Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 52 Laatste
Acties:
  • 448.516 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
B-Real schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:45:
Gisteren het zwembad bijgevuld. Daar was na een klein maandje toch al wat water uit verdwenen.
Dus slang erin, grondpomp aan, even een boodschap doen, bezig met eten koken........... fffffffffffuuuuuu pomp vergeten!

Het stroomde er al mooi over, maar het viel gelukkig mee :+
? ik moet tzt weer kids erin schoppen .. met die regen blijft tie hier maar bij vullen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:51
vso schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:39:
[...]

Wellicht handig dat je de COP erbij vermeld ? en je stroom verbruik .. (heb je een grafiek ?) ..
COP is volgens mij iets van 4.7, maar zal ik straks eens opzoeken in de handleiding.

Stroomgrafiek heb ik niet. Bij de aanschaf wist ik dat het stroomverbruik hoger ging liggen en was dus ingecalculeerd bij de plaatsing van de PV installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-06 00:46
Ljsvv schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:02:
Ik lees even mee over een WP... dat zonnematje heeft niet veel toegevoegd deze week aan mijn jacuzzi en toch wel lekker om er s'avonds in te gaan zonder dat ik 2200watt aan stroom weg sta te tokkelen...
Wat wil je precies weten. Ik draai nu 2 jaar met een WP op mijn Spa.
En nu 3de jaar weer op een ander bad welk -helaas- nog niet op staat wegens tuin her-inrichten.

Dit jaar wel de overstap gemaakt van normale warmtepomp naar een full inverter.

Mijn vorige was een goedkope 9,5 kW van "Cranenbroek" model ECO 95.
Kon deze voor een zeer schappelijke prijs krijgen.

Deed er ongeveer 2,5 uur over van 16 graden naar 35 graden. Uiteraard afhankelijk van het buiten weer.

Warmtepomp had een stroomverbruik van 2,35 kW. Ging ongeveer om het uur een kwartier aan als niet meer is.
Groot verschil met de Intex die met gemak paar uur aan staat om het water op temperatuur te houden.
En het opstarten duurt zelfs -zover ik nog weet- ruim een dag.

Helaas geen harde cijfers maar warmtepomp had ik al na het eerste seizoen terug betaald..
Niet dat ik het daarvoor deed maar wel lekker.

Voornaamste reden was dat de Intex het bad niet op temperatuur kan houden waneer de bubbels aan staan...
En als je er wat langer in zit of het is "koud" buiten dan begin je dus lekker 38-40 graden maar eindigd je met 34 graden oid.

De nieuwe full inverter ga ik wel monitoren hoeveel deze vebruikt.
Bauki schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:37:
Een beetje ervaring van mijn kant:

Ik heb een ECO +5 WP met een 10m³ ZFP op een Intex Ultra XTR 488x122 ( ± 19000l ). Bad staat volledig in de zon van 09.30u - 18.30u.
Als test heb ik de WP op 29gr gezet en afgewacht hoelang dit zou duren. Dit was half mei als ik me goed herinner

Buitentemperatuur was overdag 20-25gr en 's nachts 10-15gr. De WP en ZFP hebben toen 48u gedraaid.
Temperatuur van het water was een 19-20gr bij de start. Bad is helemaal bovengronds met een bubbelfolie erop.

Ondertussen zijn er ook nog een aantal m² EPDM matten bijgekomen. Die waren nog niet aangesloten toen ik de test deed. Deze geven in mijn ogen een veel hoger rendement ( en goedkoper uiteraard ) dan de WP, alleen heb je er wel zon voor nodig.

Ik heb de WP einde vorig jaar voordelig kunnen aankopen en nog geen spijt van gehad.
Je bad is 19 m3.

Dus 19 / 4 = 4.75 kW, wat overcapacieit is wel fijn dus 19 / 3 = 6.3 kW.
Aangezien het een opzet zwembad betreft met geen/weinig isolatie wil je liefst nog meer.

Jouw ECO+ 5 doet 4 kW bij 15/26 graden lucht/water.
Heb even https://www.zwembadgigant.nl/zwembad-warmtepomp-eco-5 als uitganspunt genomen, kan wat verschil zitten tussen de modellen.

We zitten in NL en dus moet je naar 15/26 graden lucht/water kijken. Ook omdat je juist op deze momenten de capaciteit nodig hebt.

Conclusie: Je warmtepomp heeft te weinig capaciteit. Eenmaal op temperatuur zal het wel lukken maar op de koudere dagen en bij het opstarten zal hij vele uren draaien en mogelijk zelfs niet lukken om het water op de gewenste temperatuur te krijgen/houden.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
om terug te komen op "WP" en verwarmen

een WP is wel lekker "simpel" maar eigenlijk verspil je enorm veel energie .. de dagen dat je kan / wilt zwemmen zijn er al niet veel .. en met een WP win je denk ik maar een paar dagen ..
* Uitzonderingen zoals mensen die weer en wind er nog in duiken erbuiten gelaten.

Met een gas/pellet brander (hout/kolen kan ook maar anders) .. zou je bv relatief snel een x hoeveelheid water kunnen verwarmen .. het voordeel van gas/pellets is dat je de gewenste temperatuur nadert je de verbrandings temperatuur kan verlagen ...

kanttekening is wel dat bij 10 of meer kuub je even extreem gezegd 2 dagen van te voren al moet beginnen dus in dit geval zit er wel een "max" aan .. een WP wint het dan omdat je goedkoper makkelijker een grotere volume op temperatuur kan houden ..

Maar een spa of een relatief klein bad moet makkelijk lukken .. met mijn experiment lukte het met een koper spiraal/vuurkorf en wat alufolu (thx voor de tip ... ?) om 4,5 m3 10 graden te verwarmen over de duur van 10 uur. en er ging behoorlijk wat "restwarmte" verloren.

Op een een (pellet)cv installatie ga je geen ZFP pomp op aansluiten, met je zwembad is dat geen issue ..
corrosie is wel een dingetje maar dat even terzijde gezet .. (doorspoelen moet relatief simpel zijn .. )
dus bij deze dingen moet de vlam en pomp op elkaar afgestemd zijn.. ps warm water is meer verlies dan bv cv die kan gemoduleerd.

echter bij een buiten kachel zou je beter af wezen met een ZFP omdat je een aantal zaken doet die een CV niet kan ..
1 ) geen elektra kabels oftwel stekkers (230v) dicht bij je bad. veiligheid voor alles
2 ) meer volume water door de "installatie" ..en dus veel meer oppervlakte mogelijk
3 ) je zou maar een paar cm "rookkanaal" hoeven te hebben .. genoeg om een "trek" te hebben.. (verse lucht) maar ik zou bv geen ventilator doen ..

om wat cijfers te geven
- 1m3 gas staat gelijk aan 8,8 kwh "brutto" elektra ~ 65cent per m3
- 2 kg "pellets" staat gelijk aan 1 m3 gas. (1 zak van 14kg kost 4,50) dus ~ 32cent per kg (dus kostprijs gas/pellets ligt gelijk :? |:(
- om 750L water van 18 graden naar 28 te brengen kost je dat 1m3/8.8kwh gas https://elektrischeboiler...odigd-vermogen-opwarmtijd
- optimale verbranding van hout is 400 tot 600 graden, dus 300 tot 500 graden bruikbare warmte (100 graden voor "schoorsteen / trek effect)

het is jammer dat ik niet 300 graden om kan rekenen naar bv hoeveel liter water ik kan verwarmen (hoe lang zou ik bezig zijn om het zwembad van 18 naar 28 graden te brengen.. (geen rekenvoorbeeld gevonden) ..

maar .. met bovenstaande gegevens zou 4500Liter 10 graden warmer krijgen (4500 / 750 liter = 6 m3 gas kosten .. en dus 12kg pellets ..
Als ik kijk naar mijn pellet smoker .. dan is 1 a 2 kg per uur (vol vermogen) niet onrealistisch .. dus 6 uur stoken ..

maar dan heb ik geen verliezen meegenomen en dus een hoge effecientie .. toch lijkt me dit wel intressant ..
zeker als je 1m3 hebt (spa bv) zou je veel gerichter kunnen stoken (uur van te voren aanzetten) en met pellets heb je minimaal verlies ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@vso:
De reden waarom ik nooit voor hout stoken zou gaan is:

- Geen plek om al dat hout op te slaan, zoals je al aankaart ga je er best snel door heen.
- Zo een installatie gebruikt toch wat ruimte + gevaarlijk als kids er in de buurt komen.
- Ieder keer zakken pallets hout halen kost ook tijd -ik heb geen plek om grote voorraad op te slaan-.
- De geur zelf vind ik niet fijn, mijn buren zouden al helemaal niet vrolijk worden als ik dit ieder dag zou doen.
- Ik wil zelf gewoon het bad in, in plaats dat ik er naast hout moet staan om hout bij te vullen. Zie jij je zelf al 6 uur stoken? Ik mijzelf niet, die tijd besteed ik liever aan iets anders. Tijd is onbetaalbaar.
- Het nieuws gevolgd? Hout stoken is niet zo duurzaam dan je denkt...
- Zal vast nog wel iets vergeten zijn hehe...
vso schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:56:
- om 750L water van 18 graden naar 28 te brengen kost je dat 1m3/8.8kwh gas https://elektrischeboiler...odigd-vermogen-opwarmtijd
Als ik je goed begrijp zou dit dus 64 cent kosten? 2kg "pallets" heb je dus nodig toch?

8.8 kwh, zou met mijn wp dan ~30ct kosten. Uiteraard afhankelijk van het COP/weer.
Op het hoogst cop zou dit ~ 5ct zijn.

Maar he, je hebt dan wel al deze nadelen niet mbt hout stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 12:37

Dennahz

Life feels like hell should.

vso schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:56:
om terug te komen op "WP" en verwarmen

een WP is wel lekker "simpel" maar eigenlijk verspil je enorm veel energie .. de dagen dat je kan / wilt zwemmen zijn er al niet veel .. en met een WP win je denk ik maar een paar dagen ..
* Uitzonderingen zoals mensen die weer en wind er nog in duiken erbuiten gelaten.
Ben ik het niet mee eens. Vorig jaar konden we eigenlijk alleen zwemmen tijdens de echt warme weken. Nu kunnen we in de droge, wat minder warme weken (20-22 graden) ook gewoon lekker in warm water liggen.

Moet wel 12.5 kuub warm krijgen hé :) En dan het liefst niet alleen de bovenste laag (Heb vroeger ooit eens 16 gezegd, maar blijkbaar heb ik me dus altijd vergist in het aantal liters in dat bad :X)

Overigens heb ik het hier niet over die goedkope warmtepompen die gewoon aan/uit zijn, maar een inverter pomp. Dat scheelt toch wel een stuk ook :)

Bij ons volgende bad (als het goed is 30 kuub) wil ik voor full inverted gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennahz op 17-07-2020 13:23 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:11
Jazsie schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:26:
[...]

Wat wil je precies weten. Ik draai nu 2 jaar met een WP op mijn Spa.
En nu 3de jaar weer op een ander bad welk -helaas- nog niet op staat wegens tuin her-inrichten.

Dit jaar wel de overstap gemaakt van normale warmtepomp naar een full inverter.

Mijn vorige was een goedkope 9,5 kW van "Cranenbroek" model ECO 95.
Kon deze voor een zeer schappelijke prijs krijgen.

Deed er ongeveer 2,5 uur over van 16 graden naar 35 graden. Uiteraard afhankelijk van het buiten weer.

Warmtepomp had een stroomverbruik van 2,35 kW. Ging ongeveer om het uur een kwartier aan als niet meer is.
Groot verschil met de Intex die met gemak paar uur aan staat om het water op temperatuur te houden.
En het opstarten duurt zelfs -zover ik nog weet- ruim een dag.

Helaas geen harde cijfers maar warmtepomp had ik al na het eerste seizoen terug betaald..
Niet dat ik het daarvoor deed maar wel lekker.

Voornaamste reden was dat de Intex het bad niet op temperatuur kan houden waneer de bubbels aan staan...
En als je er wat langer in zit of het is "koud" buiten dan begin je dus lekker 38-40 graden maar eindigd je met 34 graden oid.

De nieuwe full inverter ga ik wel monitoren hoeveel deze vebruikt.
Ik heb een Inverter WP als onderstaande op het oog, volgens mij is dit gewoon een Chinees als ik die manual bekijk. Dus ben benieuwd of dit een beetje een fatsoenlijk ding is.
Ook het aansluitschema wordt ik niet helemaal wijs door, schakelt deze nou door middel van een contact met behulp van een extra relais de pomp in en uit?
Ook hebben ze het in de manual over een waterprocessor, nergens te vinden of dat ding erbij zit en wat dat doet.

https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ljsvv schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:30:
[...]

Ik heb een Inverter WP als onderstaande op het oog, volgens mij is dit gewoon een Chinees als ik die manual bekijk. Dus ben benieuwd of dit een beetje een fatsoenlijk ding is.
Ook het aansluitschema wordt ik niet helemaal wijs door, schakelt deze nou door middel van een contact met behulp van een extra relais de pomp in en uit?
Ook hebben ze het in de manual over een waterprocessor, nergens te vinden of dat ding erbij zit en wat dat doet.

https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
Dit is zeker geen WP te verglijken als een Chinese... BWT = Fairland en dat min of meer het A-merk op het gebied van zwembad warmtepompen. Deze is dan ook vergleken met een chinese warmtepomp wat duurder.

Je kan je pomp aansturen via de warmtepomp. Je pomp gaat dan aan waneer de warmtepomp aan slaat.
Zelf vind ik het geen nauwkeurige meting want de temperatuur in je warmtepomp (wanneer uit staat) is niet het zelfde als van het bad.
Gewoon normaal aansluiten. Wanneer pomp uit gaat, zal de warmtepomp ook uit gaan ivm geen flow detectie en start weer op wanneer pomp aaan gaat (en uiteraard indien water kouder is dan ingestelt).

"waterprocessor" is gewoon de aansturing van je compressor. Dit is nodig want je hebt een step inverter, ofwel variable toeren en niet alleen aan/uit. Zit gewoon erin want zonder dat zal ie niet veel doen ;).

6.5 kw (4.8 kw bij 15gr) is mooi ruim voor je Intex Spa. Kan ie lekker terug in toeren op laag energie vebruik het water op temperatuur houden.

Ga je het vebruik bij houden? Dan kunnen we mooi verglijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Jazsie schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:05:
[...]

Dit is zeker geen WP te verglijken als een Chinese... BWT = Fairland en dat min of meer het A-merk op het gebied van zwembad warmtepompen. Deze is dan ook vergleken met een chinese warmtepomp wat duurder.

Je kan je pomp aansturen via de warmtepomp. Je pomp gaat dan aan waneer de warmtepomp aan slaat.
Zelf vind ik het geen nauwkeurige meting want de temperatuur in je warmtepomp (wanneer uit staat) is niet het zelfde als van het bad.
Gewoon normaal aansluiten. Wanneer pomp uit gaat, zal de warmtepomp ook uit gaan ivm geen flow detectie en start weer op wanneer pomp aaan gaat (en uiteraard indien water kouder is dan ingestelt).

"waterprocessor" is gewoon de aansturing van je compressor. Dit is nodig want je hebt een step inverter, ofwel variable toeren en niet alleen aan/uit. Zit gewoon erin want zonder dat zal ie niet veel doen ;).

6.5 kw (4.8 kw bij 15gr) is mooi ruim voor je Intex Spa. Kan ie lekker terug in toeren op laag energie vebruik het water op temperatuur houden.

Ga je het vebruik bij houden? Dan kunnen we mooi verglijken :D
Als ik dan eindelijk de centjes terug heb van mijn geannuleerde vakantie zal ik deze pas aanschaffen, oh ja en een wederhelft die ik nog even moet overtuigen.

Voor €869,- kan ik wel een berg KW's verstoken natuurlijk met de Intex :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ljsvv schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:16:
[...]

Als ik dan eindelijk de centjes terug heb van mijn geannuleerde vakantie zal ik deze pas aanschaffen, oh ja en een wederhelft die ik nog even moet overtuigen.

Voor €869,- kan ik wel een berg KW's verstoken natuurlijk met de Intex :P
Hehe, het is en blijft een "luxe".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:33:
@vso:
De reden waarom ik nooit voor hout stoken zou gaan is:

- Geen plek om al dat hout op te slaan, zoals je al aankaart ga je er best snel door heen.
- Zo een installatie gebruikt toch wat ruimte + gevaarlijk als kids er in de buurt komen.
- Ieder keer zakken pallets hout halen kost ook tijd -ik heb geen plek om grote voorraad op te slaan-.
- De geur zelf vind ik niet fijn, mijn buren zouden al helemaal niet vrolijk worden als ik dit ieder dag zou doen.
- Ik wil zelf gewoon het bad in, in plaats dat ik er naast hout moet staan om hout bij te vullen. Zie jij je zelf al 6 uur stoken? Ik mijzelf niet, die tijd besteed ik liever aan iets anders. Tijd is onbetaalbaar.
- Het nieuws gevolgd? Hout stoken is niet zo duurzaam dan je denkt...
- Zal vast nog wel iets vergeten zijn hehe...
iets met lezen ... en ik kan ook zo 101 redenen verzinnen :+
het is aanslingeren van een discussie .. niet om elkaar de hersens in te timmeren :)

Met 2kg pellets krijg je de spa 1 uur stoken op temperatuur en 1 uur "gebruik" .. in een zak zit 14kg dus 7x "spa-en" ..
MAAR:
- als je spa niet snel afkoelt & veel gebruikt word zal dit minder kunnen zijn.
- geur = schoorsteen plaatsen
- hitte valt mee als je goed de warmte afvoert :) dat is wel een voorwaarde denk aan een verwarming binnen maximaal temp (60 tot 80 graden) ..
- gesloten vuur want je wilt de hitte terug winnen niet een deur die "open" staat een (glas)deurtje voor de vlammen is leuk ..
- ruimte ben je toch kwijt aan je spa .. en WP dus .. wp of "pellets" ..

Pak jij je kids in bubbetjes folie oid of je verwarming ? nee .. kids niet aanraken dat = heet en anders leren ze het snel genoeg vanzelf .. (iedereen hier heeft wellicht 1 of meerdere van dat gespuis rondlopen .. ikzelf ook dus ..) maak me daar niet te druk om ..

Buren waarderen vaak niet eens een spa .. en bbq ook niet .. tja ruzies onstaan om meer/minder .. maar goed ik maak me daar niet druk om .. hadden het maar geen buren moeten worden.. (hard gezegt :D)

maar en dan neem ik @Dennahz ook ff mee zoals ik ook zei .. er zijn grenzen aan dit "concept"
- je buren elke dag 2 uur "uitroken" maak je inderdaad geen vrienden ..
- zoals ik direct al zei er zit een "grens" aan wat je warm kan stoken / houden .. 6 kuub bad is niet geheel onrealistisch als max ..
- ga je op hout / kolen en dus meer "oppervlakte .. zou je 20 kuub wel trekken .. maar goed brandstof is ook een dingetje ..

tja aanslepen van zakken .. opslag enzv .. aan leveren valt mee online "click", "click" en volgende dag pellet op je stoep oid .. en opslag tja als het maar relatief uit de regen staat is het goed. en er zijn diverse opslag containers en je kan het erin laten spuiten ..
Hout enzv zelfde verhaal min of meer . vaak voor je opgestapeld in de tuin voor een kleine meerprijs .

maar dit "concept" is alleen praktisch als je incidenteel (bij)verwarmt .. zoals ik ook al zei ..
Als ik je goed begrijp zou dit dus 64 cent kosten? 2kg "pallets" heb je dus nodig toch?

8.8 kwh, zou met mijn wp dan ~30ct kosten. Uiteraard afhankelijk van het COP/weer.
Op het hoogst cop zou dit ~ 5ct zijn.

Maar he, je hebt dan wel al deze nadelen niet mbt hout stoken.
ja daarom gaf ik gelijk wat uitzonderingen .. de wp juist efficient is in 24x7 gebruik .. c.q op temperatuur houden :(

Beetje redeneren van de pet past op mijn hoofd .. de pet past in mijn broekzak dus mijn hoofd past ook in de broekzak ... 8)7 |:(

reken nu eens met gebruik .. jij gaat in periode van 120 dagen 40x in de spa zitten ..
- 120 dagen de WP aan kost jou x.y.z per 24 uur + 1x opwarmen .. eventueel 2 a 3x opwarmen want je moet je spa ook grondig reinigen .. weet ik niet maar een voorbeeld .
- 40x 2kg = 80kg pellets = 6 zakken (1 zak 14kg a 4,50 euro) = 27 euro

27 delen door 23 cent de kwh = 117.4 kwh versus je verbruik v.d spa over 120 dagen met 3x opwarmen = ?

laten we de aanschaf kosten weg .. ik denk dat dat een eerlijkere berekening is ..
overgens ga ik er wel vanuit dat de "spa" in deze elke keer volledig afkoelt .. binnen 3 a 4 dagen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin3
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 02:28:
[...]
Vast wel een keer gezegd maar hoe groot je is bad en welk WP heb je?
*Data aan het verzamelen voor een mooi overzicht mbt verwarmen met WP
Een wp (6,8kw COP vanaf 5 bij L15/W26; Consumption max 1,1kW; full Inverter; wifi+app;10meter max29db🤫) voor opbouw intex 3 bij 2 (+/- maximaal 3200 liter)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4tQGtWT92jrEn86XdcrH_h0nrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9w9tNVjmqSXPr6ZRhYCraTna.jpg?f=fotoalbum_large

Een Steinbach Speedsolar Sun LDPE 6 bij 0,7 meter + 2 keer een 1,2 bij 1,2 meter intex solar mat op dak

Heb ff overwogen om voor een diy🛠 stookpot🔥 te gaan. Leek me een leuk knutselwerkje.
Niet gedaan omwille:
- 'gedoe' om op te warmen
- minder 'in control' 🌡
- mogelijk stank/rookoverlast (wind)🌬
- kunt er niet mee koelen❄🤣

[ Voor 25% gewijzigd door Edwin3 op 17-07-2020 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Afk, maar dit is de reden dat ik een WP heb...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FK4Bet9DHjubWyh7rk3xBlRLI2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYLddKTYXTtEznr57dqNMt06.jpg?f=fotoalbum_large

WP om een uurtje of 12 aangezet. Dit is dus 12500l aan water. Heb ook geen zin om te stoken en zo.

Gewoon WP aan en klaar. Heb zonnepanelen dus verbruik maakt me (tot op zekere hoogte) niet zoveel uit tbh.

Zal vanavond specs posten van mn setup.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-06 15:30
Ik heb een intex 300*200. Hoeveel 20g tabletten moeten in de chloordrijver voor de 1e keer? (Bad is nog aan het vollopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:37

The Executer

Lekker belangrijk!

kadoendra schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:20:
Ik heb een intex 300*200. Hoeveel 20g tabletten moeten in de chloordrijver voor de 1e keer? (Bad is nog aan het vollopen)
Stuk of 10, als het de mini quick tabletten zijn.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
20g klinkt als long tabletten. De quick tabs zijn meestal kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
1 long tablet per 4 dagen voorlopig nog totdat zoutwatersysteem binnen is

[ Voor 48% gewijzigd door Edwin3 op 17-07-2020 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-06 15:30
Het gaat om de melpool 90/20 20gr tabletten. Staat verder niet bij of het quick of slow is.

Edit: ik zie bij de beschrijving dat ze traagoplossend zijn. Ik lees hier vervolgens 1 per 4 dagen totdat het zoutwatersysteem binnen is. Ik ben echter helemaal niet van plan iets met zoutwater te doen. Is het dan nog steeds 1 per 4 dagen?

[ Voor 57% gewijzigd door kadoendra op 17-07-2020 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
kadoendra schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:50:
Het gaat om de melpool 90/20 20gr tabletten. Staat verder niet bij of het quick of slow is.

Edit: ik zie bij de beschrijving dat ze traagoplossend zijn. Ik lees hier vervolgens 1 per 4 dagen totdat het zoutwatersysteem binnen is. Ik ben echter helemaal niet van plan iets met zoutwater te doen. Is het dan nog steeds 1 per 4 dagen?
begin met 1 en meet na 24 uur .. je kan altijd erbij doen eraf halen gaat lastiger ..

zeker als je hem net vult .. zou ik me niet meteen druk maken

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
kadoendra schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:50:

In algemewn is dit tot op heden voldoende geweest om het zwembad en water proper te houden (en vlgs de ph papieren test stripjes).
Water zit er vanaf april in.
PS: 2 keer 2 blokjes erin gedaan ivm gladde wanden icm niet zfp pompen na 3/4 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
Dennahz schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:44:
Zal vanavond specs posten van mn setup.
thumbs up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 02:28:
*Data aan het verzamelen voor een mooi overzicht mbt verwarmen met WP
thumbs up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Dennahz schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:38:
Hoe gaan jullie om met zulke weken? Gewoon een paar uur per dag filteren en that's it? Of op temperatuur houden met de WP? (als je er één hebt). Vind het zonde van de energie om hem op temperatuur te houden als we er toch de hele week niet in gaan zwemmen.
Aangezien ik de ZFP sowieso dagelijks laat draaien heb ik er voor gekozen om het dan ook maar gelijk door de warmtepomp te laten blijven lopen, ook tijdens de mindere weken. Met 6-10 uur pompen per dag blijft het eenvoudig op temperatuur, beetje afhankelijk van dag- en nachttemperaturen.
In de afgelopen 2 weken is er 2 dagen niet gezwommen, de rest van de dagen elke dag wel iemand (of meer). Kom er nu zelf ook net uit. Heerlijk!
Dennahz schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:10:
[...]

Dat het buiten geen 30 graden is maakt me niet zoveel uit, 20 is ook lekker als het water 28-30 is. Die regen daarentegen....

Ga er vanuit dat het regenseizoen binnenkort wel een keer voorbij is :p Dan is een WP echt wel nuttig imo :)
Maar, maar, maar... als je het zwembad in gaat, maakt regen toch niet uit, als de temperatuur maar lekker is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
*

[ Voor 255% gewijzigd door Edwin3 op 17-07-2020 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:58

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

BounceMeister schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:22:
20g klinkt als long tabletten. De quick tabs zijn meestal kleiner.
Volgens mij zijn die helemaal niet zo goed voor je longen hoor :+

Zwembad was gisteren om 1800 bij het stoppen met pompen 26,4 vandaag word er veel zon verwacht.
Komt mooi uit, want er komen vrienden langs vandaag.
Straks dus even wat vlees op de bbq's leggen en als dat lekker zijn gangetje gaat heb ik even de tijd om het zwembad te stofzuigen zodat het er weer een beetje fatsoenlijk uit ziet :Y)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 08:41:
[...]

Volgens mij zijn die helemaal niet zo goed voor je longen hoor :+

Zwembad was gisteren om 1800 bij het stoppen met pompen 26,4 vandaag word er veel zon verwacht.
Komt mooi uit, want er komen vrienden langs vandaag.
Straks dus even wat vlees op de bbq's leggen en als dat lekker zijn gangetje gaat heb ik even de tijd om het zwembad te stofzuigen zodat het er weer een beetje fatsoenlijk uit ziet :Y)
met een IG en Koffie in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"

ben jalours !!

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

:+ <3
Boemboe voor de rendang bijna klaar, zo maar ff een fikkie stoken in de braai.

Temperatuur valt wat tegen, afgekoeld naar 25,6 te doen, zeker voor pubers, maar wil er eigenlijk wel 2 graadjes bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik start vandaag op 21 graden, ik ben benieuwd waar we eindigen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
wat ik bizar vind is dat je zwembad best voelbaar temp verschil heeft tussen boven laag en onder laag/lagen..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Had hier van de week de bovenlaag heerlijk warm, graadje of 28. Daaronder viel helaas tegen, 19 graden :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
Zwembad is vannacht niet veel afgekoeld, start net de boel op met 27,5°C. Lekker begin van de dag.
Gisteravond vrij lang gezwommen, dus het spul heeft ook tot een uur of 12 staan draaien, dat scheelt natuurlijk ook een hoop in de ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
The Executer schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:33:
Had hier van de week de bovenlaag heerlijk warm, graadje of 28. Daaronder viel helaas tegen, 19 graden :+ .
exact ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Helaas nu een bult bewolking, opwarmen zal niet hard gaan vandaag. Kan in ieder geval pomp op circulatie zetten,.gisteren is er 8 uur gepompt, ruim zat om vandaag even te skippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
Een poosje geleden postte ik hier problemen met mijn DS18B20 sensoren.

Ik heb de sensoren vervangen maar helaas, nog steeds af en toe vage readings. Ik ben eens wat gaan googelen en kwam op een site waar een melding gemaakt werd dat 1000 door deze persoon op eBay, Ali etc gekochte waterproof probes allen fakes of clones waren met uiteenlopende problemen.

Ik heb daarom besloten maar eens zo’n waterproof sensor uit elkaar te halen en ja hoor: Fake....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLc3aIXYQz6yvedFcDM6EUIn36o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fHCwYvjrPCb0i5j16z2K6LeM.jpg?f=user_large

Ik ga nu bij Conrad maar nieuwe bestellen, ik mag hopen dat ik dan originele daar kan kopen en ga eens zien of het ook echt aan die clone probes ligt.....

In wat voor een trieste wereld leven we eigenlijk hè....

Hier nog een linkje naar het artikel:
https://github.com/cpetrich/counterfeit_DS18B20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ljsvv schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:19:
Een poosje geleden postte ik hier problemen met mijn DS18B20 sensoren.

Ik heb de sensoren vervangen maar helaas, nog steeds af en toe vage readings. Ik ben eens wat gaan googelen en kwam op een site waar een melding gemaakt werd dat 1000 door deze persoon op eBay, Ali etc gekochte waterproof probes allen fakes of clones waren met uiteenlopende problemen.

Ik heb daarom besloten maar eens zo’n waterproof sensor uit elkaar te halen en ja hoor: Fake....
[Afbeelding]

Ik ga nu bij Conrad maar nieuwe bestellen, ik mag hopen dat ik dan originele daar kan kopen en ga eens zien of het ook echt aan die clone probes ligt.....

In wat voor een trieste wereld leven we eigenlijk hè....

Hier nog een linkje naar het artikel:
https://github.com/cpetrich/counterfeit_DS18B20
wat zijn die vage meetingen dan waar moeten we aan denken ..

tja het is niet ongewoon, die chinezen maken alles na .. ze durven soms nog de replica naar de fabrikant te sturen om het op die manier te laten debuggen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
vso schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:52:
[...]

wat zijn die vage meetingen dan waar moeten we aan denken ..

tja het is niet ongewoon, die chinezen maken alles na .. ze durven soms nog de replica naar de fabrikant te sturen om het op die manier te laten debuggen
0°C, -16°C, of geen ge-update waarde als alle sensoren aangesloten zijn.

Decoupling condensatoren geprobeerd, zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:51

Honesty

kattenneus!

Na het zwembad een paar weken niet te hebben aangeraakt hebben we nu muggenlarven in het zwembad,
kunnen we die er nog uitfilteren of gewoon water weg en helemaal opnieuw beginnen? Volgens mij komt het omdat er dan regen op het afdekzeil komt en daar staat dan een klein laagje stilstaand water waar de muggen graag hun eitjes leggen en nu dus larfjes.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:54
Koffie schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:12:
Ik heb gisteren eens zitten spelen met mijn flowmeter:
#Aliexpress € 12,32 5%OFF | 1.5 "DN40 2 ~ 200L/Min Water Plastic Hal Turbine Flow Sensor Industrie Meter
https://a.aliexpress.com/_d82b4Of

Al jaren had ik zo'n ding in de kast liggen, met de gedachte ooit te gebruiken.
Ik de de DN50 versie, tot 200 liter per minuut
Hoewel het dus niet expliciet op die van mij staat, zou het dus 27 pulsen voor 1 liter moeten zijn als ik naar dezelfde meters kijk op Ali

ESP gepakt, draadjes erin. Sketch gemaakt die reageert op een interrupt op de GPIO en zo de pulses bijhoud.
Bij elke 27 pulses word het aantal liters opgehoogd, en elke minuut word het aantal pulsen van die minuut gedeeld door 27 om het aantal liters per minuut weer te geven.

Stuk slang van de stofzuiger gepakt, flowmeter erop geduwd, sang tegen de inspuiter aan.
Dat was nou niet echt een resultaat waar ik wat mee kan.
Ik kwam uit op ~ 30 liter per minuut.
Laten we dat verdubbelen (want 2 inspuiters) en je komt op 60 liter. Dat keer 60 is 3600 liter per uur.
Daar geloof ik niets van, dat er van mijn 16.5 m3 nog maar 3,6 m3 over zou blijven.
Voor de meting zat ik op 50 Hz (full speed) en niet over de matten.

OF ik maak ergens en fout in de code OF deze manier van meten (slang op de inspuiter duwen) is totaal niet realistisch.
Verbindingsmoffen zijn onderweg, dus ik hoop deze week de meter daadwerkelijk tussen de leiding te kunnen zetten.
Zou je mij misschien op weg kunnen helpen met hoe ik een flow meter aansluit? Ik ben een leek op dit gebied, maar ik heb het inmiddels wel voor elkaar om met esp easy 2 DS18B20's aan te sluiten en uit te lezen. maar met de flowmeter kom ik er niet uit. Ik heb geprobeerd hem toe te voegen als: generic - pulse counter bij devices in esp-easy, maar daar krijg ik geen meting uit. Jij hebt het over een sketch, is dat een rule die je handmatig invoert? Zo ja, zou je de jouwe kunnen delen?

Ik heb de volgende flowmeter (DN50): https://nl.aliexpress.com...9c0e14871976499da33547701 en een Wireless NodeMcu v3 module.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Honesty schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:07:
Na het zwembad een paar weken niet te hebben aangeraakt hebben we nu muggenlarven in het zwembad,
kunnen we die er nog uitfilteren of gewoon water weg en helemaal opnieuw beginnen? Volgens mij komt het omdat er dan regen op het afdekzeil komt en daar staat dan een klein laagje stilstaand water waar de muggen graag hun eitjes leggen en nu dus larfjes.
Als je zoekt op muggenlarven op mijn naam vindt je mijn resultaten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greg1983
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-05 14:53
Hallo

Zijn er hier nog leden die in het bezit zijn van een Intex Spa Bubble & Jet Deluxe?

Wij hebben ondertussen al 2 x het water mogen vervangen in slechts 3 weken tijd, is dat normaal? :/

Die ene filter komt ook wel rap vuil, wat raden jullie aan om de filter schoon te houden?
Moet de filter 24/7 draaien? De filterpomp draait sowieso als je het water opwarmt. Als je de filter start dan kan je kiezen tussen 002H,004H,006H & OFF. Ik begrijp niet goed wat men bedoelt met die uren. :/

Ik lees op het internet dat je de filter wel dagelijks moet controleren (na gebruik van jacuzzi) en wekelijks moet vervangen?

We hebben in het begin de temp. op 38°C gezet, heerlijk warm natuurlijk en in de nacht bleef het op 38°C staan, maar al na een paar dagen zag je dat het water al niet meer proper was en dreef er een soort vetlaag op het water. :/

Alle hulp en tips zijn welkom :)

Mvg
Greg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ljsvv
Greg1983 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:42:
Hallo

Zijn er hier nog leden die in het bezit zijn van een Intex Spa Bubble & Jet Deluxe?

Wij hebben ondertussen al 2 x het water mogen vervangen in slechts 3 weken tijd, is dat normaal? :/

Die ene filter komt ook wel rap vuil, wat raden jullie aan om de filter schoon te houden?
Moet de filter 24/7 draaien? De filterpomp draait sowieso als je het water opwarmt. Als je de filter start dan kan je kiezen tussen 002H,004H,006H & OFF. Ik begrijp niet goed wat men bedoelt met die uren. :/

Ik lees op het internet dat je de filter wel dagelijks moet controleren (na gebruik van jaccuzi) en wekelijks moet vervangen?

We hebben in het begin de temp. op 38°C gezet, heerlijk warm natuurlijk en in de nacht bleef het op 38°C staan, maar al na een paar dagen zag je dat het water al niet meer proper was en dreef er een soort vetlaag op het water. :/

Mvg
Greg
Geen deluxe versie maar een gewone pure-Spa.

En dit ga je niet leuk vinden maar helaas waarheid.
De S1 filter van Intex is knap waardeloos. Betere resultaten heb ik bereikt met het kapot snijden van een S1 filter zodat je alleen die blauwe wang en korf overhoudt, daarna die buitenste rand gevuld met filterbollen.

Idee heb ik geleend van een firma die dezelfde ervaringen heeft:

https://www.spa-industrie...-3d/e-3d-filter-2-20.html

Wil je het echt goed willen filteren dan zul je afscheid moeten nemen van de oorspronkelijke situatie en een beetje een circuit zoals ik dat gedaan heb moeten creëren. Zoek op mijn naam in dit topic en je ziet wat ik gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Hallo

Ik lees op het internet dat je de filter wel dagelijks moet controleren (na gebruik van jacuzzi) en wekelijks moet vervangen?

Mvg
Greg
Gebruik je wel chloor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greg1983
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-05 14:53
Zout (ingebouwd zoutwater systeem)
@Ljsvv bedankt hoor, ik heb 20 stuks besteld van die E-3D filtervulling om eens te proberen.

[ Voor 20% gewijzigd door Greg1983 op 18-07-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Greg1983 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:02:
[...]

Zout (ingebouwd zoutwater systeem)
Whoops :> . Ik heb geen ervaring met spa's, da's bij deze gelijk duidelijk :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
The Executer schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:04:
[...]

Whoops :> . Ik heb geen ervaring met spa's, da's bij deze gelijk duidelijk :+ .
zout = andere manier van chloor toevoegen ..

dus je argument is not steeds valide hoor ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ljsvv schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:06:
[...]

0°C, -16°C, of geen ge-update waarde als alle sensoren aangesloten zijn.

Decoupling condensatoren geprobeerd, zonder resultaat.
dat is inderdaad wel zuur als je inconsistente waardes hebt

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Hallo

Mvg
Greg
Ik ga er van uit dat je chloor op peil is. Zo niet, dan eerst dat in orde krijgen (PH eerst, dan chloor).

Altijd filteren, 24/7.

Om de dag (bij dagelijks gebruik) van filter wisselen. Ik had 4 filters waar ik mee deed rouleren.
Je kan ze prima schoon maken met de waterslang, en in een emmer met huishoud chloor helpt ook :).

Dus ik had 1 erin, 2de stond klaar om te wisselen en de laatste twee nog in het emmer om schoon te maken.

Doe je dit goed dan heb je aan 4 genoeg voor het hele seizoen.

Net zoals @Ljsvv zegt; wil je het goed doen (met name vooral veel minder werk eraan) dan moet je overstappen naar een ander systeem ofwel zelfbouw iets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
Zojuist zandfilterpomp op de warmtepomp elektrische aangesloten.

Work like a charm.

Zfp schakelt in voordat de wp aan gaat. Zfp schakelt uit 3 minuten nadat wp niet operationeel meer is (via power off)
Indien ingestelde temperatuur bereikt is, staat 'alleen' zfp nog aan.

Nu de flow over de solarmatten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHIhBWzDRxManXB6goHF1TXlvmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6camPDbnuFfofjwCRHUIALwD.jpg?f=fotoalbum_large

Temperatuur door de warmtepomp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-I-Kduzc2SDkfKtE2jXlP4WUG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYiBFsRUa5vMNBMQWDinLSg0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
Edwin3 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 15:34:

Work like a charm.

Zfp schakelt in voordat de wp aan gaat. Zfp schakelt uit 3 minuten nadat wp niet operationeel meer is (via power off)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een temperatuur, joh! Zag eerder vandaag of gisteren ook al ergens temperaturen van 33-35°C langs komen. Dat is voor een zwembad toch niet lekker meer?
Goed, zal voor iedereen persoonlijk zijn, dat is ook zo natuurlijk. 28-29°C is voor mij perfect. Verkoelend genoeg als het echt warm is B-) en lekker warm als de buitentemperatuur nog niet eens de 20°C haalt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
ralph075 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 17:55:
[...]

Wat een temperatuur, joh! Zag eerder vandaag of gisteren ook al ergens temperaturen van 33-35°C langs komen. Dat is voor een zwembad toch niet lekker meer?
Goed, zal voor iedereen persoonlijk zijn, dat is ook zo natuurlijk. 28-29°C is voor mij perfect. Verkoelend genoeg als het echt warm is B-) en lekker warm als de buitentemperatuur nog niet eens de 20°C haalt d:)b
Yes, was te warm voor vandaag. Ben nog aan het spelerijen met de configuratie. Had de wp op koelen (automatisch) kunnen zetten :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

The Executer schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:33:
En dat heb je dus als je geen WP, EPDM matten of houtstook oid hebt. Hoor wel vaker vrienden: "mijn zwembad is 30 graden!" en dan stap je er in.... KOUD.

Hadden wij vorig jaar ook, super vervelend.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Dennahz schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 20:36:
[...]

En dat heb je dus als je geen WP, EPDM matten of houtstook oid hebt. Hoor wel vaker vrienden: "mijn zwembad is 30 graden!" en dan stap je er in.... KOUD.

Hadden wij vorig jaar ook, super vervelend.
Hier had een warmtepomp, EPDM of stoken niets mee te maken hoor ;) . Dit was omdat ik pas om 15:00 de pomp inschakelde, en het afdekzeil de bovenste laag had verwarmd. Hierna dus pas de pomp ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Edwin3 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 15:34:

Work like a charm.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi , wat voor WP met app is dat als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
zwembad lekker op temp kan je er niet in :(

tja schoorsteen slopen zodat je meer PV opbrengst hebt .. vraagt offers ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04:21
Hoe lang duurt het voordat een groot Intex zwembad de temperatuur van de omgeving heeft overgenomen? Dus van 6 graden naar 20+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MeTooPV schreef op zondag 19 juli 2020 @ 16:36:
Hoe lang duurt het voordat een groot Intex zwembad de temperatuur van de omgeving heeft overgenomen? Dus van 6 graden naar 20+.
Wat is groot ? .. wat zijn de zon condities ..(lees het weer) belangrijk ook is de "diepte" ..

ik denk dat je wel makkelijk een 24 uur mag rekenen in de buitenlucht voordat de temperatuur een beetje aangenaam is geworden

van 6 naar bv 15 zal redelijk "rap" gaan omdat hoe groter de temp verschil hoe makkelijker de overdracht ..

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 19-07-2020 17:01 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
Ljsvv schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 21:20:
[...]

Mooi , wat voor WP met app is dat als ik vragen mag?
https://www.esc-grossiste...full-inverter-poolex.html

Smart Life app

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

bleekie schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:14:
[...]

Zou je mij misschien op weg kunnen helpen met hoe ik een flow meter aansluit? Ik ben een leek op dit gebied, maar ik heb het inmiddels wel voor elkaar om met esp easy 2 DS18B20's aan te sluiten en uit te lezen. maar met de flowmeter kom ik er niet uit. Ik heb geprobeerd hem toe te voegen als: generic - pulse counter bij devices in esp-easy, maar daar krijg ik geen meting uit. Jij hebt het over een sketch, is dat een rule die je handmatig invoert? Zo ja, zou je de jouwe kunnen delen?

Ik heb de volgende flowmeter (DN50): https://nl.aliexpress.com...9c0e14871976499da33547701 en een Wireless NodeMcu v3 module.
Gaat wat OT zo, maar in een nutshell:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
#include <Arduino.h>
#define USE_SERIAL Serial
#include <ESP8266WiFi.h>
#include <ESP8266HTTPClient.h>

long sendInterval    = 60000;
long lastInterval  = 0;

long pulses_minute = 0;

int pulse_per_liter = 12;
// int pulse_per_liter = 27;

// Variable init
const int  buttonPin = 4; // variable for D2 pin
long contagem = 0;   // variable to store the “rise ups” from the flowmeter pulses
long litros = 0;

//SSID and PASSWORD for the AP (swap the XXXXX for real ssid and password )
const char* ssid = "xxx";
const char* password = "xxx";

//HTTP client init
HTTPClient http;

//Webserver init
WiFiServer server(80);

//Interrupt function, so that the counting of pulse “rise ups” dont interfere with the rest of the code  (attachInterrupt)
void pin_ISR()
{
  contagem++;
  pulses_minute++;
  //Serial.println(pulses_minute);
}

void setup() {
  // Serial Comunication init
  Serial.begin(115200);
  delay(10);

// Initialization of the variable “buttonPin” as INPUT (D2 pin)
  pinMode(buttonPin, INPUT);

// Wifi connection init
  Serial.println();
  Serial.print("A iniciar ligação...");
  Serial.println();
  WiFi.begin(ssid, password);

//Waiting for the connection to be established
  Serial.print("Waiting for the connection...");
  while (WiFi.status() != WL_CONNECTED)
  {
    delay(2000);
    Serial.print(".");

if (WiFi.status() == WL_CONNECTED)
    {
      Serial.println();
      Serial.printf("Connect to the SSID: %s", ssid);
    }
  }

/***********************/
  // Starting Webserver
  server.begin();
  Serial.println();
  Serial.println();
  Serial.println("Server started");

// Print the IP address
  Serial.println(WiFi.localIP());

// Attach an interrupt to the ISR vector
  attachInterrupt(digitalPinToInterrupt(buttonPin), pin_ISR, RISING);

Serial.println();
  Serial.print("Waiting for client....");
  Serial.println();
}

void loop() {

// Verify if a clients is connected to the server
  WiFiClient client = server.available();

if (millis() - lastInterval > sendInterval)
  {
    lastInterval = millis();
    Serial.print(pulses_minute / pulse_per_liter);
    Serial.println (" liter per minuut");
    pulses_minute = 0;
  }

if (contagem > pulse_per_liter )
  {
    litros++;
    Serial.print("Liter: ");
    Serial.println(litros);

contagem = 0;

}
}

Het is een samenraapsel van verschillende stukken code, dus je zult het wat op moeten poetsen en variabelen ff fatsoenlijke namen geven.
Maar het is een goede basis om mee te starten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazsie
Koffie schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:18:
[...]
Gaat wat OT zo, maar in een nutshell:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
#include <Arduino.h>
#define USE_SERIAL Serial
#include <ESP8266WiFi.h>
#include <ESP8266HTTPClient.h>

long sendInterval    = 60000;
long lastInterval  = 0;

long pulses_minute = 0;

int pulse_per_liter = 12;
// int pulse_per_liter = 27;

// Variable init
const int  buttonPin = 4; // variable for D2 pin
long contagem = 0;   // variable to store the “rise ups” from the flowmeter pulses
long litros = 0;

//SSID and PASSWORD for the AP (swap the XXXXX for real ssid and password )
const char* ssid = "xxx";
const char* password = "xxx";

//HTTP client init
HTTPClient http;

//Webserver init
WiFiServer server(80);

//Interrupt function, so that the counting of pulse “rise ups” dont interfere with the rest of the code  (attachInterrupt)
void pin_ISR()
{
  contagem++;
  pulses_minute++;
  //Serial.println(pulses_minute);
}

void setup() {
  // Serial Comunication init
  Serial.begin(115200);
  delay(10);

// Initialization of the variable “buttonPin” as INPUT (D2 pin)
  pinMode(buttonPin, INPUT);

// Wifi connection init
  Serial.println();
  Serial.print("A iniciar ligação...");
  Serial.println();
  WiFi.begin(ssid, password);

//Waiting for the connection to be established
  Serial.print("Waiting for the connection...");
  while (WiFi.status() != WL_CONNECTED)
  {
    delay(2000);
    Serial.print(".");

if (WiFi.status() == WL_CONNECTED)
    {
      Serial.println();
      Serial.printf("Connect to the SSID: %s", ssid);
    }
  }

/***********************/
  // Starting Webserver
  server.begin();
  Serial.println();
  Serial.println();
  Serial.println("Server started");

// Print the IP address
  Serial.println(WiFi.localIP());

// Attach an interrupt to the ISR vector
  attachInterrupt(digitalPinToInterrupt(buttonPin), pin_ISR, RISING);

Serial.println();
  Serial.print("Waiting for client....");
  Serial.println();
}

void loop() {

// Verify if a clients is connected to the server
  WiFiClient client = server.available();

if (millis() - lastInterval > sendInterval)
  {
    lastInterval = millis();
    Serial.print(pulses_minute / pulse_per_liter);
    Serial.println (" liter per minuut");
    pulses_minute = 0;
  }

if (contagem > pulse_per_liter )
  {
    litros++;
    Serial.print("Liter: ");
    Serial.println(litros);

contagem = 0;

}
}

Het is een samenraapsel van verschillende stukken code, dus je zult het wat op moeten poetsen en variabelen ff fatsoenlijke namen geven.
Maar het is een goede basis om mee te starten.
Dubbel thumbs up!.
Handig, kan ik gebruiken voor mijn arduino icm flow meter :)

Van het weekend LED licht (RGB + CCT smart) ingebouwd, was wel spannend (dure liner om te vervangen bij een "fout") om een gat te maken in de liner maar ging goed.
Rustig aan stap voor stap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SlhkLZ_S-OiEho4m9p7M59gg_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pd6ukWHcwuVglZqRgUxq0cId.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Jazsie op 20-07-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:17

JB

Cédric roelt!

Heeft iemand toevallig de handleiding van de 3 wegkraan van Cranenbroek die bij de bypass kit zit? Deze bedoel ik;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiepwHYLoTl7tN_T1-5pOYHGlEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cx8IOnxgC3xKL6D4PIsQKBRS.jpg?f=fotoalbum_large

De standen op de kraan zelf zijn me niet (meer) helder. En krijg online niets gevonden :/

edit:
Kan iemand checken of het hiermee overeen komt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOCOFKfiK3cKQeb0pqRl4Jv91cY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNEPyzwRIgZlEiPyvEHgc5ZL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door JB op 20-07-2020 17:28 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
JB schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:15:
Heeft iemand toevallig de handleiding van de 3 wegkraan van Cranenbroek die bij de bypass kit zit? Deze bedoel ik;

[Afbeelding]

De standen op de kraan zelf zijn me niet (meer) helder. En krijg online niets gevonden :/

edit:
Kan iemand checken of het hiermee overeen komt?

[Afbeelding]

ik heb 3 van die kranen.. wat snap je niet ? en wat is je probleem ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

vso schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:27:
[...]

ik heb 3 van die kranen.. wat snap je niet ? en wat is je probleem ?
Ik wil graag weten wat welk nummer is op de kraan... Ik kan niet herleiden als de slangen erop zitten welk nummer welke stand is :)

[ Voor 139% gewijzigd door JB op 20-07-2020 21:16 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
JB schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:46:
[...]

Ik wil graag weten wat welk nummer is op de kraan... Ik kan niet herleiden als de slangen erop zitten welk nummer welke stand is :)
op de foto staat hij tussen stand A en B lijkt het op.. en ik weet de flow richting niet van je water ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

vso schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:23:
[...]

op de foto staat hij tussen stand A en B lijkt het op.. en ik weet de flow richting niet van je water ..
Ja klopt dat heb ik voor het monteren zo gezet kijkende door dat ding heen. Om beide uitgangen half open te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdG37ZT2Hb-7roAUkWSEEl6rrGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hhgyEpAAjGzDcjnOoktSzCjL.png?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
JB schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:30:
[...]

Ja klopt dat heb ik voor het monteren zo gezet kijkende door dat ding heen. Om beide uitgangen half open te hebben.

[Afbeelding]
tussen 2 en 3 dus

Tja vanalles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• john n
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-11-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YplQ3j2F3sG4v-Ull_Wk1ddFWc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9zjduh8LMF5kIXYOnA1i170q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TctM5UWPDLBjwxUtG131n3QR_14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GY9iroBDs3dmhVLfqREMdee3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NenR9lztGtBMQ4X3Y792SRm7Zgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4NqfGb5utZ1DtYjxIdnnDtg.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels is de stavenafdekking gearriveerd en gemonteerd, in het water vallen is nu niet meer mogelijk. Het zeil is binnen 2minuten te (de)monteren.

Afgelopen weekend veel kunnen zwemmen, zonder de wp te gebruiken maar met de solarmatten heb ik een temperatuur van maximaal 35 graden bereikt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sF2ODE-2Vj_hh9kiHOJklAwgRaU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q4MrpQtZtRXOmvWyjjpn6EHi.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ziet er goed uit @john n!

Mooi bad hoor, ook de afwerking.

Wat voor tegels zijn dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Verrek, ik zie nu een mogelijke oplossing om mijn eigen zwembad netter af te dekken.

Een hoek bereik ik namelijk alleen maar goed als ik in het zwembad ga, met dit weer niet zo'n prettig idee om "even" het afdekzeil goed te leggen.
Als ik een PVC pijp koop dan kan ik hem er makkelijk overleggen en nog strak trekken ook als ik de pijp vast weet te maken.

Klinkt vaag, maar ik zie het voor me. Binnenkort even klussen :P

EDIT:

Foto toegevoegd van het vullen, vandaar het troebele water. De achterste hoek is lastig bereikbaar zonder natte voeten te krijgen. Als ik dus langs de linkerkant een buis/pijp met daaraan vast het zeil leg schuif ik hem zo in de hoek. Zeil strak trekken naar de rechterkant en vast maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQzY2Rvu9ALPSnDMPj2fMquX_c0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/03gFB0ZFzIZZpWGvfUOYj0i9.jpg?f=user_large

[ Voor 38% gewijzigd door B-Real op 21-07-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-06 08:18
Sjonge, ik heb best wat moeite om van de algen af te komen. Vlokmiddel werkte niet voldoende, ik heb het idee dat de alg nog niet dood was dus ik heb gisteravond maar eens extra veel chloor toegevoegd. Hopelijk gaan ze nu wel echt dood en kan ik daarna gaan vlokken.
En voordat ik dat deed ook maar even een backwash gedaan.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSA8oz2AZZaUq-UU4pA63XcPDUs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnmyxVagSUqyqW9CWKoRXZ1h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbYldhsCyg6fgePCXI3YyIaHLzw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImGsnvRIgNXIuuRzEhXT5Tai.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
B-Real schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:49:
Verrek, ik zie nu een mogelijke oplossing om mijn eigen zwembad netter af te dekken.

Een hoek bereik ik namelijk alleen maar goed als ik in het zwembad ga, met dit weer niet zo'n prettig idee om "even" het afdekzeil goed te leggen.
Als ik een PVC pijp koop dan kan ik hem er makkelijk overleggen en nog strak trekken ook als ik de pijp vast weet te maken.

Klinkt vaag, maar ik zie het voor me. Binnenkort even klussen :P
"if it fits it sits" toch ? :) je kan een holle poolnoodle gebruiken als klem-middel over de buis heen

Sommige gebruiken een net constructie puur om de bladeren eruit te houden ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• john n
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-11-2022
Jazsie schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:33:
Ziet er goed uit @john n!

Mooi bad hoor, ook de afwerking.

Wat voor tegels zijn dat?
Dank!

Ik heb onderstaande tegels gebruikt van geo ceramica, rond het bad de betonnen onderlaag afgeslepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNlaXl84Y612SAR7kh_UX016_gQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zYDRuO6zf90Udc4x0pcxotYK.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamer-1982
  • Laatst online: 19:46
Klein vraagje aan de zwembad experts hier :)

Dit jaar voor het eerst ook een zwembad opgezet, standaard Intex 420x220 opzetzwembad. Om het water wat warmer te krijgen heb ik afgelopen maandag via marktplaats in de buurt 3 warmtekoepels gekocht, en deze aan de uitstroomzijde van de pomp aangesloten.

De zwembadpomp is een standaard Intex 2,3 kuub/uur pomp, die prima zou moeten zijn voor deze 3 koepels, omdat deze niet overdreven krachtig is stroomt het water er niet al te snel doorheen. Ik voel in de uitstroomaansluiting in het zwembad wel dat er gewoon water uitkomt, maar merkbaar flink minder krachtig dan toen de 3 warmtekoepels er nog niet tussen zaten. Lijkt me ook prima.

De koepels zitten er sinds maandag eind van de ochtend tussen, en het is geen super weer geweest, maar zeker toch redelijk wat zon gehad. Vandaag weer eens even gekeken: zwembad thermometer gaf rond de 22 graden aan, dat gaf hij maandagochtend ook aan voordat ik alles monteerde. Lijkt niets te zijn veranderd dus. Bij een van de koepels heb ik de plastickap eens verwijderd, het voelde onder de kap totaal niet warm aan, terwijl hij nu al een hele tijd vol in de zon ligt en het hier net 24 graden schaduwtemperatuur was. In de koepel loopt de waterslang, zo te zien gewoon een zwarte 32mm zwembadslang.

Om eens wat meer precieze info te hebben dacht ik: meten is weten! Ik heb nog een thermometer met een los meetpunt en 2 meter kabel. Die heb ik in de inlaatslang geduwd: 21,7 graden en daarna in de uitlaatslang, dus na de 3 verwarmingskoepels, net voor het water weer het bad in gaat: 22,2 graden. Een halve graad verschil dus.

De pomp draait hier zo'n 12 uur per dag, +/- van 9u - 21u. Als ik gedurende dag, ook aan het einde van de dag, de zwembad thermometer af en toe bekijk zie ik altijd 22 tot max 23 graden, maar dat was voor het plaatsen van de warmtekoepels niet anders.

Mijn conclusie is dan ook dat op dit moment die 3 koepels eigenlijk niet lijken te werken. Lijkt me sterk dat ze "kapot" zijn, want wat kan er kapot aan zijn? Doe ik iets totaal verkeerd? Zijn er hier anderen die ervaringen hebben met dit soort koepels en weten die de in- en uitstroom temperatuurverschillen?

Natuurlijk nog even een foto van de opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSshq6WH94K602Bg8deXueTMGuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxdYXe3xfdbXMZhXVm8pbhOl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:51
@Dreamer-1982 ik ben (nog) geen zwembad verwarming expert, maar heb veel mee gelezen hier.

Ik vermoed dat je koepels wel werken. Een halve graad verschil is opzich oke. Echter denk ik dat je pomp niet snel genoeg al het zwembad water er doorheen krijgt. Hoeveel kuub water zit er in je bad ?

Bedenk ook dat je bad snachts flink afkoelt. De afgelopen nachten waren best koud en dat doet veel met opzet zwembaden. Mijn 2,4 kuub bad was gisteravond 24 graden(alleen solar cover) en vanochtend 18,5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
@Dreamer-1982
Mijn twee tyleenspiralen van 1,5 meter diameter elk doen deze week ook bizar weinig. Het is hier 's nachts vrij koud (12~15 graden) en overdag is de zon niet 100% maar er heerst wel continu een vrij koude wind.
Sinds 20 juli is mijn zwembad 23~24 graden, 18 en 19 juli was het maximale behaald met (maar) 26 graden.
Het ligt dus ook aan het relatief koude weer.

Een 2x4 meter zwembad is een flinke bak water, daar heb je ook best wel wat voor nodig om te verwarmen. Heb je al een solarcover (blauw getint noppenfolie) op het zwembad liggen? Dat isoleert wat beter dan de gewone cover en overdag kun je dat ook als bijverwarming gebruiken, mits je zwembad in de zon staat dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:51
BounceMeister schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:35:
@Dreamer-1982
Mijn twee tyleenspiralen van 1,5 meter diameter elk doen deze week ook bizar weinig. Het is hier 's nachts vrij koud (12~15 graden) en overdag is de zon niet 100% maar er heerst wel continu een vrij koude wind.
Sinds 20 juli is mijn zwembad 23~24 graden, 18 en 19 juli was het maximale behaald met (maar) 26 graden.
Het ligt dus ook aan het relatief koude weer.

Een 2x4 meter zwembad is een flinke bak water, daar heb je ook best wel wat voor nodig om te verwarmen. Heb je al een solarcover (blauw getint noppenfolie) op het zwembad liggen? Dat isoleert wat beter dan de gewone cover en overdag kun je dat ook als bijverwarming gebruiken, mits je zwembad in de zon staat dan.
Ik heb dezelfde ervaring, echter met alleen solar cover. Bij mij duurt het dan wel wat langer voor het weer 23 graden is (einde vd dag) en vorig weekend was het vooral op zondag heerlijk.

Volgend jaar wil ik ook wat met verwarming gaan doen zodat je er toch eerder in kan/gaat. Wat precies weet ik nog niet. Genoeg tijd om uit te zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
@Plenkske: Warmtepomp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
@Plenkske Ok, dus je denkt dat een krachtigere pomp juist voor een warmer bad zou zorgen in mijn opstelling? Er zal ongeveer 6 a 6,5 kuub water in die bad zitten, die buitenmaten van 420 x 220 is vanaf de hoeken gemeten, zover komt het water niet, en hij zit ook niet tot de rand vol.

@BounceMeister Zijn de slangen in je spiralen ook zo dik als bij mij (32mm)? En je schrijft tyleen: bij mij zijn de slangen erin gewoon van hetzelfde kunstof met ribbers als de normale 32mm zwembad slangen, kan dat niet de reden zijn dat deze zo weinig warmte opnemen?

Een kennis van me had het erover dat hij 2 Intex rubber verwarmingsmatten had, en dat dat ongeveer 5 graden verschil maakte, bad is van vergelijkbare afmetingen. Nu zag ik dat bij die rubbermatten de waterkanalen echt veel kleiner zijn dan 32mm, dus lijkt me dat er dan ook meer warmte wordt opgenomen?

Een warmtepomp werkt natuurlijk geweldig, maar ik heb geen zin om zoveel kWh te gebruiken voor de verwarming :P Een optie voor komend jaar is dat ik zelf een flink stuk tyleenslang over de overkapping heen leg, en dan minimaal een meter of 50 slang van max een cm doorsnede, en dan met een extra opvoerpomp (want wanter moet 3 meter omhoog) het daar langzaam doorheen laten stromen. Ik las iemand die zoiets had gemaakt waar de uitstroom temperatuur rond de 50 graden lag, dat verwamt tenminste :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:25
Dreamer-1982 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:02:
Een kennis van me had het erover dat hij 2 Intex rubber verwarmingsmatten had, en dat dat ongeveer 5 graden verschil maakte, bad is van vergelijkbare afmetingen. Nu zag ik dat bij die rubbermatten de waterkanalen echt veel kleiner zijn dan 32mm, dus lijkt me dat er dan ook meer warmte wordt opgenomen?
Dit is juist. Vandaag de matten ook neergelegd want de zon scheen goed - ik heb 2 matten in serie achter elkaar en het verschil tussen aanzuigen en terugvoeren in bad is bij ons 4 graden. Het zijn inderdaad kleinere kanaaltjes waardoor het water goed de warmte van het zwarte plastic op kan nemen.

Het moet alleen vanaf 20 graden begintemp komen, dus echt lekker warm krijg ik het vandaag niet denk ik :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@Dreamer-1982 ik gebruik een zelf gemaakte collector van 32mm vijverslang (30m) die ook in jouw dingen zit en heb ook dergelijke waardes zoals @BounceMeister omschrijft. Het weer helpt niet nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqxZ2p52yDQ5bzFxZSJGZBBGdNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KJFpcKeZT4kisyT3lQJQAAfW.png?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
JB schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:17:
@Dreamer-1982 ik gebruik een zelf gemaakte collector van 32mm vijverslang (30m) die ook in jouw dingen zit en heb ook dergelijke waardes zoals @BounceMeister omschrijft. Het weer helpt niet nu.

[Afbeelding]
Zo, dat is wel gaaf om dat zo uit te kunnen zetten in een grafiek :) En zaterdag gewoon 10 graden erbij, en daarna alleen maar bergafwaarts naar temperaturen zoals wij nu ook hebben. Dus gewoon dikke pech deze week met het weer, nog maar eens wat langer aankijken dan, wellicht komt er later in augustus nog een warme week. Ik weet wel dat in die warme week in juni, toen was het hier ook ruim 30 graden. Ik had het bad toen net opgezet en het water was in een dag of 2 in de middag ook rond de 28 graden, zonder verwarming. Ik verwacht denk ik iets te veel van deze 3 verwarmingskoepels :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Een optie voor komend jaar is dat ik zelf een flink stuk tyleenslang over de overkapping heen leg, en dan minimaal een meter of 50 slang van max een cm doorsnede, en dan met een extra opvoerpomp (want wanter moet 3 meter omhoog) het daar langzaam doorheen laten stromen. Ik las iemand die zoiets had gemaakt waar de uitstroom temperatuur rond de 50 graden lag, dat verwamt tenminste :P
Zwembad verwarmen DIY hebben ze verschillende zelfknutssel dingen.

Zelf ben ik meer een voorstander van kant en klaar (EPDM) op het dak neer leggen..

Het grootste probleem wat mensen snel vergeten is dat nadat het water max warmte heeft opgenomen na bv 3 meter .. het met 47m slang niet "extra" warm word .. het levert alleen maar meer weerstand voor de pomp op.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
vso schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:30:
[...]

Zwembad verwarmen DIY hebben ze verschillende zelfknutssel dingen.

Zelf ben ik meer een voorstander van kant en klaar (EPDM) op het dak neer leggen..

Het grootste probleem wat mensen snel vergeten is dat nadat het water max warmte heeft opgenomen na bv 3 meter .. het met 47m slang niet "extra" warm word .. het levert alleen maar meer weerstand voor de pomp op.
Wat bedoel je met 'max warmte heeft opgenomen'?
Het water blijft toch warmer worden zolang de slang maar warmer is dan het water? Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BeeJee78 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:15:
[...]

Wat bedoel je met 'max warmte heeft opgenomen'?
Het water blijft toch warmer worden zolang de slang maar warmer is dan het water? Of mis ik iets?
je mist wel wat :D iets zereneuzer gezegt .. ja in theorie heb je wel gelijk.

maar zoals ik al aangaf als na 5 meter je water in de leiding de temperatuur bereikt heeft die het op kan nemen wat voegt dan het totaal van 50m slang hebben toe ? 45m is dan overbodig toch of niet ?
Dit geld voor matten,bollen en andere (zonne)verwarmings dingen.

Terwijl als je 10x 5m parallel weet te doen heb je een veel effectievere gebruik van je slang oppervlakte alleen dan krijg je een andere uitdaging kan je genoeg water verdelen over 10 slangen ..

als iemand de berekening weet van slangmaat (38mm in) met een pomp van 5.67Liter per minuut en verdelen over bv 8mm (epdm) slangetjes dan kan je de berekening ook toepassen op elk ander situatie.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
vso schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:25:
[...]

je mist wel wat :D iets zereneuzer gezegt .. ja in theorie heb je wel gelijk.

maar zoals ik al aangaf als na 5 meter je water in de leiding de temperatuur bereikt heeft die het op kan nemen wat voegt dan het totaal van 50m slang hebben toe ? 45m is dan overbodig toch of niet ?
Dit geld voor matten,bollen en andere (zonne)verwarmings dingen.

Terwijl als je 10x 5m parallel weet te doen heb je een veel effectievere gebruik van je slang oppervlakte alleen dan krijg je een andere uitdaging kan je genoeg water verdelen over 10 slangen ..

als iemand de berekening weet van slangmaat (38mm in) met een pomp van 5.67Liter per minuut en verdelen over bv 8mm (epdm) slangetjes dan kan je de berekening ook toepassen op elk ander situatie.
Ik snap wat je zegt alleen snap ik de conclusie dat ie na 5 meter z'n maximale temperatuur heeft bereikt niet. Weet je dit zeker of is dit een aanname?

EPDM kanaaltjes zijn veel kleiner dus daar zou je in theorie na 1 of 2 meter al de maximale warmte opname bereikt hebben, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BeeJee78 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:47:
[...]

Ik snap wat je zegt alleen snap ik de conclusie dat ie na 5 meter z'n maximale temperatuur heeft bereikt niet. Weet je dit zeker of is dit een aanname?

EPDM kanaaltjes zijn veel kleiner dus daar zou je in theorie na 1 of 2 meter al de maximale warmte opname bereikt hebben, toch?
Vraag je me nu om met veranderd weer, diverse pompen en verschillende materialen een feit te noemen (feit = exacte maat/afstand enzv) ? nee toch ?

Your Milage May Vary (YMMV) zoals de americanen zo mooi zeggen in dit geval wel van toepassing

ik durf wel te stellen dat 1 tot 10m wel de max is voor 6mm tot 20mm wat een "handige" afstand is .. uitgaande van een volle zonnesterkte zonder wind.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:25
Warmer dan de mat gaat het water natuurlijk niet worden. En ik moet vso gelijk geven: mijn solar matten voelen wel "lekker warm" aan, ongeveer de temp die eruit komt schat ik. En als het water eenmaal die temp heeft, gaat het niet meer warmer worden - ongeacht hoever je het door de mat duwt.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
...

@BounceMeister Zijn de slangen in je spiralen ook zo dik als bij mij (32mm)? En je schrijft tyleen: bij mij zijn de slangen erin gewoon van hetzelfde kunstof met ribbers als de normale 32mm zwembad slangen, kan dat niet de reden zijn dat deze zo weinig warmte opnemen?
...
Ik heb tyleenbuis van 20mm diameter en 2,2mm wanddikte.
Die solarbollen die je kant en klaar kunt kopen, hebben ook vijverslang van binnen, dus dat zal op zich geen slecht idee zijn. Ik denk dat het oppervlak het meeste uitmaakt qua performance. Welke soort slang je vervolgens gebruikt, valt wat mij betreft onder finetunen. Ik verwacht eerlijk gezegd niet zat je 2x zoveel vermogen uit dezelfde oppervlakte gaat halen met 16mm tyleen i.p.v. 32mm vijverslang. Ik kan het helaas niet voor je uitrekenen, omdat er nogal wat factoren bij komen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
Hmmbob schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:16:
Warmer dan de mat gaat het water natuurlijk niet worden. En ik moet vso gelijk geven: mijn solar matten voelen wel "lekker warm" aan, ongeveer de temp die eruit komt schat ik. En als het water eenmaal die temp heeft, gaat het niet meer warmer worden - ongeacht hoever je het door de mat duwt.
Ja je matten voelen uiteraard net zo warm als het water omdat de mat wordt afgekoeld door het koude water. Heb je wel eens een lege mat in de zon gelegd? Die kan je bijna niet aanraken zo heet. Zolang het water niet zo heet is, is de max temperatuur nog niet bereikt lijkt me en kan je dus met meer meters wel degelijk meer warmte maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@BeeJee78 waarom lege mat ? gevuld met stilstaand water wordt dit net zo warm

De zon of andere verwarming(vuur oid) draagt x hoeveelheid energie over aan het water dat er doorheen stroomt zeg dat "hitte blijft constant" .. deze overdracht van warmte is dan ook constant .. hoe hard/zacht de vloeistof ook stroomt. kortom een warmte wisselaar.

- dus de liters per minuut heeft geen invloed.

maar omdat je ipv 20liters per minuut naar 2000 liter per minuut gaat zal het verschil van temperatuur (delta T(emperatuur) verschillen van hoe dit aanvoelt .. maar omdat de verwarming niet verandert .. zal in beide gevallen het water opwarmen.

ik kan je vertellen dat bij mijn PVC (straks EPDM) mat het verschil van 4.5m3 per uur (ZFP op filter stand) en zeg 6m3 (ZFP op circulatie stand) de opwarming maar 1 meter "beter" word.

De afstand die het water aflegt door de PVC mat is 12m en ik zie de afkoeling door dat mijn mat met "koudweer" strak tegen het dak ligt en goeie opwarming "opbolt' .. alleen de eerste 3 tot 4 meter ligt dus vlak tegen het dak .. als ik water eroverheen stroom.. (dit heeft meer oorzaken) maar even ter illustratie.

Als ik dit parallel zou leggen (2x 6m) zou ik 50% effectievere verwarming hebben, als de overige zaken gelijk blijven.

je zou zeggen hoe heter hoe beter .. .. maar dat is dus niet zo
ook
als de mat in het "begin" afkoelt (eerste 3m bijvoorbeeld) dan pakt de rest v.d mat (12m) de verwarming op . maar ook dit is geen waar .. zelfs op een relatief zonnige dag (niet te warm) is de mat maar 50% effectief (12m)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:28
BeeJee78 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:16:
[...]

Ja je matten voelen uiteraard net zo warm als het water omdat de mat wordt afgekoeld door het koude water. Heb je wel eens een lege mat in de zon gelegd? Die kan je bijna niet aanraken zo heet. Zolang het water niet zo heet is, is de max temperatuur nog niet bereikt lijkt me en kan je dus met meer meters wel degelijk meer warmte maken.
Het klopt dat het water nog steeds zal opwarmen, maar het punt is dat koud water makkelijker warmte opneemt dan warm water. Dus als in de eerste 5 meter je (langzaam stromende) water al 4 graden is opgewarmd, zal in de 50 meter erna het water steeds minder efficiënt warmte opnemen.

Daarom wordt in dit topic ook regelmatig genoemd dat je solarmatten het efficiëntst werken wanneer het water wat eruit komt slechts een halve graad warmer is dan het water wat erin gaat. Het is efficiënter om veel water (snelle doorstroom) een halve graad op te warmen, dan weinig water (langzame doorstroom) zeg 4 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Ja dat het efficiënter kan ben ik helemaal met jullie eens maar dat er na een paar meter helemaal niks meer gebeurt is ook weer niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Gaan we uit van 6 of 8 mm buis diameter

In warmte overdracht. warmteoverdrachtscoefficient zoals het heet is voor epdm / PVC is dit nagenoeg gelijk 0,17 voor tyleen nog niet gevonden.

ik denk dat je met wind of zonder wind (kozijn eromheen en glas erboven) een grotere impact heeft op de afstand ..

ik durf mijn hand er wel voor in het vuur te steken dat op een goeie zonnige dag deze buizen niet langer hoeven te zijn dan 6 meter de rest is "verlies" ..

Verlies wederom moet je wel met een "maar" nemen het is zo erg situatie afhankelijk, dus je water verdeling moet wel optimaal kunnen zijn..

maar goed mijn punt was "te lang" .. en in meeste gevallen zie ik in dit topic mensen die met EPDM werken dit beter doen dan ondergetekende

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyzut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 25-06 12:30
Dreamer-1982 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:08:
Klein vraagje aan de zwembad experts hier :)

Dit jaar voor het eerst ook een zwembad opgezet, standaard Intex 420x220 opzetzwembad. Om het water wat warmer te krijgen heb ik afgelopen maandag via marktplaats in de buurt 3 warmtekoepels gekocht, en deze aan de uitstroomzijde van de pomp aangesloten....
Ten eerste denk ik dat je met dit formaat bad bij lange na niet genoeg hebt aan deze warmtekoepels met enigszins wisselvallig weer. De diameter van de slangen lijken me te groot om in korte tijd hoog rendement te krijgen. Geen wetenschap, maar puur m'n gevoel. Aan de flow zal het in deze opstelling niet liggen.

Heb op mijn bad 1 spiraal tyleen Ø16 van 50m1 liggen in een houten bak met glazen afdekking, zowel bak als zwembad staat een uurtje of 9 in de zon (als ie schijnt ;) ). Het bad is een Ø305, maar is niet helemaal gevuld. Ik schat een inhoud van zo'n 2,5 a 3m3. Heb hem deze week qua temperatuur rond de 28-30 graden hangen. Op een zonnige dag ga ik er vlot een graad of 4-6 op vooruit, maar mijn bad is qua waterinhoud niet te vergelijken met jouw situatie.

De kunst zit hem ook in het proberen de warmte er zoveel mogelijk in te houden. Valt met een opzet zwembad niet mee, maar alle beetjes helpen. Ik heb dit jaar voor het eerst een solar zeil (bubbeltjesplastic) op het water liggen en de onderzijde voorzien van 20mm tempex isolatie en merk zeker wel verschil dat het minder afkoelt. Ook met het solar zeil erop warmt het water sneller op. Eind van de dag zit er voor het mengen behoorlijk verschil in de temperatuur bovenin en onderin. Moet je zwembad natuurlijk wel in de zon staan :).

Kortom, in jouw geval zou mijn bescheiden advies zijn solarzeil erop, capaciteit van je zonnecollector vergroten en volgend jaar onderzijde isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
mikeyzut schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:01:
[...]

Ten eerste denk ik dat je met dit formaat bad bij lange na niet genoeg hebt aan deze warmtekoepels met enigszins wisselvallig weer. De diameter van de slangen lijken me te groot om in korte tijd hoog rendement te krijgen. Geen wetenschap, maar puur m'n gevoel. Aan de flow zal het in deze opstelling niet liggen.

Heb op mijn bad 1 spiraal tyleen Ø16 van 50m1 liggen in een houten bak met glazen afdekking, zowel bak als zwembad staat een uurtje of 9 in de zon (als ie schijnt ;) ). Het bad is een Ø305, maar is niet helemaal gevuld. Ik schat een inhoud van zo'n 2,5 a 3m3. Heb hem deze week qua temperatuur rond de 28-30 graden hangen. Op een zonnige dag ga ik er vlot een graad of 4-6 op vooruit, maar mijn bad is qua waterinhoud niet te vergelijken met jouw situatie.

De kunst zit hem ook in het proberen de warmte er zoveel mogelijk in te houden. Valt met een opzet zwembad niet mee, maar alle beetjes helpen. Ik heb dit jaar voor het eerst een solar zeil (bubbeltjesplastic) op het water liggen en de onderzijde voorzien van 20mm tempex isolatie en merk zeker wel verschil dat het minder afkoelt. Ook met het solar zeil erop warmt het water sneller op. Eind van de dag zit er voor het mengen behoorlijk verschil in de temperatuur bovenin en onderin. Moet je zwembad natuurlijk wel in de zon staan :).

Kortom, in jouw geval zou mijn bescheiden advies zijn solarzeil erop, capaciteit van je zonnecollector vergroten en volgend jaar onderzijde isoleren.
Wij zijn er al lang overuit .. hier .. een groot gedeelte van je warmte verlies gaat omhoog
een AG isoleren heeft relatief weinig nut/zin.

per kuub een m2 verwarmings oppervlak is wel handig.

tja 50m (1 spiraal) of meerdere verwarmings units achter elkaar in serie is niet de meest ideale opzet. je kan beter meer in parallel doen.

3 bollen voor een 9m3 bad tja .. 1/3de van de benodigde verwarmings capaciteit. grof gezegd.
al zou het optimaal in de zon liggen zou je 18-20 graden bad hebben zou 25 graden wel "max" zijn .. na 10 uur verwarmen ..om een gevoel erbij te geven. (je zou beter/slechter kunnen presteren)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGrandoNeuso
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:38
vso schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:05:
[...]

Wij zijn er al lang overuit .. hier .. een groot gedeelte van je warmte verlies gaat omhoog
een AG isoleren heeft relatief weinig nut/zin.

per kuub een m2 verwarmings oppervlak is wel handig.

tja 50m (1 spiraal) of meerdere verwarmings units achter elkaar in serie is niet de meest ideale opzet. je kan beter meer in parallel doen.

3 bollen voor een 9m3 bad tja .. 1/3de van de benodigde verwarmings capaciteit. grof gezegd.
al zou het optimaal in de zon liggen zou je 18-20 graden bad hebben zou 25 graden wel "max" zijn .. na 10 uur verwarmen ..om een gevoel erbij te geven. (je zou beter/slechter kunnen presteren)
Heb mijn AG dit jaar geïsoleerd. Het zwembad lijkt minder af te koelen in de nacht (2gr), maar echt harde vergelijkingen met voorgaande jaren heb ik niet. Ben niet zo van de statistieken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLzVdSrT_XQUczYw3BFpLWzaZPw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EezmzG4EcQ4beq6CtUA1XF1K.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ElGrandoNeuso schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:27:
[...]

Heb mijn AG dit jaar geïsoleerd. Het zwembad lijkt minder af te koelen in de nacht (2gr), maar echt harde vergelijkingen met voorgaande jaren heb ik niet. Ben niet zo van de statistieken :)

[Afbeelding]
is het een AG ingegraven of echt AG .. wat is je isolatie middel .. en hoe verwarm je het ?
wanneer dek je het af ?

ik denk tenzij je een esp oid ertegen aan mikt, niemand van ons met de thermometer 24x7 erbij staat :+

ik woon meer bij de zee (westen) als je in het oosten woont zijn dat al weer andere weers omstandigheden ..

een m2 zonne verwarming per m3 water is natuurlijk een makkelijk iets om te onthouden .. met mijn eigen verkeerd aangelegde zonneverwarming krijg ik het zwembad ook wel naar 35 graden bv .. (lees te warm om er nog "lekker" in te zitten .. dan is dan weer lekker van 00:00 tot 02:00 :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
mikeyzut schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:01:
[...]

Bedankt voor de tips, en de rest ook die allemaal hebben gereageerd :). Ik heb voor nu even 2 koepels afgekoppeld, de flow is dan veel beter en ik heb niet het idee dat de opwarming veel minder is. Krijg wel het idee dat de EPDM matten, of de zwemgemaakte tyleen spiralen (van dus zomaar 50m dunnere slang) echt veel beter werken dan deze koepels, volgens mij zijn de kunstof 32mm slangen gewoon te dik om echt lekker warmte op te nemen. Voor volgens jaar wil ik het platte dak van de overkapping gaan gebruiken. Extra pomp (krachtige vijverpomp ofzo) die ik achter een flow schakelaar zet, als dan de zon schijnt kan ik die pomp aanzetten en het watercircuit omleiden via het dak. Even kijken wat ik daar precies ga doen, want die spiralen maken ziet er uit als een hoop werk :P Wellicht koop ik eerst eens 6 van die EPDM matten, zag al sites waar je die voor 2 tientjes per stuk hebt (nu uiteraard uitverkocht). Als ik die dan of 6 parallel zet, of 3 x parallel per 2 stuks serieel en dan zorgen dat de flow voldoende is dan zou dat flink wat meer rendement moeten halen.

Welke pomp zouden jullie hiervoor aanraden? (eventueel merk/type of link naar webshop, ga ik vast een lijstje bouwen van spullen voor volgend jaar en dat allemaal in de winter aanschaffen :))

Voor de onderkant 2cm piepschuim klinkt ook als een goed idee: is het niet erg dat het bad dan 2 cm hoger staat? Want nu staat alles mooi strak zoals het ontworpen is.

Voor een zonneafdekzeil had ik al even gekeken, zag zo snel niets deze maat: weet iemand een site waar ze die hebben voor mijn zwembad voor een redelijke prijs? En helpt zo'n mat ook als extra isolatie voor in de nacht? Want dan laat ik die erop liggen en dek ik hem daarover nog toe met de originel Intex afdekmat die over de hoeken gaat. Die gaat er nu ook altijd op als het zwembad niet meer gebruikt wordt, blijft het zwembad mooi schoon en zou ook algengroei tegen moeten gaan. Moet zeggen dat het water hier in perfecte conditie is (nu al een week of 6) en ik heb geen chloor choc gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dreamer-1982 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 21:49:
[...]

Bedankt voor de tips, en de rest ook die allemaal hebben gereageerd :). Ik heb voor nu even 2 koepels afgekoppeld, de flow is dan veel beter en ik heb niet het idee dat de opwarming veel minder is. Krijg wel het idee dat de EPDM matten, of de zwemgemaakte tyleen spiralen (van dus zomaar 50m dunnere slang) echt veel beter werken dan deze koepels, volgens mij zijn de kunstof 32mm slangen gewoon te dik om echt lekker warmte op te nemen. Voor volgens jaar wil ik het platte dak van de overkapping gaan gebruiken. Extra pomp (krachtige vijverpomp ofzo) die ik achter een flow schakelaar zet, als dan de zon schijnt kan ik die pomp aanzetten en het watercircuit omleiden via het dak. Even kijken wat ik daar precies ga doen, want die spiralen maken ziet er uit als een hoop werk :P Wellicht koop ik eerst eens 6 van die EPDM matten, zag al sites waar je die voor 2 tientjes per stuk hebt (nu uiteraard uitverkocht). Als ik die dan of 6 parallel zet, of 3 x parallel per 2 stuks serieel en dan zorgen dat de flow voldoende is dan zou dat flink wat meer rendement moeten halen.

Welke pomp zouden jullie hiervoor aanraden? (eventueel merk/type of link naar webshop, ga ik vast een lijstje bouwen van spullen voor volgend jaar en dat allemaal in de winter aanschaffen :))

Voor de onderkant 2cm piepschuim klinkt ook als een goed idee: is het niet erg dat het bad dan 2 cm hoger staat? Want nu staat alles mooi strak zoals het ontworpen is.

Voor een zonneafdekzeil had ik al even gekeken, zag zo snel niets deze maat: weet iemand een site waar ze die hebben voor mijn zwembad voor een redelijke prijs? En helpt zo'n mat ook als extra isolatie voor in de nacht? Want dan laat ik die erop liggen en dek ik hem daarover nog toe met de originel Intex afdekmat die over de hoeken gaat. Die gaat er nu ook altijd op als het zwembad niet meer gebruikt wordt, blijft het zwembad mooi schoon en zou ook algengroei tegen moeten gaan. Moet zeggen dat het water hier in perfecte conditie is (nu al een week of 6) en ik heb geen chloor choc gedaan.
Contact ABCzwembadshop.nl .. zeg je dak oppervlakte (zonder rand DUH) .. vraag welke mat ze aanraden en de bijbehorende pomp .. (niet over bollen beginnen of in combinatie met)

ps ik zou je bollen niet weg doen, beter teveel dan te weinig.. maar doe ze met splitsing + kraan --> bol/epdm ofzo
en een bypass voor je gehele zonne opzet.
dus epdm en elke bol is "parallel' aan het eind voeg je alles weer samen.
Bij epdm ga je niet dezelfde kant In en uit .. dus IN is links en uit is rechts ..

Zoek anders ff op @Koffie hij heeft een iets groter dak met EPDM mat .. zoiets zou je ook beter doen.
hij heeft vaak genoeg de foto van zijn dak gepost .

Denk dat je met een 6m3 zfp wel toekomt .. 8 kan ook nog .. met een 9 kuub bad is 10m3 zfp wellicht overkill immers om te verwarmen staat je pomp toch 10 uur per dag aan die dagen dat je niet verwarmt kan je ook 4 uur je 6m3 aanzetten met zonnemeuk op bypass stand.

opvoer hoogt is van de 4m3 ..3meter de rest is 5m hoogte maar het is waard om die altijd te dubbel checken ..

ps let op welke pomp je aanschaft met LED drukknopjes en andere meuk moet je een "switchbot" toepassen de wat "dommere" pompen kan dat simper met KAKU ..

ook hier is op switchbot/kaku in dit topic veel te vinden

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
vso schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:35:
[...]

Contact ABCzwembadshop.nl .. zeg je dak oppervlakte (zonder rand DUH) .. vraag welke mat ze aanraden en de bijbehorende pomp .. (niet over bollen beginnen of in combinatie met)

ps ik zou je bollen niet weg doen, beter teveel dan te weinig.. maar doe ze met splitsing + kraan --> bol/epdm ofzo
en een bypass voor je gehele zonne opzet.
dus epdm en elke bol is "parallel' aan het eind voeg je alles weer samen.
Bij epdm ga je niet dezelfde kant In en uit .. dus IN is links en uit is rechts ..

Zoek anders ff op @Koffie hij heeft een iets groter dak met EPDM mat .. zoiets zou je ook beter doen.
hij heeft vaak genoeg de foto van zijn dak gepost .

Denk dat je met een 6m3 zfp wel toekomt .. 8 kan ook nog .. met een 9 kuub bad is 10m3 zfp wellicht overkill immers om te verwarmen staat je pomp toch 10 uur per dag aan die dagen dat je niet verwarmt kan je ook 4 uur je 6m3 aanzetten met zonnemeuk op bypass stand.

opvoer hoogt is van de 4m3 ..3meter de rest is 5m hoogte maar het is waard om die altijd te dubbel checken ..

ps let op welke pomp je aanschaft met LED drukknopjes en andere meuk moet je een "switchbot" toepassen de wat "dommere" pompen kan dat simper met KAKU ..

ook hier is op switchbot/kaku in dit topic veel te vinden
Bedankt daar kan ik wat mee! Dat switchbot/led drukknopjes/kaku zegt me niets, maar ik zal er eens over gaan lezen. Ik dacht dat de pomp net als de Intex pomp gewoon in het stopcontact gaat en dan gaat ie aan, had ik er zelf wel een aan uitschakelaar omheen gemaakt, dat als ik de klep openzet richting zonnedak dan de pomp even aan en gaan met die banaan.

Het bad heeft overigens geen 10m3 maar 6 tot 6,5m3, scheelt weer wat :P

Ook wel een goed idee om de bollen met de EPDM matten te combineren inderdaad!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Dreamer-1982 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:45:
[...]

Bedankt daar kan ik wat mee! Dat switchbot/led drukknopjes/kaku zegt me niets, maar ik zal er eens over gaan lezen. Ik dacht dat de pomp net als de Intex pomp gewoon in het stopcontact gaat en dan gaat ie aan, had ik er zelf wel een aan uitschakelaar omheen gemaakt, dat als ik de klep openzet richting zonnedak dan de pomp even aan en gaan met die banaan.
Bij pompen met drukknopjes om in te schakelen is dat dus niet het geval (stekker erin -> gaat aan). Komt omdat je ze handmatig in moet schakelen. Hier bestaat een switchbot voor, deze kan voor jou op het knopje drukken. Er zijn ook oude versies zonder drukknopjes, dan is het stekker erin en gaan, maar dan loop je vaak weer tegen de RCD aan, de stekker met randaarde. De meeste hiervan schakelen uit bij stroomonderbreking/uitval. Daarvoor kun je het snoer na de RCD onderbreken en contra-stekkers aanbrengen.

Pagina: 1 ... 48 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.