Ik wil dit ook weten maar helaas nergens een antwoord waar ik wat mee kan .. zoiezo is het wel handig beetje berekenen wat voor een pomp je nodig hebt om genoeg flow voor je solar meuk te doen.mduran schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:57:
Op dit moment heb ik 4 collectoren en EPDM van ongeveer 6 meter lang. Ik wil er graag een baantje EPDM bij, kan dit met mijn huidige Intex 6M3 zandfilterpomp? Er komt nu al een klein straaltje uit, komt er dan straks meer uit (meer kanalen) of wordt de druk te hoog dat er minder water uit komt? Aanvoer is 2,5 meter omhoog en 6 meter over het dak, retour is vrijwel een rechte lijn naar beneden. Alles met 32mm flexibel geribbelde slang.
[Afbeelding]
Vandaag toch licht positief van 19,5 naar 26 graden ondanks de harde verkoelende wind. Maar nog is het mij te koud....
ik heb een apart topic hiervoor opgestart pvc water flow berekenen ? (help?)
Overgens ik zou je IN en UIT niet aan de zelfde kant neer leggen.. (beide links nu?) maar 1 links (in) andere rechts eruit ..
Leuk om te weten is dat pijp minder "weerstand" heeft dan slang .. en je bv beter van 32 --> 40/50mm buis kan gaan met 90 of 45 graden bocht (maakt marginaal verschil blijkbaar) .. beetje idee van @Koffie maar dan een slag kleiner .. (zoek op foto van zijn dak installatie)
Hierdoor optimaliseer je je flow door de mat beter .. en wellicht beter om van laag naar "hoog" te pompen zodat je betere verdeling hebt ? (je dak heeft een trappetje ?? dat bedoel ik met laag/hoog) als het water 1maal door de buis valt (retour), creert het een zuigende werking en trekt het ook beetje water mee terug het zwembad in.
Tja vanalles