Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 52 Laatste
Acties:
  • 455.175 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:19
Ah oke duidelijk allemaal, thnx! _/-\o_

Dan wordt het een 3-4 m3 zandfilter pomp voor mijn 1.8 kuub zwembad. Nu nog ergens een goed adresje vinden maar dat komt goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
@vso & @Jazsie mbt de WP discussie:
Solar matten is inderdaad bijna gratis warmte voor je bad, maar wel afhankelijk van de omstandigheden. De warmtepomp is gewoon een luxe oplossing met warmte garantie. En luxe kost over het algemeen geld, ja.

Ik wilde ook voor solar matten gaan in eerste instantie, maar heb uiteindelijk toch gekozen voor de luxe van een (inverter) warmtepomp. Waarom? Op dagen dat ik mijn zwembad kan verwarmen met solar matten, kost de warmtepomp me ook relatief weinig (aangezien hij dan veel efficiënter is). Op dagen dat ik weinig/niks heb aan solar matten, wil ik toch graag kunnen zwemmen, maar dan moet het water wel aangenaam zijn. Met een warmtepomp heb ik simpelweg die garantie.

Het initieel opwarmen van het bad in het voorseizoen met een warmtepomp is duur, dat kost de meeste energie. Eenmaal op temperatuur kost het dagelijks relatief weinig energie om het bad op temperatuur te houden. Zie ook de reactie van @Arjantje72: Arjantje72 in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
Tuurlijk, het kost geld, maar dat is het gevolg van de luxe die ik wens te hebben.

Overigens, een bijkomend voordeel van de warmtepomp ten opzichte van de solar matten was dat het me een hoop hoofdbrekens scheelt over opvoerhoogte, extra leidingwerk, kwetsbare matten, etc (maar ook dat is een keuze uit luxe ;) )

PS Mijn zwembad gebruik ik (en mijn zoon) ook voor trainingsdoeleinden. Dagelijks baantjes trekken vind ik veel relaxter dan buiten hardlopen. Vandaar dat ik dus ook vaak buiten de 'mooi weer dagen' in het zwembad wil liggen.
(voor degene die de optie om te trainen in een opzet zwembad nog niet kennen: YouTube: Baantjes trekken aan zwemelastiek in klein zwembad (filmpje is een inbouw zwembad, maar het werkt natuurlijk net zo goed met een opzet zwembad))

@vso Als je het zwembad vaak gebruikt en daardoor 100-120 zwemdagen per jaar hebt in plaats van 20-30 zwemdagen, maar tegen hogere kosten vanwege de warmtepomp: je zou nog kunnen berekenen wat de kosten per zwemdag zijn, misschien valt het verschil in kosten per zwemdag dan opeens wel weer mee ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ralph075 op 05-06-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
https://elektrischeboiler...odigd-vermogen-opwarmtijd

Voor 4500 liter (4,5 kuub) (= 305cm rond zwembad) .. van 22 graden naar 30 graden heb je 41,86Kwh nodig hierbij moet je nog x % aan verlies rekenen zeg 10% maak het dus een mooie 45Kwh

1 Kwh = 3,6 MJ (Mega Joule)
1m3 gas levert ~8,8 Kwh met een HRe cv ketel (uit CV tune topic) om het te verwarmen doe je dus (45kwh/8.8kwh =) 5.11 kuub gas. 1 kuub gas koste in 2019 (NL) gemiddeld 0,9 cent met leveringskosten/vastrecht/belasting erbij) ..

ps van 18 naar 30 graden zit je op 62,79kwh (in 10% verlies zit je al op 70KwH) ..

ik denk dat het verlies alleen veel hoger is bij een AG dan 10% .. eerder 60% tot 80% oid ..
Jazsie schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:15:
Dat begrijp ook wel, maar dat vind jij in dit geval. Ik vind het dan weer niet want ik krijg er veel meer zwemdagen voor terug.

Dus als je met een warmtepomp verwarmt is deze methode verkwisting? Waarom?
Het is een ander techniek met andere resultaten (zoals dus ook met bewolkt weer lekker warm water ;)).
En in dit geval gebruikt het stroom om te verwarmen, maar dan is het nog steeds niet gelijk "verkwisting".
Laten we het vooral plezierig houden dit is een luxe discussie / probleem en zoiezo een persoonlijk iets .,daar zijn we het over eens
Fijn dat je het eens mee bent dat het aan de omstandigheden ligt, het is persoonlijk iets en ik wil enkel duidelijk maken dat je prima met een warmtepomp ieder soort zwembad/spa kan verwarmen.
zucht .. hoezo zou dat niet kunnen ??? zolang meer dan 1% warmte toevoegt versus verlies al doe je het met een waterkoker ..

Voor mij is het de afweging hoeveel toegevoegde waarde heeft een WP ? ik vind dat het zo weinig toevoegd dat het "onrendabel" is en daardoor verkwistend ..

ik heb exact 2 uur plezier gehad van mijn vuurkorft verwarming .. en hoop minpunten bij mijn buren .. kortom soms is het niet waard .. (was wel leuk daar niet van :) ..)
En ook hier sla je weer de plank mis. Hoe kom je aan deze data? Zo goed als iedereen die ik ken gaan met dit weer gewoon het water in omdat het water zelf gewoon een aangename temperatuur heeft dankzij een warmtepomp.
Moet ik dan nu zeggen dat 100% van de mensheid dit doet? Neen, dat klopt niet.
Zelfde verhaal met je 10 tot 30 "zwemdagen", dat jij dit hebt wilt niet zeggen dat het bij de rest zo is.
oke je zwembad staat van eind mei tot eind september 4, maanden. Maand heeft 30 dagen 4x 3maand = 120 dagen "plezier" .. jij werkt,viert vakantie en heb sociale afspraken dat dus minimaal 50% van de tijd ben je niet thuis om uberhaupt te genieten .. Dan moet het weer nog mee zitten.
Dus 30 dagen dat je er gebruik van kan maken is niet eens zo gek of wel ???

ik ken niemand die met een gevoels temp van 15 graden (lange broek weer) nog even lekker in het zwembad gaat .. dat zie ik eerder gebeuren in een spa die beschut staat.. immers men wil niet ziek worden.. ook al is het zwembad de "ideale temp" .. het is leuk voor een paar keer maar de "fun' is er snel af.
Nogmaals, ik verglijk niet met een IG/Spa, dat doe jij nu.
Het is prima dat jij denkt dat je warmte verlies bij een AG groter is dan je verwarmingscapaciteit van een warmtepomp.
Echter klopt dit helemaal niet. Even corrigeren voor onze mede tweakers die mee lezen.
ja ik vergelijk en dacht dat jij dat ook deed want anders klinkt het erg raar .. en ja ik neem aan dat de WP ergens wel een max heeft met verwarmen vs verlies .. zie de rekensom hierboven om 4500 liter te verwarmen .. dat is best wel veel energie zelfs met een cop van 10 zit je nog aan de ~5 tot ~7 Kwh

We rekenen met minimale verliezen en "perfecte" cijfers .. verlaag de cop en verhoog de verliezen en je cijfers zullen redelijk veranderen .. radicaal dunno .. durf ik niet te zeggen .. wellicht zit ik toch niet erg ver van het 10,tje af ?? (was pure gok op basis van natte vinger werk)
Ja je warmte verlies is inderdaad groter bij een AG, en ja, je moet meer "stoken". Maar dan nog wil het niet zeggen dat het warmte verlies groter is dan je verwarmingscapaciteit van je warmptepmp. Als dit zo is waarom gebruikt men dan warmtepompen ook voor AG zwembaden? :? Want volgens jou betekent dit dus dat je een AG zwembad niet kan verwarmen met een warmtepomp omdat het verlies groter is dan dat je warmtepomp kan verwarmen...
Waarom men het gebruikt zijn natuurlijk divers .. je hebt de ruimte niet voor een solar oplossing om dat je tuin 90% gevuld is met een zwembad van 20 kuub .. en je schuur 1x1m is .. er waren paar Tweakers die dergelijke constructies hadden in de tuin .. dan heb je niet veel "keuze" anders dan een WP in te zetten..

Er zal een berekening gemaakt moeten worden hoeveel warmte verlies je hebt @Rukapul had dat volgens mij maand geleden ? gedaan oid ?

Als je alles uitrekend kan je soms nog wel verassingen hebben ..

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 15:07
Ik ben m'n zwembad momenteel aan het vullen met heel veel gratis water 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ralph075 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:35:
Solar matten is inderdaad bijna gratis warmte voor je bad, maar wel afhankelijk van de omstandigheden. De warmtepomp is gewoon een luxe oplossing met warmte garantie. En luxe kost over het algemeen geld, ja.

Ik wilde ook voor solar matten gaan in eerste instantie, maar heb uiteindelijk toch gekozen voor de luxe van een (inverter) warmtepomp. Waarom? Op dagen dat ik mijn zwembad kan verwarmen met solar matten, kost de warmtepomp me ook relatief weinig (aangezien hij dan veel efficiënter is). Op dagen dat ik weinig/niks heb aan solar matten, wil ik toch graag kunnen zwemmen, maar dan moet het water wel aangenaam zijn. Met een warmtepomp heb ik simpelweg die garantie.

Het initieel opwarmen van het bad in het voorseizoen met een warmtepomp is duur, dat kost de meeste energie. Eenmaal op temperatuur kost het dagelijks relatief weinig energie om het bad op temperatuur te houden. Zie ook de reactie van @Arjantje72: Arjantje72 in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
Tuurlijk, het kost geld, maar dat is het gevolg van de luxe die ik wens te hebben.

Overigens, een bijkomend voordeel van de warmtepomp ten opzichte van de solar matten was dat het me een hoop hoofdbrekens scheelt over opvoerhoogte, extra leidingwerk, kwetsbare matten, etc (maar ook dat is een keuze uit luxe ;) )

PS Mijn zwembad gebruik ik (en mijn zoon) ook voor trainingsdoeleinden. Dagelijks baantjes trekken vind ik veel relaxter dan buiten hardlopen. Vandaar dat ik dus ook vaak buiten de 'mooi weer dagen' in het zwembad wil liggen.
(voor degene die de optie om te trainen in een opzet zwembad nog niet kennen: YouTube: Baantjes trekken aan zwemelastiek in klein zwembad (filmpje is een inbouw zwembad, maar het werkt natuurlijk net zo goed met een opzet zwembad))

@vso Als je het zwembad vaak gebruikt en daardoor 100-120 zwemdagen per jaar hebt in plaats van 20-30 zwemdagen, maar tegen hogere kosten vanwege de warmtepomp: je zou nog kunnen berekenen wat de kosten per zwemdag zijn, misschien valt het verschil in kosten per zwemdag dan opeens wel weer mee ;)
jij bent een "uniek" geval .. je gaat er vaker in .. onder deze omstandigheden zou ik er ook 1 WP aanschaffen ..

Dat we een discussie hebben wil niet zeggen dat ik anti WP ben .. zie de berekening(en) naast solar is het 1 van de meest effectiefste oplossingen een COP van 10 (sales pitch cijfer ofzo) ..

ik neem alleen een stelling dat je enorm veel energie in een AG moet duwen om het uberhaupt warm te krijgen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 15:29
BeeJee78 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:48:
Ik ben m'n zwembad momenteel aan het vullen met heel veel gratis water 😂
Ik krijg vandaag als het goed is ook mijn nieuwe zwembad binnen. Maar zouden jullie deze opzetten om regenwater te vangen komende tijd? :P ik ga denk ik gewoon wachten tot het straks weer wat mooier weer wordt en dan maar "betalen" om het bad vol te laten lopen :+

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
hollandnick schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:10:
[...]

Ik krijg vandaag als het goed is ook mijn nieuwe zwembad binnen. Maar zouden jullie deze opzetten om regenwater te vangen komende tijd? :P ik ga denk ik gewoon wachten tot het straks weer wat mooier weer wordt en dan maar "betalen" om het bad vol te laten lopen :+
Ja ik zou ook wachten. Al wordt in onze regio (gelderland) het vullen van zwembaden momenteel niet echt gewaardeerd :-)
https://twitter.com/CrisisGLZ/status/1267044341920477184

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
BeeJee78 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:13:
[...]

Ja ik zou ook wachten. Al wordt in onze regio (gelderland) het vullen van zwembaden momenteel niet echt gewaardeerd :-)
https://twitter.com/CrisisGLZ/status/1267044341920477184
Dat advies neem ik maar 1x voor lief. In ons hele leven hebben we misschien 1x een zwembad opgezet zo'n 24 jaar geleden. Dus straks met mooi weer 1x een zwembad vullen vind ik wel gerechtvaardigd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
hollandnick schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:20:
[...]

Dat advies neem ik maar 1x voor lief. In ons hele leven hebben we misschien 1x een zwembad opgezet zo'n 24 jaar geleden. Dus straks met mooi weer 1x een zwembad vullen vind ik wel gerechtvaardigd O-)
Ja precies, ik heb het voor mezelf ook kunnen rechtvaardigen; we hebben geen ligbad, geen echt gras en weinig planten te sproeien dus we hebben nog een hoop water tegoed O-) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-08 14:19
Notna schreef op dinsdag 7 juni 2016 @ 16:06:
[...]

Ik rakel even een DM thread op die ik heb gehad met andere mensen hierover en stuur je zo een DM met de informatie.

Kort gezegd; ik heb deze pomp (was toen 95 euro, flink omhoog gegaan in prijs!) en die werkt uitermate prima. Je moet wel creatief worden met slangen, maar dat gaat best.
Maar hoe gebruik je zo'n pomp dan? Mijn solarmatten zitten nu in serie (2x) met de normale pomp. Komt deze pomp daar dan nog bij tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
Ik heb 2 Intex Solarmatten aangesloten op mijn 3x2m zwembad (in serie met een Intex pomp). Ik heb ze (nu nog) los op de grond liggen, maar de matten trekken als het ware krom/in elkaar als de pomp aan gaat. Ik kan het met kracht wat uit elkaar trekken, maar ze trekken behoorlijk samen. Heb het idee dat er daardoor 'knikken' in komen die sommige kanaaltjes deels afsluiten.

Hoe hebben jullie dit opgelost? Ik zit zelf te denken om ze vast te nieten op een onderplaat om ze weer recht te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
henk99 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:59:
[...]

Maar hoe gebruik je zo'n pomp dan? Mijn solarmatten zitten nu in serie (2x) met de normale pomp. Komt deze pomp daar dan nog bij tussen?
nee pompen in serie .. moet je niet doen .. dus 1x in en 1x per pomp .. je kan wel meerdere in en uitgangen natuurlijk per zwembad hebben... (of over de rand hangen) ..

het "probleem" is dat je geen rotzooi (groot) vuil in je pomp wilt hebben = filteren .. maar filteren kost meer kracht .. (of kracht verlies)

Dus de pomp waar je naar verwijst kan wel hoger opvoeren maar takjes/blaadjes of andere meuk kan de pomp stuk maken ..

ps dit zijn aquarium pompjes en je werkt dan met 230/12v .. nu is vissen niet een enorme ramp .. (lees duur maar vervangbaar) echter welke prijs zet je op een mensen leven .. zeg maar ..

Dit is 1 reden waarom bv bbq "verwarmingen" ook niet praktisch zijn ..
henk99 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:04:
Ik heb 2 Intex Solarmatten aangesloten op mijn 3x2m zwembad (in serie met een Intex pomp). Ik heb ze (nu nog) los op de grond liggen, maar de matten trekken als het ware krom/in elkaar als de pomp aan gaat. Ik kan het met kracht wat uit elkaar trekken, maar ze trekken behoorlijk samen. Heb het idee dat er daardoor 'knikken' in komen die sommige kanaaltjes deels afsluiten.

Hoe hebben jullie dit opgelost? Ik zit zelf te denken om ze vast te nieten op een onderplaat om ze weer recht te maken.
nee overstappen op EPDM matten

[ Voor 25% gewijzigd door vso op 05-06-2020 13:08 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:47
ralph075 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:35:

Bedankt voor je toelichting, dit is wat ik eigenlijk ook probeer duidelijk te maken...
Echter als men het niet wilt .... dan houd het op ;).
vso schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:39:
https://elektrischeboiler...odigd-vermogen-opwarmtijd

Voor 4500 liter (4,5 kuub) (= 305cm rond zwembad) .. van 22 graden naar 30 graden heb je 41,86Kwh nodig hierbij moet je nog x % aan verlies rekenen zeg 10% maak het dus een mooie 45Kwh

1 Kwh = 3,6 MJ (Mega Joule)
1m3 gas levert ~8,8 Kwh met een HRe cv ketel (uit CV tune topic) om het te verwarmen doe je dus (45kwh/8.8kwh =) 5.11 kuub gas. 1 kuub gas koste in 2019 (NL) gemiddeld 0,9 cent met leveringskosten/vastrecht/belasting erbij) ..

ps van 18 naar 30 graden zit je op 62,79kwh (in 10% verlies zit je al op 70KwH) ..

ik denk dat het verlies alleen veel hoger is bij een AG dan 10% .. eerder 60% tot 80% oid ..
Je denkt verkeerd dat AG een verlies heeft van 60 tot 80%. Tenminste, ben wel benieuwd hoe je aan deze nummers komt...

Verder zou dus bij 70 kWh het 3,08 EUR kosten om je bad te verarmen van 22 naar 30 graden met een warmtepomp met een cop van 5.

Ja dit kost geld, maar dat weten we toch al?
Laten we het vooral plezierig houden dit is een luxe discussie / probleem en zoiezo een persoonlijk iets .,daar zijn we het over eens
Uiteraard, volledig mee eens :).
zucht .. hoezo zou dat niet kunnen ??? zolang meer dan 1% warmte toevoegt versus verlies al doe je het met een waterkoker ..
Jij zegt zelf dat het niet kan (want volgens jouw is het warmte verlies groter dan een warmtepomp kan verwarmen bij een AG zwembad). Dus tja, nu zeg je weer anders ;).
Voor mij is het de afweging hoeveel toegevoegde waarde heeft een WP ? ik vind dat het zo weinig toevoegd dat het "onrendabel" is en daardoor verkwistend ..

ik heb exact 2 uur plezier gehad van mijn vuurkorft verwarming .. en hoop minpunten bij mijn buren .. kortom soms is het niet waard .. (was wel leuk daar niet van :) ..)
Kijk, daar kan ik prima in meekomen. Maar dat wil dus niet zeggen dat warmtepomp gelijk "verkwisting" is voor andere.
oke je zwembad staat van eind mei tot eind september 4, maanden. Maand heeft 30 dagen 4x 3maand = 120 dagen "plezier" .. jij werkt,viert vakantie en heb sociale afspraken dat dus minimaal 50% van de tijd ben je niet thuis om uberhaupt te genieten .. Dan moet het weer nog mee zitten.
Dus 30 dagen dat je er gebruik van kan maken is niet eens zo gek of wel ???
Dit is weer zo een aaname, dit is voor iedereen anders waardoor een warmtepomp wel nuttig kan zijn.
ik ken niemand die met een gevoels temp van 15 graden (lange broek weer) nog even lekker in het zwembad gaat .. dat zie ik eerder gebeuren in een spa die beschut staat.. immers men wil niet ziek worden.. ook al is het zwembad de "ideale temp" .. het is leuk voor een paar keer maar de "fun' is er snel af.
Jij kent niemand en ik ken juist -iedereen- die een zwembad hebben met warmtepomp die het wel doen.
Dus tja, het is wat je wilt he.
ja ik vergelijk en dacht dat jij dat ook deed want anders klinkt het erg raar .. en ja ik neem aan dat de WP ergens wel een max heeft met verwarmen vs verlies .. zie de rekensom hierboven om 4500 liter te verwarmen .. dat is best wel veel energie zelfs met een cop van 10 zit je nog aan de ~5 tot ~7 Kwh

We rekenen met minimale verliezen en "perfecte" cijfers .. verlaag de cop en verhoog de verliezen en je cijfers zullen redelijk veranderen .. radicaal dunno .. durf ik niet te zeggen .. wellicht zit ik toch niet erg ver van het 10,tje af ?? (was pure gok op basis van natte vinger werk)
De oorspronkelijke discussie ging over warmtepomp om het water op temperatuur te houden... en dat valt reuze mee in tegen stelling wat jij zegt/denkt bij vooral een AG zwembad.

Een warmtepomp heeft inderdaad een bepaalde maximum capaciteit met verwarmen. Heb je een warmtepomp die niet de capaciteit heeft dan houd het inderdaad op. Dit is ook bij solar matten. 1m2 aan solar matten op een 20m3 zwembad gaat ook niet werken ;). Of nog beter, 20m2 aan solar matten op een 20m3 zwembad maar er is geen zon :P.

Klopt helemaal dat het geld kost, zeker als je het water wilt verwarmen van 22 naar 30 graden bv.
Maar dat is hoe een warmtepomp werkt, en ook daar kies je dan voor.
Waarom men het gebruikt zijn natuurlijk divers .. je hebt de ruimte niet voor een solar oplossing om dat je tuin 90% gevuld is met een zwembad van 20 kuub .. en je schuur 1x1m is .. er waren paar Tweakers die dergelijke constructies hadden in de tuin .. dan heb je niet veel "keuze" anders dan een WP in te zetten..
Ofwel, ieder situatie is anders.
vso schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:48:
[...]

jij bent een "uniek" geval .. je gaat er vaker in .. onder deze omstandigheden zou ik er ook 1 WP aanschaffen ..

Dat we een discussie hebben wil niet zeggen dat ik anti WP ben .. zie de berekening(en) naast solar is het 1 van de meest effectiefste oplossingen een COP van 10 (sales pitch cijfer ofzo) ..

ik neem alleen een stelling dat je enorm veel energie in een AG moet duwen om het uberhaupt warm te krijgen ..
Uniek zou ik niet noemen, eerder ander reden/situatie/omstandigheden waardoor een warmtepomp nuttig(er) kan zijn.

Ik trek geen baantjes maar ga wel bijna iedere dag erin :)

Maar fijn dat je geen anti-wp bent, leek er haast wel op ;)

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Jazsie schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:10:
[...]

Ik trek geen baantjes maar ga wel bijna iedere dag erin :)
Vandaag ook? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
vso schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:07:
[...]

nee pompen in serie .. moet je niet doen .. dus 1x in en 1x per pomp .. je kan wel meerdere in en uitgangen natuurlijk per zwembad hebben... (of over de rand hangen) ..

het "probleem" is dat je geen rotzooi (groot) vuil in je pomp wilt hebben = filteren .. maar filteren kost meer kracht .. (of kracht verlies)

Dus de pomp waar je naar verwijst kan wel hoger opvoeren maar takjes/blaadjes of andere meuk kan de pomp stuk maken ..

nee overstappen op EPDM matten
Oké dat is duidelijk. Is het dan een betere oplossing om ipv de huidige Intex pomp een zandfilterpomp met meer capaciteit te nemen (i.c.m. zo'n EPDM mat)? Ik wil het namelijk wel graag op het schuurdak gaan leggen.

Heb je tips vwb pomp en mat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg vandaag 2 intex warmtematten binnen voor mijn 200 x 300x 75 intexbad (nog net op tijd besteld geloof ik, want nu lijken ze echt nergens meer te krijgen) . Maar... ik heb ook een kat.
Ik dacht erover om ze af te dekken met doorzichtige of zwartgeverfde golfplaten op stenen of houten omlijsting.
Zou dat helpen? Of kan ik beter zorgen dat ik de eerste uren met een plantenspuit of bakje water in de aanslag zitten en hem telkens natspuiten als hij naar de matten gaat. Ben bang dat dat namelijk best een lekker ligplekje wordt zo'n warme zachte mat, en ze schijnen toch erg kwetsbaar?

Tweede vraag betreft de filterpompen. Ik heb 2 dezelfde simpele standaard intexpompjes. Zou zo'n pompje ook echt 2 solarmatten met 6 meter slang (want zwembad staat in de schaduw dus moet naar de matten in de zon leiden) trekken? En zo niet, zou het helpen om die filterpompen achter elkaar te zetten of sloop ik dan mijn solarmatten door verkeerde druk?
En zo ja, wat zou dan beter zijn, pomp-pomp-warmtemat-warmtemat of pomp-warmtemat-pomp-warmtemat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:58

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

henk99 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:59:
[...]

Bad --> Filterpomp --> Booster --> (2.5 meter omhoog)--> Solarmat--> (2.5 meter omlaag) --> bad

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
henk99 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:22:
[...]

Oké dat is duidelijk. Is het dan een betere oplossing om ipv de huidige Intex pomp een zandfilterpomp met meer capaciteit te nemen (i.c.m. zo'n EPDM mat)? Ik wil het namelijk wel graag op het schuurdak gaan leggen.

Heb je tips vwb pomp en mat?
Ik heb geprobeerd alles te lezen vanaf pagina ~90 ongeveer maar wordt er ook niet veel wijzer uit. Uiteindelijk op onderstaande site uitgekomen die heel duidelijk uitlegt wat EDM matten nou zijn, welke voordeel ze hebben en welk oppervlakte je nodig gaat hebben. Voor mijn bad van 300x200x66 zou ik dan uitkomen op het volgende:
https://www.zwembad.eu/module_epdm.php?step=1a

1.67m x 2.97m opstelling EDM matten:
In deze opstelling zitten:
10 Verdeler Doorvoerbuis zonnepanelen Harmo Pool ZVZX7041
30 EPDM per lopende meter (15CM breed) ZVZX1310-P1M
2 Aansluitstuk voor flexibele darm 50 / 38 / 32mm ZVZX7044
2 ZVZX7046-P
12 O-ring zwembadverwarming dia 50mm ZALX9010
12 Kabelbinder zonnepanelen zwembad 4,8 x 310 UV bestendig nylon ZVZX7042-1

SUBTOTAAL:
Prijs na korting: € 247

Ligt het aan mij, of is dit (heel erg) duur?

EDIT:
En als dit de te verwachte prijs is, dan wacht ik nog even een jaartje voor ik full Pro ga :+

[ Voor 23% gewijzigd door hollandnick op 05-06-2020 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Bad is momenteel leeg ivm tuin opnieuw inrichten, dus neen want dat zwemt niet zo lekker :P.
Verwijderd schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:24:
Ik krijg vandaag 2 intex warmtematten binnen voor mijn 200 x 300x 75 intexbad (nog net op tijd besteld geloof ik, want nu lijken ze echt nergens meer te krijgen) . Maar... ik heb ook een kat.
Ik dacht erover om ze af te dekken met doorzichtige of zwartgeverfde golfplaten op stenen of houten omlijsting.
Zou dat helpen? Of kan ik beter zorgen dat ik de eerste uren met een plantenspuit of bakje water in de aanslag zitten en hem telkens natspuiten als hij naar de matten gaat. Ben bang dat dat namelijk best een lekker ligplekje wordt zo'n warme zachte mat, en ze schijnen toch erg kwetsbaar?

Tweede vraag betreft de filterpompen. Ik heb 2 dezelfde simpele standaard intexpompjes. Zou zo'n pompje ook echt 2 solarmatten met 6 meter slang (want zwembad staat in de schaduw dus moet naar de matten in de zon leiden) trekken? En zo niet, zou het helpen om die filterpompen achter elkaar te zetten of sloop ik dan mijn solarmatten door verkeerde druk?
En zo ja, wat zou dan beter zijn, pomp-pomp-warmtemat-warmtemat of pomp-warmtemat-pomp-warmtemat?
Een bekisting of dergelijke om de matten heen zal zeker helpen met verwarmen. En je weet zeker dat ze niet lekker "geprikt" worden.

Weet niet welk pomp je exact hebt maar ik verwacht geen problemen aangezien je de matten op de grond houd.
hollandnick schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:27:
[...]

Ik heb geprobeerd alles te lezen vanaf pagina ~90 ongeveer maar wordt er ook niet veel wijzer uit. Uiteindelijk op onderstaande site uitgekomen die heel duidelijk uitlegt wat EDM matten nou zijn, welke voordeel ze hebben en welk oppervlakte je nodig gaat hebben. Voor mijn bad van 300x200x66 zou ik dan uitkomen op het volgende:

2 ZVZX7046-P

SUBTOTAAL:

EDIT:
En als dit de te verwachte prijs is, dan wacht ik nog even een jaartje voor ik full Pro ga :+
1.67m x 2.97m = 4.95m2 aan solar matten. Lijkt mij prima prijs maar daar kan @vso meer over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Je denkt verkeerd dat AG een verlies heeft van 60 tot 80%. Tenminste, ben wel benieuwd hoe je aan deze nummers komt...
ik denk .. exact :) daarvoor besta ik ..

Als ik vandaag verwarm met methode x .. dan is de volgende dag mijn temp gelijk aan +/- buiten temp, laat daar voor het gemak een max van 2 erboven of 2 eronder zitten..

Kortom veel energie die in het water gestopt is = weg .. dit een standaard AG met noppenfolie .. dus het verlies van 60 tot 80% is best aannemelijk te noemen in mijn optiek ..

[quote]
Verder zou dus bij 70 kWh het 3,08 EUR kosten om je bad te verarmen van 22 naar 30 graden met een warmtepomp met een cop van 5.
[quote]
Met welke prijs reken je ? de prijs van eneco/ziggo of met de prijs die je aftikt van consument .. eneco/ziggo is grofweg maar 1/3de , belasting en vastrecht is ieder de rest .. en dus het bedrag 3x misschien.
Jij zegt zelf dat het niet kan (want volgens jouw is het warmte verlies groter dan een warmtepomp kan verwarmen bij een AG zwembad). Dus tja, nu zeg je weer anders ;).
Nee ik zeg niks anders, heeft te maken met begrip + uitleg ..+ verwoording ..dat is normaal gaan we verder ook niet over bakkelij-en anders is het einde zoek ..

Maar kortweg kan je het wel vertalen naar "verlies is groter dan WP kan leveren" .. om het wel duidelijk te houden ..

Maar laten we eerlijk zijn het is onrealistisch te verwachten dat je zo gericht kan verwarmen dat de temp 24x7 constant is ..
Kijk, daar kan ik prima in meekomen. Maar dat wil dus niet zeggen dat warmtepomp gelijk "verkwisting" is voor andere.

Dit is weer zo een aaname, dit is voor iedereen anders waardoor een warmtepomp wel nuttig kan zijn.
daarom zeg ik IK vind het een verkwisting
Jij kent niemand en ik ken juist -iedereen- die een zwembad hebben met warmtepomp die het wel doen.
Dus tja, het is wat je wilt he.

Uniek zou ik niet noemen, eerder ander reden/situatie/omstandigheden waardoor een warmtepomp nuttig(er) kan zijn.
tja kan moeilijk @ralph075 benoemen .. en op de hoeveel plezier gebruikers van een AG zijn er mensen die daadwerkelijk plezier beleven ..er zijn altijd dingen die de regel bevestigen/ontkrachten ..

Dus nee voor elke 100 AG badden schat ik max 1% die het om reden x.y. z het wel nuttig besteden ..
overgens het is niet mijn portomonee .. als zou 99% een wp hebben .. dan zou ik nog niet volgen :) met een AG
De oorspronkelijke discussie ging over warmtepomp om het water op temperatuur te houden... en dat valt reuze mee in tegen stelling wat jij zegt/denkt bij vooral een AG zwembad.
nee dit ben ik het dus sterk mee oneens .. (ps lading zout is wel inclusief zeg ik sarcastisch)
Ik ben nog steeds van mening dat een WP bij een AG gelijk staat aan met een zeef een emmer leegscheppen is .. :+
Maar fijn dat je geen anti-wp bent, leek er haast wel op ;)
zoals in de berekening je hebt nogal wat Joule nodig en een COP van 10 is dan wel erg prettig en dat betreft is naast zon er niet veel "goedkopere" alternatieven ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
[...]

2 ZVZX7046-P

SUBTOTAAL:

EDIT:
Ik vind het ook erg duur, duurder dan mn zwembad en (zandfilter)pomp bij elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
BeeJee78 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:59:
[...]

Ik vind het ook erg duur, duurder dan mn zwembad en (zandfilter)pomp bij elkaar.
Zo begon ik ook, totdat ik bedacht* dat als het al zoveel gaat kosten, dan gelijk maar goed doen en een warmtepomp besteld >:) Het kan altijd zotter ;)

* Eerlijk is eerlijk: niet ik, maar mijn vrouw bedacht om dan gelijk maar helemaal uit te pakken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:24
Totdat je heerlijk zwemt en de kinderen van de buren hoort zeggen: Papa het water is zo koud. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
ralph075 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:11:
[...]

Zo begon ik ook, totdat ik bedacht* dat als het al zoveel gaat kosten, dan gelijk maar goed doen en een warmtepomp besteld >:) Het kan altijd zotter ;)

* Eerlijk is eerlijk: niet ik, maar mijn vrouw bedacht om dan gelijk maar helemaal uit te pakken :P
Exact dit is ook bij mij gebeurd. Het begon bij een zwembad kopen en het vinden van deze thread.....

Daarna oh, vloertegels -> afdekzeil -> betere pomp dan dat standaard ding want ik wil een schoon zwembad -> ZFP besteld van 6,5m3 -> hmmm solar matten? laat ik er 1 vast bestellen -> oh er bestaat ook zoiets als EDM? maar ik heb net 300 / 350 aan spullen besteld... :9

EDM matten gaan we volgend jaar maar leggen. Voor nu is het genoeg geweest. Alleen de slangen bestellen en uitvogelen hoe/welke/hoeveel chloor ik moet gaan halen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:24:
Intex mat + kat is niet meteen erg .. maar ja voor 20,- moet je niet katproof materiaal verwachten ..

wij hebben zelf 3 van die mauw beesten ronddartelen + wat nog in de buurt rondwandelt .. tja ze lopen er wel overheen maar er zijn andere objecten waar ze liever de nagels inzetten .. je kan er ook een DIY krabpaal oid naast neer zetten .. 20x goedkoper en effectiever.

Afdekken met "doorzichtig" persplex/glas of kanaalplaat (dubbelwandig) verhoogt de effectiviteit enorm (je schermt het van de wind af) leg het in een geverfde "mat' zwarte kist bij voorkeur .. isoleer de buitenkant met wat piepschuim ..

[/quote]
Bad(uit) --> 1x Filterpomp --> Solarmat--> Solarmat-->bad(in)
EPDM,Tyleen en PVC zijn de verschillende materialen die gebruikt worden in zwembad verwarming .. deze materialen zijn redelijk bestendig tegen het agressieve chloor wat de algen en bacterien uit het water weert..

De grootste prijs verschil zit in de "warmtewisseling" lees zon --> materiaal --> (zwembad) water
EPDM is relatief beter dan tyleen en PVC .. maar de laatste 2 zijn weer goedkoper/makkelijker te verkrijgen.

Het lastige is dat je niet met 100% zekerheid kan zeggen dat 3m de "optimale' lengte is voor materiaal x .. omdat de opwarming van de zon geen constante factor is ..

Zolang je op het heetste moment van de zomer je zonneverwarmings-oplossing koud aanvoelt benut je deze op zijn het maximum .. komt het water gevoels matig "veel" warmer uit .. moet je de lengte of flow snelheid wijzigen..

Reken 1m2 zonnen-verwarming per kuub (zwembad) water voor alle "materialen" .. wil je pro ga je het afdekken met glas isoleren (lees warmte opslaan en afschermen van de wind) ..

epdm vs tyleen vs pvc is niet een "enorm" verschill gemiddeld zal je met epdm wel effectiever zijn maar verwacht ipv een uur (pvc) 45-50 minuten (epdm) ..

Maar het weer(lees wind) en zon en andere factoren spelen ook erg mee ..het is niet zo dat ik 1:1 gemeten heb

intex matjes zijn prijs prestatie best "goed' zeker omdat er een bypass ingebouwd zit .. wat per saldo 70,- extra prijs is die andere oplossingen missen .. maar het zijn vooral dingen die je op de grond wilt houden

Wil je op het dak kies dan gewoon voor epdm + maximum oppervlakte) of realistische oppervlakte(s) .. en je bypass op "navel hoogte" ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@ralph075 niet inwisselen die vrouw .. houden die hap :D

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de antwoorden! Heel nuttig en fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 11:56
Even een vraagje. Waarom mag de 4m3 ZFP van intex wel 3m omhoog maar de 5,6m3 CFP maar 1m omhoog. Je zou zeggen dat hij de kracht er wel voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Perconte schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:36:
Even een vraagje. Waarom mag de 4m3 ZFP van intex wel 3m omhoog maar de 5,6m3 CFP maar 1m omhoog. Je zou zeggen dat hij de kracht er wel voor heeft.
Het is niet mogen, maar kunnen ..

YouTube: How does a Centrifugal pump work ?

bij een CRP zit de filter "voor" de pomp en bij een ZFP erachter

een CRP zuigt hem dus door de filter heen terwijl een ZFP het door (zand/glas of watten) heen geperst word .. de weerstand van het filtermedium telt in beide mee ..

Zonder filtermedium bij een ZFP heb je 100% oftewel verlies is 40 tot 50% als je door het medium heen perst (grofweg) ..

De opvoerhoogte = zwaarte kracht + pijpdiameter + impeller grote ofzo best complex berekeningen .. kan ik je vertellen.

en zwembad pompen zijn niet "zelf aanzuigend" wat eigenlijk zegt dat ze niet super krachtig zijn ..

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 05-06-2020 15:46 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
Maar is de opgave van 4m3 en 5,6m3 de aanzuig- of de afvoerwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Perconte schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:50:
Maar is de opgave van 4m3 en 5,6m3 de aanzuig- of de afvoerwaarde?
Wat denk je zelf ?? als er in de handleiding Hmax = 3m, dan is dit door het filter --> bad(of solar) kortom normaal bedrijf.

Doelstelling van ons tweakers is meer eruit halen dan de fabrikant "bedoelt" heeft .. dus je zonne mat tegen de schutting aan werpen en de Hmax verleggen ..

Voor standaard vragen verwachten we wel dat je die grijze massa aanspreekt >:) en anders kan je ook door schade en schande het leren ..

een "domme" vraag mag best maar blij ze aub niet 20 achter elkaar afvuren ..

@prekz cranenbroek .. SCF1908 in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"

[ Voor 52% gewijzigd door vso op 05-06-2020 16:05 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
prekz schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:55:
Ah oke duidelijk allemaal, thnx! _/-\o_

Dan wordt het een 3-4 m3 zandfilter pomp voor mijn 1.8 kuub zwembad. Nu nog ergens een goed adresje vinden maar dat komt goed.
Oke ik kom er toch op terug. Een adres vinden voor een zfp is toch lastiger gebleken. Iemand nog een idee waar de 3 of 4m3 te vinden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:35

The Executer

Lekker belangrijk!

prekz schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:03:
[...]

Oke ik kom er toch op terug. Een adres vinden voor een zfp is toch lastiger gebleken. Iemand nog een idee waar de 3 of 4m3 te vinden is?
Alstu: https://www.deboerdrachte...0-liter-per-uur-o-38-mm/3

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
vso schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:59:
[...]

Wat denk je zelf ?? als er in de handleiding Hmax = 3m, dan is dit door het filter --> bad(of solar) kortom normaal bedrijf.
Mijn laatste vraag had niets met Hmax te maken. Ik vind het gewoon lastig te bevatten dat een (op papier) krachtigere pomp niet minimaal hetzelfde kan...
Zit gewoon te kijken hoe ik zo goedkoop mogelijk mijn solarmatten op mijn schuur dak kan leggen.
Dus of dit met een krachtige pomp kan, een ander type pomp, een booster pomp of gewoon een dompel pomp die alleen de matten water levert.
Tot nu toe lijkt een ZFP dus mijn enige oplossing want alle krachtigere pompen die kunnen niet hoger dan 1m en de dompelpomp op 12 of 24 volt heb ik nog niet met al te grote uitgangen gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
@vso thnx die had ik gemist

@The Executer ook bedankt, ga beide eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Wow, dat is een goede deal! Heb hetzelfde betaald voor mijn Bestway van 3m3:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
The Executer schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:10:
[...]

Waterland en bestway ligt kwa kwaliteit wel redelijk uit elkaar ..(vermoedelijk)

Bij gebrek aan ... is iets beter dan niets..
Perconte schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:06:
Mijn laatste vraag had niets met Hmax te maken. Ik vind het gewoon lastig te bevatten dat een (op papier) krachtigere pomp niet minimaal hetzelfde kan...
Zit gewoon te kijken hoe ik zo goedkoop mogelijk mijn solarmatten op mijn schuur dak kan leggen.
Dus of dit met een krachtige pomp kan, een ander type pomp, een booster pomp of gewoon een dompel pomp die alleen de matten water levert.
Tot nu toe lijkt een ZFP dus mijn enige oplossing want alle krachtigere pompen die kunnen niet hoger dan 1m en de dompelpomp op 12 of 24 volt heb ik nog niet met al te grote uitgangen gevonden.
Zeg dat dan gewoon :)

Meest economische / goedkope & veilige methode is een ZFP. laten we dit als uitgangs positie nemen..

Elke andere pomp heeft + en - punten .. 1 van de grootste uitdagingen is bv "haar" je zuigt dat uit je zwembad direct de pomp (ongefilterd)

pompen achter elkaar of in 1 set leiding werk (boosters oid) zijn enorm complex en werken elkaar eerder tegen dan met elkaar samen .. omdat ze net iets verschillen van pomp capaciteit .. (sneller/langzamer)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:22
Wij hebben 2 weken geleden ook maar een zwembad aangeschaft.
intex 2x3 meter, met een 5.6m3 CRP

Nu is deze p[omp er afgelopen maanbdagochtend spontaan mee opgehouden, helemaal dood.
Transformator blok geeft 14V wisselstroom.

Nu heb ik meteen een garantieformulier bij Intex ingevuld op de site, maar wat is jullie ervaring qua reactietijd?
Tot op heden heb ik nog niets van ze vernomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-09 17:55
Kwam het volgende tegen, ik dacht interessant voor het topic:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4W6_HegXFjl3NXViu3lFHNx8IA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gtRbXvOIuDVt4i1OyGYQUKSu.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: Heuts.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ArcticTiger schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:38:
Wij hebben 2 weken geleden ook maar een zwembad aangeschaft.
intex 2x3 meter, met een 5.6m3 CRP

Nu is deze p[omp er afgelopen maanbdagochtend spontaan mee opgehouden, helemaal dood.
Transformator blok geeft 14V wisselstroom.

Nu heb ik meteen een garantieformulier bij Intex ingevuld op de site, maar wat is jullie ervaring qua reactietijd?
Tot op heden heb ik nog niets van ze vernomen.
Tja omdat iedereen aan de zwembad gaat .. zal de wachtijd ook oplopen ..

Doe exact wat ze vragen (beter teveel dan te weinig) en moment dat ze reageren gaat het relatief snel

@MuVo dat van heuts komt neer op 1m2 per kuub water .. wat een algemene stel regel is voor zonne verwarming

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 05-06-2020 16:56 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:22
vso schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:54:
[...]

Tja omdat iedereen aan de zwembad gaat .. zal de wachtijd ook oplopen ..

Doe exact wat ze vragen (beter teveel dan te weinig) en moment dat ze reageren gaat het relatief snel
Dan wacht ik het nog even af.
Heb ze alle benodigde gegevens opgestuurd, inclusief mijn bevinding van het doormeten.
Helaas kan ik aan de pomp zelf niets uitzoeken of doormeten zonder hem uit elkaar te trekken.

Wel jammer, het water begint toch troebel te worden zonder pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
The Executer schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:10:
[...]
Dan heb ik denk ik de beste deal... Heb de 5,7 m3 ZFP van Bestway voor 149 euro. Uiteraard nu uitverkocht, net als zo ongeveer alle andere zandfilterpompen.

Gehaald in (of liever verstuurd vanuit) Belgie: https://www.dekinderplaneet.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ArcticTiger schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:56:
[...]

Dan wacht ik het nog even af.
Heb ze alle benodigde gegevens opgestuurd, inclusief mijn bevinding van het doormeten.
Helaas kan ik aan de pomp zelf niets uitzoeken of doormeten zonder hem uit elkaar te trekken.

Wel jammer, het water begint toch troebel te worden zonder pomp.
Gooi er een extra blok chloor in .. zeker met dit weer ..beter een "overschot'

Je kan een bezem/(schep)net als "roeispaan" gebruiken en dus het water even omwoelen .. borstel de wanden .. zeker dagelijks even doen.

En goed afgedekt houden (donker zeil) .

als je een 1 a 2 kuub bad hebt gooi er anders vers water bij als het te troebel word ..

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 05-06-2020 16:59 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online

Ja dit kost geld, maar dat weten we toch al?
Mijn inverter wp heeft een cop van 8.8 dus nog gunstiger :)
Ik had eerst alleen maar sollar bollen maar dat is lang niet zo relaxed. Ik kan zelfs met mijn telefoon de wp regelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Arjantje72 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:59:
[...]

Ik had eerst alleen maar sollar bollen maar dat is lang niet zo relaxed. Ik kan zelfs met mijn telefoon de wp regelen :D
Het gaat niet om de COP maar de AG die een WP bijzonder "verkwistend" maakt ..

hoe hoger de COP .. hoe veel minder het pijn (in de portomonee) doet

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 05-06-2020 17:02 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:18
Echt bizarre prijzen op bol.com ja...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkcfaLWCCliGsrmnpGFPJJ06WBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/liG5XRCvjSeJicyrUvyyHhHn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

ytr81 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:15:
Echt bizarre prijzen op bol.com ja...

[Afbeelding]
Bad kost normaal iets van €50 a €65 ofzo. Vraag en aanbod...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-09 15:45
The Executer schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:47:
[...]

Bad kost normaal iets van €50 a €65 ofzo. Vraag en aanbod...
En daar maken de "partners" gebruik van

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Welke wp heb je en waar aangeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:56:
ik denk .. exact :) daarvoor besta ik ..

Als ik vandaag verwarm met methode x .. dan is de volgende dag mijn temp gelijk aan +/- buiten temp, laat daar voor het gemak een max van 2 erboven of 2 eronder zitten..

Kortom veel energie die in het water gestopt is = weg .. dit een standaard AG met noppenfolie .. dus het verlies van 60 tot 80% is best aannemelijk te noemen in mijn optiek ..
Staat je bad op isolatie (platen)? Want dat is inderdaad aardig "veel".

Met welke prijs reken je ? de prijs van eneco/ziggo of met de prijs die je aftikt van consument .. eneco/ziggo is grofweg maar 1/3de , belasting en vastrecht is ieder de rest .. en dus het bedrag 3x misschien.
Dat is met 0,22ct per kW. Beetje de huidige gangbare prijzen. Bedrag is dus zeker niet misschien 3x.
Nee ik zeg niks anders, heeft te maken met begrip + uitleg ..+ verwoording ..dat is normaal gaan we verder ook niet over bakkelij-en anders is het einde zoek ..

Maar kortweg kan je het wel vertalen naar "verlies is groter dan WP kan leveren" .. om het wel duidelijk te houden ..

Maar laten we eerlijk zijn het is onrealistisch te verwachten dat je zo gericht kan verwarmen dat de temp 24x7 constant is ..
Je zegt toch echt anders dit:

1. Bij AG heb je meer warmte verlies dan een warmtepomp kan opbrengen.
2. Daarna zeg je dat het niet zo is zolang je maar meer warmte erin pompt dan het verlies.
3. En nu zeg je wederom om het duidelijk te houden "Verlies is groter dan WP kan leveren".

:? :? Schiet mij maar lek hoor, ik kom er niet meer wijs uit.

Wel moet je hier weer corrigeren dat je laatste stelling fout is, je warmte verlies is zeker niet groter dan je warmtepomp opbrengt.
Ja het kan wel zo zijn indien je een warmtepomp hebt die niet de juiste capaciteit heeft echter is dat nu niet het discussie punt.

En waarom is het onrealistisch te verwachten dat je water temperatruur 24x7 constant is?
Dat is juist wat een warmtepomp doet?
daarom zeg ik IK vind het een verkwisting

[...]

tja kan moeilijk @ralph075 benoemen .. en op de hoeveel plezier gebruikers van een AG zijn er mensen die daadwerkelijk plezier beleven ..er zijn altijd dingen die de regel bevestigen/ontkrachten ..

Dus nee voor elke 100 AG badden schat ik max 1% die het om reden x.y. z het wel nuttig besteden ..
overgens het is niet mijn portomonee .. als zou 99% een wp hebben .. dan zou ik nog niet volgen :) met een AG
Wederom schatting omdat jij dit zo denkt. Dat het bij jou zo is wil niet zeggen dat het voor andere zo is.
Laten we het maar bij jouw schatting houden en het met korreltje zout nemen :)
nee dit ben ik het dus sterk mee oneens .. (ps lading zout is wel inclusief zeg ik sarcastisch)
Ik ben nog steeds van mening dat een WP bij een AG gelijk staat aan met een zeef een emmer leegscheppen is .. :+
Zullen we het hier bij laten? Iedereen mag zijn eigen mening uiteraard hebben ook al is het niet correct.
zoals in de berekening je hebt nogal wat Joule nodig en een COP van 10 is dan wel erg prettig en dat betreft is naast zon er niet veel "goedkopere" alternatieven ..
Ben ik zeker met je eens.
[...]

cop van 5 was een voorbeeld.
Een goede inverter zit tegenwoordig al op 10-15 cop maar dat is sterk afhankelijk van veel factoren.

Maar toch is cop van 8.8 zeker niet slecht te noemen, dat haal ik niet met mijn huidige warmtepomp.
Edwin3 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:03:
Ben ik ook wel benieuwd naar @Arjantje72 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
Edwin3 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:03:
[...]

En @Jazsie
deze:
https://www.zwembadgigant...-pro-6-zwembad-warmtepomp
Met Wifi module :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Weten jullie hoe het komt dat mijn stofzuiger niet genoeg “trekkracht” heeft? Ik heb de plastic pijp al ingekort. Zit een standaard bestway pomp achter. Zwaardere pomp nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Sbakker1982 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:45:
Weten jullie hoe het komt dat mijn stofzuiger niet genoeg “trekkracht” heeft? Ik heb de plastic pijp al ingekort. Zit een standaard bestway pomp achter. Zwaardere pomp nodig?
welke type zwembadstofzuiger heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
(was wel beetje sarcastisch..)

oke sorry maar WAT ??? pfff je moet hem maar graag willen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
vso schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:51:
[...]
(was wel beetje sarcastisch..)

oke sorry maar WAT ??? pfff je moet hem maar graag willen ..
Ik zie nu dat het via een partner is die verkoopt op bol.com :) (vandaar dus de prijsverschillen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:59:
Staat je bad op isolatie (platen)? Want dat is inderdaad aardig "veel".
Erhm in theorie wel maar in praktijk niet :) (nee geen isolatie op de bodem dus)

Ik denk dat isolatie op de bodem wel wat uit maakt maar net zoals bij een huis is het meest verlies de wanden / dak ..

Als je het zou verdelen is dak 40/50 % verlies (meer :? ) wanden bv 40% tot 50% oid .. en de vloer maar 10% .. (Dit is volgens mij de verdeel sleutel voor een huis betreft isolatie)

Vandaar dat ik zeg dat een AG best veel warmte verliest .. en je blijft stoken als een malle .
Dat is met 0,22ct per kW. Beetje de huidige gangbare prijzen. Bedrag is dus zeker niet misschien 3x.
22 cent per kwH direct bij energie levancier niet per Kw, :+ scheelt factor 3600 / 3,6 oid .. maar het bedrag
word hoger als je vastrecht en belastingen meerekend ...gemiddeld huis / verbruik is dat x3 .. (zonder PV)
Je zegt toch echt anders dit:

1. Bij AG heb je meer warmte verlies dan een warmtepomp kan opbrengen.
Erhm ja ... dat zeg ik ..maar je gaat toch niet stellen dat een WP makkelijk binnen een uur een temperatuur verschil van 10 of 20 graden opvangt ...
Wederom schatting omdat jij dit zo denkt. Dat het bij jou zo is wil niet zeggen dat het voor andere zo is.
Laten we het maar bij jouw schatting houden en het met korreltje zout nemen :)
Erhm moet toch ergens mijn mening kunnen verdedigen .. ? en denkwijze kunnen verklaren .. ik vind niet erg dat jij of anderen gaten erin schieten .. als je maar leert .. zolang we niet in een cirkeltje draaien ..
Zullen we het hier bij laten? Iedereen mag zijn eigen mening uiteraard hebben ook al is het niet correct.
ik heb gelijk als het gaat dat een AG niet tegenaan te stoken valt, en dus heel veel centjes kwijt bent om een AG op een gewenste temp (28 graden oid) te houden..

Maar inderdaad laten we voor wat het is ;) .. want "veel centjes" is een subjectief iets ..
cop van 5 was een voorbeeld.
Een goede inverter zit tegenwoordig al op 10-15 cop maar dat is sterk afhankelijk van veel factoren.

Maar toch is cop van 8.8 zeker niet slecht te noemen, dat haal ik niet met mijn huidige warmtepomp.
WAT een COP .. van 15 ????? grapje zeker ? wat zijn dan de ideale factoren ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ytr81 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:56:
[...]

Ik zie nu dat het via een partner is die verkoopt op bol.com :) (vandaar dus de prijsverschillen)
ja maar dan nog .. beetje corona en mondmasker hype oid .. :o

Zag er laatst 1 op FB voorbij komen .. kat had der nagels ingezet maar ze hadden het geplakt .. en stond nu te koop :F

Met deze prijzen had ik ook graag mijn defecte intex gelijmt en verkocht .. voor 2x de aankoop waarde (3x is teveel dan ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-09 15:00

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sbakker1982 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:45:
Wat voor pomp? Wat voor stofuizger?
Wat zijn de specs van je pomp? Wat zijn de minimale waarde van de stofzuiger?
[insert Johnny 5]

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-09 14:53
Tijd voor een nieuw experiment met mijn Spa naar al dat solar geweld hier in dit topic...

Bij toyschamp toch nog een matje weten te scoren.
Oorspronkelijk bedacht om de mat op plat dak te leggen en zo weer vanaf de mat met tuinslang lekker cheap terug naar het bad. Maar doordat de tuinslang retour te dun is komt er teveel druk op de mat en springt de klep er van af. Ooit dus dikkere slang terug naar de spa, nu maar eens even kijken of ik er “gratis” warmte in krijg zo;

Edit: sinds die klep er een keer afgesprongen is denk ik dat ik de hendel helemaal rond kan draaien... kan iemand checken of dat hoort?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_En315S_HoxzrTlsyChwsSOYm8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgqiuuQ9rGNZSxdnGe9VcOOT.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOG5u7Jj3FuCvDfWUCIrj4Wxb14=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQENAjgdwprLOum5JwEKlPx4.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 5% gewijzigd door Ljsvv op 05-06-2020 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
mazzoop80 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:48:
[...]

welke type zwembadstofzuiger heb je?
Van bestway. Ik vermoed dat ik een veel te lichte pomp heb. Doosje maar even opzoeken!

[ Voor 17% gewijzigd door Ferra op 05-06-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:38
Iemand een idee als ik dit zwembadje koop: https://intexplezier.be/2...-frame-zwembad-28271.html
of de in en uitlaatset (https://www.top-zwembadshop.nl/in-en-uitlaatset-32mm) hier ook onmiddellijk bij geleverd zit? Of moet dit nog aangekocht worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:59:
22 cent per kwH direct bij energie levancier niet per Kw, :+ scheelt factor 3600 / 3,6 oid .. maar het bedrag
word hoger als je vastrecht en belastingen meerekend ...gemiddeld huis / verbruik is dat x3 .. (zonder PV)
Erhm neen, dat is inclusief belasting etc. Kale prijs is rond de 6ct per kWh.
Anders zou ik dus ruim 60ct de kWh betalen? Dacht het toch echt niet :).
Erhm ja ... dat zeg ik ..maar je gaat toch niet stellen dat een WP makkelijk binnen een uur een temperatuur verschil van 10 of 20 graden opvangt ...
Niet binnen een uur neen, dat hoef ook niet maar zorgt wel ervoor dat je water op constante temperatuur is...
Erhm moet toch ergens mijn mening kunnen verdedigen .. ? en denkwijze kunnen verklaren .. ik vind niet erg dat jij of anderen gaten erin schieten .. als je maar leert .. zolang we niet in een cirkeltje draaien ..
Uiteraard :)
ik heb gelijk als het gaat dat een AG niet tegenaan te stoken valt, en dus heel veel centjes kwijt bent om een AG op een gewenste temp (28 graden oid) te houden..

Maar inderdaad laten we voor wat het is ;) .. want "veel centjes" is een subjectief iets ..
;)
WAT een COP .. van 15 ????? grapje zeker ? wat zijn dan de ideale factoren ?
Geen grapje, hoe warmer de buitenlucht hoe effecienter en dus hoger de cop is.
In dit geval dus lucht 26 graden of hoger.

https://www.toppy.nl/prod...d-warmtepomp-iphcr26.html >> COP van 15
Ljsvv schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:09:
Tijd voor een nieuw experiment met mijn Spa naar al dat solar geweld hier in dit topic...

Bij toyschamp toch nog een matje weten te scoren.
Oorspronkelijk bedacht om de mat op plat dak te leggen en zo weer vanaf de mat met tuinslang lekker cheap terug naar het bad. Maar doordat de tuinslang retour te dun is komt er teveel druk op de mat en springt de klep er van af. Ooit dus dikkere slang terug naar de spa, nu maar eens even kijken of ik er “gratis” warmte in krijg zo;

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice!

Nog leuker om te weten of je het water temperatuur met 1 zo een mat op of rond de 38graden kan houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
tja, veronderstel dat een fabricant meerdere type zou hebben, zou ik dan nu automatisch moeten weten welke type jij het over hebt? 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door mazzoop80 op 05-06-2020 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Hoe groot is de kans dat ik ons bad nu meer op temperatuur kan krijgen nu de ZFP er achter hangt? Bij de oude pomp was de mat koud ( in principe dus wel warmteoverdracht, wat ook te vernemen was doordat de uitvoer warmer was dan het zwembadwater, 1 graad verschil) maar bleef het bad ook bij volledig zonnige dagen met vanaf 10:00 zon vol op de mat hangen op 26 graden. Als ik dan lees dat mensen met een 4 kuubs bad op 30 graden zitten... Zou dat verschil op te lossen zijn nu we meer flow hebben? Was de flow überhaupt te weinig om 30 graden te mogen verwachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:21:
Erhm neen, dat is inclusief belasting etc. Kale prijs is rond de 6ct per kWh.
Anders zou ik dus ruim 60ct de kWh betalen? Dacht het toch echt niet :).
huh ? pff oke my bad ..
Niet binnen een uur neen, dat hoef ook niet maar zorgt wel ervoor dat je water op constante temperatuur is...
ok
Geen grapje, hoe warmer de buitenlucht hoe effecienter en dus hoger de cop is.
In dit geval dus lucht 26 graden of hoger.

https://www.toppy.nl/prod...d-warmtepomp-iphcr26.html >> COP van 15
ja ken je wel lang genoeg om te geloven dat 15 = 15 .. meer de factoren oid .. ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Ik heb momenteel het volgende in mijn winkelmandje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmjtK8Y5SGUyQUKNVxpR1ewzn3M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wJ520Zl0nYvR2MbOthe7XGeR.jpg?f=user_large

Ik koop de Intex ZFP 6m³ op een andere plaats. Heb ik dan alles van accessoires om dit op elkaar aan te sluiten? Wat heb ik precies nodig om chloor in dit zwembad te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
The Executer schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:29:
Hoe groot is de kans dat ik ons bad nu meer op temperatuur kan krijgen nu de ZFP er achter hangt? Bij de oude pomp was de mat koud ( in principe dus wel warmteoverdracht, wat ook te vernemen was doordat de uitvoer warmer was dan het zwembadwater, 1 graad verschil) maar bleef het bad ook bij volledig zonnige dagen met vanaf 10:00 zon vol op de mat hangen op 26 graden. Als ik dan lees dat mensen met een 4 kuubs bad op 30 graden zitten... Zou dat verschil op te lossen zijn nu we meer flow hebben? Was de flow überhaupt te weinig om 30 graden te mogen verwachten?
remind us welke mat(ten) heb je ? en wat is je aantal liters in bad ?

Even "extreem" gezegd .. hoe meer het verschil voelbaar is in bad bij de ingang.. hoe in-efficienter je verwarming werkt ..
Je kan ook merken als je mat koel blijft met "extreme' zonnige tijden. .

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZHlsyW4.jpg

hier zie je dat mijn mat bv extreem inefficient is (bij warm weer bolt hij op) en koud ligt hij plat tegen het dak
in de foto is het midden op de dag met ZFP in circulatie stand ik krijg dus de hitte niet weggepompt

ps deze foto is zonder zwembad aangekoppeld .. ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
argon007 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:50:
Ik heb momenteel het volgende in mijn winkelmandje:
[Afbeelding]

Ik koop de Intex ZFP 6m³ op een andere plaats. Heb ik dan alles van accessoires om dit op elkaar aan te sluiten? Wat heb ik precies nodig om chloor in dit zwembad te doen?
vergeet je afdek zeil niet en isolatie folie en filter media (wattenbollen(1 doosje is zat),glas of zand)

ph- (1 kleine) , chloor (quick tabs) 2 kleine of 1 grote en lakmoes strip(s)

schepnetje / borstel/zachte bezem ..

ps solar meuk heb je nog een bypass nodig .. (3 kranen set)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

vso schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:58:
[...]

remind us welke mat(ten) heb je ? en wat is je aantal liters in bad ?

Even "extreem" gezegd .. hoe meer het verschil voelbaar is in bad bij de ingang.. hoe in-efficienter je verwarming werkt ..
Je kan ook merken als je mat koel blijft met "extreme' zonnige tijden. .

[Afbeelding]

hier zie je dat mijn mat bv extreem inefficient is (bij warm weer bolt hij op) en koud ligt hij plat tegen het dak
in de foto is het midden op de dag met ZFP in circulatie stand ik krijg dus de hitte niet weggepompt

ps deze foto is zonder zwembad aangekoppeld .. ;)
220x150x60, van Intex 2271L/h CRP naar 3m3 Bestway op 1 Intex Solarmat.

Mbt efficiëntie wist ik, daarom gaf ik al aan dat de mat koel voelde, en verschil 1 graad (nauwkeuriger is de meter niet, is eigenlijk barbecue probe). Hoop echt dat we nu qua temperatuur ook wat hoger komen, 26 graden is voor mij te koud, 30 ging op zich wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argon007
vso schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:02:
[...]

vergeet je afdek zeil niet en isolatie folie en filter media (wattenbollen(1 doosje is zat),glas of zand)

ph- (1 kleine) , chloor (quick tabs) 2 kleine of 1 grote en lakmoes strip(s)

schepnetje / borstel/zachte bezem ..

ps solar meuk heb je nog een bypass nodig .. (3 kranen set)
Voor die chloor tabletten heb ik dan een chloordrijver (https://www.top-zwembadsh...loordrijver-klein-12-7-cm) nodig vermoed ik? Ik zie dat je die in het klein en in het groot hebt. Wat neem je best wetende dat ik 2.28m³ water heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
The Executer schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:03:
[...]

220x150x60, van Intex 2271L/h CRP naar 3m3 Bestway op 1 Intex Solarmat.

Mbt efficiëntie wist ik, daarom gaf ik al aan dat de mat koel voelde, en verschil 1 graad (nauwkeuriger is de meter niet, is eigenlijk barbecue probe). Hoop echt dat we nu qua temperatuur ook wat hoger komen, 26 graden is voor mij te koud, 30 ging op zich wel.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ac33BvC.jpg
de onderste mat is EPDM en daar ben ik wild van .. maar die intex tja 20,- moet je niet teveel rendement van verwachten ..

ik denk dat je meer winst haalt als je het uit de wind legt .. (kasje plexi glas eroverheen .. ofzo ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
vso schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:18:
[...]

[Afbeelding]
de onderste mat is EPDM en daar ben ik wild van .. maar die intex tja 20,- moet je niet teveel rendement van verwachten ..

ik denk dat je meer winst haalt als je het uit de wind legt .. (kasje plexi glas eroverheen .. ofzo ..
Welke chloor dispenser is dat die je daar hebt? Wil eigenlijk van de drijver af met kleine kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
argon007 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:10:
[...]

Voor die chloor tabletten heb ik dan een chloordrijver (https://www.top-zwembadsh...loordrijver-klein-12-7-cm) nodig vermoed ik? Ik zie dat je die in het klein en in het groot hebt. Wat neem je best wetende dat ik 2.28m³ water heb?
Die van 3,- ja ..

let op dat je geen "long" neemt .. (deze lossen traag op) ..

ph + btw gebeurt als mensen erin zwemmen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
vso schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:18:
[...]

[Afbeelding]

Ik zie dat je ook zo’n intex matje hebt als dit tenminste jouw foto is, zou je eens willen checken of jij de hendel ook helemaal rond kan draaien? Ik denk op je foto al te zien van wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Ljsvv schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:20:
[...]

Ik zie dat je ook zo’n intex matje hebt als dit tenminste jouw foto is, zou je eens willen checken of jij de hendel ook helemaal rond kan draaien? Ik denk op je foto al te zien van wel...
Bij mij kan de hendel volledig rond, in beide richtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ytr81 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:20:
Welke chloor dispenser is dat die je daar hebt? Wil eigenlijk van de drijver af met kleine kinderen.
intex ... chloor dispenser .. maar "elke" voldoet wel ..
Voordeel met deze is dat zfp slang 32 en 38mm aan te sluiten is .. en kort slangetje erbij zit .. en na 5 a 6 jaar tja .. denk dat ik tzt wel hem kapot knijp

ik heb nog steeds een drijver btw .maar de chloor dispenser is meer voor een constante flow (1x per 2 weken mik ik er 5 mini tabs in..) .. als de kids swemmen mik ik wat ph- en chloor (per gezwommen persoon 1x van elk)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ljsvv schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:20:
[...]

de foto is wel van mij maar van 5 jaar geleden .. beide matten waren kort daarna overleden (iets met kinderen en erop springen..)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Thnx, kan volledig rond lees ik dus gelukkig heb ik hem niet al vernageld in luttele seconden.

Die zwarte slang die je daar hebt? Is dat 32mm vijverslang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ljsvv schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:43:
Thnx, kan volledig rond lees ik dus gelukkig heb ik hem niet al vernageld in luttele seconden.

Die zwarte slang die je daar hebt? Is dat 32mm vijverslang?
[no comment] lees ... niet kopen en vergeten dat je het gezien hebt ;) zolang het niet zwembad "gladde" slang is waar je een fatsoenlijke slangenklem omheen kan .. is het niet intressant ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
vso schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:45:
[...]

[no comment] lees ... niet kopen en vergeten dat je het gezien hebt ;) zolang het niet zwembad "gladde" slang is waar je een fatsoenlijke slangenklem omheen kan .. is het niet intressant ;)
Ja dus? Maar dat is geen probleem want omdat ik toch al aan het hobbyen ben gaat dat prima met de door mij toegepaste Geka Slangthules en stalen slangklemmen;

https://www.hornbach.nl/s...2-mm/1626091/artikel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 21:24

Dennahz

Life feels like hell should.

Nou, m'n water is inmiddels helemaal groen van de algen :{ Niet echt heel happy mee, maar gelukkig is het nu toch een tijdje slecht weer, dus genoeg tijd om het te fixen.

Combinatie van:

- Te weinig chloor (was onderweg, maar de bezorgdiensten hebben super veel vertraging tegenwoordig)
- Warm water (30+)
- Veel gebruiken
- Zonnebrand
- Skimmer zat blijkbaar wat verstopt, waardoor de flow niet lekker ging.

Anyway.... krijg morgen 5 liter anti alg, heb chloor shock toegepast vandaag en zie morgen wel wat het resultaat is.

Als alles weer schoon is komt er ook gelijk een voetenbad, want die losse troep (gras) zorgt dus voor verstoppingen. Al doende leert men... in het ergste geval moet ik het bad deels leeggooien en nieuw water toevoegen.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
Dennahz schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:16:
Nou, m'n water is inmiddels helemaal groen van de algen :{ Niet echt heel happy mee, maar gelukkig is het nu toch een tijdje slecht weer, dus genoeg tijd om het te fixen.

Combinatie van:

- Te weinig chloor (was onderweg, maar de bezorgdiensten hebben super veel vertraging tegenwoordig)
- Warm water (30+)
- Veel gebruiken
- Zonnebrand

Anyway.... krijg morgen 5 liter anti alg, heb chloor shock toegepast vandaag en zie morgen wel wat het resultaat is.

Als alles weer schoon is komt er ook gelijk een voetenbad, want die losse troep (gras) zorgt dus voor verstoppingen. Al doende leert men... in het ergste geval moet ik het bad deels leeggooien en nieuw water toevoegen.
Wat mij veel hielp waren 5 in 1 tabs als je begint met een zwembad en ook gedurende het jaar.
https://www.chloortotaal....-multitabs-200gr-5kg.html
Daarna nooit meer problemen mee gehad, met zonnebrand, regen of wat dan ook, zelfs na onweer blijft de ph stabiel.
P.S. er zijn ook kleinere tabletten van voor elk zwembad, zoals 20 gram maar die vind je makkelijker en goedkoper op marktplaats.

[ Voor 6% gewijzigd door Arjantje72 op 05-06-2020 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
Doen jullie eigenlijk netjes het afdekzeil altijd vastknopen elke avond (nadat het zwembad gebruikt is?)

Ben eigenlijk aan het denken om een frame te maken, maar weet nog niet helemaal wat handig is.
Was eigenlijk aan een vergelijkbaar frame aan het denken: https://www.thingiverse.com/thing:1795210

Onhandige hieraan is dat je het hele frame er (met 2 man) af moet tillen. Voordeel is dat het zeil niet op het gras komt (anders wel namelijk).

Wat ik namelijk niet prettig vind aan die standaard zeilen zijn de gaatjes die hierin zitten. Zwembad staat aan de kant van het huis dus er valt nog wel eens iets uit de goot het zwembad in.
Wil gewoon een normaal zeil hiervoor gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door prekz op 05-06-2020 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:16:

Combinatie van:

- Warm water (30+)
- Veel gebruiken
- Zonnebrand

hoeveel kuub ?

Bij mij stond niet via het voetenbadje gelijk aan geen zwembad .. de eerste 3 x niet zwemmen dat zet je 1x door met terwijl er anderen genieten v.h zwembad .. en het is voor goed "genezen" .. (teminste totdat het gaat puberen :( )

ik heb 3x geprobeert groen water "goed' te krijgen .. tegenwoordig filter ik veel & lang .. (minimaal 3 uur per dag) .. oOo *O* kaku timer *O* oOo

vorig jaar daardoor geen enkel issue gehad ..

maar ja geen ali chemicalie kunnen spelen is wel een uitdaging dan ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
vso schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:01:
[...]

Het gaat niet om de COP maar de AG die een WP bijzonder "verkwistend" maakt ..

hoe hoger de COP .. hoe veel minder het pijn (in de portomonee) doet
Dus de COP telt wel degelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Arjantje72 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:44:
[...]

Dus de COP telt wel degelijk :)
@Jazsie vroeg je welke pomp + link aub je had .. @ralph075 thx

COP telt natuurlijk wel .. DUH .. maar ja dat maakt het niet meer/minder verkwistend .. je moet nog steeds x hoeveelheid ruwe wattjes erin duwen om hem te verwarmen .. COP maakt het alleen dragelijker

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
vso schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:54:
[...]

@Jazsie vroeg je welke pomp + link aub je had .. @ralph075 thx

COP telt natuurlijk wel .. DUH .. maar ja dat maakt het niet meer/minder verkwistend .. je moet nog steeds x hoeveelheid ruwe wattjes erin duwen om hem te verwarmen .. COP maakt het alleen dragelijker
Klopt, maar vandaag kon(en heb) ik lekker zwemmen toen de wind weg was en de zon scheen. dat is pas lekker :)
Dat gaat echt niet lukken met geen zon een paar dagen en met enkel zonne-verwarming.
En die momenten zijn er vaker dan je denkt, ik kan elk moment zwemmen in lekker warm water( Ik kwam er laatst wel achter dat 33 graden te warm is snachts :D )

Mijn vriendin wou nooit zwemmen, ik heb al 10 jaar en zwembad(met solar verwarming...hopen dat dat de zon schijnt en lang genoeg om 17 kuub warm te maken).
Eerlijk gezegd met de noppen folie, met 2 bolletjes werd het water hooguit een graad of 25, maar dan moest het wel een week heel heet zijn ook snachts.
(er licht wel over een gedeelte een UV tent over voor de schaduw).

Nu gaat mijn vriendin vaker zwemmen dan mij...en ik ook vaker dan normaal, voor het slapen ga ik er nog even in :)
Dus voor ons werkt een wp echt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Arjantje72 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:32:
[...]

Klopt, maar vandaag kon(en heb) ik lekker zwemmen toen de wind weg was en de zon scheen. dat is pas lekker :)
Dat gaat echt niet lukken met geen zon een paar dagen en met enkel zonne-verwarming.
tja .. wellicht woon ik verkeerd oid .. (kust gebied) .. wind is hier redelijk constante factor ..
En die momenten zijn er vaker dan je denkt, ik kan elk moment zwemmen in lekker warm water( Ik kwam er laatst wel achter dat 33 graden te warm is snachts :D )

Mijn vriendin wou nooit zwemmen, ik heb al 10 jaar en zwembad(met solar verwarming...hopen dat dat de zon schijnt en lang genoeg om 17 kuub warm te maken).
Eerlijk gezegd met de noppen folie, met 2 bolletjes werd het water hooguit een graad of 25, maar dan moest het wel een week heel heet zijn ook snachts.
(er licht wel over een gedeelte een UV tent over voor de schaduw).

Nu gaat mijn vriendin vaker zwemmen dan mij...en ik ook vaker dan normaal, voor het slapen ga ik er nog even in :)
Dus voor ons werkt een wp echt goed.
zoals ik hierboven beschrijf ..ik denk dat ik makkelijk met een betere opzet van mijn zonne installatie, lees EPDm vs pvc en alles parallel ipv 50% + 50 in serie .. dat ik nog sneller mijn bad "warm' heb en paar dagen meer kan genieten (ipv 10 bv 15 of 20 .. )

Denk dat je die zonne meuk (ben van die bollen geen fan) zoiezo geen slimme keuze is/was .. als je de ruimte hebt en EPDM had gehad .. was het wellicht al anders geweest .. en zoals @Jazsie zegt een combinatie is zoiezo slim(mer) al is het alleen al vanwege de energie besparing ..

Maar hoeveel kuub AG/IG + verbruik heb je van de wp (gezien wifi kan je toch wel uitlezen ?) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
vso schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:43:
[...]

tja .. wellicht woon ik verkeerd oid .. (kust gebied) .. wind is hier redelijk constante factor ..

[...]

zoals ik hierboven beschrijf ..ik denk dat ik makkelijk met een betere opzet van mijn zonne installatie, lees EPDm vs pvc en alles parallel ipv 50% + 50 in serie .. dat ik nog sneller mijn bad "warm' heb en paar dagen meer kan genieten (ipv 10 bv 15 of 20 .. )

Denk dat je die zonne meuk (ben van die bollen geen fan) zoiezo geen slimme keuze is/was .. als je de ruimte hebt en EPDM had gehad .. was het wellicht al anders geweest .. en zoals @Jazsie zegt een combinatie is zoiezo slim(mer) al is het alleen al vanwege de energie besparing ..

Maar hoeveel kuub AG/IG + verbruik heb je van de wp (gezien wifi kan je toch wel uitlezen ?) ..
Aha kustgebied = veel wind.
Ik woon in Brabant en dat scheelt wel een partij wind, niet onbelangrijk..
Sorry via de Wifi kan ik hem overal (bijv op het werk of tijdens het wandelen) aan en uitzetten en de snelheid van de fans regelen(smart of silent) een uurschema aanmaken en de max temperatuur instellen, hoe laat hij moet aangaan enz..
Maar de AG kan ik helaas niet uitlezen :)

Wel fijn is dat met dit donker weer ik de temperatuur kan instellen voordat ik ga zwemmen.
En dat mag best wat meer kosten. Maar nu komt de aap uit de mouw..jij woont bij de kust.
Ik kan je beloven dat het in Brabant nooit zo koud is en nooit zo hard waait. :)
Dat scheelt ook veel.

[ Voor 10% gewijzigd door Arjantje72 op 06-06-2020 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Arjantje72 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 00:10:
[...]

Aha kustgebied = veel wind.
Ik woon in Brabant en dat scheelt wel een partij wind, niet onbelangrijk..
Sorry via de Wifi kan ik hem overal (bijv op het werk of tijdens het wandelen) aan en uitzetten en de snelheid van de fans regelen(smart of silent) een uurschema aanmaken en de max temperatuur instellen, hoe laat hij moet aangaan enz..
Maar de AG kan ik helaas niet uitlezen :)

Wel fijn is dat met dit donker weer ik de temperatuur kan instellen voordat ik ga zwemmen.
En dat mag best wat meer kosten. Maar nu komt de aap uit de mouw..jij woont bij de kust.
Ik kan je beloven dat het in Brabant nooit zo koud is en nooit zo hard waait. :)
Dat scheelt ook veel.
tja ik probeer wel een "generiek" beeld te schetsen .. ongeacht waar men woont .. natuurlijk varieert het per locatie ik heb hier bv zelden sneeuw .. maar desondanks is dat wel iets waar ik rekening mee houd ..

ik woon dan weer ver genoeg van bv rotjeknor en de zee af dat het deze niet extreem van invloed zijn ..

Maar je kan dus niet vertellen hoeveel stroom verbruik je hebt sinds de WP aanschaf .. of andere stats ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
vso schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 00:53:
[...]

tja ik probeer wel een "generiek" beeld te schetsen .. ongeacht waar men woont .. natuurlijk varieert het per locatie ik heb hier bv zelden sneeuw .. maar desondanks is dat wel iets waar ik rekening mee houd ..

ik woon dan weer ver genoeg van bv rotjeknor en de zee af dat het deze niet extreem van invloed zijn ..

Maar je kan dus niet vertellen hoeveel stroom verbruik je hebt sinds de WP aanschaf .. of andere stats ?
Dit is het eerste jaar van mijn WP, en ik heb zonnepanelen. Dus ik ben net zo benieuwd als jij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-09 16:49
Ik ben nog altijd niet overtuigd dat het parallel aansluiten van solarmatjes beter opwarmt dan ze serieel te koppelen. Vorige voor de eerste keer 3 matten parallel gekoppeld en met een 450W ZFP het hele weekend lopen pompen. Ik kreeg het met het mooie weer vorig weekend niet boven de 26° helaas (10m3 bad).

Ga vandaag de matten serieel koppelen en eens kijken wat dit het aankomend weekend als het weer wat mooier weer wordt gaat doen.

Mensen ervaringen met een dergelijk experiment?

Polestar 2 | OnePlus Nord 5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hollandnick
vso schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:47:
[...]

EPDM,Tyleen en PVC zijn de verschillende materialen die gebruikt worden in zwembad verwarming .. deze materialen zijn redelijk bestendig tegen het agressieve chloor wat de algen en bacterien uit het water weert..

De grootste prijs verschil zit in de "warmtewisseling" lees zon --> materiaal --> (zwembad) water
EPDM is relatief beter dan tyleen en PVC .. maar de laatste 2 zijn weer goedkoper/makkelijker te verkrijgen.

Het lastige is dat je niet met 100% zekerheid kan zeggen dat 3m de "optimale' lengte is voor materiaal x .. omdat de opwarming van de zon geen constante factor is ..

Zolang je op het heetste moment van de zomer je zonneverwarmings-oplossing koud aanvoelt benut je deze op zijn het maximum .. komt het water gevoels matig "veel" warmer uit .. moet je de lengte of flow snelheid wijzigen..

Reken 1m2 zonnen-verwarming per kuub (zwembad) water voor alle "materialen" .. wil je pro ga je het afdekken met glas isoleren (lees warmte opslaan en afschermen van de wind) ..

epdm vs tyleen vs pvc is niet een "enorm" verschill gemiddeld zal je met epdm wel effectiever zijn maar verwacht ipv een uur (pvc) 45-50 minuten (epdm) ..

Maar het weer(lees wind) en zon en andere factoren spelen ook erg mee ..het is niet zo dat ik 1:1 gemeten heb

intex matjes zijn prijs prestatie best "goed' zeker omdat er een bypass ingebouwd zit .. wat per saldo 70,- extra prijs is die andere oplossingen missen .. maar het zijn vooral dingen die je op de grond wilt houden

Wil je op het dak kies dan gewoon voor epdm + maximum oppervlakte) of realistische oppervlakte(s) .. en je bypass op "navel hoogte" ..
Dank nog voor je reactie en uitleg. Ik denk dandat de prijs van 250 euro voor de hele setup ( 5m2 om 6m2 te verwarmen met EPDM ) wel prima is. Alleen is dat mooi iets voor volgend jaar.

En nou wat ik vandaag mee heb gemaakt.... Stond vanochtend bij de Aldi om voor mijn zus dat 366x84 bad + accessoires voor 99 euro te scoren ( en grondtegels voor mezelf ). Stond praktisch vooraan in de rij tot de winkel open ging en iedereen achter mij begon te rennen als een gek door die winkel 8)7

Stond ik bij een zwembad waar een vrouw net eerder was ( stond voor de opening achter mij ) moet ik ruzie gaan maken om een zwembad of überhaubt nog grondtegels te scoren ;w nou sorry hoor, maar ik heb bedankt en ben weggegaan. Wil niet generaliserend doen, maar het type volk wat daar altijd komt....ik ben er iig niet meer te vinden :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
hollandnick schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 08:58:
[...]

Dank nog voor je reactie en uitleg. Ik denk dandat de prijs van 250 euro voor de hele setup ( 5m2 om 6m2 te verwarmen met EPDM ) wel prima is. Alleen is dat mooi iets voor volgend jaar.

En nou wat ik vandaag mee heb gemaakt.... Stond vanochtend bij de Aldi om voor mijn zus dat 366x84 bad + accessoires voor 99 euro te scoren ( en grondtegels voor mezelf ). Stond praktisch vooraan in de rij tot de winkel open ging en iedereen achter mij begon te rennen als een gek door die winkel 8)7

Stond ik bij een zwembad waar een vrouw net eerder was ( stond voor de opening achter mij ) moet ik ruzie gaan maken om een zwembad of überhaubt nog grondtegels te scoren ;w nou sorry hoor, maar ik heb bedankt en ben weggegaan. Wil niet generaliserend doen, maar het type volk wat daar altijd komt....ik ben er iig niet meer te vinden :O
Haha wat vreselijk. Ik hou daar ook niet van, dat gegraai. Je bent dus met lege handen naar huis gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 21:24

Dennahz

Life feels like hell should.

hollandnick schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 08:58:
[...]

Wil niet generaliserend doen, maar het type volk wat daar altijd komt....ik ben er iig niet meer te vinden :O
Paupers :( Ja, dat publiek trekken ze wel aan. Zou daar zelf ook geen trek in hebben. Betaal liever 2x zoveel dan te moeten vechten in een winkel voor een zwembad.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
BeeJee78 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 09:31:
[...]

Haha wat vreselijk. Ik hou daar ook niet van, dat gegraai. Je bent dus met lege handen naar huis gegaan?
yess ;( Maar grondtegels zijn bij meerdere winkels te koop voor €10 per 9, Dus zo even bellen of ze voorraad hebben en dan een beetje door Nederland Cruisen ( voordeel van een lease bak )
Dennahz schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 09:35:
[...]

Paupers :( Ja, dat publiek trekken ze wel aan. Zou daar zelf ook geen trek in hebben. Betaal liever 2x zoveel dan te moeten vechten in een winkel voor een zwembad.
haha ja achja. Bij de Lidl was het ook een ramp met dat bad voor 50 euro haha ^^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-09 15:00

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:55:
Gebruikt iemand hier een digitale zout tester? Mijn digitale meter is er na 6 seizoenen blijkbaar klaar mee, waardes fluctueren van 1 tot 1090 binnen enkele seconden in het water en stabiliseert niet.
Zal nog 1 ultieme poging doen om te kijken of kalibreren iets doet, maar ben bang dat hij 'gewoon' stuq is.

Dus: iemand een goede tip voor een betaalbare digitale zoutmeter bij een webshop uit NL of BE? Ali mag ook, maar dan alleen als iemand er echt praktijk ervaring mee heeft :)
Gambled and lost

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gO71XE2phIDYs7LNeKTz1swtK6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HN3DXnohQ0WVnLspvKwOk20j.jpg?f=fotoalbum_large

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1 ... 30 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.