Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 52 Laatste
Acties:
  • 455.175 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:45:
[...]

[no comment] lees ... niet kopen en vergeten dat je het gezien hebt ;) zolang het niet zwembad "gladde" slang is waar je een fatsoenlijke slangenklem omheen kan .. is het niet intressant ;)
Dat valt toch wel mee? Geribbelde vijverslang gaat prima met de juiste slangklemmen, zo zien ze eruit:
https://nl.aliexpress.com/item/32890994194.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@hollandnickper definitie passeer ik wachtrij-en of ga niet voor een winkel liggen..met de corona gezeur had ik wat minder issues .. maar ja ik winkelde ook met mijn karretje in de loop richting . zodat niemand kan passeren .. heb gelukkig mijn postuur mee oid dat niet veel mensen wagen
werken ze allebei niet ? ?
BounceMeister schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:23:
[...]

Dat valt toch wel mee? Geribbelde vijverslang gaat prima met de juiste slangklemmen, zo zien ze eruit:
https://m.nl.aliexpress.com/item/32890994194.html
Ik adviseer niet voor niks "niet aan denken & doorlopen" .. 8) het staat men vrij om zelf te proberen.

@Ljsvv wel ff per dm gestuurd :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:09

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 11:19:
[...]
werken ze allebei niet ? ?
Jawel hoor. De rechter is een dure met kalibratie. De linker is de goedkope china welke totaal niet overeenkomt (not even close).
De oplossing waar ze in staan is 6440 ppm bij 25 graden.
De dure meter geeft 5260 ppm aan, wat behoorlijk overeenkomt met de tabel op het zakje ernaast (15 graden, het kwam net per post binnen).
De chines, niet te kalibreren versie, geeft 2010 ppm aan.

Niet op de foto: glas kraanwater en tegelijk beide erin. De dure geeft 140 ppm aan de chinese 930 ppm.

Het was te proberen met goedkope China meuk, maar helaas ... dispute geopend dus

edit : Zwembadwater geeft met de dure 3000 ppm aan (komt overeen met wat ik verwacht) en ie chines 1240 ppm 8)7
Gewoon geen pijl op te trekken dus.

[ Voor 9% gewijzigd door Koffie op 06-06-2020 11:57 ]

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 11:48:
[...]

Jawel hoor. De rechter is een dure met kalibratie. De linker is de goedkope china welke totaal niet overeenkomt (not even close).
De oplossing waar ze in staan is 6440 ppm bij 25 graden.
De dure meter geeft 5260 ppm aan, wat behoorlijk overeenkomt met de tabel op het zakje ernaast (15 graden, het kwam net per post binnen).
De chines, niet te kalibreren versie, geeft 2010 ppm aan.

Niet op de foto: glas kraanwater en tegelijk beide erin. De dure geeft 140 ppm aan de chinese 930 ppm.

Het was te proberen met goedkope China meuk, maar helaas ... dispute geopend dus
Tja ik denk dat astral blueconnect wellicht een goeie zet is ... zeker bij een IG omdat het meerdere dingen meet / ergens in je pijpwerk (aanboor zadel) gezet kan worden .. voor een AG tja .. erhm gewoon lakmoes meuk ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-09 21:38
Iemand die nog een winkel weet waar de Intex ZFP 6m³ te koop staat? Ik ben van Belgie en vind nergens geen winkel meer waar die nog aan te kopen valt...

Nog een vraagje over de By-pass. Die staat hier (https://www.rhodos-shop.nl/rhodos-bypass-set-basic) voor €59 inclusief verzending. Voor die prijs kan je de losse onderdelen zelfs nog niet kopen vermoed ik? Ik zag namelijk bij pvcvoordeel.nl dat 1 kogelkraan al rond de €12 kost (https://pvcvoordeel.nl/#sqr:(q[kogelkraan%2050mm]) )

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 11:58:
[...]

Tja ik denk dat astral blueconnect wellicht een goeie zet is ... zeker bij een IG omdat het meerdere dingen meet / ergens in je pijpwerk (aanboor zadel) gezet kan worden .. voor een AG tja .. erhm gewoon lakmoes meuk ..
Ik vind zo'n ding veeeel te duur.
Zout: ja moet je meten. Maar paar keer per jaar is voldoende.
pH : zeer stabiel. Ik zit hier nog steeds met mijn eerste emmer pH+ sinds 6 jaar
temperatuur: heb ik al
probe : Elke 2 jaar de vervangen voor ~100 euro.

En dan ook nog eens closed app meuk die je moet zien te ontleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sCCQ5RuA2uIM3hcPJGHsyrjOpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEeLxc6aY7WFhE0c5kITeELT.jpg?f=fotoalbum_large

Deze passen :Y)
Mooie koppelstukken, inclusief lijmmof aan de ene kant en een O-ring aan de wartel kant.
Van de week ff de zaag in de leidingen zetten.

Enige twijfelpunt : op de retourleiding heb ik nergens genoeg lengte om dit stuk er tussen te zetten, enige plek waar ik die lengte wel heb is een buis die recht naar beneden gaat. Zou dat nog wat uitmaken voor die flowmeter :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7p9ASuOgGO_vrwIMt8dNdGn49g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j383r4hNjgj1G6dUcpmUhqPT.jpg?f=fotoalbum_large

Retourleiding op de foto :

linksboven komt de retour door de betonnen wand heen (eronder zit de bypass) en loopt dan rechtnaar beneden richting het doorzichtige ding (cell van de zoutelektrolyse) van daaruit zie je een stuk leiding van linksonder schuin naar boven om vervolgens recht naar beneden te gaan.

Potentiële plekken die ik op de leiding in gedachte had:
- Tussen bypass en zoutcell -> net te kort
- Tussen zoutcell en naar benden -> ook te kort

Blijft dus alleen op het stuk naar beneden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:05:
[...]

Ik vind zo'n ding veeeel te duur.
Zout: ja moet je meten. Maar paar keer per jaar is voldoende.
pH : zeer stabiel. Ik zit hier nog steeds met mijn eerste emmer pH+ sinds 6 jaar
temperatuur: heb ik al
probe : Elke 2 jaar de vervangen voor ~100 euro.

En dan ook nog eens closed app meuk die je moet zien te ontleden.
Tja .. wat koste dat import setje van je dan ? (hoe lang doe je er mee?) Je betaald natuurlijk ook deels voor de gimmich / app connectiviteit etc ..

Hoe meer je van het zwembad gebruik maakt / kan maken hoe meer zoiets zichzelf terug verdient denk ik ..

Er zijn altijd redenen om het wel/niet te doen .. de vraag is wat is je doel c,q winst ?

@Koffie over je 2de probleem re-design die meuk .. pak het gewoon goed aan .. was toch al je wens toch ?
ps niet dat je het "moet" gaan doen .. maar beter even goed gaan zitten wat en hoe je het uiteindelijk wilt gaan hebben .. kan je "alles" in paar fases beetpakken ..

voor nu donder het lekker op de (enige) plek waar het kan bouw je alvast ervaring op let op dat je er niet iets afstoot ;)

[ Voor 13% gewijzigd door vso op 06-06-2020 12:36 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:32:
[...]

Tja .. wat koste dat import setje van je dan ? (hoe lang doe je er mee?) Je betaald natuurlijk ook deels voor de gimmich / app connectiviteit etc ..
in 2014 : 81 dollar + 43 dollar shipping.
Op de rood/gele druppels na, is er nog niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:36:
[...]

in 2014 : 81 dollar + 43 dollar shipping.
Op de rood/gele druppels na, is er nog niets op.
Tja hoeveel "meet" je .. hoe lang waren die druppels "op" .. stel binnen 2 a 3 jaar

Dan blijft die astralblueconnect ding wel "duur" als je het er tegenover zet .. maar anderzijds heb je wellicht stats van 1 a 2 jaar ..

Zou je het kunnen intergeren met bv een complete setup van een domotica (lees andere meters die je in je setup hebt en externe (buienradar bv) data .. kan je leuke correlaties maken ..

Meest lastige wat ik denk is bv weten wanneer je water "dreigt" om te slaan c.q groen te worden .. maar ja tegenwoordig pomp ik er liever gewoon erg veel . ik merk dat het over het algemeen veel beter werkt dan als ali chemicalie te gaan fungeren .. vorig jaar was 1 van de eerste jaren dat het water hooguit beetje melkachtig werd (1x) .. (was vergeten circulatie naar filter stand te zetten paar dagen lang)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-09 20:10

MieJuul

3970Wp

Even een vlugge vraag tussendoor:
Wij hebben een Intex framepool staan, hier zitten van die grote mooie blauwe in/uitlaat doppen op, soort zeefjes zeg maar, die je eraf kan draaien.

Zijn daar ook alternatieven voor?
En dan met name voor de uitlaat?
Nu heb ik namelijk (icm 2271l/h crp) een "straal" in bijna alle denkbare richtingen, maar daardoor ook vrij slapjes.
Ik zie bij sommigen meer een soort van jet-uitloop, veel krachtiger vooruit.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
MieJuul schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:05:
Wij hebben een Intex framepool staan, hier zitten van die grote mooie blauwe in/uitlaat doppen op, soort zeefjes zeg maar, die je eraf kan draaien.

Nu heb ik namelijk (icm 2271l/h crp) een "straal" in bijna alle denkbare richtingen, maar daardoor ook vrij slapjes.
Zoiets?
https://www.zwembadgigant...dstuk-zwembadinlaat-32-mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:35

The Executer

Lekker belangrijk!

MieJuul schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:05:

Zwembad doorvoer is wat je zoekt.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 03:19
MarcoKL schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:42:
[...]

Ik wil niet brutaal zijn, maar heb je ook een foto van de binnenkant? :+
Wil zelf later ook een kist maken met name voor het geluid,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lStvioM4p1jvVzuR3HO1irkUlI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jQtUGkWM3xfDJdu26DIUQPsp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RPIWdwj0Lah_tlM7u0BsYj7DUc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lUsMCXneW9P5bhfnFdJfLpHv.jpg?f=user_large

Met deksel erop hoor je een aangenaam zoem geluid wat je de hele dag wel kan horen. Is vandaag winderig en de wind klinkt nog harder.
Echt meten op iPhone geen handige gratis app voor gevonden die ook nog accuraat is..?

Ander vraagje; paar dagen niks getest en chloor drijver er in met grote blokken. Af en toe 2 uur pompen. Chloor staat nu op 7.7.

Drijver er uit halen of is wat hogere chloor niet erg? Eerst keer zwem weer is pas weer rond donderdag.

[ Voor 11% gewijzigd door trekker22 op 06-06-2020 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furiousz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 18:08
@trekker22 keurige oplossing zo :) ! Ik ben heel erg benieuwd hoeveel dit het geluid dempt. Volgend weekend ga ik mijn bad (3.05m) ook weer opzetten en de cartridge pomp vervangen voor een 6m3 intex zandfilter. De pomp komt onder een overkapping van 4x4m te staan en op het dak 2 intex solarmatten (worden tzt ook vervangen voor tyleenslangen of een andere oplossing).

3025Wp ZZW | 11 x REC 275 TwinPeak 2 BLK | SMA Sunny Boy 3.0 | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-09 21:24
Netjes inderdaad @trekker22. Hoe zit het met de temperatuur? Is die fors hoger dan vrijstaand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
MiKeZZa schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:59:
Netjes inderdaad @trekker22. Hoe zit het met de temperatuur? Is die fors hoger dan vrijstaand?
Ik vroeg me dat ook al af. Een gat voor koeling laat immers ook geluid door. Daar zou je dan bijvoorbeeld weer een u-vorm tunnel met geluidsisolatie en actieve koeling voor moeten maken. Dat wordt weer een heel project.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trekker22
Pomp draait nu weinig. Zal aankomende woensdag eens meten wat die aan temp doet. Heb 2 slang gaten en die zijn beetje open.

Qua geluid. Eerst open in de lucht : deur open en je hoort die pomp overal zoemen in het huis.

Met kist en isolatie en ik sta er langs en hoor een gezoem die je de hele dag kan aanhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trekker22
BounceMeister schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:29:
[...]

Ik vroeg me dat ook al af. Een gat voor koeling laat immers ook geluid door. Daar zou je dan bijvoorbeeld weer een u-vorm tunnel met geluidsisolatie en actieve koeling voor moeten maken. Dat wordt weer een heel project.
Zelfs met de deksel eraf is het geluid ruim minder. Die foam pyramides vangen geluid op en breken het deels af lijkt me. #demping.

Dus zou meer gaten voor koeling kunnen maken als moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 17:59
Vandaag is mijn Solar mat binnengekomen. Deze aangesloten op de 305.

Volgens de handleiding wordt aanbevolen om er twee aan te sluiten, maar ik betwijfel of mijn cartridge pomp dat wel zou trekken.
Volgens mij heb ik de lichtste versie.
Iemand ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYxERs8nhm8QlQoZ1dYyCepUEOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2RHd2SeC6eBPUI16TpfQiuT.jpg?f=fotoalbum_large

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-09 11:16

Ursamajor

Astrofotograaf

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:24
trekker22 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:51:
Kist klaar. Geluidsisolatie ligt er nog los in, niet op maat geknipt en geplakt. Maar nu al wereld van verschil in geluid.

Maar inderdaad, zijn die 2 gaten genoeg voor afkoeling van de pomp zelf...?[Afbeelding]

Kist vrij ruim gemaakt, maar kan genoeg ander spul erbij qua opslag.
Mooie kist geworden. Welke afmetingen heb je aangehouden? Ben van plan ook zoiets te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trekker22
Kingsolo schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:34:
[...]

Mooie kist geworden. Welke afmetingen heb je aangehouden? Ben van plan ook zoiets te maken.
Buitenmaat 82 x 82 x 80. 18 mm dik hout. Past precies 2x een standaard plaat met maat 244 x 122 zoals bij de bouwmarkt te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
trekker22 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:16:
[...]

Buitenmaat 82 x 82 x 80. 18 mm dik hout. Past precies 2x een standaard plaat met maat 244 x 122 zoals bij de bouwmarkt te krijgen.
Welk hout ? :)

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/493/622/26/DV_8_4249536_01_4c_CH_20190220094755.jpg

Als het direct op de grond staat zou ik het zeker verven .. en bv (overschilderbaar) siliconenkit + 18mm U profiel er aan de onderkant op drukken en dan nog een keer een laag verf of 2 ..
Het profiel is een water barrière dat voorkomt dat vocht --> hout trekt .. dit doe ik ook in huis bij kasten waar je dweilt enzo .. en bij houten schuren doe je dit ook .. zo kan je nog veel langer ervan genieten ..

Vervolgens (alu) L profiel op de deksel .. zodat het er overheen valt en deur dempers (klein gaatje boren 2 per kant) (4 of 6 totaal) voorkomt dat geluid aan de bovenkant eruit lekt ..

Afbeeldingslocatie: https://www.woodtoolsanddeco.com/4255-large_default/set-van-300-rubber-deurdempers-dopjes-5-mm-type-1.jpg

[ Voor 66% gewijzigd door vso op 06-06-2020 22:33 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 21:24

Dennahz

Life feels like hell should.

trekker22 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:47:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met deksel erop hoor je een aangenaam zoem geluid wat je de hele dag wel kan horen. Is vandaag winderig en de wind klinkt nog harder.
Echt meten op iPhone geen handige gratis app voor gevonden die ook nog accuraat is..?

Ander vraagje; paar dagen niks getest en chloor drijver er in met grote blokken. Af en toe 2 uur pompen. Chloor staat nu op 7.7.

Drijver er uit halen of is wat hogere chloor niet erg? Eerst keer zwem weer is pas weer rond donderdag.
Ik ga er dan ook echt eens werk van maken, de pomp moet nu door die algen ff 24u aanblijven en zit natuurlijk weer in over het geluid s'nachts :p

Ziet er echt super nice uit man! :Y)

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
vso schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:23:
[...]

Welk hout ? :)

[Afbeelding]

Als het direct op de grond staat zou ik het zeker verven .. en bv (overschilderbaar) siliconenkit + 18mm U profiel er aan de onderkant op drukken en dan nog een keer een laag verf of 2 ..
Het profiel is een water barrière dat voorkomt dat vocht --> hout trekt .. dit doe ik ook in huis bij kasten waar je dweilt enzo .. en bij houten schuren doe je dit ook .. zo kan je nog veel langer ervan genieten ..

Vervolgens (alu) L profiel op de deksel .. zodat het er overheen valt en deur dempers (klein gaatje boren 2 per kant) (4 of 6 totaal) voorkomt dat geluid aan de bovenkant eruit lekt ..

[Afbeelding]
Ik ga de kist van underlayment maken en op vier wieltjes zetten. Meteen makkelijk verplaatsbaar en op te ruimen. Deksel maak ik rondom 5cm groter als overstek. Meteen voorzien van stukje bitumen. Net wat zitten meten. Met een breedte van 110 cm, kan de bypass er ook meteen netjes in. Alles mooi bij elkaar. Ideeën genoeg om aan de gang te blijven. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Kingsolo schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:48:
[...]

Ik ga de kist van underlayment maken en op vier wieltjes zetten. Meteen makkelijk verplaatsbaar en op te ruimen. Deksel maak ik rondom 5cm groter als overstek. Meteen voorzien van stukje bitumen. Net wat zitten meten. Met een breedte van 110 cm, kan de bypass er ook meteen netjes in. Alles mooi bij elkaar. Ideeën genoeg om aan de gang te blijven. 😁
Doe je dan ook je chemicaliën erin ? en een chloor dispenser ? ..

je kan ook aan een steek "kar" concept denken .. de motor kan in zijn eigen behuizing met bv een lange plank(omhoog) waar de bypass oid op zit ..de ton (op een plank met scharnier) en bypass blijft zo bereikbaar .. en ben je met 2 "grote" wielen klaar .. stroom kan je hoger hangen .. motor is degene die herrie maakt . . voor de winter rol je alles compact weg ..

ps je stroom kan je ook in een lasdoos maken voor "smart pool" (arduino/wifi/enabled meuk) erbij proppen ..

google "swimming pool pvc" voor inspiratie ;) wat je eventueel eraan vast/erbij kan doen ..

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 06-06-2020 22:59 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SCF1908
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-11-2020
Een nog weinig besproken thema in dit topic is zwembad verlichting. Ik durfde het bij de aanschaf van het zwembad niet aan ivm lekkages. Daarom opzoek gegaan naar alternatieven. Op AliExpress verkopen ze zwembad verlichting op batterij. Je kan ze met magneet of zuignap bevestigen aan de liner. Komt met afstandsbediening om van kleuren te wisselen, te dimmen en de timer in te stellen.
Geeft het zwembad in het donker toch net wat meer uitstraling.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4U5rasxIcTsdBZxm5wmn66VkD7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bdSQXuDvoMnvOIaezRMLzm7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HhO4ewcWr9r9lKXuVz-XHkWB0y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CF1Y3LyGCYEyeJoEJFDbf4SP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgjlVlOBiE4cFdvTgaN4AGFZXPY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HRbFkX9b74htVkORfwKqxTQY.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furiousz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 18:08
@SCF1908 top, gelijk 4 stuks besteld!!

3025Wp ZZW | 11 x REC 275 TwinPeak 2 BLK | SMA Sunny Boy 3.0 | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
SCF1908 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:38:
Een nog weinig besproken thema in dit topic is zwembad verlichting. Ik durfde het bij de aanschaf van het zwembad niet aan ivm lekkages. Daarom opzoek gegaan naar alternatieven. Op AliExpress verkopen ze zwembad verlichting op batterij. Je kan ze met magneet of zuignap bevestigen aan de liner. Komt met afstandsbediening om van kleuren te wisselen, te dimmen en de timer in te stellen.
Geeft het zwembad in het donker toch net wat meer uitstraling.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
* vso denk in caveman modus
*licht wanneer zwemt ..*zonneverwarming* .#koud wanneer licht/zon weg #waarom licht in donker :?

Maar wel leuk .. :) .... btw met een steel frame kan het ook . en anders heb je ijzeren plaatjes / deurstops .. of andere metalen voorwerpen (let op scherpe randjes) die je aan de andere kant van de liner kan stoppen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Kingsolo schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:48:
[...]

Ik heb underlayment...

Niet doen, ontzettend lastig verven en ik ben bang dat er nog vocht intrekt. Goedkoop is duurkoop. Was liever voor 40% duurder voor berken multiplex gegaan.

1. Scheelde tijd met verven
2. Gaat denk ik langer mee.

Underlayment ben je 60€ kwijt, multiplex 105€. Maar minder verf nodig, sneller verven en ik denk duurzamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

trekker22 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:47:
[...]

7.7 is wel erg hoog, maar idd .. zwemmen zit er nu toch even niet in.
Ik zou je drijver eruit halen (blokken ff in een plastic zakje bewaren) en tegen donderdag nog eens meten.
Is het dan nog hoog, gooi dan iig je afdekzeil eraf om de zon mee te laten helpen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:54
vso schreef op zondag 7 juni 2020 @ 01:08:
[...]

* vso denk in caveman modus
*licht wanneer zwemt ..*zonneverwarming* .#koud wanneer licht/zon weg #waarom licht in donker :?

Maar wel leuk .. :) .... btw met een steel frame kan het ook . en anders heb je ijzeren plaatjes / deurstops .. of andere metalen voorwerpen (let op scherpe randjes) die je aan de andere kant van de liner kan stoppen.
Wp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt erop dat jouw lampjes met een RF signaal bediend worden, is dat zwarte opgerolde deel de antenne?
Ik zie nu een setje met IR afstandsbediening, dat lijkt me minder handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice! Heb je toevallig een Ali-linkje?
(Ik kan/wil best zoeken, maar ja, als het al een keer gevonden is... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ralph075 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:30:
[...]

Nice! Heb je toevallig een Ali-linkje?
(Ik kan/wil best zoeken, maar ja, als het al een keer gevonden is... ;) )
https://nl.aliexpress.com...345&SearchText=pool+light

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Dat is gewoon een algemene zoekopdracht naar "pool light" op aliexpress met 66.791 resultaten?

Maar ik was nog aan het zoeken en denk nu iets gevonden te hebben:
https://nl.aliexpress.com/item/4000983901773.html

Daar zitten timer-knopjes op en er staat bij dat het bereik groter is dan de andere versie die ik eerder vond.

[ Voor 27% gewijzigd door BounceMeister op 07-06-2020 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiKeZZa
BounceMeister schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:01:
[...]

Dat is gewoon een algemene zoekopdracht naar "pool light" op aliexpress met 66.791 resultaten?

Daar zitten timer-knopjes op en er staat bij dat het bereik groter is dan de andere versie die ik eerder vond.
Dan moet er wat tussen zitten toch? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@MiKeZZa lol maar jup

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
MiKeZZa schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:04:
[...]

Dan moet er wat tussen zitten toch? >:)
Ja, dan kan het hele tweakers forum wel dicht want http://www.google.com ! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Ik reageer even melig. Maar ik weet er verder ook niets van. Sorry hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Gelijk een solar-fonteintje bijbestellen dan maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BounceMeister schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:07:
[...]

Ja, dan kan het hele tweakers forum wel dicht want http://www.google.com ! :+
En ipv een gerichtere met maar 4.00 hits (linkje) .. doen we 4.000.000+ hits (google).. :?

Daarnaast heb je ook nog persoonlijke smaken ..

En IR en/of RF vond ik ook wel handige opmerking .. maar goed hoe belangrijk vind je het

De link kan je ook verfijnen met "magnetisch" ..

maar goed :) keuzes .. zijn keuzes

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
nah ik hou liever van chloor in het water .. dan helpen verdampen :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
vso schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:13:
[...]

nah ik hou liever van chloor in het water .. dan helpen verdampen :)
Daarom mogen mijn kinderen ook niet in het zwembad, anders gaat het chloor eruit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Ik moet het even opzoeken, maar meen laatst verlichting gezien te hebben welke zonder batterijen werkt, maar op de flow van het water.
Deze plaatste je dan ook op de in-, en uitlaat

Edit: deze bedoelde ik
https://www.zwembadgigant.nl/intex-prism-frame-457-x-84-cm

Zullen ook vast bij Ali te vinden zijn...

[ Voor 28% gewijzigd door MieJuul op 07-06-2020 12:26 ]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SCF1908
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-11-2020
[...]

Bereik, wanneer de lampjes in het water "hangen" neemt drastisch af, ik moet echt richting bad lopen om ze aan te zetten. Voor mij geen probleem. Ik heb ze hier gekocht:

https://a.aliexpress.com/_d9aWwiO

2 lampjes zijn voor mijn bad genoeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
[...]

Klopt, op zich. Door jouw eerdere vraag/opmerking over RF vs IR dacht ik, laat ik eens om een linkje vragen, dan weten we zeker of het wel niet RF is.

Dus niet omdat ik de term "pool light" niet in kan typen op Ali of Google ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ralph075 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:01:
[...]

Klopt, op zich. Door jouw eerdere vraag/opmerking over RF vs IR dacht ik, laat ik eens om een linkje vragen, dan weten we zeker of het wel niet RF is.

Dus niet omdat ik de term "pool light" niet in kan typen op Ali of Google ;)
bij iedereen werkt het wel de google fu / eigen inzet wel eens wat minder :) niet erg .. gaan we verder toch ook geen woorden aan vuil maken .. laten we elkaar gewoon helpen / plagen ... elke postitieve is beter dan negatieve inzet ...

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wachten tot de lijm droog is ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_Qq6IrGFp1Ew25_J6Cjc9sQv3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UKaZuzR0NZ4L83DHMrDX6cAC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 21:14
byob schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:59:
[...]

Interessante optie om een bypass te maken. Maar zaag je het deel 25 mm dan er vanaf op het moment je er een 32 mm slang aan koppelt om zo 25 mm aansluiting die in je slang verdwijnt de flow niet te beeindvloeden?
Dat is het idee ja. Zodra 't ding binnen is post ik wel een update, als het inwendig allemaal 25mm is dan moet ie gewoon retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben jullie geen problemen dat de pomp via de bypass terug door verwarmingspanelen probeert te pompen?
Ik had een eigen bypass gemaakt en de pomp pompt zo hard dat hij door bypass omhoog probeert te pompen.
Daardoor simpel opgelost door slang gewoon los in bad te hangen is alleen wat meer werk dagelijks slang weer eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:43:
Hebben jullie geen problemen dat de pomp via de bypass terug door verwarmingspanelen probeert te pompen?
Ik had een eigen bypass gemaakt en de pomp pompt zo hard dat hij door bypass omhoog probeert te pompen.
Daardoor simpel opgelost door slang gewoon los in bad te hangen is alleen wat meer werk dagelijks slang weer eruit te halen.
Hoe moet ik me dat voorstellen? Klopt je bypass dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BounceMeister schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:48:
[...]

Hoe moet ik me dat voorstellen? Klopt je bypass dan wel?
Zal wel niet helemaal kloppen vermoed ik inderdaad maar wilde hem toch al aanpassen denk na dit seizoen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MiKeZZa
In het kader van foto's delen; hier eindelijk de oplossing waar ik al een tijdje naar zocht;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwSlPaW0mk6T1NxuuurnKXSMONA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/20m3Q04kiDNd3T9jHKXpbhUV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Jg9mlaWomiOeuOLTQAGjurGJ2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dWIYOyMc9LvUnCcIsSXXMIhg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79zvq9YU_hU3t32HBaVquATH_2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wvo4WoGPpsGTm9P3Hto7kio8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJpszpVQt5_Phm1gW9gcV8Qhqjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/meT3A7pimtOpl4EaJ1v5Sr7y.jpg?f=fotoalbum_large

Dus nu netjes de pomp onder het afdakje staan, maar het vat staat nu achter het schuurtje. Netjes uit het zicht en zodoende minder ruimte innemend onder de overkapping.

Het biedt ook nog eens de mogelijkheid om met een kleine kist de pomp te omkisten t.b.v. geluidsisolatie.

En in de winter kan ik dit gat netjes dicht maken en het staat netjes in de zwarte planken, al zeg ik het zelf :)

Ergens de komende weken de slangen nog netjes d.m.v. wat klikzadels die ik heb geregeld over de paal naar boven laten lopen (en uiteraard ook weer terug) i.p.v. de loshangende kabels nu. Dan is het wat mij betreft helemaal netjes en klaar hier (m.u.v. het ooit nog gewenste automatiseren van de pomp o.b.v. watertemp, zonneschijn enz. enz.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat vind ik eigenlijk wel super handig.
Tank buiten en pomp binnen..
Dat ik daar niet zelf op gekomen ben..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Met 12 pulsen per liter kom ik nu uit op ~ 150 liter per minuut = 9 kuub per uur.
Dat zou dan bijzonder tegenvallend zijn voor een (chinese) pomp die op papier 16,5 kuun per uur zou moeten doen.

Voor de volledigheid :
- Niet via de matten
- 2 flinke skimmers op 1 leiding van 50mm
- 2 inspuiters op 1 leiding van 50mm
- Separate stofzuigeraansluiting van 50 mm staat dicht
- pomp op 50 Hz

stats:

- 50 Hz = 153 l/m (9,18 m3 l/u)
- 45 Hz = 141 l/m (8,46 m3 l/u)
- 40 Hz = 125 l/m (7,50 m3 l/u)
- 35 Hz = 109 l/m (6,54 m3 l/u)
- 30 Hz = 92 l/m (5,52 m3 l/u)

Op 50 Hz maar ovwr 8x3=24m2 zonnematten is ~142 liter per minuut.

Voor de fun of it : backwashen van het filter scheelt slechts enkele liters per minuut (van 153 naar 153 l/m).

[ Voor 5% gewijzigd door Koffie op 07-06-2020 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Koffie schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:36:
[...]

Met 12 pulsen per liter kom ik nu uit op ~ 150 liter per minuut = 9 kuub per uur.
Dat zou dan bijzonder tegenvallend zijn voor een (chinese) pomp die op papier 16,5 kuun per uur zou moeten doen.

Voor de volledigheid :
- Niet via de matten
- pomp op 50 Hz

stats:

Voor de fun of it : backwashen van het filter scheelt slechts enkele liters per minuut (van 153 naar 153 l/m).
Vergis je niet hoeveel weerstand er is met al je bochten/buizen etc.

Hoeveel haal je op 50hz en je filter op circulatie stand?

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Koffie schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:36:
[...]

Voor de volledigheid :
- Niet via de matten
- pomp op 50 Hz

stats:

Is die 16,5 m3/u de opgave van de pomp zonder leidingen of filter misschien?
Wel leuk dat je het nu kunt meten. Nu wil ik ook een flowmeter! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-09 11:10
Ljsvv schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:43:
Thnx, kan volledig rond lees ik dus gelukkig heb ik hem niet al vernageld in luttele seconden.

Die zwarte slang die je daar hebt? Is dat 32mm vijverslang?
Om hier toch even op terug te komen.

De kraan op mijn matjes gaat niet volledig rond. Ofwel alles door de mat, ofwel alles langs de bypass, ofwel een mix van de twee. Maar niet volledig rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jazsie schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:57:
[...]

Vergis je niet hoeveel weerstand er is met al je bochten/buizen etc.

Hoeveel haal je op 50hz en je filter op circulatie stand?
Good one!
Met circuleren doe ik 180 liter per minuut (op 50Hz) wat neerkomt op 10,8 m3 l/u
BounceMeister schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:58:
[...]

Is die 16,5 m3/u de opgave van de pomp zonder leidingen of filter misschien?
Wel leuk dat je het nu kunt meten. Nu wil ik ook een flowmeter! ;)
Ik durf het niet te zeggen, het zou best wel eens kunnen dat het idd een theorethische volume is bij 0 weerstand.
In combinatie met dat het een Chinees is.

Ik zou ook zomaar eens richting de max van 50mm leiding kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
MiKeZZa schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:01:
In het kader van foto's delen; hier eindelijk de oplossing waar ik al een tijdje naar zocht;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus nu netjes de pomp onder het afdakje staan, maar het vat staat nu achter het schuurtje. Netjes uit het zicht en zodoende minder ruimte innemend onder de overkapping.

Het biedt ook nog eens de mogelijkheid om met een kleine kist de pomp te omkisten t.b.v. geluidsisolatie.

En in de winter kan ik dit gat netjes dicht maken en het staat netjes in de zwarte planken, al zeg ik het zelf :)

Ergens de komende weken de slangen nog netjes d.m.v. wat klikzadels die ik heb geregeld over de paal naar boven laten lopen (en uiteraard ook weer terug) i.p.v. de loshangende kabels nu. Dan is het wat mij betreft helemaal netjes en klaar hier (m.u.v. het ooit nog gewenste automatiseren van de pomp o.b.v. watertemp, zonneschijn enz. enz.)
Heb je toevallig nog een foto hoe je het bovenop het dak aangesloten hebt? Ter Lering en inspiratie 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Kan je de intex solarmatten in de regen laten liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sbakker1982 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:58:
Kan je de intex solarmatten in de regen laten liggen?
Tuulijk, waarom zou het niet kunnen? Zwembadspul is gemaakt om nat te worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Kingsolo schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:39:
[...]

Heb je toevallig nog een foto hoe je het bovenop het dak aangesloten hebt? Ter Lering en inspiratie 😉
Zoveel opties zijn er niet toch? :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5pvyzpEo-8l-iqdpXYYIIh6x1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TKKWxzG5g9TA7jZUZMo7JxjA.png?f=fotoalbum_large

Overigens ligt de mat hier net en zitten de slangen nog niet aangesloten op de foto. Maar dat maakt voor het idee weinig uit denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door MiKeZZa op 07-06-2020 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Zwembad was gewoon 13 graden vandaag brrr

@Jazsie @Arjantje72 mag ik de WP lenen }:O }:O }:O B-)

[ Voor 44% gewijzigd door vso op 07-06-2020 19:34 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MiKeZZa schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:15:
[...]

[Afbeelding]

Overigens ligt de mat hier net en zitten de slangen nog niet aangesloten op de foto. Maar dat maakt voor het idee weinig uit denk ik.
tipje .. verleg je uitvoer naar de andere kant v.d mat ./ schuur . nu op 50% word het water niet meer verwarmt en maakt dus een bocht terug .. effectief 50% warmte "verlies" .. dit is een fout die ik maakte ..

ja het is extra werk/buizen etc etc .. maar je gaat er 100% meer van genieten ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:28
[...]

tip van @vso echt opvolgen! zal echt veel sneller warm worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
vso schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:32:
[...]

tipje .. verleg je uitvoer naar de andere kant v.d mat ./ schuur . nu op 50% word het water niet meer verwarmt en maakt dus een bocht terug .. effectief 50% warmte "verlies" .. dit is een fout die ik maakte ..

ja het is extra werk/buizen etc etc .. maar je gaat er 100% meer van genieten ..
Ik geloof je direct (ook al zijn de resultaten toch nu toe echt bizar goed te noemen), maar wil je even uitleggen wat er nou daadwerkelijk gebeurt in mijn mat? Je zegt 'op 50% wordt het water niet meer verwarmd en maakt een bocht terug'. Ik begrijp niet hoe je dit bedoelt.

Het bijzondere is wel dat Mundo zelf dit plaatje gebruikt bij de uitleg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saA4fynEqtTVHp6_c2n3VC6_4KM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eiYK2ljGQEwy3YqWB4B4irGx.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door MiKeZZa op 07-06-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MiKeZZa schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:37:
[...]

Ik geloof je direct (ook al zijn de resultaten toch nu toe echt bizar goed te noemen), maar wil je even uitleggen wat er nou daadwerkelijk gebeurt in mijn mat? Je zegt 'op 50% wordt het water niet meer verwarmd en maakt een bocht terug'. Ik begrijp niet hoe je dit bedoelt.

[Afbeelding]
ik heb het zo ook aangesloten zie vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"

de bolling v.d mat geeft aan dat het water daar opgewarmt is maar op hete dagen (veel zon) krijg ik het zwembad wel op 32 graden .. daar niet van..

Als ik echter aangesloten zou hebben zoals ik zelf adviseer .. dan zou ik veel sneller het bad verwarmt hebben

Mat is nu 6m .. en op 1 a 2 meter is het water al max verwarmt .. dus de rest v.d 4 meter (dus deels heen en gehele retour weg) word de overige warmte niet meer opgenomen door het water ... dus eigenlijk erg zonde .. snappie ?

[edit] kortom 50% minder tijd .. sneller warm etc etc .. is ook wel prettig .. je verliest kwa effectieviteit niks maar wint veel en veel meer (minder stroom verbruik etc) ..

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 07-06-2020 19:54 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heren!!

k zit met een vraag,

Ik heb een zwembad 2,6 x 1,6 x 0.6. Nu heb ik twee intex solarmatten en die wil ik graag op de schuur leggen. Ik heb een intex pomp 2,3 m3 en die red dit niet (getest). Ik heb een grundfoss pomp gevonden (gietijzer). Is het een optie om deze voor of na me pomp te zetten om de opvoerhoogte te vergroten?

Gietijzer en chloor is geen match maar voor dit seizoen te doen??.

Bij voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
vso schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:47:
[...]

ik heb het zo ook aangesloten zie vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"

de bolling v.d mat geeft aan dat het water daar opgewarmt is maar op hete dagen (veel zon) krijg ik het zwembad wel op 32 graden .. daar niet van..

Als ik echter aangesloten zou hebben zoals ik zelf adviseer .. dan zou ik veel sneller het bad verwarmt hebben

Mat is nu 6m .. en op 1 a 2 meter is het water al max verwarmt .. dus de rest v.d 4 meter (dus deels heen en gehele retour weg) word de overige warmte niet meer opgenomen door het water ... dus eigenlijk erg zonde .. snappie ?

[edit] kortom 50% minder tijd .. sneller warm etc etc .. is ook wel prettig .. je verliest kwa effectieviteit niks maar wint veel en veel meer (minder stroom verbruik etc) ..
Ja, ik snap op zich wat je zegt. Of het ook daadwerkelijk zo is kan ik niet controleren, maar het principe klinkt logisch.

Ik snap alleen niet zo goed wat er volgens jou gebeurt als ik de uitlaat aan de andere kant maak. Hoe stroomt het water dan? Want blijkbaar slaat het dan een stuk van de mat over, waardoor er meer water de mat in kan en dat zou dan wél weer sneller opgewarmd worden volgens dit principe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
[...]

[Afbeelding]

Bedankt voor de info. Kunt met allerlei pijpen slangen en bochten werken. Heb je een 90 grd knie op de dakrand liggen? En dan met de blauwe slang naar beneden? Of loopt de blauwe door tot op het platdak en dan met slangtule op de collector? En ik zou in- en uitlaat anders aansluiten. Uitlaat aan de andere zijde.

[ Voor 3% gewijzigd door Kingsolo op 07-06-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

MiKeZZa schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:37:
[...]

[Afbeelding]
Dit plaatje klopt alleen als tussen de 2 zwarte collector buizen GEEN open verbinding zit, anders zoekt het water de weg van de minste weerstand en zal het amper de kanalen in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
HyperBart schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:09:
Is het normaal dat na een backwash bij het naspoelen heel wat filterzand uitgespuwd wordt?
Zou er hier nog iemand iets zinnigs over kunnen zeggen? Want ik vind dit toch maar gek.

Kort even op een rijtje:
Deze pomp: https://www.fun.be/zandfilter-4m-u-voor-intex.html
Dit zand: https://www.zwembadstore....media-05-10-mm-25-kg.html
  1. Ik zet de pomp uit
  2. 3 seconden er na zet ik de 6-wegklep in stand 4 (terugspoelen)
  3. Ik zet de pomp aan
  4. Ik laat dit 30 seconden lopen (het water spuit uit de filter)
  5. Ik zet de pomp uit
  6. 3 seconden er na zet ik de 6-wegklep in stand naspoelen
  7. Ik zet de pomp aan
  8. Laat dit een aantal seconden lopen maar terwijl dit loopt komt er ongeveer twee handen vol aan zand mee uit.
De eerste keer liet ik het op het gras spuiten, gevolg: gras vol van dat zand.
Nu net heb ik het laten spuiten in een emmertje zodat het merendeel van dat glaszand in dat emmertje terecht kwam.

Als ik dit iedere week moet doen is mijn ton waar dit zand in zit tegen het einde van de zomer leeg? :? Doe ik iets fout?

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 07-06-2020 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:27:
[...]

Dit plaatje klopt alleen als tussen de 2 zwarte collector buizen GEEN open verbinding zit, anders zoekt het water de weg van de minste weerstand en zal het amper de kanalen in gaan.
De pvc solar mat die 6m x 0,8 heeft een "vernauwings O-Ring .. ipv 3cm maar 1cm "open" ..

Anders moet je van 30mm naar 8x (ofzo) 6mm als je de oppervlakte doorrekend kom je op 20x 6mm ofzo ..
(tijdje terug oppervlakte door berekend .. van 30mm en 6mm .. en dan delen door elkaar ..
MiKeZZa schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:01:
Ik snap alleen niet zo goed wat er volgens jou gebeurt als ik de uitlaat aan de andere kant maak. Hoe stroomt het water dan? Want blijkbaar slaat het dan een stuk van de mat over, waardoor er meer water de mat in kan en dat zou dan wél weer sneller opgewarmd worden volgens dit principe?
dit is de huidige situatie
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1pc4FvT.png

ALS 25% gaat maar door de "mat" .. als van links naar rechts 6m = dan legt het water 12m door de mat af

Als die 25% na 5m 100% warmte heeft opgenomen dan zal de restant (7m) niet meer verder opgewarmt worden ..
- 25% word maar opgewarmt naar max temp
- 75% word onverwarmt weer terug naar de de bypass gestuurt wegens de O-ring

kan ook 50/50 zijn maar even ter illustratie ..

Als je de aansluiting verplaatst naar de andere kant (links onder = in .. rechtsboven = uit ..)
moet 100% via de mat (kan ook want je hebt meer "kanalen") maar het gedeelte wat nu de mat passeert .. voorkom je dan ..

ps zonder die O-ring zou je nu te veel druk op die 15 kanalen zetten als je deze dicht zou maken .. en zou de mat klappen

zou O-ring er niet zijn heb je kans dat er veel minder verwarmt word dan 25%..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Edwin3 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:11:
Artikelen:
Intex 6m3 zandfilterpomp (250W) met Intex glasparels
Intex zwembad 3 bij 2 meter en 75 cm hoog..
Standaard in- en uitlaat vervangen door Intex in en uitlaatset (met afsluiter) 38 mm.
Intex skimmer
2 maal Intex solor matten
Steinbach Speedsolar Sun LDPE zonnelamp 0,7 x 6,0 m zwart
Comfortpool bypass kit (driewegkraan + T-stuk)
+/- 22 meter water slang 38mm
+/- 1,5 meter water slang 32mm

Opstelling:
Vanaf zwembad 2 meter 38mm slang naar zandfilterpomp. Vanaf de zandfilterpomp (in de garage) via een driewegkraan naar het dak 2,5 meter hoog (garage dak) = 4 meter 38mm slang.
Op het dak de 3 solarmatten serieel aangesloten (middels totaal 1,5 meter 32mm slang), waarbij de 2 intex solarmatten als laatst.
Vandaar, weer naar beneden naar het zwembad terug (15 meter 38 mm slang).

Indien niet via solarmatten, 1 meter 38 mm slang tussen driewegkraan en T-stuk

Flow output via solarmatten +/- 1250 liter per uur
Flow output niet via solarmatten +/- 4500 liter per uur
Solarmatten op dak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9XR65sh0tERcz3lVMkjsSPkG1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/effUt0xWPmGDDbCOqp8PJPlm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Edwin3 op 07-06-2020 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
volgens mij moet je het zelfde advies krijgen wat ik hierboven zet .voor mezelf en @MiKeZZa . .. en die intex matten lekker een noodschop verkopen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
vso schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:30:
[...]

volgens mij moet je het zelfde advies krijgen wat ik hierboven zet .voor mezelf en @MiKeZZa . .. en die intex matten lekker een noodschop verkopen ..
Volgens mij heb ik er heerlijk 2 keer 1,2 maal 1,2 vierkante meter verwarming van water voor 50 euro :) uiteraard bij zonneschijn :+ uit eigen ervaring 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Koffie schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:30:
[...]

Good one!
Met circuleren doe ik 180 liter per minuut (op 50Hz) wat neerkomt op 10,8 m3 l/u

[...]

Ik durf het niet te zeggen, het zou best wel eens kunnen dat het idd een theorethische volume is bij 0 weerstand.
In combinatie met dat het een Chinees is.

Ik zou ook zomaar eens richting de max van 50mm leiding kunnen zitten.
Hoewel de sensor volgens de specs een afwijking heeft van 5% denk ik best dat dit wel kan kloppen.
De opgegeven waarde van de pomp is inderdaad bij zo goed als geen weerstand.

Nice gedaan, die van mij moet ik nog inbouwen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Edwin3 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:40:
[...]

Volgens mij heb ik er heerlijk 2 keer 1,2 maal 1,2 vierkante meter verwarming van water voor 50 euro :) uiteraard bij zonneschijn :+ uit eigen ervaring 8)
als ik het goed zie gaat de "flow" als volgt

100% via bypass
---> 10% verwarmt door 1ste intex mat + 90% onverwarmt-->
100% door naar
---> 10% verwarmt door 2ste intex mat + 90% onverwarmt-->
100% door naar
---> 25% verwarmt door 6m pvc mat + 75% onverwarmt-->
100% terug via bypass

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
vso schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:48:
[...]

100% via bypass
100% door naar
100% door naar
100% terug via bypass
Hoi,

waarom 90-90-75% onverwarmt? 100% circulerend water gaat door 1ste mat, krijgt warmte..water gaat naar de 2e mat..weer warmte/opwarming..3e solarmat..weer warmte/opwarming en dan weer terug naar zwembad

[ Voor 19% gewijzigd door Edwin3 op 07-06-2020 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Edwin3 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:56:
[...]

Hoi,

waarom 90-90-75% onverwarmt? 100% circulerend water gaat door 1ste mat, krijgt warmte..water gaat naar de 2e mat..weer warmte/opwarming..3e solarmat..weer warmte/opwarming en dan weer terug naar zwembad
Omdat bij de intex matten (zover ik weet) je een A en B kanaal hebt .. en niet de volle 100% verwarmt word .. idem voor de lange mat ... als je alles parallel doet heb je veel effectievere verwarming ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

vso schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:00:
[...]

Omdat bij de intex matten (zover ik weet) je een A en B kanaal hebt .. en niet de volle 100% verwarmt word .. idem voor de lange mat ... als je alles parallel doet heb je veel effectievere verwarming ..
Klopt, A is de by-pass, B is door de mat.
Maar hendel op B, dan gaat er niets door A (althans, hier niet, kan het goed aan de flow merken....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MieJuul schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:12:
[...]

Klopt, A is de by-pass, B is door de mat.
Maar hendel op B, dan gaat er niets door A (althans, hier niet, kan het goed aan de flow merken....)
Dan was de mijne stuk .. ik had altijd flow door A.. (of v1.0)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
vso schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:13:
[...]

Dus jouw redenering:
vso schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:48:
[...]

100% via bypass
100% door naar
100% door naar
100% terug via bypass
Edwin3 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:56:
[...]

Hoi,

Is nu? Hoeveel procent wordt verwarmd?

[ Voor 30% gewijzigd door Edwin3 op 07-06-2020 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
fout

[ Voor 94% gewijzigd door Edwin3 op 07-06-2020 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Edwin3 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:18:
Dus het advies dat je binnen 2 uur je bad 8 graden warmer kan krijgen .. of dat je nu 8 uur pompt voor 6 graden .. is niet boeiend

Oke dan niet .. antwoord = 100% verwarmt ..jij blij en een discussie minder

ik ga lekker verder dromen over een WP :) brrr 13 graden zwembad vandaag :(

[ Voor 16% gewijzigd door vso op 07-06-2020 23:35 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:35

The Executer

Lekker belangrijk!

vso schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:13:
[...]

Ook bij mij altijd flow door de bypass, ook al staat de kraan volledig op standje door-de-mat heen. Hoeveel? Geen idee, 10 a 15 procent misschien, complete gok. Merkte het toen ik controleerde of hij volledig afsloot door erop te blazen en er aan beide kanten lucht door kwam.
Edwin3 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:18:
[...]

Dus jouw redenering:

[...]

[...]

offtopic:
Laten we het hier gezellig houden, elkaar onderuit halen op berekeningen o.i.d. heeft geen zin en is alleen maar op de man spelen. Ook @vso probeert zijn steentje bij te dragen met zijn ervaringen en probeert het te onderbouwen met berekeningen. Mocht je het niet zo bedoeld hebben, excuses, maar ik proef een geërgerde ondertoon...

[ Voor 9% gewijzigd door The Executer op 07-06-2020 23:49 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Edwin3 op 08-06-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
vso schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:33:
[...]

Dus het advies dat je binnen 2 uur je bad 8 graden warmer kan krijgen .. of dat je nu 8 uur pompt voor 6 graden .. is niet boeiend

Oke dan niet .. antwoord = 100% verwarmt ..jij blij en een discussie minder

Je had een redenatie, waar ik een vraag over had..meer niet ;w

Vroeg niet om advies, maar niet neemt weg om lekker verder te dromen over een WP (kWh verbrander),
Hoeveel kWh kost een WP om je zwembad op te warmen van 13 graden naar 30 graden, als je morgenochtend om 7uur in je badje wilt stappen ( obv huidig weer, zo'n 10 graden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
The Executer schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:40:
Ook bij mij altijd flow door de bypass, ook al staat de kraan volledig op standje door-de-mat heen.
Dus was niet de enige :) ik geef reactie inderdaad op basis mijn ervaring.

je mag met me eens /oneens zijn .. zolang je elkaars mening maar respecteert is dat toch goed ? ..
Edwin3 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:48:
Je had een redenatie, waar ik een vraag had..
Dat leg ik een paar post terug uit .. tegen @MiKeZZa had je die al gelezen ?
Vroeg niet om advies, maar neemt weg om lekker verder te dromen lekker met je kwh WP verbrander,
Hoeveel kWh kost je WP om je zwembad op te warmen van 13 graden naar 30 graden, als je morgenochtend om 7uur er in wilt stappen ( obv huidig weer, zo'n 10 graden)?
meer een vraag voor WP enthousiastelingen ..maar ik doe wel een gooi @Jazsie of @Arjantje72 (en iemand anders) verbeter me aub .. :)

ik had gisteren/eergisteren een link denk ik neer gezet naar website .. 4500 liter voer de 13 naar 30 in en je weet de ruwe kW(h) ik schat ergens boven de 70/80 makkelijk .. +10 a 20% verlies .. oid ..
dan delen door de COP .. en je krijgt een "netter" getal. maar ook daar is temp weer een factor

Ergens tussen de 10 en 25kWh afhankelijk v.h gekozen WP item

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 07-06-2020 23:58 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
vso schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:54:
[...]

ik had gisteren/eergisteren een link denk ik neer gezet naar website .. 4500 liter voer de 13 naar 30 in en je weet de ruwe kW(h) ik schat ergens boven de 70/80 makkelijk .. +10 a 20% verlies .. oid ..
dan delen door de COP .. en je krijgt een "netter" getal. maar ook daar is temp weer een factor

Ergens tussen de 10 en 25kWh afhankelijk v.h gekozen WP item
Dus tussen de 10 en 25 kWh om 4,5 kuub water van 13 graden naar 30 graden te brengen bij een buitenlucht temperatuur van ongeveer 10 graden.
Kosten ongeveer à 0,22 euro per kWh is tussen de 2,20 en 5,5 euro per keer om op te warmen.

[ Voor 23% gewijzigd door Edwin3 op 08-06-2020 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
Weg

[ Voor 98% gewijzigd door Edwin3 op 08-06-2020 00:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
vso schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:54:
[...]
meer een vraag voor WP enthousiastelingen ..

dan delen door de COP .. en je krijgt een "netter" getal.
Niet jezelf tegenspreken he! Wij hebben al een discussie gehad mbt warmteverlies van een AG zwembad.
Je zei eerst 60-80% verlies en zelfs tot 100%. Niet terug gaan krabbelen en 10-20% gaan zeggen ;)
(Zie >> https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62644308 & https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62634026 )
vso schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:33:
Foei, en die -ik citeer- "als zou 99% een wp hebben .. dan zou ik nog niet volgen :) met een AG" dan ;)
(https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62646348)
Edwin3 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 00:13:
[...]
Dus tussen de 10 en 25 kWh om 4,5 kuub water van 13 graden naar 30 graden te brengen bij een buitenlucht temperatuur van ongeveer 10 graden.
Kosten ongeveer à 0,22 euro per kWh is tussen de 2,20 en 5,5 euro per keer om op te warmen.
Volgens: https://elektrischeboiler...odigd-vermogen-opwarmtijd

88,95 kWh, om van 13 graden naar 30 graden te brengen voor 4,5m3.
Echter buitenlucht is een factor die niet meegerekent wordt. Daarnaast heb je ook warmteverlies.
Ook heb je nog eens je cop van je warmtepomp (in geval dat je met warmtepmp wilt verwarmen).

Laten we vanuit gaan van die 88,95 kWh en tellen we warmteverlies niet mee.

Stel je warmtepomp heeft een cop van 5 bij buitenlucht van 10 graden.

88,95 kWh / 5 = 17,79 kWh x 0,22ct = 3,91 EUR per keer. Ofwel inderdad tussen de 2,20 en 5,50 EUR zou je kunnen stellen gezien er meerdere factoren meetellen.

Echter is je water op temperatuur dan kost het water op temperatuur houden veel minder.
Het meeste geld zit in het "opstarten" ofwel het water op temperatuur brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 8 juni 2020 @ 00:31:
[...]

Niet jezelf tegenspreken he! Wij hebben al een discussie gehad mbt warmteverlies van een AG zwembad.
Je zei eerst 60-80% verlies en zelfs tot 100%. Niet terug gaan krabbelen en 10-20% gaan zeggen ;)
(Zie >> https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62644308 & https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62634026 )

[...]

Foei, en die -ik citeer- "als zou 99% een wp hebben .. dan zou ik nog niet volgen :) met een AG" dan ;)
(https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62646348)

[...]

Volgens: https://elektrischeboiler...odigd-vermogen-opwarmtijd

88,95 kWh, om van 13 graden naar 30 graden te brengen voor 4,5m3.
Echter buitenlucht is een factor die niet meegerekent wordt. Daarnaast heb je ook warmteverlies.
Ook heb je nog eens je cop van je warmtepomp (in geval dat je met warmtepmp wilt verwarmen).

Laten we vanuit gaan van die 88,95 kWh en tellen we warmteverlies niet mee.

Stel je warmtepomp heeft een cop van 5 bij buitenlucht van 10 graden.

88,95 kWh / 5 = 17,79 kWh x 0,22 = 3,91 EUR per keer. Ofwel inderdad tussen de 2,20 en 5,50 EUR zou je kunnen stellen gezien er meerdere factoren meetellen.

Echter is je water op temperatuur dan kost het water op temperatuur houden veel minder.
Het meeste geld zit in het "opstarten" ofwel het water op temperatuur brengen.
Dank..goeie onderbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suuz2016
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-09 20:22
HyperBart schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:55:
[...]

Zou er hier nog iemand iets zinnigs over kunnen zeggen? Want ik vind dit toch maar gek.

...

Als ik dit iedere week moet doen is mijn ton waar dit zand in zit tegen het einde van de zomer leeg? :? Doe ik iets fout?
Is volgens mij wel normaal. Ik heb dit ook. Is zand wat na het backwashen in de zeswegklep is terechtgekomen. Pomp het nu het riool in en dan zie je het niet, de eerste keer over het terras laten lopen. Daar had ik toen spijt van.

Overigens hoeft ik dit ook lang niet elke week te doen. Vorig jaar maar een keer gedaan tijdens het seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Had een solar mat besteld via bol; kreeg net een mail dat ze pas eind september geleverd kunnen worden. Dus maar geannuleerd. Iemand nog tips waar ik er wel snel 1 kan krijgen? Of betaalbare alternatieven?

[ Voor 7% gewijzigd door Ferra op 08-06-2020 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tweedehands markt?
of geluk hebben er ergens tegen aan te lopen.

prijzen zijn enorm gestegen en levertijden ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-09 11:32

MarcoKL

That's a huge b*tch!

MiKeZZa schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:01:

[Afbeelding]
Dat is wel netjes, waar heb je die vandaan?
Pagina: 1 ... 31 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.