ja zag het later .. denk dat een CRP moeite gaat hebben in theorie / praktijk is het wellicht net aan..
het is 7,2 m2 en 4,5 tot 4,8 kuub inhoud (heb het zelfde bad)
Waarom? Standaard berekening is aan de hand van m2?
Ben wel benieuwd hoe je dan hier aan komt?

Tijdens de zoektocht(en) naar zwembad verwarming .. op diverse sites tegen gekomen en klopt ook wel ..
Als je nagaat dat ik met epdm mat en nu pvc (straks weer EPDM

) met 4m2 relatief gemakkelijk mijn zwembad verwarm ..zeker als het goed aangesloten is

vergeet niet ik verwarm nu over 12m lengte en straks over 6m als ik alles opnieuw aangesloten heb .
om het zwembad 10 graden te verhogen moet je bij wijze van spreken 9000 Joule / Watt (ff natte vinger werk) link naar berekening even niet voorhanden. In mijn zwembad stoppen . ik kan je veilig vertellen zelfs met een "verkeerd" aangesloten pvc solar mat dat ik 13000 joule/Watt "opwek" .. op zonnige dagen .. zelfs nu is mijn zwembad een aangename 30/32 graden
Hieruit kan je veilig stellen dat 1m2 solarmeuk per .kuub water voldoende is immers je wilt op minder zonnige dagen ook een lekker zwembad hebben.
PS als je alleen met m2 van een zwembad rekent heb je een uitdaging met grotere water m3 inhoud.
een 3m rond van 120cm hoog is bijna 9 kuub ! daar gaat mijn installatie een heftige dobber aan hebben. terwijl de m2 niet wijzigt

snappie
Enige manier dat ik zie dat dit rendabel is en mogelijk financieel interessant is dus met zo een warmtewisselaar zoals op het Youtube filmpje.
Al de andere opties niet, overtollig warmte is te weinig om het zwembad water op te warmen.
Maargoed jij spreekt dan over en ik citeer:
[...]
Dus ik bergijp weer niet wat je precies wilt met je overschot.... (bedoel wat heeft het voor een nut als in dit geval bijvoorbeeld niet je zwembad opwarmt?).
Je idee mbt terrass koelen en die warmte in je zwembad stoppen kan inderdaad wel goed werken.
Maar dan kom je weer op de zelfde principe uit zoals het Youtube filmpje...
nee overschot = rest product (afval) kortom wat je normaal weg mikt .. DIT ga je hergebruiken / benutten. wat is aan dit concept zo moeilijk ??
jij weet toch ook dat lucht een goeie isolator is en slecht geleid. . en water een zeer slechte isolatie middel en goed geleid.
Moment dat je in deze "discussie" het water in de IG/AG/SPA ziet als "zwem" water .. zitten we niet op 1 lijn.
Het is dat je ipv de lucht vervangt door water .. dat dit uiteindelijk toch voor IG/AG/SPA word gebruikt alleen maar winst
Enige wat ik zeg is ipv "buiten" unit dat 5000kWH voor een zomer gebruikt om te koelen .. reduceert naar 250kWH door het geheel in het zwembad te mikken .. (zoals het youtube filmpje toont)
Verwarm je daarmee je zwembad ?? nope .. maar het scheelt je wel een leuk bedrag .. stel dat het warmte spiraal 500,- kost(inclusief buizen enzo) / 0,22 cent per kwh = 3.000 kwh aan stroom
Als jij een airco hebt .. en een WP voor je zwembad/spa dan "recycle' je warmte van je airco --> in je spa/zwembad (huis blijft koel) voor minder kosten
dit is de key maar je WP hoeft ook minder bij te verwarmen .. dus je bespaart 2x de stroom voor 1x de passieve uitgave met als bonus minder "geluid" van een buitenunit omdat tie minder hoeft te koelen.
En zoals eerder opgemerkt het is indirect "rendabel" .. met PVT / zonnecollector en WP voor in je huis zou je alleen bij een "overschot" situatie lees je boilervat(ten) zijn volledig op temperatuur naar "zwembad' verwarming .. Hierdoor houd je je installatie / koel en dus in optimale werkende conditie
maakt het dus uit of je een USA size buiten unit hebt ? nope ..
leuke side note .. mijn solar mat op de schuur verwarmt het zwembad (DUH) .. toegevoegd bonus is dat mijn veranda/schuur koel blijft en behaaglijk tijdens hete zomer dagen ..