Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 52 Laatste
Acties:
  • 455.175 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
SCF1908 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:54:
Was van de week bij van Cranenbroek, hebben er verschillende staan, zie foto's die ik toevallig heb geschoten[Afbeelding][Afbeelding]
Spreek alleen geen verkoper aan .. ze worden getraint om te "up-sellen" .. (zien alleen geen comissie denk ik)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCF1908
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-11-2020
vso schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:58:
[...]

Spreek alleen geen verkoper aan .. ze worden getraint om te "up-sellen" .. (zien alleen geen comissie denk ik)
Klopt, al is het aanspreken van een verkoper al een uitdaging, gezien het er zo druk is. Mijn buurman heeft bovenstaande pomp overigens aangeschaft en die draait prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 15:29
Jazsie schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:53:
[...]

Je filter kan maar een bepaald maximale druk/hoeveelheid m3/u aan. Daarop is je pomp op berekent.
Dus het is logisch dat je pomp niet meer pompt.

Wil je meer m3/u dan moet je voor een grotere filter gaan en dus ook een zwaardere bijhorende pomp.

[...]

Voor dit jaar zal het lastig gaan.
Zwemseizoen is vroeg begonnen door covid-19 en ook nog eens de al lekkere temperaturen erbij zorgt dat het erg snel is gegaan.

En niet voor het een of ander maar Intex zijn prima ZFP, goede ZFP kosten wel wat meer dan 200,--... het is maar wat je ervoor uit wilt geven ;)
Klopt! Ik was er dan ook wel laat mee hoor :+ De rage bij mij begon vooral met het scoren van een 300x200 bestway zwembad bij de action voor 55 euro O-)

En inderdaad, liever meer kwaliteit en de komende 10 jaar goed zitten dan problemen.
Was van de week bij van Cranenbroek, hebben er verschillende staan, zie foto's die ik toevallig heb geschoten[Afbeelding][Afbeelding]
Dank voor de foto's ^^ deze prijzen zien er zeer goed uit, ik ga dit weekend toch daar maar eens een gokje wagen

[ Voor 29% gewijzigd door hollandnick op 04-06-2020 00:09 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
SCF1908 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 00:05:
[...]

Klopt, al is het aanspreken van een verkoper al een uitdaging, gezien het er zo druk is. Mijn buurman heeft bovenstaande pomp overigens aangeschaft en die draait prima.
ik heb er veel weggehaald .. waterland is "cheap" met een reden, bij gebrek aan beter is het echter niet verkeerd.

ik haal spullen die tijdelijk zijn..

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 04-06-2020 00:11 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:17
Ik heb 3 weken geleden ook het zwembad voor de kids opgezet, vorig jaar nieuw gekocht als vervanging voor het Intex bad met ronde opblaas rand.

Gekozen voor een bescheiden maat van 2.20x1.50x0.60, geen verwarming, de zon schijnt wel heel de dag op het zwembad. Wie weet zet ik hem in de toekomst tegen de carport / schuur aan en plaats ik dan op het dak een solar bol icm een zwaardere pomp.

Het water is kristal helder, ik gebruik elke dag chloor en laat de (cartridge) pomp heel de nacht draaien.
PH +, PH - en vlokmiddel heb ik ook liggen maar nog niet nodig gehad.

Foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rrbu7Gj1aj15wkJ8D5p0fTcGPUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mt7A5ar6Q4avEBHl1rJgsyYk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:55
Rukapul schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:52:
Meer mensen trouwens met verdrinkende / dode bijen / hommels in het zwembadje? Lijkt wel een zelfmoordplek voor die beesten, maar waarom?
Bijen en hommels drinken graag water. Jou bad staat op hun route. Je kan ze beter van een kleinere fontein schaal water voorzien. Zonder chloor of zout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
iPhoneSE schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 00:20:
Ik heb 3 weken geleden ook het zwembad voor de kids opgezet, vorig jaar nieuw gekocht als vervanging voor het Intex bad met ronde opblaas rand.

Gekozen voor een bescheiden maat van 2.20x1.50x0.60, geen verwarming, de zon schijnt wel heel de dag op het zwembad. Wie weet zet ik hem in de toekomst tegen de carport / schuur aan en plaats ik dan op het dak een solar bol icm een zwaardere pomp.

Het water is kristal helder, ik gebruik elke dag chloor en laat de (cartridge) pomp heel de nacht draaien.

Foto:

[Afbeelding]
Mooie tuin! :o vooral die ( palmboomachtige ) boom is leuk gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:10

MieJuul

3970Wp

hollandnick schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:15:
[...]

Lijkt wel stukje Spanje zo
Hoef je niet ver weg deze zomer 8)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:00

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

iPhoneSE schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 00:20:

Foto:

[Afbeelding]
Wow .. die flagstones :o
Staan hier zeker op de wish list :9~

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:45:
[...]

ik zou beginnen met een algemene "shopping list" ..
Met links naar subjects .. (duh dat doe je al jou topics in mind)

Voetenbadje (doodstraf als men het niet gebruikt oid, voeten grootste bron vervuiling.)
pomp --> te weinig filteren kan / te veel nooit . + filter media
zwembad --> zie -- #zwembad/spa soorten
afdekken --> #zeil en/of noppenfolie (waarom wel/niet bouwzeil)
chemicalieren & onderhoud. (inc voetenbadje)
driver vs dispenser (beide nodig imho)
bypass .. (waarom 3 kranen beter is dan 1 driewegklep + t-stuk)
* waarom hoger dan 32 graden (zwembad) niet gewenst is .. spa uitgezonderd (38 graden)
- borstels en netje(s)
- zwembad doek (om je liner straker te leggen kreukelvrij)
- matjes (0,5 en 1cm) .. ps ondersteboven leggen als er motief op zit wegens strak trekken)

--- restant onderwerpen uitgesplits
afkortingen
smart-zwembad

--- aanschaf/prijzen/verschillen
* intex is bv 10cm hoger dan bestway baden
* prijzen verschillen maar online kan je best misgrijpen terwijl in winkels
* alles "above" ground is 32mm, het heeft weinig nut om 38mm slang te kopen. ga je over op pijp doe dan bv 50mm en extra pijp lengte ertussen en overweeg Y-ipv T (90/45 graden verschil is marginaal, knie is "hoge weerstand )

-- solar meuk . verwarming
- werkdruk van pompen is 2,5 bar of minder VIA de FILTER (intex/bestway)
- 1m2 per kuub als "rule of thumb"
- slang lengte (liever kort en grote oppervlakte) te lang in de slang bv 3 tot 6m of meer kan effectieviteit kosten .. immers water wat de max "opwarm" temp heeft bereikt zal niet warmer worden..
- parallel is dus beter dan in serie
- aanvoer paar cm lager dan de afvoer (naar zwembad) zodat het goed kan ontluchten..
- directe zon is belangrijk
- afgeschermt van de wind is een "pre" via (plexi)glas voor hoger rendement
- pvc (intex matjes bv) halen "lager" rende ment dan EPDM/tyleen.

inverter/elektrische/kolen verwarming
* isolatie is handig (vooral bovenop)
* je bent relatief veel "brandstof"/electra kwijt voor hogere temp en de volgende dag is het meeste verloren
(hierom jou overstap op zonne matten)
* kolen/hout "hottub" heater -->diy projecten op google (alufolie er omheen bij een korf werkt echt goed .. )
@Jazsie heeft al veel geschreven over inverters .. zou stuk "jatten" ;)

"extra's"
- skimmer (handig voor opppervlakte vuil") bevesting een uitdaging bij bovengrondse zwembaden
- fontein (leuk voor kids maar destrasteus voor je chloor via dispenser)
- misters (tuin kraan)
- trap

------- planning & design ?
pijp lengte(s) opvoer hoogte .. drukverlies ..
- reken niet op 2 of 3m opvoer hoogte als de Hmax 1m is ..
(primen??? van de pomp/leidingwerk)
- afschot 1cm per meter ..
- weerstand pvc is 0,01 tot 1 ..
- water zuigt / vloeit zolang er geen lucht is
- wet van communicerende vaten
- geen 2 pompen in 1 leiding "circuit" want pompen werken elkaar tegen.
- chloordispenser/chemicalien als laatste in de leidingwerk ..

-- opruimen
- heb je een ZFP .. spoel eerst je filtermedium op "waste"/backwash schoon
- spoel je leidingen na met schoonwater en haal het uit de zon (uv en chloor zijn beide erg slecht voor je
zwembad meuk)
- dompelpomp/vuilwater pomp en (stevige) platte slang trekt zo een zwembad leeg.
- dumpen van zwembad water mag niet in oppervlakte water / gescheiden HWA & riool ..

--- shops (web & offline)
* cranenbroek (ruim assortiment + verloopjes enzv)
* bouwmarkt (hornbach vooral)

meer ?

[edit]
Adapters !

smart pool
- meten = weten
- elektrische kleppen enorm "duur" tenzij je ze 2de hands kan vinden
-

maat tabel
gangbare maten 32/38/40/50mm pvc
1/2,1/4 ?? = x mm ??
intex/bestway enzv gebruiken 32,38 schuif en 48 schroef ?? maar alles is 28mm "inwendig"

ps ik laat wel eruit wat ik zeker weet dat jij al neerzet / eventueel zelf bedacht hebt .. dus 99% is meer een reminder voor je
PcDealer schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:58:
[...]

Een fatsoenlijke handleiding. Of is Intex niet hetzelfde als Bestway?
Ik ben nu nog bezig met uitschrijven van de onderwerpen die ik al benoemd had. Dat is dus puur de theorie.
Daarnaast zoek ik nog een intex ambassadeur voor de FAQ want ik weet te weinig van die baden, leidingen en koppelingen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandnick
Koffie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:54:
[...]

[...]

Ik ben nu nog bezig met uitschrijven van de onderwerpen die ik al benoemd had. Dat is dus puur de theorie.
Daarnaast zoek ik nog een intex ambassadeur voor de FAQ want ik weet te weinig van die baden, leidingen en koppelingen :+
Ik weet niet of het al gezegd was ( zag het namelijk niet staan), maar waar ik vooral behoefte aan heb ( had ) is welke pomp je nu moet nemen? Wat zijn instap modellen, wil je juist voor een skimmer gaan of voor een normale pomp. En moet die pomp een voorfilter hebben of juist niet, omdat je al gebruik maakt van een skimmer.

Of wil je juist een volledige combinatie -> pomp + voorfilter + zandfilter. Of dan toch de combinatie skimmer + pomp zonder voorfilter + zandfilter ( scheelt best veel geld ). Uiteindelijk heb ik alles zelf uitgezocht :9 maar al deze info in de OP was zeker leuk geweest.

Daarnaast wellicht een overzicht? Instap pomp + links/prijs, midrange en high end ( welke merken zijn goed/slecht). Hoeveel m3/h heb je nu echt nodig voor een bad van x m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

hollandnick schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:04:
[...]

Ik weet niet of het al gezegd was ( zag het namelijk niet staan), maar waar ik vooral behoefte aan heb ( had ) is welke pomp je nu moet nemen? Wat zijn instap modellen, wil je juist voor een skimmer gaan of voor een normale pomp. En moet die pomp een voorfilter hebben of juist niet, omdat je al gebruik maakt van een skimmer.

Of wil je juist een volledige combinatie -> pomp + voorfilter + zandfilter. Of dan toch de combinatie skimmer + pomp zonder voorfilter + zandfilter ( scheelt best veel geld ). Uiteindelijk heb ik alles zelf uitgezocht :9 maar al deze info in de OP was zeker leuk geweest.

Daarnaast wellicht een overzicht? Instap pomp + links/prijs, midrange en high end ( welke merken zijn goed/slecht). Hoeveel m3/h heb je nu echt nodig voor een bad van x m3.
Even een korte reactie : een skimmer heeft niets met je voorfilter te maken. Het een sluit het ander totaal niet uit ;)
Beide zijn noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:54:
[...]

[...]

Wat wil je weten (mag ook per dm) ..

Andere merken zijn vaak zelfde baden als intex/bestway alleen andere merk "geprint" er zijn maar een paar uitzonderingen ...

- Intex = ongeveer 10 cm hoger dan bestway doorgaans. (iets meer bad)
- leidingwerk, filters koppelingen zijn uitwisselbaar tussen de merken en minimale "kwaliteits" verschillingen. Dus dat betreft ben je niet merk gebonden.

Intex garantie (zit in NL) en wel relatief snel en duidelijke instructies betreft garantie zaken .. maar je kan ze een beetje bot ervaren.

1 "advies" bij het uitzoeken van een ZFP, voorfilter, 6weg klep en druk meter zijn je minimum eisen.

filtermedium: Wattenbollen zijn in gebruiks vriendelijlheid als filtermedium zeker niet slecht(er) dan zand/glas en er zijn goeie ervaringen, voordeel is dat je ze de wasmachine in kan mikken na het zwemseizoen. en niet zo zwaar is als een zak zand of glas.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:17
hollandnick schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:15:
[...]
Bedankt!
Die 2 grote zijn Trachycarpus fortunei palmbomen, +/- 8 jaar geleden geplaatst. De stamhoogte was toen 90 cm, nu rond de 2 meter en ze zijn ook een stuk dikker geworden haha.

In de border staat nog bamboe, een dwergpalm (Chamaerops humilis) en nog wat andere planten/bloemen.

In potten heb ik nog een Canarische dadelpalm (Phoenix canariensis), een Druivenrank (Echt heel mooi, met een soort bonsai stam +/- 50 jaar oud) en nog 2 potten met aardbeien voor de kids :9
MieJuul schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:49:
[...]
Lijkt wel stukje Spanje zo
Hoef je niet ver weg deze zomer 8)
Ja precies haha en zeker met dat mooie weer de afgelopen weken _/-\o_
Koffie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:52:
[...]
Wow .. die flagstones :o
Staan hier zeker op de wish list :9~
Bedankt! Ik ben er erg blij mee, nooit meer onkruid *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Koffie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:13:
[...]

Even een korte reactie : een skimmer heeft niets met je voorfilter te maken. Het een sluit het ander totaal niet uit ;)
Beide zijn noodzakelijk.
Dat dacht ik ook, maar volgens een medewerker van poolplaza ( via de mail bevestigd gekregen ) is een voorfilter niet noodzakelijk als er gebruik gemaakt wordt van een skimmer.

Maar zo zie je alweer, ook al heb ik zelf geprobeerd info te winnen, het uiteindelijk niet helemaal juist blijkt te zijn O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:13:
[...]

Beide zijn noodzakelijk.
Een kleine correctie .. voorfilter/skimmer zijn NIET noodzakelijk .. bij bovengrondse zwembaden
WANT: de inlaat/uitlaat(ding dat zuigt) bevat vaak een "filter" / zeef voor grove stukken

Ter info: in de 10 jaar dat we zwembaden bezitten heb ik nog nooit "grove' stukken uit CRP of ZFP pompen gevist. (uit de voorfilter v.d ZFP) hooguit wat haren .. 99% echter bij eerder genoemde in/uitlaat.

Een skimmer/voorfilter hebben is wel prettig .. skimmer heeft wel een uitdaging soms met bevestigen maar het filtert wel blad/oppervlakte vuil en als je het regelmatig leegt .. en schoonhoud veel werk met een schepnet.

dus nodig nee, gewenst :Y :Y

Afbeeldingslocatie: https://www.debruinezwembaden.nl//Files/2/26000/26829/ProductPhotos/Source/544658344.jpg

De zuig aansluiting op dit plaatje bevat een "gaas" , deze zit ook bij de "zuig" kant van een CRP .. ..

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 04-06-2020 09:38 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

En toch adviseer ik met klem een voorfilter. Ongelukjes zijn zo gebeurd. En er komt een moment dat je misschien toch eens een (hydraulische) stofzuiger op je inlaat zet. Dan wil je dit echt wel in je voorfilter opvangen.

Ik heb 2 behoorlijk grote skimmers, beide met skimmermandje. Maar geregeld zit er het nodige spul in mijn voorfilter. soms omdat ik de stofzuiger erop heb gezet, soms omdat het mandje losgekomen is en soms omdat het toch door het mandje is gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perconte
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 11:56
Misschien zo een sokje in je mandje doen?
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:38:
En toch adviseer ik met klem een voorfilter. Ongelukjes zijn zo gebeurd. En er komt een moment dat je misschien toch eens een (hydraulische) stofzuiger op je inlaat zet. Dan wil je dit echt wel in je voorfilter opvangen.

Ik heb 2 behoorlijk grote skimmers, beide met skimmermandje. Maar geregeld zit er het nodige spul in mijn voorfilter. soms omdat ik de stofzuiger erop heb gezet, soms omdat het mandje losgekomen is en soms omdat het toch door het mandje is gekomen.
als je het puur over bovengrondse zwembaden hebt ..

Ik heb geen robot, en dus ook geen ervaring dacht eerst minimaal 8 of 10 kuub pomp en vanaf 250,- (totdat iemand me wees op 150,- intex ding) maar eerlijk gezegd overdreven voor mijn 4,5 kuub ..

Stofzuiger(s) zijn vaak tuinslang aangedreven (gardena click meuk) of op je zuig aansluiting
met een goed fijn zeefje ..

Skimmer mits je hem goed bevestigd krijgt .. en als de slang "optimaal" is .. het zeker wel prettig.. zeker met bomen rond je bad ... ik heb vaak ruzie en nog vaker zit ik de elementen tijdens / na een zwemsessie weer in elkaar te zetten. ik heb het over deze
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/20364/files/191109053/intex-skimmer-large-tegen-bladafval-en-insecten.jpg

deze lijkt mij beter ..
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/600x315/35/c6/39/35c63980ec07f1cf55192df69d8a327f.jpg

maar ben niet zo van het snijden in het zwembad .. waar het niet verstevigd is .. en ik vrees lucht in de pomp, bij de in/uitlaat is een extra versteviging zodat je de 38mm in/uitlaat kan uitsnijden.. voor de skimmer heb ik nog geen snij locatie gezien (ook niet naar gezocht) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-09 15:47
Zelf vorig jaar via een zonne-boiler paneel die op het dak van een hokje lag het water opgewarmd. Hierop had ik een cv-pomp aangesloten met een temperatuurschakelaar van aliexpress. Bij 70 graden ging de pomp aan en als de sensor weer onder de 45 kwam ging hij weer uit. Werkte perfect ons zwembad op een gegeven moment 29 graden gehad (13.000 liter) Enige nadeel moest altijd aan staan anders ging het water in de boiler koken. Voor de winter leeg laten lopen maar helaas toch kapot gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:52:
[...]
als je het puur over bovengrondse zwembaden hebt ..

Ik heb geen robot, en dus ook geen ervaring dacht eerst minimaal 8 of 10 kuub pomp en vanaf 250,- (totdat iemand me wees op 150,- intex ding) maar eerlijk gezegd overdreven voor mijn 4,5 kuub ..

Stofzuiger(s) zijn vaak tuinslang aangedreven (gardena click meuk) of op je zuig aansluiting
met een goed fijn zeefje ..

Skimmer mits je hem goed bevestigd krijgt .. en als de slang "optimaal" is .. het zeker wel prettig.. zeker met bomen rond je bad ... ik heb vaak ruzie en nog vaker zit ik de elementen tijdens / na een zwemsessie weer in elkaar te zetten. ik heb het over deze
[Afbeelding]

deze lijkt mij beter ..
[Afbeelding]

maar ben niet zo van het snijden in het zwembad .. waar het niet verstevigd is .. en ik vrees lucht in de pomp, bij de in/uitlaat is een extra versteviging zodat je de 38mm in/uitlaat kan uitsnijden.. voor de skimmer heb ik nog geen snij locatie gezien (ook niet naar gezocht) ..
Ik denk dat dat het verschil is tussen AG en IG, ik heb idd weinig ervaring met een AG (vroeger wel zo'n blauwe intex zak gehad, maar nooit de moderne frame pools).
voor wat betreft filters, skimmers en pompen heb ik dus alleen kennis en ervaring met een vast IG zwembad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Kolere! Zwembad is afgekoeld van 29,1 naar 26,9 afgelopen nacht :o :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Nog iets over een Intex skimmer (die je aan de rand hangt) die werkt het best met een ZFP. Ik heb een Intex 3407 cartridgepomp en de Intex skimmer presteert matig. Ik heb de rand van het drijvende deel van de skimmer wat dikker moeten maken met tape, zodat er wat meer zuiging ontstaat en het randje beter omlaag gezogen wordt. Zonder die aanpassing werkt bij mij de skimmer niet.
YouTube: Intex deluxe skimmer fix and howto with a low capacity pump.
Verder blijft hij slecht zitten op de opblaasrand van een Intex Easy Set. Aangezien de skimmer ook erg groot uitvalt in een 244cm badje, gebruik ik hem alleen 's avonds om wat drijvende troep en vet van zonnebrand te verzamelen. Dat vet schep ik er dan steeds uit met een bekertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-09 09:35
Heeft het bij een zoutwatersysteem nog zin om met zo'n soort meter te testen: https://www.bol.com/nl/p/...ormeter/9200000047235882/ ?

Toen ik van de week, met deze tester, merkte dat het chloorgehalte veel te hoog was, sloeg bovengenoemde meter ook flink uit. Nadat ik flink water had vervangen, gaf de optische meter aan dat het prima was (zelfs wat aan de lage kant), maar bleef de elektronische meter uitslaan.
Aangezien het meten van chloor erg lastig is met twee elektrodes, vermoed ik dat deze meter enkel de geleiding van het water meet en omdat er zout in zit, zal dat de meting dus flink verstoren en slaat de waarde van deze meter nergens op.

Klopt mijn gedachtegang? Want dan hoef ik die meter niet meer te gaan gebruiken. Op zich was het handig om even een ruwe indicatie te krijgen van het chloorgehalte, zonder elke keer twee pilletjes te moeten gebruiken in mijn optische meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:10:
[...]

Ik denk dat dat het verschil is tussen AG en IG, ik heb idd weinig ervaring met een AG (vroeger wel zo'n blauwe intex zak gehad, maar nooit de moderne frame pools).
voor wat betreft filters, skimmers en pompen heb ik dus alleen kennis en ervaring met een vast IG zwembad.
Vertel wat nieuws :+

AG
- koelt sneller af
- erg "flexibel" (met alle voor/nadelen erbij)
- metaal "roest gevoelig"

CRP + skimmers en slangen/buizen tja .. zoals de engelsen dat mooi zeggen "your milage may vary"
BounceMeister schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:37:
Nog iets over een Intex skimmer (die je aan de rand hangt) die werkt het best met een ZFP. Ik heb een Intex 3407 cartridgepomp en de Intex skimmer presteert matig. Ik heb de rand van het drijvende deel van de skimmer wat dikker moeten maken met tape, zodat er wat meer zuiging ontstaat en het randje beter omlaag gezogen wordt. Zonder die aanpassing werkt bij mij de skimmer niet.
YouTube: Intex deluxe skimmer fix and howto with a low capacity pump.
Verder blijft hij slecht zitten op de opblaasrand van een Intex Easy Set. Aangezien de skimmer ook erg groot uitvalt in een 244cm badje, gebruik ik hem alleen 's avonds om wat drijvende troep en vet van zonnebrand te verzamelen. Dat vet schep ik er dan steeds uit met een bekertje.
ik heb met de metal frame ongeveer dezelfde ervaring ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:25:
Kolere! Zwembad is afgekoeld van 29,1 naar 26,9 afgelopen nacht :o :/
pff ik meet niet meer .. van 30 zit ik gemiddeld op 18 max 22/24 graden met de AG .. alleen met lange warme dagen achter elkaar en warme nachten zit ik op prettige temperaturen (in de middag) ..

Deels van "slechte" temp en opwarmen is te verwijten aan de slechte opzet van mijn solar mat .. (achteraf kan je een koe in de kont kijken) .. met de nieuwe mat/setup verwacht ik wel eerder een lekker bad te hebben / sneller te kunnen stoppen met pompen..

Maar dat helpt niks met het verlies van temperatuur.

@BounceMeister ik heb meer last dat de slang "stug" is en ik hem niet goed op de buis kan fixeren.. (moet er wat tussen stoppen) .. zoals het plaatje eerder ik zou een liever iets hebben in de liner zelf ..

Alleen dan moet ik voorkomen dat er lucht aangezogen word .. en de aanzuiger splitsen wat een ellende is met een schroef slang .. dus dan moet je weer andere slangen gaan halen .. T-Stuk .. gezeik .. geen zin in.

Enige voordeel van dat "losse" montage ding is dat je hem met een adapter op de aanzuig mond aansluit .. en de ZFP heeft genoeg zuigkracht .. om alles bij elkaar te houden maar je kan hem niet goed afstellen op de waterlijn dus ..

ik zou denk ik erg graag op een IG overgaan .. maar ik vraag me af of zo'n verplaatsbare vloer (inclusief isolatie :? ) te doen is .. anders moet ik een wegklapbaar vloer erboven doen .. mijn tuin is 7x 12 waarvan een schuur van 7x3 en een even groot terras al flink ruimte opslokt ..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g3d9peG.jpg

waar de AG staat zou dus de IG moeten komen (rechthoekig)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

maikel schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:54:
Heeft het bij een zoutwatersysteem nog zin om met zo'n soort meter te testen: https://www.bol.com/nl/p/...ormeter/9200000047235882/ ?

Toen ik van de week, met deze tester, merkte dat het chloorgehalte veel te hoog was, sloeg bovengenoemde meter ook flink uit. Nadat ik flink water had vervangen, gaf de optische meter aan dat het prima was (zelfs wat aan de lage kant), maar bleef de elektronische meter uitslaan.
Aangezien het meten van chloor erg lastig is met twee elektrodes, vermoed ik dat deze meter enkel de geleiding van het water meet en omdat er zout in zit, zal dat de meting dus flink verstoren en slaat de waarde van deze meter nergens op.

Klopt mijn gedachtegang? Want dan hoef ik die meter niet meer te gaan gebruiken. Op zich was het handig om even een ruwe indicatie te krijgen van het chloorgehalte, zonder elke keer twee pilletjes te moeten gebruiken in mijn optische meter.
Beide meters ken ik zelf niet, althans niet anders dan van lezen op internet.
Wellicht was de calibratie van de goedkopere meter niet meer goed?
De eerste met de probes is een goedkoop china ding. Wat ik er van lees wisselen de ervaringen nogal.
Die tweede is volgens mij niet veel meer dan een dure / geavanceerde digitale verkleuring interpretatie?

Ik meet mij chloor altijd met het welbekende gele/rode druppelsetje.

Overigens ben ik wel benieuwd wat dan je hoge chloorwaarde was dat je besloot water te verversen? Chloor verdwijnt vanzelf weer, en met het mooie weer van afgelopen week was je het volgens mij zo kwijt geweest als je je zwembad onafgedekt had laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
BounceMeister schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:37:
...gebruik ik hem alleen 's avonds om wat drijvende troep en vet van zonnebrand te verzamelen. Dat vet schep ik er dan steeds uit met een bekertje.
Hier idem. De grote dingen vis ik er uit met een netje. De oppervlakte wordt vervolgens keuring schoongemaakt door de skimmer. Ik heb een 6m3 pomp, die is meer dan sterk genoeg voor de skimmer. Wel de klemmen voor de rand goed vast aandraaien, want als de skimmer schuin omhoog drijft, dan gaat ie lucht zuigen.

Maar de skimmer is dus top om de dunne film van zonnebrand en stof te verwijderen.

Ik ben overigens nog op zoek naar een goede stofzuiger die ik aansluit op mijn zfp, nadat mijn telsa 30 het een beetje begeven heeft. Overweeg de https://www.heuts.nl/intex-robotzuiger-zwembad Iemand ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:06

The Executer

Lekker belangrijk!

vso schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:54:
[...]

Of je microfoon is erg gevoelig of dat ding maakt een pest herrie .. (denk eerder het 1ste) zaten die slangen erbij?
Er zit een behoorlijk gevoelige microfoon op mijn telefoon inderdaad. Geluid is te vergelijken met een buurman/buurvrouw die 3 of 4 huizen verderop binnen aan het stofzuigen is (een beetje een hogere toon, die net door de telefoon goed opgepikt wordt). Verder tot nu toe erg tevreden! Zal mijn post nog even aanpassen met tips en bevindingen (was ik al van plan, maar nog geen tijd voor gehad).

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Inmiddels mijn post (The Executer in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp") uitgebreid met mijn bevindingen van de Bestway ZFP tot nu toe (1 dag in gebruik).

[ Voor 5% gewijzigd door The Executer op 04-06-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 15:07
Iemand ervaring met dit soort sponzen voor zonnebrand e.d? https://www.zwembadgigant.nl/absorberende-zwembadsponzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
tja kweenie schaad niet in iedergeval .. we laten de kids er pas in als de zonnebrand meuk opgedroogd/ingetrokken is..
The Executer schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:30:
Zo, vanmiddag de nieuwe pomp geïnstalleerd:

[YouTube: Bestway Flowclear 3000L/h type 58515]

Bevindingen tot nu toe van de Bestway Flowclear 3000L/h type 58515 ZFP:
had je beter hier kunnen posten (nieuw post)
+ Laag verbruik (85 Watt)
+ Alle onderdelen zijn meegeleverd uitgezonderd filtermedia (Slangen, zwembad-doorvoeren, 6-weg kraan, afdichtrubbers, slangklemmen, schroefkoppelingen)
+ 3.5M snoer
+ 4.5M slang
+ Waste-afvoer wordt met adapter voor Gardena/tuinslangkoppeling geleverd, dus makkelijk afvoeren naar een draingoot o.i.d..
Is de waste adapter "doorzichtig?" zodat je ziet wanneer het vuil weg is ?
+ Compact design doordat de pomp zich onder de filterton bevindt i.p.v. er naast
+ 32mm aansluitingen, direct aan te sluiten op de meeste zwembaden
+ Stil (in vergelijking met onze Intex 2271L/h CRP)
+ Krachtig genoeg voor een 220x150x60 bad, mogelijk ook nog voor de 260x160x65

- Doordat de pomp onder de filterton zit, komt de aanvoer vanaf het zwembad in sommige gevallen onder het niveau van de aanvoer op de pomp. Hierdoor blijft je met lucht in de pomp zitten. Volgens de handleiding moet je ontluchten, maar dit lukt dus niet. Pomp aanzetten, hij zuigt het water wel aan waarna hij wel loopt.
- Deksel voorfilter zit op aanvoerslang, waardoor je direct een waterballet krijgt wanneer je deze wilt reinigen. Aanvoer zwembad is niet eenvoudig af te sluiten met een dop omdat het roostertje aan de binnenkant van het bad met een schroef vast zit.
- Intapen met b.v. teflontape van de zwembaddoorvoeren is wel aan te raden. De doorvoeren waren iets smaller dan de tules op het bad zelf, waardoor dit makkelijk lekt. Doorvoeren op 1 plek (ongeveer 2cm vanaf binnenzijde bad) even flink intapen, waarna het geheel lekvrij gemonteerd kan worden.
Wat is de opvoerhoogte

hoe ontlucht je ?? (overheen gelezen?)

Niet een "slechte' pomp Intex heeft ook wel de zelfde issues min of meer ..

@Koffie teflontape, elektra tape en ijzeren slangen klemmen in de FAQ opnemen als "extra gear" dat wel handig is bij de hand te hebben .. (plastic wil nog wel eens breken)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
vso schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:25:
[...]

tja kweenie schaad niet in iedergeval .. we laten de kids er pas in als de zonnebrand meuk opgedroogd/ingetrokken is..
Ja wij ook, maar het komt er toch weer uit na een tijdje. Ik vind een skimmer wat overkill dus ga zo'n spons maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

vso schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:25:
[...]

had je beter hier kunnen posten (nieuw post)
Ik wilde de tekst bij de video hebben, vandaar zo gedaan :).
[...]

Is de waste adapter "doorzichtig?" zodat je ziet wanneer het vuil weg is ?
Deksel is inderdaad wel doorzichtig, dus je kunt het mandje controleren op vervuiling.
[...]

Wat is de opvoerhoogte
Heb ik nog niet ontdekt. Op de doos staat wel een H=max 1.5, maar denk dat dat meer op de hoogte van de combinatie doelt en niet op de opvoerhoogte.
hoe ontlucht je ?? (overheen gelezen?)
Ontluchten zou volgens de handleiding moeten door hem op terugspoelen te zetten, en vervolgens de hendel naar beneden te duwen. Echter, doordat de 6-wegklep boven het niveau van het zwembad steekt loopt het water op dat moment gewoon terug ipv dat je ontlucht.
Niet een "slechte' pomp Intex heeft ook wel de zelfde issues min of meer ..
Op zich verder goed tevreden hoor, alleen de minpuntjes zijn wel net vervelend :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Ik heb uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en heb de Zandfilter systeem 300L aangeschaft:
https://www.poolplaza.nl/...n/zandfilter-systeem-300l

Het is een complete set dus met ringetjes, schroeftules en ander aansluitmateriaal. En heeft een voorfilter ;)

De ZFP heeft een flow van max 6,50 m3/uur zou ruim genoeg moeten zijn mocht ik ooit gaan beginnen aan verwarming ( op de schuur ) of als ik ooit wil overschakelen naar een groter bad.

Heb daar ook maar gelijk Aqualoon bijgedaan en een thermometer in de vorm van een dolfijn :P

[ Voor 9% gewijzigd door hollandnick op 04-06-2020 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

BeeJee78 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:28:
[...]

Ja wij ook, maar het komt er toch weer uit na een tijdje. Ik vind een skimmer wat overkill dus ga zo'n spons maar eens proberen.
Huh? Waarom prefereer je sponsjes boven een skimmer :?
Wat voor type pomp heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Koffie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:14:
[...]

Beide meters ken ik zelf niet, althans niet anders dan van lezen op internet.
Wellicht was de calibratie van de goedkopere meter niet meer goed?
De eerste met de probes is een goedkoop china ding. Wat ik er van lees wisselen de ervaringen nogal.
Die tweede is volgens mij niet veel meer dan een dure / geavanceerde digitale verkleuring interpretatie?

Ik meet mij chloor altijd met het welbekende gele/rode druppelsetje.

Overigens ben ik wel benieuwd wat dan je hoge chloorwaarde was dat je besloot water te verversen? Chloor verdwijnt vanzelf weer, en met het mooie weer van afgelopen week was je het volgens mij zo kwijt geweest als je je zwembad onafgedekt had laten staan.
Ja, die eerste is inderdaad een goedkoop metertje. Vandaar dat ik later die tweede heb aangeschaft. :) Die meet inderdaad door middel van verkleuring, wat me een stuk betrouwbaarder lijkt dan die eerste. Nadeel is dus alleen dat het elke keer een pilletje kost om een meting uit te voeren.
Van de week gaf die meter een melding OR: Out of Range aan bij de chloormeting. Aangezien dat maandag was en het dinsdag echt mooi zwemweer werd, wilde ik het chloorniveau zo snel mogelijk weer op orde krijgen.

Dit leidt overigens tot mijn volgende vraag: bij elektrolyse wordt het zou omgezet in chloor. Volgens de omschrijving zou dat daarna weer terug worden omgezet in zout, waardoor ik er nagenoeg geen omkijken meer aan zou hebben. Hooguit een keer tijdens het seizoen wat extra zout toevoegen.
Maar normaal gesproken vervliegt het chloor ook zelf, hoe blijft dit proces dan zo lang in stand? Als het chloor verdwijnt, kan het niet meer worden omgezet in zout. Het zoutgehalte wordt dan dus ook steeds lager. Dan zou er bij de elektrolyse ook weer minder chloor worden aangemaakt. Of maak ik hier een denkfout?

Voor zover ik begrijp zijn er twee variabelen die de hoeveelheid chloor bepalen: het zoutgehalte en de tijd dat het apparaat z'n werk doet. Als een van de twee lager wordt, wordt ook het chloorgehalte lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

maikel schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:45:
[...]

Dit leidt overigens tot mijn volgende vraag: bij elektrolyse wordt het zou omgezet in chloor. Volgens de omschrijving zou dat daarna weer terug worden omgezet in zout, waardoor ik er nagenoeg geen omkijken meer aan zou hebben. Hooguit een keer tijdens het seizoen wat extra zout toevoegen.
Aangezien het chloor ook zelf verdwijnt, hoe blijft dit proces dan zo lang in stand? Als het chloor verdwijnt, kan het niet meer worden omgezet in zout. Het zoutgehalte wordt dan dus ook steeds lager. Dan zou er bij de elektrolyse ook weer minder chloor worden aangemaakt. Of maak ik hier een denkfout?
Ik ben niet into chemistry, maar wat ik er van begrepen heb: zout passeert langs de cell waar stroom op staat -> zou vat uit elkaar in verschillende elementen waaronder chloor -> chloor doet zijn ding en vervalt weer (samen met andere componenten?) in zout -> goto 1

De enige manier waarop je zout verdwijnt is dus door waterverversing, bommetjes, zwemkleding etc. waardoor er zout water uit je bad verdwijnt.
Voor zover ik begrijp zijn er twee variabelen die de hoeveelheid chloor bepalen: het zoutgehalte en de tijd dat het apparaat z'n werk doet. Als een van de twee lager wordt, wordt ook het chloorgehalte lager.
Een zoutelektrolyse heeft een bepaalde concentratie zout nodig om chloor te maken.Wanneer het zoutgehalte (te) laag is, is hij minder efficient aan het produceren en heb je meer tijd nodig voor dezelfde hoeveelheid chloor.
Het chloorgehalte word uiteraard met de tijd lager, want chloor vervalt (hetzij door UV-straling/warmte hetzij omdat het 'gewoon' zijn werk doet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
Koffie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:43:
[...]

Huh? Waarom prefereer je sponsjes boven een skimmer :?
Wat voor type pomp heb je nu?
Omdat er nooit veel vuil op het water ligt, weinig tot geen blaadjes enzo. Een schepnetje werkt dus prima.
Alleen die film van zonnebrand is wat lastiger te verwijderen met een netje :-)
Ik heb een Intex ZFP 4m3

[ Voor 3% gewijzigd door BeeJee78 op 04-06-2020 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Koffie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:50:
[...]

Ik ben niet into chemistry, maar wat ik er van begrepen heb: zout passeert langs de cell waar stroom op staat -> zou vat uit elkaar in verschillende elementen waaronder chloor -> chloor doet zijn ding en vervalt weer (samen met andere componenten?) in zout -> goto 1

De enige manier waarop je zout verdwijnt is dus door waterverversing, bommetjes, zwemkleding etc. waardoor er zout water uit je bad verdwijnt.

[...]

Een zoutelektrolyse heeft een bepaalde concentratie zout nodig om chloor te maken.Wanneer het zoutgehalte (te) laag is, is hij minder efficient aan het produceren en heb je meer tijd nodig voor dezelfde hoeveelheid chloor.
Het chloorgehalte word uiteraard met de tijd lager, want chloor vervalt (hetzij door UV-straling/warmte hetzij omdat het 'gewoon' zijn werk doet).
Ja, het valt inderdaad uit elkaar in chloor en natrium.
Maar als het chloor vervliegt, kan er ook minder zout terug worden aangemaakt: ergens moet het Cl-component van NaCl vandaan komen. Het lijkt me daarom dus een eindig proces. Vandaar ook dat er gedurende het seizoen een keertje zout moet worden bijgevuld en daarop dus mijn vraag of het zoutgehalte veel invloed heeft (aangezien dat langzaam terugloopt en dan ineens flink wordt verhoogd).
Ik ben zelf ook niet echt thuis in de chemie, dus ik kan het helemaal fout hebben.

Het punt is in ieder geval dat, voor mijn zwembadje, de minimale bedrijfsduur van het apparaat (1 uur per dag) teveel is, wat op te lossen zou moeten zijn door a) het zoutgehalte te verlagen of b) de tijd te verkorten. Aangezien optie a een foutmelding gaat opleveren, blijft alleen optie b over. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:54

Die goedkope meter van bol.com moet je calibreren met water dat de juiste ph waarde heeft. Dan stel je de meter zo af dat het de zelfde waarde afgeeft. Daarna zou hij het redelijk goed moeten meten.

Ik heb dat ding 2x gebruikt en daarna verkocht, wat een onding. Test strips ging nog beter bij mij :).
Alleen was ik toen nog niet zo bekent met calibreren...
vso schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:09:
[...]

pff ik meet niet meer .. van 30 zit ik gemiddeld op 18 max 22/24 graden met de AG .. alleen met lange warme dagen achter elkaar en warme nachten zit ik op prettige temperaturen (in de middag) ..

Deels van "slechte" temp en opwarmen is te verwijten aan de slechte opzet van mijn solar mat .. (achteraf kan je een koe in de kont kijken) .. met de nieuwe mat/setup verwacht ik wel eerder een lekker bad te hebben / sneller te kunnen stoppen met pompen..

Maar dat helpt niks met het verlies van temperatuur.

@BounceMeister ik heb meer last dat de slang "stug" is en ik hem niet goed op de buis kan fixeren.. (moet er wat tussen stoppen) .. zoals het plaatje eerder ik zou een liever iets hebben in de liner zelf ..

Alleen dan moet ik voorkomen dat er lucht aangezogen word .. en de aanzuiger splitsen wat een ellende is met een schroef slang .. dus dan moet je weer andere slangen gaan halen .. T-Stuk .. gezeik .. geen zin in.

Enige voordeel van dat "losse" montage ding is dat je hem met een adapter op de aanzuig mond aansluit .. en de ZFP heeft genoeg zuigkracht .. om alles bij elkaar te houden maar je kan hem niet goed afstellen op de waterlijn dus ..

ik zou denk ik erg graag op een IG overgaan .. maar ik vraag me af of zo'n verplaatsbare vloer (inclusief isolatie :? ) te doen is .. anders moet ik een wegklapbaar vloer erboven doen .. mijn tuin is 7x 12 waarvan een schuur van 7x3 en een even groot terras al flink ruimte opslokt ..

[Afbeelding]

waar de AG staat zou dus de IG moeten komen (rechthoekig)
En daarom dat ik juist een WP kies boven solar mat, je kan de komende week gewoon door zwemmen ;).

Moet wel zeggen dat ik nu aan het denken ben om te combineren (solar mat + wp), alleen gezien de kosten vraag ik mij af of je dat dan wel terug verdiend in redelijke termijn...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:53

Zonder verder helaas weinig van je vraag te kunnen beantwoorden, hoe bevalt die Gebrandlabelde Pool lab 1.0 verder?

Verder heb ik dat analoge ding ook gehad, en vond het ook maar niks, iedere keer die pennetjes schuren, 2 minuten later weer een hele andere pH en chloorwaarde te meten. Net een VU meter op een oldschool mengpaneel...

[ Voor 14% gewijzigd door Ljsvv op 04-06-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[b]The Executer schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:32:
Deksel is inderdaad wel doorzichtig, dus je kunt het mandje controleren op vervuiling.
dat is de voorfilter ik bedoel de "waste" gardena adapter ? is die doorzichtig .. je moet ergens zien dat je vuil water wegspoelt niet dat je het niet ziet bij het andere eind v.d slang .

Overgens wel "bizar dat ze gardena aansluiting doen voor "waste" .. lijkt me niet optimaal..
Ontluchten zou volgens de handleiding moeten door hem op terugspoelen te zetten, en vervolgens de hendel naar beneden te duwen. Echter, doordat de 6-wegklep boven het niveau van het zwembad steekt loopt het water op dat moment gewoon terug ipv dat je ontlucht.

[...]

Op zich verder goed tevreden hoor, alleen de minpuntjes zijn wel net vervelend :P.
ja dat ontluchten is een design issue lijkt mij ..

@Jazsie WP met een AG kan je net zo goed een 10tje per uur in de fik steken .. je verliest zoveel warmte

Ik verbaasde me hoe goed de 2.5 te verwarmen was .. die was sneller op een prettige temp dan 3m achteraf wel goed te verklaren als je de 6m mat maar voor 50% optimaal gebruikt .. is het een redelijke inkoper .. maar dan nog. en er zijn meer dingen waarvan ik zeg hmm neem niet een te groot AG bad .. 8x2x 1.2 klinkt leuk maar je moet er wel de solar matten bij leggen om het uberhaupt "prettig" te maken.

Een IG kan je in meerdere dagen wellicht effectiever met minder verlies warm(er) stoken .. bij een AG verlies je 95% tot 100% verwarming die je die dag hebt gehad.

Jij met 1kuub kan inderdaad veel baat hebben bij solar .. maar je spa is ook beter geisoleerd .. wat meer voordelen heeft.. voor mij is dat om meerdere reden niet praktisch te doen ..
ik zou voor de lol bubbel folie kunnen halen en eromheen wikkelen (wellicht een "idee") gezien mij recente bb-knoei ding }:O en ik denk dat het wel werkt .. maar goed .. baten vs kosten is wel een dingetje ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BeeJee78 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:28:
[...]

spons moet je niet te veel van verwachten .. je kan btw net zo goed een goedkopere spons/schuim ding bij de action scoren .. snij de "schuur" vlak ervanaf ..

zoek op water + oppervlakte + olie reinigen oid .. dat 10,tje is 8 euro teveel zeg maar

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:47:
@Jazsie WP met een AG kan je net zo goed een 10tje per uur in de fik steken .. je verliest zoveel warmte

Ik verbaasde me hoe goed de 2.5 te verwarmen was .. die was sneller op een prettige temp dan 3m achteraf wel goed te verklaren als je de 6m mat maar voor 50% optimaal gebruikt .. is het een redelijke inkoper .. maar dan nog. en er zijn meer dingen waarvan ik zeg hmm neem niet een te groot AG bad .. 8x2x 1.2 klinkt leuk maar je moet er wel de solar matten bij leggen om het uberhaupt "prettig" te maken.

Een IG kan je in meerdere dagen wellicht effectiever met minder verlies warm(er) stoken .. bij een AG verlies je 95% tot 100% verwarming die je die dag hebt gehad.

Jij met 1kuub kan inderdaad veel baat hebben bij solar .. maar je spa is ook beter geisoleerd .. wat meer voordelen heeft.. voor mij is dat om meerdere reden niet praktisch te doen ..
ik zou voor de lol bubbel folie kunnen halen en eromheen wikkelen (wellicht een "idee") gezien mij recente bb-knoei ding }:O en ik denk dat het wel werkt .. maar goed .. baten vs kosten is wel een dingetje ..
Als je een goed gedimensioneerde WP hebt valt dat reuze mee.
maar wat ik meer bedoelde is dat je op dagen zoals nu je bad op temperatuur kan houden met je WP.
Het is bewolkt vandaag maar verder een prima zwemdag mits water op temperatuur is :)

Bij mij Spa is de temperatuur van 38 graden de volgende dag 16-20graden wanneer ik de deksel er af laat.
Met deksel erop is het de dag erna nog boven de 30 graden.
Wanden zijn 13cm dik isolatie.

Wat ik dus wil zeggen is dat het meest warmte weg gaat via de "bovenkant".
Ja, een IG zal beter isoleren maar je zit nog steeds met de "bovenkant". Wat dat betreft denk ik dat een AG prima kan in groot formaat. Uiteraard zal je meer warmte verlies hebben dan IG.

En of je nu AG of IG gaat op 8x2x1.2 formaat. Solar matten zal je bij beiden moeten bijplaatsen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:07:
[...]

Als je een goed gedimensioneerde WP hebt valt dat reuze mee.
maar wat ik meer bedoelde is dat je op dagen zoals nu je bad op temperatuur kan houden met je WP.
Het is bewolkt vandaag maar verder een prima zwemdag mits water op temperatuur is :)

Bij mij Spa is de temperatuur van 38 graden de volgende dag 16-20graden wanneer ik de deksel er af laat.
Met deksel erop is het de dag erna nog boven de 30 graden.
Wanden zijn 13cm dik isolatie.

Wat ik dus wil zeggen is dat het meest warmte weg gaat via de "bovenkant".
Ja, een IG zal beter isoleren maar je zit nog steeds met de "bovenkant". Wat dat betreft denk ik dat een AG prima kan in groot formaat. Uiteraard zal je meer warmte verlies hebben dan IG.

En of je nu AG of IG gaat op 8x2x1.2 formaat. Solar matten zal je bij beiden moeten bijplaatsen :P.
ik zeg niet voor niks dat je makkelijk 10 euro per dag in de hens kan steken .. met een AG in combinatie met een WP
Je vergelijkt 13cm isolatie met een liner van 0,2mm , en je moet x kuub warm houden .. vs 1 kuub (spa) ..

Zelfs met 10/20 cm eps op het zwembad (en eronder) twijfel ik of je nog enig warmte erin houd

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robku78
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:25
Goedemiddag, nu de kinderen iets groter worden en het opblaasbadje weer eens kapot was hebben we afgelopen weekend maar een Bestway zwembad aangeschaft (4x2x0,8). Omdat we de onderhouds materialen nog niet hebben, ook maar gewacht met het opzetten ervan.

Nu heb ik de afgelopen weken dit topic redelijk gevolgd en daarom twijfel ik toch wel over een aantal dingen. Vooral omdat we alle onderhouds materialen nog moeten aanschaffen.

Bijgeleverd is de standaard 1.2m3/u filter pomp. Als ik dit hier zo lees heb ik sterk mijn twijfels of deze krachtig genoeg is. Gezien de inhoud van het bad zou deze al 5 uur moeten pompen om al het water 1x te filter. Of is het wellicht beter gelijk een zwaardere ZFP aan te schaffen?

Solar matten op de schuur zijn mogelijk maar zitten nog niet in de planning (+/- 2.9m hoogte). Echter als het water te koud blijft kunnen die snel volgen. Dit gaat zoiezo niet met de standaard pomp.

Voor de overige zaken (chloor, ph+/-, Alk, Alg etc.), is het verstandig om een standaard ‘opstart set’ aan te schaffen? Of ben je daar zo doorheen en is het uiteindelijk voordeliger om alles los in grotere verpakkingen te kopen? ' Meten is weten' maar wat heb je dan gemiddeld het meeste nodig? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Jazsie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:19:
[...]

Die goedkope meter van bol.com moet je calibreren met water dat de juiste ph waarde heeft. Dan stel je de meter zo af dat het de zelfde waarde afgeeft. Daarna zou hij het redelijk goed moeten meten.

Ik heb dat ding 2x gebruikt en daarna verkocht, wat een onding. Test strips ging nog beter bij mij :).
Alleen was ik toen nog niet zo bekent met calibreren...

[...]

En daarom dat ik juist een WP kies boven solar mat, je kan de komende week gewoon door zwemmen ;).

Moet wel zeggen dat ik nu aan het denken ben om te combineren (solar mat + wp), alleen gezien de kosten vraag ik mij af of je dat dan wel terug verdiend in redelijke termijn...
Het was niet precies die meter, maar eentje die er op lijkt. Ik heb in de handleiding daarvan niets gezien omtrent calibreren en er zat ook niets bij om mee te calibreren. Maar echt geweldig is het sowieso niet: als ik 'm maar een klein beetje in het water beweeg, zie ik de meter alle kanten op gaan.
Ljsvv schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:30:
[...]

Zonder verder helaas weinig van je vraag te kunnen beantwoorden, hoe bevalt die Gebrandlabelde Pool lab 1.0 verder?

Verder heb ik dat analoge ding ook gehad, en vond het ook maar niks, iedere keer die pennetjes schuren, 2 minuten later weer een hele andere pH en chloorwaarde te meten. Net een VU meter op een oldschool mengpaneel...
Tot nu toe bevalt die meter prima. Het duurt natuurlijk wel even om de verschillende waardes te meten, maar ik heb wel het idee dat het in ieder geval een zinnige meting is. Enig nadeel is dat de app echt door een developer is ontwikkeld. Qua (UI-)design mag daar nog wel wat aan gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
Robku78 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:04:
Goedemiddag, nu de kinderen iets groter worden en het opblaasbadje weer eens kapot was hebben we afgelopen weekend maar een Bestway zwembad aangeschaft (4x2x0,8). Omdat we de onderhouds materialen nog niet hebben, ook maar gewacht met het opzetten ervan.

Nu heb ik de afgelopen weken dit topic redelijk gevolgd en daarom twijfel ik toch wel over een aantal dingen. Vooral omdat we alle onderhouds materialen nog moeten aanschaffen.

Bijgeleverd is de standaard 1.2m3/u filter pomp. Als ik dit hier zo lees heb ik sterk mijn twijfels of deze krachtig genoeg is. Gezien de inhoud van het bad zou deze al 5 uur moeten pompen om al het water 1x te filter. Of is het wellicht beter gelijk een zwaardere ZFP aan te schaffen?

Solar matten op de schuur zijn mogelijk maar zitten nog niet in de planning (+/- 2.9m hoogte). Echter als het water te koud blijft kunnen die snel volgen. Dit gaat zoiezo niet met de standaard pomp.

Voor de overige zaken (chloor, ph+/-, Alk, Alg etc.), is het verstandig om een standaard ‘opstart set’ aan te schaffen? Of ben je daar zo doorheen en is het uiteindelijk voordeliger om alles los in grotere verpakkingen te kopen? ' Meten is weten' maar wat heb je dan gemiddeld het meeste nodig? Alvast bedankt!
Dat is inderdaad niet een al te dikke pomp voor zo een groot bad... Die gaat ook inderdaad nooit 2.9m hoogte overbruggen. Je kan dus inderdaad denken aan een zwaardere ZFP of je gooit een extra dompelpomp in het bad.
Ik zou eerst maar eens opstarten en dan beginnen met een potje chloortabletten en een drijver om ze in te doen. Daarna inderdaad meten is weten. Mijn persoonlijke voorkeur is stripjes en niet zo een containertje waar je pilletjes in moet doen, maar dat is per persoon verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 16:43

Ik heb nu voor het derde jaar op rij een Bestway Steel Pro (4.12m lengte) staan. De eerste twee jaren heb ik gewoon met die povere 1.2m3/u filterpomp gewerkt en dat was best te doen. Ik dek het zwembad wel altijd keurig af en vrij weinig bomen in de buurt.

Na twee jaar was ik die filters wel beu en heb ik nu gewisseld naar een ZFP. Maar dan moet je er wel nog een vinden natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robku78
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:25
Bedankt voor de snelle antwoorden! Misschien is simpel 'opstarten' idd wel het beste. Eerst maar eens kijken of dat lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
inderdaad lekker opstarten en .. je bent redelijk snel wat geld kwijt als je alles "upgrade"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-09 11:32

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Perconte schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:13:
[...]

Dat is inderdaad niet een al te dikke pomp voor zo een groot bad... Die gaat ook inderdaad nooit 2.9m hoogte overbruggen. Je kan dus inderdaad denken aan een zwaardere ZFP of je gooit een extra dompelpomp in het bad.
Ik heb zelf nooit zo'n goed gevoel bij een apparaat van 230v in het zwembad gooien met het risico op kortsluiting? dit was voor mij de reden om voor een ZFP te gaan, veiligheid voor de kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Hebben ze hier ook een 4 of 4,5m3 versie van?

Of kan ik beter voor een stille pomp en kwalitatief betere gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
MarcoKL schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:25:
[...]

Ik heb zelf nooit zo'n goed gevoel bij een apparaat van 230v in het zwembad gooien met het risico op kortsluiting? dit was voor mij de reden om voor een ZFP te gaan, veiligheid voor de kids
Ik zou ook nooit een dompelpomp in het zwembad zetten wanneer het gebruikt wordt. Ten eerste vanwege de 230V en ten tweede gaat daar veel makkelijker iemands haar in vast zitten o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 16:43
Het gaat hier om een filterpomp naast het bad, geen dompelpomp dacht ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perconte
Nee ik bedoelde gewoon een dompelpomp op 12V eventueel stroom via een zonnepaneel ofzo. 230v lijkt me inderdaad niet heel veilig....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:38:
[...]

ik zeg niet voor niks dat je makkelijk 10 euro per dag in de hens kan steken .. met een AG in combinatie met een WP.
Je vergelijkt 13cm isolatie met een liner van 0,2mm , en je moet x kuub warm houden .. vs 1 kuub (spa) ..

Zelfs met 10/20 cm eps op het zwembad (en eronder) twijfel ik of je nog enig warmte erin houd
Zonder harde data kan je niet zomaar zeggen dat het 10,-- (of meer) per dag kost om met WP je bad op temperatuur te houden. Sorry dat is gewoon kant en klare onzin.

10,-- / 0,22 (kosten per kW) = 45 kW dat je WP op een dag aan stroom moet vebruiken.

Laten we je AG bad nemen van 8x2x1.2 = 19.2m3 / 3 = 6.4 kW aan warmtepomp capaciteit nodig.
Voor het gemak nemen we een met een capaciteit van 8 kW bij 15 graden lucht. We houden immers wel van wat extra capaciteit bij een AG bad dat niet geisoleerd is ;)

Geen inverter (die nog zuinger zijn) maar gewoon een simpele "domme" met een lage cop: https://www.toppy.nl/prod...2-zwembad-warmtepomp.html.

Stroom vebruik is 1,9 kWh. 45 / 1.9 = 23,6 uur dat je warmtepomp per dag moet draaien om aan die 10,-- te komen.

Je mag zeggen wat je wilt echter je WP zal zeker geen 23,6 uur per dag moeten draaien om je water op temperatuur te houden.

Je solar matten verwarmt het water wanneer het zonnetje er is en je WP houd het water op temperatuur wanneer er een dag is zoals vandaag zonder zon. Het is een prima combinatie wanneer je van beiden systemen wilt profiteren en het water gewoon altijd op temperatuur wilt houden.

En neen ik maak geen verglijking, zeker niet 13cm vs 0,2mm liner. Even goed lezen aub.
Ik doel erop te zeggen dat het meeste warmte weg gaat via de "bovenkant".
En ja, dat is ook zo bij 0,2mm liner.

Ja, nogmaals het klopt dat AG zeker weten meer warmte verlies heeft dan een IG.
Dat spreek ik ook absoluut niet tegen.

Zolang je geen solar matten gaat plaatsen op je schuur hoef je niet perse nu een zwaardere ZFP aan te schaffen.
Maar als je het nog wilt doen dit jaar dan kan je beter niet te lang wachten, dingen zijn schaars of erg duur.

Verder heeft @vso iets terug de basis dingen beschreven. Een opstart set is prima echter is het ook niet verkeerd om te kijken wat het los kost en misschien in iets meer hoeveelheid.

Toen ik begon, kocht ik Chloor PH-, PH+, alk, alg etc... tot nu toe enkel Chloor gebruikt :). Ons water in NL heeft al een goede PH waarde en tenzij het water niet meer in balans is dan hoef je daar weinig aan te veranderen... een pot PH- of PH+ is prima maar meer is ook niet nodig naar mijn mening... Chloor wel, die gaan soms sneller op dan je zou willen ;).

Vergeet ook niet iets om je water te "meten"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:36:
Zonder harde data kan je niet zomaar zeggen dat het 10,-- (of meer) per dag kost om met WP je bad op temperatuur te houden. Sorry dat is gewoon kant en klare onzin.
je snapt toch wel dat het net zo goed 1,- of 100,- had kunnen zijn .. kortom geld verkwisting ..
En neen ik maak geen verglijking, zeker niet 13cm vs 0,2mm liner. Even goed lezen aub.
Ik doel erop te zeggen dat het meeste warmte weg gaat via de "bovenkant".
En ja, dat is ook zo bij 0,2mm liner.

Ja, nogmaals het klopt dat AG zeker weten meer warmte verlies heeft dan een IG.
Dat spreek ik ook absoluut niet tegen.
Ik weet niet hoe je rekent, en ik wil er niet te veel de puntjes/komma's (details dus) .. op de korrel nemen.

maar ik haal er niet uit of je nu over 24 uur "15' graden of "45" graden verwamt .. per kuub, per dag.
15 graden is wel erg weinig .. en 45 misschien extreem veel. . maar zonder "vaste" waardes beteken cijfers geen moer.

maar 1 a 2 graden onder buiten temp en max 32 graden (daarboven is het "onprettig voor ons mensen" ) zijn begin/eind variabelen .. waartegen een WP moet gaan verwarmen .. en je verlies is GROOT noppen folie heeft maar 1 a 2 cm "effect" .. de rest 48cm (bestway) tot 58 cm (intex) of hoger .. verlies sneller dan je het erbij kan pompen (denk ik) maar ligt wellicht ook aan je rondpomp vermogen ???

Ga aub mee in de gedachte niet in 0,001 correct heid. alles is AG en alleen WP zwembad inhoud 8 kuub 1,2 m hoog 3m rond Dus dat 10tje is "een" bedrag niet HET bedrag.

Stelling 1
Stel dat je binnen 24 uur cyclus van 15 graden naar 30 graden wilt brengen moet je dus 45 graden toevoegen omdat je 30 graden verlies hebt gedurende de opwarm tijd ..
- wegens weersomstandigheden (wind bv) ..
- gebrek aan isolatie, onder, zijkant(en) en bovenkant ..
- je zwemt 2 tot 6 uur dus isolatie aan de bovenkant is er niet ==> veel meer verlies dan ook omdat je het water omwoelt ..

stelling 2
je houd het op temperatuur .. 28 a 30 graden (je zwemt niet)
Alleen al wegens gebrek van isolatie moet je al 10 tot 25 graden per dag "inbrengen" om het op temperatuur te houden ..

Stelling 1 verband/verkwist vele malen meer energie (10tje per dag zeg maar) ..
stelling 2 is wat jij meer bedoelt "op temp houden" .. zal wellicht efficienter zijn ..

Maar nog steeds ben je veel geld aan het verkwisten hier in NL hebben we maar 10 tot 30 zwemdagen .. waarin kids / volwassen erin willen duiken .. maar wel verdeelt over 3 a 4 maanden .. (eind mei tot eind september) .. 120 dagen ... met "enorme" temp verschillen .. buiten.

Dus 75% van de tijd (grof gezegd) staat je zwembad niks te doen maar wel met een WP verwarmt .. dat is 90 dagen "weggegooid" geld .. als is dat 1 euro per dag .. dan verbrand je toch nog 9 briefjes van 10 oid ??

Vergeet niet (en dat weet jij als WP vraagbak beter dan ik :+) dat de aanschaf vanaf 500 euro is .. als het niet 1.100 of meer is voor een 8Kw met goeie COP is ..

kortom best veel 10,tjes die je uiteindelijk voor die paar X zwemplezier doet ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zo nou, vanmiddag m'n EPDM mat binnen gekregen (80x600). Kranen voor bypass, aanboorzadels e.d besteld bij 't werk van de vrouw. Binnenkort de boel maar op 't schuurtje gooien en dan als de sensoren binnen zijn eens kijken wat 't doet.. Kan ik de rest van 't zwembad hoekje in de schuur ook afmaken.

Dan hebben we voor dit jaar de boel wel compleet... en dan kijken of ik me in kan houden voor volgend jaar om toch maar niet iets (half) in te graven, want om nu bijna een half jaar zo'n grote blauwe bak in de tuin te hebben staan... :/

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
dizzytal schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:01:
Zo nou, vanmiddag m'n EPDM mat binnen gekregen (80x600). Kranen voor bypass, aanboorzadels e.d besteld bij 't werk van de vrouw. Binnenkort de boel maar op 't schuurtje gooien en dan als de sensoren binnen zijn eens kijken wat 't doet.. Kan ik de rest van 't zwembad hoekje in de schuur ook afmaken.

Dan hebben we voor dit jaar de boel wel compleet... en dan kijken of ik me in kan houden voor volgend jaar om toch maar niet iets (half) in te graven, want om nu bijna een half jaar zo'n grote blauwe bak in de tuin te hebben staan... :/
is het echt EPDM of PVC ?

epdm is 33cm breed en 80cm is 90% kans pvc

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 04-06-2020 17:14 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylvesterb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-07 15:17
Ik lees hier dat diverse van jullie een skimmer gebruiken. Wij hebben een zwembad van 200x400 met een zandfilterpomp en skimmer. Wat doen jullie met de skimmer als je er een (solar)afdekzeil op leggen? Nu trek ik de slang van de skimmer eraf indien het zeil erop ligt. Dit zorgt er alleen voor dat het drijvende vuil naar de bodem zakt. Laat ik de skimmer doordraaien, komt er niets in vanwege het zeil.

PSN & R* Social: Sylvesterb001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Sylvesterb schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:31:
Ik lees hier dat diverse van jullie een skimmer gebruiken. Wij hebben een zwembad van 200x400 met een zandfilterpomp en skimmer. Wat doen jullie met de skimmer als je er een (solar)afdekzeil op leggen? Nu trek ik de slang van de skimmer eraf indien het zeil erop ligt. Dit zorgt er alleen voor dat het drijvende vuil naar de bodem zakt. Laat ik de skimmer doordraaien, komt er niets in vanwege het zeil.
tja ligt een beetje aan het weer/blad/oppervlaktevuil .. of ik de skimmer uberhaupt "inzet" .. komt beetje op dezelfde werkwijze neer als jij doet .. niet dat de slang erafhoeft .. (tenzij je de onderkant dichtmaakt) .. maar ja .. beetje 50/50 zeg maar

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
Sylvesterb schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:31:
Kan je niet een luchtbed ofzo in het bad laten zodat het zeil niet te veel inzakt?
Of bedoel je zo een noppen folie zeil.

[ Voor 3% gewijzigd door Perconte op 04-06-2020 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 23:54
vso schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:43:
[...]

je snapt toch wel dat het net zo goed 1,- of 100,- had kunnen zijn .. kortom geld verkwisting ..

[...]

Ik weet niet hoe je rekent, en ik wil er niet te veel de puntjes/komma's (details dus) .. op de korrel nemen.

maar ik haal er niet uit of je nu over 24 uur "15' graden of "45" graden verwamt .. per kuub, per dag.
15 graden is wel erg weinig .. en 45 misschien extreem veel. . maar zonder "vaste" waardes beteken cijfers geen moer.

maar 1 a 2 graden onder buiten temp en max 32 graden (daarboven is het "onprettig voor ons mensen" ) zijn begin/eind variabelen .. waartegen een WP moet gaan verwarmen .. en je verlies is GROOT noppen folie heeft maar 1 a 2 cm "effect" .. de rest 48cm (bestway) tot 58 cm (intex) of hoger .. verlies sneller dan je het erbij kan pompen (denk ik) maar ligt wellicht ook aan je rondpomp vermogen ???

Ga aub mee in de gedachte niet in 0,001 correct heid. alles is AG en alleen WP zwembad inhoud 8 kuub 1,2 m hoog 3m rond Dus dat 10tje is "een" bedrag niet HET bedrag.

Stelling 1
Stel dat je binnen 24 uur cyclus van 15 graden naar 30 graden wilt brengen moet je dus 45 graden toevoegen omdat je 30 graden verlies hebt gedurende de opwarm tijd ..
- je zwemt 2 tot 6 uur dus isolatie aan de bovenkant is er niet ==> veel meer verlies dan ook omdat je het water omwoelt ..

stelling 2
Alleen al wegens gebrek van isolatie moet je al 10 tot 25 graden per dag "inbrengen" om het op temperatuur te houden ..

stelling 2 is wat jij meer bedoelt "op temp houden" .. zal wellicht efficienter zijn ..

Maar nog steeds ben je veel geld aan het verkwisten hier in NL hebben we maar 10 tot 30 zwemdagen .. waarin kids / volwassen erin willen duiken .. maar wel verdeelt over 3 a 4 maanden .. (eind mei tot eind september) .. 120 dagen ... met "enorme" temp verschillen .. buiten.

Dus 75% van de tijd (grof gezegd) staat je zwembad niks te doen maar wel met een WP verwarmt .. dat is 90 dagen "weggegooid" geld .. als is dat 1 euro per dag .. dan verbrand je toch nog 9 briefjes van 10 oid ??

Vergeet niet (en dat weet jij als WP vraagbak beter dan ik :+) dat de aanschaf vanaf 500 euro is .. als het niet 1.100 of meer is voor een 8Kw met goeie COP is ..

kortom best veel 10,tjes die je uiteindelijk voor die paar X zwemplezier doet ..
Stelling 2.
Mijn 17 kuub met noppenfolie koelde de afgelopen dagen een graad of 3 (van 30 graden naar 27)af savonds met de wp uit.
Die zijn er zo bij in de middag ook al is het bewolkt :)
Ik heb een wp met inverter en 2 zonnebolletjes, ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylvesterb
  • Laatst online: 24-07 15:17
Perconte schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:37:
[...]

Kan je niet een luchtbed ofzo in het bad laten zodat het zeil niet te veel inzakt?
Of bedoel je zo een noppen folie zeil.
Het gaat idd echt om de noppen folie. We hebben redelijk wat bomen voor het huis staan en rond deze tijd geven die veel kleine "vliesjes". Deze blijven drijven en zakken naar verloop van tijd naar de bodem.

Als het mooi weer is, laten we de noppen folie er zo veel mogelijk af. Dan warmt hij het snelste op. Laten we op een wat slechtere dag de folie erop liggen, hebben we in de hoek veel rotzooi wat normaal de skimmer in gaat. Als het voor lange tijd slecht weer is leggen we het normale zeil erop.

PSN & R* Social: Sylvesterb001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:24
Vraagje van mijn kant; de bovenkant van het vat bij een ZFP, mag dat (erg) nat worden?

Ik overweeg om mijn pomp en het vat te splitsen qua opstelling. Daarbij komt de pomp droog te staan met misschien wel een kistje met isolatie voor het geluid, maar het vat buiten.

Ik heb het dus over zo'n '6 standen bovenkant'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCF1908
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-11-2020
Crxtreem schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:28:
[...]

Hebben ze hier ook een 4 of 4,5m3 versie van?

Of kan ik beter voor een stille pomp en kwalitatief betere gaan?
Hadden ze van de week wel nog, een 4m3 variant. Prijs was dacht ik 99€

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
[...]
Dat begrijp ik, echter als je zomaar iets noemt geef je een vertekent beeld af.
Ik ga toch ook niet roepen dat solar matten 1000,-- kost?:?

En hoezo geld "verkwisting"? Dat is een keus aan ieder zichzelf.
Ik vind het wel fijn om ook op "bewolkte" dagen aangenaam water temperatuur te hebben zodat ik erin kan.
En ja dat kost in dit geval geld dat ik zeker geen "verkwisting" noem. Maar dat is dus persoonlijk.
[...]

Ik geef een reken voorbeeld op basis hoe lang warmtepomp moet draaien om de in dit geval de 45 kWh te halen en dat is weer gebasseerd op jouw "10tje". Daarbij heb ik berekening tot hoeveel graden en welk temperatuur niet mee genomen. Daarnaast is dat gedeelte ook niet zomaar uit te rekenen aangezien er te veel factoren zijn die meetellen en afhankelijk is van de situatie waar het zwembad zich in bevind.
[...]

Stelling 1

stelling 2

Klopt, alleen wat wil je hier mee duidelijk maken? WP of solar matten, de hoeveelheid "energie" die je nodig hebt blijft gelijk... Ja WP moet draaien en kost dus geld, maar dat wisten we toch al?
[...]

Met solar matten heb je misschien 10 tot 30 zwemdagen.... zeker niet met een warmtepomp.
Ik kan grofweg vanaf April tot eind September prima iedere dag zwemmen (met aangenaam water temperatruur) als ik dat zou willen.

Je kaart wederom aan dat het geld kost. Dat is logisch, dit is hoe een warmtepomp werkt.

Nogmaals, ik wil enkel duidelijk maken dat een WP best prima kan dienen naast solar matten zodat je het aantal zwemdagen aanzienlijk kan verlengen zonder dat het heel veel geld moet kosten ongeacht of je een AG of IG zwembad hebt.
Arjantje72 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:16:
[...]
Stelling 2.
Mijn 17 kuub met noppenfolie koelde de afgelopen dagen een graad of 3 (van 30 graden naar 27)af savonds met de wp uit.
Die zijn er zo bij in de middag ook al is het bewolkt :)
Ik heb een wp met inverter en 2 zonnebolletjes, ideaal.
En dat is dus naar mijn mening het beste van beiden systemen :)
MiKeZZa schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:58:
Vraagje van mijn kant; de bovenkant van het vat bij een ZFP, mag dat (erg) nat worden?

Ik overweeg om mijn pomp en het vat te splitsen qua opstelling. Daarbij komt de pomp droog te staan met misschien wel een kistje met isolatie voor het geluid, maar het vat buiten.

Ik heb het dus over zo'n '6 standen bovenkant'.
Mag gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:57:
En hoezo geld "verkwisting"? Dat is een keus aan ieder zichzelf.
verkwisting is onnodig geld over de balk gooien ..

Verwarmen is niet direct "verkwisting" . de methode waarop KAN dat wel zijn en als we eerlijk zijn het is een een luxe "discussie" want op zeer hete dagen spring je net zo goed in de sloot / meer / zee bij gebrek aan beter.
Ik vind het wel fijn om ook op "bewolkte" dagen aangenaam water temperatuur te hebben zodat ik erin kan.
En ja dat kost in dit geval geld dat ik zeker geen "verkwisting" noem. Maar dat is dus persoonlijk.
Het is wel leuk om te zeggen dat je erin duikt maar bewolkt is ook vaak winderig en dan skipt 95% toch wel de duik op dat moment. dus dat valt makkelijk binnen die 10 tot 30 "zwemdagen" ..

We hebben het over verwarmen . en dat een WP enorm zonde is voor een AG IK vind dat zonde en ik leg uit waarom dat zonde is ..en ik vermoed dat dit 10,- per dag is .. versus een spa/IG ..

Natuurlijk verschilt dit per zwembad en diverse factoren .. een klein zwembad/spa moet je veel moeite doen om 10 euro per week te halen ofzo .. maar 20 kuub gaat het je wellicht makkelijk lukken..

Hierom geef ik aan waarom ik dat denk.. kortweg je verlies is groter bij een AG dan je verwarmingscapaciteit dus je moet veel meer bij stoken dan logisch noodzakelijk zou zijn.

Dat je een spa/IG verwarmt met solar is zoiezo handig, zelfde geld voor een warmte overschot van airco hout&pellet CV WTW systemen of andere meuk die in huis hitte afgeeft .. hell ik zou mijn koelkast/vriezer koeling nog benutten als het zou kunnen :) Dat is het mooie van nieuwe duurzame technieken ..

klein uitstapje bv .. zonneboilers heb je in de winter 2x tot 3x de aantal panelen nodig om de juiste rendement te behalen .. maar zomers is dat een enorm overschot wat je kan benut(ten) die dingen werken vele malen efficienter dan de DIY solar heating .. maar zijn closed systems.. dus je moet bij de aanleg al vooruit kijken en weten dat je een IG klaar hebt liggen om zomers die overcapaciteit te dumpen.

IG en spa kan je nog zeggen dat je er iets omheen doet en enige bescherming bied tegen de mindere dagen en dus je max "zwem" dagen verhoogt .. bij een spa kan je zelfs een terrasverwarming neer mikken.

Een AG moet je nog een partytent oid eromheen zien te "wikkelen" .. wat geen pretje is met "stormachtig weer" .. (vorig jaar bijna 2x toe de party tent "kwijt geraakt" ..) en 8x op en af gebouwd .. :( en dat voor 3m rond .. veel party tentten worden by elkaar gehouden door het "doek" .. maar bij windkracht 3 a 4 moeten ze afgebroken worden ofzo .. leuk met NL weer dat betekend om de 1 a 2 weken wel "raak' is .. met als pech dat een stok door je liner heen gaat ..

kom je terug op zwembad Solarheating .. dit is verre weg de meest praktische / handige / goedkoopste oplossing . het kost je feitenlijk "pomp" kracht die toch al berekend is op je zwembad formaat ..
het is een relatief meest "veilige' oplossing ..

Heb je een airco/zonneboiler .. en IG dan sla je dus 2 vliegen in 1 klap .. en nog duurzamer..
zelfde geld voor een Hout & pellet CV ..

En tot slot .. moet je hierom nu wel/niet een WP aanschaffen ?? dat ligt helemaal aan de omstandigheden .. is solar ondersteuning handig ? JUP .. teminste de stroom kosten die je bespaart is winst toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Is een tuinslang aan de warmwaterkraan geen optie om te verwarmen?

En hoeveel solarmatten bevelen jullie aan bij een zwembad van 4m3 om hem lekker op temperatuur te houden?

[ Voor 45% gewijzigd door Ferra op 04-06-2020 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Sbakker1982 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:20:

En hoeveel solarmatten bevelen jullie aan bij een zwembad van 4m3 om hem lekker op temperatuur te houden?
vraag je nu of het praktisch / economisch is :? nee denk het niet .. kan het .. natuurlijk waarom niet ..

1 vierkante meter verwarmings oppervlak met kuub water is een goeie om aan te houden ..en dan heb je ongeveer 1 graad per uur ..

ik heb een 305cm (rond) en ik haal met een "slechte" opzet 30/32 graden op paar mooie dagen achter elkaar ..

[ Voor 16% gewijzigd door vso op 04-06-2020 23:32 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobke77
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-09 19:53
Even ter verduidelijking, ik zie hier de wereld aan technische data en bijbehorende afkortingen langskomen.
De meeste zijn bij mij wel bekend, echter sinds een aantal dagen kom ik maar niet op de de IG en AG betekenis. Ik vermoed IG -> Inground ? Maar wat is dan AG ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
bobke77 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 07:28:
Even ter verduidelijking, ik zie hier de wereld aan technische data en bijbehorende afkortingen langskomen.
De meeste zijn bij mij wel bekend, echter sinds een aantal dagen kom ik maar niet op de de IG en AG betekenis. Ik vermoed IG -> Inground ? Maar wat is dan AG ?
Above Ground? :P /klinktlogisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 15:35

Begin gewoon met 1 zo'n Intex mat. Ik was begonnen met 2. Da's wel lekker maar sinds er 1 lek is al weer 2 jaar met gewoon 1 en dat bevalt prima (3800 liter). Je kunt eventueel gewoon een 2e bij kopen indien nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78

Ik heb ook 1 mat voor 4m3, dat gaat prima. Afgelopen week tot 32/33 gekregen op de warme dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
NightMare schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 07:41:
[...]

Begin gewoon met 1 zo'n Intex mat. Ik was begonnen met 2. Da's wel lekker maar sinds er 1 lek is al weer 2 jaar met gewoon 1 en dat bevalt prima (3800 liter). Je kunt eventueel gewoon een 2e bij kopen indien nodig
Iemand nog een adresje waar je ze voor 25 euro kan halen i.p.v. 60?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 15:35
Sbakker1982 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:11:
[...]

Weet niet waar je woont maar nog op voorraad bij een aantal Toychamp winkels: https://www.toychamp.nl/z...er-zwembadwater-120x120cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Sbakker1982 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:11:
[...]

waar zie je ze dan voor 60 ? (link)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
NightMare schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:43:
[...]

Weet niet waar je woont maar nog op voorraad bij een aantal Toychamp winkels: https://www.toychamp.nl/z...er-zwembadwater-120x120cm
ipv zo ver te reizen zijn ze hier:
https://www.bol.com/nl/p/...0x120cm/9200000040506485/

te koop voor 30 per stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Ik zie 70 als ik op die link klik hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
oh wauw....dan heb ik serieus net de laatste voor 30 besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
BeeJee78 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:00:
[...]

Ik zie gewoon voor 30, maar nog 1 op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
hollandnick schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:01:
oh wauw....dan heb ik serieus net de laatste voor 30 besteld?
En dan moet je ook nog 1-2 weken wachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Perconte schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:03:
[...]

Ik zie gewoon voor 30, maar nog 1 op voorraad.
Huh...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBqMClSpIhA686sw4a-YMGfIgro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0wFJVm7H5rttbALZYNzJBGc8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
nee ik denk dat ik dan geluk heb gehad :X Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDHwgWk-U-tzxE3G2EWKOgOlnp0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NuBq1IvMDdrGYXocwHar822F.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Laatst online: 22:19
Dit topic gaat mij de laatste dagen een beetje te snel om het e.e.a. bij te houden.

Ik heb een 1.5x2.70x0.50m badje (relatief klein dus), nu vraag ik mij af of een intex zandfilterpomp van 3 of 4 kuub niet te 'zwaar' is voor dit bad van 1.8m3?

Uiteindelijke doel is om 5-6meter van het zwembad en dan 2.50meter omhoog 1 intex solar mat te leggen. Bedoeling is dus met name dat de zandfilterpomp goed omhoog kan pompen. Of heeft iemand een ander advies voor dit relatief kleine badje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
Ja nu staat hij bij mij ook op €70 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
prekz schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:05:
Dit topic gaat mij de laatste dagen een beetje te snel om het e.e.a. bij te houden.

Ik heb een 1.5x2.70x0.50m badje (relatief klein dus), nu vraag ik mij af of een intex zandfilterpomp van 3 of 4 kuub niet te 'zwaar' is voor dit bad van 1.8m3?

Uiteindelijke doel is om 5-6meter van het zwembad en dan 2.50meter omhoog 1 intex solar mat te leggen. Bedoeling is dus met name dat de zandfilterpomp goed omhoog kan pompen. Of heeft iemand een ander advies voor dit relatief kleine badje?
Zover ik begrepen heb als je 2,5m omhoog wilt pompen ( naar dak van een schuur bijv ) dan ontkom je er niet aan om een 3 of 4 kuub pomp te kopen. Bij intex staat bijvoorbeeld ook Maximale opvoerhoogte (m) 3 bij een 4m3/h pomp.

Of ik heb dat stuk volledig verkeerd begrepen, dat kan ook natuurlijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:04:
verkwisting is onnodig geld over de balk gooien ..
Dat begrijp ook wel, maar dat vind jij in dit geval. Ik vind het dan weer niet want ik krijg er veel meer zwemdagen voor terug.

Maar wederom is het dus persoonlijk iets.
[...]
Verwarmen is niet direct "verkwisting" . de methode waarop KAN dat wel zijn en als we eerlijk zijn het is een een luxe "discussie" want op zeer hete dagen spring je net zo goed in de sloot / meer / zee bij gebrek aan beter.
Dus als je met een warmtepomp verwarmt is deze methode verkwisting? Waarom?
Het is een ander techniek met andere resultaten (zoals dus ook met bewolkt weer lekker warm water ;)).
En in dit geval gebruikt het stroom om te verwarmen, maar dan is het nog steeds niet gelijk "verkwisting".
[...]
Het is wel leuk om te zeggen dat je erin duikt maar bewolkt is ook vaak winderig en dan skipt 95% toch wel de duik op dat moment. dus dat valt makkelijk binnen die 10 tot 30 "zwemdagen" ..
En ook hier sla je weer de plank mis. Hoe kom je aan deze data? Zo goed als iedereen die ik ken gaan met dit weer gewoon het water in omdat het water zelf gewoon een aangename temperatuur heeft dankzij een warmtepomp.
Moet ik dan nu zeggen dat 100% van de mensheid dit doet? Neen, dat klopt niet.
Zelfde verhaal met je 10 tot 30 "zwemdagen", dat jij dit hebt wilt niet zeggen dat het bij de rest zo is.
[...]
We hebben het over verwarmen . en dat een WP enorm zonde is voor een AG IK vind dat zonde en ik leg uit waarom dat zonde is ..en ik vermoed dat dit 10,- per dag is .. versus een spa/IG ..

Natuurlijk verschilt dit per zwembad en diverse factoren .. een klein zwembad/spa moet je veel moeite doen om 10 euro per week te halen ofzo .. maar 20 kuub gaat het je wellicht makkelijk lukken..

Hierom geef ik aan waarom ik dat denk.. kortweg je verlies is groter bij een AG dan je verwarmingscapaciteit dus je moet veel meer bij stoken dan logisch noodzakelijk zou zijn.
Nogmaals, ik verglijk niet met een IG/Spa, dat doe jij nu.
Het is prima dat jij denkt dat je warmte verlies bij een AG groter is dan je verwarmingscapaciteit van een warmtepomp.
Echter klopt dit helemaal niet. Even corrigeren voor onze mede tweakers die mee lezen.

Ja je warmte verlies is inderdaad groter bij een AG, en ja, je moet meer "stoken". Maar dan nog wil het niet zeggen dat het warmte verlies groter is dan je verwarmingscapaciteit van je warmptepmp. Als dit zo is waarom gebruikt men dan warmtepompen ook voor AG zwembaden? :? Want volgens jou betekent dit dus dat je een AG zwembad niet kan verwarmen met een warmtepomp omdat het verlies groter is dan dat je warmtepomp kan verwarmen...
[...]
Dat je een spa/IG verwarmt met solar is zoiezo handig, zelfde geld voor een warmte overschot van airco hout&pellet CV WTW systemen of andere meuk die in huis hitte afgeeft .. hell ik zou mijn koelkast/vriezer koeling nog benutten als het zou kunnen :) Dat is het mooie van nieuwe duurzame technieken ..

klein uitstapje bv .. zonneboilers heb je in de winter 2x tot 3x de aantal panelen nodig om de juiste rendement te behalen .. maar zomers is dat een enorm overschot wat je kan benut(ten) die dingen werken vele malen efficienter dan de DIY solar heating .. maar zijn closed systems.. dus je moet bij de aanleg al vooruit kijken en weten dat je een IG klaar hebt liggen om zomers die overcapaciteit te dumpen.

IG en spa kan je nog zeggen dat je er iets omheen doet en enige bescherming bied tegen de mindere dagen en dus je max "zwem" dagen verhoogt .. bij een spa kan je zelfs een terrasverwarming neer mikken.
Kan ook bij een AG, hetzij dat je wel meer warmte verlies hebt...
[...]
Een AG moet je nog een partytent oid eromheen zien te "wikkelen" .. wat geen pretje is met "stormachtig weer" .. (vorig jaar bijna 2x toe de party tent "kwijt geraakt" ..) en 8x op en af gebouwd .. :( en dat voor 3m rond .. veel party tentten worden by elkaar gehouden door het "doek" .. maar bij windkracht 3 a 4 moeten ze afgebroken worden ofzo .. leuk met NL weer dat betekend om de 1 a 2 weken wel "raak' is .. met als pech dat een stok door je liner heen gaat ..
Waarom je dit erbij haalt is mij even een raadsel?
Klopt vast wat je zegt echter hebben we het over verwarmen. En niet over dat een IG beter is dan AG, dat is een ander discussie punt waar ik niet op in ga omdat het ook weer persoonlijkl iets is waar je voor kiest.
[...]
kom je terug op zwembad Solarheating .. dit is verre weg de meest praktische / handige / goedkoopste oplossing . het kost je feitenlijk "pomp" kracht die toch al berekend is op je zwembad formaat ..
het is een relatief meest "veilige' oplossing ..

Heb je een airco/zonneboiler .. en IG dan sla je dus 2 vliegen in 1 klap .. en nog duurzamer..
zelfde geld voor een Hout & pellet CV ..

En tot slot .. moet je hierom nu wel/niet een WP aanschaffen ?? dat ligt helemaal aan de omstandigheden .. is solar ondersteuning handig ? JUP .. teminste de stroom kosten die je bespaart is winst toch ?
Jij vind dit het meest praktische / handige / goedkoopste. En hoewel ik met je eens bent dat dit in de meeste gevallen ook zo is, is dit ook weer afhankelijk van wat je wilt en dus wederom persoonlijk iets.

Zoals jij dat zegt is dit goed voor 10 tot 30 "zwemdagen".
Wil je vanaf April tot eind September, iedere dag kunnen zwemmen? Dan is het antwoord neen.

En daarbij komt dan weer een warmtepomp om de hoek kijken want dan kan het weer wel.
Zijn de stroomkosten dan je winst? Neen, maar daar kies je voor zodat je wel veel meer "zwemdagen" hebt.

Fijn dat je het eens mee bent dat het aan de omstandigheden ligt, het is persoonlijk iets en ik wil enkel duidelijk maken dat je prima met een warmtepomp ieder soort zwembad/spa kan verwarmen.

Zwembad kost geld, wil je dat het geen geld kost dan moet je geen zwembad nemen, dat is pas geld besparen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-09 11:32

MarcoKL

That's a huge b*tch!

BeeJee78 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:00:
[...]

Afgelopen weken was dit de weekend prijs bij bol.com, gewoon maandag/dinsdag kijken dan zijn ze meestal weer 30..
vroeger zelfs 20.. goeie ouwe tijd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
Dat ligt aan:
• Het risico dat je wilt lopen (slangkoppelingen staan notoir bekend om te lekken of eraf te springen)
• De hoeveelheid water die je verliest (ruimte om bij te vullen)
• Grootte van je bad
• Kosten

Ik heb nog wat lekkende koppelingen en plonsende kinderen en heb dus wel eens bijgevuld met warm water.

Ik heb een klein bad van ca 1.6m3. van de week heb ik daar een keer ca 40l (4 emmers, aantal opgeschreven) heet water bijgegooid waarbij de temperatuur ca van 25 naar 26 graden ging.

Een ander keer heb ik er 10 tot 15 emmers (exacte aantal niet opgeschreven) erbij gegooid waarbij in dat halve uur de temperatuur opliep van 26 naar 29 waarvan 1 toe te schrijven aan de zonnemat en 2 aan het warme water.

Met mijn gesjouw ben ik dus maar 2x zo snel als de gratis zon!

Moraal van het verhaal: warm water erbij kan incidenteel een oplossing bieden, maar schaalt slecht als oplossing.

Je kunt overigens perfect uitrekenen hoeveel warm water erbij moet: l'oud x temp'oud + l'bij x temp'warm = (l'oud + l'bij) x temp'nieuw

Voor temp'warm zal je uit kunnen gaan van bv 60 graden. Qua orde grootte kom je dan al snel op 10% water erbij voor 2 graden verhoging. Dat is nogal wat voor een 4m3 bad :+

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 05-06-2020 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:55
MarcoKL schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:19:
[...]

Afgelopen weken was dit de weekend prijs bij bol.com, gewoon maandag/dinsdag kijken dan zijn ze meestal weer 30..
vroeger zelfs 20.. goeie ouwe tijd ;)
Ik stond deze week bij de volgende winkel, ze verwachten de Solarmat komende week weer binnen te krijgen en aan te bieden voor de zelfde prijs. Ik weet niet of lokale winkel voorraad gelijk staat aan de webwinkel voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dago21
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 08:29
Die solar matten komen bij Bol 1x per dag op de site voor 29,95 levering next day door Bol. Ik denk dat ze de voorraad beperkt vrijgeven. Want ik had moeite tijdens het bestel proces, en direct erna waren ze "op". Ik heb woensdag 1 besteld en gisteren binnengekregen voor 29,95. Ik heb een 2e besteld (de laatste leek het voor die locatie) bij ToyChamp voor 24,95. Iets duurder dan de standaard 19,95. Maar het komt in ieder geval met een Adapter A die nu voor aso prijzen over de toonbank gaan en die ik sowieso nodig heb. Dus ondanks dat ik nu 15 euro meer betaald heb, ben ik er wel blij mee.

Ben ook best benieuwd wie die dingen wel koopt voor 80 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Laatst online: 22:19
hollandnick schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:13:
[...]

Zover ik begrepen heb als je 2,5m omhoog wilt pompen ( naar dak van een schuur bijv ) dan ontkom je er niet aan om een 3 of 4 kuub pomp te kopen. Bij intex staat bijvoorbeeld ook Maximale opvoerhoogte (m) 3 bij een 4m3/h pomp.

Of ik heb dat stuk volledig verkeerd begrepen, dat kan ook natuurlijk
Ik ben met een 4m3 pomp alleen bang dat het water te snel over de matten gaat, doordat hij te snel circuleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
prekz schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:50:
[...]

Ik ben met een 4m3 pomp alleen bang dat het water te snel over de matten gaat, doordat hij te snel circuleert.
Ik moet het zelf ook nog allemaal uitvinden, maar ik neem aan dat wanneer je water omhoog pompt, de 4m3 per uur ook verminderd, maar daar kunnen de andere tweakers beter antwoord op geven. ook als je terugleest in dit forum is het te vinden ( kunnen we een flink aantal pagina's zijn )

Dit is trouwens ook weer een mooi dingetje voor in de OP :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-09 11:10
[...]

In de Intex mat zelf zit ook een soort van bypass. Je moet een beetje proberen met de kraan volledig open en / of half door de mat en half langs de mat en zo even zien wat het beste resultaat geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
[...]

Wat bedoel je met te snel? Het maakt toch niet uit hoe snel het door de mat gaat?
Ik heb ook de 4m3 met 1 mat en het gaat perfect.

[ Voor 7% gewijzigd door BeeJee78 op 05-06-2020 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]

Hoe kouder je zonne opwarming in de volle zon aanvoelt hoe meer warmte ---> zwembad gaat. en verhoog je het rendement.. dus kokend water uit je mat is wel leuk maar niet erg goed teken betreft rendement..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:19

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

prekz schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:05:

Het grote probleem met die solar matten hoog neerleggen is dat het matten zijn, en niet rigide. Zou je bijvoorbeeld een losse tyleenslang of een vaste zonnecollector hebben dan werkt de 'zuigende' kracht van het water wat weer naar beneden gaat mee met het water dat nog omhoog moet. Bij deze mat zuigt het gewoon de mat leeg en dan komt er niks meer door. Je pomp moet dus sterk genoeg zijn om dat water daadwerkelijk 2,5 meter omhoog te tillen. Dat is constant 3,2cm * Pi * 250cm ≈ 2,5kg omhoog drukken, bovenop de normale weerstand van de 8m slang (ga er vervolgens vanuit dat de 8 meter terug redelijk vanzelf gaat vanwege het hoogteverschil ;) )

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1 ... 29 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.