Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 52 Laatste
Acties:
  • 448.527 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:35
vso schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:09:

[...]

Tja opblaas bad zonder pomp naar ZFP .. dat is een mug met een olifant vergelijken ..

10 kuub met zwembad ben je zo doorheen .. BE vrienden zijn weer terug gestapt naar kraan water omdat de wasmachine/wc enzo bruin uitslaan ..
Dan moet daar toch iets fout zitten. We gebruiken al een 8tal jaar regenwater voor ons wc/wasmachine zonder ook maar enige geurtje of verkleuring van het water. We maken zelfs geen gebruik van een filter. Regen valt op het dak --> Regenput binnen --> Wasmachine/toilet. Wel maken we gebruike van een drijvende vlotteraanzuiging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jur gen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-06 16:26
zx6r306 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 08:49:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Om parallel op te zetten zal ik dus het een en ander met slangen en koppelingen moeten gaan werken? Ik ben een leek hierin dus alle hulp en input is welkom _/-\o_
Zoiets is makkelijk met 40mm pvc in elkaar te knutselen en zorgt voor een mooie verdeelde flow over mijn 3 matten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25JfkWJhGXI9_QQi3df79_FVpNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8puYTVzwcfAlZIQvKDFL2imK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AW2PEgmg5UhWaM3TiCGegSK18lI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiZd7GyRKm8HvJShrbSAmewf.jpg?f=fotoalbum_large

Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
argon007 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:18:
[...]

Dan moet daar toch iets fout zitten. We gebruiken al een 8tal jaar regenwater voor ons wc/wasmachine zonder ook maar enige geurtje of verkleuring van het water. We maken zelfs geen gebruik van een filter. Regen valt op het dak --> Regenput binnen --> Wasmachine/toilet. Wel maken we gebruike van een drijvende vlotteraanzuiging.
is wel off-topic en tja wie zal het zeggen .. er zal inderdaad wel wat fout zitten ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:17

Crazy-

Best life ever

Fijn nergens meer de 38mm aansluitset te koop voor het zwembad (dus in-/uitlets om in zijkant te maken)

Vrees dat ik voorlopig maar even 38mm>32mm verloop moet gaan halen; komende winter-lente maar tijdig bestellen ;-)

Morgen komt de 6m3 intex binnen via Amazon besteld. Morgen nog even zoeken naar de 38>32 verloop of 38mm in-/uitlaat set; ook filterglas 25kg bestellen

Daarna even uitteken voor de 2 of 3 tyleen 16mm rollen (50m per stuk) en pvc aan-/afvoer buis

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Crazy- schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:42:
Fijn nergens meer de 38mm aansluitset te koop voor het zwembad (dus in-/uitlets om in zijkant te maken)

Vrees dat ik voorlopig maar even 38mm>32mm verloop moet gaan halen; komende winter-lente maar tijdig bestellen ;-)

Morgen komt de 6m3 intex binnen via Amazon besteld. Morgen nog even zoeken naar de 38>32 verloop of 38mm in-/uitlaat set; ook filterglas 25kg bestellen

Daarna even uitteken voor de 2 of 3 tyleen 16mm rollen (50m per stuk) en pvc aan-/afvoer buis
niet meer te koop ? oke ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-06 16:45
Koffie schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:01:
Zand hoef je niet elke jaar te vernieuwen
Wij raden de mensen aan om zand ieder jaar te vervangen, zeoliet om de 3 tot 5 jaar, aqualoon om de 6 jaar en glas om de 10 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-06 00:46
Dragunov schreef op zondag 21 juni 2020 @ 23:45:
[...]

Wij raden de mensen aan om zand ieder jaar te vervangen, zeoliet om de 3 tot 5 jaar, aqualoon om de 6 jaar en glas om de 10 jaar
Je mag gerust van 1 jaar naar 4-5 jaar gaan voor zand...
Ieder jaar zand vervangen is echt niet nodig.

Glas tussen de 10-25 jaar afhankelijk van merk/type/kwaliteit.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J4CK4L
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-02 17:12
Crazy- schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:42:

Bij mij zaten de 38mm in en uitlaat bij de pomp (intex 8m3) erbij. Alleen de afsluitkranen zaten er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Dragunov schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:47:
[...]

Schroefdraad of gladde buis?
Gladde buis. Ik heb een vergelijkbare pomp als op jouw plaatje. Gewoon flink ingewikkeld en toen was hij droog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wordt een mooie zwemweek! Happy swimming iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:18

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dragunov schreef op zondag 21 juni 2020 @ 23:45:
[...]

Zand elk jaar vervangen is echt onzin. Zand gaat niet kapot, zand gaat niet op en als je goed backwashed en rinsed is er niets aan de hand. Zand kun je jaren gebruiken.

Ik gebruik nog steeds mijn eerste lading zand uit 2014.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Mijn zwembad is lek. Vlak bij de bodem zit een heel klein gaatje, daar komt een heel klein straaltje uit. Ik heb binnen en buiten die Intex plakkers erop gedaan, maar dat helpt helemaal niet. Het drupt nog steeds een beetje. Als je over de plakker wrijft, komt er water uit/ De oppervlakte is een beetje geribbeld, hoe plak je zoiets?
Leeg laten lopen om te plakken betekent dat bijna al het water eruit moet. :'(

[ Voor 20% gewijzigd door BounceMeister op 22-06-2020 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:09:
[...]
Tja bij mij fluctueert het helemaal niet .. 1ste jaar de backwash functie getest .. vorig jaar alleen gewisseld tussen circulatie / filtratie stand.
Nog een speciale reden om alleen te circuleren buiten je filter om?
Maar loopt de druk niet erg op als je algen hebt gedood/weggefiltert oid ? jij en je pa zullen wegens ervaring al veel minder dat mee maken en alleen het zeil eraf halen wanneer je ook daadwerkelijk gaat zwemmen.
kortom preventie is key ..

skimmer/voorfilter(s) .. doen al redelijk werk zodat je pomp niet naar de sodemieter draait .. stofzuigeren van het zwembad ..

maar ja als je de pomp 2x het bad per dag rondpompt over de filter .. (vaak meer met zonnige dagen) .. voorkom je zoiezo de algen .. en ik denk dat algen de hoofdoorzaak zijn voor backwash reden ? ..
Algen zijn bij mij persoonlijk nog nooit de reden geweest voor backwash.
Soms doe ik het als ik denk 'goh, best wel weer een tijd geleden' maar meestal als ik weet dat er veel fysiek vuil in het zand zit of bij hoog waterpeil na veel regen.

Overburen van mijn ouders hebben sinds een paar jaar ook een IG zwembad. Die laten vrijwel alles door een externe hut doen, dus mijn pa komt ze regelmatig even helpen omdat ze niet zoveel van het zwembad weten.
Hadden ze dus afgelopen herfst het zwembad voor de helft leeg laten lopen voor de winter. Maar we hebben zo'n natte winter gehad dat het water bij het openen van het zwembad alweer op skimmerniveau stond.
Was dus 1 grrote groene bak geworden :o
An sich niet erg, want met de juiste middelen en acties is dat ook wel weer goed te krijgen.
De boel op starten, chloor omhoog, 24/7 filteren, robot er in gooien en 24 uur later begint het al helder te worden.
Ik zal eens vragen of hij nog foto's heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
BounceMeister schreef op maandag 22 juni 2020 @ 08:11:
Mijn zwembad is lek. Vlak bij de bodem zit een heel klein gaatje, daar komt een heel klein straaltje uit. Ik heb binnen en buiten die Intex plakkers erop gedaan, maar dat helpt helemaal niet. Het drupt nog steeds een beetje. Als je over de plakker wrijft, komt er water uit/ De oppervlakte is een beetje geribbeld, hoe plak je zoiets?
Je hebt ook producten met klevers en lijm die je nat mag aanbrengen

https://www.dewitschijnde...2_UNUvMFeQOUaAm4pEALw_wcB

[ Voor 12% gewijzigd door Dragunov op 22-06-2020 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op maandag 22 juni 2020 @ 08:15:
[...]
Ik zal eens vragen of hij nog foto's heeft :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7scB4bs4EDuYl49tQ3drNooYpNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQkDRpWqdG99SgoqDV9J7kdt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEpaMWd4KK0QD7BFDDslsBugW3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PH5Xm7PypyRKX7ALcyUCUMRQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:18

The Executer

Lekker belangrijk!

Geloof toch dat de flow door het matje heen teveel is om iets zinnigs op te leveren. Gisteren van 11:00 tot 16:00 gepompt, temperatuur is gestegen van 21 graden naar 25 graden. Vandaag maar eens testen met de klep halverwege (de klep van de mat) en zien of dat wat meer oplevert. Met de CRP er nog tussen zijn we bij het vullen van 15 graden naar 26 graden gegaan dus het moet wel kunnen.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 12:37

Dennahz

Life feels like hell should.

vso schreef op zondag 21 juni 2020 @ 12:43:
[...]
Thx

Ziet er wel leuk uit ,

Hoe bedoel je sigfox netwerk ? heeft het een aparte module oid ? nee toch ?
Je zou met een RTL-SDR usb stick van 20,- de signalen proberen op te vangen .. https://www.rtl-sdr.com/forum/viewtopic.php?t=2070 even snel gegoogled .. (2018)
ps zo luister ik ook weerstations / kaku af van de omgeving ) ..en gebruik dit soort data ook indien relevant voor mezelf.

Kan je een externe power source eraan koppelen en / of is bv de batterij makkelijk te bereiken ?

tja esp/arduino met BT en dan bij je domoticz,openhab of een andere domotica meuk is het in ieder geval wel een leuke toevoeging .. zeker als je het naast de buiten temp en andere grafieken plaatst ..

Bedankt voor het delen !
Nee, zit er in. Thanks voor de link d:)b
De batterij moet je, samen met de sensor, 1x in de 2 jaar vervangen. Deze kost rond de € 22,-. De sensor voor het meten van chloor en Ph rond de € 100,-. Je kan er geen externe power source aan vastknopen.

Is idd leuker als je die statistieken kan combineren.

Over Sigfox:
De Blue Connect zendt continu data naar de cloud via Sigfox, het speciaal toegewijd gratis netwerk voor verbonden apparaten. Zo is de Blue Connect altijd verbonden. Als u geen Sigfox bereik heeft, kan u de Blue Connect aansluiten op uw eigen wifi-netwerk met de Blue Extender. Ook via Bluetooth kunnen er directe metingen gemaakt worden.
Al met al natuurlijk wel een duur ding natuurlijk. Heb nu momenteel gewoon geen tijd (en zin) om te gaan prutsen met aanboorzadels en PVC buizen. Volgend jaar misschien wel, als we (waarschijnlijk) een houten zwembad gaan neerzetten/inbouwen en de installatie meer neerzetten met het oog op permanente plaatsing. Dus buizen in de grond en zo :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op maandag 22 juni 2020 @ 08:15:
Nog een speciale reden om alleen te circuleren buiten je filter om?
Meer flow door de solar mat heen.. (sneller warm)
Algen zijn bij mij persoonlijk nog nooit de reden geweest voor backwash.
Soms doe ik het als ik denk 'goh, best wel weer een tijd geleden' maar meestal als ik weet dat er veel fysiek vuil in het zand zit of bij hoog waterpeil na veel regen.
tja vuil .. wat is vuil ? hoe zie je dat ? als de mano meter niet helpt .. om het aan te geven ? kan het zijn dat de manometers defect zijn, lijkt mij sterk maar alles is mogelijk natuurlijk
Overburen van mijn ouders hebben sinds een paar jaar ook een IG zwembad. Die laten vrijwel alles door een externe hut doen, dus mijn pa komt ze regelmatig even helpen omdat ze niet zoveel van het zwembad weten.
Hadden ze dus afgelopen herfst het zwembad voor de helft leeg laten lopen voor de winter. Maar we hebben zo'n natte winter gehad dat het water bij het openen van het zwembad alweer op skimmerniveau stond.
Was dus 1 grrote groene bak geworden :o
leuke foto's die je later gepost hebt .. maar tja wat is handiger/goedkoper ? je zwembad 365x filteren of een bepaald moment kiezen om alles weer op peil te brengen ?
BounceMeister schreef op maandag 22 juni 2020 @ 08:11:
tja dat leeglopen gebeurt vanzelf wel, ik heb helaas geen goeie ervaringen met "plakken" .. dus kan je niet adviseren
Dragunov schreef op maandag 22 juni 2020 @ 08:58:
Je hebt ook producten met klevers en lijm die je nat mag aanbrengen

https://www.dewitschijnde...2_UNUvMFeQOUaAm4pEALw_wcB
Leuk dat de eerste recenie ook "waardeloos product" zegt .. en helaas moet ik me hierbij aansluiten..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:59:
[...]

Meer flow door de solar mat heen.. (sneller warm)
Check :Y)
tja vuil .. wat is vuil ? hoe zie je dat ? als de mano meter niet helpt .. om het aan te geven ? kan het zijn dat de manometers defect zijn, lijkt mij sterk maar alles is mogelijk natuurlijk
Fysiek zichtbaar vuil. Je hebt toch wel globaal een idee wat voor meuk er in je water beland (zand, blaadjes, etc.) ? ;)
De manometer is niet defect hoor, ik slingerde juist de discussie aan omdat ik mij afvroeg of een kleiner filter een grotere fluctuatie in druk heeft.
leuke foto's die je later gepost hebt .. maar tja wat is handiger/goedkoper ? je zwembad 365x filteren of een bepaald moment kiezen om alles weer op peil te brengen ?
24 uur filteren met de juiste spullen erin is vaak genoeg.
Daarnaast is mijn persoonlijk reden om het niet te doen het grondwaterpeil wat hier hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Sbakker1982 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 07:40:
Wordt een mooie zwemweek! Happy swimming iedereen!
Ligt eraan, als je 4 dagen volle zon nodig hebt voordat bad warm is haha ;)

Vandaag zal er niet veel opgewarmt worden vrees ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:26:
Nee, zit er in. Thanks voor de link d:)b
<snip>

Over Sigfox:
[...]
<snip>
Is idd leuker als je die statistieken kan combineren.
N/p zou alleen erg mooi zijn als je ook in staat bent die data te decoderen ... en direct in een HA te monitoren .. omdat ik zelf ook geintressseerd ben en laatste tijd bezig ben met decoderen van radio meuk (433mhz / 868mhz weerstations enzo) best leuk / irritant. om te doen ..

Een esp/arduino/RPi met BT kan ook maar tja ach .. wellicht sneller door je batterij heen.. van het ding ?
maar als het makkelijk bij te komen is trek je gewoon 2 draadjes los en hardwire je een "adapter" erin .. ipv de accu.
De batterij moet je, samen met de sensor, 1x in de 2 jaar vervangen. Deze kost rond de € 22,-. De sensor voor het meten van chloor en Ph rond de € 100,-. Je kan er geen externe power source aan vastknopen.
de accu & sigfox (lees een extra abbo) vind ik nog wel het grooste struikel punt .. niet dat ik de producent ongelijk geef .. maar voor het bedrag heb je ook een streamin video dienst. en voor 3 of 6 meet gegevens en push meuk zeg ik F*ck it ..
Al met al natuurlijk wel een duur ding natuurlijk. Heb nu momenteel gewoon geen tijd (en zin) om te gaan prutsen met aanboorzadels en PVC buizen. Volgend jaar misschien wel, als we (waarschijnlijk) een houten zwembad gaan neerzetten/inbouwen en de installatie meer neerzetten met het oog op permanente plaatsing. Dus buizen in de grond en zo :)
tja duur .. ga het eens zelf bouwen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Ik denk dat het aan verschillende factoren ligt. Vergis je niet dat de stroomkosten ook blijven doorgaan.
Maar wat is goedkoper? Stroomkosten voor de pomp of bad opnieuw vullen?

Ben wel benieuwd hoeveel @Koffie kwijt is aan stroomkosten met het doorpompen in de winter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:20
MarcoKL schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:43:
[...]

Ik heb die van Intex van 1cm dik,ideaal, maar nu overal heel duur.
Mijn eerste pak was €16, tweede €20 en nu zijn ze €40 :+
Die hele dunne van de praxis zijn zinloos in mijn ogen.
Wij hebben kunstgras bij de Action gehaald. € 15,- per matje (1 x 2 meter geloof ik).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYxERs8nhm8QlQoZ1dYyCepUEOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2RHd2SeC6eBPUI16TpfQiuT.jpg?f=fotoalbum_large

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:33
Jazsie schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:53:
[...]

Ahh oke, ik had een ander flow switch in gedachten :).

Makkelijkst is indien mogelijk de kabels loshalen en die door verbinden vanuit gaande dat het een 2 draads NC/NO contact is.

Heb je de mogelijk om ze los te halen zonder het geheel te slopen? Hetzij vanuit de flow switch kant hetzij vanaf het apparaat zelf.

[...]

Indien de flow switch een gewone NC/NO contact is kan je deze mee "in"/"uit" schakelen zodat je zoutwater systeem toch aan blijft voor het programma...
Gister de unit opgehaald en intern de 2 punten verbonden die naar die flow switch gaan. Weer aangesloten en de error 90 is weg!
Ik had daarna een melding echter verwacht over te weinig zout (zit nog geen zout in het bad). Maar die kwam niet. Alleen na lange tijd een melding 93 (=klaar). Ook geen groen lampje/hard gezoem gehoord als in, is bezig.

Dus volgend probleem blijkbaar, er gingen maar 2 draadjes naar die flowsensor, maar zal die stiekem ook niet gebruikt zijn om het zout gehalte te meten? Of gebeurd dat daar waar ook de omzetting van zout naar chloor plaats vind?
Om nu zo maar zout in het bad te doen en dan er achter komen dat het ding gewoon nu volledig kapot is, is ook weer zo nutteloos, want dan zit ik met jan l*l met een zoutbad |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jazsie schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:32:
[...]

Ligt eraan, als je 4 dagen volle zon nodig hebt voordat bad warm is haha ;)

Vandaag zal er niet veel opgewarmt worden vrees ik...
Waarom niet? Zonnetje schijnt prima :Y)
Jazsie schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:34:
[...]

Ik denk dat het aan verschillende factoren ligt. Vergis je niet dat de stroomkosten ook blijven doorgaan.

Ben wel benieuwd hoeveel @Koffie kwijt is aan stroomkosten met het doorpompen in de winter...
40 kuub water is zo duur niet. En hoeveel ik in de winter aan de pomp kwijt ben? Geen idee?
Boeit me ook niet, ik heb me allang neergelegd bij het idee dat ik veel stroom kwijt ben op jaarbasis aan het zwembad.
Ik neem simpelweg geen enkel risico met mijn bad en liner. Dan maar wat doorpompen in de winter, lekker belangrijk :+

Ter info : ik verbruik zo rond de 10.000 kWh per jaar.
Grootste slurpers : zwembad en airco's (vrijstaand huis, zwart plat dak en geen schaduw op het dak, afgelopen weken was het rond de 30 graden in de slaapkamers).
Mijn verbruik over het hele jaar is stabiel dus ik weet wat ik per jaar kwijt ben aan energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:06:
Fysiek zichtbaar vuil. Je hebt toch wel globaal een idee wat voor meuk er in je water beland (zand, blaadjes, etc.) ? ;)
De manometer is niet defect hoor, ik slingerde juist de discussie aan omdat ik mij afvroeg of een kleiner filter een grotere fluctuatie in druk heeft.
Snap ik .. dat je het aanslingert is/was ook een langlopende vraag bij mij ..

Maar zou je werkelijk niet durven zeggen / beweren dat de drukmeter uberhaupt fluctueert ..
IMHO Nee dus .. wil niet zeggen dat een backwash overbodig zou zijn .. als het zwemseizoen over is en ga opruimen is het wel een perfect moment om eens te testen of backwash uberhaupt zin heeft .. (met filterbollen) .. en of dit dan ook verschil uit maakt bij de druk meter .

Tja vuil .. vorig jaar is het eerste jaar geweest dat de AG relatief probleemloos gedraaid heeft .. (lees relatief constant helder water) ..
https://imgur.com/gallery/oTg1s21 indruk foto sessie is vorig jaar zoals je zit is het water al "Groen" .. alhoewel schaduw v,d foto het wel erger maakt dan het was .. en deze zijn direct de wasmachine in gegaan .. en je hebt toch wel wat tinten wit verschil .. ;) met nieuwe .. als ze uit de wasmachine komen ..

ik loop altijd te f*cken met zwembad meuk en diverse tests uit te voeren .. in het kader van leren ..
1ste jaar was ik te lui met filterbollen dus dat het water git zwart was na veel omspoelen kan veel oorzaken hebben (niet echt rap geweest met ze te "reinigen" en dus weken in emmers water.. .. Ik heb nu nieuwe filterbollen dit jaar dus de ton openschroeven voordat ik begin met reinigen .. en een goeie foto sessie ervan te maken is wellicht handig.
24 uur filteren met de juiste spullen erin is vaak genoeg.
Daarnaast is mijn persoonlijk reden om het niet te doen het grondwaterpeil wat hier hoog is.
wat heeft je grondwaterpeil te maken met filteren .. ik weet dat je het niet laat zaken wegens dat je liner los komt van de wand .. (risico) ..

Ik bedoelde waarom nog Ali Chemicalie spelen na het zwemseizoen .. ? volgens mij breng je het toch als het nieuwe seizoen begint alles weer op peil ??

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

In navolging van mijn vorige post omtrent opwarmen met Intex mat, hoe meten jullie eigenlijk (nauwkeurig)? Heeft iedereen Arduino's/Pi's rondslingeren, of hebben jullie goede meters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suuz2016
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:56
Dit weekend zijn we niet thuis geweest en het zwembad(je) (1,75x2,50x0,5 ongeveer) gewoon laten gaan. Als verwarming zit er een Intexmatje tussen die ik dit weekend via de bypass op de mat zelf heb overbrugd. Gisteravond toch even nieuwsgierig wat de temperatuur zou zijn. Was 24 graden, terwijl het vorige week zo'n 25 à 26 graden was met mat. Ik heb het idee dat dat matje dus niet heel veel doet. Nu had ik dat ook al wel hier en daar gelezen, maar zo weinig valt me dus echt tegen.

Er staan wat upgrades gepland (groter zwembad, andere verwarmingsmatten ed.) maar vanwege de huidige prijzen die plannen maar even uitgesteld. Dit jaar wil ik het doen met de dingen die ik al heb. Wel loop ik met het idee van een echte bypass. Moet toch nog naar Wildkamp van de week en PVC is dacht ik niet extreem duurder dan anders. Bovendien kan ik dat bij andere verwarmingsmatten ook weer gebruiken.

Zou het zin hebben bij een Intex matje de flow te knijpen en daardoor het water wat warmer te krijgen in de mat? Of is dit een kansloze missie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:34:
[...]

Met een FR ZFP valt dat best mee

Denk dat je vergeet dat de IG herstellen duurder / vervelender is .. dan is doorpompen op laagste stand verwaarloosbaar .. zeker met PV(T) en als 2023 het salderen afgeschaft word heb je al een deel minder zorgen. (de afschaffing van salderen betekend dat je PV installatie alleen wat je direct verbruikt rendement opbrengt. )

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Suuz2016 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:05:
Dit weekend zijn we niet thuis geweest en het zwembad(je) (1,75x2,50x0,5 ongeveer) gewoon laten gaan. Als verwarming zit er een Intexmatje tussen die ik dit weekend via de bypass op de mat zelf heb overbrugd. Gisteravond toch even nieuwsgierig wat de temperatuur zou zijn. Was 24 graden, terwijl het vorige week zo'n 25 à 26 graden was met mat. Ik heb het idee dat dat matje dus niet heel veel doet. Nu had ik dat ook al wel hier en daar gelezen, maar zo weinig valt me dus echt tegen.

Er staan wat upgrades gepland (groter zwembad, andere verwarmingsmatten ed.) maar vanwege de huidige prijzen die plannen maar even uitgesteld. Dit jaar wil ik het doen met de dingen die ik al heb. Wel loop ik met het idee van een echte bypass. Moet toch nog naar Wildkamp van de week en PVC is dacht ik niet extreem duurder dan anders. Bovendien kan ik dat bij andere verwarmingsmatten ook weer gebruiken.

Zou het zin hebben bij een Intex matje de flow te knijpen en daardoor het water wat warmer te krijgen in de mat? Of is dit een kansloze missie?
Zie mijn bericht, ik loop tegen hetzelfde aan... Ik zat ook te denken de bypass wat meer richting het midden te zetten, alleen kan ik niet nauwkeurig genoeg meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:53:
[...]

wat heeft je grondwaterpeil te maken met filteren .. ik weet dat je het niet laat zaken wegens dat je liner los komt van de wand .. (risico) ..
Liep wellicht wat krom, maar wat je zegt klopt : ik laat mijn zwembadwater op niveau vanwege het grondwaterpeil. Maar omdat er dus water in staat, moet je wel af en toe filteren.

Deze winter wil ik gaan experimenteren met aanzienlijk minder filteruren en filteren op lager toerental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suuz2016
The Executer schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:09:
[...]

Zie mijn bericht, ik loop tegen hetzelfde aan... Ik zat ook te denken de bypass wat meer richting het midden te zetten, alleen kan ik niet nauwkeurig genoeg meten.
Ik zag het nadat ik gepost had. Die bypass op de mat vind ik wel een hele lastige om in te stellen. Dat meten lukt mij ook niet met de middelen die ik nu heb.

Misschien moet ik het gewoon proberen. Bypass ben ik later toch nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Suuz2016 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:05:
kansloos .. locatie locatie locatie .. van die matten is belangrijker

je wint meer effectieviteit door het matje in een (zwarte)kist te leggen met glas erdoorheen zodat de wind minder vat erop heeft en je de warmte binnen de kist weg kan trekken .

Delta T over in/uit hoeft niet hoog te zijn, erger nog hoe heter het water wat eruit komt hoe sneller je moet gaan pompen ..
The Executer schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:04:
In navolging van mijn vorige post omtrent opwarmen met Intex mat, hoe meten jullie eigenlijk (nauwkeurig)? Heeft iedereen Arduino's/Pi's rondslingeren, of hebben jullie goede meters?
Meten is feitenlijk de juiste sensor(s) bestellen en ze gezamelijk caliberen .. door ze bv allemaal in een vloeistof te dompelen of een ruimte met andere temperaturen . bestel er meer dan dat je nodig hebt .. nummer ze en test ze onder de zelfde condities .. bv -5, kraan water en zwembad water en kokend water . .
Degene die teveel afwijken gebruik je niet .

En met afwijken bedoel ik niet steenvast 1 graad meer .. dat kan je software matig opvangen het gaat er natuurlijk om dat je meting ene keer + en andere keer - afwijkt .. (Duh)

Probleem met esp/arduino/rpi is dat je 20 sensors (even extreem gezegd) moet koppelen met ieder 2 of 3 draadjes .. en eventueel 20 tot 30m draad .. (weerstand in de draad telt dan mee) .. maar goed er zijn vele oplossingen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suuz2016
vso schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:30:
[...]

kansloos .. locatie locatie locatie .. van die matten is belangrijker

je wint meer effectieviteit door het matje in een (zwarte)kist te leggen met glas erdoorheen zodat de wind minder vat erop heeft en je de warmte binnen de kist weg kan trekken .

Delta T over in/uit hoeft niet hoog te zijn, erger nog hoe heter het water wat eruit komt hoe sneller je moet gaan pompen ..
Ik heb hem inderdaad nog niet in een kist liggen. Vandaag is het windstil. Ik zal eens kijken of het warmer wordt. Delta T hoeft inderdaad niet hoog zijn, maar moet wel groter zijn dan nul. Gevoelsmatig is dat het wel. In werkelijkheid natuurlijk niet, dat snap ik ook wel. Dit jaar toch maar wat aan blijven rommelen en volgend jaar wat upgrades doorvoeren.

Wat betreft die kist: een Intex mat kan ik me nog voorstellen, maar zo'n EPDM mat gaat natuurlijk niet in een kist. Speelt dat probleem daar niet of ook wel, maar heb je er door een hogere temperatuuropname minder last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:10:
Deze winter wil ik gaan experimenteren met aanzienlijk minder filteruren en filteren op lager toerental.
Tja .. er is feitenlijk geen reden om niet te pompen .. beter voor alles in je systeem .. als je sensors hebt wil je niet dat erop aanslag ontwikkelt.. of 1 of andere gevaarlijke bacterie in je filter ton ..
Ook je epdm mat(ten) wil je niet stuk hebben (pomp je hier ook doorheen met de winter?)

een IG is relatief "duur" .. (vergeleken met een AG) ..maar ja zwembad hebben is zoiezo prijzig .

Ik zit serieus te denken overgens om PV(t) of zonnecollectoren aan te schaffen + airco / WP .. en dat via een IG te "koelen" (lees warmte overschot(ten) )

mijn tuin is helaas niet groot genoeg voor een natuurlijk zwemvijver ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:32
Eindelijk wat zon een aantal uurtjes achter elkaar gehad. Vanaf dat de pomp aangegaan is mooi stijgend grafiekje gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y65jo6N-myYX8Gb5KC5A17CS-T4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkZ2Y8THk7qy71C8Nkds8MzU.jpg?f=fotoalbum_medium

En nu maar eens kijken wat er gebeurd met de komende dagen of het een beetje rond een stabiele temperatuur te krijgen is. Eigenlijk is het nu gewoon lekker weer en zou je er s’morgens gelijk in willen..... puur voor het experiment laat ik de interne heater niet meedraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Suuz2016 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:45:
Wat betreft die kist: een Intex mat kan ik me nog voorstellen, maar zo'n EPDM mat gaat natuurlijk niet in een kist. Speelt dat probleem daar niet of ook wel, maar heb je er door een hogere temperatuuropname minder last van?
ik had een duurdere EPDM mat (big solar mat vergelijkbaar kwa maat van intex alleen in = uit geen bypass meuk erop) in een dergelijke kist gefabriekt ..

Kan je zeggen dat de kist enorm veel verschil uit maakt .. ervoor kregen we het zwembad redelijk warm .. met die kist moesten we vaker de pomp uitzetten omdat het water te warm was geworden..

Epdm/pvc/tyleen maakt niet uit in deze context .. zolang de warmte maar afgevoerd word --> zwembad ..

de wind in deze is je grootste "vijand" ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Inmiddels mijn nieuwe inverter warmtepomp ontvangen...

Oude 9.5 kW, nieuwe 8,5 kW.

Voor de fun getest hoelang ze erover doen met verwarmen van een emmer met 20 liter water.

Exact zelfde setup was de nieuwe veel sneller op 40 graden. Helaas niet de tijd bij gehouden.

Ben benieuwd straks naar het stroom vebruik :)
ProudElm schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:45:
[...]
Gister de unit opgehaald en intern de 2 punten verbonden die naar die flow switch gaan. Weer aangesloten en de error 90 is weg!
Ik had daarna een melding echter verwacht over te weinig zout (zit nog geen zout in het bad). Maar die kwam niet. Alleen na lange tijd een melding 93 (=klaar). Ook geen groen lampje/hard gezoem gehoord als in, is bezig.

Dus volgend probleem blijkbaar, er gingen maar 2 draadjes naar die flowsensor, maar zal die stiekem ook niet gebruikt zijn om het zout gehalte te meten? Of gebeurd dat daar waar ook de omzetting van zout naar chloor plaats vind?
Om nu zo maar zout in het bad te doen en dan er achter komen dat het ding gewoon nu volledig kapot is, is ook weer zo nutteloos, want dan zit ik met jan l*l met een zoutbad |:(
Die twee punten zouden enkel flow switch zijn.

Zout wordt gemeten door de zout zoutelektrolyse. Heb je mogelijkheid om daar een foto te maken?
Met name meer hoe ze eruit zien want deze hebben ook niet het eeuwige leven.

Probeer het eens uit in een emmer met zout. Produceert hij dan wel chloor?
Koffie schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:46:
[...]

Waarom niet? Zonnetje schijnt prima :Y)

[...]

40 kuub water is zo duur niet. En hoeveel ik in de winter aan de pomp kwijt ben? Geen idee?
Boeit me ook niet, ik heb me allang neergelegd bij het idee dat ik veel stroom kwijt ben op jaarbasis aan het zwembad.
Ik neem simpelweg geen enkel risico met mijn bad en liner. Dan maar wat doorpompen in de winter, lekker belangrijk :+

Ter info : ik verbruik zo rond de 10.000 kWh per jaar.
Grootste slurpers : zwembad en airco's (vrijstaand huis, zwart plat dak en geen schaduw op het dak, afgelopen weken was het rond de 30 graden in de slaapkamers).
Mijn verbruik over het hele jaar is stabiel dus ik weet wat ik per jaar kwijt ben aan energie.
Hier is het zwaar bewolkt (Zuiden), dus vandaar haha.

Dat je doorpomp ivm hoogwater weet ik.
Was meer uit interesse en handig informatie dat ik deze vraag vroeg.
vso schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:45:
[...]

Tja .. er is feitenlijk geen reden om niet te pompen .. beter voor alles in je systeem .. als je sensors hebt wil je niet dat erop aanslag ontwikkelt.. of 1 of andere gevaarlijke bacterie in je filter ton ..
Ook je epdm mat(ten) wil je niet stuk hebben (pomp je hier ook doorheen met de winter?)

een IG is relatief "duur" .. (vergeleken met een AG) ..maar ja zwembad hebben is zoiezo prijzig .

Ik zit serieus te denken overgens om PV(t) of zonnecollectoren aan te schaffen + airco / WP .. en dat via een IG te "koelen" (lees warmte overschot(ten) )

mijn tuin is helaas niet groot genoeg voor een natuurlijk zwemvijver ..
Ik heb eens verder geïnformeerd mbt PVT panelen.
Helaas zijn deze meer bedoelt voor het tapwater en cv-water op te warmen icm warmtepomp.
Daarbij moet je dus ook vloerverwarming hebben liggen.

Pittige investering dus.

Goed om van het gas af te komen. Maar niet voor je zwembad....

Voor nu is enkel PV panelen icm warmtepomp voor zwembad dan de meest voorliggende keus indien je constanste zwembad water temperatuur wilt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:45:
[...]

Nee ik pomp alleen over de matten als de zon schijnt. Na het zwemseizoen zet ik op de aanvoer en retour van de matten een 3weg klep in zo'n positie dat het water niet meer over de matten gaat en er 2 uitlopen naar de straat open staan.
De matten lopen dan vanzelf leeg en een evt restantje water kan makkelijk bevriezen omdat het een open circuit is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoon01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-07-2024
Kingsolo schreef op zondag 21 juni 2020 @ 18:47:
[...]

@zoon01: Vooralsnog doe ik er geen isolatie in. Dit kan eventueel altijd nog. Persoonlijk vindt ik het geluid van de ZFP best meevallen. Vermoed dat het kistje al voldoende tegen gaat houden. We zullen zien.

Dat kastje van de Hornbach is ook een prima oplossing. Maar houdt er rekening mee dat het volgens mijn onbehandeld vuren hout is. Dit zul je nog minimaal twee maal moeten beitsen of e.d. voor de duurzaamheid. Check ook eens of dat er een bodem bij zit. Anders moet je zelf weer wat tegels of beton gaan leggen.
Ja idd, voor het in elkaar zetten moet je delen al beitsen, een bodem zit er wel in dus minder werk :)
wel jammer is de levertijd.

wordt vervolgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

J4CK4L schreef op maandag 22 juni 2020 @ 07:33:
[...]

Bij mij zaten de 38mm in en uitlaat bij de pomp (intex 8m3) erbij. Alleen de afsluitkranen zaten er niet bij.
\
hij is net binnen, ik check het nog even voor de zekerheid! maar als het goed is niet...

Maar welke is nu 'noodzakelijk' ?
https://www.zwembadgigant...filterpomp-zandfilterpomp
of
https://www.zwembadgigant.nl/intex-in-en-uitlaat-set-o-38

?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:21:
Inmiddels mijn nieuwe inverter warmtepomp ontvangen...

Oude 9.5 kW, nieuwe 8,5 kW.

Voor de fun getest hoelang ze erover doen met verwarmen van een emmer met 20 liter water.

Exact zelfde setup was de nieuwe veel sneller op 40 graden. Helaas niet de tijd bij gehouden.

Ben benieuwd straks naar het stroom vebruik :)
Als je de temp hebt gemeten of stroom verbruik over dat ding weet je ook de tijd..
Ik heb eens verder geïnformeerd mbt PVT panelen.
Helaas zijn deze meer bedoelt voor het tapwater en cv-water op te warmen icm warmtepomp.
Daarbij moet je dus ook vloerverwarming hebben liggen.

Pittige investering dus.

Goed om van het gas af te komen. Maar niet voor je zwembad....

Voor nu is enkel PV panelen icm warmtepomp voor zwembad dan de meest voorliggende keus indien je constanste zwembad water temperatuur wilt hebben.
Zonneboiler/PVT/airco/wp/hout en pellet CV genereren allemaal "overschot" warmte .. de airco is een vreemde eend in deze. Maar voor allemaal kan je een warmtewisselaar / zwembad verwarming aankoppelen.

Een PVT / zonnecollector specifiek heb je 25 tot 50% in de zomer nodig van je winter verbruik om SWW (Sanitair Warm Water) en verwarming te hebben .. je hebt geen VV (Vloer verwaming) nodig maar LTV (Lage Temperatuur Verwarming ) wat VV automagisch is die kan je niet op HTV = 60 of 80 graden stoken. maar LTV radiatoren bestaan er ook (vaak met case ventilatoren gecombineerd) .. 40 graden = LTV

In deze setups heb je 1 of 2 boilervaten met meerdere ringen die de warmte opslaan .. maar je kan je voorstellen (met uitzondering van Airco) dat met mooie zonnige dagen je een overschot aan hitte krijgt die je niet meer in een boilervat op kan slaan .. dat moet je dan gaan lozen

Een pellet CV , WP kan je uit zetten maar een hout CV / PVT / zonnecollector word andere koek .. zeker als je boilervaten goed geisoleerd zijn .. vandaar dat een IG dan relatief ideaal kan zijn ..

je moet het ook niet zien als "verwarming" maar als warmte overschot dumpen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
@Crazy-:
Ik zou voor de eerste gaan, dit omdat daar ook afsluiters op zitten wat handig kan zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Crazy- schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:57:
[...]

\
hij is net binnen, ik check het nog even voor de zekerheid! maar als het goed is niet...

of

?
degene met kraan :) 1ste link dus

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:01:
[...]

Als je de temp hebt gemeten of stroom verbruik over dat ding weet je ook de tijd..

[...]

Zonneboiler/PVT/airco/wp/hout en pellet CV genereren allemaal "overschot" warmte .. de airco is een vreemde eend in deze. Maar voor allemaal kan je een warmtewisselaar / zwembad verwarming aankoppelen.

Een PVT / zonnecollector specifiek heb je 25 tot 50% in de zomer nodig van je winter verbruik om SWW (Sanitair Warm Water) en verwarming te hebben .. je hebt geen VV (Vloer verwaming) nodig maar LTV (Lage Temperatuur Verwarming ) wat VV automagisch is die kan je niet op HTV = 60 of 80 graden stoken. maar LTV radiatoren bestaan er ook (vaak met case ventilatoren gecombineerd) .. 40 graden = LTV

In deze setups heb je 1 of 2 boilervaten met meerdere ringen die de warmte opslaan .. maar je kan je voorstellen (met uitzondering van Airco) dat met mooie zonnige dagen je een overschot aan hitte krijgt die je niet meer in een boilervat op kan slaan .. dat moet je dan gaan lozen

Een pellet CV , WP kan je uit zetten maar een hout CV / PVT / zonnecollector word andere koek .. zeker als je boilervaten goed geisoleerd zijn .. vandaar dat een IG dan relatief ideaal kan zijn ..

je moet het ook niet zien als "verwarming" maar als warmte overschot dumpen ..
Heb enkel naar de temp gekeken en tijd wist ik wel maar niet opgeschreven :).
Maar we gaan het aanzien straks wanneer bad weer op staat.
Eerst nog maar verder met de tuin her-inrichting...

Het PVT systeem waar ik informatie van ontving is bedoelt i.c.m. vloerverwarming en werkt niet zonder.

Navraag bij meerdere installateurs zeggen ze allemaal dat je vloerverwarming moet hebben.

Verder ook geen kaas van gegeten behalve dat het een pittige investering is indien je dit allemaal nog niet hebt liggen.

Verder mooi systeem met mogelijk een toekomst, maar bij mij verlopig niet (eerst maar verhuizen).

Vraag mij wel af hoe je de warmteoverschot wilt overbrengen naar je zwembad water?
(aparte vraag afgezien van het PVT systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:59
vso schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:02:
[...]

degene met kraan :) 1ste link dus
Ik zit er ook aan te denken om deze te plaatsen en dus in te snijden. Er is alleen 1 ding dat ik mij altijd al afgevraagt heb. Waarom zit de (originele) inlaat zo hoog? als ik toch moet snijden zou ik dan deze grote inlaat niet beter een stuk lager in het bad plaatsen? Het lijkt mij dat er dan een betere circulatie is, en ook een beter rendement voor de warmtepomp omdat het diepere water uiteraard koeler is.

Iemand dit eerder bedacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
(RSH) schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:11:
[...]

Ik zit er ook aan te denken om deze te plaatsen en dus in te snijden. Er is alleen 1 ding dat ik mij altijd al afgevraagt heb. Waarom zit de (originele) inlaat zo hoog? als ik toch moet snijden zou ik dan deze grote inlaat niet beter een stuk lager in het bad plaatsen? Het lijkt mij dat er dan een betere circulatie is, en ook een beter rendement voor de warmtepomp omdat het diepere water uiteraard koeler is.

Meen dat @vso dit al eens getest heeft.
Als ik mij nog goed kan herinneren is het verschil zo klein bij deze "kleine" opzet zwembaden dat het niet relevant is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Dragunov schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:16:
[...]

Waarom maak je geen gebruik van BSI PH up? Bestaat in 1liter en 5 liter flessen
Ik heb deze gekocht https://www.hornbach.nl/s...-5kg/6361566/artikel.html, omdat de 1 kg verpakking uitverkocht was en dit de laatste was. Maar terugbrengen kan altijd. Is die BSI PH up beter dan deze van de Hornbach? Ik kan dat Hornbach spul toch gewoon in het bad gooien?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-06 07:59

MarcoKL

That's a huge b*tch!

[...]

Onderin zit ook geen versteviging waarin je kan snijden.. ik zou dat niet durven..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:57:
[...]

\

of

?
er zitten verder geen in/uitlaten bij. alleen bij combi met een zwembad zoals de handleiding meldt

moet nu nog 2 38mm slangen bestellen voor tussen de pomp & zwembad; dacht dat deze bij de pomp zaten daar ik gelezen had |:(

wat een gepruts weer zo haha >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suuz2016
The Executer schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:09:
[...]

Heb in mijn lunchpauze even een snel filmpje gemaakt van een geavanceerde meetopstelling (lees: intex thermometer in de waterstroom van de inspuiter gehouden).

Vlak voor het starten van de opname kwam de zon weer achter een wolk vandaan en je ziet in de eerste 30 seconden dan ook de temperatuur een kleine graad verhogen. Delta T lijkt dus goed bij zon en geen wind. Nu nog de wind buiten de deur houden.

Van de week wat meer zon, kan dus alleen maar beter gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

los van @MarcoKL ook terecht opmerkt (geen extra versteviging)

Zoals @Jazsie zegt been there done that .. heb zelfs de zwembroek om het te bewijzen :+ gewoon (skimer) slang op de aanzuig kant bij de bodem gehouden .. maak het niet echt een deuk in het verwarmen .. en zijn meer en betere redenen om het niet te doen dan wel .. 1 daarvan is een lek in een slang/naar de pomp of zoiets en je zwembad loopt verder leeg dan de "helft" ...
Crazy- schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:29:
er zitten verder geen in/uitlaten bij. alleen bij combi met een zwembad zoals de handleiding meldt

moet nu nog 2 38mm slangen bestellen voor tussen de pomp & zwembad; dacht dat deze bij de pomp zaten daar ik gelezen had |:(

wat een gepruts weer zo haha >:)
houd je van de straat toch :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Suuz2016 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:51:
[...]

Heb in mijn lunchpauze even een snel filmpje gemaakt van een geavanceerde meetopstelling (lees: intex thermometer in de waterstroom van de inspuiter gehouden).

Vlak voor het starten van de opname kwam de zon weer achter een wolk vandaan en je ziet in de eerste 30 seconden dan ook de temperatuur een kleine graad verhogen. Delta T lijkt dus goed bij zon en geen wind. Nu nog de wind buiten de deur houden.

[YouTube: Temperatuur inspuiter zwembad]
Even buiten het filmpje om, blijft deze bij jou fatsoenlijk naar beneden hangen? Bij ons gaat hij drijven namelijk.

Heb dezelfde meter ook hier, zal straks ook eens meten, kijken of ik verschil kan zien (maar met een halve graad gaat dat moeilijk natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:11:
[...]

Heb enkel naar de temp gekeken en tijd wist ik wel maar niet opgeschreven :).
Maar we gaan het aanzien straks wanneer bad weer op staat.
Eerst nog maar verder met de tuin her-inrichting...

Het PVT systeem waar ik informatie van ontving is bedoelt i.c.m. vloerverwarming en werkt niet zonder.

Navraag bij meerdere installateurs zeggen ze allemaal dat je vloerverwarming moet hebben.

Verder ook geen kaas van gegeten behalve dat het een pittige investering is indien je dit allemaal nog niet hebt liggen.

Verder mooi systeem met mogelijk een toekomst, maar bij mij verlopig niet (eerst maar verhuizen).

Vraag mij wel af hoe je de warmteoverschot wilt overbrengen naar je zwembad water?
(aparte vraag afgezien van het PVT systeem).
Laten we het erophouden is dat de "gewonnen" warmte je wel ergens moet toepassen :) dit kan op een aantal relatieve slimme manieren maar meest effectief is wellicht VV uiteindelijk.

split airco bv --> ipv (of in combinatie met) de koel radiator met ventilatoren zet je er een warmtewisselaar(spiraal) tussen .. bij voorkeur iets lager / gelijk aan je zwembad ..
Koude water "zakt" naar het diepste punt en warm water stijgt .. en heb je een "natuurlijke flow" die afkoelt .. je kan een pomp erbij zetten die het rendement verhoogt.

leuke post van This old House (americanse "huisverbouwing") had iemand hierover.. ff zoeken "gevonden" ..
BeyondThunder schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:24:
Leuk om de kijken hoe je met een Airco je water warmt maakt:
YouTube: YouTube

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suuz2016
The Executer schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:02:
[...]

Even buiten het filmpje om, blijft deze bij jou fatsoenlijk naar beneden hangen? Bij ons gaat hij drijven namelijk.

Heb dezelfde meter ook hier, zal straks ook eens meten, kijken of ik verschil kan zien (maar met een halve graad gaat dat moeilijk natuurlijk).
Blijft goed naar beneden hangen. Alleen de bovenkant steekt een klein beetje uit het water. In het filmpje hou ik hem zo dat de stroom hem volledig omsluit.

Een halve graad kun je wel zien als het startpunt precies bij een streepje zit. Dan kun je makkelijk zien of het daarna boven dat streepje zit.

Ik wacht de komende zonnige dagen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:42

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Heeft iemand enig idee waarom die Intex solarmatten 'krullen' bij gebruik? Op sommige punten staat de mat zo omhoog dat het de flow knijpt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AD0rIeQszBwyIlmv8e28N5ti7AA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wPqzJEmMPv1vFbVlWNHQsOYz.jpg?f=fotoalbum_large

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
Notna schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:30:
Heeft iemand enig idee waarom die Intex solarmatten 'krullen' bij gebruik? Op sommige punten staat de mat zo omhoog dat het de flow knijpt.

[Afbeelding]
Geen idee, maar bij mij exact hetzelfde, tevens bij meer of minder flow hetzelfde hier.
Dit is iets dat hoort bij een product van €20,- schat ik zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ljsvv schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:46:
[...]

Geen idee, maar bij mij exact hetzelfde, tevens bij meer of minder flow hetzelfde hier.
Ja zelfs als ik de bypass naar A volledig sluit, lijkt het niet echt zoden aan de dijk te zetten. Het lijkt namelijk erop dat A teveel flow krijgt waardoor de mat 'krom' staat.

Ik heb nog een boosterpomp; ik zal die eens voor de mat erop zetten en kijken of dat beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:21
Mag je een pomp nou wel of niet gebruiken als de zwembad in gebruik is?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
xzaz schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:58:
Mag je een pomp nou wel of niet gebruiken als de zwembad in gebruik is?
Als je over een zwembadpomp spreekt, ja dat mag.

Al het andere (dompelpomp,vijverpomp etc) dat men ook wel eens gebruikt zou ik niet aanzetten bij het zwemmen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 430542

[...]

Zoveel meldingen over dit exacte issue over deze matten de afgelopen 50 pagina’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:06:
[...]

Laten we het erophouden is dat de "gewonnen" warmte je wel ergens moet toepassen :) dit kan op een aantal relatieve slimme manieren maar meest effectief is wellicht VV uiteindelijk.

split airco bv --> ipv (of in combinatie met) de koel radiator met ventilatoren zet je er een warmtewisselaar(spiraal) tussen .. bij voorkeur iets lager / gelijk aan je zwembad ..
Koude water "zakt" naar het diepste punt en warm water stijgt .. en heb je een "natuurlijke flow" die afkoelt .. je kan een pomp erbij zetten die het rendement verhoogt.

leuke post van This old House (americanse "huisverbouwing") had iemand hierover.. ff zoeken "gevonden" ..

[...]
Dat filmpje ken ik inderdaad.

En icm airco kan je dat inderdaad goed en (denk ik) efficient toepassen.

Heb je overigens die airco unit gezien... Dat heeft een normaal huis hier in NL niet.
Mijn wp is bijvoorbeeld 8.5 kW.... als ik mijn hele huis zou voorzien van airco's dan kom ik daar niet eens aan haha.

Maar je spreekt ook over je houtkachel etc. Daar lijkt het mij een stuk lastiger mbt warmte overbrengen naar zwembad water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
Momenteel is mijn spa-tje 34° graden vanaf vanmorgen 10.00 26° .Temperatuurtoename lijkt op dit moment de stagneren.
Je kan hierbij dus echt heel goed merken dat warm water minder warmte opneemt. Hoe dan ook, niet slecht voor een 23°C die het hier momenteel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Anoniem: 430542 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:02:
[...]

Zoveel meldingen over dit exacte issue over deze matten de afgelopen 50 pagina’s.
Mea culpa.

Vraag mij af of het komt dat de onderkant van de mat minder warm wordt dan de bovenkant en daardoor verschillend uitzet (en dus krom komt te staan)

Kan je bijzonder weinig aan doen als dat het geval is btw. Zelfs in een kist die semi schuin staat zal er verschil tussen boven en onder zitten.
[...]

Zoals aangegeven net de boosterpomo er tussen gezet, maar dat maakt niets uit. Flow is wel aanzienlijk beter. Dus ik laat het er maar meteen tussen zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Suuz2016 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:27:
[...]

Blijft goed naar beneden hangen. Alleen de bovenkant steekt een klein beetje uit het water. In het filmpje hou ik hem zo dat de stroom hem volledig omsluit.

Een halve graad kun je wel zien als het startpunt precies bij een streepje zit. Dan kun je makkelijk zien of het daarna boven dat streepje zit.

Ik wacht de komende zonnige dagen af.
Zoals verteld, drijven is wat hij hier het liefste doet :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKH9uBZKj6HZAcQ_bk9WeN1Ddos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/95BVgvyox4RengqQIcLjY2j5.jpg?f=fotoalbum_large

Net gemeten, water +-24.5 graden, uit de mat 25 graden.

Vandaag ga ik sowieso weinig winst meer halen, mat bleek op bypass te staan :+ 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dragunov

[...]

Leuk dat de eerste recenie ook "waardeloos product" zegt .. en helaas moet ik me hierbij aansluiten..
Verkopen we in de winkel ook en nog niemand terug gezien met dergelijke klachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:03:
[...]

Dat filmpje ken ik inderdaad.

En icm airco kan je dat inderdaad goed en (denk ik) efficient toepassen.

Heb je overigens die airco unit gezien... Dat heeft een normaal huis hier in NL niet.
Mijn wp is bijvoorbeeld 8.5 kW.... als ik mijn hele huis zou voorzien van airco's dan kom ik daar niet eens aan haha.

Maar je spreekt ook over je houtkachel etc. Daar lijkt het mij een stuk lastiger mbt warmte overbrengen naar zwembad water?
Ja die USA malloten hebben zuinigheid niet echt "door" .. en waarom zouden ze in tegenstelling tot NL is alles relatief "goedkoop" .. aan brandstof / elektra .. mijn neef heeft daar een tuin + huis wat wij villa noemen
maar ja .. so be it ..

Nogmaals we praten over "overschot' dumpen en niet verwarmen van het zwembad .. als je van te voren goed nadenkt kan er veel .. bv wat houd je tegen met een IG een VV mee te storten ? en de leidingen in huis via je kruipruimte naar zolder te trekken ? (dan is het vorstvrij)

je wilt niet zwembad water door je "cv" heen trekken, en bij split unit(s) verhoog je het rendement door zoveel mogelijk (ongewenste) hitte in een passieve warmtewisselaar te stoppen ..

WAF zei vuur in de woonkamer of niks 'brandbaars" .
Wij hebben nagedacht over een pellet CV, los dat per kuub gas je 2kg pellets nodig hebt . en je gas verbruik 95% huis opwarmen is en de rest 5% SWW .. was uitdaging 1 .. diverse verkopers gaven aan dat bij een te klein buffervat(ten) en goeie isolatie van het vat ..
- Vuur brand op "aanvraag" kortom pellets worden onregelmatig verbrand .. (ook in de zomer) ..als aanvulling kan je zonneboiler/pvt nemen
- is het buffer vat "vol" (op temperatuur) bouw je overdruk op (met pellet/houtCV) gaat het hete water --> riool (zonde) . .zou je dus mooi op zwembad kunnen aansluiten
- 2kg per kuub gas a 1000 kuub = 3500 liter aan pellets als ik het goed herinner die ik ergens op moet slaan naast de IG ? leuke kuilen in de tuin :+ niet erg WAF verhogend ..

Kortom te veel haken en ogen om hout / pellet cv ..had ik een ander huis met grotere (en bereikbare) tuin moeten hebben.

Of je nu een titanium warmte wisselaar of een VV inbouwt bij een IG/AG ,,. doel blijft je huis af te koelen/verwarmen .. het lijkt mij als je het goed aanpakt/over na denkt vrij goedkoop als je een (semi) gesloten circuit doet die het jaar rond effectief kan draaien .. zonder defect te gaan ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Moehwahaha .... bleek inderdaad 38mm schroef naar 38/32 klem verlopen op te zitten ... maar even toch de pomp aangesloten...

wat een kracht heeft dat ding >:) kinderen vonden het wel geweldig met die stroomversnelling haha _/-\o_

nu mooi de tijd om al het leidingwerk even uit te zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
The Executer schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:19:
[...]

Zoals verteld, drijven is wat hij hier het liefste doet :P

[Afbeelding]

Net gemeten, water +-24.5 graden, uit de mat 25 graden.

Vandaag ga ik sowieso weinig winst meer halen, mat bleek op bypass te staan :+ 8)7
(gordijn)lood in epoxy of hot glue (lood corrodeerd)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dragunov schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:28:
[...]

Verkopen we in de winkel ook en nog niemand terug gezien met dergelijke klachten
Hoor je dan wel verhalen dat het werkt ? 8)7

Voor paar euro een lek niet dicht krijgen en de prijs van een zwembad --> koop wel nieuw zwembad .. ipv klagen over een product van 4,- wat je al gebruikt hebt en krijg je dan je geld terug ?? pff de moeite

let wel dat je minimaal 24 uur bezig bent met leeg maken , lek plakken .. schelden .. nog een keer plakken
andere lijm proberen .. etc etc .. en dan weer vullen .. (want zwembaden zijn bijna niet meer te krijgen oid) .

[ Voor 27% gewijzigd door vso op 22-06-2020 15:49 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

vso schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:33:
[...]

de accu & sigfox (lees een extra abbo) vind ik nog wel het grooste struikel punt .. niet dat ik de producent ongelijk geef .. maar voor het bedrag heb je ook een streamin video dienst. en voor 3 of 6 meet gegevens en push meuk zeg ik F*ck it ..
Ben ik het wel mee eens. Moet zeggen dat ik het ook niet geprobeerd heb zonder die dienst, dus weet niet precies hoeveel geschiedenis ik heb zonder :p

Als ik het zelf dan direct kan parsen in een JSON en kan laten uitlezen door een scriptje is dat ook dikke prima. Zal vanavond eens wat research doen.

Het water is heerlijk nu trouwens, ben echt blij dat ik die warmtepomp gekocht heb voor het seizoen :Y) Hoor om me heen alleen maar klachten van mensen dat "hun zwembad zo koud is" :p

En volgend jaar met dat grotere, houten zwembad combinatie WP + EPDM = helemaal perfect. Kan niet wachten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJtCSSCFtESwfiuKW8JqfU82T4s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U74XxKhxD0feZ8obFqtezFg2.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Dennahz op 22-06-2020 16:27 ]

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Dennahz schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:24:
[...]

En volgend jaar met dat grotere, houten zwembad combinatie WP + EPDM = helemaal perfect. Kan niet wachten :)

[Afbeelding]
Enige wat niet perfect is, is je plaatje :+ En toen deed hij het wel :X :P

[ Voor 3% gewijzigd door The Executer op 22-06-2020 16:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

The Executer schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:25:
[...]

Enige wat niet perfect is, is je plaatje :+ En toen deed hij het wel :X
Ja, was nog even bezig met verkleinen :+

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Kistje gemaakt. Niet voor geluid, maar omdat ik het netter vind. Tuin is groot zat dus geluid is geen issue. Niet geisoleerd dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajt0Hd-8MZIZHLU77nP5ENKBldY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K66AryKZM7CJPQ0r3akJ3NJv.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLj0g0vGTjqynLVkrNwWiVFbz7U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MzBTMfxnXTKiaEDrGuhahXFo.jpg?f=user_large

[ Voor 44% gewijzigd door gysman11 op 22-06-2020 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
gysman11 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:17:
Kistje gemaakt. Niet voor geluid, maar omdat ik het netter vind. Tuin is groot zat dus geluid is geen issue. Niet geisoleerd dus.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Om de levens duur te bevorderen .. zet de onderkant in (rubber) verf en zorg dat je de gaten dicht kan maken .. (ongedierte) bureau kabeldoorvoer bv

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:26
Ik denk dat de kist 5cm van de grond halen met wat balkjes ook veel doet?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
trekker22 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:30:
Ik denk dat de kist 5cm van de grond halen met wat balkjes ook veel doet?!
Hij staat op klinkers. Balkjes komen aan de onderkant 5cm er onder uit, onderkant is dus open. Ik zet het geheel nog even in de beits.

Wil overigens volgend jaar een groter bad. Heb nu een 305:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5HPWtH9JzyXlASDJJsOk19NAbw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hBDXN6w6gcDK4HUFqroZYMTo.jpg?f=user_large

Zo'n 5,49m Intex Ultra XTR lijkt me mooi, dan kun je wat serieuzer plonzen. In de tuin past het wel. Maar dat wordt dus volgend jaar, is nu echt nergens te krijgen. En als het al leverbaar is, dan veel te duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

gysman11 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:46:
[...]

Hij staat op klinkers. Balkjes komen aan de onderkant 5cm er onder uit, onderkant is dus open. Ik zet het geheel nog even in de beits.

[Afbeelding]

Zo'n 5,49m Intex Ultra XTR lijkt me mooi, dan kun je wat serieuzer plonzen. In de tuin past het wel. Maar dat wordt dus volgend jaar, is nu echt nergens te krijgen. En als het al leverbaar is, dan veel te duur.
Even offtopic maar wow wat een tuin :D
Daar zou ik ook een groter zwembad in gooien idd :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
gysman11 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:46:
[...]

[Afbeelding]

hout en klinkers zijn beide vocht gevoelig .. en houden vocht vast .. een rubberen tussenlaag scheelt veel ..

Voor de levensduur van 5 jaar maakt het wellicht weinig uit .. maar als je er aan gehecht bent is het te laat ..

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 22-06-2020 18:30 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Zo ons huisvlijt is "af" .. het is hout van ons oude keuken plafond ..
Plexiglas is 30 jaar oud gevonden in de schuur van mijn ouders.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tKgH5p6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Wk4bZcs.jpg

pomp huisje .. niet (geluid)geisoleerd groot genoeg voor andere meuk .. bovenkant/zijkant verwijder baar om er makkelijk bij te kunnen .. ik had niet genoeg hout voor de voorkant dicht te dus dit was de logische volgende stap .. moet het nog wel iets overheen doen zodat het zonwerend word .. dan kan ik het pomphuisje gebruiken voor slangen en andere zwembad meuk ..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YPWiQSY.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/avVkK16.jpg

ps dit pomp huisje is meer een "bar" voor vlees tijdens het smoken (pellet smoker) .. alleen nu nog een schoorsteen fabrieken .. en ben ik 5 jaar "verlost" dan staat er een nieuwe volwaardige smoke plek (hopenlijk)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2022
Suuz2016 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:51:
[...]

[YouTube: Temperatuur inspuiter zwembad]
Heb hier mijn bypass maar omgezet niet meer via de epdm matten prima zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLXm00nsO4Fh2_ybZltefbSKhXA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6ZYyOTLH6XVF4xPvotHlpPSt.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Maurice2020 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 19:42:
[...]

Heb hier mijn bypass maar omgezet niet meer via de epdm matten prima zo.
[Afbeelding]
Dat is een heerlijke temperatuur zeg!

Hier uiteindelijk na mijn 'fout' toch nog 28 graden eruit weten te persen. Jammer dat de pomp 4 uren voor niets heeft staan draaien |:( . Ach, morgen hopelijk beter, gaan we kijken waar we op uit komen.

DeltaT is in ieder geval goed, zelfs met ZFP. Water wat terug kwam was merkbaar warmer dan aanvoer. Vreesde dat het debiet van de ZFP te hoog zou zijn voor goede warmteopname, maar dat blijkt mee te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
The Executer schreef op maandag 22 juni 2020 @ 19:51:
[...]

Dat is een heerlijke temperatuur zeg!

Hier uiteindelijk na mijn 'fout' toch nog 28 graden eruit weten te persen. Jammer dat de pomp 4 uren voor niets heeft staan draaien |:( . Ach, morgen hopelijk beter, gaan we kijken waar we op uit komen.

DeltaT is in ieder geval goed, zelfs met ZFP. Water wat terug kwam was merkbaar warmer dan afvoer. Vreesde dat het debiet van de ZFP te hoog zou zijn voor goede warmteopname, maar dat blijkt mee te vallen.
Bypass vol over de epdm laten lopen en niks knijpen werkt het beste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Maurice2020 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 19:53:
[...]

Bypass vol over de epdm laten lopen en niks knijpen werkt het beste
Het was hier net andersom :+ . Hij stond vol op de bypass van de Intex mat... Dan is het wel logisch dat ik in 2 uren maar 0.5 graden verschil zag :F .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:36
SCF1908 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:38:
Een nog weinig besproken thema in dit topic is zwembad verlichting. Ik durfde het bij de aanschaf van het zwembad niet aan ivm lekkages. Daarom opzoek gegaan naar alternatieven. Op AliExpress verkopen ze zwembad verlichting op batterij. Je kan ze met magneet of zuignap bevestigen aan de liner. Komt met afstandsbediening om van kleuren te wisselen, te dimmen en de timer in te stellen.
Geeft het zwembad in het donker toch net wat meer uitstraling.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de voorloper van deze. Die had nog geen verschillende kleuren.
https://www.zwembadgigant...he-led-zwembadverlichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
The Executer schreef op maandag 22 juni 2020 @ 19:57:
[...]

Het was hier net andersom :+ . Hij stond vol op de bypass van de Intex mat... Dan is het wel logisch dat ik in 2 uren maar 0.5 graden verschil zag :F .
Maar eh zit wel behoorlijk verschil in epdm matten of index matten totaal andere wereld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Maurice2020 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:09:
[...]

Maar eh zit wel behoorlijk verschil in epdm matten of index matten totaal andere wereld
Dat klopt, weet ik ook ;) . Ik zal nooit hetzelfde rendement halen :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dosfel
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-09-2022
Hallo.

We hebben net een intex Easy set 305 aangekocht.

Heeft iemand ervaring met deze https://intexplezier.be/interline-solar-heater.html?amp=1 om het zwembad te verwarmen?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dosfel
Of eventueel andere tips naar verwarming toe voor ons formaat van zwembad?

Op heden hebben we enkel een afdekhoes😆

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:35
Geen idee of het hier al werd gepost. Maar vond dit wel een interessant filmpje met uitleg over het gebruik van een Bypass:

[ Voor 20% gewijzigd door argon007 op 22-06-2020 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
argon007 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:12:
Geen idee of het hier al werd gepost. Maar vond dit wel een interessant filmpje met uitleg over het gebruik van een Bypass: [YouTube: Installeren van een Bypass tussen pomp en zwembad]
Het grappige is dat alleen dat middelste kraantje eigenlijk de echte bypass is. Wanneer je die kraan open zet, verkort je de route en sla je de verwarming over. Vandaar de naam "bypass" ( ="omzeilen"). Die andere twee kranen zijn handig voor onderhoud en ze regelen er hier nog wat mee.
Dus bypass open betekent geen verwarming en bypass dicht betekent 100% via de verwarming. En dan nog alle standen ertussenin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Dosfel schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:09:
Hallo.

We hebben net een intex Easy set 305 aangekocht.

Heeft iemand ervaring met deze https://intexplezier.be/interline-solar-heater.html?amp=1 om het zwembad te verwarmen?

Alvast bedankt
Je zwembad oppervlakte is ongeveer 7,3 m2.
Je moet uit gaan van 75% en bij opzet zwembad zelfs 100% van de oppervlakte voor je solar mat.

Die van Interline zou ik al laten liggen want je zou er al 2 nodig hebben (7,2m2) aangezien 1 niet voldoende is.

Geef iets meer uit en ga dan voor EPDM, dan zou je wellicht wel met wat minder afkunnen aangezien EPDM beter presteren dan de gemiddelde standaard matten.

https://www.abczwembad.nl...badverwarming-solar-8-m2/
>> Is wat ruim met 8m2, gegarandeerd goede opwarming :)

Misschien dat @vso nog wat webshops kent want momenteel nog iets krijgen kan lastig zijn...
vso schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:41:
[...]

Ja die USA malloten hebben zuinigheid niet echt "door" .. en waarom zouden ze in tegenstelling tot NL is alles relatief "goedkoop" .. aan brandstof / elektra .. mijn neef heeft daar een tuin + huis wat wij villa noemen
maar ja .. so be it ..

Nogmaals we praten over "overschot' dumpen en niet verwarmen van het zwembad .. als je van te voren goed nadenkt kan er veel .. bv wat houd je tegen met een IG een VV mee te storten ? en de leidingen in huis via je kruipruimte naar zolder te trekken ? (dan is het vorstvrij)

je wilt niet zwembad water door je "cv" heen trekken, en bij split unit(s) verhoog je het rendement door zoveel mogelijk (ongewenste) hitte in een passieve warmtewisselaar te stoppen ..

WAF zei vuur in de woonkamer of niks 'brandbaars" .
Wij hebben nagedacht over een pellet CV, los dat per kuub gas je 2kg pellets nodig hebt . en je gas verbruik 95% huis opwarmen is en de rest 5% SWW .. was uitdaging 1 .. diverse verkopers gaven aan dat bij een te klein buffervat(ten) en goeie isolatie van het vat ..
- Vuur brand op "aanvraag" kortom pellets worden onregelmatig verbrand .. (ook in de zomer) ..als aanvulling kan je zonneboiler/pvt nemen
- is het buffer vat "vol" (op temperatuur) bouw je overdruk op (met pellet/houtCV) gaat het hete water --> riool (zonde) . .zou je dus mooi op zwembad kunnen aansluiten
- 2kg per kuub gas a 1000 kuub = 3500 liter aan pellets als ik het goed herinner die ik ergens op moet slaan naast de IG ? leuke kuilen in de tuin :+ niet erg WAF verhogend ..

Kortom te veel haken en ogen om hout / pellet cv ..had ik een ander huis met grotere (en bereikbare) tuin moeten hebben.

Of je nu een titanium warmte wisselaar of een VV inbouwt bij een IG/AG ,,. doel blijft je huis af te koelen/verwarmen .. het lijkt mij als je het goed aanpakt/over na denkt vrij goedkoop als je een (semi) gesloten circuit doet die het jaar rond effectief kan draaien .. zonder defect te gaan ..
Tja, als je puur enkel warmte overschot wilt "dumpen" dan denk ik dat je niet rendabel bent.
Allemaal leuke idee-en maar betwijfel of het A; wel rendabel is en B; financieel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dosfel
Bedankt! @Jazsie

We hebben echter (voorlopig) de standaard pomp. Zouden we dan niet beter opteren voor twee solarmatten https://intexplezier.be/solar-mat.html?amp=1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:26
Dosfel schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 06:24:
Bedankt! @Jazsie

We hebben echter (voorlopig) de standaard pomp. Zouden we dan niet beter opteren voor twee solarmatten https://intexplezier.be/solar-mat.html?amp=1?
Ik zou er alleen geen 80€ aan uitgeven. Aangezien ze normal 20€ kosten en het ook maar 20€ kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dosfel
@trekker22. Bedankt... Vermoedelijk geen alternatieven met dergelijke pomp die wel hun prijs waard zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ljsvv schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:11:
Momenteel is mijn spa-tje 34° graden vanaf vanmorgen 10.00 26° .Temperatuurtoename lijkt op dit moment de stagneren.
Je kan hierbij dus echt heel goed merken dat warm water minder warmte opneemt. Hoe dan ook, niet slecht voor een 23°C die het hier momenteel is.
Opzich niet slecht, ben benieuwd of we de 38gr halen wanneer het wat warmer is.

Houd ons op de hoogte ;)

@Dosfel:
Ehh, waarom niet die EPDM mat? Je gaat toch geen 80,-- betalen voor 20,-- kwaliteit :?

Pomp is geen argument want als je 2x van die andere wilt plaatsen kan je ook dat doen met EPDM mat,
kan ook prima naast je bad gelegd worden...

Je kan altijd uitbreiden dus eventueel ga je voor de kleinere variant van 4m2. Wie weet vind je dat voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dosfel
@Jazsie dus epdm mat kan met de standaard pomp gecombineerd worden als de epdm op de grond ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Dosfel schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 07:49:
@Jazsie dus epdm mat kan met de standaard pomp gecombineerd worden als de epdm op de grond ligt?
Ja, welke "standaard" pomp heb je?

Overigens 2 van die EPDM matten parallel is nog beter, in serie zou ik ze niet plaatsen (dan kan je beter voor 1 gaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dosfel schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 07:49:
Er zit wel een grens aan wat "mogelijk is" .. 7m2 als je 7 kuub bad hebt is met een CRP pomp lastig .. overschakelen naar een ZFP is dan wel handiger

O ik lees dat je een 305intex hebt (dezelfde als ik) .. ik verwarm hetzelfde bad met een 4m2 mat .. (pvc solar) maar elk moment kan er een EPDM mat binnen komen van https://www.abczwembad.nl/ je zou daar kunnen vragen of ze 4m2 kunnen leveren ..

op de grond tja .. kan wel, handiger is een zfp met filterbollen ..

[ Voor 30% gewijzigd door vso op 23-06-2020 09:17 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Afgelopen week de laatste hand aan de bestrating van de tuin gelegd en de vloer voor het zwembad erin gelegd. In het weekend met zoonlief het zwembad opgezet, hij staat! Het is een 4x2x1m bad van Bestway.

Ik wilde het zwembad eigenlijk pas plaatsen als de installatie in het schuurtje klaar was, maar vanwege de temperatuur de aankomende dagen (en de kinderen die willen zwemmen) het zwembad voor nu met het standaard pompje aangesloten. Overigens ben ik blij verrast hoe stil de CRP is, na alle geluiden over lawaaierige CRP's in dit topic.

Chemicaliën waren snel op orde. Zondagavond Ph- erin gegooid, gistermiddag Shock erin gegooid en vanmorgen waren de waardes voor pH en chloor dikke prima d:)b
Temperatuur van het water was gistermiddag 22°C, alleen met solarfolie op het bad. Dat viel me best mee.

Goed, de kinderen kunnen erin, kan ik ondertussen rustig verder werken aan het aansluiten van de rest van de installatie.

[ Voor 228% gewijzigd door ralph075 op 07-07-2020 18:17 ]

Pagina: 1 ... 39 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.