Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 52 Laatste
Acties:
  • 455.695 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipia
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:25
Ik heb een vraagje.

In mijn bad (ca. 13.000 liter) gebruik ik een zoutsysteem om chloor te maken. Dat gaat prima. Al merk ik dat met de zon het chloor ook snel minder wordt ("vervliegt"). Als ik mijn stabilisator meet, dan zit dat ergens tussen de 0 en 30 ppm (aquacheck strips). Ik denk dichter bij de nul dan bij de 30, want ik heb nog geen cyaanzuur toegevoegd.

Nu wil ik cyaanzuur toevoegen (summer fun chloor stabilisator).
Ik heb gelezen dat ik het in de skimmer moet gooien.
Ik heb ook gelezen dat het ongeveer 1% van het zout moet zijn, dat is ca. 0,4 kg.

Maar hoe lang duurt het voordat het is opgelost?
En kan ik het in de skimmer gooien en tegelijk de pomp en het zoutsysteem aan hebben staan?
Of mag het zoutsysteem juist niet aan staan.

Ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Sithlord76 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:25:
Vorig jaar een Intex zwembad gekocht (3x2x0,7) met standaard intex pomp. Ik was zo handig om dit op het laaste moment te doen, er was bijna niks meer te krijgen 8)7 . En nu is de pomp ermee getopt :( Hij draaid een soort van net niet en maakt een hoop herrie. Maar pompt geen druppel water er uit...
Nu zat ik al te kijken en te bedenken om eventueel over tegaan naar een zandfilterpomp.Zo dat deSolar mat die er tussen zitten dan op het dak van de schuur kan. Nu is het natuurlijk weer een rot timing want zowat alles is uitverkocht.
Nu vond ik wel deze pomp is en iemand mee bekend en is dit niet overkill voor mijn +/- 4,5m3 zwembad? https://www.poolplaza.nl/zandfilter-systeem-300a

Wat zijn jullie ervaringen betreft filterzand of filterglas in het filter te stoppen? ik zie grof en fijn glas/zand, welke is beter?
overkill ?? zonder pomp zitten is vervelender ..

vergeet filterbollen niet ben zelf erg tevreden over.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:23
Vanmorgen besloten om het bad leeg te gooien.
Ik bleef zoals al aangegeven was achter de feiten aanlopen.
En waarschijnlijk was mijn balans al omgeslagen waardoor ik deze niet meer goed kreeg.

Nu is het een badje van 1200 liter dus het is op zich te doen.
Als het nu een bad was van 4500 liter had ik mij nog wel bedacht.

Maar goed bad leeg laten lopen.
Schoongemaakt en goed laten drogen.

Het bad gelijk iets opgeschoven zodat het filter in de schaduw blijft staan voor bijna de gehele dag.
Filterbollen gewisseld en gelijk gewassen.
Bad opnieuw gevuld met water.

Testen: PH 8,2
Cloor: 0 (logisch)

Toegevoegd 45 gram ph-
De beschrijving op de verpakking geeft aan 150 gram op 10000 liter
Aangezien ik 1200 liter heb zal ik aan 15/20 gram genoeg hebben
Maar omdat ik op een PH zat van 8,2 en naar 7,4 moet heb ik 45 gram toegevoegd.

Na 2 uur kan je volgens de beschrijving de waarde testen (7,2 PH)

Oke volgende stap chloor toevoegen.

Omdat er nu nieuw leidingwater inzat en het water even een boost nodig heeft 6 mini quick cloor tabletten toegevoegd.

Zojuist nog eens getest omdat tussen het toevoegen en het meten ook weer enkele uren zat.

Stand is nu PH 7,4 en chloor 3.0

Volgens mij zijn we weer op rit en nu de boel op orde houden :)

Als jullie nog opmerkingen hebben dan graag :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:56
Inmiddels is het water hier redelijk op orde. Geen gekke witte vlekken meer en vandaag een net paars meetstripje. Dus dat is wel fijn :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Laatst online: 27-10 21:38
Vandaag eindelijk aan het kastje voor de pomp begonnen. De basis hiervoor is weer gelegd. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y9X14DA.jpg?1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BBstvxz.jpg

Gekozen voor betonplex bodem en deksel. De rest van geïmpregneerd hout.

[ Voor 10% gewijzigd door Kingsolo op 19-06-2020 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10 07:31
Wij gaan deze week ons zwembad weer opzetten maar we moeten eerst nog een ondervloer regelen.

Wat is jullie ervaring met de ondertegels onder jullie zwembaden van Intex? Loopt het water een beetje goed weg? Hebben jullie betere alternatieven?

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-10 08:04
Jassy schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 20:55:
Wij gaan deze week ons zwembad weer opzetten maar we moeten eerst nog een ondervloer regelen.

Wat is jullie ervaring met de ondertegels onder jullie zwembaden van Intex? Loopt het water een beetje goed weg? Hebben jullie betere alternatieven?
Ik heb XPS platen (als isolatie) met daarop grastapijt van de bouwmarkt.. kost geen reet en werkt goed.. en als het eind van het seizoen er niet meer uit ziet gooi ik het gewoon in de container en koop ik volgend jaar nieuwe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Kingsolo schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 20:15:
Vandaag eindelijk aan het kastje voor de pomp begonnen. De basis hiervoor is weer gelegd. :)

[Afbeelding]
[Afbeelding]

ziet er mooi uit.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:52
MdO82 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:34:
Vanmorgen besloten om het bad leeg te gooien.
Ik bleef zoals al aangegeven was achter de feiten aanlopen.
En waarschijnlijk was mijn balans al omgeslagen waardoor ik deze niet meer goed kreeg.

Nu is het een badje van 1200 liter dus het is op zich te doen.
Als het nu een bad was van 4500 liter had ik mij nog wel bedacht.

Maar goed bad leeg laten lopen.
Schoongemaakt en goed laten drogen.

Het bad gelijk iets opgeschoven zodat het filter in de schaduw blijft staan voor bijna de gehele dag.
Filterbollen gewisseld en gelijk gewassen.
Bad opnieuw gevuld met water.

Testen: PH 8,2
Cloor: 0 (logisch)

Toegevoegd 45 gram ph-
De beschrijving op de verpakking geeft aan 150 gram op 10000 liter
Aangezien ik 1200 liter heb zal ik aan 15/20 gram genoeg hebben
Maar omdat ik op een PH zat van 8,2 en naar 7,4 moet heb ik 45 gram toegevoegd.

Na 2 uur kan je volgens de beschrijving de waarde testen (7,2 PH)

Oke volgende stap chloor toevoegen.

Omdat er nu nieuw leidingwater inzat en het water even een boost nodig heeft 6 mini quick cloor tabletten toegevoegd.

Zojuist nog eens getest omdat tussen het toevoegen en het meten ook weer enkele uren zat.

Stand is nu PH 7,4 en chloor 3.0

Volgens mij zijn we weer op rit en nu de boel op orde houden :)

Als jullie nog opmerkingen hebben dan graag :)
Mooi, en nu zorgen dat je pH + chloor op pijl houd zodat je niet meer achter de feiten aan loopt ;)

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dat ziet er netjes uit, ben benieuwd naar het resultaat!

Ze zijn niet bepaald dik. Die van de action zijn 1cm alleen denk ik niet dat je ze nu nog zal vinden.

Zoals @pvnzoest zegt kan je beter voor XPS platen gaan met grastapijt. Ben je voor minder geld klaar + veel beter isolatie.

Heb zelf 4cm XPS platen liggen maar zou achteraf gezien toch voor iets dikker gaan.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:08
Sithlord76 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:25:
Vorig jaar een Intex zwembad gekocht (3x2x0,7) met standaard intex pomp. Ik was zo handig om dit op het laaste moment te doen, er was bijna niks meer te krijgen 8)7 . En nu is de pomp ermee getopt :( Hij draaid een soort van net niet en maakt een hoop herrie. Maar pompt geen druppel water er uit...
Nu zat ik al te kijken en te bedenken om eventueel over tegaan naar een zandfilterpomp.Zo dat deSolar mat die er tussen zitten dan op het dak van de schuur kan. Nu is het natuurlijk weer een rot timing want zowat alles is uitverkocht.
Nu vond ik wel deze pomp is en iemand mee bekend en is dit niet overkill voor mijn +/- 4,5m3 zwembad? https://www.poolplaza.nl/zandfilter-systeem-300a

Wat zijn jullie ervaringen betreft filterzand of filterglas in het filter te stoppen? ik zie grof en fijn glas/zand, welke is beter?
Toevallig, ik heb precies dezelfde pomp en gelijk aqualoon meebesteld, al was die achteraf gezien veel te duur (25euro voor 700g). Zijn veel goedkoper te krijgen. Ik ga dit weekend alles aansluiten en opzetten, dus mocht je de koop aangaan ben ik benieuwd naar jouw ervaringen :+

edit:
Oh sorry, correctie ik heb de 300L. Daar zit een voorfilter op, die van jou mist een voorfilter ( mocht je dat nog niet gezien hebben )

[ Voor 9% gewijzigd door hollandnick op 20-06-2020 03:33 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Ik gebruik van die grote dikke tegels die ze ook gebruiken bij vechtsporten zoals judo in zalen etc. Ooit ergens voor een tientje per stuk opgepikt.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:30

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gipia schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:04:
Ik heb een vraagje.

In mijn bad (ca. 13.000 liter) gebruik ik een zoutsysteem om chloor te maken. Dat gaat prima. Al merk ik dat met de zon het chloor ook snel minder wordt ("vervliegt"). Als ik mijn stabilisator meet, dan zit dat ergens tussen de 0 en 30 ppm (aquacheck strips). Ik denk dichter bij de nul dan bij de 30, want ik heb nog geen cyaanzuur toegevoegd.

Nu wil ik cyaanzuur toevoegen (summer fun chloor stabilisator).
Ik heb gelezen dat ik het in de skimmer moet gooien.
Ik heb ook gelezen dat het ongeveer 1% van het zout moet zijn, dat is ca. 0,4 kg.

Maar hoe lang duurt het voordat het is opgelost?
En kan ik het in de skimmer gooien en tegelijk de pomp en het zoutsysteem aan hebben staan?
Of mag het zoutsysteem juist niet aan staan.

Ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen?
Alsjeblieft, ga niet uit van hoeveelheid zout en andere handige rekentrucjes.
.
https://www.troublefreepool.com/calc.html
13 kuub water, van 0 naar 60 ppm CYA, dan moet er 780 gram CYA in.

Lees je ook GOED in wat CYA doet en dat je hierdoor een hoger chloorgehalte nodig hebt om dezelfde werking te krijgen wanneer je geen CYA hebt.

Chloor is het enige wat ik in de skimmer doe, andere losse granulaat strooi ik altijd gewoon zo het water in (wel boven de inspuiters).

Je kunt gewoon chloor genereren terwijl je andere middelen toevoegt.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipia
  • Laatst online: 10:25
Dank je. Handige website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sithlord76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-10 12:22
vso schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:32:
[...]

overkill ?? zonder pomp zitten is vervelender ..

vergeet filterbollen niet ben zelf erg tevreden over.
Zonder is zeker vervelender, maar iok wil niet groter dan nodig. Het wword er ook niet goedkoper op.
hollandnick schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 03:31:
[...]

Toevallig, ik heb precies dezelfde pomp en gelijk aqualoon meebesteld, al was die achteraf gezien veel te duur (25euro voor 700g). Zijn veel goedkoper te krijgen. Ik ga dit weekend alles aansluiten en opzetten, dus mocht je de koop aangaan ben ik benieuwd naar jouw ervaringen :+

edit:
Oh sorry, correctie ik heb de 300L. Daar zit een voorfilter op, die van jou mist een voorfilter ( mocht je dat nog niet gezien hebben )
Bedankt voor het aanwijzen betreft het voor filter, ik heb zoveel pompen en sites gezien ondertussen...

En betreft de filterbollen, daar heb ik ook naar zitten kijken maar die gaan weer minder lang mee dan filterglas. En hoevaal moet je de filterballen schoon maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunHozzie
  • Laatst online: 03-04-2024
Jazsie schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:58:
[...]

Dat zal zeker helpen. Weet effe niet meer wat je bad inhoud is (en te veel posts om "effe" door te zoeken).

Hoewel het inderdaad een aardige duit extra is had ik persoonlijk nog iets meer betaald (als je dan toch beizg bent) voor een inverter warmtepomp. Maargoed, dan moet je die 200,-- extra wel ook weer kunnen missen :).

Zwembad; dure hobby ;)
Absoluut. En ik heb een 3.6m rond intex bad, ongeveer een cm of 76 diep. Dan deze warmtepomp, een bol en de bubbeltjesplastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Sithlord76 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 11:19:
[...]

Zonder is zeker vervelender, maar iok wil niet groter dan nodig. Het wword er ook niet goedkoper op.
[...]

Bedankt voor het aanwijzen betreft het voor filter, ik heb zoveel pompen en sites gezien ondertussen...

En betreft de filterbollen, daar heb ik ook naar zitten kijken maar die gaan weer minder lang mee dan filterglas. En hoevaal moet je de filterballen schoon maken?
elk seizoen heb ik meerdere keren voorbij zien komen in de thread

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@Jazsie Hoe stevig is dat XPS? Ik zou er eventueel een hoogteverschil tussen kunstgras en tegels mee willen vereffenen om zo een maatje groter te kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Sithlord76 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 11:19:
tja glas/zand kan je 24x356 erin laten zitten .. fiterbollen kan je eruit halen in de wasmachine flikkeren ..

betreft filterbollen ..
Hoe lang ze meegaan ? totdat je ze weg wilt mikken ..

Het kost je 20,- per vulling .. wil je daarop besparen ? dat ik ze in de wasmachine flikker kan net zo goed de container in .. het is maar wat je handig/verstandig vind ..

Als jij met een 4 kuub ZFP een 40 kuub zwembad filtert zijn ze uiterraard sneller vuil/vol en moet je eerder een backwash uitvoeren .. teminste als je ook evenredig meer vuil enzv hebt ..

Ik doe met een 4,5 kuub zwembad en 6 kuub ZFP geen backwash .. is ook niet nodig .. de manometer beweegt 1 mm hooguit in die tijd.. en komt dus niet uit het groene gedeelte. ..

ik zou je graag vertellen dat een backwash bv "zin" heeft maar dan moet ik voordat ik een backwash uit ga voeren de ton open schroeven de bollen "bekijken" .. en dan na de backwash nog een keer openschroeven .. dit ga ik als ik het herriner pas aan het eind v.h zwemseizoen doen ..

Uiteindelijk gaat het erom dat je het zwembad water schoon en helder houd .. hoe zal jou roesten toch ?
minder werk erbij is erg prettig ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-10 08:04
BounceMeister schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 13:14:
@Jazsie Hoe stevig is dat XPS? Ik zou er eventueel een hoogteverschil tussen kunstgras en tegels mee willen vereffenen om zo een maatje groter te kunnen gaan.
Geen idee hoe stevig... maar als ik er op stamp met mijn 110kg deukt het een heel mini stukje in ;)
Ook heb ik niet het idee dat het hier heel erg ingedeukt is met mijn bad met 13,5m3 erin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10 08:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6QzUa0oOPLv73VhKEG3wLmxrcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obb6xIKMuQppZ3zxzh7yT1Xd.jpg?f=fotoalbum_large

Sla je slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Man man man, waar zijn we aan begonnen met die fijne Intex spullen. bezig met opzetten, mis ik 2 onderdelen:

- Afsluiter (zat uiteraad niet inbegrepen)
- Inlaat luchtadapter 32mm

Natuurlijk is de afsluiter overal uitverkocht. Moet dit ding er perse op aangesloten worden? Ik dacht dat de 38mm slang direct op de Adapter B kon worden gezet....

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
pvnzoest schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 15:53:
[...]

Geen idee hoe stevig... maar als ik er op stamp met mijn 110kg deukt het een heel mini stukje in ;)
Ook heb ik niet het idee dat het hier heel erg ingedeukt is met mijn bad met 13,5m3 erin
foto ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Een ieder doet het op zijn of haar eigen manier.

Een paar huizen verder op hebben ze een intex 305 genomen (volgens mij iets van 4500 liter).

Gisteren wat advies gegeven met de info die ik hier de laatste tijd geleerd en gelezen heb.

Komt vanmiddag een andere buurvrouw even kijken hoor ze babbelen over het zwembad en die vertelde dat ph niet nodig is alleen chloor is genoeg.

We zullen zien hoelang ze kunnen genieten ;)

Het ph is hier standaard 8.6

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MdO82 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 16:55:
Een ieder doet het op zijn of haar eigen manier.

Een paar huizen verder op hebben ze een intex 305 genomen (volgens mij iets van 4500 liter).

Gisteren wat advies gegeven met de info die ik hier de laatste tijd geleerd en gelezen heb.

Komt vanmiddag een andere buurvrouw even kijken hoor ze babbelen over het zwembad en die vertelde dat ph niet nodig is alleen chloor is genoeg.

We zullen zien hoelang ze kunnen genieten ;)

Het ph is hier standaard 8.6
hier is de PH standaard 5/6 ..

Gezien je met zwemmen de PH als het goed is omhoog drijft .. is dat inderdaad niet handig .. als je al hoog begint.
Ook de fysieke gevolgen voor de zwemmers zijn niet prettig maar herkenbaar. Rode ogen, een droge huid en slijtage van het zwemmateriaal zoals duikbrillen en zwembroeken zijn verbonden aan een te hoge ph waarde.
bron: https://www.zwembad.be/nl...iden%20over%20het%20water.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Misschien een domme vraag, maar ik wou de kosten voor het water berekenen om het zwembad te vullen. Op Waternet.nl staat dat het maar 0,79 cent is per m3, wat dus bij een 3,5m3 zwembad uitkomt op €2,80.

Dat kan toch niet zo goedkoop zijn? Of wat doe ik dan fout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

hollandnick schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 20:41:
Misschien een domme vraag, maar ik wou de kosten voor het water berekenen om het zwembad te vullen. Op Waternet.nl staat dat het maar 0,79 cent is per m3, wat dus bij een 3,5m3 zwembad uitkomt op €2,80.

Deel je totaal van je jaarafrekening door het aantal m3 wat je gebruikt hebt, dan weet je je all-in m3 prijs.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo

Klopt inderdaad. Brabantwater hanteert onderstaande tarieven.
In 2020 is het drinkwatertarief € 0,46 voor 1.000 liter (1 m³) drinkwater inclusief Provinciale grondwaterheffing.
Dit is exclusief Belasting op Leidingwater (BoL) en 9% btw.
Inclusief deze belastingen betaalt u € 0,88 bij huishoudelijk verbruik (<300 m³ per jaar).
Valt reuze mee. Kun je best een opzetbad een keer voor hervullen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Kingsolo schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 20:58:
[...]

In 2020 is het drinkwatertarief € 0,46 voor 1.000 liter (1 m³) drinkwater inclusief Provinciale grondwaterheffing.
Inclusief deze belastingen betaalt u € 0,88 bij huishoudelijk verbruik (<300 m³ per jaar).
Had er nooit echt over nagedacht, maar het is idd behoorlijk goedkoop om ff een opzetzwembad dan te vullen. Morgen gaan we ( nouja ik zelf ) alles opzetten :*)

[ Voor 4% gewijzigd door hollandnick op 20-06-2020 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]

Valt reuze mee. Kun je best een opzetbad een keer hervullen :) .
je chloor tabs kosten ook maar 0,06 .. per tab .. (180 tabs delen door 9,95 oid ..)

Vergeet niet dat je leidingwater relatief koud is .. en je afhankelijk van de buiten temp langdurig bezig bent met opwarmen.. (1 a 2 dagen) ..

* vso denkt "laten we vooral zuinig met water omgaan" de zwembad gebruikers zijn al een oorzaak van het watertekort in NL ...

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
hollandnick schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:02:
[...]

Had er nooit echt over nagedacht, maar het is idd behoorlijk goedkoop om ff een opzetzwembad dan te vullen. Morgen gaan we ( nouja ik zelf ) alles opzetten :*)
Beter nu doen .. en starten met vullen dan kan het water alvast opwarmen .. al vul je een bodem van 10cm

afhankelijk v.d grote moet je toch de liner ff gladstrijken enzv .. en ff rustig aan de slag gaan..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
vso schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:05:
[...]

Beter nu doen .. en starten met vullen dan kan het water alvast opwarmen .. al vul je een bodem van 10cm

afhankelijk v.d grote moet je toch de liner ff gladstrijken enzv .. en ff rustig aan de slag gaan..
hmm daar zeg je wat, opzich best logisch ( en handig ). De pomp moet ik ook nog in elkaar zetten, maar dat kan later natuurlijk altijd nog.

thx voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online

Yup, kost geen drol in NL. Onze zuiderburen zijn een stuk meer kwijt voor een vol zwembad (ik meen €4-5 per kuub).

Edit: spuit 11 zie ik nu :D een pagina verder in het topic was er al op gereageerd. Dacht dat jouw post de laatste was :)

[ Voor 8% gewijzigd door ralph075 op 20-06-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
[...]

In zuid holland is het 1,07 per kuub.
"Dunea brengt de aanvrager of verbruiker voor elke afgenomen kubieke meter (m3
)
water € 0,98 ( € 1,07 incl. 9% btw) in rekening. Een m3
is 1.000 liter. Dit tarief
is exclusief Belasting op Leidingwater (zie hoofdstuk 5, artikel 1)."

https://www.dunea.nl/-/me...arievenregeling-2020.ashx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:52
BounceMeister schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 13:14:
XPS is drukvaster dan EPS, er kan dus prima een zwembad op echter moet je rekening houden met punt belasting.

Ik kan er zonder problemen op staan echter ga ik er met mijn tenen op staan bijvoorbeeld dan heb je gewoon duidelijk een afdruk erin zitten.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
Zwembad hier ook opgezet met een Jilang pomp erbij. Echter als ik de pomp uitzet begint hij te lekken.

Nog even gecheckt maar zie niet echt hoe ik de pomp anders dan nu dicht zou moeten draaien. Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ambianz schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:20:
Zwembad hier ook opgezet met een Jilang pomp erbij. Echter als ik de pomp uitzet begint hij te lekken.

Nog even gecheckt maar zie niet echt hoe ik de pomp anders dan nu dicht zou moeten draaien. Wat doe ik fout?
Kan je misschien vertellen welk type je hebt ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ambianz schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:20:

doe ff een foto en waar lekt tie dan ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
MdO82 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:24:
[...]

Kan je misschien vertellen welk type je hebt ?
Yes het gaat om deze:
Jilong zwembadpomp 1136 l/h

@vso

Lekt dus bij de bovenste ring. Rubber zit goed en heb deze ook al opnieuw geplaatst. Zelfde resultaat, met stroom er op niks aan de hand, stroom eraf resulteert in dit lek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QyLUQlCJq_6n_muRH9U4uP7hX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z0MbN0hJ0GUVmqmzXBYRRNeA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Ambianz op 20-06-2020 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Oh op die plek :D

Zit er toevallig een rubberen ring in ;)

Ja die zat erin dus ;)
Heb je 2 afsluiters bij het zwembad zitten ?

[ Voor 39% gewijzigd door MdO82 op 20-06-2020 22:34 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
MdO82 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:33:
Oh op die plek :D

Zit er toevallig een rubberen ring in ;)

Ja die zat erin dus ;)
Heb je 2 afsluiters bij het zwembad zitten ?
Er zaten wel 2 onbekende zwarte rubbers bij het bad. Dus dat zou zo maar eens kunnen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Dat zullen ze inderdaad zijn.
Als het goed is heb je op de inlaat en uitlaat van het zwembad een filter moeten doen.

Haal deze eraf en stop je afsluiters erin.

Zo lekt je pomp niet meer en kan je beter zoeken waardoor hij lekt.
Ik heb een pomp van Bestway die dus de ring mistte en dus ook lekte vandaar dat ik gelijk over de ring begon.

Trekt de pomp ook lucht ?
Zie je luchtbellen in de leiding als hij draait ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
MdO82 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:39:
Dat zullen ze inderdaad zijn.
Als het goed is heb je op de inlaat en uitlaat van het zwembad een filter moeten doen.

Haal deze eraf en stop je afsluiters erin.

Zo lekt je pomp niet meer en kan je beter zoeken waardoor hij lekt.
Ik heb een pomp van Bestway die dus de ring mistte en dus ook lekte vandaar dat ik gelijk over de ring begon.

Trekt de pomp ook lucht ?
Zie je luchtbellen in de leiding als hij draait ?
Heb de pomp boven het waterniveau gehouden om te testen maar met die stoppen zou inderdaad wat makkelijker gaan.

Tijdens pompen zitten er wel luchtbellen in de leiding inderdaad. Ik kan morgen nog eens een poging wagen bij wat meer daglicht maar had niet echt het idee dat er iets verkeerd zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
Ambianz schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:28:
[...]

Yes het gaat om deze:
Jilong zwembadpomp 1136 l/h

@vso

Lekt dus bij de bovenste ring. Rubber zit goed en heb deze ook al opnieuw geplaatst. Zelfde resultaat, met stroom er op niks aan de hand, stroom eraf resulteert in dit lek.
[Afbeelding]
Op de schroefdraad zou je wellicht een paar slagen teflontape kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
Kingsolo schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:49:
[...]

Op de schroefdraad zou je wellicht een paar slagen teflontape kunnen draaien.
Ah dat ga ik eens proberen ja. Thanks, ik zal even hier laten weten of dit heeft gewerkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ambianz schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:45:
[...]

Heb de pomp boven het waterniveau gehouden om te testen maar met die stoppen zou inderdaad wat makkelijker gaan.

Tijdens pompen zitten er wel luchtbellen in de leiding inderdaad. Ik kan morgen nog eens een poging wagen bij wat meer daglicht maar had niet echt het idee dat er iets verkeerd zat.
zet je pomp even uit, en boven het water niveau op een tafel /stoel .. draai dan alles aan de bovenkant v.d pomp los ..

1 ) is je rubber rond of heeft het een vorm (plat boven / bol onder oid) .. kijk hoe hij nu zit en draai hem om ..
2 ) kijk of je filter goed zit .. (kan hij omgedraaid worden oid ? of niet ? zit er bv een lipje op de filter ..
3 ) schroef hem in elkaar (voorzichtig ..en draai hem een beetje "handvast" ..
4 ) zet hem op de grond lekt hij nu? nee --> stap 5
5 ) ontlucht de pomp totdat er water uit komt --> lek vrij ? ja --> pomp aan

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kingsolo
Ambianz schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:51:
[...]

Ah dat ga ik eens proberen ja. Thanks, ik zal even hier laten weten of dit heeft gewerkt
Kunt de rubberen ring en waar de ring in ligt eventueel voorzien van wat extra vaseline. Kan soms ook prima helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Ik heb de ondertegels van de action nog voordat iedereen een zwembad kocht gekocht en met een Intex Metal Frame vind ik het geweldig. De vloer is lekker glad en beter dan op een grondzeil wat ik hiervoor had. Denk wel inderdaad dat je ze niet meer kan vinden. Had ook iets van 7 pakken nodig voor een zwembad van 1.60x2.60.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

Ik heb tegels bij cranenbroek gescoord 80x80 oid ipv 50x50 .. wel zelfde "dikte" .. (0,5mm)

ik had eerst alleen een zwembad tapijt .. en vrienden direct op steen .. Een harde / mulle ondergrond en bv grastapijt pennen .. voel je niet meer.

Kan je ermee zonder ? :Y wil je dat ? :N ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansen56
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-02 15:32
Beste mensen
Ik kan niet zo snel een eigen post plaatsen, vandaar even zo
Ik heb net een intex zwembad gevuld van 300 bij 200 bij 0,75 cm.
Nu staan de buizen van de lange zijkant helemaal naar binnen gebogen.
Ik heb eens gekeken op internet, bij het vullen is dit normaal , alleen als hij tot de blouwenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smdfmzdzDsXZ9gSOjfTVQu0Hajg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hfupsd3XUuwHuNZYPZOnxec3.jpg?f=fotoalbum_large rand is gevuld
moet de rand weer recht staan.
Bij mij dus niet wie heeft hier ervsaring mee, hoort dit zo of doe ik wat verkeerd, of is het bad niet goed.
Heb een fotos er bij gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx6r306
  • Laatst online: 13-03-2021
hallo,
ik ben nieuw hier maar hebin de tussentijd veel gelezen in dit forum en heb daardoor veel tips & tricks kunnen gebruiken. :) :)

momenteel gnieten we van een 366 intex met 6M3 ZFP en daarachter heb ik 3 intex solarmatjes op de overkapping liggen. Zie de foto's ;)

Ik weet alleen niet wat nu de beste stand is voor de solarmatjes in combinatie met verwarmd water maar ook met een behoorijke flow?

Aangezien je de hendel op de solarmatjes helemaal open kan zetten waardoor het water door alle drie de solarmatjes gaat maar er haast geen straal meer in het zwembad komt. Of dat ik de eerste mat helemaal open moet zetten en mat 2 en 3 wat minder ver open moet zetten of andersom?

Uiteraard zijn er met 3 matjes meerdere mogelijkheden, vandaar dat ik hier maar even vraag of iemand er ervaring mee heeft voordat ik zelf tal van mogelijkheden onderzoek. :P Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_2qQ2gZB1OlyVuUpU1XcHpBsXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9VzZjYefVOIUCDlJTwIX91O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-43vvJd1KcFubU9XtTXzoM9EzE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8A7goEZPiWiO0f0OLyLEVVD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan in serie plaatsen of paralel,
Te lage flow is niet goed te hoge ook niet voor deze matten.

Paralel zorgt gelijkmatige binnen komende druk op de matten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx6r306
  • Laatst online: 13-03-2021
Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2020 @ 08:33:
Je kan in serie plaatsen of paralel,
Te lage flow is niet goed te hoge ook niet voor deze matten.

Paralel zorgt gelijkmatige binnen komende druk op de matten.
Bedankt voor je reactie.
Om parallel op te zetten zal ik dus het een en ander met slangen en koppelingen moeten gaan werken? Ik ben een leek hierin dus alle hulp en input is welkom _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10 07:31
@vso @Daniel. @m0nk @pvnzoest @Jazsie bedankt voor jullie reacties, ik ga er mee aan de slag! Ik zag bij de Action nog voldoende van die tegelvloer liggen dus denk dat het die gaat worden.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-10 10:13

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Jassy schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:16:
@vso @Daniel. @m0nk @pvnzoest @Jazsie bedankt voor jullie reacties, ik ga er mee aan de slag! Ik zag bij de Action nog voldoende van die tegelvloer liggen dus denk dat het die gaat worden.
Ik heb die van Intex van 1cm dik,ideaal, maar nu overal heel duur.
Mijn eerste pak was €16, tweede €20 en nu zijn ze €40 :+
Die hele dunne van de praxis zijn zinloos in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuweling87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-03-2023
Goedemorgen,

Vraagje: wij willen pvc pijp tussen zandfilterpomp en solarmatten doen.

Welke maat pvc pijp is het beste?
Filterpomp is 38mm en de solarmatten 32mm. Er komt ook een bypass tussen.
Is het slim om 32 mm pvc pijp te pakken naar het dak of groter?

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCF1908
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-11-2020
nieuweling87 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 10:28:
Goedemorgen,

Bedankt alvast.
50mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuweling87
Oke top. Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
nieuweling87 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 10:28:
Goedemorgen,

Bedankt alvast.
50mm

Je "moet" nog een bypass hebben denk ik zoals https://toppy.nl/product/...zwembad-warmtepompen.html deze is 50mm dus het is ook handig om met deze door te gaan

je kan 45 graden en Y koppelingen gebruiken en paar lengtes buis als je later eventueel wil verzagen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:00

Ik leg onder mijn intex zwembadje, frame, 3,67m al 10 jaar van dat kunstgrasvilt met noppen op de tegels.
Na afloop ff afspuiten, drogen, oprollen en de garage in tot volgend jaar. Nooit enig probleem ondervonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGrandoNeuso
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:49
Oké, in het kader van groot, groter, grootst. Je eigen privé glijbaan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1KWkpee7YsH7m3rm9ZLF-R5G0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4G1SZQqQizQmxx6LIg6jaTT4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhHCbLpAWc__UFmEd_PKn-YJ-og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQ15nCCvaAxPgjEeH0BsNLIr.jpg?f=fotoalbum_large

Linkje https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuweling87
vso schreef op zondag 21 juni 2020 @ 10:43:
[...]
50mm

Je "moet" nog een bypass hebben denk ik zoals https://toppy.nl/product/...zwembad-warmtepompen.html deze is 50mm dus het is ook handig om met deze door te gaan

je kan 45 graden en Y koppelingen gebruiken en paar lengtes buis als je later eventueel wil verzagen ..
Bedankt. Bypass hebben we al. Buizen heeft mn man nog staan (timmerman met veel spullen), alleen wat bochtjes aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Hoe krijg je zo'n gevaarte van 2x2 meter je dak op? ;)
Verder wel gaaf met die glijbaan.

(edit, gaat over de zonnecollector uit de advertentie).

[ Voor 3% gewijzigd door BounceMeister op 21-06-2020 11:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-10 08:55

Dennahz

Life feels like hell should.

Yes, zoals beloofd nog even een korte 'review' over de Astral Blue Connect. Allereerst even wat foto's van de inhoud van de doos:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ewTS_0dd7MNP3yB5PBoqQl-vdg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYoq8SEPPpDlUvMkTC1ZChHu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3n7HHAgZ9UtxnP2VlOu98KBir4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ao3ZhWC4zWywYnfCFEK04qVx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSzyXjYh8vjxWowyMJxGXAT55mk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0CCeoRHvcn4Dk7OIixcWX6y.jpg?f=fotoalbum_tile

Eigenlijk vrij simpel. De Blue Connect zelf, een touwtje om hem vast te binden en een 'cup' die je onder de BC plaatst om de sensor te beschermen tegen schokken e.d. (Je draait de kunststof cup (voor winteropslag, dus bewaren) eraf en vervangt het door deze cup zeg maar).

Daarna moet je hem even goed schudden tot je een piep hoort en de app instellen. Daarna kan ie in het water! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ho1QcwXpgP7ndkEhIBIFviz75N8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/9amuGLtFL6QxpsS3USS0jgrf.gif?f=user_large

Best een fors ding, maar als je hem gewoon ergens in de buurt van je skimmer vastzet, dan heb je er verder geen last van.

De app ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fV5I2vd2yb1oODGWeE-r_3QxMWA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljKwPnl5l2QVjvgpUBSivg9a.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAqTHbad5n7VWFw4LcQk0oStFws=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2QFkaQPTH8U8H9spBrWzrXa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l69DX9HV2JW9ZvanWQIy6PZmoVQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9aYjnlZs7cXfH2y9BtHOo09.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8d8aKPud5UnroGHNgiAfZKNbFEs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53KvsDV7zlOV5MtfFdfL84dP.jpg?f=fotoalbum_tile

Helaas moet je, voor uitgebreide geschiedenis, wel een betaald abonnement nemen. Heb het nu eerst op proef, daarna is het iets van 6 euro per maand of zo, wat natuurlijk best wel fors is. Metingen gaan via het SigFox netwerk, voor zover ik weet een keer of 15-20 per dag.

Je kan ook handmatig een meting doen via BT en dit werkt ook prima :) Het enige jammere is dat ze geen open API hebben, dus je kan zelf verder niet aan die data. Dit kan je wel omzeilen door een koppeling te maken met IFTTT en de output ergens heen te sturen, maar er zit dan natuurlijk wel wat vertraging op.

Een koppeling met de Google Assistent zou ook mogelijk moeten zijn, maar volgens mij alleen als je account in het Engels staat. Ik kan de service zelf niet vinden... al verschillende dingen geprobeerd :{

Al met al een leuk ding. Krijg nu automatisch meldingen (kan per mail of push message) als chloor/ph niet op orde is, dus er is nu geen excuus meer voor groen water ;)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
zx6r306 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 08:49:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Om parallel op te zetten zal ik dus het een en ander met slangen en koppelingen moeten gaan werken? Ik ben een leek hierin dus alle hulp en input is welkom _/-\o_
Waarom ga je "besparen" op je zonne verwarming met goedkope matjes .. ga dan voor epdm/pvc mat van 6m oid

Gelijk een hoop slang meuk minder :) houd er wel rekening mee dat je linksonder in en rechtsboven uit doet niet in/uit aan dezelfde kant..

Slangen op het dak vervangen door PVC

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op zondag 21 juni 2020 @ 12:16:
Yes, zoals beloofd nog even een korte 'review' over de Astral Blue Connect. Allereerst even wat foto's van de inhoud van de doos:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Eigenlijk vrij simpel. De Blue Connect zelf, een touwtje om hem vast te binden en een 'cup' die je onder de BC plaatst om de sensor te beschermen tegen schokken e.d. (Je draait de kunststof cup (voor winteropslag, dus bewaren) eraf en vervangt het door deze cup zeg maar).

Daarna moet je hem even goed schudden tot je een piep hoort en de app instellen. Daarna kan ie in het water! :)

[Afbeelding]

Best een fors ding, maar als je hem gewoon ergens in de buurt van je skimmer vastzet, dan heb je er verder geen last van.

De app ziet er zo uit:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Helaas moet je, voor uitgebreide geschiedenis, wel een betaald abonnement nemen. Heb het nu eerst op proef, daarna is het iets van 6 euro per maand of zo, wat natuurlijk best wel fors is. Metingen gaan via het SigFox netwerk, voor zover ik weet een keer of 15-20 per dag.

Je kan ook handmatig een meting doen via BT en dit werkt ook prima :) Het enige jammere is dat ze geen open API hebben, dus je kan zelf verder niet aan die data. Dit kan je wel omzeilen door een koppeling te maken met IFTTT en de output ergens heen te sturen, maar er zit dan natuurlijk wel wat vertraging op.

Een koppeling met de Google Assistent zou ook mogelijk moeten zijn, maar volgens mij alleen als je account in het Engels staat. Ik kan de service zelf niet vinden... al verschillende dingen geprobeerd :{

Al met al een leuk ding. Krijg nu automatisch meldingen (kan per mail of push message) als chloor/ph niet op orde is, dus er is nu geen excuus meer voor groen water ;)
Thx

Ziet er wel leuk uit ,

Hoe bedoel je sigfox netwerk ? heeft het een aparte module oid ? nee toch ?
Je zou met een RTL-SDR usb stick van 20,- de signalen proberen op te vangen .. https://www.rtl-sdr.com/forum/viewtopic.php?t=2070 even snel gegoogled .. (2018)
ps zo luister ik ook weerstations / kaku af van de omgeving ) ..en gebruik dit soort data ook indien relevant voor mezelf.

Kan je een externe power source eraan koppelen en / of is bv de batterij makkelijk te bereiken ?

tja esp/arduino met BT en dan bij je domoticz,openhab of een andere domotica meuk is het in ieder geval wel een leuke toevoeging .. zeker als je het naast de buiten temp en andere grafieken plaatst ..

Bedankt voor het delen !

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-10 15:29

JT

VETAK y0

Een oprechte vraag: zijn er hier mensen voor wie de droogte/neerslagkort zoals dit jaar maar ook afgelopen jaren enkele keren, invloed hebben op of/wanneer je je zwembad vult?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sithlord76
  • Laatst online: 26-10 12:22
jansen56 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 07:15:
Beste mensen
Ik kan niet zo snel een eigen post plaatsen, vandaar even zo
Ik heb net een intex zwembad gevuld van 300 bij 200 bij 0,75 cm.
Nu staan de buizen van de lange zijkant helemaal naar binnen gebogen.
Ik heb eens gekeken op internet, bij het vullen is dit normaal , alleen als hij tot de blouwen[Afbeelding] rand is gevuld
moet de rand weer recht staan.
Bij mij dus niet wie heeft hier ervsaring mee, hoort dit zo of doe ik wat verkeerd, of is het bad niet goed.
Heb een fotos er bij gedaan.
Ik heb het zelfde bad en ook het zelfde effect met de buizen. Dit hoort volgens mij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-10 19:59
Wij hebben zo'n kleine pomp is het normaal dat hier bubbels uitkomen? Of moet dit gewoon een straal zijn?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:33

Crazy-

Best life ever

JT schreef op zondag 21 juni 2020 @ 15:26:
Een oprechte vraag: zijn er hier mensen voor wie de droogte/neerslagkort zoals dit jaar maar ook afgelopen jaren enkele keren, invloed hebben op of/wanneer je je zwembad vult?
Tja; meestal vul ik hem medio april. Dit jaar ook zo. Sindsdien soms iets bijvullen; maar goed dat is zo weinig ...

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
JT schreef op zondag 21 juni 2020 @ 15:26:
Wat voor een resultaat verwacht je hiervan ? In NL praat je over een kosten post van 1 euro tot 10,- per gevuld zwembad .. .het is duurder om enig ander alternatief (zoals bijvoorbeeld hemelwater opvang) hiervoor te benutten.

In BE is dit andere koek, maar daar is ook grijswater gebruik goedkoper /handiger .. en zijn de huizen voorbereid. hier praat je snel over 5000,- per huis alleen al het kunnen benutten ..
zet dit af tegen het eerder genoemde "vullen" van het bad .. en je hebt je antwoord.

De overheid zou grijswater(hemelwater) opslag moeten stimuleren.. om de tekorten onder de duim te krijgen. vergeet daarbij niet dat grijswater niet "vies" is maar je krijgt enorm veel "slib" c.q vervuiling die jaarlijks "afgevoerd" moet worden ..
xzaz schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:21:
Wij hebben zo'n kleine pomp is het normaal dat hier bubbels uitkomen? Of moet dit gewoon een straal zijn?
Pomp uitzetten. Ontluchten en dan weer aanzetten .. is het probleem niet weg ? dan je leidingen nalopen waar lucht het leidingwerk ingaat en daar extra (teflon/elektra -tape) omwikkelen

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kingsolo
Kingsolo schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:15:
[...]

Nog niet. Maar het idee. Ik wil daar wit 32 mm buis voor halen. Die zet ik afgedopt links en rechts op een T-stuk. T-stuk verleng ik naar beneden tot op de grond. Heb een verloop van 32 naar 50mm liggen, stuk buis van 50mm erop met een sok en beginnen met de bekende slangtule. In die witte buizen boor ik wat gaten of een sleufje met een dremel. Als het idee is uitgewerkt zal ik wel een foto posten.
Dit idee. YouTube: New homemade pool fountain
Voor de geïnteresseerden. Idee uitgewerkt. Werkt prima.
Straks met de bypass nog wat beter te knijpen. Kids blij.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rJRXxpQ.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Crazy- schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:47:
[...]

Tja; meestal vul ik hem medio april. Dit jaar ook zo. Sindsdien soms iets bijvullen; maar goed dat is zo weinig ...
vso schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:50:
[...]

Wat voor een resultaat verwacht je hiervan ? In NL praat je over een kosten post van 1 euro tot 10,- per gevuld zwembad .. .het is duurder om enig ander alternatief (zoals bijvoorbeeld hemelwater opvang) hiervoor te benutten.

In BE is dit andere koek, maar daar is ook grijswater gebruik goedkoper /handiger .. en zijn de huizen voorbereid. hier praat je snel over 5000,- per huis alleen al het kunnen benutten ..
zet dit af tegen het eerder genoemde "vullen" van het bad .. en je hebt je antwoord.

De overheid zou grijswater(hemelwater) opslag moeten stimuleren.. om de tekorten onder de duim te krijgen. vergeet daarbij niet dat grijswater niet "vies" is maar je krijgt enorm veel "slib" c.q vervuiling die jaarlijks "afgevoerd" moet worden ..
De reden dat ik het vraag is dat we een aantal buren hebben met zwembaden. Sinds maart is het al extreem droog maar toch hebben die buren hun zwembaden al enkele keren gevuld. Dan vraag ik mij af hoe die afweging gaat om de droogte minder belangrijk te vinden dan een gevuld zwembad. Of dat te maken heeft met het niet geloven dat het hier ooit een probleem kan worden, misschien heb je een eigen watervoorziening (hemelwater) of wordt het bad al eind februari gevuld en verder niet ofzo.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:44
Ikzelf ben van België en dit is net de reden waarom ik naar een iets groter (3x2m) intex bad ben gegaan. Op heden hebben wij voor onze 2 kinderen zo'n opblaasblaar Intex badje die na een week groen was van de algen.

Iedere week dus het water laten weglopen, om daarna gewoon weer te vullen... Onverantwoord vind ik zelf. Zeker gezien de grote droogte die meer en meer een topic zal worden.

Met de ZFP en wat onderhoud (hoop ik) om het water het volledige seizoen in het badje te kunnen laten (mits eens wat bijvullen).

Zelf hebben wij hier ook 10500 liter zitten aan regenputten. Die zijn de laatste dagen door het de vele regen bijna volledig weer gevuld. Het toilet en de wasmachine staat hier op aangesloten alsook de waterkranen in de tuin om de beplanting van water te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999

Wokschotel

Op 6 wielen

Vraagje. Ik heb het zwembad (ongeveer 8 kuub) tijdje geleden gevuld. Chloor en pH al die tijd netjes op peil, water ziet er netjes uit. Nu zie ik dat het pH gehalte daalt. Kan ik er gewoon pH tabletten bij doen, of lukt dit niet omdat er al chloor in het water zit?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoon01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-07-2024

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Mooi hoor! :)
Doe je hier ook nog iets van geluidsisolatie in of denk je dat je zo al veel geluid van de pomp zal dempen?

Ik zat zelf te denken om zoiets te kopen:
https://www.hornbach.nl/s...urel/8284678/artikel.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aERmnVl-i99cv6phRvKuxIUVS8Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0uHflrHzaRTjHUhyzk5t1g7X.jpg?f=user_large

Persoonlijk vindt ik de zandfilterpomp (Intex 8m3) toch nog iets te veel lawaai maken voor ons en de directe buren.

[ Voor 12% gewijzigd door zoon01 op 21-06-2020 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
zoon01 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 18:20:
[...]

Mooi hoor! :)
Doe je hier ook nog iets van geluidsisolatie in of denk je dat je zo al veel geluid van de pomp zal dempen?

Ik zat zelf te denken om zoiets te kopen:
https://www.hornbach.nl/s...urel/8284678/artikel.html

[Afbeelding]

Persoonlijk vindt ik de zandfilterpomp (Intex 8m3) toch nog iets te veel lawaai maken voor ons en de directe buren.
@zoon01: Vooralsnog doe ik er geen isolatie in. Dit kan eventueel altijd nog. Persoonlijk vindt ik het geluid van de ZFP best meevallen. Vermoed dat het kistje al voldoende tegen gaat houden. We zullen zien.

Dat kastje van de Hornbach is ook een prima oplossing. Maar houdt er rekening mee dat het volgens mijn onbehandeld vuren hout is. Dit zul je nog minimaal twee maal moeten beitsen of e.d. voor de duurzaamheid. Check ook eens of dat er een bodem bij zit. Anders moet je zelf weer wat tegels of beton gaan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-10 13:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3J6xMNN5-RNOSsWFOHgQiGpXyTE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TQZMVgeoJ5DlwzgtMXp5pEXy.jpg?f=user_large

Ik vroeg me af hoe je dit soort verbinding het best waterdicht maakt?

Het is geen schroefverbinding, maar gewoon een flexibel buis die over een andere vaste buis is geschoven en is vastgemaakt met een spanring.

Heb al vaseline aan vaste buis gedaan, flexibel erover geschoven en spanring vastgeschroefd, maar na tijdje zie ik toch weer water verschijnen aan de rand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
Dragunov schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:13:
[Afbeelding]

Het is geen schroefverbinding, maar gewoon een flexibel buis die over een andere vaste buis is geschoven en is vastgemaakt met een spanring.

Heb al vaseline aan vaste buis gedaan, flexibel erover geschoven en spanring vastgeschroefd, maar na tijdje zie ik toch weer water verschijnen aan de rand...
Je kunt nog proberen om teflon tape er omheen te draaien en dan pas de buis erop te schroeven. Evt dubbele slangklem monteren. Een ribbelslang lek vrij monteren op een gladde buis (zonder weerhaken/ribbels) kan lastig blijven. Of anders over stappen naar een andere gladde slang. Dat heb ik zelf uiteindelijk gedaan. Een druppeltje water is ook geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

argon007 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 18:11:
Ikzelf ben van België en dit is net de reden waarom ik naar een iets groter (3x2m) intex bad ben gegaan. Op heden hebben wij voor onze 2 kinderen zo'n opblaasblaar Intex badje die na een week groen was van de algen.

Iedere week dus het water laten weglopen, om daarna gewoon weer te vullen... Onverantwoord vind ik zelf. Zeker gezien de grote droogte die meer en meer een topic zal worden.

Met de ZFP en wat onderhoud (hoop ik) om het water het volledige seizoen in het badje te kunnen laten (mits eens wat bijvullen).

Zelf hebben wij hier ook 10500 liter zitten aan regenputten. Die zijn de laatste dagen door het de vele regen bijna volledig weer gevuld. Het toilet en de wasmachine staat hier op aangesloten alsook de waterkranen in de tuin om de beplanting van water te voorzien.
Wow, 10,5 kuub :o Kijk, dat is mooi werk. Dan kun je wel een zwembadje vullen :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gisteren bij mijn ouders op bezoek geweest, ook daar lag het bad er weer mooi bij :Y)
Nog even gesnuffeld in zijn voorraadkast, ben ik toch wel blij met mijn zoutelektrolyse ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LymowUYpJyZ0UFpAvGCIjneHaVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bGKjmCmSmvTXQcoKOH4kV9Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwE-7wKXqp9Hr9zRQUDMtE0x3dI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66i9rRFwtrIHkOD5BrGrPSDN.jpg?f=fotoalbum_large

Naar aanleiding van een beetje over het onderhoud babbelen vraag ik me toch iets af: voor degene met een relatief kleine zandfilterpomp, hoe zit dat met de druk opbouw bij vuil?

Zowel mijn vader als ik hebben namelijk nooit last van significante verhoging van druk in het filter. Backwashen doen we wanneer we weten dat er veel vuil in zit, of wanneer er na regen wat water uit moet (gratis backwashen, yeah! :D ).
De druk in het vat is vrijwel altijd rond 0,5 bar. Misschien soms 0,6 en na backwashen 0,4 maar geen gekee uitschieters.
Zijn de fluctuaties van de druk in het filter met een kleiner filter soms groter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:25

Meneer aard

Porsche rulez!

Dragunov schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:13:
[Afbeelding]

Electro tape gebruiken..Werkt geweldig.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2022
Koffie schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:38:
Gisteren bij mijn ouders op bezoek geweest, ook daar lag het bad er weer mooi bij :Y)
Nog even gesnuffeld in zijn voorraadkast, ben ik toch wel blij met mijn zoutelektrolyse ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Naar aanleiding van een beetje over het onderhoud babbelen vraag ik me toch iets af: voor degene met een relatief kleine zandfilterpomp, hoe zit dat met de druk opbouw bij vuil?

Zowel mijn vader als ik hebben namelijk nooit last van significante verhoging van druk in het filter. Backwashen doen we wanneer we weten dat er veel vuil in zit, of wanneer er na regen wat water uit moet (gratis backwashen, yeah! :D ).
De druk in het vat is vrijwel altijd rond 0,5 bar. Misschien soms 0,6 en na backwashen 0,4 maar geen gekee uitschieters.
Zijn de fluctuaties van de druk in het filter met een kleiner filter soms groter ?
Is dat een staalkabel zwembad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
Maurice2020 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:41:
[...]

Is dat een staalbad zwembad ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Is idd een staalwand zwembad.
Niet te verwarren met de moderne half in te graven baden, maar echt eentje die bedoeld is om permanent volledig in te graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb hier een 10kuub en druk op vat ligt altijd op 0.6bar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
Kingsolo schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:26:
[...]

Je kunt nog proberen om teflon tape er omheen te draaien en dan pas de buis erop te schroeven. Evt dubbele slangklem monteren. Een ribbelslang lek vrij monteren op een gladde buis (zonder weerhaken/ribbels) kan lastig blijven. Of anders over stappen naar een andere gladde slang. Dat heb ik zelf uiteindelijk gedaan. Een druppeltje water is ook geen ramp.
Ook een zestal wikkelingen rond een glad oppervlak? Want ik zie vooral dat het bij schroefdraad is dat ze dit gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
Koffie schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:50:
[...]

Is idd een staalwand zwembad.
Niet te verwarren met de moderne half in te graven baden, maar echt eentje die bedoeld is om permanent volledig in te graven.
Zoiets wil ik ook duur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J4CK4L
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 14:43
Kingsolo schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:56:
[...]

Voor de geïnteresseerden. Idee uitgewerkt. Werkt prima.
Straks met de bypass nog wat beter te knijpen. Kids blij.

[Afbeelding]
O dat is wel een geniale toevoeging. Dat zou de kids hier ook blij maken. Ik hou het zeker in mijn achterhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
Wat is het merk ervan?

Wij denken om begin volgend jaar ook een staalwand te zetten, voorlopig eerst bovengronds, merk GRE

Afbeeldingslocatie: https://www.zwembad.eu/images/products/original/pacific%202.jpg
GRE Pacific 610 x 375 x 120 cm

[ Voor 26% gewijzigd door Dragunov op 21-06-2020 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
Wokschotel schreef op zondag 21 juni 2020 @ 18:15:
Vraagje. Ik heb het zwembad (ongeveer 8 kuub) tijdje geleden gevuld. Chloor en pH al die tijd netjes op peil, water ziet er netjes uit. Nu zie ik dat het pH gehalte daalt. Kan ik er gewoon pH tabletten bij doen, of lukt dit niet omdat er al chloor in het water zit?
Waarom maak je geen gebruik van BSI PH up? Bestaat in 1liter en 5 liter flessen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Duur is relatief ;)
Een staalwand is wel goedkoper dan een volledig bouwkundig bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
Dragunov schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:54:
[...]

Ook een zestal wikkelingen rond een glad oppervlak? Want ik zie vooral dat het bij schroefdraad is dat ze dit gebruiken
Ja gewoon proberen. Dat hij lekt betekent dat er ergens nog een kleine ruimte zit. Met wikkelingen vullen en slang klem strak erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
Kingsolo schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:38:
[...]

Ja gewoon proberen. Dat hij lekt betekent dat er ergens nog een kleine ruimte zit. Met wikkelingen vullen en slang klem strak erop.
Klopt. Heb ik ook gedaan en werkt prima. Anders kreeg ik hem ook niet droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
voor mijn Intex 6m³ ZFP zou ik volgend zand bestellen:
https://www.stesha.be/nl/...-dikte-0-4-mm-0-8-mm.html

Is dit ok? In de handleiding van de pomp las ik het volgende:
BELANGRIJK: Gebruik nr. 20 silica zand of glas zand met een korrelgrootte van 0.45 tot 0.85
mm en een uniformiteit coëfficiënt van minder dan 1.75.

Ik vermoed dus van wel... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
MiKeZZa schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:41:
[...]

Klopt. Heb ik ook gedaan en werkt prima. Anders kreeg ik hem ook niet droog.
Schroefdraad of gladde buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
argon007 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:32:
voor mijn Intex 6m³ ZFP zou ik volgend zand bestellen:
https://www.stesha.be/nl/...-dikte-0-4-mm-0-8-mm.html

Is dit ok? In de handleiding van de pomp las ik het volgende:
BELANGRIJK: Gebruik nr. 20 silica zand of glas zand met een korrelgrootte van 0.45 tot 0.85
mm en een uniformiteit coëfficiënt van minder dan 1.75.

Ik vermoed dus van wel... ?
Ikzelf gebruik glasparels in mijn filter, zo hoef ik niet elk jaar zand te vernieuwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
hmm, zand moet je jaarlijks vervangen en glas niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zand hoef je niet elke jaar te vernieuwen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
vandaag maar verder gewerkt aan een "pomp huis" .. had toch wat schroten van een verlaagd keukenplafond over.. en wat plexiglas .. zal gelijk functioneren als "bar" als het geluid gaat dempen van de pomp is het mooi meegenomen zo niet .. LB
argon007 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 18:11:

Tja opblaas bad zonder pomp naar ZFP .. dat is een mug met een olifant vergelijken ..

10 kuub met zwembad ben je zo doorheen .. BE vrienden zijn weer terug gestapt naar kraan water omdat de wasmachine/wc enzo bruin uitslaan ..

Tja bij mij fluctueert het helemaal niet .. 1ste jaar de backwash functie getest .. vorig jaar alleen gewisseld tussen circulatie / filtratie stand.

Maar loopt de druk niet erg op als je algen hebt gedood/weggefiltert oid ? jij en je pa zullen wegens ervaring al veel minder dat mee maken en alleen het zeil eraf halen wanneer je ook daadwerkelijk gaat zwemmen.
kortom preventie is key ..

skimmer/voorfilter(s) .. doen al redelijk werk zodat je pomp niet naar de sodemieter draait .. stofzuigeren van het zwembad ..

maar ja als je de pomp 2x het bad per dag rondpompt over de filter .. (vaak meer met zonnige dagen) .. voorkom je zoiezo de algen .. en ik denk dat algen de hoofdoorzaak zijn voor backwash reden ? ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
argon007 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:57:
hmm, zand moet je jaarlijks vervangen en glas niet?
AG vs IG .. bij een AG is het handig je medium te backwashen .. (met schoon water?) en het liefst laat drogen voordat je het opbergt .. omdat vocht een voedingsbodem is voor algen .. en moet je het wellicht sneller vervangen .. en bij zand/glas is dit gewoon wellicht lastig. nog een win voor filterbollen. die zijn gemakkelijk(er) te verwijderen en vervangen/hergebruik na een wasmachine/droger cyclus

Bij een IG pomp je 365 dagen p/j hierdoor kunnen bacteriën slechter hechten aan het filter medium ..

bij aquaria pomp je wellicht minder rigoreus ook omdat je 24x7 pompt en je hebt juist de bacterien nodig..

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 38 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.