Welke EPDM matten gebruik jij precies?SCF1908 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:04:
[...]
Heel simpel eigenlijk, wanneer de warmtepomp draait staat de klep aan de bovenkant half open. Echter door de 12m2 EPDM matten op het garagedak wordt de warmtepomp nauwelijks gebruikt op dit moment
Ik heb ze hier gekocht, ik noem het wel EPDM matten, maar heb geen idee waarvan ze gemaakt zijn, werken in ieder geval prima!
https://www.vidaxl.nl/e/8...p-zonne-energie-set-van-2
Op dit moment niet leverbaar en de prijs waarmee ze nu adverteren heb ik er bij lange na niet voor betaald. Daarnaast heb ik nog een aantal matten ernaast liggen die wat ouder zijn. Gekregen van een kennis die ze weg deed.
Dit topic gaat erruuggghhh snel
. 2 dagen niet gekeken en je hebt weer wat te lezen
.
En zoals eerder gemeld maak ik gebruik van de Atlas Scientific EZO™ ORP/pH Circuit.
Ben nog steeds niet klaar met de tuin, dus ingebouwd zitten ze nog niet.
Heb 2 opties:
1. Direct in de 50mm leiding na de filter.
2. Via een "bypass" zodat ik de waterflow die naar/langs de probes gaan kan regelen.
Weet nog niet wat de uit eindelijk indeling wordt van de technische ruimte.
Momenteel nog steeds goedkope probes uit china.Koffie schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:35:
[...]
Welke probe en board gebruik je nu eigenlijk ? En hoe zitten ze in je leidingen ?
En zoals eerder gemeld maak ik gebruik van de Atlas Scientific EZO™ ORP/pH Circuit.
Ben nog steeds niet klaar met de tuin, dus ingebouwd zitten ze nog niet.
Heb 2 opties:
2. Via een "bypass" zodat ik de waterflow die naar/langs de probes gaan kan regelen.
En, gisteren met het mooie weer de 38gr gehaald??Ljsvv schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:13:
Prima resultaat voor een eerste dag experimenteren met slechts 1 Intex Matje.
Helaas regent het hier inmiddels weer dus hoop dat de temperatuur er een beetje in blijft. Maar vanaf vanmorgen een starttemperatuur van 20°C naar 31°C ( ook nog nagemeten) vind ik toch niet slecht. Normaal staat voor dit resultaat de ingebouwde heater á 2200watt toch bijna een hele dag te tokkelen:
[Afbeelding]
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Bevat 100% Polyethyleen en bavat geen Ethyleen / Dieen / Monomeer.SCF1908 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 07:58:
[...]
Ik heb ze hier gekocht, ik noem het wel EPDM matten, maar heb geen idee waarvan ze gemaakt zijn, werken in ieder geval prima!
https://www.vidaxl.nl/e/8...p-zonne-energie-set-van-2
Op dit moment niet leverbaar en de prijs waarmee ze nu adverteren heb ik er bij lange na niet voor betaald. Daarnaast heb ik nog een aantal matten ernaast liggen die wat ouder zijn. Gekregen van een kennis die ze weg deed.
Ofwel wel "gewoon" kunstof/rubber en geen EPDM gok ik...
Hier de Intex easy van 2.44 met solarmat ook van stal gehaald. Het bad was nieuw van vorig jaar dus lekker vers. Nieuw huis, dus nieuwe situatie en dit keer niet de boosterpomp meer nodig. Scheelt ook weer.
Solarmat gaat alweer jaar 4 in en de elleboog connectie van de bypas is gescheurd
(de elleboog tussen bypass en mat; niet die van de mat zelf gelukkig)
Meteen nieuwe online besteld, maar dat kan zeker og een week of zelfs 2 duren (niets in de buurt te vinden). Heb het dus maar een beetje geknutseld maar het druppelt nog wel heel zachtjes. Zal het ermee moeten doen voorlopig
Ph en chloor zijn iig weer op peil; nu hopen op wat warmer weer zodat ze kids lekker kunnen zwemmen
Solarmat gaat alweer jaar 4 in en de elleboog connectie van de bypas is gescheurd
Meteen nieuwe online besteld, maar dat kan zeker og een week of zelfs 2 duren (niets in de buurt te vinden). Heb het dus maar een beetje geknutseld maar het druppelt nog wel heel zachtjes. Zal het ermee moeten doen voorlopig
Ph en chloor zijn iig weer op peil; nu hopen op wat warmer weer zodat ze kids lekker kunnen zwemmen
[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 14-06-2020 08:55 ]
Ik bedoelde eigenlijk welke China probes. Heb je een linkje naar het ali item?Jazsie schreef op zondag 14 juni 2020 @ 08:17:
Dit topic gaat erruuggghhh snel. 2 dagen niet gekeken en je hebt weer wat te lezen
.
[...]
Momenteel nog steeds goedkope probes uit china.
Je zou ook nog een soort zwanenhals kunnen maken zodat er altijd water in dat stukje leiding staat.Ben nog steeds niet klaar met de tuin, dus ingebouwd zitten ze nog niet.
Heb 2 opties:
De nachten worden steeds warmer, vannacht slechts 0,6 graden verloren, 27 graden aan het eind van de dag moet haalbaar zijn denk ik
[ Voor 8% gewijzigd door Koffie op 14-06-2020 09:05 ]
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Gisteren met moeite zo goed als de 28 graden gehaald, begin mij af te vragen of de mat wel goed is
. Helemaal als ik dan lees dat mensen met een 2 keer zo groot bad wel op 30(+) uitkomen met 1 mat...
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Zijn vrij nieuw dus ik denk het wel. Gisteren rook ik voor het eerst chloor en was de teststrip ook roze. Dus lijken wel goed te zijn, maar waar het chloor blijft...BeeJee78 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:49:
[...]
Zijn je teststrips nog wel goed? Die van mij gaven ook niks aan en toen ik met zo'n pilletje ging testen zat er genoeg in.
Ik heb de eerste keer 10 van die kleintjes in de drijver gegooid en het was meteen goed (ook 300x200).
Geen lek kunnen vinden. De valse lucht is nu minder aanwezig en door de slangen beter te positioneren wordt met ook beter afgevoerd.Koffie schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 20:38:
[...]
Lijkt erop dat je ergens valse lucht aanzuigt?
Als je de boel uit zet, lekt het dan ergens op een koppeling ?
———-
Gisteren ochtend was het water dus 21,5 graden. Tegen de avond 25 graden, het was warm maar niet zo veel zon. Het was lekker afkoelen, even wennen maar daarna is het water lekker (25-27 graden is het ideale zwemwater temperatuur volgens websites). Maar ik wil gaan voor warmer water.
Vanochtend was het zwemwater 24 graden, de isolatie lijkt prima te werken.
Mijn Intex opzetbad ook weer eens uit de garage gehaald.
Heb hem vorig jaar netjes droog gemaakt en ingestrooid met talkpoeder.
Maar toch ziet het er naar uit dat er toch nog vocht in zat.
Best wel veel zwarte plekken.
Iemand een tip hoe ik de vlekken eruit krijg zodat hij weer netjes eruit ziet?
Of zorgt chloor er ook voor dat alle vlekken eruit gaan?
Ik heb ook een zoutsysteem en merk dat deze met de huidige temperaturen in de ochtend 5 uur en in de avond 5 uur aan moet staan om tussen de 0,6 - 1 te komen/blijven. Vandaar dat ik ook twijfel of Cyaanzuur. Nu lees ik in de reactie van @Koffie dat door toevoeging van Cyaan de choolwaarde hoger moet liggen omdat deze minder goed werkt. Kan ik dus beter tussen 0,6-1 zonder Cyaan zitten dan 1,5 - 2 met Cyaan?Koffie schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:32:
[...]
Cyanuurzuur (CYA) verzorgt een bufferende werking voor chloor, het zal minder snel door UV-straling afgebroken worden. Nadeel : je hebt hogere waardes chllor nodig voordat chloor zijn werk doet.
TL:DR niet nodig.
[...]
Geen enkel last van roest, ik gebruik al zout vanaf dag 1.
Een hele kleine oppervlakkige roestvorming te hoogte van de waterlijn op de zwembadtrap die er sinds dag 1 in hangt.
Hier de temperatuur teruggelopen naar 30 graden, gisteravond om 22u bij een temperatuur van 32 graden de noppenfolie erop gelegd. Vannacht was het niet koud maar heeft het wel flink geregend.
Dat vraag ik me soms ook af.The Executer schreef op zondag 14 juni 2020 @ 09:37:
Gisteren met moeite zo goed als de 28 graden gehaald, begin mij af te vragen of de mat wel goed is. Helemaal als ik dan lees dat mensen met een 2 keer zo groot bad wel op 30(+) uitkomen met 1 mat...
Er zijn meer factoren die meespelen. Staat het bad ook in de zon, ligt de mat en/of het bad uit de wind, wat voor weer was het in dat specifieke deel van het land, heb je een isolerende onderlaag, etc. Er zijn veel meer factoren dan alleen het formaat van de mat. Het blijft dus lastig vergelijken.
Spijtig genoeg niet verder gekomen als 34gr.Jazsie schreef op zondag 14 juni 2020 @ 08:17:
En, gisteren met het mooie weer de 38gr gehaald??
Maar ik moet zeggen dat door de flinke regen de nacht ervoor de aanvangtemperatuur gisteren 26gr was.
Ook was er hier toch nog heel veel bewolking. Is de kleine erin geweest, en hebben de bubbels aangestaan dus ook nog relatief veel warmte kwijtgeraakt.
Vandaag lijkt het qua weer ook niet mee te gaan werken.
[ Voor 11% gewijzigd door Ljsvv op 14-06-2020 10:31 ]
Kun je op de intex ZFP (6m3) een platoprolbare slang op de afvoer aansluiten? Is stuk voordeliger en praktischer om naar put/riool te leggen bij backflushen. Of krijgt ie daar geen water door?
Kijk hier even: https://www.troublefreepo...01/18/chlorine-cya-chart/wernerchuck schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:07:
[...]
Ik heb ook een zoutsysteem en merk dat deze met de huidige temperaturen in de ochtend 5 uur en in de avond 5 uur aan moet staan om tussen de 0,6 - 1 te komen/blijven. Vandaar dat ik ook twijfel of Cyaanzuur. Nu lees ik in de reactie van @Koffie dat door toevoeging van Cyaan de choolwaarde hoger moet liggen omdat deze minder goed werkt. Kan ik dus beter tussen 0,6-1 zonder Cyaan zitten dan 1,5 - 2 met Cyaan?
Al is dit wel USA minded en die houden hogere chloorwaardes aan.
http://www.abczwembad.nl kan je ook bestellen (uitgestelde betaling) .. heeft hij nog voorraad kan je het wellicht aan het eind v.d week in huis hebben / geleverd krijgen
Tja vanalles
Ik wil eigenlijk de RCD die bij de intex ZFP zit afsnijden, er een gewone stekker op steken, en dan deze combinatie maken:
Dan kan ik 'm via die Osram zigbee socket (lees: home assistant) schakelen en houd ik de veiligheid in acht (want 10ma RCD). Eventueel gewoon de intex RCD hergebruiken als die netjest te demonteren is. Maar dan moet ie wel direct gaan pompen, anders werkt dat dus niet.
Kun je die ZFPs dus zo instellen dat ze direct aan t werk gaan zodra de stroom erop gaat?
![]() | ![]() |
Dan kan ik 'm via die Osram zigbee socket (lees: home assistant) schakelen en houd ik de veiligheid in acht (want 10ma RCD). Eventueel gewoon de intex RCD hergebruiken als die netjest te demonteren is. Maar dan moet ie wel direct gaan pompen, anders werkt dat dus niet.
Kun je die ZFPs dus zo instellen dat ze direct aan t werk gaan zodra de stroom erop gaat?
Hangt een beetje af van de ZFP .. ik heb een wip schakelaar met/zonder timer .infernix schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:41:
Ik wil eigenlijk de RCD die bij de intex ZFP zit afsnijden, er een gewone stekker op steken, en dan deze combinatie maken:
[Afbeelding] [Afbeelding]
maar je zou kunnen zoeken naar een teardown/onderhoud plaatjes / video van jou model .. scheelt je zelf openschroeven ..
In het ergste geval kan je natuurlijk ook het printplaatje compleet "negeren" .. door de pomp "dom" te maken. en direct de motor te voorzien van lichtnetsap.
Ik zou dan zelf kiezen om direct een "relay" er tussen te vrotten ..zodat je de printplaat nog wel kan gebruiken ..
ps ik heb zelf de kabel doorgeknipt 2 stekkers (M/F) ertussen gezet en de kaku schakelaar ertussen geplugt.
voordeel is dat de zekering nog actief is..
[ Voor 9% gewijzigd door vso op 14-06-2020 13:51 ]
Tja vanalles
Ik heb bij mijn Intex Spa de RCD gedemonteerd en een waterdichte lasdoos erachter gemonteerd.
Mijn RCD was voorzien van een kap met schroefjes die ik zonder schade heb kunnen demonteren en voorzien heb van nieuwe draad.
Mijn RCD was voorzien van een kap met schroefjes die ik zonder schade heb kunnen demonteren en voorzien heb van nieuwe draad.
Ah! Eindelijk iemand die hetzelfde probleem heeft. Sinds kort een intex ZFP (met timer maar ook volcontinu stand) waarbij het afschakelen via een Shelly meteen de RCD eruit klapt. De shelly weer aanzetten heeft dan dus geen zin want de ZFP krijgt dan door de RCD geen stroom.infernix schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:41:
velen zijn je al voor gegaan ..triet schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:51:
[...]
Ah! Eindelijk iemand die hetzelfde probleem heeft. Sinds kort een intex ZFP (met timer maar ook volcontinu stand) waarbij het afschakelen via een Shelly meteen de RCD eruit klapt. De shelly weer aanzetten heeft dan dus geen zin want de ZFP krijgt dan door de RCD geen stroom.
Tja vanalles
Dat is mooi, want dan zijn er vast goede oplossingen ;-) De schakelaar tussen de RCD en ZFP zetten zal dan dus de oplossing zijn. Eens kijken of ik die RCD netjes van de kabel kan halen.
je kan toch ook de kabel doorknippen en er een contra en reguliere stekker aan maken, ik vermoed dat de bijgeleverde RCD niet gemaakt is om open te maken.triet schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:01:
[...]
Dat is mooi, want dan zijn er vast goede oplossingen ;-) De schakelaar tussen de RCD en ZFP zetten zal dan dus de oplossing zijn. Eens kijken of ik die RCD netjes van de kabel kan halen.
Die zekering is dus een RCD op 10ma, net als dat gele ding wat ik dus link. Ik heb die RCDs al eens eerder in 't buitenland toegepast, zijn prima. Jouw methode kan ook, zelfde effect maar waarschijnlijk niet IP44vso schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:47:
[...]
ps ik heb zelf de kabel doorgeknipt 2 stekkers (M/F) ertussen gezet en de kaku schakelaar ertussen geplugt.
voordeel is dat de zekering nog actief is..
Maar als de intex ZFP inderdaad een always-on setting heeft dan gaat dit dus prima werken
Anoniem: 430542
Zo heb ik mijn installatie gemaakt.ocmer schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:23:
Voor het aansluiten van mijn solarmat ben ik op zoek naar een verbinding van 40mm PVC naar 38mm slang. Bestaat zoiets? Het lijkt er op alsof 50mm de standaard is om een bypass te bouwen, maar ik heb 40mm spul liggen.40->38 lijkt nergens te vinden.
Een 40mm pijp met 40mm sok, daarop een 50mm tule naar 32/38mm
De tule past strak over de 40 mm sok, verlijmen en is 100% waterdicht
Zijn die slangen sterk genoeg om niet te knikken als je ze op een hoek legt (dus naar schuurdak voor EPDM matten bijvoorbeeld)?mduran schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:30:
[...]
Ik koop slangen bij Wiltec op Amazon, 30 meter gekocht voor 36 euro. Doet het perfect
Hoi allemaal,
Wij hebben dit jaar ook een "groot" zwembad staan van mijn schoonouders.
Het betreft een Bestway van 259x170x80.
Inmiddels heb ik er een Intex zandfilterpomp aanzitten voor 4m3 met Aqualoon filterbollen.
Ik heb 2 vragen:
- Hoeveel "Filterbollen" doen jullie in de filterbak? Doe je deze helemaal vol? Of vul je deze zover je deze ook normaal met zand vult? De reden dat ik dit vraag is dat als ze droog zijn, ze nog redelijk groot zijn, maar je kunt ze makkelijk indrukken.
- Ik wil het bad graag verwarmen. Ik heb inmiddels bubbelfolie besteld maar ik vermoed niet dat ik het daarmee heel veel warmer ga krijgen. Gisteren was het water +/- 22 graden en dat is best frisjes.
Ik zat te denken aan een solarmat. Maar lees ook regelmatig dat deze niet op een plat dak mogen liggen. Mag dat met de EPDM varianten wel? En als ik deze op het platte dak wil leggen, dan moet de pomp het water zo'n 2 meter omhoog pompen. Gaat dat lukken met een Intex pomp? Of heb ik dan een andere pomp nodig?
Inmiddels heb ik er een Intex zandfilterpomp aanzitten voor 4m3 met Aqualoon filterbollen.
Ik heb 2 vragen:
- Hoeveel "Filterbollen" doen jullie in de filterbak? Doe je deze helemaal vol? Of vul je deze zover je deze ook normaal met zand vult? De reden dat ik dit vraag is dat als ze droog zijn, ze nog redelijk groot zijn, maar je kunt ze makkelijk indrukken.
- Ik wil het bad graag verwarmen. Ik heb inmiddels bubbelfolie besteld maar ik vermoed niet dat ik het daarmee heel veel warmer ga krijgen. Gisteren was het water +/- 22 graden en dat is best frisjes.
Ik zat te denken aan een solarmat. Maar lees ook regelmatig dat deze niet op een plat dak mogen liggen. Mag dat met de EPDM varianten wel? En als ik deze op het platte dak wil leggen, dan moet de pomp het water zo'n 2 meter omhoog pompen. Gaat dat lukken met een Intex pomp? Of heb ik dan een andere pomp nodig?
Je moet even op je pomp kijken wat je Hmax is, dat is max pomp hoogte.
Epdm kan gewoon op een dakje.
Solar matten worden ook gebruikt op daken alleen zie je ze soms wel lek raken.
Per 1m3-1.5m3 water 1m2 verwarming
Epdm kan gewoon op een dakje.
Solar matten worden ook gebruikt op daken alleen zie je ze soms wel lek raken.
Per 1m3-1.5m3 water 1m2 verwarming
Bad staat inmiddels 2 dagen en vanmiddag ook het zoutwatersysteem van Intex aangesloten. Volgens de handleiding moet deze 6 uur per dag draaien bij mijn bad (457 rond 122 diep). Echter, de tabel gaat dus uit van het toevoegen van Cyaanzuur. Hierboven zegt @Koffie dat het eigenlijk niet nodig is. Heeft het niet toevoegen nog invloed op het aantal draaiuren? Met andere woorden, kan ik die 6 uur handhaven of moet ik het aanpassen?
Verder staat er dat je bij het eerste gebruik moet starten met een boost en dat die 8x zo lang duurt. Dat zou in mijn geval 48 uur zijn. Zijn dat tijden waar jullie ook niet van schrikken of is het toch een tikkeltje overdreven?
Tot slot, heeft het nog voorkeur om pomp en zoutsysteem overdag of 's nachts te laten draaien? Maakt het uit of er gezwommen wordt of heeft stilstaand water de voorkeur?
Verder staat er dat je bij het eerste gebruik moet starten met een boost en dat die 8x zo lang duurt. Dat zou in mijn geval 48 uur zijn. Zijn dat tijden waar jullie ook niet van schrikken of is het toch een tikkeltje overdreven?
Tot slot, heeft het nog voorkeur om pomp en zoutsysteem overdag of 's nachts te laten draaien? Maakt het uit of er gezwommen wordt of heeft stilstaand water de voorkeur?
Ik heb het even zo opgelost om het knikken te vermijden:infernix schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:45:
[...]
Zijn die slangen sterk genoeg om niet te knikken als je ze op een hoek legt (dus naar schuurdak voor EPDM matten bijvoorbeeld)?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jCVsg3f3M305VXjqITk4MLqm.jpg?f=user_large)
Ik heb hier een 11.000 liter bad en ook het gewone zoutsysteem van Intex. Ik merk dat het veel draai uren kost om het chloor rond de 1 te houden. Als het bad open is geweest dan zit je zo van 1.3 op 0.3. Daarna weer 5 uur laten draaien in de avond en 5 uur in de ochtend. Lijkt er na 2 weken op dat er ongeveer 0,1 per uur bijkomt met een solarzeil en zonder afdekzeil. Ik weet niet of dat overeenkomt met 5 gram per uur maar dat kan iemand anders misschien toelichten. Dit is puur mijn praktijkervaring.coelho schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:31:
Bad staat inmiddels 2 dagen en vanmiddag ook het zoutwatersysteem van Intex aangesloten. Volgens de handleiding moet deze 6 uur per dag draaien bij mijn bad (457 rond 122 diep). Echter, de tabel gaat dus uit van het toevoegen van Cyaanzuur. Hierboven zegt @Koffie dat het eigenlijk niet nodig is. Heeft het niet toevoegen nog invloed op het aantal draaiuren? Met andere woorden, kan ik die 6 uur handhaven of moet ik het aanpassen?
Bij mij knikt er niks. Ook vanaf dak naar benedeninfernix schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:45:
[...]
Zijn die slangen sterk genoeg om niet te knikken als je ze op een hoek legt (dus naar schuurdak voor EPDM matten bijvoorbeeld)?
gewoon tot de aangegeven hoogte van het zand/glas hoogte 1 doosje is meer dan zat. (droog) .. als je er meer in doet loopt de druk in het geel van de zandfilter..Flappie schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:17:
Hoi allemaal,
Ik heb 2 vragen:
solarmat "kan" niet maar sommige krijgen het wel werkend
Tja vanalles
Of nog beter in de praktijk BTS in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" (locatie laat wat te wensen over maar goed dat was niet het punt)infernix schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:10:
[...]
Die zekering is dus een RCD op 10ma, net als dat gele ding wat ik dus link. Ik heb die RCDs al eens eerder in 't buitenland toegepast, zijn prima. Jouw methode kan ook, zelfde effect maar waarschijnlijk niet IP44
Maar als de intex ZFP inderdaad een always-on setting heeft dan gaat dit dus prima werken
Tja vanalles
Zojuist getest met zo'n digitale meter waar je strips op legt (AquaChek Trutest). Zat nog aan 0 chloor (logisch, zoutmodule stond nog maar net aan), pH 8.3 en Alk 180. Daar schrok ik wel van. Het water is 1.5 dag oud.Er is wel wat in gezwommen, maar vooral pH is wel bizar.wernerchuck schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:13:
[...]
Ik heb hier een 11.000 liter bad en ook het gewone zoutsysteem van Intex. Ik merk dat het veel draai uren kost om het chloor rond de 1 te houden. Als het bad open is geweest dan zit je zo van 1.3 op 0.3. Daarna weer 5 uur laten draaien in de avond en 5 uur in de ochtend. Lijkt er na 2 weken op dat er ongeveer 0,1 per uur bijkomt met een solarzeil en zonder afdekzeil. Ik weet niet of dat overeenkomt met 5 gram per uur maar dat kan iemand anders misschien toelichten. Dit is puur mijn praktijkervaring.
Ga ik eerst boosten en daarna pH- toevoegen of andersom?
Hallo,
Vandaag ook eens mijn Intex ZFP 6m en zwembadje uit de verpakking gehaald om de koppelingen en aansluitingen te bekijken.
Ik heb een 32 -> 38 adapter van Intex gekocht daar mijn zwembadje standaard een 32mm aansluiting heeft.Nu wil ik vanaf die 38mm slang overgaan naar druk-pvc om dat ik een goeie 13meter moet overbruggen naar de EPDM matten.
Dit is een foto van de (voor jullie wel bekende) 38mm Intex aansluiting:

38mm slaat blijkbaar op de binnendiameter van deze slang (nagemeten met de schuifmaat). Druk-pvc buizen bestaan blijkbaar niet in maat 38mm. De maat die hier het dichtst bij ligt is de 32mm of de 40mm druk-pvc buis.
Op wat slaat die 32mm/40mm net? Is dit ook de werkelijke binnendiameter of de buitendiameter? Indien die 32mm effectief ook de binnendiameter is, dan vermoed ik dat ik hiermee verder zal gaan.
Bestaat er een tussenstuk in druk-pvc met uitwendige schroefdraad die ik kan schroeven op bovenstaande Intex dop?
Vandaag ook eens mijn Intex ZFP 6m en zwembadje uit de verpakking gehaald om de koppelingen en aansluitingen te bekijken.
Ik heb een 32 -> 38 adapter van Intex gekocht daar mijn zwembadje standaard een 32mm aansluiting heeft.Nu wil ik vanaf die 38mm slang overgaan naar druk-pvc om dat ik een goeie 13meter moet overbruggen naar de EPDM matten.

38mm slaat blijkbaar op de binnendiameter van deze slang (nagemeten met de schuifmaat). Druk-pvc buizen bestaan blijkbaar niet in maat 38mm. De maat die hier het dichtst bij ligt is de 32mm of de 40mm druk-pvc buis.
Op wat slaat die 32mm/40mm net? Is dit ook de werkelijke binnendiameter of de buitendiameter? Indien die 32mm effectief ook de binnendiameter is, dan vermoed ik dat ik hiermee verder zal gaan.
Bestaat er een tussenstuk in druk-pvc met uitwendige schroefdraad die ik kan schroeven op bovenstaande Intex dop?
weer nieuw dan want mijn ZFP slang is binnen diameter 32mm (6kuub)argon007 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:48:
Hallo,
[Afbeelding]
Je kan beter op 40/50mm doorgaan, mijn bypass is bv 50mm .. dus ik heb alles op 50mm ...
maar als jij nu max grote zwembad hebt en de eerste 10 jaar niet gaat veranderen .. tja dan kan je ook 40mm kiezen .. beetje afweging wanneer X beter is als Y zolang je niet kleiner gaat dan 32(dus 40) zit je wel snor.
Tja vanalles
PVC buis wordt aan de buitenkant gemeten, de interne diameter van een 40mm buis is dus twee keer de wanddikte kleiner. Bij een wanddikte van 3mm hou je dus intern 34mm over.argon007 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:48:
Hallo,
...Op wat slaat die 32mm/40mm net? Is dit ook de werkelijke binnendiameter of de buitendiameter? Indien die 32mm effectief ook de binnendiameter is, dan vermoed ik dat ik hiermee verder zal gaan.
...
[ Voor 47% gewijzigd door BounceMeister op 14-06-2020 22:18 ]
Voor de zekerheid toch nog vlug eens nagemeten, en ja hoor. Binnenkant Intex zwembadslang is 38mm:
https://cdn.discordapp.co...9152171663390/unknown.png
Nieuwe Intex 6m³ pomp (SF80220RC-2)
Aha, als ik dus druk-pvc buis zou nemen van 32x2.4mm hou ik maar ~27mm meer over.
Dan ga ik waarschijnlijk voor 40x3 gaan (bruikbare doorvoer is dan 34mm).
Ik zie bvb op pvcvoordeel dat een drup-pvc buis van 40mm en 4m lengte kan aangekocht worden voor €9.7 terwijl een druk-pvc van 50mm al €15.9 is per 4 meter.
Ik vermoed dat ik 8 buizen nodig heb, dus is dit al een verschil van €50 (en dan spreek ik nog niet over de koppelstukken). Ik ben geen Nederlander, maar ook een Belg denkt aan zijn geld ;-)
Hoe zou ik dan best vanaf Intex 38mm slang (schroefdraad) naar 40mm gaan? Wat hebben jullie hiervoor gebruikt?
Aha, als ik dus druk-pvc buis zou nemen van 32x2.4mm hou ik maar ~27mm meer over.
Ik zie bvb op pvcvoordeel dat een drup-pvc buis van 40mm en 4m lengte kan aangekocht worden voor €9.7 terwijl een druk-pvc van 50mm al €15.9 is per 4 meter.
Ik vermoed dat ik 8 buizen nodig heb, dus is dit al een verschil van €50 (en dan spreek ik nog niet over de koppelstukken). Ik ben geen Nederlander, maar ook een Belg denkt aan zijn geld ;-)
Hoe zou ik dan best vanaf Intex 38mm slang (schroefdraad) naar 40mm gaan? Wat hebben jullie hiervoor gebruikt?
Zoals vermeld van 40mm naar 50mm door middel van een sok. En dan naar slangtule.ocmer schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:23:
Voor het aansluiten van mijn solarmat ben ik op zoek naar een verbinding van 40mm PVC naar 38mm slang. Bestaat zoiets? Het lijkt er op alsof 50mm de standaard is om een bypass te bouwen, maar ik heb 40mm spul liggen.40->38 lijkt nergens te vinden.
Duurder maar netter is naar 2" draad en daarop een Intex adapter A erop.
pH: https://www.aliexpress.com/item/32507670289.htmlKoffie schreef op zondag 14 juni 2020 @ 09:02:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk welke China probes. Heb je een linkje naar het ali item?![]()
[...]
Je zou ook nog een soort zwanenhals kunnen maken zodat er altijd water in dat stukje leiding staat.
Orp: https://www.aliexpress.com/item/32956613825.html
Ik wil inderdaad dat de probes altijd in het water "liggen" wanneer pomp uit is.
Dat zijn schimmelvlekken? Goed poetsen? Mijn ervaring is dat je ze er maar lastig of zelfs niet eruit krijgt...Crxtreem schreef op zondag 14 juni 2020 @ 09:52:
Mijn Intex opzetbad ook weer eens uit de garage gehaald.
Volgende keer altijd eerst je bad laten drogen voordat je gaat opbergen.
Ja dagen zoals dit helpt niet mee. Houd ons op de hoogte. Tot nu toe houd ik het wel op warmtepomp.Ljsvv schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:23:
[...]
Spijtig genoeg niet verder gekomen als 34gr.
Maar ik moet zeggen dat door de flinke regen de nacht ervoor de aanvangtemperatuur gisteren 26gr was.
Ook was er hier toch nog heel veel bewolking. Is de kleine erin geweest, en hebben de bubbels aangestaan dus ook nog relatief veel warmte kwijtgeraakt.
Vandaag lijkt het qua weer ook niet mee te gaan werken.
Wellicht leuk als je jouw stroom vebruik van je Spa in de gaten kan houden. Kunnen we verglijken
Het kan maar zou toch voor een slang gaan met een grotere diameter.infernix schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:11:
Kun je op de intex ZFP (6m3) een platoprolbare slang op de afvoer aansluiten? Is stuk voordeliger en praktischer om naar put/riool te leggen bij backflushen. Of krijgt ie daar geen water door?
Dat kan prima, mits je ZFP aan gaat wanneer er "stroom" op zit. Ofwel even testen.infernix schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:41:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Indien je nog steeds na het inschakelen een handeling moet verrichten voordat pomp aan gaat dan heb je meer werk te doen.
Je moet dan ook de ingebouwde aansturing omzeilen en de pomp direct aansluiten.
Eerst pH op orde brengen.coelho schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:36:
[...]
Zojuist getest met zo'n digitale meter waar je strips op legt (AquaChek Trutest). Zat nog aan 0 chloor (logisch, zoutmodule stond nog maar net aan), pH 8.3 en Alk 180. Daar schrok ik wel van. Het water is 1.5 dag oud.Er is wel wat in gezwommen, maar vooral pH is wel bizar.
Als ik goed zie is dat een Intex adapter A.argon007 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:48:
Hallo,
[Afbeelding]
In dat geval zou je van PVC 50mm naar 2" uitwendig draad kunnen gaan.
De Intex adapter A kan je namelijk dan precies mooi erop draaien.
Lees hier bovenargon007 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:35:
Hier had ik nog nooit van gehoord dus even opgezocht, handig spul. Waar laat je ze als ze gebruikt zijn? Ik zie dat ze 100% te recyclen zijn en dat ze van PET zijn. Lever je ze dan in bij de supermarkt waar de lege flessen worden ingenomen? of gaan ze gewoon de grijze bak in en de oven in?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik heb in mijn enthousiasme het intex zoutwatersysteem gekocht, maar ik vraag mij af of dit geen overkill is voor een intex prism 3.05m rond bad?
en ik vraag mij nu af of het onderhoud minder, want toch moet je telkens uitzoeken hoe lang dat ding moet draaien. Nu is het meten en wat chloor tabletten in gooien afhankelijk van de waarde.
en ik vraag mij nu af of het onderhoud minder, want toch moet je telkens uitzoeken hoe lang dat ding moet draaien. Nu is het meten en wat chloor tabletten in gooien afhankelijk van de waarde.
Wassen in de wasmachine en bewaren tot volgend jaar ;-)No Hands schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:26:
[...]
Hier had ik nog nooit van gehoord dus even opgezocht, handig spul. Waar laat je ze als ze gebruikt zijn? Ik zie dat ze 100% te recyclen zijn en dat ze van PET zijn. Lever je ze dan in bij de supermarkt waar de lege flessen worden ingenomen? of gaan ze gewoon de grijze bak in en de oven in?
@MarcoKL:
Je moet nog steeds blijven meten? Wat wel zo is dat zodra je weet hoe lang je intex zoutwatersysteem moet draaien voor de juiste chloor waarde je er na inderdaad minder omkijken hebt.
Je kan het verglijken met een chloor dispenser in je leiding. Deze geeft ook een constante hoeveelheid chloor af en dus heb je ook minder "onderhoud".
Overkill, neen. Zeker als je ook andere redenen hebt om voor "zout" te gaan. Is het enkel vanwege minder "onderhoud". Dan ja, want voor 3 tientjes heb je een automatische (tabs) chloor dispenser voor in je leiding.
Je moet nog steeds blijven meten? Wat wel zo is dat zodra je weet hoe lang je intex zoutwatersysteem moet draaien voor de juiste chloor waarde je er na inderdaad minder omkijken hebt.
Je kan het verglijken met een chloor dispenser in je leiding. Deze geeft ook een constante hoeveelheid chloor af en dus heb je ook minder "onderhoud".
Overkill, neen. Zeker als je ook andere redenen hebt om voor "zout" te gaan. Is het enkel vanwege minder "onderhoud". Dan ja, want voor 3 tientjes heb je een automatische (tabs) chloor dispenser voor in je leiding.
5 gram chloorgas op 11.000 liter zou 0,5 ppm chloor op moeten leveren.wernerchuck schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:13:
[...]
Ik heb hier een 11.000 liter bad en ook het gewone zoutsysteem van Intex. Ik merk dat het veel draai uren kost om het chloor rond de 1 te houden. Als het bad open is geweest dan zit je zo van 1.3 op 0.3. Daarna weer 5 uur laten draaien in de avond en 5 uur in de ochtend. Lijkt er na 2 weken op dat er ongeveer 0,1 per uur bijkomt met een solarzeil en zonder afdekzeil. Ik weet niet of dat overeenkomt met 5 gram per uur maar dat kan iemand anders misschien toelichten. Dit is puur mijn praktijkervaring.
Eerst je pH in orde krijgen!coelho schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:36:
[...]
Zojuist getest met zo'n digitale meter waar je strips op legt (AquaChek Trutest). Zat nog aan 0 chloor (logisch, zoutmodule stond nog maar net aan), pH 8.3 en Alk 180. Daar schrok ik wel van. Het water is 1.5 dag oud.Er is wel wat in gezwommen, maar vooral pH is wel bizar.
wernerchuck schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:13:
[...]
Zorg wel dat er voldoende zout in het bad zit. Moet volgens mij tussen ca. 3000 ppm en 3500 ppm zijn. Ik had ook eerst te weinig zout en het systeem genereerde toen ook te weinig chloor. Na aanvullen van zout kwam de chloorproductie goed op gang. Nu moet het zoutsysteem ca. 3 uur draaien om het chloor op peil te houden (bad is ca. 13m3)
Zorg wel dat er voldoende zout in het bad zit. Moet volgens mij tussen ca. 3000 ppm en 3500 ppm zijn. Ik had ook eerst te weinig zout en het systeem genereerde toen ook te weinig chloor. Na aanvullen van zout kwam de chloorproductie goed op gang. Nu moet het zoutsysteem ca. 3 uur draaien om het chloor op peil te houden (bad is ca. 13m3)
MarcoKL schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:35:
Wassen in de wasmachine en bewaren tot volgend jaar ;-)

Tja vanalles
Zal dan toch voor 50mm kiezen. Gisterenavond een lokale handelaar gecontacteerd en kreeg volgende prijzen:argon007 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:35:
Voor de zekerheid toch nog vlug eens nagemeten, en ja hoor. Binnenkant Intex zwembadslang is 38mm:

Komt dus op €6.55 voor 50mm buis van 4meter. Is dan zelfs nog goedkoper dan de 40mm buis vanop pvcvoordeel...
En wanneer het lokaal is, kan je het ophalen, want de verzendkosten voor lengtes van 4 of 5 meter buis zijn vrij hoog..argon007 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:48:
[...]
Zal dan toch voor 50mm kiezen. Gisterenavond een lokale handelaar gecontacteerd en kreeg volgende prijzen:
[Afbeelding]
Komt dus op €6.55 voor 50mm buis van 4meter. Is dan zelfs nog goedkoper dan de 40mm buis vanop pvcvoordeel...
hebben mensen advies voor welke test materialen te gebruiken?
ik heb wat strips en tabletjes om te testen, maar moet zeggen dat de resultaten behoorlijk afwijken.
merkte al dat mn alkaliniteit wat afnam, daar ga ik nog even wat van halen om te verhogen.
ik heb wat strips en tabletjes om te testen, maar moet zeggen dat de resultaten behoorlijk afwijken.
merkte al dat mn alkaliniteit wat afnam, daar ga ik nog even wat van halen om te verhogen.
Vraag me eigenlijk ook af of het überhaupt druk pvc zou moeten zijn?argon007 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:48:
[...]
Zal dan toch voor 50mm kiezen. Gisterenavond een lokale handelaar gecontacteerd en kreeg volgende prijzen:
[Afbeelding]
De ZFP draait standaard op 0,3-0,4 bar op de meter. Met wat verhoging op platdak komt daar ca. 0,3 ivm hoogte bij. Dan kan de druk nooit zo hoog oplopen lijkt me dat je 10 of 16 bar leidingen nodig hebt? Bij 1,2 bar staat bij mij de meter al in het rood. Maar misschien mis ik iets?
Ik kom mij hier ook maar weer eens melden. Inmiddels is de setup van het zwembad sinds het weekend uitgebreid met een spa (vooral voor ons twee bedoeld). Afgelopen jaren ben ik begonnen met het automatiseren van het zwembad via een fibaro contactsensor icm dsb1820 (foto's @ fotoalbum) opgevolgd door een Esphome projectje icm HA voor temperatuur + notificaties over schoonmaak/onderhoud zwembad
Nu met de uitbreiding van de spa wil ik beter gaan monitoren op temperatuur, chloorgehalte en verbruik (mede vanwege hogere verbruik jacuzzi).
Huidige setup:
- Intex Prism Frame 457 - 16000 liter
- Zandfilterpomp
- Warmtepomp - ECOstyle warmtepomp variant: ECO 5, tot 20 m3 zwembad
- Intex Spa greywood deluxe 6 personen - 1000 liter
Ik zal dit topic eens doorspitten op beschikbare informatie wat ik gemist heb en tips/ideeen zijn welkom
Nu met de uitbreiding van de spa wil ik beter gaan monitoren op temperatuur, chloorgehalte en verbruik (mede vanwege hogere verbruik jacuzzi).
Huidige setup:
- Intex Prism Frame 457 - 16000 liter
- Zandfilterpomp
- Warmtepomp - ECOstyle warmtepomp variant: ECO 5, tot 20 m3 zwembad
- Intex Spa greywood deluxe 6 personen - 1000 liter
Ik zal dit topic eens doorspitten op beschikbare informatie wat ik gemist heb en tips/ideeen zijn welkom
[ Voor 4% gewijzigd door lubbertkramer op 15-06-2020 14:40 ]
@lubbertkramer:
Een Intex solar mat voor je Spa als bij verwarming kan goed helpen om je energie te verlagen. @Ljsvv is hier mee aan het testen
.
Een Intex solar mat voor je Spa als bij verwarming kan goed helpen om je energie te verlagen. @Ljsvv is hier mee aan het testen
even mezelf quoten. . nog steeds niks gekocht.Crazy- schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:28:
Zit beetje met een dilemma ....
260x160 Intex bad, 2700 liter zo uit mn hoofd
Klein solar matje er bij (...) en mini pompje
Pompje is lek (gevallen; gaatje... shit) rubbers moet ik ook vervangen; filters altijd drama (elke week a 2 weken vervangen; slecht verkrijgbaar.
Mijn idee:
- zandfilterpomp met glasfilters (6m3/u)
- Solarmat van 600x60
Deze op het prieel leggen (3M hoog tov zwembad)
Is dit beetje werkzaam? Over overcapaciteit? Dit ivm opvoerhoogte 3M kies ik de 6m3/u versie.
ben ondertussen mijn standaard 2500 liter/uur filter pompje spuugzat .....
ga vandaag/morgen een Intex zandfilterpomp 6 m³/h aanschaffen als eerste start
daar ik daarna de solarmatten o.i.d. wil gaan regelen (tyleen spiraal, DIY misschien) gelijk een 6m3/u pomp ivm opvoerhoogte van 3 meter.
eigenlijk concreet de vraag voor de Intex zandfilterpomp 6 m³/h:
- is deze voldoende voor de opzet?
- kan ik hier eventueel in de toekomst een groter bad (zeg 3x2 of 4x2,5) zonder problemen mee aansluiten?
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos
Ben benieuwd, was het toevallig net aan het lezen. Zelf wisselende ervaringen mee vanwege het zwembad (16000 liter) waar het toch (te) weinig deed en daarom daar een warmtepomp op gezet voor de koudere dagen en om de afkoeling van de nacht tegen te gaan.Jazsie schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:57:
@lubbertkramer:
Een Intex solar mat voor je Spa als bij verwarming kan goed helpen om je energie te verlagen. @Ljsvv is hier mee aan het testen.
Ik ga zijn bevindingen afwachten en volgen, nog meer terrein inleveren voor een kleine winst zie ik niet zitten maar mocht het flink schelen in het verbruik is het een ander verhaal. Op dit moment houden wij de jacuzzi op 40 graden, hij is nieuw dus zitten er tot nu toe tweemaal per dag in (nieuwigheid). Ik heb in HA inmiddels wel wat automatiseringen gebouwd om eventueel (handmatig) de temp tijdelijk te verlagen bij meerdere dagen slecht weer en de verwachting is dat wij er niet inzitten om wat m.b.t. het verbruik te besparen
Een afsplitsing op de warmtepomp zie ik zo 123 niet zitten, anders vermening kouder met warmer water (zwembad/jacuzzi) en beiden zijn toch voor een ander doel. Jacuzzi moet heet zijn en het zwembad aangenaam
[ Voor 9% gewijzigd door lubbertkramer op 15-06-2020 15:33 ]
Hallo allemaal,
Ik heb van de week een zonnewarmer systeem gemaakt van betonplex icm met tyleen 25.
:strip_exif()/f/image/LrfgkfnKtGlaszXSGmDqcSHu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zdLn465xxp0t8ORyORr9AtZz.jpg?f=fotoalbum_large)
Circa 2 x 50 meter parallel icm een bypass.
Wat is het beste om te doen qua regeling? Kan me voorstellen dat, wanneer alles over de verwarmer gaat, er te snel water door stroomt zodat het niet de kans krijgt om op te warmen.
De pomp is een Intex 4m³/u op een bad van 4.5 x 2.2 x 0,85 meter
Ik heb van de week een zonnewarmer systeem gemaakt van betonplex icm met tyleen 25.
:strip_exif()/f/image/LrfgkfnKtGlaszXSGmDqcSHu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zdLn465xxp0t8ORyORr9AtZz.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat is het beste om te doen qua regeling? Kan me voorstellen dat, wanneer alles over de verwarmer gaat, er te snel water door stroomt zodat het niet de kans krijgt om op te warmen.
nee ... maar chloor is corrosief en UV breekt ook plastic af. voor de rest zijn slangen even "duur" als bv 2 of 4 meter PVC ..Kingsolo schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:04:
[...]
Vraag me eigenlijk ook af of het überhaupt druk pvc zou moeten zijn?
De ZFP draait standaard op 0,3-0,4 bar op de meter. Met wat verhoging op platdak komt daar ca. 0,3 ivm hoogte bij. Dan kan de druk nooit zo hoog oplopen lijkt me dat je 10 of 16 bar leidingen nodig hebt? Bij 1,2 bar staat bij mij de meter al in het rood. Maar misschien mis ik iets?
16 bar is wellicht te gek maar reken ook op bv als je het in de grond ligt dat je eroverheen loopt etc .. en je wilt niet meteen bij een normale "schop' steek een breuk in de leiding hebben.
Tja vanalles
@zouhetnietweten netjes gedaan Mooi, je mist nog een temp sensor voor in/uit.
denk eerder dat je water er te langzaam doorheen gaat dan te snel .. je wilt dat het water in --> versus --> uit hooguit een graad verschil heeft voor effectiefste werking .. (op de heetste moment v.d dag)
Een CRP van 2 kuub (10 uur pompen) kan makkelijk 20 kuub zwembad filteren per dag, wat ze er niet bij vertellen dat dagelijk de filter patroon wisselen wel noodzakelijk(er) is .
Hoe krachtiger de pomp hoe "korter" hij aan hoeft, maar ja als je zonne verwarming doet heb je heb toch wel lang aan staan ..
Mijn pomp staat bv 3 uur standaard per dag te filteren (6 kuub) voor een 305cm rond zwembad (4,5 kuub oid) hierdoor heb ik wel wat minder chloor nodig.
denk eerder dat je water er te langzaam doorheen gaat dan te snel .. je wilt dat het water in --> versus --> uit hooguit een graad verschil heeft voor effectiefste werking .. (op de heetste moment v.d dag)
ZFP aanschaf is aanjezelf ze zijn momenteel duurder dan voor de "crisis" .. 20 tot 50,- moet je wel aan denken.Crazy- schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:24:
even mezelf quoten. . nog steeds niks gekocht.
daar ik daarna de solarmatten o.i.d. wil gaan regelen (tyleen spiraal, DIY misschien) gelijk een 6m3/u pomp ivm opvoerhoogte van 3 meter.
- kan ik hier eventueel in de toekomst een groter bad (zeg 3x2 of 4x2,5) zonder problemen mee aansluiten?
Een CRP van 2 kuub (10 uur pompen) kan makkelijk 20 kuub zwembad filteren per dag, wat ze er niet bij vertellen dat dagelijk de filter patroon wisselen wel noodzakelijk(er) is .
Hoe krachtiger de pomp hoe "korter" hij aan hoeft, maar ja als je zonne verwarming doet heb je heb toch wel lang aan staan ..
Mijn pomp staat bv 3 uur standaard per dag te filteren (6 kuub) voor een 305cm rond zwembad (4,5 kuub oid) hierdoor heb ik wel wat minder chloor nodig.
Tja vanalles
Mja, de standaard filterpompje hebben we nu een jaar of 3 > die filters moet ik in mijn ogen te snel/vaak wisselen ivm vollopen van de filter-porieen. Drama en kost mij teveel tijd dus ;-) geniet er liever vanvso schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:45:
@zouhetnietweten
ZFP aanschaf is aanjezelf ze zijn momenteel duurder dan voor de "crisis" .. 20 tot 50,- moet je wel aan denken.
oke, die 6m3 is een prima keuze dus zoals ik al dacht.. die maar even bestellen, dan nog even uitzoeken qua tyleenbuis ivm opwarmen.
Vervelend... adapters 38mm > 32mm zijn simpelweg niet verkrijgbaar
Nog iemand een voorkeur qua filters?
Zand, glas of watten?
Eis: min mogelijk werk er aan ;-)
[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 15-06-2020 15:57 ]
Ja, daarom heb ik ook enkel een warmtepomp op mijn Spa.lubbertkramer schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:31:
[...]
Ben benieuwd, was het toevallig net aan het lezen. Zelf wisselende ervaringen mee vanwege het zwembad (16000 liter) waar het toch (te) weinig deed en daarom daar een warmtepomp op gezet voor de koudere dagen en om de afkoeling van de nacht tegen te gaan.
Ik ga zijn bevindingen afwachten en volgen, nog meer terrein inleveren voor een kleine winst zie ik niet zitten maar mocht het flink schelen in het verbruik is het een ander verhaal. Op dit moment houden wij de jacuzzi op 40 graden, hij is nieuw dus zitten er tot nu toe tweemaal per dag in (nieuwigheid). Ik heb in HA inmiddels wel wat automatiseringen gebouwd om eventueel (handmatig) de temp tijdelijk te verlagen bij meerdere dagen slecht weer en de verwachting is dat wij er niet inzitten om wat m.b.t. het verbruik te besparen
Een afsplitsing op de warmtepomp zie ik zo 123 niet zitten, anders vermening kouder met warmer water (zwembad/jacuzzi) en beiden zijn toch voor een ander doel. Jacuzzi moet heet zijn en het zwembad aangenaam
Maar kan mij voorstellen dat het toch wel aardig wat kan schelen in stroom verbruik bij langere dagen zon/mooi weer. Zeker als je nu enkel de standaard verwarming hebt dan kan het de moeite waard zijn.
Moet solar mat wel inderdaad die 38-40gr kunnen halen want anders loop je nog steeds constant bij te verwarmen.
Inderdaad even afwachten op @Ljsvv zijn resultaten
Houd je ook het stroom vebruik in de gaten? Want dat is natuurlijk leuk om te verglijken met @Ljsvv en later met die van mij (tuin momenteel nog aan het her inrichten).
Dit verdiend toch wel een applaus voor de nette afwerking!zouhetnietweten schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:32:
Hallo allemaal,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
m.b.t regeling: in/uit temperatuur meten van je "solar mat" en zorgen dat de bypass zodanig staat afgesteld dat het verschil 0,5 graden is. Dan heb je de juiste water doorstroming.
bij solarmatten van intex zitten adapters bij 32 --> 38mm even "duur" als ze los bestellen ..Crazy- schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:48:
[...]
Mja, de standaard filterpompje hebben we nu een jaar of 3 > die filters moet ik in mijn ogen te snel/vaak wisselen ivm vollopen van de filter-porieen. Drama en kost mij teveel tijd dus ;-) geniet er liever van
oke, die 6m3 is een prima keuze dus zoals ik al dacht.. die maar even bestellen, dan nog even uitzoeken qua tyleenbuis ivm opwarmen.
Zand, glas of watten?
ik heb filterbollen(aqualoon) gooi ze na het seizoen in de wasmachine + droger .. maar tja het is maar wat je wilt
Tja vanalles
Ik heb een Intex opzetzwembad van 3,05Meter en wil eigenlijk de aansluitingen vergroten.
Nu vraag ik mij af of ik met deze set https://www.zwembadenwebs...tlaat-groot-intex-zwembad en een stanleymes mijn aanslutingen kan vergroten.
Op het bad komt een zandfilterpomp van 4,5m3 en een warmtepomp.
Nu hangen de slangen aan het bad en moet ik ze eigenlijk ondersteunen.
Als ik de aansluitingen heb zit wat minder onder spanning.
Nu vraag ik mij af of ik met deze set https://www.zwembadenwebs...tlaat-groot-intex-zwembad en een stanleymes mijn aanslutingen kan vergroten.
Daarmee bedoel je bad in/uit? Of verwarmer in uit?vso schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:45:
@zouhetnietweten netjes gedaan Mooi, je mist nog een temp sensor voor in/uit.
[...]
ZFP aanschaf is aanjezelf ze zijn momenteel duurder dan voor de "crisis" .. 20 tot 50,- moet je wel aan denken.
Is het ook beter om die 2 van 50 meter parallel te houden of in serie zodat het enkel 100 meter word?
Temp meters is een goede, gaan we regelen🤘🏻
Thnx. Dat schroeven was best een dingetje😅Jazsie schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:57:
[...]
Dit verdiend toch wel een applaus voor de nette afwerking!
m.b.t regeling: in/uit temperatuur meten van je "solar mat" en zorgen dat de bypass zodanig staat afgesteld dat het verschil 0,5 graden is. Dan heb je de juiste water doorstroming.
Arm & Hammer Baking soda. Tegenwoordig ook in de supermarkt te krijgen.Anoniem: 430542 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:52:
Dit is nou een goede tip voor in een start postKoffie schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:52:
[...]
Arm & Hammer Baking soda. Tegenwoordig ook in de supermarkt te krijgen.
Word aan gewerktAnoniem: 430542 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:56:
[...]
Dit is nou een goede tip voor in een start post
beetje zoeken op internet en vond een Intext 6m3 + bypass kit voor nog geen 195 euro incl. verzenden.Prima deal!Crazy- schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:48:
[...]
Mja, de standaard filterpompje hebben we nu een jaar of 3 > die filters moet ik in mijn ogen te snel/vaak wisselen ivm vollopen van de filter-porieen. Drama en kost mij teveel tijd dus ;-) geniet er liever van
Zand, glas of watten?
@vso https://www.solutionsxl.n...os=1&_sid=6051781f8&_ss=r
Nu nog opzoek naar 32/38mm adapters

of m'n zwembad aanpassen naar https://www.toppy.nl/prod...itset-38mm-zwembaden.html

[ Voor 11% gewijzigd door Crazy- op 15-06-2020 17:41 ]
Zou dat wat uitmaken ?zouhetnietweten schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:27:
Daarmee bedoel je bad in/uit? Of verwarmer in uit?
je had beter 5 van 10 dan 1 van 100,Is het ook beter om die 2 van 50 meter parallel te houden of in serie zodat het enkel 100 meter word?
De gedachte is simpel .. na X meter is het water wat je erin stopt gelijk met de temperatuur v.d slang. het restant van de (zonneverwarmings) slang lengte Y meter die het water aflegt voegt geen warmte toe .. het water wordt dus niet warmer dan de slang zelf is .
Dus als je Delta 1 graad verschil blijft tussen in/uit heb je een optimale verwarming .. is de delta groter moet je of de slang korter maken of de flow verhogen..
Overgens bij een delta van 10/15 zou ik overwegen te sleutelen .. daaronder .. meh ..
[ Voor 7% gewijzigd door vso op 15-06-2020 17:31 ]
Tja vanalles
link ?Crazy- schreef op maandag 15 juni 2020 @ 17:21:
[...]
beetje zoeken op internet en vond een Intext 6m3 + bypass kit voor nog geen 195 euro incl. verzenden.Prima deal!
Tja vanalles
Bedankt, ik heb 35 KG zout toegevoegd, net zoals vermeld (0,003x11.300) dat zou goed moeten zijn maar eerlijk gezegd heb ik dit niet gemeten in het zwembad. Gaf dat bij jou andere waardes met de aanbevolen hoeveelheid zout?
je zwembad aanpassen "aanpassen" zou mijn voorkeur zijn .. de rubberen ring die erbij zit gebruik je de binnenkant als "afteken mal" ..Crazy- schreef op maandag 15 juni 2020 @ 17:21:
[...]
beetje zoeken op internet en vond een Intext 6m3 + bypass kit voor nog geen 195 euro incl. verzenden.Prima deal!
@vso https://www.solutionsxl.n...os=1&_sid=6051781f8&_ss=r
of m'n zwembad aanpassen naar https://www.toppy.nl/prod...itset-38mm-zwembaden.html
[ Voor 6% gewijzigd door vso op 15-06-2020 18:21 ]
Tja vanalles
Mja het kan ook niet veel zijn - gaatje hoeft maar iets groter. Goed scherp mesje....vso schreef op maandag 15 juni 2020 @ 18:21:
[...]
je zwembad aanpassen "aanpassen" zou mijn voorkeur zijn .. de rubberen ring die erbij zit gebruik je de binnenkant als "afteken mal" ..
Even overdenken vanavond 👍
2 vragen:
1. Zijn de intex solar matten wel effectief met een skimmer aan de pomp?
2. Ik heb het idee dat de solar matten niet echt heet worden; klopt dit op dit soort dagen?
2. Ik heb het idee dat de solar matten niet echt heet worden; klopt dit op dit soort dagen?
Mijn ervaring is dat die Solar matten van Intex in z’n geheel niks waard zijn.... 1 jaar gehad; hele dag in de zon; spelen met de flow etc. Maar eerder door de zon op t zwembad en lange warme dagen, warm water in het bad dan door de mat....Sbakker1982 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 18:36:
2 vragen:
skimmer .. snap dat niet maar goed .Sbakker1982 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 18:36:
2 vragen:
Tja leg ze in de volle zon en zet je pomp uit .. na verloop van tijd word het water erin wel heet .. maar wat verwacht je van 20,- verwarming ?
Tja vanalles
Wat is er mis met een skimmer?vso schreef op maandag 15 juni 2020 @ 18:56:
[...]
skimmer .. snap dat niet maar goed .
Tja leg ze in de volle zon en zet je pomp uit .. na verloop van tijd word het water erin wel heet .. maar wat verwacht je van 20,- verwarming ?
leg dit eens uitSbakker1982 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 18:36:
Tja vanalles
Ik heb het aantal m3 obv de maten herberrekend en het lijkt mij dat er meer m3 water in kon/zat dan in de tabel aangegeven. Ik moest er ook 35 kg zout in gooien. Maar door het zoutgehalte te meten zit ik nu rond de 41kg. Elke keer een paar kg zout erbij, laten oplossen en dan weer meten.wernerchuck schreef op maandag 15 juni 2020 @ 18:12:
[...]
Bedankt, ik heb 35 KG zout toegevoegd, net zoals vermeld (0,003x11.300) dat zou goed moeten zijn maar eerlijk gezegd heb ik dit niet gemeten in het zwembad. Gaf dat bij jou andere waardes met de aanbevolen hoeveelheid zout?
Dat kan zeker, heb ik ook gedaan, slangen lopen inderdaad veel mooier, en je kunt "afsluiten". Overigens heb ik deze: https://www.zwembadgigant...filterpomp-zandfilterpomp die heeft ook het beluchtingssysteem.Crxtreem schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:24:
Ik heb een Intex opzetzwembad van 3,05Meter en wil eigenlijk de aansluitingen vergroten.
Top, ook maar eens proberen dan. Met strips (welk merk) of heb je hier een digitale meter voor aangeschaft?Gipia schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:28:
[...]
Ik heb het aantal m3 obv de maten herberrekend en het lijkt mij dat er meer m3 water in kon/zat dan in de tabel aangegeven. Ik moest er ook 35 kg zout in gooien. Maar door het zoutgehalte te meten zit ik nu rond de 41kg. Elke keer een paar kg zout erbij, laten oplossen en dan weer meten.
Oeeeps, was me dat schrikken! Die prijs was niet per 4m druk-pvc buis, maar per meter!argon007 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:48:
[...]
[Afbeelding]
Kreeg ik plots een factuur van +- €190 voor mijn neus geschoven. Zware inschattingsfout! :-)
Vriendelijk bedankt en alles terug op zijn plaats gaan leggen. Zal nu toch maar naar 40mm overgaan denk ik. Scheelt +-€2/meter!
Was me dat verschieten, haha :-)
Ik heb deze: AquaChek testset voor zout.wernerchuck schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:43:
[...]
Top, ook maar eens proberen dan. Met strips (welk merk) of heb je hier een digitale meter voor aangeschaft?
Die werken voor mij goed.
En als het warmer wordt, moet je zoutsysteem ook langer draaien. Dit staat ook in de handleiding.
Kunnen die zandfilter pompen zo hoog opvoeren?Crazy- schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:24:
[...]
even mezelf quoten. . nog steeds niks gekocht.
Hier ook aan het kijken voor alternatieven, heb gister wel pvc pijpen gelegd naar het dak, was de zooi zat op de grond. Die was eerst aangesloten met mijn intex 3000 ltr p/uur pompje..
Dacht oh dan gebruik ik wel mijn dompelpomp..maar ben bang dat 13.000 ltr p/uur iets teveel van het goede zal zijn. Gisteren even snel getest met een losse slang, maar damn..Dan pompt ie dat bad rond in 20 min..
Lijkt me ook niet geheel veilig constant een dompelpomp in het zwembad, met zwemmen.
Net even 10 minuten gezocht, kwam deze pomp tegen bij wildkamp; https://www.wildkamp.nl/p...3rfgR9EAQYASABEgIRZPD_BwE
Moet an sich nog wel te doen zijn met 6,5m3 met max 7 meter opvoer.
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Kan je niet een 12volt dompelpompje vinden? Is in ieder geval een stuk veiliger.
1. Dat is geen probleem.Sbakker1982 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 18:36:
2 vragen:
2. Tja wat is heet? En hoeveel m2 aan solar matten heb je liggen en wat is de oppervlakte van je bad?.
Tja er staat toch duidelijk bij dat bestelling in M (meter) is en niet in L (lengte), dus ook de prijs...argon007 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:50:
[...]
Oeeeps, was me dat schrikken! Die prijs was niet per 4m druk-pvc buis, maar per meter!
Kreeg ik plots een factuur van +- €190 voor mijn neus geschoven. Zware inschattingsfout! :-)
Vriendelijk bedankt en alles terug op zijn plaats gaan leggen. Zal nu toch maar naar 40mm overgaan denk ik. Scheelt +-€2/meter!
Was me dat verschieten, haha :-)
Als je toch niet groter gaat dan kan je ook prima af met 40mm. Zelf zou ik gewoon 50mm leggen.
Je weet immers maar nooit.
De Intex zandfilterpomp 6 m³/h kan 5m hoog opvoeren. Die 5m haal je niet maar 2,5-3m is geen probleem.Meneer aard schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 07:23:
[...]
Kunnen die zandfilter pompen zo hoog opvoeren?
Hier ook aan het kijken voor alternatieven, heb gister wel pvc pijpen gelegd naar het dak, was de zooi zat op de grond. Die was eerst aangesloten met mijn intex 3000 ltr p/uur pompje..
Dacht oh dan gebruik ik wel mijn dompelpomp..maar ben bang dat 13.000 ltr p/uur iets teveel van het goede zal zijn. Gisteren even snel getest met een losse slang, maar damn..Dan pompt ie dat bad rond in 20 min..
Lijkt me ook niet geheel veilig constant een dompelpomp in het zwembad, met zwemmen.
Net even 10 minuten gezocht, kwam deze pomp tegen bij wildkamp; https://www.wildkamp.nl/p...3rfgR9EAQYASABEgIRZPD_BwE
Nooit dompelpomp gebruiken tijdens zwemmen.
Die van wildkamp kan prima. Alleen is dit enkel pomp en dus geen filter.
ik denk niet dat het uberhaupt effect heeft op de flow..Sbakker1982 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:22:
[...]
Vraag is of de flow te laag wordt door de skimmer!
je zou nog een aquarium pomp kunnen gebruiken .. maar een CRP/ZFP heeft als voordeel dat je water ook geflitered word .het aquarium pompje wat ik had getest voor mijn bbq-hot-tub-heater had net genoeg kracht om het door een koperen spiraal te voeren .. alleen de kabel vond ik wel erg kortMeneer aard schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 07:23:
[...]
Kunnen die zandfilter pompen zo hoog opvoeren?
Belangrijkste blijft het doorspoelen van je zonneverwarming ..
Hoe "hoger" hoe meer druk verlies je hebt en hoe relevanter bv je leiding werk word.
Tja vanalles
Even melden in het topic!
Wij hebben vorige week de intex 300x200 gekocht maar nog niet opgezet. Eerst gekeken naar de Intex solar matjes welke veel te duur zijn momenteel.
Dus meteen voor het goede werk gegaan en 4m² aan EPDM gekocht incl 3-weg kranen. Enige twijfel is de standaard pomp a 2270L/h of dat afdoende is. Maar goed, ook dat is te verbeteren
Als het staat binnenkort zal ik eens een foto posten
Wij hebben vorige week de intex 300x200 gekocht maar nog niet opgezet. Eerst gekeken naar de Intex solar matjes welke veel te duur zijn momenteel.
Dus meteen voor het goede werk gegaan en 4m² aan EPDM gekocht incl 3-weg kranen. Enige twijfel is de standaard pomp a 2270L/h of dat afdoende is. Maar goed, ook dat is te verbeteren
Als het staat binnenkort zal ik eens een foto posten
Aap!
Helder, kon nergens vinden (of niet goed gezochtJazsie schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:22:
[...]
1. Dat is geen probleem.
2. Tja wat is heet? En hoeveel m2 aan solar matten heb je liggen en wat is de oppervlakte van je bad?.
[...]
Tja er staat toch duidelijk bij dat bestelling in M (meter) is en niet in L (lengte), dus ook de prijs...
Als je toch niet groter gaat dan kan je ook prima af met 40mm. Zelf zou ik gewoon 50mm leggen.
Je weet immers maar nooit.
[...]
De Intex zandfilterpomp 6 m³/h kan 5m hoog opvoeren. Die 5m haal je niet maar 2,5-3m is geen probleem.
Nooit dompelpomp gebruiken tijdens zwemmen.
Die van wildkamp kan prima. Alleen is dit enkel pomp en dus geen filter.
Dompelpomp tijdens het zwemmen is inderdaad een no-brainer daar zat ik ook al aan te denken.
Wou eigenlijk voor het filter werk (tot zover dat überhaupt filtert) gewoon dat intex pompje aan laten staan..
Of toch een alternatief filter op zo`n zwembad pomp..Dat is op zich nog wel snel te fabriceren want de levertijden van zo`n zandfilter pomp is treurig..
Leidingwerk is allemaal 40mm..vso schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:26:
[...]
ik denk niet dat het uberhaupt effect heeft op de flow..
[...]
je zou nog een aquarium pomp kunnen gebruiken .. maar een CRP/ZFP heeft als voordeel dat je water ook geflitered word .het aquarium pompje wat ik had getest voor mijn bbq-hot-tub-heater had net genoeg kracht om het door een koperen spiraal te voeren .. alleen de kabel vond ik wel erg kort
Belangrijkste blijft het doorspoelen van je zonneverwarming ..
Hoe "hoger" hoe meer druk verlies je hebt en hoe relevanter bv je leiding werk word.
Vijverpompje had ik vroeger al inderdaad gebruikt, al liep die nog te snel voor het verwarmen via de bbq
Edit;
Na een brainstorm sessie, denk ik dat het voor mij het meest praktische is, om het filter element van de intex pomp tussen de externe zwembad pomp te zetten. Zo kan ik nog steeds op een kleine schaal filteren, zonder dat de intex pomp mee loopt. Immers heeft die zwembad pomp met 6000 ltr/p uur meer dan voldoende capaciteit.
[ Voor 7% gewijzigd door Meneer aard op 16-06-2020 11:06 ]
@Meneer aard:
Ik zou het inderdaad voor nu ook zo doen want de prijzen slaan nu nergens meer op. de 6m3 ZFP van Intex is bij Toppy.nl wel te koop echter betaal je daar 100,-- meer voor dan de normale prijs...
Koop je later een losse filtervat of scoor je eentje op MP. Heb je gelijk degelijker spul dan Intex
.
Intex is opzich prima spul maar die zwembadpomp van Wildkamp oid is toch wel het betere werk
.
Intex is goed voor de normale prijs maar niet de huidige prijzen...
Ik zou het inderdaad voor nu ook zo doen want de prijzen slaan nu nergens meer op. de 6m3 ZFP van Intex is bij Toppy.nl wel te koop echter betaal je daar 100,-- meer voor dan de normale prijs...
Koop je later een losse filtervat of scoor je eentje op MP. Heb je gelijk degelijker spul dan Intex
Intex is opzich prima spul maar die zwembadpomp van Wildkamp oid is toch wel het betere werk
Die prijzen gaan nergens meer over van dat Intex spul..Nog net op tijd zo`n solarmatje weten te bemachtigen voor relatief lage prijs (29,95). Maar nu...wtfJazsie schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:12:
@Meneer aard:
Koop je later een losse filtervat of scoor je eentje op MP. Heb je gelijk degelijker spul dan Intex.
Intex is opzich prima spul maar die zwembadpomp van Wildkamp oid is toch wel het betere werk.

Ga vanmiddag zo`n pomp halen, Intex is inderdaad leuk maar zoek wel iets wat langer mee gaat.
Toevallig gisteren een zandfilterpomp via MP opgehaald maar twijfel of ik misschien niet een beetje overdrijf.
Zwembad is 300x200x75 heb 2 intex solar matten die ik op mijn schuur wil leggen en de pomp is 8m3.
Zeggen jullie prima die overkill, of is dit echt te overdreven?
Zwembad is 300x200x75 heb 2 intex solar matten die ik op mijn schuur wil leggen en de pomp is 8m3.
Meer dan prima, 6 was leuk, 8 net even beter. Helemaal met 2 matjes, die kosten aardig wat flow. Geen zorgen maken! Beter iets te zwaar, dan dat je later denkt, had ik maar...
Gelukkig maar. Het is deze pomp https://www.wildkamp.nl/p...-2-230-v-0-35-kw/15045081
Met een waterland zandfilter.
te snel voor de BBQMeneer aard schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:07:
[...]
Helder, kon nergens vinden (of niet goed gezocht) wat de opvoerhoogte is van die krengen.
Dompelpomp tijdens het zwemmen is inderdaad een no-brainer daar zat ik ook al aan te denken.
Wou eigenlijk voor het filter werk (tot zover dat überhaupt filtert) gewoon dat intex pompje aan laten staan..
Of toch een alternatief filter op zo`n zwembad pomp..Dat is op zich nog wel snel te fabriceren want de levertijden van zo`n zandfilter pomp is treurig..
[...]
Leidingwerk is allemaal 40mm..
Vijverpompje had ik vroeger al inderdaad gebruikt, al liep die nog te snel voor het verwarmen via de bbq
Edit;
Na een brainstorm sessie, denk ik dat het voor mij het meest praktische is, om het filter element van de intex pomp tussen de externe zwembad pomp te zetten. Zo kan ik nog steeds op een kleine schaal filteren, zonder dat de intex pomp mee loopt. Immers heeft die zwembad pomp met 6000 ltr/p uur meer dan voldoende capaciteit.
Je kan de motor uitzetten/lostrekken en bv watten in de intex CRP behuizing doen en het erdoorheen zuigen met een losse pomp maar dat is niet "aan te raden" .. omdat je filter oppervlakte te klein is. en dus erg snel verstopt kan raken ... maar het is wel beter dan niks hebben.
overgens zou je ook een trip naar cranenbroek kunnen overwegen die hebben geen webshop maar wellicht genoeg pompen op voorraad.
Tja vanalles
Dikke pompPerconte schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:34:
Gelukkig maar. Het is deze pomp https://www.wildkamp.nl/p...-2-230-v-0-35-kw/15045081
de pomp is overkill maar beter iets dan niets ..Perconte schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:17:
Toevallig gisteren een zandfilterpomp via MP opgehaald maar twijfel of ik misschien niet een beetje overdrijf.
Tja vanalles
Dit topic is gesloten.