Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 52 Laatste
Acties:
  • 455.176 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 15:07
Sbakker1982 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 07:45:
Had een solar mat besteld via bol; kreeg net een mail dat ze pas eind september geleverd kunnen worden. Dus maar geannuleerd. Iemand nog tips waar ik er wel snel 1 kan krijgen? Of betaalbare alternatieven?
Toychamp heeft in meerdere vestigingen nog voorraad (helaas niet online te bestellen).
https://www.toychamp.nl/z...er-zwembadwater-120x120cm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-09 11:10
Hier dit weekend de update van 2 Intex matjes naar een 3m x 1m EPDM mat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5F5p12vL68LC8PArTNNHqgf4N8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wfnkNd4FcGKdg58p1JzszgK5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 11:56
BeeJee78 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:31:
[...]

Toychamp heeft in meerdere vestigingen nog voorraad (helaas niet online te bestellen).
https://www.toychamp.nl/z...er-zwembadwater-120x120cm
Zag er afgelopen weekend nog 1 in Hoofddorp liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Bauki schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:42:
Hier dit weekend de update van 2 Intex matjes naar een 3m x 1m EPDM mat.

[Afbeelding]
Nice! Had je die intex matjes ook op het dag liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauki
BeeJee78 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:03:
[...]

Nice! Had je die intex matjes ook op het dag liggen?
Ja, lagen ook op het dak van het tuinhuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Uzf7apnerCQU6JQfKh-wcSmszw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R8HvNP4DMHA0nATRCY5PvA0V.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 8 juni 2020 @ 00:31:
[...]

Niet jezelf tegenspreken he!
mag dat niet :) :+

Even serieus, ik ga het echt niet nemen voor voor een boven grondse opzet zwembaden (AG) omdat ik het verkwistend vind in (om discussies te vermijden "+ mijn situatie erbij" zetten.) . maar voor een IG (wens) zou dan wellicht de wens ook zijn voor WP .. maar dromen mag toch ?
MiKeZZa schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:01:
In het kader van foto's delen; hier eindelijk de oplossing waar ik al een tijdje naar zocht;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus nu netjes de pomp onder het afdakje staan, maar het vat staat nu achter het schuurtje. Netjes uit het zicht en zodoende minder ruimte innemend onder de overkapping.

Het biedt ook nog eens de mogelijkheid om met een kleine kist de pomp te omkisten t.b.v. geluidsisolatie.

En in de winter kan ik dit gat netjes dicht maken en het staat netjes in de zwarte planken, al zeg ik het zelf :)

Ergens de komende weken de slangen nog netjes d.m.v. wat klikzadels die ik heb geregeld over de paal naar boven laten lopen (en uiteraard ook weer terug) i.p.v. de loshangende kabels nu. Dan is het wat mij betreft helemaal netjes en klaar hier (m.u.v. het ooit nog gewenste automatiseren van de pomp o.b.v. watertemp, zonneschijn enz. enz.)
Wel slim gedaan ! :)

[ Voor 67% gewijzigd door vso op 08-06-2020 10:02 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 17:25
Is iemand nog ergens een Intex/Bestway bad tegengekomen, rond en tussen 4-5 meter doorsnee (4.27/4.57 is dat geloof ik)? Alle webshops die ik gecheckt heb zijn uitverkocht, het lijkt wel een Chinees import probleem.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

coelho schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:47:
Is iemand nog ergens een Intex/Bestway bad tegengekomen, rond en tussen 4-5 meter doorsnee (4.27/4.57 is dat geloof ik)? Alle webshops die ik gecheckt heb zijn uitverkocht, het lijkt wel een Chinees import probleem.
Is al meer gemeld hier, maar ook in China hebben ze productie problemen gehad met covid, ze zijn nu aan opstarten en dat neemt tijd in beslag.
daarnaast is er een run op zwembad spul gezien mensen niet meer naar buitenland kunnen of willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-09 14:53
Bauki schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:15:
[...]

Ja, lagen ook op het dak van het tuinhuis.

[Afbeelding]
Mooi spul die EPDM matten, waar heb je deze aangeschaft?

En nog een vraagje, lees hier verschillende verhalen over die Intex Matjes.
De hendels van mijn kranen kan ik 360 graden ronddraaien. Sommige hier enkel 180 graden.
Heb je deze matjes nog om te kijken wat die hendel bij jouw kan?

[ Voor 4% gewijzigd door Ljsvv op 08-06-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauki
Ljsvv schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:14:
[...]

De hendels van mijn kranen kan ik 360 graden ronddraaien. Sommige hier enkel 180 graden.
Ik heb deze afgehaald bij https://www.zwembad.eu/

Wat betreft de Intex matjes kan ik je zeggen dat ik de kraan op mijn matjes geen 360gr kan draaien.
180gr is de maximum. Had hier gisteren op geantwoord maar zal waarschijnlijk verloren zijn gegaan in de vele posts :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Bauki schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:27:
[...]

Ik heb deze afgehaald bij https://www.zwembad.eu/

Wat betreft de Intex matjes kan ik je zeggen dat ik de kraan op mijn matjes geen 360gr kan draaien.
180gr is de maximum. Had hier gisteren op geantwoord maar zal waarschijnlijk verloren zijn gegaan in de vele posts :) .
Ah ja dan heb ik die eindnokken waarschijnlijk toch echt vernacheld door te hoge druk. Bij mij niet zo'n probleem omdat ik die toch altijd met een 2e pompsysteem laat lopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ljsvv op 08-06-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauki
Ljsvv schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:29:
[...]

Ah ja dan heb ik die eindnokken waarschijnlijk toch echt vernacheld door te hoge druk. Bij mij niet zo'n probleem omdat ik die toch altijd met een 2e pompsysteem laat lopen.
Zonde natuurlijk, maar je kan de matjes nog gebruiken?

Edit: aangepaste post gelezen (y)

[ Voor 5% gewijzigd door Bauki op 08-06-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
coelho schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:47:
cranenbroek (geen website .. naar toe gaan) hebben wellicht voldoende in voorraad .. je kan ernaar bellen?

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 08-06-2020 11:33 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

Ljsvv schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:29:
[...]

Bij ons staat op de hendel ook een afbeelding van 2 pijlen die elk een kant op gaan, mijn inziens bedoelt om aan te geven dat de kraan volledig rond kan. Die staat er bij jou niet op?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
The Executer schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:33:
[...]

Bij ons staat op de hendel ook een afbeelding van 2 pijlen die elk een kant op gaan, mijn inziens bedoelt om aan te geven dat de kraan volledig rond kan. Die staat er bij jou niet op?
Jawel die staan er op, maar droog getest zonder dat die matten aangesloten waren mag ik zweren dat ik inderdaad links en rechts tegen een eindnok aanliep, dus niet verder dan 180graden. Nu kan ik ze gewoon oneindig ronddraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauki
@Ljsvv & @The Executer

Dit komt uit de handleiding en staat ook zo op de kraan van mijn matjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBsMb9XpugUyXMVOv7v_9wxMBhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3Kb0zpu31bDuCGmIOyIyCYE.jpg?f=fotoalbum_large

Links of rechts draaien maar niet "rond".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Bauki schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:27:
+ @The Executer volgens mij is dit gewoon standaard 360gr als ik me goed herriner .

Maar ja wat wil je van 20,- een perfect design/opwarming :?

Het is goedkoop en voldoet "redelijk" bij gebrek aan beter/ruimte oid ..

Met zonne meuk is het gewoon lastig om 1 ding voor "alle" situaties geschikt te maken ..en wat je eigenlijk wilt is maximum effectiviteit op een zo groot mogelijk oppervlak.

voorbeeld:
ik heb nu 6m van links naar rechts .. met een relatieve goedkope pomp (6m3) maar om effectiever te zijn moet ik wellicht van boven naar beneden en dus een 18m3 pomp oid (voor een 4,5m3 bad 8)7 ) ..

en de winst in het totaal zou maar 1 uur eerder de pomp uitzetten zijn (lees 8 uur pompen of 7 uur)

dat overstijgt ook wel een beetje de prijs vs prestatie wens :+

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
Ik ben overigens wel lekker aan knutselen verder door middel van een Fibaro Smart Implant met 2 DS18B20 sensoren die de in en uitgaande temperatuur gaan meten, omdat we momenteel veel zon en dan weer schaduw hebben wil ik met een Fibaro Motion sensor met luxmeting de zwembadpomp gaan in en uit schakelen.

Dit alles zou ik dan mooi met Homey kunnen monitoren en aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Ljsvv schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:14:
[...]

Die van mij ook 180

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ljsvv schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:54:
Ik ben overigens wel lekker aan knutselen verder door middel van een Fibaro Smart Implant met 2 DS18B20 sensoren die de in en uitgaande temperatuur gaan meten, omdat we momenteel veel zon en dan weer schaduw hebben wil ik met een Fibaro Motion sensor met luxmeting de zwembadpomp gaan in en uit schakelen.

Dit alles zou ik dan mooi met Homey kunnen monitoren en aansturen.
ik zou niet alleen op lux aansturen .. (je zou als je PV hebt ook daarop kunnen aansturen zoals opgewekte Wattage ..

maar ook op buienradar temp / instraling (watt) en de delta van je in/uit (na x minuten pompen)

Als temp tussen in/uit na 3 minuten (doorspoelen van huidig water) bv minder is dan +0,5 ofz .. dan stoppen met pompen

Nu heb je bv genoeg "zon" maar de wind en opwarming is niet genoeg om echt te verwarmen .. zelfs mooier is als je de weersverwachting mee kan nemen .. (bv verwacht +25 graden .. oid) ..

Nu met 13/15 graden zwembad water en zonnetje (tussen de regen door) .. ik voorzie de komende dagen nog geen goed zwem weer namelijk .. ik vraag me zelfs af of het nut heeft het water "voor' te verwarmen..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Daarom, juist nu het geen zwemweer is kan ik lekker gaan hobbyen!

Volgens mij is alles wat je schrijft mogelijk om mee te nemen in mijn Homey aansturing. Heb helaas nog geen PV maar je hebt goede argumenten om verder te kijken dan alleen LUX.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Koffie lukt het een beetje met je FAQ/start post (je mag hem ook per DM mijn kant op sturen ?

oproepaan iedereen
Als je nu een diy meet installatie hebt of DIY geluids isolatie er wordt sporadisch feedback kleine gedeeltes gepost .. of gewoon een basis setup

maar het is ook leuk om eens een "virtuele" rondleiding te geven .. schematje of iets anders van je setup de voor en nadelen die je merkt .. wat meet je ..

Ook al ben je veteraan zwembad/spa houder of beginner .. je beleving is ook welkom
jou ervaring is leuk om gewoon te lezen, de keuze van je setup kunnen anderen ook wat van op steken.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ljsvv schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:51:

Volgens mij is alles wat je schrijft mogelijk om mee te nemen in mijn Homey aansturing. Heb helaas nog geen PV maar je hebt goede argumenten om verder te kijken dan alleen LUX.
:) .. solar radiation (via buienradar API) krijg ik binnen op domoticz ..

laatste "tip" .. probeer statistieken te maken .. (grafiek) van het weer + zaken waarop je schakelt .. en eventueel zwembad gebruikt .. (houd bij wanneer mensen erin duiken) .. doe dit deze zomer en je kan lekker tunen daarna .. tot volgend zwem seizoen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 21:14
byob schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:59:
[...]

Interessante optie om een bypass te maken. Maar zaag je het deel 25 mm dan er vanaf op het moment je er een 32 mm slang aan koppelt om zo 25 mm aansluiting die in je slang verdwijnt de flow niet te beeindvloeden?
Helaas:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMjNwWrECWpPHEa-xoKX9bgUIek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5wJekw2pCtIDuhHvuqatl3o.jpg?f=fotoalbum_large

De koppelstukken zijn wel af te zagen van 25mm naar 32/38 maar t kraan deel is enkel 25mm. Gaat dus retour anders knijp ik de 38mm van de pomp<>zwembad af naar 25.

Iemand anders soms Y-type bypass opties gevonden ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-09 21:38
Ik heb een 30tal meter zwembadslang nodig van 32mm. Ik zou die liefst kopen in het zwart en niet in het blauw. Waar kopen jullie deze spullen? Iemand tips?

Maakt het trouwens verschil uit als ze geribbeld zijn langs de binnenkant of glad?

[ Voor 21% gewijzigd door argon007 op 08-06-2020 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 17:59
argon007 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:58:
Ik heb een 30tal meter zwembadslang nodig van 32mm. Ik zou die liefst kopen in het zwart en niet in het blauw. Waar kopen jullie deze spullen? Iemand tips?

Maakt het trouwens verschil uit als ze geribbeld zijn langs de binnenkant of glad?
Bij de intratuin in mijn woonplaats kun 32mm zwarte vijverslang kopen.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-09 21:38
Vijverslag = zwembadslang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:59
Ljsvv schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:51:

Zou gaan op basis van je water temperatuur in je aanvoer/retour en eigenlijk ook mat.
Zodra verschil tussen aanvoer/retour <0,5graden dan stoppen.

Opstarten zou je dan kunnen doen op basis van de temperatuur in/bij je mat.
Ja en neen... ofwel het wordt wel gebruikt voor zwembaden al is het een vijverslang :P.

Zwart en iets prijziger dan de gemiddelde vijverslang maar wel goede:
https://www.tuinzwembad.c...lang-zwembaden-slang.html

Helaas momenteel niet op voorraad

[ Voor 37% gewijzigd door Jazsie op 08-06-2020 13:23 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 09:09

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik heb alle data van mijn metingen met de flowmeter en frequentieregelaar nog eens op een rijtje gezet.
In de tabel ben ik uit gegaan van 40 m3, maar toen ik voor de lol vandaag eens mijn waterpeil op mat, schrok ik toch wel even : 8*4*1,4 = 44.800 liter

HzAmpWhdebiet l/mdebiet l/upct pomppct debietpct verbruikLiter in 8 uurkW 8 uurminuten voor 40 m3kW voor 40 m3
503,78511539.180100%100%100%73.4406,82623,7
452.86721418.46090%92%75%67.6805,22843,0
402,45521257.50080%82%64%60.0004,43202,9
352,35291096.54070%71%62%52.3204,23673,2
302,2506925.52060%60%59%44.1604,04353,7

Mocht ik ergens een rekenfout hebben, hoor ik dat graag uiteraard :P

[ Voor 6% gewijzigd door Koffie op 08-06-2020 16:36 ]

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:52:
@Koffie lukt het een beetje met je FAQ/start post (je mag hem ook per DM mijn kant op sturen ?
Het gaat gestaag, is tussen de bedrijven door ;)

Als ik de basis af heb, zal ik 'm hier posten en kunnen andere toevoegingen schrijven voor bijvoorbeeld specifiek intex enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-09 11:32

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Als het goed is komt volgende week de ZFP, maar nu moet ik nog een adapter hebben voor de aansluiting, maar die is ook overal uitverkocht. (zonder naar cranenbroek te rijden ;-))

Is het aansluiten van een 38mm set complex? lost gelijk 2 problemen op :)
https://www.toppy.nl/prod...itset-38mm-zwembaden.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:04
Het wordt tijd dat ik me hier ook maar even meld.

Ik heb de volgende setup:
  • Bestway zwembad: 3x2m
  • Bestway zandfilterpomp
  • Intex zoutwater systeem
  • Intex warmtemat
Mijn warmte mat wil ik op mijn schuurdakje leggen, maar de pomp vind dit niet zo leuk. Daarom wilde ik een andere pomp aanschaffen, maar daar is heel Nederland nu naar op zoek...

Dus ik dacht ga eens kijken of ik misschien DIY een warmte systeem kon maken (aan de hand van dit topic: Zwembad verwarmen DIY) met daaraan een dompelpomp (afgeschermd).

Nu dacht ik dat zo'n pomp meer dan voldoende moest zijn; https://www.bol.com/nl/p/...BADA.1_28.45.ProductTitle, maar vind zo'n pomp het wel leuk als ik de flow ga knijpen voor een 6 uurtjes per dag? Of kan ik dan beter kijken naar een andere pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:35

Heb toevallig vorige week bij wohi 38mm blauw gehaald.
https://www.wohi.nl/zwembadslang-38-mm-met-mof-0520004

https://www.ho-michielsen...riaal/slangen-en-klemmen/
Hier had ik zwart gevonden. Maar vond het prijsverschil behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
MarcoKL schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:53:
Als het goed is komt volgende week de ZFP, maar nu moet ik nog een adapter hebben voor de aansluiting, maar die is ook overal uitverkocht. (zonder naar cranenbroek te rijden ;-))

Wellicht hier nog?
https://www.deboerdrachte...ltaten?tn_q=Intex+adapter
Heb zojuist de A en B en afvoerklep binnen gekregen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kingsolo op 08-06-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Koffie schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:27:
Ik heb alle data van mijn metingen met de flowmeter en frequentieregelaar nog eens op een rijtje gezet.
In de tabel ben ik uit gegaan van 40 m3, maar toen ik voor de lol vandaag eens mijn waterpeil op mat, schrok ik toch wel even : 8*4*1,4 = 44.800 liter

HzAmpdebiet l/mpct pomppct debietpct verbruikLiter in 8 uurkW 8 uurminuten voor 40 m3kW voor 40 m3
503,7153100%100%100%73.4406,82623,7
452.814190%92%75%67.6805,22843,0
402,412580%82%64%60.0004,43202,9
352,310970%71%62%52.3204,23673,2
302,29260%60%59%44.1604,04353,7

Mocht ik ergens een rekenfout hebben, hoor ik dat graag uiteraard :P
Interessant!
Wat was de stelling ook alweer, minimaal 1x rondpompen per dag? Ofwel in jouw geval 30hz het beste?
Naja ok dan zit je op bijna 100% :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jazsie schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:31:
[...]

Interessant!
Wat was de stelling ook alweer, minimaal 1x rondpompen per dag? Ofwel in jouw geval 30hz het beste?
Naja ok dan zit je op bijna 100% :P
Ik heb de volgende lengtes van pompen:

- Default dag, minstens 1 keer alles door het filter (~40 m3)
40 Hz is met 2,9 kW het goedkoopst

- Zonnige (zwem)dag, gebruik maken van zonnematten
Zo lang mogelijk pompen van 10:00 tot 18:00
35 Hz is dan met 4,2 kW het goedkoopst (30 Hz is echt een pisstraaltje)
Maar 40 Hz is ook optie als er veel gezwommen word die dag om zo extra te filteren

- Winterdagen wanneer het water onder de 15 graden is
Op deze dagen hoeft echt niet elke dag je volledige volume door het filter. Ik gok dat ik met de huidige kennis de komende winter 4 uur op 40 Hz ga ga pompen (30 m3 per dag, 2,2 kW)

- Dagen dat het vriest
Hier ben ik nog niet uit. Voorheen ging de pomp bij buitentemperaturen onder de 1 graad nonstop aan, tot het minstens 1,5 graad was oi.
Afgelopen winter amper vorst gehad, dus als experiment overdag en 's nachts een paar uurtjes gepompt.
Afhankelijk van hoe hard het vriest ga ik eens proberen om op 35 Hz te pompen op verschillende momenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCF1908
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-11-2020
Ik ben de afgelopen dagen ook bezig geweest aan het experiment solarmatten. Deze liggen op het garagedak (+-3m) hoogteverschil. Had van een kennis nog een aantal "oude" matten gekregen die niet meer gebruikt werden van 0.9mx3.6m. Zelf daarbij nog een set van 0,75x6,2m gekocht en gisteren aangesloten. Ik eerste instantie de aanvoer en retour aan dezelfde kant aangesloten, zoals vermeld in de handleiding. Water komt bij lange na niet tot ik de matten en loopt eigk meteen aan de andere kant van de collector terug naar het bad. Daarom dit aangepast en de retour aan de overkant bevestigd. Water stroomt nu prima door de matten heen, maar helaas geen zon......

Benieuwd naar beter weer hoe goed het bad opwarmt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfyGZkagANsI5akCzEbfcT3-Ijs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KyQ06wHGLeHA9hAbsBYEPNiJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dago21
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 08:29
@Kingsolo heb jij die slangen inmiddels ook binnen en is het goede kwaliteit? Ik werd een beetje bang van Trustpilot namelijk ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
dago21 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:20:
[...]

@Kingsolo heb jij die slangen inmiddels ook binnen en is het goede kwaliteit? Ik werd een beetje bang van Trustpilot namelijk ...
Ja was snel binnen. Heb bij Toppy veel langer moeten wachten op mijn spullen. Slang is nog niet aangesloten omdat mijn epdm matten nog niet binnen zijn. Die slangen lijken allemaal op elkaar. Heb nu vier soorten liggen. Bestway, intex, stukken die bij de bypass zaten en deze. Kan nu niet zeggen dat daar grote verschillen in zitten als ik eerlijk ben. Kwaliteit zal nog moeten blijken. Prijs was scherp. Kunst blijft om ze goed lek dicht te krijgen. Maar dat is bij die van intex zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Vergeet niet dat chloor + UV niet de meest handige optie is voor je PVC / slangen .. dus ..

@infernix alles is toch 28mm (inwendige maat) maar vernauwingen naar 25/22mm sta ik ook niet vreemd naar te kijken ..

@argon007
nee je hebt gladde (vijver) slangen en vijverslang (geribbeld) van 30/32mm

maar ga voor buizen en niet slangen scheelt je bakken met geld en "flow" .. (pijp is denk ik goedkoper dan slang en langer bestendig tegen chloor)

@SCF1908 denk dat je beter die meuk parallel kan zetten ipv in serie .. ga je veel meer rendement leveren. (teminse op de foto en zo denk ik dat het geheel serieel staat)

Als het water namelijk 40 graden ofzo bereikt .. (lees de temp v.d mat) is de rest van de flow die erna komt waardeloos .. en bij hete dagen ga je dat echt merken ..

Het kan betekenen dat je meer flow nodig hebt (krachtigere pomp oid) om het goed te verdelen over de 2 matten .. maar door een kortere pomptijd (ipv 8 uur naar 4) win je dat weer terug..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Ik koop slangen bij Wiltec op Amazon, 30 meter gekocht voor 36 euro. Doet het perfect, de standaard Intex slangetjes zitten al kleine gaatjes in waar het water uit spuit. :( Maar ja, die slangen zijn ook al 3 jaar oud. Deze Wiltec net een maand in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Nu online
SCF1908 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:13:
Ik ben de afgelopen dagen ook bezig geweest aan het experiment solarmatten. Deze liggen op het garagedak (+-3m) hoogteverschil. Had van een kennis nog een aantal "oude" matten gekregen die niet meer gebruikt werden van 0.9mx3.6m. Zelf daarbij nog een set van 0,75x6,2m gekocht en gisteren aangesloten. Ik eerste instantie de aanvoer en retour aan dezelfde kant aangesloten, zoals vermeld in de handleiding. Water komt bij lange na niet tot ik de matten en loopt eigk meteen aan de andere kant van de collector terug naar het bad. Daarom dit aangepast en de retour aan de overkant bevestigd. Water stroomt nu prima door de matten heen, maar helaas geen zon......

Benieuwd naar beter weer hoe goed het bad opwarmt.
Ik ben benieuwd of het water ook door de kleine EPDM loopt? Als ik water zou zijn zou ik via het T stuk direct retour het bad in gaan. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:27:

HzAmpWhdebiet l/mdebiet l/upct pomppct debietpct verbruikLiter in 8 uurkW 8 uurminuten voor 40 m3kW voor 40 m3
503,78511539.180100%100%100%73.4406,82623,7
452.86721418.46090%92%75%67.6805,22843,0
402,45521257.50080%82%64%60.0004,43202,9
352,35291096.54070%71%62%52.3204,23673,2
302,2506925.52060%60%59%44.1604,04353,7
hoezo schrok je ? (snap hem ff niet) :+
MarcoKL schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:53:

Nee het lost niks op je voegt alleen een kraan + hydroair toe .. maar het is echt niet voordeliger/beter/slechter dan de 32mm inlaat/uitlaat set .. het is wat makkelijker de ZFP slang aansluiten .. dat is je voordeel.

en je moet in je bad snijden ..zelf vind ik de kraan de moeite waard om hem te kopen daar niet van ..
MaNDaRK schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:20:
Nu dacht ik dat zo'n pomp meer dan voldoende moest zijn; https://www.bol.com/nl/p/...BADA.1_28.45.ProductTitle, maar vind zo'n pomp het wel leuk als ik de flow ga knijpen voor een 6 uurtjes per dag? Of kan ik dan beter kijken naar een andere pomp?
dompelpomp is 230v wat je bij je kids in het badmikt met kleine vingertjes .. niet echt handig .. als verwarming.

Wel handig als je het bad van x kuub binnen een rappe tijd leeg wilt trekken bij het einde v.h zwemseizoen als je alles opruimt

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Nu online
Een dompelpomp werkte bij mij niet. Dat ding zoog zo hard dat de liner omhoog kwam en de invoer geen water kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:35:
[...]

hoezo schrok je ? (snap hem ff niet) :+
In mijn berekeningen ging ik uit van zo'n 38+ m3 water. In de tabel al wat makkelijker getal van 40 m3 aangenomen, maar in de praktijk blijkt het dus 44 m3 te zijn. Zat ik er toch even een goede 6000 liter naast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
vso schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:35:
dompelpomp is 230v wat je bij je kids in het badmikt met kleine vingertjes .. niet echt handig .. als verwarming.

Wel handig als je het bad van x kuub binnen een rappe tijd leeg wilt trekken bij het einde v.h zwemseizoen als je alles opruimt
Daar zat ik ook mee ja. Maar daarom heb ik vaak alleen de pomp aan als de Kids er niet in zitten.

Andere ideeën om dit op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCF1908
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-11-2020
vso schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:26:
Vergeet niet dat chloor + UV niet de meest handige optie is voor je PVC / slangen .. dus ..

@infernix alles is toch 28mm (inwendige maat) maar vernauwingen naar 25/22mm sta ik ook niet vreemd naar te kijken ..

@argon007
[...]

nee je hebt gladde (vijver) slangen en vijverslang (geribbeld) van 30/32mm

maar ga voor buizen en niet slangen scheelt je bakken met geld en "flow" .. (pijp is denk ik goedkoper dan slang en langer bestendig tegen chloor)

@SCF1908 denk dat je beter die meuk parallel kan zetten ipv in serie .. ga je veel meer rendement leveren. (teminse op de foto en zo denk ik dat het geheel serieel staat)

Als het water namelijk 40 graden ofzo bereikt .. (lees de temp v.d mat) is de rest van de flow die erna komt waardeloos .. en bij hete dagen ga je dat echt merken ..

Het kan betekenen dat je meer flow nodig hebt (krachtigere pomp oid) om het goed te verdelen over de 2 matten .. maar door een kortere pomptijd (ipv 8 uur naar 4) win je dat weer terug..
Is inderdaad niet goed te zien op te foto, maar is parallel geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MaNDaRK schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:36:
[...]

Daar zat ik ook mee ja. Maar daarom heb ik vaak alleen de pomp aan als de Kids er niet in zitten.

Andere ideeën om dit op te lossen?
12v aquarium pompje maar daar is de kabel vaak te kort dus gewoon ZFP zou ik zeggen
Koffie schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:31:
[...]

In mijn berekeningen ging ik uit van zo'n 38+ m3 water. In de tabel al wat makkelijker getal van 40 m3 aangenomen, maar in de praktijk blijkt het dus 44 m3 te zijn. Zat ik er toch even een goede 6000 liter naast :P
Ach je verkijkt je snel .. in m2 vs m3 ps vergeet niet wat er in je leidingwerk/mat zit :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
[/quote]

@infernix Heb zelf hier van het weekend y-stukken etc besteld.
https://smoldersbv.nl/druk-pvc/y-stukken

[ Voor 3% gewijzigd door Kingsolo op 08-06-2020 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Volgens mij mijne ook 360. Is dat erg? Je zet hem toch gewoon op standje open en door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Koffie schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:03:
[...]

Ik heb de volgende lengtes van pompen:

- Default dag, minstens 1 keer alles door het filter (~40 m3)
40 Hz is met 2,9 kW het goedkoopst

- Zonnige (zwem)dag, gebruik maken van zonnematten
Zo lang mogelijk pompen van 10:00 tot 18:00
35 Hz is dan met 4,2 kW het goedkoopst (30 Hz is echt een pisstraaltje)
Maar 40 Hz is ook optie als er veel gezwommen word die dag om zo extra te filteren

- Winterdagen wanneer het water onder de 15 graden is
Op deze dagen hoeft echt niet elke dag je volledige volume door het filter. Ik gok dat ik met de huidige kennis de komende winter 4 uur op 40 Hz ga ga pompen (30 m3 per dag, 2,2 kW)

- Dagen dat het vriest
Hier ben ik nog niet uit. Voorheen ging de pomp bij buitentemperaturen onder de 1 graad nonstop aan, tot het minstens 1,5 graad was oi.
Afgelopen winter amper vorst gehad, dus als experiment overdag en 's nachts een paar uurtjes gepompt.
Afhankelijk van hoe hard het vriest ga ik eens proberen om op 35 Hz te pompen op verschillende momenten
Och ja, ik keek verkeed hehe...

Ik vraag mij eigenlijk af of "straal" in de winter nog uit maakt.
Bedoel, het gaat erom dat je leidingen niet bevriest maar die gaan volgens mij op 30hz niet beviezen?
Immers zolang het water niet stil staat kan het niet bevriezen... toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:30:
[...]

12v aquarium pompje maar daar is de kabel vaak te kort dus gewoon ZFP zou ik zeggen

[...]

Ach je verkijkt je snel .. in m2 vs m3 ps vergeet niet wat er in je leidingwerk/mat zit :)
1,96 liter per strekkende meter 50mm pijp
1,13 liter voor 38mm
0,8 voor 32mm

Hoeveel meter er in de grond ligt weet ik niet meer, maar ik heb volgens de factuur destijds 45 meter gekocht.
Hoeveel er in 1 m2 zonnemat zit ... geen flauw idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
vso schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:30:
[...]

Die heb ik dus al, en een zwaardere vind ik een beetje zonde en ze zijn minder makkelijk te krijgen of je betaald de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-09 17:31
Gisteren de Solar bol binnen gehad, ben benieuwd of dit helpt met verwarmen.

Standaard pomp en het bad is 300x200.

Waren echt overal uitverkocht, dus wel wat duurder dan gehoopt, moet deze nou wel met een bypass of niet ?.
#newbie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-09 21:24
vso schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:07:
[...]

De pvc solar mat die 6m x 0,8 heeft een "vernauwings O-Ring .. ipv 3cm maar 1cm "open" ..

Anders moet je van 30mm naar 8x (ofzo) 6mm als je de oppervlakte doorrekend kom je op 20x 6mm ofzo ..
(tijdje terug oppervlakte door berekend .. van 30mm en 6mm .. en dan delen door elkaar ..

[...]

dit is de huidige situatie
[Afbeelding]

ALS 25% gaat maar door de "mat" .. als van links naar rechts 6m = dan legt het water 12m door de mat af

Als die 25% na 5m 100% warmte heeft opgenomen dan zal de restant (7m) niet meer verder opgewarmt worden ..
- 25% word maar opgewarmt naar max temp
- 75% word onverwarmt weer terug naar de de bypass gestuurt wegens de O-ring

kan ook 50/50 zijn maar even ter illustratie ..

Als je de aansluiting verplaatst naar de andere kant (links onder = in .. rechtsboven = uit ..)
moet 100% via de mat (kan ook want je hebt meer "kanalen") maar het gedeelte wat nu de mat passeert .. voorkom je dan ..

ps zonder die O-ring zou je nu te veel druk op die 15 kanalen zetten als je deze dicht zou maken .. en zou de mat klappen

zou O-ring er niet zijn heb je kans dat er veel minder verwarmt word dan 25%..
Ik moest er even voor gaan zitten, maar is een helder verhaal. Stom dat ze dat niet aangeven...

Dit jaar ga ik het niet meer aanpassen, maar voor volgend jaar wat extra slang bestellen gok ik zo. Dan wil ik ook wel eens kijken of ik het verschil echt kan merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepar
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:14
Kingsolo schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:35:
[/quote]

@infernix Heb zelf hier van het weekend y-stukken etc besteld.
https://smoldersbv.nl/druk-pvc/y-stukken
Ik was van plan om deze te kopen: https://www.amazon.nl/Wel...fRID=TW4DVXVZY1Z2K6C8G55S

waarom moeten er eigenlijk 3 kranen op een bypass? lijkt mij enkel duurder en complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 21:14
kepar schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:06:
[...]

Ik was van plan om deze te kopen: https://www.amazon.nl/Wel...fRID=TW4DVXVZY1Z2K6C8G55S

waarom moeten er eigenlijk 3 kranen op een bypass? lijkt mij enkel duurder en complexer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXTzsTqbLzAmCwun9TQCgVqEMrQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yI5hzhrJ1txKjamkmJAwRx70.jpg?f=user_large

Dit gaat geen water terug sturen naar de solar heater via het T stuk als je de bypass dicht zet?

Ik heb begrepen dat Y stukken er voor zijn om drukverlies te minimaliseren. En aangezien ik omhoog moet met een 4m3 intex pomp leek mij dat wel verstandig voor t zelfde geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-09 16:49
Ik zou graag de temperatuur van het water dat mijn ZFP ingaat (dus zwembad uit) willen meten evenals de temperatuur van het water dat uit mijn matten komt (dus zwembad in) middels temperatuur sensoren die ik op mijn 32mm slangen wil aansluiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7RCbbO3RzjOjbxEB3SRJh1iVUA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jAByAIil30byYaNIOu40sgse.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-G5N3nrMDGQH9VqUjNWGj3Rf9AE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AaOuKpZWQbyBVph3b3Q3Gp14.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand een apparaatje te koop (niet te duur) die beiden sensoren kan uitlezen en welke ik (liefst via bluetooth) weer kan uitlezen?

Polestar 2 | OnePlus Nord 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@Jur gen: Dat is afhankelijk van de gebruikte temperatuur sensor.

Goedkoopste is zelfbouw.

Alleen waarom BT?! Makkelijker is gewoon een ESP board met wifi:
https://randomnerdtutoria...-server-with-arduino-ide/

Zo gemaakt mits je uiteraard beetje handig bent :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-09 15:45
Vanmiddag keek ik mijn zwembad even na nadat we afgelopen nacht flinke hoosbuien hadden.

Gratis het zwembad gevuld :+

Toch maar even een paar emmers water eruit gehaald :D

Nu zag ik echter dat ik wat vrienden in het zwembad heb ik de vorm van algen.

Nu heb ik mijn ph op orde gebracht en wil ik quick shock toepassen.

Hoeveel tabletten is aan te raden om toe te voegen ?

Ik las namelijk dat je neem een boost moet geven om de algen te verwijderen.

Het is een "badje" van 1200 liter

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
MdO82 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:50:
Vanmiddag keek ik mijn zwembad even na nadat we afgelopen nacht flinke hoosbuien hadden.

Voor een shock heb je granulaat poeder nodig :)

Zoiets
https://www.top-zwembadsh...rgranulaat-organisch-1-kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MiKeZZa schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:27:
[...]

Ik moest er even voor gaan zitten, maar is een helder verhaal. Stom dat ze dat niet aangeven...

Dit jaar ga ik het niet meer aanpassen, maar voor volgend jaar wat extra slang bestellen gok ik zo. Dan wil ik ook wel eens kijken of ik het verschil echt kan merken.
mensen zijn eigenwijs (zoals ondergetekende) en denken het zelf goed te weten .. maar soms moet je ff je hoofd stoten .. :+
sneller warm is wel prettig
leeg mikken en vullen.. en ze adviseren voortaan langer te pompen 2 a 3 uur per dag (pomp op timer) + beter af te dekken en beter op chloor te letten is handiger.

chemicalien duurt je "dagen" ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb nu zo’n intex mat, maar ik vraag me af of er wel goed water doorloopt... moet de mat niet erg dik worden zo gevuld met water? Ik heb namelijk het idee dat dat dus wel meevalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
vso schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:12:
[...]

mensen zijn eigenwijs (zoals ondergetekende) en denken het zelf goed te weten .. maar soms moet je ff je hoofd stoten .. :+
sneller warm is wel prettig

[...]

leeg mikken en vullen.. en ze adviseren voortaan langer te pompen 2 a 3 uur per dag (pomp op timer) + beter af te dekken en beter op chloor te letten is handiger.

chemicalien duurt je "dagen" ..
Dan zullen we hem maar leeg maken en verversen.
De pomp draait nu 6 uur per dag dus was ook verbaasd, maar goed als het waterhuishouding niet op orde is blijf je bezig

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hoeveel chloor je moet toevoegen is gewoon niet te zeggen met deze info.
Wat was je pH en wat heb je toegevoegd ? Wat is je pH nu?
Wat is je chloor level nu? Wat heb je in huis aan chloor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 21:24

Dennahz

Life feels like hell should.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVE8xwd-f6mcEEgn97uCnGdYRVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KF5nfSNPNntVavasVEo6ycK0.jpg?f=fotoalbum_large

Nou, het water ziet er al iets beter uit. Vanmiddag komt de stofzuiger en kan ik de bodem eindelijk fatsoenlijk schoonmaken. Daarna zou het water weer helder moeten zijn, het was behoorlijk groen van de algen.

Alleen nu blijft het bad schuimen van het anti algenmiddel. Zal er waarschijnlijk iets teveel ingegooid hebben.
Kunnen de kinderen hier dit weekend gewoon in zwemmen (blijft toch chemische troep), of moet ik er wat uit laten lopen en een deel opnieuw vullen? :{

Voortaan maar wat beter letten op 't chloor peil om deze ellende te voorkomen, sigh :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Koffie schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:09:
[...]

Hoeveel chloor je moet toevoegen is gewoon niet te zeggen met deze info.
Wat was je pH en wat heb je toegevoegd ? Wat is je pH nu?
Wat is je chloor level nu? Wat heb je in huis aan chloor ?
Mijn ph was gisteren 7.6 dus had er ph minus bij gedaan.

Ik ga straks eerst weer mijn ph even meten.
Ik had er pas nog mini quick in gedaan maar gisteren was het chloor 0 :?

Ik had nieuwe tester besteld met vloeistof van bsi.

Ik weet niet wat je onder huis middelen verstaat?

Edit: mijn water is niet groen, maar op de bodem ligt wat groen en de wand is glad.

Zal straks een foto maken

[ Voor 8% gewijzigd door MdO82 op 09-06-2020 10:10 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

MdO82 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:08:
[...]

Mijn ph was gisteren 7.6 dus had er ph minus bij gedaan.

Ik ga straks eerst weer mijn ph even meten.
Ik had er pas nog mini quick in gedaan maar gisteren was het chloor 0 :?

Ik had nieuwe tester besteld met vloeistof van bsi.

Ik weet niet wat je onder huis middelen verstaat?

Edit: mijn water is niet groen, maar op de bodem ligt wat groen en de wand is glad.

Zal straks een foto maken
Ik bedoelde geen huismiddelen, maar vroeg wat voor type chloor(blokken) je op voorraad hebt.
een pH van 7.6 vind ik niet extreem hoog eerlijk gezegd.
chloor is nu even het belangrijkste, zeker als je fysiek alg ziet en je nul chloor meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dennahz schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:58:
[Afbeelding]

Nou, het water ziet er al iets beter uit. Vanmiddag komt de stofzuiger en kan ik de bodem eindelijk fatsoenlijk schoonmaken. Daarna zou het water weer helder moeten zijn, het was behoorlijk groen van de algen.

Alleen nu blijft het bad schuimen van het anti algenmiddel. Zal er waarschijnlijk iets teveel ingegooid hebben.
Kunnen de kinderen hier dit weekend gewoon in zwemmen (blijft toch chemische troep), of moet ik er wat uit laten lopen en een deel opnieuw vullen? :{

Voortaan maar wat beter letten op 't chloor peil om deze ellende te voorkomen, sigh :)
De mening zijn er over verdeeld. Ik vind anti-alg een commercieel product waarvan ik nergens kan vinden waarom ik het nodig zou hebben.
Gewoon chloor gebruiken en niet allerlei andere meuk erin gooien. Hooguit wat vlokmiddel (en dan 24 uur filteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MdO82 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:43:
[...]

Dan zullen we hem maar leeg maken en verversen.
De pomp draait nu 6 uur per dag dus was ook verbaasd, maar goed als het waterhuishouding niet op orde is blijf je bezig
filter (tijdig) vervangen, pomp uit de zon .. chloor op peil houden ..

Een grote temp wisseling is in mijn ervaring de grootste risico op algen ..

Zelf voel ik bijna dagelijks aan de liner (handje in het water) .. is de liner glad gooi ik het afdekzeil + noppenfolie eraf voeg ik meteen chloor toe en ga pompen en dan borstel ik de wand + vloer (paar keer vegen)

bij de cartridge filters, gelijk de filter vervangen ..

voor 1200 liter is het nog wellicht de overweging om het water weg te donderen ..

hierom ben ik ook een fan van een chloordispenser + drijvers .. de dispenser houd het chloor peil redelijk constant .. de drijver is dan alleen 1 chloor + 1 ph - quicktabs per gezwommen persoon. (extra)

..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:30:
[...]

De mening zijn er over verdeeld. Ik vind anti-alg een commercieel product waarvan ik nergens kan vinden waarom ik het nodig zou hebben.
Gewoon chloor gebruiken en niet allerlei andere meuk erin gooien. Hooguit wat vlokmiddel (en dan 24 uur filteren).
ik gooi een dotje bij de chloor dispenser (long chloor tabs)..maar alleen als de liner "glad" aanvoelt .. en dat is aan het begin van het seizoen ..
ik vul het zwembad en wacht totdat het "glad" aan gaat voelen voordat ik met uberhaupt chemicalien begin ..

Sinds dat ik de KAKU AB op 3 uur (van 16:00 to 19:00 elke dag) heb staan heb ik vlok middel eigenlijk niet nodig gehad .. (met wattenbollen in de ZFP) .. zelfs na 2 weken weg op vakantie is dit goed gegaan .. (chloor was niet op) ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:37:
[...]

ik gooi een dotje bij de chloor dispenser (long chloor tabs)..maar alleen als de liner "glad" aanvoelt .. en dat is aan het begin van het seizoen ..
ik vul het zwembad en wacht totdat het "glad" aan gaat voelen voordat ik met uberhaupt chemicalien begin ..
Maar wat zou anti-alg dan extra doen tov chloor ?

Het komt op mij over als 'laten we tijdens het schietgevecht voor de zekerheid ook nog even met een mes steken, je weet maar nooit' ;)
OF je gebruikt het een OF je gebruikt anti-alg ... maar waarom zou ik een hemelsnaam voor een anti-alg gaan als ik direct het nucleaire chloor er in kan stoppen ?

Al enkele jaren zoek af en toe eens naar info, maar veel verder dan winkels die roepen 'anti-alg is goed voor een groen bad' kom ik niet. Wat zit er in dit wondermiddel wat zo belangrijk en effectief is dat ik het ook nog eens naast chloor zout moeten gebruiken :?
Sinds dat ik de KAKU AB op 3 uur (van 16:00 to 19:00 elke dag) heb staan heb ik vlok middel eigenlijk niet nodig gehad .. (met wattenbollen in de ZFP) .. zelfs na 2 weken weg op vakantie is dit goed gegaan .. (chloor was niet op) ..
Gebruik je preventief vlokmiddel dan?

Ik gebruik slechts 2 producten : chloor en heel soms pH+
Vlokmiddel, het staat op voorraad (net als 2 emmers pH- :/ ) maar gebruik het nooit, heb het gewoon niet nodig.
Als je vaak groen in je water ziet, loop je keer op keer achter de feiten aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Heb nu gewoon anti alg gebruikt, omdat het water extreem groen was. Het resultaat van te weinig chloor, een verstopte skimmer (van de ZF pomp zelf) waardoor het water niet goed bij de pomp kwam (en die Intex ZF pompen blijven ook gewoon draaien ook al komt er te weinig water door, sigh), veel gebruik, .... enz.

Gewoon chloor shock hielp niet bij mij, maar misschien heb ik het niet genoeg tijd gegeven. Wou gewoon dat het weer helder werd dus heb anti alg erin gegooid. Maar nu schuimt het dus :p

Vanmiddag eerst maar eens stofzuigen en zorgen dat alle troep van de bodem is, filter backwashen enz. Want het mooie weekend komt er weer aan!

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:47:
[...]

Maar wat zou anti-alg dan extra doen tov chloor ?

Het komt op mij over als 'laten we tijdens het schietgevecht voor de zekerheid ook nog even met een mes steken, je weet maar nooit' ;)
OF je gebruikt het een OF je gebruikt anti-alg ... maar waarom zou ik een hemelsnaam voor een anti-alg gaan als ik direct het nucleaire chloor er in kan stoppen ?

Al enkele jaren zoek af en toe eens naar info, maar veel verder dan winkels die roepen 'anti-alg is goed voor een groen bad' kom ik niet. Wat zit er in dit wondermiddel wat zo belangrijk en effectief is dat ik het ook nog eens naast chloor zout moeten gebruiken :?

[...]

Gebruik je preventief vlokmiddel dan?

Ik gebruik slechts 2 producten : chloor en heel soms pH+
Vlokmiddel, het staat op voorraad (net als 2 emmers pH- :/ ) maar gebruik het nooit, heb het gewoon niet nodig.
Als je vaak groen in je water ziet, loop je keer op keer achter de feiten aan ;)
:+
Ach het is in het begin een "starter" .. of het helpt die groene meuk .. dunno langzaam chloor lost IMHO niet snel genoeg op om de 4.5 kuub te blijven voorzien van chloor en/of om die eerste zooi te killen.

nee ik gebruik geen volkmiddel meer ph- alleen als me ph te hoog dreigt te worden (als er veel mensen in het zwembad hebben gezeten) . .zeg net dat sinds ik meer pomp en beter de chloor op peil houd .. het inderdaad veel minder een issue is ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Koffie ik denk dat 45 kuub makkelijker is op peil te houden dan 4,5kuub .. :) maar hoe kleiner hoe lastiger .. net zoals aquaria

zout is denk ik ook wel beter / handiger dan "losse" chloor en ph- ? (zout op zichzelf voorkomt ook alg?)

[ Voor 29% gewijzigd door vso op 09-06-2020 11:08 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Dennahz schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:51:
Heb nu gewoon anti alg gebruikt, omdat het water extreem groen was. Het resultaat van te weinig chloor, een verstopte skimmer (van de ZF pomp zelf) waardoor het water niet goed bij de pomp kwam (en die Intex ZF pompen blijven ook gewoon draaien ook al komt er te weinig water door, sigh), veel gebruik, .... enz.

Gewoon chloor shock hielp niet bij mij, maar misschien heb ik het niet genoeg tijd gegeven. Wou gewoon dat het weer helder werd dus heb anti alg erin gegooid. Maar nu schuimt het dus :p

Vanmiddag eerst maar eens stofzuigen en zorgen dat alle troep van de bodem is, filter backwashen enz. Want het mooie weekend komt er weer aan!
Blijven filteren, en chloor op pijl houden.

Niet meer anti-alg gebruiken. Net zoals @Koffie zegt is het naar mijn mening ook een comercieel iets zonder toegevoegde waarde. Immers het chloor dood je algen.

Heb je groen (water)? Dan zit er simpelweg te weinig chloor in. En dan ook wederom zoals @Koffie zegt loop je al achter de feiten aan...

Chloor dispenser of een drijver met trage chloor tabletten doet al "wonderen" om het chloor hoog genoeg te houden dat groen water tegen gaat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:07:
[...]

Blijven filteren, en chloor op pijl houden.

Niet meer anti-alg gebruiken. Net zoals @Koffie zegt is het naar mijn mening ook een comercieel iets zonder toegevoegde waarde. Immers het chloor dood je algen.

Heb je groen (water)? Dan zit er simpelweg te weinig chloor in. En dan ook wederom zoals @Koffie zegt loop je al achter de feiten aan...

Chloor dispenser of een drijver met trage chloor tabletten doet al "wonderen" om het chloor hoog genoeg te houden dat groen water tegen gaat :).
ik denk dat temperatuur schomellingen (met AG wederom veel meer relevant) ook best wel een impact erop hebben..

Regenwater is bv niet slecht, maar het verdunt het aanwezige chloor .. blauwe (licht doorlatende) afdekzeilen zijn ook niet bevordelijk .. (hoe donkerder hoe beter) ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:05:
@Koffie ik denk dat 45 kuub makkelijker is op peil te houden dan 4,5kuub .. :) maar hoe kleiner hoe lastiger .. net zoals aquaria

zout is denk ik ook wel beter / handiger dan "losse" chloor en ph- ? (zout op zichzelf voorkomt ook alg?)
Zout is net perse handiger... wel makkelijker in gebruik. Het probleem wat er bij de meeste zoutwatersystemen speelt is dat er te veel chloor in het water zit omdat men dat ding maar laat lopen.

Zal niet zo bij @Koffie het geval zijn maar wel bij veel tijdelijke opzet zwembaden...
vso schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:10:
[...]

ik denk dat temperatuur schomellingen (met AG wederom veel meer relevant) ook best wel een impact erop hebben..

Regenwater is bv niet slecht, maar het verdunt het aanwezige chloor .. blauwe (licht doorlatende) afdekzeilen zijn ook niet bevordelijk .. (hoe donkerder hoe beter) ..
Temperatuur heeft zeker impact, maar dan meer de hoogte van de temperatuur. Immers hoe warmer het water hoe sneller algen er groeien. Maar dan heb je al te wenig chloor in je water.

Chloor moet je gewoon altijd op pijl houden, dan komt er ook geen alg/groen water :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Jazsie schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:16:
[...]

Temperatuur heeft zeker impact, maar dan meer de hoogte van de temperatuur. Immers hoe warmer het water hoe sneller algen er groeien. Maar dan heb je al te wenig chloor in je water.

Chloor moet je gewoon altijd op pijl houden, dan komt er ook geen alg/groen water :).
Yup, dat is het idee inderdaad. Laksheid van mijn kant ;) Te lang gewacht en altijd dat gepruts met dat meten...
Maar op 't moment dat het water er zo uit ziet, dan werkt chloor toevoegen niet meer imo :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZT8-ZRBBfA1TxTmZ87onTpgJyAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jq06ghXTMEPKw8qk1px8cIUE.jpg?f=fotoalbum_large

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Dennahz schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:27:
[...]

Yup, dat is het idee inderdaad. Laksheid van mijn kant ;) Te lang gewacht en altijd dat gepruts met dat meten...
Maar op 't moment dat het water er zo uit ziet, dan werkt chloor toevoegen niet meer imo :p

[Afbeelding]
Chloor werkt prima dan hoor, hetzij met mogelijk wat vlokmiddel...

Dan heb je gewoon te weinig chloor erin gedaan.

Hoeveel chloorgranulaat (chloorshock) heb je dan erin gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dennahz schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:27:
[...]

[Afbeelding]
Tuurlijk wel.
Dit bas is met de juiste aandacht, middelen en kennis binnen 24 uur aanzienlijk helderder te krijgen.

Je bent nu al een heel eind :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:10:
[...]

Lees deze blog eens over de kleur van een pool cover, erg interessant:
https://blog.intheswim.com/solar-covers-does-color-matter/

Afhankelijk van de situatie en wensen, kan een bepaalde kleur de voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BounceMeister schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:36:
[...]

Lees deze blog eens over de kleur van een pool cover, erg interessant:
https://blog.intheswim.com/solar-covers-does-color-matter/

Afhankelijk van de situatie en wensen, kan een bepaalde kleur de voorkeur hebben.
wist ik niet maar ik ga voor de "donkere" intex versie .. daarmee haal ik de meest beste resultaten ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Koffie schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:21:
[...]

Ik bedoelde geen huismiddelen, maar vroeg wat voor type chloor(blokken) je op voorraad hebt.
een pH van 7.6 vind ik niet extreem hoog eerlijk gezegd.
chloor is nu even het belangrijkste, zeker als je fysiek alg ziet en je nul chloor meet.
Wat ik heb staan is deze: Afbeeldingslocatie: https://www.123schoon.nl/image/Pool_Power_Pool_Power_mini_quick_voor_zwembad_2.7_gram_per_tablet_500_gram_SPO00006_big.jpg

Het bad is achteraf verkeerd weggezet.
Maar het was een paar weken terug een snelle actie met weinig voorbereiding.

Volgend jaar als het bad weer opgezet zal worden pak ik het anders aan.

Maar goed het staat nu en we moeten ermee verder.

Ik ga straks eerst de wanden e.d. schoonmaken met een borstel.

Het ziet er nu zo uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHQera6cXqlxuapGGhrs1wAt4YA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdvfZuPlkp5Mc5FS0ZN4XNyJ.jpg?f=fotoalbum_large

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MdO82 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:07:
[...]

Wat ik heb staan is deze: [Afbeelding]

Het ziet er nu zo uit
[Afbeelding]
Ziet er niet slecht uit pomp aan.... borstelen en wat quick tabs erin mikken .. afdek zeil erover en morgen weer kijken ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
MdO82 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:07:
[...]

Wat ik heb staan is deze: [Afbeelding]

Het ziet er nu zo uit
[Afbeelding]
Dat is geen chloorgranulaat (chloorshock)....

Die heb ik ook voor in mijn Spa, en daar doe ik al ruim 5 stuks in om chloor op pijl te krijgen en mijn bad is echt wel kleiner :)

Voor jouw bad zal je zeker 10 stuks erin moeten doen...

Beter haal je chloorgranulaat, maar het beste blijft natuurlijk voorkomen door je chloor op pijl te houden :)

Ziet er verder al beter uit, blijven filteren en inderdaad wanden schoonmaken/borstelen...

Neem aan dat je daarna trage -grote- chloor tabs in een drijver doet?
Anders gaat het wel snel met je mini quick tabs ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 09-06-2020 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Jazsie schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:49:
[...]

Dat is geen chloorgranulaat (chloorshock)....

Die heb ik ook voor in mijn Spa, en daar doe ik al ruim 5 stuks in om chloor op pijl te krijgen en mijn bad is echt wel kleiner :)

Voor jouw bad zal je zeker 10 stuks erin moeten doen...

Beter haal je chloorgranulaat, maar het beste blijft natuurlijk voorkomen door je chloor op pijl te houden :)

Ziet er verder al beter uit, blijven filteren en inderdaad wanden schoonmaken/borstelen...

Neem aan dat je daarna trage -grote- chloor tabs in een drijver doet?
Anders gaat het wel snel met je mini quick tabs ;)
En volgens de website van interline is 2 voldoende :X

Heb er nu 3 ingestopt om even een boost te geven maar volgens jouw moet er meer in?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MdO82 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:51:
[...]

Heb er nu 3 ingestopt om even een boost te geven maar volgens jouw moet er meer in?
meten = weten .. maar de eerste komende dagen gaat het toch geen zwem weer worden ..

dus 5 erin doen bv .. kan ook nu geen kwaad .. is het te hoog laat je het zeil er even af.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
MdO82 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:51:
[...]

Beste is natuurlijk even meten, maar ja nu zou ik er zeker 5-10 in gooien.
Ook omdat zoals @vso zegt dat je de komende dagen toch niet gaat zwemmen...

Mijn Spa is 1m3 en daar deed ik om de dag 2-3 van die mini quick tabs er in en vlak voor en na het zwemmen nog 1.

Ben na 4 weken overgestapt naar grote trage chloor tabs want het ging wel erg snel zo en goedkoop is het dan ook niet meer :P. Nu enkel gebruik ik ze om het chloor wat sneller op pijl te brengen meestal bij erg warm weer of bij veel zwemmen.

Chloor is veel makkelijker op pijl te houden omdat de trage chloor tabs constant een kleine hoeveelheid chloor afgeeft en niet gelijk oplost zoals die mini quick tabs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
vso schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:54:
[...]

meten = weten .. maar de eerste komende dagen gaat het toch geen zwem weer worden ..

dus 5 erin doen bv .. kan ook nu geen kwaad .. is het te hoog laat je het zeil er even af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhpvZCsuA6wnsfv9Ni3rSdXdjww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtw96KbGgc0QMzUhe2ilCzUT.jpg?f=fotoalbum_large

8)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
zou niks toevoegen ... lekker pompen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
vso schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:07:
[...]

zou niks toevoegen ... lekker pompen ..
Dit was zojuist na het toevoegen ;)

Maar we pompen lekker door

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Eigenlijk moet ik toch wel stiekum Ph+ hebben .. ph = vaak te laag bij mij maar ach boeiend .. dat trekt wel bij na paar x de kids er erin gejumpt zijn

maar na een swemsessie (lees in de ochtend of later in de avond) .. loop ik de filter/skimmer even na .. voor haar weg te halen .. en tijdens het wegscheppen van bladeren en ander vuil .. "roer' ik het water zodat een kolk onstaat ..

in het midden is het daarna simpel om even met de waterstofzuiger het vuil op de bodem weg te halen ..
Sinds dat ze verplicht zijn het voetenbadje te gebruiken is het ook veel minder vuil ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Is er hier iemand bekend met deze pomp: https://www.rhodos-shop.nl/filterset-clean-aqualoon-type-ez
Een kennis van me heeft deze pomp gekocht (bij gebrek aan verkrijgbaarheid Intex ZFP) en probeert 'm te installeren alleen hij krijgt de uitvoer er met geen mogelijkheid opgedraaid. Na veel proberen is het schroefdraad kapotgedraaid. Lijkt of het schroefdraad net niet past. Volgens de winkelier moet het gewoon passen (duh) en die heeft een nieuwe pomp opgestuurd alleen ook hier hetzelfde probleem. Dit keer het schroefdraad niet kapot gedraaid maar het past nog steeds niet. Alle andere schroefbare onderdelen passen prima maar deze niet....

Herkent iemand dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Oab4zJmVe3H1DfbdYPeH1tgBjc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MKffqzvFJ4sDxPdGuOP3BO8O.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LKaGKjZNAVNqLLcai58UwyCJHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pq2Qr90Gk6TTo3miKip56L3U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BeeJee78 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:52:
Is er hier iemand bekend met deze pomp: https://www.rhodos-shop.nl/filterset-clean-aqualoon-type-ez
Een kennis van me heeft deze pomp gekocht (bij gebrek aan verkrijgbaarheid Intex ZFP) en probeert 'm te installeren alleen hij krijgt de uitvoer er met geen mogelijkheid opgedraaid. Na veel proberen is het schroefdraad kapotgedraaid. Lijkt of het schroefdraad net niet past. Volgens de winkelier moet het gewoon passen (duh) en die heeft een nieuwe pomp opgestuurd alleen ook hier hetzelfde probleem. Dit keer het schroefdraad niet kapot gedraaid maar het past nog steeds niet. Alle andere schroefbare onderdelen passen prima maar deze niet....

Herkent iemand dit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
welke van de 2delen (laaste foto) past niet

Als je nu eens dingen omdraait v.d pomp naar de ton oid ?

Je kan ook de hornbach instormen .met het onderdeeltje in de hand en kijken wat past ..

of vragen of de leverancier een video -call wil doen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofkapje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 16:40

Herkent iemand dit?
Ik heb dezelfde pomp. Overigens nog niet in gebruik genomen. Maar bij mij paste dit prima. Dus geen idee waarom dit bij de pomp van je kennis niet zou passen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 15:29
Hee all. Na het mee lezen/denken ben ik ook aangestoken met het zwembad virus, en nu ik het meeste binnen heb wil ik een check doen of wat ik bedacht/gekocht. Wellicht mis ik nog het een en ander of heeft er iemand nog een tip. Ik ben op de volgende setup gekomen:

De setup:
200x300x66 Bestway zwembad
ZFP 6m3
Grondtegels voor bescherming
Afdekzeil
Voetenbadje ( op aanraden van verschillende Tweakers las ik )

Waardes:
PH tussen 7.2 en 7.6
Chloor tussen 1 en 1.5 ppm

Benodigdheden:
Chloor dispenser / drijver ( nog aan te schaffen )
Chloor tabletten
- Shock? tabletten om het zwembad een boost te geven voor de eerste keer.
- Trage tabletten i.s.m. een chloor dispenser/drijver
PH+ / PH- tabletten
Test kit om het water te testen op chloor/ph waardes

Leuke extra's:
Thermometer
2x solar mat

Nog te kopen:
Slangen / koppelstukken / bypass voor de matten en verbinding naar het zwembad / pomp ( nog uitzoeken wat precies )
Chloor tabletten
PH- / PH+ tabletten
Water test kit
Schoonmaakspullen ( borstel/netje/stofzuiger)

Vragen:
  • Welke chloor tabletten moet ik hebben? Zijn er bepaalde merken of groottes waar je op moet letten? Of zijn er voorkeuren vanuit de experts? ^^
  • Ik heb gelezen dat je het zwembad voor de eerste keer een shock moet geven, dat ga ik dan ook doen. De manier waarop zal vast aangegeven worden in de gebruiksaanwijzing op de doos van de tabletten. of via internet
  • Ik ben van plan de pomp dus elke dag 8u te laten draaien ( overdag ) en het water elke week 1x te testen. Is dat genoeg? En verder is bovenstaande wat ik heb uitgezocht juist of mis ik nog iets?

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Herkent iemand dit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wanneer de schroefdraad hetzelfde lijkt, maar het toch niet past, gok ik op verschil in amerikaanse en europese standaard. Google eens op NPT en BSP. Een van je onderdelen heeft dan de andere standaard.

Edit,
Het zijn onderdelen van hetzelfde product? Dan gaat mijn verhaal niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
vso schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:29:
[...]

welke van de 2delen (laaste foto) past niet

Als je nu eens dingen omdraait v.d pomp naar de ton oid ?

Je kan ook de hornbach instormen .met het onderdeeltje in de hand en kijken wat past ..

of vragen of de leverancier een video -call wil doen
Die 2 onderdelen op de laatste foto horen in elkaar gedraaid te worden, dat lukt niet. Rechter onderdeel zit aan de ton en daar moet het linker onderdeel opgedraaid worden.

Wat bedoel je met dingen omdraaien?
Stofkapje schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:35:
[...]

Ik heb dezelfde pomp. Overigens nog niet in gebruik genomen. Maar bij mij paste dit prima. Dus geen idee waarom dit bij de pomp van je kennis niet zou passen...
Ah oke, je hebt 'm dus al wel in elkaar gezet? Het ging ook niet moeilijk oid? Hij draaide er gewoon in 1 keer op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
hollandnick schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:38:
Vragen:
  • Welke chloor tabletten moet ik hebben? Zijn er bepaalde merken of groottes waar je op moet letten? Of zijn er voorkeuren vanuit de experts? ^^
  • Ik heb gelezen dat je het zwembad voor de eerste keer een shock moet geven, dat ga ik dan ook doen. De manier waarop zal vast aangegeven worden in de gebruiksaanwijzing op de doos van de tabletten. of via internet
  • Ik ben van plan de pomp dus elke dag 8u te laten draaien ( overdag ) en het water elke week 1x te testen. Is dat genoeg? En verder is bovenstaande wat ik heb uitgezocht juist of mis ik nog iets?
nee geen voorkeur/merken/grotes ..
dispenser ---> "langzame" chloor tabletten, drijver quick tabs ..

nee shock is eerste keer niet nodig .. maar meten en meteen chloor is wellicht handig.. maar zolang de liner niet glibberig aanvoelt .. kan je ook even wachten .. (dagelijks voelen) .

testen .. tja in het begin vaker totdat je een beetje gevoel erbij krijgt ..

wat is je pomp "vulling" (zfp = glas,zand of filterbollen) .. 8 uur per dag is erg veel .. voor je bad grote verwarmen erbuiten gelaten ..

je bad 2x of 3x rond pompen is wel handig, en je kan nooit teveel pompen .. alleen maar teweinig

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 32 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.