Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 52 Laatste
Acties:
  • 455.171 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:28:
[...]
Ja ik. Oppassen dat je water niet nat word :Y)

[...]

1 gratis water!
2 Nee Gratis water! Hooguit dat je na afloop je chloor moet cirrigeren. pH zal hetzelfde blijven gok ik.
3 Geen idee, ff in de handleiding kijken. Ik gok van wel
4 Hooguit ff drainen als het water te hoog komt in je bad
Dank voor de tips! En nat water blijft een probleem 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
jorgenv schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:09:
[Afbeelding]
xpictures
Ik heb nog wat sensors bijgeplaatst zodat ik de afkoeling in de nacht van het bad kan opvolgen (in het bad zelf) en voor de bypass zodat ik de temperatuur kan zien die uit de zonnecollector komt.
Vandaag voor de eerste keer zelf er in geweest. Goed te doen met dit weer :-)

Nu er slechter weer zit aan te komen, laten zetten jullie dan de bypass naar de collector dicht zodat je gewoon filtert voor het zuiver te houden? Of toch gewoon er door laten lopen?
ik zou 9 uur starten met pompen opbasis van je grafiek .. :+

Verbazend hoe "koud" het zwembad word .. waar hangt die thermometer ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 15:07
Domino schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:25:
Iemand toevallig een idee waar ik nog een afdekzeil van een intex (3 bij 2) op de kop kan tikken? Overal uitverkocht of uit het assortiment.

Ook een bestway zeil is schaars.

Of iemand een andere oplossing?
https://www.toychamp.nl/dekzeil-300x200cm-20cm-framezwembad

Weet waar je woont maar hij is in Almere en Middelburg nog verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
vso schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:15:
[...]

ik zou 9 uur starten met pompen opbasis van je grafiek .. :+

Verbazend hoe "koud" het zwembad word .. waar hangt die thermometer ?
Hij hangt er in aan de buitenwand dus misschien dat het daar snachts iets harder afkoelt dan in het midden, maar dat zal niet veel zijn, want dan zou de temperatuur aanzienlijk moeten stijgen als de pomp begint rond te pompen en dat is niet. Je kan op de grafiek wel mooi zien dat de temperatuur in de collector s'morgens hoog is opgelopen voor de pomp start, en de temperatuur in de ondergrondse buizen lager dan de zwembadtemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:14
Hallo,

Ik heb nu al enkele tientallen pagina's gelezen maar ga toch mijn vraag stellen voor alle zekerheid. Momenteel hebben de kids een echt klein badje staan op ons terras. Ik zou nu graag de Intex 260 x 160 x 65 aankopen (https://intexplezier.be/2...-frame-zwembad-28271.html ). Dit zwembadje heeft een capaciteit van 2.28m³. Tot daar alles ok.

Ik zou dit echter willen verwarmen met een zelfgemaakte zonnecollector zoals hier beschreven (Zwembad verwarmen DIY) door @ronny191 . Waarom zelfgemaakt? Omdat de zon maar langzaam op het plat dak van de keuken tevoorschijn komt (zie foto). Ik zou dus lange lussen van +-5meter maken die snel(ler) in de zon liggen dan volledige EPDM matten of zo'n solarbol. Nu, ik vind het zelf maken van zo'n dingen al een plezier op zich ;-). Ik zou ook opteren voor een 50a100m tyleenslang hiervoor.

Nu komt mijn moeilijkste vraag. Omdat die tyleenslang op het dak van de keuken zal liggen moet ik een 3.2m hoogte overbruggen en een 8-tal meter ver geraken voor ik aan de tyleenslang geraak. Welke zandfilterpomp zou voldoende moeten zijn hiervoor? Qua debiet zal een 4m³ pomp voor mijn badje zeker volstaan. Het is meer de vraag wat heeft de kracht om die 3.2m hoogte te overbruggen en die 8m afstand (enkel)? Ik zie hier namelijk in de buurt op Facebook een nieuwe Intex 4 kuub zandfilter - 26644 pomp staan voor €175. De mensen hebben die pomp gekocht, maar lijkt te licht voor hun zwembad. Daar er schaarste heerst over alles wat met zwembaden te maken heeft lijkt mij dit misschien een buitenkansje? Maar dan moet die pomp natuurlijk de afstand + hoogte kunnen overbruggen.

Zie hier enkele foto's/schetsen van de opstelling en huidige situatie.
Schets

Foto

Plat dak

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
argon007 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:23:

Nu komt mijn moeilijkste vraag. Omdat die tyleenslang op het dak van de keuken zal liggen moet ik een 3.2m hoogte overbruggen en een 8-tal meter ver geraken voor ik aan de tyleenslang geraak. Welke zandfilterpomp zou voldoende moeten zijn hiervoor? Qua debiet zal een 4m³ pomp voor mijn badje zeker volstaan. Het is meer de vraag wat heeft de kracht om die 3.2m hoogte te overbruggen en die 8m afstand (enkel)? Ik zie hier namelijk in de buurt op Facebook een nieuwe Intex 4 kuub zandfilter - 26644 pomp staan voor €175. De mensen hebben die pomp gekocht, maar lijkt te licht voor hun zwembad. Daar er schaarste heerst over alles wat met zwembaden te maken heeft lijkt mij dit misschien een buitenkansje? Maar dan moet die pomp natuurlijk de afstand + hoogte kunnen overbruggen.
Voor opvoer zou je ook een dompelpomp kunnen pakken. die hebben ook veel flow. een ZFP heeft als toegevoegde waarde "filter'.

een 4kuub kan je in circulatie stand zetten en daarmee de benodigde kracht alsnog halen.. maar je kan dan niet filteren en wat wel prettig kan zijn..dus een 6m3 is wel handig(er)

Voor veiligheid wil je geen dompelpomp in het zwembad zetten en is een ZFP dus handiger ook omdat deze 2 meter van het zwembad moet staan.

Zo te zien heb je ook aardig wat nuttige oppervlakte dus ik zou doorgaan met je plannen..

Om maximale temp te bereiken zou ik je adviseren om je slanglengtes kort te houden .. maar zoveel mogelijk oppervlakte te benutten.

vergeet niet dat je de pomp uit kan zetten zodra het bad een prettige temp heeft bereikt .. en savonds kan gebruiken om bv af te koelen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Dus dan toch een 6m³. Dit maakt het natuurlijk weeral een beetje duurder. Zeker gezien het relatieve kleine zwembadje... :-). Nu, het is de bedoeling dat dit alles toch enkele jaren meegaat, dus dan investeer ik liever in iets wat goed werkt.

Een dompelpomp wil ik inderdaad niet in het zwembad zetten.

Even ter verduidelijking. De ZFP mag toch gewoon naast het badje staan vermoed ik en moet er geen 2 meter vandaan staan? Het is namelijk de bedoeling om de ZFP in het uiterste hoekje tegen de muur te plaatsen (met de scheiding van de buren) om van daaruit loodrecht naar boven te gaan en dan naar rechts naar het plat dak.

Een ander groot probleem lijkt nu vooral om aan het materiaal te geraken... Alles lijkt wel opgekocht te zijn...
Is Intex de enige goeie echte speler voor ZFP? Of kan/mag ik ook kijken naar andere fabrikanten die aan mijn noden voldoen?

Alvast bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door argon007 op 02-06-2020 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
argon007 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:49:
Dus dan toch een 6m³. Dit maakt het natuurlijk weeral een beetje duurder. Zeker gezien het relatieve kleine zwembadje... :-). Nu, het is de bedoeling dat dit alles toch enkele jaren meegaat, dus dan investeer ik liever in iets wat goed werkt.

Even ter verduidelijking. De ZFP mag toch gewoon naast het badje staan vermoed ik en moet er geen 2 meter vandaan staan? Het is namelijk de bedoeling om de ZFP in het uiterste hoekje tegen de muur te plaatsen (met de scheiding van de buren) om van daaruit loodrecht naar boven te gaan en dan naar rechts naar het plat dak.

Een ander groot probleem lijkt nu vooral om aan het materiaal te geraken... Alles lijkt wel opgekocht te zijn...
Is Intex de enige goeie echte speler voor ZFP? Of kan/mag ik ook kijken naar andere fabrikanten die aan mijn noden voldoen?

Alvast bedankt!
Ik zou het niet naast het zwembad zetten, een CRP is 12v maar vanaf 3A .. een ZFP is 230v met meer minimaal 1A .. zwembad ernaast zou ik niet doen.

Andere winkels kan best .. maar zelfde advies..

Let op dat je wel een 6 weg klep, manometer, voorfilter hebt bij andere merken.. en een aardlek (hoewel je die zelf ook ertussen kan zetten)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:10
Daniel. schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:21:
[...]

Vanochtend was het bad afgekoeld naar 23 graden. Dit was om 09:10
[Afbeelding]

Zal einde van de dag weer een foto maken of gewoon plaatsen wat het eind resultaat is.

[YouTube: Zwembad Intex 2.60 x x1.60 met solarbol 02-06-2020]

De video van de pomp. Wat ik er op zie lijkt die echt prima te pompen.
En aan het einde van de dag zit ik op 31 graden met iedere 10 minuten 3 min pompen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvoPWsiW0o1o8-ZLaS5sOpARMSA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YkXcRuM3QexMW2rMKL8dR9Aa.jpg?f=fotoalbum_tile

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
hmm, de pomp 2 a 3 meter van het zwembad plaatsen zal wat lastig worden. Ik vind dan geen ideale situatie hiervoor. Of ze zal midden op het terras staan.

Gewoon een idee die bij mij opkomt. Kan ik die pomp op het plat dak zetten? Dan staat die wel +-3m hoger dan de ondergrond van het zwembad. Op zich zou dit waarschijnlijk moeten lukken, maar dan zou ik er theoretisch moeten voor zorgen dat de leidingen volledig ontlucht zijn zodat de pomp effectief kan beginnen pompen. Correct? Dit maakt het natuurlijk bijna onmogelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Daniel. schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:20:
[...]

En aan het einde van de dag zit ik op 31 graden met iedere 10 minuten 3 min pompen.

[Afbeelding]
hier 32/33 graden gewoon aanzetten en vergeten :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
argon007 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:22:
hmm, de pomp 2 a 3 meter van het zwembad plaatsen zal wat lastig worden. Ik vind dan geen ideale situatie hiervoor. Of ze zal midden op het terras staan.

Gewoon een idee die bij mij opkomt. Kan ik die pomp op het plat dak zetten? Dan staat die wel +-3m hoger dan de ondergrond van het zwembad. Op zich zou dit waarschijnlijk moeten lukken, maar dan zou ik er theoretisch moeten voor zorgen dat de leidingen volledig ontlucht zijn zodat de pomp effectief kan beginnen pompen. Correct? Dit maakt het natuurlijk bijna onmogelijk...
pomp zijn niet zelf aanzuigend..

tja soms moet je roeien met de riemen die je hebt ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
aaargh. Dit maakt het moeilijk! :-).
Ik kan die ZFP geen 5 maand midden op het terras laten staan... Verplaatsen is ook niet echt een optie tenzij ik een plankje maak met 4 wieltjes op.

Ik zou het zwembad eventueel volledig rechts op het terras kunnen zetten (dus volledig andere kant). Daar heb ik nog een gat in de muur waar vroeger de uitgang van de droogkast zat. Daar kunnen met gemak 2 buizen door. Echter volgend probleem die ik dan waarschijnlijk heb is dat de ZFP onder het waterniveau van het zwembad moet zitten vermoed ik? Ik kan de ZFP dus ook weer niet op een plankje tegen de muur vastmaken op +-1m a 1.5m hoogte?

Sorry voor alle lastige vragen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
argon007 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:31:
aaargh. Dit maakt het moeilijk! :-).
Ik kan die ZFP geen 5 maand midden op het terras laten staan... Verplaatsen is ook niet echt een optie tenzij ik een plankje maak met 4 wieltjes op.

Ik zou het zwembad eventueel volledig rechts op het terras kunnen zetten (dus volledig andere kant). Daar heb ik nog een gat in de muur waar vroeger de uitgang van de droogkast zat. Daar kunnen met gemak 2 buizen door. Echter volgend probleem die ik dan waarschijnlijk heb is dat de ZFP onder het waterniveau van het zwembad moet zitten vermoed ik? Ik kan de ZFP dus ook weer niet op een plankje tegen de muur vastmaken op +-1m a 1.5m hoogte?

Sorry voor alle lastige vragen ;-)
Tja je kan ook een CRP nemen ..

Tja je kan mensen die bezwaar hebben tegen de ZFP ook vragen of ze dan demonstratief niet gebruik willen maken van het zwembad..

Denk in oplossingen niet in problemen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Als ik een CRP neem, dan kan die wel naast het zwembad staan?
Wat is het grote voordeel/nadeel van een CRP tegenover een ZFP?

Het grootste en voornaamste verschil is waarschijnlijk de dat ZFP beter kan filteren en ook minder onderhoud met zich meebrengt. Terwijl de CRP met vervangbare filters werkt. Zijn er anders nog grote voordelen/nadelen?

Hou er rekening mee dat mijn badje "maar" 2.8m³ is en ik natuurlijk ook niet moet overdrijven in bepaalde zaken. haha :-)

edit: hmm, die CRP pompen lijken dan maar een maximale opvoerhoogte te hebben van 1m...

[ Voor 8% gewijzigd door argon007 op 02-06-2020 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:10
argon007 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:22:

Het is dat die niet zelfzuigend is maar anders; pomp aanzetten en dan de pomp op het dak zetten. Zo heb ik het met mijn bol gedaan.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
argon007 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:42:
Als ik een CRP neem, dan kan die wel naast het zwembad staan?
Wat is het grote voordeel/nadeel van een CRP tegenover een ZFP?

Het grootste en voornaamste verschil is waarschijnlijk de dat ZFP beter kan filteren en ook minder onderhoud met zich meebrengt. Terwijl de CRP met vervangbare filters werkt. Zijn er anders nog grote voordelen/nadelen?

Hou er rekening mee dat mijn badje "maar" 2.8m³ is en ik natuurlijk ook niet moet overdrijven in bepaalde zaken. haha :-)

edit: hmm, die CRP pompen lijken dan maar een maximale opvoerhoogte te hebben van 1m...
crp moet ook iets verder weg maar is niet super groot, kan alleen niet opvoeren tot de gewenste hoogte. beetje winnen/verliezen zeg maar

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argon007
ok, bedankt voor alle info. Ik begin er stilaan voor te vrezen...
Ik wil op zich wel iets groter gaan, maar ik wil een systeem dat goed/veilig is en waarbij ik geen 5 maand over een pomp en enkele slangen moet stappen als ik het terras op ga of als er volk komt (wat met de Corona crisis natuurlijk geen probleem is nu ;-) )

geeft zo'n ZFP veel warmte af? Wat als ik bvb een waterdichte omkisting maak en deze er over zet wanneer iemand effectief het zwembad ingaat?

[ Voor 18% gewijzigd door argon007 op 02-06-2020 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipia
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:04
Hallo,
Ik heb net mijn zwembad van ca. 12.5 m3 opgezet met zoutsysteem. Het is het kleine zoutsysteem van intex en maakt 5 gram chloor per uur. Ik heb een zfp van 8m3. Het zoutsysteem heeft nu in 2 dagen 9 uur totaal gedraaid. Als ik het water nu test is het chloor nog steeds nul. Ta is laag (0 tot 40 ppm). Stabilisator is ook laag (0). Ph is bij aquacheck teststrip 7.8 en bij de intex teststrip 6.8.zoutgehalte is ca. 2450 ppm.
Nu ben ik benieuwd hoe lang het zoutsysteem moet draaien om voldoende chloor te hebben gemaakt?
Weet iemand dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:04
maikel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:47:
Hier sinds kort ook overgestapt op een zout-elektrolysesysteem van Intex. Ik had al wel het idee dat het wat overkill was voor mijn zwembadje (1,1m3), maar heb natuurlijk gewoon kunnen uitrekenen hoeveel zout ik nodig had.
Nu kwam ik er gisteren echter achter dat mijn chloorgehalte veel te hoog was. Waarschijnlijk komt dat doordat het systeem op zijn minst 1 uur per dag draait, wat eigenlijk al te veel is. Het plaatsen van een tijdklok of tussenstekker die ik via Homey schakel,heeft weinig zin: het systeem begint altijd in de standby-stand.is een optie. Het systeem start dan stand-by en volgt, die dag, dan gewoon het programma.
Update: bij nader inzien denk ik toch dat mijn eerste aanname klopte: dat apparaat heeft een sleep-stand wat aangeeft dat ie aan het wachten is tot het programma begint. Dat is niet de stand waar hij in staat als ik de stekker er net in steek.

Iemand misschien nog een ander idee wat ik hier aan zou kunnen doen? Gewoon minder zout erin? Dan gaat ie wellicht piepen dat het zoutgehalte te laag is.
[update]
Dat laatste was zojuist het geval dus. Ik heb gisteren en vandaag flink wat water vervangen om het chloorniveau terug te brengen, maar (nog) geen extra zout toegevoegd.
Waarom doe je niet gewoon om de dag 1 uur je zoutwatersysteem aanzetten?
En als het chloor gehalte dan nog te hoog is dan doe je om de 2 dagen 1 uur?

Filteren gewoon iedere dag blijven doen als gewoonlijk.
argon007 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:49:

Alvast bedankt!
Gewoon een kistje maken en ZFP erin zetten. Aangezien je ook nog vlak naast de scheiding zit met de buren zullen ze dit enorm waarderen mbt het geluid.
argon007 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:47:
Ik wil op zich wel iets groter gaan, maar ik wil een systeem dat goed/veilig is en waarbij ik geen 5 maand over een pomp en enkele slangen moet stappen als ik het terras op ga of als er volk komt (wat met de Corona crisis natuurlijk geen probleem is nu ;-) )

geeft zo'n ZFP veel warmte af? Wat als ik bvb een waterdichte omkisting maak en deze er over zet wanneer iemand effectief het zwembad ingaat?
In de handleiding van de Intex ZFP staat dat er lucht circulatie moet zijn, echter als je deze topic doorleest zie je dat meerdere mensen een kist gemaakt hebben met enkel de gaten erin voor de slangen...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Gipia schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:37:
Hallo,
Ik heb net mijn zwembad van ca. 12.5 m3 opgezet met zoutsysteem. Het is het kleine zoutsysteem van intex en maakt 5 gram chloor per uur. Ik heb een zfp van 8m3. Het zoutsysteem heeft nu in 2 dagen 9 uur totaal gedraaid. Als ik het water nu test is het chloor nog steeds nul. Ta is laag (0 tot 40 ppm). Stabilisator is ook laag (0). Ph is bij aquacheck teststrip 7.8 en bij de intex teststrip 6.8.zoutgehalte is ca. 2450 ppm.
Nu ben ik benieuwd hoe lang het zoutsysteem moet draaien om voldoende chloor te hebben gemaakt?
Weet iemand dat?
Als ik mij niet vergis "moet" je op 3200 ppm zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-09 09:35
Jazsie schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:37:
[...]

Waarom doe je niet gewoon om de dag 1 uur je zoutwatersysteem aanzetten?
En als het chloor gehalte dan nog te hoog is dan doe je om de 2 dagen 1 uur?

Filteren gewoon iedere dag blijven doen als gewoonlijk.

[...]
Dat is ook mijn idee, maar dat is dus niet zomaar te automatiseren. Het aan en uitschakelen om de dag/twee dagen kan ik wel automatiseren, maar dan komt het systeem alleen maar in stand-by en zal dus alsnog niets gaan doen. Dan moet ik alsnog handmatig de power-knop indrukken. En toen ik dat vandaag deed, begon het systeem ook meteen te werken. Het lijkt er dus op dat hij dan zijn programma (starten op moment x) ook kwijt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
maikel schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 00:00:
[...]

Dat is ook mijn idee, maar dat is dus niet zomaar te automatiseren. Het aan en uitschakelen om de dag/twee dagen kan ik wel automatiseren, maar dan komt het systeem alleen maar in stand-by en zal dus alsnog niets gaan doen. Dan moet ik alsnog handmatig de power-knop indrukken. En toen ik dat vandaag deed, begon het systeem ook meteen te werken. Het lijkt er dus op dat hij dan zijn programma (starten op moment x) ook kwijt is.
Ahh, weet niet hoe handig je bent en hoever je wilt gaan maar dat betekent dus openschroeven en een relais plaatsen op "power-knop" die je dan instelt/automatiseert.

Als je automatisch kan starten/stoppen op die manier dan kan je natuurlijk ook voor iedere dag 30 min gaan (bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-09 09:35
Jazsie schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 00:29:
[...]

Ahh, weet niet hoe handig je bent en hoever je wilt gaan maar dat betekent dus openschroeven en een relais plaatsen op "power-knop" die je dan instelt/automatiseert.

Als je automatisch kan starten/stoppen op die manier dan kan je natuurlijk ook voor iedere dag 30 min gaan (bijvoorbeeld).
Ja, daar zat ik dus ook al aan te denken. Ik heb mijn ZFP ook al op die manier geautomatiseerd met een ESP8266. 😁 Ik ben alleen bang dat het in dit geval wat lastiger gaat zijn met die tiptoetsen en kleinere behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:00

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gipia schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:37:
Hallo,
Weet iemand dat?
ff een stomme vraag, want ik zie het niet in je post : heb je wel zout toegevoegd? En hoeveel?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Weet iemand waardoor de binnenkant van mijn bestway 2 bij 3 steel pro zo glad wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:13
Sbakker1982 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:52:
Weet iemand waardoor de binnenkant van mijn bestway 2 bij 3 steel pro zo glad wordt?
Dat zijn algen die hechten aan je zwembad. Heb je iets van chloor of zout in je systeem zitten?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
argon007 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:47:

je kan toch wel 1 a 1,5 meter tussen zwembad en pomp doen ? kistje ermheen voor alle meuk/geluid
Sbakker1982 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:52:
Algen .. weg borstelen en chloor verhogen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 11:56
Iemand toevallig een idee waar ik nog een afdekzeil van een intex (3 bij 2) op de kop kan tikken? Overal uitverkocht of uit het assortiment.

Ik heb een bouwzeil van 3x4 (voor mijn 2x3 zwembad) gehaald bij de bouwmarkt en een elastiek van 10m. Blijft vooralsnog prima zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Perconte schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:15:
[...]

Ik heb een bouwzeil van 3x4 (voor mijn 2x3 zwembad) gehaald bij de bouwmarkt en een elastiek van 10m. Blijft vooralsnog prima zitten.
heb je een lucht toevoer op je inlaat ? anders kan je je water verstikken ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
Ja zit er op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argon007
Niet denken in problemen, maar denken in oplossing zei @vso gisteren. Wel dat heb ik vannacht/deze morgen gedaan ;-). Wat denken jullie van volgende opstelling?

Schets

Op het einde van de tuin hebben we een overkapping + tuinhuis. Het dak van dit gebouw ligt in de zon van 7h 's morgens tot de zon ondergaat 's avonds. Dus op zich een veel betere ligging dan het dak van de keuken. Qua verwarming kan ik dus onmiddellijk 's morgen al beginnen terwijl in het andere scenario dit pas rond 11 a 12 uur zou zijn.

dan komt de vraag over de pomp weer bovendrijven... Als ik de ZFP bij de overkapping plaats, kan die (Intex 6m³ ZFP met theoretische opvoerhoogte van 5m) zonder problemen het water omhoog duwen (~3m) door de solarmat heen, terug omlaag, 14.5m verder naar het zwembad en 0.6m hoogte overbruggen om daarna het volledige traject terug te keren? Wat zijn jullie bedenkingen?

Ik zou dit alles mooi strak kunnen afwerken door de druk-pvc buis weg te werken in de beplanting. Dus over die volle 12m zou je eigenlijk geen enkele buis zien liggen. Werk je trouwens beter met een vaste druk-pvc buis (ga dan wel enkel bochten van 90 graden nodig hebben om het dak op te geraken + het terras op te geraken). Of werk je beter met flexibele darm/buis?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Nou, hij is binnen hoor .. de ontluchter voor op mijn zandfilter.
Duur stukkie plastic :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EsDOMB1zsc7srWCldASveS4A_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKAGy1aEqhpyAA4xlV7vVJW3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:42
Kasper schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:32:
[...]

Hier nog een foto van de breuk[Afbeelding]
Ik heb reactie van Intex;
"Wij zullen een nieuwe motorhuis naar u toesturen."

Kort maar krachtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
vso schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:06:
[...]
Als je ph op orde is nog steeds rustig 1 a 2 tabs in de drijver doen en na minimaal 2 uur pompen weer testen .. Snel chloor als je geen dispenser hebt... en dus alleen een drijver .

Traag chloor wil je alleen doen met een dispenser ..
Waarom wil je traag chloor alleen doen met een dispenser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
argon007 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:58:
Niet denken in problemen, maar denken in oplossing zei @vso gisteren. Wel dat heb ik vannacht/deze morgen gedaan ;-). Wat denken jullie van volgende opstelling?

Schets

Op het einde van de tuin hebben we een overkapping + tuinhuis. Het dak van dit gebouw ligt in de zon van 7h 's morgens tot de zon ondergaat 's avonds. Dus op zich een veel betere ligging dan het dak van de keuken. Qua verwarming kan ik dus onmiddellijk 's morgen al beginnen terwijl in het andere scenario dit pas rond 11 a 12 uur zou zijn.

dan komt de vraag over de pomp weer bovendrijven... Als ik de ZFP bij de overkapping plaats, kan die (Intex 6m³ ZFP met theoretische opvoerhoogte van 5m) zonder problemen het water omhoog duwen (~3m) door de solarmat heen, terug omlaag, 14.5m verder naar het zwembad en 0.6m hoogte overbruggen om daarna het volledige traject terug te keren? Wat zijn jullie bedenkingen?

Ik zou dit alles mooi strak kunnen afwerken door de druk-pvc buis weg te werken in de beplanting. Dus over die volle 12m zou je eigenlijk geen enkele buis zien liggen. Werk je trouwens beter met een vaste druk-pvc buis (ga dan wel enkel bochten van 90 graden nodig hebben om het dak op te geraken + het terras op te geraken). Of werk je beter met flexibele darm/buis?

Bedankt!
6m3 (intex) heeft een max opvoer van 3m .. niet 5m
Van zwembad naar pomp is laag mooi want dan hoef je niet te "primen"

Waarom de buizen niet zichbaar / zwart in de zon (12m pak je nog extra verwarming mee ook.

Vergeet niet dat je ook na moet denken over de bypass ..
en leegblazen/extra doorspoelen van het systeem (chloor water laten staan is niet goed in het systeem)

let op H max bij aanschaf van een ander merk .. als je apart een filter ton moet kopen dan zou ik extra goed opletten de intex pomp bv levert ~8m3 maar na de filterton heb je nog ~4.7m3 over (volgens de papieren) en de filter oppervlak is 0,8m2 oid ..
Kasper schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:30:
[...]

Ik heb reactie van Intex;
"Wij zullen een nieuwe motorhuis naar u toesturen."

Kort maar krachtig
tja ze zijn niet "vriendelijk" maar doe wat ze vragen, ik had vrij snel mijn liner opgestuurt gekregen.. binnen een week.
BeeJee78 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:38:
Het duurt dagen (week of 2 ) voordat het opgelost is ..

Uit ervaring kan ik je vertellen dat als het op je liner ligt je een witte chloorvlek krijgt ..gebeurt onherroepenlijk als kids spelen..

En je wilt niet dat als er kleine kids zijn dat ze het als "snoepje" zien..

[ Voor 15% gewijzigd door vso op 03-06-2020 10:44 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
maikel schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 00:43:
[...]
Ja, daar zat ik dus ook al aan te denken. Ik heb mijn ZFP ook al op die manier geautomatiseerd met een ESP8266. 😁 Ik ben alleen bang dat het in dit geval wat lastiger gaat zijn met die tiptoetsen en kleinere behuizing.
Zo te lezen moet dat geen probleem voor je zijn :)

Ik zou het zo doen.
BeeJee78 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:38:
[...]
Hoe wil je het anders doen? Gewoon in het bad mikken?
Dat doe je 1x en daarna nooit meer aangezien je een mooie witte vlek krijgt op de bodem die er voor altijd zal blijven zitten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 03-06-2020 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Jazsie schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:41:

[...]

Hoe wil je het anders doen? Gewoon in het bad mikken?
Dat doe je 1x en daarna nooit meer aangezien je een mooie witte vlek krijgt op de bodem die je niet meer eruit krijgt...
Nee dat sowieso niet uiteraard.
Volgens mij bedoelt vso hier een automatische dispenser en niet een drijver. Maar ik kan me vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
BeeJee78 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:42:
[...]
Volgens mij bedoelt vso hier een automatische dispenser en niet een drijver. Maar ik kan me vergissen.
Ahh oke, drijver kan ook hoor. Zo doe ik het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
vso schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:39:
[...]

6m3 (intex) heeft een max opvoer van 3m .. niet 5m
Van zwembad naar pomp is laag mooi want dan hoef je niet te "primen"

Waarom de buizen niet zichbaar / zwart in de zon (12m pak je nog extra verwarming mee ook.

Vergeet niet dat je ook na moet denken over de bypass ..
en leegblazen/extra doorspoelen van het systeem (chloor water laten staan is niet goed in het systeem)
Ik vermoed dat je hier een fout maakt over die 6m³ pomp. Ik zie hier toch duidelijk een opvoerhoogte van 5m staan? Intexl 6m³

Er staat beplanting langs de zijkant van de tuin. Dus daar kan de zon toch niet aan.

Wat bedoel je net met die bypass? Bedoel je het feit dat ik ergens een kraantje moet plaatsen zodat de ZFP kan filteren, maar de zonnematten bvb kan uitschakelen mocht het te warm zijn?
Leegblazen/extra doorspoelen: wat bedoel je hiermee? Ik kan het water gewoon laten lopen aan de overkapping. Of bedoel je met "systeem" de omgeving (beplanting/gras/...)?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zwembadliefhebbers, waterratjes en plonsvriendjes van me: ik ben bezig met het uitschrijven van een grote FAQ voor dit topic :Y)
Ik zou graag jullie input hiervoor hebben. Wat moet er volgens jullie allemaal in de FAQ opgenomen worden?

edit:

Huidige index:

Soorten zwembaden
Wateronderhoud
Reiniging
Filters & pompen
Zwembadtechniek
Verwarming
Afdekkingen
Accoires & onderdelen
Afkortingen

[ Voor 25% gewijzigd door Koffie op 03-06-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Drijver kan natuurlijk wel @Jazsie met kids is dat een recept voor witte vlekken op de liner. die gooien hem bewust/onbewust om en tja achter de feitjes aan lopen/zwemmen is niet grappig.

ik gooi eens in de 2 weken een tabletje of 5 in de dispenser en kijk er niet meer naar om

Als ik een inground-zwembad zou hebben zou ik voor een zout systeem gaan .. (lees iets permanents
argon007 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:51:
Ik vermoed dat je hier een fout maakt over die 6m³ pomp. Ik zie hier toch duidelijk een opvoerhoogte van 5m staan? Intexl 6m³
dit is v2.0(max 5.0) ik heb het over v1,0 (daar is de max 3m) dus we hebben beide gelijk ;)
Er staat beplanting langs de zijkant van de tuin. Dus daar kan de zon toch niet aan.

Wat bedoel je net met die bypass? Bedoel je het feit dat ik ergens een kraantje moet plaatsen zodat de ZFP kan filteren, maar de zonnematten bvb kan uitschakelen mocht het te warm zijn?
jup
Leegblazen/extra doorspoelen: wat bedoel je hiermee? Ik kan het water gewoon laten lopen aan de overkapping. Of bedoel je met "systeem" de omgeving (beplanting/gras/...)?
Na het zwemseizoen als je het zwembad opgaat ruimen met "schoon" water het gehele systeem doorspoelen zodat chloor restanten niet in de mat blijft zitten .. hierna wil je bv ook wat lucht (max 2 bar) door het gehele systeem blazen zodat vocht niet bevriest en je leidingwerk/mat kapot drukt .. denk aan bv een elektrisch luchtbed opblaas dingetje ofzo ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
ok, dus samengevat de 6m³ V2 zou waarschijnlijk voldoende moeten zijn?
Qua bypass: dit komt in orde

Na het zwembadseizoen zal ik alles zelf mooi reinigen. Ik ga zelf mijn "matten" maken net zoals het topic van
medetweaker @ronny191 met tyleenbuizen. En de pomp zal vorstvrij in het tuinhuis komen te staan.

Dus met andere woorden: het lijkt er op dat ik klaar ben om mijn aankoop te doen. Het meeste schrik blijf ik hebben voor de pomp... Die moet krachtig genoeg zijn natuurlijk.

Voorkeur voor flexibele buis / druk pvc buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:03
Enige wat ik nog vinden kon is https://www.amazon.de/gp/product/B07PTVX4C8 - nog niet binnen maar zou voldoende moeten zijn. Of het goed genoeg bevestigd, geen idee. Heb van die zeiltouwtjes mee besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:16
BeeJee78 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:42:
[...]

Dus als ik het goed begrijp kan je in een drijver tóch beide soorten chloor doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipia
  • Registratie: Juni 2020
Koffie schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:17:
[...]

ff een stomme vraag, want ik zie het niet in je post : heb je wel zout toegevoegd? En hoeveel?
Geen stomme vraag hoor.
Ik heb 35 kg zout toegevoegd.
Het zoutsysteem geeft geen melding dat er te weinig zout is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
MiKeZZa schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:24:
[...]
Dus als ik het goed begrijp kan je in een drijver tóch beide soorten chloor doen?
Jazeker kan dat. Wat @vso bedoelt is meer dat indien je kinderen hebt die er niet van af blijven het als nog in he water kan vallen (naast dat het gevaaarlijk kan zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Jazsie schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:26:
[...]

Jazeker kan dat. Wat @vso bedoelt is meer dat indien je kinderen hebt die er niet van af blijven het als nog in he water kan vallen (naast dat het gevaaarlijk kan zijn).
Mijn kids zijn als de dood voor de drijver. En die gaat er gewoon structureel uit als ze willen zwemmen.

Maar wat heeft wat jullie betreft de voorkeur? Waarom kies je voor het één of het ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Laatst online: 14:03
Pomp en zwembad hebben allebei 38mm aansluitingen. Solarmatten (2m bij 2m EPDM) hebben 50mm collectoren. Mijn 2x bypass ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRbeCssuodbzuR1W-xUBaLpytW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CV17fQlbz2mrbYZUqaV8bFyK.jpg?f=fotoalbum_large

Is dus 38mm/32mm/25mm. Sowieso wordt dat 38mm naar zwembad en pomp, maar nu komt de vraag: is het beter om 32mm slang tussen bypass en zonnecollectoren te zetten, of 38mm? Of maakt dit niets uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
MiKeZZa schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:27:
[...]

Mijn kids zijn als de dood voor de drijver. En die gaat er gewoon structureel uit als ze willen zwemmen.

Maar wat heeft wat jullie betreft de voorkeur? Waarom kies je voor het één of het ander?
Ik zou best een automatische willen, dan heb je er (bijna) geen omkijken meer naar. En geen risico dat de kinderen eraan zitten e.d. En je kunt het beter doseren met een draaiknop.
Alleen lijkt die ook overal uitverkocht.

Edit: Toch eentje gevonden: https://www.vidaxl.nl/e/6...ser-flowclear-76-cm-58338

[ Voor 13% gewijzigd door BeeJee78 op 03-06-2020 11:48 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:54:
Zwembadliefhebbers, waterratjes en plonsvriendjes van me: ik ben bezig met het uitschrijven van een grote FAQ voor dit topic :Y)
Ik zou graag jullie input hiervoor hebben. Wat moet er volgens jullie allemaal in de FAQ opgenomen worden?

edit:

Huidige index:

Soorten zwembaden
Wateronderhoud
Reiniging
Filters & pompen
Zwembadtechniek
Verwarming
Afdekkingen
Accoires & onderdelen
Afkortingen
ik zou beginnen met een algemene "shopping list" ..
Met links naar subjects .. (duh dat doe je al jou topics in mind)

Voetenbadje (doodstraf als men het niet gebruikt oid, voeten grootste bron vervuiling.)
pomp --> te weinig filteren kan / te veel nooit . + filter media
zwembad --> zie -- #zwembad/spa soorten
afdekken --> #zeil en/of noppenfolie (waarom wel/niet bouwzeil)
chemicalieren & onderhoud. (inc voetenbadje)
driver vs dispenser (beide nodig imho)
bypass .. (waarom 3 kranen beter is dan 1 driewegklep + t-stuk)
* waarom hoger dan 32 graden (zwembad) niet gewenst is .. spa uitgezonderd (38 graden)
- borstels en netje(s)
- zwembad doek (om je liner straker te leggen kreukelvrij)
- matjes (0,5 en 1cm) .. ps ondersteboven leggen als er motief op zit wegens strak trekken)

--- restant onderwerpen uitgesplits
afkortingen
smart-zwembad

--- aanschaf/prijzen/verschillen
* intex is bv 10cm hoger dan bestway baden
* prijzen verschillen maar online kan je best misgrijpen terwijl in winkels
* alles "above" ground is 32mm, het heeft weinig nut om 38mm slang te kopen. ga je over op pijp doe dan bv 50mm en extra pijp lengte ertussen en overweeg Y-ipv T (90/45 graden verschil is marginaal, knie is "hoge weerstand )

-- solar meuk . verwarming
- werkdruk van pompen is 2,5 bar of minder VIA de FILTER (intex/bestway)
- 1m2 per kuub als "rule of thumb"
- slang lengte (liever kort en grote oppervlakte) te lang in de slang bv 3 tot 6m of meer kan effectieviteit kosten .. immers water wat de max "opwarm" temp heeft bereikt zal niet warmer worden..
- parallel is dus beter dan in serie
- aanvoer paar cm lager dan de afvoer (naar zwembad) zodat het goed kan ontluchten..
- directe zon is belangrijk
- afgeschermt van de wind is een "pre" via (plexi)glas voor hoger rendement
- pvc (intex matjes bv) halen "lager" rende ment dan EPDM/tyleen.

inverter/elektrische/kolen verwarming
* isolatie is handig (vooral bovenop)
* je bent relatief veel "brandstof"/electra kwijt voor hogere temp en de volgende dag is het meeste verloren
(hierom jou overstap op zonne matten)
* kolen/hout "hottub" heater -->diy projecten op google (alufolie er omheen bij een korf werkt echt goed .. )
@Jazsie heeft al veel geschreven over inverters .. zou stuk "jatten" ;)

"extra's"
- skimmer (handig voor opppervlakte vuil") bevesting een uitdaging bij bovengrondse zwembaden
- fontein (leuk voor kids maar destrasteus voor je chloor via dispenser)
- misters (tuin kraan)
- trap

------- planning & design ?
pijp lengte(s) opvoer hoogte .. drukverlies ..
- reken niet op 2 of 3m opvoer hoogte als de Hmax 1m is ..
(primen??? van de pomp/leidingwerk)
- afschot 1cm per meter ..
- weerstand pvc is 0,01 tot 1 ..
- water zuigt / vloeit zolang er geen lucht is
- wet van communicerende vaten
- geen 2 pompen in 1 leiding "circuit" want pompen werken elkaar tegen.
- chloordispenser/chemicalien als laatste in de leidingwerk ..

-- opruimen
- heb je een ZFP .. spoel eerst je filtermedium op "waste"/backwash schoon
- spoel je leidingen na met schoonwater en haal het uit de zon (uv en chloor zijn beide erg slecht voor je
zwembad meuk)
- dompelpomp/vuilwater pomp en (stevige) platte slang trekt zo een zwembad leeg.
- dumpen van zwembad water mag niet in oppervlakte water / gescheiden HWA & riool ..

--- shops (web & offline)
* cranenbroek (ruim assortiment + verloopjes enzv)
* bouwmarkt (hornbach vooral)

meer ?

[edit]
Adapters !

smart pool
- meten = weten
- elektrische kleppen enorm "duur" tenzij je ze 2de hands kan vinden
-

maat tabel
gangbare maten 32/38/40/50mm pvc
1/2,1/4 ?? = x mm ??
intex/bestway enzv gebruiken 32,38 schuif en 48 schroef ?? maar alles is 28mm "inwendig"

ps ik laat wel eruit wat ik zeker weet dat jij al neerzet / eventueel zelf bedacht hebt .. dus 99% is meer een reminder voor je

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 03-06-2020 12:20 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
MiKeZZa schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:27:
[...]

Drijver eruit is wat dat betreft inderdaad het beste.

Mijn voorkeur gaat naar automatisch systeem (momenteel in de maak)
Maar voor nu doe ik het met een drijver omdat deze erbij zat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@ronny191 jij meet je record poging voor het water eruit maar ik ben wel nieuwsgierig wat je tyleen "buiten"warmte is ..
infernix schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:30:
Pomp en zwembad hebben allebei 38mm aansluitingen. Solarmatten (2m bij 2m EPDM) hebben 50mm collectoren. Mijn 2x bypass ziet er zo uit:

[Afbeelding]

Is dus 38mm/32mm/25mm. Sowieso wordt dat 38mm naar zwembad en pomp, maar nu komt de vraag: is het beter om 32mm slang tussen bypass en zonnecollectoren te zetten, of 38mm? Of maakt dit niets uit?
die 25mm baart me wel zorgen, wat houd je over inwendig ?? 22mm ?

38mm is sales gimmick alles is 32mm zfp "schroef slang .. je hebt wellicht iets meer/minder weerstand ..
MiKeZZa schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:24:
handig om te mengen van verschillende soorten/merken chloor is het niet .. wegens veiligheid zal ik het niet adviseren ..
argon007 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:12:
ok, dus samengevat de 6m³ V2 zou waarschijnlijk voldoende moeten zijn?
ja hoor waarom niet .. beter meer "flow" en kracht dan te weinig ..

het verschil tussen deze 2 pompen V1 en v2 dus .. is dat v2 in mijn setup wellicht effectiever zou zijn om de solar mat restant hitte af te voeren .. en een v2 zou dus sneller het zwembad warm krijgen.
Qua bypass: dit komt in orde

Na het zwembadseizoen zal ik alles zelf mooi reinigen. Ik ga zelf mijn "matten" maken net zoals het topic van
medetweaker @ronny191 met tyleenbuizen. En de pomp zal vorstvrij in het tuinhuis komen te staan.

Dus met andere woorden: het lijkt er op dat ik klaar ben om mijn aankoop te doen. Het meeste schrik blijf ik hebben voor de pomp... Die moet krachtig genoeg zijn natuurlijk.

Voorkeur voor flexibele buis / druk pvc buis?
ik zou zelf de pomp buiten in een kist plaatsen, (onderhoud/lekkage = water + chloor lucht) dat wil je niet in je tuinhuis hebben .. daarnaast moet je gaten maken ..

zelf matten maken is mooi, maar zoals eerder gezegd probeer korte lengte(s) parallel te leggen en niet "lange" slangen.. Als het water eenmaal de max temp heeft bereikt heb je niks aan "restant" slanglengte.
btw als je schuur warm wordt in de zomer is dit ook gelijk "afkoeling" .. dus een win-win.

Druk pvc hoeft niet .. gezien max druk 2,5 a 3bar is en je wel wat druk verliest in je lengte en opvoer hoogte. .. ik zou het wel verven al is het omdat het grijze buizen zijn en je beschermt gelijk tegen UV. ps doe je in de grond overweeg wat isolatie ..
flexibel zou ik doen de laatste meter(s) zo blijft het in de winter ook nog netjes en redelijk uit het zicht.

ps 1 vergeet je terugslagklep en/of afsluiter(s) niet.. zet de hendels indien nodig in de "open" stand in de stroom richting.. dan zie je gelijk als ze haaks staan dat het gesloten is.

ps 2 als je ooit "smart" wilt gaan zou ik gelijk T stukken plaatsen met schroeffitting voor temperatuur of andere meet instrumentaria

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-09 11:32

MarcoKL

That's a huge b*tch!

trekker22 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:51:
Kist klaar. Geluidsisolatie ligt er nog los in, niet op maat geknipt en geplakt. Maar nu al wereld van verschil in geluid.

Maar inderdaad, zijn die 2 gaten genoeg voor afkoeling van de pomp zelf...?[Afbeelding]

Kist vrij ruim gemaakt, maar kan genoeg ander spul erbij qua opslag.
Ik wil niet brutaal zijn, maar heb je ook een foto van de binnenkant? :+
Wil zelf later ook een kist maken met name voor het geluid,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:10
vso schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:21:
[...]

heb je een lucht toevoer op je inlaat ? anders kan je je water verstikken ..
Dat kan wel zijn maar die Intex Hydro kit zorgt voor minder flow. Ik ging van 4600 naar ongeveer 3700 liter per uur met dat ding erop. Ook een reden waarom mijn bad zo langzaam opwarmde. Kijk er maar eens in. Zit een 20mm doorgang in.

[ Voor 5% gewijzigd door medu80 op 03-06-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
vso schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:17:
[...]
38mm is sales gimmick alles is 32mm zfp "schroef slang .. je hebt wellicht iets meer/minder weerstand ..

[...]
Is dat echt zo? Dat bespaart me een heleboel gaten groter maken en kosten. Een 38 is toch daadwerkelijk groter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
mduran schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:46:
[...]

Dat kan wel zijn maar die Intex Hydro kit zorgt voor minder flow. Ik ging van 4600 naar ongeveer 3700 liter per uur met dat ding erop. Ook een reden waarom mijn bad zo langzaam opwarmde. Kijk er maar eens in. Zit een 20mm doorgang in.
bizar .. ik heb de 38mm in/uitlaat ingesneden op mijn zwembad.. maar dat is meer omdat ik kleppen wilde daar voor de in/uitlaat hoef ik dat niet te doen .. daar pas 32mm slang ook op. .
mduran schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:50:
[...]

Is dat echt zo? Dat bespaart me een heleboel gaten groter maken en kosten. Een 38 is toch daadwerkelijk groter?
zie hierboven ..

Bij veel verloopjes is de inwendige diameter bv 28mm, daar let ik meer op in het grote geheel zal 38/32 misschien wel iets uitmaken .. kan bij jou wellicht anders zijn ?

maar hoeveel .. dunno

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• byob
  • Laatst online: 21-09 09:41
infernix schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:30:

[Afbeelding]

Interessante optie om een bypass te maken. Maar zaag je het deel 25 mm dan er vanaf op het moment je er een 32 mm slang aan koppelt om zo 25 mm aansluiting die in je slang verdwijnt de flow niet te beeindvloeden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 03:19
MarcoKL schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:42:
[...]

Ik wil niet brutaal zijn, maar heb je ook een foto van de binnenkant? :+
Wil zelf later ook een kist maken met name voor het geluid,
Morgen ga ik de isolatie goed aanbrengen en dan zet ik er een foto bij👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
@vso heb jij de grote hydro kit? Ik bedoelde de 32mm variant. Die heeft een hele smalle doorgang.

Deze:
https://images.app.goo.gl/Bemecb2YpQzTiCW9A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
mduran schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:06:
@vso heb jij de grote hydro kit? Ik bedoelde de 32mm variant. Die heeft een hele smalle doorgang.

Deze:
https://images.app.goo.gl/Bemecb2YpQzTiCW9A
nee deze
Afbeeldingslocatie: https://www.zwembadgigant.nl/pub/media/catalog/product/cache/a09da9921f6dba434e70431c2e028ace/2/6/26004_1_1.jpg

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
vso schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:17:
@ronny191 jij meet je record poging voor het water eruit maar ik ben wel nieuwsgierig wat je tyleen "buiten"warmte is ..

[...]

handig om te mengen van verschillende soorten/merken chloor is het niet .. wegens veiligheid zal ik het niet adviseren ..
Ik bedoelde meer dat het beide er in zou kunnen. Ik had eerst van jou begrijpen dat je alleen snel chloor in een drijver kon plaatsen.

En aanvullend; wat bedoelen jullie met een automatische? Die geeft automatisch een bepaalde waarde af? Want je hebt toch niet altijd hetzelfde nodig? Of begrijp ik als nieuweling het nou helemaal verkeerd? Hoeveelheid chloor hangt toch af van o.a. gebruik van zwembad, in hoeverre het bad open is enz enz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
@vso Wat is het artikelnummer van deze set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 15:35

Plaatselijke Toychamp !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MiKeZZa schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:15:
Ik bedoelde meer dat het beide er in zou kunnen. Ik had eerst van jou begrijpen dat je alleen snel chloor in een drijver kon plaatsen.

En aanvullend; wat bedoelen jullie met een automatische? Die geeft automatisch een bepaalde waarde af? Want je hebt toch niet altijd hetzelfde nodig? Of begrijp ik als nieuweling het nou helemaal verkeerd? Hoeveelheid chloor hangt toch af van o.a. gebruik van zwembad, in hoeverre het bad open is enz enz..
ik adviseer inderdaad nooit traag oplossend chloor in de drijver te doen, wil niet zeggen dat je het advies moet opvolgen ..

Chloor merk X en chloor merk Y is ook niet handig te mixen . dit is inclusief zelfde merk "traag" en "snel' ..

Stel dat een kind het opknabbelt .. als een ouder niet oplet dan zijn de rapen gaar .. in kleinere vorm is het een "wit snoepje" ..

Automatisch geeft de dispenser een bepaalde volume af .. (mengt beter met het water etc etc) ..
Perconte schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:28:
@vso Wat is het artikelnummer van deze set
Inhoud verpaking:

2 x 10256
2 x 10255
1 x 11235
1 x 12198
1 x 12369
1 x 12363
1 x 12371
1 x 12373

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Bo0bz schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:56:
[...]

Dat zijn algen die hechten aan je zwembad. Heb je iets van chloor of zout in je systeem zitten?
Heb net een drijver en 20mg chloortabletten binnen. Heb alleen geen tester, dus heb geen flauw idee waar ik op moet letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
MiKeZZa schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:15:
[...]

Met automatisch bedoel ik dus een compleet geautomatiseerde systeem. In mijn geval dus PH/Chloor meter met doseerpompen die de juiste hoeveelheid het zwembad in "pomp".

@vso Bedoelt een automatische chloor dispenser voor tabletten.

Als vervanger van een drijver is zo een automatische chloor dispenser voor tabletten een prima oplossing die niet al te duur is en je hebt inderdaad zoals @vso al zegt minder omkijken naar en geen kind die het als "snoepje" zal zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Sbakker1982 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:39:
[...]

Heb net een drijver en 20mg chloortabletten binnen. Heb alleen geen tester, dus heb geen flauw idee waar ik op moet letten.
Hoe groot is je bad ? heb je ph min besteld .. en je zal lakmoes strips of een ander testkit "moeten" hebben

heb je "quicktabs" ? kan je bv 1 tabletje per kuub chloor "rekenen" .. en 1 tab per gezwommen persoon. om het veilig te houden ..

1ste wat je dagelijks wilt controleren is je zwembad liner .. is dat glad heb je te weinig chloor .. dan moet je de liner borstelen (paar keer met de bezem ofzo eroverheen ..) en dan paar quicktabs erin..

met slechter wordend weer is het zoiezo handig wat meer chloor erin te doen, dit vanwege de temp wisseling en de pomp minimaal 1 tot 1,5 de vereiste draaitijd laten draaien ..

ik zou met een CRP vandaag de filter vervangen .. en de oude afspoelen/borstelen...

@MiKeZZa ik bedoel deze als "automatische" chloordispenser

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/20364/files/191103311/interline-automatische-zwembad-chloordispenser.jpg

Deze past op 32,38 schuifslang en ZFP filter(schroef) slang.

ps het is wel prettig ervoor en erna een "afsluiter" te hebben zodat je makkelijk kan vervangen .. (je kan hem ook dichtdraaien .. om de tabs bij te vullen maar ik heb daar geen positieve ervaring mee .. (lees ik vergeet het ;) )

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 03-06-2020 16:27 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005

The Executer

Lekker belangrijk!

Zo, vanmiddag de nieuwe pomp geïnstalleerd:

Bevindingen tot nu toe van de Bestway Flowclear 3000L/h type 58515 ZFP:

+ Laag verbruik (85 Watt)
+ Alle onderdelen zijn meegeleverd uitgezonderd filtermedia (Slangen, zwembad-doorvoeren, 6-weg kraan, afdichtrubbers, slangklemmen, schroefkoppelingen)
+ 3.5M snoer
+ 4.5M slang
+ Waste-afvoer wordt met adapter voor Gardena/tuinslangkoppeling geleverd, dus makkelijk afvoeren naar een draingoot o.i.d..
+ Compact design doordat de pomp zich onder de filterton bevindt i.p.v. er naast
+ 32mm aansluitingen, direct aan te sluiten op de meeste zwembaden
+ Stil (in vergelijking met onze Intex 2271L/h CRP)
+ Krachtig genoeg voor een 220x150x60 bad, mogelijk ook nog voor de 260x160x65

- Doordat de pomp onder de filterton zit, komt de aanvoer vanaf het zwembad in sommige gevallen onder het niveau van de aanvoer op de pomp. Hierdoor blijft je met lucht in de pomp zitten. Volgens de handleiding moet je ontluchten, maar dit lukt dus niet. Pomp aanzetten, hij zuigt het water wel aan waarna hij wel loopt.
- Deksel voorfilter zit op aanvoerslang, waardoor je direct een waterballet krijgt wanneer je deze wilt reinigen. Aanvoer zwembad is niet eenvoudig af te sluiten met een dop omdat het roostertje aan de binnenkant van het bad met een schroef vast zit.
- Intapen met b.v. teflontape van de zwembaddoorvoeren is wel aan te raden. De doorvoeren waren iets smaller dan de tules op het bad zelf, waardoor dit makkelijk lekt. Doorvoeren op 1 plek (ongeveer 2cm vanaf binnenzijde bad) even flink intapen, waarna het geheel lekvrij gemonteerd kan worden.

[ Voor 85% gewijzigd door The Executer op 04-06-2020 11:58 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Heb ik weer hoor, eindelijk dat bad tegen de 30 graden aan te hikken, krijgen we een partij kloteweer de komende week :P
Ik denk dat ik morgen gewoon lekker niet filter, en dan alsnog een duik neem. De warmte zal er nog goed in zetten en met een lagere buitentemperatuur voelt het sowieso al warmer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Als je bij een Intex ZFP de hendel op closed zet. Kun je dan de zandtank af koppelen zonder een tsunami in de schuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

mduran schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:22:
Als je bij een Intex ZFP de hendel op closed zet. Kun je dan de zandtank af koppelen zonder een tsunami in de schuur?
Ja en nee :P
JA je handel staat op closed. Dus er stroomt geen water van de aanvoer uit de klep.
Maar je filter zelf zit ook vol water, dat moet je wel even laten drainen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
vso schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:25:
[...]

Hoe groot is je bad ? heb je ph min besteld .. en je zal lakmoes strips of een ander testkit "moeten" hebben

heb je "quicktabs" ? kan je bv 1 tabletje per kuub chloor "rekenen" .. en 1 tab per gezwommen persoon. om het veilig te houden ..

1ste wat je dagelijks wilt controleren is je zwembad liner .. is dat glad heb je te weinig chloor .. dan moet je de liner borstelen (paar keer met de bezem ofzo eroverheen ..) en dan paar quicktabs erin..

met slechter wordend weer is het zoiezo handig wat meer chloor erin te doen, dit vanwege de temp wisseling en de pomp minimaal 1 tot 1,5 de vereiste draaitijd laten draaien ..

ik zou met een CRP vandaag de filter vervangen .. en de oude afspoelen/borstelen...
Ik heb een bestway van 3m bij 2m bij 0,65m. Dus 4m3. Ik heb een filterpomp van bestway, 2000L per uur. Die gaat 3x 3uur aan per dag. Daarnaast zit er een hoes overheen. Verder heb ik een drijver voor chloortabletten. De chloortabletten die ik heb zijn van poolpower. 20g per tablet. Long (mini) staat op de verpakking.

Testkit PH besteld. Schoonmaakset besteld. Dit komt ergens deze week. Maar wat nu te doen? Alvast de drijver erin met 1 tablet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik heb een veel kleiner bad (1.6m3), maar heb vandaag pas voor het eerst een waarde op de teststrip gezien voor chloor. Op eerdere dagen de afgelopen 2 weken wel wat chloor erin gedaan, maar vanochtend er 4-5 tabletten van 20mg mini quick in gedaan en na gebruik 2. Voor het eerst dat de waarde 'goed' was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Meer mensen trouwens met verdrinkende / dode bijen / hommels in het zwembadje? Lijkt wel een zelfmoordplek voor die beesten, maar waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Of je microfoon is erg gevoelig of dat ding maakt een pest herrie .. (denk eerder het 1ste) zaten die slangen erbij?
Sbakker1982 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:35:
[...]

Ik heb een bestway van 3m bij 2m bij 0,65m. Dus 4m3. Ik heb een filterpomp van bestway, 2000L per uur. Die gaat 3x 3uur aan per dag. Daarnaast zit er een hoes overheen. Verder heb ik een drijver voor chloortabletten. De chloortabletten die ik heb zijn van poolpower. 20g per tablet. Long (mini) staat op de verpakking.

Testkit PH besteld. Schoonmaakset besteld. Dit komt ergens deze week. Maar wat nu te doen? Alvast de drijver erin met 1 tablet?
teststrips pH + chloor hoop ik ?

Die long tabletten lossen langzaam op .. tja als je niks beters hebt is een drijver wel handig .. anders heb je witte vlekken op de bodem van je zwembad .. maaruh tegen de tijd dat het zwembad weer "open kan" gezien het aankomend "slecht weer" .. is het chloor nog aan het oplossen .. ik zou ook 2 max doen. niet 3 of 4 ..

tja .. bestel ook chloor quicktabs (voor de drijver) en een chloordispenser (voor de long tabletjes)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:52:
Meer mensen trouwens met verdrinkende / dode bijen / hommels in het zwembadje? Lijkt wel een zelfmoordplek voor die beesten, maar waarom?
vorig jaar een paar dagen vliegende mieren gehad .. die kamikaze actie deden .. jou gok is net zo goed als die van mij ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
mduran schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:22:
Waarom zou je dat willen ? naast @Koffie zijn opmerking ..
- vergeet niet dat je (voor)filter/pomp ook nog water bevat .. (gewicht) .. en je slangen en bypass ..
- dus als de ZFP tank"aansluiting" een open verbinding heeft met je zwembad (en lager staat dan) ..

Zal je alsnog een Tsunami ontketenen dus zet alles van te voren even dicht

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 21:24

Dennahz

Life feels like hell should.

Dit topic gaat echt veel te snel...

@Koffie het zou ook handig zijn om wat info in de TS te zetten over het maken van een geluidsisolerend kistje. Wat voor materialen je kan gebruiken en zo.

Ben nu zelf op zoek in dit topic en het is nog best lastig om dit terug te vinden in de wir-war van posts :p

Stiekem ook even de vraag: is 10mm dik genoeg, en is het normaal dat hout best prijzig (€ 26,30 per zijde) is? :p Ik ga dan vanavond het hout EINDELIJK bestellen bij de Gamma! :Y)

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:32:

@Koffie het zou ook handig zijn om wat info in de TS te zetten over het maken van een geluidsisolerend kistje. Wat voor materialen je kan gebruiken en zo.

Ben nu zelf op zoek in dit topic en het is nog best lastig om dit terug te vinden in de wir-war van posts :p

Stiekem ook even de vraag: is 10mm dik genoeg, en is het normaal dat hout best prijzig (€ 26,30 per zijde) is? :p Ik ga dan vanavond het hout EINDELIJK bestellen bij de Gamma! :Y)
Geluids isolerend is zo persoonlijk .. en ik heb niet veel posts gezien .. ik denk dat er op google genoeg staat

Ik zou eerder hier posten [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6

Zou je btw wel voor hout gaan ? ik zou een composiet of betonplex pakken .. lees wat watervast materiaal.

- Daarnaast zit je met elektra ..
- Ga je ook extra opberg ruimte doen ? (chemicalien ?)
- Je kan ook in het geval van een ZFP de ton erbuiten laten ..
- Kranen binnen/buiten,
- Heb je een zout systeem ..
- wil je de chemicalien bv in een aparte oplossing erbij "verwerken" ..
- smart (arduino / raspberry / esp) installatie
- word het winter vast (zou ik niet doen...beter in een schuur die samen met de rest "verwarmt" word..

Best veel opties om dus in een start-post te verwerken .. en zo persoonlijk ..

10mm is dik zat .. tenzij je erop wilt zitten/staan .. (zou het dus niet "zit" vriendelijk maken .. )

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 03-06-2020 19:59 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Hier ben ik nogmaals...
Even ter opfrissing van wat we reesd besproken hadden:
- Intex opbouw zwembadje van 2.28m³
- Intex ZFP 6m³ om de opvoerghoogte te kunnen bereiken op het tuinhuis

Die Intex ZFP kan theoretisch 6m³/uur laten circuleren. Mijn zwembadje zou echter 2.28m³ water bevatten. Dit wil zeggen dat de pomp theoretisch in staat is om 2.6 keer het volledige zwembadwater te laten circuleren.

Laat ons dit omzetten naar de praktijk (en wat overdrijven) en dit getal delen door 2. Dan bekom ik nog altijd 1.3keer circulatie van alle water in een uur. Daar ik het water wil opwarmen met een solarmat/solarbol/tyleenbuis/... zal de flow niet TE snel gaan voor het aantal kubiek water dat ik maar heb... ?

Kan ik de flow op één of andere manier wat vertragen? Ik vermoed dat de waterstraal die het zwembad ingeblazen al worden ook redelijk krachtig zal zijn, niet?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
argon007 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:54:
Hier ben ik nogmaals...
Even ter opfrissing van wat we reesd besproken hadden:
- Intex opbouw zwembadje van 2.28m³
- Intex ZFP 6m³ om de opvoerghoogte te kunnen bereiken op het tuinhuis

Die Intex ZFP kan theoretisch 6m³/uur laten circuleren. Mijn zwembadje zou echter 2.28m³ water bevatten. Dit wil zeggen dat de pomp theoretisch in staat is om 2.6 keer het volledige zwembadwater te laten circuleren.
per uur in theorie ja :+
Laat ons dit omzetten naar de praktijk (en wat overdrijven) en dit getal delen door 2. Dan bekom ik nog altijd 1.3keer circulatie van alle water in een uur. Daar ik het water wil opwarmen met een solarmat/solarbol/tyleenbuis/... zal de flow niet TE snel gaan voor het aantal kubiek water dat ik maar heb... ?

Kan ik de flow op één of andere manier wat vertragen? Ik vermoed dat de waterstraal die het zwembad ingeblazen al worden ook redelijk krachtig zal zijn, niet?
Thanks!
Je vergeet de 12m buis van tuinhuis naar zwembad .. wat ook wel wat druk zal verminderen ..
maar druk/rondpompen is niet je probleem ... beter te veel filteren dan te weinig ..

Welk medium (zand/glas/filterbollen) kies je ? .. nee geen advies dat is wat jij "prettig" vind ...

als jij bv dit zwembad behoud, dan en je doet 8 m2 aan zelfbouw verwarming .. dan stijgt je bad op mooie dagen met 4 graden per uur .. en dus hoeft je pomp minder lang aan ..

Dus je kan kiezen of je een zwembad van 8 kuub neer zet of een spa erbij .. :)
... of voor nu gewoon na een paar uur de pomp uitzetten :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 03:19
Dennahz schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:32:

Met 2 multiplex platen 18 mm van 244 x 122 kun je een kist maken van 82,5 x 82,5 x 80 hoog. Kosten een 100 euro bij de gamma en hou je nog 2 lange stroken over als rest hout.
10tje grondverf en lak bij de action.

Zou heb ik een grote kist voor een 8m3 intex zfp en best wat ruimte er langs voor chloor, klein spul, borstel kop etc etc.
Kist op 3 balkjes boven de grond. Op de bodem paar zwembad tegels intex die ik over had (eps was op bij de gamma.).

En 3 pakken geluid isolatie bij de gamma was 55 euro. Dat is 3m3 en moet ik de 5 andere zijdes nagenoeg mee kunnen bedekken.

Als je wacht op gamma korting op hout of andere 1 artikel korting kun je (20% meestal) ben je voor 130€ klaar bij de gamma voor hout en isolatie en nog flinke strook multiplex over. En 10tje verf.
Denk dat geverfd multiplex dat je elk jaar ff bijstrijkt met 2€ verf, die best 8 jaar mee kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argon007
vso schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:17:
[...]

per uur in theorie ja :+

[...]

Je vergeet de 12m buis van tuinhuis naar zwembad .. wat ook wel wat druk zal verminderen ..
maar druk/rondpompen is niet je probleem ... beter te veel filteren dan te weinig ..

Welk medium (zand/glas/filterbollen) kies je ? .. nee geen advies dat is wat jij "prettig" vind ...

als jij bv dit zwembad behoud, dan en je doet 8 m2 aan zelfbouw verwarming .. dan stijgt je bad op mooie dagen met 4 graden per uur .. en dus hoeft je pomp minder lang aan ..

Dus je kan kiezen of je een zwembad van 8 kuub neer zet of een spa erbij .. :)
... of voor nu gewoon na een paar uur de pomp uitzetten :)
Geen idee welk medium ik zal nemen. Ik zie vooral zand, dus had gedacht om ook maar voor zand te gaan :-)

Op het zwembad staat een 32mm ingang/uitgang. Op de pomp gaat dit over een 38mm uitgang. Welke buizen / flexibel zou ik best aannemen om die 2 x 12m te overbruggen? Ga ik voor 38mm of neem ik 32m zodat er wat minder flow is?

[ Voor 11% gewijzigd door argon007 op 03-06-2020 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MM-
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-09 21:56

-MM-

D&#039;oh!!

Hi, ik heb mij de afgelopen periode druk ingelezen op dit forum maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Uitgangspunten:
- Ik heb een zwembad van 3x2 met ongeveer 3m³ water
- Ik heb een solar mat besteld 600x80
- Ik wil deze op mijn schuur plaatsen (omgeveer 2,5 meter hoog).
- Pomp wil ik in de schuur zetten en het zwembad staat ongeveer 15 meter van de schuur
- Ik heb een zandfilterpomp (nog niet aangesloten) die een maximale pompcapaciteit van 17.000 L/u en een stroomsnelheid van 10 m³/u heeft.

Vraag:
Ik lees op een website dat de Solar mat die ik heb besteld een max. pompcapaciteit: 10.000 L / uur aankan. Aangezien het water een behoorlijke afstand moet afleggen naar de pomp en het water nog omhoog moet, denken jullie dat het kwaad kan om de solar mat op de ZFP aan te sluiten? Kan ik deze pomp gebruiken voor deze setup of zal ik alsnog een andere pomp moeten kopen?

What's the point of living if you can't feel alive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
-MM- schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:18:
Hi, ik heb mij de afgelopen periode druk ingelezen op dit forum maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Uitgangspunten:
- Ik heb een zwembad van 3x2 met ongeveer 3m³ water
- Ik heb een solar mat besteld 600x80
- Ik wil deze op mijn schuur plaatsen (omgeveer 2,5 meter hoog).
- Pomp wil ik in de schuur zetten en het zwembad staat ongeveer 15 meter van de schuur
- Ik heb een zandfilterpomp (nog niet aangesloten) die een maximale pompcapaciteit van 17.000 L/u en een stroomsnelheid van 10 m³/u heeft.

Vraag:
Ik lees op een website dat de Solar mat die ik heb besteld een max. pompcapaciteit: 10.000 L / uur aankan. Aangezien het water een behoorlijke afstand moet afleggen naar de pomp en het water nog omhoog moet, denken jullie dat het kwaad kan om de solar mat op de ZFP aan te sluiten? Kan ik deze pomp gebruiken voor deze setup of zal ik alsnog een andere pomp moeten kopen?
haal https://toppy.nl/product/...zwembad-warmtepompen.html .. je hoeft hem niet vol open te zetten ..

Hoewel de pomp "overkill' is .. 15m is ook wel een aardige afstand ..
met een 3.6 kuub liter bad is het water relatief schoon (4x tot 5x per uur volledig gefiltert .. ) als je 17kuub per uur doet

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 03-06-2020 22:37 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:27

Honesty

kattenneus!

Ik vraag ook maar, totaal onwetend, we hebben een bestway staand zwembad gehad van 2 bij 3 van de tante van onze zoontjes. Nu zei zij dat we een pomp nodig hebben maar niet wat voor. Ik wil best voor wat jaar 3 a 4 meer betalen voor bijvoorbeeld een zandpomp dan liever dan nu 40 euro voor een intex pomp die maar even mee gaat. War moeten we doen en morgen halen we wel ondermatten.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Honesty schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:33:
Ik vraag ook maar, totaal onwetend, we hebben een bestway staand zwembad gehad van 2 bij 3 van de tante van onze zoontjes. Nu zei zij dat we een pomp nodig hebben maar niet wat voor. Ik wil best voor wat jaar 3 a 4 meer betalen voor bijvoorbeeld een zandpomp dan liever dan nu 40 euro voor een intex pomp die maar even mee gaat. War moeten we doen en morgen halen we wel ondermatten.
Tja ga toch voor 40,- filterpomp (als je het al vind) .. en wat losse filters ..voor dit jaar ..

Chloor (quick tabs), ph min, een afdekzeil (zwart), voetenbadje, slang (4m), een inlaat/uitlaat setje en ph/chloor teststrip setje indien het er niet bij zit. zijn je basis

Ondermatten als je stenen hebt .. is wel prettig ..

Die 40,- is niet zoveel geld "weggegooid" .. want je kan het veel extremer doen .. en voor nu is het wellicht handiger om te kijken of je uberhaupt wil investeren in groter/beter voor jaren.

Maar dan heb je in iedergeval wat staan, en dan kan je daarna rustig inlezen .. en verder uitzoeken

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 03-06-2020 22:46 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
Ik vroeg mij af of er meer mensen al eens gekeken hadden om zelf een zandfilterpomp te maken met hun bestaande intex pomp. Dus iets van een afsluitbare emmer met daarin filter materiaal en wat fittingen moet je volgens mij een heel eind komen. Ik irriteer me een beetje aan die filters die iedere keer er voor zorgen dat je pomp amper meer pompt. Had al youtube afgestruind en al wat voorbeelden gezien maar wellicht dat iemand het hier al geprobeerd heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Koffie schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:54:

edit:

Huidige index:
Een fatsoenlijke handleiding. Of is Intex niet hetzelfde als Bestway?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
PcDealer schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:58:
[...]

Een fatsoenlijke handleiding. Of is Intex niet hetzelfde als Bestway?
nee ze zijn niet gelijk

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

vso schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:00:
[...]

nee ze zijn niet gelijk
Toch gek dat de handleiding op internet van Intex aangaf hoe ik de A/B/C/D stokjes van de Bestway in elkaar moest zetten :p

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Laatst online: 25-09 15:29
Perconte schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:53:
Ik vroeg mij af of er meer mensen al eens gekeken hadden om zelf een zandfilterpomp te maken met hun bestaande intex pomp. Dus iets van een afsluitbare emmer met daarin filter materiaal en wat fittingen moet je volgens mij een heel eind komen. Ik irriteer me een beetje aan die filters die iedere keer er voor zorgen dat je pomp amper meer pompt. Had al youtube afgestruind en al wat voorbeelden gezien maar wellicht dat iemand het hier al geprobeerd heeft?
Waarom koop je niet zelf een officiele zandfilter zonder pompsysteem ( want die heb je al ). Zorg dus dat er een voorfilter zit op je pomp, en sluit deze dan aan op de zandfilter. Beide moet je dan even op een platform monteren, volgens de documentatie dan tenminste.

Uiteraard komt er dan meer bij kijken zoals aansluitingen, adapters etc.

Bijvoorbeeld: https://www.poolplaza.nl/...ers-8/zandfilter-rond-300

Of om de shop te quoten: U plaatst eerst het zandfilter op de bodemplaat, vervolgens de filterbuis plaatsen in het zandfilter en het zandfilter vullen met zand. U monteert daarna de filterklep met de meegeleverde beugel. Als laatste stap monteert u de leidingen aan het zandfilter, waarna het zandfilter gereed is voor gebruik.

[ Voor 18% gewijzigd door hollandnick op 03-06-2020 23:05 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
* vso slaat @PcDealer met een groot stuk kaas/pool noodle welk gedeelte van "niet gelijk" snap je niet .. :) dat er onderdelen het zelfde eruit zien wil niet zeggen dat het hetzelfde is ..

ps veel is wel "uniform" .. dus intex en bestway past vaak wel redelijk naadloos op elkaar :)
Ja onderzocht CRP en je hebt meerdere uitdagingen.. je filter medium daar moet je water doorheen persen ..

Voor 150,- koop je een goeie ZFP . .. kosten vs baten wegen niet tegen elkaar op ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
vso schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:05:
* vso slaat @PcDealer met een groot stuk kaas/pool noodle welk gedeelte van "niet gelijk" snap je niet .. :) dat er onderdelen het zelfde eruit zien wil niet zeggen dat het hetzelfde is ..

ps veel is wel "uniform" .. dus intex en bestway past vaak wel redelijk naadloos op elkaar :)

[...]

Ja onderzocht CRP en je hebt meerdere uitdagingen.. je filter medium daar moet je water doorheen persen ..

Voor 150,- koop je een goeie ZFP . .. kosten vs baten wegen niet tegen elkaar op ..
Ik heb veel gezocht maar ik kom niet eens in de buurt van de 150 euro voor een goede ZFP...Heb jij misschien toevallig een linkje? Ik kom steeds uit op en rond de 200 of hoger voor een fatsoenlijke pomp

edit: De enige goedkope die ik heb kunnen vinden is https://www.hornbach.nl/s...-m-h/8722630/artikel.html maar daar zit, als ik het goed heb, weer geen voorfilter op.

[ Voor 10% gewijzigd door hollandnick op 03-06-2020 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
hollandnick schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:08:
[...]

Ik heb veel gezocht maar ik kom niet eens in de buurt van de 150 euro voor een goede ZFP...Heb jij misschien toevallig een linkje? Ik kom steeds uit op en rond de 200 of hoger voor een fatsoenlijke pomp
https://www.top-zwembadshop.nl/intex-zandfilterpomp-4m3h

maar meer kans maak je bij www.cranenbroek.nl (geen folder) ff de winkel binnenlopen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Helaas zijn al die intex pompen overal al uitverkocht. Ik had er zelf 1 gevonden van 179 die 6,50 m3/uur kon rondpompen, maar die is helaas ook opeens gestegen naar de 199.

Dat van Cranenbroek is wellicht inderdaad een goede tip. Laat ik daar dit weekend eens een bezoekje aan brengen. Misschien dat ik ook het advies ga opvolgen van een paar posts hierboven, door voor dit jaar iig een simpel pompje te halen van +-40 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
hollandnick schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:26:
[...]

Helaas zijn al die intex pompen overal al uitverkocht. Ik had er zelf 1 gevonden van 179 die 6,50 m3/uur kon rondpompen, maar die is helaas ook opeens gestegen naar de 199.

Dat van Cranenbroek is wellicht inderdaad een goede tip. Laat ik daar dit weekend eens een bezoekje aan brengen. Misschien dat ik ook het advies ga opvolgen van een paar posts hierboven, door voor dit jaar iig een simpel pompje te halen van +-40 euro
Vind het ook niet gek met de zwembad rage in NL ..

Maar ja als men zorgde dat publieke zwembaden niet moeten inkrimpen.. en fatsoenlijk stuk land hadden was deze rage ook veel minder "erg" .(samen met het covid) ..

Ons lokale zwembad heeft 2 Hectare af moeten staan voor paar villa's .. :(
Water bedrijven hebben het "lastig'

en de burger moet maar minder water gebruiken 8)7 8)7

Duurzaam water opslaan is ook zeer on-economisch en als ik bv naar de belgen kijk .. HWA water is redelijk vervuilt .. en kan je niet grijs water noemen .. bruine aanslag in de wc / vaat & was wordt er niet "schoner" op..

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 03-06-2020 23:57 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Je filter kan maar een bepaald maximale druk/hoeveelheid m3/u aan. Daarop is je pomp op berekent.
Dus het is logisch dat je pomp niet meer pompt.

Wil je meer m3/u dan moet je voor een grotere filter gaan en dus ook een zwaardere bijhorende pomp.
hollandnick schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:08:
[...]

edit: De enige goedkope die ik heb kunnen vinden is https://www.hornbach.nl/s...-m-h/8722630/artikel.html maar daar zit, als ik het goed heb, weer geen voorfilter op.
Voor dit jaar zal het lastig gaan.
Zwemseizoen is vroeg begonnen door covid-19 en ook nog eens de al lekkere temperaturen erbij zorgt dat het erg snel is gegaan.

En niet voor het een of ander maar Intex zijn prima ZFP, goede ZFP kosten wel wat meer dan 200,--... het is maar wat je ervoor uit wilt geven ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SCF1908
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-11-2020
Was van de week bij van Cranenbroek, hebben er verschillende staan, zie foto's die ik toevallig heb geschotenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1zBmFwLeX1WweBpKhSt2WXLFDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ft6dxK12skgy8qWnJ3FAj4Lq.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Jo_UidlPDQRHARs98k6cwGpqwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rITjOJ65HUnVo9AovetBfUel.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 28 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.