Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 52 Laatste
Acties:
  • 448.022 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:02
ByteMe_ schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:06:
^ chloor ruik je dus niet?

Ok, weer wat geleerd, ben geen chemisch expert... Maar aan de andere kant, dan reageert er nog steeds genoeg, dus zou er zeker chloor in moeten zitten.

Maar dan snap ik niet waarom ze bij Intex aangeven '5 mini tabs om de dag'. Als leek dacht ik dat ik nu alles al had wat ik nodig moest hebben.
Er zit chloor in maar niet genoeg.

Zoals ik al zei, je moet gewoon traag chloor tablets gebruiken.... en de quick gebruik je om op peil te brengen (of chloor granulaat).
vso schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:54:
[...]
Chloor ruik je wel degelijk en bij hoge concentratie is het schadelijk!
Onjuist! Zwembad chloor ruik je niet!. Het zijn andere zaken zoals urine die de geur veroorzaken.

Check deze filmpje (staat al op de goede "tijd):
YouTube: 4 times recommended chlorine smells as water

Heel filmpje is overigens interssant...

En ja, uiteraard is een te hoge concentratie schadelijk. Dat dan weer wel.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
<toch weggehaald>

[ Voor 92% gewijzigd door vso op 28-06-2020 13:36 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@vso:
Wees niet zo eigenwijs en bekijkt het filmpje eens. En doe zelf de test thuis ;)

Ik spreek over chloor in het water en niet een pot met tabletten :O.
Bedoel daar hebben we het ook over.

Tuurlijk ruik je het als je met je neus boven een pot met chloor tabletten zit 8)7 |:(

Je reactie laat zien dat je niet eens de moeite heb genomen om het filmpje (dat ook nog op de juiste tijd staat) te bekijken maar weer klakkeloos te reageren ;).

[ Voor 21% gewijzigd door Jazsie op 28-06-2020 13:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op zondag 28 juni 2020 @ 13:30:
@vso:
Wees niet zo eigenwijs en bekijkt het filmpje eens. En doe zelf de test thuis ;)

Ik spreek over chloor in het water en niet een pot met tabletten :O.
Bedoel daar hebben we het ook over.

Tuurlijk ruik je het als je met je neus boven een pot met chloor tabletten zit 8)7 |:(

Je reactie laat zien dat je niet eens de moeite heb genomen om het filmpje (dat ook nog op de juiste tijd staat) te bekijken maar weer klakkeloos te reageren ;).
heb het wel bekeken :) maar goed had het inderdaad niet moeten posten .. te laat om weg te halen (alsnog edited)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:19

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:59:
[...]

heb vandaag 6mtr slang & 38mm zwembadaansluitingen ontvangen. PVCVoordeel nog niets gehoord qua verzending.

moet nu dus alleen een 'hoop' water lozen ivm ombouwen.. eigenlijk niet zo zin in; misschien dat ikd aar maar even mee wacht
7(8)7 wat voel ik mij dom...

Ben ik bezig met de kogelkranen & bypass..... vergeet ik de 3x een moer over de buis te schuiven ... :-(

Kan dus de koppelingen van de buis zagen; 2 kogelkranen bestellen ... gelukkig zijn de inleg stukken los te bestellen a 2,5€ . 8)7 poging los te wrikken en föhnen lukte niet meer

[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 28-06-2020 14:37 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Crazy- schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:35:
[...]

Ben ik bezig met de kogelkranen & bypass..... vergeet ik de 3x een moer over de buis te schuiven ... :-(

Kan dus de koppelingen van de buis zagen; 2 kogelkranen bestellen ... gelukkig zijn de inleg stukken los te bestellen a 2,5€ . 8)7 poging los te wrikken en föhnen lukte niet meer
Dat heb ik ook regelmatig, alleen gebruik ik schroefverbindingen, dus is het minder erg.
Kan je de buis doorzagen en dan de moer er op doen? Dan met een verbindingsstuk (dubbele mof) de buis weer aan elkaar lijmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

BounceMeister schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:02:
[...]

Dat heb ik ook regelmatig, alleen gebruik ik schroefverbindingen, dus is het minder erg.
Kan je de buis doorzagen en dan de moer er op doen? Dan met een verbindingsstuk (dubbele mof) de buis weer aan elkaar lijmen?
Mof kost ongeveer net zoveel als het hulpstuk. Dus doe dat wel. Moet toch nog wat bochten bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]

das wel balen ja

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Shit happends. Maar het is mijn dag echt totaal niet vandaag .... laten we het daar maar op houden.

Zit volledig in mijn hoofd met 4x12,5m. Had 100m Tyleen besteld omdat ik toch 4x25 wilde doen... je snapt hem al gok ik.

Ik ga nu 8x 12,5 doen; waarbij per 2 in serie. De reden hiervoor is ook makkelijk op te ruimen tbv de winter periode.
Handzamer en makkelijker in de garage te leggen. Elk nadeel heeft z’n voordeel ;-)

Maar voor nu ligt alles weer in de garage; ga van de week wel weer verder als ik wat rustiger ben haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-06 09:14
[...]

loswrikken lukt idd. niet maar met een verfafbrander of in de oven leggen zorg je ervoor dat de lijm en de buis zacht worden en dan zijn de koppelstukken weer te gebruiken en het stukje buis gaat in de kliko. Zorg wel voor dat je met een verfafbrander het oppervlak rustig verwarmt aan alle kanten anders verbrand je het pvc.

succes marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Marc25579 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:41:
[...]

loswrikken lukt idd. niet maar met een verfafbrander of in de oven leggen zorg je ervoor dat de lijm en de buis zacht worden en dan zijn de koppelstukken weer te gebruiken en het stukje buis gaat in de kliko. Zorg wel voor dat je met een verfafbrander het oppervlak rustig verwarmt aan alle kanten anders verbrand je het pvc.

succes marc
Tja die paar euro voor 3 nieuwe; geniet wel van het weer ipv föhnen en klooien om het los te krijgen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Jazsie schreef op zondag 28 juni 2020 @ 13:17:
[...]

Er zit chloor in maar niet genoeg.

Zoals ik al zei, je moet gewoon traag chloor tablets gebruiken.... en de quick gebruik je om op peil te brengen (of chloor granulaat).

[...]

Onjuist! Zwembad chloor ruik je niet!. Het zijn andere zaken zoals urine die de geur veroorzaken.

Check deze filmpje (staat al op de goede "tijd):
YouTube: 4 times recommended chlorine smells as water

Heel filmpje is overigens interssant...

En ja, uiteraard is een te hoge concentratie schadelijk. Dat dan weer wel.
1kg onderweg... Tot dan maar elke dag meten en bij gooien/extra filteren.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-06 16:16
Jazsie schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:59:
[...]

Waar heb jij besteld? Levertijd hier momenteel 20 Augustus ;( |:(

[...]
Ik heb besteld bij Smolders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Bedankt! Hopelijk gaat dat sneller dan 20 Augustus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-06 16:55
trekker22 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:02:
Meer mensen al een bekisting voor de pomp gebouwd. Nog tips over?

- materiaal / dikte. Zat te denken aan 18mm multiplex of underlayment. Ok?
- isolatie. Iets van 5cm dik tempex of van die eiermatjes foam? Opletten de kist groot genoeg maken😬
- verbindingen; gewoon mulitplex koud op elkaar schroeven of iets met van die ijzeren hoekverbindingen?
- met bodem denk ik. En ook tempex op de bodem?
- deksel gewoon plank die je er af kan tillen?

Multiplex is best goed houdbaar, eventueel likje verf; en ingeval van slecht weer langere tijd kun je er ook ff een zeiltje over doen?
Bij intex 8m3 zfp kom ik dan bij 95x85x80 (lengte breedte hoogte). Nog best een afmetingen.

Iets wat ik vergeet? Vandaag uit gekeken en zwemmen, morgen halen en maken👍🏻
Hoe doe je het met water als die overstroomt/toch nog wat water wat in de kist blijft hangen. En heb je toevallig een foto. Ik heb nu ook een doos gemaakt, ga hem vandaag verven/morgen en dan ga ik hem aanzetten.
Ik heb alleen de 10m3 filterpomp variant.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajt0Hd-8MZIZHLU77nP5ENKBldY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K66AryKZM7CJPQ0r3akJ3NJv.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLj0g0vGTjqynLVkrNwWiVFbz7U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MzBTMfxnXTKiaEDrGuhahXFo.jpg?f=user_large

Het hangt er van af waarvoor je de kist wil Voor mij is het een beetje bescherming van de pomp, en dat het er een beetje knap uitziet. Hij is aan de onderkant open (pomp staat op een grote badkamertegel wat kleiner dan de kist :). Er zit dus een kier van een centimeter of vijf aan de onderkant, planken komen niet tegen de grond, balkjes zijn dus een soort pootjes, die op een betonklinker staan.

Deksel is 7 plankjes vastgeschroefd op twee dwarsplankjes die binnen de kist vallen. Ligt als een huis, en ik kan overal bij.

Heb deze plankjes gebruikt, best goedkoop:
https://www.hornbach.nl/s...80-m/5947108/artikel.html

Balkjes voor de in de hoeken had ik nog liggen. Waterdicht is het natuurlijk niet, maar het houdt wel 98% van de regen tegen op deze manier. En daardoor is alles ook weer snel droog na een bui of na ontluchten.

Formaat is inderdaad best behoorlijk, ongeveer lbh 90 x 65 x 70

[ Voor 31% gewijzigd door gysman11 op 29-06-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06 07:08
Daniel. schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:44:
[...]

Hoe doe je het met water als die overstroomt/toch nog wat water wat in de kist blijft hangen. En heb je toevallig een foto. Ik heb nu ook een doos gemaakt, ga hem vandaag verven/morgen en dan ga ik hem aanzetten.
Ik heb alleen de 10m3 filterpomp variant.
Loopt geen water in. Straks met afkoppelen zal er wel iets van water in de kist lekken, maar zal wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
trekker22 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:56:
[...]

Loopt geen water in. Straks met afkoppelen zal er wel iets van water in de kist lekken, maar zal wel meevallen.
Ik ga er straks nog 2 gaten in boren van 8mm in de hoeken. En ik ga hem ook nog even op wielen zetten.
Straks nog even lak halen dan kan die ook mooi buiten staan. Het is multiplex dus kan wel er wat tegen maar niet compleet uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:17

JB

Cédric roelt!

Seau mat zwart en paneel weer terug. Zodra het weer beter wordt, eens kijken wat dat nog doet. Merkte goed dat een beetje zon het zaakje al goed warm werd tov blank hout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-mWxnBkZ1JBoqtuCudBZLt9UGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQR1OIUVIbiW6GipXasvK2aO.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
JB schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:22:
Seau mat zwart en paneel weer terug. Zodra het weer beter wordt, eens kijken wat dat nog doet. Merkte goed dat een beetje zon het zaakje al goed warm werd tov blank hout.

[Afbeelding]
laagje vernis niet vergeten ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
JB schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:22:
Goed bezig! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Het weer is wat minder geworden en je merkt dat het hier ook gelijk wat rustiger is :P.

Ondanks dat het weer minder is (even lokale regenbuien niet meetellen) is het wel nog goed zwemweer mits het water op temperatuur is.

Mijn vraag is nu of het water nu ook lekker op temperatuur is ondanks dat afwisselend zon/bewolkt is.

Deze vraag is dus gericht aan de mensen met solar matten :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
@Jazsie Ik maak momenteel ijsklontjes in m'n zwembad. ;)

Van 35 graden vrijdag, gezakt naar 22 gisteren. Vandaag niet eens gemeten. Brrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06 11:37

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Hier ook! een AG zwembad koelt af als een malle, zit op 23 graden.
Voor het slaap genot wel lekker, maar t zwemplezier neemt dan wel af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:53

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hier 26,2 graden, maar niemand die met dit weer gaat zwemmen :P
Pompen doe ik nu een beetje op gevoel wanneer er zon is, kijken of ik zoveel mogelijk warmte erin kan houden

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-06 08:26
Hier van 33 gezakt naar 24. Maar ik pomp ook niet over de mat met dit weer. Denk dat het weinig zin heeft met weinig zon en veel wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

BeeJee78 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:52:
Hier van 33 gezakt naar 24. Maar ik pomp ook niet over de mat met dit weer. Denk dat het weinig zin heeft met weinig zon en veel wind.
As we speak heb ik nog steeds 1,4 graden verschil tussen in en uit hoor.
0,4 graden opgewarmd sinds 11:47 vanochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-06 08:26
Koffie schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:05:
[...]

Oke da's nog best netjes. Heb je zon vandaag dan? Hier vooral regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCF1908
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-11-2020
Jazsie schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:00:
Het weer is wat minder geworden en je merkt dat het hier ook gelijk wat rustiger is :P.

Ondanks dat het weer minder is (even lokale regenbuien niet meetellen) is het wel nog goed zwemweer mits het water op temperatuur is.

Mijn vraag is nu of het water nu ook lekker op temperatuur is ondanks dat afwisselend zon/bewolkt is.

Deze vraag is dus gericht aan de mensen met solar matten :).
Hier is het water nog 29 graden, pomp wel elke dag een aantal uur over de matten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:42

The Executer

Lekker belangrijk!

Nou, met 14 graden buiten ga ik geen fatsoenlijke temperaturen meer halen. Het is hier de laatste dagen eigenlijk volledig bewolkt, regelmatig bak regen etc.

Which reminds me, ik moet het doek er even uitvissen, schepnet er door, chloor aanvullen en pompen... #geenzinin #hernia...

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:47
Ik heb met de zoekfunctie wel een aantal goedkope temperatuur metingen op basis van een ESP/Raspberry kunnen vinden, maar is er iemand die het chloorniveau en de pH op die manier monitort?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
BounceMeister schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:15:
@Jazsie Ik maak momenteel ijsklontjes in m'n zwembad. ;)

Van 35 graden vrijdag, gezakt naar 22 gisteren. Vandaag niet eens gemeten. Brrr.
Wow oke, dat is nogal een verschil! Geen zon meer gehad of?
MarcoKL schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:29:
Hier ook! een AG zwembad koelt af als een malle, zit op 23 graden.
Voor het slaap genot wel lekker, maar t zwemplezier neemt dan wel af :+
Mokay, jij ook al.
Koffie schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:47:
Pompen doe ik nu een beetje op gevoel wanneer er zon is, kijken of ik zoveel mogelijk warmte erin kan houden
Hier heeft tot ergens midden van de middag de zon wezen schijnen... prima zwemweer behalve lijkt me?
Behalve dat 26,2 graden wel wat koud is naar mijn mening.
BeeJee78 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:52:
Hmmz 3de nu, AG heeft zo te zien idd veel warmte verlies.
Koffie schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:05:
[...]

Niet slecht maar weet niet hoeveel zon jij hebt gehad xD
BeeJee78 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:24:
[...]
Oke da's nog best netjes. Heb je zon vandaag dan? Hier vooral regen.
Hier aardig wat zon tot in de middag :)
SCF1908 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:29:
[...]
Hier is het water nog 29 graden, pomp wel elke dag een aantal uur over de matten
Dat is niet slecht, inbouw of opzet zwembad?

Toch wel aardig verschil met de rest...
Hmmbob schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:05:
Ik heb met de zoekfunctie wel een aantal goedkope temperatuur metingen op basis van een ESP/Raspberry kunnen vinden, maar is er iemand die het chloorniveau en de pH op die manier monitort?
Ja ik, wat wil je weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Wat gebruik je qua hardware en software? Heb je een bepaalde build gevolgd?

Eigenlijk alles dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Het is 16 graden buiten .. ik verwacht niet dat het zwembad warmer is dan 18 graden. (eerder 15 graden oid)

ik het de komende week dit ook niet warmer worden ..

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 30-06-2020 18:52 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
AG. IG. ?? Ik heb het nou al een paar keer proberen op te zoeken. Maar nu mag iemand me het gaan vertellen. :)F

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-06 13:44
gysman11 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:09:
AG. IG. ?? Ik heb het nou al een paar keer proberen op te zoeken. Maar nu mag iemand me het gaan vertellen. :)F
AG = above ground = opbouw
IG = in ground = in de grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Thanks 8)7 |:( _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:07
Bizarre temperatuur verschillen idd, van de week nog 31 en nu 16..
Van zwembroek naar lange broek haha :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
iPhoneSE schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:58:
nu nog het huis koel krijgen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gouwden
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-05 06:57
Heeft iemand al een keer de 32 mm doorgang van een klein Intex bad vergroot tot 38 mm zodat de grotere in- en uitlaat erop kan? Ben beetje bang om het mes in de liner te zetten en bang dat het gaat uitscheuren. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Gouwden schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:17:
Heeft iemand al een keer de 32 mm doorgang van een klein Intex bad vergroot tot 38 mm zodat de grotere in- en uitlaat erop kan? Ben beetje bang om het mes in de liner te zetten en bang dat het gaat uitscheuren. :'(
No problem at all. Heb het ook gedaan, volgens deze video. 10 minuutjes werk. Rustig aan gedaan. Als je het water net onder het gat laat staan, staat de wand mooi strak. Scherp nieuw stanleymesje en hopla.

YouTube: YouTube

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 09:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNI86xzSCDz-E3MB2O8kYofcJ9g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/lkhaaMAOi9uZ16WHnPFzjEj8.gif?f=user_large

Zo. Pomp automation met een switchbot. Hoef ik niks open te draaien en een raspberry met BLE had ik toch al over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
infernix schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:31:
[Afbeelding]

Zo. Pomp automation met een switchbot. Hoef ik niks open te draaien en een raspberry met BLE had ik toch al over.
Hahaha, vet. Ik was al trots dat we "Ok google, zet het zwembad aan" konden zeggen met een Sonoff S20 ertussen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hmmbob schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:05:
Even in dit topic zoeken. Paar steekwoorden:
redox
orp
blueconnect
atlas scientific

Maa @Jazsie is er wel het meest ver mee.
Hier alleen temperatuur en flow meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Koffie schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:44:
[...]

Even in dit topic zoeken. Paar steekwoorden:
redox
orp
blueconnect
atlas scientific

Maa @Jazsie is er wel het meest ver mee.
Hier alleen temperatuur en flow meting.
Tx. Die termen heb ik wel gezien, maar lijken niet helemaal in mijn prijscategorie te zitten :X

Een paar tientjes is het budget zo ongeveer - de 200-300 euro categorie is duurder dan alle kosten voor het AG zwembad zover :+ Ik hoopte op een leuk low cost knutselprojectje, maar chloor meten blijkt lastig in die prijsklasse.

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 30-06-2020 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:02:
[...]

Tx. Die termen heb ik wel gezien, maar lijken niet helemaal in mijn prijscategorie te zitten :X

Een paar tientjes is het budget zo ongeveer - de 200-300 euro categorie is duurder dan alle kosten voor het AG zwembad zover :+ Ik hoopte op een leuk low cost knutselprojectje, maar chloor meten blijkt lastig in die prijsklasse.
Dit is het beste low cost knutselprojectje testsetje, als je het mij vraagt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
ralph075 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:28:
[...]

Dit is het beste low cost knutselprojectje testsetje, als je het mij vraagt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Hmmbob schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:19:
[...]

Wat gebruik je qua hardware en software? Heb je een bepaalde build gevolgd?

Eigenlijk alles dus :+
Hardware van Atlas Scientific. lees ook Jazsie in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"

Gezien je budget paar tientjes is ga ik hier niet verder op in.
Heeft geen zin want helaas kost dit wel meer dan dat.

Wanneer ik alles klaar heb zal ik foto's / guide posten.
vso schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:52:
Het is 16 graden buiten .. ik verwacht niet dat het zwembad warmer is dan 18 graden. (eerder 15 graden oid)

ik het de komende week dit ook niet warmer worden ..
Yeah dat is idd frisjes... Hier in Zuiden toch zon gehad tot eind middag, was nog goed te doen.
iPhoneSE schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:58:
Haha ja zeg dat!
[Afbeelding]

Ok die is nice!
Zelf zou ik gewoon een kabel solderen op de knop maar dit is ook een nette oplossing, zo gek is een switchbot dus ook niet :) Garantie vervalt ook niet hier mee.
Hmmbob schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:02:
[...]

Zie mijn eerste reactie.

pH kan je doen voor paar tientjes, redox/orp helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Dat is dan bevestigd. Toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCF1908
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-11-2020
[quote]Jazsie schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:08:

[...]

Hier heeft tot ergens midden van de middag de zon wezen schijnen... prima zwemweer behalve lijkt me?
Behalve dat 26,2 graden wel wat koud is naar mijn mening.

[...]

Dat is niet slecht, inbouw of opzet zwembad?

Toch wel aardig verschil met de rest...

70% in de grond, de rest boven grond. Hier gisteren en vandaag ook nog best wat zon gehad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Edwin3
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vraag:
is dit een goede setup voor een bypass tbv een warmtepomp (op de grond) en solarmatten (op het dak)?

Note1:
Setup 1 = foto 1 en 2: Ik heb eerst een schets gemaakt, waarbij ik de leidingen naar het dak (tbv solarmatten) aan de uiterste zijden van de bypass had getekend. En de in-/uitvoer warmtepomp er tussen. Deze setup foto 1.
Setup 2 = foto 3 en 4: Tijdens het droog' oefenen deze setup bedacht om de plaat waar de leidingen (omhoog -->naar dak tbv solarmatten) worden gemonteerd minder breed te maken (van 1 meter + 2 meter hoog --> 20 cm + 2 meter hoog). Echter ik bedacht me hierna, waarom een plaat monteren voor leidingen omhoog?? deze kunnen via klembeugel aan direct op de muur worden vastgezet. Dus alleen een montageplaat voor de bypass, waar de 5 kranen zijn (dus 1 meter breed en 30 cm hoog). En toen weer bedacht ik me :+ , waarom niet alle beugel op de muur monteren, dus helemaal geen montageplaat.

Pros: setup 1 is ook dat er minder onderdelen nodig zijn en de tules recht naar beneden wijzen.
Pros: montageplaat zorgt ervoor dat er minder gaten in de muur geboord hoeft te worden (alleen de montageplaat..4 gaten totaal)
Pros: demonteren van een montage plaat (na einde zwembadperiode) is 'eenvoudiger' dan alle gemonteerde beugel op de muur. Tenzij je de beugels op de muur laat zitten
Cons: geen montageplaat, dus bevestigingsbeugel (50mm) monteren op de muur moet door 12 gaten te maken in de muur
Cons: montageplaat zijn extra kosten (multiplex + verf = ongeveer 70-100 euro)

Note2: tules voor warmtepomp wil ik zeer waarschijnlijk aanpassen dmv vast 50 mm pvs buis. Heb mogelijk onderdelen hiervoor nog liggen (zie foto met onderdelen + heb nog 5 meter 50 mm PVC buis liggen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LMCywg3_pEYxrI1QktJFafBeHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGi6BJircXt3zhp1yX1uGHre.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOBmO8ezFjNLoD0ENncYr8zZsAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0esD0VqFMDHsv25VmZjs72cx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFct0MjmfxAZhUHTTLosfWpnKho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNXd1EDPRRi04yBWv4U3TY2e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUlY8kYHudnNR2jk2gYv1AZtr_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/holbEKwxU03tFpbmOINmP5dh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPg7iw9_Dk4h12Z1Mlm1vZ3znCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xctOuCSpMXRhicNwsZVziulP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@Edwin3:

Als je het gaat opruimen in de winter dan zou ik altijd voor een montage plaat gaan.
Ziet er netter uit en makkelijker los te halen.
Zou dan niet eens 4 schroeven plaatsen, gewoon 2 haken en klaar. Met al dat gewicht zal dat niet zomaar eraf waaien ;).

Verder is je setup prima, Het is afhankelijk van wat je wilt. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-06 20:02

Dennahz

Life feels like hell should.

[Afbeelding]

Dit ga ik ook toepassen zodra ik m'n kist binnen heb :Y) Wat een leuk idee!
Ben echt niet technisch aangelegd (als in: prutsen met het solderen aan knoppen en zo :p), dus dit is een mooie oplossing.

Kan het dan ook gelijk allemaal automatiseren via Home Assistant. Zelfs op basis van weerbericht.
Als het onder de 20 graden is en regenachtig, laat de warmtepomp uit en filter max X uur op een dag, ...

Super nice! d:)b

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06 11:37

MarcoKL

That's a huge b*tch!

https://www.vidaxl.nl/e/8...-geimpregneerd-grenenhout
Voor de luie kistenbouwer :+ alleen nog even een dakkie erop

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Perconte
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-06 10:02
MarcoKL schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:10:
https://www.vidaxl.nl/e/8...-geimpregneerd-grenenhout
Voor de luie kistenbouwer met geld te veel :+ alleen nog even een dakkie erop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Edwin3 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:38:
Vraag:
is dit een goede setup voor een bypass tbv een warmtepomp (op de grond) en solarmatten (op het dak)?

Note1:
Setup 1 = foto 1 en 2: Ik heb eerst een schets gemaakt, waarbij ik de leidingen naar het dak (tbv solarmatten) aan de uiterste zijden van de bypass had getekend. En de in-/uitvoer warmtepomp er tussen. Deze setup foto 1.
Setup 2 = foto 3 en 4: Tijdens het droog' oefenen deze setup bedacht om de plaat waar de leidingen (omhoog -->naar dak tbv solarmatten) worden gemonteerd minder breed te maken (van 1 meter + 2 meter hoog --> 20 cm + 2 meter hoog). Echter ik bedacht me hierna, waarom een plaat monteren voor leidingen omhoog?? deze kunnen via klembeugel aan direct op de muur worden vastgezet. Dus alleen een montageplaat voor de bypass, waar de 5 kranen zijn (dus 1 meter breed en 30 cm hoog). En toen weer bedacht ik me :+ , waarom niet alle beugel op de muur monteren, dus helemaal geen montageplaat.

Pros: setup 1 is ook dat er minder onderdelen nodig zijn en de tules recht naar beneden wijzen.
Pros: montageplaat zorgt ervoor dat er minder gaten in de muur geboord hoeft te worden (alleen de montageplaat..4 gaten totaal)
Pros: demonteren van een montage plaat (na einde zwembadperiode) is 'eenvoudiger' dan alle gemonteerde beugel op de muur. Tenzij je de beugels op de muur laat zitten
Cons: geen montageplaat, dus bevestigingsbeugel (50mm) monteren op de muur moet door 12 gaten te maken in de muur
Cons: montageplaat zijn extra kosten (multiplex + verf = ongeveer 70-100 euro)

Note2: tules voor warmtepomp wil ik zeer waarschijnlijk aanpassen dmv vast 50 mm pvs buis. Heb mogelijk onderdelen hiervoor nog liggen (zie foto met onderdelen + heb nog 5 meter 50 mm PVC buis liggen)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit ! paar opmerkingen.

- Stel je begint met 2 bar (ZFP) en een vertakking/bocht/splitsing is 0,1 bar verlies .. en een slang = 0,2
Solar mat + WP = 0,5 .. hoeveel "bar" houd je over tussen pomp en zwembad in beide setups ?

het is lastig om dit in werkelijke cijfers te geven en het kan best zijn dat je WP en/of Solarmat veel minder druk verlies heeft. maar maakt het wellicht makkelijker

In beide "setups" .. passeer je volgens mij volledig de WP/solar mat :? Zou dit niet handiger zijn als je de keuze hebt om --> pomp ---> solarmat j/n--> WP j/n -->bypass j/n--> zwembad kan kiezen ..
nu is het
pomp -->
- solarmat aan/uit
OF
- wp AAN/uit
OF
--->direct zwembad

En je wilt wellicht de zon voorverwarmen dan door de WP --> dan zwembad in ..
de kraan deels open/dicht voor een solarmat is niet een uitdaging voor een wp wellicht wel (flow sensor)

Een montage "plaat" zou mijn voorkeur hebben, als je het netjes wilt doen en goed vast wilt zetten. scheelt schroeven in de muur .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@vso:

Via de middelste -horizontale- kraan kan je de bypass regelen zowel van de solar mat als WP.

Wel zal ieder keer de solar mat of de WP volledig dicht moeten draaien. Anders heb je het door beiden lopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Laatst online: 21:54
De vakantie komt er weer aan. Hoe gaan jullie om met 2 weken niet thuis?
- veel chloor erin?
- pomp paar uur per dag schedulen
- en bij thuiskomst kijken hoe het erbij staat?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Driek schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:44:
- veel chloor erin?
Precies dat :p

Van te voren even zorgen dat alle filters/skimmers goed schoon zijn. Vorig jaar heeft de pomp bij ons een paar dagen semi-droog gelopen. Die Intex Zandfilterpompen zijn blijkbaar redelijk dom en hebben geen check om te zien of er voldoende water doorheen loopt.... :{

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:37:
@vso:

Via de middelste -horizontale- kraan kan je de bypass regelen zowel van de solar mat als WP.

Wel zal ieder keer de solar mat of de WP volledig dicht moeten draaien. Anders heb je het door beiden lopen :)
@Edwin3
Het ziet er in ieder geval heel mooi uit. :)
Wil je de solarheater en de warmtepomp ook tegelijk kunnen gebruiken? Dan denk ik dat zoiets ook handig zou zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8fm5nEzuaV4AidEo4WOKxED5qI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJyzor65GwbfA0OBarUszyHT.jpg?f=fotoalbum_medium
(*Disclaimer, ik heb het pas net bedacht, dus wellicht zit er een ontzettende fout in. Eventueel kranen toevoegen voor makkelijk onderhoud.)

Het idee dat ik had, was dat je het water door de solarheater laat gaan en vervolgens nog wat bijverwarmt met de warmtepomp. Maar wellicht dat parallel beter werkt, dat kan overigens ook.
Ik ben vergeten de pomp er in te tekenen, maar die zit natuurlijk bij de uitgang van het zwembad.

Edit,
De solarheater en wp kunnen ook afzonderlijk gebruikt worden, of juist helemaal niet.

[ Voor 3% gewijzigd door BounceMeister op 01-07-2020 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@BounceMeister:
Hoewel dit tegen mijn -verschil tussen in/uit 1 graden- is zou ik bij een combinatie van wp en solar matten de wp achter de solar mat doen en de solar mat bypass zodanig instellen dat de temperatuur dat er uit komt hoger is dan de ingestelde temperatuur van de WP.

Hierdoor gaat WP enkel aan wanneer de solar mat dicht staat maar blijft uit wanneer het water over de solar mat gaat.

Niet de beste methode maar met genoeg solar matten zal dit niet veel uit maken.

Optimale setup is een 3weg kraan die autmatisch wisselt tussen solar mat en WP afhankelijk van de zon :).
En dan solar mat / WP bypass instellen op de optimale 1 graden delta temperatuur tussen in/uit.

Maar dat is stukkie duurder en complexer ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@BounceMeister het gaat om het idee niet om de uitvoering dat is aan @Edwin3 thx voor het verduidelijken :)

@Jazsie doe eens een schema (ascii) tekening oid .. want je maakt het niet duidelijker erop

het ging mij om 2 zaken .. aan te wijzen
- drukverlies "duidelijk" maken ..
- het is een was een 3 keuze menu .. OF direct naar zwembad OF of Solarmat.. OF WP .. een combinatie is / was niet mogelijk .. (even uitgaande dat kraan open/dicht staat, deels open maakt het nog complexer )

is het wijsheid/mogelijk (flow technies) om de WP in dezelde flow te zetten ja natuurlijk, maar heb je genoeg flow over zodat als er een flowsensor getriggerd word ? dunno .. durf ik niet te zeggen .. dus moet de WP voor / achter de solarmat durf ik in deze ook niet te zeggen ..

Bij een goed functionerende solarmat setup .. is je flow ongehinderd maar wel verwarmt en dus de Delta T wellicht niet al te groot .. maar cumulatief gezien verwarmt het wel het zwembad.. zelfde als dit bij een WP zou gebeuren ? immers zover ik weet moet een WP lang draaien en geen knipperlicht zijn.
[edit] .. dit in relatie tot de 3 weg kraan opmerking . .automagisch switchen.. zou je dit wel kunnen krijgen..
dus ik zou liever handmatig aan/uit zetten ..

Dus van pomp naar A --> B --> zwembad, waar A en B de WP en solarmat zijn .. C zou de bypass zijn die A en B apart of tegelijkertijd kan passeren ..

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 01-07-2020 10:35 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
- veel chloor erin?
veel chloor erin tja .. erhm .. paar zakjes klaarleggen gelabeld met de datum en vragen of degene die de planten checkt ook af en toe de drijver vult .. is beter dan nu een chloor shock ..

De pomp wat langer aan zetten is nooit erg .. ik pomp 2 uur per dag standaard (2,5x het zwembad rond) ..
dit kan je ook verdelen door sochtends en savonds met bv 8 uur ertussen ..

algen zijn niet erg blij met bewegend water, en weinig zonlicht .. chloor helpt .. (zo zie ik het) . dit omdat regen nogal je chloor concentratie kan verdunnen .. dus een overdaad aan chloor is weinig garantie.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Alleen al aan planken kom ik even vlug uit op 80 euro.
Komt er nog arbeid bij, wat latjes en wat ijzerwaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

- veel chloor erin?
Gewoon net zoveel en zo vaak pompen als wanneer ik wel thuis ben.
In mijn specifieke geval trek ik ook nog even de dopjes uit de overloop in de skimmers. Dan kan het bad nooit overstromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Hmmbob schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:36:
[...]

Hahaha, vet. Ik was al trots dat we "Ok google, zet het zwembad aan" konden zeggen met een Sonoff S20 ertussen :+
Dat ga ik nog even moeten uitzoeken, want die custom commands via m'n Google Assistant begrijp ik nog niet helemaal. Heb dat apparaatje ook besteld, samen met die hub om het via WiFi te kunnen gebruiken. Zal veel stroom besparen, want in principe staat die hele set-up nu veel te lang aan op slechte dagen (en soms te kort op mooie dagen).

Is ook handig om de ZFP en WP apart te kunnen sturen. Denk dat ik het voor m'n vriendin ga koppelen aan zo'n 'smart button' :)

Het lijkt allemaal overkill voor m'n opzet badje, maar doe het ook met oog op het grotere, vaste bad dat we volgend jaar willen :Y) Scheelt dan weer wat research!

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Het is simpelweg een smart switch die gekoppeld zit aan mijn Home Assistant, welke weer gekoppeld zit aan mijn Google Home. Switch heeft de naam "zwembad", dus daarmee kan ik hem makkelijk aan en uit zetten.

Heb er geen automatisering op zitten, omdat ik zelf even wil kijken of alles ok is voor de pomp aan gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:31:
@Jazsie doe eens een schema (ascii) tekening oid .. want je maakt het niet duidelijker erop
Zal vanavond proberen iets te tekenen, dat zal inderdaad wat duidelijker zijn :).
Dennahz schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:38:
[...]

Dat ga ik nog even moeten uitzoeken, want die custom commands via m'n Google Assistant begrijp ik nog niet helemaal. Heb dat apparaatje ook besteld, samen met die hub om het via WiFi te kunnen gebruiken. Zal veel stroom besparen, want in principe staat die hele set-up nu veel te lang aan op slechte dagen (en soms te kort op mooie dagen).

Is ook handig om de ZFP en WP apart te kunnen sturen. Denk dat ik het voor m'n vriendin ga koppelen aan zo'n 'smart button' :)

Het lijkt allemaal overkill voor m'n opzet badje, maar doe het ook met oog op het grotere, vaste bad dat we volgend jaar willen :Y) Scheelt dan weer wat research!
Is geen overkill... wat dacht je van mijn opzet bad/Spa van 1m3:

- 13m3 filter met 19m3 pomp met VFD.
- UV lamp.
- pH/Orp sensor.
- Temperatuur sensor.
- Chloor / pH- doseersysteem.
- Flower meter.
- 8,5 kW warmtepomp.
- jacuzzi airblower.

Uiteraard alles smart en uitleesbaar in OpenHAB / Home Assistant.

Had ook gewoon de standaard bijgeleverde "motor" unit kunnen gebruiken maar dit is leuker :D.

Hopelijk wel voor de zomer af :).

Waarom? Omdat het kan en ook zoals je zegt met op het oog later een vakkundig zwembad te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:47:
Dat is wel makkelijk 10 graden verschil met hier .. bizar wat je IG aan warmte vast houd..

Doet me wel denken of VV in de IG wel handig is .. ;) (met het oog op huis afkoelen) ..
Dennahz schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:38:

Waarom is het overkill ? meten = weten en al doende doet men ervaring op ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
YouTube: How To Build A Cheap Movable Swimming Pool Floor To let kids swim safe wauw

[ Voor 31% gewijzigd door vso op 01-07-2020 14:39 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
vso schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:28:
[...]

Ziet er netjes uit ! paar opmerkingen.
Thx :)
- Stel je begint met 2 bar (ZFP) en een vertakking/bocht/splitsing is 0,1 bar verlies .. en een slang = 0,2
Solar mat + WP = 0,5 .. hoeveel "bar" houd je over tussen pomp en zwembad in beide setups ?

het is lastig om dit in werkelijke cijfers te geven en het kan best zijn dat je WP en/of Solarmat veel minder druk verlies heeft. maar maakt het wellicht makkelijker
inderdaad lastig om te in cijfers uit te drukken, temeer dat ik de setup nog in het eggie moet doen en WP is nog niet binnen..
O.b.v. huidige opzet (zie eerder geplaatste foto's aantal weken geleden). ZFW is een 6 m3.
Flow op het dak voordat het water de solarmatten in gaat is ongeveer 4 m3/h
Flow inlaat zwembad is ongeveer 1,4 m3/h

Dit zal met hard pvc mogelijk hoger zijn, al verwacht ik dat de uitstroom vanaf dak niet veel hoger zal zijn. Hier vind mi best een flow reductie plaats (gezien bovenstaande cijfers).
In beide "setups" .. passeer je volgens mij volledig de WP/solar mat :? Zou dit niet handiger zijn als je de keuze hebt om --> pomp ---> solarmat j/n--> WP j/n -->bypass j/n--> zwembad kan kiezen ..
nu is het
pomp -->
- solarmat aan/uit
OF
- wp AAN/uit
OF
--->direct zwembad

En je wilt wellicht de zon voorverwarmen dan door de WP --> dan zwembad in ..
de kraan deels open/dicht voor een solarmat is niet een uitdaging voor een wp wellicht wel (flow sensor)
Ik dacht dmv de kranen meer of minder open/dicht te zetten hiermee SOLAR + WP te kunnen inzetten, wel parallel geschakeld. Weet echter niet of de flow voldoende is voor één ieder. Proefondervindelijk leren.
De mogelijkheid om in serie te configureren SOLAR en/of + WP, dacht ik niet te kunnen realiseren, tenzij er redelijk wat leiding erbij geplaatst moet worden.
Een montage "plaat" zou mijn voorkeur hebben, als je het netjes wilt doen en goed vast wilt zetten. scheelt schroeven in de muur .
Ja, dat was en is mijn gedachte ook, Echter er moet een behoorlijke plaat voor worden opgehangen, zie mijn maatvoering (afhankelijk van de gewenste bypass-setup). Nu kan ik ook de beugels op de muur monteren. En na zwembad periode alle beugels van de muur schroeven. of er oplaten want de beugels klik je zo open/dicht (en roesten niet..plastic)
Jazsie schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:37:
@vso:

Ja, dat idee had ik ook, maar ook dat je beide laat lopen (weliswaar parallel). Alleen weet niet er genoeg flow is..De WP moet een minimale debiet hebben, voor solarmatten geldt dit niet, echter moet wel 2,5 meter omhoog gestuwd worden..dat kost ongeveer 2000 liters/uur debiet (van 6 naar 4). Wat als ik al, bijvoorbeeld 3000 liter naar WP stuur..komt de rest dan wel op het dak?? proefondervindelijk ondervinden.
BounceMeister schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:08:
[...]

@Edwin3
Het ziet er in ieder geval heel mooi uit. :)
Dank je @BounceMeister
Wil je de solarheater en de warmtepomp ook tegelijk kunnen gebruiken? Dan denk ik dat zoiets ook handig zou zijn:
[Afbeelding]
(*Disclaimer, ik heb het pas net bedacht, dus wellicht zit er een ontzettende fout in. Eventueel kranen toevoegen voor makkelijk onderhoud.)

Het idee dat ik had, was dat je het water door de solarheater laat gaan en vervolgens nog wat bijverwarmt met de warmtepomp.
Dank je..simpel maar duidelijk getekend..Ik heb je schets gebruikt om een nieuwe schema te maken, welke me inzicht zou kunnen geven hoe ik dit dmv van pvc onderdelen moet configureren
Dat zou er dan als volgt uit zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1apev8RtKKTOicq1I-LPfbxlmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJnETnqjVFhKnwF1gkyu53rV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie hier nog wel wat uitdaging, met name vanuit KR3 naar Y4. De leiding moet over de leiding (tussen KR4 en Y5) lopen. Hoe krijg ik dit netter?
Maar wellicht dat parallel beter werkt, dat kan overigens ook.
Ik ben vergeten de pomp er in te tekenen, maar die zit natuurlijk bij de uitgang van het zwembad.
Edit,
De solarheater en wp kunnen ook afzonderlijk gebruikt worden, of juist helemaal niet.
Wellicht..maar fijn dat je mee hebt gedacht :)
Jazsie schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:17:
@BounceMeister:
Hoewel dit tegen mijn -verschil tussen in/uit 1 graden- is zou ik bij een combinatie van wp en solar matten de wp achter de solar mat doen en de solar mat bypass zodanig instellen dat de temperatuur dat er uit komt hoger is dan de ingestelde temperatuur van de WP.

Hierdoor gaat WP enkel aan wanneer de solar mat dicht staat maar blijft uit wanneer het water over de solar mat gaat.

Niet de beste methode maar met genoeg solar matten zal dit niet veel uit maken.

Optimale setup is een 3weg kraan die autmatisch wisselt tussen solar mat en WP afhankelijk van de zon :).
En dan solar mat / WP bypass instellen op de optimale 1 graden delta temperatuur tussen in/uit.

Maar dat is stukkie duurder en complexer ;).
Yes, heb zitten zoeken..maar dat is een dure..deze keuze viel af.
vso schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:31:
@BounceMeister het gaat om het idee niet om de uitvoering dat is aan @Edwin3 thx voor het verduidelijken :)

het ging mij om 2 zaken .. aan te wijzen
- drukverlies "duidelijk" maken ..
- het is een was een 3 keuze menu .. OF direct naar zwembad OF of Solarmat.. OF WP .. een combinatie is / was niet mogelijk .. (even uitgaande dat kraan open/dicht staat, deels open maakt het nog complexer )

is het wijsheid/mogelijk (flow technies) om de WP in dezelde flow te zetten ja natuurlijk, maar heb je genoeg flow over zodat als er een flowsensor getriggerd word ? dunno .. durf ik niet te zeggen .. dus moet de WP voor / achter de solarmat durf ik in deze ook niet te zeggen ..

Bij een goed functionerende solarmat setup .. is je flow ongehinderd maar wel verwarmt en dus de Delta T wellicht niet al te groot .. maar cumulatief gezien verwarmt het wel het zwembad.. zelfde als dit bij een WP zou gebeuren ? immers zover ik weet moet een WP lang draaien en geen knipperlicht zijn.
[edit] .. dit in relatie tot de 3 weg kraan opmerking . .automagisch switchen.. zou je dit wel kunnen krijgen..
dus ik zou liever handmatig aan/uit zetten ..

Dus van pomp naar A --> B --> zwembad, waar A en B de WP en solarmat zijn .. C zou de bypass zijn die A en B apart of tegelijkertijd kan passeren ..
ja, een schemaatje/foto maakt meer duidelijk dan vele woorden..
en ja flow is belangrijk (zeker voor de WP om deze te laten werken). Ik hoop door met de kranen te draaien (meer/minder open/dicht) de gewenste flows te bereiken (Solar en/of WP).

Dank alle voor jullie input :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Heb je de bodem van je zwembad op veilige hoogte, staat er een roestige open lier naast. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Edwin3 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:25:
Ik hoop door met de kranen te draaien (meer/minder open/dicht) de gewenste flows te bereiken (Solar en/of WP).
Het beste is er "goed" over na te denken vooraf, plaatsing / slangen enzv ..

3x meten 1x zagen is niet voor niks een spreekwoord 8)

Wil je de WP/Solarmat in serie is het handig om er rekening mee te houden dat je reductie hebt in flow met elke bocht vertakking enzv .. dus een natuurlijke flow van A-Z is hierbij handig(st) .. kies je 1 van de 2 of beide te passeren dan is de druk verlies daar niet zo relevant.

De keuze van harde PVC versus pvc slang is niet moeilijk maar als je bv 24x7 gebruik van de WP wil maken zou ik wel eerder voor hard gaan .. alleen soms is een slang wat makkelijker dan 4 bochten bv ..

Niemand zit fout omdat er meerdere wegen naar Rome zijn.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
vso schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:00:
[...]

Het beste is er "goed" over na te denken vooraf, plaatsing / slangen enzv ..

3x meten 1x zagen is niet voor niks een spreekwoord 8)

Wil je de WP/Solarmat in serie is het handig om er rekening mee te houden dat je reductie hebt in flow met elke bocht vertakking enzv .. dus een natuurlijke flow van A-Z is hierbij handig(st) .. kies je 1 van de 2 of beide te passeren dan is de druk verlies daar niet zo relevant.

De keuze van harde PVC versus pvc slang is niet moeilijk maar als je bv 24x7 gebruik van de WP wil maken zou ik wel eerder voor hard gaan .. alleen soms is een slang wat makkelijker dan 4 bochten bv ..

Niemand zit fout omdat er meerdere wegen naar Rome zijn.
Been there, done that (herkenbaar ;) ) , vandaar de post. Deel mijn kijk (met foto's en metingen) en hoop op constructieve input/kijk van andere :)

De vraag/keus gaat niet om harde pvc :? Lijkt mijn post daar wel op?

De wegen naar Rome zijn al zo oud als Rome zelf. Is met deze stelling alles constructief acceptabel?

Thx for any help ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BounceMeister schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:57:
[...]

Heb je de bodem van je zwembad op veilige hoogte, staat er een roestige open lier naast. ;)
Ik zit eerder na te denken wat beter is .. een verplaatsbare bodem of een deksel die beweegbaar is .. (of beide)

alleen hoe zorg je voor optimale isolatie met die 2

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Edwin3 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:32:
[...]

Been there, done that (herkenbaar ;) ) , vandaar de post. Deel mijn kijk (met foto's en metingen) en hoop op constructieve input/kijk van andere :)

De vraag/keus gaat niet om harde pvc :? Lijkt mijn post daar wel op?

De wegen naar Rome is al zo oud als Rome zelf. Is met deze stelling alles constructief acceptabel?

Thx for any help ;)
hmm lastig, gezien dat ik zelf met een 6m3 3m omhoog stuw kan ik je wel vertellen wat handig is . en tja de situatie ontbreken maakt het er niet makkelijker op dus vul ik zelf het een en ander in.

hard/zacht ik sluit momenteel niks uit, net zoals de mogelijkheden ...

Constructief ben je goed bezig, wellicht is het net iets anders de leiding fysiek aanleggen .. en bv kr2 doortrekken naar de WP ipv een aparte leiding (iets meer 3d denken oid?)

[ Voor 22% gewijzigd door vso op 01-07-2020 22:07 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
vso schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:48:
[...]

hmm lastig, gezien dat ik zelf met een 6m3 3m omhoog stuw kan ik je wel vertellen wat handig is . en tja de situatie ontbreken maakt het er niet makkelijker op dus vul ik zelf het een en ander in.

Ook geef je niet echt veel antwoorden of ik mis voor mijn gevoel te veel .. puzzelstukjes ..

ik denk dat het vanaf het begin redelijk acceptabel is, alleen is dat wat je zoekt ?
Tja, forumposten blijft lastig hé!? 😇 Zelf invulling cq antwoorden op postings is inherent aan een reactie..of het een constructieve bijdrage levert aan de vraag, is afhankelijk van hoe de ontvanger van de boodschap de reactie interpreteert. 🤓

Welk puzzelstukje mis je? Hopelijk kan ik deze aanleveren. 😀

Wat ik zoek? Ik deel (foto's, informatie, metingen, mijn mening) en o.b.v. reactie's alszijnde andere meningen, input constructieve bijdrage, maak ik een keuze als het gaat om een besluit. (y)
Anders hoop ik ook forumbezoekers hiermee (mogelijk) te helpen. 😃
TenSlot...het gaat om water wat we willen verwarmen..meer niet😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Edwin3 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:12:
[...]

Tja, forumposten blijft lastig hé!? 😇 Zelf invulling cq antwoorden op postings is inherent aan een reactie..of het een constructieve bijdrage levert aan de vraag, is afhankelijk van hoe de ontvanger van de boodschap de reactie interpreteert. 🤓

Welk puzzelstukje mis je? Hopelijk kan ik deze aanleveren. 😀

Wat ik zoek? Ik deel (foto's, informatie, metingen, mijn mening) en o.b.v. reactie's alszijnde andere meningen, input constructieve bijdrage, maak ik een keuze als het gaat om een besluit. (y)
Anders hoop ik ook forumbezoekers hiermee (mogelijk) te helpen. 😃
TenSlot...het gaat om water wat we willen verwarmen..meer niet😊
jij ook bedankt, je hebt gelijk

ik denk dat de "fout" die gemaakt word is een combinatie , maak eerst een 1 flow tussen alle delen .. van zwembad --> pomp --> solarmat --> WP --> doseer ding oid(als je die hebt) --> zwembad

Als je dan de benodigde "kortsluitingen' maakt is dat redelijk simpel dit omdat de pijpen omhoog gaat naar de mat en weer naar beneden komt maak je daar de eerste bypass .. de pijp die terugkomt zakt iets lager dan de pomp uitgang ..(hoop ik) waardoor je de in/uit makkelijk kan laten vloeien ..

De flow vanuit de solarmat is degene waar je het meest "druk" om zal moet maken .. van pomp naar 1ste bypass naar wp is sterk zat .. de opvoer hoogte verlies je een gedeelte van de "flow" .. en de solarmat de rest. De bypass voor de WP is puur voor onderhoud doeleinden :) teminste zoals ik het zie ..

ik kan je helaas niet vertellen hoe veel verlies je uberhaupt hebt met je solarmat .. al zouden we het type (pvc/epdm) enzv weten .. hier hebben we momenteel te weinig data over ..

ps als je een intex pomp hebt, staat er op de doos / pdf wat intressante gegevens .. de pomp zelf levert bv 7.9 m3 per uur oid .. maar via de filter(ton) iets van 5,5 of 4,7 m3 per uur .. even uit het hoofd gezegd.

ik ben nog bezig met een berekening/formule aan het vinden om dit allemaal wat helder(der) te maken .. maar data is lastig te vinden .. zeker de verdeel sleutel/formulie van een verdeel buis oid van een solarcollector EPDM mat..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-06 09:41
[Afbeelding]

Oh, stom dat ik daar nog niet aan gedacht had! Mijn zoutsysteem levert teveel chloor voor mijn zwembadje als deze elke dag een uur draait (minimale instelling), dus die zat al te denken hoe ik dat kon oplossen door 'm zelf aan te sturen mbv een Sonoff of iets dergelijks. Maar zo'n dingetje maakt 't natuurlijk nog veel makkelijker!
Blijft ie 't ook goed doen als ie altijd buiten staat?

Hoewel... als dat ding erop zit, kan de klep natuurlijk niet dicht. :X

[ Voor 4% gewijzigd door maikel op 02-07-2020 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
maikel schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:34:
[...]

Oh, stom dat ik daar nog niet aan gedacht had! Mijn zoutsysteem levert teveel chloor voor mijn zwembadje als deze elke dag een uur draait (minimale instelling), dus die zat al te denken hoe ik dat kon oplossen door 'm zelf aan te sturen mbv een Sonoff of iets dergelijks. Maar zo'n dingetje maakt 't natuurlijk nog veel makkelijker!
Als extra check kan je nog een slimme stekker/stroommeting stekker er achter draaien. Dan weet je zeker of die aan staat. Die switchbot is leuk, maar geen controle/check of die echt wel is aangeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-06 11:19
maikel schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:34:
[...]

Hoewel... als dat ding erop zit, kan de klep natuurlijk niet dicht. :X
Dat heb ik ook, maar ik los het op door hem met een tradfri schakelaar via openhab te starten en dan niet iedere dag te laten draaien. Vooral omdat hij na een chloorrun de polen schoon maakt wil ik dat wel de run afmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-06 15:30
Ik heb een Intex 300x200 metal frame besteld en twijfel nu welke pomp ik daar bij zou moeten nemen. Als ik uitga van de stelregel dat hij in 4 uur het gehele bad 1x zou moeten filteren (ongeveer 3800 liter) dan zou ik voldoende hebben aan de 1250 cartridge pomp. Ik wel er echter tzt ook een solarmatje bij doen. Kan ik dan beter voor de 2271 of voor de 3407 gaan?

En is het niet zo dat het sowieso beter is om de grootst beschikbare capaciteit te nemen (ook zonder solarmat). Die 3407 zal het bad immers 1x helemaal filteren in iets meer dan een uurtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:42

The Executer

Lekker belangrijk!

In plaats van een CRP (cartridge pomp) kun je ook kijken naar een ZFP (zandfilterpomp) Ik zou dan wel minimaal voor een 4m3/u kiezen, helemaal als je een solar mat er bij wilt doen. Kijk ook vooral naar de max opvoerhoogte van de pomp als je overweegt de mat op hoogte te leggen.

Ipv een mat kun je ook kijken naar EPDM, krijg je betere resultaten mee. Of als je zelf wilt bouwen, tyleenslang. Zie ook Zwembad verwarmen DIY

[ Voor 6% gewijzigd door The Executer op 02-07-2020 11:20 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Ik kan me voorstellen dat zfp wellicht een brug te ver is. De kleine cartridge pompjes zijn echt waardeloos, die doen nauwelijks iets. Ik had op mijn 305 rond bad een 2271 pompje en dat ging op zich best ok. Wel regelmatig filter schoonmaken/vervangen. Kleiner zou ik echt niet gaan.

edit: Als je over een solarmatje heen gaat, dan hou je heel weinig flow over. Pompje moet dan echt de hele dag aan staan om alles rond te pompen.

[ Voor 20% gewijzigd door gysman11 op 02-07-2020 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
kadoendra schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:57:
Ik heb een Intex 300x200 metal frame besteld en twijfel nu welke pomp ik daar bij zou moeten nemen. Als ik uitga van de stelregel dat hij in 4 uur het gehele bad 1x zou moeten filteren (ongeveer 3800 liter) dan zou ik voldoende hebben aan de 1250 cartridge pomp. Ik wel er echter tzt ook een solarmatje bij doen. Kan ik dan beter voor de 2271 of voor de 3407 gaan?

En is het niet zo dat het sowieso beter is om de grootst beschikbare capaciteit te nemen (ook zonder solarmat). Die 3407 zal het bad immers 1x helemaal filteren in iets meer dan een uurtje.
De opgegeven doorvoer van zo'n pomp is zonder enige weerstand. Leidingen en filters zorgen ervoor dat de doorstroom lager wordt. Een filter beperkt de doorstroom nog meer naarmate hij meer vuiligheid verzamelt.
Ik zou zeker de intex 3407 nemen, of bij gebruik van een solarmat o.i.d. een zandfilterpomp als je die nog ergens kunt vinden. Een cartridgepomp kan namelijk bijna geen druk opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Ep Woody schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:54:
[...]

Dat heb ik ook, maar ik los het op door hem met een tradfri schakelaar via openhab te starten en dan niet iedere dag te laten draaien. Vooral omdat hij na een chloorrun de polen schoon maakt wil ik dat wel de run afmaakt.
Dat is bij mij, met het Intex-systeem, helaas geen optie: als ik de stroom eraf gooi en daarna weer inschakel, start dat apparaat in standby-modus en gaat dan niet automatisch aan volgens het programma. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-06 11:19
maikel schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:36:
[...]

Dat is bij mij, met het Intex-systeem, helaas geen optie: als ik de stroom eraf gooi en daarna weer inschakel, start dat apparaat in standby-modus en gaat dan niet automatisch aan volgens het programma. :(
Spijtig, mijn Intex systeem doet dat wel automagisch. Zodra de stroom ingeschakeld wordt start het elektrolyse proces. Vandaar dat het bij mij prima werkt. Ik zorg dat de zwembadpomp draait, start na een half uur de elektrolyse en laat hem nadraaien. Grootste voordeel is dat ik er niet over na hoef te denken.

Het werkt gewoon en m'n water blijft lekker helder, geen gladde wanden, ideaal dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Heeft iemand hier de intex auto pool cleaner en zo ja, hoe bevalt die?

https://www.amazon.nl/Int...oerreiniger/dp/B0033SV5DC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 19-06 16:49
Na een aantal dagen zonder zwemmen en zo'n 50mm regen vandaag weer eens het zeil en de noppenfolie van het bad gehaald. Elke dag staat de pomp 10 uur aan, waarvan 6 uur tegelijk met het zoutsysteem.

Groot was ook mijn verbazing en schrik toen ik zag dat er witte slierten in het water zaten. De rand voelde glad aan. Meteen gemeten, pH 7.6, chloor 0 en Alk 140. Vooral het feit dat chloor 0 was ondanks elke dag 6 uur lang het zoutsysteem verbaast me. Ik dacht dat chloor er met name uit zo gaan met zwemmen en verdampen, zoals gezegd: er is niet gezwommen en het zeil en de noppenfolie lagen op het bad.

Iemand enig idee hoe nu verder? Ik had de hoop dat ik het bad met rust kon laten met ingestelde pomp en zoutsysteem gedurende mijn 2 weken vakantie over een paar weken, maar dit zorgt toch voor wat zorgen...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-06 14:14
Zout concentratie te laag geworden door het vele regen wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
misschien een boost geven en zoutsysteem 16uur of 24 uur laten draaien?
Indien dan je chloor niet op orde is er extra zout inmikken

Afgelopen weekend zelf zo'n boost uitgevoerd, is 8 keer je normale aantal draai uren. Verder heb ik onder deze regenachtige niet zwembare omstandigheden de pomp maar 3 uur aan staan en zoutsysteem 2 uur en dat is voldoende, pomp start half uur voor zoutsysteem en loopt dan nog half uur na

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Ep Woody schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:40:
[...]

Spijtig, mijn Intex systeem doet dat wel automagisch. Zodra de stroom ingeschakeld wordt start het elektrolyse proces. Vandaar dat het bij mij prima werkt. Ik zorg dat de zwembadpomp draait, start na een half uur de elektrolyse en laat hem nadraaien. Grootste voordeel is dat ik er niet over na hoef te denken.

Het werkt gewoon en m'n water blijft lekker helder, geen gladde wanden, ideaal dus!
Welke is dat dan?
Bij mijn Intex Krystal Clear moet ik echt nog zelf een keertje op de powerknop drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 19-06 16:49
ProudElm schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:02:
Zout concentratie te laag geworden door het vele regen wellicht?
Nog geen melding op het zoutsysteem. Volgens de handleiding zou die er moeten komen wanneer de concentratie te laag is.
Cujo74 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:11:
misschien een boost geven en zoutsysteem 16uur of 24 uur laten draaien?
Indien dan je chloor niet op orde is er extra zout inmikken

Afgelopen weekend zelf zo'n boost uitgevoerd, is 8 keer je normale aantal draai uren. Verder heb ik onder deze regenachtige niet zwembare omstandigheden de pomp maar 3 uur aan staan en zoutsysteem 2 uur en dat is voldoende, pomp start half uur voor zoutsysteem en loopt dan nog half uur na
Heb 'm nu inderdaad op boost gezet, maar dat is direct 8x6 = 48 uur.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-06 15:30
gysman11 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:14:
Ik kan me voorstellen dat zfp wellicht een brug te ver is. De kleine cartridge pompjes zijn echt waardeloos, die doen nauwelijks iets. Ik had op mijn 305 rond bad een 2271 pompje en dat ging op zich best ok. Wel regelmatig filter schoonmaken/vervangen. Kleiner zou ik echt niet gaan.

edit: Als je over een solarmatje heen gaat, dan hou je heel weinig flow over. Pompje moet dan echt de hele dag aan staan om alles rond te pompen.
Ik vind zo'n zandfilterpomp nu inderdaad nog wel even wat teveel van het goede. De solarmat komt gewoon direct naast het bad te liggen dus er hoeft niets omhoog gepompt te worden. Zou de 3407 (cartridgepomp) dat dan echt niet aankunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
coelho schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:46:
Na een aantal dagen zonder zwemmen en zo'n 50mm regen vandaag weer eens het zeil en de noppenfolie van het bad gehaald. Elke dag staat de pomp 10 uur aan, waarvan 6 uur tegelijk met het zoutsysteem.

Groot was ook mijn verbazing en schrik toen ik zag dat er witte slierten in het water zaten. De rand voelde glad aan. Meteen gemeten, pH 7.6, chloor 0 en Alk 140. Vooral het feit dat chloor 0 was ondanks elke dag 6 uur lang het zoutsysteem verbaast me. Ik dacht dat chloor er met name uit zo gaan met zwemmen en verdampen, zoals gezegd: er is niet gezwommen en het zeil en de noppenfolie lagen op het bad.

Iemand enig idee hoe nu verder? Ik had de hoop dat ik het bad met rust kon laten met ingestelde pomp en zoutsysteem gedurende mijn 2 weken vakantie over een paar weken, maar dit zorgt toch voor wat zorgen...
stap 1 lijkt me --> pomp aan + beetje PH -
stap 2 --> wand & vloer borstelen (vegen totdat het niet meer glad voelt hoef je niet veel kracht voor te gebruiken) eventeel met schepnet aan de slag.
stap 3 je zout concentratie meten ..zit er nog wel zout in het water ?
stap 4 je zout systeem aanzetten .
je kan de pomp als het veel regent natuurlijk wel even backwash procedure doen .. zodat je het meeste vuil uit de filter loost .

als de pomp 10 uur aanstaat is dit wel vreemd .. ik zou checken of je inderdaad 10 uur aanstaat .. en niet na een paar minuten/uur uitvalt oid ..

Gladde wand .. is niet super vreemd .. die heb ik ook ondanks 3 uur pompen als mijn chloor niveau te laag word .. maar slierten zie ik eigenlijk niet en het water is dan nog vrij helder ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
coelho schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:32:
[...]

Nog geen melding op het zoutsysteem. Volgens de handleiding zou die er moeten komen wanneer de concentratie te laag is.
[...]

Heb 'm nu inderdaad op boost gezet, maar dat is direct 8x6 = 48 uur.
Mijn gedachte is ook dat zolang ik geen melding krijg ik er ook geen extra zout in ga doen, heb dat apparaat en die functie niet voor niks O-)

Nu ruim drie weken staan en dus nog geen extra zout toegevoegd.

Je zou morgen rond deze tijd even kunnen kijken wat je chloor is, als je niks ruikt en je tester geen verbetering aangeeft dat maar extra zout overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
kadoendra schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:37:
[...]

Ik vind zo'n zandfilterpomp nu inderdaad nog wel even wat teveel van het goede. De solarmat komt gewoon direct naast het bad te liggen dus er hoeft niets omhoog gepompt te worden. Zou de 3407 (cartridgepomp) dat dan echt niet aankunnen?
Met 2271 pompje en solarmat hield ik heel weinig over, heb toen gewoon de mat er tussen uit gehaald. Die mat, die doet het sowieso maar matig, lees de ervaringen hier op het forum maar.

Die 3407 zal het zeker beter doen. Devies is: lang pompen en vaak je filter reinigen (kan gewoon met je gardena broes, op "platte" straal gaat het beste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
kadoendra schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:37:
[...]

Nee een cartridge haalt dat niet (max 1m) alleen de het model van intex "634" haalt iets hoger .. (1,5m)
verwacht ook niet 50cm hoger .. buiten de fabrieks marge . hoe hoger hoe lastiger ...

Een ZFP is niet direct overkill, maar als je het nut niet ziet .. er is niemand die je verplicht A of B te nemen.

Tja betreft CRP of je 30,- of 50,- als "keuze" gebruikt .. niet doen ga voor 50,- staar je niet blind op "rondpompen" .. van een 1m3 of 2m3 per uur model .. ga voor 2m3 dus. houd rekening dat je per week de filter moet vervangen en bestel je filters erbij ! minimaal 3 als je zuinig wilt doen en ze schoonmaakt.
ph- en chloor (quicktabs) en een drijver + teststrips. ...

ps beter meer matjes (a 20,- per stuk) .. maar verwacht niet te veel verwarming

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 02-07-2020 14:56 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
vso schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:53:
[...]

Nee een cartridge haalt dat niet (max 1m) alleen de het model van intex "634" haalt iets hoger ..
verwacht ook niet 50cm hoger .. buiten de fabrieks marge . hoe hoger hoe lastiger ...
Goed lezen: mat komt naast het zwembad te liggen. Kan dus prima met cartridge pomp, al hou je weinig flow over. Dus pomp moet "altijd" aan staan. Boekje zegt dat ie daar niet voor bedoeld is, maar uit eigen ervaring weet ik dat klokje rond pompen prima gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
mat komt naast het zwembad te liggen. Kan dus prima met cartridge pomp, al hou je weinig flow over. Dus pomp moet "altijd" aan staan. Boekje zegt dat ie daar niet voor bedoeld is, maar uit eigen ervaring weet ik dat klokje rond pompen prima gaat.
boekjes zeggen allemaal --> geen pomp aan als mensen zwemmen .. DUH ... (veiligheid)

Maar om te verwarmen moet je natuurlijk wel een flow over de zonne verwarming hebben ..

Er zit best wel wat verschil tussen de CRP's ,,, dus staat je niet blind .. ze varieren van 0,x m3 tot bijna 10m3 per uur .. ik heb menig CRP versleten voordat ik de overstap kon/wilde maken naar ZFP

[ Voor 24% gewijzigd door vso op 02-07-2020 15:47 ]

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 44 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.