Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 52 Laatste
Acties:
  • 455.731 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 01:41:
Je zwembad oppervlakte is ongeveer 7,3 m2.
Je moet uit gaan van 75% en bij opzet zwembad zelfs 100% van de oppervlakte voor je solar mat.
Beter advies geven met de volgende stelregel 1m2 per kuub zwembad water ..
Tja, als je puur enkel warmte overschot wilt "dumpen" dan denk ik dat je niet rendabel bent.
Allemaal leuke idee-en maar betwijfel of het A; wel rendabel is en B; financieel interessant.
Het is wel degelijk rendabel/financieel intressant .. je maakt actieve koeling --> passief en je recyclet/upcycled de hitte die geproduceerd word. die je normaal gezien onbenut blijft ..sterker nog de al warme omgeving ingeblazen word ..

Als je het goed afmeet zou je in theorie 1 of meerdere buitenunit(s) kunnen reduceren naar 0% of 25% je hele (AG) zwembad verliest warmte als een malle

Een WP kan ook koelen (ipv verwarmen) .. echter stel nu dat je 1:1 de kou van je zwembad gebruikt voor je VV in huis door alleen een circulatie pomp te gebruiken .. dan ben je toch veel kosten effectiever ?

denk aan een super heet terras "koelen" door de hitte in een zwembad te duwen .. wat is daar onrendabel aan ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ralph075 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:51:
Afgelopen week de laatste hand aan de bestrating van de tuin gelegd en de vloer voor het zwembad erin gelegd. In het weekend met zoonlief het zwembad opgezet, hij staat!

[Afbeelding]

Ik wilde het zwembad eigenlijk pas plaatsen als de installatie in het schuurtje klaar was, maar vanwege de temperatuur de aankomende dagen (en de kinderen die willen zwemmen) het zwembad voor nu met het standaard pompje aangesloten. Overigens ben ik blij verrast hoe stil de CRP is, na alle geluiden over lawaaierige CRP's in dit topic.

Chemicaliën waren snel op orde. Zondagavond Ph- erin gegooid, gistermiddag Shock erin gegooid en vanmorgen waren de waardes voor pH en chloor dikke prima d:)b
Temperatuur van het water was gistermiddag 22°C, alleen met solarfolie op het bad. Dat viel me best mee.

Goed, de kinderen kunnen erin, kan ik ondertussen rustig verder werken aan het aansluiten van de rest van de installatie:
[Afbeelding]
veel plezier

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Afgelopen week de laatste hand aan de bestrating van de tuin gelegd en de vloer voor het zwembad erin gelegd. In het weekend met zoonlief het zwembad opgezet, hij staat! Het is een 4x2x1m bad van Bestway.

[Afbeelding]

Ik wilde het zwembad eigenlijk pas plaatsen als de installatie in het schuurtje klaar was, maar vanwege de temperatuur de aankomende dagen (en de kinderen die willen zwemmen) het zwembad voor nu met het standaard pompje aangesloten. Overigens ben ik blij verrast hoe stil de CRP is, na alle geluiden over lawaaierige CRP's in dit topic.

Chemicaliën waren snel op orde. Zondagavond Ph- erin gegooid, gistermiddag Shock erin gegooid en vanmorgen waren de waardes voor pH en chloor dikke prima d:)b
Temperatuur van het water was gistermiddag 22°C, alleen met solarfolie op het bad. Dat viel me best mee.

Goed, de kinderen kunnen erin, kan ik ondertussen rustig verder werken aan het aansluiten van de rest van de installatie:
[Afbeelding]
Dat ziet er erg netjes uit! :)
Die plankjes onder de steunen aan de zijkant, zorgen die er nu niet voor dat de steunen een centimeter hoger dan de bodem van het bad liggen? Als dat namelijk geen probleem is, biedt dat mij meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:27
Afgelopen week de laatste hand aan de bestrating van de tuin gelegd en de vloer voor het zwembad erin gelegd. In het weekend met zoonlief het zwembad opgezet, hij staat! Het is een 4x2x1m bad van Bestway.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice en ik zie daar een mooie warmtepomp ;) :)
vso schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:12:
[...]

Er zit wel een grens aan wat "mogelijk is" .. 7m2 als je 7 kuub bad hebt is met een CRP pomp lastig .. overschakelen naar een ZFP is dan wel handiger

O ik lees dat je een 305intex hebt (dezelfde als ik) .. ik verwarm hetzelfde bad met een 4m2 mat .. (pvc solar) maar elk moment kan er een EPDM mat binnen komen van https://www.abczwembad.nl/ je zou daar kunnen vragen of ze 4m2 kunnen leveren ..

op de grond tja .. kan wel, handiger is een zfp met filterbollen ..
Zijn bad is niet 7m3 maar oppervlakte is 7,3m2 ;).

Uiteraard is ZFP beter maar het zou ook met een CRP moeten kunnen.
vso schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:51:
[...]

Beter advies geven met de volgende stelregel 1m2 per kuub zwembad water ..
Waarom? Standaard berekening is aan de hand van m2?

Ben wel benieuwd hoe je dan hier aan komt? :)
vso schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:51:
[...]
Het is wel degelijk rendabel/financieel intressant .. je maakt actieve koeling --> passief en je recyclet/upcycled de hitte die geproduceerd word. die je normaal gezien onbenut blijft ..sterker nog de al warme omgeving ingeblazen word ..

Als je het goed afmeet zou je in theorie 1 of meerdere buitenunit(s) kunnen reduceren naar 0% of 25% je hele (AG) zwembad verliest warmte als een malle

Een WP kan ook koelen (ipv verwarmen) .. echter stel nu dat je 1:1 de kou van je zwembad gebruikt voor je VV in huis door alleen een circulatie pomp te gebruiken .. dan ben je toch veel kosten effectiever ?

denk aan een super heet terras "koelen" door de hitte in een zwembad te duwen .. wat is daar onrendabel aan ?
Enige manier dat ik zie dat dit rendabel is en mogelijk financieel interessant is dus met zo een warmtewisselaar zoals op het Youtube filmpje.

Al de andere opties niet, overtollig warmte is te weinig om het zwembad water op te warmen.
Maargoed jij spreekt dan over en ik citeer:
vso schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:41:
Nogmaals we praten over "overschot' dumpen en niet verwarmen van het zwembad ..
Dus ik bergijp weer niet wat je precies wilt met je overschot.... (bedoel wat heeft het voor een nut als in dit geval bijvoorbeeld niet je zwembad opwarmt?).

Je idee mbt terrass koelen en die warmte in je zwembad stoppen kan inderdaad wel goed werken.
Maar dan kom je weer op de zelfde principe uit zoals het Youtube filmpje...

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Laatst online: 21:50

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik heb hetezelfde bad, goede keuze! Kinderen hier hebben er veel plezier van.
Vraagje, de zwembad in en uitgang, waar heb je die gescoord?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
BounceMeister schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:09:
[...]

Dat ziet er erg netjes uit! :)
Die plankjes onder de steunen aan de zijkant, zorgen die er nu niet voor dat de steunen een centimeter hoger dan de bodem van het bad liggen? Als dat namelijk geen probleem is, biedt dat mij meer mogelijkheden.
Plankjes zijn vooral om de druk op de rubber tegels wat meer te spreiden. Vooralsnog lijkt het geen probleem te zijn, maar ik denk dat het hoogteverschil ook minimaal is. De randen van het bad zijn ook allemaal netjes recht getrokken bij het vullen. Het lijkt mij dus geen probleem.
Jazsie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:16:
[...]

Nice en ik zie daar een mooie warmtepomp ;) :)
Yes, nog bedankt voor het advies. Erg blij mee! Ook fijn dat het alsnog een full inverter pomp is geworden in plaats van een step inverter.
Driek schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:32:
[...]

ik heb hetezelfde bad, goede keuze! Kinderen hier hebben er veel plezier van.
Vraagje, de zwembad in en uitgang, waar heb je die gescoord?
Poeh, moet ik even terugzoeken. In de laatste 3 pagina's van dit topic heb ik er ook al iemand naar zien linken. Ik vrees echter dat ze overal zijn uitverkocht. Ik zoek even een linkje voor je.

@Driek zie het linkje van @Henry_ hieronder. Zelf had ik ze hier besteld: https://www.dewitschijndel.nl/intex-afsluitkranen-2-stuks/ voor bijna de helft van de prijs bij De Boer. Maar ja, bij De Wit is het uitverkocht...

Houd er overigens rekening mee dat je op dit bad dan ook nog een verloop nodig hebt op de in- en uitgang van het water van 32mm naar 38mm!

[ Voor 11% gewijzigd door ralph075 op 23-06-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-10 10:13

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Gekke vraag misschien, maar ik zie veel zwembaden bij schuttingen staan (ook bij mij) maar zou dat chloor niet een aanslag zijn voor de schutting?
Ik heb net een nieuwe laten plaatsen, wil er liever volgend jaar geen witte vlek op zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:34
@ralph075 , @Driek Ze zijn bij De Boer Drachten nog op voorraad :

https://www.deboerdrachte...compleet-duo-verpakking/3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:16:
Zijn bad is niet 7m3 maar oppervlakte is 7,3m2 ;).

Uiteraard is ZFP beter maar het zou ook met een CRP moeten kunnen.
ja zag het later .. denk dat een CRP moeite gaat hebben in theorie / praktijk is het wellicht net aan..

het is 7,2 m2 en 4,5 tot 4,8 kuub inhoud (heb het zelfde bad)
Waarom? Standaard berekening is aan de hand van m2?

Ben wel benieuwd hoe je dan hier aan komt? :)
Tijdens de zoektocht(en) naar zwembad verwarming .. op diverse sites tegen gekomen en klopt ook wel ..

Als je nagaat dat ik met epdm mat en nu pvc (straks weer EPDM *O* ) met 4m2 relatief gemakkelijk mijn zwembad verwarm ..zeker als het goed aangesloten is ;) vergeet niet ik verwarm nu over 12m lengte en straks over 6m als ik alles opnieuw aangesloten heb .

om het zwembad 10 graden te verhogen moet je bij wijze van spreken 9000 Joule / Watt (ff natte vinger werk) link naar berekening even niet voorhanden. In mijn zwembad stoppen . ik kan je veilig vertellen zelfs met een "verkeerd" aangesloten pvc solar mat dat ik 13000 joule/Watt "opwek" .. op zonnige dagen .. zelfs nu is mijn zwembad een aangename 30/32 graden

Hieruit kan je veilig stellen dat 1m2 solarmeuk per .kuub water voldoende is immers je wilt op minder zonnige dagen ook een lekker zwembad hebben.

PS als je alleen met m2 van een zwembad rekent heb je een uitdaging met grotere water m3 inhoud.
een 3m rond van 120cm hoog is bijna 9 kuub ! daar gaat mijn installatie een heftige dobber aan hebben. terwijl de m2 niet wijzigt ;) snappie
Enige manier dat ik zie dat dit rendabel is en mogelijk financieel interessant is dus met zo een warmtewisselaar zoals op het Youtube filmpje.

Al de andere opties niet, overtollig warmte is te weinig om het zwembad water op te warmen.
Maargoed jij spreekt dan over en ik citeer:

[...]

Dus ik bergijp weer niet wat je precies wilt met je overschot.... (bedoel wat heeft het voor een nut als in dit geval bijvoorbeeld niet je zwembad opwarmt?).

Je idee mbt terrass koelen en die warmte in je zwembad stoppen kan inderdaad wel goed werken.
Maar dan kom je weer op de zelfde principe uit zoals het Youtube filmpje...
nee overschot = rest product (afval) kortom wat je normaal weg mikt .. DIT ga je hergebruiken / benutten. wat is aan dit concept zo moeilijk ??

jij weet toch ook dat lucht een goeie isolator is en slecht geleid. . en water een zeer slechte isolatie middel en goed geleid.

Moment dat je in deze "discussie" het water in de IG/AG/SPA ziet als "zwem" water .. zitten we niet op 1 lijn.
Het is dat je ipv de lucht vervangt door water .. dat dit uiteindelijk toch voor IG/AG/SPA word gebruikt alleen maar winst :)

Enige wat ik zeg is ipv "buiten" unit dat 5000kWH voor een zomer gebruikt om te koelen .. reduceert naar 250kWH door het geheel in het zwembad te mikken .. (zoals het youtube filmpje toont)

Verwarm je daarmee je zwembad ?? nope .. maar het scheelt je wel een leuk bedrag .. stel dat het warmte spiraal 500,- kost(inclusief buizen enzo) / 0,22 cent per kwh = 3.000 kwh aan stroom

Als jij een airco hebt .. en een WP voor je zwembad/spa dan "recycle' je warmte van je airco --> in je spa/zwembad (huis blijft koel) voor minder kosten dit is de key maar je WP hoeft ook minder bij te verwarmen .. dus je bespaart 2x de stroom voor 1x de passieve uitgave met als bonus minder "geluid" van een buitenunit omdat tie minder hoeft te koelen.

En zoals eerder opgemerkt het is indirect "rendabel" .. met PVT / zonnecollector en WP voor in je huis zou je alleen bij een "overschot" situatie lees je boilervat(ten) zijn volledig op temperatuur naar "zwembad' verwarming .. Hierdoor houd je je installatie / koel en dus in optimale werkende conditie

maakt het dus uit of je een USA size buiten unit hebt ? nope ..

leuke side note .. mijn solar mat op de schuur verwarmt het zwembad (DUH) .. toegevoegd bonus is dat mijn veranda/schuur koel blijft en behaaglijk tijdens hete zomer dagen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MarcoKL schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:49:
Gekke vraag misschien, maar ik zie veel zwembaden bij schuttingen staan (ook bij mij) maar zou dat chloor niet een aanslag zijn voor de schutting?
Ik heb net een nieuwe laten plaatsen, wil er liever volgend jaar geen witte vlek op zien.
tja stel vooral in "zwembad' water blijft in het bad .. bij de kids (altijd handig)

Voor de rest heb ik al 4 jaar een schutting (composiet geverft meuk) met mijn nagel haal ik net niet de verf eraf .. (je hoeft niet al te veel moeite te doen helaas om verft weg te krabben)

ik heb geen zichtbare vlekken op de schutting, dus ik denk dat het wel los loopt ..

Anderzijds je leeft er toch .. of wil je alles in verpakking houden ? .. nee het hoeft niet stuk .. maar je insteek is wel "extreem" .. ;) schutting is vervangbaar .. tijd en plezier met je gezin is prijsloos.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-10 12:53
Kan op de intex ZFPs de dop op de water afvoer (voor backwash etc) er gewoon af bij filterstand? Ik wil een vaste slang op die afvoer aansluiten, maar als ie daardoor lekt dan moet er een kraan op (die ik dus ff moet bestellen dan).

Op alle instructies draait men hem bij een backwash/rinse er af en weer op namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:24:
[...]
(1)
tja stel vooral in "zwembad' water blijft in het bad .. bij de kids (altijd handig)
...
...
(2)
.. tijd en plezier met je gezin is prijsloos.
Dat is best lastig. Als ik de kids hun gang laat gaan, vliegt het water met grote hoeveelheden over de schutting de tuin van de buren in, krijgen de planten onbedoeld water met zwembadwater en zetten ze zich steeds krachtig af tegen de zwembadrand/liner.
Daar zeg ik dan wat van, maar dan kom je bij punt twee...
Waar leggen jullie de grens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caRe.Ghost
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-10 15:14
infernix schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:03:
Kan op de intex ZFPs de dop op de water afvoer (voor backwash etc) er gewoon af bij filterstand? Ik wil een vaste slang op die afvoer aansluiten, maar als ie daardoor lekt dan moet er een kraan op (die ik dus ff moet bestellen dan).

Op alle instructies draait men hem bij een backwash/rinse er af en weer op namelijk.
Dat kan gewoon. Zelf heb ik er ook vast een slang opzitten zodat ik niet hoef te wisselen voor het backwashen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Jazsie @Koffie @Dennahz (en mensen die diy "zwembad" willen meten)

ik denk dat de [url=https://https://www.toppy.nl/product/10147/sensor-pt-voor-astral-blueconnect-watertester.html]sensor-pt-voor-astral-blueconnect-watertester[/url] wellicht alle 'benodigde" meet apparatuur bevat .. lees temp/orp/ph/zout water en andere meuk.. als achterhaalt kan worden welke "pinnen" je moet pakken kan je een paar 10tjes besparen .. voor de rest v.d unit .. en bv direct een arduino oid gebruiken ..

@Dennahz https://community.home-as...-pool-measurements/118901
hier gebruiken ze diverse methodes om via het web direct de wares binnen te trekken (scheelt je RTL-SDR aanschaf?) ..

http://spareparts.astralpool.com/PDF/1215_1.PDF laat zien dat hij redelijk demontabel is .. (@Dennahz ik verwacht niet dat je het doet ) de rest is wat volgt (hoe ik het zou aanpakken) ..

Maar stel je haalt hem uit elkaar en je kan de "continueiteit' meten (stand die elke multimeter heeft) en je meet tussen + OF - van de batterij en de "pads" waar de sensor op connect .. heb je 99% gedaan .. gezien de sensor vaak werken op 3,3 of 5v is de rest makkelijk uit te vinden .. want dan hoef je alleen maar uit te lezen .. en dat kan met een ADC

ik ga nog eens op zoek of iemand zijn eigen "astral' ding heeft gemaakt ..
Die sensor is wellicht vrij goedkoop ?

Ander ding wat me opviel @Koffie gezien jij eerder tests deed met metingen . de astral connect ding laat ook waardes zien die niet consistent zijn (zie link voor Dennahz) die zijn alles behalve ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:33

Crazy-

Best life ever

Mijn idee qua verwarming:

- 50mm PVC bypass + aan-/afvoer naar prieel (9x3m - 2,5m hoog)
- 2x 50m 16mm tyleen opgerold
- 4x PVC50-PE16 T-stukken
- 3 afsluiters bij de bypass om het een beetje te reguleren ook

Enige waar ik nog geen oplossing voor heb is de PVC50 naar 38mm zwembadslang verloop!

Verder nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pT3qkvsW8eYETHSTfWPZSczT8_o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OtSa57lH7iGxgRiuOrNV5iLW.png?f=user_large

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:36
Ik ga over van mijn 38mm slang naar diameter 40 met volgende stuk:
https://pvcvoordeel.nl/vd...0mm-lijm-x-2-bui-dr-prod/

Ik zie jammer genoeg geen 50mm hulpstuk staan met 2" buitendraad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:39:
Enige waar ik nog geen oplossing voor heb is de PVC50 naar 38mm zwembadslang verloop!

Verder nog tips?
https://www.wildkamp.nl/p...6-bar-50-63-mm-x-2/716113

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
argon007 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:43:
Ik ga over van mijn 38mm slang naar diameter 40 met volgende stuk:
https://pvcvoordeel.nl/vd...0mm-lijm-x-2-bui-dr-prod/

Ik zie jammer genoeg geen 50mm hulpstuk staan met 2" buitendraad...
Zie Wildkamp hierboven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BounceMeister schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:08:
[...]

Dat is best lastig. Als ik de kids hun gang laat gaan, vliegt het water met grote hoeveelheden over de schutting de tuin van de buren in, krijgen de planten onbedoeld water met zwembadwater en zetten ze zich steeds krachtig af tegen de zwembadrand/liner.
Je gaat niet vermijden dat ze dit "gedrag" tonen ..

Onze "ool" regels .. Je kan in het zwembad blijven als:
- P is missing please use the toilet if you need to go (plassen doen we op de wc)
- ruzie/niet luisteren = IEDEREEN eruit
- Water zit in het zwembad, dit houden we ook graag erin (dus geen golfslag/draaikolk)
- niet duiken/afzetten of van de trap springen de rand is om het water binnen te houden
- alleen via het voetenbadje kan je het zwembad betreden ..
- zolang je luistert kan je in het zwembad zitten,
- laatste eruit = laatste erin
- max X personen ..

Het niet volgen (afhankelijk v.d situatie) krijgen ze het of een "boze" of "vriendelijke" verzoek eruit te komen . bij vriendelijk is een snoepje/koekje/drankje oftewel beloning voor "goed" gedrag .. (lees als ouders de situatie leuk houden) .. boos --> time out ergens op het terras ..

je voorkomt toch niet dat ze zich "misdragen" en ik heb de regels ook niet "hangen" .. en het zwembad kan echt wel wat hebben .. als je ziet acteer erop ... bv waarschuw .. haal ze eruit .. vaak is het gewoon genoeg om even ze wat anders te laten doen .. een "soft" timeout ..

een ligbedje / water speelgoed helpt ook ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

2" ? dat is toch 49mm ?? of ben ik gek ... ? :-) je hebt dan toch 1,5" nodig ? https://www.wildkamp.nl/p...6-bar-50-63-mm-x-1/716955

[ Voor 58% gewijzigd door Crazy- op 23-06-2020 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:44:
2" ? dat is toch 49mm ?? of ben ik gek ... ? :-) je hebt dan toch 1,5" nodig ? https://www.wildkamp.nl/p...6-bar-50-63-mm-x-1/716955
Klopt, maar een wartel van een 38mm slang is ook 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argon007
Idd. Je hebt effectief 2" nodig hiervoor. Mocht je bij pvcvoordeel willen blijven kan je hier ook verder mee werken denk ik:
- https://pvcvoordeel.nl/pvc-puntstuk/
- https://pvcvoordeel.nl/inzetdraadeind/
- https://pvcvoordeel.nl/draadeind/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

argon007 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:49:
Idd. Je hebt effectief 2" nodig hiervoor. Mocht je bij pvcvoordeel willen blijven kan je hier ook verder mee werken denk ik:
- https://pvcvoordeel.nl/pvc-puntstuk/
- https://pvcvoordeel.nl/inzetdraadeind/
- https://pvcvoordeel.nl/draadeind/
aaaaah ja, even gemeten net ;-) thanks

Dan hoef ik niet de PE32/PE40 tyleen te kopen voor naar het zwembad, alleen maar PE16 op het dak > PVC > zwembadslang 38mm .... prima oplossing!

https://pvcvoordeel.nl/vd...d-50-x-2-pn16-recht-prod/

dan moet die afdoende zijn, welke dan weer op de PVC50 buis past verlijmd?

[ Voor 12% gewijzigd door Crazy- op 23-06-2020 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:39:
Mijn idee qua verwarming:

- 50mm PVC bypass + aan-/afvoer naar prieel (9x3m - 2,5m hoog)
- 2x 50m 16mm tyleen opgerold
- 4x PVC50-PE16 T-stukken
- 3 afsluiters bij de bypass om het een beetje te reguleren ook

Verder nog tips?

[Afbeelding]
4x 25m ipv 2x 50m.. of 8x 12,5m .. en "kanaalplaat" eroverheen .. met een houten randje oid zodat je maximale warmte vasthout / minimaal last hebt v.d wind.

liever kort dan "lang" ..

ik zou haast zeggen "flow" meters tussen de tyleen .. zodat je de flow evenredig over de slangen kan verdelen ..

Afbeeldingslocatie: https://webshop.zwembad-company.nl/crop/670x483/products/2324/2324_2423

slangtule / slang pilaar (zit standaard bij de "betere" bypass set) glad = beter dan "geribbeld" bij een eventuele meerprijs zou ik niet lang dubben

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argon007
Crazy- schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:50:
[...]

aaaaah ja, even gemeten net ;-) thanks

Dan hoef ik niet de PE32/PE40 tyleen te kopen voor naar het zwembad, alleen maar PE16 op het dak > PVC > zwembadslang 38mm .... prima oplossing!

https://pvcvoordeel.nl/vd...d-50-x-2-pn16-recht-prod/

dan moet die afdoende zijn, welke dan weer op de PVC50 buis past verlijmd?
Klopt volledig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

vso schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:51:
[...]

4x 25m ipv 2x 50m.. of 8x 12,5m .. en "kanaalplaat" eroverheen .. met een houten randje oid zodat je maximale warmte vasthout / minimaal last hebt v.d wind.

liever kort dan "lang" ..
ja dat is ook zo, en geen probleem om te doen! ik bestel wel voor 4 (lengte blijft toch gelijk) en kijken even hoe ik het maak. wellicht nog makkelijker ook
ik zou haast zeggen "flow" meters tussen de tyleen .. zodat je de flow evenredig over de slangen kan verdelen ..
Ik ga daar even naar kijken - maar die komen op het dak te liggen, mbv de afsluiters dan eventueel te regelen. kan ik eventueel later toevoegen...
[Afbeelding]

slangtule / slang pilaar (zit standaard bij de "betere" bypass set) glad = beter dan "geribbeld" bij een eventuele meerprijs zou ik niet lang dubben
Dit is niet nodig : ik ga direct van 50mm pvc naar 38mm slang (2" schroefdraad dus ;))

[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 23-06-2020 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argon007
Ik heb afgelopen zondag ook al mijn PVC materiaal bested bij pvcvoordeel (op heden wel nog geen Track&Trace gekregen). Het enige wat ik gisteren nog in de winkel ben gaan halen zijn afdichtingen om van de 38mm intex slang naar de 2" buitenschroefdraad te gaan. Geen idee of het echt nodig is, maar dan heb ik ze toch al liggen mocht dit toch het geval zijn. Ik kocht deze: Dichtingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

argon007 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:57:
Ik heb afgelopen zondag ook al mijn PVC materiaal bested bij pvcvoordeel (op heden wel nog geen Track&Trace gekregen). Het enige wat ik gisteren nog in de winkel ben gaan halen zijn afdichtingen om van de 38mm intex slang naar de 2" buitenschroefdraad te gaan. Geen idee of het echt nodig is, maar dan heb ik ze toch al liggen mocht dit toch het geval zijn. Ik kocht deze: Dichtingen
tja hopelijk leveren ze alsnog snel....
nog even nameten hoeveel drukleiding 50mm ik nodig heb; die PVC leiding+kogelkranen kosten samen net zoveel als het het tyleen en verloopjes haha

Bypass:
3x kogelkraan https://pvcvoordeel.nl/vd...ijm-met-wartel-50mm-prod/
2x T-Stuk https://pvcvoordeel.nl/vd...50-x-50mm-900-pn-10-prod/
2x puntstuk https://pvcvoordeel.nl/vd...d-50-63mm-x-2-pn-16-prod/ (Lijm PVC??)

Dan nog enkele meters PVC druk (https://pvcvoordeel.nl/pv...-7mm-lengte-4m-pn16-prod/) voor de overbrugging.

[ Voor 20% gewijzigd door Crazy- op 23-06-2020 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argon007
Idd... Ik kocht 32m Druk PVC buis aan van 40mm en kwam op een totaal van ongeveer €95. Ook nog eens een €90 aan pvc hulpstukken besteld

Dan zie ik gisteren in een shop hier een 30km vandaag 50mm DrukPVC buizen van 5 meter voor maar €10... :-(

Ohja, te laat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

argon007 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:32:
Idd... Ik kocht 32m Druk PVC buis aan van 40mm en kwam op een totaal van ongeveer €95. Ook nog eens een €90 aan pvc hulpstukken besteld

Dan zie ik gisteren in een shop hier een 30km vandaag 50mm DrukPVC buizen van 5 meter voor maar €10... :-(

Ohja, te laat...
40mm is natuurlijk ook geen probleem; in de gehele ketting is natuurlijk de slang van/naar zwembad ook maar 38mm - is nog wat netter ook qua zicht (aan/afvoer naar boven het prieel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argon007
40mm - 2 x 3mm dikte van de buis = netto doorvoer van 34mm

Bij u zal dit ook zoiets zijn, dus 50mm - 2 x 3mm = netto doorvoer van 44mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

argon007 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:59:
40mm - 2 x 3mm dikte van de buis = netto doorvoer van 34mm

Bij u zal dit ook zoiets zijn, dus 50mm - 2 x 3mm = netto doorvoer van 44mm
dat zat ik mij net te bedenken ja! dank voor je scherpte

alles lekker 50mm; die paar euros meer zal wel. anders zit ik te klooien met verloopjes 40>50mm ivm de T-stukken naar 16mm tyleen

Ik twijfel nog even over de verloop PVC50 naar draad: https://pvcvoordeel.nl/vd...d-50-63mm-x-2-pn-16-prod/ is deze gewoon te verlijmen in/om de 50mm buis?

[ Voor 16% gewijzigd door Crazy- op 23-06-2020 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Crazy- schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:04:
[...]

dat zat ik mij net te bedenken ja! dank voor je scherpte

alles lekker 50mm; die paar euros meer zal wel. anders zit ik te klooien met verloopjes 40>50mm ivm de T-stukken naar 16mm tyleen

Ik twijfel nog even over de verloop PVC50 naar draad: https://pvcvoordeel.nl/vd...d-50-63mm-x-2-pn-16-prod/ is deze gewoon te verlijmen in/om de 50mm buis?
Ja, 63mm buis gaat erom heen en 50mm gaat erin :). Heb deze ook voor mijn Intex adapter om van 50mm naar 38/32mm te gaan :).

Correctie: ik heb dus deze >> https://pvcvoordeel.nl/vd...deind-63mm-x-2-pn16-prod/
Met een verloop van 63mm > 50mm.

[ Voor 10% gewijzigd door Jazsie op 23-06-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Jazsie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:19:
[...]

Ja, 63mm buis gaat erom heen en 50mm gaat erin :). Heb deze ook voor mijn Intex adapter om van 50mm naar 38/32mm te gaan :).

Correctie: ik heb dus deze >> https://pvcvoordeel.nl/vd...deind-63mm-x-2-pn16-prod/
Met een verloop van 63mm > 50mm.
dacht al zoiets :-) prima thanks!
kan ik gaan bestellen en knutselen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Crazy- schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:23:
[...]

dacht al zoiets :-) prima thanks!
kan ik gaan bestellen en knutselen 8)7
Verloopring: https://pvcvoordeel.nl/vd...ijm-63-x-50mm-pn-16-prod/

Deze lijm je er dus in en daar in weer je 50mm buis :)

[ Voor 9% gewijzigd door Jazsie op 23-06-2020 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-10 10:13

MarcoKL

That's a huge b*tch!

vso schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:24:
[...]
Anderzijds je leeft er toch .. of wil je alles in verpakking houden ? .. nee het hoeft niet stuk .. maar je insteek is wel "extreem" .. ;) schutting is vervangbaar .. tijd en plezier met je gezin is prijsloos.
Dan blijft het wel mooier ;-) ik heb ook een doorzichtig plastic zeil over mijn bank binnen :+ :+
BounceMeister schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:08:
[...]

Een beetje spetteren dat kan gebeuren, het is tenminste een zwembad, doe ik ook O-)
Maar soms staan ze te gillen alsof ze een voetbalveld verder op staan, maar het bad is maar 3m rond :+ dan grijp ik wel even in.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De bodem ook weer netjes gemaakt, van afgelopen 2 maanden hoop zand en kleine troep op bodem welke ik niet weg kreeg.
Dit “opgestofzogen” door een losse oude 32mm slang op water inlaat naar pomp in het badje te houden en een van de kids bad door met de slang alles op stofzuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MarcoKL schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:27:
[...]

Dan blijft het wel mooier ;-) ik heb ook een doorzichtig plastic zeil over mijn bank binnen :+ :+

[...]

Een beetje spetteren dat kan gebeuren, het is tenminste een zwembad, doe ik ook O-)
Maar soms staan ze te gillen alsof ze een voetbalveld verder op staan, maar het bad is maar 3m rond :+ dan grijp ik wel even in.. ;)
Hier ook .. ik gun de buren wel wat "rust" (tot op zekere hoogte :+)

Overgens is het 1+1 .. .. haal ze regelmatig eruit als ze ze zich misdragen. en ze "leren" het wel af .. doe dit consequent deze zomer .. (samen met je wederhelft) .. en "timeout" is een zandloper van een spel / eierwekker dit pas in gaat als de laatste eruit is en op "locatie" zit .. (die gaat er ook als laatste weer in) ..

Zonder handdoek .. in de schaduw .. geloof me ze zijn het snel beu .. (tegenwoordig roep en wijs ik naar de timer .. bericht is HELDER .. ;) iedereen blij :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:27:
De bodem ook weer netjes gemaakt, van afgelopen 2 maanden hoop zand en kleine troep op bodem welke ik niet weg kreeg.
Dit “opgestofzogen” door een losse oude 32mm slang op water inlaat naar pomp in het badje te houden en een van de kids bad door met de slang alles op stofzuigen.
je hebt wel een netje/sok /kaasdoek gebruikt om het vuil op te vangen ? anders heb je het alleen verplaatst ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:23
Jazsie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 07:28:
[...]

Opzich niet slecht, ben benieuwd of we de 38gr halen wanneer het wat warmer is.

Houd ons op de hoogte ;)
Ik denk dat het vandaag net niet gaat lukken... bij mij tot uurtje of 5 zon en dan is t gedaan met de pret. Ben benieuwd.

Maar met dit weer vind ik het al niet tof, mij al te warm water nu. Maar, misschien is dan 38° lekker voor in de avond ofzo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iJIviLR9VLiBSon9lY1T5NVtx8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HaoxjNHhDRv1aKWWdidqzpd1.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRTmcXTJwRgZYiDreno7hkNTv_A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRPRenBqVYdZCkW4hKfJRveg.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ljsvv schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:44:
[...]

Ik denk dat het vandaag net niet gaat lukken... bij mij tot uurtje of 5 zon en dan is t gedaan met de pret. Ben benieuwd.

Maar met dit weer vind ik het al niet tof maar, misschien is dan 38° lekker voor in de avond ofzo:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
heb je solar meuk die niet optimaal presteert .. kan je de setup eens delen ? (foto/tekst)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
vso schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:46:
[...]

heb je solar meuk die niet optimaal presteert .. kan je de setup eens delen ? (foto/tekst)
Ik heb solar meuk die prima presteert voor het geld.

Ik heb een Intex Matje van 2 tientjes dat mijn Spa momenteel 36° gestookt heeft :+ we proberen eens gewoon de vaak gebruikte Spa temp van 38° te bereiken en handhaven.

Moet je nagaan wat op nog geen kuub water een EPDM mat bereikt zou hebben......

[ Voor 9% gewijzigd door Ljsvv op 23-06-2020 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ljsvv schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:48:
[...]

Ik heb solar meuk die prima presteert voor het geld.

Ik heb een Intex Matje van 2 tientjes dat mijn Spa momenteel 36° gestookt heeft :+ we proberen eens gewoon de vaak gebruikte Spa temp van 38° te bereiken en handhaven.

Moet je nagaan wat op nog geen kuub water een EPDM mat bereikt zou hebben......
Kan je uit ervaring vertellen dat een vergelijkbare epdm grond gelegen (big solar epdm mat voor CRP) het zwembad van 2,5m rond naar 32graden bracht (wel in een kist met plexiglas eroverheen) .. soms moest de pomp uit ..

dat was meer water inhoud dan 1 kuub

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ljsvv schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:44:
[...]

Maar met dit weer vind ik het al niet tof, mij al te warm water nu. Maar, misschien is dan 38° lekker voor in de avond ofzo:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je moet eens weten hoeveel geld je nu al bespaard hebt ;).

Enige nadeel is dus, de afgelopen dagen heb je niet kunnen "baden".
Ben dan ook zeker benieuwd straks hoe lang je dus zonder de elektrische verwarming kan.

Zelf ben ik iemand die vaak erin gaat en dus het water temperatuur eigenlijk vrijwel altijd gewoon goed moet zijn.

Maar als 38gr nu al te warm voor je is kan dit een prima oplossing zijn. Nu nog het geheel op bestaande in/uit gaan maken ;) :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
Jazsie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:00:
[...]

Ben dan ook zeker benieuwd straks hoe lang je dus zonder de elektrische verwarming kan.

Zelf ben ik iemand die vaak erin gaat en dus het water temperatuur eigenlijk vrijwel altijd gewoon goed moet zijn.

Maar als 38gr nu al te warm voor je is kan dit een prima oplossing zijn. Nu nog het geheel op bestaande in/uit gaan maken ;) :D
Vanaf begin deze week geheel op 1 matje acceptabele temperatuur weten te bereiken, maar inderdaad dit is leuk als het net als nu zo mooi weer is, en tja dat hebben we gewoon niet heel vaak in NL. Maar het is nu inderdaad vooral een leuke bezigheid, en inderdaad ik ga wel dit geheel straks op de bestaande in uit gaan gebruiken en dan een ZF erachter. Ik gebruik al
filterbollen in dat S1 filter die al een stuk beter werken dan de Intex S1 filters, maar mij nog net wat teveel gedoe zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:39:
[...]

je hebt wel een netje/sok /kaasdoek gebruikt om het vuil op te vangen ? anders heb je het alleen verplaatst ..
Daar heb ik de filterpomp toch voor 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:03

The Executer

Lekker belangrijk!

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:28:
[...]

Zo dacht ik dus ook. Even backwash en je bent het kwijt O-) .

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:04
Jazsie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:00:
[...]

Ik heb inmiddels al bijna 10 jaar elke zomer een bad staan van 3,70m doorsnede. Nooit verwarming gehad. Ik moet er niet aan denken dat mijn watertemperatuur boven de 30 graden komt. Dan koel ik nooit meer af...zo rond de 25 is meer dan prima. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:26
30+ graden is mij inderdaad ook teveel van het goede. Maar een temp tussen de 26 29 graden weet mij wel te bekoren.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Trichoglossus schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:32:
[...]

Ik heb inmiddels al bijna 10 jaar elke zomer een bad staan van 3,70m doorsnede. Nooit verwarming gehad. Ik moet er niet aan denken dat mijn watertemperatuur boven de 30 graden komt. Dan koel ik nooit meer af...zo rond de 25 is meer dan prima. >:)
We spreken hier over een Spa en niet een gewone zwembad ;)

Een gewone zwembad wil je liefst niet meer dan 30gr hebben ivm beschadiging van de liner...
EdwinC schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:43:
30+ graden is mij inderdaad ook teveel van het goede. Maar een temp tussen de 26 29 graden weet mij wel te bekoren.
Lees hierboven ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:24
Waarom beschadigd het liner boven de 30? Als de zon op mijn grijze liner schijnt wordt deze misschien wel 50. Moet ik bang worden voor 7000 liter door de tuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:28:
[...]

tja los dat je het wellicht direct je motor intrekt (haar enzo) .. voordat het de filter bereikt .en/of je filter verstopt etc etc ... dus voortaan iets van een filter ertussen zetten

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:30

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

mduran schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:04:
Waarom beschadigd het liner boven de 30? Als de zon op mijn grijze liner schijnt wordt deze misschien wel 50. Moet ik bang worden voor 7000 liter door de tuin?
Liner wat (lang) boven de 30 graden is, gaat uitrekken. Wanneer het weer afkoelt krimpt het niet meer.
In een vast IG zwembad krijg je dan last van vouwen in je liner/

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
mduran schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:04:
Je liner gaat uitzetten en rimpelen omdat het bij het afkoelen niet meer terug krimpt.

Ik spreek overigens meer over een inbouw zwembad, zelf denk ik dat je bij een opzet zwembad er niet zo zorgen om hoef te maken.

Edit: @Koffie was me net voor :).

[ Voor 9% gewijzigd door Jazsie op 23-06-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:49
Hier ook Max 28 graden hoor. Vorig jaar met al die hete dagen werd het zelfs 30 wassen, te warm om nog goed af te koelen.

De warmte pomp heeft vandaag zondag nacht lopen verwarmen, vanochtend was ie klaar. 16 kuub van 18 naar 28 graden. Vanaf nu zorgt de zon dat dit mooi op temperatuur blijft.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

En dat gezegd hebbende : Jeuj het water tikt zojuist de 30,0 graden aan! 8)
Ik kwam er gisteravond om 22.30 achter dat ik vergeten was de pomp uit te zetten, met als gevolg dat het water van 29,9 naar 29.3 was afgekoeld :/
Vanochtend om 9 uur gestart met 27,8 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:36
Ik zie die 30 graden nergens terug in de handleiding.
Als ik er op google vind ik maar één site die het benoemd, maar er staat niet bij over welk type bad het gaat.

Ik moet zeggen dat ik rond de 30 graden wel lekker vind. Afgelopen dagen in een zwembad van tussen de 27 en 29 graden gezeten, na 20 minuten begin ik (en mijn zoontje van 3) het wel wat fris te krijgen. Bij 30 graden (begin van de maand een keer gehaald) geen last van. Nu heb ik ook maar een bad van 150x220x50cm, dus het is meer dobberen dan baantjes trekken :D

Inmiddels is het bad 31 graden (vannochtend gestart op 23 graden, alleen noppenfolie + een € 20,- solarmatje), dus ik ga straks eens testen hoe lekker dat is :D

[ Voor 4% gewijzigd door Thy... op 23-06-2020 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-10 11:48
is vooral persoonlijk, ik ga niet in (zwembad)water kouder als 27 graden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
zo https://www.abczwembad.nl/ bestelling is binnen. (4m2) +_aansluitset besteld ..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SSm9h8e.jpg

Met als extra'tje (had niet gehoeven) de flamingo en krokodil .. maar kids zijn dankbaar ! wellicht wegens het wachten.

ps |:( idioot die ik ben .. timer functie aangezet van de ZFP (en dus dakmat .. ipv continue aan. |:( |:( :z )
heel veel hitte niet het zwembad in gepompt .. vandaag dus niet lekker warm bad :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Toen ik vanmiddag in ons bad van 28 stapte was het even fris maar als je er door bent is het lekker. Ondertussen is hij gestegen naar 29.5 graden ongeveer, heerlijk. Kouder hoeft niet, dan krijg ik het inderdaad ook fris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argon007
vso schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:40:
zo https://www.abczwembad.nl/ bestelling is binnen. (4m2) +_aansluitset besteld ..

[Afbeelding]

Met als extra'tje (had niet gehoeven) de flamingo en krokodil .. maar kids zijn dankbaar ! wellicht wegens het wachten.

ps |:( idioot die ik ben .. timer functie aangezet van de ZFP (en dus dakmat .. ipv continue aan. |:( |:( :z )
heel veel hitte niet het zwembad in gepompt .. vandaag dus niet lekker warm bad :)
Ik moet nog even wachten op mijn 4m² van abczwembad...:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/654236086838755340/724998125470744596/unknown.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
argon007 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:45:
[...]

[Afbeelding]
ach je gaat het toch niet meteen op het dak gooien of wel ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ljsvv
@Jazsie

Het is hem vandaag nét niet meer geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2DwPtQ4TKU33nMBEuy9v2yzF5E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbYad0Xli4IMRgXakgqsDHRn.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-10 11:31
argon007 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:45:
[...]

[Afbeelding]
Hier ook vandaag 8m2 binnen gekomen. 3 x 2,66 epdm. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCF1908
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-11-2020
Koffie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:17:
[...]

Liner wat (lang) boven de 30 graden is, gaat uitrekken. Wanneer het weer afkoelt krimpt het niet meer.
In een vast IG zwembad krijg je dan last van vouwen in je liner/
Hmm...in dat kader is 35 graden dus niet egt verstandig....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlzLho2Z7yyIYt1m707X6uJqFsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AfDCTyLoLDc8GBM2hgfoRTh8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2022
Kingsolo schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:31:
[...]

Hier ook vandaag 8m2 binnen gekomen. 3 x 2,66 epdm. Ben benieuwd.
Zorg dat je een bypass hebt.
Die heb je nodig met dit weer !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argon007
vso schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:07:
[...]

ach je gaat het toch niet meteen op het dak gooien of wel ?
Euhm, wat moet ik er anders mee doen? 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
argon007 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:14:
[...]

Euhm, wat moet ik er anders mee doen? 😉
bewonderen hoe "mooi" het is :)

ik zit te twijfelen of ik nog meer bestel ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
vso schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:15:
[...]

bewonderen hoe "mooi" het is :)

ik zit te twijfelen of ik nog meer bestel ..
De wachttijd is weer opgelopen. :) Gouden handel dat spul nu.

@Maurice2020 Inderdaad. Heb een mooie bypass klaar liggen. Zie mijn post van paar dagen terug.

[ Voor 15% gewijzigd door Kingsolo op 23-06-2020 18:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:56

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb een dingetje met mijn intex warmtemat. Daar lopen twee groepen door waarbij 1 groep bijna geen doorstroming heeft.

Daar kwam ik vanmiddag bij toeval achter toen ik warmtebeeldfoto's maakte van de mat.

Afbeeldingslocatie: https://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2020/06/warmtemat1.png

Detailfoto

Afbeeldingslocatie: https://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2020/06/bij_de_uitgang.png

Bij die tweede groep die slecht doorstroomt lijkt er bewust een extra plastic las gemaakt te zijn voor de stevigheid. Alleen die voorkomt dus nu dat er fatsoenlijk water doorheen kan stromen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

mkleinman schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:19:
Ik heb een dingetje met mijn intex warmtemat. Daar lopen twee groepen door waarbij 1 groep bijna geen doorstroming heeft.

Daar kwam ik vanmiddag bij toeval achter toen ik warmtebeeldfoto's maakte van de mat.

[Afbeelding]

Detailfoto

[Afbeelding]

Bij die tweede groep die slecht doorstroomt lijkt er bewust een extra plastic las gemaakt te zijn voor de stevigheid. Alleen die voorkomt dus nu dat er fatsoenlijk water doorheen kan stromen.
Ik zou die foto's even snel weghalen. Voor je het weer heb je de rest van het topic in je PM met de vaag om even langs te komen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
Koffie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:30:
[...]

Ik zou die foto's even snel weghalen. Voor je het weer heb je de rest van het topic in je PM met de vaag om even langs te komen _O-
😂😂😂😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Laatst online: 21:11
Waarmee dekken jullie het zwembad af?
Wij hadden een standaard Intex zeil over ons zwembad, maar die is nu stuk gegaan. Ik vraag mij nu af of een dergelijk zeil wel nut heeft. Deze zakt over het algemeen in het water. Als je het zeil dus verwijdert, trek je het zeil eigenlijk uit het water. Rommel (blaadjes, vogelpoep, etc.) houd je er dus niet mee uit het water. Het ziet er wel mooi uit, maar heeft het wel nut?

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Je hebt zeilen met gaten en zonder. Wij hebben hier de versie zonder. Dat houdt toch behoorlijk wat tegen hoor! En in tegenstelling tot de andere versie zakt hij er ook niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:30:
[...]

@mkleinman wou het net vragen :+

zere neus .. geen foto van je opzet maar gewoon grof geschut neer mikken :-( :-( _O-

niks met je kraan te maken ? oid ..

[ Voor 18% gewijzigd door vso op 23-06-2020 19:10 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Kingsolo schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:16:
De wachttijd is weer opgelopen. :) Gouden handel dat spul nu.
tja ik vraag me af wat nuttig(er) is .. paar opschalen naar 7m2 of 4m2 houden ..

Gezien de boel verlijmt moet worden .. hmmm ga er een nachtje over slapen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-10 14:58
Jazsie schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:21:

[...]

Die twee punten zouden enkel flow switch zijn.

Zout wordt gemeten door de zout zoutelektrolyse. Heb je mogelijkheid om daar een foto te maken?
Met name meer hoe ze eruit zien want deze hebben ook niet het eeuwige leven.

Probeer het eens uit in een emmer met zout. Produceert hij dan wel chloor?
[...]
Zojuist het element in een emmer met zout water gezet. Helaas, ik kon geen effect zien noch chloor ruiken.

Dus ik denk dat er nog meer niet goed zin. Toch even kijken of ik misschien ergens nu nog iets verkeerd verbonden heb. Maar ik vermoed dat er meer kapoet is. Ik zie ook geen groen ledje gaan branden noch een 'gezoem' van de ventilator die ik wel hoorde toen het systeem het nog deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
vso schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:08:
[...]

tja ik vraag me af wat nuttig(er) is .. paar opschalen naar 7m2 of 4m2 houden ..

Gezien de boel verlijmt moet worden .. hmmm ga er een nachtje over slapen ..
Ik verlijm deze met extra stukje pvc buis en mof. Kun je hem altijd nog afzagen en verder uitbouwen/verlengen.
Als ik jou was zou een paar extra solarbuizen kopen en de mat anders opknippen. Dan heb je meer kanalen waar het water doorheen kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
Luchtenburger schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:58:
Wij hadden een standaard Intex zeil over ons zwembad, maar die is nu stuk gegaan. Ik vraag mij nu af of een dergelijk zeil wel nut heeft. Deze zakt over het algemeen in het water. Als je het zeil dus verwijdert, trek je het zeil eigenlijk uit het water. Rommel (blaadjes, vogelpoep, etc.) houd je er dus niet mee uit het water. Het ziet er wel mooi uit, maar heeft het wel nut?
Je kan een skippybal in het water leggen voordat je het zeil er overheen trekt. Dan zakt het zeil niet meer in het water (en bij regen loopt het water er vanaf in plaats van het zwembad in).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:55
Luchtenburger schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:58:
Ik heb een donker zeil. Ik heb het idee dat dat heel veel algengroei tegen houdt. Vorige jaren had ik doorzichtig noppenfolie en veel last van algen. Dit jaar zeil dat geen licht door laat en tot nu toe geen enkel probleem met algen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
ProudElm schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:20:
[...]

Zojuist het element in een emmer met zout water gezet. Helaas, ik kon geen effect zien noch chloor ruiken.

Dus ik denk dat er nog meer niet goed zin. Toch even kijken of ik misschien ergens nu nog iets verkeerd verbonden heb. Maar ik vermoed dat er meer kapoet is. Ik zie ook geen groen ledje gaan branden noch een 'gezoem' van de ventilator die ik wel hoorde toen het systeem het nog deed.
Neen neen, bedoel ipv op je bad aansluiten doe het met een emmer.

Emmer > pomp > zoutwater systeem > emmer.

Uiteraard juiste zout (zwembad) erin.

Loopt ie dan wel verder en zo ja maakt ie chloor aan ? Meten met strip oid...

Heb je foto van het element?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45
Kingsolo schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:25:
[...]

Ik verlijm deze met extra stukje pvc buis en mof. Kun je hem altijd nog afzagen en verder uitbouwen/verlengen.
Als ik jou was zou een paar extra solarbuizen kopen en de mat anders opknippen. Dan heb je meer kanalen waar het water doorheen kan.
Ik heb bewust een variant gekozen die niet verlijmd hoeft te worden. Sluit af met een rubber ring en kan worden vastgezet met een tiewrap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-10 14:58
Jazsie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:48:
[...]

Neen neen, bedoel ipv op je bad aansluiten doe het met een emmer.

Emmer > pomp > zoutwater systeem > emmer.

Uiteraard juiste zout (zwembad) erin.

Loopt ie dan wel verder en zo ja maakt ie chloor aan ? Meten met strip oid...

Heb je foto van het element?
Oh zo 8)7 haha...
Hoewel het effect het zelfde zal zijn lijkt me, in zout water is zout water zou je denken. Of dat ding er in hangt of dat er water door heen stroomt..? Ik zal er straks ook even kijken of ik er enigszins een fatsoenlijke foto van kan maken. Het element-ding zelf kan niet open, dus ik kan er alleen een beetje inkijken, dat wat ik kan zien ziet er wel schoon uit, 3/4 plaatjes die lijken te spiegelen en dus glad zijn zou ik denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Beste dure zwembadaankoop dit jaar: zandfilterpomp
Beste goedkope aankoop dit jaar: skimmer. zonnebrandcreme in het water was na het zwemmen in een halfuurtje helemaal weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
vso schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:40:

[Afbeelding]

Dat wordt knippen morgen 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

ProudElm schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:20:
[...]

Een werkende cel zal binnen enkele minuten zichtbaar gas aanmaken in een klein beetje water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

ralph075 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:31:
[...]

Je kan een skippybal in het water leggen voordat je het zeil er overheen trekt. Dan zakt het zeil niet meer in het water (en bij regen loopt het water er vanaf in plaats van het zwembad in).
Dan loop je gratis water mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:56

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

vso schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:02:
[...]

@mkleinman wou het net vragen :+

niks met je kraan te maken ? oid ..
Nee helaas niet. Dit is het probleem:

Afbeeldingslocatie: https://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/mat/bewerkt.jpg

De twee blauwe pijlen kunnen vrij doorstromen in de kamer waar de afvoerleiding op zit aangesloten.

De twee rode pijlen komen ook in een kamer samen maar moeten dan rechtsaf langs die plasticlas en dan door die vernauwing bij het rode rondje.

Daar is bijna geen flow mogelijk.

Die plasticlas voor de stevigheid zit eigenlijk in de weg en ik heb hier zo 1 2 3 geen oplossing voor.

Ik heb de mat overigens gekregen, hij is een jaar oud maar nooit gebruikt, dus heb ik geen aankoopbon.

Meer mensen die hier last van hebben?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:22:
[...]

Een werkende cel zal binnen enkele minuten zichtbaar gas aanmaken in een klein beetje water.
Even vlug een filmpje gemaakt van mijn zoutelektrolyse die produceert terwijl de pomp niet loopt: YouTube: zoutelektrolyse chloorgas productie

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:00
Afgelopen weekend het zwembad alvast opgezet en gedeeltelijk gevuld. Vandaag bezig geweest om alles te koppelen.

De slangen lopen vanaf het zwembad gedeeltelijk ondergronds naar de zandfilterpomp gevuld met aqualoon bollen. Vanaf de pomp loopt het naar de solarmat op het dak, en vanaf daar weer terug naar het zwembad (ook weer ondergronds).

Alle slangen zijn 38mm, de in/uitlaat van het zwembad ook. En verder maak ik gebruik van deze skimmer.
Nog wel een vraagje over de skimmer, deze doet zijn werk uitstekend goed. Wij hadden vorig jaar geen zeil op het zwembad, en het zwembad bleef behoorlijk schoon. 3x per week even met een schepnetje schoonmaken was voldoende om de meeste troep eruit te krijgen. En het werkt nogal therapeutisch :+ Maar zo'n skimmer maakt naar mijn idee vooral de oppervlakte van het water schoon. In hoeverre wordt het overige water richting de filter gezogen? Of zorgt de stroming van het water daar wel voor?
Qua chlooronderhoud gebruiken wij gewoon een drijver met langdurige chloorblokken, die waren vorig jaar erg goed bevallen, dus even kijken of dat dit jaar ook weer een succes is.
Dit jaar heb ik geen bypass tussen de pomp en mat gedaan omdat deze verleden jaar bijna niet gebruikt werd en hij nogal lekte. Mocht het dit jaar blijken dat het water te warm wordt, dan zetten we de pomp gedurende de dag uit, en gaat hij in de avond wel weer aan.

Hieronder een klein overzicht hoe het verloopt.
1. Deze foto is van net, hier was ik hem nog aan het bijvullen nadat ik alle koppelstukken e.d. heb voorzien van teflontape.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QB5nhEL-cH0JPtAGlChMkWcDiGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c7kpCc8DuFuo6j08jyR9su2Y.jpg?f=fotoalbum_large

2. Hier gaan de slangen in/uit de border in, naar een rioolbuis van 125mm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAOPUZKT_ccwTwNJPUKPEWu-bfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLjTjlctIeMGWq7rg37a6stV.jpg?f=fotoalbum_large

3. De rode balk geeft ongeveer aan waar de buis loopt. Het zooitje tegen de schutting aan wordt nog omgetoverd naar een verhoogde border.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gpG-fvoj27KNCYPoOdbhonSoOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PfyyTWzGPM1rfoAoxj97iumI.jpg?f=fotoalbum_large

4. Gedeelte achter de schutting waar de slangen weer omhoog gaan richting de garage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylBFxQZU7sbG87VFf2jMwjTMja4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0DFGZyB8cCEzRbt2lCVMQ2sk.jpg?f=fotoalbum_large

5. Hier komende slangen de garage in naar de zandfilterpomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hmxL8IOUfVTQw6IAqnI0gim27A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfBQ0Dda8w5WqA85OiQqtFSH.jpg?f=fotoalbum_large

6. Hier gaan de slangen het dak op naar de solarmat. Let niet op de enorme t*ringzooi :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Tu1bGpWNMRT19TGkPVqart6ckw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hxWamolEMjMtxXF2wad3QLHk.jpg?f=fotoalbum_large

7. De solarmat op het dak. Deze heeft vanaf 12uur tot 18uur zon (ligt een beetje aan de periode van het jaar).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLLBfOjQv4A6lkYMPsBMwxZqTaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zt299Lf3ST5vRASPrwF9wkv3.jpg?f=fotoalbum_large

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vraagje, we hebben een bestway Spa met 700 liter water.
De TA (alkaliteit) is nagenoeg nul al meer dan een maand. Ph en chloor liggen aardig op niveau.

Wat adviseren jullie, kan ik gewoon een 10-15 gram arm/hammer baking soda oplossen in een emmer om de TA te verhogen?

Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

dr.nld schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:46:
Vraagje, we hebben een bestway Spa met 700 liter water.
De TA (alkaliteit) is nagenoeg nul al meer dan een maand. Ph en chloor liggen aardig op niveau.

Wat adviseren jullie, kan ik gewoon een 10-15 gram arm/hammer baking soda oplossen in een emmer om de TA te verhogen?
Dat kan, alleen zal dat niet veel doen (10 gram baking soda op 700 liter verhoogd je TA met 8,5).
Ik zou er 86 gram in doen om naar de 70 te gaan.
https://www.troublefreepool.com/calc.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:22:
[...]

Dan loop je gratis water mis?
Met de buien die hier vorige week voorbij zijn getrokken heb ik liever dat al dat gratis water niet in mijn zwembad komt. Die overstroomt dan alleen maar, plus dat de chemie wordt ontregeld.

Water uit de kraan is ook al bijna gratis bij ons ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Kingsolo schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:25:
[...]

probleem is deels meer kanalen .. maar ook de "langere" lengte .. zucht .. luxe probleem ;)
Maurice2020 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:44:
[...]

Dat wordt knippen morgen 👍
nog niet ... eerst dak herstellen van de huidige pvc mat
mkleinman schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:29:
[...]

Nee helaas niet. Dit is het probleem:

[Afbeelding]

De twee blauwe pijlen kunnen vrij doorstromen in de kamer waar de afvoerleiding op zit aangesloten.

De twee rode pijlen komen ook in een kamer samen maar moeten dan rechtsaf langs die plasticlas en dan door die vernauwing bij het rode rondje.

Daar is bijna geen flow mogelijk.

Die plasticlas voor de stevigheid zit eigenlijk in de weg en ik heb hier zo 1 2 3 geen oplossing voor.

Ik heb de mat overigens gekregen, hij is een jaar oud maar nooit gebruikt, dus heb ik geen aankoopbon.

Meer mensen die hier last van hebben?
nee die intex loop ik liever met een boog omheen ..

dit is 5 jaar oude foto .. (de onderste mat is epdm en werkte 20x beter) maar koste toen 70,- big solar mat
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ac33BvC.jpg
Remy!!!! schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:33:
Afgelopen weekend het zwembad alvast opgezet en gedeeltelijk gevuld. Vandaag bezig geweest om alles te koppelen.

De slangen lopen vanaf het zwembad gedeeltelijk ondergronds naar de zandfilterpomp gevuld met aqualoon bollen. Vanaf de pomp loopt het naar de solarmat op het dak, en vanaf daar weer terug naar het zwembad (ook weer ondergronds).

Alle slangen zijn 38mm, de in/uitlaat van het zwembad ook. En verder maak ik gebruik van deze skimmer.
Nog wel een vraagje over de skimmer, deze doet zijn werk uitstekend goed. Wij hadden vorig jaar geen zeil op het zwembad, en het zwembad bleef behoorlijk schoon. 3x per week even met een schepnetje schoonmaken was voldoende om de meeste troep eruit te krijgen. En het werkt nogal therapeutisch :+ Maar zo'n skimmer maakt naar mijn idee vooral de oppervlakte van het water schoon. In hoeverre wordt het overige water richting de filter gezogen? Of zorgt de stroming van het water daar wel voor?
Aan de onderkant v.d skimmer zit een rubberen flap .. die trekt de rest van het water naar binnen .. zou me er niet te druk over maken .. het oppervlakte water bevat het meest "drijvende" vuil dus je bad blijft relatief helder ..
Qua chlooronderhoud gebruiken wij gewoon een drijver met langdurige chloorblokken, die waren vorig jaar erg goed bevallen, dus even kijken of dat dit jaar ook weer een succes is.
Dit jaar heb ik geen bypass tussen de pomp en mat gedaan omdat deze verleden jaar bijna niet gebruikt werd en hij nogal lekte. Mocht het dit jaar blijken dat het water te warm wordt, dan zetten we de pomp gedurende de dag uit, en gaat hij in de avond wel weer aan.

7. De solarmat op het dak. Deze heeft vanaf 12uur tot 18uur zon (ligt een beetje aan de periode van het jaar).
[Afbeelding]
zou je setup met de solar mat op het dak veranderen .. in laten zoals die is .. en uit verplaatsen naar de bovenkant .. aan de tegenovergestelde kant dus op de foto gezien links onder in en rechtsboven uit ..

hierdoor forceer je de flow 100% door de mat ipv nu een u-bocht waarbij maar een gedeelte van het water opgewarmt word (nu) ipv volledige flow .. (straks)

tevens leg een steen of stenen onder de voorkant (dus de kant waar nu geen slangen op zitten) .. straks de uitgang word .. hierdoor forceer je alle lucht uit je installatie ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
vso schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:11:
[...]

zou je setup met de solar mat op het dak veranderen .. in laten zoals die is .. en uit verplaatsen naar de bovenkant .. aan de tegenovergestelde kant dus op de foto gezien links onder in en rechtsboven uit ..

hierdoor forceer je de flow 100% door de mat ipv nu een u-bocht waarbij maar een gedeelte van het water opgewarmt word (nu) ipv volledige flow .. (straks)

tevens leg een steen of stenen onder de voorkant (dus de kant waar nu geen slangen op zitten) .. straks de uitgang word .. hierdoor forceer je alle lucht uit je installatie ..
Deze reactie had ik al wel van iemand verwacht :+ Ik snap het idee maar heb daar 2 dingen op tegen:
1. De fabrikant raad dit aan volgens de handleiding, zou nogal gek zijn als zij het fout hebben? (toch?)
2. Ik heb niet genoeg slangen om het te testen. Want dit zou betekenen dat ik zo'n 6m extra slang nodig heb om het einde van de mat te bereiken. En met geluk heb ik ongeveer 1á2 meter over.

Mocht de fabrikant het fout hebben (wat altijd kan!) heb ik alsnog geen zin om de boel te verlengen, vorig jaar kon de mat het zwembad zonder moeite met een paar graden per middag verwarmen. En om nu weer 6 x 3á4 euro uit te geven voor wat snellere verwarming vind ik voor nu onnodig.

Desalniettemin bedankt voor de tip! (ook voor de skimmer tip) O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Remy!!!! schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:20:
[...]

Deze reactie had ik al wel van iemand verwacht :+ Ik snap het idee maar heb daar 2 dingen op tegen:
1. De fabrikant raad dit aan volgens de handleiding, zou nogal gek zijn als zij het fout hebben? (toch?)
2. Ik heb niet genoeg slangen om het te testen. Want dit zou betekenen dat ik zo'n 6m extra slang nodig heb om het einde van de mat te bereiken. En met geluk heb ik ongeveer 1á2 meter over.

Mocht de fabrikant het fout hebben (wat altijd kan!) heb ik alsnog geen zin om de boel te verlengen, vorig jaar kon de mat het zwembad zonder moeite met een paar graden per middag verwarmen. En om nu weer 6 x 3á4 uit te geven voor wat snellere verwarming vind ik voor nu onnodig.

Desalniettemin bedankt voor de tip! (ook voor de skimmer tip) O+
ik heb zowel de skimmer als dezelfde mat (alleen een 305 rond bad)

ik kan meer redenen aanvoeren om het wel te doen .. :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZHlsyW4.jpg

hier zie je de mat "bol" staan .. exact dezelfde wijze aangesloten als jij hebt .. wanneer ik op een redelijke dag (niet te heet) mijn zfp aanzet trekt de hele mat "vlak" tegen het dak aan ..kortom alle warmte word uit de mat gezogen --> zwembad in .. 12m lengte (6meter heen en 6meter terug) ..

Op mooie dagen zoals vandaag en wellicht de rest van de week .. is de 1ste 4meter "vlak" de rest v.d mat blijft bol staan en sterker nog hoe heter het word hoe meer alles gaat opbollen ..

Als ik dan de ZFP in circulatie stand zet (zoals @Koffie vroeg waarom ik het deed) .. wil dit nog wel 4 a 5 meter worden .. maar veel effect hebben doet dit alsnog niet ..

1 van de redenen om een nieuwe installatie (epdm) te kopen is dat ik overschakel van U (12m) naar 2x 6m
is dat ik 50% sneller (minimaal) het zwembad hoop te gaan verwarmen .. dus bij slechtere dagen ook meer kan gaan genieten ..

Trouwens je kan gewoon PVC buis ertussen zetten ... 50mm scheelt je veel "slang" die je nu 4,50 per meter kost ofzo .. en voor die prijs koop je 4meter PVC pijp ..

Je druk verlies in slang is 1, bij "pijp" is dit 0,1 tot 0,5 .. niet eens gesproken over het feit dat de flexibele slang veel minder UV bestendig is .. al zou je isolatie / verven verleng je de levensduur .. van flexibel / pijp ..

maar goed je moet het helemaal zelf weten :) doe met dit advies wat je wilt .. hang het op .. lijst het in oid :)
geen probleem voor het advies .. ik deel graag mijn fouten .. (ben ook mens) .. ik hoop dat anderen ervan leren

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ljsvv schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:25:
@Jazsie

Het is hem vandaag nét niet meer geworden.

[Afbeelding]
Nice!

Welk interface is dat overigens? Home Assistant?
ProudElm schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:05:
[...]
Oh zo 8)7 haha...
Hoewel het effect het zelfde zal zijn lijkt me, in zout water is zout water zou je denken. Of dat ding er in hangt of dat er water door heen stroomt..? Ik zal er straks ook even kijken of ik er enigszins een fatsoenlijke foto van kan maken. Het element-ding zelf kan niet open, dus ik kan er alleen een beetje inkijken, dat wat ik kan zien ziet er wel schoon uit, 3/4 plaatjes die lijken te spiegelen en dus glad zijn zou ik denken.
Ahh je hebt de flow switch "misleid" en vervolgens aan gezet in een emmer met (zwembad) zout?
Dan heeft het inderdaad weinig zin om te proberen met een pomp.

Alleen krijg je dan een melding of zegt ie gewoon dat ie actief is en verder niks?

Zoals @Koffie zegt moet je na een aantal minuten een gas reactie zien.

Als element verder mooi schoon is zal viezigheid ook niet het probleem zijn, ze willen wel eens verstopt zijn door kalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
vso schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:35:
[...]

ik heb zowel de skimmer als dezelfde mat (alleen een 305 rond bad)

ik kan meer redenen aanvoeren om het wel te doen .. :+

[Afbeelding]

hier zie je de mat "bol" staan .. exact dezelfde wijze aangesloten als jij hebt .. wanneer ik op een redelijke dag (niet te heet) mijn zfp aanzet trekt de hele mat "vlak" tegen het dak aan ..kortom alle warmte word uit de mat gezogen --> zwembad in .. 12m lengte (6meter heen en 6meter terug) ..

Op mooie dagen zoals vandaag en wellicht de rest van de week .. is de 1ste 4meter "vlak" de rest v.d mat blijft bol staan en sterker nog hoe heter het word hoe meer alles gaat opbollen ..

Als ik dan de ZFP in circulatie stand zet (zoals @Koffie vroeg waarom ik het deed) .. wil dit nog wel 4 a 5 meter worden .. maar veel effect hebben doet dit alsnog niet ..

1 van de redenen om een nieuwe installatie (epdm) te kopen is dat ik overschakel van U (12m) naar 2x 6m
is dat ik 50% sneller (minimaal) het zwembad hoop te gaan verwarmen .. dus bij slechtere dagen ook meer kan gaan genieten ..

Trouwens je kan gewoon PVC buis ertussen zetten ... 50mm scheelt je veel "slang" die je nu 4,50 per meter kost ofzo .. en voor die prijs koop je 4meter PVC pijp ..

Je druk verlies in slang is 1, bij "pijp" is dit 0,1 tot 0,5 .. niet eens gesproken over het feit dat de flexibele slang veel minder UV bestendig is .. al zou je isolatie / verven verleng je de levensduur .. van flexibel / pijp ..

maar goed je moet het helemaal zelf weten :) doe met dit advies wat je wilt .. hang het op .. lijst het in oid :)
geen probleem voor het advies .. ik deel graag mijn fouten .. (ben ook mens) .. ik hoop dat anderen ervan leren
PVC wil ik volgend jaar gaan doen, dit jaar een beetje experimenteren of ik een bypass e.d. echt nodig heb of niet, en hoe ik mogelijk de solarmat aansluit.
Wat ik dan wel vreemd vindt vergeleken met jouw situatie, vorig jaar heeft mijn mat totaal niet bol gestaan, op geen enkele plek :? Toen had ik hem ook op dezelfde manier aangesloten, dus dat vindt ik wel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-10 12:53
Ik zoek me suf naar een kant en klare temp sensor voor in t bad (ds18b20 met kabel oid) die niet ook op 220v zit (dus geen sonoff). Liefst gewoon wifi, eventueel zigbee. Zwave heb ik hier niet.

Bestaat dat dan echt niet? Ga liever t water in dan dat ik weer een esp8266 moet gaan zitten solderen deze week 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Remy!!!! schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:49:
[...]

PVC wil ik volgend jaar gaan doen, dit jaar een beetje experimenteren of ik een bypass e.d. echt nodig heb of niet, en hoe ik mogelijk de solarmat aansluit.
Wat ik dan wel vreemd vindt vergeleken met jouw situatie, vorig jaar heeft mijn mat totaal niet bol gestaan, op geen enkele plek :? Toen had ik hem ook op dezelfde manier aangesloten, dus dat vindt ik wel vreemd.
dat bol staan komt omdat hij bij mij vastligt .. (bij jou los) .. en bij warmte zetten dingen uit .. en gezien het niet in de lengte kan dus in de hoogte :)

Bypass nodig hebben is relatief, echt nodig hebben doe je het niet .. maar je verliest zoveel druk door weerstand van je slangen ..
- wellicht wil je alleen filteren (op slecht weer dagen) ..
- of bij onderhoud aan je installatie zijn afsluiters zoiezo prettig .. deze zijn ook goedkoper / makkelijker te installeren in buizen dan in flexibele leidingen ..

Bezoek eens cranenbroek (fysieke winkel) .. heb je veel aansluitingen voor "weinig' .. let wel dat je alles goed past vopordat je de winkel verlaat en ik zou 50mm aansluitingen pakken .. ze hebben diverse soorten afsluiters .. 3weg kranen enzv ..

ps overweeg een chloor dispenser .. veel minder gezeik met drijvers ..

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 40 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.