Thx

- Stel je begint met 2 bar (ZFP) en een vertakking/bocht/splitsing is 0,1 bar verlies .. en een slang = 0,2
Solar mat + WP = 0,5 .. hoeveel "bar" houd je over tussen pomp en zwembad in beide setups ?
het is lastig om dit in werkelijke cijfers te geven en het kan best zijn dat je WP en/of Solarmat veel minder druk verlies heeft. maar maakt het wellicht makkelijker
inderdaad lastig om te in cijfers uit te drukken, temeer dat ik de setup nog in het eggie moet doen en WP is nog niet binnen..
O.b.v. huidige opzet (zie eerder geplaatste foto's aantal weken geleden). ZFW is een 6 m3.
Flow op het dak voordat het water de solarmatten in gaat is ongeveer 4 m3/h
Flow inlaat zwembad is ongeveer 1,4 m3/h
Dit zal met hard pvc mogelijk hoger zijn, al verwacht ik dat de uitstroom vanaf dak niet veel hoger zal zijn. Hier vind mi best een flow reductie plaats (gezien bovenstaande cijfers).
In beide "setups" .. passeer je volgens mij volledig de WP/solar mat

Zou dit niet handiger zijn als je de keuze hebt om --> pomp ---> solarmat j/n--> WP j/n -->bypass j/n--> zwembad kan kiezen ..
nu is het
pomp -->
- solarmat aan/uit
OF
- wp AAN/uit
OF
--->direct zwembad
En je wilt wellicht de zon voorverwarmen dan door de WP --> dan zwembad in ..
de kraan deels open/dicht voor een solarmat is niet een uitdaging voor een wp wellicht wel (flow sensor)
Ik dacht dmv de kranen meer of minder open/dicht te zetten hiermee SOLAR + WP te kunnen inzetten, wel parallel geschakeld. Weet echter niet of de flow voldoende is voor één ieder. Proefondervindelijk leren.
De mogelijkheid om in serie te configureren SOLAR en/of + WP, dacht ik niet te kunnen realiseren, tenzij er redelijk wat leiding erbij geplaatst moet worden.
Een montage "plaat" zou mijn voorkeur hebben, als je het netjes wilt doen en goed vast wilt zetten. scheelt schroeven in de muur .
Ja, dat was en is mijn gedachte ook, Echter er moet een behoorlijke plaat voor worden opgehangen, zie mijn maatvoering (afhankelijk van de gewenste bypass-setup). Nu kan ik ook de beugels op de muur monteren. En na zwembad periode alle beugels van de muur schroeven. of er oplaten want de beugels klik je zo open/dicht (en roesten niet..plastic)
Jazsie schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:37:
@
vso:
Via de middelste -horizontale- kraan kan je de bypass regelen zowel van de solar mat als WP.
Wel zal ieder keer de solar mat of de WP volledig dicht moeten draaien. Anders heb je het door beiden lopen

Ja, dat idee had ik ook, maar ook dat je beide laat lopen (weliswaar parallel). Alleen weet niet er genoeg flow is..De WP moet een minimale debiet hebben, voor solarmatten geldt dit niet, echter moet wel 2,5 meter omhoog gestuwd worden..dat kost ongeveer 2000 liters/uur debiet (van 6 naar 4). Wat als ik al, bijvoorbeeld 3000 liter naar WP stuur..komt de rest dan wel op het dak?? proefondervindelijk ondervinden.
Dank je @
BounceMeisterWil je de solarheater en de warmtepomp ook tegelijk kunnen gebruiken? Dan denk ik dat zoiets ook handig zou zijn:
[Afbeelding]
(*Disclaimer, ik heb het pas net bedacht, dus wellicht zit er een ontzettende fout in. Eventueel kranen toevoegen voor makkelijk onderhoud.)
Het idee dat ik had, was dat je het water door de solarheater laat gaan en vervolgens nog wat bijverwarmt met de warmtepomp.
Dank je..simpel maar duidelijk getekend..Ik heb je schets gebruikt om een nieuwe schema te maken, welke me inzicht zou kunnen geven hoe ik dit dmv van pvc onderdelen moet configureren
Dat zou er dan als volgt uit zien.
Ik zie hier nog wel wat uitdaging, met name vanuit KR3 naar Y4. De leiding moet over de leiding (tussen KR4 en Y5) lopen. Hoe krijg ik dit netter?
Maar wellicht dat parallel beter werkt, dat kan overigens ook.
Ik ben vergeten de pomp er in te tekenen, maar die zit natuurlijk bij de uitgang van het zwembad.
Edit,
De solarheater en wp kunnen ook afzonderlijk gebruikt worden, of juist helemaal niet.
Wellicht..maar fijn dat je mee hebt gedacht

Jazsie schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:17:
@
BounceMeister:
Hoewel dit tegen mijn -verschil tussen in/uit 1 graden- is zou ik bij een combinatie van wp en solar matten de wp achter de solar mat doen en de solar mat bypass zodanig instellen dat de temperatuur dat er uit komt hoger is dan de ingestelde temperatuur van de WP.
Hierdoor gaat WP enkel aan wanneer de solar mat dicht staat maar blijft uit wanneer het water over de solar mat gaat.
Niet de beste methode maar met genoeg solar matten zal dit niet veel uit maken.
Optimale setup is een 3weg kraan die autmatisch wisselt tussen solar mat en WP afhankelijk van de zon

.
En dan solar mat / WP bypass instellen op de optimale 1 graden delta temperatuur tussen in/uit.
Maar dat is stukkie duurder en complexer

.
Yes, heb zitten zoeken..maar dat is een dure..deze keuze viel af.
vso schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:31:
@
BounceMeister het gaat om het idee niet om de uitvoering dat is aan @
Edwin3 thx voor het verduidelijken
@
Jazsie doe eens een schema (ascii) tekening oid .. want je maakt het niet duidelijker erop
het ging mij om 2 zaken .. aan te wijzen
- drukverlies "duidelijk" maken ..
- het is een was een 3 keuze menu .. OF direct naar zwembad OF of Solarmat.. OF WP .. een combinatie is / was niet mogelijk .. (even uitgaande dat kraan open/dicht staat, deels open maakt het nog complexer )
is het wijsheid/mogelijk (flow technies) om de WP in dezelde flow te zetten ja natuurlijk, maar heb je genoeg flow over zodat als er een flowsensor getriggerd word ? dunno .. durf ik niet te zeggen .. dus moet de WP voor / achter de solarmat durf ik in deze ook niet te zeggen ..
Bij een goed functionerende solarmat setup .. is je flow ongehinderd maar wel verwarmt en dus de Delta T wellicht niet al te groot .. maar cumulatief gezien verwarmt het wel het zwembad.. zelfde als dit bij een WP zou gebeuren ? immers zover ik weet moet een WP lang draaien en geen knipperlicht zijn.
[edit] .. dit in relatie tot de 3 weg kraan opmerking . .automagisch switchen.. zou je dit wel kunnen krijgen..
dus ik zou liever handmatig aan/uit zetten ..
Dus van pomp naar A --> B --> zwembad, waar A en B de WP en solarmat zijn .. C zou de bypass zijn die A en B apart of tegelijkertijd kan passeren ..
ja, een schemaatje/foto maakt meer duidelijk dan vele woorden..
en ja flow is belangrijk (zeker voor de WP om deze te laten werken). Ik hoop door met de kranen te draaien (meer/minder open/dicht) de gewenste flows te bereiken (Solar en/of WP).
Dank alle voor jullie input