Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 52 Laatste
Acties:
  • 455.177 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
BeeJee78 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:43:
[...]

Die 2 onderdelen op de laatste foto horen in elkaar gedraaid te worden, dat lukt niet. Rechter onderdeel zit aan de ton en daar moet het linker onderdeel opgedraaid worden.

Wat bedoel je met dingen omdraaien?
Je hebt 2x het zelfde opzet / schroefding .. op de pomp zie ik er ook zo 1 zitten .. (op de foto dan ..) . wissel die eens om

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofkapje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 16:40
[...]

Ah oke, je hebt 'm dus al wel in elkaar gezet? Het ging ook niet moeilijk oid? Hij draaide er gewoon in 1 keer op?
Ja ik heb hem al in elkaar gezet en dat ging zonder problemen. Ik zit nu op mijn werk en kan dus ook niet even kijken hoe het in elkaar zit maar het ging dus vanzelf in 1x goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 15:07
vso schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:46:
[...]

Je hebt 2x het zelfde opzet / schroefding .. op de pomp zie ik er ook zo 1 zitten .. (op de foto dan ..) . wissel die eens om
Dat lijkt dezelfde maar is toch een andere.. helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
BounceMeister schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:42:
[...]

Wanneer de schroefdraad hetzelfde lijkt, maar het toch niet past, gok ik op verschil in amerikaanse en europese standaard. Google eens op NPT en BSP. Een van je onderdelen heeft dan de andere standaard.
Oke dank je, dat zal ik eens even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BeeJee78 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:55:
[...]

Dat lijkt dezelfde maar is toch een andere.. helaas.
vreemde zooi

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 15:29
vso schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:44:
[...]

nee geen voorkeur/merken/grotes ..
dispenser ---> "langzame" chloor tabletten, drijver quick tabs ..

nee shock is eerste keer niet nodig .. maar meten en meteen chloor is wellicht handig.. maar zolang de liner niet glibberig aanvoelt .. kan je ook even wachten .. (dagelijks voelen) .

testen .. tja in het begin vaker totdat je een beetje gevoel erbij krijgt ..

wat is je pomp "vulling" (zfp = glas,zand of filterbollen) .. 8 uur per dag is erg veel .. voor je bad grote verwarmen erbuiten gelaten ..

je bad 2x of 3x rond pompen is wel handig, en je kan nooit teveel pompen .. alleen maar teweinig
Bedankt voor je antwoorden :) Vulling heb ik gekozen voor aqualoon ( filterbollen ). Oke, een shock is dus niet nodig. Ga ik de eerste keer gewoon het water testen en vervolgens chloor toevoegen waar nodig.

Het rondpompen had ik gebaseerd op eerdere reacties, maar wellicht moet ik die inderdaad aanpassen omdat bij mijn bad niet super groot is, en ik toch een aardig sterke pomp heb. Hoeveel ik moet pompen en hoe hard moet ik t.z.t. aanpassen en tweaken met de solar matten die op de schuur komen te liggen :+

Ik weet voorlopig genoeg en ga zodra het mooi weer wordt aan de slag en zal ook plaatjes delen O-)

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
hollandnick schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:59:
[...]

Bedankt voor je antwoorden :) Vulling heb ik gekozen voor aqualoon ( filterbollen ). Oke, een shock is dus niet nodig. Ga ik de eerste keer gewoon het water testen en vervolgens chloor toevoegen waar nodig.

Het rondpompen had ik gebaseerd op eerdere reacties, maar wellicht moet ik die inderdaad aanpassen omdat bij mijn bad niet super groot is, en ik toch een aardig sterke pomp heb. Hoeveel ik moet pompen en hoe hard moet ik t.z.t. aanpassen en tweaken met de solar matten die op de schuur komen te liggen :+

Ik weet voorlopig genoeg en ga zodra het mooi weer wordt aan de slag en zal ook plaatjes delen O-)
waarom matten op de schuur had je dan beter voor EPDM ofzo kunnen gaan ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Ja heel vreemd. Hier kan je beter zien dat het anders is (als je inzoomt): https://www.kabelshop.nl/...32063-i18466-t242904.html

[ Voor 19% gewijzigd door BeeJee78 op 09-06-2020 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
wat is de buitenmaat v.d schroefdraad direct op de ton ? bv 33mm ofzo ..

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 09-06-2020 15:07 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Wat The F... ik vroeg me al af hoe ik aan die adapters dingen kwam .. (had ze niet gekocht ..blijkbaar zitten ze bij de intex matjes .. 8)7 8)7 goedkoper dan ze los kopen

YouTube: Intex Solar Pool Heater is it Any Good?

gekke americaan ?? kleine matjes voor groot zwembad .. lol

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:59
BounceMeister schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:42:
[...]

Wanneer de schroefdraad hetzelfde lijkt, maar het toch niet past, gok ik op verschil in amerikaanse en europese standaard. Google eens op NPT en BSP. Een van je onderdelen heeft dan de andere standaard.

Edit,
Het zijn onderdelen van hetzelfde product? Dan gaat mijn verhaal niet op.
Verschil tussen NPT en BSP is dat NPT schuin naar binnen loopt.
Of wel de dia meter is in het begin kleiner dan aan het einde...

Het moet gewoon makkelijk passen zonder te forceren.
Dit lijkt mij gewoon een productie fout.

Filmpje maken en contact op nemen of zelf naar de hornbach oid gaan en eentje halen die wel past
(ik zou eerst het eerste doen, immers het moet gewoon passen).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Jazsie schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:17:
[...]

Het moet gewoon makkelijk passen zonder te forceren.
Dit lijkt mij gewoon een productie fout.

Filmpje maken en contact op nemen of zelf naar de hornbach oid gaan en eentje halen die wel past
(ik zou eerst het eerste doen, immers het moet gewoon passen).
Ja lijkt me ook dat het makkelijk moet passen idd, alleen is dit al de derde die niet past. Snap er niks van.
Toch maar weer contact opnemen met de leverancier vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:55

The Executer

Lekker belangrijk!

vso schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:15:
Wat The F... ik vroeg me al af hoe ik aan die adapters dingen kwam .. (had ze niet gekocht ..blijkbaar zitten ze bij de intex matjes .. 8)7 8)7 goedkoper dan ze los kopen

YouTube: Intex Solar Pool Heater is it Any Good?

gekke americaan ?? kleine matjes voor groot zwembad .. lol
Zo zat ik dus ook al! Heb hier ook een 38/32mm adapter, en geen flauw benul hoe ik er aan kwam :P . Jou post verklaard een hoop.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:17:
[...]
...
Klopt, en de pitch van de schroefdraad is anders, waardoor het echt niet past.
Doordat NPT taps toeloopt, krijg je het eerste stuk er misschien wel in, maar daarna loopt het vast.
YouTube: NPT and BSP Threads
YouTube: Distinguishing between BSP and NPT thread types in plastic pipe systems

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-09 11:32

MarcoKL

That's a huge b*tch!

The Executer schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:27:
[...]

Zo zat ik dus ook al! Heb hier ook een 38/32mm adapter, en geen flauw benul hoe ik er aan kwam :P . Jou post verklaard een hoop.
heeee nu snap ik de post van @vso pas haha, mijn verloop probleem is nu ook opgelost :+
nu de zfp nog binnen kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 11:56
hollandnick schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:38:
Hee all. Na het mee lezen/denken ben ik ook aangestoken met het zwembad virus, en nu ik het meeste binnen heb wil ik een check doen of wat ik bedacht/gekocht. Wellicht mis ik nog het een en ander of heeft er iemand nog een tip. Ik ben op de volgende setup gekomen:

De setup:
200x300x66 Bestway zwembad
ZFP 6m3
Grondtegels voor bescherming
Afdekzeil
Voetenbadje ( op aanraden van verschillende Tweakers las ik )

Waardes:
PH tussen 7.2 en 7.6
Chloor tussen 1 en 1.5 ppm

Benodigdheden:
Chloor dispenser / drijver ( nog aan te schaffen )
Chloor tabletten
- Shock? tabletten om het zwembad een boost te geven voor de eerste keer.
- Trage tabletten i.s.m. een chloor dispenser/drijver
PH+ / PH- tabletten
Test kit om het water te testen op chloor/ph waardes

Leuke extra's:
Thermometer
2x solar mat

Nog te kopen:
Slangen / koppelstukken / bypass voor de matten en verbinding naar het zwembad / pomp ( nog uitzoeken wat precies )
Chloor tabletten
PH- / PH+ tabletten
Water test kit
Schoonmaakspullen ( borstel/netje/stofzuiger)

Vragen:
  • Welke chloor tabletten moet ik hebben? Zijn er bepaalde merken of groottes waar je op moet letten? Of zijn er voorkeuren vanuit de experts? ^^
  • Ik heb gelezen dat je het zwembad voor de eerste keer een shock moet geven, dat ga ik dan ook doen. De manier waarop zal vast aangegeven worden in de gebruiksaanwijzing op de doos van de tabletten. of via internet
  • Ik ben van plan de pomp dus elke dag 8u te laten draaien ( overdag ) en het water elke week 1x te testen. Is dat genoeg? En verder is bovenstaande wat ik heb uitgezocht juist of mis ik nog iets?
Waarom een bypass voor die matten, die zit er toch al op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Wat doen jullie met je zwembad in geval van "twee/drie weken op vakantie?" (4m3). (bijna) Leeg laten lopen, of bak chloor er in en lekker blijven pompen? Langzaam chloor is nou ook weer niet zo langzaam dat de tabletten weken meegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Perconte schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:17:
[...]

omdat ze op het dak van de schuur niet super bereikbaar zijn

als hij maar kiest voor 3 kranen ipv 1x 3weg :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-09 11:32

MarcoKL

That's a huge b*tch!

vso schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:40:
[...]

omdat ze op het dak van de schuur niet super bereikbaar zijn

als hij maar kiest voor 3 kranen ipv 1x 3weg :)
hoezo 3 kranen? hij kan toch 1 kraan voor naar de matten of de bijpass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MarcoKL schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:57:
[...]

hoezo 3 kranen? hij kan toch 1 kraan voor naar de matten of de bijpass
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/20364/files/191123435/hydro-fit-bypass-kit-compleet.jpg

Dan heeft de intex zonne verwarmings mat inderdaad zijn eigen .. keuze A of B maar is in deze niet relevant.

ik zou niet voor T stukken gaan maar Y-stukken en 45 graden bochten maar dat terzijde

[ Voor 31% gewijzigd door vso op 09-06-2020 17:12 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vanaf de drieweg kraan gaat een 38mm zwembadslang naar dak tbv solarmatten. En vanaf dak gaat er een 38 mm zwembadslang naar een T-stuk (drieweg + T-stuk = bypass)
De zwembadslang van en naar dak 'vouwen' zich dicht op de hoek van het dak.

Kun je dit voorkomen, zonder harde pvc te gebruiken?
Als harde PVC nodig is, wat heb ik dan nodig + welke maten (mm)?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRTnAN2CScJuam80KK6wH43ZVo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdmicbUQRNO3LcM3MOUrr5mJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMAJaXmOINooLYFjnXFGvKAM2hE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j3S1QLpz3Dd7CkQNFSabs6wV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcpEzoL8yY0RsZh86mrWlss_Lzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6iI435sAVG0pPGQh5X1Bakv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Edwin3 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:02:
Vanaf de drieweg kraan gaat een 38mm zwembadslang naar dak tbv solarmatten. En vanaf dak gaat er een 38 mm zwembadslang naar een T-stuk (drieweg + T-stuk = bypass)

Als harde PVC nodig is, wat heb ik dan nodig + welke maten (mm)?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zonder pvc --> alleen als de slangtule dichterbij of over de rand hangt ..

maten PVC --40mm of 50mm, gezien mijn 3 kranen set (niet 3 weg klep zoals op je foto) 50mm is heb ik daarop verder afgemonteerd. je zou ook 30mm pvc kunnen gaan maar als je later (zwaardere) zfp doet kan dat je flow/druk negatief beinvloeden (onwaarschijnlijk maar waarom voor die paar euro het risico lopen?)

ik zou zelf alleen al voor PVC met 45 graden gaan omdat het goedkoper /duurzamer is dan slangen .. slangen moet je elke 1 a 2 seizoenen vervangen .. (druk)pvc gaat hopenlijk wat langer mee.. slangen hebben ook iets meer weerstand .. dan "gladde" buizen..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:35
Edwin3 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:02:

Als harde PVC nodig is, wat heb ik dan nodig + welke maten (mm)?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je zou met een ronding kunnen werken. Bijv. Een Pacman uit hout of harde isolatieplaat zagen, mondje zet je op de dakrand. Pvc van 110 of zo en daar een kwart uit zagen. Had zelf twee stukken van een kleine fietsvelg gebruikt. Bovenzijde op een plaatje geschroefd en op de dakrand gelegd. Slangen volgen dan mooi de ronding van de kwart van de velg. Had dit probleem met tuinslangen ook. Met epdm ga ik voor demontabel pvc. Knie met slangtule op uiteinde en dan met slang naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Kingsolo schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:33:
[...]

Je zou met een ronding kunnen werken. Bijv. Een Pacman uit hout of harde isolatieplaat zagen, mondje zet je op de dakrand. Pvc van 110 of zo en daar een kwart uit zagen. Had zelf twee stukken van een kleine fietsvelg gebruikt. Bovenzijde op een plaatje geschroefd en op de dakrand gelegd. Slangen volgen dan mooi de ronding van de kwart van de velg. Had dit probleem met tuinslangen ook. Met epdm ga ik voor demontabel pvc. Knie met slangtule op uiteinde en dan met slang naar beneden.
Eigenlijk doe je dan erg moeilijk .. ps stukje hoger is ook handig(er) voor ontluchting / lucht

moeilijk is wel relatief hier .. het is immers wat je er zelf van maakt ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-09 14:56

megaleo

Special member

gysman11 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:39:
Wat doen jullie met je zwembad in geval van "twee/drie weken op vakantie?" (4m3). (bijna) Leeg laten lopen, of bak chloor er in en lekker blijven pompen? Langzaam chloor is nou ook weer niet zo langzaam dat de tabletten weken meegaan...
Elke dag de pomp 8 uur laten draaien d.m.v. een tijdschakelaar. Wel van te voren zorgen dat je filter schoon is.
Chloor er inderdaad in doen.
En...degene die de plantjes komt water geven, ofzo iets, vragen of die elke week het chloor wil aanvullen. Gaat bij mij altijd goed op deze manier! :*) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
vso schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:55:
[...]

Eigenlijk doe je dan erg moeilijk .. ps stukje hoger is ook handig(er) voor ontluchting / lucht

moeilijk is wel relatief hier .. het is immers wat je er zelf van maakt ..
Beetje knutselen is altijd leuk. 😁 Die blauwe en zwarte zwembadslangen zullen altijd knikken op een hoek, zeker door temperaturen en door het gewicht en als ze niet op de muur zijn vastgezet. Als je ze vast zet kun je wel een betere bocht vormen bij de dakrand. Dus je zult “iets” moet fixen om de ronding in de slang te behouden om de knik te voorkomen. Maar idd pvc is beste en stevigste. De onderdelen zijn nog onderweg 😉. Met een bocht ipv knie kun je een mooie ronding voor de flow krijgen, zowel bij de collectors als dakrand.

Een extra ontluchter op de dakrand is nog wel aardige tip misschien. Thx. Maar dat heb ik hier nog niet voorbij zien komen. Heb jij hier ervaringen mee? Is het nodig? Je kunt toch ook de dop van de collector los schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Kingsolo schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:34:
Een extra ontluchter op de dakrand is nog wel aardige tip misschien. Thx. Maar dat heb ik hier nog niet voorbij zien komen. Heb jij hier ervaringen mee? Is het nodig? Je kunt toch ook de dop van de collector los schroeven?
Zelf nog geen ervaring .. maar ik doelde een beetje meer in het hoogte verschil .. zowel de aanvoer als afvoer slang = hoger en de solarmat ligt schuin .. waardoor lucht een vrij natuurlijke flow heeft om eruit te ontsnappen.. ik merk wel dat als ik de circulatie stand van de ZFP gebruik ik nog wel wat extra lucht eruit pers ..@Rukapul heeft volgens mij wel een ontluchter erop gezet :? als ik me goed herriner ..maar welke weet ik niet..

Bij mijn nieuwe mat zal ik het design iets aanpassen wellicht dat ik een ontluchter op ga zetten ..
(schuin dak) .. maar dat is nog even bekijken..

TomTut (youtube)
YouTube: YouTube
YouTube: 🏊 Pool 🔥 Solarheizung POOLSANA OKU ☀️ SC Compact (50510) (op 6min +) zie je er 2 voorbij komen

mijn duits is niet zo goed maar wel wat intressante vids

[ Voor 20% gewijzigd door vso op 09-06-2020 18:48 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08
vso schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:41:
[...]
@Rukapul heeft volgens mij wel een ontluchter erop gezet :? als ik me goed herriner ..maar welke weet ik niet..
Geen ontluchter.

Ik heb een gaatje in de eindkap van de collector gebooord, een schroefmof op de eindkap gedraaid en daar een pvc eindkap op. Daar regel ik het handmatig mee als ik begin met verwarmen.

Op zich kun je zonder al teveel problemen een ontluchter op de eindkap danwel schroefmof plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
gysman11 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:39:
Ik ga het ook proberen met langzaam chloor in een chloordispenser en een paar uur per dag de pomp aan. Er kunnen heel wat tabletten in zo'n ding dus dat moet lukken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BeeJee78 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:55:
[...]

Ik ga het ook proberen met langzaam chloor in een chloordispenser en een paar uur per dag de pomp aan. Er kunnen heel wat tabletten in zo'n ding dus dat moet lukken denk ik.
doe niet teveel chloor in de dispenser .. per kuub water 1 tablet oid .. omdat ze langzaam oplossen en nat zijn is het beter dat je bv meet bv volgende dag en er 1 of 2 extra bij doet ..

en voordat je het doet meet eerst de waarde in je zwembad ..

ja je kan "regelen" met een draaiknop .. maar ik vraag me af of het wel werkelijk nut heeft .. ik zie meer het als een "aan/uit" dan een veel/weinig-regeling .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
vso schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:59:
[...]

doe niet teveel chloor in de dispenser .. per kuub water 1 tablet oid .. omdat ze langzaam oplossen en nat zijn is het beter dat je bv meet bv volgende dag en er 1 of 2 extra bij doet ..

en voordat je het doet meet eerst de waarde in je zwembad ..

ja je kan "regelen" met een draaiknop .. maar ik vraag me af of het wel werkelijk nut heeft .. ik zie meer het als een "aan/uit" dan een veel/weinig-regeling .
Hmm oke, da's jammer. Ik heb er nu eentje in zitten om te kijken wat het doet. Hoop toch stiekem dat dat knopje wat doet eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BeeJee78 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:06:
[...]

Hmm oke, da's jammer. Ik heb er nu eentje in zitten om te kijken wat het doet. Hoop toch stiekem dat dat knopje wat doet eigenlijk.
het zal vast wel wat doen .. maar resultaten zullen varieren :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Beide keren komt het chloor natuurlijk in aanraking met het water en begint het proces van oplossen. Het enige wat de dan nog kan doen is de hoeveelheid water die er langs stroomt reguleren, maar of dat nou veel effect heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Nou ik heb eens bekeken wat er gebeurde na het aansluiten van de nog lege dispenser. Eerst de draaiknop op nul, dan komt er geen water in de dispenser. Hoe verder ik de knop opendraaide hoe meer/sneller er water in de dispenser liep. Je regelt hiermee dus de hoeveelheid chloorhoudend water wat aan het voorbijstromende water wordt toegevoegd toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Ah, sorry, dispenser. Ik ging uit van een drijver. In principe geldt dan nog steeds hetzelfde, en wat jij vermoedt gebeurt dan ook @BeeJee78 .

Overigens, gebaseerd op aannames en logisch verstand >:) .

[ Voor 17% gewijzigd door The Executer op 09-06-2020 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:09

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:41:
[...]

Zelf nog geen ervaring .. maar ik doelde een beetje meer in het hoogte verschil .. zowel de aanvoer als afvoer slang = hoger en de solarmat ligt schuin .. waardoor lucht een vrij natuurlijke flow heeft om eruit te ontsnappen.. ik merk wel dat als ik de circulatie stand van de ZFP gebruik ik nog wel wat extra lucht eruit pers ..@Rukapul heeft volgens mij wel een ontluchter erop gezet :? als ik me goed herriner ..maar welke weet ik niet..

Bij mijn nieuwe mat zal ik het design iets aanpassen wellicht dat ik een ontluchter op ga zetten ..
(schuin dak) .. maar dat is nog even bekijken..

TomTut (youtube)
YouTube: YouTube
YouTube: 🏊 Pool 🔥 Solarheizung POOLSANA OKU ☀️ SC Compact (50510) (op 6min +) zie je er 2 voorbij komen

mijn duits is niet zo goed maar wel wat intressante vids
Mijn Duits is ook erg brak.
Maar hij heeft dus een BEluchter op zijn dak, maar waarom :?

Zelf nergens een ontnuchter (behalve op mijn filter :P )
Als ik na een dag mijn pomp aanzet (over de matten),komt er vanzelf een bult lucht uit de inspuiters. Geen idee of er dus lucht ergens achterblijft op het dak.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:21:
[...]

Mijn Duits is ook erg brak.
Maar hij heeft dus een BEluchter op zijn dak, maar waarom :?

Zelf nergens een ontnuchter (behalve op mijn filter :P )
Als ik na een dag mijn pomp aanzet (over de matten),komt er vanzelf een bult lucht uit de inspuiters. Geen idee of er dus lucht ergens achterblijft op het dak.
zal vast wel ergens lucht naar binnen kruipen / water verlies zijn door reden x.y.z .. alles luchtdichtkrijgen is wellicht een uitdaging

is het noodzakelijk ? nah denk het niet echt

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:37:
[...]

zal vast wel ergens lucht naar binnen kruipen / water verlies zijn door reden x.y.z .. alles luchtdichtkrijgen is wellicht een uitdaging

is het noodzakelijk ? nah denk het niet echt
Als ik over mijn matten pomp, de boel uitzet en de volgende dag weer opstart over de matten, komt er flink veel lucht uit de inspuiters.
Geen idee of mijn pomp daarmee alles uit de matten geperst krijgt. Ook geen idee of het een issue zou zijn dat er ergens op 1 plek een luchtbel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:42:
[...]

Als ik over mijn matten pomp, de boel uitzet en de volgende dag weer opstart over de matten, komt er flink veel lucht uit de inspuiters.
Geen idee of mijn pomp daarmee alles uit de matten geperst krijgt. Ook geen idee of het een issue zou zijn dat er ergens op 1 plek een luchtbel zit.
dat zei je net toch ook al .. ik heb ook geen idee .. zelfde fenomeen hier met pvc .. bij mij zit er ook weer lucht in ..(lees elke keer als ik opstart met verwarmen)

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 09-06-2020 21:45 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:44:
[...]

dat zei je net toch ook al ..
Lol, ik dacht dat ik dat stukje weggehaald had voor ik op 'verstuur' had geramd :+
ik heb ook geen idee .. zelfde fenomeen hier met pvc .. bij mij zit er ook weer lucht in ..(lees elke keer als ik opstart met verwarmen)
Ik DENK dat mijn pomp het meest er wel uit krijg. Ik wil best geloven dat er op het allerhoogste bochtje op het dak een enkele luchtbel kan achterblijven.
Maar ik gok dat het dus geen schrikbarende nadelige effecten heet.
Aan de andere kant : aanboorzadel erop, CV ontnuchter erin schroeven en klaar ben je. Voor 1 of 2 tientjes ben je dan wel klaar.

stukje leesvoer: https://larsboelen.nl/201...gevorderden-4-verwarming/

[ Voor 6% gewijzigd door Koffie op 09-06-2020 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:51:
[...]

Lol, ik dacht dat ik dat stukje weggehaald had voor ik op 'verstuur' had geramd :+

[...]

Ik DENK dat mijn pomp het meest er wel uit krijg. Ik wil best geloven dat er op het allerhoogste bochtje op het dak een enkele luchtbel kan achterblijven.
Maar ik gok dat het dus geen schrikbarende nadelige effecten heet.
Aan de andere kant : aanboorzadel erop, CV ontnuchter erin schroeven en klaar ben je. Voor 1 of 2 tientjes ben je dan wel klaar.
ik zou hem op de mat monteren (eindkap) .. teminste tegengestelde kanten van de aanvoer/afvoer .. maar eigenlijk ben ik wel benieuwd of de hele mat gevuld word .. :) bij jou .. en bij mij ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:10
Ik heb ook een CV beluchter die ik wilde aansluiten, maar ik heb dit gelezen en maar niet gedaan.

https://larsboelen.nl/tag/epdm/

Ervaring 9-3-2013 : ik heb de beluchter afgesloten, het werkte toch niet zo goed. Of de pomp pompte te hard, en het water spoot er uit, of hij liet toch lucht toe. Ik heb een stuk boodschappentasplastic in het ventiel gedaan waardoor hij luchtdicht zit, en het dus eigenlijk een dop is. Als ik de pomp nu even een minuutje op MAX zet dan blaast alle lucht er uit (via de inspuitmonden in het zwembad dan) en hoor je geen geborrel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb heel erg last van lekkend water op de 32mm slang verbindingen van bijv. de pomp of de solar matten. Iemand een idee hoe dit kan? Pomp is niet te krachtig (3000l/u)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Sbakker1982 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:06:
Ik heb heel erg last van lekkend water op de 32mm slang verbindingen van bijv. de pomp of de solar matten. Iemand een idee hoe dit kan? Pomp is niet te krachtig (3000l/u)
Wat ik doe is 'ring' van de slang niet op de rubberen O-ring te doen, maar de slang iets verder drukken (meest makkelijk te zien bij de doorzichtige slangen) zodat de O-ring in het midden van de slangklem komt. Daarmee kun je het randje op de slang gelijk gebruiken als ondersteuning. Bijna gegarandeerd dicht. Mocht je de slang niet zover krijgen of schuift de ring mee, even met een beetje vaseline insmeren.

Gaat het om de doorvoeren uit het bad, beetje teflontape op de stukken die je aan de binnenkant erin schuift zodat de buisjes waar je hem in schuift iets dikker worden.

Op deze manier heb ik het dit jaar lekvrij gekregen.

[ Voor 4% gewijzigd door The Executer op 09-06-2020 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
vso schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:00:
[...]

waarom matten op de schuur had je dan beter voor EPDM ofzo kunnen gaan ?
Een hele goede vraag, kort antwoord: Heb nu al best veel geld uitgegeven en wil het nu eerst even op deze manier opzetten. Volgend jaar wil ik inderdaad ook EPDM matten gaan aanschaffen, want dan hoop ik ook een huis gekocht te hebben :)
Perconte schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:17:
[...]

Ja geen idee, maar daarom heb ik dat soort onderdelen ook nog niet gehaald. Alles is besteld en nu binnen dus de eerste stap is maar eens uitzoeken wat ik nu heb, en wat ik nog te kort kom. Vond het lastig van te voren precies te bepalen wat ik nu allemaal nodig had.

Dus in plaats van te veel te bestellen, ga ik deze week alles opzetten/aansluiten en ga dan de rest halen wat nog nodig is O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-09 21:38
Ik heb ondertussen mijn zwembadje (2.28m³) en Intex ZFP pomp. Ik ben nu aan het zien voor de solar verwarming. Wat raden jullie aan? Zo'n intex matje kost rond de €20, maar ik hoor toch dat de kwaliteit niet al dat is.

Dus ik sta open om een meer duurzame aankoop te doen (EPDM / PVC mat / ...). De oppervlakte van het dak van het tuinhuis is 9m x 5m.

Hoe weet/bereken je hoeveel matten je nodig hebt voor een bepaald water volume?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij was het 1m2 per 1 - 1,5m3 water.
2-3m2 zou dan ook voldoende moeten zijn.

als ik opnieuw zou moeten beginnen zou ik gaan voor epdm.

het is niet zo dat mijn keuzen initieel foutief was.
ik wist gewoon nog te weinig :P

ik heb gekozen voor een OKU warmte paneel welke van hard kunst stof is (welke het overigens perfect doet)
om te voorkomen dat deze kapot zou worden gemaakt door de vele katten hier in de buurt.
Ben nog beetje bang dat katten ook de epdm kapot gaan maken gezien het lekker acht is voor ze om op te lopen.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2020 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Ik lees hier idd dat velen EPDM preferen. Maar waarom dan niet? Is de levensduur + prestatie zoveel beter dan die PVC matten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de matten van intex doen het best wat ik begrijp.
alleen het nadeel is dat je niet veel hebt aan 1 paneel en dus panelen moet koppelen.
dan zit je met druk problemen, aansluit problemen en zelfs panelen die lek raken.
een hoop mensen hebben panelen die opkrullen door de druk waardoor deze minder presteren.

Je moet dan elke keer gaan rommelen om alles goed te krijgen.

ik geloof niet dat er een perfect product bestaat ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

argon007 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:52:
Ik lees hier idd dat velen EPDM preferen. Maar waarom dan niet? Is de levensduur + prestatie zoveel beter dan die PVC matten?
EPDM kan op de lange termijn beter tegen chloorhoudend water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
argon007 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:35:
Ik heb ondertussen mijn zwembadje (2.28m³) en Intex ZFP pomp. Ik ben nu aan het zien voor de solar verwarming. Wat raden jullie aan? Zo'n intex matje kost rond de €20, maar ik hoor toch dat de kwaliteit niet al dat is.

Dus ik sta open om een meer duurzame aankoop te doen (EPDM / PVC mat / ...). De oppervlakte van het dak van het tuinhuis is 9m x 5m.

Hoe weet/bereken je hoeveel matten je nodig hebt voor een bepaald water volume?
Ik heb vooralsnog geen enkel probleem met m'n intex matje hoor (afkloppen).
Water wordt lekker warm, de mat krult niet op en is (nog) niet lek. Ik heb 4m3 water en met 1 matje krijg ik dat prima warm. Dus 2,28m3 moet makkelijk kunnen.
Voor die 20,- zou ik dat gewoon eerst eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
De schrik is dat het inderdaad snel(ler) lekt geraakt. Daar het matje op het dak van het tuinhuis ligt zal ik dit niet onmiddellijk werken. Resultaat is dus dat ik gewoon het zwembadwater via het dak van het tuinhuis naar de riool pomp... haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perconte
Of je maakt een houten kist waar hij in kan met een stuk plexiglas aan de bovenkant zal het rendement ook weer iets verhogen omdat hij uit de wind ligt en beter geïsoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
argon007 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:57:
De schrik is dat het inderdaad snel(ler) lekt geraakt. Daar het matje op het dak van het tuinhuis ligt zal ik dit niet onmiddellijk werken. Resultaat is dus dat ik gewoon het zwembadwater via het dak van het tuinhuis naar de riool pomp... haha.
Tja als dat het ergste is wat er kan gebeuren :-)
Nieuw water is goedkoper dan EPDM ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
pvc is "slechter" in warmte overdracht dan EPDM .. maar wel weer dunner ..

maar ja al eerder gezeg voor 20,- moet je niet een product verwachten die robuust is .. wees blij als het 1 a 2 zwemseizoenen overleeft ..

bij @Koffie ligt het al x jaar op het dak oid ?

degene die ik had (intex variant) voor 70,- op de grond heeft het ruim 6 jaar overleeft en alleen omdat er een @(*)%&#)($*#)( kind op is gaan lopen .. defect geraakt .. maar ja dat was ook einde oefening intex mat

[ Voor 28% gewijzigd door vso op 10-06-2020 12:32 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is wel het voordeel van hard kunststof paneel, deze moet minimaal 10 jaar mee kunnen gaan..
je kan erover lopen en met een hamer erop meppen gebeurt niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Ok, nog even over denken... :-)
Bijkomend vraagje: Chloor dispenser of niet? Ik zie dat je dit voor een €30 reeds in het bezit hebt.
Zo'n dispenser zorgt ervoor dat er ten alle tijde toch chloor in het water komt (mits er een tablet inzit natuurlijk). Maar dat neemt niet weg dat ik handmatig ook nog altijd chloor tabletjes (kleine) in het zwembad moet doen vermoed ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:56:
dat is wel het voordeel van hard kunststof paneel, deze moet minimaal 10 jaar mee kunnen gaan..
je kan erover lopen en met een hamer erop meppen gebeurt niks mee.
Het grote probleem bij opschalen is hoe krijg je het water "overal" .. oftewel de juiste verwarmings flow zodat je optimale verwarming krijgt ..

Ik vraag me af of je met deze panelen zoals YouTube: 🏊 Pool 🔥 Solarheizung POOLSANA OKU ☀️ SC Compact (50510) hier neerlegt al het water wel optimaal verwarmt ..

Maar eigenlijk zolang je 100% water wat je er in stopt meer dan 3 graden (per uur) kan verwarmen voor 4 uur per dag is het goed :) ...

Kortom je wilt van 18 graden water naar 28 graden gedeelt door 4 uur = 2,5 graad per uur .. je totale zwembad inhoud erdoorheen kunnen pompen ..
zolang de delta groter is dan 0,5 graad zal dat wel goed zitten vermoed ik ..

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 10-06-2020 13:26 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flowrate advies is 250 - 500 ltr per uur per paneel.
en ja dat is voor groteren baden al snel een punt natuurlijk.
dan moet je een flinke pomp hebben.

een ander voordeel is wel dat deze in elke hoek gebruikt kunnen worden dus ook aan je schutting.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2020 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:31:
pvc is "slechter" in warmte overdracht dan EPDM .. maar wel weer dunner ..

maar ja al eerder gezeg voor 20,- moet je niet een product verwachten die robuust is .. wees blij als het 1 a 2 zwemseizoenen overleeft ..

bij @Koffie ligt het al x jaar op het dak oid ?
4 Jaar liggen ze er, in weer en wind, elke dag vh jaar

wat ik me van mijn afweging voor EPDM kan herinneren, is dat die OKU panelen vele malen duurder waren en amper tot geen verbetering in verwarming tov dezelfde oppervlakte EPDM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 25-09 17:25
vso schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:33:
[...]

cranenbroek (geen website .. naar toe gaan) hebben wellicht voldoende in voorraad .. je kan ernaar bellen?
Vanochtend bij cranenbroek geslaagd voor een Bestway bad van 457x122. Tegelijk een pomp met glasvulling extra bijgekocht ipv het lichte model papierfilterpomp, een grote solarbol met reflectiemateriaal erin en de nodige slangen en koppelingen.

Kwam er thuis achter dat ik nog een grondzeil moet halen. Twijfel nog over een solar afdekking (zo'n bubbeltjeslaag die op het water drijft). Helpt dat? En doe je er dan ook nog de 'gewone' afdekhoes overheen of juist niet?

Een ander twijfelpunt is chloor of zout. Met 15k liter water hoop ik dat ik met een keer vullen een heel seizoen kan doen, inclusief overbrugging van 2 weken op vakantie. Voorheen in mijn 3x2 meter bad was chloor altijd een heel gedoe, dagelijks meten en chloor toevoegen. Nu zal een 15k liter bad stabieler zijn vermoed ik. Maar heeft zout duidelijke voordelen tov chloor en kan ik het bad bijvoorbeeld 2 weken alleen laten met alleen tijdschakelaars of moet je nog steeds dagelijks meten en sturen?

Graag jullie advies :)

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:59
coelho schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:05:
[...]

Vanochtend bij cranenbroek geslaagd voor een Bestway bad van 457x122. Tegelijk een pomp met glasvulling extra bijgekocht ipv het lichte model papierfilterpomp, een grote solarbol met reflectiemateriaal erin en de nodige slangen en koppelingen.

Kwam er thuis achter dat ik nog een grondzeil moet halen. Twijfel nog over een solar afdekking (zo'n bubbeltjeslaag die op het water drijft). Helpt dat? En doe je er dan ook nog de 'gewone' afdekhoes overheen of juist niet?

Een ander twijfelpunt is chloor of zout. Met 15k liter water hoop ik dat ik met een keer vullen een heel seizoen kan doen, inclusief overbrugging van 2 weken op vakantie. Voorheen in mijn 3x2 meter bad was chloor altijd een heel gedoe, dagelijks meten en chloor toevoegen. Nu zal een 15k liter bad stabieler zijn vermoed ik. Maar heeft zout duidelijke voordelen tov chloor en kan ik het bad bijvoorbeeld 2 weken alleen laten met alleen tijdschakelaars of moet je nog steeds dagelijks meten en sturen?

Je zoutwatersysteem draait x aantal uur per dag en zorgt voor chloor.... dus zolang er genoeg zout in je bad zit heb je er normaal gesproken weinig tot geen omkijken meer naar...

Maar voor dat geld kan je ook een chloor dispenser kopen die in je leiding gaat, heb je ook constante chloor toevoeging en ook daarmee kan je prima 2 weken vakantie overbruggen....

[ Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 10-06-2020 14:08 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:43
Ik lees al een tijdje met veel plezier mee en ik speel zelf inmiddels met het idee om een plunge pool te maken in onze achtertuin. Weet iemand een goede plek waar ik wat meer info kan krijgen/vinden over het zelf bouwen van een kleine (semi) IG pool?

Anders zit ik er aan te denken om hier op Tweakers (in een nieuw topic) de plannen te delen in de hoop dat jullie me kunnen adviseren :) Ik heb namelijk nog nooit een steen gemetseld :+

Ik bedoel een beetje dit principe:
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/564x/16/a5/a2/16a5a2829627d6d7a69c196cbc3cb97c.jpg

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@coelho Solarzeil, met van die bubbeltjes, zou ik zeker doen. Wanneer er niemand zwemt, gelijk erop leggen. Houdt warmte vast en bespaart in chloor. Ik zou een blauwe of een donkere kleur aanbevelen.
Ik leg het gewone afdekzeil er 's avonds overheen. Er komt dan net weer wat minder troep in het water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Luc S schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:09:
Ik lees al een tijdje met veel plezier mee en ik speel zelf inmiddels met het idee om een plunge pool te maken in onze achtertuin. Weet iemand een goede plek waar ik wat meer info kan krijgen/vinden over het zelf bouwen van een kleine (semi) IG pool?

Anders zit ik er aan te denken om hier op Tweakers (in een nieuw topic) de plannen te delen in de hoop dat jullie me kunnen adviseren :) Ik heb namelijk nog nooit een steen gemetseld :+

[Afbeelding]
Heb hier een tijdje terug een mooi filmpje van gezien:
YouTube: Zwembad bouwen - Volledige versie
Zeker een aanrader om te kijken.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
coelho schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:05:
[...]

Vertel eens over je cranenbroek ervaring ..

Voor zout zoek naar @Koffie zijn posts .. voor dat hij de lange verhalen weer moet herhalen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
argon007 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:23:
Ok, nog even over denken... :-)
Bijkomend vraagje: Chloor dispenser of niet? Ik zie dat je dit voor een €30 reeds in het bezit hebt.
Zo'n dispenser zorgt ervoor dat er ten alle tijde toch chloor in het water komt (mits er een tablet inzit natuurlijk). Maar dat neemt niet weg dat ik handmatig ook nog altijd chloor tabletjes (kleine) in het zwembad moet doen vermoed ik?
Ik ben ook wel benieuwd of een chloordispenser beter/praktischer is dan een drijver. De pomp moet dan wel weer aanstaan. Ik heb maar een klein bad (260x160).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
vso schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:42:
[...]

Vertel eens over je cranenbroek ervaring ..

Voor zout zoek naar @Koffie zijn posts .. voor dat hij de lange verhalen weer moet herhalen ..
Wat wil je weten? Meer dan voldoende voorraad, 1.5 meter is in die winkel nergens te handhaven, zo ontzettend druk. Verkoper die to the point aangeeft welke keuzes verstandig zijn en welke niet (en nou hoop ik maar dat ik niet geflest ben ;) ), prijzen zeer behoorlijk (Bestway 457x122 met trap, afdekzeil en pomp voor 289).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Luc S schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:09:

[Afbeelding]
Ook jij ff zoeken naar @Koffie die heeft een IG gebouwd met EPS metsel blokken .. of dat youtube filmpje
GeorgeMichael schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:46:
Ik ben ook wel benieuwd of een chloordispenser beter/praktischer is dan een drijver. De pomp moet dan wel weer aanstaan. Ik heb maar een klein bad (260x160).
langzame chloor in een dispenser hou je makkelijker het chloor op peil. bij ou zou ik het op een drijver houden. of 1 a 2 mini chloor blokjes in de dispenser per 2 weken
coelho schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:48:
Wat wil je weten? Meer dan voldoende voorraad, 1.5 meter is in die winkel nergens te handhaven, zo ontzettend druk. Verkoper die to the point aangeeft welke keuzes verstandig zijn en welke niet (en nou hoop ik maar dat ik niet geflest ben ;) ), prijzen zeer behoorlijk (Bestway 457x122 met trap, afdekzeil en pomp voor 289).
ik zou het glas terug brengen en filterwattenbollen halen voor de rest tja .. pomp zeg je nog niks over ?

nee verkopers worden getraint om te upsellen .. (duurdere meuk kopen dan je eigenlijk nodig hebt)

kom er ook redelijk regelmatig.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
vso schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:54:

ik zou het glas terug brengen en filterwattenbollen halen voor de rest tja .. pomp zeg je nog niks over ?

nee verkopers worden getraint om te upsellen .. (duurdere meuk kopen dan je eigenlijk nodig hebt)

kom er ook redelijk regelmatig.
Geloof best dat ze daar op getraind worden, maar had toch al een zandfilterpomp in gedachten ipv zo'n slappe papierfilter. Heb een Waterland zf-300vt + pomp p-250 + pdc, aldus de verpakking. filtercapaciteit 5.2m3/h, pomp max 7m3/h.

Jij zegt watten ipv glas. Waarom? Glas zou een aantal jaren mee kunnen, hoe zit dat voor watten?

Solarheater is een SLH-2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:43
@ZeRoC00L @vso Dat filmpje had ik inderdaad al gevonden. 1 Van de filmpjes die me hebben laten zien dat het toch geen irreëel plan is om er zelf aan te beginnen :)

Bedankt voor de Koffie tip, ik ga even zoeken!

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 15:59
Domino schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:25:
Iemand toevallig een idee waar ik nog een afdekzeil van een intex (3 bij 2) op de kop kan tikken? Overal uitverkocht of uit het assortiment.

Ook een bestway zeil is schaars.

Of iemand een andere oplossing?
Als je er nog eentje zoekt, bij bol.com voor 12,99. Dat is volgens mij wel een redelijke prijs.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
coelho schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:20:
[...]

Geloof best dat ze daar op getraind worden, maar had toch al een zandfilterpomp in gedachten ipv zo'n slappe papierfilter. Heb een Waterland zf-300vt + pomp p-250 + pdc, aldus de verpakking. filtercapaciteit 5.2m3/h, pomp max 7m3/h.

Jij zegt watten ipv glas. Waarom? Glas zou een aantal jaren mee kunnen, hoe zit dat voor watten?

Solarheater is een SLH-2000.
Watten gaan ook jaren mee .. :) maar glas gaat niet in de wasmachine de filterwatten (bollen) wel .. ik ben er zeer tevreden over

overgens zal de prijs niet veel uitmaken .. glas is wellicht iets zwaarder ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb in mijn Intex 2.44m badje een chloor drijver liggen maar vanwege het slechte weer is die constant afgedekt geweest. Gisteren even gemeten maar de meter zegt 'HIGH' :+ Oftewel: hij kan er geen getal aan hangen :p

Verdampt dit overschot eigenlijk vanzelf weer? Voor de duidelijkheid: het gaat dus om ongebonden chloor :)

[ Voor 7% gewijzigd door Glashelder op 10-06-2020 15:58 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Glashelder schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:58:
Ik heb in mijn Intex 2.44m badje een chloor drijver liggen maar vanwege het slechte weer is die constant afgedekt geweest. Gisteren even gemeten maar de meter zegt 'HIGH' :+ Oftewel: hij kan er geen getal aan hangen :p

Verdampt dit overschot eigenlijk vanzelf weer? Voor de duidelijkheid: het gaat dus om ongebonden chloor :)
Stoppen met chloor toevoegen

Voor nu zou ik me niet te druk maken .. als het echt te hoog is wanneer het mooi weer genoeg is kan je nog een deel water eruit gooien en vervangen door "nieuw" water..

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 10-06-2020 16:02 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ja ik heb de drijver er gisteravond al uitgehaald :). Dank je wel.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
urk_forever schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:35:
[...]

Als je er nog eentje zoekt, bij bol.com voor 12,99. Dat is volgens mij wel een redelijke prijs.
Thanks, gelijk besteld! Kan ik eindelijk dat bouwzeil eraf halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Eigenlijk voor in het WTF topic:

https://www.bol.com/nl/p/...BFg.1_7_8.14.ProductImage
€65,-
Heb hem voor 20 tientjes gehaald in april....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-09 16:19

basvn

Breezand - NHN

ZeRoC00L schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:07:
Eigenlijk voor in het WTF topic:

https://www.bol.com/nl/p/...BFg.1_7_8.14.ProductImage
€65,-
Heb hem voor 20 tientjes gehaald in april....
https://www.bol.com/nl/p/...wembaden/9200000128174090

hier wat goedkoper, maar nog steeds te duur. (40 euro)
beoordelingen komen door de prijs :+

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 15:59
Prijzen van zwembadspullen gaan nergens over zo rond de zomer. Ik was zelf op zoek naar zo'n afdekzeil voor een 300x200 zwembad. Normaal kosten die 10 euro, maar nu kom je alleen prijzen tegen van 40-50 euro :S

Gelukkig kwam ik die bij bol tegen :D

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
@urk_forever daar is hij al een paar dagen 70 euro dus ben blij dat je me even attendeert dat hij nu goedkoper is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
Kingsolo schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:33:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uK0Gcs2W92Ix8rDLDS-QNwYlJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4S6hXzEvVtuCNwdRqYQbxi4S.jpg?f=fotoalbum_large

had hout liggen (quick & dirty solution..dus hield me niet tegen om dit eens te proberen..komende dagen eens kijken wat het effect gaat zijn (tav vouwen)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
vso schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:30:
[...]

volgens mij moet je het zelfde advies krijgen wat ik hierboven zet .voor mezelf en @MiKeZZa . .. en die intex matten lekker een noodschop verkopen ..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LF7mPAfxQXw1NMZ4oAfNMnS1AW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P81c6eDL65N4PWorJfj2H1jk.jpg?f=fotoalbum_large
ff teruggelezen (had eindelijk de tijd). Heb aanpassing gedaan tav uitgang aansluiting lange mat. Scheelt een stuk slang en de uitstroom (flow) in het zwembad is hoger.. Weet nog niet of dit tijdens zonnige dagen sterk verschil uitmaakt tav snelheid opwarmen..gaan we ervaren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 00:38
Heb een zandfilterpomp gekocht en deze reeds gemonteerd met de handleiding, maar in de doos vond ik een paar stukken die voor een Intex zwembad zijn en dan natuurlijk ook de aansluitingen (32mm/38mm).

Ook vond ik deze twee stukken in rubber, waar ik na het opzoeken op internet nog altijd niet het doel heb voor gevonden, misschien herkend iemand van jullie dit en weet waar dit precies zou moeten, in de handleiding worden deze namelijk niet vermeld...

Betreft deze pomp

Afbeeldingslocatie: https://res.cloudinary.com/www-fun-be/image/fetch/q_auto,f_auto/https://media.fun.be/media/catalog/product/cache/43/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/0/20352954.jpg

En deze stukken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niLIQV3ijQoFp83uQdfjlFbug9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKjfRisyr3AHHCYOLgeeQuup.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
Dragunov schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:34:
Heb een zandfilterpomp gekocht en deze reeds gemonteerd met de handleiding, maar in de doos vond ik een paar stukken die voor een Intex zwembad zijn en dan natuurlijk ook de aansluitingen (32mm/38mm).

Ook vond ik deze twee stukken in rubber, waar ik na het opzoeken op internet nog altijd niet het doel heb voor gevonden, misschien herkend iemand van jullie dit en weet waar dit precies zou moeten, in de handleiding worden deze namelijk niet vermeld...

Betreft deze pomp

[Afbeelding]

En deze stukken:

[Afbeelding]
Dat zijn volgens mij extra verloopstukken van 32 naar 38 mm. Passen in 38 slang en dan op 32 koppeling. Die heb ik ook over na montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 00:38
Bedankt!

Want de aansluitingen, zie foto van filterpomp zelf, hebben beiden aansluitingen, 32mm tot aan boord en dan 38mm als je de 38mm leiding er volledig overschuift.

Maar als je inderdaad de benaming heeft ervoor, dan vind ik het nu inderdaad terug.

https://www.zwembadenwebshop.nl/verloopring

[ Voor 28% gewijzigd door Dragunov op 10-06-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Door iets teveel enthousiasme heb ik nu een 3e ( heb aan 2 genoeg ) intex solar mat besteld en wordt binnenkort geleverd door Bol.com. Nu heb ik 2 opties:

- retour sturen
- een Tweaker blij maken door het voor dezelfde prijs door te verkopen. Hij was 29.99 bij Bol.com

Mocht er animo voor zijn, dm me en dan kunnen we iets afspreken. Ik woon regio Arnhem, en als het niet te ver is wil ik best rijden ( heb mijn nieuwe lease auto gekregen dus elk excuus om te rijden neem ik aan O-) )
urk_forever schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:35:
[...]

En dank! gelijk 1 besteld :9 deze mistte ik nog namelijk

[ Voor 27% gewijzigd door hollandnick op 10-06-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Haha, had vandaag hetzelfde voor. Al enkele dagen op zoek naar een Intex ZFP 6m³ en plots heb ik er 2 voor een eerlijke prijs. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 27-09 12:15
We hebben een Intex Easy Set 244cm gekocht. Deze past perfect op de plek in de tuin waar we een zwembad het beste neer kunnen zetten. Ook willen we ervaring op doen, om wellicht later de locatie in de tuin aan te passen om een groter bad kwijt te kunnen.

Nu hebben we ook al een heleboel accessoires op het oog, de meeste zijn nog wel op voorraad voor een normale prijs.
Het lastigste om nu te vinden is een afdekzeil.
Daarom vraag ik me af of iemand hier weet of een bestway afdekzeil van 244cm ook past op de intex ? Zit er verder nog kwaliteitsverschil in deze afdekzeilen ? De bestway is namelijk wel makkelijk te vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
Plenkske schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:53:
We hebben een Intex Easy Set 244cm gekocht. Deze past perfect op de plek in de tuin waar we een zwembad het beste neer kunnen zetten. Ook willen we ervaring op doen, om wellicht later de locatie in de tuin aan te passen om een groter bad kwijt te kunnen.

Nu hebben we ook al een heleboel accessoires op het oog, de meeste zijn nog wel op voorraad voor een normale prijs.
Het lastigste om nu te vinden is een afdekzeil.
Daarom vraag ik me af of iemand hier weet of een bestway afdekzeil van 244cm ook past op de intex ? Zit er verder nog kwaliteitsverschil in deze afdekzeilen ? De bestway is namelijk wel makkelijk te vinden...
Als je per se een intex wilt is die via bol.com gewoon nog te bestellen:
https://www.bol.com/nl/p/...1DDA.1_33.42.ProductTitle

Bij de intratuin hadden ze ook nog best wat liggen, maar ik zie de 244cm niet bij ze online staan. Wellicht ligt het wel in de winkel zelf. Daarnaast wordt Cranenbroek hier erg vaak aangeraden omdat die schijnbaar een erg grote hoeveelheid voorraad hebben. Deze winkel heeft alleen geen online shop

Overigens zou ik niet weten waarom die van bestway er niet op zou passen, zolang de diameter hetzelfde is? Scheelt wel heel erg in prijs namelijk:
https://www.praxis.nl/tui...5lswcYTeonEgaAlP8EALw_wcB

[ Voor 13% gewijzigd door hollandnick op 11-06-2020 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
hollandnick schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:03:
[...]

Als je per se een intex wilt is die via bol.com gewoon nog te bestellen:
https://www.bol.com/nl/p/...1DDA.1_33.42.ProductTitle

Bij de intratuin hadden ze ook nog best wat liggen, maar ik zie de 244cm niet bij ze online staan. Wellicht ligt het wel in de winkel zelf. Daarnaast wordt Cranenbroek hier erg vaak aangeraden omdat die schijnbaar een erg grote hoeveelheid voorraad hebben. Deze winkel heeft alleen geen online shop

Overigens zou ik niet weten waarom die van bestway er niet op zou passen, zolang de diameter hetzelfde is? Scheelt wel heel erg in prijs namelijk:
https://www.praxis.nl/tui...5lswcYTeonEgaAlP8EALw_wcB
Die van Bol heb ik gezien, maar de prijs is bijna 3x zo hoog tov normaal.
Vandaar mijn vraag of het bestway zeil past, die heeft online nog normale prijzen. Ik lees verschillende berichten over bestway en intex compatibiliteit...
Bedankt voor de andere tips :)

[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 11-06-2020 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Plenkske schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:07:
[...]

Die van Bol heb ik gezien, maar de prijs is bijna 3x zo hoog tov normaal.
Vandaar mijn vraag of het bestway zeil past, die heeft online nog normale prijzen. Ik lees verschillende berichten over bestway en intex compatibiliteit...
Bedankt voor de andere tips :)
wat je altijd kan doen natuurlijk is die bij de praxis halen, testen en als het niet past gewoon dezelfde dag terug brengen. De praxis bij mij in de buurt heeft ze namelijk liggen :P en mocht dat niet passen dan idd zoeken of zolang gewoon een normaal zeil gebruiken voor het afdekken en een intex zeil kopen zodra deze weer normaal beschikbaar zijn

https://www.toppy.nl/prod...zeil-easy-set-244-cm.html ( 16 euro )
https://www.toychamp.nl/dekzeil-244cm-easy-set-pool voor 8 euro :) @Plenkske dit is meer wat je zoekt denk ik

[ Voor 11% gewijzigd door hollandnick op 11-06-2020 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
hollandnick schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:25:
[...]

wat je altijd kan doen natuurlijk is die bij de praxis halen, testen en als het niet past gewoon dezelfde dag terug brengen. De praxis bij mij in de buurt heeft ze namelijk liggen :P en mocht dat niet passen dan idd zoeken of zolang gewoon een normaal zeil gebruiken voor het afdekken en een intex zeil kopen zodra deze weer normaal beschikbaar zijn

https://www.toppy.nl/prod...zeil-easy-set-244-cm.html ( 16 euro )
https://www.toychamp.nl/dekzeil-244cm-easy-set-pool voor 8 euro :) @Plenkske dit is meer wat je zoekt denk ik
Wow goede vondst, bedankt voor de hulp ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Ik heb na lang wachten ook eindelijk een afdekzeil binnen voor m'n 300x200 (gewoon voor een tientje).

Maar nu er al 2 weken noppenfolie op ligt vraag ik me af; voegt het eigenlijk wel wat toe als er al noppenfolie op ligt? Het ligt er op zich prima op, heeft het wel zin om er ook nog een afdekzeil overheen te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Ik zit er ook aan te denken om van die solar noppenfolie aan te schaffen voor mijn nog op te zetten badje, in plaats van het afdekzeil. Lijkt me wat praktischer? Blijft die folie wel wat liggen bij wind?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

GeorgeMichael schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:10:
Ik zit er ook aan te denken om van die solar noppenfolie aan te schaffen voor mijn nog op te zetten badje, in plaats van het afdekzeil. Lijkt me wat praktischer? Blijft die folie wel wat liggen bij wind?
Blijft perfect liggen!

het blijft "plakken" aan het water, zelfs met flinke wind gebeurt er niks.

noppen folie helpt tegen verdampen en afkoelen van het water plus met een zonnetje warmt de bovenste laag van het water best flink op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
GeorgeMichael schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:10:
Blijft inderdaad heel goed liggen, beter dan afdekzeil. Zag bij de buren het afdekzeil flink klapperen vorige week met die harde wind en bij mij bleef het noppenfolie gewoon liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Dus eigenlijk noppenfolie -> afdekzeil. Enig idee of beide dan een nog betere afscherming geeft tegen wind en meer isolatie biedt tegen verdampen en afkoelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ik gebruik beide.
afdekzeil ligt elke dag troep en vuilidheid op.

het houdt het bad schoon.
elke dag als het beetje normaal weer is gaat zeil eraf en pomp aan, noopenfolie blijft liggen
Pagina: 1 ... 33 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.