Meneer aard schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:52:
[...]
Nee nog niet, zal eens maken

Vanmiddag wel een slang los geschoten, had zo`n standaard intex slang met een degelijke slangklem op glad pvc vast gemaakt. Had bewust zo`n intex slang gebruikt i.v.m. glad eind stuk (anders blijft het lekken). Daarnaast met electrotape de boel wat body gegeven. Was er toch vanaf geknapt.
Toch best veel water eruit, schat tussen de 0,75 en 1 m3 water aan de hand van het niveau..Nu weer op peil. Toch maar een alternatief verzinnen..Denk dat het te warm is geworden.
Water was na bijvullen (was vergeten te kijken) toch nog 32 graden..De pomp stond aan vanaf 12 uur.
We wachten vrolijk op de foto's.
In plaats van electrotape maakte ik gebruik van een binnenband van een fiets

Dat werkt nog beter, net een rubberen ring... en makkelijk op maat te knippen.
Nice! Dus zou zeggen dat je het zou moeten combineren, overdag over de solar mat en tegen de avond overstappen op elektrisch/warmtepomp verwarmen.
Vanuit gaande dat je natuurlijk in de avond ook op 38gr wilt zitten.
Ik ga bijhouden hoeveel mijn wp verbruikt. Daarna kijken of het de moeite is voor een solar mat om te combineren. Ik zit wel met minder zon, helaas pas rond 13u tot 18u zit de zon erop.
Hoeveel was je in totaal kwijt aan kosten (mat/slangen/pomp etc) ? Stel dat het 50,-- was.
Dan zou ik op mijn huidige stroom tarief ~230kWh minimaal moeten vebruiken om de kosten er uit te halen.
De orginele Spa heater verbruikt enorm veel stroom, dat haal je wel met 1 seizoen eruit.
Mijn warmtepomp is zuinig, ben benieuwd of ik daar aan ga komen.
Niet geheel correcte berekening want als je de kosten van warmtepomp mee telt dan... maar mij gaat het om dat ik "altijd" gewoon rond de 38gr zit. Met of zonder zon/regen

.
Joosie200 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:46:
[...]
Ik laat mijn Lidl mspa overdag het water verwarmen (en zo de energie die mijn zonnepanelen opwekken direct te verbruiken) waarna ie na een avondsessie weer met 7/8 graden afkoelt gedurende de nacht. Zat gisteren met 40 graden erin: dat voelde als een saunabad aan haha. Nu voor de verandering eens de verwarming uitgezet en zit heerlijk 'koel' met 32 graden in bad.
Voordeel tov mijn Bestway 300x200 bad: de Mspa lite past perfect onder de kap en laat de mogelijkheid vrij tot een grasmat waar eerst het opzetbad stond.
Niet iedereen heeft PV panelen

.
Wat ik het grootste nadeel vind (op het verbruik na) is de opwarmtijd. Je Spa op 30-32 graden zetten verbruikt al stuk minder stroom echter als je dus laten we zeggen over een uur erin wilt dan kan je het vergeten (in mijn geval dan want wil 38gr) aangezien temperatuur ongeveer 1 graden per uur stijgt...
Ook bij gebruik van de bubbels daalt de temperatuur en kan de heater het niet bij houden helaas.
Tenminste dat was bij mijn Intex Spa het geval.