Dat is precies wat ik ook doe. Hoewel ik ook pomp als het slecht weer is.Anoniem: 430542 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:54:
ik gebruik beide.
afdekzeil ligt elke dag troep en vuilidheid op.
het houdt het bad schoon.
elke dag als het beetje normaal weer is gaat zeil eraf en pomp aan, noopenfolie blijft liggen
Maar als je geen last hebt van troep en vuiligheid voegt het volgens mij niks toe...
Meer isolatie lijkt me erg sterk (of zeer minimaal) en als de zon schijnt komt er geen directe straling op de noppenfolie dus kan het zelfs tegenwerken. Geheel gebaseerd op eigen logica overigens, dus of het klopt......😆
Meer isolatie lijkt me erg sterk (of zeer minimaal) en als de zon schijnt komt er geen directe straling op de noppenfolie dus kan het zelfs tegenwerken. Geheel gebaseerd op eigen logica overigens, dus of het klopt......😆
Ik ben zelf nog op zoek naar noppenfolie voor ons 300x200 zwembad, dus als iemand nog iets tegenkomt voor een redelijke prijs, dan houdt ik mij aanbevolen
Hail to the king baby!
Ik was ook druk aan het zoeken. Toen maar een grotere maat besteld bij een goedkope webshop en die knip ik dan wel wel op maat.urk_forever schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:01:
Ik ben zelf nog op zoek naar noppenfolie voor ons 300x200 zwembad, dus als iemand nog iets tegenkomt voor een redelijke prijs, dan houdt ik mij aanbevolen
Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)
ja klopt wel redelijkBeeJee78 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:40:
Maar als je geen last hebt van troep en vuiligheid voegt het volgens mij niks toe...
Tja vanalles
:strip_exif()/f/image/tW8m4wqeHJiVkHpn4drVKY2Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand enig idee hoe ik dit eruit gefilterd krijg?
Ik kan het opzuigen en door de pomp/filter halen, ogenschijnlijk lijkt het eruit, maar na een tijdje is het bezonken en ligt het weer op de bodem.
Zullen dus wel te kleine partikels zijn voor het filter.
Ik heb een crp (2271l) met interline filterbollen.
Edit: Sorry voor de grote foto......
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Dat idee was ook al bij me opgekomen, de wat grotere maten zijn nog wel te krijgen en dan idd zelf op maat maken.cdoens schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:50:
[...]
Ik was ook druk aan het zoeken. Toen maar een grotere maat besteld bij een goedkope webshop en die knip ik dan wel wel op maat.
Hail to the king baby!
je filterbollen reinigen ..MieJuul schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:46:
[Afbeelding]
Iemand enig idee hoe ik dit eruit gefilterd krijg?
Ik kan het opzuigen en door de pomp/filter halen, ogenschijnlijk lijkt het eruit, maar na een tijdje is het bezonken en ligt het weer op de bodem.
Zullen dus wel te kleine partikels zijn voor het filter.
Ik heb een crp (2271l) met interline filterbollen.
Edit: Sorry voor de grote foto......
sok bij je inlaat/uitlaat gebruiken en weer opzuigen ..water niet te veel proberen te bewegen ((niet te wild bewegen terwijl je opzuigt)
[ Voor 4% gewijzigd door vso op 11-06-2020 16:58 ]
Tja vanalles
Ik heb deze in mei ook besteld voor 29 euro..daarna gingen ze door het dak met als toppunt dik 80 euro voor zo`n matje. Heb er wel 3 weken op moeten wachten.ZeRoC00L schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:07:
Eigenlijk voor in het WTF topic:
https://www.bol.com/nl/p/...BFg.1_7_8.14.ProductImage
€65,-
Heb hem voor 20 tientjes gehaald in april....
Was nog wel benieuwd wat bol zou doen met de verkoopprijs, maar gewoon de bestelde prijs betaald.
Had bij gebrek aan beter een eigen solar heater gemaakt van vijverslang (32mm), op een plaat hout + lading zwarte tape (was 10 meter slang). Deed boven verwachting goed en piekte opgeven moment zo`n 5 graden boven omgevingstemperatuur uit.
Ben benieuwd wat dit matje erbij gaat doen..Pompje trekt het net aan, misschien moet ik de mat en de diy heater omwisselen (mat zit nu als laatste). Bad is 3x2m, moet makkelijk opwarmen denk ik zo.
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Hier ook noppenfolie en afdekzeil. Zonder m'n zeil erover koelt het hier flink meer af. En het houdt ook veel meer rotzooi tegen! Bij harde wind / storm (woon in Den HelderGeorgeMichael schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:10:
Ik zit er ook aan te denken om van die solar noppenfolie aan te schaffen voor mijn nog op te zetten badje, in plaats van het afdekzeil. Lijkt me wat praktischer? Blijft die folie wel wat liggen bij wind?
Welke webshop is volgens jouw goedkoopste, scheelt me zoeken.cdoens schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:50:
[...]
Ik was ook druk aan het zoeken. Toen maar een grotere maat besteld bij een goedkope webshop en die knip ik dan wel wel op maat.
Na een X aantal jaren verstoppen de EPDM buisjes met zwarte troep, je moet dus elk jaar na het seizoen schoonspoelen met schoon water want het chloor vreet een beetje je EPDM weg. Van de 80 buisjes had ik er zeker 15 tot 20 verstopt. Er kwam rotzooi uit in de vorm en grootte van een potlood, maar met een tuinslang alle buisjes weer schoon gekregen. De druk is zelfs op de pomp met 0,1 bar gedaald.
Dit ter info.
:strip_exif()/f/image/s2iDYNmEasxO4jylSzsi5Ccx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door medu80 op 11-06-2020 17:08 ]
Ik heb het al eerder genoemd. Als je een easyset hebt (met opblaasrand). Wees voorzichtig met een afdekzeil. Als de schimmel toeslaat kan dat funest zijn voor je rand. De opblaasrand is het meest kwetsbare deel. En de schimmel/bacteriën vreten zo door de opblaasrand heen. Met een nieuw zeil zal het wel meevallen. Maar als het iets vies is dan kan je problemen krijgen.
Ik heb ze afgezworen en gebruik enkel solarzeil (noppenfolie). Dat werkt even goed. (Wel de rotzooi die erop ligt meenemen als je het zeil eraf haalt).
Ik heb ze afgezworen en gebruik enkel solarzeil (noppenfolie). Dat werkt even goed. (Wel de rotzooi die erop ligt meenemen als je het zeil eraf haalt).
Aliexpresscdoens schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:50:
[...]
als iemand nog een ZFP zoekt..
https://www.zwembadenwebshop.nl/intex-zandfilterpomp
kreeg net een notificatie... geen sponsoring hoor ;-)
heb de mijne gisteren binnen gehad, nu nog aansluiten
pijpen loshalen en teflontape wikkelen ..Sbakker1982 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 23:51:
Ik heb 2 solar matten aangesloten op een intex pomp van 3000l/u. Bad is 4m3. Wat ik merk is dat er nog veel lucht in de pijpen zit. En de flow daardoor minder is. Iemand een idee hoe ik die eruit krijg?
je trekt valse lucht ergens 99% kans bij de aansluitingen.
Tja vanalles
Zijn dit normale prijzen voor die dingen of eigenlijk nog steeds te duur vanwege de hype? Weet niet wat ze normaal in het voor- naseizoen kosten.....MarcoKL schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:09:
Geen idee welke in kwaliteit nou beter is, maar voor hetzelfde geld heb je een 6.5m3 https://www.poolplaza.nl/...n/zandfilter-systeem-300l en voor 250 euro zelfs een versie met timer nvm de intex pompen komen standaard met een timer zie ikMarcoKL schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:09:
[ Voor 5% gewijzigd door hollandnick op 12-06-2020 09:32 ]
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
Even je solarbol heen en weer bewegen net zoals de slangen. Dat werkte bij mij in ieder geval.Sbakker1982 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 23:51:
Ik heb 2 solar matten aangesloten op een intex pomp van 3000l/u. Bad is 4m3. Wat ik merk is dat er nog veel lucht in de pijpen zit. En de flow daardoor minder is. Iemand een idee hoe ik die eruit krijg?
Dat is een goede, gewoon mat erop leggen... Jammer dat mijn Spa half in schaduw ligt.Ljsvv schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:26:
Hehe daar is tie weer die grote rode koperen bal....
Eindelijk testen.
08.15 pomp aangezet en nu om 09.25 van 20 naar 22,3 gegaan voorlopig hoor je mij nog niet klagen...
[Afbeelding]
Heb geen idee waar ik die mat kwijt moet hehe (heb er geen maar ben dus ook aan het denken om te combineren ipv enkel wp).
Houd ons op de hoogte, ben vooral benieuwd of we de 38gr halen met 1 zo een mat.
Neen, normale prijzen zijn:Perconte schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:26:
[...]
Zijn dit normale prijzen voor die dingen of eigenlijk nog steeds te duur vanwege de hype? Weet niet wat ze normaal in het voor- naseizoen kosten.....
4m3/h = 149,--
6m3/h = 179,--
8m3/h = 209,--
9.5 / 10m3/h = 229,--
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Precies mijn probleem, eerst lag hij op de grond maar kind en hond vond het net wat te leuk.... en ik stop even met geld uitgeven voor bijvoorbeeld langere slangen tot ik weet of dit inderdaad bij zon wat toevoegt.Jazsie schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:05:
[...]
Dat is een goede, gewoon mat erop leggen... Jammer dat mijn Spa half in schaduw ligt.
Heb geen idee waar ik die mat kwijt moet hehe (heb er geen maar ben dus ook aan het denken om te combineren ipv enkel wp).
Houd ons op de hoogte, ben vooral benieuwd of we de 38gr halen met 1 zo een mat.
Tot 15.50 staat mijn spa volledig in de zon.
Inmiddels is de temp 24.2.... natuurlijk speelt het ook een rol dat de spa zelf in de zon staat!
[ Voor 4% gewijzigd door Ljsvv op 12-06-2020 10:43 ]
Welke probe en board gebruik je nu eigenlijk ? En hoe zitten ze in je leidingen ?Jazsie schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:36:
[...]
Basis van china probe.
Ga er niet vanuit dat 1x per jaar genoeg is.
Maar dit is ook afhankelijk van de afwijking die je maximaal wilt..
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Mochten ze gerust wat dichterbij filmen.BeeJee78 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:55:
Ik kwam deze tip tegen voor het schoonmaken van de bodem. Ziet er best handig uit!
YouTube: YouTube
Maar zie ik het goed dat ze een dompelpomp gebruiken ?
2250 WP Zuid PVoutput
Klopt, en dat zegt ie er ook bij. Een netje aan de uitgang maken en het vuil wordt netjes opgevangen.MdO82 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:40:
[...]
Mochten ze gerust wat dichterbij filmen.
Maar zie ik het goed dat ze een dompelpomp gebruiken ?
Dat heb ik laatst geprobeerd, maar dat werkt niet. De wervelingen in de stroming aan de onderkant van de pomp "blazen" de vuildeeltjes steeds weg. Dus dan zit je met een dompelpomp aan een stok een vuildeeltje achterna, maar dat zwemt steeds weg. Best frustrerend.BeeJee78 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:55:
Ik kwam deze tip tegen voor het schoonmaken van de bodem. Ziet er best handig uit!
YouTube: YouTube
Ik heb een dompelpomp van Topcraft, misschien is dat het probleem.
[ Voor 6% gewijzigd door BounceMeister op 12-06-2020 12:00 ]
Als je een ZFP heb is een "lange" slang + een kaasdoek (iets wat filtert maar nog wel water doorlaat) voldoende
ik heb deze https://www.zwembadstore....stofzuiger-vacuclean.html die voldoet perfect
ik heb deze https://www.zwembadstore....stofzuiger-vacuclean.html die voldoet perfect
Tja vanalles
Ik gebruik hiervoor de Kukido Telsa50 stofzuiger. Hierin zit een fijn mazig netje wat dit opvangt. En het schone water komt er aan de achterkant alweer uit.
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Ik heb de Pool Blaster Catfish. Wel tevreden van.
Net zoals het toestel van @EdwinC heeft dit type ook een netje wat alles opvangt. Achteraf gewoon uitspoelen.
Net zoals het toestel van @EdwinC heeft dit type ook een netje wat alles opvangt. Achteraf gewoon uitspoelen.
Mensen hoeveel chloor zou ik moeten toevoegen in een 300x200? Ik ben al weken snel chloor tabletten van 2,7 gram aan het toevoegen. Maar het blijft ongekend laag qua waarde.
Ik heb nu een 20 grams langzaam chloor tablet in de drijver zitten, maar vanmorgen weer 8 tabletten van 2,7 gram toegevoegd, net als gisteren. Maar de teststrips geven nog steeds geen roze kleur aan.
pH lijkt aardig in orde, dus daar ligt het niet aan.
Gevoelsmatig moet er wel erg veel chloor in; de pot met 180 tabletten van 2,7 gram zijn er zo onderhand doorheen in een maand of wat.... Klopt dit wel?
Het zwembad is meestal afgedekt overigens, alleen bij gebruik is hij open.
Ik heb nu een 20 grams langzaam chloor tablet in de drijver zitten, maar vanmorgen weer 8 tabletten van 2,7 gram toegevoegd, net als gisteren. Maar de teststrips geven nog steeds geen roze kleur aan.
Gevoelsmatig moet er wel erg veel chloor in; de pot met 180 tabletten van 2,7 gram zijn er zo onderhand doorheen in een maand of wat.... Klopt dit wel?
[ Voor 21% gewijzigd door MiKeZZa op 12-06-2020 13:40 ]
Zijn je teststrips nog wel goed? Die van mij gaven ook niks aan en toen ik met zo'n pilletje ging testen zat er genoeg in.MiKeZZa schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:38:
Mensen hoeveel chloor zou ik moeten toevoegen in een 300x200? Ik ben al weken snel chloor tabletten van 2,7 gram aan het toevoegen. Maar het blijft ongekend laag qua waarde.
Ik heb de eerste keer 10 van die kleintjes in de drijver gegooid en het was meteen goed (ook 300x200).
Dek je het zwembad af? Dan vervliegt het wat minder snel!MiKeZZa schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:38:
Inderdaad, ik ga de mat nog iets verschuiven voor wat meer ochtendzon!
30 graden inmiddels vanaf vanmorgen 08.00 20 graden! Met slechts 795liter warm te stoken gaat dus echt wel prima met zo'n Intex matje!
Ik lijk hier vooral Intex ZFP voorbij te zien komen. Ik heb zelf een Bestway zwembad. Is er een goede reden om voor een Intex ZFP te gaan ipv een Bestway ZFP? Presteert een Intex beter dan een Bestway? Zit er verschil in de max opvoerhoogte, waardoor men sneller voor de Intex kiest? Is de Intex stiller? Of maakt het elkaar eigenlijk niet zoveel uit?
Het maakt allemaal geen zak uit. Gewoon puur specs op papier vergelijken met de prijs.Fresh T. schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:39:
Ik lijk hier vooral Intex ZFP voorbij te zien komen. Ik heb zelf een Bestway zwembad. Is er een goede reden om voor een Intex ZFP te gaan ipv een Bestway ZFP? Presteert een Intex beter dan een Bestway? Zit er verschil in de max opvoerhoogte, waardoor men sneller voor de Intex kiest? Is de Intex stiller? Of maakt het elkaar eigenlijk niet zoveel uit?
Prima resultaat voor een eerste dag experimenteren met slechts 1 Intex Matje.
Helaas regent het hier inmiddels weer dus hoop dat de temperatuur er een beetje in blijft. Maar vanaf vanmorgen een starttemperatuur van 20°C naar 31°C ( ook nog nagemeten) vind ik toch niet slecht. Normaal staat voor dit resultaat de ingebouwde heater á 2200watt toch bijna een hele dag te tokkelen:
Helaas regent het hier inmiddels weer dus hoop dat de temperatuur er een beetje in blijft. Maar vanaf vanmorgen een starttemperatuur van 20°C naar 31°C ( ook nog nagemeten) vind ik toch niet slecht. Normaal staat voor dit resultaat de ingebouwde heater á 2200watt toch bijna een hele dag te tokkelen:
:strip_exif()/f/image/8aMosfah4bb55HaVgBVt1VD1.jpg?f=fotoalbum_medium)
ben vooral benieuwd hoe je dit goed wil gaan managen als je Spa eenmaal de 38graden heeft gehaald, omdat het bij warm weer makkelijk over de 40graden gaat lopen via de mat, en ook als de schaduw erop staat zal het juist afkoelen.Ljsvv schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:21:
30 graden inmiddels vanaf vanmorgen 08.00 20 graden! Met slechts 795liter warm te stoken gaat dus echt wel prima met zo'n Intex matje!
Hoe manage je nu de pomp? of heb je aparte pomp aangesloten of gebruik je de interne pomp van de Spa?
nu ik het zo zie gebeuren.... Ik heb nog een oude cardigepomp liggen, als ik nu nog ergens een matje kan vinden(of oud gebruikte ergens) ga ik hetzelfde eens doen als experiment
helemaal met je eens, ook bij warme dag zou de pomp hier uren aaneengesloten op vol vermogen draaien.
[ Voor 6% gewijzigd door mazzoop80 op 12-06-2020 16:18 ]
Mooie dag voor het verwarmen van het zwembad inderdaad. Mijn zwembad (220x150 1600 liter) met noppenfolie ligt in de zon van 10:00 tot 16:00. Daarnaast één Intrex solar matje in de zon van 11:00 tot 18:00
De pomp staat aan van 11:00 tot 18:00.
Ik ben van 16,5 graden vanochtend naar 23,8 graden om 16:15 gegaan, en tot 18:00 warmt hij nog verder door weet ik van 2 weken geleden. Dus zal de 25 graden wel aantikken. Dat betekent dat ie morgen weer 30 graden is eind van de middag
Ik ben van 16,5 graden vanochtend naar 23,8 graden om 16:15 gegaan, en tot 18:00 warmt hij nog verder door weet ik van 2 weken geleden. Dus zal de 25 graden wel aantikken. Dat betekent dat ie morgen weer 30 graden is eind van de middag
/f/image/MlHNpP1HeCR4AsojlkZ0QmZz.png?f=fotoalbum_large)
Als je een paar Posts van mij in dit mega actieve topic terugscrolt kun je zien dat ik een zelfaanzuigende Gardena 3000/4 pomp (op een 10mA aardlekmazzoop80 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:17:
[...]
ben vooral benieuwd hoe je dit goed wil gaan managen als je Spa eenmaal de 38graden heeft gehaald, omdat het bij warm weer makkelijk over de 40graden gaat lopen via de mat, en ook als de schaduw erop staat zal het juist afkoelen.
Hoe manage je nu de pomp? of heb je aparte pomp aangesloten of gebruik je de interne pomp van de Spa?
nu ik het zo zie gebeuren.... Ik heb nog een oude cardigepomp liggen, als ik nu nog ergens een matje kan vinden(of oud gebruikte ergens) ga ik hetzelfde eens doen als experiment
helemaal met je eens, ook bij warme dag zou de pomp hier uren aaneengesloten op vol vermogen draaien.
Deze zit aan een slimme stekker. De actuele zwembad temperatuur meet ik met een DS18B20 sonde verbonden aan een Fibaro Smart Implant.
De ingaande temperatuur komt met een 2e sonde ergens kort na de mat te hangen om zo te gaan sturen op delta <0.5 is pomp uit.
Hoe ik die sonde na die mat ga monteren en weer vanzelf in ga schakelen is nog even vogelen.
Verder is dit mooi als er voldoende zon is. Het is slechts een beetje hulp met gratis zonnewarmte. In ieder geval heb ik vandaag al niet constant 2200watt aan stroom verbruikt om op te warmen.
Hier een 3x2 mtr van 18 naar 26 graden gestookt. Pomp om 9:00 aangezet.Thy... schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:22:
Mooie dag voor het verwarmen van het zwembad inderdaad. Mijn zwembad (220x150 1600 liter) met noppenfolie ligt in de zon van 10:00 tot 16:00. Daarnaast één Intrex solar matje in de zon van 11:00 tot 18:00
Ik ben van 16,5 graden vanochtend naar 23,8 graden om 16:15 gegaan, en tot 18:00 warmt hij nog verder door weet ik van 2 weken geleden. Dus zal de 25 graden wel aantikken. Dat betekent dat ie morgen weer 30 graden is eind van de middag![]()
[Afbeelding]
Intex solarmatje + 10 mtr eigen fabricaat solar heater.
Mag ik vragen waarmee je de temps uitleest? Domotica vermoed ik? via rasberry / homey oid?
ja design van bestway maakt het wat onhandiger in gebruik (pomp en filter zit onder de filter ton)Fresh T. schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:39:
dit geld niet voor alle modelen maar zie de foto hieronder

ook ter FYI @Koffie
Tja vanalles
Ik stuur met een esp8266 (Wemos D1 mini bordje met battery shield en batterij) + ds18b20 temperatuursensor de temperatuur elke 15 minuten naar Domoticz.Meneer aard schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:26:
[...]
Hier een 3x2 mtr van 18 naar 26 graden gestookt. Pomp om 9:00 aangezet.
Mag ik vragen waarmee je de temps uitleest? Domotica vermoed ik? via rasberry / homey oid?
Hoe heb jij hem op 18 graden gehouden? Mijn 3x2 mtr was 12 graden, nu 20 met 2 solar matjes in serie.Meneer aard schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:26:
[...]
Hier een 3x2 mtr van 18 naar 26 graden gestookt. Pomp om 9:00 aangezet.
Anoniem: 430542
mijn badje haalt de 12 graden echt niet...Perconte schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:43:
[...]
Hoe heb jij hem op 18 graden gehouden? Mijn 3x2 mtr was 12 graden, nu 20 met 2 solar matjes in serie.
hij was 19 graden volgens mij vanochtend toen ik pomp aanzette.
Nu ik ga redeneren..al sla je me dood. Vanochtend gaf ie 18 graden aan. Moet wel zeggen..de pomp draait enkel over dag. Hiervoor had ik enkel mijn diy solar heater gekoppeld, welke de afgelopen dagen gewoon zijn warmte heeft afgegeven.Perconte schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:43:
[...]
Hoe heb jij hem op 18 graden gehouden? Mijn 3x2 mtr was 12 graden, nu 20 met 2 solar matjes in serie.
Sinds gisteren dan een extra solar mat. Bad is verder niet geïsoleerd , enkel de bodem staat op een oude speeldeken (wat gevoerd).
Thnx!Thy... schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:27:
[...]
Ik stuur met een esp8266 (Wemos D1 mini bordje met battery shield en batterij) + ds18b20 temperatuursensor de temperatuur elke 15 minuten naar Domoticz.
Ik ga eens google starten..
[ Voor 20% gewijzigd door Meneer aard op 12-06-2020 16:59 ]
Ja dat klinkt als mijn setup. Ik heb hem op van dat goedkope kunstgras staan. 2271 Intex pomp die door 2 solar matten in serie pompt maar afgelopen week dus water op 12 graden.
Als je gewoon 2 a 3 graden verschil aanhoud met buiten temp .. voor een AG zit je over het algemeen goed ..Perconte schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:00:
Ja dat klinkt als mijn setup. Ik heb hem op van dat goedkope kunstgras staan. 2271 Intex pomp die door 2 solar matten in serie pompt maar afgelopen week dus water op 12 graden.
Je solar setup moet over de dag genomen goed genoeg zijn om hem op een prettige temp te krijgen
1 m2 per kuub water is een goeie maatstaf .. als je iets overkill hebt hoef je minder(lang) te pompen ..
Tja vanalles
ik had het gemist, ik dacht even dat dit een van de eerdere post was, anyhoe; goed dat je al deels hebt ingeregeld, omdat het nogal nodig gaat zijn als je efficient wil zijn. Voor onze Spa heb ik het nog niet, maar daar komt nu komende weken dus verandering inLjsvv schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:24:
[...]
Als je een paar Posts van mij in dit mega actieve topic terugscrolt kun je zien dat ik een zelfaanzuigende Gardena 3000/4 pomp (op een 10mA aardlekgebruik)
Deze zit aan een slimme stekker. De actuele zwembad temperatuur meet ik met een DS18B20 sonde verbonden aan een Fibaro Smart Implant.
De ingaande temperatuur komt met een 2e sonde ergens kort na de mat te hangen om zo te gaan sturen op delta <0.5 is pomp uit.
Hoe ik die sonde na die mat ga monteren en weer vanzelf in ga schakelen is nog even vogelen.
Verder is dit mooi als er voldoende zon is. Het is slechts een beetje hulp met gratis zonnewarmte. In ieder geval heb ik vandaag al niet constant 2200watt aan stroom verbruikt om op te warmen.
Voor het zwembad heb ik wel een regeling; door de opbrengts van de zonnepanelen weet ik of er voldoende zon is, waardoor de pomp van het bad gaat lopen. ik gebruik home assistant en gebruik enkele Shelly schakelaars en temperatuursensoren.
Ik zag zojuist dat de Bestway een hmax van 1.5 lijkt te hebben (volgens hun handleiding), waar die bij Intex 5m of hoger is. Dat zou deze dan ongeschikt maken voor plaatsing van zonnematten op een hoger gelegen plek, toch?vso schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:27:
[...]
ja design van bestway maakt het wat onhandiger in gebruik (pomp en filter zit onder de filter ton)
[...]
ook ter FYI @Koffie
Om 10:00 begonnen met pompen op 21,6 graden, nu 17:34 is het water 24,2 (stijging van 2,6 graden) en heb ik 47.172 liter verpompt.
altijd leuk, grafiekjes en vergelijken :-)Thy... schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:22:
Ik ben van 16,5 graden vanochtend naar 23,8 graden om 16:15 gegaan, en tot 18:00 warmt hij nog verder door weet ik van 2 weken geleden. Dus zal de 25 graden wel aantikken. Dat betekent dat ie morgen weer 30 graden is eind van de middag![]()
[Afbeelding]
van 20(09:00) naar 25.9(17:30) 17m3 zwenbad en 12m2 mat.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Jw50eoJ37LN8polF0qSsACp5.png?f=user_large)
jupFresh T. schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:28:
[...]
Ik zag zojuist dat de Bestway een hmax van 1.5 lijkt te hebben (volgens hun handleiding), waar die bij Intex 5m of hoger is. Dat zou deze dan ongeschikt maken voor plaatsing van zonnematten op een hoger gelegen plek, toch?
Tja vanalles
Mocht je meer van de Bestway ZFP willen weten, een aantal pagina's terug heb ik een filmpje gepost met een mini review.Fresh T. schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:28:
[...]
Ik zag zojuist dat de Bestway een hmax van 1.5 lijkt te hebben (volgens hun handleiding), waar die bij Intex 5m of hoger is. Dat zou deze dan ongeschikt maken voor plaatsing van zonnematten op een hoger gelegen plek, toch?
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Gisteren epdm buisjes schoongemaakt. Vandaag van 18,2 naar 26,5 ruim 8 graden dus. Terwijl ik enkele weken geleden klaagde dat het maar 5 a 6 graden waren. Schoonmaken van verstopte epdm buisjes helpt enorm dus.
8m2 EPDM op 7m3 water.
8m2 EPDM op 7m3 water.

Dagenlang alleen 2 uur via de filter. Geen idee hoe warm het water vanmorgen was, schat een 18-20?
Net om 18:00 was het 28,5. Dat is pas water wanneer ik er in ga🤣.
5,5 kuub bad met 8m3 pomp op 2 pvc matten van 600 x68.
Morgen weer 33 graden zwem luieren als we thuis komen van irrland😅 (daar is het water grondwater koud op de glijbanen☃️)
Net om 18:00 was het 28,5. Dat is pas water wanneer ik er in ga🤣.
5,5 kuub bad met 8m3 pomp op 2 pvc matten van 600 x68.
Morgen weer 33 graden zwem luieren als we thuis komen van irrland😅 (daar is het water grondwater koud op de glijbanen☃️)
[ Voor 8% gewijzigd door trekker22 op 12-06-2020 18:32 ]
zit dan toch echt met de vraag, hoe dan?mduran schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:16:
Schoonmaken van verstopte epdm buisjes helpt enorm dus.
Zoals ik vanochtend zei was het bad toen 17 graden, deze avond rond 18:00, 23 graden. Er zat lucht in de buis van de mat, dat beperkte samen met iets te veel in de schaduw(mat nu verplaatst) de opwarming.
Wat veroorzaakt dit soort luchtbellen? Zie foto:
:strip_exif()/f/image/iCFZT8blpSYZWAgTqSaN9gwf.jpg?f=fotoalbum_large)
De pomp is goed ontlucht, maar er ontstaan her en der bellen. Hoe het moet zijn:
:strip_exif()/f/image/iCFZT8blpSYZWAgTqSaN9gwf.jpg?f=fotoalbum_large)
De pomp is goed ontlucht, maar er ontstaan her en der bellen. Hoe het moet zijn:
:strip_exif()/f/image/sFagM8aTfvJhtbO5BfJuXkxj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door MuVo op 12-06-2020 20:24 ]
Lijkt erop dat je ergens valse lucht aanzuigt?MuVo schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 20:22:
Zoals ik vanochtend zei was het bad toen 17 graden, deze avond rond 18:00, 23 graden. Er zat lucht in de buis van de mat, dat beperkte samen met iets te veel in de schaduw(mat nu verplaatst) de opwarming.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je de boel uit zet, lekt het dan ergens op een koppeling ?
Die Intex solarmatjes lijken overal verkocht, dus laat ik maar onmiddellijk voor "de real stuff" gaan en een EPDM mat kopen. Iemand tips waar ik wel nog zo'n EPDM matten kan vinden? Ik weet dat die wat duurder zijn, maar blijkbaar is de opbrengst wat hoger + zijn we wat duurzamer.
Badje is 2.28m³
Badje is 2.28m³
ook mijn ideeKoffie schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 20:38:
[...]
Lijkt erop dat je ergens valse lucht aanzuigt?
Als je de boel uit zet, lekt het dan ergens op een koppeling ?
alleen wat ik al eerder opmerkte je kan soms wel lucht naar binnen trekken zonder waterlek ..
Tja vanalles
https://www.toppy.nl/cate...zonnepanelen-zwembad.htmlargon007 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 21:11:
Die Intex solarmatjes lijken overal verkocht, dus laat ik maar onmiddellijk voor "de real stuff" gaan en een EPDM mat kopen. Iemand tips waar ik wel nog zo'n EPDM matten kan vinden? Ik weet dat die wat duurder zijn, maar blijkbaar is de opbrengst wat hoger + zijn we wat duurzamer.
Badje is 2.28m³
https://zwembadcompleet.nl/bestway-solarverwarming-pool-pad
Heb je eerder aangegeven maar had niet geholpen. Één voor één doorspuiten met een tuinslang en een sproeier. Sommige buisjes zaten echt verstopt zie enkele post terug met foto’s.
Dat aqualoon/polysphere werkt niet echt na het wassen in de wasmachine. Daarna zijn ze niet meer zo pluizig en laten ze toch meer door. Hebben meer mensen dit? Tevens mag je geen antivlok gebruiken met de wattenbollen, hoe krijg je dan dood alg weg?
Damn .. da's wel een monnikenwerkmduran schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 21:52:
[...]
Heb je eerder aangegeven maar had niet geholpen. Één voor één doorspuiten met een tuinslang en een sproeier. Sommige buisjes zaten echt verstopt zie enkele post terug met foto’s.
Waren ze echt volledig dicht of een beejte?
Zo verstopt waren ze. Kwart van alle buisjes moest echt veel water in, je voelde de druk in het epdm buisje oplopen. En ploep schoot er als een kogel uit.mduran schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:05:
[...]
Welke webshop is volgens jouw goedkoopste, scheelt me zoeken.![]()
Na een X aantal jaren verstoppen de EPDM buisjes met zwarte troep, je moet dus elk jaar na het seizoen schoonspoelen met schoon water want het chloor vreet een beetje je EPDM weg. Van de 80 buisjes had ik er zeker 15 tot 20 verstopt. Er kwam rotzooi uit in de vorm en grootte van een potlood, maar met een tuinslang alle buisjes weer schoon gekregen. De druk is zelfs op de pomp met 0,1 bar gedaald.
Dit ter info.
[Afbeelding]
Ervaringen?mduran schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 21:52:
[...]
Dat aqualoon/polysphere werkt niet echt na het wassen in de wasmachine. Daarna zijn ze niet meer zo pluizig en laten ze toch meer door. Hebben meer mensen dit? Tevens mag je geen antivlok gebruiken met de wattenbollen, hoe krijg je dan dood alg weg?
wasmachine +wasdroger ?mduran schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 21:52:
Ik gebruik ze al 3 jaar (aqualoon) en ik heb niet echt de beleving dat ze "minder" effectief zijn .. ik heb dit jaar puur voor een intex merk gekozen omdat ik eens wat anders wilde testen .. ik heb aqualoon nog lekker in een plastic zak ernaast liggen ..
Ik heb gewoon vlokmiddel toegepast ..
Als je een groen bad hebt .. dan circuleer je eerst (niet filteren) totdat alles "dood' is .. met een hoge dosis chloor .. als alles wit is dan laat je alles bezinken .. / stofzuig je de restanten .. en spoel (backwash) de filter
niet perse in die volgorde ..
Overgens alg is "te kort' pompen / filteren .. filter in de directe zon .. te weinig chloor ..
Alleen bij extreem hete dagen zet ik de pomp in circulatie stand .. om zoveel mogelijk hitte v.d mat --> zwembad te krijgen .. maar ik filter dagelijks .
[ Voor 28% gewijzigd door vso op 12-06-2020 22:25 ]
Tja vanalles
Bad staat (bestway 457x122). Flink gevaarte is een understatement
Zandpomp met glas en solarbol zijn aangesloten.
Vanmiddag mijn Intex zoutsysteem binnen gekregen. Moet ik er morgen nog even tussen zetten. Ben wel al het boekje aan het lezen. Begrijp ik nou dat ik naast zout ook cyaanzuur moet gaan toevoegen? Dat is de eerste keer dat ik dat hoor, maar alle tabellen over draaitijd enz. hebben het daarover.
Dan nog iets praktisch, ik heb nu een outdoor kabel van een stopcontact naar mijn bad liggen. Is echter een enkele stekker. Ik moet er echter mijn pomp en mijn zoutsysteem op aansluiten. Bovendien begrijp ik dat het zoutsysteem over een interne timer beschikt en bij de pomp zou ik er dan een tijdschakelaar tussen willen zetten.
Ik moet dus van het vrouwtje van mijn verlengkabel twee stopcontacten maken, waarvan ik in een een tijdschakelaar kan doen en de ander steeds aan staat omdat anders het zoutsysteem zijn instellingen kwijt is. Bovendien moet het geheel waterdicht weggelegd kunnen worden, zowel voor spatwater (ondanks dat ik zo'n 2 meter van het bad verwijderd ben) als ook voor regen. Uiteindelijk wil ik namelijk proberen te bereiken dat het systeem zo ingesteld staat dat het minimale of zelfs geen interventie nodig heeft zodat het bijvoorbeeld tijdens de vakantie ook mijn bad schoon houdt.
Iemand ideeën om vanuit 1 stekker 2 aparaten te bedienen in een droge constructie?
Vanmiddag mijn Intex zoutsysteem binnen gekregen. Moet ik er morgen nog even tussen zetten. Ben wel al het boekje aan het lezen. Begrijp ik nou dat ik naast zout ook cyaanzuur moet gaan toevoegen? Dat is de eerste keer dat ik dat hoor, maar alle tabellen over draaitijd enz. hebben het daarover.
Dan nog iets praktisch, ik heb nu een outdoor kabel van een stopcontact naar mijn bad liggen. Is echter een enkele stekker. Ik moet er echter mijn pomp en mijn zoutsysteem op aansluiten. Bovendien begrijp ik dat het zoutsysteem over een interne timer beschikt en bij de pomp zou ik er dan een tijdschakelaar tussen willen zetten.
Ik moet dus van het vrouwtje van mijn verlengkabel twee stopcontacten maken, waarvan ik in een een tijdschakelaar kan doen en de ander steeds aan staat omdat anders het zoutsysteem zijn instellingen kwijt is. Bovendien moet het geheel waterdicht weggelegd kunnen worden, zowel voor spatwater (ondanks dat ik zo'n 2 meter van het bad verwijderd ben) als ook voor regen. Uiteindelijk wil ik namelijk proberen te bereiken dat het systeem zo ingesteld staat dat het minimale of zelfs geen interventie nodig heeft zodat het bijvoorbeeld tijdens de vakantie ook mijn bad schoon houdt.
Iemand ideeën om vanuit 1 stekker 2 aparaten te bedienen in een droge constructie?
Met al het regenen van vannacht was het bad water vanochtend 21,5 graden (07:45).
Gisteren van een graad of 17 naar 24, 1 intex matje op 1600 liter, pomp aan vanaf 13:30. Viel op zich nog niet tegen. Pomp kan de druk goed aan, blijft onder de 0,25 bar.
Ik heb ook sinds vorig jaar een zws van Intex, geen cyaanzuur gebruikt. Geen grote problemen gehad, maar zover ik begrijp zorgt het toevoegen van cyaanzuur voor een stabieler hechting van chloor aan het water. Dit jaar wou ik het wel toevoegen gezien ik het vorig jaar ook niet in huis had.coelho schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 00:56:
Bad staat (bestway 457x122). Flink gevaarte is een understatement![]()
een zws heeft dat niet als nadeel dat er grotere kans op roest? (op alles wat binnen spatwater bereik van zwembad is)
maar als ik hier de topic doorlees dan zijn er toch vele die wel zws gebruiken, als de ervaringen met roest meevallen(ik hoor er niemand over klagen..?) dan overweeg ik ook voor zn systeem te gaan
maar als ik hier de topic doorlees dan zijn er toch vele die wel zws gebruiken, als de ervaringen met roest meevallen(ik hoor er niemand over klagen..?) dan overweeg ik ook voor zn systeem te gaan
Ik zou in plaats van een ingewikkelde waterdichte kast gewoon een tweede verlengsnoer neerleggen. Ik heb zelf alle schakelmateriaal/timers in de schuur en dan verlengd naar spatwaterdichte stopcontacten buiten op de schuur.coelho schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 00:56:
...
Ik had wat roest op me buizen op de punten waarbij ze in elkaar schoven, maar spuit ik dit jaar wat verf op. Verder geen last van.mazzoop80 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 09:43:
een zws heeft dat niet als nadeel dat er grotere kans op roest? (op alles wat binnen spatwater bereik van zwembad is)
Ah top. Heb je toevallig nog wat van de opvoerhoogte daadwerkelijk kunnen achterhalen, met betrekking tot die 1.5? Ik zat voornamelijk aan de Bestway te denken, omdat daar reeds 38/32mm adapters bij zitten en deze gemakkelijk op de ChemConnect aangesloten kunnen worden. Bij Intex moet je toch weer vanalles erbij halen en wordt het geheel toch weer stuk duurder.The Executer schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:08:
[...]
Mocht je meer van de Bestway ZFP willen weten, een aantal pagina's terug heb ik een filmpje gepost met een mini review.
Mbt opvoerhoogte: op de doos staat H=MAX1.5M. Ik vermoedt dat hij wel hoger zou kunnen, maar 2,5 meter hoog word krap denk ik, helemaal om nog wat flow over te houden. Deze pomp is ook maar 85 Watt, Intex zit een stuk hoger (dus waarschijnlijk sterker, wat ook verklaart wordt in de specs).Fresh T. schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:19:
[...]
Ah top. Heb je toevallig nog wat van de opvoerhoogte daadwerkelijk kunnen achterhalen, met betrekking tot die 1.5? Ik zat voornamelijk aan de Bestway te denken, omdat daar reeds 38/32mm adapters bij zitten en deze gemakkelijk op de ChemConnect aangesloten kunnen worden. Bij Intex moet je toch weer vanalles erbij halen en wordt het geheel toch weer stuk duurder.
De adapters 38/32 ben ik niet tegen gekomen. Ze staan ook niet op de doos vermeldt. Wel zit er ChemConnect bij, een houder waarbij je er tot 4 long chloortabletten in kan doen welke je vervolgens op de uitgang plaatst. Je hebt daarmee dus geen losse dispenser nodig.
Vraagje: Zojuist wat spullen voor de bypass binnen gekregen. Maar hoe hebben jullie de slangtule in de pvc- sok verlijmd? Volledig erin of buitenzijde gelijk gehouden.
Zie onderstaande foto. Die witte tules zijn net 8 mm te klein voor de sok en liggen er daardoor verdiept in. Niet helemaal optimaal lijkt me.

Zit eraan te denken om de buitenzijde gelijk te houden want dan kan de slangklem altijd achter het laatste ribbeltje. Iemand suggesties of ervaringen. Alvast dank.
Zie onderstaande foto. Die witte tules zijn net 8 mm te klein voor de sok en liggen er daardoor verdiept in. Niet helemaal optimaal lijkt me.

Zit eraan te denken om de buitenzijde gelijk te houden want dan kan de slangklem altijd achter het laatste ribbeltje. Iemand suggesties of ervaringen. Alvast dank.
Wat moet je doen om zo van dat glibberige/gladde aanslag af te komen op een zwembad? PH ligt nu op 6.8 dat is te laag en verhoog ik straks nog eens. Er liggen nu al 3 chloor tabs in (tijdens het slecht weer waren ze opgeraakt) en de free chlorine ligt wat te laag...
Had ik gister ook. Wanden met doekje overheen, een dweil of zo. Anti vlok erin. Pompen wachten stofzuigen. Zie antwoord hierboven over aqualoon. Vandaag lag er zwarte rommel op de bodem en wanden zijn niet glad meer.HyperBart schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 14:57:
Wat moet je doen om zo van dat glibberige/gladde aanslag af te komen op een zwembad? PH ligt nu op 6.8 dat is te laag en verhoog ik straks nog eens. Er liggen nu al 3 chloor tabs in (tijdens het slecht weer waren ze opgeraakt) en de free chlorine ligt wat te laag...
Als de sodemieter chloor toevoegen en inderdaad de wanden/vloer borstelen .. 4 of 5 tabs dit is de aanvang van alg .. nu bestrijden is het beste moment ..HyperBart schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 14:57:
[ Voor 7% gewijzigd door vso op 13-06-2020 15:05 ]
Tja vanalles
Anoniem: 430542
Maakt toch helemaal niks uit..Kingsolo schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:42:
Vraagje: Zojuist wat spullen voor de bypass binnen gekregen. Maar hoe hebben jullie de slangtule in de pvc- sok verlijmd? Volledig erin of buitenzijde gelijk gehouden.
[Afbeelding]
Of ze wat verdiept zitten of niet.
Persoonlijk zou ik ze uitlijnen.
Ik zou het eerst in elkaar zetten en dan kijken wat goed past of zit. Markeren en in elkaar lijmen.
waarom niet in PVC verlijmen ?Kingsolo schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:42:
[Afbeelding]
Tja vanalles
Idd gewoon verlijmen, buitenzijde kan je gewoon gelijk houden.Kingsolo schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:42:
[Afbeelding]
Bad was vanochtend 24 graden. Zit ondertussen op 33 graden met behulp van de solarmatten.
Vanochtend de bekisting van de pomp afgemtimmerd. Moet zeggen dat het geluid goed gedempt wordt.
:strip_exif()/f/image/0o6QojrBPkRLDI8BRTwd0jUR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OXCs5619KHYJwYQqGX23XKX2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4DOuRFCLyYjQebJjnlM95hXL.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor dit jaar zijn we klaar:
Zwembad bestway 2x3 hebben de kinderen gekregen van een tante
Dekzeil van intex van bol.com
Filter de goedkoopste van de goedkoopste, volgend jaar misschien wel een betere zandfilter kopen.
Komend jaar of later wil ik zelf ook solar matten of een bol kopen als de prijzen leuker zijn.
Maar bedankt voor de info tot nu toe
Festina lente
Voor het aansluiten van mijn solarmat ben ik op zoek naar een verbinding van 40mm PVC naar 38mm slang. Bestaat zoiets? Het lijkt er op alsof 50mm de standaard is om een bypass te bouwen, maar ik heb 40mm spul liggen.40->38 lijkt nergens te vinden.
[ Voor 7% gewijzigd door ocmer op 13-06-2020 20:23 ]
Of PH fixen en dan een chloor shock en hierna lang filtrerenHyperBart schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 14:57:
Cyanuurzuur (CYA) verzorgt een bufferende werking voor chloor, het zal minder snel door UV-straling afgebroken worden. Nadeel : je hebt hogere waardes chllor nodig voordat chloor zijn werk doet.coelho schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 00:56:
TL:DR niet nodig.
Geen enkel last van roest, ik gebruik al zout vanaf dag 1.mazzoop80 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 09:43:
Een hele kleine oppervlakkige roestvorming te hoogte van de waterlijn op de zwembadtrap die er sinds dag 1 in hangt.
Ziet er netjes uit! Hoe heb je de toe- en afvoer van de warmtepomp nu opgelost? (je had er toch ook een warmtepomp in staan?)SCF1908 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 16:22:
[...]
Idd gewoon verlijmen, buitenzijde kan je gewoon gelijk houden.
Bad was vanochtend 24 graden. Zit ondertussen op 33 graden met behulp van de solarmatten.
Vanochtend de bekisting van de pomp afgemtimmerd. Moet zeggen dat het geluid goed gedempt wordt.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een slangtule met schroefdraad en dan een verloopje van 40mm pvc naar de betreffende schroefdraad, of een verloopsok van 40 naar 50mm?ocmer schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:23:
Voor het aansluiten van mijn solarmat ben ik op zoek naar een verbinding van 40mm PVC naar 38mm slang. Bestaat zoiets? Het lijkt er op alsof 50mm de standaard is om een bypass te bouwen, maar ik heb 40mm spul liggen.40->38 lijkt nergens te vinden.
Ik zie wel 40mm-40mm slangtules, maar daar past waarschijnlijk net zo'n zwembadslang niet op.
Heel simpel eigenlijk, wanneer de warmtepomp draait staat de klep aan de bovenkant half open. Echter door de 12m2 EPDM matten op het garagedak wordt de warmtepomp nauwelijks gebruikt op dit momentralph075 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:59:
[...]
Ziet er netjes uit! Hoe heb je de toe- en afvoer van de warmtepomp nu opgelost? (je had er toch ook een warmtepomp in staan?)
Heb je daarmee wel voldoende airflow voor de warmtepomp, @SCF1908 ? Ik lees in handleidingen van diverse warmtepompen dat ze goed vrije ruimte nodig hebben voor aanzuiging en afvoer van de lucht.
Afgelopen week bij het slechte weer de wp een halve dag laten lopen, klep open uiteraard. Ging prima. Handleiding zegt 10 cm van de muur af zetten een meter vrije ruimte aan de voorkant. Dit zijn er nu dus 55cm. Door de box heen trekt ie ook nog lucht aan. Maar nogmaals tot nu toe geen problemen.ralph075 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:38:
Heb je daarmee wel voldoende airflow voor de warmtepomp, @SCF1908 ? Ik lees in handleidingen van diverse warmtepompen dat ze goed vrije ruimte nodig hebben voor aanzuiging en afvoer van de lucht.
Dit topic is gesloten.