@
ProudElm
Deze gaat over een e90 melding van een intex jacuzzi, misschien herkenbaar:
Het E90 probleem van intex.
Inmiddels al 4 jaar geleden een intex spa de lux octagon voor 6 personen aangeschaft.
Eerste jaar probleem loos gewerkt. 2e jaar ook wel op een enkele keer een E90 melding na
in het begin van het 3e jaar net na de garantie de kuip lek op een naad boven aan de rand.
Met wat kunst en vliegwerk (plak werk) redelijk kunnen repareren, mooi is anders maar redelijk dicht

Verder heel regelmatig E90, meestal op te lossen door een nieuw filter er in te doen. Valt mij wel op dat ik steeds minder lang met een filter doe.
Alle andere filter opties gekocht en geprobeerd, geen oplossing.
Eind April weer neergezet voor het 4e jaar. Niets anders dan drama.....
E90 komt nu zelfs zonder filter er op! en de pomp gaat steeds harder ratelen en kraken.
De pomp er uit gehaald en open gemaakt. Op de impeller zijn duidelijk schuurtjes te zien en roest.
Helaas is dit spot goedkope onderdeeltje niet los te krijgen! Foei Intex.
provisorisch gerepareerd door er een krimpkous om heen te krimpen en de gesleten as te vervangen voor een asje van messing. Pomp ingebouwd en het kraken/ratelen is weg!
Het E90 lijkt even weg maar komt binnen 2 weken weer terug zelfs weer zonder filter er op.
Pomp vervangen? Helaas geen pomp te krijgen, nergens op voorraad of leverbaar.
Wat nu.....
Pomp weer uitgebouwd en geprobeerd andere impeller van een vijverpomp er in, helaas net 2mm lang waar door deze klemt en niet wil draaien.
Oude impeller er weer in en voor de zekerheid de pomp in een emmer met water om te testen.
Krijg nu wat, lijkt er op dat de pomp toch goed draaide en genoeg debiet geeft!
Volgende stap die ik wil proberen is om te kijken of de debiet sensor wel werkt. Dit is een klein kunststof klepje wat net na de de pomp zit in de witte leiding.
Deze gaat door de stroming om laag. Is er te weinig stroming dan klapt het klepje terug om hoog en slaat de pomp af, DE E90 MELDING!
OM te testen zet ik op de uitgang een tuinslang met een krachtige straal.
Ja het klepje werkt ik voel met mijn vinger duidelijk dat deze netjes omlaag komt en omhoog gaat als de druk er afgaat.
Tijdens het testen met de slang zie ik wat stukjes grind!! uit de leiding komen. Nader onderzoek levert op dat dit kalk is!
Het zal toch niet......of wel?
Bijna een uur de slang op de ingang gehad en telkens de druk opgevoerd door de andere kant dicht te houden en weer los te laten.
Er kom steeds meer kalk uit! Na een uurtje zie ik er geen kalk meer uitkomen.
Alles weer ingebouwd en aangesloten, u raad het al E90 probleem WEG!
Kan ook constantere dat de druk die nu uit de uitgang komt van het filter ook voelbaar veel hoger is en de spa velen malen sneller ook op temperatuur is.
Conclusie,
E90 is de melding voor een vermindert water debiet van de pomp gemonitord door een interne sensor.
Als een filter vervangen voor een origineel van intex geen uitkomst meer geeft dan heeft u unit waarschijnlijk een infarct.
Natuurlijk Kan je deze gaan vervangen door filters die minder dicht van martiaal zijn maar uiteindelijk is dit uitstel van het probleem.
Opmerking,
FOEI INTEX, waarom? De impeller van een pomp is altijd een zwak punt die onderhevig is aan slijtage. Voor BV vijverpompen en aquarium pompen zijn deze los te verkrijgen als vervanging, waarom die van u niet?
Omdat ik dan verplicht ben om een nieuwe pomp te kopen wat meer winst oplever?
Waarom zijn er nergens manuals of hints/tips te vinden hoe de unit in elkaar steekt. Iemand die een beetje handig is kan deze demonteren en ontkalken.
Of is het de bedoeling dat deze voor een dure reparatie naar Intex gaat of er een nieuwe wordt aangeschaft?
18/6,
via via een link gekregen, impeller is wel lost te krijgen, staat niet in de onderdelen lijst maar wel in de catalogus