Na de zomer / volgend voorjaar zullen die Intex solarmatten waarschijnlijk wel weer verkrijgbaar zijn voor normalere prijzen.
Vorig jaar en het jaar ervoor ging het precies zo, gewoon in het najaar bestellen zodat je ze het volgende seizoen alvast in huis hebt.
Ik zit met een dilemma:
Wij hebben een klein Bestway bad (2300ltr) en gebruiken een drijver met
deze HTH chloortabletten.
Normaalgesproken (als het bad regelmatig gebruikt wordt) gooi ik er elke avond 2 chloortabletten in en check ik zo'n 2x per week de chloor-, PH- en alkaliniteitwaarden met teststrips.
Binnenkort gaan we een kleine twee weken op vakantie, wat is dan wijsheid vwb behoud van het water?
Gezien het huidige weer wordt het bad nu al een tijdje niet gebruikt en is het 24/7 afgedekt met een blauw zeil (geen solarzeil, gewoon zo'n plastic Bestway zeiltje).
Nu gooi ik zo'n beetje om de dag 2 à 3 tabletten in de drijver en een keer per week maak ik het filter van de pomp schoon. Daarmee blijft het water mooi helder en kloppen de chloor-, PH- en alkaliniteitwaarden telkens prima.
Elke dag chloor toevoegen blijkt bij deze omstandigheden dus niet per sé nodig te zijn.
We hebben een 1249l/h pomp en twee Intex solarmatten, dat gaat nét goed vwb flow.
De pomp draait nu zo'n 8 uur per dag.
De solar-matten zet ik op bypass of haal ik er even tussenuit, zodat de flow zo hoog mogelijk is en het water niet "onnodig" opgewarmd wordt als de zon zich nog zou laten zien (want vermoedelijk meer kans op algengroei bij warmer water).
Ik kan er voor kiezen om:
- vantevoren een grotere hoeveelheid chloortabletten in de drijver te doen (wetende dat er die periode toch niemand in het bad zal gaan), maar hoeveel is dan zinvol?
- solar matten loskoppelen en de pomp langer laten draaien, bv 12 of 14 uur per dag
- nu niets doen, straks bij terugkomst een chloorshock toedienen (ik heb ook deze HTH granulaat in huis)
- het badje leeggooien en straks opnieuw vullen, met 2300 liter water is dat nog niet echt een (milieu)ramp
- ...?
Het badje is bij ons niet eerder "onbeheerd" blijven staan, ik weet daarom niet zo goed wat het beste werkt.
Andere chemicaliën zoals langzaam oplossende tabletten aanschaffen was ik eigenlijk niet van plan; dan gooi ik het badje wel leeg en zet ik het eventueel opnieuw op als er weer eens mooi weer aan komt...
Wie heeft ervaring?