Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 52 Laatste
Acties:
  • 455.170 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Daniel. schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:14:
[...]

Als er geen lucht in zit gaat het prima. Ik zal morgen wel even een kleine video plaatsen maar wat ik kan merken qua snelheid dat het eruit komt gaat het prima de bol in. Ook voel je dat het water goed opgewarmd is en dat het echt wel een seconde of 30 duurt totdat je geen groot verschil met warmte weer voelt.
nee geloof er niet veel van ..ik heb nog nooit zo hoog met een filterpomp gepompt ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:10
vso schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:22:
[...]

nee geloof er niet veel van ..ik heb nog nooit zo hoog met een filterpomp gepompt ..
Ik ga morgen wel een filmpje posten :D . De bypass zit dicht dus dan gaat die alleen via de solarbol.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-09 21:23
Daniel. schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:46:

De pomp is een filterpomp van Intex met A filter en het is volgensmij de zwaarste die ze verkopen die 3400 liter kan pompen. Amazon klik vorig jaar kunnen kopen voor 35 euro :9
Ik kreeg bij mijn "badje" een filterpomp van 5678 l/u dus is niet de max sterkte filterpomp :)

deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
pvnzoest schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:56:
[...]

Ik kreeg bij mijn "badje" een filterpomp van 5678 l/u dus is niet de max sterkte filterpomp :)

deze
de sterkste doet 9,463 L/u overgens de enige filter pomp die 1,5 opvoer hoogte heeft .. de rest zit allemaal met max 1m .. die zou wel eens 2,3m misschien kunnen halen

Dus @Daniel. moet minimaal 2m tot 2.5m omhoog dan nog eens 30 cm in de bol omhoog (met weerstand) .. en dat binnen 3 minuten ..

[ Voor 28% gewijzigd door vso op 01-06-2020 22:07 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 21:44
Het aansluiten van EPDM matten op een plat dak blijft voor mij lastig.

Als ik het topic doorlees lijkt onderstaand de voorkeur te hebben:

Zwembad -> Zandfilterpomp (4m3) -> EPDM matten (3x; 600x60) -> Zwembad.

- Wat ik begrijp redt de (Intex) 4m3 pomp het niet om 20m lengte en 2.5m omhoog, door de 3 matten te pompen
- Hiervoor had ik een extra pomp in gedachte (aquaforte vario DM-20000)

Als ik de extra pomp dan na de zandfilterpomp aansluit, moet deze dan in de circulatie stand en trekt de aquaforte het water dan door de zandfilterpomp heen zonder beperkingen?
Of gaat dit problemen opleveren?
Is dit ook mogelijk in de circulatie stand?

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-09 21:23
vso schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:02:
[...]

de sterkste doet 9,463 L/u
wie wil er nou 9.5kuub filteren met een filterpomp :P

uurtje pompen

filter vol
half uur schoonmaken..
Weer uurtje pompen..
Filter aan vervanging toe..
100000 euro per maand armer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@pvnzoest 360W .. de rest zit onder de 200W de gene die Daniel oid heeft doet maar 180W

overgens meer filteren is niet erg .. te weinig wel :)
_RRM_ schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:06:
Het aansluiten van EPDM matten op een plat dak blijft voor mij lastig.

Als ik het topic doorlees lijkt onderstaand de voorkeur te hebben:

Zwembad -> Zandfilterpomp (4m3) -> EPDM matten (3x; 600x60) -> Zwembad.

- Wat ik begrijp redt de (Intex) 4m3 pomp het niet om 20m lengte en 2.5m omhoog, door de 3 matten te pompen
- Hiervoor had ik een extra pomp in gedachte (aquaforte vario DM-20000)

Als ik de extra pomp dan na de zandfilterpomp aansluit, moet deze dan in de circulatie stand en trekt de aquaforte het water dan door de zandfilterpomp heen zonder beperkingen?
Of gaat dit problemen opleveren?
Is dit ook mogelijk in de circulatie stand?
20m lengte is het probleem niet echt, het is de 2,5m die je uitdaging is. (reken op 3m)

Geen extra pomp erbij .. 2 pompen in 1 circuit gaat fout .. 1 motor draait altijd harder/zachter dan de ander .. beter een 6 of 8 kuub ZFP ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 21:44
vso schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:10:
@pvnzoest 360W .. de rest zit onder de 200W de gene die Daniel oid heeft doet maar 180W

overgens meer filteren is niet erg .. te weinig wel :)

[...]

20m lengte is het probleem niet echt, het is de 2,5m die je uitdaging is. (reken op 3m)

Geen extra pomp erbij .. 2 pompen in 1 circuit gaat fout .. 1 motor draait altijd harder/zachter dan de ander .. beter een 6 of 8 kuub ZFP ..
Geeft dit ook een probleem wanneer de ZFP in de circulatie stand staat?

Is een ZFP ook aan/uit te schakelen m.b.v. een W1209 op basis van de temperatuur op het dak? (gemeten bij de matten). Zonder dat er nog een fysieke handeling na inschakelen voor nodig is?

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-09 15:24

MieJuul

3970Wp

[...]

Ik ben niet echt thuis in de pompen, maar ik denk dat hier een denkfout ontstaat vwb de opvoerhoogte.

Vso heeft denk ik een punt, als het een systeem betreft waarbij de uitmonding zich 2,5 meter boven de pomp bevind.
In dat geval gaat de pomp dat niet halen.

In Daniels geval is de uitmonding hooguit een halve meter boven de pomp.
Het circuit gaat dan weliswaar naar de solarbal op het dak, maar zolang er geen lucht in het systeem zit "trekt" het water wat naar beneden stroomt het water aan de stijgzijde omhoog.
Die kan je dan min of meer tegen elkaar wegstrepen, en zodoende kan dat prima met zijn filterpomp.

Maar nogmaals, ik ben niet afgestudeerd in hydrodynamica 8) ;)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
_RRM_ schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:24:
Geeft dit ook een probleem wanneer de ZFP in de circulatie stand staat?

Is een ZFP ook aan/uit te schakelen m.b.v. een W1209 op basis van de temperatuur op het dak? (gemeten bij de matten). Zonder dat er nog een fysieke handeling na inschakelen voor nodig is?
2 pompen in 1 circuit geeft zoiezo een issue, wil je een extra pomp doe je dat via een aparte aansluiting van+naar bad.

Je zou met bijvoorbeeld 4 kuub in filterstand bv max 2m kunnen halen .. met circulatie stand 2.5/3m daar ben ik wel redelijk van overtuigt

Het inschakelen ligt of je pomp 'smart" is .. de nieuwere hebben led display dus .. maar bv de oudere pompen andere pompen zou je temperatuur gestuurd kunnen aansturen .. maar dat wil je niet.

Ik zou bv eerder meten tussen in+uit (v.d bypass) als temp langer dan 1minuut gelijk of lager is dan stoppen met pompen. als de bypass verkeerd staat of water temperatuur ofzo sta je ook niet onnodig te pompen

Meten onder de mat is niet verkeerd maar als je meet probeer zoveel mogelijk data te vergaren .. schakelen op 1 specifiek meetpunt is niet erg nuttig .. (kan wel) ..
MieJuul schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:05:
Ik ben niet echt thuis in de pompen, maar ik denk dat hier een denkfout ontstaat vwb de opvoerhoogte.

Vso heeft denk ik een punt, als het een systeem betreft waarbij de uitmonding zich 2,5 meter boven de pomp bevind.
In dat geval gaat de pomp dat niet halen.

In Daniels geval is de uitmonding hooguit een halve meter boven de pomp.
Het circuit gaat dan weliswaar naar de solarbal op het dak, maar zolang er geen lucht in het systeem zit "trekt" het water wat naar beneden stroomt het water aan de stijgzijde omhoog.
Die kan je dan min of meer tegen elkaar wegstrepen, en zodoende kan dat prima met zijn filterpomp.

Maar nogmaals, ik ben niet afgestudeerd in hydrodynamica 8) ;)
je hoeft geen vloeistof wiskundige te zijn om het volgende te begrijpen.
Een standaard schuur is 2m / 2.3m hoog teminste je bouwt vaak hoog genoeg ..(teminste je wilt eronder staan) .. de bol zelf is 20 tot 30cm hoog maar 1,2 of 3m "leidingwerk" ..

als je de pomp op de grond zet (gelijk met bodem zwembad) kan een Cartridge fiterpomp met uitzondering van wellicht 1 of 2 .. hebben maximum opvoerhoogte van 1m je kan hier (eigen ervaring)
1,5 meter wel uitpersen (er komt water uit de slang) zeg 20 liter per minuut
.. 1.8 is al lastig .. 5 liter per minuut . .
2m zie je wellicht paar druppels over de slangrand komen.

Zwembaden zitten tussen de 50 en 75cm aan "bovenrand" dus dat is de speelruimte die je hebt om nog iets hoger te komen .. mits je het geheel onder waterniveau houd..

Misschien kan je meer kracht overhouden als je de filter eruit haalt .. maar die filters maken welicht 10 a 20cm uit ? ..

Zelf aanzuigende pompen (dat zijn de CRP/ZFP niet zover ik weet) hebben meer kracht. .en een ZFP kan je de filter medium passeren en dan geef je wel een aardige boost aan je waterdruk ../ vermogen.

Zeg dat je 2 tot 2,5 meter opvoer hebt + 1m bochtwerk ...en voor zuigend effect moet je wel genoeg water op kunnen voeren .. om de buis te vullen (hevelen) ..

Tenzij je het luchtdicht maakt en zelf helpt zie ik dit niet gebeuren. zeker niet binnen 3 min ..

[ Voor 48% gewijzigd door vso op 01-06-2020 23:27 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-09 11:16

Ursamajor

Astrofotograaf

Mijn pomp (jilong 2m3) staat de hele dag aan. Ook is de pomp erg stil, ik hoor m niet.
Ik denk dat het elke 10 minuten 3 minuten pompen niet zo heel veel nut heeft voor de reiniging van het bad en vermengen van de chemie.

Ik heb dan een 2x3 bad met 54cm water (3,2 kuub). Een solarbol zou ik ook nog wel willen proberen, maar bij gebrek aan voorraad en ruimte heb ik nadat ik het afdekzeil eraf heb een zwart bouwzeil in het water die het hele oppervlak bedekt. Ik meet dagelijks meerdere keren de temperatuur en heb het idee dat dit al een graad warmer water oplevert.

We hobbiën wat af 😄

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
the_cyberspace schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:32:
[...]
Stomme vraag misschien maar wat voor formaat slang gaat hierop? Kan er via google nie veel wijzer van worden of ik zoek gewoon verkeerd :+
50mm PVC :)

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-09 15:24

MieJuul

3970Wp

vso schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:07:
[...]

Zeg dat je 2 tot 2,5 meter opvoer hebt + 1m bochtwerk ...en voor zuigend effect moet je wel genoeg water op kunnen voeren .. om de buis te vullen (hevelen) ..

Tenzij je het luchtdicht maakt en zelf helpt zie ik dit niet gebeuren. zeker niet binnen 3 min ..
Het sleutelwoord is denk ik "luchtdicht".

Zowel de aan-, als ook de afvoer zitten bij Daniel onder water zo te zien.
Als hij het op een of andere manier voor elkaar heeft gekregen het circuit te ontluchten, dan zou het mijnsinziens best kunnen werken.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MieJuul schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:41:
[...]

Het sleutelwoord is denk ik "luchtdicht".

Zowel de aan-, als ook de afvoer zitten bij Daniel onder water zo te zien.
Als hij het op een of andere manier voor elkaar heeft gekregen het circuit te ontluchten, dan zou het mijnsinziens best kunnen werken.
Niet met alleen met een CRP

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipia
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:43
Hallo allemaal,

Ook ik ben besmet met het zwembadvirus.
Althans mijn dochter wil graag een zwembad. En wat doe je dan...
Ik heb nu een rond intex bad van 4.27 m en 1.07 m hoog. Een zfp die in de garage staat om het geluid te beperken en solarmatten op het dak van de garage.
Waar ik nu mee zit is dat het water uit het zwembad op de pomp drukt en als er ergens een slang breekt, dan loopt mijn garage vol water.
De aansluiting op het zwembad is 32 mm en ik heb voor die maat geen afsluiter gevonden.
Is hier een oplossing voor te bedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Gipia schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 00:47:
Zodat er geen water uit het bad kan lopen als de pomp niet in bedrijf is en de slang dan zou stuk gaan?

Dit: https://www.amazon.nl/Bes...verpakking/dp/B00FEKZS58/
In combinatie met dit: https://www.zwembadgigant.nl/intex-afsluiters

Zou een oplossing kunnen zijn. Maar dan moet je wel elke keer handmatig de kraan open draaien (pomp aan) en weer dicht draaien (pomp uit).

Of bedoel je het anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipia
Thanx. Dit zou inderdaad een oplossing kunnen zijn.
Hebben jij geen afsluiter tussen zwembad en pomp zitten?
Of maak ik me druk om niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:00

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

pvnzoest schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:06:
[...]

wie wil er nou 9.5kuub filteren met een filterpomp :P

uurtje pompen

filter vol
half uur schoonmaken..
Weer uurtje pompen..
Filter aan vervanging toe..
100000 euro per maand armer :P
De capaciteit van je pomp heeft nies te maken met het vuil in je water. Als je cartridge in een uur vol zit heb je volgens mij een ander probleem (en word het sowieso tijd voor een zandfilter ;) )

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hallo allemaal,

Ik heb nu een rond intex bad van 4.27 m en 1.07 m hoog. Een zfp die in de garage staat om het geluid te beperken en solarmatten op het dak van de garage.
Waar ik nu mee zit is dat het water uit het zwembad op de pomp drukt en als er ergens een slang breekt, dan loopt mijn garage vol water.
De aansluiting op het zwembad is 32 mm en ik heb voor die maat geen afsluiter gevonden.
Gewoon een 32mm kraan ertussen zetten?
https://www.vijverleven.nl/tp-kogelkraan-32mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:36

Nhz

Wij hebben sinds zaterdag ineens heel erg bruin zwembadwater. In eerste instantie dacht ik dat het roest zou zijn, aangezien we het bad met grondwater hebben gevuld (dit doen we overigens al jaren). Dat lijkt me echter vrij onwaarschijnlijk, aangezien het bad inmiddels al bijna 3 weken gevuld is met dit water en het nu pas een probleem begint te worden. Kan oxidatie zolang op zich laten wachten?

Er zit geen chloor in het water, we werken met een zoutsysteem. Het zoutgehalte is goed, de PH waarde heb ik zaterdag naar beneden bijgesteld (die was wat hoog, is nu beter). Verder zijn alle waardes die ik kan controleren aardig op orde, behalve dan dat er vrij veel kalk in het water aanwezig is.

Wat zou dit kunnen zijn?

Bruinalg is misschien ook een optie, maar dat zou door het zoutwater systeem toch tegen gegaan moeten worden. Ik heb er in ieder geval nog nooit eerder last van gehad.

De kids balen er in ieder geval goed van, want er mocht gisteren niet gezwommen worden (zaterdag en zondag waren we er niet). Ik wil eerst weten wat het is.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zNr4pSh/2020-06-02-07-26-50.jpg

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 15:07
Daniel. schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:46:
Ik zou mijn zwembad er eens een keertje er op zetten dus bij deze.

Ik heb het zwembad 2.5 week geleden opgezet en vandaag was het water een heerlijke 28 graden eind van de middag. Ik zou nog een 2de solar bol willen, maar die zijn overal uitverkocht dus ik laat het nu lekker zo want dit is aangenaam genoeg. Het is een Intex zwembadje van 2.6m bij 1.6m en 68cm hoog.

De pomp is aan een slimme stekker aangesloten en die is nu zo ingesteld dat die iedere 10min, 3 minuten gaat pompen. Wat is hier handig voor, is dit verstandig? Het pompen doet die tussen 09.00u en 20.15u.
Op het zwembad is zo'n noppenfolie plastic en mocht het gaan regenen of vies weer worden dan kan ik er nog een afdekzeil overheen doen.

Graag hoor ik nog tips wat aan te raden is en of ik zo tevreden mag zijn.
Geen idee of het wat zegt over de 10/3 minuten cyclus maar ik heb een 300x200 badje nu sinds afgelopen vrijdag staan met 1 Intex solarmat die op de grond in de zon ligt van 11:30 tot ongeveer 16:00 (en in die tijd pomp ik continu) en het water tikte gistermiddag de 30 al aan. Dus met continu pompen gaat het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Is het normaal dat na een backwash bij het naspoelen heel wat filterzand uitgespuwd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -pollem-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:08

-pollem-

Are you threatening me?

Hoe lang filter je per dag? Als ik dit zou hebben zou ik eerst eens 24 uur lang filteren met het zoutsysteem op 'boost' (er van uitgaande dat je een Intex systeem hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Nhz schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:42:
Wij hebben sinds zaterdag ineens heel erg bruin zwembadwater. In eerste instantie dacht ik dat het roest zou zijn, aangezien we het bad met grondwater hebben gevuld (dit doen we overigens al jaren). Dat lijkt me echter vrij onwaarschijnlijk, aangezien het bad inmiddels al bijna 3 weken gevuld is met dit water en het nu pas een probleem begint te worden. Kan oxidatie zolang op zich laten wachten?

Er zit geen chloor in het water, we werken met een zoutsysteem. Het zoutgehalte is goed, de PH waarde heb ik zaterdag naar beneden bijgesteld (die was wat hoog, is nu beter). Verder zijn alle waardes die ik kan controleren aardig op orde, behalve dan dat er vrij veel kalk in het water aanwezig is.
Niet om bijdehand te willen doen, maar je hebt wel degelijk chloor. Alleen produceer je chloor door middel van zout.
dus, eerst de belangrijkste info helder krijgen:

- Hoeveel liter water zit er in je bad?
- Wat was je pH waarde?
- Wat heb je toegevoegd om de pH te verlagen? Hoeveel?
- Hoe lang daarna gepompt
- wat is je zoutwaarde van je water
- Wat is je chloorwaarde
- Wat voor zoutelektrolyse systeem heb je? Hoeveel uur op welke setting produceer je? Hoeveel kan je systeem per uur aanmaken?

[ Voor 5% gewijzigd door Koffie op 02-06-2020 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

@-pollem- Afgelopen 4 dagen staat hij al 24uur per dag te filteren. Waarbij het zoutsysteem van 1 naar 4 uur per dag is opgeschroeft.

@Koffie Ik bedoelde inderdaad dat ik zelf geen chloor heb toegevoegd. Daar zorgt het zoutsysteem normaliter voor.

Meten doe ik met teststrip waarmee je pH (~8), Free Chlorine (~0), Alkalinity (~200) en ppm Stabilizer (~200) kan meten.

Het is een intex easy 305. Daarin zit volgens de specs grofweg 3800ltr water. Daar heb ik (of eigenlijk mijn schoonvader, wij waren er niet) 12kg zout aan toegevoegd. Zoutwaarde kan ik niet meten, maar volgens het intex systeem is dat goed. 'Free chlorine' op de strip geeft echter nagenoeg 0 aan, waaruit ik opmaak dat het zoutsysteem toch niet helemaal lekker werkt. Als je het zoutsysteem bekijkt zie je wel dat hij werkt, je ziet de reactie plaatsvinden.

PH waarde was met richting de 8.4 vrij hoog, dit heb ik met 100gr Starline PH- granulaat verlaagd. Dat was gisterochtend, de pomp heeft non-stop gedraaid. Inmiddels is dat wel iets verlaagd, maar zit nog steeds erg hoog. Waarschijnlijk doordat de alkalinity ook erg hoog is en daardoor het granulaat minder effect heeft.

Dat er veel kalk in het water zit heb ik eerder al eens getest met een kalktester die ik ook gebruik om de werking van mijn ontharder af en toe te testen.

[ Voor 4% gewijzigd door Nhz op 02-06-2020 10:00 ]

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:21
Heb je al in je zoutsysteem gekeken. Wat nogal eens voorkomt is dat er tussen de elektrodes een witte aanslag ontstaat (volgens mij kalk) deze kun je verwijderen door hem in azijn te zetten. Hierna afspoelen en weer terug plaatsen.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

EdwinC schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:00:
Heb je al in je zoutsysteem gekeken. Wat nogal eens voorkomt is dat er tussen de elektrodes een witte aanslag ontstaat (volgens mij kalk) deze kun je verwijderen door hem in azijn te zetten. Hierna afspoelen en weer terug plaatsen.
Jep, toen ik het zwembad plaatste alles schoon gemaakt en voor het weekend voor de zekerheid nogmaals de elementen schoon gemaakt. Al lijkt het me niet dat je dit elke week zou moeten doen. Of wel? Afgelopen jaren nooit last van gehad namelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Nhz op 02-06-2020 10:02 ]

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Nhz schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:58:
@-pollem- Afgelopen 4 dagen staat hij al 24uur per dag te filteren. Waarbij het zoutsysteem van 1 naar 4 uur per dag is opgeschroeft.

@Koffie Ik bedoelde inderdaad dat ik zelf geen chloor heb toegevoegd. Daar zorgt het zoutsysteem normaliter voor.

Meten doe ik met teststrip waarmee je pH (~8), Free Chlorine (~0), Alkalinity (~200) en ppm Stabilizer (~200) kan meten.

Het is een intex easy 305. Daarin zit volgens de specs grofweg 3800ltr water. Daar heb ik (of eigenlijk mijn schoonvader, wij waren er niet) 12kg zout aan toegevoegd. Zoutwaarde kan ik niet meten, maar volgens het intex systeem is dat goed. 'Free chlorine' op de strip geeft echter nagenoeg 0 aan, waaruit ik opmaak dat het zoutsysteem toch niet helemaal lekker werkt. Als je het zoutsysteem bekijkt zie je wel dat hij werkt, je ziet de reactie plaatsvinden.

PH waarde was met richting de 8.4 vrij hoog, dit heb ik met 100gr Starline PH- granulaat verlaagd. Dat was gisterochtend, de pomp heeft non-stop gedraaid. Inmiddels is dat wel iets verlaagd, maar zit nog steeds erg hoog. Waarschijnlijk doordat de alkalinity ook erg hoog is en daardoor het granulaat minder effect heeft.

Dat er veel kalk in het water zit heb ik eerder al eens getest met een kalktester die ik ook gebruik om de werking van mijn ontharder af en toe te testen.
Over je gemeten waardes:

pH (~8)
Veel te hoog. Tussen de 7.2 en 7.6
Dit moet echt eerst naar beneden voordat je verder kunt.

Free Chlorine (~0)
Als je chloor 0 is, zijn er 2 mogelijke oorzaken
- Je chloort is vrijwel direct op WANT je hebt een infectie
- Je hebt te weinig zout waardoor er vrijwel geen chloor geproduceerd

(of een combinatie van beide)

Alkalinity (~200)
Veel te hoog. Wellicht ook de oorzaak van je pH : "To avoid high alkalinity, add Alkalinity Increaser slowly by slowly while measuring its level and always ensure that your Total Alkalinity(TA) is within the recommended range of 80 - 120ppm because if it goes above 120ppm, your pH will definitely rise high."

Stabilizer (~200)
Heb je een foto van die strip met de kleuren en het potje? Want stabilizer (CYA) op 200 is extreem hoog. Als die waarde klopt, zal je chloor niets doen.

Blijven dus nog de volgende vragen over:
- wat is je zoutwaarde van je water
- Wat voor zoutelektrolyse systeem heb je? Hoeveel uur op welke setting produceer je? Hoeveel kan je systeem per uur aanmaken?

Afgaande op de waardes die je geeft, is er veel mis met je water. De keten begint bij alkaliniteit. Die moet goed zijn om je pH op orde te krijgen.
Je pH moet goed zijn om je chloor goed te laten werken.
Je chloor moet goed zijn om microorganismen te bestrijden

Bij zoutelektrolyse is het echt van belang om te weten hoeveel ppm zout er in je water zit. Tegen de tijd dat een zoutelektrolyse aan gat geven dat hij te weinig zout heeft zit je echt veel te laag , is mijn ervaring.

Mijn advies: begin eens met de helft van je water te lozen en te vervangen voor kraanwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Ik heb net mijn schoonvader nog eens even gevraagd welk zou hij uit de schuur gepakt heeft. In plaats van zout voor het zwembad heeft hij blokken zout voor de de ontharder in het water gemikt. Hij vond al dat het zo lastig oploste in het water. 8)7

Die stabilizer klopt overigens wel. Heb het nu met drie strips gecheckt gister, vanmorgen en zojuist weer. Alle drie de keren is de onderste pad (dichtst bij het handvat) dik paars. Dat geeft een waarde tussen de 150 en 300.

Ik heb het intex zoutwatersysteem, de 26.500ltr variant. Met een 3407 liter/uur Intex zandfilterpomp. De pomp heb ik de afgelopen dagen non-stop draaien, het zoutwater systeem heb ik normaliter 1 uur per dag aan (kortste setting) en dit ging andere jaren prima. Dit jaar zelfs met 4uur per dag dus nog niet. Maarja, dat zout klopt waarschijnlijk al niet.

Ik was inderdaad van plan om het zwembad te legen, op deze manier kunnen de kinderen er sowieso niet in zwemmen namelijk. Helaas mogen we momenteel hier geen zwembaden vullen met kraanwater, ze moeten het dus nog maar een middagje doen met water uit de grond. Dit keer voeg ik niks toe, dat grondwater kan dan gewoon weer de grond in dmv sproeien.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Nhz schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:32:
Ik heb net mijn schoonvader nog eens even gevraagd welk zou hij uit de schuur gepakt heeft. In plaats van zout voor het zwembad heeft hij blokken zout voor de de ontharder in het water gemikt. Hij vond al dat het zo lastig oploste in het water. 8)7
Oftewel : geen zout in je bad :P
Die stabilizer klopt overigens wel. Heb het nu met drie strips gecheckt gister, vanmorgen en zojuist weer. Alle drie de keren is de onderste pad (dichtst bij het handvat) dik paars. Dat geeft een waarde tussen de 150 en 300.
als die waardes echt kloppen, dan is het geen bruikbaar zwemwater, zie mijn uitleg in mijn vorige post.
Ik heb het intex zoutwatersysteem, de 26.500ltr variant. Met een 3407 liter/uur Intex zandfilterpomp. De pomp heb ik de afgelopen dagen non-stop draaien, het zoutwater systeem heb ik normaliter 1 uur per dag aan (kortste setting) en dit ging andere jaren prima. Dit jaar zelfs met 4uur per dag dus nog niet. Maarja, dat zou klopt ook niet.
INTEX zoutwatersysteem - Krystal Clear (max 26.500 liter) : Maximale chloor productie: 5 gram per uur
Op 3800 liter is 5 gram chloor gas goed voor FC van 1.3
Ik was inderdaad van plan om het zwembad te legen, op deze manier kunnen de kinderen er sowieso niet in zwemmen namelijk. Helaas mogen we momenteel hier geen zwembaden vullen met kraanwater, ze moeten het dus nog maar een middagje doen met water uit de grond. Dit keer voeg ik niks toe, dat grondwater kan dan gewoon weer de grond in dmv sproeien.
Ik zou eerst eens een flinke emmer grondwater nemen en dat testen. Als daar ook van die rare waardes uitkomen ben ik bang dat het gewoonweg niet geschikt is voor je zwembad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Nouja, geen zout. Er zit dus wel zout in. Toen wij thuis kwamen was al het zout netjes opgelost en deed het zoutwater systeem netjes zijn werk. Ook visueel te zien bij het apparaat zelf. Ik weet echter niet of 'onthardingszout' dezelfde werking heeft als 'zwembadzout'.

Voorgaande jaren ging het altijd prima met grondwater, maar ik zal het kale grondwater eens testen, dat is natuurlijk ook geen vast gegeven.
edit:
Grondwater: pH ~8, Chlorine ~0, Alkalinity ~200, stabilizer ~50
Koffie schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:43:
INTEX zoutwatersysteem - Krystal Clear (max 26.500 liter) : Maximale chloor productie: 5 gram per uur
Op 3800 liter is 5 gram chloor gas goed voor FC van 1.3
Dit is op zich een prima waarde lijkt me. Tussen de 1 en 3 voor een zwembad, 1.3 zit daar vrij netjes tussenin. Of mis ik iets?

[ Voor 4% gewijzigd door Nhz op 02-06-2020 11:00 ]

Groetjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik weet echter niet of 'onthardingszout' dezelfde werking heeft als 'zwembadzout'.
Pak de verpakking van je onthardingszout en lees waarut het bestaat cq wat er in zit.
Dit is op zich een prima waarde lijkt me. Tussen de 1 en 3 voor een zwembad, 1.3 zit daar vrij netjes tussenin. Of mis ik iets?
Ja, je mist iets.

- MEET je zout. Niet denken "ik zie chloorgas bubbels dus hij doet het". Meten dus.
- Je TA is hoog
- Je CYA (stabilizer) is op de eoa manier extreem hoog

TA -> pH -> chloor

Nogmaals: pak eens een aantal liter nieuw grondwater en test dat op TA en CYA.

Een chloorwaarde van 1.3 ppm met een CYA level van 200 ppm doet simpelweg NIETS
Waar die CYA vandaan komt is mij een raadsel, maar goed is het niet voor de chemicaliën huishouding in je water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Hallo allemaal,

terugslag kleppen monteren of je pomp verplaatsen van binnen naar buiten ..
je slangen contoleren (niet in de zon laten liggen) .. UV breekt plastic af ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Koffie schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:04:

Nogmaals: pak eens een aantal liter nieuw grondwater en test dat op TA en CYA.
Dit had ik al gedaan. Had mijn vorige post aangepast. :)

Dat '5 gram chloor gas goed voor FC van 1.3' goed is, is in theorie. Dat het mijn situatie nog niet goed zit is wel duidelijk. Bruin water wordt niemand blij van. ;)

Al vraag ik me wel af hoe betrouwbaar die strips zijn. Er staat "dip & remove, wait 15 seconds and compare". Is de strip dan alleen betrouwbaar na die 15 seconde? Aangezien de kleur van de pads ook na een minuut nog kan veranderden van kleur. De strip die ik hierboven heb gebruikt geeft nu hele andere waardes dan toen ik hem na 15sec af heb gelezen.

[ Voor 11% gewijzigd door Nhz op 02-06-2020 11:12 ]

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Nhz schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:10:
[...]

Dit had ik al gedaan. Had mijn vorige post aangepast. :)

Dat '5 gram chloor gas goed voor FC van 1.3' goed is, is in theorie. Dat het mijn situatie nog niet goed zit is wel duidelijk. Bruin water wordt niemand blij van. ;)

Al vraag ik me wel af hoe betrouwbaar die strips zijn. Er staat "dip & remove, wait 15 seconds and compare". Is de strip dan alleen betrouwbaar na die 15 seconde? Aangezien de kleur van de pads ook na een minuut nog kan veranderden van kleur. De strip die ik hierboven heb gebruikt geeft nu hele andere waardes dan toen ik hem na 15sec af heb gelezen.
Zoek in @Koffie zijn posts (in dit topic) .. hij heeft het over speciaal druppel c.q ding besteld uit de USA ..

Bij gebrek aan beter is iets beter dan niets lijkt mij

Heb je al geprobeert te filteren met een "sok" een voorbeeld YouTube: How to remove iron / Rust From Pool Water (Well Water) er zijn meer waar ze diverse "methodes" proberen ..

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 02-06-2020 11:34 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-09 17:35
Vroeger in mijn lab tijd (klinische chemie) was het idd aflezen op aangegeven moment. Wat extra was op zich wel toegestaan maar hou het binnen een normale marge (dus geen kop koffie doen tussendoor)
Keek je later dan kon het idd een andere uitslag geven waarbij het binnen een klinisch lab dus kon betekenen wel of geen behandeling.
In dit geval zou ik zelf kijken tussen 15 en 30 seconde of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:16
Nog even de vraag; hoe meten jullie je waterwaarden? Teststrips? Of een dure digitale meter bijvoorbeeld?

En zit er in strips nog veel kwaliteit of prijsverschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
MiKeZZa schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:08:
Nog even de vraag; hoe meten jullie je waterwaarden? Teststrips? Of een dure digitale meter bijvoorbeeld?

Zo'n digitale meter moet je dacht ik voor gebruik wel handmatig calibreren. Of valt dat mee?
Ik heb nu heel veel teststrips besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
[...]

Vanochtend was het bad afgekoeld naar 23 graden. Dit was om 09:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYp5Yjg4Oe2qqNSRw6p4p025mGI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaRVgv4tXMvchnljP1wKYXcR.jpg?f=fotoalbum_tile

Zal einde van de dag weer een foto maken of gewoon plaatsen wat het eind resultaat is.

De video van de pomp. Wat ik er op zie lijkt die echt prima te pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik test alles door middel van een monstertje water en dan druppels toevoegen.
De simpele chloor en pH meting doe je door x druppels toe te voegen en dan kleur te vergelijken.
Alle andere tests zijn door de druppels te tellen die nodig zijn om een verkleuring te veroorzaken.

Zie deze post Koffie in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" en dan kopje 'onderhoud'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipia
Ook een goed idee. Heb ik ook tussen mijn pvc leidingen zitten voor een soort bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-09 11:16

Ursamajor

Astrofotograaf

Daniel. schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:21:
[...]
De video van de pomp. Wat ik er op zie lijkt die echt prima te pompen.
Het lijkt wel alsof je lucht in je pomp hebt, zo ratelt die.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Ursamajor schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:52:
[...]

Dat is gecontroleerd, maakt altijd wel wat herrie. Maar het water is lekker warm. Als ik de dop opendraai komt er mooi water uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:59

The Executer

Lekker belangrijk!

Ursamajor schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:52:
[...]

Het ratelen is voor een Intex pomp helaas redelijk normaal... Internet staat vol met verhalen hierover.

Afgelopen vrijdag het bad ook maar opgezet. Betreft een Intex Metal Frame van 220 x 150 x 60 met een (nu nog, zie onderaan) Intex 2271L/h CRP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWebtou07iDOJ_Cj0q5Q2Btb-tE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9diq6iG3ubKUwhuOpOWgf1Y.jpg?f=fotoalbum_medium

Toevallig net ook een video geschoten met o.a. onze Intex pomp, deze maakt nog meer lawaai als die van @Daniel. . Daarnaast vraag ik mij af of überhaupt er genoeg water doorkomt, als ik zijn stroming zo bekijk en vergelijk met die van mij... :

Daarnaast heb ik van het weekend een Bestway Flowclear 3m3 ZFP gekocht, maar heb een beetje het gevoel dat het niet de beste koop voor het geld (€ 129) is. Voordeel is, is dat het een eenvoudige pomp zonder display is, de grootte erg mee valt en deze pomp over 32mm leidingen beschikt en dus rechtstreeks op het bad aangesloten kan worden.

Aansluiten en in gebruik nemen? Of toch voor de Intex 4m3 gaan?

[ Voor 22% gewijzigd door The Executer op 02-06-2020 13:14 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
The Executer schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:07:
[...]

Het ratelen is voor een Intex pomp helaas redelijk normaal... Internet staat vol met verhalen hierover.

Toevallig net ook een video geschoten met o.a. onze Intex pomp, deze maakt nog meer lawaai als die van @Daniel. . Daarnaast vraag ik mij af of überhaupt er genoeg water doorkomt, als ik zijn stroming zo bekijk en vergelijk met die van mij... :

[YouTube: Intex zwembad + pomp]

Betreft een Intex Metal Frame van 220 x 150 x 60 met een Intex 2271L/h CRP.

Daarnaast heb ik van het weekend een Bestway Flowclear 3m3 ZFP gekocht, maar heb een beetje het gevoel dat het niet de beste koop voor het geld (€ 129) is. Voordeel is, is dat het een eenvoudige pomp zonder display is, de grootte erg mee valt en deze pomp over 32mm leidingen beschikt en dus rechtstreeks op het bad aangesloten kan worden.

Zo dat is wel een pis straal, dat lijkt mij echt niet goed. Is de druk wel goed? Nu ben ik toch benieuwd @vso wat die van de film vindt.
Ik heb de Intex pomp 3500l een jaar geleden voor 35 euro gekocht. Net na het seizoen was dat. Alles is nu echt wel een stuk duurder. Heb de solarbol 2 weken geleden nog voor 80 euro kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:28

weebl

YARR!

The Executer schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:07:
[...]

[YouTube: Intex zwembad + pomp]

Betreft een Intex Metal Frame van 220 x 150 x 60 met een Intex 2271L/h CRP.

Ik zou hem gewoon aansluiten. Heb hem zelf ook twee weken geleden gekocht en aangesloten en ben er erg tevreden over. Stuk krachtiger dan het standaard zwakke cartridge filter pompje wat ik ooit bij m'n vorige Easy Set kreeg. Ik heb hem aangesloten op een Intex 2,6x1,6m frame bad en een Intex Solar mat. Hij kan dit prima aan (stuk meer bellen bij de uitlaat en een flinke straal). Hij is daarnaast een stuk stiller dan het cartridge pompje, die schijnbaar allemaal last hebben van een ratelend geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:33
@Daniel. hoe hoog is je overkapping waar je solarbol op ligt? Ik was altijd in de veronderstelling dat zo'n intex filterpomppje niet de hoogte in kon.

@weebl heb jij toevallig de intex solar matten op een dak liggen (icm de 3m3 zandfilterpomp?), Zoja welke hoogte ga je in?

Ben zoekende naar een nieuwe pomp die naar mijn overkapping kan (circa 5 meter verderop, 2.5meter omhoog). maar ik twijfel heel erg wat er allemaal mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:28

weebl

YARR!

prekz schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:21:
@Daniel. hoe hoog is je overkapping waar je solarbol op ligt? Ik was altijd in de veronderstelling dat zo'n intex filterpomppje niet de hoogte in kon.

@weebl heb jij toevallig de intex solar matten op een dak liggen (icm de 3m3 zandfilterpomp?), Zoja welke hoogte ga je in?

Ben zoekende naar een nieuwe pomp die naar mijn overkapping kan (circa 5 meter verderop, 2.5meter omhoog). maar ik twijfel heel erg wat er allemaal mogelijk is.
Nope, ligt gewoon op de grond naast het zwembad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
weebl schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:15:
[...]
Hij is daarnaast een stuk stiller dan het cartridge pompje, die schijnbaar allemaal last hebben van een ratelend geluid.
Mijn cartridge pomp van 8 jaar oud maakt alleen een ratelend geluid wanneer er niet goed genoeg ontlucht is. Na ontluchten is het ding niet stil maar ratelen doet ie zeker niet.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

redfoxert schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:22:
[...]

Mijn cartridge pomp van 8 jaar oud maakt alleen een ratelend geluid wanneer er niet goed genoeg ontlucht is. Na ontluchten is het ding niet stil maar ratelen doet ie zeker niet.
Bekijk mijn filmpje maar eens :). Deze CRP is ontlucht, wat ik ook probeer, maakt allemaal niets uit. Als ik hem 24/7 laat draaien, blijft hij zo ratelen. Pomp tijdens ontluchten ook al eens scheef gehouden (misschien wat lucht bij de rotor wat niet weg kan komen oid) maar dat maakt allemaal geen verschil. Qua ontluchten weet ik dat dit belangrijk is, heb een aquarium met pomp staan. Overigens is dat ratelen niet te vergelijken. Op internet las ik al eens een reactie van iemand die zei dat er stenen in ratelen, zo klinkt die van mij dus ook.
Daniel. schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:13:
[...]

Zo dat is wel een pis straal, dat lijkt mij echt niet goed. Is de druk wel goed? Nu ben ik toch benieuwd @vso wat die van de film vindt.
Ik heb de Intex pomp 3500l een jaar geleden voor 35 euro gekocht. Net na het seizoen was dat. Alles is nu echt wel een stuk duurder. Heb de solarbol 2 weken geleden nog voor 80 euro kunnen halen.
Dit is de 2271L/h CRP, nog niet de ZFP. Maar, dan nog is het wel heel zwak vergeleken met die van jou. Of de druk goed is? Geen idee, maar druk is bij een CRP ook niet echt van toepassing :).

[ Voor 3% gewijzigd door The Executer op 02-06-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
prekz schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:21:

Net gemeten en dat is 2.25m, maar dit zou niet goed moeten werken, maar zoals je ziet werkt het prima, ik zou wel even advies vragen bij vso.
The Executer schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:26:
[...]
Dit is de 2271L/h CRP, nog niet de ZFP. Maar, dan nog is het wel heel zwak vergeleken met die van jou. Of de druk goed is? Geen idee, maar druk is bij een CRP ook niet echt van toepassing :).
Het verschil is enorm groot. Ook al is die van mij iets sterker dan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
The Executer schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:26:
[...]
Bekijk mijn filmpje maar eens :). Deze CRP is ontlucht, wat ik ook probeer, maakt allemaal niets uit. Als ik hem 24/7 laat draaien, blijft hij zo ratelen. Pomp tijdens ontluchten ook al eens scheef gehouden (misschien wat lucht bij de rotor wat niet weg kan komen oid) maar dat maakt allemaal geen verschil. Qua ontluchten weet ik dat dit belangrijk is, heb een aquarium met pomp staan. Overigens is dat ratelen niet te vergelijken. Op internet las ik al eens een reactie van iemand die zei dat er stenen in ratelen, zo klinkt die van mij dus ook.
Ik heb het geluisterd en het is inderdaad net alsof er stenen in rammelen. Heb je hem ontlucht terwijl de pomp aan stond of juist uit? En hoe heb je hem dan ontlucht? Gewoon met dat ventiel bovenop toch? Opendraaien tot het begint te spetteren en zodra dat ophoudt en er water uit loopt weer dichtdraaien. Ik heb ook zo'n 2271l/h geval en zelfs na 8 jaar werkt het ding prima met voldoende druk om een straal water tot ruim 2 meter het zwembad in te spuiten.

Wat ook belangrijk is, is dat het cartridge onderin goed aangedrukt zit en natuurlijk de grote dop bovenop goed dichtgedraaid is.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

redfoxert schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:36:
[...]

Ik heb het geluisterd en het is inderdaad net alsof er stenen in rammelen. Heb je hem ontlucht terwijl de pomp aan stond of juist uit? En hoe heb je hem dan ontlucht? Gewoon met dat ventiel bovenop toch? Opendraaien tot het begint te spetteren en zodra dat ophoudt en er water uit loopt weer dichtdraaien. Ik heb ook zo'n 2271l/h geval en zelfs na 8 jaar werkt het ding prima met voldoende druk om een straal water tot ruim 2 meter het zwembad in te spuiten.

Wat ook belangrijk is, is dat het cartridge onderin goed aangedrukt zit en natuurlijk de grote dop bovenop goed dichtgedraaid is.
Dat is inderdaad hoe ik de pomp ontlucht. Pomp uit, vervolgens ventiel bovenop open totdat er water uit komt, daarna dicht. Spetteren? Nee joh :+ . Dop loopt wat vol, en dat is het. Zoveel druk staat er niet op.

AFAIK zit de cartridge goed, deze kan niet verder naar beneden. Ook deksel en ventiel zitten goed dicht.

[ Voor 5% gewijzigd door The Executer op 02-06-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@The Executer ik zou jou output ook verwachten ipv wat @Daniel. heeft.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/20364/files/289303302/440x255x1/onderdelen-intex-filterpomp-634.jpg
Er zijn 2 van deze "types" en 1 ervan is de enige die 1.5 "op papier" zo hoog kan als die van @Daniel.

Misschien hebben ze een draadje verkeerd gedaan oid ??? dunno ik kan het niet verklaren en de output in zijn zwembad is ook vrij sterk .. .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

vso schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:42:
@The Executer ik zou jou output ook verwachten ipv wat @Daniel. heeft.

[Afbeelding]
Er zijn 2 van deze "types" en 1 ervan is de enige die 1.5 "op papier" zo hoog kan als die van @Daniel.

Misschien hebben ze een draadje verkeerd gedaan oid ??? dunno ik kan het niet verklaren en de output in zijn zwembad is ook vrij sterk .. .
Zo sterk, dat ik het me eigenlijk niet kan herinneren ooit gezien te hebben op onze pomp.Lijkt inderdaad wel een compleet andere pomp, zo sterk als die is.

Wat is jou mening over de Bestway ZFP die ik gekocht heb?

[ Voor 8% gewijzigd door The Executer op 02-06-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-06 23:56
Ik ben sinds gisteren ook in het bezit van een Intex 300 x 200 zwembad, echt een mooi ding.
We hebben hem gelijk vol laten lopen en op het eind van de dag de PH waarde gecontroleerd.
Deze was iets te hoog dus we hebben dit met de PH min op de juiste waarde gekregen.

Nu zitten we met het chloor. Ik heb de starterset gekocht met daarin Interline mini quick tabletten. Ik heb er gisteravond gelijk 2 in de drijver gedaan en vanmorgen nog 3. Deze waren binnen een uur helemaal opgelost maar volgens de teststrip zit er nauwelijks chloor in het water. Had ik moeten beginnen met een shock om de waarde eerst op een basispeil te krijgen? Deze zit er namelijk niet bij. Of moet ik er gewoon nog een aantal van die Mini tabletten bij gooien?

Bij de instructies van de tabletten staat het volgende:

Intex Metal Frame Pool 300 x 200 (3.834 liter) - 5 tabletten per2 dagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Reyad schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:45:
Ik ben sinds gisteren ook in het bezit van een Intex 300 x 200 zwembad, echt een mooi ding.
We hebben hem gelijk vol laten lopen en op het eind van de dag de PH waarde gecontroleerd.
Deze was iets te hoog dus we hebben dit met de PH min op de juiste waarde gekregen.

Nu zitten we met het chloor. Ik heb de starterset gekocht met daarin Interline mini quick tabletten. Ik heb er gisteravond gelijk 2 in de drijver gedaan en vanmorgen nog 3. Deze waren binnen een uur helemaal opgelost maar volgens de teststrip zit er nauwelijks chloor in het water. Had ik moeten beginnen met een shock om de waarde eerst op een basispeil te krijgen? Deze zit er namelijk niet bij. Of moet ik er gewoon nog een aantal van die Mini tabletten bij gooien?

Ik heb bij die van ons er 5 in moeten gooien om in ieder geval iets van chloor te beginnen te ruiken. Ik vermoedt dat je er nog wel 5 bij in kan gooien. Vergeet niet, dat je water op bij het opzetten van het bad helemaal nog geen chloor heeft, en dit dus eerst op moet bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

[...]

Chloor is chloor; in plaats van weer een doosje met tabletten voor de shock, kun je ook meer mini-tabletten erin gooien. Uitrekenen hoeveel minitabletten er in een een shocktablet passen en gaan met die banaan.

Ik begin zelf altijd met 5 tabletten en meet na een tijdje wat het chloorgehalte is. Vaak goed, soms moet er nog een tabletje in de drijver.

Edit: ik gebruik van die tabletten zo groot als een euromuntje.

[ Voor 10% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 02-06-2020 13:50 . Reden: typo's... typo's everywhere...! ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
The Executer schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:43:
[...]

Zo sterk, dat ik het me eigenlijk niet kan herinneren ooit gezien te hebben op onze pomp.Lijkt inderdaad wel een compleet andere pomp, zo sterk als die is.

Wat is jou mening over de Bestway ZFP die ik gekocht heb?
Welke bestway ZFP heb je gekocht dan ?

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-09 11:32

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Aangezien ik het zelf ook leuk vind om te zien, hierbij mijn badje.. 3.05 rond/76 hoog

Voetenbadje is helaas niet geleverd, dus tijdelijk maar een emmer neergezet.
Solar mat ligt nu nog op de grond, maar als het goed is komt de ZFP volgende week dan gaat ie het dak op.
Filterpomp staat nu in de schuur.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwjp4hKIsubTRR_nOnloLK4Jzdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1JYJAP2uou2soNnUhJlJohY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

vso schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:54:
[...]

Welke bestway ZFP heb je gekocht dan ?
Dat is de Bestway Flowclear 58515 (Linkje naar Rhodos Shop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dark
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23-09 22:55
Is het normaal dat ik ongeveer 20 glasparels in mijn zwembad vindt per week? .
Nu 2 weken actief aan het pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Dit is overigens het verschil in flow wanneer ik wissel tussen pompen over de mat of de bypass van de mat:

Heb overigens het filterkorfje er even afgepakt zodat het nog duidelijker te zien is.

Overigens kan dit ook wel eens verlaten waarom wij de temperatuur niet halen. Maar ligt vanaf 10:30 in de zon, einde van de dag zitten we op 26 graden. Daarnaast valt het mij op dat bij de aansluitingen van de mat, de banen een kleine knik hebben. Hebben de andere mat-gebruikers dit ook?

Edit: foto's zeggen meer dan worden:
Aanvoer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XhiPlo3wNLit5PzOVXt4sPhd78=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I86RIT63mmAyhKzdfkswNNGr.jpg?f=user_large

Retour:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5luP1QmJY2xULAQXgNmI_N9Q4So=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xf6sdUyZbLBHI1G5ecye6m2x.jpg?f=user_large

Overigens maken deze knikken weinig verschil in de flow.

[ Voor 98% gewijzigd door The Executer op 02-06-2020 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
MarcoKL schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:55:
Aangezien ik het zelf ook leuk vind om te zien, hierbij mijn badje.. 3.05 rond/76 hoog

Voetenbadje is helaas niet geleverd, dus tijdelijk maar een emmer neergezet.
Solar mat ligt nu nog op de grond, maar als het goed is komt de ZFP volgende week dan gaat ie het dak op.
Filterpomp staat nu in de schuur.[Afbeelding]
Nice!
Wat voor ZFP heb je besteld? Ben benieuwd of het lukt met die mat op de schuur. Ik wil dat ook gaan doen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
The Executer schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:17:
Dit is overigens het verschil in flow wanneer ik wissel tussen pompen over de mat of de bypass van de mat:

[YouTube: Intex filter flow]

Heb overigens het filterkorfje er even afgepakt zodat het nog duidelijker te zien is.

Overigens kan dit ook wel eens verlaten waarom wij de temperatuur niet halen. Maar ligt vanaf 10:30 in de zon, einde van de dag zitten we op 26 graden. Daarnaast valt het mij op dat bij de aansluitingen van de mat, de banen een kleine knik hebben. Hebben de andere mat-gebruikers dit ook?

Aanvoer:
[Afbeelding]

Retour:
[Afbeelding]

ik had dit ook ja .. flow ziet er voor mij gezien normaal uit.

betreft de ZFP tja hij is wat duurder maar waarom zou deze niet goed wezen ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-09 11:32

MarcoKL

That's a huge b*tch!

BeeJee78 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:24:
[...]

Nice!
Wat voor ZFP heb je besteld? Ben benieuwd of het lukt met die mat op de schuur. Ik wil dat ook gaan doen namelijk.
Intex 6m3, dus verwacht wel dat het gaat lukken nav alle adviezen hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 09:26
The Executer schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:17:

[YouTube: Intex filter flow]

Aanvoer:
[Afbeelding]

Retour:
[Afbeelding]

Is dit de flow van de Intex 2271L/h ? Wij hebben dezelfde pomp, maar bij ons is de flow (zonder mat) een stuk hoger (vorig seizoen), maar onze pomp had dan wel serieus een probleem met de Intex mat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
MarcoKL schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:41:
[...]

Intex 6m3, dus verwacht wel dat het gaat lukken nav alle adviezen hier ;)
Denk het ook, al wordt nog steeds geadviseerd deze mat niet boven het waterniveau te leggen. Ik weet nog steeds niet waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:03
Ik heb zo ongeveer alles compleet behalve 't zonnewarmte deel nog.

Nu is mijn vraag nog, stel ik wil 4m2 EPDM, kan ik beter 2 stuks 600x35cm EPDM in serie aan elkaar vastmaken (dus lang en smal) of 2 stuks 200x100cm EPDM (dus kort en breed)? Of maakt dat niets uit? De een heeft dus veel langere verzamelbuis dan de andere.

Of is het beter om te DIYen en een 50 meter tyleenslang op te rollen?

't Moet als het lukt op m'n 4m3 intex pomp, hoeft maar 2.2m omhoog dus gaat hopelijk net. Zo niet dan maar booster of dompelpomp denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Digitale meter, en zo duur was ie niet. Iets van 40,--?
Strips heb ik ook nog (te veel) liggen, gebruik ik soms.

Beste is naar mijn mening de vloeistof test zoals @Koffie zegt.
Daniel. schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:15:
[...]
Zo'n digitale meter moet je dacht ik voor gebruik wel handmatig calibreren. Of valt dat mee?
Ik heb nu heel veel teststrips besteld.
Ik kalibreer de meter 1 malig voor het zwemseizoen, prima zat voor mij :).

Ik heb de zelfde mni quick tabs en mijn Spa is 3x kleiner en daar gooi ik al 2-3 per keer in.
Doe er stuk of 5-6 in om het chloor op pijl te brengen als je geen shock hebt liggen.

Daarna niet vergeten om grote trage chloor tabletten in een drijver te plaatsen om chloor op pijl te houden.
De quick gebruik je dan om bij te sturen waar nodig.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb zelf een Intex 28638GS (3,4 m3/h) cardridge pomp gekoppeld aan een warmtepomp. De warmtepomp trekt zo'n 550W. Bad is maar 2400 liter dus niet groot.

Nu heb ik ook de beschikking over twee solarmatten van Intex. De enige plek om die neer te leggen zou op het dak van de schuur zijn. Probleem is dat het water dan 2,5 meter omhoog gepompt moet worden en dan zou niet werken met de huidige pomp. Iemand ervaring met de pomphoogte van deze intex pomp? Ik heb ook nog een zwaardere zwembadpomp liggen, die is 500W, maar dan ik weer net zo goed de warmtepomp zijn werk laten doen 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

vso schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:34:
[...]

ik had dit ook ja .. flow ziet er voor mij gezien normaal uit.

betreft de ZFP tja hij is wat duurder maar waarom zou deze niet goed wezen ?
Meer de 'angst' dat deze niet voldoende is, en we achteraf toch liever/beter de 4m3 hadden moeten kiezen.
chrisO schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:41:
[...]

Is dit de flow van de Intex 2271L/h ? Wij hebben dezelfde pomp, maar bij ons is de flow (zonder mat) een stuk hoger (vorig seizoen), maar onze pomp had dan wel serieus een probleem met de Intex mat.
Dit is inderdaad de flow van de 2271L/h CRP van Intex.

Zojuist pomp even los gehaald en wat zaken nagekeken:
- Rotor is schoon en kan vrij draaien
- Keramieken as is heel.
- Zonder filter is het ratelen ook aanwezig.
- Nogmaals ontlucht.

Ik ga er maar gewoon van uit dat deze pomp af/versleten/kapot/stuk is. Net ook nog even zonder filter en mat getest:

Flow is dus vergelijkbaar met de solarmat aangekoppeld op standje bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Laatst online: 15:42
Kasper schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:11:
Ik ben mijn opzet zwembad (3,05 doorsnee) ook weer aan het opzetten.
Mijn oude pomp was versleten en had ter vervanging eerder dit jaar al ee nieuwe gekocht.

Nou was ik tijdens het vullen gewoon andere dingen aan het doen. Kom ik een tijdje later een kijkje nemen... ligt me er een plens water buiten het bad.

Blijkt de slang aansluiting op de pomp half doorgebroken te zijn. Het spoot eruit.

De webshop gemaild en die heeft het doorgezet naar Intex.
Heeft er iemand ervaring met zulk soort garantiegevallen.
Hoe lang zit ik nu zonder filterpomp. Alles behalve ideaal weer.. :(
Hier nog een foto van de breukAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OblA6ElVhu-bLSy3XfAcSn-jFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ab0rfTx4mXKiYvlq7qFGzjZP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Kasper schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:32:
[...]

Hier nog een foto van de breuk[Afbeelding]
Die is inderdaad goed stuk. Nog iets gehoord ondertussen van Intex?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
Glashelder schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:05:
Ik heb zelf een Intex 28638GS (3,4 m3/h) cardridge pomp gekoppeld aan een warmtepomp. De warmtepomp trekt zo'n 550W. Bad is maar 2400 liter dus niet groot.

Nu heb ik ook de beschikking over twee solarmatten van Intex. De enige plek om die neer te leggen zou op het dak van de schuur zijn. Probleem is dat het water dan 2,5 meter omhoog gepompt moet worden en dan zou niet werken met de huidige pomp. Iemand ervaring met de pomphoogte van deze intex pomp? Ik heb ook nog een zwaardere zwembadpomp liggen, die is 500W, maar dan ik weer net zo goed de warmtepomp zijn werk laten doen 8)7
Ik geef je geen garantie, maar ik heb dezelfde pomp en ik red het

Daniel. in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Laatst online: 15:42
The Executer schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:34:
[...]

Die is inderdaad goed stuk. Nog iets gehoord ondertussen van Intex?
Nog niets helaas. Zelfs niet eens een ontvangstbevesting.

Ik zit al te bedenken of ik het binnenwerk over kan zetten naar de behuizing van mijn oude (versleten/defecte techniek) pomp.
Echter zijn het geen identieke pompen want had bewust nu voor een "zwaardere" variant gekozen.

Helaas niet mogelijk; de behuizingen verschillen te veel.

Geduld hebben dan maar. En hopen dat het bad nog schoonblijft tot ik een nieuwe heb!

[ Voor 14% gewijzigd door Kasper op 02-06-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Daniel. bedankt naamgenoot, ik ga het gewoon proberen dan :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Glashelder schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:41:
@Daniel. bedankt naamgenoot, ik ga het gewoon proberen dan :)
Ik moest de bol wel eerst vol laten lopen op de grond en daarna heb ik hem op het dak getild. Mag helemaal geen lucht inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hmm anders eventueel een bypass met de 500watt pomp om het er even doorheen te duwen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Nog even vraagje: Hoe groot zal het verschil zijn tussen een 3m3 CRP en ZFP? Ga je dit echt merken?

Sta te popelen het nieuwe filter klaar te maken en te installeren, maar als de opbrengst tussen CRP en ZFP weinig verschilt, kan ik misschien beter toch voor een 4m3 gaan en de (nog nieuw in verpakking) 3m3 terug brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -pollem-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:08

-pollem-

Are you threatening me?

The Executer schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:44:
Nog even vraagje: Hoe groot zal het verschil zijn tussen een 3m3 CRP en ZFP? Ga je dit echt merken?

Sta te popelen het nieuwe filter klaar te maken en te installeren, maar als de opbrengst tussen CRP en ZFP weinig verschilt, kan ik misschien beter toch voor een 4m3 gaan en de (nog nieuw in verpakking) 3m3 terug brengen.
Of het veel verschil gaat maken in flow weet ik niet maar ik vind het gemak van een ZFP heel fijn. Geen cartridges om te vervangen en de 4m3 ZFP die ik heb is een stuk stiller dan de CRP's die ik heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
infernix schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:44:
Ik heb zo ongeveer alles compleet behalve 't zonnewarmte deel nog.

Nu is mijn vraag nog, stel ik wil 4m2 EPDM, kan ik beter 2 stuks 600x35cm EPDM in serie aan elkaar vastmaken (dus lang en smal) of 2 stuks 200x100cm EPDM (dus kort en breed)? Of maakt dat niets uit? De een heeft dus veel langere verzamelbuis dan de andere.

Of is het beter om te DIYen en een 50 meter tyleenslang op te rollen?

't Moet als het lukt op m'n 4m3 intex pomp, hoeft maar 2.2m omhoog dus gaat hopelijk net. Zo niet dan maar booster of dompelpomp denk ik.
Langere matten loop je het risico dat het halverwege max temperatuur heeft bereikt .. en dus je minder effectief je water verwarmt .. dan moet je hogere snelheid erdoorheen pompen om max te verwarmen .. (als dat al zin heeft)

maar kort heeft als nadeel dat je wellicht niet alles vult .. dus dan wil je eigenlijk omhoog pompen.
Daniel. schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:42:
[...]

Ik moest de bol wel eerst vol laten lopen op de grond en daarna heb ik hem op het dak getild. Mag helemaal geen lucht inzitten.
Kijk daar is de aap uit de mouw ... moment dat je slang koppelingen niet "luchtdicht" zijn aangesloten werkt het niet meer.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Artikelen:
Intex 6m3 zandfilterpomp (250W) met Intex glasparels
Intex zwembad 3 bij 2 meter en 75 cm hoog..
Standaard in- en uitlaat vervangen door Intex in en uitlaatset (met afsluiter) 38 mm.
Intex skimmer
2 maal Intex solor matten
Steinbach Speedsolar Sun LDPE zonnelamp 0,7 x 6,0 m zwart
Comfortpool bypass kit (driewegkraan + T-stuk)
+/- 22 meter water slang 38mm
+/- 1,5 meter water slang 32mm

Opstelling:
Vanaf zwembad 2 meter 38mm slang naar zandfilterpomp. Vanaf de zandfilterpomp (in de garage) via een driewegkraan naar het dak 2,5 meter hoog (garage dak) = 4 meter 38mm slang.
Op het dak de 3 solarmatten serieel aangesloten (middels totaal 1,5 meter 32mm slang), waarbij de 2 intex solarmatten als laatst.
Vandaar, weer naar beneden naar het zwembad terug (15 meter 38 mm slang).

Indien niet via solarmatten, 1 meter 38 mm slang tussen driewegkraan en T-stuk

Flow output via solarmatten +/- 1250 liter per uur
Flow output niet via solarmatten +/- 4500 liter per uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Edwin3 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:11:
Artikelen:
Standaard in- en uitlaat vervangen door Intex in en uitlaatset (met afsluiter) 38 mm.
Intex skimmer

Opstelling:
Vanaf zwembad 2 meter 38mm slang naar zandfilterpomp. Vanaf de zandfilterpomp (in de garage) via een driewegkraan naar het dak 2,5 meter hoog (garage dak) = 4 meter 38mm slang.
Op het dak de 3 solarmatten serieel aangesloten (middels totaal 1,5 meter 32mm slang), waarbij de 2 intex solarmatten als laatst.

beetje veel maar goed :) het werkt toch ? :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dago21
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 08:29
Ik kon alles goed bijhouden tot week geleden, maar het gaat hier zo snel, dus excuus als het al voorbij gekomen is... maar goed, nu... ik verveel mij en bedacht dat het dit jaar toch leuk is met die verwarming te gaan knutselen ipv volgend jaar.

Nu lees ik veel over EPDM, maar paar vragen:
  • Wie heeft EDPM matten en wat is de ervaring
  • wie heeft goede ervaring met deze shop en de producten waterfunshop?
  • Zijn deze prijzen beetje zoals ze altijd zijn, of zijn deze recent ook flink gestegen?
  • Wat is voor 4 kuub een een goede maat (ik snap dat er factoren zijn, maar beetje natte vingerwerk)?
  • zit alles erbij om dit op mijn ZFP en bad (32mm) aan te sluiten aangezien die Intex Adapter A overal uitverkocht is? zoals ik het lees Wel...
  • Het gaat hier om "nano" neem aan dat dit prima is!?
  • Nog andere dingen waar ik aan moet denken (bypass, check)
thanks a million

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
dago21 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:05:
Ik kon alles goed bijhouden tot week geleden, maar het gaat hier zo snel, dus excuus als het al voorbij gekomen is... maar goed, nu... ik verveel mij en bedacht dat het dit jaar toch leuk is met die verwarming te gaan knutselen ipv volgend jaar.

Nu lees ik veel over EPDM, maar paar vragen:
  • Wie heeft EDPM matten en wat is de ervaring
  • wie heeft goede ervaring met deze shop en de producten waterfunshop?
  • Zijn deze prijzen beetje zoals ze altijd zijn, of zijn deze recent ook flink gestegen?
  • Wat is voor 4 kuub een een goede maat (ik snap dat er factoren zijn, maar beetje natte vingerwerk)?
  • zit alles erbij om dit op mijn ZFP en bad (32mm) aan te sluiten aangezien die Intex Adapter A overal uitverkocht is? zoals ik het lees Wel...
  • Het gaat hier om "nano" neem aan dat dit prima is!?
  • Nog andere dingen waar ik aan moet denken (bypass, check)
thanks a million
Voor een 305 rond is 4m2 voldoende .. (eigenlijk te veel) mits goed aangesloten .. kan ik je uit ervaring vertellen.

nano ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinlwd
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2021
Edwin3 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:11:
Artikelen:
Intex skimmer

Opstelling:

Ik.heb een intex 4 kuub zfp net 1 mat draaien om wat te testen. Ik zie gelijk de drukmeter in het geel schieten bij 1 mat, hoe zit dat bij 2 matten. Heb jij ook last van een te hoge druk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hier een beginneling; de komende dagen verwachten ze regen. Iemand ervaring met een zwembad in de regen:

1. Kan je hem met afdekzeil gewoon laten staan? En hoe zorgen jullie dat het water niet je zwembad in loopt?
2 Is regenwater schadelijk voor je zwemwater? En kan je dit herstellen met chloortabletten?
3. Ik heb nu een standaard bestway pomp. Heb een intex besteld (3.4m3 per uur). Beiden kunnen in de regen staan neem ik aan (adapter wel beschermen)?
4. Andere zaken waar ik aan moet denken om het zwemwater de regendagen door te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Sbakker1982 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:14:
Hier een beginneling; de komende dagen verwachten ze regen. Iemand ervaring met een zwembad in de regen:

1. Kan je hem met afdekzeil gewoon laten staan? En hoe zorgen jullie dat het water niet je zwembad in loopt?
2 Is regenwater schadelijk voor je zwemwater? En kan je dit herstellen met chloortabletten?
3. Ik heb nu een standaard bestway pomp. Heb een intex besteld (3.4m3 per uur). Beiden kunnen in de regen staan neem ik aan (adapter wel beschermen)?
4. Andere zaken waar ik aan moet denken om het zwemwater de regendagen door te krijgen?
Ik zag dat iemand een soort skippybal in het midden van het bad had gelegd zodat het afdekzeil mooi als een tent omhoog stond en het water eraf loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sbakker1982 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:14:
Ja ik. Oppassen dat je water niet nat word :Y)
1 gratis water!
2 Nee Gratis water! Hooguit dat je na afloop je chloor moet cirrigeren. pH zal hetzelfde blijven gok ik.
3 Geen idee, ff in de handleiding kijken. Ik gok van wel
4 Hooguit ff drainen als het water te hoog komt in je bad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
Martinlwd schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:10:
[...]

Ik.heb een intex 4 kuub zfp net 1 mat draaien om wat te testen. Ik zie gelijk de drukmeter in het geel schieten bij 1 mat, hoe zit dat bij 2 matten. Heb jij ook last van een te hoge druk?
Nu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJjH6mphUHWOOeNtH1W6T6m92o4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDHOrGXauMeZOzNkxZXOsO1t.jpg?f=fotoalbum_large

en
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfVIqs2JUr2mzryzkTo0k3GOg7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZD9GcQrVRRCRNrhRmmexFN6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:04:
[...]

beetje veel maar goed :) het werkt toch ? :)
wat bedoel je met 'beetje veel'?
Ja, het werkt, want?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dago21
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 08:29
@vso bedankt. Nano: het is met nano behandeld :? Geen idee wat dat is.

Iemand een idee over de andere punten en of de prijzen nog beetje in verhouding staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-09 09:35
Hier sinds kort ook overgestapt op een zout-elektrolysesysteem van Intex. Ik had al wel het idee dat het wat overkill was voor mijn zwembadje (1,1m3), maar heb natuurlijk gewoon kunnen uitrekenen hoeveel zout ik nodig had.
Nu kwam ik er gisteren echter achter dat mijn chloorgehalte veel te hoog was. Waarschijnlijk komt dat doordat het systeem op zijn minst 1 uur per dag draait, wat eigenlijk al te veel is. Het plaatsen van een tijdklok of tussenstekker die ik via Homey schakel,heeft weinig zin: het systeem begint altijd in de standby-stand.is een optie. Het systeem start dan stand-by en volgt, die dag, dan gewoon het programma.
Update: bij nader inzien denk ik toch dat mijn eerste aanname klopte: dat apparaat heeft een sleep-stand wat aangeeft dat ie aan het wachten is tot het programma begint. Dat is niet de stand waar hij in staat als ik de stekker er net in steek.

Iemand misschien nog een ander idee wat ik hier aan zou kunnen doen? Gewoon minder zout erin? Dan gaat ie wellicht piepen dat het zoutgehalte te laag is.
[update]
Dat laatste was zojuist het geval dus. Ik heb gisteren en vandaag flink wat water vervangen om het chloorniveau terug te brengen, maar (nog) geen extra zout toegevoegd.

[ Voor 28% gewijzigd door maikel op 02-06-2020 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:28:
[...]
Ja ik. Oppassen dat je water niet nat word :Y)
_O- :Y
3 Geen idee, ff in de handleiding kijken. Ik gok van wel
4 Hooguit ff drainen als het water te hoog komt in je bad
3 zwembad is toch droog (zie vorige opmerking hierboven) dus ja alles moet "uit de regen gezet worden" })

Ik zou de stekkers beschermen tegen inregenen .. ik had een haspel staan in de regen .. kortsluiting is niet grappig

Denk dat je 4 tot 8 cm water andere uitdagingen ontstaan dan een overgelopen zwembad ..
dago21 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:43:
@vso bedankt. Nano: het is met nano behandeld :? Geen idee wat dat is.

Iemand een idee over de andere punten en of de prijzen nog beetje in verhouding staan?
Zal wel.... dan nano "check" en door (gaan)

Voetenbadje ! :) bypass, schepnetje, borstel/bezem chloor / ph min .. teststrip(s) .. zwembad, pomp verwarming .. drijver en/of chloor dispenser, thermometer, eventueel backwashslang + waterzuiger/dompelpomp oid .. cover, isolatiefolie ..waterstofzuiger.. trap, zwembadtapijt, vloertegels

denk dat je zo wel een beetje alles hebt ..
Martinlwd schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:10:
Druk meter in het geel is dat hij het "tezwaar" heeft met je filtermedium .. (teveel in gedaan) ..

[ Voor 45% gewijzigd door vso op 02-06-2020 19:03 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Edwin3 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:40:
[...]

wat bedoel je met 'beetje veel'?
Ja, het werkt, want?
Dacht even te lezen dat je erg veel "zonneverwarming" hebt .. maar dat moet je helemaal zelf weten niks verkeerd aan

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tKR3nB5/pooltemp26.png
xpictures
Ik heb nog wat sensors bijgeplaatst zodat ik de afkoeling in de nacht van het bad kan opvolgen (in het bad zelf) en voor de bypass zodat ik de temperatuur kan zien die uit de zonnecollector komt.
Vandaag voor de eerste keer zelf er in geweest. Goed te doen met dit weer :-)

Nu er slechter weer zit aan te komen, laten zetten jullie dan de bypass naar de collector dicht zodat je gewoon filtert voor het zuiver te houden? Of toch gewoon er door laten lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:06:
[...]

Dacht even te lezen dat je erg veel "zonneverwarming" hebt .. maar dat moet je helemaal zelf weten niks verkeerd aan
Vandaar de bypass. Juist door het lezen van deze topic, heb ik er een bypass tussen gezet. Zodra teveel, sla de solarmatten over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:48
Iemand toevallig een idee waar ik nog een afdekzeil van een intex (3 bij 2) op de kop kan tikken? Overal uitverkocht of uit het assortiment.

Ook een bestway zeil is schaars.

Of iemand een andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
Domino schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:25:
Iemand toevallig een idee waar ik nog een afdekzeil van een intex (3 bij 2) op de kop kan tikken? Overal uitverkocht of uit het assortiment.

Ook een bestway zeil is schaars.

Of iemand een andere oplossing?
Bijvoorbeeld
https://noppenfolieshop.com

EN

Heb een zeil bij de gamma gehaald en iedere hoek om de poten van het zwembad gewikkeld en vast geklemd met wasknijpers.

[ Voor 15% gewijzigd door Edwin3 op 02-06-2020 19:32 ]

Pagina: 1 ... 27 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.