Iemand nog een tip om het chloorniveau te verlagen?
Dat is wat ik ook ga doen morgen. Ik kan via trapje wel bij de collector, dus eens voelen of ie ergens heet wordt/blijft. Mbt cijfers, ik heb verder niets in/aan het bad zitten behalve een waterthermometer in het bad die ik draadloos kan uitlezen..vso schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:33:
[...]
tja het zou helpen als je wat cijfers erbij geeft .. reken het verlies van 10m even niet mee ..
bv in is 18 graden uit is 30 .. dan kan de flow omhoog .. (duidelijk merkbaar verschil met je "hand" thermometer)
dit is deel A ..
"helemaal los ervan" als je buis die in de zon ligt (voordat je er folie/plexiglas oid overheen doet) .. merkbaar afkoelt overal .. (pomp 30 min uit op het heetst v.d dag) .. en dan weer pompen .. en dan voelen.met 10 min tussen pozen .. zit je ook wel redelijk snor .. blijft de slang ergens heet .. dan is dat een aanwijzing om aan je setup te wijzigen ..
ik kan dit visueel doen omdat mijn mat op het schuurdak opbolt en als de mat koud is vlak tegen het dak ligt .. bij hete dagen zoals vandaag heb ik 3meter wat vlak ligt van de 12m .. de rest bolt op..
en als ik de ZFP in circulatie stand zet dan haal ik de 4 a 5 meter .. (eerder 4) ..
PS in mijn geval vloeit er ook minder water door de mat .. 80% of 74% gaat direct terug zonder verwarming te zien ..
Mijn boefje is liev!
Luchten (kleed er af), beweging in het water (pomp aan, flink doorheen lopen). Verdampt je chloor wel vrij snel mee.Sbakker1982 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:51:
Iemand nog een tip om het chloorniveau te verlagen?
Zulke hoge waardes dat dit nodig is?
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Testertje was voor het eerst paars 😁The Executer schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:08:
[...]
Luchten (kleed er af), beweging in het water (pomp aan, flink doorheen lopen). Verdampt je chloor wel vrij snel mee.
Zulke hoge waardes dat dit nodig is?
Gents,
Heb eindelijk alles aangesloten vandaag (2m2 epdm en 6m3 zfp). Wat blijkt, die intex Krystal Clear 6m3 gaat niet direct pompen als je er stroom op zet.
YouTube: Intex Krystal Clear 6m3 with zigbee power switch
Als ie draait (FP) en je dan de stroom eraf en op zet (in mijn geval met een osram zigbee switch met daaraan de 10ma RCD), start ie met display op "." en moet je eerst power knop induwen op de pomp zelf voordat ie begint.
Iemand een oplossing? Nu kan ik alsnog niet via home assistant de pomp schakelen op basis van watertemp
Heb eindelijk alles aangesloten vandaag (2m2 epdm en 6m3 zfp). Wat blijkt, die intex Krystal Clear 6m3 gaat niet direct pompen als je er stroom op zet.
Als ie draait (FP) en je dan de stroom eraf en op zet (in mijn geval met een osram zigbee switch met daaraan de 10ma RCD), start ie met display op "." en moet je eerst power knop induwen op de pomp zelf voordat ie begint.
Iemand een oplossing? Nu kan ik alsnog niet via home assistant de pomp schakelen op basis van watertemp
je voelt over het algemeen het verschil tussen in/uit .. maar voor ons is het lastig zonder cijfers hoe groot het verschil is .. dus als je zegt 4 a 5 graden of 10 graden .. of 20 graden .. geef er maar een draai aanJB schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:51:
[...]
Dat is wat ik ook ga doen morgen. Ik kan via trapje wel bij de collector, dus eens voelen of ie ergens heet wordt/blijft. Mbt cijfers, ik heb verder niets in/aan het bad zitten behalve een waterthermometer in het bad die ik draadloos kan uitlezen..
ps 40/50 graden word het water "te heet om vast te houden .." 30 is handwarm .. 25 is lauw .. 20 en lager is "koud" .. 15 a 10 graden is "te koud' .. ligt er natuurlijk aan of het stromend water is enzo maar dat ter zijde ..
En bij twijfel eerst met de rug van je hand ipv een vinger / handpalm (wat gevoelig is verbrand sneller = pijnlijker) .. iets wat je leert bij EHBO/Brandweer opleiding(en) ..
nu zal dat relatief loslopen met ons zwembad speelgoed (de kans op verbranden) maar goed ..
Tja vanalles
Is bekend, moet je even zoeken in dit topic... Hint: RCD.infernix schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:18:
Gents,
Contra-stekker na RCD maken
Sorry, ik zit fout. Is volgens mij geen oplossing voor.
[ Voor 4% gewijzigd door The Executer op 24-06-2020 23:43 ]
denk niet dat het de RCD is in dit gevalThe Executer schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:25:
[...]
Is bekend, moet je even zoeken in dit topic... Hint: RCD.
Contra-stekker na RCD maken
Tja vanalles
Ik zit ff fout inderdaad

@infernix : volgens mij is hier geen oplossing voor... Nou ja zelf een systeem aan de printplaat knopen misschien, maar afgezien daarvan...
@infernix hoe heb je de pomp aangesloten .. kabel gaat zonder vertakkingen direct zigbee powerswitch in of zit er een aardlek ding (rcd ?) tussen ..
als ik het goed lees pomp --> zigbee --> 10ma RCD --> "stroomnet"
andere optie is de pomp tijd instellen en continue aan laten
jij hebt een v2 sfc######-2 als serie nummer . ik heb de oudere met een schakelaar aan/timer ..
hmmm ..
als ik deze "video' begrijp voeren ze een mod uit met de controller board .. (keyboard) deze omzeilen ze 1:1 oid ..
YouTube: YouTube (ander model) maar wellicht een idee
als ik het goed lees pomp --> zigbee --> 10ma RCD --> "stroomnet"
andere optie is de pomp tijd instellen en continue aan laten
jij hebt een v2 sfc######-2 als serie nummer . ik heb de oudere met een schakelaar aan/timer ..
hmmm ..
als ik deze "video' begrijp voeren ze een mod uit met de controller board .. (keyboard) deze omzeilen ze 1:1 oid ..
YouTube: YouTube (ander model) maar wellicht een idee
[ Voor 70% gewijzigd door vso op 25-06-2020 00:05 ]
Tja vanalles
Yep lijkt nog niet gedaan te zijn. Hier een thread op TFP https://www.troublefreepo...lter-timer-bypass.200918/vso schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:47:
@infernix
Misschien met een Switchbot dan maar. Ofwel gewoon een vinger emuleren.
Nog maar is ff goed over nadenken.
We gaan het zien, ben ook benieuwd in de praktijkvso schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:23:
[...]
ik ben benieuwd .. ik ben er nogal huiverig voor dus ..
lol, ik bouw veel zelf maar dat koop ik wel gewoon kant en klaar. In dat geval kost het mij meer moeite/tijd dan kopenvso schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:23:
[...]
ik ben erg
ik bouw de doseerpomp zelf ..
relatief simpel te doen.
Hehe, zolang het water maar "helder" is toch?vso schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:23:
[...]
Zal ik eerlijk zijn ik weet niet eens wat mijn water waardes zijn .. en als ik zoiets wel beweer zeg sla me dan om de oren met een pool noodle oidsinds dat me nieuwe vervangend bad er staat ..
ik moet wel meten wel om te controleren of het niet te "hoog' of "te laag" word ..
Oke, voor mij is het niet overkill maar snap dat andere mensen er geen nut van in zien.vso schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:23:
[...]
hahahaha .. waarom is meten overkillnah dan leg je me woorden in de mond .. als het aan mijn wensen ligt meet ik alles wat los en vast zit in & rond huis .. en loggen en correleren ..
Enige wat ik me afvraag is heeft het nut (lees kosten vs baten) .. wil daarmee niet zeggen dat ik afkeur ..
Zo te lezen ben ik wat dat betreft als jij, ik meet/log graag veel en presenteer dat graag in een mooie dashboard..
Ik denk zelf dat het zeker nut zal hebben (kosten vs baten) want:
- 1 liter chloor kost ~3,50 vs 1kg chloor tabletten a ~15,-- (volgens mij is vloeibaar chloor ook veel meer geconcentreerd).
- Geen omkijken meer naar heb (ja ik krijg push notificatie wanneer cloor/ph- fles bijna leeg is).
- Mijn Spa veel langer opstaat dan een opzetzwembad en dus meer profijt er van zal hebben.
- Door het warmer water en kleiner bad is heeft het water meer onderhoud/zorg nodig, ook geen omkijken meer naar.
- Meest belangrijke voor mij; ik kan de waardes loggen en intergreren.
Het kost wat, het is maar wat je wilt. Ken mensen die een compleet doseersysteem hebben voor een opzet zwembad. Je kan het zelf zo gek maken als je wilt
2 opties:infernix schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 00:41:
[...]
Yep lijkt nog niet gedaan te zijn. Hier een thread op TFP https://www.troublefreepo...lter-timer-bypass.200918/
- Je omzeilt de complete aansturing en sluit gewoon direct door naar de motor >> stroom aan = pomp aan.
- Zoals je zelf aangaf je plaatst een "relais" op de start knop. Ofwel je emuleert een vinger.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
ik denk het veel simpeler kan .. de motor heeft wellicht 2 of 3 draadjes .. aarde, fase en nulinfernix schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 00:41:
[...]
Yep lijkt nog niet gedaan te zijn. Hier een thread op TFP https://www.troublefreepo...lter-timer-bypass.200918/
fase of nul zit verbonden aan een relay (wat niks anders is dan een automagische schakelaar) .. "zwart blok" ofzo .. als je die vind wat niet te lastig moet zijn .. heb je 2 keuzes of je verbind de draden door .(fase of nul) de andere 2 draadjes zijn de aansturing v.d relay .. staat er stroom op .. "aan" stroom weg = uit (of andersom)
kortom je kan met 5v een lamp van 230v aan/uit zetten ...
mocht je het begrijpen .. en weten wat ik net omschreven heb .. denk dat het voor iemand is die het niet begrijpt
omdat er "logica" in de behuizing zit kan je er gif op in nemen dat er 3,3 of 5v naast de voeding voor de pomp aanwezig is .. (pomp zal wellicht niet 230v zijn oid ..) maar een 10,- multimeter en continiueiteit doormeten terwijl dat ding stroomloos is .. zal het probleem niet wezen ..
als je het aandurft kan je met een multimeter in 200v stand oid indentificeren welke connectie punten je moet hebben om intern een esp oid te vrotten ..
in het simpelste geval heb ik je net uitgelegd hoe ze het filmpje in de vorige post "gedaan" hebben .. en hebben
ps de reden dat ze het draadje "los" laten is puur dat de bediening aan de bovenkant niet meer werkt .. vermoed ik ..
ps een relay heeft 5 of 6 pins .. NC (normaly closed) Pin A+B (wanneer stroom erop gaat = aan) en NO (normaly Open) .. B + C (wanneer stroom erop gaat = uit) moment dat een "low" voltage gestuurd word veranderd de schakeling van stand (wat aan was .. is nu uit of visa versa) dat zijn de andere 2 of 3 pins (vcc,gnd en ..- oid ? dunno ..
mocht je plaatjes willen delen van je mod .. graag .. een instructie is ook goed
Tja vanalles
heerlijk nog met vrouw lief in het zwembad gedobbert .. f*ck wat is dat lekker geen gillende kinderen geen hete zon op je .. bad is nu nog 29 graden oid ..
ps na 2 dagen op circulatie stand begon het water "melk" achtig te worden, 1 a 2 uurtjes (niet echt tijd gemeten) .. terug naar filter stand en het water was weer kraak helder
had eigenlijk moeten meten . / wellicht ph - erin moeten mikken morgen ochtend maar ff doen ..
supermarkt -->huishoud chloor is 3% (chloor) .. dikke bleek(chloor) 5%
zwembad tabletten 15%
zwembad vloeibaar 20%
vergeet zout niet
Even over dat "overkill" jij hebt toch ook een overschot aan pomp capaciteit .. ?
of is dat alleen voor spa gebruik ..
Puur op chemicalien (zout erbuiten gelaten)
tja wat is goedkoper ..
ik denk tablets .. zou je diy doen dan nog steeds tabletjes .. ..
Als fluctueringen wegblijven bij metingen (en je een stabiele grafiek krijgt) let op ik heb hier over +2 - 2 tussen 2 metingen met bv 15 of 30 sec tussenpoze in stromend water .. en dus een verschil van 4 ..
Ik verwacht dat snachts mijn thermometer een dalende lijn laat zien .. zonder een piek .. zelfde geld voor andere metingen .. en dus moet een fluctiatie verklaar baar zijn..
Maar als de meter bij een daling opeens een stijging laat zien en paar dalingen en opeens een steiging en ik kan dat niet verklaren wordt ik niet happy.
je komt eigenlijk beetje naar de WP discussie .. ik zie het nut er niet van .. (unieke casus uitgezonderd)
maar het bouwen (omdat het kan) tja ik zou zeggen doen !! .. al zou het voor je opblaas zwembad met 2 emmers water inhoud zijn .. (of die 1kuub zwembad) .. gaan met die banaan.
Mensen snappen zoveel niet .. en/of zien het nut er niet van .. soms doe je het gewoon omdat het kan .
PC waterkoelen of je pc in olie donderen was vroeger ook te "bizar" om te bedenken .. nu knipperen we niet eens met onze ogen ..
tja zet vooral door met je idee
even wat anders hoe doe je dat nu met je spa + zwembad .. schakel je geheel over ? of mix je het water van die 2 ?
ik zou eens nadenken over een 2 traps raket .,. warm water (via solar meuk) --> spa en dan bij + 38 graden een eigen warmte wissel opzet tussen zwembad en spa .. ofzo ...
en apart 2x een 3 weg klep tussen de ZFP + spa en zwembad .. waarbij je wisselend 1 van de 2 filtert ..
ik had het met de vrouw het er vandaag over .. een bubbel/spa ding zit ze wel zitten .. alleen ik wil een soort overflow / gecombineerd water tussen die 2 doen .. waarbij de spa lekker warm is zonder het hele zwembad te verwarmen .. maar dat we maar 1 pomp nodig hebben .. ik heb het wel over een nieuwe IG zwembad/spa ding .. ) gecombineerd met overschot warmte vanuit huis erin gepompt
ps na 2 dagen op circulatie stand begon het water "melk" achtig te worden, 1 a 2 uurtjes (niet echt tijd gemeten) .. terug naar filter stand en het water was weer kraak helder
had eigenlijk moeten meten . / wellicht ph - erin moeten mikken morgen ochtend maar ff doen ..
als we het over "actief" chloor hebben is het zoJazsie schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 01:05:
[...]
We gaan het zien, ben ook benieuwd in de praktijk
[...]
lol, ik bouw veel zelf maar dat koop ik wel gewoon kant en klaar. In dat geval kost het mij meer moeite/tijd dan kopen.
[...]
Hehe, zolang het water maar "helder" is toch?
[...]
Oke, voor mij is het niet overkill maar snap dat andere mensen er geen nut van in zien.
Zo te lezen ben ik wat dat betreft als jij, ik meet/log graag veel en presenteer dat graag in een mooie dashboard..
Ik denk zelf dat het zeker nut zal hebben (kosten vs baten) want:
- 1 liter chloor kost ~3,50 vs 1kg chloor tabletten a ~15,-- (volgens mij is vloeibaar chloor ook veel meer geconcentreerd).
- Geen omkijken meer naar heb (ja ik krijg push notificatie wanneer cloor/ph- fles bijna leeg is).
- Mijn Spa veel langer opstaat dan een opzetzwembad en dus meer profijt er van zal hebben.
- Door het warmer water en kleiner bad is heeft het water meer onderhoud/zorg nodig, ook geen omkijken meer naar.
- Meest belangrijke voor mij; ik kan de waardes loggen en intergreren.
Het kost wat, het is maar wat je wilt. Ken mensen die een compleet doseersysteem hebben voor een opzet zwembad. Je kan het zelf zo gek maken als je wilt
zwembad tabletten 15%
zwembad vloeibaar 20%
vergeet zout niet
Even over dat "overkill" jij hebt toch ook een overschot aan pomp capaciteit .. ?
tja wat is goedkoper ..
Als fluctueringen wegblijven bij metingen (en je een stabiele grafiek krijgt) let op ik heb hier over +2 - 2 tussen 2 metingen met bv 15 of 30 sec tussenpoze in stromend water .. en dus een verschil van 4 ..
Ik verwacht dat snachts mijn thermometer een dalende lijn laat zien .. zonder een piek .. zelfde geld voor andere metingen .. en dus moet een fluctiatie verklaar baar zijn..
Maar als de meter bij een daling opeens een stijging laat zien en paar dalingen en opeens een steiging en ik kan dat niet verklaren wordt ik niet happy.
je komt eigenlijk beetje naar de WP discussie .. ik zie het nut er niet van .. (unieke casus uitgezonderd)
maar het bouwen (omdat het kan) tja ik zou zeggen doen !! .. al zou het voor je opblaas zwembad met 2 emmers water inhoud zijn .. (of die 1kuub zwembad) .. gaan met die banaan.
Mensen snappen zoveel niet .. en/of zien het nut er niet van .. soms doe je het gewoon omdat het kan .
PC waterkoelen of je pc in olie donderen was vroeger ook te "bizar" om te bedenken .. nu knipperen we niet eens met onze ogen ..
even wat anders hoe doe je dat nu met je spa + zwembad .. schakel je geheel over ? of mix je het water van die 2 ?
ik zou eens nadenken over een 2 traps raket .,. warm water (via solar meuk) --> spa en dan bij + 38 graden een eigen warmte wissel opzet tussen zwembad en spa .. ofzo ...
en apart 2x een 3 weg klep tussen de ZFP + spa en zwembad .. waarbij je wisselend 1 van de 2 filtert ..
ik had het met de vrouw het er vandaag over .. een bubbel/spa ding zit ze wel zitten .. alleen ik wil een soort overflow / gecombineerd water tussen die 2 doen .. waarbij de spa lekker warm is zonder het hele zwembad te verwarmen .. maar dat we maar 1 pomp nodig hebben .. ik heb het wel over een nieuwe IG zwembad/spa ding .. ) gecombineerd met overschot warmte vanuit huis erin gepompt
Tja vanalles
Ik weet niet zeker of het nu in dit topic thuishoort maar here we go.
Omdat onze dochter nog net wat te klein is om in het grote Intex bad te spelen hebben we zo’n opblaasding. Er kan toch wat water in, maar het badje heeft uiteraard geen aansluiten om de intex pomp van het grote bad op aan te sluiten. De pomp zuigt niet hard genoeg om de slang met water te vullen aangezien die over de rand van het bad loopt en dus het water eerst naar boven moet.
Nu wil ik eigenlijk twee dingen met dit badje voor elkaar krijgen:
- verwarmen met matten
- wateraansluiting naar een glijbaan die ik voor haar in het bad laat uitkomen.
Kan dit nu met bijv die intex dompelpomp? Of mist die wat vermogen en kan ik beter kijken voor een goede vijverpomp met zo’n grotere aansluiting ? (Heb ff de maat niet bij de hand)
Omdat onze dochter nog net wat te klein is om in het grote Intex bad te spelen hebben we zo’n opblaasding. Er kan toch wat water in, maar het badje heeft uiteraard geen aansluiten om de intex pomp van het grote bad op aan te sluiten. De pomp zuigt niet hard genoeg om de slang met water te vullen aangezien die over de rand van het bad loopt en dus het water eerst naar boven moet.
- verwarmen met matten
Kan dit nu met bijv die intex dompelpomp? Of mist die wat vermogen en kan ik beter kijken voor een goede vijverpomp met zo’n grotere aansluiting ? (Heb ff de maat niet bij de hand)
Ik zou in ieder geval geen pomp in het zwembad willen die onder stroom staat als die kleine erin zit zoals een dompelpomp. Ook al zijn ze geaard. Gelijk goed doen en een ZFP aanschaffen? Dat zwembad circus komt de komende jaren nog wel terugDe_Bastaard schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 07:07:
- verwarmen met matten
[ Voor 4% gewijzigd door JB op 25-06-2020 08:08 ]
Mijn boefje is liev!
Eerst verder lezeninfernix schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:18:
Gents,
[ Voor 5% gewijzigd door Arjantje72 op 25-06-2020 08:31 ]
Stekker eraf en geaarde stekker monteren. Heb ik ook gedaan op mijn ZFP. Anders niet op te lossen met domotica wil je eea gescheduled aan/uit laten schakelenArjantje72 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:29:
[...]
Hier loop ik ook tegenaan met mijn timer.
De oude pomp ging wel gewoon meteen aan.
Mijn boefje is liev!
Wanneer je de pomp wil gebruiken tijdens het zwemmen, zou ik oppassen met een dompelpomp. De kans is vrij reëel dat er haren in vast komen te zitten, met het kind er nog aan vast bedoel ik. De afstand tussen de aanzuigopening en de rotor is namelijk niet zo groot.De_Bastaard schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 07:07:
- verwarmen met matten
Dan zou ik kijken naar een losse pomp met aanzuigend vermogen, alleen moet je iets op de zuigslang zetten zoals dat roostertje aan de binnenkant van een zwembad met pompaansluiting. Je hebt namelijk een groter oppervlak nodig om niet te veel zuigkracht op één punt te hebben en de slang mag zich niet vacuümzuigen op de zwembadbodem of -rand, of erger nog, op een oog o.i.d.
Ik zag ook zo'n frame-zwembad van 43cm hoog, die hebben wel een pompaansluiting (op de foto rechts). De prijzen zijn op dit moment jammergenoeg bizar hoog.
Niet alleen niet willen. Het is niet toegestaan: Uit NEN 1010. (Zone 0 is het binnenste van het bad. Zone 1 is 2 meter rondom het bad.)JB schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:07:
[...]
Ik zou in ieder geval geen pomp in het zwembad willen die onder stroom staat als die kleine erin zit zoals een dompelpomp. Ook al zijn ze geaard. Gelijk goed doen en een ZFP aanschaffen? Dat zwembad circus komt de komende jaren nog wel terug

Gewoon zorgen dat de slang vol zit. Dan zuigt het water wat weer naar beneden gaat het water omhoog waardoor het effectief niet meer kracht kost. Je moet er dus alleen voor zorgen dat de hele slang vol met water zit.De_Bastaard schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 07:07:
....De pomp zuigt niet hard genoeg om de slang met water te vullen aangezien die over de rand van het bad loopt en dus het water eerst naar boven moet....
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Hallo allemaal,
ik ben aan het kijken voor een Tyleen verwarming, echter wil ik bijvoorbeeld 50m (kan van alles zijn wat goed werkt) meter direct op een bypass aansluiten met bijvoorbeeld deze koppeling https://www.wildkamp.nl/p...2-x-16-mm-10-bar/15006945 ik ga dus geen gebruik maken van lange meters pvc pijp.
Wat is jullie advies in mijn situatie. Het 2,44m2 zwembad (volgend jaar misschien groter 2x4x1) zit nu met 6m3 intex zandfilterpomp en zoutwatersysteem aangesloten op 38mm slangen. Gaat dit werken om het zwembad op te warmen als de slang eerst een meter of 10 moet afleggen voor het op het dak van mijn overkapping ligt...klopt het dat het aan te raden is om het water sneller door te laten lopen ipv langzaam?
Mijn huidige aansluitingen zijn 32mm zwembad op verloopstuk via 38mm slang naar zandfilter, 38mm naar zoutwatersysteem en dan 38mm slang naar zwembad op een verloopstuk naar 32mm.
ik ben op zoek naar tips rond de diameter van van de tyleenslang, red mijn pomp 50 meter en weten jullie een manier om die witte mooie 38mm slangen aan te kunnen sluiten met schroefmoer op pvc?
Ik ben geen natuurkundige of loodgieter dus alle hulp is fijn. THNX.
ik ben aan het kijken voor een Tyleen verwarming, echter wil ik bijvoorbeeld 50m (kan van alles zijn wat goed werkt) meter direct op een bypass aansluiten met bijvoorbeeld deze koppeling https://www.wildkamp.nl/p...2-x-16-mm-10-bar/15006945 ik ga dus geen gebruik maken van lange meters pvc pijp.
Wat is jullie advies in mijn situatie. Het 2,44m2 zwembad (volgend jaar misschien groter 2x4x1) zit nu met 6m3 intex zandfilterpomp en zoutwatersysteem aangesloten op 38mm slangen. Gaat dit werken om het zwembad op te warmen als de slang eerst een meter of 10 moet afleggen voor het op het dak van mijn overkapping ligt...klopt het dat het aan te raden is om het water sneller door te laten lopen ipv langzaam?
Mijn huidige aansluitingen zijn 32mm zwembad op verloopstuk via 38mm slang naar zandfilter, 38mm naar zoutwatersysteem en dan 38mm slang naar zwembad op een verloopstuk naar 32mm.
ik ben op zoek naar tips rond de diameter van van de tyleenslang, red mijn pomp 50 meter en weten jullie een manier om die witte mooie 38mm slangen aan te kunnen sluiten met schroefmoer op pvc?
Sinds deze week ook een metal frame zwembad in de tuin gezet, 3,3m3 dus een bescheiden zwembad.
Nu heb ik wat problemen met het chloorniveau. Er zit gewoon kraanwater in het bad, pH waarde van 7,6 volgens de meting.
In eerste instantie chloorgranulaat toegevoegd goed voor 1mg/l. Verpakking zegt 18gr op 10m3 is goed voor een verhoging van 1mg/l. Dus bij een bad van 3,3m3 zou ik 6gr. granulaat moeten hebben. Zwembad afgedekt, pomp de hele nacht laten draaien en de volgende ochtend gemeten. Ik heb een simpel testsetje met phenol red voor pH en DPD-1 voor het chloor. Zwembadwater in de houder, tabletje erbij en schudden maar.
Mijn verwachting was dus dat de volgende ochtend de meting ongeveer 1mg/l aan zou geven. Maar de chloor meting geeft helemaal niets aan.
Omdat 1mg/l sowieso wel wat aan de lage kant is heb ik de volgende avond nog eens 15gr. chloorgranulaat toegevoegd, goed voor 2,5mg/l chloor. Vanochtend weer gemeten: niets volgens de meting.
Nu begin ik te twijfelen: is m'n testset gewoon niet goed? Of ben ik te zuinig geweest met het chloorgranulaat en moet de eerste shock groter zijn?
Als ik https://www.zwembaden-twente.nl/optimale-zwemwater-kwaliteit bekijk, dan zou ik een eerste shock van 27gr. granulaat moeten toevoegen. Dat zou goed zijn voor 4,5mg/l. Ik zit nu, verspreid over 2 dagen op 21 gram. Maar ik zou toch in ieder geval verwachten dat de test iets laat zien?
Dit is trouwens de testset die ik gebruik:
Nu heb ik wat problemen met het chloorniveau. Er zit gewoon kraanwater in het bad, pH waarde van 7,6 volgens de meting.
In eerste instantie chloorgranulaat toegevoegd goed voor 1mg/l. Verpakking zegt 18gr op 10m3 is goed voor een verhoging van 1mg/l. Dus bij een bad van 3,3m3 zou ik 6gr. granulaat moeten hebben. Zwembad afgedekt, pomp de hele nacht laten draaien en de volgende ochtend gemeten. Ik heb een simpel testsetje met phenol red voor pH en DPD-1 voor het chloor. Zwembadwater in de houder, tabletje erbij en schudden maar.
Mijn verwachting was dus dat de volgende ochtend de meting ongeveer 1mg/l aan zou geven. Maar de chloor meting geeft helemaal niets aan.
Omdat 1mg/l sowieso wel wat aan de lage kant is heb ik de volgende avond nog eens 15gr. chloorgranulaat toegevoegd, goed voor 2,5mg/l chloor. Vanochtend weer gemeten: niets volgens de meting.
Nu begin ik te twijfelen: is m'n testset gewoon niet goed? Of ben ik te zuinig geweest met het chloorgranulaat en moet de eerste shock groter zijn?
Als ik https://www.zwembaden-twente.nl/optimale-zwemwater-kwaliteit bekijk, dan zou ik een eerste shock van 27gr. granulaat moeten toevoegen. Dat zou goed zijn voor 4,5mg/l. Ik zit nu, verspreid over 2 dagen op 21 gram. Maar ik zou toch in ieder geval verwachten dat de test iets laat zien?

[ Voor 4% gewijzigd door RvL op 25-06-2020 09:38 ]
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Gewoon, om te kijken wat het doet heb ik gisteren het zwembad niet met de afdekking gesloten.
Hele avond en nacht dus open gelegen.
Gisteren om 17:00 gestopt met pompen, het water was 30,6 graden
Vanochtend om 09:00 gestart met pompen, het water was 27,5 graden
Een verschil van dik 3 graden
Ter vergelijk: dinsdag gestopt om 18:00 met 30,2 graden en woensdagochtend gestart 09:00 met 28,7 graden. Een verschil van 1,5 graden.
Als ik even heel vlug wat openbare info van weerstation Lelystad erbij pak:
Conclusie : afdekken in de nacht help wel degelijk
Ter vergelijk: dinsdag gestopt om 18:00 met 30,2 graden en woensdagochtend gestart 09:00 met 28,7 graden. Een verschil van 1,5 graden.
Dan kun je aannamen dat afgelopen nacht en de nacht van dinsdag op woensdag even warm/koud zijn geweest.Datum Tmax Tmin Neerslag Max Windstoot Opmerkingen
2020-06-25 23.2 °C 18.8 °C 0,0 mm 30.6 km/u data tot 09:30u
2020-06-24 31.3 °C 17.8 °C 0,0 mm 38.6 km/u
2020-06-23 25.8 °C 14.2 °C 0,0 mm 17.7 km/u
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
zo'n opblaas ding ? link naar het product aubDe_Bastaard schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 07:07:
- verwarmen met matten
je hebt wellicht een losse pomp .. alleen deze moet lager staan dat het water niveau van het bad is (pomp zelf) dus bovenkant pomp = iets lager dan bovenkant water in badje
Tja vanalles
je link doet het niet, en kijk naar de posts & reacties op o.a @Crazy- en @JB afgelopen dagen er is al veel over gesprokenjustmarknl schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:31:
Hallo allemaal,
Tja vanalles
Zout? Neem aan dat je dat bedoelt voor als je een zsw hebt?vso schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 02:02:
[...]
als we het over "actief" chloor hebben is het zo
zwembad tabletten 15%
zwembad vloeibaar 20%
vergeet zout niet
Ik heb inderdaad een overschot aan pompcapaciteit, Alleen voor de Spa.vso schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 02:02:
Even over dat "overkill" jij hebt toch ook een overschot aan pomp capaciteit .. ?of is dat alleen voor spa gebruik ..
Huh,,,,, heb je de prijzen gezien die ik noemde? Dan kan je toch echt conlcuderen dat vloeibaar (zwembad) chloor stukken goedkoper is? En dat is puur op chemicalien...vso schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 02:02:
tja wat is goedkoper ..ik denk tablets .. zou je diy doen dan nog steeds tabletjes .. ..
Neen, dat moet ik ook niet hebben. Daar kan ik ook niet tegen. In de tests tot nu toe is dit niet voorgekomen.vso schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 02:02:
Haha ja beetje WP verhaal lolvso schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 02:02:
Ik mix niks, 2 aparte circuits lijkt mij toch het meest makkelijke/handige...vso schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 02:02:
Dat is niet het probleem, probleem is de ingebouwde timer waardoor je nog steeds op de "start" knop moet drukken voordat pomp aan gaat...JB schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:30:
[...]
Stekker eraf en geaarde stekker monteren. Heb ik ook gedaan op mijn ZFP. Anders niet op te lossen met domotica wil je eea gescheduled aan/uit laten schakelen
Al eens geprobeerd om de leidingen + pomp met water voor te vullen?De_Bastaard schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 07:07:
- verwarmen met matten
Eenmaal gesloten circuit zou dit geen probleem moeten zijn.
Je pomp kan water aanzuigen maar niet lucht
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Erhm .. mijn AG was vannochtend 26-28 (eerder 28 dan 26) graden .. gebeurt niet vaak dat ze weinig afkoelen in de nacht .. dat word vandaag erg kort de pomp aan zetten . meestal heb ik toch een groter verschil in de nacht .. (gisteren avond na dip met de vrouw om 23:00 was het nog 28-30 gradenKoffie schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:37:
Gewoon, om te kijken wat het doet heb ik gisteren het zwembad niet met de afdekking gesloten.
[...]
Dan kun je aannamen dat afgelopen nacht en de nacht van dinsdag op woensdag even warm/koud zijn geweest.
vraag me dus af of je deze conclusie met dit kan trekken .. . (normaal zie ik een groter temp verschil )
denk het wel hoor daar niet van.
je zou inderdaad chloor moeten meten ..ik neem aan dat het zwembad afgedekt is wanneer niet gebruikt ? anders vervliegt wat je toevoegt en dat wil je ook weer nietRvL schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:35:
Sinds deze week ook een metal frame zwembad in de tuin gezet, 3,3m3 dus een bescheiden zwembad.
[Afbeelding]
Tja vanalles
Zie mijn post : Crazy- in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"justmarknl schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:31:
Hallo allemaal,
Artikel lijst:
1x Tyleen 16mm https://pvcvoordeel.nl/ty...-1-8-mm-100-meter-op-rol/
8x PVC50 > PE16 T-stuk https://pvcvoordeel.nl/vd...50-x-pe-16-x-pvc-50-prod/
2x 50mm > 2". draadeind https://pvcvoordeel.nl/vd...d-50-63mm-x-2-pn-16-prod/
2x 50mm PVC T-stuk https://pvcvoordeel.nl/vd...50-x-50mm-900-pn-10-prod/
3x 50mm PVC kogelkraan https://pvcvoordeel.nl/vd...ijm-met-wartel-50mm-prod/
4x PVC drukbuis 50mm https://pvcvoordeel.nl/pv...-7mm-lengte-4m-pn16-prod/
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Die tyleen slang vangt dus veel meer warmte op als een vijverslang van 32 mm begrijp ik? Prijs valt me alleszins mee.Crazy- schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:58:
[...]
Zie mijn post :
Artikel lijst:
1x Tyleen 16mm https://pvcvoordeel.nl/ty...-1-8-mm-100-meter-op-rol/
8x PVC50 > PE16 T-stuk https://pvcvoordeel.nl/vd...50-x-pe-16-x-pvc-50-prod/
2x 50mm > 2". draadeind https://pvcvoordeel.nl/vd...d-50-63mm-x-2-pn-16-prod/
2x 50mm PVC T-stuk https://pvcvoordeel.nl/vd...50-x-50mm-900-pn-10-prod/
3x 50mm PVC kogelkraan https://pvcvoordeel.nl/vd...ijm-met-wartel-50mm-prod/
4x PVC drukbuis 50mm https://pvcvoordeel.nl/pv...-7mm-lengte-4m-pn16-prod/
Mijn boefje is liev!
Dunner waterkanaal; warmt sneller op. Minder massa.JB schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:02:
[...]
Die tyleen slang vangt dus veel meer warmte op als een vijverslang van 32 mm begrijp ik? Prijs valt me alleszins mee.
Parallel om de flow niet te hoog hebben over de tyleen slangen om goed op te warmen
ik split dit naar 4x 12,5m
jup maar omdat je chloor produceert heb ik hem aan het rijtje toegevoegdJazsie schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:41:
Zout? Neem aan dat je dat bedoelt voor als je een zsw hebt?
check, zou ik voor beide gebruikenIk heb inderdaad een overschot aan pompcapaciteit, Alleen voor de Spa.
puur op chemicalien tja .. wellicht .. te "lastig' om door te rekenen voor tablets is het 0,30 cent oid .. (0,06cent per minitab) (180x in een potje van 10,-) voor chloor moet ik dat dan omrekenen hoeveel ik nodig zou hebben voor mijn bad...Huh,,,,, heb je de prijzen gezien die ik noemde? Dan kan je toch echt conlcuderen dat vloeibaar (zwembad) chloor stukken goedkoper is? En dat is puur op chemicalien...
Nadat ik een keer boven een chloording heb gehangen waar de geur zo sterk was dat ik het een week later nog "rook" .. tja zou ik vloeibaar niet handmatig af willen meten ..
Als je het combineert met apparatuur is vloeibaar "duur"
jupHaha ja beetje WP verhaal lol. Ieder zijn ding toch?
Ik mix niks, 2 aparte circuits lijkt mij toch het meest makkelijke/handige...
Tja vanalles
Haha word gek van mezelf, kan eea niet rijmenCrazy- schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:03:
[...]
Dunner waterkanaal; warmt sneller op. Minder massa.
Parallel om de flow niet te hoog hebben over de tyleen slangen om goed op te warmen
ik split dit naar 4x 12,5m

Mijn boefje is liev!
Koud water warmt beter op dan warm water. Je wil dus een hoge flow, zodat het water sneller door de mat stroomt. Er komt dus weliswaar minder warm water je bad in, maar wel meer water.JB schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:11:
[...]
Haha word gek van mezelf, kan eea niet rijmenIk wil meer warmte. Nu heb ik 30m vijverslang, die wordt niet heet op het dakleer bij pomp aan; ik lees dan aan commentaar; das goed want hoe warmer het terug komt zegt niets over rendement/snelheid van opwarmen. Aan de andere kant denk ik, hoe heter het terug komt, hoe beter
Vergelijk het met 1 emmer kokend water in je bad gooien, of 4 emmers van 80 graden...
Ja daarom twijfel ik met nog een collector bouwen of juist een bak met plexiglas over de huidige en die wellicht nog kleiner maken (als ik warmte verschil gelokaliseerd krijg) want is 30 m vijverslang.Schumaster schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:14:
[...]
Koud water warmt beter op dan warm water. Je wil dus een hoge flow, zodat het water sneller door de mat stroomt. Er komt dus weliswaar minder warm water je bad in, maar wel meer water.
Vergelijk het met 1 emmer kokend water in je bad gooien, of 4 emmers van 80 graden...
Mijn boefje is liev!
Kleiner maken? Je wil juist zoveel mogelijk oppervlakte...JB schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:21:
[...]
Ja daarom twijfel ik met nog een collector bouwen of juist een bak met plexiglas over de huidige en die wellicht nog kleiner maken (als ik warmte verschil gelokaliseerd krijg) want is 30 m vijverslang.
Gisteren heerlijk van het zwembad kunnen genieten. In de ochtend was de temperatuur 19 graden, rond 15 uur was het 26 graden en tegen het eind van de middag zaten we tegen de 30 graden aan te hikken. Net weer even gekeken en het water was nog 22 graden. Vandaag zal ik er waarschijnlijk niet veel in zitten, en zal vanmiddag de pomp ook niet aanzetten (vanavond pas) dus ben benieuwd wat de temperatuur aan het einde van de dag is.
Zwembad is inderdaad afgedekt nadat het chloor is toegevoegd. Weliswaar met een standaard blauw zeil bij gebrek aan beter maar niettemin afgedekt.[b]vso schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:56:[/
[...]
je zou inderdaad chloor moeten meten ..ik neem aan dat het zwembad afgedekt is wanneer niet gebruikt ? anders vervliegt wat je toevoegt en dat wil je ook weer niet
Ik heb een test gedaan om m'n watertestset uit te sluiten. De schaal loopt van 0 t/m 3mg/l.
Om tot een chloorgehalte van ongeveer 3mg/l te komen moet ik 0,054gr. oplossen in 10 liter water. Met een precisieweegschaal kan ik vrij precies 1 gr. afwegen, dus 1gr. opgelost in water, goed voor 55mg/l. 4 keer verdunnen geeft 3,43mg/l. Gemeten en inderdaad, paars als in > 3mg/l. Nogmaals verdund waarbij je dus op 1,7mg/l uit komt. En jawel, de meting toont dat netjes aan.
Dus ik verwacht dat de test gewoon betrouwbaar is. Dan blijft de vraag over: waar blijft mijn chloor?
Kan het chloor al opgebruikt zijn? Er is al wel gezwommen in het zwembad dus er zal waarschijnlijk ook wel wat aan bacteriën in zitten.
Nu de dekens nog...
Mooi !. Ik heb de foto gezien van de sensor in het aanboordzadel. Maar hoe heb je die sensor vastgezet?jorgenv schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:58:
[...]
Tip: Als je hier een beetje terugkijkt in het topic heb ik ergens gepost hoe ik het had aangesloten op een rpi, maar heb deze net vervangen door een esp8266.
Deze: https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1 (heb maar gelijk 3 stuks besteld om nog wat mee te spelen)
en deze:
https://www.amazon.de/gp/...tle_o02_s01?ie=UTF8&psc=1
Dus voor €25 kan je dus alles mooi loggen in influxdb.
[Afbeelding]
Mijn zwembad staat nu ook sinds een aantal dagen (3,5m3) en ik heb dit probleem niet. Inderdaad ook gewoon kraanwater 7,6PH dacht ik en savonds een intex zeil erover.RvL schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:42:
[...]
Zwembad is inderdaad afgedekt nadat het chloor is toegevoegd. Weliswaar met een standaard blauw zeil bij gebrek aan beter maar niettemin afgedekt.
Ik heb een test gedaan om m'n watertestset uit te sluiten. De schaal loopt van 0 t/m 3mg/l.
Om tot een chloorgehalte van ongeveer 3mg/l te komen moet ik 0,054gr. oplossen in 10 liter water. Met een precisieweegschaal kan ik vrij precies 1 gr. afwegen, dus 1gr. opgelost in water, goed voor 55mg/l. 4 keer verdunnen geeft 3,43mg/l. Gemeten en inderdaad, paars als in > 3mg/l. Nogmaals verdund waarbij je dus op 1,7mg/l uit komt. En jawel, de meting toont dat netjes aan.
Dus ik verwacht dat de test gewoon betrouwbaar is. Dan blijft de vraag over: waar blijft mijn chloor?
Kan het chloor al opgebruikt zijn? Er is al wel gezwommen in het zwembad dus er zal waarschijnlijk ook wel wat aan bacteriën in zitten.
Ik ben alleen wel gestart met gelijk 4 mini quick tabs
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
Daar kun je nog wel 4 tegenaan gooienhollandnick schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:35:
[...]
Mijn zwembad staat nu ook sinds een aantal dagen (3,5m3) en ik heb dit probleem niet. Inderdaad ook gewoon kraanwater 7,6PH dacht ik en savonds een intex zeil erover.
Ik ben alleen wel gestart met gelijk 4 mini quick tabs
Vanochtend gemeten en zit gewoon op peil? Of wat bedoel je?The Executer schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:47:
[...]
Daar kun je nog wel 4 tegenaan gooien, ik verwacht niet dat je het chloorgehalte zult kunnen meten.
Dat bedoelde ik inderdaadhollandnick schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:50:
[...]
Vanochtend gemeten en zit gewoon op peil? Of wat bedoel je?
het bakje was wel erg paars, wellicht was 30min wachten niet lang genoeg? Heb het water net nog een keer gemeten na het weghalen van het zeil vanochtend en er zat nu idd niet veel meer inThe Executer schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:54:
[...]
Dat bedoelde ik inderdaad. Had hier zelf aan het begin 4 minitabs erin gegooid op 1.6 kuub en kon net 0.6mg/L meten, vandaar.

@hollandnick
Dat is denk ik mijn probleem geweest. Tijdens het vullen/opzetten van het zwembad een aantal keer in en uit het bad gegaan dus dat is de eerste vervuiling al geweest. En waarschijnlijk te weinig chloor.
Daarna voor 1mg/l aan granulaatoplossing er in gedaan, maar dat is waarschijnlijk vrij snel vervlogen/omgezet naar gebonden chloor.
In de drijver 1 tablet long gedaan. Te weinig naar nu blijkt, moeten er 2 zijn voor onderhoud. Dus ik heb er 1 bij gedaan.
Na een flinke zwempartij gisteren nog eens voor 2,5mg/l granulaatoplossing gedaan, maar in eerste instantie niets kunnen meten.
Toen las ik ergens op internet dat je het testwater dieper uit het zwembad moet halen en niet van de oppervlakte: daar met ik nu 0,3mg/l. Nog wel wat aan de lage kant dus, maar we komen er.
Wat is nu wijsheid: nog extra chloor toevoegen d.m.v. chloorgranulaat? En wat is dan het gewenste chloorgehalte? Ik lees op veel plaatsen 1 - 1,5mg/l en op veel plaatsen 2 - 5 mg/l.
Er wordt overigens gefilterd over een glasfilter. Pomp heeft een maximaal debiet van 6m3/u. Na de eerdere shocks heb ik minstens 12 uur gefilterd.
Dat is denk ik mijn probleem geweest. Tijdens het vullen/opzetten van het zwembad een aantal keer in en uit het bad gegaan dus dat is de eerste vervuiling al geweest. En waarschijnlijk te weinig chloor.
Daarna voor 1mg/l aan granulaatoplossing er in gedaan, maar dat is waarschijnlijk vrij snel vervlogen/omgezet naar gebonden chloor.
In de drijver 1 tablet long gedaan. Te weinig naar nu blijkt, moeten er 2 zijn voor onderhoud. Dus ik heb er 1 bij gedaan.
Na een flinke zwempartij gisteren nog eens voor 2,5mg/l granulaatoplossing gedaan, maar in eerste instantie niets kunnen meten.
Toen las ik ergens op internet dat je het testwater dieper uit het zwembad moet halen en niet van de oppervlakte: daar met ik nu 0,3mg/l. Nog wel wat aan de lage kant dus, maar we komen er.
Wat is nu wijsheid: nog extra chloor toevoegen d.m.v. chloorgranulaat? En wat is dan het gewenste chloorgehalte? Ik lees op veel plaatsen 1 - 1,5mg/l en op veel plaatsen 2 - 5 mg/l.
Er wordt overigens gefilterd over een glasfilter. Pomp heeft een maximaal debiet van 6m3/u. Na de eerdere shocks heb ik minstens 12 uur gefilterd.
[ Voor 7% gewijzigd door RvL op 25-06-2020 12:59 ]
Nu de dekens nog...
Dat je "diep" water moest meten wist ik ook niet, stond ook niet aangegeven. Wellicht dat het daar dan ook fout ging bij mij. Achja straks eerst ff zwemmen en dan gooi ik er wel weer een hele zooi in het zwembad dan. Wellicht toch maar andere tabs halen of vloeibaarRvL schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:57:
@hollandnick
Ik ga vaak af op mijn neus. Ruik ik het nog redelijk, dan zit ik rond 1mg/L. Ruikt het als een gemiddeld zwembad, dan zit ik goed. Ruik ik het alsof het zwembad op >10 meter staat bij wijze van, dan moet er weer een paar tabs bij.
Het is natuurlijk wel even wennen deze methode, maar werkt aardig goed voor mij.
Het is natuurlijk wel even wennen deze methode, maar werkt aardig goed voor mij.
@The Executer
Terwijl ik juist gelezen heb dat je juist het gebonden chloor ruikt en dat je dan dus eigenlijk chloor toe zou moeten voegen...
Het lijkt m'n aquarium wel: alles voor de waterwaardes
Terwijl ik juist gelezen heb dat je juist het gebonden chloor ruikt en dat je dan dus eigenlijk chloor toe zou moeten voegen...
Nu de dekens nog...
Goh, dat ken ik! Nitraat, fosfaat, pH, CO2, geleidbaarbaarheid, micro's & macro'sRvL schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:08:
@The Executer
offtopic:
Ben net gestopt met het hele aquarium-gebeuren. Bijna 15 jaar bakken gehad...
Ben net gestopt met het hele aquarium-gebeuren. Bijna 15 jaar bakken gehad...
Gisteren eindelijk het water richting een fijne temperatuur gekregen; 29 graden. Heb het solarmatje deels moeten verleggen.
Nu heb ik een verhoging gemaakt zodat de solarmat het gras niet raakt, maar door te weinig water en zon lijkt dat ook goed te zijn voor het gras. Zijn er nog mogelijkheden om een solarmat op het gras te leggen met een betere verhoging zonder dat het gras er veel van kapot gaat?
Qua onderhoud water is het positief. In eerste instantie had ik weinig gloor (minimale hoeveelheid maar de PH was prima), blijkt dat je met 2 snel oplosbare gloor tabletten er niet komt. In de drijven heb ik toen 11 tabletten gedaan (beetje gegokt en een comment hier gelezen over 10 tabletten), daarna met de drijver een ronde gemaakt door het water dat de gloor al wat verspreid. Met resultaat, bij de eerst volgende meeting wat ik daarna deed was het gloor op een goed niveau samen met de PH. Ik meet het gloor met meet strips voor zwemwater).
Deze week weer gemeten, was het gloor opnieuw laag. Dit keer 6 tabletten in de drijver gedaan, avonds opnieuw gemeten en het gloor was weer op goed niveau.
Het zwembad is nu 3 keer gebruikt, nog niet intensief maar het water is helder en geen gladde bodem.
Nu heb ik een verhoging gemaakt zodat de solarmat het gras niet raakt, maar door te weinig water en zon lijkt dat ook goed te zijn voor het gras. Zijn er nog mogelijkheden om een solarmat op het gras te leggen met een betere verhoging zonder dat het gras er veel van kapot gaat?
Qua onderhoud water is het positief. In eerste instantie had ik weinig gloor (minimale hoeveelheid maar de PH was prima), blijkt dat je met 2 snel oplosbare gloor tabletten er niet komt. In de drijven heb ik toen 11 tabletten gedaan (beetje gegokt en een comment hier gelezen over 10 tabletten), daarna met de drijver een ronde gemaakt door het water dat de gloor al wat verspreid. Met resultaat, bij de eerst volgende meeting wat ik daarna deed was het gloor op een goed niveau samen met de PH. Ik meet het gloor met meet strips voor zwemwater).
Deze week weer gemeten, was het gloor opnieuw laag. Dit keer 6 tabletten in de drijver gedaan, avonds opnieuw gemeten en het gloor was weer op goed niveau.
Het zwembad is nu 3 keer gebruikt, nog niet intensief maar het water is helder en geen gladde bodem.
Dat lijkt me toch sterk met mijn zwembad in ieder geval, we zijn er tot nu toe 2 keer in geweest en ruikt behoorlijk naar chloorRvL schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:08:
@The Executer
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Aha! 4m² EPDM matten werden geleverd. Nu nog wachten op de Druk-PVC stukken van pvcvoordeel. Enkele zaken waren niet in voorraad 

heb vandaag 6mtr slang & 38mm zwembadaansluitingen ontvangen. PVCVoordeel nog niets gehoord qua verzending.argon007 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:42:
Aha! 4m² EPDM matten werden geleverd. Nu nog wachten op de Druk-PVC stukken van pvcvoordeel. Enkele zaken waren niet in voorraad
[Afbeelding]
moet nu dus alleen een 'hoop' water lozen ivm ombouwen.. eigenlijk niet zo zin in; misschien dat ikd aar maar even mee wacht
Wat er in mij opkwam:
Stel dat je geen ruimte hebt voor het koppelen van verwarmingsmatten met pomp installatie etc. Zou het dan geen idee kunnen zijn om zwarte (metalen (ivm goede geleiding) bolletjes op het water te laten drijven die de warmte van de zon opnemen en aan het oppervlaktewater afgeven.
Stel dat je geen ruimte hebt voor het koppelen van verwarmingsmatten met pomp installatie etc. Zou het dan geen idee kunnen zijn om zwarte (metalen (ivm goede geleiding) bolletjes op het water te laten drijven die de warmte van de zon opnemen en aan het oppervlaktewater afgeven.
Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM
Dat zal vast werken maar dan kan je net zo goed zwart noppenfolie erop leggen lijkt me.Hoicks schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:01:
Wat er in mij opkwam:
Ik denk dat noppenfolie een mindere geleiding heeft om de warmte over te dragen?BeeJee78 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:06:
[...]
Dat zal vast werken maar dan kan je net zo goed zwart noppenfolie erop leggen lijkt me.
Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM
Ja dat is waar maar of dat nou echt veel gaat uitmaken vraag ik me af (maar ik kan me vergissen). Nog afgezien van het feit dat je dan iedere keer al die bolletjes eruit moet halen als je wil zwemmen.Hoicks schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:06:
[...]
Ik denk dat noppenfolie een mindere geleiding heeft om de warmte over te dragen?
Nou niet helemaal het zwembad wat ik wilde, ik was op zoek naar een 260-160-65 opzet zwembad, maar de prijzen zijn belachelijk. 300+ euro voor dit zwembad, gaat mij wat ver... Of 200+ via MP voor al dan niet gebruikte varianten.Crazy- schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:31:
[...]
reken er maar niet op of betaal teveel .... dat is elk jaar zo; bestway/intex leveren maar "1x per jaar"
voorraad op? jammer dan ... productie einde jaar/levering weer daarna
Dus ik heb deze maar gekocht voor dit jaar:
https://www.bol.com/nl/p/...ad/9200000014078639/?s2a=
Er zit een 1250l/h pomp bij, ik gok dat dit wat onderbemeten is.
Is het handig om een forsere pomp aan te schaffen?
Bij de aanschaf van een pomp wil ik rekening houden met het zwembad wat hier uiteindelijk komt te staan, dus de 260-160-65 opzet variant.
Nu lees ik veel over zandfilterpompen, is het aan te raden naar een zandfilterpomp te kijken of is dat echt overkill?
Wat voor pomp is aan te raden bij een 260-160-65 n nu deze zomer de 244 rond, opblaasvariant?
[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 25-06-2020 14:14 ]
Hoezo? Ik ken uw situatie niet, maar als je de zwembadslang loskoppeld aan het zwembad en je hangt die op één of andere manier hoger dan het waterpeil van het zwembad, dan verlies je toch geen water?Crazy- schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:59:
[...]
heb vandaag 6mtr slang & 38mm zwembadaansluitingen ontvangen. PVCVoordeel nog niets gehoord qua verzending.
moet nu dus alleen een 'hoop' water lozen ivm ombouwen.. eigenlijk niet zo zin in; misschien dat ikd aar maar even mee wacht
de in-/uitlaat ga ik vervangen voor 38mm met afsluiters ipv de standaard 32mm zonder afsluiters. dus moet even snijden enzoargon007 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:15:
[...]
Hoezo? Ik ken uw situatie niet, maar als je de zwembadslang loskoppeld aan het zwembad en je hangt die op één of andere manier hoger dan het waterpeil van het zwembad, dan verlies je toch geen water?
Noppenfolie zelf zorgt niet voor de verwarming.Hoicks schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:06:
[...]
Ik denk dat noppenfolie een mindere geleiding heeft om de warmte over te dragen?
Nou ken ik niet de zwarte, enkel de half blauwe/licht doorzichtige
Principe daarvan is dat zonlicht er wel doorheen kan en zo je water enigszins opwarmt en de noppenfolie zorgt ervoor dat die warmte er zo veel mogelijk in blijft.
Volgens mij zorgt noppenfolie wel degelijk voor verwarming. Als ik mijn (blauwe) folie erop heb liggen is de eerst paar centimeter water daaronder beduidend warmer dan de rest van het water. Als het folie er niet op ligt is het water overal even warm.Cujo74 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:16:
[...]
Noppenfolie zelf zorgt niet voor de verwarming.
Nou ken ik niet de zwarte, enkel de half blauwe/licht doorzichtige
Principe daarvan is dat zonlicht er wel doorheen kan en zo je water enigszins opwarmt en de noppenfolie zorgt ervoor dat die warmte er zo veel mogelijk in blijft.
Het staat ook vaak bij de omschrijving (al zijn dat natuurlijk ook verkooppraatjes). Voorbeeld:
Wanneer je op zoek bent naar een milieuvriendelijke manier om je Intex zwembad te verwarmen is de Intex Solar Cover - Easy Set 244cm een uitstekende keuze. Dankzij de speciale noppenfolie wordt de warmte van de zon opgeslagen in de kleine luchtkamers. Vervolgens wordt deze warmte overgegeven aan het water waarmee een rendement van 3-5 graden mogelijk is.
Zou ook goed kunnen en waarschijnlijk is het combinatie van beide.BeeJee78 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:23:
[...]
Volgens mij zorgt noppenfolie wel degelijk voor verwarming. Als ik mijn (blauwe) folie erop heb liggen is de eerst paar centimeter water daaronder beduidend warmer dan de rest van het water. Als het folie er niet op ligt is het water overal even warm.
Het staat ook vaak bij de omschrijving (al zijn dat natuurlijk ook verkooppraatjes). Voorbeeld:
Wanneer je op zoek bent naar een milieuvriendelijke manier om je Intex zwembad te verwarmen is de Intex Solar Cover - Easy Set 244cm een uitstekende keuze. Dankzij de speciale noppenfolie wordt de warmte van de zon opgeslagen in de kleine luchtkamers. Vervolgens wordt deze warmte overgegeven aan het water waarmee een rendement van 3-5 graden mogelijk is.
Ik dacht dat de warmte direct onder de folie meer kwam omdat dat opstijgt en dan onder de folie blijft hangen. Maar jouw verhaal klinkt eigenlijk ook wel heel aannemelijk.
Enige wat ik wel zelf merk is zodra ik ondoorzichtige afdekzeil er op heb de warmte direct aan het oppervlak nog wat hoger is maar wat dieper is het water dan gelijk stuk koeler.
Dus directe instraling van zon heeft wel degelijk ook effect.
Ja zeker, directe instraling doet ook best veel. Dus met dat blauwe noppenfolie heb je inderdaad beide.Cujo74 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:33:
[...]
Zou ook goed kunnen en waarschijnlijk is het combinatie van beide.
Ik dacht dat de warmte direct onder de folie meer kwam omdat dat opstijgt en dan onder de folie blijft hangen. Maar jouw verhaal klinkt eigenlijk ook wel heel aannemelijk.
Enige wat ik wel zelf merk is zodra ik ondoorzichtige afdekzeil er op heb de warmte direct aan het oppervlak nog wat hoger is maar wat dieper is het water dan gelijk stuk koeler.
Dus directe instraling van zon heeft wel degelijk ook effect.
Zwart noppenfolie is natuurlijk niet doorzichtig dus ik ben benieuwd of je dan wel meer opwarming krijgt dan met een blauwe..
Blijkbaar gaat het trouwens nu in beide topics nu over noppenfolie: zie ook verwarmingstopic
Link van BounceMeister legt het precies uit zeg maar.....
Link van BounceMeister legt het precies uit zeg maar.....

Oh ja :-)Cujo74 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:51:
Blijkbaar gaat het trouwens nu in beide topics nu over noppenfolie: zie ook verwarmingstopic
Link van BounceMeister legt het precies uit zeg maar.....![]()
Nou dan komt onze analyse toch aardig in de buurt. Enige dat me verbaast is dat donkere folie blijkbaar de warmte beter vasthoudt..
Die zitten er gewoon ingedrukt, zit goed vast.ocmer schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:55:
[...]
Mooi !. Ik heb de foto gezien van de sensor in het aanboordzadel. Maar hoe heb je die sensor vastgezet?
Dat was ik vorig jaar ook van plan. Uiteindelijk niet van gekomen omdat we een groter zwembad wilden. We doen het nu met een adapter B. Als afsluiter dient het blauwe hoedje aan de binnenkant. Niet optimaal, maar je kunt de boel wel gebruiken.Crazy- schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:16:
[...]
de in-/uitlaat ga ik vervangen voor 38mm met afsluiters ipv de standaard 32mm zonder afsluiters. dus moet even snijden enzo
Wil dat ook niet bij jou?
heb het nu al liggen ... en ik wil de 38mm slangen aansluiten ivm flowSuuz2016 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:07:
[...]
Dat was ik vorig jaar ook van plan. Uiteindelijk niet van gekomen omdat we een groter zwembad wilden. We doen het nu met een adapter B. Als afsluiter dient het blauwe hoedje aan de binnenkant. Niet optimaal, maar je kunt de boel wel gebruiken.
Wil dat ook niet bij jou?
Dat 260x160x65 bad bevat zelfs een beetje minder water dan de 244x76cm rond. 2282 vs 2419 liter. Wanneer de pomp nu voldoet, zal dat bij het nieuwe bad ook moeten volstaan.BlakHawk schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:13:
[...]
Nou niet helemaal het zwembad wat ik wilde, ik was op zoek naar een 260-160-65 opzet zwembad, maar de prijzen zijn belachelijk. 300+ euro voor dit zwembad, gaat mij wat ver... Of 200+ via MP voor al dan niet gebruikte varianten.
Dus ik heb deze maar gekocht voor dit jaar:
https://www.bol.com/nl/p/...ad/9200000014078639/?s2a=
Er zit een 1250l/h pomp bij, ik gok dat dit wat onderbemeten is.
Is het handig om een forsere pomp aan te schaffen?
Bij de aanschaf van een pomp wil ik rekening houden met het zwembad wat hier uiteindelijk komt te staan, dus de 260-160-65 opzet variant.
Nu lees ik veel over zandfilterpompen, is het aan te raden naar een zandfilterpomp te kijken of is dat echt overkill?
Wat voor pomp is aan te raden bij een 260-160-65 n nu deze zomer de 244 rond, opblaasvariant?
Ik zou zelf de 244x75 prefereren vanwege het hogere waterniveau.
Ja en die pleur je elk jaar weg! Ik haat schoonmaken, lang leven de Easy SetBounceMeister schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:32:
[...]
Dat 260x160x65 bad bevat zelfs een beetje minder water dan de 244x76cm rond. 2282 vs 2419 liter. Wanneer de pomp nu voldoet, zal dat bij het nieuwe bad ook moeten volstaan.
[ Voor 5% gewijzigd door JB op 25-06-2020 15:35 ]
Mijn boefje is liev!
Ik heb de easy set 244 netjes schoongemaakt en opgeborgen met talkpoeder erin. Hij staat nu voor seizoen twee.JB schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:33:
[...]
Ja en die flikker je elk jaar weg! Ik haat schoonmaken, lang leven de Easy Set
Maar goed ook, want ik betaalde toen 27 euro voor zo'n bad, terwijl je nu rond de 100 euro betaalt.
wat@JB bedoelt is dat hij de oppervlakte niet verandert maar de flow . ipv 1x 50m wat bijvoorbeeld 4m2 is .. verandert hij naar 4x 12,5m wat nog steeds 4m2 s .. hierdoor verhoogt hij het rendement ..Schumaster schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:32:
[...]
Kleiner maken? Je wil juist zoveel mogelijk oppervlakte...
De zon opwarming veranderd niet .. maar je kan effectief meer hitte afvoeren, mede doordat je meer water erdoorheen kan persen .. omdat je meer "bandbreedte" hebt ook verlaag je de weerstand wat een beter effect heeft op de doorstroming.
Dit resulteert dat in de praktijk je opgewarmde water "koeler" aanvoelt omdat het minder heet de zonneverwarming uitstroomt .. maar nogmaals de zonne-instraling en m2 veranderd niet ..alleen ipv 10 uur verwarmen .. ben je nu al na 2 uur op temperatuur omdat je effectiever bent ...
Als je het snapt is het erg logisch .. gevoelsmatig echter tegendraads ..
Tja vanalles
Nu wel ja, die ellende moet je voor zijn. Ik bestel altijd op tijd of in de aanbieding een nieuwe Easy Set. Oude gaat na een jaar de container in. Voor die paar tientjes ga ik niet kloten met talkpoederBounceMeister schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:35:
[...]
Ik heb deceasy set 244 netjes schoongemaakt en opgeborgen met talkpoeder erin. Hij staat nu voor seizoen twee.
Maar goed ook, want ik betaalde toen 27 euro voor zo'n bad, terwijl je nu rond de 100 euro betaalt.
Mijn boefje is liev!
Volgend seizoen koop ik wel een nieuwe inderdaad. Liefst iets groter, maar dan moet ik de tuin aanpassen.JB schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:36:
[...]
Nu wel ja, die ellende moet je voor zijn. Ik bestel altijd op tijd of in de aanbieding een nieuwe Easy Set. Oude gaat na een jaar de container in. Voor die paar tientjes ga ik niet kloten met talkpoeder
ik doe talkpoeder vanaf de start .. buizen stop je makkelijker erin/haal je er makkelijker uit ..BounceMeister schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:35:
[...]
Ik heb de easy set 244 netjes schoongemaakt en opgeborgen met talkpoeder erin. Hij staat nu voor seizoen twee.
Zwembad bewaar ik ook, indien mogelijk .. maar chloorvlek of ander defect doe ik ook niet lastig --> nieuwe volgend jaar..
Tja vanalles
Je hebt meerdere uitvoeringen, zelf heb ik ook een grotere. Enige nadeel is de diepte als je echt een bak water wil.BounceMeister schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:38:
[...]
Volgend seizoen koop ik wel een nieuwe inderdaad. Liefst iets groter, maar dan moet ik de tuin aanpassen.
Mijn boefje is liev!
Ja dat gedeelte snapte ik(zie ook mijn reactie daarboven), alleen de 'kleiner' opmerking niet. Maar dan zitten we op 1 lijnvso schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:36:
[...]
wat@JB bedoelt is dat hij de oppervlakte niet verandert maar de flow . ipv 1x 50m wat bijvoorbeeld 4m2 is .. verandert hij naar 4x 12,5m wat nog steeds 4m2 s .. hierdoor verhoogt hij het rendement ..
De zon opwarming veranderd niet .. maar je kan effectief meer hitte afvoeren, mede doordat je meer water erdoorheen kan persen .. omdat je meer "bandbreedte" hebt ook verlaag je de weerstand wat een beter effect heeft op de doorstroming.
Dit resulteert dat in de praktijk je opgewarmde water "koeler" aanvoelt omdat het minder heet de zonneverwarming uitstroomt .. maar nogmaals de zonne-instraling en m2 veranderd niet ..alleen ipv 10 uur verwarmen .. ben je nu al na 2 uur op temperatuur omdat je effectiever bent ...
Als je het snapt is het erg logisch .. gevoelsmatig echter tegendraads ..
Voor de mensen die twijfelden over de accuraatheid van de Blue Connect:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kCof6t92obqYWZr4AvpW6Gon.jpg?f=user_large)
Net wat extra chloor erbij gegooid, omdat het wel heel snel naar beneden ging en ik niet weer algen wil
Na 5 minuten nieuwe meting uitgevoerd, direct een piek. Dus dat ding werkt wel super precies
Ook even aan het oriënteren voor een wooden pool die we volgend jaar in de tuin willen laten zetten. Zoiets lijkt me echt super mooi, met zo'n mooi houten terras erbij.
In principe ruimte zat in de tuin, dus qua ruimte zou een bad van 6 meter lang * 4.2 breed er prima in passen. De vraag is: willen we dat
Eerst maar eens kijken hoeveel het gaat kosten inclusief plaatsen.
#goals enzo...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kCof6t92obqYWZr4AvpW6Gon.jpg?f=user_large)
Net wat extra chloor erbij gegooid, omdat het wel heel snel naar beneden ging en ik niet weer algen wil
Na 5 minuten nieuwe meting uitgevoerd, direct een piek. Dus dat ding werkt wel super precies
Ook even aan het oriënteren voor een wooden pool die we volgend jaar in de tuin willen laten zetten. Zoiets lijkt me echt super mooi, met zo'n mooi houten terras erbij.
In principe ruimte zat in de tuin, dus qua ruimte zou een bad van 6 meter lang * 4.2 breed er prima in passen. De vraag is: willen we dat
#goals enzo...
Ja dat is allemaal leuk en aardig, maar door ons stukje kunstgras waar hij op komt te staan prefereer ik toch de 260-160, omdat hij beter in de tuin past.BounceMeister schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:32:
[...]
Dat 260x160x65 bad bevat zelfs een beetje minder water dan de 244x76cm rond. 2282 vs 2419 liter. Wanneer de pomp nu voldoet, zal dat bij het nieuwe bad ook moeten volstaan.
Tuin is niet super groot en als je ook nog een trampoline moet huisvesten, dan wordt het allemaal gauw te groot.
De 260-160 kan ik mooi in de hoeg van het kunstgras plaatsen. Rond is toch iets onhandiger.
Er zit een 1200l/h pompje bij, volgens mij is dat de kleinste pomp.
Ik heb hem net besteld het zwembad, dus geen idee of het voldoet, maar ik gok van niet.
Welke pomp heb jij erop zitten?JB schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:33:
[...]
Ja en die pleur je elk jaar weg! Ik haat schoonmaken, lang leven de Easy SetNieuwe staat in doosje klaar. Geen gezeur met opbergen ook
Waar koop je ze zo goedkoop dan?JB schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:36:
[...]
Nu wel ja, die ellende moet je voor zijn. Ik bestel altijd op tijd of in de aanbieding een nieuwe Easy Set. Oude gaat na een jaar de container in. Voor die paar tientjes ga ik niet kloten met talkpoeder
ZFP van de Cranenbroek. Dit jaar kwam ie van AlternateBlakHawk schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:15:
[...]
[...]
Welke pomp heb jij erop zitten?
[...]
Waar koop je ze zo goedkoop dan?
Mijn boefje is liev!
Zomaar even een grafiek van vandaag:
:strip_exif()/f/image/XtODDeEC6WI8Tysfr4tMFdUF.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals je ziet loopt na het starten om 9 uur het aantal liters per minuut (grafiek pompsnelheid) terug van ~140 naar ~95.
Het was toen nog niet extreem warm, dus de opwarming van het bad viel mee.
Rond 10:45 heb ik de snelheid van de pomp weer op vol vermogen gezet (50 Hz, ~140 liter per minuut)
Rond 13:00 weer terug naar 35 Hz ~ 95 liter per minuut.
Heel eerlijk : ik zie op basis van deze simpele pseudo wetenschap geen verschil tussen snel of langzaam pompen vwb het opwarmen van het water.
Op beide snelheden lijkt de opwarming gelijk te zijn. Langzamer water er doorheen pompen is voor mij dus gunstiger (want op dit soort dagen pomp ik zoveel mogelijk en is op lagere snelheid pompen goedkoper).
:strip_exif()/f/image/XtODDeEC6WI8Tysfr4tMFdUF.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals je ziet loopt na het starten om 9 uur het aantal liters per minuut (grafiek pompsnelheid) terug van ~140 naar ~95.
Rond 10:45 heb ik de snelheid van de pomp weer op vol vermogen gezet (50 Hz, ~140 liter per minuut)
Heel eerlijk : ik zie op basis van deze simpele pseudo wetenschap geen verschil tussen snel of langzaam pompen vwb het opwarmen van het water.
Op beide snelheden lijkt de opwarming gelijk te zijn. Langzamer water er doorheen pompen is voor mij dus gunstiger (want op dit soort dagen pomp ik zoveel mogelijk en is op lagere snelheid pompen goedkoper).
Nee nog niet, zal eens makenJazsie schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:15:
[...]
Heb je foto's?
[...]
Momenteel zit ik op 200,-- voor pH / Orp. Wel met momenteel nog goedkope probes van Ome Ali maar de tests gaan goed.
Moet wel erbij zeggen dat ik hierbij gebruik maak van kant en klare modules van Atlas Scientific (geen zin om het wiel nog een keer uit te vinden). Deze modules zijn niet goedkoop (zeker als je verglijk met Ome Ali).
Verder heb ik nog op Marktplaats voor weinig 2x doseerpomp gescoord zodat ik het geheel kan automatiseren.
Ja, je kan ook gewoon kant en klaar gaan uiteraard. Maar mijn eis is gewoon dat ik het makkelijk kan intergreren in OpenHAB / Home Assistant / MQTT. En dat ben ik nog niet tegen gekomen...
En als je de prijs ziet van kant en klare systemen
(https://www.toppy.nl/cate...tof=pH%20%C3%A9n%20chloor)
Dan is het nog niet zo gek duur.
Vanmiddag wel een slang los geschoten, had zo`n standaard intex slang met een degelijke slangklem op glad pvc vast gemaakt. Had bewust zo`n intex slang gebruikt i.v.m. glad eind stuk (anders blijft het lekken). Daarnaast met electrotape de boel wat body gegeven. Was er toch vanaf geknapt.
Toch best veel water eruit, schat tussen de 0,75 en 1 m3 water aan de hand van het niveau..Nu weer op peil. Toch maar een alternatief verzinnen..Denk dat het te warm is geworden.
Water was na bijvullen (was vergeten te kijken) toch nog 32 graden..De pomp stond aan vanaf 12 uur.
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Gebeurt helaas erg vaak, de wegwerpmaatschappij ten topMirved schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:40:
Ieder jaar zo'n zwembad weg gooien. Wat een verspilling...
Hier met het intex 305 prism frame bad nu met het derde seizoen bezig. Alleen IN de buizen wat corrosie, verder in topstaat. Pompje werkt ook nog prima, al doet dat nu dienst bij mijn zus, die had een plingplong pompje wat echt veel te klein was.
En voor de mensen die zich afvragen of het noppenzeitje zorgt voor verwarming? Leg het maar eens een uurtje op je gras... Duurde 4 weken voordat de hooiplek weer hersteld was.
Edit: watertemperatuur vandaag: net geen 30 graden.
En voor de mensen die zich afvragen of het noppenzeitje zorgt voor verwarming? Leg het maar eens een uurtje op je gras... Duurde 4 weken voordat de hooiplek weer hersteld was.
Edit: watertemperatuur vandaag: net geen 30 graden.
[ Voor 6% gewijzigd door gysman11 op 25-06-2020 17:30 ]
Vind ik ook zonde. Het is niet omdat iets goedkoop is, dat je het altijd maar moet weggooien toch?ralph075 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:06:
[...]
Gebeurd helaas erg vaak, de wegwerpmaatschappij ten top
Ons bad gaat nu 2 jaar mee (457x107) en gaat volgend jaar waarschijnlijk op Marktplaats. (als de plannen doorgaan iig). Gewoon goed laten opdrogen en schoonmaken en het is prima hoor 👍
[ Voor 3% gewijzigd door Dennahz op 25-06-2020 17:34 ]
Wij gaan onze derde of vierde jaar in met onze 220*150, zou niet weten waarom hij weg moet. We hebben wel het opblaasbad weggedaan. Deze was eerder al 3 keer gelijmd. Dit jaar opnieuw lekken, 4 keer gelijmd en hij lekte nog. Dat vond ik genoeg. Dan hebben we nog een ronde grote, alleen is daar de opblaasrand ook lek van voor zover ik weet. Die is echter te hoog voor onze dochter om fatsoenlijk in te klimmen + minder zicht voor ons als ouders, waar de vrouw zich niet lekker bij voelde en nachtmerries van kreeg. Daarnaast, die is ook zo groot dat je hem niet even in 5 a 10 minuten op zet.
Je hebt ipv 95 liter per minuut of 140 liter per minuut een verschil van 45 liter .. bijna 3 kuub .. per uur extra .. zeg 5,5 + 3 = 8.5 ..Koffie schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:34:
Zomaar even een grafiek van vandaag:
[Afbeelding]
op je grafiek zie ik 2 a 3 graden per kuub per uur (verschil tussen in en uit) als ik je grafiek zo zie ...
Je volledige zwembad (40 kuub) is in 8 uur of in 5 uur tijd dus 2 a 3 graden te verwarmen .. pomp tijd verschil van 3 uur .. neem ik hier (grof) mee ..
Volgens je tabel op Koffie in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
95L per per minuut = 35hz = 230Vx2,3A = 529W per seconde x 3600 seconde = ~ 1.900kWh * 8 uur = 15.235 kWh verbruik
140L per minuutt = 50Hz = 230Vx3,5A = 851W per seconde x 3600 seconden = 3.300kWh * 5 uur = 15.318 kWh verbruik
kortom 8 uur op 50Hz zou je wel 30% tot 40% meer warmte in het bad op kunnen leveren grof gezegt 50% meer warmte
Dus ik denk zeker dat een betere flow meer rendement oplevert
ik vond het leuk om het zo eens door te kunnen rekenen ...
ps mensen mocht ik fout zitten corrigeer me aub !
[ Voor 5% gewijzigd door vso op 25-06-2020 20:46 ]
Tja vanalles
Iemand reeds zo'n epdm matten van abczwembad op de collectoren aangesloten? Daarnet vluchtig even getest en zeer makkelijk/vlot ging dit toch niet...
Misschien toch maar een busje terpentine aankopen om te zien of het daarmee vlotter verloopt.
Misschien toch maar een busje terpentine aankopen om te zien of het daarmee vlotter verloopt.
nee moet nog doenargon007 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:38:
Iemand reeds zo'n epdm matten van abczwembad op de collectoren aangesloten? Daarnet vluchtig even getest en zeer makkelijk/vlot ging dit toch niet...
ik ga dit ook op mijn gemak doen ..
[ Voor 4% gewijzigd door vso op 25-06-2020 20:41 ]
Tja vanalles
Ik heb de epdm matten van abczwembad uiteraard al aan elkaar gezet! Vandaag begonnen op circa 24 (~12:00) graden en opgewarmd naar de 29 (~18:00). En ze liggen nu heel ongunstig op de grond met deels schaduw.
Tijdelijk een andere pomp gefixt die meer de hoogte in kan, dus gaan ze morgen naar het dak van m'n schuur!
En dan pomp ik trouwens alles over de mat zonder met de bypass te knijpen om de flow wat te verlagen. Want de bypass moet ik nog in elkaar zetten
Tijdelijk een andere pomp gefixt die meer de hoogte in kan, dus gaan ze morgen naar het dak van m'n schuur!
En dan pomp ik trouwens alles over de mat zonder met de bypass te knijpen om de flow wat te verlagen. Want de bypass moet ik nog in elkaar zetten
[ Voor 19% gewijzigd door harmageddon op 25-06-2020 21:23 ]
Aap!
@harmageddon epdm mat makkelijk op de collector aangesloten gekregen? Terpentine gebruikt of gewoon "droog"? :-)
Dat zijn allemaal theoretische berekeningen, terwijl de grafiek eigenlijk anders laat zien.vso schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:36:
[...]
Je hebt ipv 95 liter per minuut of 140 liter per minuut een verschil van 45 liter .. bijna 3 kuub .. per uur extra .. zeg 5,5 + 3 = 8.5 ..
op je grafiek zie ik 2 a 3 graden per kuub per uur (verschil tussen in en uit) als ik je grafiek zo zie ...
Je volledige zwembad (40 kuub) is in 8 uur of in 5 uur tijd dus 2 a 3 graden te verwarmen .. pomp tijd verschil van 3 uur .. neem ik hier (grof) mee ..
Volgens je tabel op Koffie in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
95L per per minuut = 35hz = 230Vx2,3A = 529W per seconde x 3600 seconde = ~ 1.900kWh * 8 uur = 15.235 kWh verbruik
140L per minuutt = 50Hz = 230Vx3,5A = 851W per seconde x 3600 seconden = 3.300kWh * 5 uur = 15.318 kWh verbruik
kortom 8 uur op 50Hz zou je wel 30% tot 40% meer warmte in het bad op kunnen leveren grof gezegt 50% meer warmte
Dus ik denk zeker dat een betere flow meer rendement oplevert..
ik vond het leuk om het zo eens door te kunnen rekenen ...
ps mensen mocht ik fout zitten corrigeer me aub !
Van 10:44 tot 12:44 op volle snelheid geeft een opwarming van 28,5 - 27,8 = 0,7 graad
Van 13:00 tot 15:00 op 35Hz geeft een opwarming van 29.3 - 28,6 = 0,7 graad
Van 13:00 tot 17:00 op 35 Hz geeft een opwarming van 29,9 - 28,6 = 1,3 graad
Dus bij 40% minder energieverbruik, dezelfde opwarming.
Een en ander is natuurlijk van nog veel meer factoren afhankelijk, bijvoorbeeld hoe sterk de zon is etc.
Maar als ik puur naar de grafiek kijk, kan ik niet anders concluderen snelheid van een mindere invloed blijkt te zijn?
Dat heeft me gisteren 10x meer tijd gekost dan in de video. 2m2 dus 6 buizen, 12x11 kanalen is 132x2=264 nippels.argon007 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:39:
@harmageddon epdm mat makkelijk op de collector aangesloten gekregen? Terpentine gebruikt of gewoon "droog"? :-)
Kwam nog flinke terpentine lucht het zwembad in zetten toen ik eind vd middag de bypass nog ff openzette. Maar goed het werkt top, 25c om 9 naar 32c om 13:00
Alleen nog ff een lekkende nippel zien te fixen.
In de middag geeft de zon de meeste warmte, dat heeft ook invloed op de meting. Maar wanneer je op 35Hz een goed resultaat haalt, hoe je hem niet op volle snelheid te zetten natuurlijk.Koffie schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:57:
[...]
Dat zijn allemaal theoretische berekeningen, terwijl de grafiek eigenlijk anders laat zien.
Van 10:44 tot 12:44 op volle snelheid geeft een opwarming van 28,5 - 27,8 = 0,7 graad
Een en ander is natuurlijk van nog veel meer factoren afhankelijk, bijvoorbeeld hoe sterk de zon is etc.
Maar als ik puur naar de grafiek kijk, kan ik niet anders concluderen snelheid van een mindere invloed blijkt te zijn?
Ook terpentine gebruikt dik erop (eitje)👍argon007 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:38:
ik snap je gevoel, maar dan moeten alle andere factoren gelijk zijn .. zoals je zelf ook opmerkt ..Koffie schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:57:
[...]
Dat zijn allemaal theoretische berekeningen, terwijl de grafiek eigenlijk anders laat zien.
En ik startte geloof ik met dat je wel een warmte overschot moet hebben bij een lagere flow .. dus na 3 meter (dit heb ik volgens mij aangehouden in mijn voorbeelden) .. zou pas de hitte niet meer afgevoerd worden ..
het is niet voor niks dat ik circulatie stand aanzet zodat ik een hogere flow heb door mijn mat..
het is jammer dat ik niet kan berekenen hoeveel water flow je nodig hebt voor de verdeel buis (van 40mm naar 10x of 15x 6mm oid kanaaltjes ..) of dat we een FLIR op je mat kunnen richten en het verschil zien tussen lage en hoge flow ..
Ik zit heftig te twijfelen tussen de huidige 4m2 die ik heb liggen of 4m2 extra bestellen .. maar als mijn 6m3 pomp de extra verdeler niet gaat benutten tja .. dan is het zonde geld..
Tja vanalles
heb je nog na gedacht over je pomp dilemma ?infernix schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:21:
[...]
Dat heeft me gisteren 10x meer tijd gekost dan in de video. 2m2 dus 6 buizen, 12x11 kanalen is 132x2=264 nippels.
Kwam nog flinke terpentine lucht het zwembad in zetten toen ik eind vd middag de bypass nog ff openzette. Maar goed het werkt top, 25c om 9 naar 32c om 13:00
Alleen nog ff een lekkende nippel zien te fixen.
hoe vond je het werken met terpentine en de mat ? zou je het zo nog een keer doen of zeg je nah .. niet te vaak doen
Tja vanalles
Dit topic is gesloten.