Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 52 Laatste
Acties:
  • 448.483 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:52
john n schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:45:
Hallo Allen,

Afgelopen weken heb ik mij bezig gehouden met het ingraven van een klein badje (3x2x1,5m), groter kan niet i.v.m. de beperkte ruimte in de tuin.

de opstelling: bad met 8m3 water, aangesloten op een zoutwatersysteem en ZFP met WP en solarmatten.

De WP wordt alleen gebruikt in het voorjaar en/of najaar. In de zomer maak ik gebruik van de solarmatten en deze verwarmen het bad prima (tot 34graden is geen probleem). De matten liggen op het dak van de aanbouwm, zo een kleine 3 meter boven de ZFP. De Pomp heeft hier geen moeite mee.

Komende week wordt er nog een stavenafdekking geïnstalleerd en dan hoop ik verder op mooi weer.

Voor de liefhebbers bijgevoegd een aantal foto's, vragen/opmerkingen zijn meer dan welkom
...
NIce, maar ben je niet bang dat een van de kinderen (gezien het speeldgoed) eens rechtstreeks het water in wandelt?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCF1908
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-11-2020
Hmmbob schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:20:
[...]

NIce, maar ben je niet bang dat een van de kinderen (gezien het speeldgoed) eens rechtstreeks het water in wandelt?
Das met een staven afdekking toch niet mogelijk, daar kan (zeker een kind) niemand invallen lijkt me. Wanneer het bad niet afgedekt is ben je er ten alle tijden bij, in geval met kinderen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Oeps, helemaal over die stavenafdekking heen gelezen :X }:O

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• john n
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-11-2022
Dit is een polypropyleen bad. Deze staat inderdaad op een betonnen fundamentje, in feite is dat niet nodig maar ik wil gewoon zeker weten dat het niet verzakt. Kosten van het bad met inspuitend, skimmer en verlichting ongeveer €4K. Daar komt dan nog bij de zfp, elektrolyse, warmtepomp, solarmatten en een hoop materiaal om alles aan te sluiten/ in te graven en het afvoeren van 16m3 grond.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4z3qPQ8o8574Cv4aiajnuJEbSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHzH1sO9gICv55LFK9OZxbdM.jpg?f=fotoalbum_large
Daarnaast hebben we ook nog gekozen voor een ombouw rondom het technische deel en een nieuw terras. Wel alles zelf gemaakt/gedaan dus dat scheelt in de kosten.Eventueel is een vlonder over het bad heen gemakkelijk te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:19
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren een solarmat van 4 meter op het platte dak gelegd.
Zandfilterpomp is een 4 kuub Intex pomp met filterballen van Aqualoon.

Nu is het lekker zonnig en heb ik de temperatuur gemeten. Invoer is 23, uitvoer is 24. Dat lijkt me veel te weinig.

De mat bestaat uit 2 stukken. Eerst heen, dan terug zodat de slangen aan dezelfde kant zijn aangesloten. In het midden zit een ring waar ook nog water doorheen stroomt zodat de druk niet te hoog kan worden. Ik heb echter het idee dat hier veel te veel water door heen gaat. Ik heb op het einde de dop er eens afgedraaid, maar er komt nauwelijks water uit.

Wat is verstandig? Het gaatje kleiner maken? Of helemaal dicht? Of op een andere manier aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
john n schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:52:
Dit is een polypropyleen bad. Deze staat inderdaad op een betonnen fundamentje, in feite is dat niet nodig maar ik wil gewoon zeker weten dat het niet verzakt. Kosten van het bad met inspuitend, skimmer en verlichting ongeveer €4K. Daar komt dan nog bij de zfp, elektrolyse, warmtepomp, solarmatten en een hoop materiaal om alles aan te sluiten/ in te graven en het afvoeren van 16m3 grond.[Afbeelding]
Daarnaast hebben we ook nog gekozen voor een ombouw rondom het technische deel en een nieuw terras. Wel alles zelf gemaakt/gedaan dus dat scheelt in de kosten.Eventueel is een vlonder over het bad heen gemakkelijk te realiseren.
dat valt nog wel mee kwa prijs .. (jammer dat ik niet kan) .. verwachte dubbele oid

16m3 grond .. tja .. ach :) dat stort je toch zo ff weg :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Flappie schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:56:
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren een solarmat van 4 meter op het platte dak gelegd.
Zandfilterpomp is een 4 kuub Intex pomp met filterballen van Aqualoon.

Nu is het lekker zonnig en heb ik de temperatuur gemeten. Invoer is 23, uitvoer is 24. Dat lijkt me veel te weinig.

De mat bestaat uit 2 stukken. Eerst heen, dan terug zodat de slangen aan dezelfde kant zijn aangesloten. In het midden zit een ring waar ook nog water doorheen stroomt zodat de druk niet te hoog kan worden. Ik heb echter het idee dat hier veel te veel water door heen gaat. Ik heb op het einde de dop er eens afgedraaid, maar er komt nauwelijks water uit.

Wat is verstandig? Het gaatje kleiner maken? Of helemaal dicht? Of op een andere manier aansluiten?
Wat voor mat is het? Ik gok epdm? Hoe/waarmee is alles aangesloten? Misschien kun je een foto plaatsen?
Die ene graad verschil hoeft niet slecht te zijn, als er maar veel doorstroming is. Ik begrijp dat dat helaas niet het geval is. Dan is het dus tijd om te kijken waardoor dat komt.
Momenteel is de buitentemperatuur vrij laag, samen met wat wind zorgt dat voor minder goede prestaties, dus ik zou niet al te rigoureus wijzigingen aanbrengen, maar eerst goed onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Vandaag ook voor eerst met de solarmatten test gedraaid en wat gemeten en geprobeerd.
Om 9:00 begonnen met 17,9 C. Zit om 14:30 op 29 C. (Klein bad 😉)
Verschil in en uit is ca. 0,5 tot Max 1,3 C. Bewolkt vd. Zonnig.
Wat is beter om te knijpen via de bypass? In of uitgaande flow. Verwacht als de flow wat minder wordt de delta eigenlijk hoger moet kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:11
Kingsolo schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:47:
Vandaag ook voor eerst met de solarmatten test gedraaid en wat gemeten en geprobeerd.
Om 9:00 begonnen met 17,9 C. Zit om 14:30 op 29 C. (Klein bad 😉)
Verschil in en uit is ca. 0,5 tot Max 1,3 C. Bewolkt vd. Zonnig.
Wat is beter om te knijpen via de bypass? In of uitgaande flow. Verwacht als de flow wat minder wordt de delta eigenlijk hoger moet kunnen worden.
ik zou eerder druk maken dat het niet te heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hallo Allen,

Afgelopen weken heb ik mij bezig gehouden met het ingraven van een klein badje (3x2x1,5m), groter kan niet i.v.m. de beperkte ruimte in de tuin.

de opstelling: bad met 8m3 water, aangesloten op een zoutwatersysteem en ZFP met WP en solarmatten.

De WP wordt alleen gebruikt in het voorjaar en/of najaar. In de zomer maak ik gebruik van de solarmatten en deze verwarmen het bad prima (tot 34graden is geen probleem). De matten liggen op het dak van de aanbouwm, zo een kleine 3 meter boven de ZFP. De Pomp heeft hier geen moeite mee.

Komende week wordt er nog een stavenafdekking geïnstalleerd en dan hoop ik verder op mooi weer.

Voor de liefhebbers bijgevoegd een aantal foto's, vragen/opmerkingen zijn meer dan welkom
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Very nice! :Y)
Ik snap alleen de positionering van je WP niet helemaal :? Lijkt ook alsof je deze ook nog eens in een ombouw hebt gezet?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 09:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-rbnZdBTC7nBNLJ7HSCZwV3A80=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7lP7ZjCuAPwHjjlBFtEmorZ8.png?f=user_large

Hier de home assistant automation. 3 DS180B20s, 1 in het water, 1 onder de EPDM mat bij invoer en 1 onder de mat bij uitvoer (IN en OUT meten dus niet de water temp direct).

Om er nou voor te zorgen dat dit volledig hands-off is heb ik 't zo gedaan:

- script voor het inschakelen van de zigbee power plug van de pomp + het indrukken van de pomp knop via een switchbot (toggle)
- script voor het uitschakelen van de zigbee power plug van de pomp
- template switch om bovenstaande 2 aan te sturen
- generic thermostat die de template switch aan of uit zet o.b.v. de ingestelde en gemeten temp
- 2 automations die de generic thermostat zelf aan of uit schakelen op basis van het temperatuurverschil tussen water en solar OUT (moet 1 graden hoger zijn dan watertemp), op een 2 minuten interval.

De automations staan default uit. Als ik dan wil dat ie de temp automatisch regelt, schakel ik ze beide in en zet ik de gewenste watertemp. Wil ik het niet, schakel ik de automations en de thermostat uit en doet ie verder niks. E.e.a. kan ook handmatig natuurlijk.

Eventueel nog uit te breiden naar een dualmode generic thermostat zodat ik 'm in de nacht op cool stand kan gaan zetten, maar dan moet t eerst weer ff een tijdje echt zomer worden. Voor nu is dit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john n
@Koffie
Inderdaad deze staat in de ombouw, nee inderdaad niet ideaal mbt het beste rendement. Echter het oog wil ook wat, ik vind dat rendementsverlies minder erg dan dat er continu een wp in het zicht staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
john n schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:54:
@Koffie
Inderdaad deze staat in de ombouw, nee inderdaad niet ideaal mbt het beste rendement. Echter het oog wil ook wat, ik vind dat rendementsverlies minder erg dan dat er continu een wp in het zicht staat
Maar is je tuin niet zo erg "vol" .. ? ik weet niet goed /wat ik me voor moet gaan stellen met "overdekking"

maar is dit iets waar je straks 500kg of 1000kg op kan zetten ofzo ?? zodat je de oppervlakte wanneer gesloten nog bruikbaar is ? en wat kost dat geintje dan ? :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john n
@vso ik snap je vraag eerlijk gezegd niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
Koffie schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:01:
Boehoe! :/

Mijn temp sensors stopten er vanochtend spontaan mee. Gewoon floep weg. Ik verwacht een wiring issue want het is de meest oude kabel in mijn systeem en is al 4 keer verandere en her-ver-verleng oid.
Aangezien ik gisteravond toch bezig was met aparte relais voor de zwembad LED lampen (ze liepen niet meer in sync) EN ik een 2-channel relais tussen mijn SWG wil zetten om de polariteit te wijzigen .... vanmiddag de boel maar weer eens volledig overhoop halen en een mini-redesign van mijn wiring en aansluiting. Ik had meer loze kabels tussen zwembad put en controlbox liggen dan ik dacht dus ik moet een eind komen gok.

In het ergste geval meteen die DS18B20's vervangen, maar omdat die dus in een losse huls zitten is dat piece of cake, maar ik verwacht echt een wiring issue.
Ik heb inmiddels ook al twee defecte, 3 weken geleden had een DS18B20 spontaan 0.00C als waarde, niet maar aan de gang te krijgen, en nu is inmiddels een tweede die af en toe 0.00C registreert maar wel weer terugkomt... Ik heb de aansluitingen gemeten en ik zie keurig een vlakke 3.3V als voeding. Ik las dat er heel veel namaak op de markt is. Wellicht dat het daardoor kan zijn dat 2 stuks kort achter elkaar problemen vertonen.

Edit: bij @Koffie was het slechts bekabeling die niet goed was las ik later, Fibaro schrijft geen pullup weerstanden voor tussen Data en +, toch maar eens ertussen solderen. Doen jullie die weerstanden tussen elke sensor of gewoon 1 tussen + en de datalijn?

Meer mensen die dit weleens meegemaakt hebben?

[ Voor 8% gewijzigd door Ljsvv op 12-07-2020 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
john n schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:42:
@vso ik snap je vraag eerlijk gezegd niet?
ik wil weten hoe je het zwembad afdekt en hoeveel "gewicht" op die afdekking kan staan

foto's oid helpen bij je uitleg :)

Ik zit zelf ook aan een zwembad te denken in de grond . .ben benieuwd hoe jij dat doet ..

andere vraag is waarom is je zwembad niet geisoleerd ? ..

[ Voor 28% gewijzigd door vso op 12-07-2020 23:48 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john n
@vso er komt een stavenafdekking die tot ruim 100kg kan dragen, daar deze komende week geleverd wordt zal ik dan een foto plaatsen. Kosten ong.€700

Het uitgraven ging bij mij per hand, een mini graver komt niet tot in de tuin. Het graafwerk is dan ook zonder veel marge gedaan, isolatie maakte dit alleen maar meer werk en 8m3 water is met de solarmatten in no time opgewarmd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
john n schreef op zondag 12 juli 2020 @ 23:58:
@vso er komt een stavenafdekking die tot ruim 100kg kan dragen, daar deze komende week geleverd wordt zal ik dan een foto plaatsen. Kosten ong.€700

Het uitgraven ging bij mij per hand, een mini graver komt niet tot in de tuin. Het graafwerk is dan ook zonder veel marge gedaan, isolatie maakte dit alleen maar meer werk en 8m3 water is met de solarmatten in no time opgewarmd
ik heb mijn tuin van ~77m2 (150m3 met de hand) uitgegraven dus .. ;)
FYI mijn zwembad zou 3x5 worden ofzo ..
ik kon ook geen minigraver erin .. nu dat de voordeur van 80 naar 90 cm gaat kan dat misschien wel ..achtertuin is schuifpui dus dat is geen issue.

Waarom "maar" 100kg? .. ik zit te denken aan 500 tot 1.000kg oid .. mijn redenatie is dat ik minimaal tuinverlies wil hebben of "bang" dat kinderen/volwassen in het zwembad vallen .

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 13-07-2020 00:05 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2022
john n schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:52:
Dit is een polypropyleen bad. Deze staat inderdaad op een betonnen fundamentje, in feite is dat niet nodig maar ik wil gewoon zeker weten dat het niet verzakt. Kosten van het bad met inspuitend, skimmer en verlichting ongeveer €4K. Daar komt dan nog bij de zfp, elektrolyse, warmtepomp, solarmatten en een hoop materiaal om alles aan te sluiten/ in te graven en het afvoeren van 16m3 grond.[Afbeelding]
Waar heb je hem gekocht zit er ook aan te denken !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• john n
@ Maurice 2020

JDL kunststoffen in Waalwijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ljsvv schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:50:
[...]

Ik heb inmiddels ook al twee defecte, 3 weken geleden had een DS18B20 spontaan 0.00C als waarde, niet maar aan de gang te krijgen, en nu is inmiddels een tweede die af en toe 0.00C registreert maar wel weer terugkomt... Ik heb de aansluitingen gemeten en ik zie keurig een vlakke 3.3V als voeding. Ik las dat er heel veel namaak op de markt is. Wellicht dat het daardoor kan zijn dat 2 stuks kort achter elkaar problemen vertonen.

Edit: bij @Koffie was het slechts bekabeling die niet goed was las ik later, Fibaro schrijft geen pullup weerstanden voor tussen Data en +, toch maar eens ertussen solderen. Doen jullie die weerstanden tussen elke sensor of gewoon 1 tussen + en de datalijn?

& @Koffie is dit niet omdat je gewoon de max temp voorbij bent gegaan ? c.q de verbinding met de sensor zelf gewoon bagger is ? had jullie niet beter voor een betere temp schaal -50 / + 400 graden oid . moeten kiezen ? wisselende temp is nu niet meest bevordelijke voor verbindingen ..

dus m.a.w het ligt niet aan jullie skills maar aan de materiaal keuze ..

kan me namelijk best voorstellen dat 100/200 graden met de zon niet ongewoon is .. (solar ovens worden relatief warm ;) ) dus een redelijk veilige marge nemen waarbij je excessen makkelijk kan hebben ..

-55 ° C tot +125 ° C lijkt veilig maar denk toch dat die 125 .. wellicht wat hoger mag liggen.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• john n
vso schreef op maandag 13 juli 2020 @ 00:04:
[...]

ik heb mijn tuin van ~77m2 (150m3 met de hand) uitgegraven dus .. ;)
FYI mijn zwembad zou 3x5 worden ofzo ..
ik kon ook geen minigraver erin .. nu dat de voordeur van 80 naar 90 cm gaat kan dat misschien wel ..achtertuin is schuifpui dus dat is geen issue.

Waarom "maar" 100kg? .. ik zit te denken aan 500 tot 1.000kg oid .. mijn redenatie is dat ik minimaal tuinverlies wil hebben of "bang" dat kinderen/volwassen in het zwembad vallen .
Ik was eerlijk gezegd wel klaar met het graven, dus zodoende hiermee zsm gestopt ;)

Bang dat er iemand invalt ben ik niet, de stavenafdekking kan dat gewicht prima aan, aan de andere kant kan ik mijn overkapping helemaal sluiten met zeilen, deze zitten in de terrastegels verankerd dus indien er niet gezwommen kan worden maak ik deze dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05:52

The Executer

Lekker belangrijk!

Hij is fijn... Na het slechte weer van onlangs weinig aan het zwembad gedaan. Afdekzeil was er iets in gewaaid, dus wat smerig. Gisteren lekker staan schepnetten voor een half uurtje, waarbij ik ook muggenlarven zag zwemmen. Het feit dat we twee weken niets hadden gedaan + alle regen die is gevallen heeft alle chloor laten vervliegen. Gisteren 12 tabs in de drijver gedaan en pomp aangezet. Na een half uurtje pompen, boel troep en larven op laten zuigen een korte backwash gedaan. Vervolgens de pomp nog 5 uren aan laten staan. 'S avonds nog eens 4 tabs toegevoegd en opnieuw 2 uren laten pompen. Helaas blijken de larven nog niet dood te zijn. Zojuist water getest:

Ch: >3mg/L
pH: 7,6.

Nu hopen dat genoeg pompen gaat helpen om de laatsten ook de nek om te draaien, aan het chloor gehalte zal het niet liggen }) .

Overigens, niet erg dat het chloor gehalte wat hoger ligt, verwacht pas eind van de week dat we tijd hebben om de kids te laten zwemmen.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:51

JB

Cédric roelt!

The Executer schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:14:
Hij is fijn... Na het slechte weer van onlangs weinig aan het zwembad gedaan. Afdekzeil was er iets in gewaaid, dus wat smerig. Gisteren lekker staan schepnetten voor een half uurtje, waarbij ik ook muggenlarven zag zwemmen. Het feit dat we twee weken niets hadden gedaan + alle regen die is gevallen heeft alle chloor laten vervliegen. Gisteren 12 tabs in de drijver gedaan en pomp aangezet. Na een half uurtje pompen, boel troep en larven op laten zuigen een korte backwash gedaan. Vervolgens de pomp nog 5 uren aan laten staan. 'S avonds nog eens 4 tabs toegevoegd en opnieuw 2 uren laten pompen. Helaas blijken de larven nog niet dood te zijn. Zojuist water getest:

Ch: >3mg/L
pH: 7,6.

Nu hopen dat genoeg pompen gaat helpen om de laatsten ook de nek om te draaien, aan het chloor gehalte zal het niet liggen }) .

Overigens, niet erg dat het chloor gehalte wat hoger ligt, verwacht pas eind van de week dat we tijd hebben om de kids te laten zwemmen.
Nog even met netje er door en dan heb je ze uiteindelijk wel weg. Is prima te redden :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

JB schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:23:
[...]

Nog even met netje er door en dan heb je ze uiteindelijk wel weg. Is prima te redden :)
Ik moet zeggen, tot nu toe nog steeds geen problemen verder hier, geen algen oid. Wanden waren gisteren voor het eerst iets glad, maar dat stelde echt niet veel voor, kon het amper voelen, en nas het voelen was het eigenlijk al schoon. Toch even alles met de borstel afgenomen.

Het net is te grof voor deze beestjes. Nog een goede tip?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

The Executer schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:36:
[...]

Ik moet zeggen, tot nu toe nog steeds geen problemen verder hier, geen algen oid. Wanden waren gisteren voor het eerst iets glad, maar dat stelde echt niet veel voor, kon het amper voelen, en nas het voelen was het eigenlijk al schoon. Toch even alles met de borstel afgenomen.

Het net is te grof voor deze beestjes. Nog een goede tip?
Ik gebruik zo'n set zoals hieronder. Heb je die ook? Daarmee rag ik door het bad en die pakt eigenlijk alles wel mee. Vorig jaar had ik hetzelfde toen we na 12 dagen Ibiza thuis kwamen (we waren hier weg met die extreme week) want mijn broertje had iets te makkelijk gedacht dat er wel genoeg chloor in zou zitten. Ook vol met rode larven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-FJxibQ9Z9bf6EE52K2tacEkIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G5w4LhCgjrQDkYwmbFgdkmTO.png?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
vliegende mieren GRRR komende 2 a 3 dagen geen "Zwembad" weer hoe heet het ook is :(

@The Executer & @JB .. .zou toch iets meer gaan letten op de pomp tijden regelmatig(er) en/of langer .. het feit dat je dit soort meuk al ziet is "te erg" ..dit geeft aan dat het water te lang stil staat ..

kan ook zijn dat je afdek folie/zeil oid .. te lang water op heeft gestaan .. (plasjes) .. met meerdere dagen regen/koud weer is dit niet erg maar zodra het weer mooier word .. ff zeil der af en bad 'reinigen" .. juist plasjes op je folie zijn ideale broedplaatsen voor dit gespuis ..

ik pomp mijn bad 3 tot 4 keer rond per dag ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

vso schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:25:
vliegende mieren GRRR komende 2 a 3 dagen geen "Zwembad" weer hoe heet het ook is :(

@The Executer & @JB .. .zou toch iets meer gaan letten op de pomp tijden regelmatig(er) en/of langer .. het feit dat je dit soort meuk al ziet is "te erg" ..dit geeft aan dat het water te lang stil staat ..

kan ook zijn dat je afdek folie/zeil oid .. te lang water op heeft gestaan .. (plasjes) .. met meerdere dagen regen/koud weer is dit niet erg maar zodra het weer mooier word .. ff zeil der af en bad 'reinigen" .. juist plasjes op je folie zijn ideale broedplaatsen voor dit gespuis ..

Ik heb er geen last van. Alleen vorig jaar na onze vakantie met die absurde week. Ik pomp elke dag zo'n 12 uur. Van 8:30 tot 20:00 uur. Zonder chloor (wat mijn broertje zou regelen) gaat het hard met 35+ graden...

In kader van verwarmen; is in termijnen pompen nog logisch? Dus later beginnen en af en toe de pomp uit laten? Te lang kan niet met extreme dagen want kans op smelten collector. Collector ligt hier al vanaf 8 uur in de zon. Op basis van grafiek (meet op bodem) heeft het pas nut dat ik na 8:30 begin te pompen want eerst had ik 'm op 7:30 al aan en dan koelde (ik) het water nog af. Vanaf 8 uur begint het op te warmen.

[ Voor 19% gewijzigd door JB op 13-07-2020 17:07 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

vso schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:25:

Hoezo zou je met vliegende mieren niet kunnen zwemmen?

Mbt pompen, ik weet het. We zijn weinig buiten geweest, pomp moet handmatig aan en uit, regen + stroom... Het is er niet echt van gekomen.We gaan nu gewoon weer lekker pompen.

"Te erg"? Valt wel mee toch? Te erg is als het bad donkergroen zou zijn, het water stinkt en er dieren naar je toe komen om te knuffelen. Afgezien van de larven is het water verder kraakhelder. Larven zouden af moeten sterven door het chloor, de combinatie met pompen helpt vast ook. Ik verwacht dat ze morgen wel dood zijn.
JB schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:39:
[...]

Ik gebruik zo'n set zoals hieronder. Heb je die ook? Daarmee rag ik door het bad en die pakt eigenlijk alles wel mee. Vorig jaar had ik hetzelfde toen we na 12 dagen Ibiza thuis kwamen (we waren hier weg met die extreme week) want mijn broertje had iets te makkelijk gedacht dat er wel genoeg chloor in zou zitten. Ook vol met rode larven.

[Afbeelding]
We hebben een set met borstel en schepnet, maar die laatste gaat de larven niet vangen, daarvoor is het net niet fijn genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
The Executer schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:23:
[...]

Hoezo zou je met vliegende mieren niet kunnen zwemmen?
alsof je honing ophebt .. ze stormen op je af .. :(
Mbt pompen, ik weet het. We zijn weinig buiten geweest, pomp moet handmatig aan en uit, regen + stroom... Het is er niet echt van gekomen.We gaan nu gewoon weer lekker pompen.

"Te erg"? Valt wel mee toch? Te erg is als het bad donkergroen zou zijn, het water stinkt en er dieren naar je toe komen om te knuffelen. Afgezien van de larven is het water verder kraakhelder. Larven zouden af moeten sterven door het chloor, de combinatie met pompen helpt vast ook. Ik verwacht dat ze morgen wel dood zijn.

[...]

We hebben een set met borstel en schepnet, maar die laatste gaat de larven niet vangen, daarvoor is het net niet fijn genoeg.
het is relatief .. doe wat je wilt ;) .. maar waarom geen (buiten)klok timer erop ? kleine aanschaf veel plezier .. set & forget ..

Je bypass is dan wel een dingetje maar nooit meer ff vergeten .. te pompen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

vso schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:31:
[...]

alsof je honing ophebt .. ze stormen op je af .. :(
Ah, dat verklaart een hoop. Hier gelukkig weinig ervaring mee.
[...]

het is relatief .. doe wat je wilt ;) .. maar waarom geen (buiten)klok timer erop ? kleine aanschaf veel plezier .. set & forget ..

Je bypass is dan wel een dingetje maar nooit meer ff vergeten .. te pompen
Op dit moment hebben we buiten nog geen stroomaansluiting, en zijn dus continue met een kabelhaspel bezig. Deze sluiten we aan in de garage, maar dan kan de deur niet dicht & op slot, dus alleen pompen wanneer iemand thuis is. Daarnaast hebben we nog garantie op de pomp, dus knip ik liever de RCD er nog niet af.

Bypass is (nog) geen sprake van, qua opzet ed ook niet echt nodig nog hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
The Executer schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:39:
[...]

Ah, dat verklaart een hoop. Hier gelukkig weinig ervaring mee.

[...]

Op dit moment hebben we buiten nog geen stroomaansluiting, en zijn dus continue met een kabelhaspel bezig. Deze sluiten we aan in de garage, maar dan kan de deur niet dicht & op slot, dus alleen pompen wanneer iemand thuis is. Daarnaast hebben we nog garantie op de pomp, dus knip ik liever de RCD er nog niet af.

Bypass is (nog) geen sprake van, qua opzet ed ook niet echt nodig nog hier.
RCD hoef je er niet af te knippen .. schroeven kan ook ;) maar die dingen hebben ook als het goed is ingebouwde timer .. toch ?

Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/www.elektra-info.nl/wp-content/uploads/2019/08/camping-stekker-mof-stekker-beschermhuls-IP44.jpg?w=404&ssl=1
of
Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/949ae045-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/73134baa3a73d5c77c91a0f3179c153a5c7a2882.jpg

vast wel duikel raampje of een weg om buiten elektra aan te leggen ;) ..kortom als jij een weg ziet om elektra naar buiten te brengen .,. zijn er wegen om er een stopcontact aan te zetten..

mits je wilt/kunt .. als je het ook zo goed vind wie ben ik / wij om te zeggen dat je het anders moet doen

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 13-07-2020 18:18 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:20
Vandaag is mijn 4kuub zwembad van 18 naar 23 graden gegaan in 3 uur tijd met mijn 3,5m2 aan EPDM matten :)

Aap!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

vso schreef op maandag 13 juli 2020 @ 18:17:
[...]

RCD hoef je er niet af te knippen .. schroeven kan ook ;) maar die dingen hebben ook als het goed is ingebouwde timer .. toch ?
Ik heb een Bestway ZFP. Deze komen zonder timer o.i.d.. Moet hem inschakelen via RCD.

Schroeven kan ook, maar vermoedt dat het gesoldeerd zit, dan moet ik alsnog knippen. Laat het eerst nog even zitten.
[Afbeelding]
of
[Afbeelding]

vast wel duikel raampje of een weg om buiten elektra aan te leggen ;) ..kortom als jij een weg ziet om elektra naar buiten te brengen .,. zijn er wegen om er een stopcontact aan te zetten..

mits je wilt/kunt .. als je het ook zo goed vind wie ben ik / wij om te zeggen dat je het anders moet doen
Optie om stroom buiten aan te leggen is er hoor ;) . Alleen laat de uitvoeren even op zich wachten zeg maar :$ .

Heb in de garage ventilatievoegen zitten, breed genoeg voor de stekker van de CRP adapter (dat kleine stukje, wat je op elkaar schroeft), dus ook ruimte zat voor een YMK-kabel. Twijfel alleen nog over de plek, beide plekken hebben nadelen.
harmageddon schreef op maandag 13 juli 2020 @ 18:52:
Vandaag is mijn 4kuub zwembad van 18 naar 23 graden gegaan in 3 uur tijd met mijn 3,5m2 aan EPDM matten :)
Hier vanaf 15:00 aan het pompen over de Intex mat, van 19 naar 24 gegaan. Niet verkeerd!

[ Voor 9% gewijzigd door The Executer op 13-07-2020 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
The Executer schreef op maandag 13 juli 2020 @ 18:56:
[...]

Ik heb een Bestway ZFP. Deze komen zonder timer o.i.d.. Moet hem inschakelen via RCD.

Schroeven kan ook, maar vermoedt dat het gesoldeerd zit, dan moet ik alsnog knippen. Laat het eerst nog even zitten.

[...]

Optie om stroom buiten aan te leggen is er hoor ;) . Alleen laat de uitvoeren even op zich wachten zeg maar :$ .

Heb in de garage ventilatievoegen zitten, breed genoeg voor de stekker van de CRP adapter (dat kleine stukje, wat je op elkaar schroeft), dus ook ruimte zat voor een YMK-kabel. Twijfel alleen nog over de plek, beide plekken hebben nadelen.

[...]

Hier vanaf 15:00 aan het pompen over de Intex mat, van 19 naar 24 gegaan. Niet verkeerd!
tja tijdelijk vs semi permanent vs permanent .. ik weet het wel hoor .. tja die rcd (hindernis) is een keuze .. die ik wel snap .. je haalt wel een hindernis weg .. maar je houd er nog 1

hier van 18 graden naar 28 .. .. heb er nog ff in gelegen .. beetje mieren maar goed ..wel verkoelend..

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 13-07-2020 20:32 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-06 13:15

Ursamajor

Astrofotograaf

Het is maar goed dat mijn dochter vroeg of ze kon zwemmen. Waarop ik samen met haar het vuil van het zeil ging scheppen en tot de ontdekking kwam dat m'n cartridge pomp het niet doet.
Natuurlijk de laatste tijd niet echt meer naar gekeken (op chloortest na, zeil omhoog, chloor erin en weer dicht) met dat slechte weer.
Eens kijken of er ergens nog voorraad is. Of een zandfilterpomp...

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

vso schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:32:
[...]

tja tijdelijk vs semi permanent vs permanent .. ik weet het wel hoor .. tja die rcd (hindernis) is een keuze .. die ik wel snap .. je haalt wel een hindernis weg .. maar je houd er nog 1

hier van 18 graden naar 28 .. .. heb er nog ff in gelegen .. beetje mieren maar goed ..wel verkoelend..
10 graden met wat slangen op het dak? Wow!

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
JB schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:20:
[...]

10 graden met wat slangen op het dak? Wow!
ja en dan ligt het nog niet eens optimaal .. maar het is ook wel wat "oversized" ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

vso schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:46:
[...]

ja en dan ligt het nog niet eens optimaal .. maar het is ook wel wat "oversized" ..
Dat zou ik wel willen, op dagen zoals vandaag het gewoon naar 28 graden krijgen. Dat is ruim voldoende om lekker te zwemmen. Ik had het 25 graden uiteindelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door JB op 13-07-2020 21:53 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
JB schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:51:
[...]

Dat zou ik wel willen, op dagen zoals vandaag het gewoon naar 28 graden krijgen. Dat is ruim voldoende om lekker te zwemmen. Ik had het 25 graden uiteindelijk.
wees niet jalours .. het is inmiddels ook voorgekomen dat ik denk $^%&@)##*&%)(#@%*^ was het baaar mij zo :)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:36
Gisteren is mijn 1,5 kuub zwembad van 15,5 graden naar 22 graden gegaan. Vandaag van 19,5 naar 27 graden. Dus er eind van de dag er weer even lekker in kunnen liggen :9 En dat met alleen noppenfolie en één solarmatje van €25,-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik heb mijn 2,4 kuub zwembad vandaag puur op de spiralen van 20,5 naar 26,5 gekregen. Van 10:00 uur tot 19:00 uur gepompt. Het bad staat altijd met een deel in de schaduw en de gewone cover lag nog over de noppenfolie heen. Op zich vind ik het een mooi resultaat. Jammer dat er morgen weer regen voorspeld is, anders had het morgen (met dezelfde trend) zwembaar geweest.

De gemeten temperaturen van het zwembad zelf en de retour van de spiralen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QpT7f6GEzScbZeIHHNnRZJfFcoQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TesoBwQjvyJYAv0rAtBh9pOr.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:21:
[...]
& @Koffie is dit niet omdat je gewoon de max temp voorbij bent gegaan ? c.q de verbinding met de sensor zelf gewoon bagger is ? had jullie niet beter voor een betere temp schaal -50 / + 400 graden oid . moeten kiezen ? wisselende temp is nu niet meest bevordelijke voor verbindingen ..

dus m.a.w het ligt niet aan jullie skills maar aan de materiaal keuze ..

kan me namelijk best voorstellen dat 100/200 graden met de zon niet ongewoon is .. (solar ovens worden relatief warm ;) ) dus een redelijk veilige marge nemen waarbij je excessen makkelijk kan hebben ..

-55 ° C tot +125 ° C lijkt veilig maar denk toch dat die 125 .. wellicht wat hoger mag liggen.
Bij mij was het puur een wiring issue.
Ik gebruik DS18B20's overal voor, ook in pannen met kokend water. Kunnen ze gewoon hebben.
Uit de datasheet:
"It has an operating temperature range of -55°C to +125°C and is accurate to ±0.5°C over the range of -10°C to +85°C. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ljsvv schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:50:
[...]

Ik gebruik de DS18B20's rechtstreeks op een ESP. Er hoeft maar 1 weerstand van 4.7K tussen de data en de VCC geplaatst worden, ongeacht het aantal sensoren,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
The Executer schreef op maandag 13 juli 2020 @ 18:56:
[...]
Apart, mijn Bestway ZFP heeft wel gewoon een timer-/programma-schakelaar (volgens mij hebben de meeste zwembad ZFP's dat overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:35
Hallo Allen,

@john n , welk tussenstuk gebruik je hier om vanaf de ZFP over te gaan naar PVC? Ik zoek ook zoiets om vanaf de Intex ZFP (2" schroefdraad) over te gaan naar PVC. Ik vind wel het één en ander terug, maar die dingen lijken stukken van mensen te kosten... En als ik dan iets vind dan is het meestal van 2" naar 63mm. Ik werk in mijn setup overal met 40mm. Ik kan natuurlijk werken met reducties om van 63mm naar 40mm te geraken, maar misschien weet iemand hier wel een tussenstuk om van 2" naar 40mm over te gaan voor een schappelijke prijs :-)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/654236086838755340/732661020606201978/SNAGHTML7ce33cd7.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-06 11:43

stuffer

Ondertietel

Ursamajor schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:04:
Het is maar goed dat mijn dochter vroeg of ze kon zwemmen. Waarop ik samen met haar het vuil van het zeil ging scheppen en tot de ontdekking kwam dat m'n cartridge pomp het niet doet.
Natuurlijk de laatste tijd niet echt meer naar gekeken (op chloortest na, zeil omhoog, chloor erin en weer dicht) met dat slechte weer.
Eens kijken of er ergens nog voorraad is. Of een zandfilterpomp...
Die staat hier op voorraad......
Zie sig :-)

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• john n
argon007 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:26:
[...]

@john n , welk tussenstuk gebruik je hier om vanaf de ZFP over te gaan naar PVC? Ik zoek ook zoiets om vanaf de Intex ZFP (2" schroefdraad) over te gaan naar PVC. Ik vind wel het één en ander terug, maar die dingen lijken stukken van mensen te kosten... En als ik dan iets vind dan is het meestal van 2" naar 63mm. Ik werk in mijn setup overal met 40mm. Ik kan natuurlijk werken met reducties om van 63mm naar 40mm te geraken, maar misschien weet iemand hier wel een tussenstuk om van 2" naar 40mm over te gaan voor een schappelijke prijs :-)

[Afbeelding]
Bij een koi-zaak gekocht In zuid Limburg voor €7,95. 2inch naar 50mm. Ik geloof dat hij geen 2inch naar 40mm heeft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

ralph075 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:09:
[...]

Apart, mijn Bestway ZFP heeft wel gewoon een timer-/programma-schakelaar (volgens mij hebben de meeste zwembad ZFP's dat overigens).
Dat zal een iets duurdere geweest zijn dan denk ik. Wij hebben de 58515, 3m3 à €129.

Anders nieuws: @vso & @JB : larven zijn inmiddels 'verdwenen', zwemt niets meer. Nu bodem nog stofzuigen.

[ Voor 15% gewijzigd door The Executer op 14-07-2020 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-06 08:18
Na het slechte weer was ons zwembad troebel geworden dus ik heb het chloorniveau opgeschroefd, de wanden en de vloer geveegd en vlokmiddel toegevoegd.
Nu is het water weer helder en ligt alle troep op de bodem. Als ik dat probeer op te zuigen is het nog te klein om in het netje te blijven zitten, het komt er als een groene wolk weer uit. Wat kan ik het beste doen? Nog wat vlokmiddel toevoegen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnpxsgPyfCmDSZyA_Bbpa-0Vtuo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BANEX9BaB5djCIXk2E8fn9y0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5LOsj4egfREmLBalohmCvBh8UI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AP454zYLimQZQ4ylKcr5LXFY.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
BeeJee78 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:57:
Na het slechte weer was ons zwembad troebel geworden dus ik heb het chloorniveau opgeschroefd, de wanden en de vloer geveegd en vlokmiddel toegevoegd.
Nu is het water weer helder en ligt alle troep op de bodem. Als ik dat probeer op te zuigen is het nog te klein om in het netje te blijven zitten, het komt er als een groene wolk weer uit. Wat kan ik het beste doen? Nog wat vlokmiddel toevoegen?

[Afbeelding][Afbeelding]
Als alle troep op de bodem ligt, heeft de vlokker zijn werk gedaan. Ik heb al vaker een sok genoemd in plaats van een netje, heb je dat al geprobeerd? Geen sok met een gat erin natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
BounceMeister schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:21:
[...]

Als alle troep op de bodem ligt, heeft de vlokker zijn werk gedaan. Ik heb al vaker een sok genoemd in plaats van een netje, heb je dat al geprobeerd? Geen sok met een gat erin natuurlijk. ;)
Gewoon een 'voeten'sok bedoel je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
BeeJee78 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:30:
[...]

Gewoon een 'voeten'sok bedoel je?
Ja, ik gebruik meestal een sok waar de kinderen uitgegroeid zijn. Hij moet geen slijtplekken of gaatjes hebben natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
BounceMeister schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:38:
[...]

Ja, ik gebruik meestal een sok waar de kinderen uitgegroeid zijn. Hij moet geen slijtplekken of gaatjes hebben natuurlijk.
Ga ik proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Thy... schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:56:
Gisteren is mijn 1,5 kuub zwembad van 15,5 graden naar 22 graden gegaan. Vandaag van 19,5 naar 27 graden. Dus er eind van de dag er weer even lekker in kunnen liggen :9 En dat met alleen noppenfolie en één solarmatje van €25,-
Even rekenen.
SW water = 4,18J/K/gram. Om 1 gram water 1 graad te laten stijgen is 4,18 joule (watt x seconde) energie nodig

1.500.000 gram water 7 graden laten stijgen kost ca. 44 MJ, dat is dus 12kWh die in je water terechtgekomen moet zijn gedurende 1 dag. Als dat alleen van het matje komt zou dat een output van ca 1kW van dat matje als de zon er 12 uur vol op schijnt.

Dat is te veel, op het onwaarschijnlijke af. Dus de rest van de energie moet direct van de zon in het water gekomen zijn. Het bad staat in de volle zon? Lag die folie overdag op het zwembad? Oppervlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
joopv schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:24:
[...]

Even rekenen.
SW water = 4,18J/K/gram. Om 1 gram water 1 graad te laten stijgen is 4,18 joule (watt x seconde) energie nodig

1.500.000 gram water 7 graden laten stijgen kost ca. 44 MJ, dat is dus 12kWh die in je water terechtgekomen moet zijn gedurende 1 dag. Als dat alleen van het matje komt zou dat een output van ca 1kW van dat matje als de zon er 12 uur vol op schijnt.

Dat is te veel, op het onwaarschijnlijke af. Dus de rest van de energie moet direct van de zon in het water gekomen zijn. Het bad staat in de volle zon? Lag die folie overdag op het zwembad? Oppervlak?
Dat klopt, zoals ik al aangeef heb ik een solarmat én noppenfolie. Het zwembad ligt van 10 tot 16 uur in de zon met noppenfolie erop. Oppervlakte is 150*220cm. De solarmat ligt van 11 tot 17 uur in de zon. De opwarming zal ongeveer voor de helft komen door de noppenfolie en voor de helft van de solarmat. Komt ook overeen met de handleiding waarin staat dat de mat 3 a 4 graden opwarming verzorgd. Maar zonder de mat was ik dus op zo'n 24 graden blijven steken, wat te koud is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STolsma
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-06 15:48
Ik heb nu een solar bol en snap de handleiding niet helemaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axWkbiqP2i-5apFl9jqcitda6Kg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zc76co72AcGAA2fS7lCqRjM4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgCChKcCsgn3YtQZdnma1xwBa8Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W6KUChhbfXpwEQNVQTirEnL5.png?f=user_large

Volgens de eerste tekening is de aansluiting vanaf de pomp op de binnenste van de bol en naar zwembad op de buitenste van de bol. Kijk ik op de tweede tekening dan is dit precies andersom :). Wie weet nu wat de waarheid is???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
STolsma schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:23:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens de eerste tekening is de aansluiting vanaf de pomp op de binnenste van de bol en naar zwembad op de buitenste van de bol. Kijk ik op de tweede tekening dan is dit precies andersom :). Wie weet nu wat de waarheid is???
maakt in feite niet uit of je in/uit omdraait .. kan wat verschil in de flow hebben in situatie A vs B maar dat verwacht ik niet eerlijk gezegt.

in sommige gevallen zal dit wel relevant zijn .. maar dan heeft het met het ontwerp te maken

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:46
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb ze ook en zonder handleiding was mijn redenatie dat het water van boven naar beneden de beste flow heeft.
Voor zover ik kon zien gaat het water in het midden omhoog, dat heb ik dus als ingang gebruikt, en loopt het water middels de spiralen naar beneden en heb je de uitgang aan de zijkant.

Ik was echter meer aan het stoeien om drie van die dingen zonder te lekken op elkaar aan te sluiten. Je moet de aansluiting een kwart slag draaien, maar daarmee is het bij mij absoluut niet waterdicht. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
joopv schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:24:
[...]

Even rekenen.

Je berekening zou wat gedetaileerder mogen .. dus a x b = C

Daarnaast vergeet je denk ik Watt en Watt-uur .. (kWh) .. 1W per seconde x 3600 = 3,6kWh oid (doe ik het goed ? dunno gaat om het voorbeeld)

en de oppervlakte van het "matje" ..
1kWh per 0,001m2 "matje" is onwaarschijnlijk maar met 6 of 8m2 ?
Afdekzeil en solar (noppen)folie warmt maar 1 a 2cm toplaag op .. terwijl zonder de zon wellicht 7m2 + 50cm diep gaat
En als het buiten 35 graden is helpt dat ook met het opwarmen van het bad .. :) ...

er zijn nog meer factoren maar die tja ..

Beste "rekenregel" is 1graad per uur per m2 per kuub .. dus voor een 4 m3 bad heb je 4m2 verwarmings oppervlak nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 15-07-2020 14:30 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-06 22:55

Temujin

Zegt ook wel eens iets

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb wat lijkt op dezelfde bol sinds vorig jaar in gebruik. De pomp aangesloten op de aansluiting in het midden en de afvoer vanaf de zijkant weer het bad in.

Goed te spreken over de snelheid waarmee hij extra warmte in het bad pompt op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STolsma
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-06 15:48
Temujin schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:02:
[...]

Ik heb wat lijkt op dezelfde bol sinds vorig jaar in gebruik. De pomp aangesloten op de aansluiting in het midden en de afvoer vanaf de zijkant weer het bad in.

Goed te spreken over de snelheid waarmee hij extra warmte in het bad pompt op deze manier.
Ik heb het ook op dezelfde manier maar aangesloten. Nu kijken of het echt werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wellicht een hele domme vraag, maar hoe laat je een bestway zwembad leeg lopen met tuinslang? Ik heb het verloopje erop, maar als ik dan mijn tuinslang erop aansluit, lijkt hij te stoppen? Op de kraan komt er wel water door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Nu online
Sbakker1982 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:13:
Wellicht een hele domme vraag, maar hoe laat je een bestway zwembad leeg lopen met tuinslang? Ik heb het verloopje erop, maar als ik dan mijn tuinslang erop aansluit, lijkt hij te stoppen? Op de kraan komt er wel water door?
Gardena koppeling met waterstop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-06 18:36
Misschien even aanzuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Ljsvv schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:23:
[...]

Gardena koppeling met waterstop?
:+

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaam
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-04 20:02
Linkerhand tuinslang vasthouden, rechterhand dopje losdraaien? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27
Wordt door de verloop de afsluiter in het bad niet open gedrukt ?
Ik heb hier geen probleem ermee gehad.
Als ik de verloop erop draai loopt mijn bad al gelijk leeg met of zonder tuinslang erop

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Thy... schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:56:
En dat met alleen noppenfolie en één solarmatje van €25,-
Zijn die dingen nog ergens te koop ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
joopv schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:52:
[...]
Zijn die dingen nog ergens te koop ??
Ja hoor, voor slechts €71,99 per stuk 8)7

Ik had begin mei het vermoeden dat ik niet de enige zou zijn die wel een zwembad zou willen als je niet op vakantie kan/wil vanwege Covid. Dus ik heb net voor de grote piek alles gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

vso schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:58:
[...]

Nee niemand heeft ervaring daarom zitten we samen maar te hobbie-en :)

Je hebt verschillende tabletten,
Snel en "long" .. verschil = dat ze snel of langzaam oplossen (Duh) .

Geen andere chemicalie-en zullen ze eerder refereren aan het mixen van dasty, allesreiniger en chloor . en/of diverse merken.

HEEL LANG VERHAAL .. plat geslagen .. je hebt voor (kleine) zwembaden . .zeg tot aan 5 a 10 kuub inhoud niet veel verkeerd doen, als je bv de teststrips gebruikt ..
ph en chloor zijn misschien belangrijkste, je kan op meer dingen meten maar laat ze voor het (uitleg) gemak even achterwegen ..
stap 1 (handleiding op flesje) .. je duwt het stripje in het water
stap 2 op flesje staan kleurtjes en van ph en chloor bijvoorbeeld.
Nu weet je of je te laag/te hoog zit met chloor / pH

Te lage of te hoge PH is niet goed, omdat chloor niet bind (en dus vervliegt) .. het is niet effectief. te weinig chloor is kans op algen/glade wanden .. te veel = slecht voor kindjes ..

In de praktijk Als je ervaring hebt weet je dat je na een zwemdag dat je per "persoon die gezwommen heeft" Een blokje (snel)chloor en welicht wat PH- in de drijver te mikken)
Dit omdat een mens die "zwemt" chloor laat vervliegen door het gespetter en de PH omhoog drijft ..

belangrijkste is dagelijks je pomp 1x a 2 x het totale zwembad water rondpompt .. (algen houden van stilstaand water) .. borstelen van de wandjes als ze glad voelen + chloor toevoegen..
Hebben jullie inmiddels meer ervaring met de Interline Simply Genius? Ik heb voor vakantie een zwembad gekocht en ga deze drie weken gebruiken. Ben benieuwd of dit voldoende werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

vso schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:58:
[...]

Nee niemand heeft ervaring daarom zitten we samen maar te hobbie-en :)

Je hebt verschillende tabletten,
Snel en "long" .. verschil = dat ze snel of langzaam oplossen (Duh) .

Geen andere chemicalie-en zullen ze eerder refereren aan het mixen van dasty, allesreiniger en chloor . en/of diverse merken.

HEEL LANG VERHAAL .. plat geslagen .. je hebt voor (kleine) zwembaden . .zeg tot aan 5 a 10 kuub inhoud niet veel verkeerd doen, als je bv de teststrips gebruikt ..
ph en chloor zijn misschien belangrijkste, je kan op meer dingen meten maar laat ze voor het (uitleg) gemak even achterwegen ..
stap 1 (handleiding op flesje) .. je duwt het stripje in het water
stap 2 op flesje staan kleurtjes en van ph en chloor bijvoorbeeld.
Nu weet je of je te laag/te hoog zit met chloor / pH

Te lage of te hoge PH is niet goed, omdat chloor niet bind (en dus vervliegt) .. het is niet effectief. te weinig chloor is kans op algen/glade wanden .. te veel = slecht voor kindjes ..

In de praktijk Als je ervaring hebt weet je dat je na een zwemdag dat je per "persoon die gezwommen heeft" Een blokje (snel)chloor en welicht wat PH- in de drijver te mikken)
Dit omdat een mens die "zwemt" chloor laat vervliegen door het gespetter en de PH omhoog drijft ..

belangrijkste is dagelijks je pomp 1x a 2 x het totale zwembad water rondpompt .. (algen houden van stilstaand water) .. borstelen van de wandjes als ze glad voelen + chloor toevoegen..
@Purejet en @vso hebben jullie inmiddels meer ervaring met de Interline Simply Genius? Ik heb voor vakantie een zwembad gekocht en ga deze drie weken gebruiken. Ben benieuwd of dit voldoende werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:10
ik had daar ook al eens naar gekeken, maar was nogal geschrokken van de prijs van die cartridges.. die volgens het filmpje elke week vervangen moesten worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Laatst online: 23-06 11:43

stuffer

Ondertietel

Thy... schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:23:
[...]

Ja hoor, voor slechts €71,99 per stuk 8)7

Ik had begin mei het vermoeden dat ik niet de enige zou zijn die wel een zwembad zou willen als je niet op vakantie kan/wil vanwege Covid. Dus ik heb net voor de grote piek alles gekocht :)
Holy F! Dat is een behoorlijke prijsstijging in 3,5 maanden....

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-06 22:35
Pizzaman schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:11:
[...]

@Purejet en @vso hebben jullie inmiddels meer ervaring met de Interline Simply Genius? Ik heb voor vakantie een zwembad gekocht en ga deze drie weken gebruiken. Ben benieuwd of dit voldoende werkt.
Je zult de pomp in eerste instantie flink moeten laten draaien om het chloorniveau op peil te krijgen. Het werkt, en water blijft ook helder. Chloorniveau is lastig goed op peil te houden vanwege de langzaam oplossende tabletten.
Met flink zonnig weer gaat een hele cartridge er wel binnen een week doorheen.
Een volgende keer zou ik zelf toch een berekening maken over verschil tov chloor, ph/AquaFinesse en andere middeltjes. Maar in jouw geval zal het volstaan voor de 3 weken. Een startersset chloor is goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Er is toch vast wel iemand die de cartridges van de Interline Simply Genius weet te hervullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:47
Na de zomer / volgend voorjaar zullen die Intex solarmatten waarschijnlijk wel weer verkrijgbaar zijn voor normalere prijzen.
Vorig jaar en het jaar ervoor ging het precies zo, gewoon in het najaar bestellen zodat je ze het volgende seizoen alvast in huis hebt.

Ik zit met een dilemma:
Wij hebben een klein Bestway bad (2300ltr) en gebruiken een drijver met deze HTH chloortabletten.
Normaalgesproken (als het bad regelmatig gebruikt wordt) gooi ik er elke avond 2 chloortabletten in en check ik zo'n 2x per week de chloor-, PH- en alkaliniteitwaarden met teststrips.
Binnenkort gaan we een kleine twee weken op vakantie, wat is dan wijsheid vwb behoud van het water?

Gezien het huidige weer wordt het bad nu al een tijdje niet gebruikt en is het 24/7 afgedekt met een blauw zeil (geen solarzeil, gewoon zo'n plastic Bestway zeiltje).
Nu gooi ik zo'n beetje om de dag 2 à 3 tabletten in de drijver en een keer per week maak ik het filter van de pomp schoon. Daarmee blijft het water mooi helder en kloppen de chloor-, PH- en alkaliniteitwaarden telkens prima.
Elke dag chloor toevoegen blijkt bij deze omstandigheden dus niet per sé nodig te zijn.

We hebben een 1249l/h pomp en twee Intex solarmatten, dat gaat nét goed vwb flow.
De pomp draait nu zo'n 8 uur per dag.
De solar-matten zet ik op bypass of haal ik er even tussenuit, zodat de flow zo hoog mogelijk is en het water niet "onnodig" opgewarmd wordt als de zon zich nog zou laten zien (want vermoedelijk meer kans op algengroei bij warmer water).

Ik kan er voor kiezen om:
  1. vantevoren een grotere hoeveelheid chloortabletten in de drijver te doen (wetende dat er die periode toch niemand in het bad zal gaan), maar hoeveel is dan zinvol?
  2. solar matten loskoppelen en de pomp langer laten draaien, bv 12 of 14 uur per dag
  3. nu niets doen, straks bij terugkomst een chloorshock toedienen (ik heb ook deze HTH granulaat in huis)
  4. het badje leeggooien en straks opnieuw vullen, met 2300 liter water is dat nog niet echt een (milieu)ramp
  5. ...?
Het badje is bij ons niet eerder "onbeheerd" blijven staan, ik weet daarom niet zo goed wat het beste werkt.
Andere chemicaliën zoals langzaam oplossende tabletten aanschaffen was ik eigenlijk niet van plan; dan gooi ik het badje wel leeg en zet ik het eventueel opnieuw op als er weer eens mooi weer aan komt... :Y)

Wie heeft ervaring? :*)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-06 22:35
BounceMeister schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:30:
Er is toch vast wel iemand die de cartridges van de Interline Simply Genius weet te hervullen?
Dat zal vast gaan, kwestie van het omhulsel opensnijden. 2 oplosbare chloor 90gram? En 1 AquaFinesse.
Geen idee of die 3 tabletten veel minder dan 5 euro kosten in een pot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
Buzz-01 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:47:
[...]

Na de zomer / volgend voorjaar zullen die Intex solarmatten waarschijnlijk wel weer verkrijgbaar zijn voor normalere prijzen.
Vorig jaar en het jaar ervoor ging het precies zo, gewoon in het najaar bestellen zodat je ze het volgende seizoen alvast in huis hebt.

Ik zit met een dilemma:
Wij hebben een klein Bestway bad (2300ltr) en gebruiken een drijver met deze HTH chloortabletten.
Normaalgesproken (als het bad regelmatig gebruikt wordt) gooi ik er elke avond 2 chloortabletten in en check ik zo'n 2x per week de chloor-, PH- en alkaliniteitwaarden met teststrips.
Binnenkort gaan we een kleine twee weken op vakantie, wat is dan wijsheid vwb behoud van het water?

Gezien het huidige weer wordt het bad nu al een tijdje niet gebruikt en is het 24/7 afgedekt met een blauw zeil (geen solarzeil, gewoon zo'n plastic Bestway zeiltje).
Nu gooi ik zo'n beetje om de dag 2 à 3 tabletten in de drijver en een keer per week maak ik het filter van de pomp schoon. Daarmee blijft het water mooi helder en kloppen de chloor-, PH- en alkaliniteitwaarden telkens prima.
Elke dag chloor toevoegen blijkt bij deze omstandigheden dus niet per sé nodig te zijn.

We hebben een 1249l/h pomp en twee Intex solarmatten, dat gaat nét goed vwb flow.
De solar-matten zet ik op bypass of haal ik er even tussenuit, zodat de flow zo hoog mogelijk is en het water niet "onnodig" opgewarmd wordt als de zon zich nog zou laten zien (want vermoedelijk meer kans op algengroei bij warmer water).

1. vantevoren een grotere hoeveelheid chloortabletten in de drijver te doen (wetende dat er die periode toch niemand in het bad zal gaan), maar hoeveel is dan zinvol?
  2. solar matten loskoppelen en de pomp langer laten draaien, bv 12 of 14 uur per dag
  3. nu niets doen, straks bij terugkomst een chloorshock toedienen (ik heb ook deze HTH granulaat in huis)
  4. het badje leeggooien en straks opnieuw vullen, met 2300 liter water is dat nog niet echt een (milieu)ramp
  5. ...?
Het badje is bij ons niet eerder "onbeheerd" blijven staan, ik weet daarom niet zo goed wat het beste werkt.
Andere chemicaliën zoals langzaam oplossende tabletten aanschaffen was ik eigenlijk niet van plan; dan gooi ik het badje wel leeg en zet ik het eventueel opnieuw op als er weer eens mooi weer aan komt... :Y)

Ik ga trage chloortabletten in een chloordispenser doen om het chloorniveau op peil te houden. Kan ook in de drijver. Dan blijft het chloorniveau langere tijd op niveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-06 00:46
argon007 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:26:
[...]

[Afbeelding]
Ik zou voor een 3-delige koppeling gaan van 2" naar 63/50mm en dan een verloopring naar 40mm.

Waarom 3-delige koppeling? Dan kan je de filter nog makkelijk loskoppelen indien nodig voor welk reden dan ook.

Bijvoorbeeld:
https://pvcvoordeel.nl/vd...2-binnendraad-pn-16-prod/
https://pvcvoordeel.nl/vd...ijm-63-x-40mm-pn-16-prod/
[...]

Hebben jullie inmiddels meer ervaring met de Interline Simply Genius? Ik heb voor vakantie een zwembad gekocht en ga deze drie weken gebruiken. Ben benieuwd of dit voldoende werkt.
Werkt prima, vooral veel filteren... maar zoals andere al gemeld hebben is het een dure optie.
Een chloordispenser in je leiding zoals @vso vaak aankaart is dan een veel goedkopere oplossing.

Voor die 3 weken zijn de kosten nog wel te overzien :).
stuffer schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:34:
[...]

Holy F! Dat is een behoorlijke prijsstijging in 3,5 maanden....
Als je nu nog wilt kan je beter op Marktplaats zoeken...
Daar zie je ze nieuw voor 40-50,-- Nog steeds geen 20,-- wat ze normaal kosten maar wel goedkoper dan bol.com ;)
[...]

Ik zit met een dilemma:

5. ...?

Die 7 grams chloor tabletten zijn zo te zien geen trage tabletten.

Ik zou trage chloor tabletten in een drijver doen en uiteraard wel blijven filteren.

Achteraf chloorshock doen is ook een optie echter heb je dan meer werk. Kom je met mooi weer terug dan wil je denk ik juist liever snel weer het bad in kunnen ;)

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-06 19:37
Het chloor in mijn bad is goed, alleen de P/H waarde is nu aan de lage kant (nog niet op het laagste punt). iemand een idee hoe ik P/H waarde op een normaal niveau kan krijgen? Zijn daar ook tabletten of middelen voor? Of moet ik dan water gaan vernieuwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
drijver met chloor niet simper ??? 3 weken hmm je mag blij zijn als je paar dagen plezier ervan hebt .. (weer goed genoeg is en zwembad prettig warm is)

ik zou echt iets doen waar je als persoon net naast elkaar kan liggen .. emmer(s0 heet water oid is dan erg prettig .. groter tja .. hmm .. iets zoeken met "open" zwembad oid
[...]

Ik zit met een dilemma:

5. ...?

zakje(s) met chloor neer mikken met dag x labelen .. en de huisoppasser even laten zien dat de gehele zak in de drijver moet oid ..
met CRP tja extra filters erbij zetten en datum ..
- bad 3 of 4x rond pompen per dag (met zfp is dit een no brainer) ..

En gewoon je vingertjes kruisen en hopen dat alles goed gaat ..
MuVo schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:49:
Het chloor in mijn bad is goed, alleen de P/H waarde is nu aan de lage kant (nog niet op het laagste punt). iemand een idee hoe ik P/H waarde op een normaal niveau kan krijgen? Zijn daar ook tabletten of middelen voor? Of moet ik dan water gaan vernieuwen?
PH + (plus) lijkt me de tegenhanger van PH - ..

of schop er mensen in ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]

nee ik heb geen ervaring .. en zoals @Jazsie ik ga voor de chloordispenser .. deze "troep' blijf ik van uit de buurt .. ;)

ps het is wellicht geen miskoop hoor maar je praat over kort gebruik .. dan is een drijver net zo handig .
het ligt meer aan het gebruiks gemak .. en iets wat onder waterniveau ligt moet je boven de waterniveau van het bad tillen voordat je het openschroeft
Anders moet je het bad weer vullen .. leer je snel aan of af als je emmers moet sjouwen / wachtrij bij de kraan.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Argh... ben ik weer... zwembad bijna leeg... laatste restant moet er nu uit. Het waterniveau zit onder het gat waar het uitloopt. Hebben jullie nog tips, behalve een emmer :-)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Sbakker1982 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:11:
Argh... ben ik weer... zwembad bijna leeg... laatste restant moet er nu uit. Het waterniveau zit onder het gat waar het uitloopt. Hebben jullie nog tips, behalve een emmer :-)?
Rubberen trekker, vlakzuigpomp, dweilen, afhevelen met slang... Dan houdt het wel zo'n beetje op denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 12:37

Dennahz

Life feels like hell should.

Volgende week nog maar een poging om er een zwemweek van te maken, wat een bagger zomer tot nu toe zeg! Dit weekend ga ik de boel weer opwarmen :)

Hoe gaan jullie om met zulke weken? Gewoon een paar uur per dag filteren en that's it? Of op temperatuur houden met de WP? (als je er één hebt). Vind het zonde van de energie om hem op temperatuur te houden als we er toch de hele week niet in gaan zwemmen.

Heb nog steeds die how-to van m'n HASS set-up in m'n hoofd zitten, nog geen tijd gehad om het goed uit te schrijven. To be continued!

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:33
Dennahz schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:38:
Volgende week nog maar een poging om er een zwemweek van te maken, wat een bagger zomer tot nu toe zeg! Dit weekend ga ik de boel weer opwarmen :)

Hoe gaan jullie om met zulke weken? Gewoon een paar uur per dag filteren en that's it? Of op temperatuur houden met de WP? (als je er één hebt). Vind het zonde van de energie om hem op temperatuur te houden als we er toch de hele week niet in gaan zwemmen.

Heb nog steeds die how-to van m'n HASS set-up in m'n hoofd zitten, nog geen tijd gehad om het goed uit te schrijven. To be continued!
De eerste minder warme week had ik men WP nog samen opstaan met de ZFP. Zonder te zwemmen uiteindelijk. De laatste 2 weken enkel nog de ZFP een 6-8 uur per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Bauki schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:42:
[...]

De eerste minder warme week had ik men WP nog samen opstaan met de ZFP. Zonder te zwemmen uiteindelijk. De laatste 2 weken enkel nog de ZFP een 6-8 uur per dag.
Hier hetzelfde idd. Afgelopen weekend het bad nog wel even naar de 28 graden gebracht om deze week te kunnen zwemmen, maar toen opeens bleek het toch slechter weer te worden dan ze van te voren hadden voorspeld... :{

Hopelijk volgende week op z'n minst gewoon droog. Bloedheet hoeft niet eens.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:02:
[...]

Hier hetzelfde idd. Afgelopen weekend het bad nog wel even naar de 28 graden gebracht om deze week te kunnen zwemmen, maar toen opeens bleek het toch slechter weer te worden dan ze van te voren hadden voorspeld... :{

Hopelijk volgende week op z'n minst gewoon droog. Bloedheet hoeft niet eens.
ik heb er nog in gelegen jammer dan van die mieren ..

tja soms zit het mee .. daarom zei ik al voor die paar dagen een WP aanschaffen .. soms moet je gewoon nemen wat je krijgt .. vorig jaar was het bloed verziekend heet .. zal vast nog wel dagen komen dat je er gewoon in kan zwemmen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

vso schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:53:
[...]

ik heb er nog in gelegen jammer dan van die mieren ..

tja soms zit het mee .. daarom zei ik al voor die paar dagen een WP aanschaffen .. soms moet je gewoon nemen wat je krijgt .. vorig jaar was het bloed verziekend heet .. zal vast nog wel dagen komen dat je er gewoon in kan zwemmen
Dat het buiten geen 30 graden is maakt me niet zoveel uit, 20 is ook lekker als het water 28-30 is. Die regen daarentegen....

Ga er vanuit dat het regenseizoen binnenkort wel een keer voorbij is :p Dan is een WP echt wel nuttig imo :)

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:10:
[...]

Dat het buiten geen 30 graden is maakt me niet zoveel uit, 20 is ook lekker als het water 28-30 is. Die regen daarentegen....

Ga er vanuit dat het regenseizoen binnenkort wel een keer voorbij is :p Dan is een WP echt wel nuttig imo :)
:) .. ik hoop het ook :)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
wp aan tot 32-36 graden..heerlijk met dit weer in het zwembad😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Edwin3 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 00:20:
wp aan tot 32-36 graden..heerlijk met dit weer in het zwembad😀
Hoeveel uur per dag pomp je dan? Want met 10 uurtjes per dag ga ik dat niet redden met de huidige WP helaas.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
Dennahz schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 00:25:
[...]

Hoeveel uur per dag pomp je dan? Want met 10 uurtjes per dag ga ik dat niet redden met de huidige WP helaas.
Erg afhankelijk vh weer/lucht en start temp water. En of afdekking (bubbelfolie en afdekzeil) er op ligt.

Grove schatting vandaag 1,5 graad per uur van 27 naar 33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-06 00:46
Dennahz schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 00:25:
[...]

Vast wel een keer gezegd maar hoe groot je is bad en welk WP heb je?
Edwin3 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 00:37:
[...]

Erg afhankelijk vh weer/lucht en start temp water. En of afdekking (bubbelfolie en afdekzeil) er op ligt.

Grove schatting vandaag 1,5 graad per uur van 27 naar 33
Vast wel een keer gezegd maar hoe groot je is bad en welk WP heb je?

*Data aan het verzamelen voor een mooi overzicht mbt verwarmen met WP

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hmmbob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Nu online
Ik lees even mee over een WP... dat zonnematje heeft niet veel toegevoegd deze week aan mijn jacuzzi en toch wel lekker om er s'avonds in te gaan zonder dat ik 2200watt aan stroom weg sta te tokkelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:33
Een beetje ervaring van mijn kant:

Ik heb een ECO +5 WP met een 10m³ ZFP op een Intex Ultra XTR 488x122 ( ± 19000l ). Bad staat volledig in de zon van 09.30u - 18.30u.
Als test heb ik de WP op 29gr gezet en afgewacht hoelang dit zou duren. Dit was half mei als ik me goed herinner

Buitentemperatuur was overdag 20-25gr en 's nachts 10-15gr. De WP en ZFP hebben toen 48u gedraaid.
Temperatuur van het water was een 19-20gr bij de start. Bad is helemaal bovengronds met een bubbelfolie erop.

Ondertussen zijn er ook nog een aantal m² EPDM matten bijgekomen. Die waren nog niet aangesloten toen ik de test deed. Deze geven in mijn ogen een veel hoger rendement ( en goedkoper uiteraard ) dan de WP, alleen heb je er wel zon voor nodig.

Ik heb de WP einde vorig jaar voordelig kunnen aankopen en nog geen spijt van gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Bauki schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:37:
Een beetje ervaring van mijn kant:

Ik heb een ECO +5 WP met een 10m³ ZFP op een Intex Ultra XTR 488x122 ( ± 19000l ). Bad staat volledig in de zon van 09.30u - 18.30u.
Als test heb ik de WP op 29gr gezet en afgewacht hoelang dit zou duren. Dit was half mei als ik me goed herinner

Buitentemperatuur was overdag 20-25gr en 's nachts 10-15gr. De WP en ZFP hebben toen 48u gedraaid.
Temperatuur van het water was een 19-20gr bij de start. Bad is helemaal bovengronds met een bubbelfolie erop.

Ondertussen zijn er ook nog een aantal m² EPDM matten bijgekomen. Die waren nog niet aangesloten toen ik de test deed. Deze geven in mijn ogen een veel hoger rendement ( en goedkoper uiteraard ) dan de WP, alleen heb je er wel zon voor nodig.

Ik heb de WP einde vorig jaar voordelig kunnen aankopen en nog geen spijt van gehad.
Wellicht handig dat je de COP erbij vermeld ? en je stroom verbruik .. (heb je een grafiek ?) ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:46
Gisteren het zwembad bijgevuld. Daar was na een klein maandje toch al wat water uit verdwenen.
Dus slang erin, grondpomp aan, even een boodschap doen, bezig met eten koken........... fffffffffffuuuuuu pomp vergeten!

Het stroomde er al mooi over, maar het viel gelukkig mee :+
Pagina: 1 ... 47 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.