Ik heb nu met een andere bol ook het probleem van waterdicht krijgen. Hoe is het jou gelukt?B-Real schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:19:
[...]
Ik heb ze ook en zonder handleiding was mijn redenatie dat het water van boven naar beneden de beste flow heeft.
Voor zover ik kon zien gaat het water in het midden omhoog, dat heb ik dus als ingang gebruikt, en loopt het water middels de spiralen naar beneden en heb je de uitgang aan de zijkant.
Ik was echter meer aan het stoeien om drie van die dingen zonder te lekken op elkaar aan te sluiten. Je moet de aansluiting een kwart slag draaien, maar daarmee is het bij mij absoluut niet waterdicht.
teflontape en sommige zeggen dat elektra tape ook goed werktSTolsma schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:01:
[...]
Ik heb nu met een andere bol ook het probleem van waterdicht krijgen. Hoe is het jou gelukt?
Tja vanalles
Ik zag deze quote net voorbij komen. Ik zou het water in de spiraal omhoog laten lopen, dan weet je zeker dat er geen lucht in zit. Dan raakt het water de gehele oppervlakte van de buis.B-Real schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:19:
[...]
Ik heb ze ook en zonder handleiding was mijn redenatie dat het water van boven naar beneden de beste flow heeft.
Voor zover ik kon zien gaat het water in het midden omhoog, dat heb ik dus als ingang gebruikt, en loopt het water middels de spiralen naar beneden en heb je de uitgang aan de zijkant.
...
Hij is echt AG en wordt verwarmd via een WP (3,6). Heb een cartridgefilterpomp en deze staat 24/7 aan. Isolatie is gewoon goedkoop ondervloer, 20,- voor een rol. De leidingen heb ik ook met dit materiaal geïsoleerd.vso schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:18:
[...]
is het een AG ingegraven of echt AG .. wat is je isolatie middel .. en hoe verwarm je het ?
wanneer dek je het af ?
ik denk tenzij je een esp oid ertegen aan mikt, niemand van ons met de thermometer 24x7 erbij staat![]()
ik woon meer bij de zee (westen) als je in het oosten woont zijn dat al weer andere weers omstandigheden ..
een m2 zonne verwarming per m3 water is natuurlijk een makkelijk iets om te onthouden .. met mijn eigen verkeerd aangelegde zonneverwarming krijg ik het zwembad ook wel naar 35 graden bv .. (lees te warm om er nog "lekker" in te zitten .. dan is dan weer lekker van 00:00 tot 02:00
Vol bewondering kijk ik hier naar de mooiste systemen, maar zelf ben ik van de simpele oplossing:). Zo heb ik mijn pomp fluister stil gekregen door een kunststof plantenbak van de Action te bekleden met van die zwembad ondervloertegels en er op zijn kop neergezet. Niet mooi, maar wel heel doeltreffend!
dat vraagt om foto'sElGrandoNeuso schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:46:
[...]
Hij is echt AG en wordt verwarmd via een WP (3,6). Heb een cartridgefilterpomp en deze staat 24/7 aan. Isolatie is gewoon goedkoop ondervloer, 20,- voor een rol. De leidingen heb ik ook met dit materiaal geïsoleerd.
Vol bewondering kijk ik hier naar de mooiste systemen, maar zelf ben ik van de simpele oplossing:). Zo heb ik mijn pomp fluister stil gekregen door een kunststof plantenbak van de Action te bekleden met van die zwembad ondervloertegels en er op zijn kop neergezet. Niet mooi, maar wel heel doeltreffend!
Zou een spiraal van 50m (1 lange lijn) niet werken ? tja dat hoor je me niet zeggen, ik zeg alleen dat 8x ? meter wellicht beter presteert ..
je kan toch beter advies krijgen (met uitleg) dan kan je altijd zelf beslissen of je door wilt gaan met je eigen plan of eventueel aanpassen ..
Tja vanalles
wat is het dit jaar "bagger" met zwem momenten .. ik hoop dat het weer mee gaat zitten
Tja vanalles
Hier liggen ze gewoon in het zwembad hoorvso schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:09:
wat is het dit jaar "bagger" met zwem momenten .. ik hoop dat het weer mee gaat zitten
Zwembad van 6500liter staan. Standaard filterpomp.
Opgewarmd met een dompelpomp van 400watt en 8000liter per uur aangesloten op 2x100m 16mm tyleen.
Dit werkt. Globaal 240liter warm water per uur retour het bad in
Maar ivm beter setup en weg werken van de slangen en alle toebehoren kijk ik met een schuin oog naar een cv circulatiepomp. Iemand hier ervaring mee ?
Slangen liggen op 2.5 ,eter hoogte. Moet vanuit het bad 2.5 meter hoog en 200 meter slang door. Heeft zo een pomp genoeg druk ??
Thnx
Opgewarmd met een dompelpomp van 400watt en 8000liter per uur aangesloten op 2x100m 16mm tyleen.
Maar ivm beter setup en weg werken van de slangen en alle toebehoren kijk ik met een schuin oog naar een cv circulatiepomp. Iemand hier ervaring mee ?
Slangen liggen op 2.5 ,eter hoogte. Moet vanuit het bad 2.5 meter hoog en 200 meter slang door. Heeft zo een pomp genoeg druk ??
Thnx
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=65328
Inderdaad, prima weer om te zwemmen. Zeker met wp
Het is dat ik nog niet klaar ben met mijn tuin, anders zat ik ook zeker erin.
Opvoerhoogte verschilt per pomp dus dat moet je checken.Robwp schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:38:
Zwembad van 6500liter staan. Standaard filterpomp.
Thnx
Maar tenzij je eentje goedkoop op de kop heb kunnen tikken zie ik geen reden om voor een CV circulatiepomp te gaan gezien de prijzen...
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Heb eindelijk m'n kist staan, maar kom er nu achter dat er opeens iets in de pomp mist bij de inlaat.

Om even een voorbeeldje te geven (adapter is niet gerelateerd aan de pomp, kon ff geen andere afbeelding vinden)... het gaat dus om het rubber ding.
Fun fact: ga morgenmiddag op vakantie, dus het moet gefixt worden want het is nu niet meer waterdicht. Sigh, toch altijd wat met die zwembaden
Verkopen ze zulke dingen standaard bij een bouwmarkt? Moest ik hem echt niet meer vinden?
Je zou zeggen dat zoiets niet opeens weg kan zijn, maar ja.... leer mij kennen

Om even een voorbeeldje te geven (adapter is niet gerelateerd aan de pomp, kon ff geen andere afbeelding vinden)... het gaat dus om het rubber ding.
Fun fact: ga morgenmiddag op vakantie, dus het moet gefixt worden want het is nu niet meer waterdicht. Sigh, toch altijd wat met die zwembaden

Verkopen ze zulke dingen standaard bij een bouwmarkt? Moest ik hem echt niet meer vinden?
Je zou zeggen dat zoiets niet opeens weg kan zijn, maar ja.... leer mij kennen

[ Voor 9% gewijzigd door Dennahz op 26-07-2020 23:43 ]
@Dennahz: Zo een rubbere ring kan je mogelijk bij de betere bouwmarkt vinden (Hornbach, vijver afdeling), Welkoop wellicht ook.
Wat ook kan is rondom paar lagen elektrische/duck tape plakken, niet netjes maar wil ook wel lukken.
Uiteraard later wel een goede rubbere ring tussen zetten
.
Wat ook kan is rondom paar lagen elektrische/duck tape plakken, niet netjes maar wil ook wel lukken.
Uiteraard later wel een goede rubbere ring tussen zetten
Bedankt voor de tip. Zal morgen nog eens goed zoeken en anders idd maar met tape of iets oplossen.Jazsie schreef op zondag 26 juli 2020 @ 23:50:
@Dennahz: Zo een rubbere ring kan je mogelijk bij de betere bouwmarkt vinden (Hornbach, vijver afdeling), Welkoop wellicht ook.
Uiteraard later wel een goede rubbere ring tussen zetten.
Het water moet wel gefilterd worden deze week natuurlijk
Ga morgen ff kijken, nu blijkbaar al midden in de nacht--MeAngry-- schreef op maandag 27 juli 2020 @ 00:34:
Check even of dat ding niet nog in een van je slangen hangt, dat heb ik nu ook al een paar keer meegemaakt! (Misschien heeft 1 slang er nu wel 2 in de opening zitten...)
Hoop dat de kist het geluid een beetje kan binnenhouden! Foto's volgen. Is wel een bakbeest geworden.
[ Voor 29% gewijzigd door Dennahz op 27-07-2020 01:14 ]
Check even of dat ding niet nog in een van je slangen hangt, dat heb ik nu ook al een paar keer meegemaakt! (Misschien heeft 1 slang er nu wel 2 in de opening zitten...)
[ Voor 22% gewijzigd door --MeAngry-- op 27-07-2020 00:34 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
ik heb de pakkingen liggen maar momenteel sluit het bij mij perfect zonder pakking.
Ik heb de pakking gekocht voor ongeveer 1.50 ps bij warmteservice en ze passen goed.
ik heb het getest met een spare intex slang maar ze nog inet ingebruik genomen
En wie weet waar ze nog meer te kopen zijn
Ik heb de pakking gekocht voor ongeveer 1.50 ps bij warmteservice en ze passen goed.
ik heb het getest met een spare intex slang maar ze nog inet ingebruik genomen
En wie weet waar ze nog meer te kopen zijn
Wie heeft er een top idee om de regen uit het zwembad te houden.
Eerst dag ik aan een workout bal met daarover het zijl met klemmen strak gespannen,maar nog meer grote items zoals een workoutbal in mijn tuin kan ik niet echt kwijt.
Heeft iemand nog tips?
Eerst dag ik aan een workout bal met daarover het zijl met klemmen strak gespannen,maar nog meer grote items zoals een workoutbal in mijn tuin kan ik niet echt kwijt.
Heeft iemand nog tips?
Begin niet met solarmatten als je een zandfilterpomp hebt. Solarmatten zijn gemaakt voor de goedkope pompjes. Een zandfilterpomp duwt het water door een solar veel te snel, waardoor het water geen tijd heeft om warm te worden. Advies van een ervaren zwembadverkoper ^_^.
PS: Neem glasparels in je zandfilter. Kun je 3 tot 5 jaar mee door. Een pomp kan 12+ uur aanstaan, de timer staat slechts 12 uur toe. Of je zet hem op infinite. Maar ik adviseer het niet. Je pomp kan na 'n dag zeer heet worden, met gevolg dat hij snel kapot is. Helaas honderden euro's. Op het dak plaatsen kan, dit kan hij qua kracht aan. Maar ik raad het niet aan. Advies is om de pomp in een schaduw te plaatsen.
PS: Neem glasparels in je zandfilter. Kun je 3 tot 5 jaar mee door. Een pomp kan 12+ uur aanstaan, de timer staat slechts 12 uur toe. Of je zet hem op infinite. Maar ik adviseer het niet. Je pomp kan na 'n dag zeer heet worden, met gevolg dat hij snel kapot is. Helaas honderden euro's. Op het dak plaatsen kan, dit kan hij qua kracht aan. Maar ik raad het niet aan. Advies is om de pomp in een schaduw te plaatsen.
What a terrible day to have eyes!
Misschien handig om er dan bij te vertellen over welke type spullen je het hebt?AltTabKeys schreef op maandag 27 juli 2020 @ 02:43:
Begin niet met solarmatten als je een zandfilterpomp hebt. Solarmatten zijn gemaakt voor de goedkope pompjes. Een zandfilterpomp duwt het water door een solar veel te snel, waardoor het water geen tijd heeft om warm te worden. Advies van een ervaren zwembadverkoper ^_^.
Want zonnematten niet geschikt voor zandilfterpomp, glasparels langere levensduur en een pomp niet 24-7 aan klinkt inderdaad als verkoperspraat
Tijd voor een nieuwe sig..
Voorspellingen voor vrijdag en zaterdag zijn nu goed. Vrijdag veel zon dus dat is mooi voor het opwarmen van het bad. De nacht naar zaterdag rond 20 graden en zaterdag ook nog warm.vso schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:09:
En ook zondag nog max 25 graden (zuid nederland).
Maar als die voorspellingen net zo goed zijn als die voor vandaag.....Plenkske schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:02:
[...]
Voorspellingen voor vrijdag en zaterdag zijn nu goed. Vrijdag veel zon dus dat is mooi voor het opwarmen van het bad. De nacht naar zaterdag rond 20 graden en zaterdag ook nog warm.
Sometimes you need to plan for coincidence
Hehe, de dag is nog niet omHmmbob schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:05:
[...]
Maar als die voorspellingen net zo goed zijn als die voor vandaag.....![]()
Al vaker gebeurt deze zomer dat het later op de dag nog best lekker weer werd ! Hier in zuid-oost brabant was dit gister ook weer het geval.
Heb zelf qua zandparel ze zelf nog maar 2 jaar in huis. Maar krijg van mede bad-genoten mee dat ze echt lang mee gaan, afhankelijk van formaat zwembad. Heb zelf 11.000 liter zwembad. Pomp van 6500l/u.Koffie schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:12:
[...]
Misschien handig om er dan bij te vertellen over welke type spullen je het hebt?
Want zonnematten niet geschikt voor zandilfterpomp, glasparels langere levensduur en een pomp niet 24-7 aan klinkt inderdaad als verkoperspraat
Maar zonnematten kunnen echt niet achter een krachtige pomp. Dat is dan gewoon zeer nutteloos.
Onzin, zolang er ongeveer 0.5 graden verschil tussen in en uit gerealiseerd kan worden voegt juist een krachtige pomp meer toe als een pomp die het water van het bad te weinig kan laten circuleren.AltTabKeys schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:21:
[...]
Heb zelf qua zandparel ze zelf nog maar 2 jaar in huis. Maar krijg van mede bad-genoten mee dat ze echt lang mee gaan, afhankelijk van formaat zwembad. Heb zelf 11.000 liter zwembad. Pomp van 6500l/u.
Maar zonnematten kunnen echt niet achter een krachtige pomp. Dat is dan gewoon zeer nutteloos.
Mijn spa is 795 liter, als ik mijn 4m3 pomp knijp stijgt de temperatuur minder hard als dat ik die vol laat lopen.
Uiteraard er van uitgaande dat er voldoende zon is om de mat op te warmen.
[ Voor 13% gewijzigd door Ljsvv op 27-07-2020 15:27 ]
800 liter of 11.000. Buiten dat om zijn blijft bij mij in praktijk bewezen dat Solar-matten een te nauwe doorgang hebben, waardoor de pomp A: niet zijn kracht kan benuttigen. B: het water niet genoeg kan opwarmen. Tenzij je 10 matten achter elkaar legt.Ljsvv schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:25:
[...]
Onzin, zolang er ongeveer 0.5 graden verschil tussen in en uit gerealiseerd kan worden voegt juist een krachtige pomp meer toe als een pomp die het water van het bad te weinig kan laten circuleren.
Mijn spa is 795 liter, als ik mijn 4m3 pomp knijp stijgt de temperatuur minder hard als dat ik die vol laat lopen.
Uiteraard er van uitgaande dat er voldoende zon is om de mat op te warmen.
En is dit alles gebaseerd op natte vingerwerk? Of heb je ook daadwerkelijk nauwkeurig het verschil tussen in en uitgang van de matten gemeten?AltTabKeys schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:29:
[...]
800 liter of 11.000. Buiten dat om zijn blijft bij mij in praktijk bewezen dat Solar-matten een te nauwe doorgang hebben, waardoor de pomp A: niet zijn kracht kan benuttigen. B: het water niet genoeg kan opwarmen. Tenzij je 10 matten achter elkaar legt.
Daadwerkelijk meetwerk. Termo bij inlet & outlet.Ljsvv schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:32:
[...]
En is dit alles gebaseerd op natte vingerwerk? Of heb je ook daadwerkelijk nauwkeurig het verschil tussen in en uitgang van de matten gemeten?
Bij kleinere zwembaden zal een Solatmat wel werken. Mits het weinig liters (1000 of minder), een langzame pomp en goed weer is.
Nah goed, verdere discussie zinloos, maar mijn grafiekjes laten een heel ander beeld zien.AltTabKeys schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:35:
[...]
Daadwerkelijk meetwerk. Termo bij inlet & outlet.
Bij kleinere zwembaden zal een Solatmat wel werken. Mits het weinig liters (1000 of minder), een langzame pomp en goed weer is.
Wat is de diameter van de slangen die in je in & outlet gaan? Die van mij zijn 56mm, ik gok van jou 48. Daar zit al verschil in.Ljsvv schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:43:
[...]
Nah goed, verdere discussie zinloos, maar mijn grafiekjes laten een heel ander beeld zien.
Onzin, met de beperkte informatie die je geeft klopt er geen hout van.AltTabKeys schreef op maandag 27 juli 2020 @ 02:43:
Zoals @Ljsvv zegt is de optimale delta T 0,5 graden.
Die zwembadverkoper moet toch nog wat meer informatie op doen.
Zand gaat 4-5 jaar mee. Glas 10+ jaar. Uiteraard situatie afhankelijk.
En mbt timer, ook dat is pomp afhankelijk. Mijn pomp heeft geen timer bijvoorbeeld.
Ook de warmte kan hij prima aan, wel klopt het dat in de volle zon de levensduur van de pomp mogelijk verkort en in een "kist" of schaduw plaatsen beter is.
Als het de dagen erna ook goed weer is met zon dan komt het goed. Die 2 dagen heb je nodig om op te warmenPlenkske schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:02:
[...]
Voorspellingen voor vrijdag en zaterdag zijn nu goed. Vrijdag veel zon dus dat is mooi voor het opwarmen van het bad. De nacht naar zaterdag rond 20 graden en zaterdag ook nog warm.
Wederom, waarom is dit zeer nutteloos? Delta T gemeten?AltTabKeys schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:21:
[...]
Heb zelf qua zandparel ze zelf nog maar 2 jaar in huis. Maar krijg van mede bad-genoten mee dat ze echt lang mee gaan, afhankelijk van formaat zwembad. Heb zelf 11.000 liter zwembad. Pomp van 6500l/u.
Sorry maar geloof er maar weinig van. Klopt dat je mat te veel tegendruk kan gegeven en dus "niet zijn kracht kan benutten".AltTabKeys schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:29:
[...]
800 liter of 11.000. Buiten dat om zijn blijft bij mij in praktijk bewezen dat Solar-matten een te nauwe doorgang hebben, waardoor de pomp A: niet zijn kracht kan benuttigen. B: het water niet genoeg kan opwarmen. Tenzij je 10 matten achter elkaar legt.
Maar dan heb je niet goed je huiswerk gedaan mbt capaciteit pomp en capaciteit matten die dan in verhouding niet op elkaar zijn afgestemt.
Weer onzin, ik sluit mij bij @Ljsvv aan. Krijg zeer de indruk dat het een zinloze discussie gaat worden...AltTabKeys schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:35:
[...]
10 maten achter elkaar ? wauw ..AltTabKeys schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:29:
[...]
ik zou eerder 10 matten parallel verbinden verdeel je de doorstroming beter (minder druk verlies) maar goed ..wie ben ik
Tja vanalles
Verschil zit in wat? Diameter, dus? Wat wil je daar nu mee zeggen?!AltTabKeys schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:44:
[...]
Wat is de diameter van de slangen die in je in & outlet gaan? Die van mij zijn 56mm, ik gok van jou 48. Daar zit al verschil in.
let it goJazsie schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:49:
[...]
Verschil zit in wat? Diameter, dus? Wat wil je daar nu mee zeggen?!
Tja vanalles
Gezellig hier, beter alle matjes loskoppelen en allen even een duik nemen om af te koelen.
Niet al te serieus genomen he...vso schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:48:
[...]
10 maten achter elkaar ? wauw ..
ik zou eerder 10 matten parallel verbinden verdeel je de doorstroming beter (minder druk verlies) maar goed ..wie ben ik
Die matten zijn niet gemaakt voor grotere zwembaden. Dus ik zou er zelf niet aan beginnen. Maar voor kleine baden kan het zeker effectief zijn.
Haha, ik hoef niet af te koelen maar begrijp je reactie welHyperTrophy schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:51:
Gezellig hier, beter alle matjes loskoppelen en allen even een duik nemen om af te koelen.
AltTabKeys schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:52:
[...]
Niet al te serieus genomen he...
Die matten zijn niet gemaakt voor grotere zwembaden. Dus ik zou er zelf niet aan beginnen. Maar voor kleine baden kan het zeker effectief zijn.

Tja vanalles
Haha. Beetje te koud voor vandaag. Gisteren kon het nog wel 😬Jazsie schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:53:
[...]
Haha, ik hoef niet af te koelen maar begrijp je reactie wel![]()
hoef niet los te koppelen, met dit weer koelt het bad extra afHyperTrophy schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:51:
[ Voor 17% gewijzigd door vso op 27-07-2020 15:56 ]
Tja vanalles
Een kennis van mij is op zoek naar een nieuwe WP. Is er een betaalbare WP in Nederland met wifi waar je relatief makkelijk via een API (of desnoods IFTTTTTTTTTT oid) tegenaan kunt praten ?
Ik verwarm dik 40.000 liter water met 24 vierkante meter zonnematten over de 30 graden.
Sorry, je praat echt onzin.Zand is miljoenen jaren oud, en in mijn filterketel zou het ineens een paar jaar later niet meer goed zijn?AltTabKeys schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:21:
[...]
Ik verwarm dik 40.000 liter water met 24 vierkante meter zonnematten over de 30 graden.
Zoek een model(dat voldoet aan de eisen) en kijk in duitsland voor het zelfde model schijnt $$$$$ te besparen .. in aanschaf.Koffie schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:11:
Een kennis van mij is op zoek naar een nieuwe WP. Is er een betaalbare WP in Nederland met wifi waar je relatief makkelijk via een API (of desnoods IFTTTTTTTTTT oid) tegenaan kunt praten ?
[ Voor 3% gewijzigd door vso op 27-07-2020 17:18 ]
Tja vanalles
I know, destijds mijn WP ook uit DE laten komen. Scheelde enkele honderden euro's,vso schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:18:
[...]
Zoek een model(dat voldoet aan de eisen) en kijk in duitsland voor het zelfde model schijnt $$$$$ te besparen .. in aanschaf.
Hij kijkt nu naar een garden pac, maar er is zo verdomd weinig over die wifi functie te vinden.
maar waarom wil je wifi wat wil je ermee doen ? is bv een shelly oid met PM (power meter) ook niet voldoende ?Koffie schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:20:
[...]
I know, destijds mijn WP ook uit DE laten komen. Scheelde enkele honderden euro's,
Hij kijkt nu naar een garden pac, maar er is zo verdomd weinig over die wifi functie te vinden.
Tja vanalles
Het is niet voor mij.vso schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:22:
[...]
maar waarom wil je wifi wat wil je ermee doen ? is bv een shelly oid met PM (power meter) ook niet voldoende ?
Dus makkelijkst is een WP met wifi die dan in zijn reeds aanwezige zwemad domotica aan te sturen is. Als dat echt niet kan, dan maar een aparte app van de fabrikant.
dat snap ik maar gezien de vraagsteller niet post maar jij zal je dus meer info moeten verstrekken ..Koffie schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:24:
[...]
Het is niet voor mij.
Dus makkelijkst is een WP met wifi die dan in zijn reeds aanwezige zwemad domotica aan te sturen is. Als dat echt niet kan, dan maar een aparte app van de fabrikant.
Tja vanalles
"Via de home automation de WP aan of uit of warmer of kouder zetten"vso schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:59:
[...]
dat snap ik maar gezien de vraagsteller niet post maar jij zal je dus meer info moeten verstrekken ..
lol .. there is probably an app for thatKoffie schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:14:
[...]
"Via de home automation de WP aan of uit of warmer of kouder zetten"
LMGTFY
erhm nee ff zereneus gezegd ik vraag me af wat voor een extra functies die wp kan hebben dan de overduidelijke aan/uit zetten c.q temp instellen ..
weetje ik zou serieus blij zijn als we naast "stroom" een domotica plug oid ontwikkelen gewoon je kabels in huis & rond huis vervangen door een bekabeld mesh netwerk waarbij je alles aan kan sturen .. lekker zuinig.. ben je dit soort "geneuzel" kwijt .. zal oneindig lang gaan duren vrees ik
Tja vanalles
Ik zie een paar keer de term "zonnematten" voorbij komen met daarbij een verschil in mening over of die werken/voldoen of niet. Ik wil die discussie verder niet oplaaien maar ik heb zo het gevoel dat de een het over die intex matjes heeft van 20 euro en de ander het over EPDM matten. Daar zit toch wel een flink verschil in lijkt me. Wellicht dat daar de verschillende standpunten vandaan komen?
Heb je een voorbeeld van een site? Prachtig weer geweest vandaag behalve geen zon....vso schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:18:
[...]
Zoek een model(dat voldoet aan de eisen) en kijk in duitsland voor het zelfde model schijnt $$$$$ te besparen .. in aanschaf.
Ik dacht in dit geval dat het ook over de Intex Solarmatten ging inderdaad. Ga je naar een professionelere klasse, gaat het zeker wel lukken. Maar dan is de slang van de matten ook gewoon in diameter ook groter.BounceMeister schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:25:
Ik zie een paar keer de term "zonnematten" voorbij komen met daarbij een verschil in mening over of die werken/voldoen of niet. Ik wil die discussie verder niet oplaaien maar ik heb zo het gevoel dat de een het over die intex matjes heeft van 20 euro en de ander het over EPDM matten. Daar zit toch wel een flink verschil in lijkt me. Wellicht dat daar de verschillende standpunten vandaan komen?
Check, nu komt de aap uit de mouwAltTabKeys schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:47:
[...]
Ik dacht in dit geval dat het ook over de Intex Solarmatten ging inderdaad. Ga je naar een professionelere klasse, gaat het zeker wel lukken. Maar dan is de slang van de matten ook gewoon in diameter ook groter.
Ga je niet vinden, ik heb mij wezenloos gezocht en shops/fabrikanten gemailt.Koffie schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:11:
[...]
Voor miijn nieuwe onlangst aangeschafte WP ga ik deze dus koppelen aan een Raspberry PI als Wifi AP zodat ik de data kan sniffen met een packet tracer. Dit i.c.m. de App van de fabrikant hoop ik zo het protocol te kunnen "reverse engineering" zodat ik WP kan toevoegen aan mijn Domotica.
Heuts (top-zwembadshop.nl) heeft weer betaalbare step inverters op voorraad. Losse wifi module erbij van 60,-- en je kan vooruit
Zelf heb ik de BWT (Fairland) full inverter.
Het fijne is dat je alles op een enkele dashboard kan plaatsen... Ik ben nu bezig met mijn dashboard en daar kan ik alles zien/besturen van mijn bad behalve mijn WP, daar moet ik nu dan de app van fairland gebruiken.vso schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:34:
[...]
lol .. there is probably an app for that![]()
LMGTFYhahahaha
erhm nee ff zereneus gezegd ik vraag me af wat voor een extra functies die wp kan hebben dan de overduidelijke aan/uit zetten c.q temp instellen ..
weetje ik zou serieus blij zijn als we naast "stroom" een domotica plug oid ontwikkelen gewoon je kabels in huis & rond huis vervangen door een bekabeld mesh netwerk waarbij je alles aan kan sturen .. lekker zuinig.. ben je dit soort "geneuzel" kwijt .. zal oneindig lang gaan duren vrees ik
m.b.t. mesh netwerk; dat bestaal al jaren? Z-wave en Zigbee zijn beiden mesh netwerk.
Ik gebruik beiden voor mijn sesnoren/swiches/controllers etc. Werkt goed
Of je bedoelt iets anders?
Dank voor je infoJazsie schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:25:
[...]
Ga je niet vinden, ik heb mij wezenloos gezocht en shops/fabrikanten gemailt.
Voor miijn nieuwe onlangst aangeschafte WP ga ik deze dus koppelen aan een Raspberry PI als Wifi AP zodat ik de data kan sniffen met een packet tracer. Dit i.c.m. de App van de fabrikant hoop ik zo het protocol te kunnen "reverse engineering" zodat ik WP kan toevoegen aan mijn Domotica.
Heuts (top-zwembadshop.nl) heeft weer betaalbare step inverters op voorraad. Losse wifi module erbij van 60,-- en je kan vooruit.
Zelf heb ik de BWT (Fairland) full inverter.
[...]
Het fijne is dat je alles op een enkele dashboard kan plaatsen... Ik ben nu bezig met mijn dashboard en daar kan ik alles zien/besturen van mijn bad behalve mijn WP, daar moet ik nu dan de app van fairland gebruiken.
m.b.t. mesh netwerk; dat bestaal al jaren? Z-wave en Zigbee zijn beiden mesh netwerk.
Ik gebruik beiden voor mijn sesnoren/swiches/controllers etc. Werkt goedMits je voldoende er van hebt want hoe meer hoe beter je mesh netwerk, duhh
Of je bedoelt iets anders?
Hij was nu aan het kijken naar de Garden PAC inverter met wifi. In Duitsland zijn die (afhankelijk van model) zo'n 450 euro goedkoper tov Nederland. Verzendkosten zijn verwaarloosbaar.
@Koffie: Garden PAC is ook geen onbekend merk. Indien budget toe laat ga dan voor een full inverter ipv step inverter.
450,-- is toch wel een verschil
.
450,-- is toch wel een verschil
Garden PAC is idd full inverter als ik de specs mag geloven.Jazsie schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:51:
@Koffie: Garden PAC is ook geen onbekend merk. Indien budget toe laat ga dan voor een full inverter ipv step inverter.
450,-- is toch wel een verschil.
Enige nadeel is, dat hij nu ook een (oude) garden pac heeft, welke gewoon spontaan dood is. Doet helemaal niets meer.
Nu weet ik dat stroomkosten hem niets boeien, dus dat ding draait in de winter vrolijk klokkie rond (want je water zou kunnen bevriezen) dus ik denk dat hij 'm gewoon 'op' gedraaid heeft.
Een normale WP in de winter gebruiken lijkt mij niet verstandig? En waarom zou je dat doen tenzij het voor een binnen zwembad is. In dat geval moet je sowieso naar een 4 seizoens WP gaan en dan nog is het advies om ook een ander bron van verwarmen erbij te nemen aangezien COP aardig laag is.Koffie schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:09:
[...]
Garden PAC is idd full inverter als ik de specs mag geloven.
Enige nadeel is, dat hij nu ook een (oude) garden pac heeft, welke gewoon spontaan dood is. Doet helemaal niets meer.
Nu weet ik dat stroomkosten hem niets boeien, dus dat ding draait in de winter vrolijk klokkie rond (want je water zou kunnen bevriezen) dus ik denk dat hij 'm gewoon 'op' gedraaid heeft.
Als het is i.v.m. vriezen van water is dan zet je toch de bypass open/dicht en laat je WP leeg lopen?
Verder gewoon pomp aan, immers zolang water beweegt bevriest het niet... Maar dat wist je al
Een WP die spontaan dood is kan iets anders betekenen dan de compressor. Krijg je een foutmelding of doet gewoon niks?
Zijn zwembad. zelf weten.Jazsie schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:49:
[...]
Een normale WP in de winter gebruiken lijkt mij niet verstandig? En waarom zou je dat doen tenzij het voor een binnen zwembad is. In dat geval moet je sowieso naar een 4 seizoens WP gaan en dan nog is het advies om ook een ander bron van verwarmen erbij te nemen aangezien COP aardig laag is.
Als het is i.v.m. vriezen van water is dan zet je toch de bypass open/dicht en laat je WP leeg lopen?
Verder gewoon pomp aan, immers zolang water beweegt bevriest het niet... Maar dat wist je al
Een WP die spontaan dood is kan iets anders betekenen dan de compressor. Krijg je een foutmelding of doet gewoon niks?
Een paar later heeft hij idd besloten niet te pompen maar half leeg te laten lopen. Na de winter zat er (flink) grondwater tussen de wand en de liner.
De WP doet letterlijk niets meer. Nog geen lampje wat gaat branden.
Het enige wat ik doe , is even kijken of ik mee kan denken over een nieuwe WP. De rest moet hij zelf doen. 't Is dus ook niet dat ik er ben geweest om die WP te bekijken ofzo.
Heb een complete set met Intex rubbers e.d. besteld! Er zal vast wel iets tussen zitten.Dennahz schreef op maandag 27 juli 2020 @ 00:06:
[...]
Bedankt voor de tip. Zal morgen nog eens goed zoeken en anders idd maar met tape of iets oplossen.
Het water moet wel gefilterd worden deze week natuurlijk
[...]
Ga morgen ff kijken, nu blijkbaar al midden in de nachtGoed punt ook ja
![]()
Hoop dat de kist het geluid een beetje kan binnenhouden! Foto's volgen. Is wel een bakbeest geworden.
Gister nog even een paar uur gefilterd en een lading chloor bijgeknikkerd. Nu even een paar dagen niet filteren (i.v.m. vakantie) en dan vrijdag alles weer aansluiten
Voor de geïnteresseerden: klik of deze voor de ring alleen.
Iemand een idee hoe en waarmee ik het beste mijn gescheurde Intex solarmat kan plakken/lijmen?
Het liefst wil ik een stuk zwembad zeil dat ik nog heb eroverheen plakken, maar welke lijm kan ik daar het beste voor gebruiken? Iemand hier al eens eerder mee geëxperimenteerd?
Het liefst wil ik een stuk zwembad zeil dat ik nog heb eroverheen plakken, maar welke lijm kan ik daar het beste voor gebruiken? Iemand hier al eens eerder mee geëxperimenteerd?
Polestar 2 | OnePlus Nord 5
kan je foto's delen ?Jur gen schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:26:
Iemand een idee hoe en waarmee ik het beste mijn gescheurde Intex solarmat kan plakken/lijmen?
ik heb nog niet echt goeie ervaringen met lijm + zwembad spul, ook niet gelezen dat andere hier ervaringen mee hebben
[ Voor 5% gewijzigd door vso op 28-07-2020 16:33 ]
Tja vanalles
vso schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:33:
[...]
kan je foto's delen ?
ik heb nog niet echt goeie ervaringen met lijm + zwembad spul, ook niet gelezen dat andere hier ervaringen mee hebben
:strip_exif()/f/image/6s3eDvYjdDVFTi2AiWgGUBf2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Hys5jI8V4lTtM4H9UNM6hBYn.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TkSSh9X76HdxxsNPf51u4c93.jpg?f=user_large)
tja ik vind het lastig of dit nu de lasnaad is of waar water doorheen stroomt .. je zou kunnen proberen op een andere hoek .. (onderkant) of lijm x met zwembad liner (klein vierkante centimeter ofzo) maar wellicht ben je beter af gewoon nieuwe bestellen.
Tja vanalles
900 euro full inverter met wifiKoffie schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:11:
Merk, type? Waar te koop? Middels API aan te spreken?
Ik lees mee
De inverter die @Jazsie bij Heuts zag kan tot “slechts” 35 graden dus valt voor mijn toepassing af.
zoiets?Jur gen schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:26:
https://www.gamma.nl/asso...d-15-cm-5-meter/p/B025625
Klopt, daarom heb ik ook de BWT (Fairland) full inverter onlangs aangeschaft.Ljsvv schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:48:
[...]
Ik lees mee.
De inverter die @Jazsie bij Heuts zag kan tot “slechts” 35 graden dus valt voor mijn toepassing af.
Deze gaat tot 40 graden en de optie koelen is mooi mee genomen.
Heb aardig wat mails gestuurd mbt wifi api en maximale temperatuur.
Hoger dan 40gr nog niet tegen gekomen.
Wifi wel maar niemand die met API of dergelijke levert.
Overigens kreeg ik van veel webshops een verbazende reactie terug wanneer ik vroeg of een wp tot 40-45 graden kan verwarmen omdat het voor mijn Spa/Jacuzzi is... blijkbaar is dat iets uniek?!

En de woorden API / IFTTT is blijkbaar ook te hoog gegrepen. Hiervoor kan je beter fabrikant zelf mailen maar helaas krijg je niet altijd antwoord terug.
Ben nieuwschierig; welke post?Edwin3 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:35:
[...]
Kijk even terug op blz 191..de post die je hebt geliked
[ Voor 19% gewijzigd door Jazsie op 29-07-2020 00:10 ]
Bij kunststoffen moet je precies de juiste lijm hebben voor die soort kunststof. Iets van tape of een plakker wordt van binnenuit weer losgedrukt, dus dan moet het echt heel erg goed vastzitten.Jur gen schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:26:
Wanneer de mat van vinyl of zacht-pvc gemaakt is, zou deze lijm geschikt moeten zijn. Er staat niet bij hoe sterk de uiteindelijke lijmverbinding is. Aangezien de opening precies bij een rand zit, wordt het lastig om te plakken. Hoe betrouwbaar is de mat dan nog?
Als die matten nog gewoon voor 20 euro te koop zouden zijn, zou ik ook een nieuwe adviseren, maar ze kosten momenteel het viervoudige geloof ik.
Die matten worden op een of andere manier aan elkaar gesmolten om het patroon erin te krijgen. Wanneer je weet hoe dat werkt en wanneer dat zelf te doen zou zijn, zou je zeggen dat je hem wat ruimer nogmaals moet kunnen versmelten. Daardoor wordt de doorvoer echter minder, dus hoeveel heb je er dan nog aan?
Dan denk ik dat je toch even hier moet gaan kijken.
Ik zou het proberen met zo'n reparatieset voor opblaasbootjes. Die lijm lost het plastic een beetje op zodat het als het ware samensmelt met de reparatiepatch.Jur gen schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:26:
MandEdwin3 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:35:
[...]
Kijk even terug op blz 191..de post die je hebt geliked
Ik had begin juli ook een gaatje ( geen scheur ) in de liner van het zwembad.
Gelukkig was dit bijna helemaal bovenaan en na een grondige backwash stond het water lager dan het gaatje.
Helemaal zuiver gemaakt en geplakt met de reparatieset die met het zwembad kwam.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qaswKcI80qFFwemVU85EEe3f.jpg?f=user_large)
De kleefstrip losgemaakt en geplakt. En dan een hele tijd vasthouden zoals @vso had voorgesteld.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QE1WH8C6QeFYq0jQk0WJUpt8.jpg?f=user_large)
Na de regen van de afgelopen week staat het gat nu terug onder water en voorlopig geen lekken.
Gelukkig was dit bijna helemaal bovenaan en na een grondige backwash stond het water lager dan het gaatje.
Helemaal zuiver gemaakt en geplakt met de reparatieset die met het zwembad kwam.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qaswKcI80qFFwemVU85EEe3f.jpg?f=user_large)
De kleefstrip losgemaakt en geplakt. En dan een hele tijd vasthouden zoals @vso had voorgesteld.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QE1WH8C6QeFYq0jQk0WJUpt8.jpg?f=user_large)
Na de regen van de afgelopen week staat het gat nu terug onder water en voorlopig geen lekken.
https://www.esc-grossiste...full-inverter-poolex.htmlJazsie schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 00:05:
[...]
Klopt, daarom heb ik ook de BWT (Fairland) full inverter onlangs aangeschaft.
Deze gaat tot 40 graden en de optie koelen is mooi mee genomen.
Heb aardig wat mails gestuurd mbt wifi api en maximale temperatuur.
Hoger dan 40gr nog niet tegen gekomen.
Wifi wel maar niemand die met API of dergelijke levert.
Overigens kreeg ik van veel webshops een verbazende reactie terug wanneer ik vroeg of een wp tot 40-45 graden kan verwarmen omdat het voor mijn Spa/Jacuzzi is... blijkbaar is dat iets uniek?!![]()
En de woorden API / IFTTT is blijkbaar ook te hoog gegrepen. Hiervoor kan je beter fabrikant zelf mailen maar helaas krijg je niet altijd antwoord terug.
[...]
Ben nieuwschierig; welke post?
Nu 10% korting. Met een kortingscode. Is alleen wel een dingetje mocht ie stuk zijn ofzo. 42Kg shippen zit ook niet iedere transporteur op te wachten.
Edit: volgens de manual, (via toppy) kan dit ding zelfs als je in een speciaal menu zit verwarmen tot 60°C
Echt wel een mooie deal, alleen gaat ie met de huidige Corona toestand ooit landen in NL... en ik zie trouwens net dat de FI70 pas vanaf september leverbaar is....
[ Voor 10% gewijzigd door Ljsvv op 29-07-2020 10:05 ]
In de VS heb ik onze toenmalige AG pool geplakt met een onderwaterplakset - daar is geen drupje meer langs gekomen. Die plakspullen zijn best prima, als je ze goed aanbrengt.Bauki schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:34:
Ik had begin juli ook een gaatje ( geen scheur ) in de liner van het zwembad.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Sometimes you need to plan for coincidence
60 graden? lol, 40gr is warm zat hoor hehe, voor mij dan tenminsteLjsvv schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:40:
[...]
https://www.esc-grossiste...full-inverter-poolex.html
Nu 10% korting. Met een kortingscode. Is alleen wel een dingetje mocht ie stuk zijn ofzo. 42Kg shippen zit ook niet iedere transporteur op te wachten.
Edit: volgens de manual, (via toppy) kan dit ding zelfs als je in een speciaal menu zit verwarmen tot 60°C.
Echt wel een mooie deal, alleen gaat ie met de huidige Corona toestand ooit landen in NL... en ik zie trouwens net dat de FI70 pas vanaf september leverbaar is....
Wel op voorraad bij http://sspw.nl/poolex-silverline-fi-full-inverter.html (ken bedrijf/site verder niet).
Die van mij komt van Toppy.nl
@Ljsvv en @Jazsie de Poolex Silverline FI 90 is op voorraad en is 1079 euro (bijna 300 euro verschil met topiee)
https://www.esc-grossiste...r-poolex_silverline_fi_90
Is een fysieke winkel (bestaat 20 jaar) en zijn telefonisch bereikbaar voor vragen zoals verzendkosten. Levering door heel Europa
De warmtepomp is ingesteld op standaard fabrieksinstellingen. Deze kun je naar believen zelf aanpassen..zo ook de maximale verwarmingstemperatuur
https://www.esc-grossiste...r-poolex_silverline_fi_90
Is een fysieke winkel (bestaat 20 jaar) en zijn telefonisch bereikbaar voor vragen zoals verzendkosten. Levering door heel Europa
De warmtepomp is ingesteld op standaard fabrieksinstellingen. Deze kun je naar believen zelf aanpassen..zo ook de maximale verwarmingstemperatuur
:strip_exif()/f/image/mlnRtkPk3GtlXLAzs1KXpdn3.jpg?f=fotoalbum_large)
ik had weinig suc6 met deze lijm .. (pvc solar mat)BounceMeister schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 00:22:
[...]
Bij kunststoffen moet je precies de juiste lijm hebben voor die soort kunststof. Iets van tape of een plakker wordt van binnenuit weer losgedrukt, dus dan moet het echt heel erg goed vastzitten.
Wanneer de mat van vinyl of zacht-pvc gemaakt is, zou deze lijm geschikt moeten zijn. Er staat niet bij hoe sterk de uiteindelijke lijmverbinding is. Aangezien de opening precies bij een rand zit, wordt het lastig om te plakken. Hoe betrouwbaar is de mat dan nog?
Tja vanalles
Oh, sorry. Heb wellicht over die vraag heen gelezen dan, haha.Koffie schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:07:
[...]
Check, nu komt de aap uit de mouwDaarom vroeg ik al direct naar welke type matten.
Ook over de vraag heen gelezen om cijfers te produceren van je bevindingen/mening?AltTabKeys schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:44:
[...]
Oh, sorry. Heb wellicht over die vraag heen gelezen dan, haha.
voor 20,- (wat die intex matten kosten) lijkt me ook sterk dat je 300,- rendement hebt om het bv in cijfers uit te drukken. Maar waardeloos zijn ze niet YMMV
Tja vanalles
Lol, dan heeft ie ook over mijn reactie heen gelezenvso schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:54:
[...]
Ook over de vraag heen gelezen om cijfers te produceren van je bevindingen/mening?
voor 20,- (wat die intex matten kosten) lijkt me ook sterk dat je 300,- rendement hebt om het bv in cijfers uit te drukken. Maar waardeloos zijn ze niet YMMV
Inderdaad, prima matten voor dat geld
Het goede weer zit weer aan te komen, ben beniewd.
kan de solarmatten weer aan het "werk"Jazsie schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:22:
[...]
Lol, dan heeft ie ook over mijn reactie heen gelezen
Inderdaad, prima matten voor dat geld.
Het goede weer zit weer aan te komen, ben beniewd.
haha @vso, geen andermans foto pikken
lol @vso: Neen hoor, dat is wel het laatste wat ik zou doen 
Hoe verzinnen ze het, leuk voor 1x maar dat was het dan ook alweer...
Inmiddels volle zon hiero en al aardig warm. Goed voor de solarmatten.
Hoe verzinnen ze het, leuk voor 1x maar dat was het dan ook alweer...
Inmiddels volle zon hiero en al aardig warm. Goed voor de solarmatten.
Helaas moeten wij tot een uurtje of 11/11:30 wachten tot de zon op de mat staat. Ach, we gaan het zien vandaag.
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
s'Nachts en s'ochtends altijd het zeil erop, en als de zon erop staat haal ik het eraf, omdat de zon dan het hele water kan verwarmen ipv alleen de bovenste laag.Sbakker1982 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:05:
Qua opwarming, houden jullie de hoes met noppenzeil erop? Of juist zonder hoes?
Momenteel een midweekje weg en dankzij die 'lekkage' bij de pomp besloten om even niet meer te filteren. Alleen blijven we nu nog een paar dagen langer.... benieuwd of het water nog mooi gaat zijn bij thuiskomst.
Gelukkig van te voren nog flink wat chloor bijgegooid. De waardes zijn allemaal nog prima in orde 👍
Defineer pomp? bedoel je zo een "motor unit" van Intex Spa of Bestway of gewoon een echte jacuzzi pomp?Dushi- schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:00:
Goedendag ,
Ik heb een vraagje kan je een pomp van een jacuzzi aansluiten op je zwembad?
Kort gezegd: Ja het kan.
Afhankelijk hoeveel "flink" chloor je erin gedaan hebt zal het meevallen. Vooral zon op het bad is een "boosdoener".Dennahz schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:13:
[...]
s'Nachts en s'ochtends altijd het zeil erop, en als de zon erop staat haal ik het eraf, omdat de zon dan het hele water kan verwarmen ipv alleen de bovenste laag.
Momenteel een midweekje weg en dankzij die 'lekkage' bij de pomp besloten om even niet meer te filteren. Alleen blijven we nu nog een paar dagen langer.... benieuwd of het water nog mooi gaat zijn bij thuiskomst.
Gelukkig van te voren nog flink wat chloor bijgegooid. De waardes zijn allemaal nog prima in orde 👍
Hij zit nu nog op 828mV. Dus laten we zeggen dat het een beste chloor shock was 😁 Ach en met die paar hete dagen zal de hoeveelheid zon ook wel meevallen.Jazsie schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:52:
[...]
Afhankelijk hoeveel "flink" chloor je erin gedaan hebt zal het meevallen. Vooral zon op het bad is een "boosdoener".
Volgende week eerst ff 24u filteren voor we het bad weer gaan gebruiken.
in principe kan je gewoon in groen water zwemmen .. immers genoeg mensen zwemmen in de sloot of ander water.Dennahz schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:09:
[...]
Hij zit nu nog op 828mV. Dus laten we zeggen dat het een beste chloor shock was 😁 Ach en met die paar hete dagen zal de hoeveelheid zon ook wel meevallen.
Volgende week eerst ff 24u filteren voor we het bad weer gaan gebruiken.
Je bad 3 of 4x elke 24 rondpompt en het huisfront elke 6 dagen een paar long chloor blokjes erin laat mikken kan je bij een schoon bad terug komen ..
Tja vanalles
Hallo,
Ons intex zwembad is geïnstalleerd sedert maart. Voor onderhoud water ging het tot voor kort (mid juli) goed. We werkten met zowel snelle chloor (1X per week) als trage chloor.
Twee weken terug, begon het water troebel te zien, we gebruikten een vlokmiddel met als resulaat dat het water heel helder werd maar er een bruine neerslag op de bodem kwam, die we maar niet wegkrijgen. En die telkens opstuift als witte vlokken.
We hebben een stofzuiger die gekoppeld is aan de filter. (met buis)
Noch het filteren, nog het echt afvoeren (filterstand: waste) lijken te werken. Het leek eerst een tijdje opgelost, toen we een stuk hadden afgevoerd, maar is ondertussen (meer dan tevoren) terug.
We probeerden met nog eens wat vlokmiddel, maar kregen nu zelfs bruine substantie die bovenaan drijft, en niet meer zakt.
Ondertussen is ook al heel wat water afgevoerd, en vragen we ons af, of het niet het beste is om volledig te verversen, dan nieuw water bij te voegen met risico dat we probleem nooit wegkrijgen ?
Ook kregen we graag advies, of een continue stofzuiger (die rondcirculeert op de bodem) zou kunnen helpen, en wat een goed model zou kunnen zijn?
Ons intex zwembad is geïnstalleerd sedert maart. Voor onderhoud water ging het tot voor kort (mid juli) goed. We werkten met zowel snelle chloor (1X per week) als trage chloor.
Twee weken terug, begon het water troebel te zien, we gebruikten een vlokmiddel met als resulaat dat het water heel helder werd maar er een bruine neerslag op de bodem kwam, die we maar niet wegkrijgen. En die telkens opstuift als witte vlokken.
Noch het filteren, nog het echt afvoeren (filterstand: waste) lijken te werken. Het leek eerst een tijdje opgelost, toen we een stuk hadden afgevoerd, maar is ondertussen (meer dan tevoren) terug.
We probeerden met nog eens wat vlokmiddel, maar kregen nu zelfs bruine substantie die bovenaan drijft, en niet meer zakt.
Ondertussen is ook al heel wat water afgevoerd, en vragen we ons af, of het niet het beste is om volledig te verversen, dan nieuw water bij te voegen met risico dat we probleem nooit wegkrijgen ?
Ook kregen we graag advies, of een continue stofzuiger (die rondcirculeert op de bodem) zou kunnen helpen, en wat een goed model zou kunnen zijn?
Dit kan vanalles zijn... ik heb geen ervaring met vlokmiddel maar het lijkt alsof het daarmee erger wordt. Is dat middel wel het goede middel ? Heb je het water getest ?AquaFamily2020 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:08:
Hallo,
Welk filtermiddel in je pomp gebruik je ? Is dat middel nog goed, of wellicht al te oud ?
Komt de vieze substantie niet uit je filter (dus inlaat zwembad) ? Wellicht verkeerde stand pomp of iets met leidingen verkeerd / vies ?
Dek je het zwembad af als het regent ?
Een continue stofzuiger zou wellicht handig zijn bij een groter zwembad, hoe groot is je zwembad ?
Veel vragen zoals je ziet... puur om alles uit te sluiten.
- Controleer je pomp - filtermiddel
- Probeer zoveel mogelijk troep uit je zwembad te halen met schepnet / stofzuiger
- Test je zwembad water en afhankelijk van de waardes doe je er chloor of ph- of ph+ in. Zorg dat eerst je ph en alkaliteit op order is, voor je met chloor verder gaat.
[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 30-07-2020 13:48 ]
![]() | ![]() | ![]() |
Hallo
v.l.n.r: jets draaien, bubbels draaien, bubbels lagen juist af
Enig idee hoe je dat schuim wegkrijgt, ik heb al 2 soorten foam gebruikt maar i.p.v. schuim te verwijderen komt er schuim bij en is het water een melk kleur. Vandaag heb ik meer dan de helft van het water verwijderd en opgevuld met vers water. Ik wil er nu geen foam aan toevoegen anders is het water terug wit.
Opzich is het schuim dat zich creëert op het wateroppervlak wel proper.
Eerst heb ik Aqua pur schuimverwijderdaar gekocht maar de werking daarvan is behoorlijk slecht
https://intexplezier.be/aqua-pur-schuimverwijderaar.html
Daarna heb ik via Spa Industries Spa Line Foam down & Spa Line Clear Water kocht
https://www.spa-industries.eu/spa-line-clear-water.html
https://www.spa-industries.eu/spa-line-foam-down.html
Tips
ps: De E-3D filters doen wel hun werk, beter dan die papieren filters die bij de jaccuzi zaten.
Mvg
Greg
's nachts of als we niet thuis zijn noppenfolie en afdekzeil.Sbakker1982 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:05:
Qua opwarming, houden jullie de hoes met noppenzeil erop? Of juist zonder hoes?
Wanneer we wel thuis zijn en de zon schijnt, dan alleen noppenfolie.
Ik heb blauwe transparante noppenfolie.
Ik gebruik Spa Line Foam Down en dat spul werkt goed tegen het schuim!Greg1983 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:00:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Hallo
v.l.n.r: jets draaien, bubbels draaien, bubbels lagen juist af
Enig idee hoe je dat schuim wegkrijgt, ik heb al 2 soorten foam gebruikt maar i.p.v. schuim te verwijderen komt er schuim bij en is het water een melk kleur. Vandaag heb ik meer dan de helft van het water verwijderd en opgevuld met vers water. Ik wil er nu geen foam aan toevoegen anders is het water terug wit.
Opzich is het schuim dat zich creëert op het wateroppervlak wel proper.
Eerst heb ik Aqua pur schuimverwijderdaar gekocht maar de werking daarvan is behoorlijk slecht
https://intexplezier.be/aqua-pur-schuimverwijderaar.html
Daarna heb ik via Spa Industries Spa Line Foam down & Spa Line Clear Water kocht
https://www.spa-industries.eu/spa-line-clear-water.html
https://www.spa-industries.eu/spa-line-foam-down.html
Tips![]()
ps: De E-3D filters doen wel hun werk, beter dan die papieren filters die bij de jaccuzi zaten.
Mvg
Greg
Hoevaak maak je de filters schoon? troebel (wit) water betekent gewoon dat je meer moet filteren.
Ik deed (voordat ik ZFP pomp had) om de dag filter wisselen en 27/4 filteren.
een van mijn twee matten is op exact dezelfde plek lek , heb nu nog maar 1 mat liggen, zat ook te bedenken of dit te lijmen is of niet
AquaFamily2020 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:08:
Hallo,
Koffie schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:07:
Even vlug een templatetje voor issues met water, wellicht handig als deze gebruikt word bij het posten als je water issues hebt?
Dan kan er makkelijker geholpen worden door andere in dit topic.
Zwembad inhoud | xxxx liter |
Chloor | x ppm |
pH | x ppm |
Zout | x ppm / nvt |
Toegevoegd chloor | type en hoeveelheid |
Tja vanalles
Ik heb die van mij met 2 laagjes zwembadzeil geplakt met vijverfolie lijm. Eerste laag zat er prima op, vanavond ga ik hem aansluiten, kijken of ie heel blijft.bifi_G60 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:31:
[...]
een van mijn twee matten is op exact dezelfde plek lek , heb nu nog maar 1 mat liggen, zat ook te bedenken of dit te lijmen is of niet
Dit topic is gesloten.