Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 52 Laatste
Acties:
  • 455.948 views

Onderwerpen

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:54
vso schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 00:01:
[...]

dat bol staan komt omdat hij bij mij vastligt .. (bij jou los) .. en bij warmte zetten dingen uit .. en gezien het niet in de lengte kan dus in de hoogte :)
Ah ok dat verklaard het idd.
Bypass nodig hebben is relatief, echt nodig hebben doe je het niet .. maar je verliest zoveel druk door weerstand van je slangen ..
- wellicht wil je alleen filteren (op slecht weer dagen) ..
- of bij onderhoud aan je installatie zijn afsluiters zoiezo prettig .. deze zijn ook goedkoper / makkelijker te installeren in buizen dan in flexibele leidingen ..
Qua afsluiters en vaste leidingen is zeker een plan voor volgend jaar.
En qua drukverlies? Tja, ik zal morgen eens een filmpje posten wat voor druk er uit de uitgang komt, dat is een halve fontein, gezien we een redelijk klein zwembad hebben met een enorm forse pomp.
Bezoek eens cranenbroek (fysieke winkel) .. heb je veel aansluitingen voor "weinig' .. let wel dat je alles goed past vopordat je de winkel verlaat en ik zou 50mm aansluitingen pakken .. ze hebben diverse soorten afsluiters .. 3weg kranen enzv ..

ps overweeg een chloor dispenser .. veel minder gezeik met drijvers ..
Chloor dispenser heb ik over na zitten denken, maar die heeft 1 nadeel naar mijn idee (verbeter mij als ik het fout heb). Die werkt toch alleen als de pomp aan staat? Ik heb de drijver er altijd in zitten behalve als wij in het zwembad zitten. Dus ook s' avonds en s' nachts is de drijver chloor aan het verspreiden.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Remy!!!! schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 00:14:
[...]

Ah ok dat verklaard het idd.

[...]

Qua afsluiters en vaste leidingen is zeker een plan voor volgend jaar.
En qua drukverlies? Tja, ik zal morgen eens een filmpje posten wat voor druk er uit de uitgang komt, dat is een halve fontein, gezien we een redelijk klein zwembad hebben met een enorm forse pomp.

[...]

Chloor dispenser heb ik over na zitten denken, maar die heeft 1 nadeel naar mijn idee (verbeter mij als ik het fout heb). Die werkt toch alleen als de pomp aan staat? Ik heb de drijver er altijd in zitten behalve als wij in het zwembad zitten. Dus ook s' avonds en s' nachts is de drijver chloor aan het verspreiden.
geloof wel dat er druk uit komt .. maar wat staat er voor een ZFP .. dan 8 kuub ? ik doe het met een 6 kuub ..

Ps ik leg alleen maar uit waarom, wederom je eigen keuze om het wel /niet te doen ..

je drijver eruit halen met een long tablet erin is ook niet het meest nuttige .. (chloor vlekken) maar goed sinds dat ik de dispenser heb voer ik het ik 1x per 8 dagen / 2 weken een aantal "long" tabletten .. pomp draait minimaal 3 uur per dag ongeacht het weer .. zwembad blijft helder ..

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
infernix schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:52:
Ik zoek me suf naar een kant en klare temp sensor voor in t bad (ds18b20 met kabel oid) die niet ook op 220v zit (dus geen sonoff). Liefst gewoon wifi, eventueel zigbee. Zwave heb ik hier niet.

Bestaat dat dan echt niet? Ga liever t water in dan dat ik weer een esp8266 moet gaan zitten solderen deze week 😁
pak een weerstation (433mhz) externe temp sensor .. of een simpele auto thermo meter display ding.. eventueel wat hotglue eromheen .. en wat kabel . "done" .. je kan ook een pvc buisje pakken ff met wd 40/zonnebloem olie oid behandelen en vullen met siliconen kit .. druk de sensor daarin ..

denk aan https://www.bol.com/nl/p/...urmeter/9200000063343735/

ps een shelly die je wellicht kan gebruiken voor je pomp aan/uit zetten .. heeft ook een temp sensor pinout ..kan je de sensor ook direct op monteren ..

Tja vanalles

• Remy!!!!
vso schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 00:25:
[...]

geloof wel dat er druk uit komt .. maar wat staat er voor een ZFP .. dan 8 kuub ? ik doe het met een 6 kuub ..
Nope 10 kuub :+ En ik vermoed dat de aqualoon bollen de druk ook een stuk verminderen dan zand (maar kan ik fout hebben).
Nogal een lompe pomp voor onze situatie, maar gezien de afstand naar de mat en 2,5m omhoog wist ik niet zeker of een 4/6/8 voldoende zou zijn, dus had het maar even 'goed' aangepakt. Mochten we in de toekomst voor een serieus groter zwembad gaan dan zijn we in ieder geval alvast voorbereid.
Ps ik leg alleen maar uit waarom, wederom je eigen keuze om het wel /niet te doen ..
Snap ik, en waardeer de info ook zeker!
je drijver eruit halen met een long tablet erin is ook niet het meest nuttige .. (chloor vlekken) maar goed sinds dat ik de dispenser heb voer ik het ik 1x per 8 dagen / 2 weken een aantal "long" tabletten .. pomp draait minimaal 3 uur per dag ongeacht het weer .. zwembad blijft helder ..
Klopt, maar wij halen hem er eigenlijk nooit uit. Als de tablet op is, dan controleer ik het chloorniveau. Als deze niet goed is gaat er weer een nieuwe tablet in, als het wel goed is gaat de drijver naar de garage.

• vso
  • Niet online
10 kuub voor een minibad _O- Waarom uberhaupt chloor toevoegen ;) overgens zowel als grap als serieus bedoelt ..

Filterbollen zullen wellicht iets meer/minder druk verlies hebben (who cares?)

tja als je zegt dat er een heftige straal uit komt dan is 1+1 wel 26 oid .. en dan zou ik zeker een bypass ertussen zetten (50mm) en naar PVC overschakelen + aansluiting mat veranderen .. omdat je anders de kans loopt dat je de mat opblaast ..

jij kan zelfs 100% mijn mat erbij leggen zonder issues ..

Tja vanalles

• Remy!!!!
vso schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 00:50:
10 kuub voor een minibad _O- Waarom uberhaupt chloor toevoegen ;) overgens zowel als grap als serieus bedoelt ..
Een haha minibad is het zeker met wat ik hier voorbij zie komen. En het chloor wordt toegevoegd omdat de teststrips dat zeggen :+

tja als je zegt dat er een heftige straal uit komt dan is 1+1 wel 26 oid .. en dan zou ik zeker een bypass ertussen zetten (50mm) en naar PVC overschakelen + aansluiting mat veranderen .. omdat je anders de kans loopt dat je de mat opblaast ..

De mat opblazen ben ik bij deze totaal niet bang voor, ik had bij deze pomp in het begin het standaard intex solarmatje van €20 en die was na 2min kapot geblazen :D maar bij deze maak ik mij daar geen zorgen om.

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Koffie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:22:
[...]

Een werkende cel zal binnen enkele minuten zichtbaar gas aanmaken in een klein beetje water.
Nope, niks nada noppes inderdaad. Ik had dat ook verwacht. Dus er is iets anders mis.
Jazsie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:43:
[...]

Ahh je hebt de flow switch "misleid" en vervolgens aan gezet in een emmer met (zwembad) zout?
Dan heeft het inderdaad weinig zin om te proberen met een pomp.

Alleen krijg je dan een melding of zegt ie gewoon dat ie actief is en verder niks?

Zoals @Koffie zegt moet je na een aantal minuten een gas reactie zien.

Als element verder mooi schoon is zal viezigheid ook niet het probleem zijn, ze willen wel eens verstopt zijn door kalk.
Ja inderdaad :) Ik stel 2 uur in. En wacht.. Vorig jaar ging er dan na enkele minuten een groen lampje branden, ging de ventilator aan en was die bezig. Nu dus niks. Na de ingestelde tijd piept die 1 keer, ik ben klaar, melding 93.

Er gaan 2 draadjes naar de flow switch. En 2 naar het element. Waar of hoe zou die dan moeten meten of er wel/geen zou in het water zit? Ik heb gemeten, maar tijdens het draaien ging er geen stroom naar het element. Dus dat deze het niet deed kan kloppen.
Misschien nog een keer de aansluitingen van het element controleren voor zover mogelijk, misschien zijn die ook wel weg geroest.

Kan ik het element nog ergens schoon mee maken? Schoonmaak azijn kan dat?

Verwijderd

Schoonmaak azijn kan andere producten aantasten. Misschien citroenzuur?
Ik heb begrepen dat dit een veiliger ontkalkings middel is. Dit is ook de basis voor een hoop ontkalk producten voor verwarmings apparaten (koffie machines enzo)

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Citroenzuur is nog zuurder dan azijnzuur. Maar het hangt er vanaf in welke vorm je het koopt. Schoonmaakazijn heeft een hogere concentratie azijnzuur dan gewone tafelazijn, maar dat kun je compenseren door iets te verdunnen met water.

Volgens toppy kun je de electroden zo reinigen:

"Ook kan er teveel kalkaanslag op de elektroden zitten. Het zoutwatersysteem meet dan de zoutwaarde niet goed meer. Het systeem denkt in dat geval dat er te weinig zout in het water zit - ook al zit er meer dan voldoende zwembadzout in. Lees in de handleiding van het zoutwatersysteem hoe je de elektroden ontkalkt en laat de onderdelen vervolgens minimaal 5 uur weken in het schoonmaakazijn."

https://www.toppy.nl/advi...rsysteem-oplossingen.html

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-11 21:44
gysman11 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:29:
Beste dure zwembadaankoop dit jaar: zandfilterpomp
Beste goedkope aankoop dit jaar: skimmer. zonnebrandcreme in het water was na het zwemmen in een halfuurtje helemaal weg.
Haha, dat valt dan nog wel mee bij jou ;)

Bij mij:
Beste dure zwembad aankoop dit jaar: inverter warmtepomp.
Beste goedkope zwembad aankoop dit jaar: thermometer
Beste verkoop dit jaar: oude warmtepomp. Die was in no-time verkocht voor zeer mooi bedrag :).

:) :)
infernix schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:52:
Ik zoek me suf naar een kant en klare temp sensor voor in t bad (ds18b20 met kabel oid) die niet ook op 220v zit (dus geen sonoff). Liefst gewoon wifi, eventueel zigbee. Zwave heb ik hier niet.

Bestaat dat dan echt niet? Ga liever t water in dan dat ik weer een esp8266 moet gaan zitten solderen deze week 😁
Je zoekt dus op batterijen? Dat maakt het geheel wel wat lastiger. Niet mogelijk om een "bedraad" te nemen met gewoon een lange kabel met een DS18B20 sensor?
Alleen weet ik niet hoe je het wilt uitlezen...

Anders gewoon een draadloze thermometer zoals >> https://www.toppy.nl/prod...raadloze-thermometer.html ??

Weet niet hoor, een ESP boardje met DS18B20 heb je zo in elkaar gezet en het doet wat je wilt?
Dat moet je ook niet maken in de volle zon maar lekker na 22u wanneer het wat koeler is ;)
Remy!!!! schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 01:10:
[...]

Een haha minibad is het zeker met wat ik hier voorbij zie komen. En het chloor wordt toegevoegd omdat de teststrips dat zeggen :+

[...]
De mat opblazen ben ik bij deze totaal niet bang voor, ik had bij deze pomp in het begin het standaard intex solarmatje van €20 en die was na 2min kapot geblazen :D maar bij deze maak ik mij daar geen zorgen om.
10m3 ZFP op zo een bad... Het kan nog gekker hoor, ik heb een 13m3 filter (pomp is nog hoger) op een 1m3 Spa/bad :D.
ProudElm schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 07:45:
[...]

Nope, niks nada noppes inderdaad. Ik had dat ook verwacht. Dus er is iets anders mis.

[...]

Ja inderdaad :) Ik stel 2 uur in. En wacht.. Vorig jaar ging er dan na enkele minuten een groen lampje branden, ging de ventilator aan en was die bezig. Nu dus niks. Na de ingestelde tijd piept die 1 keer, ik ben klaar, melding 93.

Er gaan 2 draadjes naar de flow switch. En 2 naar het element. Waar of hoe zou die dan moeten meten of er wel/geen zou in het water zit? Ik heb gemeten, maar tijdens het draaien ging er geen stroom naar het element. Dus dat deze het niet deed kan kloppen.
Misschien nog een keer de aansluitingen van het element controleren voor zover mogelijk, misschien zijn die ook wel weg geroest.

Kan ik het element nog ergens schoon mee maken? Schoonmaak azijn kan dat?
Vanuit gaande dat het apparaat verder in orde kan ik enkel nog concluderen dat de "flowswitch" ook het water meet door middel van "geleidbaarheid" van het water.
Zelf zou ik zeggen van niet maar dan is ie gewoon stuk...

Dat zou dus beteken dat er wellicht een weerstand tussen moet ipv de 2 kabels direct met elkaar verbinden.

edit:
ipv de 2 draden door te verbinden kan je ze ook gewoon in het water ( uiteraard los van elkaar ) dompelen.
Dus het uit einde wat normaal in de "flowswitch" gaat.
Kan geen kwaad om te testen. Zelfde effect als een weerstand...

Schoonmaken kan inderdaad gewoon met schoonmaak azijn. Echter als element er verder mooi/schoon uit ziet zal dat niet nodig zijn.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• ProudElm
  • Nu online
Zal eerst eens goed schoonmaken, dan kijken we daarna wel verder.

Die switch moet het dan wel doen inderdaad via weerstand, want meer draadjes zijn er niet :-) Hoewel ik tijdens testen niet meer kreeg dan oneindig weerstand en 0 als ik het klepje van de flowswitch open/dicht deed als het waren.

Voorlopig ga ik er vanuit dat de platen toch te vies zijn (ondanks dat ze dit op het ook niet lijken), die is voor nu het makkelijkst om te tackelen. En als dat ook niet meer lukt. Dan misschien toch maar opzoek naar een nieuw systeem.

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-10 12:53
Jazsie schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:17:
[...]
Je zoekt dus op batterijen? Dat maakt het geheel wel wat lastiger. Niet mogelijk om een "bedraad" te nemen met gewoon een lange kabel met een DS18B20 sensor?
Alleen weet ik niet hoe je het wilt uitlezen...
Hoe lang kunnen die kabels zijn dan? Met 4 meter of meer kan ik de schuur in. Dan kan er een rpi aan, of alsnog een esp8266 via 5v usb. Zolang ik t in HASS kan krijgen is t prima (mqtt, curl, whatever).

En is dat ding chloor en uv bestendig? Of moet ie dan nog verder beschermd worden?

[ Voor 7% gewijzigd door infernix op 24-06-2020 09:41 ]

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-11 19:39

MarcoKL

That's a huge b*tch!

mkleinman schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:29:
[...]

Nee helaas niet. Dit is het probleem:

[Afbeelding]

De twee blauwe pijlen kunnen vrij doorstromen in de kamer waar de afvoerleiding op zit aangesloten.

De twee rode pijlen komen ook in een kamer samen maar moeten dan rechtsaf langs die plasticlas en dan door die vernauwing bij het rode rondje.

Daar is bijna geen flow mogelijk.

Die plasticlas voor de stevigheid zit eigenlijk in de weg en ik heb hier zo 1 2 3 geen oplossing voor.

Ik heb de mat overigens gekregen, hij is een jaar oud maar nooit gebruikt, dus heb ik geen aankoopbon.

Meer mensen die hier last van hebben?
Ik heb geen warmtebeeld camera, maar ik zie die knikken er idd ook in zitten.
Heb nog wel wat geprobeerd om het te corrigeren maar zonder succes.. heb t maar gelaten.. voor dit jaar prima, volgend jaar epdm.
Hangt nog wel af of ik het leuk vind, maak mij de meeste de zorgen over het opruimen/schoonmaken :X :X

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 00:50:

Waarom zou je die matten opblazen? Ik ga zonder bypass met volle snelheid door mijn matten zonder last te hebben van lekkage.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Jazsie
infernix schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:40:
[...]

Hoe lang kunnen die kabels zijn dan? Met 4 meter of meer kan ik de schuur in. Dan kan er een rpi aan, of alsnog een esp8266 via 5v usb. Zolang ik t in HASS kan krijgen is t prima (mqtt, curl, whatever).

En is dat ding chloor en uv bestendig? Of moet ie dan nog verder beschermd worden?
50m moet zonder al te veel problemen kunnen dus die 4 meter moet ook lukken ;).

Sensor is van RVS dus zou daar niet zo druk om maken.
Belangrijker is dat er niet aan de kabels wordt getrokken ;).

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Zijn er al mensen die de DS18B20 in een aanboorzadel https://www.toppy.nl/cate...len/pvc/aanboorzadel.html gedaan hebben?
Ik zou graag de sensors in de aanvoer en retour plaatsen, maar weet niet of dat een succes wordt.

• ProudElm
  • Nu online
oh ja, dat wil ik ook.. ;-) Wil temp, pH en chloor op die manier in de gaten gaan houden.. Wordt nog wel een gedoe, maar ik zocht dus iets om het in de buis zelf, na/voor de pomp te doen. Maar dan moet ik inderdaad dus zo iets hebben

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07:14
Jazsie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:43:
[...]

Nice!

Welk interface is dat overigens? Home Assistant?
Dit is de standaard App van Homey.

Mooie is dat dit ook aan Apple Homekit zit dus met een paar virtuele apparaten: Actuele zwembad temp, Temp in, Solar input, Delta en Zwembadpomp zelf kan ik zelf eea monitoren op mijn Apple Watch. HA is zeker beter maar ik heb de tijd momenteel niet om mijn huidige domotica setup met meer dan 100 apparaten om te zetten.

Wat dat betreft is die Homey zo gek nog niet. Schakelt momenteel keurig mijn pomp in vanaf 10.00 en schakelt uit bij een te lage delta of schaduw.

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:23
Pvcvoordeel:
Het volgende is momenteel niet voorradig en wordt alsnog zo snel mogelijk geleverd.
996810 : VDL PVC DRAADEIND 40mm LIJM X 2" BUI.DR

De datum dat het product binnen gaat komen is: 25 juni 2020
Onder voorbehoud van deze ontvangst zal u de eerst volgende werkdag de zending ontvangen.
Hopelijk krijg ik net nog alles binnen voor het weekend... :-)

• Jazsie
Crxtreem schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:57:
Zijn er al mensen die de DS18B20 in een aanboorzadel https://www.toppy.nl/cate...len/pvc/aanboorzadel.html gedaan hebben?
Ik zou graag de sensors in de aanvoer en retour plaatsen, maar weet niet of dat een succes wordt.
Gaat prima, heb ik ook :).
ProudElm schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:59:
oh ja, dat wil ik ook.. ;-) Wil temp, pH en chloor op die manier in de gaten gaan houden.. Wordt nog wel een gedoe, maar ik zocht dus iets om het in de buis zelf, na/voor de pomp te doen. Maar dan moet ik inderdaad dus zo iets hebben
Zie hier boven, werkt ook voor je pH/Orp sensor!

Ben momenteel mijn tuin en technische ruimte aan het her-inrichten, foto's komen wanneer het klaar is.

Maar dit idee dus:
https://github.com/segali...l/wiki/Bypass-for-sensors
Ljsvv schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:03:
[...]
Dit is de standaard App van Homey.

Mooie is dat dit ook aan Apple Homekit zit dus met een paar virtuele apparaten: Actuele zwembad temp, Temp in, Solar input, Delta en Zwembadpomp zelf kan ik zelf eea monitoren op mijn Apple Watch. HA is zeker beter maar ik heb de tijd momenteel niet om mijn huidige domotica setup met meer dan 100 apparaten om te zetten.

Wat dat betreft is die Homey zo gek nog niet. Schakelt momenteel keurig mijn pomp in vanaf 10.00 en schakelt uit bij een te lage delta of schaduw.
Ahh ziet er gelikt uit zo! thx voor de info.

• ProudElm
  • Nu online
Cool idee! Dat ga ik zeker in de gaten houden dan! O-)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ja, ik heb er een paar geïnstalleerd bij zwembaden. Redelijk makkelijk te installeren.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 20:42

Dennahz

Life feels like hell should.

vso schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:28:

@Dennahz https://community.home-as...-pool-measurements/118901
hier gebruiken ze diverse methodes om via het web direct de wares binnen te trekken (scheelt je RTL-SDR aanschaf?) ..
https://github.com/LordMike/MBW.BlueRiiot2MQTT

Dit ziet er heel interessant uit, ga hier eens mee spelen :Y) HA heeft toch best een steile leercurve om alles mooi te implementeren eigenlijk. Als in: ik vind het makkelijker om zoiets te maken met Python of PHP of zo dan het mooi in Home Assistant te integreren :)

Maar goed, heb HA niet voor niets draaien nu :p

[ Voor 14% gewijzigd door Dennahz op 24-06-2020 10:45 ]

Twitter

• nieuweling87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-03-2023
Weet iemand wat voor temperatuur de solar comfortpool collectors 6m lang aankunnen?

Nu het zo warm is, willen we ze in de middag niet over de solarmatten laten lopen, maar klappen de matten dan niet?

Gister was het bad 35. Dat vinden wij toch iets te warm en ook slecht voor het water.

• Jazsie
vso schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:28:
@Jazsie @Koffie @Dennahz (en mensen die diy "zwembad" willen meten)

ik denk dat de [url=https://https://www.toppy.nl/product/10147/sensor-pt-voor-astral-blueconnect-watertester.html]sensor-pt-voor-astral-blueconnect-watertester[/url] wellicht alle 'benodigde" meet apparatuur bevat .. lees temp/orp/ph/zout water en andere meuk.. als achterhaalt kan worden welke "pinnen" je moet pakken kan je een paar 10tjes besparen .. voor de rest v.d unit .. en bv direct een arduino oid gebruiken ..

@Dennahz https://community.home-as...-pool-measurements/118901
hier gebruiken ze diverse methodes om via het web direct de wares binnen te trekken (scheelt je RTL-SDR aanschaf?) ..

http://spareparts.astralpool.com/PDF/1215_1.PDF laat zien dat hij redelijk demontabel is .. (@Dennahz ik verwacht niet dat je het doet ) de rest is wat volgt (hoe ik het zou aanpakken) ..

Maar stel je haalt hem uit elkaar en je kan de "continueiteit' meten (stand die elke multimeter heeft) en je meet tussen + OF - van de batterij en de "pads" waar de sensor op connect .. heb je 99% gedaan .. gezien de sensor vaak werken op 3,3 of 5v is de rest makkelijk uit te vinden .. want dan hoef je alleen maar uit te lezen .. en dat kan met een ADC

ik ga nog eens op zoek of iemand zijn eigen "astral' ding heeft gemaakt ..
Die sensor is wellicht vrij goedkoop ?

Ander ding wat me opviel @Koffie gezien jij eerder tests deed met metingen . de astral connect ding laat ook waardes zien die niet consistent zijn (zie link voor Dennahz) die zijn alles behalve ..
Wel nice dat je het kan intergreren zoals @Dennahz net heeft aangekaard :)

Ben al voorzien van pH/Orp meter en aansturing. Dus ik houd het wel bij mijn DIY project.

Daarnaast vind ik het zelf nog steeds een veels te duur iets. Maar begrijp best dat iemand gewoon een kant en klaar systeem wilt hebben en dan is het een prima systeem hetzij voor de wat extra kosten.
nieuweling87 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:36:
Weet iemand wat voor temperatuur de solar comfortpool collectors 6m lang aankunnen?

Nu het zo warm is, willen we ze in de middag niet over de solarmatten laten lopen, maar klappen de matten dan niet?

Gister was het bad 35. Dat vinden wij toch iets te warm en ook slecht voor het water.
Geen zorgen om maken, gaan niet stuk. Doe dit niet in de winter, dat is vragen om problemen ;).

• nieuweling87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-03-2023
Jazsie schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:39:
[...]

Ben al voorzien van pH/Orp meter en aansturing. Dus ik houd het wel bij mijn DIY project.

Daarnaast vind ik het zelf nog steeds een veels te duur iets. Maar begrijp best dat iemand gewoon een kant en klaar systeem wilt hebben en dan is het een prima systeem hetzij voor de wat extra kosten.

[...]

Geen zorgen om maken, gaan niet stuk. Doe dit niet in de winter, dat is vragen om problemen ;).
Dank je wel voor je antwoord. In de winter gaan ze naar binnen :).

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Welke watertemperatuur is voor jullie acceptabel om in te zwemmen? Ben benieuwd wat de meningen hierover zijn!

• -pollem-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:23

-pollem-

Are you threatening me?

Sbakker1982 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:14:
Welke watertemperatuur is voor jullie acceptabel om in te zwemmen? Ben benieuwd wat de meningen hierover zijn!
Ik lig er bij 21 graden al in maar ik ben net een zeehond en heb een speklaagje ;)

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:51

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Aldus mijn kinderen: bij 20 graden :+
Aldus mijzelf: 28 - 30

Xbox Live ID:Notna8310

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-11 09:25
Voor mij 28-29gr

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:14:
[...]

https://github.com/LordMike/MBW.BlueRiiot2MQTT

Dit ziet er heel interessant uit, ga hier eens mee spelen :Y) HA heeft toch best een steile leercurve om alles mooi te implementeren eigenlijk. Als in: ik vind het makkelijker om zoiets te maken met Python of PHP of zo dan het mooi in Home Assistant te integreren :)

Maar goed, heb HA niet voor niets draaien nu :p
veel plezier 8)
Jazsie schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:39:
[...]

Wat is duur ? hoeveel betaal je voor het geheel los te meten .. ? diy ben je toch minimaal 50 tot 100,- kwijt .. hier zijn 3 of 4 dingen in 1 .. wat ook wat kosten & moeite reducteerd
vergeet niet de "tijd" die je kwijt bent om alles te debuggen/integereren enzv ..

200,- is best veel voor iets wat 20,- aan materiaal kosten is ... (ph sensor wellicht het duurst) maar ik vind het niet extreem duur ...

wat mij (in het algemeen) meer zorgen baart is de variatie in meetwaardes met alle metingen van apparaten .. een relatieve consistente meting zou prettiger zijn

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
kids maakt het niks uit en moet ik bij mooi weer net gevuld bad (kraan water temp) eruit trekken omdat ze blauw aanlopen

28/30 graden max .... inderdaad

[ Voor 21% gewijzigd door vso op 24-06-2020 12:29 ]

Tja vanalles

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-11 19:39

MarcoKL

That's a huge b*tch!

gisteren voor t eerst 30 aangetikt, voor de kids beter want dan gaan ze niet klappertanden na een half uur, maar ik vond t net te warm, maar goed ik zwem ook wel eens in het meer hier :)

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07:14
mkleinman schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:29:
[...]

Nee helaas niet. Dit is het probleem:

[Afbeelding]

De twee blauwe pijlen kunnen vrij doorstromen in de kamer waar de afvoerleiding op zit aangesloten.

De twee rode pijlen komen ook in een kamer samen maar moeten dan rechtsaf langs die plasticlas en dan door die vernauwing bij het rode rondje.

Daar is bijna geen flow mogelijk.

Die plasticlas voor de stevigheid zit eigenlijk in de weg en ik heb hier zo 1 2 3 geen oplossing voor.

Ik heb de mat overigens gekregen, hij is een jaar oud maar nooit gebruikt, dus heb ik geen aankoopbon.

Meer mensen die hier last van hebben?
Blijkbaar zijn ze daar zelf toch ook achter gekomen.

Mijn mat heeft die lus niet of in ieder geval anders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HF5J_D7xpRLpZHxekuMhZWlco4A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xC8gXPvjrWfb0facGpJ6KTkd.jpg?f=fotoalbum_medium

• Jazsie
35-38gr behalve als ik juist wil afkoelen zoals toen het bijna 40gr was. Dan gaat de voorkeur naar 30gr :).

Maargoed, ik zwem niet in mijn Spa :)
vso schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:27:
[...]
Wat is duur ? hoeveel betaal je voor het geheel los te meten .. ? diy ben je toch minimaal 50 tot 100,- kwijt .. hier zijn 3 of 4 dingen in 1 .. wat ook wat kosten & moeite reducteerd
vergeet niet de "tijd" die je kwijt bent om alles te debuggen/integereren enzv ..

200,- is best veel voor iets wat 20,- aan materiaal kosten is ... (ph sensor wellicht het duurst) maar ik vind het niet extreem duur ...

wat mij (in het algemeen) meer zorgen baart is de variatie in meetwaardes met alle metingen van apparaten .. een relatieve consistente meting zou prettiger zijn
Tja duur, dat is persoonlijk. Ik vind het duur omdat ik compleet naar mijn eigen hand wil integreren en ook meerder functies wil, mis bijvoorbeeld:

- Ik wil gewoon om de 15 seconden data binnen halen ipv met een vertraging van een uur+.
- Wil historie zien (kost 6,-- EUR extra de maand bij de 199,-- EUR variant).
- Wil niet 100,-- om het jaar neer leggen voor een nieuwe sensor.....
- Wil data kunnen gebruiken/zien in OpenHab / Home Assistant (kan de Blue Connect standaard niet).
- Automatisch aansturen van pH/chloor doseerpomp.

Tijd tel ik niet meer want ik vind het leuk en is hobby :).

Mijn eigen DIY met eventuele dure professionele probes kost inderdaad een factor meer, maar dat vind ik pesoonlijk weer niet duur. Het is allemaal subjectief ;) Het is maar wat je wilt...

Overigens ben je voor de "zout" model 429,-- EUR kwijt....

• Notna

Notna

Where are you?®

Wow die Intex mat is nu lekker op stoom. Sinds vanochtend is er 5 graden bij gekomen (22C vs 27C nu)

Vandaag iig geen blauwe lippen bij de kinderen :+

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-11 20:18
22 tot 27. Daarboven is het te warm om af te koelen met deze temperatuur

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
mkleinman schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:19:
Ik heb een dingetje met mijn intex warmtemat. Daar lopen twee groepen door waarbij 1 groep bijna geen doorstroming heeft.

Daar kwam ik vanmiddag bij toeval achter toen ik warmtebeeldfoto's maakte van de mat.

[Afbeelding]

Detailfoto

[Afbeelding]

Bij die tweede groep die slecht doorstroomt lijkt er bewust een extra plastic las gemaakt te zijn voor de stevigheid. Alleen die voorkomt dus nu dat er fatsoenlijk water doorheen kan stromen.
Ik denk dat ik het zelfde heb met mijn mat. Die voelt ook erg warm terwijl er met voldoende snelheid water doorheen stroomt. Geen idee of dat het rendement heel veel schade toe brengt maar zal vanavond even kijken of ik verschil in kringen voel / meet met een IR thermometer.

• JB
  • Laatst online: 11:51

JB

Cédric roelt!

Notna schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:21:
Wow die Intex mat is nu lekker op stoom. Sinds vanochtend is er 5 graden bij gekomen (22C vs 27C nu)

Vandaag iig geen blauwe lippen bij de kinderen :+
Bizarre verschillen. Staat je bad in de zon? Hier staat het de gehele ochtend in de schaduw komende van 23-24 graden is het nu 26 graden (bad staat nog steeds gedeeltelijk in de schaduw icm bubbeltjesfolie en 30m vijverslang op het dak tuinhuis maar ik merk dat ik niet tevreden ben :( Met extreme dagen krijg je de temp er wel in maar zodra het iets minder heftig gaat, dan is het toch snel wel aan de frisse kant in het bad. Later op de middag gaat het altijd wel maar zou er graag sneller temperatuur in krijgen. Zou het helpen om de doorstroom te knijpen? Dacht dat ik gelezen heb dat het geen verschil uitmaakt mbt opwarmen? Ik heb 10 m heen en terug af te leggen (tuinhuis/pomp <--> zwembad)

[ Voor 10% gewijzigd door JB op 24-06-2020 13:36 ]

Mijn boefje is liev!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:38
Hier tuin op het zuiden met zwembad dus de hele dag in de zon. Temp van 22 vanochtend naar 26 nu zonder matten of andere dingen.

• JB

JB

Cédric roelt!

Alles is afhankelijk van variabelen natuurlijk. Aantal kuub, wel/niet vol in de zon, hulpmiddelen etc. maar wie kan mijn zeggen hoe water opwarmt in die slangen mbt doorstroom beinvloeden. Langzamere doorvoer met klep warmt het wellicht meer op, maar duurt het weer langer voordat het terug is in het bad en koelt het wellicht weer meer af (moet nog 10 meter terug na de solarmat (30m vijverslang)).

Mijn boefje is liev!

• Notna

Notna

Where are you?®

JB schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:31:
[...]

Bizarre verschillen. Staat je bad in de zon? Hier staat het de gehele ochtend in de schaduw komende van 23-24 graden is het nu 26 graden (bad staat nog steeds gedeeltelijk in de schaduw icm bubbeltjesfolie en 30m vijverslang op het dak tuinhuis maar ik merk dat ik niet tevreden ben :( Met extreme dagen krijg je de temp er wel in maar zodra het iets minder heftig gaat, dan is het toch snel wel aan de frisse kant in het bad. Later op de middag gaat het altijd wel maar zou er graag sneller temperatuur in krijgen. Zou het helpen om de doorstroom te knijpen? Dacht dat ik gelezen heb dat het geen verschil uitmaakt mbt opwarmen? Ik heb 10 m heen en terug af te leggen (tuinhuis/pomp <--> zwembad)
Amper; 1/3de maximaal en niet langer dan een uur of 1.5. De mat ligt wel gewoon op een stel natuurstenen tegels in de volle zon van 10 uur in de ochtend tot 21.00 vanavond. Gaat om een Intex Easy set van 2.44 overigens met een standaard pomp, booster (vijver) pomp en 1 Intex solarmat. Ook met solarcover overigens (die ik open heb gelegd voord die 1/3de die in de zon staat. Lijkt mij namelijk dat die dan beter verwarmt dan met de cover eroverheen.) Slang (38mm) is totaal 4.5m (excl. mat) aan lengte

• JB

JB

Cédric roelt!

Notna schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:48:
[...]

Amper; 1/3de maximaal en niet langer dan een uur of 1.5. De mat ligt wel gewoon op een stel natuurstenen tegels in de volle zon van 10 uur in de ochtend tot 21.00 vanavond. Gaat om een Intex Easy set van 2.44 overigens met een standaard pomp, booster (vijver) pomp en 1 Intex solarmat. Ook met solarcover overigens (die ik open heb gelegd voord die 1/3de die in de zon staat. Lijkt mij namelijk dat die dan beter verwarmt dan met de cover eroverheen.) Slang (38mm) is totaal 4.5m (excl. mat) aan lengte
Ja hier ligt de 30m vijverslang op dakleer in de volle zon (tuin ook op zuiden maar zwembad staat "tegen" hoge heg) van 's morgens tot 's avonds :) Maar je zegt dat die bubbelfolie er beter af gaat wanneer de zon erop staat? Dacht dat die juist ook verwarmd als de folie vol in de zon erop ligt?

Mijn boefje is liev!

• Notna

Notna

Where are you?®

JB schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:50:
[...]

Ja hier ligt de 30m vijverslang op dakleer in de volle zon (tuin ook op zuiden maar zwembad staat "tegen" hoge heg) van 's morgens tot 's avonds :) Maar je zegt dat die bubbelfolie er beter af gaat wanneer de zon erop staat? Dacht dat die juist ook verwarmd als de folie vol in de zon erop ligt?
Dat laatste weet ik dus niet zeker, maar gevoelsmatig werkt dat beter.

• Jazsie
JB schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:47:
Alles is afhankelijk van variabelen natuurlijk. Aantal kuub, wel/niet vol in de zon, hulpmiddelen etc. maar wie kan mijn zeggen hoe water opwarmt in die slangen mbt doorstroom beinvloeden. Langzamere doorvoer met klep warmt het wellicht meer op, maar duurt het weer langer voordat het terug is in het bad en koelt het wellicht weer meer af (moet nog 10 meter terug na de solarmat (30m vijverslang)).
Het water moet juist sneller door de matten heen want koud water neemt meer warmte op.
Uiteraard moet het ook niet te snel, men gaat daarom uit van een delta verschil van 1 graden tussen in/uit.

Heel veel zetten de doorstroming zodanig "laag" dat je voelbaar kan voelen dat er warmer water uit komt.
Dit is echter een verkeerde stelling omdat dus warm water minder warmte op neemt en dus effectief je zwembad water minder snel opwarmt.

Maar zoals je zegt valt of staat alles met veel factoren... Heb je genoeg m2 solar mat liggen dan maakt het niets uit want je krijgt je bad toch wel -snel- op temperatuur.

@vso Heeft hier volgens mij al tig keer uitgelegd.... (en ik heb het ahem te warm om het nog keer te doen ;)).

@Koffie: Wellicht iets voor in de start topic?

[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 24-06-2020 14:02 ]

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:30
Hoe warm mag een zandfilterpomp worden?
Ik heb de pomp sinds gisteren in een "geluidsisolatiekist" staan en zit nu al boven de 40graden in het kistje. Hoe veel graden kan de motor hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLSyVto9A5SYhmKnq4A7ieK1qsg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ktB8ZOPxGIbx4bdAjIIXE7uG.png?f=user_large

• Maurice2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2022
Jazsie schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:59:
[...]

Het water moet juist sneller door de matten heen want koud water neemt meer warmte op.
Uiteraard moet het ook niet te snel, men gaat daarom uit van een delta verschil van 1 graden tussen in/uit.

Heel veel zetten de doorstroming zodanig "laag" dat je voelbaar kan voelen dat er warmer water uit komt.
Dit is echter een verkeerde stelling omdat dus warm water minder warmte op neemt en dus effectief je zwembad water minder snel opwarmt.

Maar zoals je zegt valt of staat alles met veel factoren... Heb je genoeg m2 solar mat liggen dan maakt het niets uit want je krijgt je bad toch wel -snel- op temperatuur.

@vso Heeft hier volgens mij al tig keer uitgelegd.... (en ik heb het ahem te warm om het nog keer te doen ;)).

@Koffie: Wellicht iets voor in de start topic?
Helemaal mee eens 👍
Gewoon vol gas door die matten jagen en wanneer bad te warm is bypass dicht !!!!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:04:
Tja duur, dat is persoonlijk. Ik vind het duur omdat ik compleet naar mijn eigen hand wil integreren en ook meerder functies wil, mis bijvoorbeeld:

- Ik wil gewoon om de 15 seconden data binnen halen ipv met een vertraging van een uur+.
- Wil historie zien (kost 6,-- EUR extra de maand bij de 199,-- EUR variant).
- Wil niet 100,-- om het jaar neer leggen voor een nieuwe sensor.....
- Wil data kunnen gebruiken/zien in OpenHab / Home Assistant (kan de Blue Connect standaard niet).
- Automatisch aansturen van pH/chloor doseerpomp.

Tijd tel ik niet meer want ik vind het leuk en is hobby :).

Mijn eigen DIY met eventuele dure professionele probes kost inderdaad een factor meer, maar dat vind ik pesoonlijk weer niet duur. Het is allemaal subjectief ;) Het is maar wat je wilt...

Overigens ben je voor de "zout" model 429,-- EUR kwijt....
Zoals de link die ik naar @Dennahz stuurde kan je gewoon de data naar binnen trekken in OH/HA/Domoticz meuk ..

Het scheelt aanmerkelijk als je de sensor gewoon los koopt en uit weet te lezen met esp/arduino of rpi .. dat je die sensor per 2 jaar moet vervangen .. ach .. denk dat een DIY ph probe het zelfde euvel heeft. .

Als ik 200,- zou spenderen .. eerste wat ik doe is dat ding demonteren, foto's maken en met een multimeter achterhalen welke verbindings punten er zijn .(continueiteit meten) .die met de sensor verbinden natuurlijk heb ik een RPI /arduino liggen paar dunne draadjes solderen ofzo .. is niet een issue ..

95% kans dat je elke sensor apart uit kan lezen als ik maar weet wat In/Uit is

Voor de rest heb je geluk als een jtag/ of seriele pinnetjes kan identificeren .. en helemaal geluk als je de chips kan identificeren en de bijbehorende data sheets vind.

Als je de sigfox kan vervangen door een esp wifi board oid .. (twijfelachtig) ben je natuurlijk "binnen" ..

die 23,- voor een accu .. tja trek een oude laptop accu open 1 a 2 zijn defect en de rest voldoet voorlopig .. als vervangende unit(s) .. en het is relatief simpel om een accupack /solar dingetje .. te fabrieken.

Tja vanalles

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:55

Crazy-

Best life ever

zo PVC & tyleen besteld
ik ga 4x 12,5m 16mm tyleen op het dak leggen als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzvbtuo4XfMY56q_x2jUbyHuL4E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vGXjIA9mjZMYt1ujKXVinx2b.png?f=user_large

alles bij elkaar (zoals hierboven) + 6m 38mm slang + ombouwset zwembad naar 38mm & pomp toch wel 500 euro verder

maar met de vrouw overlegd : we gaan een ±4,5x2,5 zwembad aanschaffen einde van dit seizoen _/-\o_

iemand idee:

https://www.zwembadgigant...31c2e028ace/1/0/10849.jpg

daar ik alles op 38mm heb ... die 32mm tuut er gewoon afzagen denk ik ? :-D

[ Voor 18% gewijzigd door Crazy- op 24-06-2020 15:37 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Meneer aard
  • Laatst online: 11:59

Meneer aard

Porsche rulez!

JB schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:31:
[...]

Ik heb hier ook vijverslang op het dak liggen, alleen was ik er ook niet content mee, waarop ik deze gewoon compleet heb voorzien van lagen zwarte tape. Dat deed de truc. daarnaast ook nog een intex matje op het dak liggen.

Totaal ligt er 10 meter vijverslang + intex matje op het dak. Is zeer geschikt. water is atm 32 graden.
Alternatief is om nog een bekisting te maken i.c.m. plexiglas oid.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Dus....
Ik dacht: mooi weer, intex zwembadje kopen...

Blijkbaar kunnen ze de vraag niet aan.

Iemand nog een idee voor een 260x160 frame zwembad? Of is dit jaar nu al voorbij voor het bestellen!?

Youtube: DashcamNL

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

BlakHawk schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:28:
Dus....

Iemand nog een idee voor een 260x160 frame zwembad? Of is dit jaar nu al voorbij voor het bestellen!?
reken er maar niet op of betaal teveel .... dat is elk jaar zo; bestway/intex leveren maar "1x per jaar"
voorraad op? jammer dan ... productie einde jaar/levering weer daarna

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Crazy- schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:31:
[...]

reken er maar niet op of betaal teveel .... dat is elk jaar zo; bestway/intex leveren maar "1x per jaar"
Oh serieus1?
Raar wereldje...

Blijkbaar mist er wat gezonde concurrentie, maar ja, niets aan te doen...

[ Voor 10% gewijzigd door BlakHawk op 24-06-2020 15:32 ]

Youtube: DashcamNL

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Maurice2020 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:32:
[...]

Helemaal mee eens 👍
Gewoon vol gas door die matten jagen en wanneer bad te warm is bypass dicht !!!!
Bypass open zou ik zeggen, dan gaat het niet meer door je matten.

• vso
  • Niet online
BounceMeister schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:41:
Bypass open zou ik zeggen, dan gaat het niet meer door je matten.
lol correct .. bypass is de 1ne kraan niet aanvoer/afvoer van je solarmatten/wp installatie ..
Crazy- schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:18:
zo PVC & tyleen besteld

[Afbeelding]
Doe jezelf een lol voordat je "begint" pak de slang tape met elketra tape iod een halve meter af. leg die in de zon jaag er maximaal water doorheen .. lengte maakt in deze niet uit .. op een extreem hete dag (zoals vandaag) .. ga je "voelen" waar de slang te heet word om beet te pakken .. dat is de "max" lengte v.d slang.
deze word korter als je houten "kist' eromheen bouwt .. alles zwart verft .. en (plexi)glas eroverheen legt.
iemand idee:

Heeft alleen nut als 32mm niet doorloopt dus de 'trap' verspringing ook inwendig aanwezig is ..

32/38mm zou ik me echter niet te veel aan storen .. eerder je zwembadslang lengte(s) kort houden .. als je max 6m flexibel nodig hebt .. ben je per seizoen max 20,- kwijt .. als je het moet vervangen..

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 24-06-2020 15:48 ]

Tja vanalles

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

vso schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:46:
[...]

Doe jezelf een lol voordat je "begint" pak de slang tape met elketra tape iod een halve meter af. leg die in de zon jaag er maximaal water doorheen .. lengte maakt in deze niet uit .. op een extreem hete dag (zoals vandaag) .. ga je "voelen" waar de slang te heet word om beet te pakken .. dat is de "max" lengte v.d slang.
deze word korter als je houten "kist' eromheen bouwt .. alles zwart verft .. en (plexi)glas eroverheen legt.
hmmm dat is wellicht nog een ideetje om te doen ja :)
Heeft alleen nut als 32mm niet doorloopt dus de 'trap' verspringing ook inwendig aanwezig is ..

32/38mm zou ik me echter niet te veel aan storen .. eerder je zwembadslang lengte(s) kort houden .. als je max 6m flexibel nodig hebt .. ben je per seizoen max 20,- kwijt .. als je het moet vervangen..
maar de 32mm 'knijpt' nu de slangen eigenlijk

• vso
  • Niet online
BlakHawk schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:28:
Dus....

lidl heeft aanbieding.
Crazy- schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:48:
[...]
hmmm dat is wellicht nog een ideetje om te doen ja :)
[...]
maar de 32mm 'knijpt' nu de slangen eigenlijk
heb je ooit wel eens gespeeld met een tuinslang waar een pisstraal uit komt en vervolgens je duim erop gezet ?? .. hey opeens een "harde" straal die ver spuit ..

Dit heet het venturi-effect (geloof ik) .. iets met opening groter/kleiner = druk lager / hoger .. als je erover na denkt een redelijke inkopper ..

En waarom zou je moeite doen voor 6 a 8 mm "meer flow" .. (of meer druk) .. je verliest de mogelijkheid om 32mm slang te gebruiken --> en slangen kunnen lastig zijn om aan te komen .. in mijn directe kring heb ik zelf of anderen moeten zoeken naar "vervangende" slang.

ik snap je helemaal overgens .. been there/done that .. en heb de t-shirt + littekens als bewijs :+

[ Voor 78% gewijzigd door vso op 24-06-2020 15:57 ]

Tja vanalles

• Jazsie
vso schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:59:
[...]

Zoals de link die ik naar @Dennahz stuurde kan je gewoon de data naar binnen trekken in OH/HA/Domoticz meuk ..

Het scheelt aanmerkelijk als je de sensor gewoon los koopt en uit weet te lezen met esp/arduino of rpi .. dat je die sensor per 2 jaar moet vervangen .. ach .. denk dat een DIY ph probe het zelfde euvel heeft. .

Als ik 200,- zou spenderen .. eerste wat ik doe is dat ding demonteren, foto's maken en met een multimeter achterhalen welke verbindings punten er zijn .(continueiteit meten) .die met de sensor verbinden natuurlijk heb ik een RPI /arduino liggen paar dunne draadjes solderen ofzo .. is niet een issue ..

95% kans dat je elke sensor apart uit kan lezen als ik maar weet wat In/Uit is

Voor de rest heb je geluk als een jtag/ of seriele pinnetjes kan identificeren .. en helemaal geluk als je de chips kan identificeren en de bijbehorende data sheets vind.

Als je de sigfox kan vervangen door een esp wifi board oid .. (twijfelachtig) ben je natuurlijk "binnen" ..

die 23,- voor een accu .. tja trek een oude laptop accu open 1 a 2 zijn defect en de rest voldoet voorlopig .. als vervangende unit(s) .. en het is relatief simpel om een accupack /solar dingetje .. te fabrieken.
De link die je gaf en die @Dennahz kan je idd via mqtt uitlezen, echter gaat dit nog steeds via de "cloud" ofwel vertraging van 1 uur+ en ook nog eens 1x update en niet bv om de 15 seconden.

Als je die sensor inderdaad los kan uitlezen, geef ik je groot gelijk. Ik zou zeggen doe het en vertel mij hoe. Dan zou ik gelijk zo een sensor aanschaffen want tja, voor 100,-- zal je denk ik niet veel beters vinden... :D
Crazy- schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:18:
zo PVC & tyleen besteld

[Afbeelding]

alles bij elkaar (zoals hierboven) + 6m 38mm slang + ombouwset zwembad naar 38mm & pomp toch wel 500 euro verder

maar met de vrouw overlegd : we gaan een ±4,5x2,5 zwembad aanschaffen einde van dit seizoen _/-\o_

iemand idee:

Het moet niet maar wil je de "beste" flow eruit halen dan zal je die eraf moeten zagen.

Of het verschil maakt.... ik denk zelf van niet.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

vso schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:48:
[...]

lidl heeft aanbieding.

[...]

heb je ooit wel eens gespeeld met een tuinslang waar een pisstraal uit komt en vervolgens je duim erop gezet ?? .. hey opeens een "harde" straal die ver spuit ..

Dit heet het venturi-effect (geloof ik) .. iets met opening groter/kleiner = druk lager / hoger .. als je erover na denkt een redelijke inkopper ..

En waarom zou je moeite doen voor 6 a 8 mm "meer flow" .. (of meer druk) .. je verliest de mogelijkheid om 32mm slang te gebruiken --> en slangen kunnen lastig zijn om aan te komen .. in mijn directe kring heb ik zelf of anderen moeten zoeken naar "vervangende" slang.

ik snap je helemaal overgens .. been there/done that .. en heb de t-shirt + littekens als bewijs :+
8)7 |:( zo jij zet mij mooi weer even met 2 voeten aan de grond haha thnx

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:56:
[...]

De link die je gaf en die @Dennahz kan je idd via mqtt uitlezen, echter gaat dit nog steeds via de "cloud" ofwel vertraging van 1 uur+ en ook nog eens 1x update en niet bv om de 15 seconden.

Als je die sensor inderdaad los kan uitlezen, geef ik je groot gelijk. Ik zou zeggen doe het en vertel mij hoe. Dan zou ik gelijk zo een sensor aanschaffen want tja, voor 100,-- zal je denk ik niet veel beters vinden... :D
vertelde je hoe ik het aan zou pakken .. maar ja waarom zou ik al die moeite doen als ik op "gevoel" het water ook helder en op temp hou :)

Tja vanalles

• MrJames
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Crazy- schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:31:
[...]

Wanneer kun je het beste zo' n ding kopen. December?

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

MrJames schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:00:
[...]

in ieder geval niet als het al warm/heet is ;) maar eind jaar/begin jaar is meestal de periode dat het begint binnen te komen

• Jazsie
vso schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:59:
[...]

vertelde je hoe ik het aan zou pakken .. maar ja waarom zou ik al die moeite doen als ik op "gevoel" het water ook helder en op temp hou :)
Haha, ja het is dat ik al reeds alles heb voor mijn DIY pH/Orp project en bijna klaar is.
Anders had ik wel een poging gewaagd :).

• vso
  • Niet online
Crazy- schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:58:
[...]

8)7 |:( zo jij zet mij mooi weer even met 2 voeten aan de grond haha thnx
moest ff 2x lezen :) tja kan soms wel apart uit de hoek komen .. maar ja liever dat men leert van mijn "fouten" dan het wiel opnieuw uitvinden ..

Dat van de slang (testen hoe veel lengte je nodig hebt) en "afzagen" schoot me ook net pas te binnen .. 8)

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:04:
[...]

Haha, ja het is dat ik al reeds alles heb voor mijn DIY pH/Orp project en bijna klaar is.
Anders had ik wel een poging gewaagd :).
ik zit er nog over te tobben maar huiverig voor de resultaten .. (varierend de meet resultaten v.h zwembad zeg maar) .. wat ben jij kwijt aan materiaal oid ?

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 24-06-2020 16:31 ]

Tja vanalles

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:17
@vso @Meneer aard

Kan alleen jullie posts vinden over elektratape om de slangen wikkelen die in de zon liggen.
Wat is het nut hiervan?

• Jazsie
ocmer schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:25:
Hoe warm mag een zandfilterpomp worden?
Ik heb de pomp sinds gisteren in een "geluidsisolatiekist" staan en zit nu al boven de 40graden in het kistje. Hoe veel graden kan de motor hebben?
[Afbeelding]
Zolang je onder de 60 zit komt het wel goed naar mijn mening. Vergis je niet hoe warm het ook wordt met de volle zon erop zonder kist.
FRANQ schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:47:
@vso @Meneer aard

Kan alleen jullie posts vinden over elektratape om de slangen wikkelen die in de zon liggen.
Wat is het nut hiervan?
Glad op -hard- glad is moeilijker lekdicht te krijgen. Elektratape is "zacht" en dus krijg je het veel makkelijker lekdicht.

Overigens heb je daarvoor teflon tape maar elektra tape werkt dus ook prima :)

• Maurice2020
Heb vandaag mijn epdm matten uit net toch ff gemeten wat er dan met temperatuur gebeurd als je hem aanzet ,terug loop water vanaf epdm naar zwembad was schrok me kapot 🥺 was 49,4 graden heel snel uitgezet 🤪

• vso
  • Niet online
FRANQ schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:47:
@vso @Meneer aard

Wat is het nut hiervan?
Het nut is dat je slangen zwart maakt (mat zwart) om zoveel mogelijk warmte te absorberen .. v.d zon. die je vervolgens via een warmtewissel process vervoert naar het zwembad toe

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
MrJames schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:00:
[...]

ik koop meestal eind winter (na januari)

Tja vanalles

• Jazsie
Ohh dat bedoel je dus @vso haha.

Ik dacht dat er gesproken werd over het lekdicht krijgen :P

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:14:

was ook mijn eerste reactie over het lekdicht krijgen (kan me ook niet herrineren dat ik dat gezegd heb m.b.t solar heating ;) ) .. maar las zijn vraag nog een keer en toe .. o ja ..

Tja vanalles

• Maurice2020
Wat vinden jullie hiervan kwam ik tegen ?
Wel mooi gemaakt

YouTube: YouTube

• Meneer aard
  • Laatst online: 11:59

Meneer aard

Porsche rulez!

Jazsie schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:14:

Nee, integendeel.
Ik had eerst een DIY solarheater gemaakt dmv 32mm vijverslang (10 meter). Deze had ik op een stuk OSB plaat gemonteerd in een slangenpatroon. De plaat had ik zwart gespoten om zoveel mogelijk warmte te kunnen opslaan. Echter was dit niet voldoende. Toen heb ik als test vershoudfolie gepakt. Om zoveel mogelijk warmte te kunnen opslaan zodat er meer straling /warmte overgedragen kan worden op de slang.

Echter was dat afdoende, heb ik daaroverheen nog tape gepakt, dat was 10cm breed electro tape. Dit heb ik helemaal dichtgemaakt, zodat als het ware een gesloten constructie / oppervlak ontstond.
Dit gaf het juiste effect.

Daarnaast heb ik toch een intex matje aangeschaft, was er gelukkig op tijd bij (maar 30 euro voor betaald), maar lang op moeten wachten. Denk dat ik alsnog voor volgend jaar een andere constructie maak met EPDM rollen / ethlyeen slang.
Nu ligt alles op het dak, aangesloten op een zandfilter (cranenbroek) en pomp..ding sleurt 6m3 /uur. Wat meer dan voldoende is ( bad is 3,6m3).

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:17
@vso @Meneer aard

Ik dacht ook eerst dat het over lekdicht maken ging, daarom snapte ik het niet.

Tyleen is toch al zwart, dan is een schuurpapiertje misschien nog wel beter/makkelijker.

Zwarte vijverslang is misschien te dun om te schuren, en glimt ook. Maar tape lijkt me erg veel werk om dat netjes aansluitend te doen zonder lucht eronder.

Meneer aard heeft dan een soort zonnecollector met vershoudfolie in plaats van glas, zo sluit je de hitte op. Dus dat zal inderdaad wel werken.

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Ik mocht laatst gratis een paar glasplaten ophalen en heb deze op men tyleen collector geknutseld.
Het resultaat valt niet tegen :-D
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Sm5NL7h/IMG-1856.jpg

Zonder het glas haalde ik max 5 graden opwarming op een dag.

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Zo, dat is hard gegaan. Zondagavond laat was mijn bad vol met koud kraanwater, vandaag eind van de middag is het zwembad 28°C. Niks voor gedaan, enkel laten staan in de zon (met bubbelfolie). Zwembad staat wel de hele dag in de zon, van 8:00 tot 20:00.

Tussendoor overigens wel in gezwommen door de kids.

Mooi dat het water al helemaal gratis is opgewarmd voor als de warmtepomp straks is aangesloten :)

• vso
  • Niet online
FRANQ schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:02:
@vso @Meneer aard

Ik dacht ook eerst dat het over lekdicht maken ging, daarom snapte ik het niet.

Tyleen is toch al zwart, dan is een schuurpapiertje misschien nog wel beter/makkelijker.

Zwarte vijverslang is misschien te dun om te schuren, en glimt ook. Maar tape lijkt me erg veel werk om dat netjes aansluitend te doen zonder lucht eronder.

Meneer aard heeft dan een soort zonnecollector met vershoudfolie in plaats van glas, zo sluit je de hitte op. Dus dat zal inderdaad wel werken.
@Meneer aard zo ben ik ook begonnen met EPDM big solar mat ..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Rtx4sFM.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XLhKSF7.png

dit heb ik uiteindelijk verhoogd op het konijnenhok gelegd (konijnenhok koelen) en zwembad verwarmen 2 vliegen in 1 klap

dat is dus dezelfde mat als onderaan deze foto

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ac33BvC.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 24-06-2020 20:06 ]

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
ralph075 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:49:
Zo, dat is hard gegaan. Zondagavond laat was mijn bad vol met koud kraanwater, vandaag eind van de middag is het zwembad 28°C. Niks voor gedaan, enkel laten staan in de zon (met bubbelfolie). Zwembad staat wel de hele dag in de zon, van 8:00 tot 20:00.

Tussendoor overigens wel in gezwommen door de kids.

Mooi dat het water al helemaal gratis is opgewarmd voor als de warmtepomp straks is aangesloten :)
water hier is 33 graden nu nog :)

Tja vanalles

• ralph075
  • Niet online
vso schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:53:
[...]

water hier is 33 graden nu nog :)
Dat is mij te warm, 28-29°C vind ik perfect

• JB

JB

Cédric roelt!

ralph075 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:06:
[...]

Merk ook dat dit prima is. Zat met de focus toch wel richting 30 graden maar 28 is heerlijk. Alleen op een iets mindere dag krijg ik dat zonder hulp niet voor elkaar (bad staat hier de hele ochtend in de schaduw).

Toch eens kijken of ik een soort bak om de slang kan maken maar beetje plexiglas is ook prijzig en zal met 2mm door gaan hangen.. Winddicht is natuurlijk beter dus even bedenken hoe ik de deksel/ombouw dan beste kan maken.

Onderstaande ligt op dakleer (schuin). Bovenste gedeelte heb ik gebogen zodat ie keurig blijft hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/9883fa1a2220c535bc58e90e8c495d728c1ea1f8/?url=https%3A%2F%2Fimgup.nl%2Fimages%2F2019%2F07%2F04%2Findex.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door JB op 24-06-2020 20:21 ]

Mijn boefje is liev!

• vso
  • Niet online
ralph075 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:06:
[...]

Als vrouwlief er nog in wil vanavond :) dan verwarmen we even door :) .. gezien je hitte verliest ..

Overgens is dit wel de grens .. het is naadje vies warm maar na 22:00 is het lekker weer 28-30 graden ..let wel we doen dit vaker overdag voor de kids .. en in de avond voor volwassenen ..,

wellicht dat ik er een partytent overheen mik .. minder last v.d wind en zon .. (voor inkijk oid hoef ik het niet te doen)

[ Voor 28% gewijzigd door vso op 24-06-2020 20:23 ]

Tja vanalles

• Jazsie
Meneer aard schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:33:
[...]

Nee, integendeel.
Ik had eerst een DIY solarheater gemaakt dmv 32mm vijverslang (10 meter). Deze had ik op een stuk OSB plaat gemonteerd in een slangenpatroon. De plaat had ik zwart gespoten om zoveel mogelijk warmte te kunnen opslaan. Echter was dit niet voldoende. Toen heb ik als test vershoudfolie gepakt. Om zoveel mogelijk warmte te kunnen opslaan zodat er meer straling /warmte overgedragen kan worden op de slang.

Echter was dat afdoende, heb ik daaroverheen nog tape gepakt, dat was 10cm breed electro tape. Dit heb ik helemaal dichtgemaakt, zodat als het ware een gesloten constructie / oppervlak ontstond.
Dit gaf het juiste effect.

Daarnaast heb ik toch een intex matje aangeschaft, was er gelukkig op tijd bij (maar 30 euro voor betaald), maar lang op moeten wachten. Denk dat ik alsnog voor volgend jaar een andere constructie maak met EPDM rollen / ethlyeen slang.
Nu ligt alles op het dak, aangesloten op een zandfilter (cranenbroek) en pomp..ding sleurt 6m3 /uur. Wat meer dan voldoende is ( bad is 3,6m3).
Heb je foto's? :)
vso schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:31:
[...]

ik zit er nog over te tobben maar huiverig voor de resultaten .. (varierend de meet resultaten v.h zwembad zeg maar) .. wat ben jij kwijt aan materiaal oid ?
Momenteel zit ik op 200,-- voor pH / Orp. Wel met momenteel nog goedkope probes van Ome Ali maar de tests gaan goed.

Moet wel erbij zeggen dat ik hierbij gebruik maak van kant en klare modules van Atlas Scientific (geen zin om het wiel nog een keer uit te vinden). Deze modules zijn niet goedkoop (zeker als je verglijk met Ome Ali).

Verder heb ik nog op Marktplaats voor weinig 2x doseerpomp gescoord zodat ik het geheel kan automatiseren.

Ja, je kan ook gewoon kant en klaar gaan uiteraard. Maar mijn eis is gewoon dat ik het makkelijk kan intergreren in OpenHAB / Home Assistant / MQTT. En dat ben ik nog niet tegen gekomen...

En als je de prijs ziet van kant en klare systemen
(https://www.toppy.nl/cate...tof=pH%20%C3%A9n%20chloor)
Dan is het nog niet zo gek duur.

• ralph075
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:15:
Aaarrgghhh.... Waarom laat je dit nou toch weer zien...? Ik dacht dat ik wel klaar was :X

• Ambianz
Even kijken wat een afdekzeiltje kost. 8)7

spoiler:
79,99

https://www.bol.com/nl/p/...JO3Q.1_33.50.ProductTitle

[ Voor 7% gewijzigd door Ambianz op 24-06-2020 20:37 ]

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:15:
Momenteel zit ik op 200,-- voor pH / Orp. Wel met momenteel nog goedkope probes van Ome Ali maar de tests gaan goed.

Moet wel erbij zeggen dat ik hierbij gebruik maak van kant en klare modules van Atlas Scientific (geen zin om het wiel nog een keer uit te vinden). Deze modules zijn niet goedkoop (zeker als je verglijk met Ome Ali).

Verder heb ik nog op Marktplaats voor weinig 2x doseerpomp gescoord zodat ik het geheel kan automatiseren.

Ja, je kan ook gewoon kant en klaar gaan uiteraard. Maar mijn eis is gewoon dat ik het makkelijk kan intergreren in OpenHAB / Home Assistant / MQTT. En dat ben ik nog niet tegen gekomen...

laat ik het zo zeggen wat prijs betreft .. het is wat je het waard vind ..

ik heb mijn bedenkingen er wel bij @Jazsie .. niet prijs ofzo ..
Zoals ik al aantal maal opgemerkt heb, als de metingen van je meet apparatuur alle kanten opvliegt hoe ga je dan aansturen ? dit lijkt een redelijke trend @Dennahz liet dit met zijn nieuwe toy ook al zien en dit zie je ook terug met @Koffie en zijn zout tester(s) .. en andere DIY projecten hebben hier ook last van ..

Computers zijn dat betreft zo dom als een plank hout .. het breekt of breekt niet ..

Als je metingen enorm variëren dan pomp je een lading chemicaliën je zwembad in waar een dictator jalours op is ;) dat wil je niet ..

Ik zou bv een max chloor per etmaal oid instellen, die je handmatig wel kan bijsturen .. maar software matig enorm ingedamt is en zeker in het begin wil je dat de doseer ding een "menselijke" stap ertussen heeft.

Ander iets ga je dan direct uit een vloeibaar middel pompen (kant en klaar?) ..

Hierom is waarom ik ook zo tevreden ben met de doseer ding van intex .. flikker met enige regelmaat chloor erin en "done" .. ik denk dat een ZWS het andere alternatief is ..

maar ja als je het wilt automagiseren .. je geld (lees een hobby) moet je toch op 1 manier doen .. ik houd je hopenlijk neit tegen :)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 24-06-2020 20:56 ]

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
JB schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:10:
[...]

Merk ook dat dit prima is. Zat met de focus toch wel richting 30 graden maar 28 is heerlijk. Alleen op een iets mindere dag krijg ik dat zonder hulp niet voor elkaar (bad staat hier de hele ochtend in de schaduw).

Toch eens kijken of ik een soort bak om de slang kan maken maar beetje plexiglas is ook prijzig en zal met 2mm door gaan hangen.. Winddicht is natuurlijk beter dus even bedenken hoe ik de deksel/ombouw dan beste kan maken.

Onderstaande ligt op dakleer (schuin). Bovenste gedeelte heb ik gebogen zodat ie keurig blijft hangen.
[Afbeelding]
zoals ik @Crazy- ook gemeld hebt .. dit soort dingen zijn mooi maar je rendement is 20x lager dan je zou verwachten ..

leg dat ding in de zon, pomp er water doorheen en voel vanaf de ingang waar de buis nog "koud" is .. (tenzij je een FLIR tot je beschikking hebt) ..
Na x meter zal de buis te warm zijn .. de rest van de slang lengte is dan "waardeloos" .. omdat je water max temp heeft bereikt die het op kan nemen.
Door dit gevaarte te splitsen in meerdere lengtes (parallel) en je zal wellicht met de flow moeten "Spelen" ,, zodat het goed verdeeld word verhoog je het rende ment van je hele opzet

Met dit (je huidige opzet) zou je bv 10 uur doen over 5 graden verschil sta niet verbaast als je zoiets extreems ziet als 3 uur 15 graden verschil .. (even extreem voorbeeld) .. zeker als je het winddicht / en spuitbusje(s) kachelverf benut ;)

Crazy-'s idee 1 --> Crazy- in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
Crazy-'s idee 2 --> Crazy- in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"

Tja vanalles

• Ambianz
Kingsolo schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 23:01:
[...]

Kunt de rubberen ring en waar de ring in ligt eventueel voorzien van wat extra vaseline. Kan soms ook prima helpen.
Pomp lekte. Uiteindelijk vaseline erop gedaan en de ring omgedraaid. Probleem is opgelost :)

• vso
  • Niet online
Ambianz schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:55:
[...]

Pomp lekte. Uiteindelijk vaseline erop gedaan en de ring omgedraaid. Probleem is opgelost :)
geef zijn advies post die je quote dan een +1 ;)

Tja vanalles

• JB

JB

Cédric roelt!

vso schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:54:
[...]

zoals ik @Crazy- ook gemeld hebt .. dit soort dingen zijn mooi maar je rendement is 20x lager dan je zou verwachten ..

leg dat ding in de zon, pomp er water doorheen en voel vanaf de ingang waar de buis nog "koud" is .. (tenzij je een FLIR tot je beschikking hebt) ..
Na x meter zal de buis te warm zijn .. de rest van de slang lengte is dan "waardeloos" .. omdat je water max temp heeft bereikt die het op kan nemen.
Door dit gevaarte te splitsen in meerdere lengtes (parallel) en je zal wellicht met de flow moeten "Spelen" ,, zodat het goed verdeeld word verhoog je het rende ment van je hele opzet

Met dit (je huidige opzet) zou je bv 10 uur doen over 5 graden verschil sta niet verbaast als je zoiets extreems ziet als 3 uur 15 graden verschil .. (even extreem voorbeeld) .. zeker als je het winddicht / en spuitbusje(s) kachelverf benut ;)

Crazy-'s idee 1 --> Crazy- in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
Crazy-'s idee 2 --> Crazy- in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
Dat kan ik morgen eens testen door te voelen inderdaad. Ik ben geen natuurkundige dus dacht hoe meer slang hoe beter :+ Als het halverwege al heet is en daarna afkoelt, dan kan ik 'm ook opdelen in 2 inderdaad. T-stukken zijn te regelen :)

Mijn boefje is liev!

• Jazsie
vso schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:45:
[...]

laat ik het zo zeggen wat prijs betreft .. het is wat je het waard vind ..

ik heb mijn bedenkingen er wel bij @Jazsie .. niet prijs ofzo ..
Zoals ik al aantal maal opgemerkt heb, als de metingen van je meet apparatuur alle kanten opvliegt hoe ga je dan aansturen ? dit lijkt een redelijke trend @Dennahz liet dit met zijn nieuwe toy ook al zien en dit zie je ook terug met @Koffie en zijn zout tester(s) .. en andere DIY projecten hebben hier ook last van ..

Computers zijn dat betreft zo dom als een plank hout .. het breekt of breekt niet ..

Als je metingen enorm variëren dan pomp je een lading chemicaliën je zwembad in waar een dictator jalours op is ;) dat wil je niet ..

Ik zou bv een max chloor per etmaal oid instellen, die je handmatig wel kan bijsturen .. maar software matig enorm ingedamt is en zeker in het begin wil je dat de doseer ding een "menselijke" stap ertussen heeft.

Ander iets ga je dan direct uit een vloeibaar middel pompen (kant en klaar?) ..

Hierom is waarom ik ook zo tevreden ben met de doseer ding van intex .. flikker met enige regelmaat chloor erin en "done" .. ik denk dat een ZWS het andere alternatief is ..

maar ja als je het wilt automagiseren .. je geld (lees een hobby) moet je toch op 1 manier doen .. ik houd je hopenlijk neit tegen :)
Metingen vliegen niet alle kanten op, daar maak ik mij dan ook niet druk om. Tot nu toe in mijn tests ook niet voor gekomen.

Daarnaast moet je altijd een veiligheid inbouwen dat doseerpomp max een bapaald aantal x seconden mag draaien.
Foei als je dat niet doet ;).

Klopt, direct met vloeibaar chloor (Orp) en zuur (pH-) via de doseerpomp. Gewoon kant en klaar te koop voor het zwembad bij een zwembadshop..

Allemaal niks speciaals aan, doet exact wat kant en klare systemen ook doen mbt functioneren.

Overigens dat jij je water mooi helder hebt wilt niet zeggen dat je water waardes goed zijn ;).
Niks mis met zo een chloor dispenser maar kan je natuurlijk niet verglijken met een automatische doseersysteem.

Misschien ook wel overkill voor mijn "mini" Bad maar ach, alvast oefenen voor het grote IG bad later kan geen kwaad ;). Daarnaast heb ik gewoon geen zin in het "onderhoud" met telkens controleren etc.

Ik houd jullie op de hoogte :).

• Jur gen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-09 16:49
Ik heb 2 van deze watertemperatuuradapters besteld die ik plaats op de uitgang van mijn ZFP voordat deze mijn bypass ingaat (32mm vijverslang) en nog 1 op de uitgang van mijn bypass welke mijn bad ingaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pq-0Q78zVw6vy92Lz8rqzc_9HgE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0qULlpmFpGaJMxabgtYOqS7S.jpg?f=user_large
Je kan ze ook bij Conrad krijgen overigens.

Daarin kan je een temperatuur sensor met een 1/8NPT aansluiting plaatsen die ik aansluit op deze dual digitale temperatuur sensor. Die werkt gewoon op een oude telefoonoplader van 5V DC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMm_f2K3Z6NjiNXnAkoPMGfjy-c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yHUYRGRG6ov4uvHMiU1Jhl2x.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CmowJbVNNiQomIu2qi4SP05kMg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZV8DSTWzzkP0HhCHCiLbB5e4.jpg?f=user_large

Een volgende stap is om deze data via een rpi weg te schrijven naar een webserver zodat ik de delta via mijn telefoon altijd kan uitlezen. Ik verwacht de spullen vanuit China dit weekend binnen. Zal een foto plaatsen zodra ik het werkend heb.

Polestar 2 | OnePlus Nord 5

• vso
  • Niet online
JB schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:18:
[...]

Dat kan ik morgen eens testen door te voelen inderdaad. Ik ben geen natuurkundige dus dacht hoe meer slang hoe beter :+ Als het halverwege al heet is en daarna afkoelt, dan kan ik 'm ook opdelen in 2 inderdaad. T-stukken zijn te regelen :)
ik ben er ook geen 1 maar soms kan je met je boeren verstand ook een eind komen :+

ps .. nee je slang zal koel zijn tot een x aantal meter ... daarna zal het opwarmen .. ern heet blijven tot het eind v.d slang. zeg dat de eerste 4 meter koel is .. en je hebt 12 meter .. dan is 8 meter in dit voorbeeld "onbenut'

en je moet wel genoeg water "flow' hebben door alle vertakkingen ..

en tja je wilt op elke dag ook nog "verwarmen" .. dus wat je nu hebt garandeerd min of meer op slechte dagen ook nog warmte .

Het is dus beetje wikken en wegen ..

ik zit nu heftig te tobben of ik 4m2 of 7m2 mat ga .... (epdm) .. ik heb nu 12m en red met gemak dus 33graden .. op een dag zoals vandaag dus een iets groter bad zal niet een super uitdaging worden in de nieuwe opzet .. sterker nog effectief zal ik van die 4m2 op dagen zoals vandaag wellicht maar 2m2 ofzo benutten ..

Als ik 7m2 doe, win ik ook niet super veel .. maar ach kan maar 1x lijmen

enige voordeel is dat mijn schuur koeler blijft :)

Tja vanalles

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Tip: Als je hier een beetje terugkijkt in het topic heb ik ergens gepost hoe ik het had aangesloten op een rpi, maar heb deze net vervangen door een esp8266.

Deze: https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1 (heb maar gelijk 3 stuks besteld om nog wat mee te spelen)
en deze:
https://www.amazon.de/gp/...tle_o02_s01?ie=UTF8&psc=1

Dus voor €25 kan je dus alles mooi loggen in influxdb.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Qv7BHr4/Knipsel.png

• JB

JB

Cédric roelt!

vso schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:48:
[...]

ik ben er ook geen 1 maar soms kan je met je boeren verstand ook een eind komen :+

ps .. nee je slang zal koel zijn tot een x aantal meter ... daarna zal het opwarmen .. ern heet blijven tot het eind v.d slang. zeg dat de eerste 4 meter koel is .. en je hebt 12 meter .. dan is 8 meter in dit voorbeeld "onbenut'

en je moet wel genoeg water "flow' hebben door alle vertakkingen ..

en tja je wilt op elke dag ook nog "verwarmen" .. dus wat je nu hebt garandeerd min of meer op slechte dagen ook nog warmte .

Het is dus beetje wikken en wegen ..

ik zit nu heftig te tobben of ik 4m2 of 7m2 mat ga .... (epdm) .. ik heb nu 12m en red met gemak dus 33graden .. op een dag zoals vandaag dus een iets groter bad zal niet een super uitdaging worden in de nieuwe opzet .. sterker nog effectief zal ik van die 4m2 op dagen zoals vandaag wellicht maar 2m2 ofzo benutten ..

Als ik 7m2 doe, win ik ook niet super veel .. maar ach kan maar 1x lijmen

enige voordeel is dat mijn schuur koeler blijft :)
Nou mijn boerenverstand probeert dit ook even te rijmen :+ Je zegt in je voorbeeld dat er 8 m onbenut is. Daar bedoel je mee dat het na die 4 meter op een soort van max is qua opwarmen en dus terug moet?

Parallel/flow is hier geen probleem met de ZFP normaliter maar ik verlies dus ook nog flink wat warmte door 10 m die het water nog moet afleggen als deze uit de solarmat is. Daarna bereikt het water het zwembad pas.

Dus bij elkaar opgeteld gaat het water vanuit het zwembad door 50 meter slang alvorens het weer terug is. Die 2x 10 m van/naar zwembad ligt ook voornamelijk in de schaduw de gehele dag (onderin tegen de heg).

[ Voor 6% gewijzigd door JB op 24-06-2020 22:02 ]

Mijn boefje is liev!

• Jur gen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-09 16:49
jorgenv schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:58:
[...]

Tip: Als je hier een beetje terugkijkt in het topic heb ik ergens gepost hoe ik het had aangesloten op een rpi, maar heb deze net vervangen door een esp8266.

Deze: https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1 (heb maar gelijk 3 stuks besteld om nog wat mee te spelen)
en deze:
https://www.amazon.de/gp/...tle_o02_s01?ie=UTF8&psc=1

Dus voor €25 kan je dus alles mooi loggen in influxdb.

[Afbeelding]
Top!
Ik duik er gelijk eens even in, dank.

Polestar 2 | OnePlus Nord 5

• vso
  • Niet online
JB schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:18:
Nou mijn boerenverstand probeert dit ook even te rijmen :+ Je zegt in je voorbeeld dat er 8 m onbenut is. Daar bedoel je mee dat het na die 4 meter op een soort van max is qua opwarmen en dus terug moet?

Parallel/flow is hier geen probleem met de ZFP normaliter maar ik verlies dus ook nog flink wat warmte door 10 m die het water nog moet afleggen als deze uit de solarmat is. Daarna bereikt het water het zwembad pas.

Dus bij elkaar opgeteld gaat het water vanuit het zwembad door 50 meter slang alvorens het weer terug is. Die 2x 10 m van/naar zwembad ligt ook voornamelijk in de schaduw de gehele dag (onderin tegen de heg).
lol .. erhm let dit is ook niet mijn vak maar een hobby .. ben geen guru .. ik geef alleen mijn ervaring door .. en gedachte voor als mensen mij corrigeren (graag) leer ik ook weer

ik zal het je het anders proberen toe te lichten:
Stel dat je water 18 graden is .. en met de zon is de complete slang 50 graden .. (magisch)

Nu begin je die 18 graden water door de slang te pompen .. na 4 meter is het water 100% 50 graden geworden .. dus de rest van de slang (8meter) blijft het water 50 graden en vloeit het zo je zwembad in ..

om van die 4 meter ---> 5 of 6 meter te maken moet je dus de doorstroomsnelheid verhogen zodat het water pas later de max temperatuur bereikt .. gevolg is dat je dus meer water verwarmt wegens de hogere doorstroming ..
Kortom als je doorstroming "genoeg is " zal de volledige lengte (12m) in dit voorbeeld .. de temperatuur van de slang dalen naar bv 30 graden (prettiger temperatuur om vast te houden) ..

Verschil tussen in/uit = delta T(emperatuur)

Wat ik bedoel met "boerenverstand" is dat als je in deze te heet water uit de slang voelt komen is je doorstroming dus te laag. en dit kan je gewoon met je hand aanvoelen .. dat de Delta T tussen in en uit niet te groot verschil is ..

is dit beter te begrijpen ?

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:22:
Metingen vliegen niet alle kanten op, daar maak ik mij dan ook niet druk om. Tot nu toe in mijn tests ook niet voor gekomen.
ik ben benieuwd .. ik ben er nogal huiverig voor dus ..
Daarnaast moet je altijd een veiligheid inbouwen dat doseerpomp max een bapaald aantal x seconden mag draaien.
Foei als je dat niet doet ;).
:) ik ben erg :) ik bouw de doseerpomp zelf .. ;) relatief simpel te doen.
Overigens dat jij je water mooi helder hebt wilt niet zeggen dat je water waardes goed zijn ;).
Niks mis met zo een chloor dispenser maar kan je natuurlijk niet verglijken met een automatische doseersysteem.
Zal ik eerlijk zijn ik weet niet eens wat mijn water waardes zijn .. en als ik zoiets wel beweer zeg sla me dan om de oren met een pool noodle oid :) sinds dat me nieuwe vervangend bad er staat ..

ik moet wel meten wel om te controleren of het niet te "hoog' of "te laag" word ..
Misschien ook wel overkill voor mijn "mini" Bad maar ach, alvast oefenen voor het grote IG bad later kan geen kwaad ;). Daarnaast heb ik gewoon geen zin in het "onderhoud" met telkens controleren etc.
hahahaha .. waarom is meten overkill :? nah dan leg je me woorden in de mond .. als het aan mijn wensen ligt meet ik alles wat los en vast zit in & rond huis .. en loggen en correleren ..

Enige wat ik me afvraag is heeft het nut (lees kosten vs baten) .. wil daarmee niet zeggen dat ik afkeur ..

Tja vanalles

• JB

JB

Cédric roelt!

vso schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:14:
[...]

lol .. erhm let dit is ook niet mijn vak maar een hobby .. ben geen guru .. ik geef alleen mijn ervaring door .. en gedachte voor als mensen mij corrigeren (graag) leer ik ook weer

ik zal het je het anders proberen toe te lichten:
Stel dat je water 18 graden is .. en met de zon is de complete slang 50 graden .. (magisch)

Nu begin je die 18 graden water door de slang te pompen .. na 4 meter is het water 100% 50 graden geworden .. dus de rest van de slang (8meter) blijft het water 50 graden en vloeit het zo je zwembad in ..

om van die 4 meter ---> 5 of 6 meter te maken moet je dus de doorstroomsnelheid verhogen zodat het water pas later de max temperatuur bereikt .. gevolg is dat je dus meer water verwarmt wegens de hogere doorstroming ..
Kortom als je doorstroming "genoeg is " zal de volledige lengte (12m) in dit voorbeeld .. de temperatuur van de slang dalen naar bv 30 graden (prettiger temperatuur om vast te houden) ..

Verschil tussen in/uit = delta T(emperatuur)

Wat ik bedoel met "boerenverstand" is dat als je in deze te heet water uit de slang voelt komen is je doorstroming dus te laag. en dit kan je gewoon met je hand aanvoelen .. dat de Delta T tussen in en uit niet te groot verschil is ..

is dit beter te begrijpen ?
Jee :D Ik dacht morgen eens te voelen waar de collector het "heetst" is en als ik de overige comments daarop spiegel, klonk het me plausibel om de collector in te korten omdat het water ook nog 10 m terug moet. Die 10 m koude slang zal ook verlies betekenen dus als ik het warmer terug stuur (dan is de flow ook nog beter want kortere afstand) heb ik meer rendement maar je zegt aan de andere kant dat als het voelbaar warmer terug komt, het niet goed is :X :+

Mijn boefje is liev!

• vso
  • Niet online
JB schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:24:
[...]

Jee :D Ik dacht morgen eens te voelen waar de collector het "heetst" is en als ik de overige comments daarop spiegel, klonk het me plausibel om de collector in te korten omdat het water ook nog 10 m terug moet. Die 10 m koude slang zal ook verlies betekenen dus als ik het warmer terug stuur (dan is de flow ook nog beter want kortere afstand) heb ik meer rendement maar je zegt aan de andere kant dat als het voelbaar warmer terug komt, het niet goed is :X :+
tja het zou helpen als je wat cijfers erbij geeft .. reken het verlies van 10m even niet mee ..

bv in is 18 graden uit is 30 .. dan kan de flow omhoog .. (duidelijk merkbaar verschil met je "hand" thermometer)
dit is deel A ..

"helemaal los ervan" als je buis die in de zon ligt (voordat je er folie/plexiglas oid overheen doet) .. merkbaar afkoelt overal .. (pomp 30 min uit op het heetst v.d dag) .. en dan weer pompen .. en dan voelen.met 10 min tussen pozen .. zit je ook wel redelijk snor .. blijft de slang ergens heet .. dan is dat een aanwijzing om aan je setup te wijzigen ..

ik kan dit visueel doen omdat mijn mat op het schuurdak opbolt en als de mat koud is vlak tegen het dak ligt .. bij hete dagen zoals vandaag heb ik 3meter wat vlak ligt van de 12m .. de rest bolt op..
en als ik de ZFP in circulatie stand zet dan haal ik de 4 a 5 meter .. (eerder 4) ..
PS in mijn geval vloeit er ook minder water door de mat .. 80% of 74% gaat direct terug zonder verwarming te zien ..

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 41 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.