- never mind -
[ Voor 101% gewijzigd door gysman11 op 03-07-2020 17:29 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 101% gewijzigd door gysman11 op 03-07-2020 17:29 ]
Volgens mij hoef je die keuze helemaal niet zelf te maken wat die zandfilterpompen zijn toch nergens meer te krijgen.kadoendra schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:37:
[...]
Ik vind zo'n zandfilterpomp nu inderdaad nog wel even wat teveel van het goede. De solarmat komt gewoon direct naast het bad te liggen dus er hoeft niets omhoog gepompt te worden. Zou de 3407 (cartridgepomp) dat dan echt niet aankunnen?
lolBeeJee78 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:47:
[...]
Volgens mij hoef je die keuze helemaal niet zelf te maken wat die zandfilterpompen zijn toch nergens meer te krijgen.
Ik heb trouwens ook een 300X200 met een 4m3 zandfilterpomp van intex en 1 solar mat. Is wat mij betreft absoluut geen overkill. Het gemak van nooit meer filters uitspoelen en verwisselen is me heel wat waard.
Tja vanalles
Ik heb de CS7220G, doet wat hij moet doen. Start als de stekker erin gaat en dat is voor mij ideaal!maikel schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:31:
[...]
Welke is dat dan?
Bij mijn Intex Krystal Clear moet ik echt nog zelf een keertje op de powerknop drukken.
BounceMeister schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:08:
[...]
@Edwin3
Het ziet er in ieder geval heel mooi uit.![]()
Wil je de solarheater en de warmtepomp ook tegelijk kunnen gebruiken? Dan denk ik dat zoiets ook handig zou zijn:
[Afbeelding]
(*Disclaimer, ik heb het pas net bedacht, dus wellicht zit er een ontzettende fout in. Eventueel kranen toevoegen voor makkelijk onderhoud.)
Het idee dat ik had, was dat je het water door de solarheater laat gaan en vervolgens nog wat bijverwarmt met de warmtepomp. Maar wellicht dat parallel beter werkt, dat kan overigens ook.
Ik ben vergeten de pomp er in te tekenen, maar die zit natuurlijk bij de uitgang van het zwembad.
Edit,
De solarheater en wp kunnen ook afzonderlijk gebruikt worden, of juist helemaal niet.
[ Voor 42% gewijzigd door Edwin3 op 02-07-2020 19:38 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 02-07-2020 19:54 ]
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
wauw .. netjes hoor ! slim opgelost .. zeker met die wp .. in/uit.Edwin3 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:52:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Groen = bypass-geen verwarming
Geel = Warmtepomp
Paars = Zonnematten
Rood = Zonnematten en daarna Warmtepomp
Zoals het nu wordt getoond zou ik mijnsinziens de onderste bypass kunnen verplaatsen
Zoals hieronder getoond
[Afbeelding]
en zou alle mogelijkheden nog werken.
Groen = bypass-geen verwarming
Geel = Warmtepomp
Paars = Zonnematten
Rood = Zonnematten en daarna Warmtepomp
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt dit?
Tja vanalles
UpdateDaniel. schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:46:
Ik zou mijn zwembad er eens een keertje er op zetten dus bij deze.
Ik heb het zwembad 2.5 week geleden opgezet en vandaag was het water een heerlijke 28 graden eind van de middag. Ik zou nog een 2de solar bol willen, maar die zijn overal uitverkocht dus ik laat het nu lekker zo want dit is aangenaam genoeg. Het is een Intex zwembadje van 2.6m bij 1.6m en 68cm hoog.
De pomp is een filterpomp van Intex met A filter en het is volgensmij de zwaarste die ze verkopen die 3400 liter kan pompen. Amazon klik vorig jaar kunnen kopen voor 35 euro![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Wat ik nog anders wil.
Het zwembad moet de volgende keer 180 graden gedraaid worden zodat de slangen aan de andere kant komen. Dit had ik toen zo gedaan omdat ik toen nog helemaal geen slangen had.
Alle slangen zijn nu 32mm maar maak ik 38mm en dan een rubberen plug voor 32mm, dan hoef je ze niet meer zo vast te klemmen of ptfe liner te gebruiken voor als het gaat lekken. Verloop stuk plug kan ze ook niet ergens anders vinden misschien heeft iemand hier een tip voor.
En tot slot nog een 2de solar bol. Dan gaat het allemaal net wat sneller.
De pomp is aan een slimme stekker aangesloten en die is nu zo ingesteld dat die iedere 10min, 3 minuten gaat pompen. Wat is hier handig voor, is dit verstandig? Het pompen doet die tussen 09.00u en 20.15u.
Op het zwembad is zo'n noppenfolie plastic en mocht het gaan regenen of vies weer worden dan kan ik er nog een afdekzeil overheen doen.
Graag hoor ik nog tips wat aan te raden is en of ik zo tevreden mag zijn.
Edit: voor de pomp heb ik ook een huisje gemaakt, ik heb niet zo'n idee dat die heel erg warm wordt en het scheelt vooral veel geluid. Zit nog geen dempingsmateriaal in, wil ik misschien nog doen maar voor nu is het nog niet storend.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Mooi gedaan, +1! Kan de kist wel water kwijt als je de pomp ontlucht?Daniel. schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:06:
[...]
Deze pomp maakt een stuk meer lawaai dan de vorige en heb inmiddels een mooie kist in elkaar gezet van multiplex en goed met montagekit dichtgezet en goed in de lak gezet. Dat moet het wel een tijdje gaan houden. Isolatie van Tempex of ook wel piepschuim en het geluid is nu aangenaam. Het piepschuim zit niet vastgekit, maar omdat het een behoorlijke tight fit is zit het er wel heel stevig in.
Ik ben tevreden!
Ja zitten 2 gaten onderin in de hoeken en het loopt er prima uit. Hoeft geen gat daarvoor in het piepschuim. Kist staat ook nog op wieltjes.gysman11 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:13:
[...]
Mooi gedaan, +1! Kan de kist wel water kwijt als je de pomp ontlucht?
[ Voor 5% gewijzigd door Daniel. op 02-07-2020 21:14 ]
bedoel je dee uitgang van de warmtepomp? indien ja: ja ik zou de tulle wat dichter bij de gehele setup kunnen brengen. Echter het idee met een paar bochten is om de tulle recht naar beneden te laten richten zodat de slang 'mooier' hangt.vso schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:16:
[...]
wauw .. netjes hoor ! slim opgelost .. zeker met die wp .. in/uit.
Rest is "feedback" geen commentaar/kritiek ofzo
ik vraag me af als je 1,2,3,4, "ingang" in je bypass setup .. nummer 3 gezien je flexibel vanaf je wp komt niet een beter een paar bochten kan weghalen en direct de gehele setup in kan gaan
38 mm slang in overvloed, echter heb nog pvc liggen voor warmtepomp. Mogelijk dat ik hiermee deels de verbinding maak. Slang pas ik toe om het makkelijker ontkoppelbaar te makenNa een online zoektocht naar "weerstanden van pvc" de volgende is van 32mm (ik heb van 12mm tot 32mm) De weerstand van 50mm pvc heb ik niet gevonden, en het dus met 32mm verschil tussen een knie = 1,2en bocht 90 graden = 0.35 graden en bocht 45 graden = 0.24 dit loopt op naarmate de pijp diameter vergroot ..(stijgende trend vanaf 12mm) .. als je de curve doortrekt .
(glade) pvc slang ligt tussen 1 en 0.4
pvc pijp is 0,3 en 0,1
- mof ?
- Y-stuk ?
- T stuk -?
- tulle ?
advies 1: ik zou 38/32mm tulle niet op maat zagen oid .. mocht je 38mm slang niet voorradig zijn kan je door met 32mm alsnog vooruit.
Ja, ik snap je volkomen en eigenlijk zou ik dat ook willen. Echter ik ga dat niet doen (althans nog nietExtra advies 2: mocht je "temperatuur" oid willen gaan meten .. (arduino meuk) en flow meter ..
zou ik een T stuk met bsp schroefdop / draai koppeling
locaties -- >
zfp --> uit --> voor 1ste kraan
Meet je zoiezo solar mat + rondpompen *bypass)
wp --> in (zwembad)
meet je de temp tussen solarmat/wp
zwembad in -->
meet je totale verwarming tussen in/uit
ik heb er spijt van dat ik geen voorziening heb getroffen voor thermometer(s) .. maar goed dat betekend voor mij even zagen ..
pas ff je [ quote ] aan
kan allebei weet alleen dat je verlies erdoor hebt ..bedoel je dee uitgang van de warmtepomp? indien ja: ja ik zou de tulle wat dichter bij de gehele setup kunnen brengen. Echter het idee met een paar bochten is om de tulle recht naar beneden te laten richten zodat de slang 'mooier' hangt.
logisch, zou ook mijn keuze zijn .. het is een afweging ..38 mm slang in overvloed, echter heb nog pvc liggen voor warmtepomp. Mogelijk dat ik hiermee deels de verbinding maak. Slang pas ik toe om het makkelijker ontkoppelbaar te maken
tja houd er rekening mee zou ik dan zeggen ..Ja, ik snap je volkomen en eigenlijk zou ik dat ook willen. Echter ik ga dat niet doen (althans nog niet) omdat er al aardig wat harde knaken in de gehele configuratie zit. Goed is goed, so the speak!
Domotica is wel mijn dingetje, echter programmeren/configureren ben ik te 'lui' voor. Klik, klik, klaar wil ik nog wel doen.Blijft wel dat de forumposten hieromtrent me wel intrigeer. Nu ook die switchbot..geweldig!! Zit ook met zo'n tijdsklok op de Intex zandfilterpomp. Hopelijk komt de warmtepomp (met Wifi) deze week of anders volgende week binnen. Mooi zou zijn om op je mobiel je zwembad water te kunnen verwarmen. Maar niet tegen elke prijs. Functioneel prima, gadgets is nice to have.
Zo ook de reacties om solarmatten eerst te laten werken (uiteraard als zon aanwezig is) en dan de warmtepomp.
Hup, een beetje spelen met de pvc stukken en voilá..mooi
Op basis van de laatste configuratie heb ik besloten om een multiplex plaat (244*122 9 mm - gegrond) op maat te maken naar 55cm breed en 244cm lang. Deze zal ik nog aflakken. Daarop de configuratie monteren.
Van de rest van de multiplex plaat zal ik een kist maken (4 maal 50cm bij 35cm en 2 maal 35cm bij 35cm, inclusief geluidswerend materiaal) voor de pomp (intex). Deze staat weliswaar in de garage, maar toch, als de deur open staat hoor je deze. De kist is alleen voor de pomp en niet voor het filtervat. Deze kun je eenvoudig buiten de kist houden, immers deze 2 dingen zijn verbonden met een flexibele buis.
Al met al..scheelt toch weer een paar decibelen
Tja vanalles
Ik vind het knap bedacht!
Vorig jaar ook een keer gehad, een week lang van alles en nog wat geprobeerd, maar uiteindelijk was het dus toch het zoutgehalte. Extra zout erin en binnen 2 dagen weer superhelder.coelho schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:46:
Na een aantal dagen zonder zwemmen en zo'n 50mm regen vandaag weer eens het zeil en de noppenfolie van het bad gehaald. Elke dag staat de pomp 10 uur aan, waarvan 6 uur tegelijk met het zoutsysteem.
Groot was ook mijn verbazing en schrik toen ik zag dat er witte slierten in het water zaten. De rand voelde glad aan. Meteen gemeten, pH 7.6, chloor 0 en Alk 140. Vooral het feit dat chloor 0 was ondanks elke dag 6 uur lang het zoutsysteem verbaast me. Ik dacht dat chloor er met name uit zo gaan met zwemmen en verdampen, zoals gezegd: er is niet gezwommen en het zeil en de noppenfolie lagen op het bad.
Iemand enig idee hoe nu verder? Ik had de hoop dat ik het bad met rust kon laten met ingestelde pomp en zoutsysteem gedurende mijn 2 weken vakantie over een paar weken, maar dit zorgt toch voor wat zorgen...
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Denk voor een handmatig systeem dat dit gewoon goed is.Edwin3 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:35:
@Jazsie Yes, heb geen kraan meer over zoals op de foto's behalve een comfort bypass. Ga ik nog over prakkiseren
Nice, zo’n kist voor cartridgefilterpomp wil ik ook maken. Hoe doe je dit nu met het filter schoonmaken? Als je hem opent dan stroomt het water er toch uit. Of heb je afsluitkraantjes op beide slangen?Daniel. schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:06:
[...]
Update
Inmiddels heb ik een 2de solar bol gekocht via marktplaats voor een leuk prijsje.
Met die 2de solarbol kreeg ik mijn systeem niet meer luchtdicht dus het ging niet meer werken met het pompje van 3500l. Die heb ik weer voor een veels te leuke prijs kunnen verkopen (meer dan wat ik er voor heb betaald) en heb nu Intex filterpomp 6.6m3 / 9.5m3 (9463 l/u) Heuts link. Deze heeft een opvoerhoogte van 5 meter.
I.p.v. een filter wil ik er bollen nog in gaan zetten. Is dat verstandig? En hoe zijn jullie ervaringen er mee en is het verstandig. Zwembadenshop.nl link
Deze pomp maakt een stuk meer lawaai dan de vorige en heb inmiddels een mooie kist in elkaar gezet van multiplex en goed met montagekit dichtgezet en goed in de lak gezet. Dat moet het wel een tijdje gaan houden. Isolatie van Tempex of ook wel piepschuim en het geluid is nu aangenaam. Het piepschuim zit niet vastgekit, maar omdat het een behoorlijke tight fit is zit het er wel heel stevig in.
Slimme stekker is opgelost door de RCD voor de slimme stekker te zetten, was hier een tijdje terug ook wat over en heb het mooi meegenomen. Ik kan hem op afstand nu aan en uit zetten.
Als laatste heb ik nog een hoekje geprint zodat het water nu rond gaat i.p.v. recht uit het buisje.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik ben tevreden!
Ik zet de stroom uit, til de pomp op zodat ie boven het waternivo staat, draai het ventiel aan de bovenkant open zodat er lucht in komt en het water uit de slangen loopt. Vervolgens draai ik de kap eraf en kan ik het filter vervangen. En weer terug in omgekeerde volgorde :-)ElGrandoNeuso schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:58:
[...]
Nice, zo’n kist voor cartridgefilterpomp wil ik ook maken. Hoe doe je dit nu met het filter schoonmaken? Als je hem opent dan stroomt het water er toch uit. Of heb je afsluitkraantjes op beide slangen?
Gadgets FTW!
Heb helaas geen kranen, alleen de bypass. Maar als alles uitstaat en ik laat hem rustig ontluchten. Dan stroomt die net niet over. Het past precies zonder dat het gaat lekken. De top van de pomp zit net boven het zwembad. Mocht er toch vocht inkomen ik heb 2 gaten van 5mm in beide hoeken zitten mocht er water inkomen en het werkt goed.ElGrandoNeuso schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:58:
[...]
Nice, zo’n kist voor cartridgefilterpomp wil ik ook maken. Hoe doe je dit nu met het filter schoonmaken? Als je hem opent dan stroomt het water er toch uit. Of heb je afsluitkraantjes op beide slangen?
Ik heb zelf de bestway aquacrawl, en ben er best tevreden mee. Heb deze aangesloten op een 8,5m3 ZFP, dus genoeg kracht om de hele bodem schoon te maken.Kingsolo schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 22:34:
Gezien ik nu een ZFP heb ben ik op zoek naar een zwembadstofzuiger voor de inlaat. Een simpele, goede werkende oplossing om zo af en toe zand etc van de bodem te halen. Hoeveel debiet zou een ZFP moeten hebben wil dit fatsoenlijk werken?
Iemand nog goede ervaringen of tips?
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
https://www.toychamp.nl/s...uiger-voor-op-zwembadpompKingsolo schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 22:34:
Gezien ik nu een ZFP heb ben ik op zoek naar een zwembadstofzuiger voor de inlaat. Een simpele, goede werkende oplossing om zo af en toe zand etc van de bodem te halen. Hoeveel debiet zou een ZFP moeten hebben wil dit fatsoenlijk werken?
Iemand nog goede ervaringen of tips?
[ Voor 15% gewijzigd door Edwin3 op 04-07-2020 00:49 ]
mee eens, heb er zelf ook zo 1 .. denk ook wel dat een 4m3 voldoet. let wel dat er wat koppelstukken zijn voor intex/bestway zwembad..Edwin3 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 00:39:
[...]
https://www.toychamp.nl/s...uiger-voor-op-zwembadpomp
Werkt prima: functioneel, goedkoop en makelijk schoon te maken. Even de stofzuigerslang vullen met water wat uit de uitlaat komt om te zorgen dat er geen lucht aanwezig is in het zuigsystee. Daarna de slang aan de inlaat hangen om te gaan stofzuigen.
Heb een 6m3 ZFP die ruimschoots 'power' heeft om zand en dergelijke op te nemen.Ik vermoed dat 4m3 ook voldoende is.
Valt wel mee vind ik je vult de slang met water, houd vervolgens de stofzuiger onder water en sluit hem dan aan voorkom je dat je lucht zuigt ..coelho schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 00:49:
Het nadeel van al die aanzuigstofzuigers is dat een deel van het fijne vuil weer gaat vliegen als je met je stofzuiger in de buurt komt. Dan moet je weer wachten tot het bezonken is en moet je er al met al meerdere keren op aanzetten voordat alles een beetje naar wens schoon is.
Tja vanalles
Tja vanalles
Als je solar verwarming hebt ,, is het beste om de filterpomp elke dag om x.y.z aan en 19:00 uit (zon weg)Dennahz schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 22:17:
Heb inmiddels ook zo'n SwitchBox gekocht en gelijk even toegevoegd aan m'n Home Assistant set-up.
Heb nu verschillende automations draaien: een set voor wanneer we het zwembad willen gebruiken en warm willen maken / houden en een set voor 'filter only'.
Met een simpele toggle op 't dashboard kan ik zo'n programma activeren/deactiveren.
[Afbeelding]
Morgen zal ik de Switchbox op de pomp zetten, want momenteel is het rotweerMaar de trigger werkt.
Vandaag ging de warmtepomp netjes aan om 12.00 en uit om 19.00 (Met zo'n Philips Hue Smart Plug).
Het enige nadeel van die Smart Plug is vooral dat het systeem dat ding als 'lamp' ziet, en hem dus ook uitschakelt als je zegt: "Zet alle lampen uit". Misschien vervang ik hem nog wel door iets van een ander merk moest het echt een probleem vormen in de toekomst.
Tja vanalles
Heb op het dashboard 1 switch staan met: "zwembad in gebruik" (aan/uit) die de bijbehorende automations in en uitschakelt.vso schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:16:
[...]
Als je solar verwarming hebt ,, is het beste om de filterpomp elke dag om x.y.z aan en 19:00 uit (zon weg)
Dan hoef je alleen je op je dashboard een "aan" switch te hebben bij mooi weer oid schakelt je systeem dan automagisch uit (wegens 19:00 de filter cyclus)
hoe je dit beste automagiseert met een WPzou ik niet durven zeggen ...
Plat dak hoeft niet .. als ze gevuld zijn met water ..Flappie schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:48:
Ik heb mijn setje EPDM solarmatten binnengekregen. Had er nog niet over nagedacht, maar hoe leg je die dingen op het dak? Gewoon los? Of maken jullie de buizen nog ergens aan vast, bijv een trottoir tegel?
Tja vanalles
Je hebt van die omhulsels die je om de 2 stekkers heen doet ..pekelveld schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:47:
De afstand tussen mijn Intex-pomp en stopcontact is groter dan het snoer van mijn pomp lang is... En eigenlijk wil ik er niet permanent een 220V verlengkabel tussen zetten (dacht en nacht, regen etc.). In plaats daarvan wil ik het 12V stuk verlengen, want die connectoren kan je mooi dicht draaien. Ik kan echter niet zo snel het type verlengkabel vinden dat hier tussen past. Het lijkt iets van tuinverlichting-snoer te zijn met connectoren, maar ook weer net niet. In de verlengkabels die ik heb gevonden, zitten nog extra plastic binnen enzo...
Dus: iemand een idee waar ik een verlengkabel voor een Intex-pomp (cardridge, 28602GS) kan vinden die direct past?
Tja vanalles
Ik zoek eigenlijk ook het antwoord op deze vraag.TerrorSource schreef op zondag 21 april 2019 @ 21:52:
Ik had een Bestway (lek gegaan helaas) 305x76 maar zie dat Intex goedkoper zijn. Zot er nog verschil in kwaliteit tussen de 2 merken? Dacht dat Intex juist het “A”-merk was?
Tja vanalles
& @TerrorSourcejoopv schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:53:
[...]
Ik zoek eigenlijk ook het antwoord op deze vraag.
Ben in de markt voor een 3m x 76cm buisframe zwembadje, en ik zie Bestway en Intex.
Ik had even een 3M diameter buisframe bad van "Jilong" maar dat heb weer snel teruggebracht naar Cranenbroek. Zo had dat maar 8 segmenten in plaats van de 10 van een Intex / Bestway, en volgens mij is het materiaal van het bad zelf ook van matige kwaliteit..
Tja vanalles
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
wauw .. dat is bijna tot geen afkoeling ..Koffie schreef op zondag 5 juli 2020 @ 22:14:
@vso
Afgelopen week lag mijn hele huishouden plat ivm grondige renovatie van de parketvloer. Home automation (en dus zwembad) lag ook plat.
Vandaag voor het eerst sinds dinsdag gepompt. Temperatuur was 24 graden.
erhm nee de VV ligt in het beton onder de liner .. en zal gevuld zijn met CV water ofzo .. gaat dit lek danJe vloerverwarming idee: zorg voor een warmtewisselaar. Je wil geen zwembadwater (al dan niet met zout) door je vloer pompen.
Of het zout in de winter helpt tegen bevriezen weet ik niet, ik denk eerder het in beweging houden en afdekken.
En mochten we nou echt een ouderwetse winter krijgen : doorpompen en een grote jerrycan gevuld met zand in het water donderen
Tja vanalles
Water met chloor en zout, wil je niet door je leidingen pompen waar ook je ketel op zit. Gewoon gescheiden gesloten circuits met een warmteiwsselaar er tussen.vso schreef op zondag 5 juli 2020 @ 22:23:
[...]
wauw .. dat is bijna tot geen afkoeling ..
[...]
erhm nee de VV ligt in het beton onder de liner .. en zal gevuld zijn met CV water ofzo .. gaat dit lek dan
ALS het water nou bevriest, dan heeft het de flexibele jerrycan om uit te zetten.bedoel je dit om het ijs te breken ? ik denk niet dat ik regenwater in het zwembad ga krijgen (tenzij ik dit moedwillig doe oid.. wel iets verzinnen om water "over de rand" .. ergens op te slaan .. lees "extra' water ..
begrijp me aub neit verkeerd en ik verwijt alleen mijn "schrijfwijze"Koffie schreef op zondag 5 juli 2020 @ 22:31:
Water met chloor en zout, wil je niet door je leidingen pompen waar ook je ketel op zit. Gewoon gescheiden gesloten circuits met een warmteiwsselaar er tussen.
ja top .. ik snap hem .. ook goeie tip v.d overloop .. die extra leiding werk is zoiezo al een pre ..ALS het water nou bevriest, dan heeft het de flexibele jerrycan om uit te zetten.
Bevroren water zet uit, als het een bak water (lees : zwembad) is zal het dus naar de zijkanten (je wanden) uitzetten.
Als er bijvoorbeeld een plastic ton of jerrycan in drijft zal die samengedrukt worden en zo de expansie van het ijs opvangen (ipv dat je wanden dit doen).
Zorg er ook voor dat je skimmers neemt die een overloop hebben.
Mijn skimmers hebben een extra aansluiting voor een overloop. Wanneer het waterlevel te hoog word, loop het vanzelf weg door de overloop gaten:
[Afbeelding]
In de zomer sluit ik ze af met een dopje, in de winter trek ik ze eruit, geen omkijken naar. Kost je alleen wat extra leiding.
Tja vanalles
My bad ik begreep je verkeerd. We bedoelen hetzelfdevso schreef op zondag 5 juli 2020 @ 23:22:
[...]
begrijp me aub neit verkeerd en ik verwijt alleen mijn "schrijfwijze"
ik snap niet als ik CV VV leidingwerk zeg in het AG dan is dat toch automagisch niet gevuld met zwembad water ??? .. ik snap ook niet dat dit niet duidelijk was .. (leg ik het zo bagger uit ???) no joke intended hier ..
ik snap wel waarom je zegt dat je dat niet wilt maar ...ik snap dus niet waar die verwarring vandaan komt ..
Ik ben op dergelijke vlakken vaak een doemdenker: elke extra leiding/opening rechtstreeks in je bad kan ook lek gaan. Ik zou het bij 1 aansluiting laten.ik heb overgens naar aanleiding van je eerdere post ook de bodem afzuiging geskipt en zal 1 a 2 zijkant afzuiger locaties maken .. op verschillende hoogte(s) .. denk dat de laagste komt op maximale leegloop hoogte ..
Maar zou ik nog iets moeten bedenken dat als ik hem onverhoopts leeg moet trekken .. dat ik nog via een rioolbuis een dompelpomp ofzo kan laten zakken zodat de liner weer netjes tegen de wand kan komen ??? want dat lijkt me in jou geval nu een uitdaging .. liners gaan ook maar x.y.z mee ????
maar ja dat kan ook weer tegen me werken .. hmmm grrr ..
Komt wat arrogant over, maar ik kan de ruimte missen.of iets van een vloer waarbij je over het zwembad kan lopen ? in beide gevallen hebben ze specifieke toegevoegde waarde(s) ..
je IG ligt namelijk wel redelijk centraal .. en op zich een grote tuin lijkt me ..
Hier in het Zuiden schijnt de zon zo nu en dan, prima zwemweer mits water op temperatuur isDennahz schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:23:
Heb de WP maar weer uitgezet, de hele week slecht weer... zinloos om te verwarmen danJammer dit weer!
pff hier nog 1 die jalours @Koffie en @Dennahz is met 7x11,5 mJazsie schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:04:
Jeetje wat een tuinen zeg @Koffie & @Dennahz! Jaloers hoor.
*Ik moet het doen met 4x7meter "tuin"*
Tja vanalles
oke jalours .. is gezegd . snap dat je ruimte over hebt ..Koffie schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:52:
[...]
My bad ik begreep je verkeerd. We bedoelen hetzelfde![]()
[...]
Ik ben op dergelijke vlakken vaak een doemdenker: elke extra leiding/opening rechtstreeks in je bad kan ook lek gaan. Ik zou het bij 1 aansluiting laten.
Het laatst stuk doe ik dan wel met een tuindompelpomp en een waterstfzuiger oid.
Persoonlijk zou ik niet zoveel tijd, geld, moeite (en risico) nemen voor iets wat je 1 keer in de 10 jaar nodig gaat hebben.
[quote[
Waarom heb jij niet voor een "overdekt" iets gekozen .. ?? [/]
Overdekt als in zo'n glazen behuizing? Dat is ongeveer net zo duur als het hele zwembad plus installatie
[...]
Komt wat arrogant over, maar ik kan de ruimte missen.
Mijn zwembad lig naast het huis. Achter de overkapping (waar ook de technische ruimte van het bad in zit) ligt de doorgaande weg.
Ik heb nog genoeg ruimte in de achtertuin (waar ook mijn schuur met aangebouwd braaihok staat)
[Afbeelding]
blauw = zwembad
geel = schuur + braaihok (staat niet op deze foto)
paars = tuin
rood = voortuin + oprit/parkeerplaats
Rondom het zwembad zie je gele tegels liggen. Linksonder op de foto zie je een lullig driehoekje. Daar gaan we dit najaar een combi van moestuin en wilde bloementuin van maken.
Op de kopse kant van het zwembad zie jee groot zwart vlak, dat is de overkapping met loungehoek en technische ruimte.
Tussen de schuur en het huis zie je 4 witte vlakken tegen het huis aan, dat is een andere overkapping. We hebben dus altijd wel een plek om lekker te zitten, dichtbij het zwembad.
Tja vanalles
[ Voor 40% gewijzigd door Ljsvv op 06-07-2020 13:50 ]
[ Voor 3% gewijzigd door B-Real op 06-07-2020 14:40 ]
Onder in je zandfilter zitten zandfilter kaarsen. Dit zijn eigenlijk buizen met hele kleine openingen waar het water doorheen kan gaan. Als een zandfilter ouder wordt dan kunnen deze stuk gaan en kan er tijdens je normale gebruik zand mee komen het zwembad in.B-Real schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:35:
Ik vind dat ons zandfilter erg veel zand weer het zwembad in pompt.
Zwembad, zandfilter, plus zoutsysteem zat bij de aanschaf van de woning in.
Vorig jaar met de vorige bewoner alles uit de schuur gehaald en aangesloten. Zandfilter was nog gevuld en werkte prima. Fluitje van een cent. Toen niet zo heel lang het zwembad gevuld gehad.
Twee weken geleden het zwembad opnieuw gevuld, alles aangesloten en wederom werkt alles prima.
Pomp draait standaard elke ochtend tussen 8 en 12 en ik zet hem als we het zwembad gebruiken. Water is schoon en is geurloos. Wel vind ik dat er veel fijn zand op de bodem ligt, kan niet anders dan afkomstig zijn uit het filter.
Als we het zwembad gebruiken maak ik het dagelijks even vlug schoon, maar met dit weer heb ik daar minder zin in. We hebben het zwembad nu 1,5 week niet gebruikt en onderstaand is hoe de bodem er nu uit ziet (bovenkant van de foto is het blauwe afdekzeil welke er op zit).
Is dit normaal?
Tijd om het filter van nieuw zand te voorzien? De druk is nog prima en staat nog onderin het groene gedeelte (bijbehorende druk weet ik even niet uit mijn hoofd)
Het filter eens een keer doorspoelen middels de backwash functie? Hoe werkt dit? Lukt dat met een grote emmer of moet ik er een slang aankoppelen richting de afvoerput?
[Afbeelding]
ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /
ja de website(s) en jeuk snap ik en ben ik ook helemaal mee eens ..Ljsvv schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:43:
2 spelers in de markt die ik regelmatig voorbij zie komen is abczwembad en waterfunshop.
Bij de laatstgenoemde valt het mij op dat de verzamelbuis met tyraps aan elkaar gezet wordt dus eventueel achteraf uit te breiden is.
Maar als ik eerlijk ben krijg ik wel een beetje jeuk van die website...
Netjes gedaan hoor .. alleen zou de slangen in minimaal aantal bochten doen (druk verlies nu) of overgaan op iets schroefbaars met vaste pvc ) bv een schroef mofIk heb hier de matten van abczwembad al voorbij zien komen en dat ziet er prima uit met dus volgens mij als nadeel dat die verzamelbuis gelijmd is en achteraf dus wat minder goed uit te breiden is?
Zijn er hier ervaringen met die waterfunshop?
[Afbeelding]
Aan de in en uitlaat (schroefbare eindkappen) komen de sensoren maar had nog even geen M16 wartels liggen om de DS18B20 probes te klemmen.
Tja vanalles
Tja ik heb hier weinig "ervaringen" gezien uberhaupt over lek en met suc6 lijmen .. ik heb zelf 1 a 2x geprobeert zonder suc6.. maar dit waren totaal andere situaties .. dus tja .. maar ja wat kan je verliezen ?Bauki schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:01:
Gisteren bij het proper maken van de binnenrand een minuscuul gaatje ( 1mm ) opgemerkt. Volgens mij van een kat want op de bovenrand van het zwembad ook een spoor te zien.
Gelukkig is het bijna helemaal bovenaan de liner en makkelijk te bereiken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb de standaard reparatie kit van Intex maar vooraleer ik dit ga uitvoeren wilde ik eens even horen bij jullie naar de ultieme tip of waar ik zeker op moet letten.
Tja vanalles
Nu was mijn voornemen sowieso al om het zand aan het eind van het seizoen eruit te halen en volgend jaar nieuwe erin te doen. Ik weet immers niet hoe lang dit zand al meegaat, sowieso al 2,5 jaar waarbij we het zwembad vorig jaar twee weken uitgeprobeerd hebben.buell schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:40:
[...]
Onder in je zandfilter zitten zandfilter kaarsen. Dit zijn eigenlijk buizen met hele kleine openingen waar het water doorheen kan gaan. Als een zandfilter ouder wordt dan kunnen deze stuk gaan en kan er tijdens je normale gebruik zand mee komen het zwembad in.
Enige remedie is zandfilter helemaal leeg maken en de filterkaarsen nakijken of deze gescheurd zijn.
Wat ook kan is dat tijdens het terugspoelen zand mee komt en bij omschakelen in je zwembad komt. Alleen geef jij aan dat het steeds terug komt zonder dan je terugspoelen dan zou dat het eigenlijk niet kunnen zijn.
Dunno je kan ook overstappen van zand naar filterbollen (watten) hoop gezeik minder ..B-Real schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:35:
Vorig jaar met de vorige bewoner alles uit de schuur gehaald en aangesloten. Zandfilter was nog gevuld en werkte prima. Fluitje van een cent. Toen niet zo heel lang het zwembad gevuld gehad.
Twee weken geleden het zwembad opnieuw gevuld, alles aangesloten en wederom werkt alles prima.
Pomp draait standaard elke ochtend tussen 8 en 12 en ik zet hem als we het zwembad gebruiken. Water is schoon en is geurloos. Wel vind ik dat er veel fijn zand op de bodem ligt, kan niet anders dan afkomstig zijn uit het filter.
Als we het zwembad gebruiken maak ik het dagelijks even vlug schoon, maar met dit weer heb ik daar minder zin in. We hebben het zwembad nu 1,5 week niet gebruikt en onderstaand is hoe de bodem er nu uit ziet (bovenkant van de foto is het blauwe afdekzeil welke er op zit).
Is dit normaal?
Tijd om het filter van nieuw zand te voorzien? De druk is nog prima en staat nog onderin het groene gedeelte (bijbehorende druk weet ik even niet uit mijn hoofd)
Het filter eens een keer doorspoelen middels de backwash functie? Hoe werkt dit? Lukt dat met een grote emmer of moet ik er een slang aankoppelen richting de afvoerput?
EDIT: kijkglasje geeft nog helder water, maar is voor de helft gevuld (ik dacht dat deze vorig jaar wel volledige gevuld was).
[Afbeelding]
Tja vanalles
Recent geleerd dat backwash wel effect heeft (@Koffie liet een mooie grafiek zien van zijn IG en flow voor/na de backwash) maar elke 2 weken ??? ik doe het nul komma nul keer per seizoen .. en zelfs met deB-Real schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:34:
[...]
Nu was mijn voornemen sowieso al om het zand aan het eind van het seizoen eruit te halen en volgend jaar nieuwe erin te doen. Ik weet immers niet hoe lang dit zand al meegaat, sowieso al 2,5 jaar waarbij we het zwembad vorig jaar twee weken uitgeprobeerd hebben.
Ik zal dan uiteraard eens opletten of alles nog in orde is.
Geen zin om in de tussentijd alles al te vervangen, dan maar iets vaker schoonmaken de komende tijd (zeg ik nu).
Na wat Google pogingen lees ik dat een backwash eigenlijk elke twee weken uitgevoerd moet worden, gevolgd door een minuutje rinsen. Daar ga ik een dezer dagen, als het wat beter weer is, maar eens mee beginnen. Ik wist namelijk niet dat dat moest en ook niet hoe dat moest![]()
We zijn erg blij dat we het zwembad incl alle bijbehoren hebben gekregen bij aanschaf van de woning, maar boekjes of instructies zaten daar niet bij![]()
Ik wil daarnaast ook nog wat buizen, die heeeeel lichtjes lekken, vervangen door nieuwe aansluitingen of slangen. Daarnaast nog iets anders/beters verzinnen om het zwembad af te dekken. Maar eigenlijk wil ik er bij mooi weer gewoon in liggen en niet bezig zijn met dit soort klusjes![]()
Gelukkig wel een goed werkend zwembad met schoon water, afgezien van wat zand op de bodem dan
Tja vanalles
Nice, juist voor dit soort dingen zijn de 3-weg kranen perfect.Ljsvv schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:43:
Pogingen om mijn Intex Solarmatje te plakken lijken niet echt succesvol, dan maar oriënteren op EPDM.
2 spelers in de markt die ik regelmatig voorbij zie komen is abczwembad en waterfunshop.
Bij de laatstgenoemde valt het mij op dat de verzamelbuis met tyraps aan elkaar gezet wordt dus eventueel achteraf uit te breiden is.
Maar als ik eerlijk ben krijg ik wel een beetje jeuk van die website...
Ik heb hier de matten van abczwembad al voorbij zien komen en dat ziet er prima uit met dus volgens mij als nadeel dat die verzamelbuis gelijmd is en achteraf dus wat minder goed uit te breiden is?
Zijn er hier ervaringen met die waterfunshop?
@Jazsie heb trouwens de Spa aangepast zodat de slangen niet meer in de Spa bungelen. Die goedkope kranen doen het zover nog prima voor dit doel, zie hier regelmatig dat deze kranen afgeraden worden. Ben benieuwd of ik mijn mening binnenkort moet gaan herzien.
Luchtvoorziening heb ik aangepast met flexibele rubbere koppelingen 63-40mm.
[Afbeelding]
Aan de in en uitlaat (schroefbare eindkappen) komen de sensoren maar had nog even geen M16 wartels liggen om de DS18B20 probes te klemmen.
Zoals @buell aankaart controleren of de "filterkaarsen" heel zijn.B-Real schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:35:
Is dit normaal?
EDIT: kijkglasje geeft nog helder water, maar is voor de helft gevuld (ik dacht dat deze vorig jaar wel volledige gevuld was).
[Afbeelding]
bollen wegen 250 gram bv en zak zand 25kg om mee te beginnenB-Real schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:19:
Filterbollen (watten) ga ik uitzoeken, wat is daar het voordeel van t.o.v. zand?
Ik vond juist zo'n zandfilter wel ideaal, weinig omkijken naar afgezien van wat zand op de bodem nu.
Leuke foto's en mooi .. ach het kan erger / beterIk weet niet exact welk zand er in zit, maar in de schuur vond ik nog wel een aangebroken zak filterzand. Specifiek voor zwembaden. (naam en type even kwijt). Ik neem dus aan dat het wel het goede soort zand is, maar deze ga ik hoe dan ook eind dit seizoen vervangen zoals gezegd.
"Compact" worden van het zand, hoe lang duurt zoiets? Zwembad staat nu dik drie weken en was nog vochtig/ingeklonken van vorig jaar.
Zwembad is circa 370cm in doorsnee (ronde vorm) en 100cm hoog.
Onderstaand wat foto's van het zwembad, het filter, de pomp en het zoutsysteem. Niet letten op de zooi, opstelling, slangen en kabelhaspel, heb de foto's vorig jaar gemaakt toen ik het vlug heb aangesloten met de vorige bewoner. Vorige bewoner was nogal een "hobby-bob"![]()
Inmiddels is het opgeruimd, heb ik een betere stroomvoorziening en heb ik een deel van de slangen al vervangen.
De vaste buizen heb ik nu ook weer gebruikt, maar lekken bij sommige aansluitingen. Dat gaat tape niet oplossen.
Filters e.d. staan in een hokje achter de schutting delen welke je achter het zwembad ziet.
Tot slot, troebele water komt omdat deze gemaakt is tijdens het vullen met grondwater en lijkt erger dan het is. Filter heeft dit in no-time kraakhelder.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tja vanalles
Weet je echt zeker dat het zand uit je filter komt? Heb je afgelopen winter ook het filter zelf leeg laten lopen (het water)?B-Real schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:35:
Is dit normaal?
[Afbeelding]
Foto's komen als het netjes en af isLeuke foto's en mooi .. ach het kan erger / beterdaarom is het een leuke hobby ..
je mag best je vernieuwde meuk laten zien
Wat is dat kastje op de laatste foto (tegen de schutting?) ..
Ben wel jalours want dat bad is niet goedkoop en ziet er robuust uit .. neemt het zoveel ruimte in dat je het afbreekt ?
Ik twijfel nog. Vaste leidingen zijn natuurlijk mooier, maar niet perse beter denk ik. Met juiste flexibele slangen is het ook waterdicht en hoeft niet alles op de cm juist te staan.Als het niet slangen zijn tja .. dan kan je beter opnieuw de boel opmeten en verlijmen .. (wat ook een kunst is) een vriend van mij werkt in de tuinbouw appartuur en doet waterzijdig installaties .. en heeft het volgende getoont ..
Ik zou niet weten waar het anders vandaan komt. Het zwembad was brandschoon toen ik er voor het laatst uit ging, daarna afgedekt met een zeil en een week op vakantie geweest.Koffie schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:03:
[...]
Weet je echt zeker dat het zand uit je filter komt? Heb je afgelopen winter ook het filter zelf leeg laten lopen (het water)?
Elke 2 weke backwashen is echt niet nodig, maar nooit is ook weer niet goed.
Ga idd eerst eens backwashen en rinsen (waarom wachten op mooi weer).
[ Voor 66% gewijzigd door TvanW op 06-07-2020 17:46 ]
B-Real schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:04:
Ik heb dus wel een 6-weg klep. Kan ik dat gewoon blijven gebruiken als ik het zand eruit halen en domweg de bollen er in doe?
Foto's komen als het netjes en af is
aha erhm ... "slim" ???Uit het kastje zie je drie PVC pijpen komen. De linker is de aanzuiging voor het filter, de rechter is voor het gefilterde water. De middelste kan ik gebruiken voor de solarbollen (*) welke er ook bij zaten en welke ik bovenop het hokje achter de schutting delen zou kunnen leggen.
Dan kan je toch beter alles laten zitten inclusief water en @koffie tip op volgen om wat plastic containers oid erin te mikken voor de winter .. als je leidingwerk maar "leeg" is .. ach ..Robuust is het absoluut, maar het stelt in principe niet zoveel voor.
Alles is netjes afgetimmerd met hout, daar binnenin zit een ronde aluminium wand waarin je het zwembad zeil vast maakt. Op de bodem zit geel zand met daarover worteldoek.
Aan het einde van het seizoen pomp ik het zwembad leeg, zeil eruit, zeil schoonmaken, filter plus zoutsysteem afkoppelen en de schuur in.
Vorig jaar heb ik het toen nog afgedekt met een zeil tegen blad/takken, maar dat blijft toch geen hele herfst/winter zitten waardoor je alsnog de bodem goed moet schoonmaken voordat je het zwembadzeil er weer in maakt.
Verder afbreken is dus niet echt mogelijk, maar ook niet nodig. We hebben ongeveer 700 m2 aan tuin, staat dus niet in de weg.
slang heeft meer weerstand .. in theorie .. maar tja maakt het veel uit ?? op lange lengtes wel denk ik .. het is een keuze denk ik dan maar wat jij wiltIk twijfel nog. Vaste leidingen zijn natuurlijk mooier, maar niet perse beter denk ik. Met juiste flexibele slangen is het ook waterdicht en hoeft niet alles op de cm juist te staan.
hehehe als je er maar plezier van hebt(*) @solarbollen:
Solarbollen (3 stuks) is ook nog een project. Want dat krijg ik ook nog niet lekvrij op elkaar aangesloten. Ik was er mee bezig toen het 30 graden was en toen was ik er snel klaar mee. Spul aan de kant gegooid en het water weer in
Zwembad verder verwarmen vind ik nu ook nog niet echt nodig. Ik heb het zwembad op maandag gevuld met grondwater, dat was circa 16 graden. Eind van de week (nu twee weken geleden) zat het op 22 graden, alleen door de zon met 's nachts een zeil erover.
Ik vond dat qua temperatuur prima, maar het was ook erg warm die week. Ter referentie, nichtje van 3 was het zwembad niet uit te slaan en heb ik niet zien klappertanden
Kortom, die solarbollen ga ik een andere keer wel mee aan de slag
Tja vanalles
Als je een gladde inwendige slang hebt is de weerstand het zelfde als die van een pvc buis. De diameter, aantal bochten en de lengte is bepalend voor de weerstand en het hoogte verschil dat je moet overbruggen.vso schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:02:
[...]
ik had toen geen 6 weg (1ste model) nu wel .. maar zand/glas/watten zijn allemaal een medium die je elk in de ton kan doen .. zou ze alleen niet mixen ofzo
![]()
[...]
![]()
[...]
aha erhm ... "slim" ???
Zitten ze los in het water ??? dus de liner heeft geen gaten ??? hoop het niet hoop dat er bv minimaal een meter tussen in/uit zit enzo ..
[...]
Dan kan je toch beter alles laten zitten inclusief water en @koffie tip op volgen om wat plastic containers oid erin te mikken voor de winter .. als je leidingwerk maar "leeg" is .. ach ..
[...]
slang heeft meer weerstand .. in theorie .. maar tja maakt het veel uit ?? op lange lengtes wel denk ik .. het is een keuze denk ik dan maar wat jij wilt
[...]
hehehe als je er maar plezier van hebttoch ?
dat zeg ikbuell schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:10:
[...]
Als je een gladde inwendige slang hebt is de weerstand het zelfde als die van een pvc buis. De diameter, aantal bochten en de lengte is bepalend voor de weerstand en het hoogte verschil dat je moet overbruggen.
Tja vanalles
Hier maken de kinderen gretig gebruik van het zwembad, ondanks het mindere weer. Op afgelopen zaterdag na, heeft er iedere dag wel minimaal 1 iemand in gelegen. Wat mij betreft is de warmtepomp een doorslaand succesDennahz schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:23:
Heb de WP maar weer uitgezet, de hele week slecht weer... zinloos om te verwarmen danJammer dit weer!
[ Voor 8% gewijzigd door ralph075 op 07-07-2020 08:53 ]
Pijpjes zitten niet muurvast, maar ook niet los. De linker is naar links gedraaid, de rechter is naar rechts gedraaid. Zorgt voor een aardige stroming. Het is niet zo dat de pomp direct weer het "schone" water aanzuigt.vso schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:02:
[...]
ik had toen geen 6 weg (1ste model) nu wel .. maar zand/glas/watten zijn allemaal een medium die je elk in de ton kan doen .. zou ze alleen niet mixen ofzo
![]()
[...]
![]()
[...]
aha erhm ... "slim" ???
Zitten ze los in het water ??? dus de liner heeft geen gaten ??? hoop het niet hoop dat er bv minimaal een meter tussen in/uit zit enzo ..
[...]
Dan kan je toch beter alles laten zitten inclusief water en @koffie tip op volgen om wat plastic containers oid erin te mikken voor de winter .. als je leidingwerk maar "leeg" is .. ach ..
[...]
slang heeft meer weerstand .. in theorie .. maar tja maakt het veel uit ?? op lange lengtes wel denk ik .. het is een keuze denk ik dan maar wat jij wilt
[...]
hehehe als je er maar plezier van hebttoch ?
[ Voor 15% gewijzigd door Blackouts op 07-07-2020 11:22 ]
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
voel de wand eens, vervang je filter .. is die bubbelfolie de enige afdekking ?bramv82 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:33:
Vraagje over onderhoud. Ik heb een 3x2m Bestway bad met een 1.9m3/u pomp die 4u per dag aan staat. Via een inline chloorreservoir wordt er chloor toegevoegd. De chloorconcentratie in ons bad is (meer dan) hoog genoeg en de pH is ook goed. Toch krijg ik wat groene aanslag. Van de week dit wat proberen weg te vegen van de bodem in de hoop dat het weggefilterd wordt, maar nu is het water wat troebel. Wat zou ik het beste kunnen doen? Een chloorshock?
[Afbeelding]
[ Voor 17% gewijzigd door vso op 07-07-2020 10:57 ]
Tja vanalles
[ Voor 23% gewijzigd door The Executer op 07-07-2020 11:00 ]
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
I stand correctedThe Executer schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:56:
@vso : Niet altijd hoor. Heb hier een Bestway van 3m3
Tja vanalles
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
[ Voor 20% gewijzigd door Blackouts op 07-07-2020 11:23 ]
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Spul werkt super! Nu 7 dagen Chloor op 5 en Ph rond 7 (wel laag). Die tabletten gaan wel echt lang mee, ze zeggen om de 5 dagen, maar dit lijkt eerder 10 te worden.ByteMe_ schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:50:
[Afbeelding]
Grrrr. Zwembad water oogt mooi schoon, lichte chloorlucht wanneer ik het zeil op til, maar toch geen goede chloorwaarde. Ph kleur zit wat tussen oranje en roze in, zelfde als andere dagen, rond die 7.8 dus. Ik heb vrijdag 5 snel oplossende tabletten van 2.7g gedaan, gisteren weer 5, nu probeer ik maar 7. Dat moet toch hetzelfde effect geven als die chloorshock?
Ik ga ook maar de langzaam oplossende variant bestellen, voorlopig wordt er niet gezwommen, aldus buienradar.
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Gewoon in elkaar schuiven, daar zijn die moffen voor bedoeldargon007 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:18:
Door het mindere weer ligt het zwembadproject hier een beetje on hold. Ik moet echter nog de EPDM matten van abczwembad in elkaar steken. Ik bekeek dit gisteren nog eens en had een vraagje hierover:
- Hoe verbind je die collectoren net aan elkaar?
Foto A (door ze in elkaar te schuiven en te lijmen):
https://cdn.discordapp.co...4141090406451/unknown.png
OF
Foto B (door een mof te gebruiken en ze zo aan elkaar te lijmen):
https://cdn.discordapp.co...4057007194163/unknown.png
Ondertussen bevestiging van Marcel (abczwembad) dat de druk-pvc moffen dienen om de slangtule in vast te maken. Dus de collectoren mogen inderdaad gewoon verlijmd worden zoals te zien is in "Foto A" hierboven.argon007 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:02:
Dus jij zegt foto A. Ben je daar zeker van?
Vanwaar mijn twijfel? Als je naar de website van abczwembad surft zie je het volgend:
https://www.abczwembad.nl...ntex-slangen/#description
Als je de foto dan bekijkt zitten hier ook 2 moffen bij...
[Afbeelding]
Hoe zou jij meer dan 3 collectors willen koppelen op de andere manier?argon007 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:02:
Dus jij zegt foto A. Ben je daar zeker van?
Vanwaar mijn twijfel? Als je naar de website van abczwembad surft zie je het volgend:
https://www.abczwembad.nl...ntex-slangen/#description
Als je de foto dan bekijkt zitten hier ook 2 moffen bij...
[Afbeelding]
Tja, dit is al vaker ter spraken komen.Powermage schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:15:
Ik heb tijdje terug voor ons intex wembad de pomp vervangen door een fatsoenlijke zandfilterpomp, en heb een aantal intex verwarmingsmatten op t schuurdak gelegd ipv in de weg op ons terras.
Nu heb ik mijn tuin al geschakelde stopcontacten zitten (bijna overal zitten er 3, 1 permanent, en 2 die schakelen als keten door de tuin).
Dit werkte met de simpele pomp prima, maar de huidige pomp heeft zo een mooie aardlek stekker erop zitten.
Dus ik kan hem wel aan-schakelen maar tot ik de reset knop in duw gaat de pomp niet aan.
Nu is alles verder al voorzien van aardlek etc, dus volgens mij kan ik prima die stekker erafhalen en er een normale op zetten, of zie ik iets over het hoofd?
Naja, dat probeer ik dus te begrijpen, wat voor reden geeft het in mijn situatie?Jazsie schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:51:
[...]
RCD stekker gewoon weglaten kan natuurlijk ook maar die dingen zitten erop met een reden ...
[ Voor 6% gewijzigd door Powermage op 07-07-2020 14:20 ]
Ondingen zijn hetJazsie schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:51:
[...]
RCD stekker gewoon weglaten kan natuurlijk ook maar die dingen zitten erop met een reden ...
je hebt op je ZFP een "waste" poort .. waar een slang op past .. (bij intex zit er een dop op)MiKeZZa schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:51:
Mensen, een domme vraag (ze bestaan heus wel) ik lees hier dingen over backwashen en dergelijke. Tot nu toe (2 maanden onderweg) heeft mijn filter simpelweg op 'filteren' gestaan. Maar backwashen moet blijkbaar vrij regelmatig, zo lees ik als ik enigszoek zoek.
Maar kan iemand mij uitleggen wat het nou precies is? Het water stroomt dan andersom en er komt viezigheid richting de afvoer lees ik. Maar wat is deze afvoer? Waar zit dit?
Want ik mis ongetwijfeld iets, maar ik lees dit alsof je alle viezigheid alsnog richting zwembad pompt en dat lijkt me nog net niet wat de insteek is
[ Voor 5% gewijzigd door vso op 07-07-2020 21:25 ]
Tja vanalles
Thanks helder. Water zat de komende dagen denk ik, dus dit weekend maar eens zien hoe mijn 1e backwash gaat verlopen.vso schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:23:
[...]
je hebt op je ZFP een "waste" poort .. waar een slang op past .. (bij intex zit er een dop op)
backwash procedure =
van filter stand -->
- pomp uit --> hendel in backwash ---> water uit de "waste" poort dit doe je todat het water "helder" is ..
- pomp uit --> hendel in "rinse" -- > water ???? weet ik ff niet, maar alles word weer "goed gezet"
- pomp uit --> filter stand
wat er gebeurit is water spoelt "verkeerd om" ipv beneden naar boven ofzo .. van boven naar beneden .. en het gevangen vuil spoel je nu via waste weg ipv terug het zwembad in .. en ja je verliest zwembad water ..
vandaar dat @Koffie het advies gaf dit te doen na een leuke regenbui als je zwembad "overloopt"dan heb je toch een overschot aan water
Backwashen moet je doen wanneer de druk in je filter verhoogd is, of als je verwacht dat er veel vuil in je filter zit.MiKeZZa schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:11:
Nee het is geen intex @heggico, maar heeft er wel veel weg van qua systeem.
Dus conclusie is; backwashen tot het water schoon is, dan rinsen (+/- 30 seconden) en dan weer terug naar normaal. Het vuil komt uit de waste uitgang (die normaliter niet gebruikt wordt), dus daar sluit je even een slang oid op aan om de stroom water te geleiden.
Zo goed begrepen?
Ervaring van eerste keer wassen en vervangen:Rukapul schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:08:
[...]
Ik heb overigens niet het idee dat de Interline FiberClean bollen de pomp effectiever maken.
Tja vanalles
Tja vanalles
Volgende keer gewoon chloor erin doenBounceMeister schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:24:
De wanden waren in mijn zwembad nog niet glad, maar ik zag wel wat groen spul op de bodem. Ik heb er maar een bekertje anti-alg ingegooid. Voorlopig gaan we toch niet zwemmen met al die regen en kou.
[ Voor 12% gewijzigd door gysman11 op 08-07-2020 09:40 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq