https://elektrischeboiler...odigd-vermogen-opwarmtijd
Voor 4500 liter (4,5 kuub) (= 305cm rond zwembad) .. van 22 graden naar 30 graden heb je 41,86Kwh nodig hierbij moet je nog x % aan verlies rekenen zeg 10% maak het dus een mooie 45Kwh
1 Kwh = 3,6 MJ (Mega Joule)
1m
3 gas levert ~8,8 Kwh met een HRe cv ketel (uit CV tune topic) om het te verwarmen doe je dus (45kwh/8.8kwh =) 5.11 kuub gas. 1 kuub gas koste in 2019 (NL) gemiddeld 0,9 cent met leveringskosten/vastrecht/belasting erbij) ..
ps van 18 naar 30 graden zit je op 62,79kwh (in 10% verlies zit je al op 70KwH) ..
ik denk dat het verlies alleen veel hoger is bij een AG dan 10% .. eerder 60% tot 80% oid ..
Jazsie schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:15:
Dat begrijp ook wel, maar dat vind jij in dit geval. Ik vind het dan weer niet want ik krijg er veel meer zwemdagen voor terug.
Dus als je met een warmtepomp verwarmt is deze methode verkwisting? Waarom?
Het is een ander techniek met andere resultaten (zoals dus ook met bewolkt weer lekker warm water

).
En in dit geval gebruikt het stroom om te verwarmen, maar dan is het nog steeds niet gelijk "verkwisting".
Laten we het vooral plezierig houden dit is een luxe discussie / probleem en zoiezo een persoonlijk iets .,daar zijn we het over eens
Fijn dat je het eens mee bent dat het aan de omstandigheden ligt, het is persoonlijk iets en ik wil enkel duidelijk maken dat je prima met een warmtepomp ieder soort zwembad/spa kan verwarmen.
zucht .. hoezo zou dat niet kunnen ??? zolang meer dan 1% warmte toevoegt versus verlies al doe je het met een waterkoker ..
Voor mij is het de afweging hoeveel toegevoegde waarde heeft een WP ? ik vind dat het zo weinig toevoegd dat het "onrendabel" is en daardoor verkwistend ..
ik heb exact 2 uur plezier gehad van mijn vuurkorft verwarming .. en hoop minpunten bij mijn buren .. kortom soms is het niet waard .. (was wel leuk daar niet van

..)
En ook hier sla je weer de plank mis. Hoe kom je aan deze data? Zo goed als iedereen die ik ken gaan met dit weer gewoon het water in omdat het water zelf gewoon een aangename temperatuur heeft dankzij een warmtepomp.
Moet ik dan nu zeggen dat 100% van de mensheid dit doet? Neen, dat klopt niet.
Zelfde verhaal met je 10 tot 30 "zwemdagen", dat jij dit hebt wilt niet zeggen dat het bij de rest zo is.
oke je zwembad staat van eind mei tot eind september 4, maanden. Maand heeft 30 dagen 4x 3maand = 120 dagen "plezier" .. jij werkt,viert vakantie en heb sociale afspraken dat dus minimaal 50% van de tijd ben je niet thuis om uberhaupt te genieten .. Dan moet het weer nog mee zitten.
Dus 30 dagen dat je er gebruik van kan maken is niet eens zo gek of wel ???
ik ken niemand die met een gevoels temp van 15 graden (lange broek weer) nog even lekker in het zwembad gaat .. dat zie ik eerder gebeuren in een spa die beschut staat.. immers men wil niet ziek worden.. ook al is het zwembad de "ideale temp" .. het is leuk voor een paar keer maar de "fun' is er snel af.
Nogmaals, ik verglijk niet met een IG/Spa, dat doe jij nu.
Het is prima dat jij denkt dat je warmte verlies bij een AG groter is dan je verwarmingscapaciteit van een warmtepomp.
Echter klopt dit helemaal niet. Even corrigeren voor onze mede tweakers die mee lezen.
ja ik vergelijk en dacht dat jij dat ook deed want anders klinkt het erg raar .. en ja ik neem aan dat de WP ergens wel een max heeft met verwarmen vs verlies .. zie de rekensom hierboven om 4500 liter te verwarmen .. dat is best wel veel energie zelfs met een cop van 10 zit je nog aan de ~5 tot ~7 Kwh
We rekenen met minimale verliezen en "perfecte" cijfers .. verlaag de cop en verhoog de verliezen en je cijfers zullen redelijk veranderen .. radicaal dunno .. durf ik niet te zeggen .. wellicht zit ik toch niet erg ver van het 10,tje af ?? (was pure gok op basis van natte vinger werk)
Ja je warmte verlies is inderdaad groter bij een AG, en ja, je moet meer "stoken". Maar dan nog wil het niet zeggen dat het warmte verlies groter is dan je verwarmingscapaciteit van je warmptepmp. Als dit zo is waarom gebruikt men dan warmtepompen ook voor AG zwembaden?

Want volgens jou betekent dit dus dat je een AG zwembad niet kan verwarmen met een warmtepomp omdat het verlies groter is dan dat je warmtepomp kan verwarmen...
Waarom men het gebruikt zijn natuurlijk divers .. je hebt de ruimte niet voor een solar oplossing om dat je tuin 90% gevuld is met een zwembad van 20 kuub .. en je schuur 1x1m is .. er waren paar Tweakers die dergelijke constructies hadden in de tuin .. dan heb je niet veel "keuze" anders dan een WP in te zetten..
Er zal een berekening gemaakt moeten worden hoeveel warmte verlies je hebt @
Rukapul had dat volgens mij maand geleden ? gedaan oid ?
Als je alles uitrekend kan je soms nog wel verassingen hebben ..