Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 52 Laatste
Acties:
  • 455.156 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:43

Wokschotel

Op 6 wielen

Wokschotel schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:07:
Grrr, net nu ik een Intex zandfilterpomp en toebehoren wil halen, is ie overal uitverkocht. Iemand toevallig nog tips?
Met dank aan de tip van @Blacksea is mijn zandfilterpomp binnen (De Boer, Drachten). Nu alleen nog een solarmat, maar die zijn nog lastiger te vinden. Tot die tijd dan maar met de bol die ik nog heb staan de boel op temperatuur krijgen.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:07

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jazsie schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 00:44:
[...]
Ook dat ik steeds meer chloor moet toevoegen om het chloor gehalte op pijl te houden.

Verder denk ik dat het merendeel hier daar niet eens op let :P
Gebruik je soms x-in-1 chloorblokken en heb je al jaren hetzelfde water in je spa? Wellicht een hoog CYA level?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-09 14:13

Nhz

@Chrisje1983 Vet, erg mooie integratie van een semi-hottub (als ik het zo mag noemen :)). Is elektrisch lieren geen optie?

Zelf ben ik van plan om een tuinhuis neer te zetten (8x4mtr) en deze (deels) te 'onderkelderen', voor dit tuinhuis willen we een vast zwembad van circa 8x4x1.5mtr. Het tuinhuis zelf wil ik 20cm boven maaiveld zetten met een betonnen kist eronder, tot circa 120cm onder maaiveld. In die kist, onder de valse vloer, wil ik dan een hottub integreren. In de rest van de betonnen kelder komt dan de pompinstallatie (voor hottub en zwembad) en de spullen voor de tuinberegening. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik de vloer wil kunnen openen, maar denk zelf aan gewoon losse luiken, met isolatie.

Dan hier een beschrijving en paar foto's van mijn zelf gemaakte kachel:
Het onderste fust is een 30ltr bierfust, in de onderkant zit in het midden een gat met een diameter van 25cm, hier ongeveer 10cm boven staat een schaal die ongeveer de binnendiameter heeft die een paar cm kleiner is dan van het fust heeft, dit is de vuurschaal. Door de vrije ruimte creeert het ding een enorme trek.

Het tweede fust (50ltr) is een leeg fust, boven en onderkant zijn open. Dit fust doet eigenlijk niets anders dan ruimte bieden om hout erin te kunnen gooien.

Het bovenste fust (50ltr) is gevuld met 2x (ik dacht) 20mtr koperen spiraal, met een diameter van 20mm. De spiralen zijn gekoppeld en vullen het gehele fust. Bovenop het fust heb ik twee kraantjes om te kunnen ontluchten, maar dat is eigenlijk niet nodig.

Als pomp gebruik ik de welbekende intex zandfilter set, die doet volgens mij 4kuub per uur. Zwembad > Pomp > Filter > Zoutwatersysteem > Bypass > Kachel > Bypass > Zwembad (in de zomer hang ik de zwembad warmtepomp aan de bypass ipv de houtkachel). Als slangen van/naar de kachel gebruik ik 32mm zwarte ongeisoleerde vijferslangen, circa 10mtr heen, 10mtr terug. Dat geeft wel het nodige verlies, maar het is niet anders. De flow wordt uiteraard wel iets minder wanneer de kachel er tussen hangt, maar er komt nog steeds een aardige straal uit de inlaat van het zwembad. Het water loopt altijd volledig door de kachel, bypass zit dus dicht. Kwa ltr/hr vergelijkbaar met een stevige buitenkraan. Tegen de tijd dat het zwembad aangenaam warm wordt, wil je met een volle vuurton niet meer direct de inlaat zitten, het water wordt daar dan serieus heet. Oppassen geblazen dus. Wij hebben meestal nog een slang aan de inlaat in het zwembad, zodat we het warme water een beetje kunnen sturen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sjn87Df/kachel5.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9ykhJJ5/kachel1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/k8cCqpK/kachel2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rbW9C90/kachel3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/chrJLft/kachel4.jpg

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04:47
Nhz schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 08:12:
@Chrisje1983 Vet, erg mooie integratie van een semi-hottub (als ik het zo mag noemen :)). Is elektrisch lieren geen optie?
Tijdens het bouwen heb ik ook aan elektrisch lieren zitten denken, maar dat zouden of 4 lieren worden welke ik moest synchroniseren of een systeem bedenken met katrollen en buizen onder de grond om het aan 1 lier te hangen, en hoewel ik gek ben op alles automatiseren is dat hem uiteindelijk niet geworden.

Nu ik inmiddels in 3d printen zit en daar veel van heb geleerd, zou ik het opnieuw bedenken met leadscrews en stappen motoren (net als een auto brug) maar dan wordt het echt te gek.
Kinderen worden groter, dak mag inmiddels wel weg, enige wat ik dan nog moet verzinnen is een isolatieoplossing die er makkelijlk op en af kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:33
BeeJee78 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:38:
[...]

Nou, hij lekt onder deze rand vandaan. Kan je daar ook teflon tussen doen?

[Afbeelding]
Uh nee. Ik had je fout begrepen :*)

Ik heb een andere pomp, maar zelfde principe. Die lekte ook, tot hij echt goed vast zat. Heb m fors aangedraaid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:05
BounceMeister schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 07:47:
[...]

Uit interesse een vraag. Nu straalt de zon ook veel UV uit, wat is dan het argument voor een extra UV lamp?
Zonlicht UV != UV-C van lamp.

Zonlicht UV (dat de aarde oppervlakte raakt) heeft een golflengte van 280+ nm.

UV-C heeft een golflengte van 200 - 280 nm waarbij een zwembad UV-C lamp ergens tussen de 250 - 260 nm zit.

Zonlicht UV breekt dus gebonden chloor niet af.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12
Wokschotel schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 08:02:
[...]

Met dank aan de tip van @Blacksea is mijn zandfilterpomp binnen (De Boer, Drachten). Nu alleen nog een solarmat, maar die zijn nog lastiger te vinden. Tot die tijd dan maar met de bol die ik nog heb staan de boel op temperatuur krijgen.
Volgens mij kun je bij bv waterfunshop.com nog terecht. Weinig vertrouwwekkende website, maar konden mij paar weken geleden prima EPDM set leveren terwijl de meeste webshops uitverkocht waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Jazsie schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 01:23:
[...]

Er zit nogal prijs verschil heb ik gezien, deze is beetje betaalbaar:
https://www.dezwembadspec...v-lampen/xclear-25watt-tl

Voor als extra "verwarming" hoef je het niet te doen ;).
Zoiets had ik inderdaad ook gezien. Ik vroeg me dus af in hoeverre dat nodig is. Gezien de reacties op mijn vraag denk ik dat je gelijk hebt met je eerdere opmerking: de meesten letten er waarschijnlijk niet zo op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
Jazsie schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 08:37:
[...]

Zonlicht UV != UV-C van lamp.

Zonlicht UV (dat de aarde oppervlakte raakt) heeft een golflengte van 280+ nm.

UV-C heeft een golflengte van 200 - 280 nm waarbij een zwembad UV-C lamp ergens tussen de 250 - 260 nm zit.

Zonlicht UV breekt dus gebonden chloor niet af.
En dat is het tweede antwoord dat ik zocht, dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
Ik ben dan dus wel benieuwd of het nou een non-issue is of niet... @Jazsie heeft er wel last van in zijn spa, maar die is natuurlijk ook een stuk warmer dan een zwembad. Maakt dat nog verschil?

Edit: /offtopic Trouwens, heel wat anders, fijne aanpassing van Tweakers, dat je tegenwoordig gewoon kan multi-posten en dat ze automatisch worden samengevoegd d:)b

[ Voor 30% gewijzigd door ralph075 op 30-05-2020 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

ralph075 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 09:08:
[...]

Zoiets had ik inderdaad ook gezien. Ik vroeg me dus af in hoeverre dat nodig is. Gezien de reacties op mijn vraag denk ik dat je gelijk hebt met je eerdere opmerking: de meesten letten er waarschijnlijk niet zo op ;)
1 keer in de 1 a 2 jaar test ik mijn gebonden chloor, maar eigenlijk is die nooit hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 19:39
ralph075 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:30:
[...]

Toen was het water tot onder de hoogte van het lek gezakt? :+
😂. Nee hoor. Gekke is dat de hoekstukken en 3 wegkleppen ook lekten. Alles uit elkaar gehaald en de rubbers in de vaseline gezet. Nog steeds lekken. Ook deze zijn een paar dagen na het aanzetten van het filter gestopt met druppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-09 16:00

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Weet iemand toevallig een zigbee device voor de temperatuur en eventueel met pH meter? Ik kan alleen hele grote devices vinden en op stroom. Ik wil een kleintje op batterij. Die in een skimmer kan. En water dicht natuurlijk.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triet
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Spasm schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:21:
[...]

Aha ok nu snap ik hem. Ik heb gelukkig al een dompelpomp (en een sloot) dus dat komt goed 😊
Klein ding nog: zwembadwater moet je in riool lozen en niet in een sloot (is illegaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-09 14:30
Ik ben mijn opzet zwembad (3,05 doorsnee) ook weer aan het opzetten.
Mijn oude pomp was versleten en had ter vervanging eerder dit jaar al ee nieuwe gekocht.

Nou was ik tijdens het vullen gewoon andere dingen aan het doen. Kom ik een tijdje later een kijkje nemen... ligt me er een plens water buiten het bad.

Blijkt de slang aansluiting op de pomp half doorgebroken te zijn. Het spoot eruit.

De webshop gemaild en die heeft het doorgezet naar Intex.
Heeft er iemand ervaring met zulk soort garantiegevallen.
Hoe lang zit ik nu zonder filterpomp. Alles behalve ideaal weer.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:59
Oke, ik wil ook langzaam weer mijn zwembed opzetten (3 bij 2 bij 0.66m)

Nu heb ik alleen jullie advies nodig. Volgens mij is vorig jaar mijn zandfilter pompje kapot gegaan. Nu wil ik een nieuwe aanschaffen inclusief een bypass setje en solar matten. Solarmatten komen op de overkapping. Overkapping staat circa 6 meter van het zwembad en is 2.5 meter hoog.

Welke zandfilter pomp kan ik dan het beste aanschaffen voor bovenstaande combi? De bypass wil ik gebruiken voor als het water warm genoeg is.

Volgende vraag, iemand nog een adresje waar de intex solarmatten op voorraad zijn? Kan zosnel niks vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door prekz op 30-05-2020 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
triet schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:53:
[...]

Klein ding nog: zwembadwater moet je in riool lozen en niet in een sloot (is illegaal).
En zelfs dat gaat nog een stap verder bij een gescheiden riool. Dan moet je je zwembadwater dus via de gootsteen of wc lozen. Dat lijkt me best een uitdaging voor de wat grotere zwembaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je hebt je verhaal al eerder gepost, en het was niet alleen "hout" dit keer ook een zonnemat ..

Maar ja noem het ook bewust "schade" .. na dat gezeik met de buren :( eerlijkheids halve de rook was niet grappig en 12:00 lang tja (verkeerde kolen ??? stonden er al een jaar ..) .. anderzijds ik heb een pelletsmoker die ook lange sessies maakt tot genot van onszelf en vrienden :) dus ... hmmm
Nhz schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 08:12:
Zelf ben ik van plan om een tuinhuis neer te zetten (8x4mtr) en deze (deels) te 'onderkelderen', voor dit tuinhuis willen we een vast zwembad van circa 8x4x1.5mtr. Het tuinhuis zelf wil ik 20cm boven maaiveld zetten met een betonnen kist eronder, tot circa 120cm onder maaiveld. In die kist, onder de valse vloer, wil ik dan een hottub integreren. In de rest van de betonnen kelder komt dan de pompinstallatie (voor hottub en zwembad) en de spullen voor de tuinberegening. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik de vloer wil kunnen openen, maar denk zelf aan gewoon losse luiken, met isolatie.
ik heb zelf over een "hidden pool" zitten denken zoiets als YouTube: Most amazing Hidden pool <3 <3

Als je het niet erg vind schiet ik wat gaten ..

Erg leuk idee alleen erg onpraktisch .. want de valse vloer zet je vol als "tijdelijke" opslag .. en waar laat je die spullen dan weer ?

En hout en water mixt niet erg goed .. iets van HPL/trespa en composiet onderbalken zou ik zeker verwerken. en bv onder en rondom met eps bouwblokken/ EPS 100 platen 2x 10cm = R-waarde 5,10(ook tegendruk van het beton gewicht + isolatie) EPS is goeie isolatie en goedkoop maar voor je spa zou ik XPS (duurder) ofzo kiezen)

Ik zou een rails maken waarbij je een "bak" (railing) van bv 30cm hoog) en/of een gedeelte wand naar buiten schuift met bv een gewicht van 1000 a 2500 kg (kan iemand erop staan) .. De railing is meer dat dat je voorkomt dat dingen ertussen c.q in je spa valt :)

Bedenk ook hoe je "onderhoud" pleegt .. je wilt niet eens in de 5 a 10 jaar alles demonteren om rubbers ergens te vervangen. dan is een bout ergens uitdraaien

Ook je betonnen bak, zorg dat het een afschot van binnen is (1cm per meter) met een "put" van 50 x 50 x50) waar je een dompelpomp plaatst met een slang die naar buiten pompt .. als je lekkage hebt van iets of inregenen oid .. kan je de bak leeg pompen .. zonder met een trekker aan de slag te gaan.
je grondwater mag ook niet hoger zijn dan X ? (bv 10cm) gemeten vanaf de onderkant van je bak .. anders drukt het water je complete constuctie de grond uit. en ik zou je zwembad ondervloer ook met een "plaat" verbinden met je betonnen bak ..

En als laatste bedenk goed wat je met de uitgegraven aarde doet .. 1 kuub = 13 kruiwagens en om een oppervlakte van 8x7m2 ... 20 cm op te hogen had ik maar 12 kuub nodig (wegens afschot en andere meuk)
je doet je zelf een plezier door te beginnen met bv vanaf je achterdeur je tuin te meten (goeie laser waterpas/slangwaterpas) hoeveel je nieuwe terras hoogte zou zijn .. scheelt je geld met afvoer grond :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BounceMeister schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:51:
[...]

En zelfs dat gaat nog een stap verder bij een gescheiden riool. Dan moet je je zwembadwater dus via de gootsteen of wc lozen. Dat lijkt me best een uitdaging voor de wat grotere zwembaden.
Slang door je huis zou ik NEVER doen .. 5 emmers aan water zit zo op de grond in je huis verdere ellende te veroorzaken.

* vso ziet algenen groeien --> teken om in de HWA te dumpen
Als simple ziel/redenatie.

Ik heb een gecombineerde afvoer maar ik wacht wel bij voorkeur totdat dit gebeurt (algengroei).. iig laat het zwembad dagen openstaan aan het eind v.h seizoen.

En 10 tot 40 kuub in x .y. z water (grond/hwa/riool) maakt vaak geen deuk in het spreekwoordlijke pakje boter ..

Maar ik sla deze discussie plat .. defineer "zwembad water" .. hoeveel p.p.m ligt de "grens" waardes. en welke waardes moet je absoluut verlagen/verhogen ? Praat aub in oplossingen niet in "problemen"

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 21:24

Dennahz

Life feels like hell should.

vso schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 13:22:
[...]

ik heb zelf over een "hidden pool" zitten denken zoiets als YouTube: Most amazing Hidden pool <3 <3
Zoiets is wel geweldig mooi zeg. Niet te betalen volgens mij als je het laat doen :) En een zwembad kan ook best mooi zijn als je het goed aanlegd.
vso schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 13:46:
[...]
Slang door je huis zou ik NEVER doen .. 5 emmers aan water zit zo op de grond in je huis verdere ellende te veroorzaken.
Wij gooien aan het eind van het seizoen gewoon een dompelpomp in het zwembad en pompen hem leeg in de afvoer in de tuin. Wist niet eens dat dat niet mocht joh :+

Logischerwijs gooi je er geen chloor e.d. meer bij de dagen voordat je hem leeggooit, dus is het in principe gewoon schoon water. Is meestal toch al een tijdje na het zwemseizoen (bij ons was dit vorig jaar midden september/begin oktober volgens mij, zodat het gras nog een beetje kon teruggroeien :p)

[ Voor 8% gewijzigd door Dennahz op 30-05-2020 14:08 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:07:
Zoiets is wel geweldig mooi zeg. Niet te betalen volgens mij als je het laat doen :) En een zwembad kan ook best mooi zijn als je het goed aanlegd.
Valt relatief mee, ik heb het door zitten reken voor mijn tuin bijvoorbeeld ..
Ik reken terug van "af" naar "start" .en
Afbeeldingslocatie: https://i.imgflip.com/1gdhpo.jpg

Als je het morgen af wilt hebben gaat het in de $$$ lopen ja .. trek er 1 a 2 jaar voor uit .,. en je kosten dalen enorm, zeker als bv een gratis afhaal beleid doet voor overtollig aarde/zand :) nadat je je tuin opgehoogd hebt. Immers voor paar cm omhoog mag je snel 10 kuub rekenen .. (zeg ik uit ervaring) terwijl 10 kuub aanvoer/afvoer niet goeiekoop is ..

En door een goed plan te hebben (teken het in sketchup) zet overal maten bij .. houd bij het tekenen een boodschappenlijstje bij :)

Zie het youtube filmpje v.d vrouw die zelf een zwembad(je) in de tuin bouwt. en er zwerft nog veel meer "hidden" inspiratie meuk ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 15:07
Ik heb alweer een probleem met m'n pomp, gister lekte die en nu heb ik bijna geen doorstroming.
Het is de Intex 4m3 zandfilterpomp.

De drukmeter geeft 0 bar aan en ik voel ook bijna geen waterdruk in het bad.
De solarmat er tussenuit gehaald maar dat maakt geen enkel verschil.
Ik heb de leidingen allemaal bewogen in de hoop dat de lucht eruit ging maar ik kan niet zien of er nog lucht in zit.
Iemand nog een gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

BeeJee78 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:15:
Ik heb alweer een probleem met m'n pomp, gister lekte die en nu heb ik bijna geen doorstroming.

Ik heb de leidingen allemaal bewogen in de hoop dat de lucht eruit ging maar ik kan niet zien of er nog lucht in zit.
Heb ik ook gehad bij het aansluiten. Uiteindelijk de pomp laten leeglopen, de invoer naar het zwembad afgesloten met een dopje en de uitvoer opengezet, zodat de pomp weer volliep. Dan even ontluchten en de invoer open doen.

Werkte bij mij.

Het probleem bij mij was, dat ik het in de verkeerde volgorde gedaan had, waardoor er teveel lucht in de leidingen zat.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BeeJee78 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:15:

in welke stand staat de klep ? filter OF circulatie ?

Draai de dop er eens af (boven de zwarte ring ) loopt daar water uit ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Pfff wat een dag.
Ik had wat electronica dingetjes rodom het zwembad te doen, vandaag eindelijk weten af te ronden:

- LED lampen extra relais
Ik heb op 1 trafo 2 LED lampen. Als ik binnen 10 seconden na uitzetten de lamp weer aan zet, springt hij naar de volgende kleur/scene. Soms heeeel soms wil 1 lamp wel eens out of syn springen. Elke lamp heeft nu een eigen relais zodat ik de lampen weer in sync kan brengen

- Polariteitswissel bij SWG
Normaal zal een SWG elke xx uur de polariteit van de cell verwisselen. Dat is beter voor de levensduur van je cell. Ondanks dat de leveracier zegt dat mijn specifieke toestel elke 8 uur verwwisseld, zelfs als je na gebruik instant de stroom afkapt, doet deze dat niet. Wij zijn tweaker. Wij bouwen er een relais tussen om zo de polariteit te wisselen B)

- Bedrading weer ff netjes
Inmiddels was de aansturing 1 grote kluwen van kabels, ESP's en loshangende meuk. Netjes in een installatie door gepropt, draden netjes met krimpkous (dat is ook wel eens anders hier in dit huis :P )

En toen was ik klaar. En ging ik even mijn bad stofzuigen. En toen dacht : doen we ook nog even een backwash.
Tijdens deze handelingen stootte ik met mijn elleboog tegen de manometer op mijn zandfilter. KRAK.
Op mijn zandfilter zit een ontnuchter en daarin weer een manometer.
De schroefdraad van de ontluchter IN de ketel brak dus af :o
Met heeel veel gepruts. bloed, zweet en tranen heb ik het achtergebleven plastic uit de de schroefdraad weten te vroeten en de manometer rechtstreeks erin weten te schroeven. Zelfs met teflon lekt hij nog wat, maar niet noemenswaardig.

En nu heb ik een biertje verdiend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:25:
Pfff wat een dag.
Ik had wat electronica dingetjes rodom het zwembad te doen, vandaag eindelijk weten af te ronden:

- LED lampen extra relais
Ik heb op 1 trafo 2 LED lampen. Als ik binnen 10 seconden na uitzetten de lamp weer aan zet, springt hij naar de volgende kleur/scene. Soms heeeel soms wil 1 lamp wel eens out of syn springen. Elke lamp heeft nu een eigen relais zodat ik de lampen weer in sync kan brengen

- Polariteitswissel bij SWG
Normaal zal een SWG elke xx uur de polariteit van de cell verwisselen. Dat is beter voor de levensduur van je cell. Ondanks dat de leveracier zegt dat mijn specifieke toestel elke 8 uur verwwisseld, zelfs als je na gebruik instant de stroom afkapt, doet deze dat niet. Wij zijn tweaker. Wij bouwen er een relais tussen om zo de polariteit te wisselen B)

- Bedrading weer ff netjes
Inmiddels was de aansturing 1 grote kluwen van kabels, ESP's en loshangende meuk. Netjes in een installatie door gepropt, draden netjes met krimpkous (dat is ook wel eens anders hier in dit huis :P )

En toen was ik klaar. En ging ik even mijn bad stofzuigen. En toen dacht : doen we ook nog even een backwash.
Tijdens deze handelingen stootte ik met mijn elleboog tegen de manometer op mijn zandfilter. KRAK.
Op mijn zandfilter zit een ontnuchter en daarin weer een manometer.
De schroefdraad van de ontluchter IN de ketel brak dus af :o
Met heeel veel gepruts. bloed, zweet en tranen heb ik het achtergebleven plastic uit de de schroefdraad weten te vroeten en de manometer rechtstreeks erin weten te schroeven. Zelfs met teflon lekt hij nog wat, maar niet noemenswaardig.

En nu heb ik een biertje verdiend :P
:9B pff dat was ff vloeken .. zou het geheel wel vervangen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:34:
[...]

:9B pff dat was ff vloeken .. zou het geheel wel vervangen ..
Ja daar kwam idd wat vloeken, lijkwit wegtrekken etc. bij. De pomp liep ook nog eens toen het gebeurde.
Heb al een nieuwe ontnuchter besteld - fucking 38 euro?! :o maar alles beter dan een nieuwe filterketel :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:43:
[...]

Ja daar kwam idd wat vloeken, lijkwit wegtrekken etc. bij. De pomp liep ook nog eens toen het gebeurde.
Heb al een nieuwe ontnuchter besteld - fucking 38 euro?! :o maar alles beter dan een nieuwe filterketel :'(
Zou asap een box aan de bovenkant eromheen bouwen .. met een klein kijkgaatje oid .. beetje hout/triplex .. iets wat je simpel weg kan halen maar voorkomt nog een keer een elleboog actie .. of ander "geweld" ..

Maar als dit al 10 jaar oud is (gok) is wellicht die 400,- niet eens zo'n slechte investering .. als het zo makkelijk afbreekt stel je het alleen maar uit .. hoewel "makkelijk" natuurlijk relatief is hier. je had nog nooit het zand verrvangen dus .. ;) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triet
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 13:46:
Maar ik sla deze discussie plat .. defineer "zwembad water" .. hoeveel p.p.m ligt de "grens" waardes. en welke waardes moet je absoluut verlagen/verhogen ? Praat aub in oplossingen niet in "problemen"
Artikel 12 Besluit lozing afvalwater huishoudens

Zegt: Afvalwater afkomstig uit een zwembad waaraan desinfectiemiddelen of andere chemicaliën zijn toegevoegd wordt, indien dit mogelijk is, in een openbaar vuilwaterriool geloosd.

Er is dus geen drempel hier gedefinieerd. En ook geen verdere omschrijving over wanner iets niet mogelijk is. Redelijkheid/billijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeeJee78
Dennahz schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:20:
[...]

Heb ik ook gehad bij het aansluiten. Uiteindelijk de pomp laten leeglopen, de invoer naar het zwembad afgesloten met een dopje en de uitvoer opengezet, zodat de pomp weer volliep. Dan even ontluchten en de invoer open doen.

Werkte bij mij.

Het probleem bij mij was, dat ik het in de verkeerde volgorde gedaan had, waardoor er teveel lucht in de leidingen zat.
Ja werkt bij ook! Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:53:
[...]

Zou asap een box aan de bovenkant eromheen bouwen .. met een klein kijkgaatje oid .. beetje hout/triplex .. iets wat je simpel weg kan halen maar voorkomt nog een keer een elleboog actie .. of ander "geweld" ..

Maar als dit al 10 jaar oud is (gok) is wellicht die 400,- niet eens zo'n slechte investering .. als het zo makkelijk afbreekt stel je het alleen maar uit .. hoewel "makkelijk" natuurlijk relatief is hier. je had nog nooit het zand verrvangen dus .. ;) ..
Zwembad staat er nu 6 jaar.
Mijn hele installation staat dus al in een 'box' ;)

Ach, ongelukjes gebeuren.
Ik was me er alleen niet zo van bewust dat ik zo'n dure installatie had staan. Anders was het een nobrainer en had ik een nieuwe ketel besteld.

[ Voor 42% gewijzigd door RobIII op 02-04-2022 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:49:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Ik was me er alleen niet zo van bewust dt ik zo'n dure installatie had staan. Anders was het een nobrainer en had ik een nieuwe ketel besteld.
lol ... ziet er wel kredelijk "krap" uit ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 17:59
De 120x120 Solar matjes zijn nergens meer te krijgen lijkt het. Althans niet voor een normale prijs.
Ik zag ze nog op Bol.com voor €30,- vanochtend, nu opeens €41,-!

Edit:
Hmm toch ineens weer beschikbaar voor €29,95 bij Bol.com.
Gelijk maar besteld.

[ Voor 21% gewijzigd door Spasm op 30-05-2020 19:21 ]

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:47
Heeft iemand enig idee hoeveel (gram?) filterbollen er in een Intex 4.3m3 zandfilterpomp gaat? ~8kg glas of ~12kg zand zou er in moeten kunnen, maar ik ga er vanuit dat dat niet vertaalt naar 8 of 12kg van dat aqualoon /polyethyleen :)

Of is dat een zeer slecht plan? Qua gewicht lijkt t me wel praktisch namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
infernix schreef op zondag 31 mei 2020 @ 00:56:
Heeft iemand enig idee hoeveel (gram?) filterbollen er in een Intex 4.3m3 zandfilterpomp gaat? ~8kg glas of ~12kg zand zou er in moeten kunnen, maar ik ga er vanuit dat dat niet vertaalt naar 8 of 12kg van dat aqualoon /polyethyleen :)

Of is dat een zeer slecht plan? Qua gewicht lijkt t me wel praktisch namelijk.
voor een 6 kuub is 1 pak aqualoon voldoende, en intex was zelfs ruim voldoende

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:43

Wokschotel

Op 6 wielen

Rukapul schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 08:58:
[...]

Volgens mij kun je bij bv waterfunshop.com nog terecht. Weinig vertrouwwekkende website, maar konden mij paar weken geleden prima EPDM set leveren terwijl de meeste webshops uitverkocht waren.
Die site is idd wat merkwaardig, maar wat ze leveren ziet er wel uit als spul wat langer meegaat. Ik kwam deze ook nog tegen, is dit wat? https://www.zwembadgigant.nl/comfortpool-solar-panel-1

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:49:
[...]

Ik was me er alleen niet zo van bewust dt ik zo'n dure installatie had staan. Anders was het een nobrainer en had ik een nieuwe ketel besteld.
Klopt, staat hier uitgelegd : Koffie in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
bij de bouw was er nog geen schuur en hebben we alles in die betonnen put gemaakt, welke in weer en wind zo buiten in te tuin stond.

Ik heb de gok genomen en 2 schroefmoffen 50mm besteld waarvan ik denk dat ze op de flowmeter passen.
Als het allemaal lukt, kan ik eindelijk eens echt meten wat mijn debiet is door de leiding :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Iemand enig idee of het veel uit maakt dat in de in/uitvoer verkeerd om aan heb gesloten op de Solar bol?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iUZlqvWJbfw5oDI2YgKZQY-tsQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5bNwiHURq3BvaxnUQrJ7mb03.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPI0RcjqqpBtg3HxtU007Cw_vCQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRqd635MKqe4093nAN4ScwA7.jpg?f=fotoalbum_tile

Het zwembad warmt namelijk weinig op ondanks dat de bol de hele dag in de zon staat en de pomp staat te draaien. Het bad 300*200 warmt ongeveer zo'n twee graden op. Warmer dan 21,5 graden is het zwembad water nog niet geworden :?.

De buitenrand van de bol is wel heet, maar de plek waar het water stroomt is koud, ongeveer even warm als het water vermoed ik. Ik zit te twijfelen of het nuttig is om een bypass aan te schaffen incl een tweede bol... Dan kan ik het water langzamer door de bol heen pompen. Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Kickasz Invoer/uitvoer gaat het verschil niet maken voor de temperatuur, ik denk dat het vooral invloed heeft op de flow. Want het water moet ineens een groot hoogteverschil overbruggen ipv gestaag omhoog om daarna naar beneden te vallen. Ik heb hier 2 van die bollen + 2 matten liggen en kom de afgelopen dagen tot max 26 graden. Nou heb ik wel vanaf 7:30 tot 21:00 de zon er op staan, maar later in de ochtend (foto) soms even wat schaduw door een pergola. Vanaf 13:00 100% zon.

1 bol is naar mijn idee te weinig voor zo'n bad, al zegt de marketing en verpakking natuurlijk wat anders en kan het per geval verschillen. Hier is de buitenrand ook heet, waar het water doorheen loopt een stuk kouder, een goed teken dat de warmte aan het water wordt afgegeven :)

Vorig jaar kwam ik met deze setup overigens wel over de 33 graden heen, maar het bad koelt met de huidige relatief koude nachten 's nachts gewoon weer teveel af om overdag voldoende warm te kunnen worden. Je moet iedere dag weer relatief koud starten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5agvP_cq_09dLDYeTQKvL2EaHU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mO6RURWOeya9YjtzExcKoAfP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Taro op 31-05-2020 11:53 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-09 16:49
Gister mijn bad opgezet (Ø366 x 110 hoog) en voor een warmteboost 3 Intex matten serieel aangesloten op het dak van m'n schuur (eerst parallel maar dat schoot vooralsnog niet op). Nu komt er wel warmer water uit (met m'n 8m³ ZFP), maar nu lijkt mijn laatste mat te ademen. Deze trekt eerst ietwat vacuüm en daarna spuwt hij het water weer wat uit en dit herhaalt zich continue.

3e mat eraf gehaald en nu doet de 2e hetzelfde.
Ben aan het spelen geweest met mijn hydro-kit (bypass) maar niets helpt. Ook ZFP ontlucht, maar dat baat ook niet. Iemand enig idee hoe dit kan?

Polestar 2 | OnePlus Nord 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:55
Hier een matje voor hetzelfde badje als wat @Jur gen heeft staan. Water is nu 21c. Ik had meer warmte verwacht van een matje in de middagzon, ik voel weinig verschil als ik mijn hand aan de invoer van het water hou in het zwembad.

Matje hangt er sinds gisteren late namiddag aan maar het jeukt om er 1 of 2 bij te kopen om in de dag sneller de warmte die je in de nacht hebt verloren er terug in te pompen.

Maar ben ik dan niet beter af met een bol? Ik hoor en lees hier verschillende ervaringen? Voor de prijs van zo een bol heb je 4/5 matjes.

[ Voor 40% gewijzigd door HyperBart op 31-05-2020 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Taro schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:46:
Vorig jaar kwam ik met deze setup overigens wel over de 33 graden heen, maar het bad koelt met de huidige relatief koude nachten 's nachts gewoon weer teveel af om overdag voldoende warm te kunnen worden. Je moet iedere dag weer relatief koud starten.
Vergeet niet dat de omgeving ook op moet warmen ..

Je kan wel wat afkoeling voorkomen door bv een windscherm / partytent oid te doen ..

maar ach laten we genoeg plezier beleven

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
HyperBart schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:29:
Hier een matje voor hetzelfde badje als wat @Jur gen heeft staan. Water is nu 21c. Ik had meer warmte verwacht van een matje in de middagzon, ik voel weinig verschil als ik mijn hand aan de invoer van het water hou in het zwembad.

Matje hangt er sinds gisteren late namiddag aan maar het jeukt om er 1 of 2 bij te kopen om in de dag sneller de warmte die je in de nacht hebt verloren er terug in te pompen.

Maar ben ik dan niet beter af met een bol? Ik hoor en lees hier verschillende ervaringen? Voor de prijs van zo een bol heb je 4/5 matjes.
Ik heb het idee dat het water te hard door de matten stroomt waardoor het te weinig warmte opneemt. Mijn ZFP kan je niet regelen, dus ik heb mijn bypass kraan richting mijn matten wat dicht geschroefd dat de waterdruk in mijn matten doet afnemen. Nu voel ik wel degelijk warmer water uit mijn matten het zwembad instromen. Geduld is een schone zaak klaarblijkelijk. Morgenvroeg voeg ik mijn 3e mat weer toe en sluit ze weer parallel aan (met zelfgemaakte 40mm PVC buizen) om te kijken of we de temperatuur nog wat kunnen stuwen.

Is mijn eerste zwembad jaar en het is een leuke hobby geworden. Met dank aan dit forum dat me de details heeft gegeven om ermee aan de slag te gaan _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jur gen schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:20:
[...]

Ik heb het idee dat het water te hard door de matten stroomt waardoor het te weinig warmte opneemt. Mijn ZFP kan je niet regelen, dus ik heb mijn bypass kraan richting mijn matten wat dicht geschroefd dat de waterdruk in mijn matten doet afnemen. Nu voel ik wel degelijk warmer water uit mijn matten het zwembad instromen. Geduld is een schone zaak klaarblijkelijk. Morgenvroeg voeg ik mijn 3e mat weer toe en sluit ze weer parallel aan (met zelfgemaakte 40mm PVC buizen) om te kijken of we de temperatuur nog wat kunnen stuwen.

Is mijn eerste zwembad jaar en het is een leuke hobby geworden. Met dank aan dit forum dat me de details heeft gegeven om ermee aan de slag te gaan _/-\o_
snelheid verhogen is wel wat beter dat je nu verlaagt betekent dat je minder warmte af kan voeren .. en je effectiviteit verlaagt ipv verhoogt..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Jur gen schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:20:
[...]

Kan je eens wat foto’s delen? Want ik wil ook die matten parallel hangen maar zit nog wat te sukkelen met hoe ik de 32mm dan kan aansluiten. Hoe heb je die op mekaar laten passen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jur gen
HyperBart schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:02:
[...]

Kan je eens wat foto’s delen? Want ik wil ook die matten parallel hangen maar zit nog wat te sukkelen met hoe ik de 32mm dan kan aansluiten. Hoe heb je die op mekaar laten passen?
Gewoon zelf beetje aan het knutselen gegaan met wat pvc van 40mm en daarbij een verloop naar 32mm gebruikt waar je de slangen op aan kan sluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25JfkWJhGXI9_QQi3df79_FVpNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8puYTVzwcfAlZIQvKDFL2imK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AW2PEgmg5UhWaM3TiCGegSK18lI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiZd7GyRKm8HvJShrbSAmewf.jpg?f=fotoalbum_large

Links is ingang vanuit ZFP en rechts retour naar het zwembad. Kost je maar een paar euro aan materiaal en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Kwam vanavond thuis en zag dat het zwembadwater opeens wat troebel was. (Wel heerlijk 30.5 graden overigens! En dat is dus op de bodem, niet alleen de bovenste laag :Y) ).

Kijkglaasje in de ZFP had ook groenig water, dus maar even backwash gedaan & chloor toegevoegd.

Hoop dat alles tegen morgenmiddag weer helder is, want dan komt er visite :X (Jaja, corona proof allemaal ;) )

Kan het zijn dat het water te weinig zuurstof krijgt met dat noppenfilter er de hele dag op?

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:38:
Kwam vanavond thuis en zag dat het zwembadwater opeens wat troebel was. (Wel heerlijk 30.5 graden overigens! En dat is dus op de bodem, niet alleen de bovenste laag :Y) ).

Kijkglaasje in de ZFP had ook groenig water, dus maar even backwash gedaan & chloor toegevoegd.

Hoop dat alles tegen morgenmiddag weer helder is, want dan komt er visite :X (Jaja, corona proof allemaal ;) )

Kan het zijn dat het water te weinig zuurstof krijgt met dat noppenfilter er de hele dag op?
kijkglas zou ik me niet te veel aan storen ..

Je zwembad water ALTIJD eerst meten voordat je meuk toevoegt .. ..het kan zijn dat je PH te hoog /laag is .. en dan zit je voor de kat zijn viool chloor toe te voegen.

Tegenwoordig heb je die lucht meuk die extra lucht aan je water toevoegt .. (persoonlijk denk ik dat spelende kinderen ook nog al wat lucht toevoegen ;) ) ..

Bij twijfel kan je beter een schone filter / langer filteren oid doen .. let op dat je pomp niet op circulatie stand staat ..

[ Voor 21% gewijzigd door vso op 31-05-2020 21:59 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

vso schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:55:
[...]

kijkglas zou ik me niet te veel aan storen ..

Je zwembad water ALTIJD eerst meten voordat je meuk toevoegt .. ..het kan zijn dat je PH te hoog /laag is .. en dan zit je voor de kat zijn viool chloor toe te voegen.

Tegenwoordig heb je die lucht meuk die extra lucht aan je water toevoegt .. (persoonlijk denk ik dat spelende kinderen ook nog al wat lucht toevoegen ;) ) ..

Bij twijfel kan je beter een schone filter / langer filteren oid doen .. let op dat je pomp niet op circulatie stand staat ..
Daar heb je een punt. Ging er eigenlijk gelijk vanuit dat er te weinig chloor in het bad zat, want de tabletten in m'n drijvende dispenser zijn op (krijg ze pas dinsdag weer binnen).

Heb ook even wat nieuw water erbij gedaan, want spelende kinderen (6 & 8) kosten een hele hoop water :+
Nu draait het filter nog even een paar uur en dan hoop ik dat het er morgen allemaal weer wat beter uitziet voordat het bezoek er is ;)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:11:
Daar heb je een punt. Ging er eigenlijk gelijk vanuit dat er te weinig chloor in het bad zat, want de tabletten in m'n drijvende dispenser zijn op (krijg ze pas dinsdag weer binnen).

Heb ook even wat nieuw water erbij gedaan, want spelende kinderen (6 & 8) kosten een hele hoop water :+
Nu draait het filter nog even een paar uur en dan hoop ik dat het er morgen allemaal weer wat beter uitziet voordat het bezoek er is ;)
Doe jezelf een lol en filter meer en langer .. stilstaand water = meer kans op algen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

vso schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:19:
[...]

Doe jezelf een lol en filter meer en langer .. stilstaand water = meer kans op algen ..
Het filter staat 10 uur per dag aan (van 9 tot 19), lijkt me wel voldoende voor 15000 liter met 6m3/u :)

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Mijn vuistregel bij issues met water : gelijk de hele nacht doorpompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ik zit nu eens te kijken / zoeken bij ome ali

https://nl.aliexpress.com...t.0.0.44e93c00UEESNH&mp=1

Welke losse meet dingen heb ik nodig ? schroef of een kabel met een "losse" sensor eraan ?

Ik zit toch sterk te denken om PV achterop de schuur te doen + water gekoeld te intergeren .. niet zo zeer het zwembad verwarmen maar de schuur "koel" te houden .. een warmte wisselaar opzet oid .. vloeistof die "heter" kan worden denk ook dat ik een minder "sterke" pomp nodig heb .. iets wat tot -20 kan oid ..
Zwembad zou een voordeel zijn .. dan .. maar goed eerst eens lekker nadenken.. toekomst muziek

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:48:

Welke losse meet dingen heb ik nodig ? schroef of een kabel met een "losse" sensor eraan ?

Ik zit toch sterk te denken om PV achterop de schuur te doen + water gekoeld te intergeren .. niet zo zeer het zwembad verwarmen maar de schuur "koel" te houden .. een warmte wisselaar opzet oid .. vloeistof die "heter" kan worden denk ook dat ik een minder "sterke" pomp nodig heb .. iets wat tot -20 kan oid ..
Zwembad zou een voordeel zijn .. dan .. maar goed eerst eens lekker nadenken.. toekomst muziek
Wat zoek je precies bij Ome Ali? Temperatuur sensor voor in je 50mm buis?

Ben zeer benieuwd hoe je dat gaat doen met PV en water gekoeld. Probleem wat ik zie is dat het achter je PV helemaal niet zo warm is dan je denkt en dus niet efficient genoeg om het zwembad water op te warmen.
Laat staan hoe je het geheel aan/in elkaar gaat maken...

Enkel PV panelen helpt al genoeg om schuur "koel" te houden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 1 juni 2020 @ 01:15:
Wat zoek je precies bij Ome Ali? Temperatuur sensor voor in je 50mm buis?
ja lowprice diy meuk .. hoe goedkoper hoe beter :)

Ben zeer benieuwd hoe je dat gaat doen met PV en water gekoeld. Probleem wat ik zie is dat het achter je PV helemaal niet zo warm is dan je denkt en dus niet efficient genoeg om het zwembad water op te warmen.

[/quote]
De mat doet ook goed werk overgens, ik denk aan die mensen die huis aan het koelen zijn met lakens en ze nat sproeien .. je huis word erg warm .. als je die weg kan halen kan je huis lekker koel blijven ..

En pv doet het beter als je het koelt, ik denk dat je als je x aantal panelen hebt dat het zelfs erg rendemententvol kan zijn ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vso schreef op maandag 1 juni 2020 @ 02:38:
[...]

ja lowprice diy meuk .. hoe goedkoper hoe beter :)

[/quote]
De mat doet ook goed werk overgens, ik denk aan die mensen die huis aan het koelen zijn met lakens en ze nat sproeien .. je huis word erg warm .. als je die weg kan halen kan je huis lekker koel blijven ..

En pv doet het beter als je het koelt, ik denk dat je als je x aantal panelen hebt dat het zelfs erg rendemententvol kan zijn ..
https://solar2power.pt/ph...l-hybrid-solar-collector/

google eens op pvt panelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Interessant @twain4me, alleen zo te zien nog niet "normaal" verkrijgbaar.

Een DIY oplossing blijft naar mijn mening niet rendabel dan een commercieel product.

@vso:
Indien je nog geen DS18B20 sensor hebt: https://www.aliexpress.com/item/32811388557.html

[ Voor 23% gewijzigd door Jazsie op 01-06-2020 07:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik heb gisteren eens zitten spelen met mijn flowmeter:
#Aliexpress € 12,32 5%OFF | 1.5 "DN40 2 ~ 200L/Min Water Plastic Hal Turbine Flow Sensor Industrie Meter
https://a.aliexpress.com/_d82b4Of

Al jaren had ik zo'n ding in de kast liggen, met de gedachte ooit te gebruiken.
Ik de de DN50 versie, tot 200 liter per minuut
Hoewel het dus niet expliciet op die van mij staat, zou het dus 27 pulsen voor 1 liter moeten zijn als ik naar dezelfde meters kijk op Ali

ESP gepakt, draadjes erin. Sketch gemaakt die reageert op een interrupt op de GPIO en zo de pulses bijhoud.
Bij elke 27 pulses word het aantal liters opgehoogd, en elke minuut word het aantal pulsen van die minuut gedeeld door 27 om het aantal liters per minuut weer te geven.

Stuk slang van de stofzuiger gepakt, flowmeter erop geduwd, sang tegen de inspuiter aan.
Dat was nou niet echt een resultaat waar ik wat mee kan.
Ik kwam uit op ~ 30 liter per minuut.
Laten we dat verdubbelen (want 2 inspuiters) en je komt op 60 liter. Dat keer 60 is 3600 liter per uur.
Daar geloof ik niets van, dat er van mijn 16.5 m3 nog maar 3,6 m3 over zou blijven.
Voor de meting zat ik op 50 Hz (full speed) en niet over de matten.

OF ik maak ergens en fout in de code OF deze manier van meten (slang op de inspuiter duwen) is totaal niet realistisch.
Verbindingsmoffen zijn onderweg, dus ik hoop deze week de meter daadwerkelijk tussen de leiding te kunnen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
@Koffie:
Nice, ik heb de zelfde alleen is 1L = 12 pulsen en niet 27...

Op hoeveel m3/u kom je dan uit? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jazsie schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:34:
@Koffie:
Nice, ik heb de zelfde alleen is 1L = 12 pulsen en niet 27...

Op hoeveel m3/u kom je dan uit? :)
Ongeveer het dubbele natuurlijk :+
Kun je eens een foto plaatsen van de sticker op je meter ?

edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpdKR2b9kXv202g1rqwOzgpW-xQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KyIbdzIcqlDiPdogIydvi6DT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lv3apzBuMZji_rkpfmPLn0D2RuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gDmRNFL7g52PkaAbvCuckfow.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door Koffie op 01-06-2020 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
vso schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:48:

De thermowell die je linkt heeft NPT schroefdraad. Het PVC spul heeft BSP schroefdraad. Je moet dus waarschijnlijk een thermowell met BSP hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Thx was ff de naam vergeten. ik weet dat er in in de regio van Groningen oid, iemand PVT add-on platen maakt. maar goed .. nadeel is dat je niet "te lang" mag maken .. anders word de vloeistof weer 'te heet" .. zit nog een "formule" achter

Je moet dus wel die hitte goed kwijt kunnen .. het is niet iets waar je te licht over na moet denken .. (denk ik zo)

@BounceMeister thx ! weer wat geleerd :)

@Koffie @Jazsie best een groot verschil .. 27 of 12 pulsen ..

Vraag me af wat het nut is van een flow-meter, is een "druk" meter niet handiger ? ach meten is weten :)
@vso:
Indien je nog geen DS18B20 sensor hebt: https://www.aliexpress.com/item/32811388557.html
Beetje te "duur" .. ben al 30,- kwijt .. voor 3 .. en dan nog niet pc meuk :) ach wel leuk ..

[ Voor 22% gewijzigd door vso op 01-06-2020 12:42 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Voer voor discussie: wat warmt het snelst op, een bad met het zeil er op (geen noppenfolie) of het zeil er af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:20:
[...]

@Koffie @Jazsie best een groot verschil .. 27 of 12 pulsen ..

Vraag me af wat het nut is van een flow-meter, is een "druk" meter niet handiger ? ach meten is weten :)
Er zijn verschillende manier om op afstand te weten of de pomp daadwerkelijk zijn werk doet: druk meter op je zandfilter, flowmeter in je leiding, terugkoppeling van je pomp. etc.

Voor mij zou het 3 redenen hebben:
- Extra controle op je pomp
- Weten hoeveel kuub je al gehad hebt cq. nog moet
- Omdat het kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
HyperBart schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:26:
Voer voor discussie: wat warmt het snelst op, een bad met het zeil er op (geen noppenfolie) of het zeil er af?
Wat denk je zelf en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
is geen voer .. je wilt de warmte erin houden dus als temp lager = dan gewenst en buiten (te) warm folie eraf .. het is isolatie dus werkt 2 kanten op. je verwarmt alleen de boven laag je wil juist diep verwarmen .. als het erop ligt haal je het eraf ..

als het te winderig is doe je het erop ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Mijn onderbuik zegt zeil, zeker als die zwart is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:29:
[...]

Er zijn verschillende manier om op afstand te weten of de pomp daadwerkelijk zijn werk doet: druk meter op je zandfilter, flowmeter in je leiding, terugkoppeling van je pomp. etc.

Voor mij zou het 3 redenen hebben:
- Extra controle op je pomp
- Weten hoeveel kuub je al gehad hebt cq. nog moet
- Omdat het kan
omdat het kan = beste reden :+

Weten hoeveel kuub ververst is, is inderdaad geen slechte reden

@Jazsie
Het "probleem" met pvt.. is dat je achter je panelen heb je natuurlijke convectie, (teminste dat wil je ook hebben) .. dus je rendement is niet super hoog. Ga je het isoleren word je systeem kritiek .. anders krijg je te hoge temperaturen op je PV installatie .. (als je pomp defect zou gaan ofzo) .. teminste je wilt een pomp in het systeem zetten om de hitte effectief af te voeren .. het is een erg technisch "hoogstandje" wat je wilt maken .. relatief prijzig voor een nette ROI en voor je zwembad is het een nice-to-have denk ik maar veel te duur versus EPDM :)
infernix schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:47:
Staat in die Intex handleiding dat:

[...]

Als ik 'm in de garage zet dan is dat natuurlijk nogal ander verhaal dan in de buitenlucht. Wordt daar goed warm op hete dagen en meer dan wat gaten en luchtroosters in de muur is er niet qua ventilatie.

Gaat dat problemen opleveren denk je? Is er soms een luchtaanvoer slang (buis?) te monteren zodat ie buitenlucht kan aanzuigen?
Als jij de pomp gebruikt, om warmwate van je dak te trekken zal je schuur warmte ook wel meevallen.
maar niks verhindert je toch om een paar pc-ventilatoren op een 9v of 12v voeding te fabrieken .. of een ventilator ergens vandaan te trekken :)

[ Voor 55% gewijzigd door vso op 01-06-2020 12:51 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:47
Staat in die Intex handleiding dat:
Pompmotor vereist vrije luchtcirculatie voor koelen. Installeer de pomp niet in een vochtige of niet geventileerde locatie.
Als ik 'm in de garage zet dan is dat natuurlijk nogal ander verhaal dan in de buitenlucht. Wordt daar goed warm op hete dagen en meer dan wat gaten en luchtroosters in de muur is er niet qua ventilatie.

Gaat dat problemen opleveren denk je? Is er soms een luchtaanvoer slang (buis?) te monteren zodat ie buitenlucht kan aanzuigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Koffie schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:55:
[...]

edit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpK4KMD5FMDaOCGqriiSSrQisp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZB3xMjTHDcCqMAx9kDl6cNVD.jpg?f=fotoalbum_large

Exact het zelfde als die van jouw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:51:
[...]

[Afbeelding]

Nee hij heeft het rooie ringetje niet .. }:O

@Koffie btw die mat op je "schuur" dak is ook wel prettig afkoel methode voor een lekkere koele schuur .. sinds dat die mat op mijn schuur ligt is het aangenaam lekker daar :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
Noppenfolie kopen en erop leggen 😁 (met de noppen naar beneden heb ik begrepen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Koffie schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:32:
[...]

Mijn onderbuik zegt zeil, zeker als die zwart is :P
@vso dit dus als voer voor discussie. Ik deel dat gevoel, er ligt een donker zeil op dus ik zou denken: donker zeil plus stromend water van de pomp dient als grote collector, net zoals je matje.

Open doen zou ik denken dat net hetzelfde liedje op gaat: je verwarmt alleen de toplaag. De vraag is wat het snelste gaat 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:42
Ik heb de flow “handmatig” gemeten van mijn 6m3 intex zandfilter. Ik houd 4600 liter per uur over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
HyperBart schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:46:
@vso dit dus als voer voor discussie. Ik deel dat gevoel, er ligt een donker zeil op dus ik zou denken: donker zeil plus stromend water van de pomp dient als grote collector, net zoals je matje.

Open doen zou ik denken dat net hetzelfde liedje op gaat: je verwarmt alleen de toplaag. De vraag is wat het snelste gaat 🤷🏻‍♂️
lig zo erg aan veel factoren.. voor een vierkant "laag" c.q tot 1.5 kuub zwembad .. volstaat de emmer warm water .. ga je groter moet je eigenlijk opschalen met "solar" meuk ..

Betreft "anders" verwarmen .. bv gas,kolen of elektrisch .. je moet er heel erg veel energie erin stoppen .. en je verlies is relatief enorm.

Leuk is wel dat je airco/wp/pv kosten/opbrengst (lees actieve koeling) kan benutten.. door je zwembad als een heatsink in te zetten.

De cover erop/eraf heeft ook met je chloor verdamping rekening te houden ..eigenlijk de cover er pas af als je wilt zwemmen..

Ik vraag me af waarom je de cover erop zou willen houden met mooi zwemweer ? of waarom dit een "vraag" is .. Uiteindelijk verlies je zoveel warmte in die 16 uur "onverwarmde tijd' versus de 8 uur die je effectief op kan warmen. dat dit me eigenlijk geen issue lijkt te zijn.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
mduran schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:24:
Ik heb de flow “handmatig” gemeten van mijn 6m3 intex zandfilter. Ik houd 4600 liter per uur over.
zit je dicht op de verpakkings "flow" de pomp doet 7.x zonder "filter" .. en met filter 4.7 oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
HyperBart schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:46:
[...]

Met de pomp aan en met het zeil op het water, dan neem je de reflectie van het water weg en een stukje verdaming door het zeil en de delta T blijft redelijk hoog door de stroming van de pomp. zet je de pomp uit wordt het temperatuursverschil tussen zeil en water kleiner en dus gaat de overdracht langzamer.. athans dat zou ik gokken :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat ik ook mee vind wegen op dat soort dagen : zonder afdekking verdampt mn chloor waar je bijstaat ;)
Geen enkel probleem als er gezwommen word uiteraard, met totdat de eerste erin spring blijft het dekje erop.
Daarover gesproken : nog even wat laatste dingetjes doen en ik ga eens een lekker duik nemen.
Het bad is al opgewarmd van 26.1 naar 27.8 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 03:19
Kist klaar. Geluidsisolatie ligt er nog los in, niet op maat geknipt en geplakt. Maar nu al wereld van verschil in geluid.

Maar inderdaad, zijn die 2 gaten genoeg voor afkoeling van de pomp zelf...?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXWJCYNLmkwq3MKU7otjhacsPrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8lcnZrDrzHQKgspdPCNzGWiy.jpg?f=fotoalbum_large

Kist vrij ruim gemaakt, maar kan genoeg ander spul erbij qua opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-09 15:45
trekker22 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:51:
Kist klaar. Geluidsisolatie ligt er nog los in, niet op maat geknipt en geplakt. Maar nu al wereld van verschil in geluid.

Maar inderdaad, zijn die 2 gaten genoeg voor afkoeling van de pomp zelf...?[Afbeelding]

Als je meer lucht circulatie wilt zou je nog eventueel een gat onderin kunnen maken aan de zijkanten
En dan een luchtrooster erop ?

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/bfaef8903186bd59f4508f62db03c632/s/c/schoepenrooster_wit_1-1809w.jpg

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

trekker22 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:51:

Maar inderdaad, zijn die 2 gaten genoeg voor afkoeling van de pomp zelf...?[Afbeelding]

Pomp is toch zelfkoelend? Die koelt zich met het water wat er door 'm heen stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Koffie schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:02:
[...]

Pomp is toch zelfkoelend? Die koelt zich met het water wat er door 'm heen stroomt.
Leek me ook, maar staat in de intex handleiding dat er genoeg ventilatie moet zijn...
Want ik wil niet meer gaten want meer geluid🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suuz85
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-03-2024
Mijn solar mat is 'ineens' gestopt, tenminste bijna, met doorstromen zodra ik 'm door de mat laat lopen. Gister niet.... Heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Koffie schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:02:
[...]

Pomp is toch vrij warm in de kist na aantal uur draaien. Zal er eens een thermometer bij leggen. Of infrarood thermometer uit de kast halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

trekker22 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 18:49:
[...]

Pomp is toch vrij warm in de kist na aantal uur draaien. Zal er eens een thermometer bij leggen. Of infrarood thermometer uit de kast halen.
Het is verrweg van luchtdicht, maar mijn pomp staat in een betonnen put van 1x1x1 met soms weken het deksel erop (daar zit dan wel een bewuste kier tussen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Koffie schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:55:
[...]

edit:
[Afbeelding]
Jazsie schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:51:
[...]

[Afbeelding]

Stomme vraag misschien maar wat voor formaat slang gaat hierop? Kan er via google nie veel wijzer van worden of ik zoek gewoon verkeerd :+

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
trekker22 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 18:49:
[...]

Ook wel benieuwd hoe warm hij normaal werd... En staat de kist in de zon?

Ik weet ook niet waar jij hem hebt staan, maar ik wil mijn (nog te bouwen) kist vrijwel droog weg zetten dus denk ook wel eens aan een USB ventilatortje o.i.d. voor toevoer/afvoer lucht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:33
Ik zou mijn zwembad er eens een keertje er op zetten dus bij deze.

Ik heb het zwembad 2.5 week geleden opgezet en vandaag was het water een heerlijke 28 graden eind van de middag. Ik zou nog een 2de solar bol willen, maar die zijn overal uitverkocht dus ik laat het nu lekker zo want dit is aangenaam genoeg. Het is een Intex zwembadje van 2.6m bij 1.6m en 68cm hoog.

De pomp is een filterpomp van Intex met A filter en het is volgensmij de zwaarste die ze verkopen die 3400 liter kan pompen. Amazon klik vorig jaar kunnen kopen voor 35 euro :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5O709J5zxmCfrafWcEezOzLEEc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POpst1dz54djbZkNeJqCTxGx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNnNF9Qg4jA3t6TMBoao_3HntoQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwkgo0wAj6wEpO67Ksn71kWL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqTDdg_elJMJkvYROZfxKMdQDqU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BGt64IXcSn93gC2Gvb9Q66e.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pevmanieHCr-H_ojNXCuD22Gb0Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4hqtRuWNXSPxFRBaZ0PXfmls.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kRTTfTLO2cjkotEEebzawMz2U4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jBD8g0ireNirqY8UEIeRLwoU.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat ik nog anders wil.
Het zwembad moet de volgende keer 180 graden gedraaid worden zodat de slangen aan de andere kant komen. Dit had ik toen zo gedaan omdat ik toen nog helemaal geen slangen had.
Alle slangen zijn nu 32mm maar maak ik 38mm en dan een rubberen plug voor 32mm, dan hoef je ze niet meer zo vast te klemmen of ptfe liner te gebruiken voor als het gaat lekken. Verloop stuk plug kan ze ook niet ergens anders vinden misschien heeft iemand hier een tip voor.
En tot slot nog een 2de solar bol. Dan gaat het allemaal net wat sneller.

De pomp is aan een slimme stekker aangesloten en die is nu zo ingesteld dat die iedere 10min, 3 minuten gaat pompen. Wat is hier handig voor, is dit verstandig? Het pompen doet die tussen 09.00u en 20.15u.
Op het zwembad is zo'n noppenfolie plastic en mocht het gaan regenen of vies weer worden dan kan ik er nog een afdekzeil overheen doen.

Graag hoor ik nog tips wat aan te raden is en of ik zo tevreden mag zijn.

Edit: voor de pomp heb ik ook een huisje gemaakt, ik heb niet zo'n idee dat die heel erg warm wordt en het scheelt vooral veel geluid. Zit nog geen dempingsmateriaal in, wil ik misschien nog doen maar voor nu is het nog niet storend.

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel. op 01-06-2020 19:50 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-09 13:06
Iemand hier ervaring met epdm matten van waterfunshop??

Geven aan binnen 2 dagen te leveren in tegenstelling tot Abc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12
theorganiser schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:25:
Iemand hier ervaring met epdm matten van waterfunshop??

Geven aan binnen 2 dagen te leveren in tegenstelling tot Abc
Prima spul. Had het binnen paar dagen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Daniel. schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:46:

Ik heb het zwembad 2.5 week geleden opgezet en vandaag was het water een heerlijke 28 graden eind van de middag. Ik zou nog een 2de solar bol willen, maar die zijn overal uitverkocht dus ik laat het nu lekker zo want dit is aangenaam genoeg. Het is een Intex zwembadje van 2.6m bij 1.6m en 68cm hoog.

De pomp is een filterpomp van Intex met A filter en het is volgensmij de zwaarste die ze verkopen die 3400 liter kan pompen. Amazon klik vorig jaar kunnen kopen voor 35 euro :9

[Afbeelding][Afbeelding]

Wat ik nog anders wil.
Het zwembad moet de volgende keer 180 graden gedraaid worden zodat de slangen aan de andere kant komen. Dit had ik toen zo gedaan omdat ik toen nog helemaal geen slangen had.
Alle slangen zijn nu 32mm maar maak ik 38mm en dan een rubberen plug voor 32mm, dan hoef je ze niet meer zo vast te klemmen of ptfe liner te gebruiken voor als het gaat lekken. Verloop stuk plug kan ze ook niet ergens anders vinden misschien heeft iemand hier een tip voor.

De pomp is aan een slimme stekker aangesloten en die is nu zo ingesteld dat die iedere 10min, 3 minuten gaat pompen. Wat is hier handig voor, is dit verstandig? Het pompen doet die tussen 09.00u en 20.15u.
Op het zwembad is zo'n noppenfolie plastic en mocht het gaan regenen of vies weer worden dan kan ik er nog een afdekzeil overheen doen.

Edit: voor de pomp heb ik ook een huisje gemaakt, ik heb niet zo'n idee dat die heel erg warm wordt en het scheelt vooral veel geluid. Zit nog geen dempingsmateriaal in, wil ik misschien nog doen maar voor nu is het nog niet storend.
Ik wil veel geloven maar 10 min en 3 minuten pompen en dan solar heating met die bol .. :N niet echt
Zeker niet met een intex 2,2 CRP

Wel mooie foto's though

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

the_cyberspace schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:32:
[...]

[...]

Stomme vraag misschien maar wat voor formaat slang gaat hierop? Kan er via google nie veel wijzer van worden of ik zoek gewoon verkeerd :+
50mm pvc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Mensen, ik lees veel over chloor. Maar toch nog een vraag; waar doe ik goed aan? Ik heb een 300x200 Intex pool die sinds enkele weken staat. pH is prima in orde, maar chloor schiet niet op. Ik heb al aardig wat toegevoegd (inmiddels de halve pot uit deze set; https://www.zwembadgigant...hloor-starterspakket-mini) er in geknikkerd maar de teststrips zijn nog steeds niet bepaald naar wens...

Doe ik iets fout? Moet ik ander chloor kopen? Sowieso moet dat overigens gezien het tempo waarmee het nu gaat... Maar graag zou ik horen wat dan aangeraden wordt.

En waar meten jullie mee? Strips? Of een digitale meter o.i.d.?

En wat doen jullie zoals de komende dagen? Het wordt minder weer; toch dagelijks meten en bijvullen qua chloor? Of versloft dat een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MiKeZZa schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:41:
Mensen, ik lees veel over chloor. Maar toch nog een vraag; waar doe ik goed aan? Ik heb een 300x200 Intex pool die sinds enkele weken staat. pH is prima in orde, maar chloor schiet niet op. Ik heb al aardig wat toegevoegd (inmiddels de halve pot uit deze set; https://www.zwembadgigant...hloor-starterspakket-mini) er in geknikkerd maar de teststrips zijn nog steeds niet bepaald naar wens...

Doe ik iets fout? Moet ik ander chloor kopen? Sowieso moet dat overigens gezien het tempo waarmee het nu gaat... Maar graag zou ik horen wat dan aangeraden wordt.

En waar meten jullie mee? Strips? Of een digitale meter o.i.d.?

En wat doen jullie zoals de komende dagen? Het wordt minder weer; toch dagelijks meten en bijvullen qua chloor? Of versloft dat een beetje?
Eerst je PH op niveau krijgen daarna pas je chloor .. Bestel maar bij inderdaad ..

Probeer een beetje in te schatten wanneer het mooi zwemweer word ..en probeer je water waardes dan goed te hebben .. maar meet voordat je spul erin mikt en je zit toch niet in 1x goed .. je hoeft niet precies goed te zitten .. maar te laag of te hoog is zeker niet goed

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 01-06-2020 20:46 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Daniel. schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:46:

[Afbeelding][Afbeelding]

Wat ik nog anders wil.

Elke 10 minuten voor 3 minuten de pomp aan ... in hemelsnaam : waarom?! Dat slaat echt geen deuk in een pakkie boter. Niet voor opwarmen en niet voor je filter.
Pompen doe je per x uren , niet per minuten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Koffie schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:51:
[...]

Elke 10 minuten voor 3 minuten de pomp aan ... in hemelsnaam : waarom?! Dat slaat echt geen deuk in een pakkie boter. Niet voor opwarmen en niet voor je filter.
Heb ik zeer zeker ook overwogen. Ik heb ook zo'n klein zwembad. Ik lees hier ook elke keer het tegenovergestelde, maar kan me best voorstellen dat als je elke 10 minuten een stoot warm water krijgt (de inhoud van de solarmat is tenslotte erg opgewarmd in 7 minuten) dat je daarmee op een klein badje mooie resultaten haalt. Sterker nog; ik ken iemand die het zo doet en qua temperatuur niets te klagen heeft.

Hoe het zich verhoudt tot non-stop doorpompen laat zich raden. Maar ik zou de proef wel eens willen zien tussen deze 2 manieren:

2 uur continu pompen en 22 uur niet
Tussen 12:00 en 18:40 en elke 10 minuten 3 minuten pompen (wat dus ook neer komt op in totaal 2 uur pompen)
vso schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:44:
[...]

Eerst je PH op niveau krijgen daarna pas je chloor .. Bestel maar bij inderdaad ..

Probeer een beetje in te schatten wanneer het mooi zwemweer word ..en probeer je water waardes dan goed te hebben .. maar meet voordat je spul erin mikt en je zit toch niet in 1x goed .. je hoeft niet precies goed te zitten .. maar te laag of te hoog is zeker niet goed
Sorry, mijn pH ís op orde. En bestellen bij??? En wat bestellen? Traag chloor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:51:
[...]

Hij krijgt het niet eens in de bol, max opvoer hoogte is 1,8? (1,5 in het boekje) ..
@Rukapul kan hier uit zijn test(s) met de schutting verwarming wellicht alleen Ja op knikken

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 01-06-2020 21:07 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MiKeZZa schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:58:
[...]

Heb ik zeer zeker ook overwogen. Ik heb ook zo'n klein zwembad. Ik lees hier ook elke keer het tegenovergestelde, maar kan me best voorstellen dat als je elke 10 minuten een stoot warm water krijgt (de inhoud van de solarmat is tenslotte erg opgewarmd in 7 minuten) dat je daarmee op een klein badje mooie resultaten haalt. Sterker nog; ik ken iemand die het zo doet en qua temperatuur niets te klagen heeft.

Hoe het zich verhoudt tot non-stop doorpompen laat zich raden. Maar ik zou de proef wel eens willen zien tussen deze 2 manieren:

2 uur continu pompen en 22 uur niet
Tussen 12:00 en 18:40 en elke 10 minuten 3 minuten pompen (wat dus ook neer komt op in totaal 2 uur pompen)

[...]

Sorry, mijn pH ís op orde. En bestellen bij??? En wat bestellen? Traag chloor?
Als je ph op orde is nog steeds rustig 1 a 2 tabs in de drijver doen en na minimaal 2 uur pompen weer testen .. Snel chloor als je geen dispenser hebt... en dus alleen een drijver .

Traag chloor wil je alleen doen met een dispenser ..

Pompen door een mat met pulsen of continue tja . je pomp gaat tzt vanzelf stuk .. denk alleen met pulsen dat je dit versnelt.

Continuepompen .. voer je het meeste hitte af naar het zwembad .. met start/stop moet je al goed gaan timen en dat met wisselende zonne-kracht is dat heel erg lastig ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:33
vso schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:58:
[...]

Hij krijgt het niet eens in de bol, max opvoer hoogte is 1,8? (1,5 in het boekje) ..
@Rukapul kan hier uit zijn test(s) met de schutting verwarming wellicht alleen Ja op knikken
Als er geen lucht in zit gaat het prima. Ik zal morgen wel even een kleine video plaatsen maar wat ik kan merken qua snelheid dat het eruit komt gaat het prima de bol in. Ook voel je dat het water goed opgewarmd is en dat het echt wel een seconde of 30 duurt totdat je geen groot verschil met warmte weer voelt.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny191
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-02 10:22

ronny191

Zazza Sempa

☜(˚▽˚)☞

Pagina: 1 ... 26 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.