Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 52 Laatste
Acties:
  • 455.170 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
mduran schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:57:
Op dit moment heb ik 4 collectoren en EPDM van ongeveer 6 meter lang. Ik wil er graag een baantje EPDM bij, kan dit met mijn huidige Intex 6M3 zandfilterpomp? Er komt nu al een klein straaltje uit, komt er dan straks meer uit (meer kanalen) of wordt de druk te hoog dat er minder water uit komt? Aanvoer is 2,5 meter omhoog en 6 meter over het dak, retour is vrijwel een rechte lijn naar beneden. Alles met 32mm flexibel geribbelde slang.

[Afbeelding]

Vandaag toch licht positief van 19,5 naar 26 graden ondanks de harde verkoelende wind. Maar nog is het mij te koud....
Ik wil dit ook weten maar helaas nergens een antwoord waar ik wat mee kan .. zoiezo is het wel handig beetje berekenen wat voor een pomp je nodig hebt om genoeg flow voor je solar meuk te doen.

ik heb een apart topic hiervoor opgestart pvc water flow berekenen ? (help?)

Overgens ik zou je IN en UIT niet aan de zelfde kant neer leggen.. (beide links nu?) maar 1 links (in) andere rechts eruit ..

Leuk om te weten is dat pijp minder "weerstand" heeft dan slang .. en je bv beter van 32 --> 40/50mm buis kan gaan met 90 of 45 graden bocht (maakt marginaal verschil blijkbaar) .. beetje idee van @Koffie maar dan een slag kleiner .. (zoek op foto van zijn dak installatie)

Hierdoor optimaliseer je je flow door de mat beter .. en wellicht beter om van laag naar "hoog" te pompen zodat je betere verdeling hebt ? (je dak heeft een trappetje ?? dat bedoel ik met laag/hoog) als het water 1maal door de buis valt (retour), creert het een zuigende werking en trekt het ook beetje water mee terug het zwembad in.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCF1908
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-11-2020
trekker22 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:08:
Mijn kist is klaar, best ruim en plek voor isolatie. Nog 2 vragen:

- wie heeft er bv alleen kist een geen isolatie , is dat genoeg voor de geluidsnhinder af te laten nemen? (Want dan hou ik meer opberg plek over voor spullen)

- als je aan de pomp iets moet aanpassen / water laten weglopen, hoe doe je dat handig?
Hier geen isolatie. Met of zonder kist kost scheelt bij mij 6db...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:04
In en uit zitten niet aan zelfde zijde. Uit is zeg maar, linksboven op de foto en in staat net niet op de foto maar is dus rechtsonder op de foto. Mijn idee was, zoveel mogelijk via een buis het water zover mogelijk krijgen en daarna zwaartekracht de zuigende werking laten doen. Ik heb inmiddels nog meer stoeptegels onder de achterste deel geplaatst, voornamelijk omdat daar water ligt als het regent. En dat water zorgt voor afkoeling. Dus dat trappetje is nu andersom. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
mduran schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:57:
Op dit moment heb ik 4 collectoren en EPDM van ongeveer 6 meter lang. Ik wil er graag een baantje EPDM bij, kan dit met mijn huidige Intex 6M3 zandfilterpomp? Er komt nu al een klein straaltje uit, komt er dan straks meer uit (meer kanalen) of wordt de druk te hoog dat er minder water uit komt? Aanvoer is 2,5 meter omhoog en 6 meter over het dak, retour is vrijwel een rechte lijn naar beneden. Alles met 32mm flexibel geribbelde slang.

[Afbeelding]

Vandaag toch licht positief van 19,5 naar 26 graden ondanks de harde verkoelende wind. Maar nog is het mij te koud....
Defineer "klein straaltje" ;)

Weet niet hoe ver je bypass nu open staat maar ik zou zeggen dat je meer waterdoorstroming hebt met een baan erbij. Juist je solar matten zorgen voor weerstand en een baan erbij (parallel) is dus meer waterdoorstroming.

Als je nu al je bypass vrijwel helemaal open hebt staan dan is de kans groter dat je pomp niet sterk genoeg is.
trekker22 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:08:
Mijn kist is klaar, best ruim en plek voor isolatie. Nog 2 vragen:

- wie heeft er bv alleen kist een geen isolatie , is dat genoeg voor de geluidsnhinder af te laten nemen? (Want dan hou ik meer opberg plek over voor spullen)

- als je aan de pomp iets moet aanpassen / water laten weglopen, hoe doe je dat handig?
Enkel kist zonder isolatie scheelt al. Je moet dit zelf ervaren.
Isoleren kan altijd nog als het nog te veel geluid maakt ;).

Ik heb een kraan bij de aanvoerleiding die ik dicht zet als ik aan de pomp moet werken, altijd handig zo een afsluiter :)

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:40
Ik heb sinds een paar dagen een intex 260x160x66 framebad en de intex filter pomp 2271. Daar zit zon intex solarmat tussen. Nu wil ik nog zo'n matje erbij halen en deze samen op het garage dak leggen.
Welk "hulp" pompje kan ik er het beste bijplaatsen om 2,4meter omhoog te pompen? Ik heb nu 32mm slangen.

Ander vraagje, hoe lang laten jullie de pomp achterelkaar draaien? Ik meestal maar 2uur 2x per dag omdat dat in de beschrijving staat maar dat verwarmd eigenlijk maar weinig. Water is nu 22graden en stijgt niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Jazsie schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 00:47:
[...]

Weet niet hoe ver je bypass nu open staat maar ik zou zeggen dat je meer waterdoorstroming hebt met een baan erbij. Juist je solar matten zorgen voor weerstand en een baan erbij (parallel) is dus meer waterdoorstroming.

Als je nu al je bypass vrijwel helemaal open hebt staan dan is de kans groter dat je pomp niet sterk genoeg is.
Klein straaltje is: Als de pomp nu theoretisch 6m3 is met alles open en ik zet al het water volledig over de matten houd ik ongeveer de helft over. Ik zie dit in het zwembad en hoever de straal komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:00

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

mduran schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:38:
In en uit zitten niet aan zelfde zijde. Uit is zeg maar, linksboven op de foto en in staat net niet op de foto maar is dus rechtsonder op de foto. Mijn idee was, zoveel mogelijk via een buis het water zover mogelijk krijgen en daarna zwaartekracht de zuigende werking laten doen. Ik heb inmiddels nog meer stoeptegels onder de achterste deel geplaatst, voornamelijk omdat daar water ligt als het regent. En dat water zorgt voor afkoeling. Dus dat trappetje is nu andersom. ;-)
Pin me er niet op vast, maar destijds bij de installatie heb ik ergens gelezen / gehoord juist tegen de zwaartekracht in je matten te leggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIMGUGzAupNZUY2tFmEZUpcZDcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7CTlGhQVUbt4Q2KF9Oci1GLI.jpg?f=fotoalbum_large

Deze overkapping is bewust op afschot gebouwd. De lange zijde aan de zwembadkant staat iets hoger dan de lange zijde aan straatkant.
Het water moet dus 'omhoog' gestuwd worden om het eind van de baantjes te bereiken.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Om exact te weten welke beter is, zou ik een flowmeter moeten installeren of het water moeten opvangen in een emmer om te kijken welke meer doorstroming bied. Op dit moment is bij beide manieren de manometer op de pomp op exact dezelfde stand. Dus weinig tot geen verschil. Nu is die Intex geen topkwaliteit pomp maar hij red het zeker wel.
Zoals ik al zei, ik vermoed dat ik nu 2 a 3m3 aan water overhoud. En alles open is theoretisch 6m3.

Ik kan alles via het dak laten lopen. Verschil 1 a 2 graad. Maar zet ik de bypass een beetje open en laat ik het water langzamer op het dak gaan, loopt de temperatuur op tot 28 a 30 graden, dit meng ik dan bij het koude retourwater zodoende bereik ik 1 graad verschil met in en uitgaand, maar meer doorstroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny191
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-02 10:22

ronny191

Zazza Sempa

@mduran waar woon jij?

4 collectors en 6 mtr EPDM? Dan vind ik je opwarming eigenlijk wel tegenvallen.

Ik heb maar 3 m2 aan tyleen collector oppervlak, en hier in het winderige zeeland stond het bad gister op 28c.

Merk wel dat de neesten hier een veels te lage flow in hun systeem hebben. Simpelste manier: pak een maatbeker en meet eens hoeveel seconden je doet overv1liter uit je collectors? Hou maar aan dat je minimaal onder de 10 seconden wilt zitten. Je hebt maar zoveel uren zon op een dag, dus als je 20 seconden over een liter doet, verwarm je maar een deel van je bad

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 03:19
Jazsie schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 00:47:
[...]

[...]

Enkel kist zonder isolatie scheelt al. Je moet dit zelf ervaren.
Isoleren kan altijd nog als het nog te veel geluid maakt ;).

Ik heb een kraan bij de aanvoerleiding die ik dicht zet als ik aan de pomp moet werken, altijd handig zo een afsluiter :)
Ok da ga ik eerst voor zonder.
Inzake afvoer in de pomp. Stel ik wil de Drain aansluiten, dan loopt daar toch eerst water uit voor ik er een slang op heb aangesloten. Of haal je de pomp dan eerst uit de kist?
Zal vandaag eens gaan testen met het geluid zonder isolatie😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
@ronny191 dat zeg ik dus ook. Ik heb een 7m3 opzet bad. Met 1,33x6 meter 8m2 aan EPDM. Ik had ook hogere temperaturen verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ronny191 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:10:
@mduran waar woon jij?

4 collectors en 6 mtr EPDM? Dan vind ik je opwarming eigenlijk wel tegenvallen.

Ik heb maar 3 m2 aan tyleen collector oppervlak, en hier in het winderige zeeland stond het bad gister op 28c.

Merk wel dat de neesten hier een veels te lage flow in hun systeem hebben. Simpelste manier: pak een maatbeker en meet eens hoeveel seconden je doet overv1liter uit je collectors? Hou maar aan dat je minimaal onder de 10 seconden wilt zitten. Je hebt maar zoveel uren zon op een dag, dus als je 20 seconden over een liter doet, verwarm je maar een deel van je bad
Dat is een mooie temperatuur! Zou het afdekken van de tyleenbuis dan toch veel verschil maken? Of het matzwart spuiten met verf?

Ik heb ook ongeveer 3m² aan tyleenbuis liggen (2x ~85meter à 20mm ZPE), zonder bekisting en zonder afdekking. Een zwembad van 2,4 m³ en woon in Zuid Holland. Ik kwam niet verder dan 25 graden gisteren. (Dit is mijn setup)

Er stond ook een vrij koude wind met windkracht 3 hier. De zon was echter wel warm.
Ik heb gemeten dat er ongeveer 500 liter per uur door de collectoren (in parallel) gaat. Dat betekent dat er per minuut zo'n 4 liter door één collector gaat, 8 liter door twee.
Het afdekken met polycarbonaatplaat van 8mm gaat een flinke investering zijn, alleen de plaat kost al ongeveer 100 euro. Ook moet ik een plaat van 1,5x1,5 hebben, dat wordt dus twee stukken aan elkaar plakken.
...
Net nog even gemeten.
Het is hier nu 14 graden in de achtertuin, m'n zwembad is gezakt van 25 gisteren naar 21 graden nu. Ik hoop weer boven de 25 te komen vandaag, maar echt opschieten doet het niet. De solarheater staat al in de zon, maar het bad staat voorlopig nog in de schaduw.

[ Voor 8% gewijzigd door BounceMeister op 29-05-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2022
Koffie schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:27:
[...]

Pin me er niet op vast, maar destijds bij de installatie heb ik ergens gelezen / gehoord juist tegen de zwaartekracht in je matten te leggen:

[Afbeelding]

Deze overkapping is bewust op afschot gebouwd. De lange zijde aan de zwembadkant staat iets hoger dan de lange zijde aan straatkant.
Het water moet dus 'omhoog' gestuwd worden om het eind van de baantjes te bereiken.
Ik ook @koffie tegen zwaartekracht in op mijn overkapping .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
mduran schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:20:
[...]

Klein straaltje is: Als de pomp nu theoretisch 6m3 is met alles open en ik zet al het water volledig over de matten houd ik ongeveer de helft over. Ik zie dit in het zwembad en hoever de straal komt.
Dan moet een extra baan geen probleem zijn, sterker nog aangezien er meer doorstroming is door de matten verwacht ik dat je niet achteruit gaat mbt "straal". In ieder geval niet zo erg dat het niet werkt.

In dit geval zou ik het gewoon plaatsen en niet zo zorgen maken dat je een sterkere pomp nodig hebt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
zo zwembad weer gevuld & opgezet .. water is nu 15 graden, pomp staat op de solar mat ..

EN een DIY hottub heater (aquarium pomp )

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/66OrISU.jpg
Inmiddels is de fiets weg en een makeshift schoorsteen .. (hout rookt erg)

nu zou ik niet dat aquarium pompje gebruiken in de toekomst want het hangt redneck stijl te dicht bij het zwembad maar voor nu

Zeker 2 graden verschil tussen in/uit (max flow) dus bad zal hopenlijk wel redelijk warmer zijn als het vuur gedoofd is ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:53
Heb je hier al lang ervaring mee @vso ?

Lees erg wisselende verhalen over chloor icm koper...

Mijn ervaring met een electrolytisch verzinkte wisselaar was erg slecht... de holle binnenkant werd niet verzinkt met bruin water als gevolg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lu-EdNcgU8LdPWtCN916GK2YYM0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2D3ir0Ple7cqTpC9TwJY2c85.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 72% gewijzigd door Ljsvv op 29-05-2020 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ljsvv schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:53:
Heb je hier al lang ervaring mee @vso ?

Lees erg wisselende verhalen over chloor icm koper...
water is net nieuw (dus weinig chloor, dispenser zit er wel tussen.) .. (gisteren avond gevuld) .. omdat de liner stuk was heb ik een vervangende van Intex gehad

Dit is de 1ste keer dat ik hem "test" .. buren zijn iig niet erg amused (kolen roken als een debiel) .. tja 11:00 in de ochtend .... ik geef ze geen ongelijk ..

Tja laat ik het zo zeggen ik ben niet van plan dit "vaak" te gaan doen .. voor nu hoop ik het zwembad naar 20/25 graden te rammen ..

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 29-05-2020 11:00 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:35

Meneer aard

Porsche rulez!

Kijk uit met die vuurkorf!
Voorheen altijd ook zo`n opstelling gehad, ging als een malle. Als je extra rendement wilt dikke laag alu folie om de vuurkorf.
Met een opblaasbad is het geen succes..Als test zo heet gestookt dat het bad letterlijk lek raakte. Piekte op 50 graden water..

Wel uit kijken met dat alu folie want ik had opgeven moment gewoon stoom wat uit de pijp kwam ipv water.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Meneer aard schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:01:
Kijk uit met die vuurkorf!
Voorheen altijd ook zo`n opstelling gehad, ging als een malle. Als je extra rendement wilt dikke laag alu folie om de vuurkorf.
Met een opblaasbad is het geen succes..Als test zo heet gestookt dat het bad letterlijk lek raakte. Piekte op 50 graden water..

Wel uit kijken met dat alu folie want ik had opgeven moment gewoon stoom wat uit de pijp kwam ipv water.
de nete dat gaat sneller .. met allu folie inderdaad water eruit is meteen paar graden hoger .. _/-\o_

@Ljsvv ik heb gewoon koperen "zachte" buis gepakt in de bouwmarkt .. wat slang en de pomp en slangenklemmen voor de rest kwam ik deze vuurkorf tegen :) niet te moeilijke doen dacht ik als het maar werkt

en dat doet het zeker zeker met de tip van @Meneer aard

[ Voor 18% gewijzigd door vso op 29-05-2020 11:43 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 15:07
Misschien een gekke vraag, maar wat is eigenlijk de beste volgorde: eerst zwembad vol laten lopen en dan pomp aansluiten of andersom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:53
@vso ja voor €32,50 bij de Hornbach heb je 5 meter 15mm koperen buis inderdaad. Ik had het met mijn wisselaar gelijk koppelbaar gemaakt, maar bruin roestwater in mijn bad was zeer balen. Ben dus heel benieuwd hoe het met een koperen wisselaar gaat. Pas op met stilstaand water want koper oxidatie is giftig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b647suOz6BNl4GP78-JtD21D2pU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6twtswSL6EfSv4U4NnVICQ03.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 9% gewijzigd door Ljsvv op 29-05-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:59

The Executer

Lekker belangrijk!

BeeJee78 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:45:
Misschien een gekke vraag, maar wat is eigenlijk de beste volgorde: eerst zwembad vol laten lopen en dan pomp aansluiten of andersom?
Beide tegelijk. Zwembad opzetten, laagje water erin, bodem goed leggen, verder vullen. Ondertussen pomp opzetten, leidingen aansluiten etc.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BeeJee78 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:45:
zwembad zsm opzetten.. eerste laag water de bodem glad maken .. en tussendoor de rest aankoppelen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Precies, de inlaat van de pomp zit vaak toch een stuk omhoog, duurt een paar uur (afhankelijk van de grootte van je bad) voordat het water daar is aangekomen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Check, water loopt inmiddels :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 20:03
(RSH) schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:35:
Iemand hier met een Hydro-s warmtepomp? Ik heb er 1 aangeschaft en bij het aansluiten krijg ik alleen maar piepjes.....en doet de warmtepomp niets

En uiteraard staat er in de handleiding niets over piepjes helaas.
Leverancier heb ik om opheldering gevraagd, maar nog geen antwoord..

hier iemand met een Hydro-s ?
Zojuist is de warmtepomp door de distributeur gemaakt! net aangezet en ik heb nu met de bypass helemaal dicht een temperatuur verschil van 1 graad tussen inkomend en uitgaand. 21,5 om 22,5.

Helemaal blij, kan ik eindelijk er s'avond in blijven liggen :) Nu wachten hoe lang het duurt tot ie aan de 29-30 graden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ljsvv schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:49:
@vso ja voor €32,50 bij de Hornbach heb je 5 meter 15mm koperen buis inderdaad. Ik had het met mijn wisselaar gelijk koppelbaar gemaakt, maar bruin roestwater in mijn bad was zeer balen. Ben dus heel benieuwd hoe het met een koperen wisselaar gaat. Pas op met stilstaand water want koper oxidatie is giftig.

[Afbeelding]
Dit is geen blijvertje .. nu is het een mooi moment omdat het zwembad net opgezet is dus het water is "ijskoud" .. maar de mat en tzt de EPDM mat zal de rest van de zomer zijn werk doen .. dit is puur "test" .. en heel misschien nog 1x a 2x deze zomer maar dan spoel ik hem wel door van te voren ..

ps nu ook met alu folie en wat metaal een schoorsteen gemaakt.. weer een graad of wat hoger .. vind het wel best zo ..

Nadeel is je verstookt enorm veel "hout" / kolen .. en je hitte "verlies" is enorm .. nu vind ik het niet erg want de Scouting persoon toen ik jong was vind het wel leuk vicie stoken

de 2de opzet
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qOdreWf.jpg

scheelt imho enorm met de water temp nu in/uit

btw de hoeveelheid kolen .. 50% van mijn voorraad zit nu in de korf ik stook alles op en dan "klaar" (iets meer dan 1 zak)

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 29-05-2020 12:19 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Mijn probleem met de temperatuursondes gevonden, wiring icm fragiele weerstand.
Stuk draad er tussenuit geknipt, nieuw jumperwires en nieuwe weerstand. Ik weet gelukkig weer de temperatuur van mijn water :P

Nu ik toch bezig ben, overweeg ik een DS18B20 op het dak OP de matten , gewoon om te kijken wat voor waardes daar uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:19:
Mijn probleem met de temperatuursondes gevonden, wiring icm fragiele weerstand.
Stuk draad er tussenuit geknipt, nieuw jumperwires en nieuwe weerstand. Ik weet gelukkig weer de temperatuur van mijn water :P

Nu ik toch bezig ben, overweeg ik een DS18B20 op het dak OP de matten , gewoon om te kijken wat voor waardes daar uit komen.
Dat zei ik toch :+

Zou eerder onder je mat doen .. 6 plekken .wegens je grote oppervlakte .. 30cm van de verzamelbuis .. met je grafieken zie je "stijging" en wanneer je gaat pompen moet het weer dalen .. kan je mooi correleren ..

Water temp in/uit is niet zo boeiend .. je wilt weten of je flow voldoende is om de mat "koud' te krijgen ..
Erop meet je de zon temp --> kan ook door ergens een temp sensor te hangen (die had je al denk ik)

btw als je een IR temp sensor hebt zo'n trekker ding kan je ook de onderkant van je dak meten .. weet je het ook ..

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 29-05-2020 12:24 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:22:
[...]

Dat zei ik toch :+

Zou eerder onder je mat doen .. 6 plekken .wegens je grote oppervlakte .. 30cm van de verzamelbuis .. met je grafieken zie je "stijging" en wanneer je gaat pompen moet het weer dalen .. kan je mooi correleren ..
Nah, 6 vind ik wel heeeel veel (en word een grote kluwen draden om de meter). 1 of 2 is zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
Merken jullie met de chloor dispencer minder verbruik aan chloor ? Gewoon ff random vraag ik merk het namelijk wel !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:24:
[...]

Nah, 6 vind ik wel heeeel veel (en word een grote kluwen draden om de meter). 1 of 2 is zat
Wegens je oppervlakte links, midden rechts (boven en onder) = 6

Met 2 weet je nog niks die net zo goed in/uit hangen maar die heb je al . je meet om te (bij)sturen toch ?
misschien heb je schaduw op een gedeelte v.d mat ofzo .. sterker nog je meet heel erg "specifiek" .. voor de buis in/uit is dit niet erg maar voor je mat .. hmm
En bv bij je verzamelbuis begin/eind tja dan weet je je verlies tussen mat & bad ..

Je kan het ook in een koperen buis gevuld met koelpasta (iets platslaan) met 10 a 20cm lengte .. zodat je gemiddeld hopenlijk wat hoger is .. (ALS dit werkt .. theorie klinkt goed maar werkt dit ook in de praktijk? dunno)
Dus ipv 1 buisje van 1 lengte "mat' , zou je dan 10matjes "verzamelen" deze warmen gezamelijk je koperen (platte)buis op .. maar moment dat je water doorstroomt koelen ze ook samen de koperen ding .. dit bedoel ik met "gemiddeld"

maar goed :) just my 2 cents jou tuin/dak/huis/wens
Maurice2020 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:24:
Merken jullie met de chloor dispencer minder verbruik aan chloor ? Gewoon ff random vraag ik merk het namelijk wel !
nee langzame chloor geeft minder af maar je hebt een stabielere "flow" wat wellicht ook meer bijdraagt ..

met tabletjes die snel oplossen moet je vaker erop letten ..

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 29-05-2020 12:39 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice2020
vso schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:35:
[...]

Met 2 weet je nog niks die net zo goed in/uit hangen maar die heb je al . je meet om te (bij)sturen toch ?
misschien heb je schaduw op een gedeelte v.d mat ofzo .. sterker nog je meet heel erg "specifiek" .. voor de buis in/uit is dit niet erg maar voor je mat .. hmm
En bv bij je verzamelbuis begin/eind tja dan weet je je verlies tussen mat & bad ..

Je kan het ook in een koperen buis gevuld met koelpasta (iets platslaan) met 10 a 20cm lengte .. zodat je gemiddeld hopenlijk wat hoger is .. (ALS dit werkt .. theorie klinkt goed maar werkt dit ook in de praktijk? dunno)
Dus ipv 1 buisje van 1 lengte "mat' , zou je dan 10matjes "verzamelen" deze warmen gezamelijk je koperen (platte)buis op .. maar moment dat je water doorstroomt koelen ze ook samen de koperen ding .. dit bedoel ik met "gemiddeld"

maar goed :) just my 2 cents jou tuin/dak/huis/wens

[...]

nee langzame chloor geeft minder af maar je hebt een stabielere "flow" wat wellicht ook meer bijdraagt ..

met tabletjes die snel oplossen moet je vaker erop letten ..
Idd gebruik altijd langzaam chloor is betere stabiliteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:35:
[...]

Nee, ik meet omdat kan en het leuke info is :P

Er valt verder weinig aan te sturen. Er gaat water in en water uit. En daar zit een temperatuurverschil tussen. Pomp ik langzamer om minder flow te hebben dan is het verschil groter.
Pomp ik sneller met veel flow dan is het verschil kleiner.

Het dak is 9x4 en de matten 8x3 en er zit een rookkanaal door het dak, ik ga niets aan de ligging kunnen veranderen.
Als er iets in de schaduw ligt, merk ik dat aan het verschil tussen in en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:40
Kan iemand mij adviseren welke pomp ik toe moet voegen om mijn water 2,4m omhoog te pompen naar mijn 2 solarmatten? Ik heb nu een intex 2271 filter pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:43:
[...]

Nee, ik meet omdat kan en het leuke info is :P

Er valt verder weinig aan te sturen. Er gaat water in en water uit. En daar zit een temperatuurverschil tussen. Pomp ik langzamer om minder flow te hebben dan is het verschil groter.
Pomp ik sneller met veel flow dan is het verschil kleiner.

Het dak is 9x4 en de matten 8x3 en er zit een rookkanaal door het dak, ik ga niets aan de ligging kunnen veranderen.
Als er iets in de schaduw ligt, merk ik dat aan het verschil tussen in en uit.
hoooooo

je hebt 12 matten (ga ze ff niet tellen) .. 1x mat is 33cm breed en ~ 8 meter ..

Wat ik zeg (of je het doet is punt 1,2,3,4 oid) is dat je
- mat 1 of mat 2 , (sensor aan het begin en aan het eind)
En
- mat 6 (sensor aan het begin en aan het eind)
En
- mat 11 of mat 12 (sensor aan het begin en aan het eind)

Als 11/12 niet doorstroomt en mat 6 + 1 stroomt water wel door zie je dit duidelijk(er) in de temp verschillen tussen voor/achter ..

pak maar een biertje en jaag je bbq aan ;) dat is nuttiger dan "verbouwen" of herorganiseren ben je mal ben niet v.d werkverschaffing

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Marsman83 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:48:
Kan iemand mij adviseren welke pomp ik toe moet voegen om mijn water 2,4m omhoog te pompen naar mijn 2 solarmatten? Ik heb nu een intex 2271 filter pomp.
kratje bier bij @Arjantje72 afleveren .. in retour de betere pomp meenemen (hoewel 4m3 kuub pomp wel "kiele kiele " is .. (stuur hem een DM)

een CRP heeft max 1m opvoer hoogte en er is er maar 1 die 1,5m aankan maar je komt dan nog 1m te kort ..

een 6kuub ZFP heeft 3m opvoer hoogte
Arjantje72 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:23:
[...]

Ach kratje bier was genoeg geweest voor een tweaker ;)

[ Voor 37% gewijzigd door vso op 29-05-2020 12:55 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:51:
[...]

hoooooo

je hebt 12 matten (ga ze ff niet tellen) .. 1x mat is 33cm breed en ~ 8 meter ..
stuk of 40 van 33cm breed en 3 meter lang, kan wat mis geteld hebben :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:57:
[...]

stuk of 40 van 33cm breed en 3 meter lang, kan wat mis geteld hebben :+
Afbeeldingslocatie: https://memegenerator.net/img/instances/75717177/you-dont-need-glasses-if-you-are-blind.jpg

lol ik gaf een voorbeeld ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:03
Heb een 260x160 intex hier en zojuist ongeveer de laatste 4m3 intex zandfilterpomp in NL besteld. Leek mij genoeg voor 2280 liter en een nog te maken/kopen zonnecollector mat (EPDM/bol/DIY slang) op het dak van de schuur ~2.2m hoog, maar ik zie mensen hier de 6m3 aanraden ipv de 4m3.

Is die 4m3 dan niet sterk genoeg om wat extra op aan te sluiten?

Edit: ok, nogmaals alles doorgelezen, ik kan in principe de matten recht onder de pomp kwijt want t bad staat naast de schuur waar de pomp komt. Ga 't maar eens proberen.

Wat ik nog wel afvraag is of er meer mensen zijn die een 38mm aansluitset op een bad hebben gezet (welke met 32mm aansluiting komt)? Volgens mij uiteindelijk goedkoper dan al dat gerommel met verloopstekkers?

[ Voor 35% gewijzigd door infernix op 29-05-2020 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:30
Ben mijn zwembad aan het vullen en kom er achter dat er een twee kleine gaatjes zitten in het bad. Betreft de Intex Prism Frame 3m x 1,75m. Hoe kan ik deze het beste plakken. Moet daarvoor mijn hele zwembad weer leeg? Er komen druppeltjes uit en geen straaltje ofzo

[ Voor 9% gewijzigd door Bo0bz op 29-05-2020 14:26 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb een Intex zandfilterpomp van 4,5m3/uur.
Maar deze heeft ieder jaar last van het opstarten.
De pomp moet geholpen worden om te gaan draaien en tijdens het draaien hoor je hem ook wel aardig brommen.
Ik heb het idee dat het het lager achter de schoep is.
Deze heeft een veer die een keering tegenhoudt en die maakt de motor stroef.

Iemand deze wel eens vervangen?

Of zijn deze pompen ook los te koop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zonder verdere enige (wetenschappelijke) onderbouwing :

50 Hz:

UIT Temperature 28.4°C
IN Temperature 26.9°C
mat linksboven Temperature 33.4°C
mat linksonder Temperature 31.5°C

35 Hz

UIT Temperature 28.4°C
IN Temperature 26.9°C
mat linksbovenTemperature 33.4°C
mat linksonder Temperature 31.5°C

IN Temperature 28.5°C
UIT Temperature 26.9°C
mat linksboven Temperature 32.3°C
mat linksonder Temperature 31.1°C

edit: precies verkeer opgeschreven :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIMGUGzAupNZUY2tFmEZUpcZDcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7CTlGhQVUbt4Q2KF9Oci1GLI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Koffie op 29-05-2020 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
#zonder onderbouwing ..

van 16 a 18 graden (ben blind dus thermometers lezen is niet zo mijn ding :+)
Zit nu op 24/26 graden .. :)

bijna aangenaam genoeg om het "zwemklaar' te noemen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tussen beide sensors zit ~2 meter kabel. Heb ze op het dak onder een mat gelegd, precies tussen 2 baantjes in.
De mat is 3 meter breed dus aan beide kanten een kleine meter vanaf de collectorbuis. Het is de dichtstbijzinde mat bij de aan/afvoer. Straks eens voor de fun verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
@koffie pomp jij dan volledig door de matten? Of meng je bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

mduran schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:27:
@koffie pomp jij dan volledig door de matten? Of meng je bij?
Volledig door de matten, de bypass staan altijd volledig open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Ik heb alles nu draaien, alleen lekt de zandfilterpomp nu iets bij de afsluitring. Hij zit al best strak dus durf 'm eigenlijk niet nog strakker te draaien. Hoort ie heel strak te zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
vso schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:15:
[...]

[...]

Ook niet slecht .. 7 graden over net zoveel tijd ?? .geen slecht rendement .
Vandaag gemeten:
945 19
1030 20
1130 22
1215 23
1300 24.5
1400 26
1430 27
1515 28 (hierna komt er schaduw op bad en matten)
Temp niet achter de komma omdat de thermometer op de bodem ligt en het dus een vals gevoel van nauwkeurigheid zou geven.

Gemiddelde opwarming met de schuttingverwarming: 1.6C/uur

Met overdimensionering krijg je zelfs met een gare setup de boel nog warm.

Slachtoffer verlaat net het water :P :)

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 29-05-2020 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Damn wat een opwarming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Bad is inmiddels bijna zwem "klaar" voor het eerst in jaren dat ik de volgende dag er in kan gaan duiken :) na vullen ..

Moet wel zeggen dat het solarmat + bbknoei is .. kolen zijn inmiddels bijna op .. ff nog wat hout scoren :) heb nog wat afval hout :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:11

BeyondThunder

Lost Lightning

Bo0bz schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:25:
Ben mijn zwembad aan het vullen en kom er achter dat er een twee kleine gaatjes zitten in het bad. Betreft de Intex Prism Frame 3m x 1,75m. Hoe kan ik deze het beste plakken. Moet daarvoor mijn hele zwembad weer leeg? Er komen druppeltjes uit en geen straaltje ofzo
Ik doe iets plakkerige aan de binnenkant. Kauwgom kan. Daarna lek aan de buitenkant goed schoon en vet vrijmaken. Aftekenen. Rondje knippen en plakken met Bison zacht pvc lijm. Beide gedeeltes. 4 tot 5 minuutjes laten drogen en erop plakken. Meer druk is meer beter bij het plakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:20:
Bad is inmiddels bijna zwem "klaar" voor het eerst in jaren dat ik de volgende dag er in kan gaan duiken :) na vullen ..

Moet wel zeggen dat het solarmat + bbknoei is .. kolen zijn inmiddels bijna op .. ff nog wat hout scoren :) heb nog wat afval hout :)
Je hebt me wel aam het denken gezet ...
Bij de bouw van het bad riep ik ook direct "Pool! Man mike fire! Hur hur hur" lukte niet heel erg en werd abandoned project.
Maar terwijl ik net vanuit het zwembad omhoog keek bedacht ik ineens : tegenwoordig zit de rookgasafvoer van de buitenhaard in het midden van de overkapping. En ik heb er ook al leidingen liggen.
Misschien toch nog eens een poging wagen en iets via het rookkanaal naar de kachel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOKymplr-NQ0z5J-0WZOBuHz6tU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qxaNeKkfRplz9ZMnJRFe2so.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:39:
Je hebt me wel aam het denken gezet ...
Bij de bouw van het bad riep ik ook direct "Poo! Man mike fire! Hur hur hur" lukte niet heel erg en werd abandoned project.
Maar terwijl ik net vanuit het zwembad omhoog keek bedacht ik ineens : tegenwoordig zit de rookgasafvoer van de buitenhaard in het midden van de overkapping. En ik heb er ook al leidingen liggen.
Misschien toch nog eens een poging wagen en iets via het rookkanaal naar de kachel

[Afbeelding]
Weetje voor een keer is het leuk, en als je bv goeie warmtewisselaar hebt die het water niet aantast .. maar als je oxide(roest oid) krijgt spuit je dat weer in je water of chloor tast het aan ..

voor een BBQ/Smoker wil je juist wellicht de warmte "binnen" houden ..

Airco/WP (in huis) lijkt me dan veel rendementvoller
Ik zit te denken namelijk aan een hout cv (pellet cv) .. maar heb je ook min of meer het zelfde gezeik mee (wel meer rendement denk ik)

ps 1 hele zak brikketten en wat hout dat ik al klaar had liggen is er als het goed is vanavond erdoorheen ..
en de solar mat heeft ook mee zitten pompen .. ik denk dat ik het wel naar 28 graden ga krijgen met geluk 30 .. (WAF is dan erg hoog) .. maar voor de rest gaat het de kliko in zeg maar .. of iemand moet me 4 traythes panache(lidl) kunnen geven dan mag tie het daarvoor meenemen :)

denk dat je veel meer rendement haalt uit "vloerverwarming slang' verwerken ipv je tegels ..

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maurice2020
Ik zal ook keer mijn set up delen erg blij mee ! 🙏
En lekker warm 31.5Graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55pPo4DhcFfDKY51VGDyjL1i58c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6oheSAl4zhNc0QKGpA66PxR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/we6FoGBA3ISE0xKegHIA_-Apw5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htfVQAA2vBaeWbaTUGeits4W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:54:
[...]

Weetje voor een keer is het leuk, en als je bv goeie warmtewisselaar hebt die het water niet aantast .. maar als je oxide(roest oid) krijgt spuit je dat weer in je water of chloor tast het aan ..
I know .. heb nog geen week geleden mijn 85 kw titanium warmtewisselaar verkocht :P
Ik zit te denken namelijk aan een hout cv (pellet cv) .. maar heb je ook min of meer het zelfde gezeik mee (wel meer rendement denk ik)
Pellet CV ook al eens aan zitten denken. Als je dat met een gesloten systeem en warmte wisselaar doet moet het goed haalbaar zijn.
of iemand moet me 4 traythes panache(lidl) kunnen geven dan mag tie het daarvoor meenemen :)
Waarom komt google met sport BH's? :o
denk dat je veel meer rendement haalt uit "vloerverwarming slang' verwerken ipv je tegels ..
Ook al vaak zitten denken om iets met water en randtegels te doen. Op dagen als vandaag kun je daar amper op lopen, zo heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Maurice2020 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:08:
Ik zal ook keer mijn set up delen erg blij mee ! 🙏[Afbeelding]

[Afbeelding]
NICE! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
trekker22 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:15:
[...]

Ok da ga ik eerst voor zonder.
Inzake afvoer in de pomp. Stel ik wil de Drain aansluiten, dan loopt daar toch eerst water uit voor ik er een slang op heb aangesloten. Of haal je de pomp dan eerst uit de kist?
Zal vandaag eens gaan testen met het geluid zonder isolatie😅
Ik weet niet zeker of je met drain de backwash functie bedoelt, maar mocht dat zo zijn: daarvoor heb ik een aparte backwash slang gekocht. Die eerst aansluiten en dan pas de drain/backwash aanzetten.

Bijvoorbeeld deze:
https://www.beregeningssp...inch-rollengte-50-m-3-bar
Bestelbaar per meter, dus even stappen tellen van de pomp naar dichtsbijzijnde put ;) en na ontvangst zelf even een 38mm schroef koppeling aan monteren voor de zijde van de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Maurice2020 foto default +1 voor mij :) maar leuk klein zwembad :+
Koffie schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:08:
[...]

I know .. heb nog geen week geleden mijn 85 kw titanium warmtewisselaar verkocht :P
:F ;)
Pellet CV ook al eens aan zitten denken. Als je dat met een gesloten systeem en warmte wisselaar doet moet het goed haalbaar zijn.
idd gesloten systeem is wel een must

Tja ik zit (ook) eigenlijk te denken aan een zonneboiler / PV koel systeem .. zomers kan je die overschot aan warmte mooi kwijt .. en in de winter zwem je toch niet ..(zo veel)
Dit ook omdat ik voor PV wel 2 panelen kwijt kan ..als ik verder bouw .. maar IMHO zou PV koelen met het water een beter doel zijn .. (leveren ze ook meer rende ment.) maar dit moet ook een gesloten systeem zijn .. een leiding naast de HWA tja dat moet dan maar #offer die de WAF maar moet doen :P
Waarom komt google met sport BH's? :o
[...]
Ook al vaak zitten denken om iets met water en randtegels te doen. Op dagen als vandaag kun je daar amper op lopen, zo heet.
Nadeel is dat je leiding snel "te lang" is .. en je ook hier weer een gesloten systeem "moet" hebben ..
grootste uitdaging is meer dat bij verzakkingen/breuk je de sjaak bent .. of je moet DIY zelf tegels van een meter x meter doen ofzo ? pff meer een design issue denk ik

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njqQtTzcU63ONag29Qeodz11WqA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JYvU0n5uan7RGODnpimhJvKY.png?f=user_large

12 m2 solarmatten. (+- 15 meter afstand en nog 3 meter omhoog)
17 kuub water

4,6 graden in 8 en half uur. ( vandaag mis nog wel 1 uur 20 minuten pomp draaien!! - stroom was even uitgevallen, en de pomp aardlek was dus even uit )

edit; Die piek in grafiek was mijn foutje.

[ Voor 5% gewijzigd door mazzoop80 op 29-05-2020 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ralph075 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:25:
[...]

Ik weet niet zeker of je met drain de backwash functie bedoelt, maar mocht dat zo zijn: daarvoor heb ik een aparte backwash slang gekocht. Die eerst aansluiten en dan pas de drain/backwash aanzetten.

Bijvoorbeeld deze:
https://www.beregeningssp...inch-rollengte-50-m-3-bar
Bestelbaar per meter, dus even stappen tellen van de pomp naar dichtsbijzijnde put ;) en na ontvangst zelf even een 38mm schroef koppeling aan monteren voor de zijde van de pomp.
De slang die ik heb is zoals velen commetaar (bij heuts/zwembadshop) was zo dun dat ik blij was met isolatie tape/ducttape .. 1x gebruikt en nu al lek ..

ik gebruik liever de zwembad stofzuiger slang .. of een betere oprol versie .. ach we zien wel ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
mazzoop80 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:44:
[Afbeelding]

17 kuub water

4,6 graden in 8 en half uur. ( vandaag mis nog wel 1 uur 20 minuten pomp draaien!! - stroom was even uitgevallen, en de pomp aardlek was dus even uit )
goed toch .. ik zit inmiddels op 10 graden verschil :) voor vandaag

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:43
Toevallig nog iemand die een pomp kan aanraden voor het volgende:
- zwembad 260x160 intex
- 2 solarmatten op schuur dak a 3 meter hoog
- Slang naar pomp 6 meter
- 3 meter omhoog naar solarmatten
- 6 meter terug naar het zwembad

Ik twijfel tussen een 4m3 en 6m3 zand filter pomp, wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Koffie schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:30:
[...]

Volledig door de matten, de bypass staan altijd volledig open.
Even een vraagje. Dan staat de bypass toch juist dicht?
De bypass is dat kleine stukje leiding waardoor het water niet door de verwarming gaat maar er juist voorbij (vandaar het woord bypass, te vertalen naar "omzeilen" of "overslaan").
Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 17:59
Ik ben ook van plan ons 305 Intex zwembad weer op te gaan zetten dit weekend.

Ik kwam in doos dit ding tegen. Weet iemand waar dit voor is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNT4-N1Y1vXArHbObjZB7aJwIPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9J7lMNlmltXhGCMTh1cXsCZ.jpg?f=fotoalbum_large

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Spasm schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:14:
Ik ben ook van plan ons 305 Intex zwembad weer op te gaan zetten dit weekend.

Ik kwam in doos dit ding tegen. Weet iemand waar dit voor is?

[Afbeelding]
zwembad leeg laten lopen 1 kant is gardena "click" aansluiting voor je tuinslang ..

Beter een dompelpomp kopen .. met "platte" slang erbij .. van 10 /15m .. scheelt je een uur of 10 met leegtrekken :)

zelf ook een 305 dus .. ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 17:59
vso schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:18:
[...]

zwembad leeg laten lopen 1 kant is gardena "click" aansluiting voor je tuinslang ..

Beter een dompelpomp kopen .. met "platte" slang erbij .. van 10 /15m .. scheelt je een uur of 10 met leegtrekken :)

Aha ok nu snap ik hem. Ik heb gelukkig al een dompelpomp (en een sloot) dus dat komt goed 😊

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:47:
[...]

De slang die ik heb is zoals velen commetaar (bij heuts/zwembadshop) was zo dun dat ik blij was met isolatie tape/ducttape .. 1x gebruikt en nu al lek ..

ik gebruik liever de zwembad stofzuiger slang .. of een betere oprol versie .. ach we zien wel ..
Daarom heb ik hem ook niet bij een zwembadshop besteld ;) dit is een zwaardere versie, hier komen niet zomaar gaatjes in.

Bij de zwembadshops is de kwaliteit vaak teleurstellend inderdaad, voor die backwash slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:53
vso schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:18:
[...]

Ik gebruik hem altijd andersom, om hem te vullen :)

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Remy!!!! schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:36:
[...]

Ik gebruik hem altijd andersom, om hem te vullen :)
? neee :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 19:39
BeyondThunder schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:37:
[...]

Ik doe iets plakkerige aan de binnenkant. Kauwgom kan. Daarna lek aan de buitenkant goed schoon en vet vrijmaken. Aftekenen. Rondje knippen en plakken met Bison zacht pvc lijm. Beide gedeeltes. 4 tot 5 minuutjes laten drogen en erop plakken. Meer druk is meer beter bij het plakken.
Hier ook een lekje in de 400 x 200 x 100. Maar na 3 dagen de pomp aan is het gestopt met lekken 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
Rukapul schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:15:
[...]

Vandaag gemeten:
945 19
1030 20
1130 22
1215 23
1300 24.5
1400 26
1430 27
1515 28 (hierna komt er schaduw op bad en matten)
Temp niet achter de komma omdat de thermometer op de bodem ligt en het dus een vals gevoel van nauwkeurigheid zou geven.

Gemiddelde opwarming met de schuttingverwarming: 1.6C/uur

Met overdimensionering krijg je zelfs met een gare setup de boel nog warm.

Slachtoffer verlaat net het water :P :)
Goede opwarming hoor hoeveel liter water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Maurice2020 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:23:
[...]

Goede opwarming hoor hoeveel liter water?
1600l / 1.6m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:10
mazzoop80 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:44:
[Afbeelding]

17 kuub water

edit; Die piek in grafiek was mijn foutje.
Welke sensor gebruik je voor de watertemperatuur. Ik heb zelf een Homey en draaiboom nog wat dingen op Hass. Ik wil ook nog zoeits voor mijn zwembad. Zal binnenkort ook wel even een foto posten van mijn setup. Niet zo mooi maar wel functioneel!

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel. op 29-05-2020 20:23 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
BeeJee78 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:45:
Ik heb alles nu draaien, alleen lekt de zandfilterpomp nu iets bij de afsluitring. Hij zit al best strak dus durf 'm eigenlijk niet nog strakker te draaien. Hoort ie heel strak te zitten?
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:16
Redelijk strak. Maar heb je al teflontape op het schroefdraad zitten? Zo niet; dat even goed aanbrengen en waarschijnlijk ben je van de ellende af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
MiKeZZa schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:33:
[...]

Redelijk strak. Maar heb je al teflontape op het schroefdraad zitten? Zo niet; dat even goed aanbrengen en waarschijnlijk ben je van de ellende af.
Nou, hij lekt onder deze rand vandaan. Kan je daar ook teflon tussen doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cIr6Ef9ERwuvlWGEhyqcJoKOQo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3SpOpSi8Mdp0VI41vRKpfKlU.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -pollem-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:08

-pollem-

Are you threatening me?

BeeJee78 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:38:
[...]

[Afbeelding]

Zit die rubberen pakking er wel tussen? Misschien zand bij de pakking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

BounceMeister schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:07:
[...]

Even een vraagje. Dan staat de bypass toch juist dicht?
De bypass is dat kleine stukje leiding waardoor het water niet door de verwarming gaat maar er juist voorbij (vandaar het woord bypass, te vertalen naar "omzeilen" of "overslaan").
Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?
't is maar net hoe je het bekijk, staat de brug open of dicht ? :P

Wat ik bedoel : ik meng niet via 2 verschillende routes. Of alles over de matten, of alles direct naar het bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
BeeJee78 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:38:
[...]

[Afbeelding]
Zit de zwarte rand wel goed. Er zit een streepje van plastic waar ie in moet vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Ja die rubberen ring pakking erin, heb ik nog gecheckt. En het glas dat er zat heb ik met een stofzuiger weggezogen.
mduran schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:04:
[...]

Zit de zwarte rand wel goed. Er zit een streepje van plastic waar ie in moet vallen.
Hoe bedoel je dat precies? Die zwarte rand klemt om de deksel en de bak zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BeeJee78 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:20:
[...]

Ja die rubberen ring pakking erin, heb ik nog gecheckt. En het glas dat er zat heb ik met een stofzuiger weggezogen.

[...]

Hoe bedoel je dat precies? Die zwarte rand klemt om de deksel en de bak zelf.
Doe eens wat foto's van de pomp of een link naar de handleiding .. geef ons het merk en type

www.imgur.com --> linksboven "new post" en plak de foto van je mobiel .. klik daarna op de 3 puntjes --> share links --> 3 optie "BBCode (message boards & forums)" begint met [ img ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
e.looijenga schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:01:
[...]

Hier ook een lekje in de 400 x 200 x 100. Maar na 3 dagen de pomp aan is het gestopt met lekken 👍
Toen was het water tot onder de hoogte van het lek gezakt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEOihGzosqGuCPFfkhI8uAnLKsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImDAxOeYQImhGhlYN1AUBhCX.jpg?f=fotoalbum_large

Zo niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
ralph075 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:31:
Ik was wat aan het bladeren en kwam dit toevallig tegen:
https://www.toppy.nl/advi...el-chloor-in-zwembad.html

Daarover heb ik hier nog niet zoveel gelezen, volgens mij. Hoe voorkomen jullie gebonden chloor? Gaat dat met een opzet bad grotendeels vanzelf, omdat zwembad buiten staat en dus toch al veel UV licht opvangt?
/schopje
Is dit niet echt een issue, bij jullie zwembad, gebonden chloor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
vso schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:25:
[...]

Doe eens wat foto's van de pomp of een link naar de handleiding .. geef ons het merk en type

www.imgur.com --> linksboven "new post" en plak de foto van je mobiel .. klik daarna op de 3 puntjes --> share links --> 3 optie "BBCode (message boards & forums)" begint met [ img ]
Deze is het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Ah oke, nee dat zit er bij mij niet op. Misschien moet ik 'm toch nog wat strakker aandraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dit is niet het zelfde model als @mduran een foto van laat zien (die bedoelt ook wat anders ;) )

YouTube: Intex Sandfilteranlage 4m3 zie deze eens

kijk vooral in dit filmpje naar 4 min 48 sec

Naast de o-ring zit er ook een extra "lipje" die je ellende kan veroorzaken ..

en niet te vast draaien !! stuk is niet handig ;) vast = vast

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
vso schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:59:
[...]

Dit is niet het zelfde model als @mduran een foto van laat zien (die bedoelt ook wat anders ;) )

YouTube: Intex Sandfilteranlage 4m3 zie deze eens

kijk vooral in dit filmpje naar 4 min 48 sec

Naast de o-ring zit er ook een extra "lipje" die je ellende kan veroorzaken ..

en niet te vast draaien !! stuk is niet handig ;) vast = vast
Dat lipje heb ik ook niet, viel me al op tijdens het in elkaar zetten.
En idd niet te strak, daarom durf ik 'm ook niet zomaar verder aan te draaien. Ik las net nog wel een tip dat kloppen met een rubber hamer zou kunnen helpen.... Morgen maar eens proberen. Dank voor de tips!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Overgens bad is vandaag ge-eindigd op 28 graden . normaal zou ik al op 24 zitten .. vrouw en ik hebben nog ff een duik genomen en toen de vuurkorf gedoofd ..
10 uur gestart en om 22:00 geeindigd..

schade:
- 1 zak kolen
- 10 stukken hout en een 44x44 van x m (rest stukjes van zolder isolatie project)
- 1 setje boze buren die in de ochtend wegens de rook v.d briqetten kwamen klagen en de rook v.h hout ..

1 blije VSO en een hoge WAF ..

Dat word morgen weer zwemmen met het gezin *O* *O* oOo

Tja die buren .. pfff zucht .. anti smokers en ipv de openhaard een gashaard (iedereen heeft een schoorsteen en tuin met bbq .. 8)7 .. komen al klagen als je een gaatje boort om 13:00 omdat hun kleinzoon wakker is geworden ...
Ik heb mijn best gedaan om het rook te vertellen recht omhoog te gaan .. (lees ff wat snel brand spul gedaan zodat het rook sterk verminderd word) van de week zaten ze te BBQ-en ..ja daar hadden ze me ook niet gevraagd of ik er "last" van had .. (ik bbq vind het lekker ruiken dus .. mij heb je er niet mee )

als ik op vakantie ga moet er een vuur pit oid zijn bij voorkeur voor de deur en een bos .. alles wat brandbaar is verdwijnt erop 8)

Goed wie meld me aan "ruzie met de buren" _O-

En weer terug on topic ..

Het DIY experiment met de vuurkorf (zeker met alufolie) noem ik "geslaagd" ik zou zelf wel meer rendement (bv 2x pompjes en 2 koperen buizen oid doen ..en maximum "hitte" door bv in het midden een buis met dop waar je verse lucht in pompt .. (pc ventilator) en daarmee gelijk je brandstof dicht bij de buizen houd .. in mijn geval is wellicht een schoorsteen nodig :Y
ik zou wel een punt vorm adviseren .. en je rook zoveel mogelijk "blokeren" (zie hout/pellet CV branders als voorbeeld)

Geen briquetten (niet vanwege de rook) maar meer vanwege het meegeperste zand ..je hebt een aslade nodig.. die pc ventilator is puur vanwege beetje verse lucht ..hij hoeft niet op standje orkaan ..

Reden van 2 of 3 "flows" is meer op het volume v.h bad .. je hebt in feite hitte genoeg maar je moet het wel af kunnen voeren..

@BeeJee78 liever dat je geniet van je zwembad lek vrij ;)

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 30-05-2020 01:00 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:36

Nhz

Hehe, ik heb ook zelf een heater gemaakt. Van bierfusten. Ik stook mijn 305cm bad in hartje winter (traditie) van circa 5gr naar circa 38gr in een uur of 6 dacht ik. Met redelijke flow van de 4m3/uur filterpomp heb ik een delta t van ruim 40gr. Helaas wel aardig wat verlies omdat de kachel een meter of 5 van het bad staat, anders brand ik gaten in mn gras. De getallen zijn grofweg uit m'n hoofd, heb geen meetgegevens op papier. Ben dan te druk met vuur stoken en bier drinken met vrienden.

Zal morgen even een paar foto's posten.

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
ralph075 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:36:
[...]

/schopje
Is dit niet echt een issue, bij jullie zwembad, gebonden chloor?
In mijn Spa heb ik daar wel degelijk last van. Merk dit vooral aan de gladde/aanslag wanden terwijl het water kraakhelder is.

Ook dat ik steeds meer chloor moet toevoegen om het chloor gehalte op pijl te houden.

Verder denk ik dat het merendeel hier daar niet eens op let :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:10
Jazsie schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 00:44:
[...]

In mijn Spa heb ik daar wel degelijk last van. Merk dit vooral aan de gladde/aanslag wanden terwijl het water kraakhelder is.

Ook dat ik steeds meer chloor moet toevoegen om het chloor gehalte op pijl te houden.

Verder denk ik dat het merendeel hier daar niet eens op let :P
Ik las daar laatst wat over dat je het foute chloor kan weghalen met een uv lamp. Of hebben mensen hier een veel goedkopere optie.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
@Daniel.:
Klopt, ik heb daarom voor dit jaar een UV lamp besteld :)
Je chloorgebruik reduceer je ook met pak en beet 80% dus dat vind ik wel de moeite :).

Daarnaast vooral veel minder (of zelfs geen) last van chloor geur/irriatie omdat je er dus minder van gebruikt terwijl het chloor gehalte zelfde blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 00:47:
@Daniel.:
Je chloorgebruik reduceer je ook met pak en beet 80% dus dat vind ik wel de moeite :).

Daarnaast vooral veel minder (of zelfs geen) last van chloor geur/irriatie omdat je er dus minder van gebruikt terwijl het chloor gehalte zelfde blijft.
hoeveel kost zo'n uv lamp eigenlijk .. :? misschien niet eens zo'n dom idee ? die dingen worden blijkbaar heet oid .. dus extra verwarming ? :)
Nhz schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 00:23:
Hehe, ik heb ook zelf een heater gemaakt. Van bierfusten. Ik stook mijn 305cm bad in hartje winter (traditie) van circa 5gr naar circa 38gr in een uur of 6 dacht ik. Met redelijke flow van de 4m3/uur filterpomp heb ik een delta t van ruim 40gr. Helaas wel aardig wat verlies omdat de kachel een meter of 5 van het bad staat, anders brand ik gaten in mn gras. De getallen zijn grofweg uit m'n hoofd, heb geen meetgegevens op papier. Ben dan te druk met vuur stoken en bier drinken met vrienden.

Zal morgen even een paar foto's posten.
Ben wel benieuwd naar je flow cq. opzet hierin .. ik heb bewust een aquarium pompje gebruikt .. maar wellicht een keer verder overna denken :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
vso schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 01:03:
[...]
hoeveel kost zo'n uv lamp eigenlijk .. :? misschien niet eens zo'n dom idee ? die dingen worden blijkbaar heet oid .. dus extra verwarming ? :)
Er zit nogal prijs verschil heb ik gezien, deze is beetje betaalbaar:
https://www.dezwembadspec...v-lampen/xclear-25watt-tl

Voor als extra "verwarming" hoef je het niet te doen ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:35
vso schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:03:
Overgens bad is vandaag ge-eindigd op 28 graden . normaal zou ik al op 24 zitten .. vrouw en ik hebben nog ff een duik genomen en toen de vuurkorf gedoofd ..
10 uur gestart en om 22:00 geeindigd..

schade:
- 1 zak kolen
- 10 stukken hout en een 44x44 van x m (rest stukjes van zolder isolatie project)
- 1 setje boze buren die in de ochtend wegens de rook v.d briqetten kwamen klagen en de rook v.h hout ..

1 blije VSO en een hoge WAF ..

Dat word morgen weer zwemmen met het gezin *O* *O* oOo

Tja die buren .. pfff zucht .. anti smokers en ipv de openhaard een gashaard (iedereen heeft een schoorsteen en tuin met bbq .. 8)7 .. komen al klagen als je een gaatje boort om 13:00 omdat hun kleinzoon wakker is geworden ...
Ik heb mijn best gedaan om het rook te vertellen recht omhoog te gaan .. (lees ff wat snel brand spul gedaan zodat het rook sterk verminderd word) van de week zaten ze te BBQ-en ..ja daar hadden ze me ook niet gevraagd of ik er "last" van had .. (ik bbq vind het lekker ruiken dus .. mij heb je er niet mee )

als ik op vakantie ga moet er een vuur pit oid zijn bij voorkeur voor de deur en een bos .. alles wat brandbaar is verdwijnt erop 8)

Goed wie meld me aan "ruzie met de buren" _O-

En weer terug on topic ..

Het DIY experiment met de vuurkorf (zeker met alufolie) noem ik "geslaagd" ik zou zelf wel meer rendement (bv 2x pompjes en 2 koperen buizen oid doen ..en maximum "hitte" door bv in het midden een buis met dop waar je verse lucht in pompt .. (pc ventilator) en daarmee gelijk je brandstof dicht bij de buizen houd .. in mijn geval is wellicht een schoorsteen nodig :Y
ik zou wel een punt vorm adviseren .. en je rook zoveel mogelijk "blokeren" (zie hout/pellet CV branders als voorbeeld)

Geen briquetten (niet vanwege de rook) maar meer vanwege het meegeperste zand ..je hebt een aslade nodig.. die pc ventilator is puur vanwege beetje verse lucht ..hij hoeft niet op standje orkaan ..

Reden van 2 of 3 "flows" is meer op het volume v.h bad .. je hebt in feite hitte genoeg maar je moet het wel af kunnen voeren..

@BeeJee78 liever dat je geniet van je zwembad lek vrij ;)
Dat is wel heel netjes, mijn zwembad kachel verstookte van 20 naar 36 graden echt een 10 kruiwagens vol hout en dan had ik er een jacuzzi blower onder het vuurtje die het aanwakkert, dat lukte mij in ongeveer 8 uur achtereen stoken. Als het bijna winter was deed ik er nog wat langer over, maar we konden wel lekker warm in bad zitten in eind november/begin december.

Gebruik ik die blower niet, dan duurt het 2 a 3 volle dagen om zulke temperatuur verschillen te krijgen. Mijn bad is overigens volledig geisoleerd (onder, zijkant en boven).

Het leuke was wel, als ik het ding eenmaal warm had, kon ik het op mooie dagen op temperatuur houden met hulp van de zonnecollectoren en de isolatie van het bad en het dak wat op het bad lag.

Het werdt overigens zo heet met de blower dat ik er de volgende dag klompjes versmolten spijkers uit kan halen. Ik had geen buren gelukkig, want mijn kachel met blower er onder klonk als een afterburner.

Inmiddels gebruik ik de kachel vrijwel niet meer, het was echt veel te veel werk, hout zagen, hout kloven etc.
Maar wel super leuk om te doen onder het genot van een biertje met een bbq en vrienden.

Die vlammen op de foto, komen uit de kachel op flink vol vermogen :+ De bubbels in het bad komen van de zelfde blower die ik ook gebruikte voor de kachel, dat kiezen deed ik met een gestuurde klep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-D85eF38gkKDq1BGQfPdwq0cZOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WHv2c95P1ob5oRxGHZNdq8q0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmCOW_o9WSIPqKFqaZAkbJLUaVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PD4S6bIOOzzlKDmywMvWhQ18.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4dAj4BnhN95vG7-b1f8c9Y6AsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Ldw08b0GAyGG0O8B4V4OIlh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:43
Chrisje1983 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 04:51:
[...]

Dat is wel heel netjes, mijn zwembad kachel verstookte van 20 naar 36 graden echt een 10 kruiwagens vol hout en dan had ik er een jacuzzi blower onder het vuurtje die het aanwakkert, dat lukte mij in ongeveer 8 uur achtereen stoken. Als het bijna winter was deed ik er nog wat langer over, maar we konden wel lekker warm in bad zitten in eind november/begin december.

Gebruik ik die blower niet, dan duurt het 2 a 3 volle dagen om zulke temperatuur verschillen te krijgen. Mijn bad is overigens volledig geisoleerd (onder, zijkant en boven).

Het leuke was wel, als ik het ding eenmaal warm had, kon ik het op mooie dagen op temperatuur houden met hulp van de zonnecollectoren en de isolatie van het bad en het dak wat op het bad lag.

Het werdt overigens zo heet met de blower dat ik er de volgende dag klompjes versmolten spijkers uit kan halen. Ik had geen buren gelukkig, want mijn kachel met blower er onder klonk als een afterburner.

Inmiddels gebruik ik de kachel vrijwel niet meer, het was echt veel te veel werk, hout zagen, hout kloven etc.
Maar wel super leuk om te doen onder het genot van een biertje met een bbq en vrienden.

Die vlammen op de foto, komen uit de kachel op flink vol vermogen :+ De bubbels in het bad komen van de zelfde blower die ik ook gebruikte voor de kachel, dat kiezen deed ik met een gestuurde klep.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er super uit!
Kan je dat dak nu ook laten zakken?
Lijkt me makkelijk idee, kids veilig en blijft ook nog beetje warm.
Alles zelf bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:35
midget schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 06:35:
[...]

Ziet er super uit!
Kan je dat dak nu ook laten zakken?
Lijkt me makkelijk idee, kids veilig en blijft ook nog beetje warm.
Alles zelf bedacht?
Dat dak kan inderdaad zakken en is ook de isolatie afdekking.
Ik heb het destijds bedacht om kids weg te houden, ik woon al van vroeger uit op een boerderij en dat was ook mijn inspiratie denk ik. In principe heb ik de hooi schuur met lieren van mijn oma gekopieerd naar het badje.

Maar zodra het kan wil ik wel heel graag het dak eraf, want ik ben het lieren wel zat eigenlijk.
Dan zal ik wel een andere isolatie oplossing moeten bedenken.

[ Voor 17% gewijzigd door Chrisje1983 op 30-05-2020 06:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Jazsie schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 00:47:
@Daniel.:

Uit interesse een vraag. Nu straalt de zon ook veel UV uit, wat is dan het argument voor een extra UV lamp?
Pagina: 1 ... 25 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.