Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 52 Laatste
Acties:
  • 448.006 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 09:43
vso schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:33:
[...]

heb je nog na gedacht over je pomp dilemma ?

hoe vond je het werken met terpentine en de mat ? zou je het zo nog een keer doen of zeg je nah .. niet te vaak doen :)
Maandag komt een switchbot dus eerst maar is proberen of ik zo een vinger kan emuleren. Heb er ook een op mn espresso apparaat dus werkt, en moet toch iets in de buurt om de ds18b20s op aan te sluiten + BLE voor de switchbot = alles op een raspberry pi. Werkt dat niet dan trek ik m wel open.

En nee liever niet nog een keer, terpentine is idd wel echt nodig maar blijft een lastig klusje imho.

Oh ja, en dit is de bypass geworden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCJ6KdzSLjGqkAKAlDQDoikKt5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbW2Z6IxYEOewtVeReFvKZL4.jpg?f=fotoalbum_large
Oase Y verdeler. Werkt top, als je t kleinere er af snijdt heb je 38mm of meer.

[ Voor 26% gewijzigd door infernix op 25-06-2020 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-06 14:50
Ik heb een badje staan in de tuin (Intex volgens mij, komt van de Praxis), van 4x2.. jaren oud maar voldoet nog prima. Echter, ik had een zandfilter ergens gekocht paar jaar terug maar de interne pomp (nou ja, ronddraaiend schoepje) is ermee gestopt.. geen zandfilter werking nu.

Keuzes.. nieuwe zandfilter + pomp kopen, of losse pomp voor het zandfilter. Los onderdeel is nergens te vinden helaas (Shott SPF xx3600).

Iemand een idee voor een shop die snel kan leveren? Er zal wel een run op zijn, alle shops waar ik kijk is het niet leverbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Asclepius8 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:58:
Ik heb een badje staan in de tuin (Intex volgens mij, komt van de Praxis), van 4x2.. jaren oud maar voldoet nog prima. Echter, ik had een zandfilter ergens gekocht paar jaar terug maar de interne pomp (nou ja, ronddraaiend schoepje) is ermee gestopt.. geen zandfilter werking nu.

Keuzes.. nieuwe zandfilter + pomp kopen, of losse pomp voor het zandfilter. Los onderdeel is nergens te vinden helaas (Shott SPF xx3600).

Iemand een idee voor een shop die snel kan leveren? Er zal wel een run op zijn, alle shops waar ik kijk is het niet leverbaar..
In ieder geval zou een losse pomp hier leverbaar moeten zijn, in verschillende varianten:
https://www.wildkamp.nl/p...-2-230-v-0-45-kw/15045082

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-06 14:50
Ok, moet dan wel een overgang maken naar 50mm, dat bad (en filter) heeft een aansluiting van 32mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:46
infernix schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:21:
[...]

Dat heeft me gisteren 10x meer tijd gekost dan in de video. 2m2 dus 6 buizen, 12x11 kanalen is 132x2=264 nippels.

Kwam nog flinke terpentine lucht het zwembad in zetten toen ik eind vd middag de bypass nog ff openzette. Maar goed het werkt top, 25c om 9 naar 32c om 13:00 _/-\o_

Alleen nog ff een lekkende nippel zien te fixen.
Hier 8 stuks, en met terpentine gedaan. Geen lekkende nippels, wel zo een bloedende nagelriem :+
Totaal duurde de nippels aansluiten denk ik 45min.

Aap!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-06 14:42
Ik heb de afgelopen weken lang getwijfeld of ik iets zou gaan doen met verwarming (bol, mat enz). Maar gezien de huidige temperatuur in ons 400x200x100 bad zie ik de noodzaak niet meer. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UlnhHIDV4Dw6AtrF_mrpbofb44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVnQub1Wg0d16okz0T5MIE8Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIifQKYOODOXs8IJjkzveB7q9pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ICfFWaE2IuC24DJxsun6ryGH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwMcaIZBcyPvDkZ5rdyluNjJfZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohHBGOTefXGZ1UIEOIEU19Z3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door e.looijenga op 26-06-2020 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
mkleinman schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:29:
[...]

Nee helaas niet. Dit is het probleem:

[Afbeelding]

De twee blauwe pijlen kunnen vrij doorstromen in de kamer waar de afvoerleiding op zit aangesloten.

De twee rode pijlen komen ook in een kamer samen maar moeten dan rechtsaf langs die plasticlas en dan door die vernauwing bij het rode rondje.

Daar is bijna geen flow mogelijk.

Die plasticlas voor de stevigheid zit eigenlijk in de weg en ik heb hier zo 1 2 3 geen oplossing voor.

Ik heb de mat overigens gekregen, hij is een jaar oud maar nooit gebruikt, dus heb ik geen aankoopbon.

Meer mensen die hier last van hebben?
Wat late reactie, maar hier een foto van mijn dit jaar aangeschafte intex mat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MC8knnji742FFC_J9Ge5l4uotOA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qjSMCaXaetFwmnkJgOYn0LsS.jpg?f=user_large

Lijkt dus een aanpassing gedaan, waardoor het probleem van de doorstroming een stuk verminderd is.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
BounceMeister schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 23:02:
[...]

In ieder geval zou een losse pomp hier leverbaar moeten zijn, in verschillende varianten:
https://www.wildkamp.nl/p...-2-230-v-0-45-kw/15045082
Kun je deze gebruiken icm de standaard intex (mini) pomp die meegeleverd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-06 08:26
e.looijenga schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:10:
Ik heb de afgelopen weken lang getwijfeld of ik iets zou gaan doen met verwarming (bol, mat enz). Maar gezien de huidige temperatuur in ons 400x200x100 bad zie ik de noodzaak niet meer. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prima temperatuur idd :-)
Maar het is helaas niet altijd dit weer natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
HyperTrophy schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:19:
[...]

Kun je deze gebruiken icm de standaard intex (mini) pomp die meegeleverd wordt?
Daar ging het om vervanging van de pomp van een kapotte zandfilterpomp. Bij zo'n mini cartridgepomp kun je de motor niet vervangen of weghalen. Die grote pomp moet dan dus alles dwars door die cartridgepomp heen blazen. Wanneer dat dan ook nog eens zo'n klein type H filtertje is, weet ik niet of dat het gewenste resultaat zal hebben. ;)

edit,
Hier een foto van de binnenkant van een Intex 3407 cartridgepomp. Wanneer hij stuk zou gaan en ik geen andere complete pomp kan kopen, zou ik zelf proberen de rotor te verwijderen en dan kijken hoe het i.c.m.
zo'n losse zwembadpomp gaat. Mocht het niet werken, kan je een los zandfilter kopen. Alleen is de totaalprijs dan hoger dan bij een complete zfp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/souHuFFObKmAg5ZV_QICoSTMNwQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDayjcuyIGeOuUA104xMQDUV.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 40% gewijzigd door BounceMeister op 26-06-2020 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-06 15:11
gysman11 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:21:
Hier met het intex 305 prism frame bad nu met het derde seizoen bezig. Alleen IN de buizen wat corrosie, verder in topstaat. Pompje werkt ook nog prima, al doet dat nu dienst bij mijn zus, die had een plingplong pompje wat echt veel te klein was.

En voor de mensen die zich afvragen of het noppenzeitje zorgt voor verwarming? Leg het maar eens een uurtje op je gras... Duurde 4 weken voordat de hooiplek weer hersteld was.

Edit: watertemperatuur vandaag: net geen 30 graden.
Inderdaad noppenfolie werkt perfect. Hier was gisteren de watertemperatuur in een 2x3 Intex bad 31 graden. Wordt al bijna te warm

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:39
De verwarming op zwembaden is voor ons in ieder geval niet echt niet voor tijden als deze, maar juist meer om de periode dat je kunt zwemmen te verlengen.

Helaas is gisteren onze liner (10 jaar oud) gescheurd, precies op de plek waar de overgang is van liner naar het zeil wat over de bovenliggende buizen heen zit. Nu moeten we dus opzoek naar een nieuw zwembad.
We hadden op de planning staan om volgend jaar een staalwand bad in te graven, maar dat plan moeten we dus herzien.

Echter is er op dit moment bijna niks meer te krijgen en al helemaal niet voor een nette prijs.

Daarom voor nu op advies van een bevriende zwembadbouwer voorlopig de scheur "gerepareerd" met ductape en hopelijk houdt hij het zo nog een paar weken uit.

[ Voor 65% gewijzigd door EdwinC op 26-06-2020 10:39 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:17:
[...]

Wat late reactie, maar hier een foto van mijn dit jaar aangeschafte intex mat:

[Afbeelding]

Lijkt dus een aanpassing gedaan, waardoor het probleem van de doorstroming een stuk verminderd is.
welke aanpassing bedoel je ? ik zie hem niet

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:17

JB

Cédric roelt!

Mijn deksel ook klaar 8) Bakken maar! Nog beetje zwart spuiten, maar nu eerst testen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzLlvYVebt6EFCBmJdiTxPa0YTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOY0rwDi4WFcqC620NZOkfha.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door JB op 26-06-2020 10:42 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:41:
[...]

welke aanpassing bedoel je ? ik zie hem niet
'mijn mat'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15MG5LVO_HAs7kS0OiD3FL4R64s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bPUmLynPtKq2UEmbyF0a0lG7.jpg?f=user_large

Mat van mkleinman:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vg7lHZUPaTgTXyRoP36Z7XoS53U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xpc0BLe94tLL99bFnllIkZeQ.jpg?f=user_large

Op mijn mat zit dus die extra stevigheid (in groen aangegeven) niet.

[ Voor 30% gewijzigd door ZeRoC00L op 26-06-2020 10:45 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:07

The Executer

Lekker belangrijk!

ZeRoC00L schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:43:
[...]

'mijn mat'
[Afbeelding]

Mat van mkleinman:
[Afbeelding]

Op mijn mat zit dus die extra stevigheid (in groen aangegeven) niet.
Onze mat is hetzelfde als die van jou, onze komt (minimaal) uit 2017.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
heb helaas geen goeie foto van mijn oude intex mat ..

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het effect van backwashen op je debiet, ondanks dat er nagenoeg geen (significant) drukverschil voor en na in het filter te zien is :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQeZEEuVzK8sN7oU6fDJWwHBac4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j20k2Urx122q1z3Dsk8JIxLY.jpg?f=fotoalbum_large

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
JB schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:41:
Mijn deksel ook klaar 8) Bakken maar! Nog beetje zwart spuiten, maar nu eerst testen :+

[Afbeelding]
Dat zit netjes in elkaar! Is het glas of kunststof?
Heb je nog steeds de spiraal van vijverslang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

BounceMeister schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:08:
[...]

Dat zit netjes in elkaar! Is het glas of kunststof?
Heb je nog steeds de spiraal van vijverslang?
Plexiglas van 2 mm er tussen. Hangt niet door verder dus viel me alleszins mee :) Deze zit inderdaad over de vijverslang collector. Eerst eens kijken wat dit doet

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005

The Executer

Lekker belangrijk!

JB schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:09:
[...]

Plexiglas van 2 mm er tussen. Hangt niet door verder dus viel me alleszins mee :) Deze zit inderdaad over de vijverslang collector. Eerst eens kijken wat dit doet
Ziet er goed uit hoor! Heb je het plexiglas een beetje goedkoop kunnen krijgen? Meesttijds is het aardig prijzig.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

The Executer schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:28:
[...]

Ziet er goed uit hoor! Heb je het plexiglas een beetje goedkoop kunnen krijgen? Meesttijds is het aardig prijzig.
Bij de Gamma 100x100 voor 22,99 euro :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:07:
Het effect van backwashen op je debiet, ondanks dat er nagenoeg geen (significant) drukverschil voor en na in het filter te zien is :o

[Afbeelding]
en je hebt hem meteen ook op 100% gezet (50hz) wat nu het verschil is .. hmmm

btw heb je ook gemeten zonder filteren ? (circulatie stand) ..

btw als je in circulatie stand over je mat installatie zou gaan en je ziet een warmte piek .. zou dat aangeven dat je volledige mat niet benut word in normale werking ..

Dit soort experimenten kan ik nu niet doen zonder metingen .. zou eigenlijk wel nuttig zijn
Ik had een aantal temp sensors bij ome ali besteld maar helaas zijn die in luik blijven steken :(

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:45
@vso dan heb je kans dat je pakketje hier tussen ligt:
https://www.rtlnieuws.nl/...luik-oplegger-vrachtwagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:34
@Jazsie

Het is mogelijk om 38°c te behalen. Gisteren ook al trouwens.
Maar dan heb je dus wel mooi weer nodig. Ook tegen de avond koelt het bad al weer af maar is de temp buiten nog wel heerlijk.

Misschien toch maar eens oriënteren voor een WP. :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKnyFcTARV0vLUHomd_9yQASQHM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/wsUQQ13RNh6RUcpXailSeeRU.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Ljsvv schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:12:
@Jazsie

Maar dan heb je dus wel mooi weer nodig. Ook tegen de avond koelt het bad al weer af maar is de temp buiten nog wel heerlijk.

[Afbeelding]
Oef, ik heb hier 34 maar dat is al bijna te warm (met dit weer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Van het weekend eindelijk mijn PVC binnen.
Dan eens proberen of ik mijn warmtepomp werkend krijg.

De warmtepomp een paar jaar in een opvlieging gekocht en nog geen tijd gehad om hem te installeren.
Nu een nieuwe zandfilterpomp gekocht en een kar gemaakt waarin de boel in komt.
Dan kan ik alles in de winter in de garage zetten.

Hopen dat dit de juiste oplossing is ipv solar matten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

JB schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:09:
[...]

Voor mijn gevoel wil dit niet echt veel harder dan zonder die deksel :/ Ligt qua temp iets voor op gisteren (een hele graad) en pas sinds 12 uur erop liggen maar het water is ook minder afgekoeld vannacht. Het sluit eea wel op natuurlijk maar het dakleer onder het plexiglas is niet zo heet als er buiten...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
BeeJee78 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:41:
[...]

Oef, ik heb hier 34 maar dat is al bijna te warm (met dit weer)
Maar dit is dan ook een spa, waar dit soort temperaturen in de avond wel weer lekker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Ljsvv schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:19:
[...]

Maar dit is dan ook een spa, waar dit soort temperaturen in de avond wel weer lekker zijn.
Ah, oke. Ja voor een spa een prima temperatuur inderdaad 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
Heb nu een week in dit mooie weer een Solar Bol er tussen zitten, maar ik merk er tot nu toe nog weinig van.

Al had ik het moeten meten hoe warm het was before en after, dat heb ik dus helaas niet gedaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
vandaag even de pomp over de solar installatie gehad .. op 27 graden de boel uitgezet .. nu paar uurtjes de bypass open .. airator aan .. ff stofzuigen zo .. hoewel het water helder is nog even de boel getest .. alle waardes zijn normaal jammer van het chloor dan maar

we gaan vanavond de party tent eroverheen knikkeren .. niet dat er veel wind staat maar het is lekker in de schaduw afkoelen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb vandaag zwembad met zandfilterpomp opgezet, hoe werkt die timer nu precies?

Is het moment dat je de pomp aanzet (zoals bij mij half 5) het tijdstip wat die pomp automatisch onthoudt? Ik had nu een 1-uurs programmering. Als ik nu de pomp weer om 9 uur een uur laat draaien, doet deze het dan automatisch om deze tijdstippen met een 1-uurs programmering?

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:52:
[...]

en je hebt hem meteen ook op 100% gezet (50hz) wat nu het verschil is .. hmmm
Dat is toch te zien op de grafiek?
Ik begon op 50 Hz, daarna 35 Hz, toen backwash en weer naar 50 Hz
Vergelijk die linker pieken met de rechterpieken. Best een verschil.
btw heb je ook gemeten zonder filteren ? (circulatie stand) ..
Nope, circuleren is iets wat ik echt nooit gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ByteMe_ schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 17:33:
Ik heb vandaag zwembad met zandfilterpomp opgezet, hoe werkt die timer nu precies?

Is het moment dat je de pomp aanzet (zoals bij mij half 5) het tijdstip wat die pomp automatisch onthoudt? Ik had nu een 1-uurs programmering. Als ik nu de pomp weer om 9 uur een uur laat draaien, doet deze het dan automatisch om deze tijdstippen met een 1-uurs programmering?
het werkt beter als we het model & type niet hoeven te gokken .

en als je de digitale handleiding leest en ons verwijst naar pagina x met de link erbij wat je er niet van snapt kunnen we het wellicht helpen :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:51:
[...]

Dat is toch te zien op de grafiek?
Ik begon op 50 Hz, daarna 35 Hz, toen backwash en weer naar 50 Hz
Vergelijk die linker pieken met de rechterpieken. Best een verschil.

[...]

Nope, circuleren is iets wat ik echt nooit gebruik.
ja ik zag 50 hz / 35hz haalde wel wat verschil eruit .. maar niet alles .. is wel verschil

Was/ben benieuwd wat je circulatie stand doet .. (liter per minuut) maar als je het niet doet ook goed hoor :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:10:
[...]

het werkt beter als we het model & type niet hoeven te gokken .

en als je de digitale handleiding leest en ons verwijst naar pagina x met de link erbij wat je er niet van snapt kunnen we het wellicht helpen :)
Intex 6m2 - 26646GS

https://www.heuts.nl/medi...erpomp-6-8-10-NL-2020.pdf --> Pagina 16

Met een timer dacht ik aan iets instellen. Maar hieruit kan ik dus leiden dat het enkel een '24 uur' patroon aanhoudt.

Ik heb het nog even opgezocht, voor dit zwembad zou 1 uur al voldoende moeten zijn. Ik dacht dat ik eerder 2 uur had gezien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:48
Vandaag het kastje voor de pomp afgerond. Door de wieltjes is de kast makkelijk verplaatsbaar.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9NGYFoq.jpg

Daarnaast ook de basis van het epdm op het dek gelegd. Maar werd het mij uiteindelijk te heet. 8)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ULOJU3P.jpg

Morgen als het wat is afgekoeld maar weer verder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06 07:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fhc5jZFP4_2taaWjbxxrxJVpuwo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yuLFiS4UakOvWwVOMklm9bbG.jpg?f=user_large

Iemand een oplossing voor die gekreukte slangen wegens over de rand hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
trekker22 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:34:
[Afbeelding]

Een rond voorwerp ervoor / op de rand leggen. Zie een oude post van mij. Rond houtblok is voorbij gekomen. Pvc 125mm stuk. Slangen volgen dan de ronding en niet de haakse daktrim.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
[Afbeelding]

Bauki in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
of
Edwin3 in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"

Edit,

Daar gaat m'n mooie schone zwembadwater, keiharde regen hier nu, met onweer. :'(

[ Voor 15% gewijzigd door BounceMeister op 26-06-2020 20:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 09:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aruLiu_wA8fGj8z664vJqf2SXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Kg20JkIV7VvsK1CVK5zlZau.jpg?f=fotoalbum_large

Heb dit even snel tussen de buien door gedaan nadat ik net op tijd liters regenwater er vanaf heb geschept. Gaan die originele intex covers ook doorhangen met water erop?

Zoek eigenlijk iets beters dan dit. Beetje onhandig, maar regenwater buiten houden is de prio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
@Jazsie

[Afbeelding]
Ik laat mijn Lidl mspa overdag het water verwarmen (en zo de energie die mijn zonnepanelen opwekken direct te verbruiken) waarna ie na een avondsessie weer met 7/8 graden afkoelt gedurende de nacht. Zat gisteren met 40 graden erin: dat voelde als een saunabad aan haha. Nu voor de verandering eens de verwarming uitgezet en zit heerlijk 'koel' met 32 graden in bad.

Voordeel tov mijn Bestway 300x200 bad: de Mspa lite past perfect onder de kap en laat de mogelijkheid vrij tot een grasmat waar eerst het opzetbad stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
infernix schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:24:
[Afbeelding]

Heb dit even snel tussen de buien door gedaan nadat ik net op tijd liters regenwater er vanaf heb geschept. Gaan die originele intex covers ook doorhangen met water erop?

Zoek eigenlijk iets beters dan dit. Beetje onhandig, maar regenwater buiten houden is de prio.
Ik heb een rond bad, met intex cover. Ik had hem mooi strak met een strandbal eronder, maar het zakt gewoon in. En omdat intex het nodig vindt dat ding vol met gaten te leveren, loopt gewoon het bad vol. Volgende keer een grotere bal proberen misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ByteMe_ schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:29:
[...]

Intex 6m2 - 26646GS

https://www.heuts.nl/medi...erpomp-6-8-10-NL-2020.pdf --> Pagina 16

Met een timer dacht ik aan iets instellen. Maar hieruit kan ik dus leiden dat het enkel een '24 uur' patroon aanhoudt.

Ik heb het nog even opgezocht, voor dit zwembad zou 1 uur al voldoende moeten zijn. Ik dacht dat ik eerder 2 uur had gezien.
als het goed is elke 24 volgt hij inderdaad hetzelfde patroon .. ps pomp beter 3 uur dan 2 of 1 .. zeker met regen/wisselende temperaturen of heftig gebruik .. je kan nooit te veel filteren wel te weinig.

ik zelf als ik de timer stand gebruikte deed ik dat in de avond .. oftewel een moment dat ik hem aan en uit zou horen vallen .. als hij defect is merk je dat dan ook wat sneller .. er kunnen immers dagen zijn dat het lekker is om in de tuin te zitten maar niet om te zwemmen ..doe ik overgens nu ook met de KAKU schakeling.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
infernix schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:24:
[Afbeelding]

ja ze hangen door

Sinds dat ik de bubbelfolie gebruik heb ik er geen last meer van .. zoals @Koffie opmerkte met ZFP gratis backwash water ..

Zelf maak ik me niet te druk om "teveel" water .. donder 1 of meerdere kids in het zwembad en het "probleem" is zo weg :+

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-06 20:02

Dennahz

Life feels like hell should.

vso schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:07:
[...]
ja ze hangen door

Sinds dat ik de bubbelfolie gebruik heb ik er geen last meer van .. zoals @Koffie opmerkte met ZFP gratis backwash water ..

Zelf maak ik me niet te druk om "teveel" water .. donder 1 of meerdere kids in het zwembad en het "probleem" is zo weg :+
Eens ja. Teveel water maakt me ook niet zoveel uit om precies dezelfde reden :p
En knal er zelf ook regelmatig eens in waarbij het water 2 meter de lucht ingaat, dus ach... :D Dat is wel het handige aan die hevige buien soms, je krijgt weer gratis water erbij. Gewoon zorgen dat je pH en chloor op peil blijft en het is prima!

[ Voor 11% gewijzigd door Dennahz op 26-06-2020 22:13 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-06 16:45
[Afbeelding]

Kan je ze niet in PVC ellebogen leggen, liefst paar van 45 graden na elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Hier hangt het afdekzeil ook door... Nouwja, het is iets en hier regent het (nog) amper. Bij het Intex Familiebad van ons zat het bad gigantisch snel vol met rommel. Je zwembad netjes houden is echt iets waar je bovenop moet zitten.

Volgens mij is er in die paar uur al 150-200 liter uit (backwash/rinse/kind) :+ Echt jammer dat de Intex onderdelen zolang op zich lieten wachten en we enkele de laatste dag van de hete week konden genieten, op naar de volgende hete dagen/weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
vorig jaar had ik meer temperatuur wisseling in de AG .. ik verbaas me hoe weinig het zwembad de afgelopen dagen is afgekoeld ..

Misschien vreemd voor jullie maar ik maak me wel zorgen .. ik zie liever mijn zwembad afkoelen

@MdO82 ik gebruik liever de dagelijkse "hitte" om mijn huis af te koelen .. (lees terras/huis etc) en die in mijn zwembad te pompen ..

dus alle warmte die zich in en rond huis verzameld --> zwembad ..

Als het zo warm blijft en het zwembad koelt niet af dan moet ik andere weg gaan zoeken om koeling vandaan te halen.

[ Voor 45% gewijzigd door vso op 26-06-2020 23:29 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:05
vso schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 23:26:
vorig jaar had ik meer temperatuur wisseling in de AG .. ik verbaas me hoe weinig het zwembad de afgelopen dagen is afgekoeld ..

Misschien vreemd voor jullie maar ik maak me wel zorgen .. ik zie liever mijn zwembad afkoelen
Dan doel je meer op je waterkwaliteit ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
woei .. 30 min regen .. :( mag echt langer regenen van mij 2 a 3 uur oid

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 23:43:
woei .. 30 min regen .. :( mag echt langer regenen van mij 2 a 3 uur oid
Nou, ik ben er hier wel klaar mee inmiddels, regent sinds 20:30-21:00 bijna onafgebroken. Soms met enorme hoosbuien tussendoor. Morgenochtend kan ik waarschijnlijk flink wat liters lozen, denk dat het bad erg vol zit.

[ Voor 20% gewijzigd door ralph075 op 27-06-2020 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ralph075 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 00:12:
[...]

Nou, ik ben er hier wel klaar mee inmiddels, regent sinds 20:30-21:00 bijna aaneengesloten.
hier is het inmiddels kurkdroog ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
Vandaag laatste spullen aangesloten en afscheid genomen van de tijdelijke CRP. Ben wel blij dat ik vorig weekend bad al had opgezet met CRP, sinds woensdag heeft de hele familie uitgebreid genoten van het bad. Dankzij het goede weer was het ook heerlijk op temperatuur.

Technisch is de setup nu wel klaar. Bestway Power Steel bad van 4x2x1m, ondergronds verbonden met 6m3 ZFP pomp gevuld met glas. Daarna via de bypass door 7kW full inverter WP en als laatste via chloor dispenser terug naar het zwembad dat op een heerlijke 29°C staat ingesteld.

In 'de machinekamer' heb ik nog wel wat teveel slanglengte tussen verschillende onderdelen, daar komen binnenkort nog beter passende slangen voor. Meeste verbindingen heb ik met wartels aangesloten, zit allemaal netjes lekvrij vast. Ik had voor verbinding van/naar WP helaas niet genoeg slang met wartel in huis, dus dacht dat met slangklemmen te doen. Helaas krijg ik die nog net niet 100% druppelvrij. Vermoedelijk ga ik die ook nog wel vervangen door wartels en schroefdraad.

[ Voor 5% gewijzigd door ralph075 op 27-06-2020 00:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 00:14:
[...]

hier is het inmiddels kurkdroog ..
Hier gaat het nu weer los -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:36
Meneer aard schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:52:
[...]

Nee nog niet, zal eens maken :)
Vanmiddag wel een slang los geschoten, had zo`n standaard intex slang met een degelijke slangklem op glad pvc vast gemaakt. Had bewust zo`n intex slang gebruikt i.v.m. glad eind stuk (anders blijft het lekken). Daarnaast met electrotape de boel wat body gegeven. Was er toch vanaf geknapt.

Toch best veel water eruit, schat tussen de 0,75 en 1 m3 water aan de hand van het niveau..Nu weer op peil. Toch maar een alternatief verzinnen..Denk dat het te warm is geworden.
Water was na bijvullen (was vergeten te kijken) toch nog 32 graden..De pomp stond aan vanaf 12 uur.
We wachten vrolijk op de foto's.

In plaats van electrotape maakte ik gebruik van een binnenband van een fiets :) Dat werkt nog beter, net een rubberen ring... en makkelijk op maat te knippen.
@Jazsie

[Afbeelding]
Nice! Dus zou zeggen dat je het zou moeten combineren, overdag over de solar mat en tegen de avond overstappen op elektrisch/warmtepomp verwarmen.

Vanuit gaande dat je natuurlijk in de avond ook op 38gr wilt zitten.

Ik ga bijhouden hoeveel mijn wp verbruikt. Daarna kijken of het de moeite is voor een solar mat om te combineren. Ik zit wel met minder zon, helaas pas rond 13u tot 18u zit de zon erop.

Hoeveel was je in totaal kwijt aan kosten (mat/slangen/pomp etc) ? Stel dat het 50,-- was.
Dan zou ik op mijn huidige stroom tarief ~230kWh minimaal moeten vebruiken om de kosten er uit te halen.

De orginele Spa heater verbruikt enorm veel stroom, dat haal je wel met 1 seizoen eruit.

Mijn warmtepomp is zuinig, ben benieuwd of ik daar aan ga komen.

Niet geheel correcte berekening want als je de kosten van warmtepomp mee telt dan... maar mij gaat het om dat ik "altijd" gewoon rond de 38gr zit. Met of zonder zon/regen :).
Joosie200 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:46:
[...]

Ik laat mijn Lidl mspa overdag het water verwarmen (en zo de energie die mijn zonnepanelen opwekken direct te verbruiken) waarna ie na een avondsessie weer met 7/8 graden afkoelt gedurende de nacht. Zat gisteren met 40 graden erin: dat voelde als een saunabad aan haha. Nu voor de verandering eens de verwarming uitgezet en zit heerlijk 'koel' met 32 graden in bad.

Voordeel tov mijn Bestway 300x200 bad: de Mspa lite past perfect onder de kap en laat de mogelijkheid vrij tot een grasmat waar eerst het opzetbad stond.
Niet iedereen heeft PV panelen ;).

Wat ik het grootste nadeel vind (op het verbruik na) is de opwarmtijd. Je Spa op 30-32 graden zetten verbruikt al stuk minder stroom echter als je dus laten we zeggen over een uur erin wilt dan kan je het vergeten (in mijn geval dan want wil 38gr) aangezien temperatuur ongeveer 1 graden per uur stijgt...

Ook bij gebruik van de bubbels daalt de temperatuur en kan de heater het niet bij houden helaas.
Tenminste dat was bij mijn Intex Spa het geval.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:41
Volgende week wil ik mijn zwembad op gaan zetten (Intex - 300 x 200 x 75 cm, 3.834 liter). Helaas is er nergens meer een zandfilterpomp meer te verkrijgen.

Iemand nog suggesties? Ik word er onderhand moedeloos van. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Ryan_ schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:46:
Volgende week wil ik mijn zwembad op gaan zetten (Intex - 300 x 200 x 75 cm, 3.834 liter). Helaas is er nergens meer een zandfilterpomp meer te verkrijgen.

Dan de kleinere gewone nemen om tenminste een filter te hebben. Of als je het er voor over hebt, een nog zwaardere nemen (uiteraard weer stuk duurder).

edit: wauw, echt alles is weg.

En vergeet niet de adapter B 2x te halen als je dat nog niet had gedaan, net als de afsluiters (dat kostte mij al frustratie omdat het nergens inbegrepen bij zat en ook overal uitverkocht was).

[ Voor 3% gewijzigd door ByteMe_ op 27-06-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Jazsie schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 02:01:

[...]
Ik ga bijhouden hoeveel mijn wp verbruikt. Daarna kijken of het de moeite is voor een solar mat om te combineren. Ik zit wel met minder zon, helaas pas rond 13u tot 18u zit de zon erop.
[...]

Niet iedereen heeft PV panelen ;).

Wat ik het grootste nadeel vind (op het verbruik na) is de opwarmtijd. Je Spa op 30-32 graden zetten verbruikt al stuk minder stroom echter als je dus laten we zeggen over een uur erin wilt dan kan je het vergeten (in mijn geval dan want wil 38gr) aangezien temperatuur ongeveer 1 graden per uur stijgt....
Zonder PV zou ik een spa ook niet echt te doen vinden. En ja, de opwarmtijd is lang. Daarom zet ik de heater vaak aan tussen 12u en 18u. Met panelen op zuid/west/zuid heb ik tussen 9u en 20u volop zon, en zo kan ik 6/7 graden verlies in de nacht dmv overschot van de PV overdag bijwarmen om ook op 38 uit te komen.

Ik bouw hem wel af na september en gooi hem in de schuur overigens. Voordeel van een opblaasbare versie. Voor nu is het mijn buitenbad in het zomerseizoen. En dan valt het nog wel mee qua verbruik. Het gaat pas echt in de papieren lopen wanneer je met een buitentemperatuur van zeg 8 tot 10 graden je het water op 38 graden wilt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online

Een losse zwembadpomp met een los zandfilter is nog wel verkrijgbaar. De totaalprijs is hoger, maar je hebt dan wel een zfp.
Zomaar wat linkjes, zelf geen ervaring mee:
https://www.zwembadstore....n-en-filters/zandfilters/
https://www.wildkamp.nl/p...-2-230-v-0-35-kw/15045081
https://www.poolplaza.nl/zwembadfilters/zandfilters-8

[ Voor 3% gewijzigd door BounceMeister op 27-06-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Jazsie schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 02:01:
Nice! Dus zou zeggen dat je het zou moeten combineren, overdag over de solar mat en tegen de avond overstappen op elektrisch/warmtepomp verwarmen.

Vanuit gaande dat je natuurlijk in de avond ook op 38gr wilt zitten.

Hoeveel was je in totaal kwijt aan kosten (mat/slangen/pomp etc) ? Stel dat het 50,-- was.
Dan zou ik op mijn huidige stroom tarief ~230kWh minimaal moeten vebruiken om de kosten er uit te halen.

De orginele Spa heater verbruikt enorm veel stroom, dat haal je wel met 1 seizoen eruit.

Mijn warmtepomp is zuinig, ben benieuwd of ik daar aan ga komen.

Niet geheel correcte berekening want als je de kosten van warmtepomp mee telt dan... maar mij gaat het om dat ik "altijd" gewoon rond de 38gr zit. Met of zonder zon/regen :).
Het is op dit moment gedaan met de pret, een steentje onder de Intex mat precies op de inlaat en pats, heel de lasnaad uitgescheurd....

En daar kom je natuurlijk pas achter als de pomp een flinke poos aangestaan heeft dus bad half leeg. Nu ben ik die losse slangen die in het bad hangen beu en ga ik hem aanpassen ook. Nu eventjes uitvogelen hoe ik dat precies ga doen, wil ook gelijk afsluiters op de in en uitlaat maken. Maar eventueel de originele blower en heater wil ik ook nog kunnen gebruiken. Volgens mij is die Intex in en uitlaat gewoon 1 1/4 draad, maar die blower aansluiting daar ga ik voor kijken wat daar de beste oplossing voor is, misschien doe ik dat hetzelfde als jij gedaan hebt destijds met slangen en buis. Wordt vervolgd....

Gisteren was overigens heel de zwembad afdeling bij Cranenbroek Dongen leeggeroofd, geen ZFP of WP meer te vinden daar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ljsvv schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:25:
[...]

Het is op dit moment gedaan met de pret, een steentje onder de Intex mat precies op de inlaat en pats, heel de lasnaad uitgescheurd....

En daar kom je natuurlijk pas achter als de pomp een flinke poos aangestaan heeft dus bad half leeg. Nu ben ik die losse slangen die in het bad hangen beu en ga ik hem aanpassen ook. Nu eventjes uitvogelen hoe ik dat precies ga doen, wil ook gelijk afsluiters op de in en uitlaat maken. Maar eventueel de originele blower en heater wil ik ook nog kunnen gebruiken. Volgens mij is die Intex in en uitlaat gewoon 1 1/4 draad, maar die blower aansluiting daar ga ik voor kijken wat daar de beste oplossing voor is, misschien doe ik dat hetzelfde als jij gedaan hebt destijds met slangen en buis. Wordt vervolgd....

Gisteren was overigens heel de zwembad afdeling bij Cranenbroek Dongen leeggeroofd, geen ZFP of WP meer te vinden daar..
balen ! dat is echt vervelend ..

WAT ?? cranenbroek ook leeg ? bizar ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
als er geen voorraad meer is en niks word bijgevuld .. pfff dan vissen je echt letterlijk naast de boot ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rochefort
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-02-2022
Heeft iemand ervaring met deze kranen? Deze kraan is een stuk goedkoper, maar is het goed genoeg?
https://www.ho-michielsen...line--zonder-wartel--50mmAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSk_nuGQvNGq40Bzi88EeWgZph4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JzeG11EUk8Ws32cNaDjeEvDm.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Rochefort schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:49:
Heeft iemand ervaring met deze kranen? Deze kraan is een stuk goedkoper, maar is het goed genoeg?
https://www.ho-michielsen...line--zonder-wartel--50mm[Afbeelding]
waarom zouden ze niet volstaan ?

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:42:
als er geen voorraad meer is en niks word bijgevuld .. pfff dan vissen je echt letterlijk naast de boot ..
Haha, naast de boot vissen lijkt me geen probleem hoor. ;)
(Achter het net vissen of buiten de boot vallen.)

Ik wacht al drie en een halve week op pvc/tyleen koppelstukken. Ik hoop dat ze er nog zijn voor het einde van het seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:16
BounceMeister schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:04:
[...]

Ik wacht al drie en een halve week op pvc/tyleen koppelstukken. Ik hoop dat ze er nog zijn voor het einde van het seizoen.
Dan heb je waarschijnlijk de verkeerde toko te pakken.
Heb afgelopen woensdag zelf besteld om aan de slag te gaan met tyleenslang en bijbehorende rambam van kranen en koppelstukken en alles is gisteren afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:08
Even een vraagje voor de ervaringsdeskundige.

Intex spa, troebel water.

Chloor en PH waarde waren te laag, zijn nu weer op peil (al een week).
Water is helderder geworden, maar niet kraakhelder. Blijft een melkachtige gloed inzitten.
Op de bodem ligt wat viezigheid maar helaas is m'n zwembadstofzuiger kapot (garantie).

Pomp draait 24/7, heater ook.

Wat kan ik nog meer doen, water verversen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Frontysco schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:55:

Water is helderder geworden, maar niet kraakhelder. Blijft een melkachtige gloed inzitten.
Op de bodem ligt wat viezigheid maar helaas is m'n zwembadstofzuiger kapot (garantie).

water verversen is een optie maar last resort omdat je daarna alles weer op peil moet brengen ..

je kan een deel van het water vervangen ?

heb je de filter backwash uitgevoerd of filter vervangen ..

kan je nog andere waardes testen ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky2k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:34

https://www.praxis.nl/tui...3/u/10001072#store-finder

In Nuenen hebben ze nog liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:08
vso schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:00:
[...]

water verversen is een optie maar last resort omdat je daarna alles weer op peil moet brengen ..

je kan een deel van het water vervangen ?

heb je de filter backwash uitgevoerd of filter vervangen ..

kan je nog andere waardes testen ?
Ik kan 4 waardes testen (van die strips) zitten allen in de marge.
Ik heb het filter om de paar dagen handmatig schoongemaakt en na 2 weken vervangen, just to be sure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Joosie200 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:00:
[...]
Zonder PV zou ik een spa ook niet echt te doen vinden. En ja, de opwarmtijd is lang. Daarom zet ik de heater vaak aan tussen 12u en 18u. Met panelen op zuid/west/zuid heb ik tussen 9u en 20u volop zon, en zo kan ik 6/7 graden verlies in de nacht dmv overschot van de PV overdag bijwarmen om ook op 38 uit te komen.

Ik bouw hem wel af na september en gooi hem in de schuur overigens. Voordeel van een opblaasbare versie. Voor nu is het mijn buitenbad in het zomerseizoen. En dan valt het nog wel mee qua verbruik. Het gaat pas echt in de papieren lopen wanneer je met een buitentemperatuur van zeg 8 tot 10 graden je het water op 38 graden wilt houden.
PV panelen helpt uiteraard, zeker als je overschot hebt. Maar onder de streep kom je op het zelfde uit.
Immers nu we nog salderen krijg je net zo veel terug als dat je verbruikt.

Spa met orginele heater kost eenmaal geld, veel mensen hebben alleen geen idee hoe hoog het stroom vebruik is.

Mijn ervaring met opbergen en weer opzetten is niet zo positief, hoeveelste jaar gaat die van jou nu in?
Door het "vouwen" komenen er scheuren in...

38gr water met 10gr buiten is overigens wel erg lekker ;) :)
Ljsvv schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:25:
[...]

Balen zeg! Zo te lezen zijn het dus zeker geen stevige matten...

Als je gebruik maakt van 3 weg kraan kan je wisselen tussen heater en solar mat. Moet je wel ieder keer handmatig omzetten.

Ander opties is met terugslag kleppen wekken, dan gaat het "automatisch" afhankelijk van wat je aan hebt staan (pomp van heater of pomp van solar mat).

Blower gewoon verlengen, dan kan je de orginele blower gebruiken.
Zelf heb ik inmiddels een losse jacuzzi blower. Deze staat wat verder weg "verpakt" wat het geheel een stuk rustiger maakt :).

PS: Hier heb je misschien iets aan >> https://www.zwembadstore....r-in-en-outlet-slang.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 23:26:

Als het zo warm blijft en het zwembad koelt niet af dan moet ik andere weg gaan zoeken om koeling vandaan te halen.
over je matten pompen zodra de zon onder is :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:35

Crazy-

Best life ever

Wat doen jullie tja het zwembadseizoen en alle buizen, solarmatten & tyleen-bakken?

Leeg laten lopen en laten liggen? Of alle bakken netjes het dak af, spoelen en opruimen in de schuur/garage?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik laat mijn zonnematten het hele jaar liggen, wel met op en buizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Jazsie schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:51:
[...]
PV panelen helpt uiteraard, zeker als je overschot hebt. Maar onder de streep kom je op het zelfde uit.
Immers nu we nog salderen krijg je net zo veel terug als dat je verbruikt.

Spa met orginele heater kost eenmaal geld, veel mensen hebben alleen geen idee hoe hoog het stroom vebruik is.

Mijn ervaring met opbergen en weer opzetten is niet zo positief, hoeveelste jaar gaat die van jou nu in?
Door het "vouwen" komenen er scheuren in...

38gr water met 10gr buiten is overigens wel erg lekker ;) :)
Ik heb 1400kWh overschot op jaarbasis, me dunkt dat ik daar gedurende mei t/m september een jacuzzi mee kan verwarmen. En dmv een Ferraris meter weet ik in 1 ogenblik wanneer de teruglevering een feit is of niet. Ik heb de mspa nu twee weken in gebruik dus ik ga het verbruik bijhouden. Ik weet goed wat ik normaal verbruik voor de komst van de jacuzzi, dus evt meerverbruik is dan makkelijk te ontdekken.

Ik had hiervoor een Bestway opzetbad en die heb ik ook afgebroken na augustus om op te slaan in de schuur vorig jaar. De liner hield zich prima maar de buizen waren van binnen al aan corrosie onderhevig. Dus ik vraag me af hoe lang dat goed zou gaan: maar dat geldt bij elk type verkoeling: opzetbad of spa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Ik zie dat er een verschil is met langzaam en snel oplossende chloor tabletten.

Ik heb nu een chloordrijver + Interline 180 mini tabs - snel oplossend. Maar die snel oplossende zijn dan meer een quickfix om het water op pijl te krijgen?

Moet ik deze ook bestellen:
https://spacompleet.nl/in...0u2gGcEAQYASABEgIzZPD_BwE

EDIT: ik raak in de war met die indicaties. Op de Intex site staat voor die minitabs:
Intex Metal Frame Pool 300 x 200 (3.834 liter) - 5 tabletten per2 dagen
Gisteren zag ik dat de chloordrijver al na een paar uur leeg was. Moet ik elke dag met strips dan testen om te kijken wat optimaal werkt? Ik ga sowieso zo even testen als de buien overgedreven zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door ByteMe_ op 27-06-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-06 16:14

stuffer

Ondertietel

Wat doen jullie met de zandfilterpomp, nu heb ik deze:

https://www.poolplaza.nl/...systeem-300a#product-tabs

Laten jullie die buiten staan ook als het regent?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

stuffer schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:11:

Staat hier onder afdakje.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online

Meter naast de zwembad. Met regen of als er gezwommen wordt een flinke hoes erover. Sowieso staat ie dan altijd uit. Een afdakje was beter geweest, maarja, hier geen plek helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

ByteMe_ schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:12:
[...]

Meter naast de zwembad. Met regen of als er gezwommen wordt een flinke hoes erover. Sowieso staat ie dan altijd uit. Een afdakje was beter geweest, maarja, hier geen plek helaas.
Kunt toch een mini afdakje timmeren?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
JB schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:58:
[...]

Kunt toch een mini afdakje timmeren?
WAF.... Die vindt het ding zelf al te groot (die begon zelf over dat we een zwaardere pomp moesten, maar goed). Ik heb wel osb platen om een behuizing te maken (iemand hier in dit topic heeft dat ook).

Net gemeten, water ziet er goed uit, maar chloor 0, pH correct. Ik heb maar weer 5 tabletten in de drijver gedaan, nu met 1 gaatje open ipv 5. Geen idee of dat gaat helpen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Kingsolo
Zo de EPDM matten liggen er inmiddels ook op. Ter info, lering en vermaeck een paar foto;s.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KbAhs7x.jpg?1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Sh4DpiF.jpg?1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kwgccb9.jpg
De PVC buizen ook meteen maar mat zwart gespoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Kingsolo schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:18:
Zo de EPDM matten liggen er inmiddels ook op. Ter info, lering en vermaeck een paar foto;s.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De PVC buizen ook meteen maar mat zwart gespoten.
netjes gedaan

hoeveel x hoeveel en welke maat zfp staat er ?

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 27-06-2020 22:10 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
vso schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:49:
[...]

netjes gedaan

hoeveel x hoeveel en welke maat zfp staat er ?
3 x 2,66 epdm. 7m3 zfp. Op advies van Marcel, meteen bij abczwembad.nl erbij besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Kingsolo schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:21:
[...]

3 x 2,66 epdm. 7m3 zfp. Op advies van Marcel, meteen bij abczwembad.nl erbij besteld.
ik ga tzt ook nog een bestelling plaatsen .... maar ik denk dat ik de mat op het dak vooruit schuif naar het nieuwe seizoen . eerst het dak repareren van de huidige PVC mat .. en nog even nadenken hoe ik dit volgende jaar ga monteren ..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/89vaneX.png vond ik iets belangrijker :) en bad warmt nu goed op ..

Moet nog kijken of ik de PVC mat een goed tehuis kan geven ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016

Even vlokmiddel bestellen.

Pomp uit -> vlokmiddel toevoegen -> 30 min wachten -> pomp aan (heel de nacht) -> ochtend = mooi helder water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
iPhoneSE schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:28:
[...]

Pomp uit -> vlokmiddel toevoegen -> 30 min wachten -> pomp aan (heel de nacht) -> ochtend = mooi helder water
Niet met die ingebouwde filter van die Intex Spa, die cartridges zijn imo waardeloos.
Ik heb de S1 filter vervangen voor filterbollen. Dat gaat al wel iets beter maar nog steeds niet perfect. Vlokmiddel zorgt voor bezinksel op de bodem omdat de ingebouwde filter niet voldoende opneemt, dat bezinksel op stofzuigen is mij ook nog niet fatsoenlijk gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
iPhoneSE schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:28:
[...]

Pomp uit -> vlokmiddel toevoegen -> 30 min wachten -> pomp aan (heel de nacht) -> ochtend = mooi helder water.
Ik meen op mijn vlokmiddel gelezen te hebben dat je de pomp langer uit moet laten (nachtje o.i.d.), dan de bodem stofzuigen en dan pas de pomp weer aan. Fles staat in de schuur, dus ik ga nu niet kijken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Koffie het zwembad afkoelen door snachts over je matten te pompen .. hmmm ik vraag me af hoe veel "nut" dat heeft met warme nachten ..
BounceMeister schreef op zondag 28 juni 2020 @ 01:54:
[...]

Ik meen op mijn vlokmiddel gelezen te hebben dat je de pomp langer uit moet laten (nachtje o.i.d.), dan de bodem stofzuigen en dan pas de pomp weer aan. Fles staat in de schuur, dus ik ga nu niet kijken. ;)
pomp uitzetten voordat je het toedient ..

In de skimmer mikken (staat op de verpakking) dus het lijkt me niet handig "filter" stand te gebruiken op de ZFP of je CRP aan te zetten ..

Aangezien het gemixt moet worden met je water .. lijkt het me handig dat je het maximaal verdeelt over je zwembad dus ZFP in circulatie stand

Of in je spa/zwembad ff met een schepnet het water door roeren.. en inderdaad ff 12/24 uur wachten .. bodem stofzuigen en eventueel herhalen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-06 16:14

stuffer

Ondertietel

ByteMe_ schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:12:
[...]

Vind hem er wel robuust uitzien maar vraag me af of constant nat worden (regen of zwembad water) wel zo goed is voor de pomp.

Ik heb er nu ook even een zeiltje overheen liggen en er komt wellicht nog een afdakje.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
vso schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:51:
@Koffie het zwembad afkoelen door snachts over je matten te pompen .. hmmm ik vraag me af hoe veel "nut" dat heeft met warme nachten ..

[...]

pomp uitzetten voordat je het toedient ..

In de skimmer mikken (staat op de verpakking) dus het lijkt me niet handig "filter" stand te gebruiken op de ZFP of je CRP aan te zetten ..

Aangezien het gemixt moet worden met je water .. lijkt het me handig dat je het maximaal verdeelt over je zwembad dus ZFP in circulatie stand

Of in je spa/zwembad ff met een schepnet het water door roeren.. en inderdaad ff 12/24 uur wachten .. bodem stofzuigen en eventueel herhalen ..
Ik had gekeken bij de handelingen voor een cartouchefilter. Dan is het pomp uit, middel toevoegen aan zwembad, laten bezinken, stofzuigen, pomp aan.
Dat staat op de vlokfix vloeibaar van Summer Fun.

Bij een zandfilter inderdaad de pomp aan laten en vlokker in de skimmer gieten.

Bij een cartouchefilter kan je overigens ook gewoon de pomp aanzetten na bezinken, alleen is je filter daarna helemaal groen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Veel.
Laatst was ik op 1 van hete dagen vergeten de pomp uit te zetten en toen was ik al aan het afkoelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFlldONM9OxE0LtHyqzCVbPTBmw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cb6c761UrVIJgYXdC4eBVXA1.jpg?f=fotoalbum_medium

Grrrr. Zwembad water oogt mooi schoon, lichte chloorlucht wanneer ik het zeil op til, maar toch geen goede chloorwaarde. Ph kleur zit wat tussen oranje en roze in, zelfde als andere dagen, rond die 7.8 dus. Ik heb vrijdag 5 snel oplossende tabletten van 2.7g gedaan, gisteren weer 5, nu probeer ik maar 7. Dat moet toch hetzelfde effect geven als die chloorshock?

Ik ga ook maar de langzaam oplossende variant bestellen, voorlopig wordt er niet gezwommen, aldus buienradar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Cujo74 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:35:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk de verkeerde toko te pakken.
Heb afgelopen woensdag zelf besteld om aan de slag te gaan met tyleenslang en bijbehorende rambam van kranen en koppelstukken en alles is gisteren afgeleverd.
Waar heb jij besteld? Levertijd hier momenteel 20 Augustus ;( |:(

Filteren, filteren en nog een filteren.
Ik maakte 1x per week de patronen filter schoon. en bij dagelijks gebruik zelfs om de dag.

Stofzuiger is naar mijn mening een must.

Zou geen vlokmiddel gebruiken, dat werkt niet lekker met de standaard patronen filter.

Water pH/chloor op pijl houden is een must.
Crazy- schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:11:
Wat doen jullie tja het zwembadseizoen en alle buizen, solarmatten & tyleen-bakken?

Leeg laten lopen en laten liggen? Of alle bakken netjes het dak af, spoelen en opruimen in de schuur/garage?
Laat alles staan, maar heb geen solar mat :).
Joosie200 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:30:
[...]
Ik heb 1400kWh overschot op jaarbasis, me dunkt dat ik daar gedurende mei t/m september een jacuzzi mee kan verwarmen. En dmv een Ferraris meter weet ik in 1 ogenblik wanneer de teruglevering een feit is of niet. Ik heb de mspa nu twee weken in gebruik dus ik ga het verbruik bijhouden. Ik weet goed wat ik normaal verbruik voor de komst van de jacuzzi, dus evt meerverbruik is dan makkelijk te ontdekken.

Ik had hiervoor een Bestway opzetbad en die heb ik ook afgebroken na augustus om op te slaan in de schuur vorig jaar. De liner hield zich prima maar de buizen waren van binnen al aan corrosie onderhevig. Dus ik vraag me af hoe lang dat goed zou gaan: maar dat geldt bij elk type verkoeling: opzetbad of spa.
Met die "overschot" red je het wel mee, zeker als je het gebruik bij enkel warm weer. Dan valt het wel mee.
ByteMe_ schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:40:
Ik zie dat er een verschil is met langzaam en snel oplossende chloor tabletten.

Ik heb nu een chloordrijver + Interline 180 mini tabs - snel oplossend. Maar die snel oplossende zijn dan meer een quickfix om het water op pijl te krijgen?

Moet ik deze ook bestellen:
https://spacompleet.nl/in...0u2gGcEAQYASABEgIzZPD_BwE

EDIT: ik raak in de war met die indicaties. Op de Intex site staat voor die minitabs:

[...]
Gisteren zag ik dat de chloordrijver al na een paar uur leeg was. Moet ik elke dag met strips dan testen om te kijken wat optimaal werkt? Ik ga sowieso zo even testen als de buien overgedreven zijn.
Quick tabs ofwel snel oplossende tabletten is enkel om effe je chloor op pijl te brengen.
met je quick tabs is je chloordrijver niet na een paar uur leeg, eerder na 5-10 minuten ;).

Daarom altijd er naast inderdaad die grote trage chloortabletten. 2-3 stuks in de drijver en je kan vooruit.

In het begin zal je vaker testen, zodra je weet dat pH/chloor goed blijft met je "opstelling" dan zal je vanzelf minder gaan testen.

Kan gewoon buiten staan. Zelf ook alles in een "huisje". Keter tuin huisje in dit geval met alle andere zwembad zooi...
Veel zoals @Koffie zegt. Probeer het maar uit :)
ByteMe_ schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:50:
[Afbeelding]

Grrrr. Zwembad water oogt mooi schoon, lichte chloorlucht wanneer ik het zeil op til, maar toch geen goede chloorwaarde. Ph kleur zit wat tussen oranje en roze in, zelfde als andere dagen, rond die 7.8 dus. Ik heb vrijdag 5 snel oplossende tabletten van 2.7g gedaan, gisteren weer 5, nu probeer ik maar 7. Dat moet toch hetzelfde effect geven als die chloorshock?

Ik ga ook maar de langzaam oplossende variant bestellen, voorlopig wordt er niet gezwommen, aldus buienradar.
Veels te weinig chloor... pH ziet er goed uit.

Je weet dat chloor niet ruikbaar is? Dus dat wilt niks zeggen. Wat je ruikt zijn andere zaken die reageren met chloor (waaronder vooral urnine).

Altijd traag chloor tabletten gebruiken om je chloor op pijl te houden. Quick tabs is enkel om het snel op pijl te brengen... zoals je zegt soort van chloorshock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
^ chloor ruik je dus niet?

Ok, weer wat geleerd, ben geen chemisch expert... Maar aan de andere kant, dan reageert er nog steeds genoeg, dus zou er zeker chloor in moeten zitten.

Maar dan snap ik niet waarom ze bij Intex aangeven '5 mini tabs om de dag'. Als leek dacht ik dat ik nu alles al had wat ik nodig moest hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

ByteMe_ schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:06:
Maar dan snap ik niet waarom ze bij Intex aangeven '5 mini tabs om de dag'. Als leek dacht ik dat ik nu alles al had wat ik nodig moest hebben.
Omdat het net zo'n zinvolle opmerking is als een fabrikant die verteld hoeveel uur aan muziek er op de interne opslag passen (zonder te benoemen of het FLAC of MP3 is) ;)

Meten = weten

Chloor doseer je door het uit re rekenen, niet door 'x per dag aan blokjes'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:44:
[...]

Veel.
Laatst was ik op 1 van hete dagen vergeten de pomp uit te zetten en toen was ik al aan het afkoelen
ik moet echt thermometers er tussen hebben merk ik .. goed nieuwe opzet nieuwe kansen
pakjes zijn in luik blijven steken :( wellicht gestolen
ByteMe_ schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:06:
^ chloor ruik je dus niet?

Ok, weer wat geleerd, ben geen chemisch expert... Maar aan de andere kant, dan reageert er nog steeds genoeg, dus zou er zeker chloor in moeten zitten.

Het is een basis .. uit ervaring leer je

Chloor ruik je wel degelijk en bij hoge concentratie is het schadelijk!

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 28-06-2020 12:55 ]

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 43 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.