Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 52 Laatste
Acties:
  • 455.603 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Intex 457 die ik de komende dagen wil opzetten.
1) Heb Splash-producten gekocht en vraag me af welke producten ik in het bad doe bij opstart
2) Over het afdekzeil gewoon over het bad leggen heb ik al veel kritiek gehoord dat dit niet stevig genoeg is. Welke time hebben jullie om het zeil stevig op het bad te houden?
Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-10 19:49
:( gisteren dacht ik het lek boven te hebben en heb de pomp 24 uur laten draaien.
Vanmorgen keek ik en weer groene aanslag op de bodem :/

Vanmiddag maar eens meten wat de waardes zijn dan post ik die wel even.
Dit werkt zo tegen mijzelf in ik wil iets perfect hebben en dat lukt niet 8)7 |:( ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:50

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

MdO82 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:39:
:( gisteren dacht ik het lek boven te hebben en heb de pomp 24 uur laten draaien.

Dit werkt zo tegen mijzelf in ik wil iets perfect hebben en dat lukt niet 8)7 |:( ;)
Het onweer van gisteren helpt natuurlijk bij de algengroei. Als je al wat alg had en geen chloor dan kan het omgeslagen zijn.

Ik denk dat je wat vaker je chloor en pH moet meten en opschrijven.
Ook opschrijven wat je in welke hoeveelheden erin doet. Ergens loopt je achter de feiten aan als je in zo'n korte termijn terugkerende alg hebt.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-10 09:53
vso schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 23:12:
[...]

Warmte verlies ga je niet tegenhouden,

Wel mooie grafiekjes .. (y) ik begin zelf ook na te denken over temp sensors .. mijn EPDM mat komt deze dagen binnen . _/-\o_ misschien dat ik nog wat temp sensors ga bestellen en gelijk monteer voordat ik de meuk op het dak ga mikken ..

ik zit aan de volgende setup te denken
  • Een 2x 2 of 1x 3 weg klep tussen de pomp en filter zetten.. (circuleren of filteren, de 6 weg klep "aansturen" gaat te complex worden
  • temp sensor voor de pomp
  • temp sensor in de filter behuizing
  • tempsensor "voor" de bypass
  • tempsensor "na" de bypass
  • tempsensors onder de EPDM mat, in/uit op een paar plekken.
  • hall effect sensors voor de kranen v.d bypass(welke stand staan ze)
  • hall effect sensors voor de kranen v.h zwembad
hall effect is gewoon simpel sensortje dat magnetisch veld registereert .. en magneetje kan je ergens in je pvc/waterflow lijmen en beschermen met epoxy/lijm ..

Ik denk dat ik 8 sensors onder de epdm mat ga mikken .. ik wil weten dat het water wat er doorheen stroomt ook daadwerkelijk "koelt" .. maar dit is een beetje iets wat ik nog moet gaan bedenken ..

Dit geheel zal een winter project worden .. beetje twijfelen of ik de epdm mat op het schuurdak mik .. eerst repareren wat ik nu heb gedaan en dan nieuwe gaten maken 8)7
Dat zijn veel sensoren :)

Waarom een (2x2 / 1x3) kraan tussen pomp en filter? Bedoel je wilt toch dat je altijd filtert of iig zoveel mogelijk? Wanneer zou je dan "circuleren" gebruiken?

Waarom sensor in de filter? Bedoel het water zal daaar niet anders zijn dan in de leiding? Tenzij de pomp uit staat maar zie niet waarom je dat zou willen weten/meten?

Idem voor sensor voor de pomp. Zit ook te denken om een te plaatsen daar maar die zal niet of nihil afwijken van je bypass in sensor...
MdO82 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:39:

Tja, groene aanslag is simpel weer te weinig chloor....

Zolang je pH/Chloor waarde niet op orde/pijl blijft houden blijf het probleem terug komen.

Zou het advies van @Koffie eens volgen.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Even vlug een templatetje voor issues met water, wellicht handig als deze gebruikt word bij het posten als je water issues hebt?
Dan kan er makkelijker geholpen worden door andere in dit topic.

Zwembad inhoudxxxx liter
Chloorx ppm
pHx ppm
Zoutx ppm / nvt
Toegevoegd chloortype en hoeveelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-10 09:55
Zoals ik eerder vroeg of mijn pomp geen overkill zou zijn, hierbij de vraag of iemand misschien wil ruilen die zit te denken aan een upgrade. Mocht je interesse hebben let me know!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYfYu9yRFS0k1PTl2iUpyq7u71c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ShmGH1HETuh0Yl6UBcOFsTRV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIAkR1RzpgNISBnM8Do4CO8zH3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DVqMmrLxxQbdps1vG9p9zV2R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79pDB5cfrA6O53YETGcuXQ3U0s8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6qRwfIex6TzFKwv2qysMdh3v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 25-09 17:25
Koffie schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:07:
Even vlug een templatetje voor issues met water, wellicht handig als deze gebruikt word bij het posten als je water issues hebt?

Zwembad inhoudxxxx liter
Chloorx ppm
pHx ppm
Zoutx ppm / nvt
Het punt met al die thuismetingen is dat ze van geen kant kloppen. Het vergelijken van zo'n gekleurd kussentje met een gekleurde stip op de verpakking is al twijfelachtig. Daarom heb ik al een aantal jaar geleden een digitale meter gekocht zodat er in ieder geval geen verschil in interpretatie zou zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfWEazbMzVnXZXKI4OxZ2JbeqU0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/659fwvzhGcs6vxKVZs8CIzum.jpg?f=user_large

Omdat ik gistermiddag twijfelde na 3 totaal verschillende metingen over de laatste 24 uur, heb ik 3 metingen binnen 5 minuten gedaan, waarbij ik op dezelfde plek stond, meting op dezelfde manier deed en tussendoor het venstertje weer schoon en droog maakte. Zie hier:

Meting 1: 0.7 Chloor, 6.8 pH, 150 Alk
Meting 2: 0.0 Chloor, 7.6 pH, 120 Alk
Meting 3: 0.4 Chloor, 6.6 pH, 180 Alk

Kortom, geen pijl op te trekken. Hoe moet je op zo'n variatie ooit je waarden stabiel krijgen?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

coelho schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:17:
[...]

Het punt met al die thuismetingen is dat ze van geen kant kloppen. Het vergelijken van zo'n gekleurd kussentje met een gekleurde stip op de verpakking is al twijfelachtig. Daarom heb ik al een aantal jaar geleden een digitale meter gekocht zodat er in ieder geval geen verschil in interpretatie zou zijn:
[Afbeelding]

Omdat ik gistermiddag twijfelde na 3 totaal verschillende metingen over de laatste 24 uur, heb ik 3 metingen binnen 5 minuten gedaan, waarbij ik op dezelfde plek stond, meting op dezelfde manier deed en tussendoor het venstertje weer schoon en droog maakte. Zie hier:

Kortom, geen pijl op te trekken. Hoe moet je op zo'n variatie ooit je waarden stabiel krijgen?
Omdat deze 'digitale' meter (ik heb 'm ook gehad) gewoon een dom ding is wat de kleur van een stripje probeert te implementeren.
Al die verkleur strips zijn lastig af te lezen en verkleuren naar verloop van tijd door.

Voor chloor en pH zijn de bekende druppel testkits ruim voldoende.
Als die 2 gewoon goed en stabiel zijn, is de reset van minder belang.

https://www.kabelshop.nl/...ar-6395-i9599-t99376.html
https://www.poolplaza.nl/testkit-vloeistof
https://www.aquasilver.nl...p274_zwembad_testset.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10 20:46

Dennahz

Life feels like hell should.

[...]

[Afbeelding]

Lekker betrouwbaar idd. Denk dat de tip van @vso wel een goeie is: voelen aan de wanden of ze glibberig worden. Zo ja, voeg meer chloor toe :)

Zelf gooi ik er in periodes dat we minder zwemmen nu gewoon wat granulaat in (gemengd natuurlijk). Liever wat teveel chloor, dan weer een groen bad ;)

Vanmiddag komt m'n Blue Connect toe, dus vanaf dan zal het een stuk preciezer zijn allemaal, hoop ik toch :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Koffie schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:23:
[...]

Omdat deze 'digitale' meter (ik heb 'm ook gehad) gewoon een dom ding is wat de kleur van een stripje probeert te implementeren.
Al die verkleur strips zijn lastig af te lezen en verkleuren naar verloop van tijd door.

Met zo'n druppelkit ben je toch nog steeds een kleur aan het vergelijken met een benchmark? Wat is het verschil met zo'n watje? Hooguit dat het niet doorkleurt, maar het grootste probleem heb ik persoonlijk met het vergelijken van de kleur met de benchmark omdat het altijd net niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-10 08:23
Koffie schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:23:
[...]

Goede tip, zag deze kitjes al eerder voorbij komen. Maar je linkt er nu 3, welke variëren van 3,50 tot 14 euro. Die van 14 is het meest uitgebreid, maar is dit wel nodig? of is het onzin en die die van 3,50 meer dan voldoende

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
:Y
Waarom een (2x2 / 1x3) kraan tussen pomp en filter? Bedoel je wilt toch dat je altijd filtert of iig zoveel mogelijk? Wanneer zou je dan "circuleren" gebruiken?
Omdat de solarmat op het schuurdak na x meter "te warm" is .. overstappen van een U-flow(12m) naar een links-rechts-flow(6m) zal nog steeds niet voldoende warmte af zal voeren. Door filtratie te "skippen" zal er meer "druk" / flow direct naar de verwarmingsmat vloeien. en dus hopelijk dus meer warmte afvoeren.. (bad sneller warm) .. daarnaast is filteren voor 4,5 kuub a 3 uur meer dan "zat" .. De rest van de tijd kan dus op "full force" via de mat.
Waarom sensor in de filter? Bedoel het water zal daaar niet anders zijn dan in de leiding? Tenzij de pomp uit staat maar zie niet waarom je dat zou willen weten/meten?

Idem voor sensor voor de pomp. Zit ook te denken om een te plaatsen daar maar die zal niet of nihil afwijken van je bypass in sensor...
in de ton (als het kan) zou een luxe zijn .. heb ik de temperatuur nodig ? wellicht niet ..

Maar je kan bv wel merken of de pomp uit staat of iets anders aan de hand is .. een plotselinge verandering van 2+ graden bv of een niet functionerend onderdeel..
Koffie schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:07:
helemaal mee eens en een paar toevoegingen

Zwembad inhoudxxxx liter
Chloorx ppm
pHx ppm
Zoutx ppm / nvt
wanden gladja/nee
type pomp en filter mediaZFP/CRP/glas/zand/watten
[...]

[Afbeelding]

Best een "afwijking" .. maar eigenlijk had je er 4 of 5 moeten doen .. (ik weet vrij "duur" en verspillings zuchtig) ..

Tja ik denk zelf dat zolang je water helder is, wanden niet glad .. zou ik me niet teveel zorgen maken
Dennahz schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:23:
[...]

Lekker betrouwbaar idd. Denk dat de tip van @vso wel een goeie is: voelen aan de wanden of ze glibberig worden. Zo ja, voeg meer chloor toe :)

Zelf gooi ik er in periodes dat we minder zwemmen nu gewoon wat granulaat in (gemengd natuurlijk). Liever wat teveel chloor, dan weer een groen bad ;)

Vanmiddag komt m'n Blue Connect toe, dus vanaf dan zal het een stuk preciezer zijn allemaal, hoop ik toch :)
ps geen chemicalien mixen. (nooit goed)

Tja het voelen is geen absolute "zekerheid" en meten is gewoon beter laten we dat voorop stellen alleen bij gebreken aan "ervaring" en al heb je ervaring het zal nooit schaden om te voelen .. denk ik maar

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 18-06-2020 09:52 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
coelho schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:35:
[...]

Met zo'n druppelkit ben je toch nog steeds een kleur aan het vergelijken met een benchmark? Wat is het verschil met zo'n watje? Hooguit dat het niet doorkleurt, maar het grootste probleem heb ik persoonlijk met het vergelijken van de kleur met de benchmark omdat het altijd net niet is.
Druppels zitten "afgesloten" minder kans op veroudering vervaging of verschillen .. en is "vrij exact" vergeleken met andere simpelere test methodes ..

Met elektronische varianten ..
Testers wil je kalibreren tussen elke test door, misschien dat door het testen je batterij een te grote spannings dip in je batterij is/was .. en dus verklaart dat je verschil in meting .. en dus een eik medium is handig om te hebben.

Watten/teststrips tja .. het is indicatief ..

Vergeet niet dat waar je test .. is het water stilstaand of heb je door geroert (is er in gezwommen) toevallig net dichter bij de wand geschept bij stilstaand water etc etc .. de concentratie zal dus varieren ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

coelho schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:35:
[...]

De strips moet je onderdompelen en dan op de lichtsensor leggen (die moet goed schoon zijn), niet te vlug en niet te langzaam ivm de verkleuring.
De strips hebben een THT

Als je met een druppeltest 3 keer binnen 5 minuten opnieuw test, durf ik te beweren dat je niet de uiteenlopende resultaten krijgt als met de truetest.

Wil je een stap verder, ga dan op zoek naar DPD tests.
hollandnick schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:35:
[...]

Goede tip, zag deze kitjes al eerder voorbij komen. Maar je linkt er nu 3, welke variëren van 3,50 tot 14 euro. Die van 14 is het meest uitgebreid, maar is dit wel nodig? of is het onzin en die die van 3,50 meer dan voldoende
Random google hits. Ze zijn allemaal precies hetzelfde. Gewoon OTO en phenol vloeistof. 4 of 5 druppels in het houdertje tot het streepje en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:06
Bij mijn moeder staat een hottub/jacuzzi. Dit is een houtgestookte hottub met kunststof bak. Deze is destijds gebouwd door mijn vader (helaas is er niet meer) en heb nu al voor de 2e keer in 4 jaar te maken met een kapotte pomp. Pomp is helemaal vast gaan zitten.

Situatie is als volgt. De kuip is half ingegraven, en heeft een externe houtkachel. Vanuit de kuip gaat via een slang het water door een kleine pomp (Wilo RS 15/4.1 geleverd door hottub onderdelen leverancier destijds) vervolgens door de kachel en weer terug.

Nu heb ik 2 vragen. Ten eerste zit er nergens een filter tussen, ten tweede die pomp lijkt me hier niet voor te voldoen (cv ketel pomp als ik het zo zie). Nu zou ik graag beide problemen in een keer platslaan. Een simpele filterpomp zou voldoende moeten zijn, echter zie ik dat hier max. 35 graden aan water doorheen mag. Dit is af en toe wel tegen de 40 graden aan met het warm stoken van het bad.

Heeft een van jullie advies hoe bovenstaande issue op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Je hoeft ook niet 24x7 op die ideale waardes te zitten, denk ik .. Belangrijker is dat je niet "overschiet" .. of (veel) te laag.

Regenwater is niet erg maar wel iets om rekening mee te houden omdat het verdunt.

Belangrijker is voetenbad gebruiken en schoon houden (bladeren/vuil op de bodem verwijderen, en geen toegang tot net ingesmeerde mensen..

Sinds dat ik erg strikt ben met voetenbad gebruik (ook in mijn vrienden kring) en we het zwembad direct afdekken is het water veel beter beheers baar.. wel merken we dat het aantal "bad gasten" een andere uitdaging is :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BreiTech schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:10:
Bij mijn moeder staat een hottub/jacuzzi. Dit is een houtgestookte hottub met kunststof bak. Deze is destijds gebouwd door mijn vader (helaas is er niet meer) en heb nu al voor de 2e keer in 4 jaar te maken met een kapotte pomp. Pomp is helemaal vast gaan zitten.

Situatie is als volgt. De kuip is half ingegraven, en heeft een externe houtkachel. Vanuit de kuip gaat via een slang het water door een kleine pomp (Wilo RS 15/4.1 geleverd door hottub onderdelen leverancier destijds) vervolgens door de kachel en weer terug.

Nu heb ik 2 vragen. Ten eerste zit er nergens een filter tussen, ten tweede die pomp lijkt me hier niet voor te voldoen (cv ketel pomp als ik het zo zie). Nu zou ik graag beide problemen in een keer platslaan. Een simpele filterpomp zou voldoende moeten zijn, echter zie ik dat hier max. 35 graden aan water doorheen mag. Dit is af en toe wel tegen de 40 graden aan met het warm stoken van het bad.

@Jazsie is 1 v.d spa enthousiastelingen ..

Maar een filter plaatsen is zoiezo een must ..

ik zou hoe "vies" ook je pomp loskoppelen en demonteren (wat is de oorzaak van het vastlopen) .. wat haar vinden lijkt me niet onwaarschijnlijk. .. staat het 24x7 buiten ? wat doe je met de winter ? wat overzicht foto's enzv zijn allemaal wel wat gemakkelijker om je op weg te helpen.

een simpele filterpomp (cartridge media) is wel voldoende maar heeft als nadeel dat de filter 52x per jaar (elke week) vervangen moet worden .. en een ZFP zal wel te krachtig zijn maar minder filter onderhoud

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op maandag 15 juni 2020 @ 17:21:
[...]

beetje zoeken op internet en vond een Intext 6m3 + bypass kit voor nog geen 195 euro incl. verzenden.Prima deal!
https://www.solutionsxl.n...os=1&_sid=6051781f8&_ss=r
leek een prima shop, goede reviews etc; maar na bestellen (voorraad!) niets meer....
whatsapp geen reactie, behalve belofte : we bellen
etc etc.. beetje jammer

@vso jij toevallig ook iets besteld daar?

Ben ondertussen bezig uitzoeken qua tyleen; maar krijg er geen goed beeld van nog wat ik allemaal nodig heb. eerst maar even de pomp afwachten

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:27
Vraagje, ik heb een zandfilterpomp bij cranenbroek gescoord, echter niet heel goed gekeken, en nu zit de aan/uit knop - fysiek - in de stekker, en kan ik hem dus niet schakelen met een tijdschakelaar.

Stekker:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7whFYqTpIdQnHk8oU2U9rSA76w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2tD65e5jRup1T3YpPhz0gGW.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik nu de stekker eraf knippen, nieuwe erop en schakelen via tijdschakelaar, of is dat geen optie/zijn er andere opties?

[ Voor 36% gewijzigd door Driek op 18-06-2020 10:45 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Crazy- nee niks besteld ..

Wat je nodig hebt ligt aan je Oppervlakte .. probeer je slangen zoveel mogelijk parallel te doen en niet serieel of te lang .. te lang is bv 3m + (6m kan ook wel maar korter = beter)
Driek schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:44:
Vraagje, ik heb een zandfilterpomp bij cranenbroek gescoord, echter niet heel goed gekeken, en nu zit de aan/uit knop - fysiek - in de stekker, en kan ik hem dus niet schakelen met een tijdschakelaar.

plaatje van een iets andere pomp, maar wel met de stekker erop:
https://www.voordeelmuis.nl/img/jpg/1851/1851047.jpg

Kan ik nu de stekker eraf knippen, nieuwe erop en schakelen via tijdschakelaar, of is dat geen optie/zijn er andere opties?
je kan een andere stekker erop zetten .. ik zou met genoeg kabel lengte er een M/F tussen zetten zodat je de aardlek (indien die er erop zit) behouden..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Perconte schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:14:
Zoals ik eerder vroeg of mijn pomp geen overkill zou zijn, hierbij de vraag of iemand misschien wil ruilen die zit te denken aan een upgrade. Mocht je interesse hebben let me know!
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe groot is je bad en hoeveel m3 is deze pomp?
En waarom vind je deze overkill?
BreiTech schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:10:

Zoals @vso is wellicht wat foto's van de huidige situatie wel handig.

Verder moet je inderdaad altijd filteren.

Ik zou de CV pomp vervangen voor een normale pomp en en (zand)filter.
Klopt dat de meeste normale zwembaden pompen max 35 gr mogen hebben.

Zelf heb ik ook zo een en tot heden geen problemen mee gehad. Belangrijk is wel dat de pomp kan "ademen" zodat het goed kan koelen. Die 40 gr is niet altijd en enkel bij gebruik. Beetje goede zwembadpomp kan dat zonder pboleem hebben.

In jouw geval zou ik op MP een 2de handse pomp/flter scoren wil je het niet te duur maken. Geen Intex/Bestway dingen.
Driek schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:44:

Stekker:[Afbeelding]

Niet eraf knippen! Gewoon de kap aan de achterzijde losschroeven. Kan allemaal netjes gedaan worden.
Vervolgens zet je een gewone stekker erop en maak je een verlengkabel met die RCD als stekker erop.

Dus RCD > stopcontact > tijdschakelaar > pomp stekker.

RCD moet je blijven gebruiken ivm veiligheid!

@vso & @Driek: Dat is geen schakelaar maar je aardlekbveiliging ofwel RCD :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
@Jazsie
Ik heb een 3x2x0.75 dus ~4m3
Mijn enige doel was om mijn solarmatjes op mijn schuur te leggen wat nu niet kan met mijn cartridge filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@Perconte:
Dat is dan toch geen overkill?
Ja pomp verbruik natuurlijk stuk meer dan je cartrdige pomp/filter.
Dat is eenmaal zo met een ZFP...

Kleiner dan 4m3/u is er volgens mij ook niet, hoe wil je dan het water op je schuur krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
Jazsie schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:56:
@Perconte:
Dat is dan toch geen overkill?
Ja pomp verbruik natuurlijk stuk meer dan je cartrdige pomp/filter.
Dat is eenmaal zo met een ZFP...

Kleiner dan 4m3/u is er volgens mij ook niet, hoe wil je dan het water op je schuur krijgen?
Maar je hebt gezien dat ik een 8,5m3/h pomp heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suuz2016
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-10 21:11
Jazsie schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:48:

Wat is de toegevoegde waarde hiervan als er al een aardlekschakelaar in de meterkast zit? Vanaf 1975 is dit in woningen verplicht. Vrijwel alle woningen dus aangezien er meestal al wel een nieuwere installatie in zit.

Aanspreekstroom van Intex is in ieder geval 30mA en niet selectief. Kans is groot dat alsnog de RCD in de woning aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Jazsie schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:48:

Niet eraf knippen! Gewoon de kap aan de achterzijde losschroeven. Kan allemaal netjes gedaan worden.
Vervolgens zet je een gewone stekker erop en maak je een verlengkabel met die RCD als stekker erop.

Dus RCD > stopcontact > tijdschakelaar > pomp stekker.

Ik moet even vertalen wat je hier zegt, mijn buitengroep zit op de meterkast op een losse aardlek.

in jouw geval moet ik dus na die "rare" stekker een stopcontact maken, en dat op dat stopcontact de tijdschakelaar met de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Driek schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:06:
[...]

Ik moet even vertalen wat je hier zegt, mijn buitengroep zit op de meterkast op een losse aardlek.

in jouw geval moet ik dus na die "rare" stekker een stopcontact maken, en dat op dat stopcontact de tijdschakelaar met de pomp.
Ik wilde net een post maken precies over wat jij zegt. Je kunt ook gewoon een buitengroep/meterkast hebben waar deze stopcontacten op zitten aangesloten. Je voorkomt hiermee dat je hele huis gelijk uitslaat bij een kortsluiting. Net als bij tuinverlichting! 9 van de 10 keer zorgen die voor het afslaan van de aardlekschakelaar(ALS). Die keren dat ik al niet heb moeten zoeken naar het probleem voordat ik dit had los getrokken van de meterkast.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Perconte schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:58:
[...]
Ohh my bad, neen daar heb ik overheen gekeken hehe.... all is clear now :).
Suuz2016 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:01:
Wat is de toegevoegde waarde hiervan als er al een aardlekschakelaar in de meterkast zit? Vanaf 1975 is dit in woningen verplicht. Vrijwel alle woningen dus aangezien er meestal al wel een nieuwere installatie in zit.

Aanspreekstroom van Intex is in ieder geval 30mA en niet selectief. Kans is groot dat alsnog de RCD in de woning aanspreekt.
Deze discussie is al meermaals voorbij gekomen en ga daar ook niet op in.
(Daarmee zeg ik niet dat je info onjuist is want het klopt mbt selectiviteit).

Overigens is deze RCD als goed is 10mA.
Driek schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:06:

Je vervangt die "rare" stekker die overigens gewoon een RCD (= aardlekschakelaar) is met een normale stekker. Kan je gewoon open schroeven aan de acherzijde, knippen is dus niet nodig.

De RCD stekker sluit je een nieuwe kabel aan met een stopcontact. En daarop gaat dan je tijdschakelaar en vervolgens weer je pomp die nu een normale stekker heeft.

Laten we de discussie of het nu wel of niet nodig is even opzij leggen. Dat is een keus voor ieder zich zelf.
Ik geef alleen aan hoe je het correct kan aansluiten met behoud van de RCD (aardlekschakelaar) stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Jazsie schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:16:
[...]

Ohh my bad, neen daar heb ik overheen gekeken hehe.... all is clear now :).

[...]

Overigens is deze RCD als goed is 10ma.

[...]

Je vervangt die "rare" stekker die overigens gewoon een RCD (= aardlekschakelaar) is met een normale stekker. Kan je gewoon open schroeven aan de acherzijde, knippen is dus niet nodig.

De RCD stekker sluit je een nieuwe kabel aan met een stopcontact. En daarop gaat dan je tijdschakelaar en vervolgens weer je pomp die nu een normale stekker heeft.

Laten we de discussie of het nu wel of niet nodig is even opzij liggen. Dat is een keus voor ieder zich zelf.
Ik geef alleen aan hoe je het correct kan aansluiten met behoud van de RCD (aardlekschakelaar) stekker.
Yes, thanks, ik heb hem. Ik kijk even wat ik doe, kleine moeite om hem er tussen te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
Mijn Cranenbroek pomp heeft een zelfde soort stekker met twee knoppen erop. Test en Reset als ik het goed heb. Heb deze gewoon aan een snoer met daarachter een tijdschakelaar zitten en dat werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
coelho schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:37:
Mijn Cranenbroek pomp heeft een zelfde soort stekker met twee knoppen erop. Test en Reset als ik het goed heb. Heb deze gewoon aan een snoer met daarachter een tijdschakelaar zitten en dat werkt gewoon.
jij hebt dus de tijdschakelaar ervoor?
Heb ik meen ik getest, maar zal ik eens herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Driek schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:45:
[...]

jij hebt dus de tijdschakelaar ervoor?
Heb ik meen ik getest, maar zal ik eens herhalen.
Ja. Er staat wel in de handleiding dat je die testprocedure met die knoppen voor elke inschakeling moet doorlopen, maar zodra je de stekker in het stopcontact steekt dan springt de pomp al aan. Het is dus geen aan/uit schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suuz2016
Jazsie schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:16:

Overigens is deze RCD als goed is 10mA.
Het is wat mij betreft geen discussie, meer een oprechte vraag.

Aan mijn Intex pomp zat een 30mA RCD. Zojuist nog even gekeken, hij lag nog in de blokhut. Die biedt mijns inziens niet meer veiligheid dan die in huis.

Sterker nog:
Als je een buitengroep hebt met eigen RCD met een aanspreekstroom van 30mA, wat volgens NEN 1010 ook is vereist heeft die al een "basislekstroom" van andere aangesloten apparatuur. Lekstroom van de pomp komt daar bij.
De RCD in het snoer ziet alleen de lekstroom van de pomp. Hierdoor zal de RCD in huis aanspreken en zit die in het snoer er voor jandoedel in.

Indien tegenwoordig 10mA RCD's worden gebruikt gaat bovenstaande niet op hoewel het voor de veiligheid niet uitmaakt. 30mA wordt als veilig beschouwd. Je lichaam gaat van binnen niet anders reageren omdat het aan de buitenkant nat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunHozzie
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-04-2024
Jazsie schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:12:
[...]

Jouw AQS Mini Heater 2 doet 1.9 kW bij 15/26 graden lucht/water.

We zitten in NL en dus moet je naar 15/26 graden lucht/water kijken. Ook omdat je juist op deze momenten de capaciteit nodig hebt.

Conclusie: Je warmtepomp heeft te weinig capaciteit. Eenmaal op temperatuur zal het wel lukken maar op de koudere dagen en bij het opstarten zal hij vele uren draaien en mogelijk zelfs niet lukken om het water op de gewenste temperatuur te krijgen.
Dank voor je hulp. Ik heb inmiddels de AQS verkocht en de volgende gekocht:Het was een aardige duit extra, maar de verwarmingscapaciteit bij 15° is nu 4.3 kW. Hopelijk helpt dat beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
coelho schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:47:
[...]

Ja. Er staat wel in de handleiding dat je die testprocedure met die knoppen voor elke inschakeling moet doorlopen, maar zodra je de stekker in het stopcontact steekt dan springt de pomp al aan. Het is dus geen aan/uit schakelaar.
ok, ik zal het eens gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Suuz2016 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:48:
[...]

Het is wat mij betreft geen discussie, meer een oprechte vraag.

Aan mijn Intex pomp zat een 30mA RCD. Zojuist nog even gekeken, hij lag nog in de blokhut. Die biedt mijns inziens niet meer veiligheid dan die in huis.
Hier ook een 30mA stekker aan mijn Bestway pomp. Maatje van me heeft die nieuwe Intexpomp (met electronische bedieningspaneel) en heeft ook een 30mA RCD. Stekkers worden zo altijd standaard geleverd (met RCD) omdat niet ieder huis aardlekschakelaars heeft op (alle) groepen. De groepen in huis zijn (in principe) altijd 30mA, en dan biedt een extra aardlekschakelaar weinig extra zekerheid. Doe je wel een periodieke test van de aardlek in je meterkast? (en controleer of die aardlek ook je groep beschermt die je buiten gebruikt). Ze gaan nog wel eens stuk.

Er schijnen echter ook 10mA RCD's te zijn, deze zijn natuurlijk gevoeliger, en dan is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
[...]

ik heb er een kaku schakelaar tussen gezet (kan ik schakelen via home assistant) maar werkt helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:23
30mA gemeten bij de aardlek in de meter kast zelf. Onderweg naar de pomp toe zit met een beetje geluk nog een hoop kabel en misschien nog wel een verlengkabel wat allemaal als weerstand werkt. Uiteindelijk is er dus een veel grotere stroom nodig om die aardlek te doen trippen!!

TLDR: gewoon die bijgeleverde stekker gebruiken en desnoods als hij niet terug inschakelt na een spanningsonderbreking voorzien van een contra stekker.
Niet gebruiken van die bijgeleverde stekker kan voor levensgevaarlijke situaties zorgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:39
Heb een 2-tal weken geleden een intex frame pool geïnstalleerd van 400x200x86 met standaard meegeleverde cartridge filter. Daarnaast heb ik ook nog een solar zeil gekocht (noppen) en een afdakzeil om over het volledig zwembad te leggen.
Aangezien ik een redelijke leek ben om dit gebied vroeg ik mij af wat jullie doen als het zwembad niet gebruikt wordt? Laten jullie het afdekzeil op het zembad liggen als het niet gebruikt wordt? Of halen jullie dit er dagelijks af zodat het solar zeil zijn werk kan doen? Of halen jullie het solar zeil er ook af als er zon is?
Hoeveel uur laten jullie de filter draaien per dag?

PS: Ik gebruik de BSI test kit voor controleren van ph en chloor (heb ook de ph- en ph+ en de chloortabs/granulaat voor het op peil houden), maar ik vind het toch niet zo eenvoudig om dit af te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-10 16:42

MarcoKL

That's a huge b*tch!

h3llrais3rke schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:34:
Heb een 2-tal weken geleden een intex frame pool geïnstalleerd van 400x200x86 met standaard meegeleverde cartridge filter. Daarnaast heb ik ook nog een solar zeil gekocht (noppen) en een afdakzeil om over het volledig zwembad te leggen.
Aangezien ik een redelijke leek ben om dit gebied vroeg ik mij af wat jullie doen als het zwembad niet gebruikt wordt? Laten jullie het afdekzeil op het zembad liggen als het niet gebruikt wordt? Of halen jullie dit er dagelijks af zodat het solar zeil zijn werk kan doen? Of halen jullie het solar zeil er ook af als er zon is?
Hoeveel uur laten jullie de filter draaien per dag?

PS: Ik gebruik de BSI test kit voor controleren van ph en chloor (heb ook de ph- en ph+ en de chloortabs/granulaat voor het op peil houden), maar ik vind het toch niet zo eenvoudig om dit af te lezen.
Ik laat het zeil en de noppenfolie erop als het geen zwemweer is of dat ik de dag erna wil zwemmen.
Meestal de dag voordat het een zwemdag zou kunnen zijn dan haal ik het zeil eraf en check ik de waardes en begint het afstellen. chloor etc.. Zonder zeil verdampt je chloor als een malle.
tipje van @vso is om elke dag je zwembad water rand te voelen of deze glad/algen heeft en dan chloor e.d. bijsturen..

Op de zwembad dag gebruik ik zo vroeg mogelijk de zon om op te warmen, dus met alleen noppenfolie en pompen door 2 solarmatten.

Je doet vanzelf ervaring op wat er bij jou werkt, ik heb bijv al vroeg tot laat de zon op het bad. (en matten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
dunHozzie schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:48:
[...]

Dank voor je hulp. Ik heb inmiddels de AQS verkocht en de volgende gekocht:Het was een aardige duit extra, maar de verwarmingscapaciteit bij 15° is nu 4.3 kW. Hopelijk helpt dat beter!
Dat zal zeker helpen. Weet effe niet meer wat je bad inhoud is (en te veel posts om "effe" door te zoeken).

Hoewel het inderdaad een aardige duit extra is had ik persoonlijk nog iets meer betaald (als je dan toch beizg bent) voor een inverter warmtepomp. Maargoed, dan moet je die 200,-- extra wel ook weer kunnen missen :).

Zwembad; dure hobby ;)
Driek schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:20:
[...]

ik heb er een kaku schakelaar tussen gezet (kan ik schakelen via home assistant) maar werkt helaas niet.
Weet niet hoe @coelho het heeft aangsloten maar ervoor kan gewoon echt niet.
RCD gaat altijd uit wanneer de spanning er af gaat en moet handmatig weer ingeschakeld worden.

En als hij het echt ervoor heeft aangesloten dan heeft hij geen RCD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:39
MarcoKL schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:41:
[...]

Ik laat het zeil en de noppenfolie erop als het geen zwemweer is of dat ik de dag erna wil zwemmen.
Meestal de dag voordat het een zwemdag zou kunnen zijn dan haal ik het zeil eraf en check ik de waardes en begint het afstellen. chloor etc.. Zonder zeil verdampt je chloor als een malle.
tipje van @vso is om elke dag je zwembad water rand te voelen of deze glad/algen heeft en dan chloor e.d. bijsturen..

Op de zwembad dag gebruik ik zo vroeg mogelijk de zon om op te warmen, dus met alleen noppenfolie en pompen door 2 solarmatten.

Je doet vanzelf ervaring op wat er bij jou werkt, ik heb bijv al vroeg tot laat de zon op het bad. (en matten)
Bedankt voor de tips. De tip van het voelen van de wand had ik ook al gezien en is idd een goede tip. Want heb al chloor tekort gehad en de wand was heel glad. :)

Wat met de pomp? Laat je die dagelijks draaien (en hoelang)? Ook op niet zwemdagen? Om bijvoorbeeld het chloor beter te verdelen vanuit de chloordrijver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suuz2016
gysman11 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:16:
[...]

Hier ook een 30mA stekker aan mijn Bestway pomp. Maatje van me heeft die nieuwe Intexpomp (met electronische bedieningspaneel) en heeft ook een 30mA RCD. Stekkers worden zo altijd standaard geleverd (met RCD) omdat niet ieder huis aardlekschakelaars heeft op (alle) groepen. De groepen in huis zijn (in principe) altijd 30mA, en dan biedt een extra aardlekschakelaar weinig extra zekerheid. Doe je wel een periodieke test van de aardlek in je meterkast? (en controleer of die aardlek ook je groep beschermt die je buiten gebruikt). Ze gaan nog wel eens stuk.

Er schijnen echter ook 10mA RCD's te zijn, deze zijn natuurlijk gevoeliger, en dan is het een ander verhaal.
Ja, ik test ze regelmatig. Niet elke maand maar toch zeker twee keer per jaar. Bovendien meet ik naast het testen via de testknop ook aanspreektijd en -stroom.

Overigens heb ik met betrekking tot het kapot gaan meer vertrouwen in mijn meterkast dan dat habbiewabbieding van Intex.
Ljsvv schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:23:
30mA gemeten bij de aardlek in de meter kast zelf. Onderweg naar de pomp toe zit met een beetje geluk nog een hoop kabel en misschien nog wel een verlengkabel wat allemaal als weerstand werkt. Uiteindelijk is er dus een veel grotere stroom nodig om die aardlek te doen trippen!!

TLDR: gewoon die bijgeleverde stekker gebruiken en desnoods als hij niet terug inschakelt na een spanningsonderbreking voorzien van een contra stekker.
Niet gebruiken van die bijgeleverde stekker kan voor levensgevaarlijke situaties zorgen....
Hier haal je toch echt de begrippen stroom en spanning door elkaar. Stroom is in de gehele geleider gelijk. (Ok, op een zeer kleine (bijna verwaarloosbare) lekstroom door condensatorwerking van de kabel na.) Spanning vervalt over de lengte van de kabel door de weerstand. Gevolg hiervan is wel dat je bij lange kabels de kans hebt dat een automaat (let op: geen RCD) of zekering niet of niet snel genoeg aanspreekt.

Dat er een grotere stroom nodig is is onzin. 30mA is 30mA. Een leuk weetje is dat bij RCD's in TT stelsels een veilige spanning van 50V wordt aangehouden. Een Ra van 1666 ohm is dan voldoende. NEN 1010 gaat hier nog eens een factor 10 onder zitten door te stellen dat een Ra maximaal 166 ohm mag zijn. Dit is dus berekend met een RCD van 300mA.

Wel een waarschuwing: als je niet weet wat je doet is het inderdaad het beste de RCD in het snoer te laten zitten. Better safe then sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Jazsie schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:58:
[...]

Weet niet hoe @coelho het heeft aangsloten maar ervoor kan gewoon echt niet.
RCD gaat altijd uit wanneer de spanning er af gaat en moet handmatig weer ingeschakeld worden.

En als hij het echt ervoor heeft aangesloten dan heeft hij geen RCD...
Stekker zit in de groene box in mijn verlengkabel en de verlengkabel komt uit bij mijn buitenstopcontact. Net nog getest: Stekker uit het stopcontact laat de pomp stoppen. Stekker er weer terug in en de pomp begint weer uit zichzelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoECdQFFCnC7Qi9mcYdw5qZWSI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t27xjp4e7cBf1BldhebAqSHn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahRtleigga8iZ-21DcuNHc5HG6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCkIfgzQkxdj3DaKlqaB2TxM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:45
Zijn er ook vol-automatische RCD? die weer aan gaan nadat bijvoorbeeld even spanningsloos is geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MarcoKL schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:41:
Begint het afstellen. chloor etc.. Zonder zeil verdampt je chloor als een malle.
Begin met je PH ;) voor de rest .. Zonder zeil verdampt je chloor als een malle. is

h3llrais3rke schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:03:

Wat met de pomp? Laat je die dagelijks draaien (en hoelang)? Ook op niet zwemdagen? Om bijvoorbeeld het chloor beter te verdelen vanuit de chloordrijver?
te kort pompen kan .. te lang nooit,

Chloor is 24x7 op "peil" houden (en dus ook ph) .. let er extra op bij dagen dat er gezwommen word of wanneer het weer omslaat (10 graden verschil)
Suuz2016 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:12:
Overigens heb ik met betrekking tot het kapot gaan meer vertrouwen in mijn meterkast dan dat habbiewabbieding van Intex.

Wel een waarschuwing: als je niet weet wat je doet is het inderdaad het beste de RCD in het snoer te laten zitten. Better safe then sorry.
Zoals @Jazsie zegt aub "kappen" met discussie .. ik heb 3 aardlek schakelingen ertussen .. mijn keuze ..

Of je de kabel kapot knipt, demonteert en zelf andere stekkers ertussen vrot .. beter veilig dan onveilig werken.

"Niet weten wat je doet" is het zelfde als "rund zijn met vuurwerk" .. je kan niet alles voorzien zelfs de experts hebben geleerd van fouten .. alleen vraag jezelf af .. wat is beter .. je kinderen in het zwembad of via een domotica oplossing te werken ? kortom zit er aarde gebruik dat en meet door ..

Bij twijfel kan je hier gewoon vragen of je het goed aangesloten hebt (of EL topic openen)
zodra het stroomloos word dient de aardlek in te schakelen.. en niet meer aan te gaan wanneer je de stekker in plugt Dit zegt mij dat hij defect is.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
vso schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:22:

zodra het stroomloos word dient de aardlek in te schakelen.. en niet meer aan te gaan wanneer je de stekker in plugt Dit zegt mij dat hij defect is.
Wanneer ik op de test knop druk, stopt hij wel. Wanneer ik vervolgens op Reset druk, springt de pomp weer aan. Dat zou toch niet moeten kunnen indien defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
mazzoop80 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:21:
Zijn er ook vol-automatische RCD? die weer aan gaan nadat bijvoorbeeld even spanningsloos is geweest?
Dat zou een klapper (aan/uit/aan/uit/aan/uit/aan/uit/aan/uit situatie creeren) .. lijkt me niet handig voor je hart ..

je wilt juist dat bij een "activactie" van de aardlek functie hij uitblijft ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
coelho schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:25:
[...]

Wanneer ik op de test knop druk, stopt hij wel. Wanneer ik vervolgens op Reset druk, springt de pomp weer aan. Dat zou toch niet moeten kunnen indien defect?
reset = aan
test = uit (activeer trigger)

doe de volgende test -->
1 ) steek de stekker erin .. druk op "reset" pomp = aan,
2 ) trek de stekker eruit (of maak hem via remote kaku/timer ding "spanningsloos")

3 ) als je nu de stekker terug steekt, timer ding "actief" of kaku aan --> en de pomp gaat direct aan

Dan is de schakeling "defect" .. teminste wat is het nu van de test dan ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
coelho schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:21:
[...]

Stekker zit in de groene box in mijn verlengkabel en de verlengkabel komt uit bij mijn buitenstopcontact. Net nog getest: Stekker uit het stopcontact laat de pomp stoppen. Stekker er weer terug in en de pomp begint weer uit zichzelf.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Test knop etc werkt allemaal?

Dit lijkt namelijk op een defecte RCD...
coelho schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:25:
[...]
Oke, Zou zeggen dat RCD wel werkt.

Zelf nog nooit een RCD (en ben al wat tegen gekomen) waarbij deze niet uitschakelt wanneer de spanning eraf is geweest.

Maar kan goed zijn dat deze wel "aan" blijft. Kom je maar op een manier achter, en dat is "lek" test doen... (maar daar heb je wel test apparatuur voor nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Ben geen electriciën, verre van. Maar zo'n ding moet toch het verschil kunnen zien tussen lekstroom en in/uit schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
@coelho:
Door de test knop te gebruiken doe je in feite al een soort van "lek" test. En dat werkt gewoon bij jou...

Het is alleen dat ik nog geen RCD heb gezien die "aan" blijft nadat spanning eraf is geweest.
Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet bestaat maar brengt bij mij wel vraagtekens of RCD nog wel in orde is...

Meten = weten, meer kan ik er ook niet uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
coelho schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:31:
Ben geen electriciën, verre van. Maar zo'n ding moet toch het verschil kunnen zien tussen lekstroom en in/uit schakelen?
hoe ?

Even sarcastisch gezegt .. denk je dat een kabouter erin zit die het verschilt tussen elektra stroom A en B kan zien ? .. Denk dat het erg binair is en dus ja/nee er is geen "misschien" . misschien = stuk en doet het niet meer

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suuz2016
coelho schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:31:
Dat kan hij ook wel. Deze heeft nog een nulspanningsbeveiliging.

"Normale" RCD's blijven wel in na spanningsuitval. Dat is de fundamentele werking van het ding. Als de spanning wegvalt gaat er nog steeds evenveel stroom in als uit. Hij heeft dus geen enkele reden om uit te schakelen.

Denk aan je meterkast. Na een stroomstoring gaat alles gewoon weer aan nadat de spanning terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Suuz2016 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:41:
[...]

"Normale" RCD's blijven wel in na spanningsuitval. Dat is de fundamentele werking van het ding. Als de spanning wegvalt gaat er nog steeds evenveel stroom in als uit. Hij heeft dus geen enkele reden om uit te schakelen.

Denk aan je meterkast. Na een stroomstoring gaat alles gewoon weer aan nadat de spanning terugkomt.
Dan is er iets "mis" met mijn meterkast aangezien hier bij een stroomstoring (of wanneer de hoofschakelaar uit is geweest) ook alle aardlekautomaten eruit liggen...

Maar goed om te weten dat het dus wel mogelijk is :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Aardlek/ground/aarde gebruik je om diverse redenen maar in het kader van het topic .. "Zwembad" kunnen we veilig stellen dat de kans op een "schok" niet onrealistsich is .. alleen bijna gelijktijdig zal de stroom ook uitvallen .. zodat eventuele redders veilig te werk kunnen gaan.

Dus dat ik er 3 tussen heb zitten of 5 of 20 .. ik hoop dat er 1 tript(inschakelt) .. welke zal me werkelijk roesten .. ik heb liever dat er iets permanent defect raakt dan dat iemand van het gezin het leven laat.
Jazsie schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:45:
Dan is er iets "mis" met mijn meterkast aangezien hier bij een stroomstoring (of wanneer de hoofschakelaar uit is geweest) ook alle aardlekautomaten eruit liggen...

Maar goed om te weten dat het dus wel mogelijk is :).
ligt eraan waarvandaan de storing komt .. en wellicht is het een "duurdere" variant oid ..
offtopic:
Maar je wilt niet als je op vakantie bent .. en er is een korte stroomstoring dat je vriezer permanent uit blijft
en alles bederft ..

[ Voor 36% gewijzigd door vso op 18-06-2020 13:51 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suuz2016
Je hebt daar absoluut gelijk in.

Ik probeerde alleen te achterhalen waarom bepaalde uitspraken worden gedaan. En als er dan onjuistheden worden verkondigd dan ga ik daarop in. Verder leuk draadje dit hoor. Lees al enkele weken mee en heb er een hoop van opgestoken. Heb in ieder geval kristalhelder water ;-)

In dat licht probeerde ik op het gebied van installatietechniek mensen ook wat te laten opsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Suuz2016 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:51:
Je hebt daar absoluut gelijk in.

Ik probeerde alleen te achterhalen waarom bepaalde uitspraken worden gedaan. En als er dan onjuistheden worden verkondigd dan ga ik daarop in. Verder leuk draadje dit hoor. Lees al enkele weken mee en heb er een hoop van opgestoken. Heb in ieder geval kristalhelder water ;-)

In dat licht probeerde ik op het gebied van installatietechniek mensen ook wat te laten opsteken.
De wijze waarop mag wellicht anders :+ (zeg ik als persoon die zelf last heeft felle insteek)

We zijn allemaal hobbyisten met de kennis die we opgedaan hebben door ons leven heen.. tenzij iemand ons verbetert met een duidelijk begrijpbaar verhaal en goeie onderbouwing ..

@Jazsie(en ondergetekende) verkondigt niet het "te weten" .. maar wijst eerder op onhandig/onveilige insteek of dingen die uit ervaring niet praktisch zijn ..

Kan jij ons daarmee helpen /verbeteren.. voel je vooral vrij om daar actief mee te bemoeien ..

net zoals de acrobaat zegt YouTube: Wat Er Ook Gebeurt
Afbeeldingslocatie: https://media.dumpert.nl/foto/ead96293_blijf_lachen.jpg

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Suuz2016 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:41:
[...]

Nogmaals, gebrek aan relevante kennis aan mijn kant. Zou het kunnen dat mijn schakelaar een 'normale' RCD is zonder nulspanningsbeveiliging?

Ik bedacht me namelijk dat mijn buren exact dezelfde pomp hebben gekocht en ben zojuist bij hen wezen kijken. Exact hetzelfde resultaat: De pomp is uit te schakelen met de T-knop en weer in te schakelen met de Resetknop. Wanneer de pomp draait en ze binnen hun schakelaar omzetten om het buitenstopcontact uit te schakelen, stopt de pomp. Schakelaar weer aan en de pomp begint weer te zoemen.

Of ze hebben allebei dezelfde fout, of het is een feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
coelho schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:04:
[...]

Nogmaals, gebrek aan relevante kennis aan mijn kant. Zou het kunnen dat mijn schakelaar een 'normale' RCD is zonder nulspanningsbeveiliging?

Ik bedacht me namelijk dat mijn buren exact dezelfde pomp hebben gekocht en ben zojuist bij hen wezen kijken. Exact hetzelfde resultaat: De pomp is uit te schakelen met de T-knop en weer in te schakelen met de Resetknop. Wanneer de pomp draait en ze binnen hun schakelaar omzetten om het buitenstopcontact uit te schakelen, stopt de pomp. Schakelaar weer aan en de pomp begint weer te zoemen.

In dit geval denk ik eerder dat je een RCD hebt met nulspanningsbeveiliging waardoor het dus "aan" blijft na uitval van spanning.

Test knopt werkt, en gezien je bevindingen met je buren denk ik niet dat ie defect is.

Maar wederom, meten = weten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:46
[...]

Dan heb ik die feature ook. :) Werkt prima op stopcontact met timer.
Niets handmatig te herstellen op RCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:46
Perconte schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:58:
[...]

Beter teveel en wat moeten knijpen mbv de bypass.
Extra opschroeven met een andere nieuwe pomp gaat dan in elk geval niet meer. :) Ik zou het altijd proberen. Weg doen kan altijd nog. Bij epdm matten kun je best wat water doorheen jagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suuz2016
[...]

Of er wel of niet een nulspanningsbeveiliging inzit is van afstand uiteraard niet te beoordelen. Zoals hierboven ook al opgemerkt; de testknop werkt dus je zou mogen verwachten dat hij goed is. Daar kom je alleen maar achter door te meten.

Ik dacht zelf dat het standaard was dat de pomp niet meer inkomt, dat blijkt dus niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-10 15:34
Heeft iemand ervaring met filterballen in een cartridgefilter?
https://www.top-zwembadsh...rcartrigde-aqualoon-70-gr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mX-OVUqs0UdgmdKbF9Je0oz-OY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VSxBTeZbixiUVopXX7RRPajN.jpg?f=user_large

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
Ja werkt prima! Heb een weekje ongeveer zo gedraaid toen overgestapt op zo een uitwasbaar ding van Aliexpress. Werkt ook prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-10 15:34
Perconte schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:02:
Ja werkt prima! Heb een weekje ongeveer zo gedraaid toen overgestapt op zo een uitwasbaar ding van Aliexpress. Werkt ook prima!
Waarom (zo snel) overgestapt?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
Had beide besteld en wou beide testen. Nu even die uitwasbare laten zitten tot die weer gewisseld moet worden en die bollen er weer in. Als ik dan nog niet overgestapt ben op zandfilter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

Dat spul van intex is slecht leverbaar.... had de 6m3u besteld; maar desbetreffende shop reageerde en leverde niet en cancelde vandaag de order uit het niets “geen voorraad”

Vandaag maar via Amazon besteld .... voorraad. Ben benieuwd 😑

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Perconte schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:39:
Had beide besteld en wou beide testen. Nu even die uitwasbare laten zitten tot die weer gewisseld moet worden en die bollen er weer in. Als ik dan nog niet overgestapt ben op zandfilter
je hebt wellicht geen foto's van voor/na en tijdens gebruik oid ?

Kreeg je 1 filter .. meerdere en wat is je ervaring tot nu toe ? ben wel benieuwt ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWBRLzeRp4Rb_dLTRU6caQNPq24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ctxm7xhREytwvsZad5e5mZww.jpg?f=fotoalbum_large

Heb alleen deze.
Na een week waren alleen de onderste paar balletjes een beetje vies en het zwarte filter dat onderop zit. Even afspoelen uitspoelen en weer klaar voor een volgende ronde.
De blauwe moet ik nog vervangen dus weet niet hoe die eruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Perconte schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:52:
[Afbeelding]

Heb alleen deze.
Na een week waren alleen de onderste paar balletjes een beetje vies en het zwarte filter dat onderop zit. Even afspoelen uitspoelen en weer klaar voor een volgende ronde.
De blauwe moet ik nog vervangen dus weet niet hoe die eruit komt.
is dat deze
Afbeeldingslocatie: https://www.rhodos-shop.nl/media/catalog/product/cache/4/image/650x650/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/5/7/57120001.jpg

:? of zijn het losse bollen ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
Het is inderdaad dat setje en ja het zijn losse bollen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Perconte schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:23:
Het is inderdaad dat setje en ja het zijn losse bollen!
staat er nog wat bij de handleiding van vervangings termijn oid ? elke week/maand of andere meuk ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
Hahaha handleiding? Er stond wat reclame op de doos meer niet. Maar na ongeveer een week was hij niet heel vies en had niet echt verlies van kracht of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-10 19:49
Perconte schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:29:
Hahaha handleiding? Er stond wat reclame op de doos meer niet. Maar na ongeveer een week was hij niet heel vies en had niet echt verlies van kracht of wat dan ook.
Op de doos staat inderdaad heel weinig info.
De enige info die je nog kunt vinden is bij rhodos (daar had ik ze besteld)
Maar ik wissel zelf elke week en gooi de bollen dan in de was.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MdO82 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:51:
[...]

Op de doos staat inderdaad heel weinig info.
De enige info die je nog kunt vinden is bij rhodos (daar had ik ze besteld)
Maar ik wissel zelf elke week en gooi de bollen dan in de was.
& @Perconte dit is na een "zwemseizoen" (~4 maanden aan 1stuk in de ZFP)

https://imgur.com/gallery/oTg1s21

ps dit was 2de jaar (eind v.h seizoen verdwijnt het de wasmachine + droger in)

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 18-06-2020 18:59 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perconte
En doe je dan af en toe een backwash?
P.S. nice die sandalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Perconte schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:02:
En doe je dan af en toe een backwash?
P.S. nice die sandalen!
backwash ??? tja eigenlijk zou ik dat moeten doen .. voordat ik ze uit de ton haal .. minder vuil hopenlijk in de wasmachine :)

dus dit jaar heb ik me voorgenomen bij het opruimen v.h zwembad meuk dat ik het eerste gedeelte water over de pomp in backwash stand het riool in ga spoelen .. voordat ik het zwembad verder leeg trek met de dompelpomp

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:45
met backwash krijg je die bollen niet heel schoon ofzo, er komt vast iets los van de rommel maar de bollen houden de viezigheid erg goed vast.

mij werd geadviseerd schoon te maken als een spons. veel water erop spuiten met tuinslang, dan worden ze redelijk schoon en uitknijpen en/of in wasmachine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
mazzoop80 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:42:
Mij werd geadviseerd schoon te maken als een spons. veel water erop spuiten met tuinslang, dan worden ze redelijk schoon en uitknijpen en/of in wasmachine.
Even je post "omgedraait" ..

jaar 1
- ik heb ze in chloor/bleek gezet
- 2 x uitgespoeld in de tuin
- in bad water ze uitgeknepen / gereinigd .. (water was nog zwart)

Totdat vrouwlief ze afpakte en in de wasmachine flikkerde, jaar 2 gelijk geskipt naar wasmachine stap ..

Beide keren waren ze na de droger net zo schoon .. :) ik weet niet of de wasmachine het waardeerde maar had dat ding maar geen wasmachine moeten worden :)
met backwash krijg je die bollen niet heel schoon ofzo, er komt vast iets los van de rommel maar de bollen
houden de viezigheid erg goed vast.
in dit geval zal wat niet baat ook niet schaden .. :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-10 18:13

MieJuul

3970Wp

Voor de derde dag op rij een gigantische plensbui gekregen, bad zit tsjokvol nu.
Zodra er iemand in stapt stroomt hij over, haha.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Zeg dat @MieJuul!

Mijn bad was compleet leeg (ivm her-inrichten tuin) maar er hoef nu niet meer veel water in hehehe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
De opblaasband van mijn Intex bad was lek. De kat was aan de lijn buiten en is uit nieuwsgierigheid op de band gesprongen. Waarschijnlijk is ze geschrokken toen ze het water zag en haar nagels uitgezet in de band. De opblaasbare band was lek met 5 gaatjes. (De kat is er waarschijnlijk niet ingevallen omdat er nog solar noppenfolie op het water lag.
Later daarna is met het vele regenen een laag water uit het bad gelopen.

Inmiddels de band gefixt met de Intex reparatie kit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verhto
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-10 14:43
mijn band lost lucht maar wordt nooit volledig plat...
Dus begrijp het niet goed, moet ik zoeken naar een gat (je zou dan denken dat die band helemaal plat is) of is het probleem ergens anders of is het normaal dat de band lucht lost en wat slapper wordt maar niet helemaal plat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
De rand van de Intex Easy Set hoort niet leeg te lopen. Waarschijnlijk is het maar een heel klein gaatje waardoor er niet genoeg druk is om hem helemaal leeg te laten lopen.
Een beetje sop erop om het lek te zoeken is bij een zwembad misschien niet zo handig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verhto
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-10 14:43
nee idd, dreft niet ideaal...

maar kan geen gaatje vinden, moet dan wel super klein zijn ... Tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
nieuwe opslag zwembad meuk (deel)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n9y1Wy9.jpg
verhto schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:15:
nee idd, dreft niet ideaal...

maar kan geen gaatje vinden, moet dan wel super klein zijn ... Tips?
op 1000 liter per kuub :) is een beetje dreft niet het probleem .. en een lek zwembad is vervelender dan dreft in het water :)

Gewoon spuitbus met water en paar druppels dreft en eroverheen misten ..

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 19-06-2020 11:17 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-10 15:24
Ik heb een oude Intex zoutwater systeem vorig jaar op MP gescoord. Ik kreeg het niet echt weken dus weg gehaald. Wou het dit jaar nog een keer proberen.
De foutmelding die ik steeds had vorig jaar was dat er geen stroming was ondanks dat de pomp wel aanstond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFLQ-2J7G6TfjsGe-kDGTK930zM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUizXHFMydNLz2XOvtnQMa7O.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals op de foto te zien zijn beide contacten compleet weg.

Kan ik de kabel niet simpel kortsluiten zodat het systeem altijd stroming detecteert? Ik snap wel het risico, maar de pomp draait toch bijna altijd. Dus het zou geen probleem moeten opleveren.

Of kan dit netter nog opgelost worden? Is echt een erg oud systeem. Werkte nog wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@Perconte:
Kan maar je zoutwatersysteem heeft water nodig... en gaat stuk als er dus geen water "flow" is.
En gaat daarom ook uit als er geen flow is...

Heb je iets meer foto van het onderdeel? Neem aan dat dit van de flow switch is maar kan het niet zo 1 2 3 zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
De flow switch er bij. Dit ding waar ik de foto van gemaakt heb draai je daar weer boven op.Ik denk dat er oorspronkelijk 2 metalen pinnetjes uitstaken die contact met de flow switch. Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhQE4d7FRRoAIaUNAUM_KJ6Xgcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UF0Ktc5RuAtOm3G6oJr8Ociz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Ik heb er voor nog een keer een stukje koper in gestopt om verbinding te maken. Hopelijk helpt dat. We gaan het testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Zijn er nog losse onderdelen voor dat systeem te krijgen? Dan kan je zien hoe het eruit moest zien.
Ik meen ergens gelezen de hebben dat de elektroden van zo'n zoutwatersysteem een beperkte levensduur hebben. Kan het zijn dat ze versleten of aangetast zijn waardoor het niet meer werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Het systeem geeft een foutmelding 90. Wat betekend geen water-flow. Dus bijna zeker dat dit wel het probleem is.

Net geprobeerd om stukjes kaal-koperdraad er tussen te doen en op die manier weer werkend te krijgen. Helaas mislukt.
Dan toch maar eens goed kijken/meten, wie weet kan ik iets vinden nog.

Had al eens gezocht, was al lang blij dat ik ooit de handleiding kon vinden voor dit systeem. Intex heeft helaas een nare eigenschap om producten steeds te vernieuwen, maar geen nieuwe naam/type te geven |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-10 13:34
Hoe zorgen jullie dat de o-ring in de zandfilter mooi blijft zitten?

Hier kroop die telkens weg, met als gevolg lekkage via kunststof schroefdraad.

Nu vaseline aan schroefdraad gedaan en o-ring van andere kant vastgehouden tijdens aandraaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Mijn zoutcel zit op zijn kop gemonteeerd (don't ask :P ) waardoor deze juist altijd vol water staat ipv leegloopt als de pomp uit is.
Mijn zoutelektrolysche zal dus altijd flow zien, omdat er altijd water in de cel staat.

Ik heb het opgelost door extra rules aan te maken dat zoutelektrolyse nooit aan mag staan als de pomp uit staat.
Zodra de pomp niet aan staat, word automatisch ook de stroom naar zoutelektrolysche afgekapt.

Als je dus een beetje weet wat je aan het doen bent, kun je zo'n flow sensor prima tricken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
uhm ja. Zou kunnen inderdaad. De pomp staat nu nog op een timer. Via een IKEA aan/uit schakelaar. Idee was uiteindelijk deze aan te sturen vanuit HA. Dus bij mooi weer langer pompen en bij kouder/slechter weer minder lang.
Alleen moet het zoutsysteem altijd aan staan, anders loopt die niet in het programma. Simpel systeem.
Hoewel met een slimme schakelaar je altijd nog wel als 'nood' het systeem uit kan zetten mocht de pomp toch niet aanstaan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
ProudElm schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:46:
De flow switch er bij. Dit ding waar ik de foto van gemaakt heb draai je daar weer boven op.Ik denk dat er oorspronkelijk 2 metalen pinnetjes uitstaken die contact met de flow switch. Zie:
[Afbeelding]
Ahh oke, ik had een ander flow switch in gedachten :).

Makkelijkst is indien mogelijk de kabels loshalen en die door verbinden vanuit gaande dat het een 2 draads NC/NO contact is.

Heb je de mogelijk om ze los te halen zonder het geheel te slopen? Hetzij vanuit de flow switch kant hetzij vanaf het apparaat zelf.
ProudElm schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:03:
uhm ja. Zou kunnen inderdaad. De pomp staat nu nog op een timer. Via een IKEA aan/uit schakelaar. Idee was uiteindelijk deze aan te sturen vanuit HA. Dus bij mooi weer langer pompen en bij kouder/slechter weer minder lang.
Alleen moet het zoutsysteem altijd aan staan, anders loopt die niet in het programma. Simpel systeem.
Hoewel met een slimme schakelaar je altijd nog wel als 'nood' het systeem uit kan zetten mocht de pomp toch niet aanstaan natuurlijk.
Indien de flow switch een gewone NC/NO contact is kan je deze mee "in"/"uit" schakelen zodat je zoutwater systeem toch aan blijft voor het programma...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@ProudElm
Deze gaat over een e90 melding van een intex jacuzzi, misschien herkenbaar:

Het E90 probleem van intex.
Inmiddels al 4 jaar geleden een intex spa de lux octagon voor 6 personen aangeschaft.
Eerste jaar probleem loos gewerkt. 2e jaar ook wel op een enkele keer een E90 melding na
in het begin van het 3e jaar net na de garantie de kuip lek op een naad boven aan de rand.
Met wat kunst en vliegwerk (plak werk) redelijk kunnen repareren, mooi is anders maar redelijk dicht :)
Verder heel regelmatig E90, meestal op te lossen door een nieuw filter er in te doen. Valt mij wel op dat ik steeds minder lang met een filter doe.
Alle andere filter opties gekocht en geprobeerd, geen oplossing.

Eind April weer neergezet voor het 4e jaar. Niets anders dan drama.....
E90 komt nu zelfs zonder filter er op! en de pomp gaat steeds harder ratelen en kraken.

De pomp er uit gehaald en open gemaakt. Op de impeller zijn duidelijk schuurtjes te zien en roest.
Helaas is dit spot goedkope onderdeeltje niet los te krijgen! Foei Intex.
provisorisch gerepareerd door er een krimpkous om heen te krimpen en de gesleten as te vervangen voor een asje van messing. Pomp ingebouwd en het kraken/ratelen is weg!
Het E90 lijkt even weg maar komt binnen 2 weken weer terug zelfs weer zonder filter er op.

Pomp vervangen? Helaas geen pomp te krijgen, nergens op voorraad of leverbaar.

Wat nu.....
Pomp weer uitgebouwd en geprobeerd andere impeller van een vijverpomp er in, helaas net 2mm lang waar door deze klemt en niet wil draaien.
Oude impeller er weer in en voor de zekerheid de pomp in een emmer met water om te testen.
Krijg nu wat, lijkt er op dat de pomp toch goed draaide en genoeg debiet geeft!

Volgende stap die ik wil proberen is om te kijken of de debiet sensor wel werkt. Dit is een klein kunststof klepje wat net na de de pomp zit in de witte leiding.
Deze gaat door de stroming om laag. Is er te weinig stroming dan klapt het klepje terug om hoog en slaat de pomp af, DE E90 MELDING!
OM te testen zet ik op de uitgang een tuinslang met een krachtige straal.
Ja het klepje werkt ik voel met mijn vinger duidelijk dat deze netjes omlaag komt en omhoog gaat als de druk er afgaat.

Tijdens het testen met de slang zie ik wat stukjes grind!! uit de leiding komen. Nader onderzoek levert op dat dit kalk is!
Het zal toch niet......of wel?
Bijna een uur de slang op de ingang gehad en telkens de druk opgevoerd door de andere kant dicht te houden en weer los te laten.
Er kom steeds meer kalk uit! Na een uurtje zie ik er geen kalk meer uitkomen.
Alles weer ingebouwd en aangesloten, u raad het al E90 probleem WEG!
Kan ook constantere dat de druk die nu uit de uitgang komt van het filter ook voelbaar veel hoger is en de spa velen malen sneller ook op temperatuur is.

Conclusie,
E90 is de melding voor een vermindert water debiet van de pomp gemonitord door een interne sensor.
Als een filter vervangen voor een origineel van intex geen uitkomst meer geeft dan heeft u unit waarschijnlijk een infarct.
Natuurlijk Kan je deze gaan vervangen door filters die minder dicht van martiaal zijn maar uiteindelijk is dit uitstel van het probleem.

Opmerking,
FOEI INTEX, waarom? De impeller van een pomp is altijd een zwak punt die onderhevig is aan slijtage. Voor BV vijverpompen en aquarium pompen zijn deze los te verkrijgen als vervanging, waarom die van u niet?
Omdat ik dan verplicht ben om een nieuwe pomp te kopen wat meer winst oplever?

Waarom zijn er nergens manuals of hints/tips te vinden hoe de unit in elkaar steekt. Iemand die een beetje handig is kan deze demonteren en ontkalken.
Of is het de bedoeling dat deze voor een dure reparatie naar Intex gaat of er een nieuwe wordt aangeschaft?

18/6,
via via een link gekregen, impeller is wel lost te krijgen, staat niet in de onderdelen lijst maar wel in de catalogus

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@klump4u:

Mooi verhaal maar het gaat teniet aangezien @ProudElm een zoutwater systeem heeft voor een zwembad en geen compleet "motor" unit van een Spa...

Verder heb je inderdaad gelijk dat E90 een vaak voorkomende probleem is bij Intex Spa units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sithlord76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:59
Vorig jaar een Intex zwembad gekocht (3x2x0,7) met standaard intex pomp. Ik was zo handig om dit op het laaste moment te doen, er was bijna niks meer te krijgen 8)7 . En nu is de pomp ermee getopt :( Hij draaid een soort van net niet en maakt een hoop herrie. Maar pompt geen druppel water er uit...
Nu zat ik al te kijken en te bedenken om eventueel over tegaan naar een zandfilterpomp.Zo dat deSolar mat die er tussen zitten dan op het dak van de schuur kan. Nu is het natuurlijk weer een rot timing want zowat alles is uitverkocht.
Nu vond ik wel deze pomp is en iemand mee bekend en is dit niet overkill voor mijn +/- 4,5m3 zwembad? https://www.poolplaza.nl/zandfilter-systeem-300a

Wat zijn jullie ervaringen betreft filterzand of filterglas in het filter te stoppen? ik zie grof en fijn glas/zand, welke is beter?
Pagina: 1 ... 37 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.