Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 52 Laatste
Acties:
  • 455.580 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Meneer aard schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:07:
[...]

[...]

Na een brainstorm sessie, denk ik dat het voor mij het meest praktische is, om het filter element van de intex pomp tussen de externe zwembad pomp te zetten. Zo kan ik nog steeds op een kleine schaal filteren, zonder dat de intex pomp mee loopt. Immers heeft die zwembad pomp met 6000 ltr/p uur meer dan voldoende capaciteit.
Heb jij zo'n Inetex cartridgepomp waar het filter naast de pomp staat? Ik heb de Intex 3407 en daar maakt de pomp deel uit van het circuit. Dus wanneer je de pomp weg zou halen, stroomt het water niet meer op de juiste manier door het filter. Eventueel zou de rotor van de pomp eruit kunnen, dan stroomt het al wat beter door.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/souHuFFObKmAg5ZV_QICoSTMNwQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDayjcuyIGeOuUA104xMQDUV.jpg?f=fotoalbum_medium

Edit,
Ik vond net de pomp-curve van die Leo pomp:
Afbeeldingslocatie: http://leo-pumps.com/upload/3557/o/1-6-1-swimming-pool-pump_02.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door BounceMeister op 16-06-2020 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:53

Meneer aard

Porsche rulez!

BounceMeister schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:39:
[...]

Heb jij zo'n Inetex cartridgepomp waar het filter naast de pomp staat? Ik heb de Intex 3407 en daar maakt de pomp deel uit van het circuit. Dus wanneer je de pomp weg zou halen, stroomt het water niet meer op de juiste manier door het filter. Eventueel zou de rotor van de pomp eruit kunnen, dan stroomt het al wat beter door.
[Afbeelding]

Edit,
Ik vond net de pomp-curve van die Leo pomp:
[Afbeelding]
Nee, dezelfde constructie als jouw pomp. Ik vermoed dat de externe pomp sterk genoeg is (3,5m3 op 3 mtr) om daar doorheen te drukken. Anders zou je die pomp ook nog aan kunnen zetten ter ondersteuning.
vso schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:35:
[...]

te snel voor de BBQ :? je delta T tussen in/uit hoeft niet hoog te zijn .. als er maar verschil in zit ..

Je kan de motor uitzetten/lostrekken en bv watten in de intex CRP behuizing doen en het erdoorheen zuigen met een losse pomp maar dat is niet "aan te raden" .. omdat je filter oppervlakte te klein is. en dus erg snel verstopt kan raken ... maar het is wel beter dan niks hebben.

overgens zou je ook een trip naar cranenbroek kunnen overwegen die hebben geen webshop maar wellicht genoeg pompen op voorraad.
Sorry, doelde op de koperen spiralen op de BBQ. Had opgeven moment de leiding geknepen om zo minder flow te hebben zodat het water sneller opwarmde.

Ik ga dit jaar niet in allerlei bochten wringen om langs van cranenbroek te gaan. Wellicht volgend jaar aan de orde. Denk dat zo`n externe pomp ook prima zal functioneren en later met een extra zandfilter.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10 20:46

Dennahz

Life feels like hell should.

Heb het idee dat m'n Intex ZF-pomp de laatste tijd wat meer lawaai begint te maken. Kan ook m'n verbeelding zijn. Uiteraard the usual al gedaan zoals ontluchten, backwash, ... enz.

Moet nog steeds een bak maken voor eromheen, maar heb 2 linkerhanden dus ben het flink aan het uitstellen (zucht) :p Wat stilte in de tuin (zeker als het windstil is) zou wel aangenaam zijn overigens. M'n warmtepomp hoor je amper en die zandfilterpomp is toch wel aanwezig.

Vanmiddag mezelf maar even dwingen om naar de Gamma te gaan voor wat planken en schroeven.

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:28

The Executer

Lekker belangrijk!

Dennahz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:59:
Heb het idee dat m'n Intex ZF-pomp de laatste tijd wat meer lawaai begint te maken. Kan ook m'n verbeelding zijn. Uiteraard the usual al gedaan zoals ontluchten, backwash, ... enz.

Moet nog steeds een bak maken voor eromheen, maar heb 2 linkerhanden dus ben het flink aan het uitstellen (zucht) :p Wat stilte in de tuin (zeker als het windstil is) zou wel aangenaam zijn overigens. M'n warmtepomp hoor je amper en die zandfilterpomp is toch wel aanwezig.

Vanmiddag mezelf maar even dwingen om naar de Gamma te gaan voor wat planken en schroeven.
Anders pak je een tuinkist, heb je gelijk plek voor ander spul:

Afbeeldingslocatie: https://www.blokhut.com/wp-content/uploads/2019/08/tuinkist-pandora-120_1-356x356.jpg

Volproppen met isolatie en klaar. Eventueel ook nog makkelijk in te korten mocht je hem wat smaller willen.

[ Voor 6% gewijzigd door The Executer op 16-06-2020 12:08 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Meneer aard schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:47:
[...]

Nee, dezelfde constructie als jouw pomp. Ik vermoed dat de externe pomp sterk genoeg is (3,5m3 op 3 mtr) om daar doorheen te drukken. Anders zou je die pomp ook nog aan kunnen zetten ter ondersteuning.

[...]

Sorry, doelde op de koperen spiralen op de BBQ. Had opgeven moment de leiding geknepen om zo minder flow te hebben zodat het water sneller opwarmde.

Ik ga dit jaar niet in allerlei bochten wringen om langs van cranenbroek te gaan. Wellicht volgend jaar aan de orde. Denk dat zo`n externe pomp ook prima zal functioneren en later met een extra zandfilter.
ik zou het erdoorheen trekken ipv drukken .. (voorfilter) .. een aquarium filter matje oid .. aan de onderkant en neem watten (van een oud kussen) als filter medium .. boven in onder uit ..

En je zou ook nog afzuigkap filter spul in kunnen leggen ??? je weet wel dat spul wat je op maat knipt ..

Het voordeel is dat als je het erdoor heen trekt je ook voorkomt dat je vuil in de motor komt ..

ps leg er alleen geen chloor in (verleidelijk) maar je chloor zal alles aantasten, regelmatig je watten vervangen .. het hele kussen hoeft er niet in 1 keer in ..

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:43
Vandaag weer een stapje gemaakt in het automatiseren van de solarverwarming.

Hier in het topic kwam ik op het idee om de pomp te laten starten op het moment dat er voldoende zon is.
Maar ja hoe moet dat nu als je geen zonnepanelen hebt?

Men neme een Action Solar lamp, sloopt daar de batterij en laad circuit uit en zet er een draad aan met een RJ11 plug die vervolgens naar de analoge 0-10V ingang van mijn Fibaro Smart Implant gaat.
Nu kan ik mooi kijken wat een bruikbare output spanning is vanaf dit mini paneeltje voor mijn Solar mat. In mijn geval is schaduw en bruikbare zon zeer goed te monitoren.
Hup wat flows in Homey ertegenaan zoals voorwaarde zon is opgegaan (geen false positive met bijv onweer of reflectie) en een timer die checkt of deze gemeten spanning niet maar een paar seconde was. En nu in en uitschakelen van die pomp maar....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nViJsSw7kDHLa9OY1Gr2GuG_Q-E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whzqQxhY0cLIYVQmPybCfmE1.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_c3iVD-itZPZ6JGE08kCbnXXl8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGldETY0yMjSZiddDvDgGaJd.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nj45cL0jYSc6egDqseWvxpszXQg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0v0qODnI5O5Im38Tb9v1s5M3.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oyn5_mTPmBiBrj2cEaekl42pVkk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eetAbvSga196m1esbgHfUxV1.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ljsvv schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:12:

Hier in het topic kwam ik op het idee om de pomp te laten starten op het moment dat er voldoende zon is.

Men neme een Action Solar lamp, sloopt daar de batterij en laad circuit uit en zet er een draad aan met een RJ11 plug die vervolgens naar de analoge 0-10V ingang van mijn Fibaro Smart Implant gaat.
Nu kan ik mooi kijken wat een bruikbare output spanning is vanaf dit mini paneeltje voor mijn Solar mat. In mijn geval is schaduw en bruikbare zon zeer goed te monitoren.
Hup wat flows in Homey ertegenaan zoals voorwaarde zon is opgegaan (geen false positive met bijv onweer of reflectie) en een timer die checkt of deze gemeten spanning niet maar een paar seconde was. En nu in en uitschakelen van die pomp maar....
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom zo moeilijk doen ... :) :+ (thumbs up hoor)

neem gewoon je pv panelen of de buienradar solar "radiation" waardes .

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
vso schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:35:
[...]

Waarom zo moeilijk doen ... :) :+ (thumbs up hoor)

neem gewoon je pv panelen of de buienradar solar "radiation" waardes .
Zoals ik schrijf, dan moet je wel PV panelen hebben.
Helaas komt ook die buienradar data niet binnen op Homey, en ben ik verder ook weer te grote n00b om er zelf iets voor te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:49
@Koffie @vso ik hou ruzie met mijn zwembad :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GtCYpo7Fx74nVOawHqDtVxSr04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QcfUtJgZ1lUtAmpTLqRT2eJe.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren was het groen er stond veel zon op het bad dus had een shock toegepast.

Ph waarde was nog goed.

Is dit dweilen met de kraan open ?
Kan ik hem beter niet een deel leeggooien en opnieuw vullen.
Ik blijf bezig zo -O-

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:49
Ljsvv schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:12:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk gedaan en noem dit zeker niet "moeilijk doen". Bedankt voor het delen.
MdO82 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:00:

[Afbeelding]

Gisteren was het groen er stond veel zon op het bad dus had een shock toegepast.

Ph waarde was nog goed.

Ik blijf bezig zo -O-
Opzuigen :).

Ja het is dweilen met de kraan open omdat je het chloor gehalte niet goed op peil houd.
Immers anders was je bad niet groen geworden...

Ofwel zorg dat je pH en chloor goed op peil blijft en je hoef niet bezig te blijven ;).

Je kan wel water gaan veversen maar zolang je niet zorgt dat pH/chloor op peil blijft, blijf het zelfde probleem komen.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-10 15:54
Wat is jullie ervaring met teststrips om de pH/chloor mee te meten. Ik heb nu 3 verschillende setjes (Interline/Comfortpool/Pool improve) en 2 van de 3 sets (ComfortPool/Pool improve) geven aan dat het vrije chloor gehalte 2-3ppm en de andere set (Interline) geeft 10ppm aan 8)7

Verschil is wel dat de Comfortpool/Pool improve sets van vorig jaar zijn, maar nog niet over de expiration date zijn. De Interline set heb ik vorige week net gekocht, dus ik ben geneigd om die te volgen.

Als die Interline test toch goed blijkt te zijn, hoe krijg ik dat teveel aan chloor weg. Lost dat vanzelf op of moet ik wat water weg laten lopen en bijvullen met schoon water?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBXvsue907KmKOmsyL2eKUFLVvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JymxLi8tQnRTJBfDSyIwDo3K.jpg?f=fotoalbum_large

Ik werk nu met vloeistof van bsi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPWKbNTz19n3wG5dtIuNeAhsl2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bI7KmEp8NIzhD6nYP9C0JrHm.jpg?f=fotoalbum_large

Op zich wel handig deze vloeistof, maar het is naar mijn idee lastig aflezen.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ljsvv schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:47:
[...]

Zoals ik schrijf, dan moet je wel PV panelen hebben.
Helaas komt ook die buienradar data niet binnen op Homey, en ben ik verder ook weer te grote n00b om er zelf iets voor te schrijven.
had je de "thumbs up" gemist ?
MdO82 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:00:

[Afbeelding]

Ph waarde was nog goed.

Ik blijf bezig zo -O-
oke begin met de volgende zaken.

- overzicht(s) (foto is handig) .. staan er bomen bij die bladeren oid laten valen ..
- type pomp en hoe lang staat deze aan .. bij CRP staat deze in de schaduw en wanneer filter medium vervangen ?
- afdekzeil / noppen folie ?
- huidige chloor/ph waarde(s) deze zijn goed / te hoog

zuig het vuil weg zoals @Jazsie zegty en laat je pomp aanstaan.

Edit:
Dit lijkt meer op vuil op de bodem dan groen water .. heb je de randen geborsteld /gebezemd voelen deze glad aan ?

het lijkt mij helderder dan dit
Afbeeldingslocatie: https://zwembadenwebshop.ccvshop.nl/Files/10/229000/229484/FileBrowser/blog-afbeeldingen/ranzig-zwembad.jpg

PH is wel te hoog/beetje ph - erbij ... chloor verdampt vanzelf ..

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 16-06-2020 14:44 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-10 15:54
MdO82 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:26:
[Afbeelding]

Ik werk nu met vloeistof van bsi
[Afbeelding]

Op zich wel handig deze vloeistof, maar het is naar mijn idee lastig aflezen.
Inderdaad, al die geel variaties lijken op elkaar. Ik zou het verschil tussen 1/1,5/3 niet kunnen zien :?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
urk_forever schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:46:
[...]

Inderdaad, al die geel variaties lijken op elkaar. Ik zou het verschil tussen 1/1,5/3 niet kunnen zien :?
Dat had ik dus ook, maar ja er is nu een run op dat spul dus kon niks anders op het moment krijgen.
Wellicht dat het vandaag weer anders is
vso schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:37:
[...]

had je de "thumbs up" gemist ?

[...]

oke begin met de volgende zaken.

- overzicht(s) (foto is handig) .. staan er bomen bij die bladeren oid laten valen ..
- type pomp en hoe lang staat deze aan .. bij CRP staat deze in de schaduw en wanneer filter medium vervangen ?
- afdekzeil / noppen folie ?
- huidige chloor/ph waarde(s) deze zijn goed / te hoog

zuig het vuil weg zoals @Jazsie zegty en laat je pomp aanstaan.

Edit:
Dit lijkt meer op vuil op de bodem dan groen water .. heb je de randen geborsteld /gebezemd voelen deze glad aan ?

het lijkt mij helderder dan dit
[Afbeelding]

PH is wel te hoog/beetje ph - erbij ... chloor verdampt vanzelf ..
Ph is erin gegooid en de pomp gooit dit lekker rond.
Ik heb een bestway 2.0
Hier heb ik filterbollen inzitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zINE5M0Gux9LGwrU5alP52Hf88U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wurR0qxTmpdlsVNAkPuPmo37.jpg?f=fotoalbum_large filterbollen heb ik net vervangen deze waren niet heel vies, maar ik wissel ze elke week.

Pomp draait ongeveer 8 uur per dag.

Heb net het vuil van de bodem gehaald en geborsteld.

De randen voelen goed en niet glad.

[ Voor 70% gewijzigd door MdO82 op 16-06-2020 15:03 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MdO82 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:54:
De randen voelen goed en niet glad.
Denk dat je meer van het bad moet genieten :) .. en minder zorgen maken.. .. meet over donderdag/vrijdag op zijn vroegst eens ..
Ph is erin gegooid en de pomp gooit dit lekker rond.
Ik heb een bestway 2.0
Hier heb ik filterbollen inzitten.

[Afbeelding] filterbollen heb ik net vervangen deze waren niet heel vies, maar ik wissel ze elke week.

Pomp draait ongeveer 8 uur per dag.

Heb net het vuil van de bodem gehaald en geborsteld.
Je water is denk ik "troebel" en wellicht een teiltje/voetenbad introduceren scheelt veel vuil op de bodem.

geduld hebben :) zet de pomp uit en morgen ochtend/middag eventueel vuil v.d bodem halen..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:55
Tips om ergens filtermateriaal te kopen voor een mooie prijs? Heb nog geen voorkeur voor zand, glas of wattenbollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Perconte schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:02:
Tips om ergens filtermateriaal te kopen voor een mooie prijs? Heb nog geen voorkeur voor zand, glas of wattenbollen.
zou gewoon online bestellen .. wattenbollen (aqualoon)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoon01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-07-2024
Jazsie schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:12:
@Meneer aard:
Ik zou het inderdaad voor nu ook zo doen want de prijzen slaan nu nergens meer op. de 6m3 ZFP van Intex is bij Toppy.nl wel te koop echter betaal je daar 100,-- meer voor dan de normale prijs... :S

Koop je later een losse filtervat of scoor je eentje op MP. Heb je gelijk degelijker spul dan Intex :).

Intex is opzich prima spul maar die zwembadpomp van Wildkamp oid is toch wel het betere werk ;).
Intex is goed voor de normale prijs maar niet de huidige prijzen...
Idd de prijzen slaan nergens meer op,
beter ff goed rond kijken.

vandaag een 8m3 op de kop getikt https://www.zwembaden4fun...m3-h-26648gs/#description
voor nog een redelijk bedrag in dit seizoen. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Eindelijk wat pvc stukken binnen gekomen. Volgens mij is het in PVC-land ook chaos :).

Hierbij een foto van mijn bypass met extra kraan voor de fontein voor de kids. Meteen ook de T-stukken hergebruikt voor mogelijkheid later de temperatuur meters erin te draaien. Goede tip vanuit het forum.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4y38aMC.jpg?1

Zoek de verschillen ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7wzNELm.jpg?1

[ Voor 10% gewijzigd door Kingsolo op 16-06-2020 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
@Kingsolo Zit mooi in elkaar! Hoe heb je de fontein gemaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Nu online
BounceMeister schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:07:
Nog niet. Maar het idee. Ik wil daar wit 32 mm buis voor halen. Die zet ik afgedopt links en rechts op een T-stuk. T-stuk verleng ik naar beneden tot op de grond. Heb een verloop van 32 naar 50mm liggen, stuk buis van 50mm erop met een sok en beginnen met de bekende slangtule. In die witte buizen boor ik wat gaten of een sleufje met een dremel. Als het idee is uitgewerkt zal ik wel een foto posten.
Dit idee. YouTube: New homemade pool fountain

[ Voor 7% gewijzigd door Kingsolo op 16-06-2020 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

The Executer schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:07:
[...]

Anders pak je een tuinkist, heb je gelijk plek voor ander spul:

[Afbeelding]

Volproppen met isolatie en klaar. Eventueel ook nog makkelijk in te korten mocht je hem wat smaller willen.
Die dingen zijn wel pokke duur eigenlijk, voor zo'n simpel kistje :p Maar goed, als je alles los moet kopen ben je ook wel ongeveer dat bedrag kwijt denk ik.

Denk dat ik dan eerder voor zoiets zal gaan. Dan uiteraard zonder dat tussenschot. Iets kleiner (zet het filtervat toch buiten de kist, is makkelijker met backwash en zo) en denk dat het meer WAF-approved gaat zijn ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Dennahz op 16-06-2020 19:35 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BounceMeister schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:07:
Ik heb een fontein gemaakt van een oude CRP ... deze heet gestookt (word pvc buigbaar) en met lijm bewerkt .. Het werkte .. maar fraai is anders . vandaar geen foto :+

Als je op pintrest / google zoekt op PVC + zwembad kom je teveel tegen :)

Overgens gezien dat ik mijn chloor graag IN het zwembad houd doe ik geen fontein meer, en is deze tijdens de "thuiswerk" tijd de vuilnisbak ik gemikt ..

Als je echt water pret wilt doen is wellicht een mistsproeier( s ) / fontein op de tuinkraan een handiger IMHO

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Dennahz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:30:
[...]

Die dingen zijn wel pokke duur eigenlijk, voor zo'n simpel kistje :p Maar goed, als je alles los moet kopen ben je ook wel ongeveer dat bedrag kwijt denk ik.

Denk dat ik dan eerder voor zoiets zal gaan. Dan uiteraard zonder dat tussenschot. Iets kleiner (zet het filtervat toch buiten de kist, is makkelijker met backwash en zo) en denk dat het meer WAF-approved gaat zijn ;)
Zelf heb ik op MP een Keter huisje (https://www.heuts.nl/keter-manor-43-opberger) gescoord.

Deze heb ik ook gekocht: https://seasondm.nl/producten/houten-opbergbox/
Alleen past mijn zandfilterpomp (geen Intex) met alle toebehoren er niet in, en dus mooi opbergbox voor de kussens geworden :).
Kingsolo schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:15:
[...]
Nog niet. Maar het idee. Ik wil daar wit 32 mm buis voor halen. Die zet ik afgedopt links en rechts op een T-stuk. T-stuk verleng ik naar beneden tot op de grond. Heb een verloop van 32 naar 50mm liggen, stuk buis van 50mm erop met een sok en beginnen met de bekende slangtule. In die witte buizen boor ik wat gaten of een sleufje met een dremel. Als het idee is uitgewerkt zal ik wel een foto posten.
Dit idee. YouTube: New homemade pool fountain
Leuk idee, helaas vind vrouwtje het maar niks... zal het met jouw foto's moeten doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
vso schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:20:
[...]

Denk dat je meer van het bad moet genieten :) .. en minder zorgen maken.. .. meet over donderdag/vrijdag op zijn vroegst eens ..

[...]

Je water is denk ik "troebel" en wellicht een teiltje/voetenbad introduceren scheelt veel vuil op de bodem.

geduld hebben :) zet de pomp uit en morgen ochtend/middag eventueel vuil v.d bodem halen..
Vanmorgen het vuil van de bodem gezogen met een slang en het meeste eruit gehaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAzgqN6vukGdm3iuBq0Pd3BjZCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Hzi63TsW8yPOeZxOKQdxSEp.jpg?f=fotoalbum_large

Wat kan ik nu het beste doen de pomp weer een paar uur aanzetten?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:31
Kan ik relatief eenvoudig bad opzetten en later de solar verwarming aansluiten zonder dat ik het bad leeg moet laten lopen?

Aap!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perconte
Als je vlugge handjes hebt wel :)
Als je ze los trekt en gelijk boven het bad houdt komt er ook geen water uit.

[ Voor 54% gewijzigd door Perconte op 17-06-2020 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:50
Vraagje voor de experts hier; zoals eerder aangegeven blijf ik maar chloor toevoegen. Helaas zijn de waarden nog steeds vrij laag en vandaag ineens ziet het water er licht melkachtig uit.

Ik heb direct de pomp aangezet en extra snel chloor toegevoegd.

Wat kan ik nu het beste verder doen? Andere spullen heb ik namelijk ook helemaal niet, dus ik zal sowieso iets moeten gaan kopen denk ik. Maar wat raden jullie nu aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
Heb je al traag oplossende chloortabletten in een drijver om hem op pijl te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gipia
  • Laatst online: 14:58
harmageddon schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:26:
Kan ik relatief eenvoudig bad opzetten en later de solar verwarming aansluiten zonder dat ik het bad leeg moet laten lopen?
Als het goed is heb je "dopjes" of een kraantje bij het bad om de aan- en toevoer gaten af te sluiten. Op die manier blijft het water in het bad . Natuurlijk zal er uit de pomp en slangen nog wel wat water komen. Maar je bad loopt niet leeg.
En niet vergeten om de dopjes weg te halen of de kraan open te zetten als je de pomp weer aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:10
Gipia schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:33:
[...]

Als het goed is heb je "dopjes" of een kraantje bij het bad om de aan- en toevoer gaten af te sluiten. Op die manier blijft het water in het bad . Natuurlijk zal er uit de pomp en slangen nog wel wat water komen. Maar je bad loopt niet leeg.
En niet vergeten om de dopjes weg te halen of de kraan open te zetten als je de pomp weer aanzet.
Precies, die gebruik ik ook als ik mijn filter vervang d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
harmageddon schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:26:
Als het goed is heb je twee zwarte doppen bij je bad of pomp gekregen. Ze zien eruit als bolhoedjes. Daarmee maak je de aan- en afvoer naar je bad dicht om aan de leidingen of pomp te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
  • Laatst online: 07:31
Verhip ze zitten inderdaad in de boos bij het bad.... :)

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:42

MarcoKL

That's a huge b*tch!

harmageddon schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:36:
Verhip ze zitten inderdaad in de boos bij het bad.... :)
ik doe er soms nog een boterhamzakje tussen, zelf heb ik het idee dat het dan beter sluit, maar hoe dan ook bij mij vallen de dopjes er nog wel eens af als de druk even weg is.. net ideaal maar hij loopt niet helemaal leeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Perconte schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:31:
Heb je al traag oplossende chloortabletten in een drijver om hem op pijl te houden?
Jep. Maar lost weinig op tot op heden. Maar de vraag is nu; wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10 08:38
MiKeZZa schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:29:
Vraagje voor de experts hier; zoals eerder aangegeven blijf ik maar chloor toevoegen. Helaas zijn de waarden nog steeds vrij laag en vandaag ineens ziet het water er licht melkachtig uit.

Ik heb direct de pomp aangezet en extra snel chloor toegevoegd.

Wat kan ik nu het beste verder doen? Andere spullen heb ik namelijk ook helemaal niet, dus ik zal sowieso iets moeten gaan kopen denk ik. Maar wat raden jullie nu aan?
Hoeveel heb je toegevoegd dan? En welke tabletten zijn het precies? Het moet toch een keer voldoende zijn zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
5x 2,7 gram. Betreft chloor uit deze set; https://www.zwembadgigant...hloor-starterspakket-mini

Meetstrips geven echt een pH aan dat rond 7,5 ligt en chloor wordt maar niet roze.

Zijn meetstrips uit dezelfde set...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@MiKeZZa:

Dat zijn snel chloor tabletten... Neem aan dat je ernaast ook gewoon traag chloor tabletten erin doet?

Die gebruik je namelijk om het chloor op pijl te houden.

Snel chloor tabletten gebruik je wanneer je het chloor even wat omhoog moet brengen...

5x 2,7 gram is niet genoeg... ik doe in mijn Spa die 1m3 is al 3 stuks er in om chloor op pijl te brengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Ja ik heb 1 20 grams gewoon chloor in de drijver zitten en vul daarnaast dus regelmatig bij met die 2,7 grams omdat het volgens de teststrips maar niet op orde is/komt.

Oftewel; ik moet er nog meer in gooien begrijp ik. Dus ik ga dat doen. Maar moet ik ondertussen nog meer acties ondernemen? Want het water is licht wit aan het worden nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10 08:38
MiKeZZa schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:09:
Ja ik heb 1 20 grams gewoon chloor in de drijver zitten en vul daarnaast dus regelmatig bij met die 2,7 grams omdat het volgens de teststrips maar niet op orde is/komt.

Oftewel; ik moet er nog meer in gooien begrijp ik. Dus ik ga dat doen. Maar moet ik ondertussen nog meer acties ondernemen? Want het water is licht wit aan het worden nu.
5 stuks is bij mij meestal wel voldoende om 'm van (bijna) geen chloor naar prima waarde te krijgen (4m3 water, heb jij ook toch?)
Traag chloor heb ik tot op heden niet gebruikt. Is nog niet echt nodig gebleken. Als het zeil erop zit blijft het wel een paar dagen zitten maar na een middagje zwemmen is zo goed als alles weg en gooi ik er weer 5 bij.

Ik zou er inderdaad wat meer ingooien (eerste keer heb ik er 10 ingegooid). Als ie dan nog steeds geen waarde geeft is zijn je meetstrips niet goed lijkt me.

Edit: Ik gebruik naast de strips ook deze testset, is wat duidelijker aflezen vind ik: https://www.intratuin.nl/pool-improve-testset.html

[ Voor 6% gewijzigd door BeeJee78 op 17-06-2020 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
@MiKeZZa
Je kunt de teststrip makkelijk testen door hem in de chloordrijver naast het chloor te houden. De chloorconcentratie is daar zo hoog dat het wel moet verkleuren. Desnoods een bekertje water met 1 tablet erin oplossen en dat meten.
5 tabletjes in een 2x3x0,75 bad klinkt als weinig. Dat is zo'n beetje 4,5 kuub toch? Ik heb 2,4 kuub en begin meestal met 7 van de 2,7 grams tabletten (die verhogen per tablet het chloor met "maximaal" 1,5ppm per kuub staat er bij mij op).
Daarnaast heb ik altijd een 20 grams langzaam chloortablet in de chloordrijver zitten. Die leg ik in de buurt van de instroomopening, zodat het chloor gelijk goed verdeeld wordt door het bad. De drijver blijft op zijn plaats door het solarzeil of met een touwtje.
Dat melkachtige water is wel vreemd, daar zegt de zwembadshop dit over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
BounceMeister schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:33:
@MiKeZZa
Je kunt de teststrip makkelijk testen door hem in de chloordrijver naast het chloor te houden. De chloorconcentratie is daar zo hoog dat het wel moet verkleuren. Desnoods een bekertje water met 1 tablet erin oplossen en dat meten.
5 tabletjes in een 2x3x0,75 bad klinkt als weinig. Dat is zo'n beetje 4,5 kuub toch? Ik heb 2,4 kuub en begin meestal met 7 van de 2,7 grams tabletten (die verhogen per tablet het chloor met "maximaal" 1,5ppm per kuub staat er bij mij op).
Daarnaast heb ik altijd een 20 grams langzaam chloortablet in de chloordrijver zitten. Die leg ik in de buurt van de instroomopening, zodat het chloor gelijk goed verdeeld wordt door het bad. De drijver blijft op zijn plaats door het solarzeil of met een touwtje.
Dat melkachtige water is wel vreemd, daar zegt de zwembadshop dit over.
Die langzaam oplossende gebruik jij die alleen als je het bad meerdere dagen niet gebruikt?
Die lijken mij niet verstandig in een driver bij elke dag gebruik

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Wanneer er gezwommen wordt, haal ik hem eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 18:02

Crazy-

Best life ever

zelf gooi ik er altijd 2 a 3 20grams tabletten in
vul dit aan 1x in de week ongeveer?

het meten van pH/Chl blijft gewoon ruk met die test-setjes ....
zolang het water er goed uit ziet, de chloorlucht 'net' ruikt... is altijd wel prima

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:00
Gebruikt er iemand flexibele PVC buis om te verlijmen:
https://www.depvcspeciali...-buis-40mm-uitwendig.html

Ik zou alles mooi willen afwerken in Druk PVC tussen zwembad/pomp/epdm matten. Echter is het soms wat moeilijk om overal PVC koppelstukjes te maken om mooi uit te komen. Ik zou een 38mm Intex zwembadslang kunnen kopen met wartels, maar de kleinste maat di ik vind is 1.5m. Deze zijn veel te lang voor wat ik nodig heb. Een 60cm a 80cm zou voldoende zijn. Zo oogt het allemaal wat mooier en lig ik niet met meters nutteloze slangen rond de pomp.

Dus: iemand ervaring met het verlijmen en gebruik van zo'n flexibele Druk pvc buis? Ik ga sowieso wel eens tot bij een handelaar gaan om te voelen hoe flexibel dit net is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MdO82 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:22:
[...]

Vanmorgen het vuil van de bodem gezogen met een slang en het meeste eruit gehaald.
[Afbeelding]

Wat kan ik nu het beste doen de pomp weer een paar uur aanzetten?
jup

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
argon007 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:31:

Ik zou alles mooi willen afwerken in Druk PVC tussen zwembad/pomp/epdm matten. Echter is het soms wat moeilijk om overal PVC koppelstukjes te maken om mooi uit te komen. Ik zou een 38mm Intex zwembadslang kunnen kopen met wartels, maar de kleinste maat di ik vind is 1.5m. Deze zijn veel te lang voor wat ik nodig heb. Een 60cm a 80cm zou voldoende zijn. Zo oogt het allemaal wat mooier en lig ik niet met meters nutteloze slangen rond de pomp.

Dus: iemand ervaring met het verlijmen en gebruik van zo'n flexibele Druk pvc buis? Ik ga sowieso wel eens tot bij een handelaar gaan om te voelen hoe flexibel dit net is.
ik gok dat je met deze buizen meer "weerstand" in je doorstroming krijgt .. maar hoeveel durf ik niet te zeggen.

zwembadslang (intex) gaat vaak per strekkende meter.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Dan heb ik geen wartel op die 1m buis en moet ik met zo'n tules werken. Ik zou graag alles afwerken met schroefdraad en dichtingsrubber ipv die tules en een spanring.

Tenzij mij vrees voor lekken met een tule en spanring ongegrond zijn... Schroefdaad + dichtingsrubber lijkt me net wat "veiliger".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
argon007 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:27:
Dan heb ik geen wartel op die 1m buis en moet ik met zo'n tules werken. Ik zou graag alles afwerken met schroefdraad en dichtingsrubber ipv die tules en een spanring.

Tenzij mij vrees voor lekken met een tule en spanring ongegrond zijn... Schroefdaad + dichtingsrubber lijkt me net wat "veiliger".
tja .99% van de mens doet het met de spullen die ze krijgen .. wij tweakers zijn wat aparter er in

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
argon007 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:27:

Het antwoord op die vrees is teflontape, heel veel teflontape. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Heb mezelf een beetje laten gaan en zo'n Astral Blue Connect besteld :p Ben dat handmatig opmeten een beetje zat aan het worden. Is ook niet echt 100% accuraat, want altijd wat gokken welk kleurtje het nu precies is enzo.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

Ik maak gebruik van 40mm en 50mm flexibele druk PVC. Dit ook samen met gewone druk PVC buizen.
Werkt prima, zou niet weten waarom niet? :)
Dennahz schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:42:
Heb mezelf een beetje laten gaan en zo'n Astral Blue Connect besteld :p Ben dat handmatig opmeten een beetje zat aan het worden. Is ook niet echt 100% accuraat, want altijd wat gokken welk kleurtje het nu precies is enzo.
Haha, beetje duur (naar mijn mening) maar wel leuk speelgoed!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Vooral benieuwd hoe flexibel ze zijn... :-) Ik kom langs de afscheiding met de buren toe met een 40mm druk pvcbuis. De ZFP staat net naast die 40mm druk-pvc buis. Ik zou met verschillende druk-pvc stukken kunnen werken om dit perfect te laten aansluiten, maar:
1. dit zal prutsen zijn
2. zal de flow niet bevorderen

Dus vandaar een korte flexibele buis om van de PVC buis die aan de houten afscheiding hangt naar de invoer van de pomp te gaan. Dan moet ik geen Intex 38mm zwembadslang van 1.5m kopen/ombouwen daar ik graag schroefdraad wil ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Inmiddels n.a.v. wat ik hier lees nog een stuk of 7 tabletten van 2,7 gram snel toegevoegd en ook de trage (was er 1) verhoogd naar 3.

Teststrips rechtstreeks in de drijver is knalroze, dus stripjes lijken het wel te doen... :)

Vanavond nog even testen, maar de teststrip leek na alle toevoegingen zowaar een beetje roze te worden, dus chloor komt op orde.

Wordt nu dus wel als de sodemieter extra snel chloor bestellen. En vervolgens is even de vraag; wat nu? Het water lijkt iets minder melkig dan vanmorgen. Maar dit kan ook een gevalletje 'de wens is de vader van de gedachte' zijn. Of ik ben er al wat aan gewend. Oftewel; hoe nu verder? Kan/moet ik nog iets doen behalve chloor blijven meten en waar nodig aanvullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
argon007 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:14:
Vooral benieuwd hoe flexibel ze zijn... :-) Ik kom langs de afscheiding met de buren toe met een 40mm druk pvcbuis. De ZFP staat net naast die 40mm druk-pvc buis. Ik zou met verschillende druk-pvc stukken kunnen werken om dit perfect te laten aansluiten, maar:
1. dit zal prutsen zijn

Dus vandaar een korte flexibele buis om van de PVC buis die aan de houten afscheiding hangt naar de invoer van de pomp te gaan. Dan moet ik geen Intex 38mm zwembadslang van 1.5m kopen/ombouwen daar ik graag schroefdraad wil ;-).
Heb je vijverslang al als optie overwogen?
Dat is van binnen glad en van buiten geribbeld, of bij de duurdere variant ook glad van buiten. Die monteer je (net zoals zwembadslang) op een slangtule met een draadslangklem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:42:
Met of zonder aanboordingus ? (in de leiding) of los in het zwembad ? welke prijs ?
Laat ff je "uitpak" ervaring weten .. wat zit er in de verpakking etc etc ..

ik denk niet dat ik de enig ben die wel nieuwsgierig is naar batterijen .. eventuele vervangings modules etc etc ..

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

vso schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:01:
[...]

Met of zonder aanboordingus ? (in de leiding) of los in het zwembad ? welke prijs ?

ik denk niet dat ik de enig ben die wel nieuwsgierig is naar batterijen .. eventuele vervangings modules etc etc ..
Zonder. Volgend jaar zetten we een houten zwembad in de tuin en ga dan echt goed kijken om leidingen te leggen met PVC en zo. Dan haal ik er wel zo'n 'aanboordingus' bij :)

Het is deze trouwens: https://www.toppy.nl/prod...t-slimme-watertester.html.
Zal wel even foto's / filmpje maken als ie aankomt! (y)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:07:
[...]

Zonder. Volgend jaar zetten we een houten zwembad in de tuin en ga dan echt goed kijken om leidingen te leggen met PVC en zo. Dan haal ik er wel zo'n 'aanboordingus' bij :)

Het is deze trouwens: https://www.toppy.nl/prod...t-slimme-watertester.html.
Zal wel even foto's / filmpje maken als ie aankomt! (y)
En connect tie via BT of wifi ?? hij is hier in dit topic al paar keer langs gekomen dus ben benieuwd :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

vso schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:10:
[...]

En connect tie via BT of wifi ?? hij is hier in dit topic al paar keer langs gekomen dus ben benieuwd :)
Kan beide. Ik ga voor WiFi sowieso ;) BT is zo beperkt en je kan dingen ook niet in de gaten houden op afstand dan.

Daarnet nog even extra chloor erbij gegooid met het oog op de buien / onweer van vanavond :Y)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
vso schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:01:
[...]

De batterij zou 2 zwemseizoenen mee moeten gaan. Een vervangende batterij kost €22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:58
En ze hebben het ook over de sensor. Is toch wel een duur dingetje zo https://www.toppy.nl/prod...econnect-watertester.html

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 18:39
MdO82 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:37:
[...]

Die langzaam oplossende gebruik jij die alleen als je het bad meerdere dagen niet gebruikt?
Die lijken mij niet verstandig in een driver bij elke dag gebruik
Ik heb die al jaren in mijn dispenser zitten zonder problemen.
Ik gebruik alleen maar langzaam oplossende tablets. Eens in de 6 dagen bijvullen en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
over hoeveel m³ beschik jij @Arjantje72 ? Laat je dus enkel chloor toevoegen via de dispenser en doe je dan nooit chloortabletten rechtstreeks in het water?

Ik ben nog aan het twijfelen om een dispenser er tussen te steken of om met tabletten te werken (2.3m³ hier en volgend jaar misschien 3.5m³).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
argon007 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:41:
over hoeveel m³ beschik jij @Arjantje72 ? Laat je dus enkel chloor toevoegen via de dispenser en doe je dan nooit chloortabletten rechtstreeks in het water?

Ik ben nog aan het twijfelen om een dispenser er tussen te steken of om met tabletten te werken (2.3m³ hier en volgend jaar misschien 3.5m³).
Je bedoelt met "rechtstreeks in het water" hopelijk de chloordrijver? Of mik je de tabletten zo het bad in? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Chloordrijver ja. Sorry voor de verwoording ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
argon007 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:41:

17m3 water en chloor verdeeld over 2 dispensers/chloor drijvers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Daniel. schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:32:
En ze hebben het ook over de sensor. Is toch wel een duur dingetje zo https://www.toppy.nl/prod...econnect-watertester.html
Ja, ach. Gemak dient de mens. Die losse testers zijn ook niet gratis en ben nu ook een vermogen kwijt geweest aan extra chloor / anti alg (ok, dat laatste was blijkbaar achteraf niet nodig geweest volgens de geleerden hier :p), stofzuiger, ....

Twitter

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:55

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dennahz schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:55:
[...]

Ja, ach. Gemak dient de mens. Die losse testers zijn ook niet gratis en ben nu ook een vermogen kwijt geweest aan extra chloor / anti alg (ok, dat laatste was blijkbaar achteraf niet nodig geweest volgens de geleerden hier :p), stofzuiger, ....
Een zwembad is niet duur. De spullen eromheen, die zijn duur :P

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Arjantje72 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:38:
[...]

Ik gebruik alleen maar langzaam oplossende tablets. Eens in de 6 dagen bijvullen en klaar :)
Ik ga volgend jaar als we het bad weer op gaan zetten een dispenser gebruiken.
Met die driver blijf ik klooien.

@BounceMeister ik kreeg in dit topic op mijn sodemieter :p
Je weet dat het chloor chemisch reageerd als deze in het water zit en dus blijft afgeven als je hem eruit haalt ?
Heb je een hoop chloordamp ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
MdO82 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:09:
[...]

Ik ga volgend jaar als we het bad weer op gaan zetten een dispenser gebruiken.
Met die driver blijf ik klooien.

@BounceMeister ik kreeg in dit topic op mijn sodemieter :p
Je weet dat het chloor chemisch reageerd als deze in het water zit en dus blijft afgeven als je hem eruit haalt ?
Heb je een hoop chloordamp ;)
Wat bedoel je precies met driver?
Met dispenser bedoel ik dit :) :
https://zwembadcompleet.nl/accessoires/chloordispensers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
MiKeZZa schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:27:
Inmiddels n.a.v. wat ik hier lees nog een stuk of 7 tabletten van 2,7 gram snel toegevoegd en ook de trage (was er 1) verhoogd naar 3.

Teststrips rechtstreeks in de drijver is knalroze, dus stripjes lijken het wel te doen... :)

Vanavond nog even testen, maar de teststrip leek na alle toevoegingen zowaar een beetje roze te worden, dus chloor komt op orde.

Wordt nu dus wel als de sodemieter extra snel chloor bestellen. En vervolgens is even de vraag; wat nu? Het water lijkt iets minder melkig dan vanmorgen. Maar dit kan ook een gevalletje 'de wens is de vader van de gedachte' zijn. Of ik ben er al wat aan gewend. Oftewel; hoe nu verder? Kan/moet ik nog iets doen behalve chloor blijven meten en waar nodig aanvullen?
Ik zou de pomp voorlopig even laten draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Arjantje72 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:14:
[...]

Wat bedoel je precies met driver?
Met dispenser bedoel ik dit :) :
https://zwembadcompleet.nl/accessoires/chloordispensers
Met een drijver bedoelde ik deze
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/20364/files/191103632/550x550x2/interline-chloordrijver-large-23-cm.jpg

Met een dispenser bedoel ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/20364/files/191103311/interline-automatische-zwembad-chloordispenser.jpg?_ga=2.190361198.490415465.1592408469-1018359617.1588091449

Sommige zaken gooien beide op 1 hoop en dan kan je zoeken op dispenser maar krijg je beide.
Als je de bovenste gebruikt dan kan je zover ik heb begrepen uit dit topic geen lang werkende tabletten gebruiken omdat het lang duurt voordat deze oplossen en ze blijven werken als je wilt zwemmen en de drijver eruit moet

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]

same here eens in de zoveel tijd chloor bijvullen ..

ik gebruik wel een losse drijver en quicktabs maar dat is meer om bv ph - en chloor als er gezwommen is ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
MdO82 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:43:
[...]

Met een drijver bedoelde ik deze
[Afbeelding]

Met een dispenser bedoel ik dit:

[Afbeelding]

Sommige zaken gooien beide op 1 hoop en dan kan je zoeken op dispenser maar krijg je beide.
Als je de bovenste gebruikt dan kan je zover ik heb begrepen uit dit topic geen lang werkende tabletten gebruiken omdat het lang duurt voordat deze oplossen en ze blijven werken als je wilt zwemmen en de drijver eruit moet
Ik gebruik de bovenste al jaren zonder probleem.
De eerste keer duurt het inderdaad lang voordat het werkt (ruim een week, misschien twee).
Tot die tijd af en toe wat chloor granulaat erin en de ph op orde brengen.
Maar daarna heb je gewoon altijd werkend chloor, als je ze tenminste op tijd bijvult (een dag of 6).
Maar wat is het probleem met dat het chloor blijft werken als je de chloordrijver er tijdelijk uit haalt?
Als je bedoeld als in last van de ogen. Dat is puur de ph (die is dan hoger of lager dan je oogvocht).
vso schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:53:
[...]

same here eens in de zoveel tijd chloor bijvullen ..

ik gebruik wel een losse drijver en quicktabs maar dat is meer om bv ph - en chloor als er gezwommen is ..
Ik gebruik 5 in 1 tabs zit ook ph stabiliser in :))

[ Voor 10% gewijzigd door Arjantje72 op 17-06-2020 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
iPhoneSE schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:40:
[...]

Ik zou de pomp voorlopig even laten draaien
Ja die blijft vannacht maar eens aan.

Chloor is inmiddels mooi op de juiste waarde volgens teststrip (net als pH).

Wat is jullie beeld? Is dit morgen goed? Of duurt dit langer?

En kun je in de tussentijd er wel in zwemmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MiKeZZa schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:35:
[...]

Ja die blijft vannacht maar eens aan.

Chloor is inmiddels mooi op de juiste waarde volgens teststrip (net als pH).

Wat is jullie beeld? Is dit morgen goed? Of duurt dit langer?

En kun je in de tussentijd er wel in zwemmen?
nah je kan beter op een luchtbed erbovenop drijven :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCF1908
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-11-2020

Hier ook ervaring, gaat perfect! Echter enorm flexibel zijn ze niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
vso schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:48:
[...]

Haha. Maar nu even serieus? Over een paar dagen wordt het warm. Zit ik dan nog met deze ellende? Kan ik daar nog iets aan doen? En zo niet; kunnen kids er echt niet in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MiKeZZa schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:49:
[...]

Haha. Maar nu even serieus? Over een paar dagen wordt het warm. Zit ik dan nog met deze ellende? Kan ik daar nog iets aan doen? En zo niet; kunnen kids er echt niet in?
natuurlijk kan je er wel in zolang het niet te hoog is .. :)

* vso neemt een duik

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
vso schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:52:
[...]

natuurlijk kan je er wel in zolang het niet te hoog is .. :)

* vso neemt een duik
Zolang wat te hoog is? Want ik ben er nog niet eens uit wat ik nou precies in mijn zwembad heb zitten... Het lijkt op melk, maar dat is het niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
MiKeZZa schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:56:
[...]

Zolang wat te hoog is? Want ik ben er nog niet eens uit wat ik nou precies in mijn zwembad heb zitten... Het lijkt op melk, maar dat is het niet :)
Zolang de waardes niet te hoog zijn of zolang het water niet te smerig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Ok helder. Heeft een vloktablet nog zin in deze situatie? Of is dat overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
argon007 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:14:
1. dit zal prutsen zijn

In verglijking met de standaard "intex" slangen van 32/38 mm zijn ze niet bepaald flexibel zoals @SCF1908 zegt.

Als je een foto post van je situatie, dan is het makkelijker oordelen of het "mogelijk" is wat je wilt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2022
Ik werk ook met chloor dispenser enorm makkelijk 👍Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5rJQZgNkm38KSwFiGQ51vUEZyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eChuOPurhn4pGxYvY8itPeJC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MiKeZZa schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:56:
[...]

Lees je wel van anderen ? bv zie @MdO82 posts van recent afgelopen 24 uur, een foto helpt ook ..
Maurice2020 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:18:
Ik werk ook met chloor dispenser enorm makkelijk 👍[Afbeelding]
heb deze ook het lipje is wel afgebroken .. hij is vergeeld .. maar hij werkt dus !

En ik vraag me af wat de )plastic)schroeven onder en boven nu exact doen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
vso schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:26:
[...]

Lees je wel van anderen ? bv zie @MdO82 posts van recent afgelopen 24 uur, een foto helpt ook ..

[...]
Ja. Gezien en ook gezien dat zijn chloor op orde is en dat het er inmiddels aardig uit ziet. Zegt weinig over nut/noodzaak van een vlokkenmiddel toch?

En ik heb geprobeerd foto's te maken, maar lukt niet om het er duidelijk op te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2022
vso schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:26:
[...]

[...]

heb deze ook het lipje is wel afgebroken .. hij is vergeeld .. maar hij werkt dus !

En ik vraag me af wat de )plastic)schroeven onder en boven nu exact doen ..
Ontluchters @vso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Boven tja dat liet zich raden (nooit gebruikt overgens) .. maar onderin ..?
MiKeZZa schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:38:
Ja. Gezien en ook gezien dat zijn chloor op orde is en dat het er inmiddels aardig uit ziet. Zegt weinig over nut/noodzaak van een vlokkenmiddel toch?

En ik heb geprobeerd foto's te maken, maar lukt niet om het er duidelijk op te krijgen.
Tja het is een beetje "aankloten" .. soms moet je 24 pompen en soms moet je die pomp juist uit zetten..

het weer (regen & temperatuur wisselingen), bad inhoud, filter media, voetenbadje en zoveel meer zaken waar je rekening mee moet houden ..

Mijn advies voor "beginners" ..
Pomp uit de zon en op een "timer' zetten (CRP/ZFP is je eigen keuze) ..
goeie afdek folie/zeil ..
Teststrips en ph- en chloor
voetenbad, schepnet en zachte bezem.
Dagelijks de wand "voelen" als deze glibberig word --> heb je te weinig chloor
geen troep in het zwembad .. (zand/bladeren en andere meuk)

Dek het zwembad af als je het niet gebruikt .. en vooral niet te hoog met je chloor/ph enzv gaan zitten .. rustig een dag wachten met toevoegen van chemicalieren .. (tenzij je op vakantie gaat)

Eind advies

hoe groter het zwembad hoe lastiger het water vervangen .. (deels of geheel) .. klein bad zou ik de moeite niet eens nemen.

Tja je kan zoveel dingen vertellen/voorkomen en genezen .. maar denk dat jij en je gezin vooral plezier moeten beleven ..

Melk achtig water is "meh" .. naar mijn mening .. zolang me teststrip niet vreemde waardes aangeeft ..
Eerlijk gezegd ik zet de pomp aan en vaak is het paar uur later weg .. misschien dat ik wat vlok middel toevoegen .. paar uur pompen en volgende dag kijken wat er op de bodem ligt

Maar vorig jaar voor het eerst gewoon geen gezeik gehad met het zwembad .. af en toe "melk" ... ik vul de dispenser regelmatig .. 3 uur per dag pompen over de filter.. (minimum) .. en voor elk persoon wat zwemt een quick tab ph- en chloor in de drijver.. vlok middel 1x toegevoegd toen het weer omgeslagen was en het melk begon te worden ... en dagelijks wandje voelen .. wanneer het glibberig werd was het tijd om chloor bij te vullen :) en de wanden te bezemen ..

ps chloor (quick tabs) 180 tabs x 0,055 cent = 10,-

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:55

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[...]

Hoeveel tablets van hoeveel gram gaan er met zo'n ding doorheen in een week? Klink mij als veel nl?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Koffie schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:27:
[...]

Hoeveel tablets van hoeveel gram gaan er met zo'n ding doorheen in een week? Klink mij als veel nl?
Ik gebruik 5in1 multitabs van HC.
Het zijn tablets van 20 gram en 1 tablet is goed voor 2-2,5m3 :)

https://www.chloortotaal....-multitabs-200gr-1kg.html

Maar dan de 20 grams versie :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PM83DcGoebrKz54YCb1dksJx6z0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I6uiJTQMzd5ieks40i2AkoCA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Arjantje72 op 17-06-2020 21:56 . Reden: Wijziging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:01
Arjantje72 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:40:
[...]

Ik gebruik 5in1 multitabs van HC.
Het zijn tablets van 20 gram en 1 tablet is goed voor 2-2,5m3 :)

https://www.chloortotaal....-multitabs-200gr-1kg.html
uhmm....er staat letterlijk De Bio-Pure 5 in 1 zwembad Multitabs 200 gram zijn geschikt voor baden vanaf 30m3. Dan is 1 tab voor een 2,5m3 zwembad toch een factor 10 teveel? 8)7 of ben ik nou gek

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:27:
[...]

Bij mij duurt het 1 a 2 weken voordat de chloortabs zijn "opgelost" .. (eerder 2 dan 1) .. je ruikt de "stoot" chloor wanneer je pomp aanslaat .. maar voor de rest doen is het vrij simpel ik houd aan 1 tab per kuub .. en ligt ook wel een beetje aan de weers voorspelling .. mooi weer een tablet meer (wegens verdamping) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
hollandnick schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:45:
[...]

uhmm....er staat letterlijk De Bio-Pure 5 in 1 zwembad Multitabs 200 gram zijn geschikt voor baden vanaf 30m3. Dan is 1 tab voor een 2,5m3 zwembad toch een factor 10 teveel? 8)7 of ben ik nou gek
Foutje zie edit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
vso schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:48:
[...]
Hahaha :P
MiKeZZa schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:30:
Ok helder. Heeft een vloktablet nog zin in deze situatie? Of is dat overkill?
Ik zou er idd wat vlokmiddel in doen en lekker pompen (Mijn pomp zit op een timer, draait elke nacht ongeveer 8 uur, misschien wat veel maar het water is al weken mooi helder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
iPhoneSE schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:18:
Ik zou er idd wat vlokmiddel in doen en lekker pompen (Mijn pomp zit op een timer, draait elke nacht ongeveer 8 uur, misschien wat veel maar het water is al weken mooi helder).
Elke nacht 8 uur ? geen verwarming ?? hoe groot bad ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
vso schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:31:
[...]
Elke nacht 8 uur ? geen verwarming ?? hoe groot bad ?
Ja elke nacht 8 uur, misschien wat veel maar het water is kristal helder.

2.20x1.50x0.60, geen verwarming, de zon schijnt wel heel de dag op het zwembad.
Misschien dat 4 uur ook lang zat is? Scheelt weer stroom :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ljsvv
Nou kom maar op met dat mooie weer. Tussen de bewolking door vandaag met alle sensoren en solar input wat grafiekjes weten te maken.
Nog even finetunen met bruikbare solar voltage waardes met draaiing van de zon en dergelijk, maar het principe werkt! Helaas weer behoorlijk wat warmte al weer kwijt door regen en plotselinge temperatuurdaling :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2PrIb81_f9Xe1f2rMAq9cUXJck=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWvLlqfoCHCNxvD2ISguKLAp.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqxmnxVEljRPWte60-j7CrytsPc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uo54RIjTKC3Dpo2sNrNQzxAH.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 34% gewijzigd door Ljsvv op 17-06-2020 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
iPhoneSE schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:39:
[...]

Ja elke nacht 8 uur, misschien wat veel maar het water is kristal helder.

2.20x1.50x0.60, geen verwarming, de zon schijnt wel heel de dag op het zwembad.
Misschien dat 4 uur ook lang zat is? Scheelt weer stroom :P
Ligt aan je pomp .. met 2 kuub water als je een CRP hebt (2 kuub bv) dan zou 2 a 3 uur voldoende zijn.
overdag zijn je buren wellicht ook blij ..

je kan ook 2x 1 uur doen met 12 uur ertussen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ljsvv schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:47:
Nou kom maar op met dat mooie weer. Tussen de bewolking door vandaag met alle sensoren en solar input wat grafiekjes weten te maken.
Nog even finetunen met bruikbare solar voltage waardes met draaiing van de zon en dergelijk, maar het principe werkt! Helaas weer behoorlijk wat warmte al weer kwijt door regen en plotselinge temperatuurdaling :(

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Warmte verlies ga je niet tegenhouden,

Wel mooie grafiekjes .. (y) ik begin zelf ook na te denken over temp sensors .. mijn EPDM mat komt deze dagen binnen . _/-\o_ misschien dat ik nog wat temp sensors ga bestellen en gelijk monteer voordat ik de meuk op het dak ga mikken ..

ik zit aan de volgende setup te denken
  • Een 2x 2 of 1x 3 weg klep tussen de pomp en filter zetten.. (circuleren of filteren, de 6 weg klep "aansturen" gaat te complex worden
  • temp sensor voor de pomp
  • temp sensor in de filter behuizing
  • tempsensor "voor" de bypass
  • tempsensor "na" de bypass
  • tempsensors onder de EPDM mat, in/uit op een paar plekken.
  • hall effect sensors voor de kranen v.d bypass(welke stand staan ze)
  • hall effect sensors voor de kranen v.h zwembad
hall effect is gewoon simpel sensortje dat magnetisch veld registereert .. en magneetje kan je ergens in je pvc/waterflow lijmen en beschermen met epoxy/lijm ..

Ik denk dat ik 8 sensors onder de epdm mat ga mikken .. ik wil weten dat het water wat er doorheen stroomt ook daadwerkelijk "koelt" .. maar dit is een beetje iets wat ik nog moet gaan bedenken ..

Dit geheel zal een winter project worden .. beetje twijfelen of ik de epdm mat op het schuurdak mik .. eerst repareren wat ik nu heb gedaan en dan nieuwe gaten maken 8)7

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 36 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.