_RRM_ schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:24:
Geeft dit ook een probleem wanneer de ZFP in de circulatie stand staat?
Is een ZFP ook aan/uit te schakelen m.b.v. een W1209 op basis van de temperatuur op het dak? (gemeten bij de matten). Zonder dat er nog een fysieke handeling na inschakelen voor nodig is?
2 pompen in 1 circuit geeft zoiezo een issue, wil je een extra pomp doe je dat via een aparte aansluiting van+naar bad.
Je zou met bijvoorbeeld 4 kuub in filterstand bv max 2m kunnen halen .. met circulatie stand 2.5/3m daar ben ik wel redelijk van overtuigt
Het inschakelen ligt of je pomp 'smart" is .. de nieuwere hebben led display dus .. maar bv de oudere pompen andere pompen zou je temperatuur gestuurd kunnen aansturen .. maar dat wil je niet.
Ik zou bv eerder meten tussen in+uit (v.d bypass) als temp langer dan 1minuut gelijk of lager is dan stoppen met pompen. als de bypass verkeerd staat of water temperatuur ofzo sta je ook niet onnodig te pompen
Meten onder de mat is niet verkeerd maar als je meet probeer zoveel mogelijk data te vergaren .. schakelen op 1 specifiek meetpunt is niet erg nuttig .. (kan wel) ..
MieJuul schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:05:
Ik ben niet echt thuis in de pompen, maar ik denk dat hier een denkfout ontstaat vwb de opvoerhoogte.
Vso heeft denk ik een punt, als het een systeem betreft waarbij de uitmonding zich 2,5 meter boven de pomp bevind.
In dat geval gaat de pomp dat niet halen.
In Daniels geval is de uitmonding hooguit een halve meter boven de pomp.
Het circuit gaat dan weliswaar naar de solarbal op het dak, maar zolang er geen lucht in het systeem zit "trekt" het water wat naar beneden stroomt het water aan de stijgzijde omhoog.
Die kan je dan min of meer tegen elkaar wegstrepen, en zodoende kan dat prima met zijn filterpomp.
Maar nogmaals, ik ben niet afgestudeerd in hydrodynamica

je hoeft geen vloeistof wiskundige te zijn om het volgende te begrijpen.
Een standaard schuur is 2m / 2.3m hoog teminste je bouwt vaak hoog genoeg ..(teminste je wilt eronder staan) .. de bol zelf is 20 tot 30cm hoog maar 1,2 of 3m "leidingwerk" ..
als je de pomp op de grond zet (gelijk met bodem zwembad) kan een Cartridge fiterpomp met uitzondering van wellicht 1 of 2 .. hebben maximum opvoerhoogte van 1m je kan hier (eigen ervaring)
1,5 meter wel uitpersen (er komt water uit de slang) zeg 20 liter per minuut
.. 1.8 is al lastig .. 5 liter per minuut . .
2m zie je wellicht paar druppels over de slangrand komen.
Zwembaden zitten tussen de 50 en 75cm aan "bovenrand" dus dat is de speelruimte die je hebt om nog iets hoger te komen .. mits je het geheel onder waterniveau houd..
Misschien kan je meer kracht overhouden als je de filter eruit haalt .. maar die filters maken welicht 10 a 20cm uit ? ..
Zelf aanzuigende pompen (dat zijn de CRP/ZFP niet zover ik weet) hebben meer kracht. .en een ZFP kan je de filter medium passeren en dan geef je wel een aardige boost aan je waterdruk ../ vermogen.
Zeg dat je 2 tot 2,5 meter opvoer hebt + 1m bochtwerk ...en voor zuigend effect moet je wel genoeg water op kunnen voeren .. om de buis te vullen (hevelen) ..
Tenzij je het luchtdicht maakt en zelf helpt zie ik dit niet gebeuren. zeker niet binnen 3 min ..
[
Voor 48% gewijzigd door
vso op 01-06-2020 23:27
]