zeer middelmatige rijder geworden.
Ik had 'm hoog zitten qua talent sinds halverwege 2007 en zag 'm ook nog wel eens kampioen worden. Laatste twee jaar: omhooggevallen zeikstraal die amper boven het stuur uitkomt.
Testing, one, two ...
hardware-lover schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 17:16:
Wat nou verdoofd en daarna beroofd? Gewoon gruwelijk gezopen en daardoor totaal lamgeslagen

Ik refereer ook naar de zure post 2009 Barrichello die alleen met uitspraken nog in de aandacht kwamMAX3400 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 17:15:
[...]
Nou geef je Massa, in mijn ogen, teveel credits.
1. Red Bull Racing (€266m + €35.7m + €167m) = €468.7m
2. Mercedes (€122m + €212.4m + €133m) = €467.4m
3. McLaren Honda (€144.5m + €216.5m + €104m) = €465m
4. Ferrari (€208.5m + €34.5m + €175m) = €418m
5. Williams (€52.5m + €22.9m + €111m) = €186.4m
6. Lotus (€69.5m + €13.6m + €56m) = €139.1m
7. Toro Rosso (€68m + €9.45m + €60m) = €137.45m
8. Force India (€49.5m + €12.2m + €68m) = €129.7m
9. Sauber (€44m + €9.25m + €50m) = €103.25m
10. Manor (€0.5m + €32.5m + €50m) = €83m
http://www.crash.net/f1/n...dium=rss&utm_campaign=rss
Totaal is het 2,6 miljard euro. Budgetten van de top teams gaan richting een half miljard, dat gaat wel echt heelllll ver. Zo kan geen enkele nieuw team de concurrentie aan. Het budget van Manor, 83miljoen, zou 20 jaar geleden een topbudget zijn geweest.
Vraag blijft uiteraard wel hoe accuraat de cijfers zijn.
De drop off naar williams is echt huge. Wow.Requiem19 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 17:51:
De teambudgets zijn best wel weer sick voor 2015:
http://www.crash.net/f1/n...dium=rss&utm_campaign=rss
Totaal is het 2,6 miljard euro. Budgetten van de top teams gaan richting een half miljard, dat gaat wel echt heelllll ver. Zo kan geen enkele nieuw team de concurrentie aan. Het budget van Manor, 83miljoen, zou 20 jaar geleden een topbudget zijn geweest.
Vraag blijft uiteraard wel hoe accuraat de cijfers zijn.
Williams, met zo'n (betrekkelijk) klein cq normaal budget, zet goede prestaties weg (relatief gezien), dus als investeerder zal ik denken, een goed beleid, zonder al teveel geld weg te gooien.
Mclaren: met zo'n groot budget, zulke slechte resultaten, en zo'n verschil qua salaris tussen rijder 1 en rijder nr 2, dan maak ik me zorgen over de levensvatbaarheid voor de lange termijn.
Red Bull geeft duidelijk veel geld uit aan andere zaken dan het salaris van de beide rijders, dat maakt mij persoonlijk nieuwsgierig waaraan. Een makkelijk te benoemen kostenpost is marketing, maar elk team geeft hier redelijk wat aan uit, dus ik denk dat dat geen extreem grote portie van het budget inneemt. Het aerodynamische team, waar Newey wel / niet deel van uitmaakt, maar elk team heeft een goed bezet aerodynamisch team, dus hier verwacht ik ook niet al teveel verschil met de andere teams.
+Requiem19 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 17:51:
De teambudgets INKOMENS zijn best wel weer sick voor 2015:
The full breakdown is below - the figures in brackets show income from sponsors, then partners and then from TV/FOM...
What the F1 teams spend on drivers in 2015:
1. Ferrari €46m
2. McLaren-Honda €45m
3. Mercedes €38.5m
4. Force India €8m
= Lotus F1 team €8m
6. Williams €6m
7. Red Bull Racing €2.25m
8. Scuderia Toro Rosso €500,000
9. Sauber €400,000
10. Manor €200,000
Terecht punt, maar het wordt toch echt als budget gepresenteerd:
The annual list of Formula 1 team budgets has again been published, with the top-four all set to spend in excess of €400 million this year, it is claimed.
Maar uit de tekst die jij citeert lijkt het een opsomming van de inkomsten te zijn. Zonder P&L weten we natuurlijk niet hoeveel van de inkomsten ze ook daadwerkelijk uitgeven, dat is zeker waarThe information - complied by Business Book GP and reported by Spanish newspaper El Mundo Deportivo earlier this summer - alleges that Red Bull Racing spend the most, with a budget of €468.7m, €1.3 more than the current pace-setters, Mercedes.
Maar de salarissen van de coureurs zijn voor de topteams ook een belachelijke post inmiddels.
McLaren Honda betaald een absurd bedrag voor 2 wereldkampioenen en rijdt geen deuk in een pakje boter. (De kwaliteiten die Button en Alonso hebben om een auto te ontwikkelen zijn waardeloos/nutteloos dit jaar)
Mercedes betaald Lewis voor de komende 3 jaar 45 miljoen per jaar...om in een auto te rijden waar zeker de helft van de huidige coureurs ook kampioen in zou kunnen worden.
Kan de FIA daar niet eens maximum op zetten?
Bijvoorbeeld maximaal 5 Miljoen per jaar voor alle coureurs die je in dat jaar inzet..en 5 Miljoen aan prestatiebonussen voor punten/podiumplekken/kampioenschap
Kies je voor een rookie als Max of Carlos,dan hou je meer over voor een bewezen ervaren rot ernaast.
En de absurde bedragen die geëist kunnen worden "Anders stap ik op" ben je dan ook kwijt.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Ik ben het voor de verandering eens met Alonso:
http://www.espn.co.uk/f1/...ands-tied-fernando-alonso
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Voor de grap eens opgezocht:Arfman schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:07:
Tja, als je dit al exorbitant vindt, moet je eens kijken naar voetballers en transferbedragen. Ik ben met je eens dat het allemaal wat minder mag, maar je doet er niks aan.
(2013)
1 Real Madrid 518,9 |
2 Barcelona 482,6 |
3 Bayern Munich 431,2 |
4 Manchester United 423,8 |
5 Paris Saint-Germain 398,8 |
6 Manchester City 316,2 |
7 Chelsea 303,4 |
http://sport.infonu.nl/vo...-van-een-voetbalclub.html
Redelijk vergelijkbaar met F1 dus.
Als je de huidige restricties in F1 wegneemt zou de budgetten zomaar ineens nóg veel hoger kunnen worden.
Real Madrid heeft een doorlopende schuld van bijna 600 miljoen. Maar door het relatief lineaire succes van de club, lopen de investeerders/sponsors niet weg.
Heet je Williams of Manor en kom je met een schuld van een half miljard op de grid, mag je blij zijn als er voldoende aan de strijkstok blijft hangen om de zomerstop te halen.
En dan te bedenken dat F1 een technische sport is, het geld wordt dus daadwerkelijk ergens aan uitgegeven. Als ze X miljoen uitgeven, hebben ze wel een vooruitgang geboekt door bijvoorbeeld de turbocompressor in het midden van de cilinderbanken te plaatsen of een aerodynamisch onderdeel te optimaliseren.Requiem19 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:20:
[...]
Voor de grap eens opgezocht:
(2013)
1 Real Madrid 518,9 2 Barcelona 482,6 3 Bayern Munich 431,2 4 Manchester United 423,8 5 Paris Saint-Germain 398,8 6 Manchester City 316,2 7 Chelsea 303,4
Als je de huidige restricties in F1 wegneemt zou de budgetten zomaar ineens nóg veel hoger kunnen worden.
De grootste kostenpost bij voetbal zijn de voetballers zelf, je koopt er verder helemaal niks voor.
Raar verhaal als je dit overzicht even leest. Korte samenvatting: ik zie maar 31% van de totale balans naar spelers/salarissen gaan.Erapaz schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:54:
[...]
De grootste kostenpost bij voetbal zijn de voetballers zelf, je koopt er verder helemaal niks voor.
Met als verschil dat er in de Formule 1 (per jaar) zo'n 52* (?) hoogtechnologische auto's worden gebouwd met experimentele technieken waar complete fabrieken voor draaien met duizenden zeer hoog opgeleide mensen erin, en dan neem ik de toeleveranciers nog niet eens mee.Requiem19 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:20:
Een voetbalclub heeft een stadion (ok, is ook veel geld) met bijbehorende running costs maar dat is in mijn (niet zo voetbalvriendelijke
*Geen idee hoeveel auto's een team bouwt, maar het zijn er minstens 2, er worden soms B-specs gebouwd en er worden er ook vast wat afgeschreven
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Zie ook de reactie van Arfman hierboven, 31% vind ik significant als budget voor 20 tot 25 spelers. Mijn punt is dat je in de F1 nog enig resultaat ziet van het bestede geld.MAX3400 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:04:
[...]
Raar verhaal als je dit overzicht even leest. Korte samenvatting: ik zie maar 31% van de totale balans naar spelers/salarissen gaan.
Je kunt het ook omdraaien, waar geven die voetbalclubs zoveel geld aan uit? De F1 moet 20 hoog geavanceerde prototypes op de baan houden een jaar lang.
"Ja maar zij doen het ook!!"....Arfman schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:07:
Tja, als je dit al exorbitant vindt, moet je eens kijken naar voetballers en transferbedragen. Ik ben met je eens dat het allemaal wat minder mag, maar je doet er niks aan.
Geen argument waar ik gevoelig voor ben dus.. En Alonso beschrijft inderdaad heel mooi waarom hij zwaar overbetaald is.
Door alle restricties op testen en ontwikkeling is de rol van een coureur een stuk kleiner geworden.
Als je weinig mag en dus kan doen met de aanwijzingen van een coureur, zijn die aanwijzingen dus ook een stuk minder waard.
Een coureur als Hamilton of Alonso kan het verschil maken tussen winnen en verliezen als je 2 teams hebt die redelijk dicht bij elkaar zitten.
Alonso maakt het verschil niet bij McLaren...daar is die auto te slecht voor..
En Hamilton maakt het verschil niet bij Mercedes...daar is die auto te goed voor.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Het argument 'daar is de Mercedes te goed' voor ben ik het zelf niet mee eens.sanderb schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:00:
[...]
"Ja maar zij doen het ook!!"....
Geen argument waar ik gevoelig voor ben dus.. En Alonso beschrijft inderdaad heel mooi waarom hij zwaar overbetaald is.
Door alle restricties op testen en ontwikkeling is de rol van een coureur een stuk kleiner geworden.
Als je weinig mag en dus kan doen met de aanwijzingen van een coureur, zijn die aanwijzingen dus ook een stuk minder waard.
Een coureur als Hamilton of Alonso kan het verschil maken tussen winnen en verliezen als je 2 teams hebt die redelijk dicht bij elkaar zitten.
Alonso maakt het verschil niet bij McLaren...daar is die auto te slecht voor..
En Hamilton maakt het verschil niet bij Mercedes...daar is die auto te goed voor.
Dit is namelijk een feit dat je pas achteraf kunt constateren. Voor het begin van 2014 wist niemand dat de Mercedes zoveel voor zou lopen. Ook dit jaar had RB+Renault misschien wel een flinke stap kunnen maken, zodat de Mercedes bijna/geen voorsprong meer zou hebben.
Salarissen en contracten bepaal je immers voor het seizoen, op dat moment wil je gewoon de beste coureur hebben omdat je nooit weet hoe goed je auto is. Mclaren Honda weet nu pas dat ze dit seizoen echt bagger zijn, maar voor het seizoen dachten ze serieus dat ze aan het einde van het jaar om podia/winst zouden strijden.
Vanuit die optiek wil je ten alle tijden de beste coureur die jouw team kan betalen.
In het voetbal is het ook belachelijk, maar vergeet niet dat de waarde van topvoetballers nauwelijks daalt. Een Ronaldo is voor 90 miljoen gekocht maar kunnen ze jaren later nog steeds met winst verkopen. Bale heeft ze 100 miljoen gekocht, en zelfs als hij tegen valt kan hij over een paar jaar nog voor 80 miljoen weg.Arfman schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:07:
Wat dat betreft is een voetballer een veiligere investering dan een F1 auto. Daar gaan honderden miljoenen in zitten die hoe dan ook een jaar later niet meer relevant zijn...
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Je vergeet even dat een voetballer ook langdurig geblesseerd kan raken. Klein voorbeeld Niels Kokmeijer die wordt uitgeschakeld in een wedstrijd en NOOIT meer zal kunnen voetballen. Dan daalt de waarde in één keer naar nul. Ook bij een langdurige blessure kan de waarde zeker een stuk dalen en wel meer dan de 20 miljoen die je nu schetst.XyritZz schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:11:
[...]
In het voetbal is het ook belachelijk, maar vergeet niet dat de waarde van topvoetballers nauwelijks daalt. Een Ronaldo is voor 90 miljoen gekocht maar kunnen ze jaren later nog steeds met winst verkopen. Bale heeft ze 100 miljoen gekocht, en zelfs als hij tegen valt kan hij over een paar jaar nog voor 80 miljoen weg.
Wat dat betreft is een voetballer een veiligere investering dan een F1 auto. Daar gaan honderden miljoenen in zitten die hoe dan ook een jaar later niet meer relevant zijn...
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Maar wel dwalen af!!
De grap van F1 is mijns inziens vooral dat je ongeveer 1,5 jaar investeert in 1 auto, die het volgende seizoen gelijk niet meer bruikbaar is. Dat is pas kapitaal vernietiging
Je begint ergens in de zomer aan het designen van je nieuwe auto voor het volgende jaar. Die auto ontwikkel je gedurende het gehele jaar door en per de laatste race komt die auto nooit meer de garage uit. De concepten die je ontwikkelt kun je nooit patenteren in F1 omdat ze niet specifiek genoeg zijn, dus ook daar verdien je achteraf geen zak aan.
Het is echt een sport die zich richt op korte termijn wat dat betreft.
Als het dus een jaar niet lukt, zoals nu bij RB, gooi je dat jaar dus letterlijk bijna een half miljard over de schutting zonder dat je er iets voor terugkrijgt. Dat schept ook wel een perspectief waarom Mateschitz een beetje begint te zeuren over Renault
Het chassis zelf is relatief weinig waard. Ik geloof iets van 1,5 -2.0 miljoen? Dan hebben we het over het gehele chassis. Kosten zitten hem (laten we zeggen) 80% in de R&D (personeelskosten, fabrieken, IT, windtunnels etc).Racing_Reporter schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:44:
Een chassis kan ook breken (total loss raken) of scheurtjes vertonen waardoor de rijder het gedrag van de auto niet meer volgt. Daar gaat je geld.
RB etc hebben tegenwoordig toch iets van 500-600 mensen op de payroll staan? If not more? Qua salariskosten zit je dan al diep in je budget van 500 miljoen. Zeker met top designers erbij.
Het uiteindelijke eindproduct is niet eens zo heel duur (relatief dan).
Een F1 auto kun je volledig in de prak rijden en dan voor 2 miljoen herstellen. Risico op plotselinge afwaardering is dus 50 keer zo klein als bij een voetballer in de categorie Bale/Ronaldo/Messi etc. (Bale is trouwens imo echt geen 100 mio waard
Daarom kan ik mij dus ook niet voorstellen dat Real Madrid hun (top) voetballers niet zou verzekeren, dan loop je veel te veel risico vanuit een economisch perspectief. Geen enkele geldverstrekker zou een dergelijk ongedekt risico nemen lijkt me. 2e Vraag is dan wat een verzekering voor een dergelijke voetballer kost. Ik vermoed dat dit ook wel in de miljoenen loopt...
Om het weer terug te brengen naar F1; ik kan mij herinneren dat Schumacher na zijn crash op Silverstone in 99 (waar hij beide benen brak) zijn benen vervolgens liet verzekeren. Daar was ook flink wat geld mee gemoeid..
[ Voor 18% gewijzigd door Requiem19 op 10-08-2015 18:26 ]
Dat is natuurlijk veel te kort door de bocht, elke auto is een evolutie van de vorige. Zelfs als er ingrijpende regelveranderingen zijn, dan worden reeds ontwikkelde concepten gebruikt bij het ontwerpen van een nieuwe auto. Ze gooien echt niet elk jaar alle informatie over boord om vervolgens helemaal vanaf 0 te beginnen. Daarom gaat het elk jaar ook sneller, todat er nieuwe kaders gezet worden door een grote regelverandering.Requiem19 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:44:
...
De grap van F1 is mijns inziens vooral dat je ongeveer 1,5 jaar investeert in 1 auto, die het volgende seizoen gelijk niet meer bruikbaar is. Dat is pas kapitaal vernietiging.
Je begint ergens in de zomer aan het designen van je nieuwe auto voor het volgende jaar. Die auto ontwikkel je gedurende het gehele jaar door en per de laatste race komt die auto nooit meer de garage uit. De concepten die je ontwikkelt kun je nooit patenteren in F1 omdat ze niet specifiek genoeg zijn, dus ook daar verdien je achteraf geen zak aan.
Het is echt een sport die zich richt op korte termijn wat dat betreft.
Als het dus een jaar niet lukt, zoals nu bij RB, gooi je dat jaar dus letterlijk bijna een half miljard over de schutting zonder dat je er iets voor terugkrijgt. Dat schept ook wel een perspectief waarom Mateschitz een beetje begint te zeuren over Renault.
En patenteren gebeurt zeker wel, bijvoorbeeld McLaren met de ecu, de side impact crash structuur van Redbull, het vliegwiel KERS systeem van Williams.
Als je echt een nadeel van de ontwikkeling binnen F1 zou willen aanvoeren, dan zou dat het kopieren door andere teams zijn. Als je met iets komt wat echt snelheid oplevert, dan kun je er donder op zeggen dat anderen het van je overnemen.
In 2010 spraken de teams unaniem af om geen KERS meer te gebruiken. Bam, daar gaat je investering van 100 miljoenErapaz schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 19:08:
[...]
Dat is natuurlijk veel te kort door de bocht, elke auto is een evolutie van de vorige. Zelfs als er ingrijpende regelveranderingen zijn, dan worden reeds ontwikkelde concepten gebruikt bij het ontwerpen van een nieuwe auto. Ze gooien echt niet elk jaar alle informatie over boord om vervolgens helemaal vanaf 0 te beginnen. Daarom gaat het elk jaar ook sneller, todat er nieuwe kaders gezet worden door een grote regelverandering.
En patenteren gebeurt zeker wel, bijvoorbeeld McLaren met de ecu, de side impact crash structuur van Redbull, het vliegwiel KERS systeem van Williams.
Als je echt een nadeel van de ontwikkeling binnen F1 zou willen aanvoeren, dan zou dat het kopieren door andere teams zijn. Als je met iets komt wat echt snelheid oplevert, dan kun je er donder op zeggen dat anderen het van je overnemen.
Zelfde met investeringen in FRIC, blown exhausts, Dubbele diffusers, F-Ducts, passieve f-ducts. Dat rijtje is tamelijk lang...
Het gaat ook niet om elke keer alle gedane kennis overboord te gooien, maar kennis in F1 is korte kennis; de voorvleugel van 2015 is in bijna elk element anders dan in 2014. Je vernieuwt constant, je ontdekking van gisteren is morgen niet veel meer waard, omdat je een nieuwe ontdekking moet doen. Je gebruikt uiteraard dezelfde aero concepten en theoriëen, maar de mininieme details daarvan wijzigen met de dag.
De enige constante factor is kennis en personeel. Verder is het pantha rei.
Het vliegwiel KERS concept van Williams is ontwikkeld door Williams Engineering, dat is hun non-F1 tak die zich specifiek richtte op het ontwikkelen van producten om deze te verkopen. Niet voor niets heeft Williams deze bedrijfstak afgestoten om zich meer op racen te richten:
http://www.bloomberg.com/...t-to-gkn-for-13-3-million
F1 teams zelf richten zich niet op het vermarkten van hun immateriële activa.
Ik wist niet dat RB een patent heeft op een side impact crash structure, noch dat Mclaren een patent heeft op hun ECU. Patenten op software zijn sowieso notoir lastig te verkrijgen, dus vraag me dan af wat precies hun patentwaardige idee is?
Als je meer informatie hebt over deze twee patenten houd ik mij aanbevolen
Ook weer een van de pijnpuntjes van de moderne F1..Requiem19 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:03:
[...]
Vroeger werd als een van de bestaansredenen van de F1 vaak aangedragen dat de technologie die daar ontwikkeld werd uiteindelijk in straatauto's terecht kwam.
Volgens mij was dit zelfs nu weer een van de argumenten om nu voor hybride motoren te gaan..
De ontwikkelingen in de F1 tegenwoordig zijn vooral gericht op de regelgeving. Er worden oplossingen bedacht die alleen een oplossing voor een fictief probleem zijn dat ontstaan is door een regel.
Die ontwikkelingen zijn zelden bruikbaar in de werkelijke wereld.
Alleen al het feit dat er nu besproken wordt dat de auto's volgend jaar 5 seconden sneller moeten zijn toont aan dat de limiet niet in de techniek an sich zit, maar in de beperkingen die opgelegd worden.
Ik zou graag zien dat er nog steeds kaders gesteld worden, maar er meer ruimte is binnen een kader.
Dan gaan we misschien ook weer ontwikkelingen zien die interessant zijn voor andere toepassingen. Als de F1 moet/mag gaan investeren in de meest efficiënte, snel ladende, kleine, hoge energie, accu's...dan heb je daar over een paar jaar een afgeleide van in je hand (smartphone).
Maarja...dan rijzen de kosten direct weer uit de pan en gaan er weer limieten opgelegd worden om dat te voorkomen en de F1 redelijk toegankelijk te houden...
In algemene zin lijkt het me vrij zinloos om 0,5 miljard te spenderen aan aerodynamische ontwikkeling, aangezien dat bijna geen relevantie heeft voor road auto's.
FRIC, active suspension, (K)ERS, zuinige hybride motoren etc daarentegen dan weer wel...
Mercedes doet dat dus wel. De motor van de nieuwe AMG GT is bijna direct afgeleid van de F1 door de plaatsing van de turbo's. En hiermee realiseren ze direct superprestaties bij een lagere uitstoot & verbruik.sanderb schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:22:
[...]
Vroeger werd als een van de bestaansredenen van de F1 vaak aangedragen dat de technologie die daar ontwikkeld werd uiteindelijk in straatauto's terecht kwam.
Dat het een auto is die niet direct voor iedereen betaalbaar is, dat is van oudsher al zo. Alle Mercedes S-klassen worden altijd uitgerust met de nieuwste snufjes die je dan een paar jaar later (tegen meerprijs) in een E of C kan krijgen en waarvan afgeleiden pas jaren later in een "gewone" auto zoals een Polo of een Clio te vinden zijn.
Eens dat het meer uitzondering dan regel is. Net als de anderen zou ik graag zien dat er meer commerciële spinoff zou zijn van race technologieën, waardoor het bestaansrecht van een F1-bedrijf (zoals Williams en McLaren) veel groter wordt.Requiem19 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:03:
[...]
In 2010 spraken de teams unaniem af om geen KERS meer te gebruiken. Bam, daar gaat je investering van 100 miljoen. Deze kwam dan wel weer terug in 2011, maar dat had net zo goed kapitaalvernietiging kunnen zijn.
Zelfde met investeringen in FRIC, blown exhausts, Dubbele diffusers, F-Ducts, passieve f-ducts. Dat rijtje is tamelijk lang...
Het gaat ook niet om elke keer alle gedane kennis overboord te gooien, maar kennis in F1 is korte kennis; de voorvleugel van 2015 is in bijna elk element anders dan in 2014. Je vernieuwt constant, je ontdekking van gisteren is morgen niet veel meer waard, omdat je een nieuwe ontdekking moet doen. Je gebruikt uiteraard dezelfde aero concepten en theoriëen, maar de mininieme details daarvan wijzigen met de dag.
De enige constante factor is kennis en personeel. Verder is het pantha rei.
Het vliegwiel KERS concept van Williams is ontwikkeld door Williams Engineering, dat is hun non-F1 tak die zich specifiek richtte op het ontwikkelen van producten om deze te verkopen. Niet voor niets heeft Williams deze bedrijfstak afgestoten om zich meer op racen te richten:
http://www.bloomberg.com/...t-to-gkn-for-13-3-million
Ik wist niet dat RB een patent heeft op een side impact crash structure, noch dat Mclaren een patent heeft op hun ECU. Patenten op software zijn sowieso notoir lastig te verkrijgen, dus vraag me dan af wat precies hun patentwaardige idee is?
Als je meer informatie hebt over deze twee patenten houd ik mij aanbevolen.
Dit is een algemeen artikel waar de McLaren ECU technologieën worden genoemd: http://www.actifscreatifs.com/formula-1-the-race-to-patent/.
Verder is dit ondere andere een patent wat hier mee te maken heeft: http://www.google.com/patents/US20140244134
Meer patenten van McLaren: https://www.google.com/se...22&hl=en&tbm=pts&start=10
Red Bull levert blijkbaar het ontwerp voor de side impact crash structure vanaf 2014: http://www.motorsport.com...ash-test-report/?v=11&s=1
Heb met een van de IT managers tijdje terug gesproken over hoe dat ging. Hij liet wel vier keer vallen dat vooral de deadline killing was
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Dat is wel een bewuste keuze geweest, als een team een loophole in de regels vond om zo een nieuwe vinding te introduceren hadden ze daar maximaal één jaar voordeel van omdat de FIA daarna de loophole zou dichten en de vinding verboden zou maken.Requiem19 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:03:
[...]
In 2010 spraken de teams unaniem af om geen KERS meer te gebruiken. Bam, daar gaat je investering van 100 miljoen. Deze kwam dan wel weer terug in 2011, maar dat had net zo goed kapitaalvernietiging kunnen zijn.
Dit is gedaan om de kleine teams te beschermen tegen torenhoge ontwikkelkosten om enkel maar de grote jongens bij te blijven.
Wat dat betreft weten de grote teams dat ook; we introduceren iets nieuws en we hebben er maximaal een jaar voordeel van.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Refereer je aan het tijdelijke verbod op KERS in 2010, of aan de andere gimmicks?XyritZz schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 09:30:
[...]
Dat is wel een bewuste keuze geweest, als een team een loophole in de regels vond om zo een nieuwe vinding te introduceren hadden ze daar maximaal één jaar voordeel van omdat de FIA daarna de loophole zou dichten en de vinding verboden zou maken.
Dit is gedaan om de kleine teams te beschermen tegen torenhoge ontwikkelkosten om enkel maar de grote jongens bij te blijven.
Wat dat betreft weten de grote teams dat ook; we introduceren iets nieuws en we hebben er maximaal een jaar voordeel van.
FRIC werd (uit m'n hoofd) al sinds 2008 gebruikt door Renault bijvoorbeeld. Geblazen uitlaten hebben het ook een paar jaar volgehouden. Beide zijn ook niet echt loopholes.
Loopholes zoals de DDD is een vorm van 'ongeigenlijk' gebruik van de regels. Als in; de regel had niet de bedoeling dit toe te staan, maar door de letterlijke formulering van de regel was deze toepassing wel mogelijk. Dan is het inderdaad logisch dat de FIA voor het volgend jaar de formulering van de regel aanpast aan de intentie.
In die zin begrijp ik je punt, dan is het een voordeel dat je slechts een jaar lang hebt op andere teams. Voor FRIC en blown exhausts bijvoorbeeld gold dat dan weer niet..
Ik bedoelde inderdaad juist die andere dingen. KERS weglaten in 2010 is een gezamenlijk besluit van de teams geweest en volgens mij heeft de FIA daar weinig invloed op gehad.Requiem19 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 09:36:
[...]
Refereer je aan het tijdelijke verbod op KERS in 2010, of aan de andere gimmicks?
FRIC werd (uit m'n hoofd) al sinds 2008 gebruikt door Renault bijvoorbeeld. Geblazen uitlaten hebben het ook een paar jaar volgehouden. Beide zijn ook niet echt loopholes.
Loopholes zoals de DDD is een vorm van 'ongeigenlijk' gebruik van de regels. Als in; de regel had niet de bedoeling dit toe te staan, maar door de letterlijke formulering van de regel was deze toepassing wel mogelijk. Dan is het inderdaad logisch dat de FIA voor het volgend jaar de formulering van de regel aanpast aan de intentie.
In die zin begrijp ik je punt, dan is het een voordeel dat je slechts een jaar lang hebt op andere teams. Voor FRIC en blown exhausts bijvoorbeeld gold dat dan weer niet..
Zo rond de tijd dat Brawn GP het kampioenschap won heeft de FIA ooit eens een duidelijk standpunt ingenomen dat ze loopholes in de regels bij "misbruik" direct het seizoen daarna zouden verbieden. Er zijn ook tijden geweest dat ze dit niet deden en de teams wat dat betreft vrijheid gaven om de regels uit te buiten, zo lang het maar niet te gek zou worden (de vleugels op de Arrows in Monaco waren een voorbeeld waarbij de FIA direct ingreep).
Het achterliggende idee van het pro-actiever optreden tegen uitbuiten van de regels was inderdaad ook dat teams er maximaal één jaar voordeel van hebben zodat kleinere teams niet gedwongen worden met alle gimmicks mee te gaan. Als ze het geld niet hebben om het te ontwikkelen dan kunnen ze zich dat jaar ook op iets anders concentreren waarna de gimmick vanzelf weer verdwijnt uit de sport.
Volgens mij waren blown diffusers niet direct het probleem, maar vond de FIA het off-throttle blazen van de diffuser te ver gaan omdat het verspilling is van brandstof en dat past niet in het imago van de F1. Dat hebben ze gepoogd tegen te houden, maar dat was volgens mij ook een keer mis gegaan omdat de nieuwe regels weer een andere loophole lieten vallen.
Sunday, 23 August 2015XNL073 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:13:
Ik heb toch nog maar kaarten gekocht voor Spa volgende week zondag. Nu hopen dat ze op tijd verstuurd worden. Weet iemand trouwens wat de agenda is voor de hele zondag? Vanaf hoelaat is het circuit open en welke races zijn er vooraf? Een jaar of 5 geleden voor het laatst geweest en toen waren er een aantal leuke races voor Formule 1.
GP3 Second race (13 Laps or 30 Mins) 09:25 - 10:00
GP2 Second race (18 Laps or 45 Mins) 10:35 - 11:25
Porsche Mobil 1 Supercup Race (11 Laps or 30 Mins) 11:45 - 12:20
Formula 1 Paddock Club holders - Pit lane walk 12:25 - 13:15
Formula 1 Drivers parade 12:30
Formula 1 Starting grid presentation 12:45 - 13:15
Formula 1 National anthem 13:46
Formula 1 Race 14:00
Testing, one, two ...
Is dat zo ja? Hoe kom je daarbij als ik vragen mag? Beide turbo's van dit blok zitten namelijk direct op de inlaat in de V van het blok. Waar de turbo van het F1 blok, voor het motorblok is gepositioneerd.MAX3400 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:36:
[...]
Mercedes doet dat dus wel. De motor van de nieuwe AMG GT is bijna direct afgeleid van de F1 door de plaatsing van de turbo's. En hiermee realiseren ze direct superprestaties bij een lagere uitstoot & verbruik.
XyritZz schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:11:
In het voetbal is het ook belachelijk, maar vergeet niet dat de waarde van topvoetballers nauwelijks daalt. Een Ronaldo is voor 90 miljoen gekocht maar kunnen ze jaren later nog steeds met winst verkopen. Bale heeft ze 100 miljoen gekocht, en zelfs als hij tegen valt kan hij over een paar jaar nog voor 80 miljoen weg.
Wat jullie vergeten, is dat in transfer bedragen van voetballers ook een marketingwaarde zit, die in grote gedeeltes al in de eerste maand wordt afgelost door shirt verkoop + naamspeler. Daarnaast zit er ook nog een contractwaarde in de prijs, dit is dus het restant salaris wat je afkoopt, wat ongeveer overeenkomt met de geschatte inkomen dat zo'n speler per jaar opbrengt. Dan pas krijg je iets met de waarde die een speler daadwerkelijk heeft op basis van zijn kwaliteiten, in prijs is deze aanzienlijk minder dan de andere aandelen. Deze waarde van een speler zie je vaak terug, dus niet altijd, in een transferclausulebedrag.Frunz schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:32:
Je vergeet even dat een voetballer ook langdurig geblesseerd kan raken. Klein voorbeeld Niels Kokmeijer die wordt uitgeschakeld in een wedstrijd en NOOIT meer zal kunnen voetballen. Dan daalt de waarde in één keer naar nul. Ook bij een langdurige blessure kan de waarde zeker een stuk dalen en wel meer dan de 20 miljoen die je nu schetst.
Tot zover wordt er in de formule 1 alleen nog gebruikt gemaakt van contractwaarde, wat er een beetje voor zorgt dat coureurs en teams op een eerlijk verdeelde manier zijn beschermt.
||| F1-aeroblog || Battlelog |||
http://www.motorauthority...o-v-8-m178-engine-galleryfynrd1 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 14:46:
[...]
Is dat zo ja? Hoe kom je daarbij als ik vragen mag? Beide turbo's van dit blok zitten namelijk direct op de inlaat in de V van het blok. Waar de turbo van het F1 blok, voor het motorblok is gepositioneerd.
http://www.roadandtrack.c...es-clever-f1-turbo-setup/
The cylinders of both engines are lined with NANOSLIDE, a cylinder wall treatment that makes them twice as hard as cast iron liners
...
a separate cooling airflow path for the turbochargers when under high load
Ik lees dat zowel de cylinders een gelijkwaardige coating hebben en dat de turbo's beter/sneller aan koude lucht kunnen komen. Desondanks zijn er tientallen discussies natuurlijk op te starten over "consumenten turbo's" en hoe die het beste fungeren.since the turbo's cold side is mounted aft the engine block, it benefits more from the overhead air scoop and, separated from the hot exhaust turbine, doesn't succumb to heat soak as easily. That location also means a shorter intercooling route, thus less turbo lag; the cooler temps allow for smaller intercoolers and, in turn, shrunken sidepods for reduced drag. Finally, with half the turbo relocated, Mercedes's gearbox (which sits at the rear) can be shuffled closer to mid-ship for improved weight distribution.
Je maakt er gewoon je eigen waarheid van?MAX3400 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 15:16:
[...]
http://www.motorauthority...o-v-8-m178-engine-gallery
http://www.roadandtrack.c...es-clever-f1-turbo-setup/
[...]
[...]
Ik lees dat zowel de cylinders een gelijkwaardige coating hebben en dat de turbo's beter/sneller aan koude lucht kunnen komen. Desondanks zijn er tientallen discussies natuurlijk op te starten over "consumenten turbo's" en hoe die het beste fungeren.
Met dit soort argumenten kan ik inderdaad mezelf niet excuseren voor het verkeerd lezen/interpreteren van andere artikelen.fynrd1 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 15:46:
[...]
Je maakt er gewoon je eigen waarheid van?
Maar gezien je stelligheid, wil je vast wel laten weten wat dan wel de waarheid is en waarom de cylinder-wanden van de M178 dus niet overeenkomen met technologie van de PU106A. Of waarom het verplaatsen van de turbo's en de betere koeling lijnrecht tegenover elkaar staan tussen de 2 motoren en bewijsbaar geen overeenkomst hebben.
Contractwaarde? Dat begrijp ik niet helemaal.fynrd1 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 14:46:
[...]
Is dat zo ja? Hoe kom je daarbij als ik vragen mag? Beide turbo's van dit blok zitten namelijk direct op de inlaat in de V van het blok. Waar de turbo van het F1 blok, voor het motorblok is gepositioneerd.
[...]
[...]
Wat jullie vergeten, is dat in transfer bedragen van voetballers ook een marketingwaarde zit, die in grote gedeeltes al in de eerste maand wordt afgelost door shirt verkoop + naamspeler. Daarnaast zit er ook nog een contractwaarde in de prijs, dit is dus het restant salaris wat je afkoopt, wat ongeveer overeenkomt met de geschatte inkomen dat zo'n speler per jaar opbrengt. Dan pas krijg je iets met de waarde die een speler daadwerkelijk heeft op basis van zijn kwaliteiten, in prijs is deze aanzienlijk minder dan de andere aandelen. Deze waarde van een speler zie je vaak terug, dus niet altijd, in een transferclausulebedrag.
Tot zover wordt er in de formule 1 alleen nog gebruikt gemaakt van contractwaarde, wat er een beetje voor zorgt dat coureurs en teams op een eerlijk verdeelde manier zijn beschermt.
Jij zegt dus: Voetballer A verdient 1 miljoen per maand (dus 12 miljoen per jaar). Als Team X deze voetballer wil overnemen terwijl voetballer A nog een contract heeft voor 1,5 jaar, moet Team X dus 18 maanden * 1 miljoen betalen aan het huidige team van voetballer A?
-----------------------------------
Wat anders. In een editiorial op Autosport.com (http://plus.autosport.com...118.1550235952.1438252777)
Worden de geruchten hardnekkiger dat Ferrari Max Verstappen wil hebben. Eigenlijk wilde Ferrari, volgens dit artikel van Dieter Rencken (kwaliteits journalist), Verstappen al in 2016 voor hen laten rijden. Contractueel gezien was dat nog niet mogelijk, waarna Raymond Vermeulen (manager Verstappen) bij Ferrari bedongen heeft dat ze tot 2017 moeten wachten...
Klinkt onwaarschijnlijk, toch?
However, as the Hungarian Rhapsody progressed, it became speculated upon that the keys to next year's Formula 1 line-up were not held by its oldest driver, but by its youngest.
As F1 embarked on its second extended break in as many months, it appeared that Toro Rosso's Max Verstappen has more paddock clout than its most popular driver, despite the fact he's yet to grace a podium. After the race at the Hungaroring it was clear why; at just 17 years of age, and two months before sitting for his road licence on September 30, he finished a career-best fourth.
However, father Jos is well-versed in paddock politics after a somewhat mercurial career, and desperate to see his son drive for the team he once held ambitions to represent. He is said to have tried every which way to spring his offspring from the clutches of Red Bull.
Jos realises that he is unlikely to succeed in his quest this year, but that another 12 months could well deliver a break, and manager Raymond Vermeulen is believed to have persuaded Ferrari to hold on.
Dit is jouw bewering.MAX3400 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:36:
Mercedes doet dat dus wel. De motor van de nieuwe AMG GT is bijna direct afgeleid van de F1doorr de plaatsing van de turbo's.
Die wordt met deze bronnen niet onderbouwt.
Wordt onderbouwt door je bron, maar dit is niet wat jij beweerde op basis van de overgedragen technologie.Ik lees dat zowel de cylinders een gelijkwaardige coating hebben..
Dat turbo's sneller en beter aan koude lucht kunnen komen heeft niks met formule 1 technologie te maken uit de Mercedes V6T-Hybrid blok. Iets met meerdere wegen en Rome...en dat de turbo's beter/sneller aan koude lucht kunnen komen. Desondanks zijn er tientallen discussies natuurlijk op te starten over "consumenten turbo's" en hoe die het beste fungeren.
Zou wel haaks staan met wat kamp Verstappen het hele jaar al heeft laten horen. Maar goed, ze zeiden ook eerst dat ze Max rustig wilde laten wennen aan de autosport om het jaar er op F1 te rijden

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Niet helemaal, maar dat is de insteek. Daar beginnen de bedragen van de onderhandelingen zeg maar. In het geval van zeer gewilde spelers, rekenen ze ook vaak de beoogde contractwaarde mocht het contract opengebroken/verlengt worden, of proberen ze het contractaanbod van de kopende club te matchen in waarde.Requiem19 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 15:57:
Contractwaarde? Dat begrijp ik niet helemaal.
Jij zegt dus: Voetballer A verdient 1 miljoen per maand (dus 12 miljoen per jaar). Als Team X deze voetballer wil overnemen terwijl voetballer A nog een contract heeft voor 1,5 jaar, moet Team X dus 18 maanden * 1 miljoen betalen aan het huidige team van voetballer A?
Ik ben trouwens nog vergeten om opleidingsvergoeding en de kosten van de zaakwaarnemers erbij op te tellen. Maar die zijn doorgaans in verhouding ongeveer gelijk, of soms helemaal niet aanwezig.
Uit het kamp Verstappen zul je ook geen uitspraken over de toekomst horen, anders dan "Er is een contract met Red Bull".Wom schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 16:11:
[...]
Zou wel haaks staan met wat kamp Verstappen het hele jaar al heeft laten horen. Maar goed, ze zeiden ook eerst dat ze Max rustig wilde laten wennen aan de autosport om het jaar er op F1 te rijden![]()
Max tekende dat contract met het team dat na 4 kampioenschappen 2e werd in 2014.
Inmiddels in 2015 staat RBR 4e en is een 3e plek als constructeur ver weg. Tel daarbij op dat volgend jaar Renault wellicht Lotus overneemt en RB dus niet meer het 1e Renault team is...en de kaarten zijn ineens heel anders geschud. We kennen de details van dat contract niet, maar er zullen over en weer best wat clausules in staan.
Of er ook maar iets van waar is van dat Ferrari verhaal maakt eigenlijk niet eens uit. Iedereen praat met iedereen in de F1.. en een praatje in de pitlane tussen een monteur van Ferrari en Maldonado kan in de media al gebracht worden als "Maldonado praat met Ferrari".
Als de kans zich voordoet om voor Ferrari of Mercedes te rijden dan zal kamp Verstappen er alles aan doen dat voor elkaar te krijgen.
Heel fijn dat Red Bull in Max geloofde en hem een kans gaf zich te bewijzen, maar zaken zijn zaken er is no way dat je uit loyaliteit kan verwachten dat Max een goeie kans niet zou verzilveren.
Er is een heel groot verschil tussen de F1 oplossing en de AMG GT oplossing, de flow door de cilinderkop is volledig omgedraaid. Bij de F1 motoren zit de kop op de klassieke manier, de inlaat kant zit in de V van de motor, en de uitlaat zijde zit aan de buiten kant. DE AMG GT heeft de uitlaat zijde in de V- groef. Buiten het feit dat dit niets nieuws is, de huidige BMW M5 heeft dit namelijk ook, is dit gedaan om routering naar de uitlaat. Bij de klassieke aansluiting, voedt de linker cilinderbank de ene turbo en de rechter cilinderbank de andere turbo. Door de turbo in de V-groef te leggen kan je elke turbo voeden met 2 cilinders van de ene bank en 2 cilinders van de andere bank. Hierdoor komt de turbo wat makkelijker op toeren.MAX3400 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:36:
[...]
Mercedes doet dat dus wel. De motor van de nieuwe AMG GT is bijna direct afgeleid van de F1 door de plaatsing van de turbo's. En hiermee realiseren ze direct superprestaties bij een lagere uitstoot & verbruik.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Dit ligt toch voornamenlijk aan de timing van de cilinders en niet aan de opstelling? Maar goed, de grote winst van Mercedes (iig vorig jaar) ligt volgens mij aan de goede samenwerking tussen de ICE en de elektromotoren, wat tot nu toe nog niet toegepast wordt in straatautos. Wordt wel tijd trouwensSnowDude schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 16:12:
[...]
Er is een heel groot verschil tussen de F1 oplossing en de AMG GT oplossing, de flow door de cilinderkop is volledig omgedraaid. Bij de F1 motoren zit de kop op de klassieke manier, de inlaat kant zit in de V van de motor, en de uitlaat zijde zit aan de buiten kant. DE AMG GT heeft de uitlaat zijde in de V- groef. Buiten het feit dat dit niets nieuws is, de huidige BMW M5 heeft dit namelijk ook, is dit gedaan om routering naar de uitlaat. Bij de klassieke aansluiting, voedt de linker cilinderbank de ene turbo en de rechter cilinderbank de andere turbo. Door de turbo in de V-groef te leggen kan je elke turbo voeden met 2 cilinders van de ene bank en 2 cilinders van de andere bank. Hierdoor komt de turbo wat makkelijker op toeren.
Hmm, vallen de plugin-hybrides daar niet al onder dan, en de LaFerrari, P1 en 918? In mijn ogen is de formule 1 allang geen voortrekker meer voor de auto-industrie. Denk dat de LMP1 klasse betreft innovatie op eenzame hoogte staat, wat gebruikt kan worden in de auto-industrie.TorpedoX_88 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:18:
[...]
Dit ligt toch voornamenlijk aan de timing van de cilinders en niet aan de opstelling? Maar goed, de grote winst van Mercedes (iig vorig jaar) ligt volgens mij aan de goede samenwerking tussen de ICE en de elektromotoren, wat tot nu toe nog niet toegepast wordt in straatautos. Wordt wel tijd trouwens
Ik heb alleen een kaartje voor zaterdag, nu blijkt dat ik zondag waarschijnlijk ook kan.
Verder heb ik een paar jaar terug een aantal F1 -vips kunnen spotten op bij de F1 van Duitsland bij het hotel bij de hoofdingang van de Nurburgring, direct na de kwalificatie. Is er op SPA ook zo'n spotplek?
Ik heb het idee dat het daar lastiger is om in de buurt van het paddock te komen, als je alleen een brons kaartje heb.
[ Voor 157% gewijzigd door hardware-lover op 17-08-2015 21:55 ]
Testing, one, two ...
Er komt nog een kleine update bij Monza, maar in principe willen ze het seizoen met deze motor afmaken. Een versie 4 komt dan volgend jaar, die moet even snel zijn als de Mercedes.
Het leuke zit hem erin dat we nu eindelijk kunnen zien of het ontwerp van de auto zo goed is als McLaren al die tijd beweerd heeft. Dat betekent in ieder geval sneller dan de Renault auto's.
Je link werkt niethardware-lover schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 13:07:
Carun Shandhok legt de gewijzigde start-procedure uit.
Het is leuk als je een snelle motor hebt, maar als de betrouwbaarheid slecht is, dan schiet je er nog weinig mee op.
Maar het lastige zal zijn dat Williams, Lotus, Force India natuurlijk ook nog meedoen en het beeld een beetje vertekenen. Maar goed. Geeft weer genoeg te bepraten.
En ik zou het wel leuk vinden als de druk nu bij Mclaren komt te liggen qua motor ontwikkeling. Die hebben nu lekker kunnen wijzen naar Japan de laatste tijd.
Verhalen gaan het hele seizoen al dat Honda de performance van de motor heeft beperkt om zo de finish maar te kunnen halen.Juncto schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 14:18:
Inderdaad, dan heeft Honda een hele grote stap gezet. Hetgeen ik in het pleidooi mis, en mij hierdoor zorgen over maak, is betrouwbaarheid.
Het is leuk als je een snelle motor hebt, maar als de betrouwbaarheid slecht is, dan schiet je er nog weinig mee op.
Dus in theorie als ze de betrouwbaarheidsproblemen op hebben gelost kunnen ze die motor op 100% gaan laten draaien; nog een kleine performance update er bovenop en ze moeten een grote stap kunnen maken.
Ben zeer benieuwd wat ze klaar kunnen spelen; motor performance op het niveau Ferrari is een gewaagde uitspraak maar lijkt me ook niet onmogelijk. Ik denk echter niet dat ze hiermee een top 3 team gaan worden want ik ben de laatste jaren mijn vertrouwen in de aerodynamica afdeling van McLaren ook wat kwijtgeraakt en betwijfel of ze nu een chassis hebben dat de strijd met Ferrari aan kan gaan.
volgens mij kan dat eigenlijk altijd wel. bij de paddock komen is afhankelijk van je contactenErapaz schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:33:
Weten jullie of je zondagochtend (of zaterdagmiddag) nog een (brons) kaartje aan de deur kan kopen?
Ik heb alleen een kaartje voor zaterdag, nu blijkt dat ik zondag waarschijnlijk ook kan.
Ik bedoel eigenlijk in de buurt van de paddock / pits. Op de Nurburgring kom je makkelijk bij de ingang. Op SPA heb je daar alleen tribunes, dus kom je daar eigenlijk niet.himlims_ schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 14:44:
[...]
volgens mij kan dat eigenlijk altijd wel. bij de paddock komen is afhankelijk van je contacten
Link van Karun chandhok die de nieuwe regels vanaf SPA uitlegt.
[ Voor 8% gewijzigd door frisods op 17-08-2015 16:02 ]
McLaren is op de Hungaroring naar huis gereden, waar de significantie van een motor relatief gezien een stuk minder is. Liet ook meteen zien dat een goed chassis + slechte motor vol aan het meestrijden was voor het podium. Dus ik ben benieuwd hoeveel waarde we aan dit bericht moeten hechten.
Hij noemt expliciet dat de Honda in Hongarije al aanzienlijk sterker was dan de Renault. Hij noemt ook dat ze GPS bochtensnelheidsanalyses hebben uitgevoerd waaruit blijkt dat het Mcl chassis ver achter ligt op bijv RB.
(Autosport.com)
Maar tot die tijd kunnen ze meer downforce zetten als die motor echt zo sterk verbeterd is als ze doen geloven. Zonder zo hard voorbij te worden gereden op het rechte stuk. Ik schrijf ze nog maar even niet af. Hoewel ik me ook afvraag of we niet zo'n kamikazebatterij gaan zien als in 2002, toen de olie niet hard genoeg rondgepompt kon worden door het blok vanwege de enorme krachten op het blok door Eau Rouge.himlims_ schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 18:48:
Mclaren/Honda... get real jongens, voor sprookjes ga ik wel naar kaatsheuvel. Misschien met klein wonder, saftycars, regen en veel uitvallers. maar voorlopig gaat dat nog niet gebeuren. Stel honda heeft 'het gevonden', dan zal mclaren nog tijden nodig hebben om hun aero-pack te optimaliseren.
YouTube: F1 or rocket? Fisichella massive explode (Spa 2002)
Dit dus
[ Voor 7% gewijzigd door Racing_Reporter op 17-08-2015 19:00 ]
Kan aan mij liggen, maar het lijkt mij een huwelijk die gedoemd is te mislukken. Ze houden de schijn hoog, maar sinds een race of 4 geleden zie je toch langzaam aan dat het niet helemaal lekker tussen beide partijen zit. Het probleem is denk ik, dat McLaren moet gaan presteren en snel ook, anders komen ze in het Williams traject terecht. Heb ergens gelezen, en waar al dan niet waar, dat ze bezig zijn om een grote Japanse sponsor binnen te trekken. Als McLaren zijnde kan je dan ook niet hard tegen de schenen van Honda gaan aantrappen. Ze lijken dus op meerdere fronten heel erg afhankelijk van Honda. En ik vraag me dan ook af of het realistisch is, om van Honda te kunnen verwachten dat ze in zo een kort tijdsbestek zo gigantisch gaan inlopen.Requiem19 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 18:45:
Arai kaatst de bal terug naar Mclaren.
Hij noemt expliciet dat de Honda in Hongarije al aanzienlijk sterker was dan de Renault. Hij noemt ook dat ze GPS bochtensnelheidsanalyses hebben uitgevoerd waaruit blijkt dat het Mcl chassis ver achter ligt op bijv RB.
(Autosport.com)
Daarnaast ook belangrijk, de PK's waarmee gesmeten wordt zijn uiteraard op basis van piek vermogen. Maar van belang is natuurlijk het gemiddelde vermogen over één en meerdere ronden. Daar liggen de verhoudingen onderling heel anders dan men denk ik denkt. Arai is een beetje onduidelijk over, of het piek vermogen of gemiddeld vermogen betreft.
Ik denk niet dat ze het in een Amerikaanse klasse gaan zoeken.himlims_ schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 20:07:
wie gaat er bij haas rijden?
ik gok op nico hulkenberg, en eoa populaire amerikaan? van indy/nascar?
Zoals ze zelf al aangeven: In ieder geval 1 ervaren coureur. Of bijvoorbeeld een Vergne aan dat profiel verdoet of dat ze echt een kaliber Alonso of Button willen zoals McLaren? Who knows..
McLaren heeft laten zien dat je zelfs met 2 wereldkampioenen geen deuk in een pakje boter rijdt als de rest van de package niet kopt en je eerst de basis nog moet neerzetten.
Button zou een goede zijn, maar zie ik niet een tweede keer aan zo'n avontuur beginnen. Alonso blijft zitten waar hij zit. Ricciardo? Na dit tegenvallende jaar en geen idee waar RBR volgend jaar staat?
Ik zou het mooi vinden als ze bijvoorbeeld een Fuoco (Italiaans talent?) naast die ervaren coureur neerzetten.
Maar dat zou ook Rossi kunnen zijn.. Een Amerikaan met een Italiaanse naam zou natuurlijk zeker niet verkeerd zijn..
Ferrari moet op zoek naar verjonging...en Haas als opstapje gebruiken zoals RBR STR gebruikt heeft voor RBR niet verkeerd uitgepakt.
Het Silly Season zal waarschijnlijk echt losbarsten als Renault duidelijkheid geeft over het al dan niet kopen van Lotus.
Dat zou betekenen dat RBR op zoek kan naar een nieuwe motordeal... En dat geeft weer allerlei mogelijkheden (En dan niet alleen de roddels over Verstappen).
Ik hoop dat er een paar oude rotten plaats maken voor wat meer jong talent. Max heeft laten zien dat het kan, en dat zullen andere teams ook gezien hebben.
Stoffel bij McLaren ligt voor de hand (Button eruit...maar die zie ik niet naar Haas gaan). Ocon naar Williams of FI als opstapje naar Mercedes?
Gutierrez en Hulk staan op polepositie voor de twee zitjes, met Vergne op P3 (autosport.com).
Dan lees ik andere artikelen zeker; heb regelmatig Alexander Rossi langs zien komen als kandidaat voor Haas. Logisch eigenlijk ook wel: Amerikaan, goedkoop (salaris), GP2/Renault World, Marussia...Requiem19 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 07:39:
Gutierrez en Hulk staan op polepositie voor de twee zitjes, met Vergne op P3 (autosport.com).
http://www.autosport.com/news/report.php/id/120342MAX3400 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 08:00:
[...]
Dan lees ik andere artikelen zeker; heb regelmatig Alexander Rossi langs zien komen als kandidaat voor Haas. Logisch eigenlijk ook wel: Amerikaan, goedkoop (salaris), GP2/Renault World, Marussia...
Ervaring is een belangrijke voorwaarde. Autosport is goed ingevoerd en noemt Rossi ook, maar wat lager op de rangorde van de 10 coureurs waarmee ze in gesprek zijn.
Logisch ook, want veel F1 ervaring heeft hij niet :-).
Zodra hun team op de rit staat zullen ze eerder 1 ervaren coureur met een talentvolle Amerikaan inzetten, vermoed ik.
Rossi werd voornamelijk gelinkt door de 3e rangs websites omdat ie Amerikaan is.MAX3400 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 08:00:
[...]
Dan lees ik andere artikelen zeker; heb regelmatig Alexander Rossi langs zien komen als kandidaat voor Haas. Logisch eigenlijk ook wel: Amerikaan, goedkoop (salaris), GP2/Renault World, Marussia...
Haas hoeft niet direct op de centjes te letten dus is in staat om de beste opties te contracteren. Rossi komt pas in beeld als een Vergne, Hulkenberg en/of Guitierez afvallen.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Dit topic is gesloten.
Zoals altijd, links naar illegale streams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Vragen over hoe Sport1, Sport1Go of wat dan ook te ontvangen zijn offtopic en zullen in de prullenbak verdwijnen.
Welke zender zendt wat uit?
IRC: http://irc.tweakers.net/f1
Formule E: [Formule E] Seizoen 2014-2015
Algemeen Race Topic: Algemeen race topic Deel 2
Probeer bij 'breaking news' ook de bronnen te vermelden.