Jazsie schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:33:
@
vso:
De reden waarom ik nooit voor hout stoken zou gaan is:
- Geen plek om al dat hout op te slaan, zoals je al aankaart ga je er best snel door heen.
- Zo een installatie gebruikt toch wat ruimte + gevaarlijk als kids er in de buurt komen.
- Ieder keer zakken pallets hout halen kost ook tijd -ik heb geen plek om grote voorraad op te slaan-.
- De geur zelf vind ik niet fijn, mijn buren zouden al helemaal niet vrolijk worden als ik dit ieder dag zou doen.
- Ik wil zelf gewoon het bad in, in plaats dat ik er naast hout moet staan om hout bij te vullen. Zie jij je zelf al 6 uur stoken? Ik mijzelf niet, die tijd besteed ik liever aan iets anders. Tijd is onbetaalbaar.
- Het nieuws gevolgd? Hout stoken is niet zo duurzaam dan je denkt...
- Zal vast nog wel iets vergeten zijn hehe...
iets met lezen ... en ik kan ook zo 101 redenen verzinnen
het is aanslingeren van een discussie .. niet om elkaar de hersens in te timmeren
Met 2kg pellets krijg je de spa 1 uur stoken op temperatuur en 1 uur "gebruik" .. in een zak zit 14kg dus 7x "spa-en" ..
MAAR:
- als je spa niet snel afkoelt & veel gebruikt word zal dit minder kunnen zijn.
- geur = schoorsteen plaatsen
- hitte valt mee als je goed de warmte afvoert

dat is wel een voorwaarde denk aan een verwarming binnen maximaal temp (60 tot 80 graden) ..
- gesloten vuur want je wilt de hitte terug winnen niet een deur die "open" staat een (glas)deurtje voor de vlammen is leuk ..
- ruimte ben je toch kwijt aan je spa .. en WP dus .. wp of "pellets" ..
Pak jij je kids in bubbetjes folie oid of je verwarming ? nee .. kids niet aanraken dat = heet en anders leren ze het snel genoeg vanzelf .. (iedereen hier heeft wellicht 1 of meerdere van dat gespuis rondlopen .. ikzelf ook dus ..) maak me daar niet te druk om ..
Buren waarderen vaak niet eens een spa .. en bbq ook niet .. tja ruzies onstaan om meer/minder .. maar goed ik maak me daar niet druk om .. hadden het maar geen buren moeten worden.. (hard gezegt

)
maar en dan neem ik @
Dennahz ook ff mee zoals ik ook zei .. er zijn grenzen aan dit "concept"
- je buren elke dag 2 uur "uitroken" maak je inderdaad geen vrienden ..
- zoals ik direct al zei er zit een "grens" aan wat je warm kan stoken / houden .. 6 kuub bad is niet geheel onrealistisch als max ..
- ga je op hout / kolen en dus meer "oppervlakte .. zou je 20 kuub wel trekken .. maar goed brandstof is ook een dingetje ..
tja aanslepen van zakken .. opslag enzv .. aan leveren valt mee online "click", "click" en volgende dag pellet op je stoep oid .. en opslag tja als het maar relatief uit de regen staat is het goed. en er zijn diverse opslag containers en je kan het erin laten spuiten ..
Hout enzv zelfde verhaal min of meer . vaak voor je opgestapeld in de tuin voor een kleine meerprijs .
maar dit "concept" is alleen praktisch als je incidenteel (bij)verwarmt .. zoals ik ook al zei ..
Als ik je goed begrijp zou dit dus 64 cent kosten? 2kg "pallets" heb je dus nodig toch?
8.8 kwh, zou met mijn wp dan ~30ct kosten. Uiteraard afhankelijk van het COP/weer.
Op het hoogst cop zou dit ~ 5ct zijn.
Maar he, je hebt dan wel al deze nadelen niet mbt hout stoken.
ja daarom gaf ik gelijk wat uitzonderingen .. de wp juist efficient is in 24x7 gebruik .. c.q op temperatuur houden
Beetje redeneren van de pet past op mijn hoofd .. de pet past in mijn broekzak dus mijn hoofd past ook in de broekzak ...
reken nu eens met gebruik .. jij gaat in periode van 120 dagen 40x in de spa zitten ..
- 120 dagen de WP aan kost jou x.y.z per 24 uur + 1x opwarmen .. eventueel 2 a 3x opwarmen want je moet je spa ook grondig reinigen .. weet ik niet maar een voorbeeld .
- 40x 2kg = 80kg pellets = 6 zakken (1 zak 14kg a 4,50 euro) = 27 euro
27 delen door 23 cent de kwh = 117.4 kwh versus je verbruik v.d spa over 120 dagen met 3x opwarmen = ?
laten we de aanschaf kosten weg .. ik denk dat dat een eerlijkere berekening is ..
overgens ga ik er wel vanuit dat de "spa" in deze elke keer volledig afkoelt .. binnen 3 a 4 dagen