Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 52 Laatste
Acties:
  • 443.222 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-05 17:02

Ursamajor

Astrofotograaf

daanNL schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:48:
Ik ben van plan een Intex zwembadje met stalen frame (http://www.intexcorp.nl/s...iewlink?lst_purchase=2020) voor de kinderen aan te schaffen. In de handleiding lees ik:

- "vul het bad tot net onder de binnenste lasmouw lijn".
- tijdens het vullen zal de wand bol staan naar buiten, maar bij volledige vulling trekt dit strak.

De jongste is echter pas 3 en ik vraag me af of het voor de constructie een probleem is het bad half of 3-kwart te vullen.
Als je zo'n bad hebt, is het verstandig om er een pomp bij te nemen als die er nog niet bij zit. Dan moet je vanzelf wel zover vullen dat ie goed gevuld is.
Zonder pomp kun je na een dag of 3 het water weggooien en weer schoonmaken en opnieuw vullen.

Afgezien dat het voor de constructie niets uitmaakt natuurlijk.
En je dochter natuurlijk met drijfmiddelen en zonder toezicht in of bij het bad laten.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik ben van plan een Intex zwembadje met stalen frame (http://www.intexcorp.nl/s...iewlink?lst_purchase=2020) voor de kinderen aan te schaffen. In de handleiding lees ik:

- tijdens het vullen zal de wand bol staan naar buiten, maar bij volledige vulling trekt dit strak.

De jongste is echter pas 3 en ik vraag me af of het voor de constructie een probleem is het bad half of 3-kwart te vullen.

Iemand ervaring mee?
gewoon vullen (vol) kind zwembandjes omdoen en altijd 1 volwassen persoon in de buurt als kind erin zit .. ga je weg kind eruit ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basdon1985
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:32
BeyondThunder schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:59:
Met deze prachtige dagen komt de vraag der vragen;

Wat is jullie ideale watertemperatuur?

Die van mij is 31.5 graden.
Ik zit nu op 30 graden.
Zelf vind ik 28 fijn. Je stapt weer fris het bad uit na een duik.
Mijn kinderen willen het water in vanaf een graad of 23, daaronder is de pret snel over.
Heb ook wel een tijdje 30 gehad maar dan koel je niet meer af, voelt het water vies en je chloor verbruik schiet omhoog .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaam
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-04 20:02
Basdon1985 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:14:
[...]

Zelf vind ik 28 fijn. Je stapt weer fris het bad uit na een duik.
Mijn kinderen willen het water in vanaf een graad of 23, daaronder is de pret snel over.
Heb ook wel een tijdje 30 gehad maar dan koel je niet meer af, voelt het water vies en je chloor verbruik schiet omhoog .
Alles boven de 30 is perfect... tot nu toe. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaam

Iemand ervaring mee?
Ik heb dit badje, en ik vind het een stevig frame, het staat goed opzichzelf. Mijn kinderen zijn behoorlijk wild in het water, maar er zit totaal geen beweging in het frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nk1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-11-2024

nk1

Beste tweakers,

Ik heb grote problemen met mijn intex zwembad.

Meer bepaald de verwarming ervan ik heb een zandfilter die 7500l/h pompt en tot 6m kan opvoeren.
Ik heb 8 solarmatten gekocht en er voorlopig 6 op het gras inelkaar gezet met bypass tussen de pomp en de zandfilter.

Echter wanneer ik de pomp aanzet lekt het aan alle kanten en komt er haast geen druk uit in het zwembad.

Hoe kan ik dit oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Rukapul jij was toch die "gek" die tegen de schutting zijn matjes wou zetten ?

kijk eens naar de 634T intex pomp .. die kan als "enige" filter pomp 1,5m omhoog de rest doet 1m max .. doorvoer is ook redelijk groter .. (2500galens per uur .. (x4 grof voor de liters per uur) met een beetje geluk kan je de filters overzetten (deze pomp zou ik achter houden als 'reserve')
nk1 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:17:
Beste tweakers,

Ik heb grote problemen met mijn intex zwembad.

Meer bepaald de verwarming ervan ik heb een zandfilter die 7500l/h pompt en tot 6m kan opvoeren.
Ik heb 8 solarmatten gekocht en er voorlopig 6 op het gras inelkaar gezet met bypass tussen de pomp en de zandfilter.

Echter wanneer ik de pomp aanzet lekt het aan alle kanten en komt er haast geen druk uit in het zwembad.

Hoe kan ik dit oplossen?
vertel eerst eens hoe je ze aangesloten hebt .. (tekening oid )

[ Voor 24% gewijzigd door vso op 27-05-2020 22:29 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nk1

nk1

Het zijn de intex solar matten en heb ze gewoon doorgelinkt achter elkaar is dat niet goed?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grvn504jvC6LBoYvPg4afJw1sGE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0BrPpH2zVtof4XqY2JbL10Xa.jpg?f=user_large

[ Voor 54% gewijzigd door nk1 op 27-05-2020 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-05 21:12
nk1 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:30:
Het zijn de intex solar matten en heb ze gewoon doorgelinkt achter elkaar is dat niet goed?
Waar lekt het?
Bij je pomp?
Bij de matten
Bij de connectors
etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
nk1 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:30:
Het zijn de intex solar matten en heb ze gewoon doorgelinkt achter elkaar is dat niet goed?[Afbeelding]
stap 1 .. dump alles over de schutting stap 2 schakel over naar solarmat / epdm mat ..(verkoop ze online per 2 oid)

of je kan veel geld uitgeven aan elke mat apart vanaf de pomp te "voeden" en dan alles weer verzamelen voordat het weer het zwembad in gaat ..

je kan er max 2 in "treintje" zetten .. (beter helemaal niet) ..

[edit] thx voor de foto maar je doet jezelf geen plezier met deze setup .. het kan wellicht wel werken .. met veel gepruts .. maar nah .. niet doen.

Ik zal iets duidelijker zijn .. je pomp spuit met pech mat 1 (direct na de mat) aan flarden (te veel waterdruk enzo) .. zo niet dit is een groot recept dat kids erover heen gaan wandelen .. (en alsnog problemen veroorzaken)

Afbeeldingslocatie: https://heavy.com/wp-content/uploads/2020/02/sun2solar-ground-mounted-heating-solar-panel-system.jpg?quality=65&strip=all met glas eroverheen doe je jezelf vele malen veel plezier

Vergeet niet een bypass (3 losse kranen systeem)

[ Voor 30% gewijzigd door vso op 27-05-2020 22:39 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nk1

nk1

Hmm best jammer ik heb ze bij stassar gekocht en aangesloten zoals de afbeelding van intex.
Hoe kan ik er met deze matten nog het beste van maken?
Ik heb geen zin in de heleboel voor een appel en een ei te verkopen.
En weer weken te wachten op nieuw spul.

Kids hebben we niet en ze gaan over 2 weken als de zpe daem windelijk geleverd is het dak van het tuinhuis op.(althans dat was de bedoeling)

[ Voor 21% gewijzigd door nk1 op 27-05-2020 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nk1

nk1

pvnzoest schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:31:
[...]

Waar lekt het?
Bij je pomp?
Bij de matten
Bij de connectors
etc etc
Het lekt op de connectors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
nk1 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:44:
Hmm best jammer ik heb ze bij stassar gekocht en aangesloten zoals de afbeelding van intex.

Kids hebben we niet en ze gaan over 2 weken als de zpe daem windelijk geleverd is het dak van het tuinhuis op.(althans dat was de bedoeling)
Je kan teflon tape proberen .. Dat wil wel is helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

Ze zijn bijna overal uitverkocht dus ..

Je moet het zelf weten .. je kan dit proberen en ondertussen nieuwe meuk bestellen ..en alsnog verkopen.

ik weet niet hoe groot je zwembad is maar ik schat in dat je een 6 kuub inhoud of meer hebt .. ? en op het dak van je tuinhuis met 6 matten verlies je minimaal 25% tot 50% van effectieve ruimte aan je verwarmings capaciteit ..

kijk maar eens hier Koffie in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Vandaag de Intex 3407 liter/uur vervangen door de nieuw binnengekomen Intex 5678 liter/uur, wel een standaard cartridge pomp. Werkt prima, de flow is veel beter met de 2 solarbollen en 2 solarmatten, maar wat maakt dat ding een enorm lawaai... De 3407 hoor je wel, maar dat is acceptabel, de 5678 maakt echt een duidelijk hoorbaar en ratelend geluid. Even los van dat ik het zelf irritant vind, wil ik niet weten wat de buren ervan vinden...

Ik zie de grotere pompen hier waarschijnlijk niet voor niets allemaal in schuurtjes en boxen langskomen, dus waarschijnlijk moet ik ook aan de bak, maar klopt het dat een dergelijke pomp een ratelend en vrij luid geluid maakt? Ik kan het uiteraard morgen even opnemen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Taro schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:21:
Vandaag de Intex 3407 liter/uur vervangen door de nieuw binnengekomen Intex 5678 liter/uur, wel een standaard cartridge pomp. Werkt prima, de flow is veel beter met de 2 solarbollen en 2 solarmatten, maar wat maakt dat ding een enorm lawaai... De 3407 hoor je wel, maar dat is acceptabel, de 5678 maakt echt een duidelijk hoorbaar en ratelend geluid. Even los van dat ik het zelf irritant vind, wil ik niet weten wat de buren ervan vinden...

Ik zie de grotere pompen hier waarschijnlijk niet voor niets allemaal in schuurtjes en boxen langskomen, dus waarschijnlijk moet ik ook aan de bak, maar klopt het dat een dergelijke pomp een ratelend en vrij luid geluid maakt? Ik kan het uiteraard morgen even opnemen.
je hebt ontlucht ? (pomp uit en dan ontluchten?) .. zit er niks los in de pomp ? de filter hoort "klem" te zitten..

anders zou ik gelijk "garantie" dingetje van maken, ding hoort net zo veel geluid te maken als je oude (filter)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

vso schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:29:
[...]

je hebt ontlucht ? (pomp uit en dan ontluchten?) .. zit er niks los in de pomp ? de filter hoort "klem" te zitten..

anders zou ik gelijk "garantie" dingetje van maken, ding hoort net zo veel geluid te maken als je oude (filter)
Ja, heb ontlucht. Zal morgen alles nog wel even nalopen, het trilt echt. Op het gras duidelijk minder hoorbaar dan als hij op de stenen staat, dus hele apparaat trilt. Heb hem wel moeten downsizen naar 32mm doorvoer vanaf 38mm, maar lijkt mij geen probleem?

Viel me ook al op dat de beide aansluitingen van de stroomadapter ovaal/platgedrukt waren en blijkbaar klem hadden gezeten. Heb het wel in elkaar gekregen door met een tang aan één kant te knijpen zodat het weer rond werd, maar kan ook niet de bedoeling zijn. Heb daar vooraf foto's van gemaakt, daar ga ik sowieso garantie op claimen. De doos zat wel netjes dicht, maar dit is niet ok. Morgen weer verder als het licht is en de leverancier maar even bellen :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Taro schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:37:
[...]

Ja, heb ontlucht. Zal morgen alles nog wel even nalopen, het trilt echt. Op het gras duidelijk minder hoorbaar dan als hij op de stenen staat, dus hele apparaat trilt. Heb hem wel moeten downsizen naar 32mm doorvoer vanaf 38mm, maar lijkt mij geen probleem?

Viel me ook al op dat de beide aansluitingen van de stroomadapter ovaal/platgedrukt waren en blijkbaar klem hadden gezeten. Heb het wel in elkaar gekregen door met een tang aan één kant te knijpen zodat het weer rond werd, maar kan ook niet de bedoeling zijn. Heb daar vooraf foto's van gemaakt, daar ga ik sowieso garantie op claimen. De doos zat wel netjes dicht, maar dit is niet ok. Morgen weer verder als het licht is en de leverancier maar even bellen :)
Denk dat dit een gevalletje (aan de onderkant open gemaakt) en terug gestuurt oid .. alles moet moeite loos in elkaar schroeven ..

Nee 32/38mm is geen issue, (waarom 38? trouwens ?? 32mm is zat.. zelfs ZFP doen 32mm 38 is meer "sales" gimmick begin ik steeds meer te vermoeden .. (teminste voor baden tot 10 kuub oid) en goeie pomp ..)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:02
Anoniem: 430542 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:47:
[...]
zelf heb ik 50 mm lijm tule met 32/38 verloop welke verlijmd zit op een 40mm pijp (om het makkelijk te maken)
slang met een slangenklem op de tule.
Dat kan natuurlijk ook, ik heb express voor schroef gekozen.
vso schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:08:
[...]
een Raspberry PI kan maar voor arduino heb je vaak veel meer
zoek eens op "smart pool arduino" of wifi .. er zijn al redelijk veel projecten te vinden ..waar je ook veel inspiratie kan opdoen .
Houd alleen wel rekening met kabel lengte(s) de weerstand kan wel roet in het "meten" gooien.
[...]
Ter info, de DS18B20 temperatuur sensor heeft een digitale signaal kabel. Lengte heeft dus geen invloed op de gemeten temperatuur.
Basdon1985 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:40:
[...]
Dit vind ik een interessante tabel. Dat stroom verschil is wel erg groot? Ik heb een enkel fasige pomp (3 fase motor met aanloop condensator). Ik heb nog een frequente regelaar liggen. Ik wil de aanloop condensator er tussenuit halen en direct de pomp aan de regelaar aansluiten. De garantie gaat er deze maand toch af. Iemand hier ervaring mee?
Niet doen! Gaat absoluut niet werken. Jij hebt geen 3 fase motor maar een enkel fasige motor met een opstart "coil". De condensator is nodig voor het opstarten.
Deze inductie motoren zijn heel moeilijk te regelen en dan kom je dus uit op zo een FR zoals @Koffie heeft.
Deze kan je gewoon aansluiten zonder aanpassingen. Prijzig maar werkt wel.

Een echte 3 fase motor kan je in een driehoek / ster configuratie plaatsen en heeft geen (opstart) condensator. En deze kan je dan wel weer regelen met een 3 fasen regelaar.
vso schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:49:
[...]
snik .. zwembad weg

iemand nog intresse in een complete intex prism frame heeft wel een paar lekkage(s) .. :+ plak spul krijg je erbij ..

Ik vraag me af of ik nu EPS onder het zwembad leg .. hmmm het werk bah ... of zal ik de grond vlak maken matjes eronder en "done" .. help eens jongens ..
Neem nou XPS en geen EPS ;)
BeyondThunder schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:59:
Met deze prachtige dagen komt de vraag der vragen;

Wat is jullie ideale watertemperatuur?

Die van mij is 31.5 graden.
Ik zit nu op 30 graden.
38 graden, maar ik heb dan ook een Spa :)
Als het echt warm is dan mag het wel wat lager...
Taro schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:21:

Pomp goed ontlucht?

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

vso schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:41:
[...]

Denk dat dit een gevalletje (aan de onderkant open gemaakt) en terug gestuurt oid .. alles moet moeite loos in elkaar schroeven ..

Nee 32/38mm is geen issue, (waarom 38? trouwens ?? 32mm is zat.. zelfs ZFP doen 32mm 38 is meer "sales" gimmick begin ik steeds meer te vermoeden .. (teminste voor baden tot 10 kuub oid) en goeie pomp ..)
Het is deze: https://www.toppy.nl/prod...rpomp-5678-liter-uur.html, wordt met 38 mm aansluitingen en slangen geleverd. Zie overigens dat die alleen een aan/uit schakelaar heeft op de foto's, terwijl ik er een timer op heb zitten, zal morgen nog ff naar het type kijken, misschien heb ik een luxere geleverd gekregen.

Ik had overigens ook gehoopt dat door de extra flow de Intex skimmer rand ook onder water zou worden getrokken, maar die blijft 100% op het water drijven, waardoor het vuil niet binnen de skimmer terecht komt...
Ja, beide "schroeven" opengedraaid terwijl hij uit stond, lucht eruit. Pomp naar voren en achteren bewogen, nogmaals lucht eruit, etc. Maar hij staat nu mooi een nachtje stil, even kijken of dat al helpt.

[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 27-05-2020 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:42:
Ter info, de DS18B20 temperatuur sensor heeft een digitale signaal kabel. Lengte heeft dus geen invloed op de gemeten temperatuur.
erhm .. bedoelde meer dat de kabel lengte invloed heeft op 'iets meten" of niks meten .. ;)
Meer dat je alles test op je "werkbank" en bij installatie tegen andere "issues " aanloopt ..
Neem nou XPS en geen EPS ;)
EPS ligt klaar "in de verpakking" niks te doen bij de schuur. .. maar nee ik ga dit keer (nog)niet voor iets onder het zwembad :) .. en gewoon ff de grond vlak maken en voordat ik opnieuw opzet :)

BTW intex pomp meuk = max temp 35 graden (handleiding) ..

Ben me verdiepen in "zwembad --> pomp --> bypas --> zwembad en solar installatie .. leiding / pomp berekening ..

ik verbaas me hoe veel of juist hoe weinig bepaalde zaken invloed hebben ..

bijvoorbeeld 90 graden vs 45 graden maakt niet super veel uit MAAR temperatuur van het water maakt juist veel uit (negatief weet ik nog niet)
Taro schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:55:

Het is deze: https://www.toppy.nl/prod...rpomp-5678-liter-uur.html, wordt met 38 mm aansluitingen en slangen geleverd. Zie overigens dat die alleen een aan/uit schakelaar heeft op de foto's, terwijl ik er een timer op heb zitten, zal morgen nog ff naar het type kijken, misschien heb ik een luxere geleverd gekregen.

Ik had overigens ook gehoopt dat door de extra flow de Intex skimmer rand ook onder water zou worden getrokken, maar die blijft 100% op het water drijven, waardoor het vuil niet binnen de skimmer terecht komt...
dat is een 636x model, en nee je hebt 32mm (de schroef aansluiting lijkt 38 maar je kan gewoon een 32mm slang over de binnenste buis schuiven bij intex ZFP word dezelfde slang geleverd .. slang is wel "beter" kwa kwaliteit .. naar mijn idee .. 32 mm slangen zijn allang verteert enzo ..

Enige voordeel die je hebt is iets krachtigere motor .. (dacht dat je van een kleine naar iets grotere was gegaan) maar nog steeds geloof ik niet veel dat hij zo luidruchtig moet zijn ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

vso schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 00:00:
dat is een 636x model, en nee je hebt 32mm (de schroef aansluiting lijkt 38 maar je kan gewoon een 32mm slang over de binnenste buis schuiven bij intex ZFP word dezelfde slang geleverd .. slang is wel "beter" kwa kwaliteit .. naar mijn idee .. 32 mm slangen zijn allang verteert enzo ..

Enige voordeel die je hebt is iets krachtigere motor .. (dacht dat je van een kleine naar iets grotere was gegaan) maar nog steeds geloof ik niet veel dat hij zo luidruchtig moet zijn ..
Hij is al prima aangesloten met 2 adapters die ik nog had liggen. Maar ik probeer het morgen nog wel even of ik het geluid kan herleiden.

Volgend jaar sowieso een hele andere oplossing, ander bad, andere verwarming, betere pomp, etc. dit is alleen even om deze lange zomervakantie thuis te overleven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Taro schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 00:05:
[...]

Hij is al prima aangesloten met 2 adapters die ik nog had liggen. Maar ik probeer het morgen nog wel even of ik het geluid kan herleiden.

Volgend jaar sowieso een hele andere oplossing, ander bad, andere verwarming, betere pomp, etc. dit is alleen even om deze lange zomervakantie thuis te overleven :)
(y) nu ja we gaan nog wel ff zien .. eerst andere projecten in huis :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:12

The Executer

Lekker belangrijk!

Taro schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 00:05:
[...]

Dat is dus ook waar ik tegenaan loop met onze.2271L/h pomp, geluid. Op internet las ik een mooie omschrijving: alsof er stenen in zitten te ratelen. Voor ons een reden te kijken naar iets anders. Overigens schijnt dit met bijna alle CFP'S te zijn...c internet staat vol met filmpjes en foto's ed.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:12

Iemand ervaring mee?
Dit bad hebben mijn schoonouders staan. Ons zoontje van 2,5 kan hier prima in staan en spelen. Zelf hebben we een model van 80cm diep. Sowieso moet hij van ons hij altijd z'n bandjes om. Als we klaar zijn met zwemmen, dekken we het zwembad af. Hij is reuze nieuwsgierig en zal niet de eerste zijn die in het bad klimt als wij er niet zijn en het niet horen met alle gevolgen van dien. Het trekt nou eenmaal aan een grote bak met water!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:03

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik zat gisteren nog even oude reruns van Insane Pools Off The Deep End , hebben ze daar op een gegeven moment een pompje voor een lazy river.
Ik hoor iets van 9 kuub en denk nog 'dat is toch veel te weinig man! mijn pomp doet al 16,5 kuub' tot het kwartje viel : 'per minuut' :o
jorgenv schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:54:
Temp logging project is gelukt. Vandaag eindelijk de thermowel binnen gekregen.
Het zijn 3 DS18B20 sensors op een RPI met node red stuur ik de gegevens in een influx db die ik uitlees met grafana.
De sensors zijn nog maar net aangesloten toen ik de screenshot nam dus de grafiekjes kloppen nog niet, maar ik hoop zo het temperatuur verloop beter te kunnen opvolgen. Onder de temperaturen zie je wanneer de pomp aan is en daaronder de output van de zonnepanelen. Aan de hand hier van laat ik de pomp schakelen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Cool, je hebt de DS18B20 dus rechstreeks met een aanboorzadel in je drukleiding/water zitten?
Ik heb dat nooit echt aangedurfd (chloor, zout, tc). en heb een RVS tule die je in de leiding schroeft waar je vervolgens elke type sensor in kwijt kunt: https://www.solardirekt24.de/resol-tauchhuelse-th60v-60mm
Chrisje1983 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:59:
[...]

Ik heb 4 van deze ds18b20 probes erin gedraait.

#Aliexpress € 11,02 | DS18B20 Digitale Temperatuur Sensor BSP G1/2 "Draad 20 50 100mm Sonde 1 m PVC 3- core Draad SUS304 Rvs Shell Detector
https://a.aliexpress.com/_dWilxPN

1 uitgang bad,
1 uitgang zonnecollectoren
1 uitgang kachel
En 1 in de toevoer naar bad (optel som, bad, kachel, zonnecolector)

Je kan aanboor zadels gebruiken, of druk pvc moffen met 1/2 inch draad.

Als je toch bezig bent, meteen een flowmeter installeren voor de waterflow, bij droogloop pomp, pomp uitschakelen

#Aliexpress € 12,32 5%OFF | 1.5 "DN40 2 ~ 200L/Min Water Plastic Hal Turbine Flow Sensor Industrie Meter
https://a.aliexpress.com/_d82b4Of

Een druksensor aan je filterpomp hangen, kan je een script maken wanneer je je filter moet backwashen.

#Aliexpress € 13,54 | Water Gasolie Druksensor Luchtcompressor Druktransmitter transducer G1/4 DC 5 V 0-0.5Mpa/0-72.5 PSI 1.0%
https://a.aliexpress.com/_d6AGB1p

en nog een lux meter bij de zonnecollectoren.
Ik heb alles aan een esp boardje hangen. Met mqtt verbinding naar rasp pi met domoticz + klep sturing voor kachel en zonmecolectoren zijn hele mooie scriptjes mee te maken.

#Aliexpress € 55,83 | DN15, 20,25, 32,40, 50 PVC Motorkogelklep, DC12V/DC24V 2 Manier Plastic Elektrische Kogelkraan
https://a.aliexpress.com/_d8whokF
Iemand toevallig een idee welke wartels je precies nodig hebt om die flowmeter aan te sluiten op een 50mm pijp?
De schroefdraad lijkt mij namelijk niet standaard :?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

BeyondThunder

Lost Lightning

Koffie schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:33:

Iemand toevallig een idee welke wartels je precies nodig hebt om die flowmeter aan te sluiten op een 50mm pijp?
De schroefdraad lijkt mij namelijk niet standaard :?
Heb je hier wat aan? Deze foto kreeg ik van een leverancier met de volgende tekst erbij:

"Ik heb niet zoiets liggen maar ik kan je wel een oplossing aanreiken:
Ik bezorg je een lijm-T stuk van 50-32-50 met een aansluiting 3/4 voor de flowswitch, die moet je dan wel buiten de warmtepomp zetten in de uitgang van het water.
En geef er ook een dop bij om de originele plaats af te sluiten."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pOZnHC1xmctAjf7sqNU260qljA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3caSw2otVoCEmh6sosAjrLfG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

BeyondThunder schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:22:
[...]

Heb je hier wat aan? Deze foto kreeg ik van een leverancier met de volgende tekst erbij:

"Ik heb niet zoiets liggen maar ik kan je wel een oplossing aanreiken:
Ik bezorg je een lijm-T stuk van 50-32-50 met een aansluiting 3/4 voor de flowswitch, die moet je dan wel buiten de warmtepomp zetten in de uitgang van het water.
En geef er ook een dop bij om de originele plaats af te sluiten."

[Afbeelding]
Dankje, maar ik bedoelde deze:

#Aliexpress € 12,32 5%OFF | 1.5 "DN40 2 ~ 200L/Min Water Plastic Hal Turbine Flow Sensor Industrie Meter
https://a.aliexpress.com/_d82b4Of

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvnzoest
btw..

Voor egaliseren..

Ik had een fimpje gevonden en dit is echt een gouden tip!

dat werkt echt zo goed

ik had >20cm verschil waar mijn bad staat
en nu tussen uiteindes (5.5m) <1cm verschil

Werkte echt supergoed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Bo0bz schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 07:13:
Dit bad hebben mijn schoonouders staan. Ons zoontje van 2,5 kan hier prima in staan en spelen. Zelf hebben we een model van 80cm diep. Sowieso moet hij van ons hij altijd z'n bandjes om. Als we klaar zijn met zwemmen, dekken we het zwembad af. Hij is reuze nieuwsgierig en zal niet de eerste zijn die in het bad klimt als wij er niet zijn en het niet horen met alle gevolgen van dien. Het trekt nou eenmaal aan een grote bak met water!
& @daanNL .. Gaat hier denk ik meer om de "waterhoogte" .. + eventueel gevecht over zwembandjes enzo .. (kind wil in het water zonder zwembandjes bv) Dan gewoon doorzetten en geen bandjes geen bad . Typische ouder issues :)
pvnzoest schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:48:
btw..

Voor egaliseren..

[YouTube: Coleman/Intex 22x52 pool. Tips for ground prep and leveling.]

dat werkt echt zo goed

Werkte echt supergoed
ik ga het ook proberen :) thx ! vandaag toch opnieuw opzetten :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J4CK4L
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-02 17:12
Wokschotel schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:07:
Grrr, net nu ik een Intex zandfilterpomp en toebehoren wil halen, is ie overal uitverkocht. Iemand toevallig nog tips?
Ik begrijp je frustatie. Bij zwembadstore staat de 6000 liter nog in voorraad. Al dan niet als set met zoutwatersysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-04 15:16
J4CK4L schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:08:
[...]

Ik begrijp je frustatie. Bij zwembadstore staat de 6000 liter nog in voorraad. Al dan niet als set met zoutwatersysteem.
Op Amazon.de is ook nog wel e.e.a. te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
[...]

Cool, je hebt de DS18B20 dus rechstreeks met een aanboorzadel in je drukleiding/water zitten?
Ik heb dat nooit echt aangedurfd (chloor, zout, tc). en heb een RVS tule die je in de leiding schroeft waar je vervolgens elke type sensor in kwijt kunt: https://www.solardirekt24.de/resol-tauchhuelse-th60v-60mm
Nee ik heb ook zo iets gebruikt om de sensor in te duwen. Dat is het messing kleurige stukje dat je in het aanboorzadel ziet.

@vso

De flow in Node-red is heel simpel. er is een node die de sensors uitleest en deze gaat rechtstreeks naar de influx db node. Influx en grafana draai ik op men unraid server. De aanvoer laat ik ook naar domoticz gaan zodat ik aan google home kan vragen hoe warm het water is.

Foto's van het bad en de verwarmingsoplossing staan hier al ergens in het topic.

Node-red flow:
code:
1
[{"id":"84e4677c.7fdff8","type":"tab","label":"Flow 1","disabled":false,"info":""},{"id":"46e021fe.bef7a","type":"ds18b20","z":"84e4677c.7fdff8","name":"Temp 1","sensorid":"28-0119278e59c2","timer":"1","x":190,"y":200,"wires":[["922cd302.279cc","8408c24a.79e27"]]},{"id":"1b99bd3.406b243","type":"ds18b20","z":"84e4677c.7fdff8","name":"Temp 2","sensorid":"28-011927d55801","timer":"1","x":190,"y":260,"wires":[["d159804a.f97ce"]]},{"id":"e4150250.5db7a","type":"ds18b20","z":"84e4677c.7fdff8","name":"Temp 3","sensorid":"28-011927a541d5","timer":"1","x":190,"y":320,"wires":[["7bfc495f.9e3d68"]]},{"id":"922cd302.279cc","type":"influxdb out","z":"84e4677c.7fdff8","influxdb":"ea3d71ce.004a","name":"","measurement":"Aanvoer","precision":"","retentionPolicy":"","x":550,"y":300,"wires":[]},{"id":"7bfc495f.9e3d68","type":"influxdb out","z":"84e4677c.7fdff8","influxdb":"ea3d71ce.004a","name":"","measurement":"Retour","precision":"","retentionPolicy":"","x":550,"y":380,"wires":[]},{"id":"d159804a.f97ce","type":"influxdb out","z":"84e4677c.7fdff8","influxdb":"ea3d71ce.004a","name":"","measurement":"Buiten","precision":"","retentionPolicy":"","x":550,"y":340,"wires":[]},{"id":"8408c24a.79e27","type":"function","z":"84e4677c.7fdff8","name":"","func":"var TEMP = msg.payload\n\nmsg.payload = {\"command\":\"udevice\",\"idx\":2289,\"nvalue\":0,\"svalue\":TEMP + \";\" };\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":370,"y":200,"wires":[["e08aee15.95803"]]},{"id":"e08aee15.95803","type":"json","z":"84e4677c.7fdff8","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":530,"y":200,"wires":[["6cd46a84.cf95a4"]]},{"id":"6cd46a84.cf95a4","type":"mqtt out","z":"84e4677c.7fdff8","name":"","topic":"domoticz/in","qos":"","retain":"","broker":"ab3e956e.fbede8","x":710,"y":200,"wires":[]},{"id":"ea3d71ce.004a","type":"influxdb","z":"","hostname":"192.168.1.99","port":"8086","protocol":"http","database":"Pool Temp","name":"","usetls":false,"tls":""},{"id":"ab3e956e.fbede8","type":"mqtt-broker","z":"","name":"Domoticz","broker":"192.168.1.99","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"compatmode":true,"keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""}]

Ik heb nog een sensor over, deze zou ik eigenlijk graag in het bad zelf hangen, zodat ik de afkoeling snachts beter kan opvolgen. Zou ik de sensorkabel gewoon met een netwerkkabel kunnen verlengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:06
Ik heb echt een achterlijk hoog verbruik aan Chloor in mijn spa. Zeker 3 tabletjes 2.7gr mini tabs toegevoegd s'avonds en de volgende middag meet ik met die teststripjes maar amper een verkleurd vakje op het vrije chloor..... Temp. van het bad is 34-38 graden.

Inmiddels papieren filters vervangen voor Fiberclean bollen van Interline. (S1 filter kapot gesneden en bollen hierin gedaan). Maar nog steeds ook flink melkachtig water.....

2 vraagjes:

- Is de Poollab 1.0 tester wat om wat meer acutere gegevens te meten? ipv dat gegis met die stripjes? Ja liever zou ik een smart oplossing a la Blueconnect hebben, maar na 2 seizoenen de sondes vervangen + pittige aanschaf is het mij niet waard. Ik heb zo'n Interline (China geval) analoge elektronische tester gehad maar dat was een kansloos ding in mijn opinie...

- Mag ik vlokmiddel toevoegen of zo mijn melkachtig bad te fixen? Kan dat met die filterbollen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
Ljsvv schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:55:
Ik heb echt een achterlijk hoog verbruik aan Chloor in mijn spa. Zeker 3 tabletjes 2.9gr mini tabs toegevoegd s'avonds en de volgende middag meet ik met die teststripjes maar amper een verkleurd vakje op het vrije chloor..... Temp. van het bad is 34-38 graden.

Inmiddels papieren filters vervangen voor Fiberclean bollen van Interline. (S1 filter kapot gesneden en bollen hierin gedaan). Maar nog steeds ook flink melkachtig water.....

2 vraagjes:

- Is de Poollab 1.0 tester wat om wat meer acutere gegevens te meten? ipv dat gemis met die stripjes? Ja liever zou ik een smart oplossing a la Blueconnect hebben, maar na 2 seizoenen de sondes vervangen + pittige aanschaf is het mij niet waard. Ik heb zo'n Interline (China geval) analoge elektronische tester gehad maar dat was een kansloos ding in mijn opinie...

- Mag ik vlokmiddel toevoegen of zo mijn melkachtig bad te fixen? Kan dat met die filterbollen?
Als je chloor niet stabiel is, dan is je alkaliniteit en/of PH waarschijnlijk niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Boehoe! :/

Mijn temp sensors stopten er vanochtend spontaan mee. Gewoon floep weg. Ik verwacht een wiring issue want het is de meest oude kabel in mijn systeem en is al 4 keer verandere en her-ver-verleng oid.
Aangezien ik gisteravond toch bezig was met aparte relais voor de zwembad LED lampen (ze liepen niet meer in sync) EN ik een 2-channel relais tussen mijn SWG wil zetten om de polariteit te wijzigen .... vanmiddag de boel maar weer eens volledig overhoop halen en een mini-redesign van mijn wiring en aansluiting. Ik had meer loze kabels tussen zwembad put en controlbox liggen dan ik dacht dus ik moet een eind komen gok.

In het ergste geval meteen die DS18B20's vervangen, maar omdat die dus in een losse huls zitten is dat piece of cake, maar ik verwacht echt een wiring issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaam

Ik heb ook die matten, maar ik heb geen problemen. Je moet alle bypass kranen open zetten.( dus niet alles voledig door de matten laten lopen.). Je kan dat horen en voelen aan de matten. En daarna ga je iedere bijpass zo instellen dat er toch nog flow is.

Ik heb 2 matten op mijn 4m2 pomp staan. En als ik alles vol door die matten laat lopen dan is de flow heel laag en komt er automatisch veel druk op koppelingen. Het is een beetje spelen. Iedere situatie is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
jorgenv schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:57:
[...]

Als je chloor niet stabiel is, dan is je alkaliniteit en/of PH waarschijnlijk niet goed.
Hier een uitslag van een zojuist uitgevoerde test:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccTqVXl-3cG5rBqVGYt92vV7p3w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYXEXR7U8I7PVW1y3ENHI5wY.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ljsvv schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:55:
Ik heb echt een achterlijk hoog verbruik aan Chloor in mijn spa. Zeker 3 tabletjes 2.7gr mini tabs toegevoegd s'avonds en de volgende middag meet ik met die teststripjes maar amper een verkleurd vakje op het vrije chloor..... Temp. van het bad is 34-38 graden.

2 vraagjes:

- Is de Poollab 1.0 tester wat om wat meer acutere gegevens te meten? ipv dat gegis met die stripjes? Ja liever zou ik een smart oplossing a la Blueconnect hebben, maar na 2 seizoenen de sondes vervangen + pittige aanschaf is het mij niet waard. Ik heb zo'n Interline (China geval) analoge elektronische tester gehad maar dat was een kansloos ding in mijn opinie...

Nu kan ik een redelijk aanname doe op basis van het woord 'spa' , maar een hoeveelheid chloor noemen zonder het aantal liters water kunnen we niets mee ;)

- Hoeveel liter water
- chloor level bij toevoegen?
- Hoeveel voeg je toe?
- Chloor level de volgende dag?
- pH level?
- Vlokmiddel kan, het zou idd kunnen dat je chloor snel weg is omdat het snel gebruikt word ivm infectie in je water

Van die verkleurende strips ben ik geen fan. Gebruik een simpele druppeltest: https://zwembadcompleet.nl/testset-chloor-en-ph

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ljsvv schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:04:
[...]

Hier een uitslag van een zojuist uitgevoerde test:

[Afbeelding]
Waar kijken we naar? Welk vakje is wat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Koffie schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:06:
[...]

Nu kan ik een redelijk aanname doe op basis van het woord 'spa' , maar een hoeveelheid chloor noemen zonder het aantal liters water kunnen we niets mee ;)

- Hoeveel liter water
- chloor level bij toevoegen?
- Hoeveel voeg je toe?
- Chloor level de volgende dag?
- pH level?
- Vlokmiddel kan, het zou idd kunnen dat je chloor snel weg is omdat het snel gebruikt word ivm infectie in je water

Van die verkleurende strips ben ik geen fan. Gebruik een simpele druppeltest: https://zwembadcompleet.nl/testset-chloor-en-ph

- Hoeveel liter water: 795
- chloor level bij toevoegen? geen verkleurd stripje dus ik schat 0-1 mg/l.
- Hoeveel voeg je toe? 3x 2.7 gram interline quick
- Chloor level de volgende dag? rond de middag uitslag het zelfde als op de foto... vrij chloor 0-1
- pH level? probeer ik op 7.2 te houden, volgens de teststrip was deze nu aan de hoge kant met 7.6.
- Vlokmiddel kan, het zou idd kunnen dat je chloor snel weg is omdat het snel gebruikt word ivm infectie in je water... Oké nog tips welke hier het beste voor is?
Koffie schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:06:
[...]

Waar kijken we naar? Welk vakje is wat ?
V.l.n.r. Totale chloor, Vrij chloor, pH, TA, cyanuurzuur

[ Voor 8% gewijzigd door Ljsvv op 28-05-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ljsvv schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:09:
[...]

- Hoeveel liter water: 795
- chloor level bij toevoegen? geen verkleurd stripje dus ik schat 0-1 mg/l.
- Hoeveel voeg je toe? 3x 2.7 gram interline quick
- Chloor level de volgende dag? rond de middag uitslag het zelfde als op de foto... vrij chloor 0-1
- pH level? probeer ik op 7.2 te houden, volgens de teststrip was deze nu aan de hoge kant met 7.6.
- Vlokmiddel kan, het zou idd kunnen dat je chloor snel weg is omdat het snel gebruikt word ivm infectie in je water... Oké nog tips welke hier het beste voor is?

[...]

V.l.n.r. Totale chloor, Vrij chloor, pH, TA, cyanuurzuur
"e Interline Mini Tabs Chloortablet heeft een gewicht van 2,7 gram en vehoogd het chloorgehalte van onder andere uw spa, jacuzzi, bubbelbad of opblaasbad per 1000 liter met 1,5 ppm"
Dan zou je dus op een 4.5 ppm moeten zitten na 3 van die dingen.

Wacht ff ... zit je cyanuurzuur op 240?! if so : lozen dat water, veel te hoog. CYA krijg je niet uit je water anders dan vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jorgenv schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:53:
@vso

De flow in Node-red is heel simpel. er is een node die de sensors uitleest en deze gaat rechtstreeks naar de influx db node. Influx en grafana draai ik op men unraid server. De aanvoer laat ik ook naar domoticz gaan zodat ik aan google home kan vragen hoe warm het water is.

Foto's van het bad en de verwarmingsoplossing staan hier al ergens in het topic.

Node-red flow:
code:
1
[{"id":"84e4677c.7fdff8","type":"tab","label":"Flow 1","disabled":false,"info":""},{"id":"46e021fe.bef7a","type":"ds18b20","z":"84e4677c.7fdff8","name":"Temp 1","sensorid":"28-0119278e59c2","timer":"1","x":190,"y":200,"wires":[["922cd302.279cc","8408c24a.79e27"]]},{"id":"1b99bd3.406b243","type":"ds18b20","z":"84e4677c.7fdff8","name":"Temp 2","sensorid":"28-011927d55801","timer":"1","x":190,"y":260,"wires":[["d159804a.f97ce"]]},{"id":"e4150250.5db7a","type":"ds18b20","z":"84e4677c.7fdff8","name":"Temp 3","sensorid":"28-011927a541d5","timer":"1","x":190,"y":320,"wires":[["7bfc495f.9e3d68"]]},{"id":"922cd302.279cc","type":"influxdb out","z":"84e4677c.7fdff8","influxdb":"ea3d71ce.004a","name":"","measurement":"Aanvoer","precision":"","retentionPolicy":"","x":550,"y":300,"wires":[]},{"id":"7bfc495f.9e3d68","type":"influxdb out","z":"84e4677c.7fdff8","influxdb":"ea3d71ce.004a","name":"","measurement":"Retour","precision":"","retentionPolicy":"","x":550,"y":380,"wires":[]},{"id":"d159804a.f97ce","type":"influxdb out","z":"84e4677c.7fdff8","influxdb":"ea3d71ce.004a","name":"","measurement":"Buiten","precision":"","retentionPolicy":"","x":550,"y":340,"wires":[]},{"id":"8408c24a.79e27","type":"function","z":"84e4677c.7fdff8","name":"","func":"var TEMP = msg.payload\n\nmsg.payload = {\"command\":\"udevice\",\"idx\":2289,\"nvalue\":0,\"svalue\":TEMP + \";\" };\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":370,"y":200,"wires":[["e08aee15.95803"]]},{"id":"e08aee15.95803","type":"json","z":"84e4677c.7fdff8","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":530,"y":200,"wires":[["6cd46a84.cf95a4"]]},{"id":"6cd46a84.cf95a4","type":"mqtt out","z":"84e4677c.7fdff8","name":"","topic":"domoticz/in","qos":"","retain":"","broker":"ab3e956e.fbede8","x":710,"y":200,"wires":[]},{"id":"ea3d71ce.004a","type":"influxdb","z":"","hostname":"192.168.1.99","port":"8086","protocol":"http","database":"Pool Temp","name":"","usetls":false,"tls":""},{"id":"ab3e956e.fbede8","type":"mqtt-broker","z":"","name":"Domoticz","broker":"192.168.1.99","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"compatmode":true,"keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""}]

Ik heb nog een sensor over, deze zou ik eigenlijk graag in het bad zelf hangen, zodat ik de afkoeling snachts beter kan opvolgen. Zou ik de sensorkabel gewoon met een netwerkkabel kunnen verlengen?
Ik ga een zwembad wegmikken .. wil je de dop hebben van de tuinslang "uitlaat" (leegloop plek?) kan je wellicht mooi de sensor in monteren .. (dm me dan)

tja erhm .. kabel lengte / ethernet heeft meer te maken met weerstand/verlies etc .. teveel variabelen om ja/nee op te zeggen .. ethernet heeft alleen zin als je bv 4 of meer draadjes hebt met stroom / data apart .. Telefoon/speaker draad zou ook voldoende moeten zijn ..

Met lange(re) kabels (2m +) zou ik wel een kabel zoeken met shielding .. puur ter voorkoming van storing ongewenst fungeren als "antenne" De twist in eternetkabel zorgt dat je minimaal last hebt van elektromagnetisch overlast oid .. .. voor de rest heeft bv de kabel dikte en koper of alu meer impact

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Koffie schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:20:
[...]

"e Interline Mini Tabs Chloortablet heeft een gewicht van 2,7 gram en vehoogd het chloorgehalte van onder andere uw spa, jacuzzi, bubbelbad of opblaasbad per 1000 liter met 1,5 ppm"
Dan zou je dus op een 4.5 ppm moeten zitten na 3 van die dingen.

Wacht ff ... zit je cyanuurzuur op 240?! if so : lozen dat water, veel te hoog. CYA krijg je niet uit je water anders dan vervangen.
Nou nee, volgens t stripje op 30-50 of net t vakje van 100. Maar dat is onmogelijk want dat zouden 50/60 tabletten moeten zijn Cyanuurzuur toename is 1,4 gr per tablet. Bij 240 zou dat rechter vakje helemaal paars moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorgenv
vso schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:21:
[...]

Ik ga een zwembad wegmikken .. wil je de dop hebben van de tuinslang "uitlaat" (leegloop plek?) kan je wellicht mooi de sensor in monteren .. (dm me dan)

tja erhm .. kabel lengte / ethernet heeft meer te maken met weerstand/verlies etc .. teveel variabelen om ja/nee op te zeggen .. ethernet heeft alleen zin als je bv 4 of meer draadjes hebt met stroom / data apart .. Telefoon/speaker draad zou ook voldoende moeten zijn ..

Met lange(re) kabels (2m +) zou ik wel een kabel zoeken met shielding .. puur ter voorkoming van storing ongewenst fungeren als "antenne" De twist in eternetkabel zorgt dat je minimaal last hebt van elektromagnetisch overlast oid .. .. voor de rest heeft bv de kabel dikte en koper of alu meer impact
Volgens mij heb ik zelf nog wel zo een uitlaatstukje, maar goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ljsvv schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:24:
[...]

Nou nee, volgens t stripje op 30-50 of net t vakje van 100. Maar dat is onmogelijk want dat zouden 50/60 tabletten moeten zijn Cyanuurzuur toename is 1,4 gr per tablet. Bij 240 zou dat rechter vakje helemaal paars moeten zijn.
aah, schrok al ;)
Dan nog vind ik het relatief veel hoor.
zie deze chart wat het verschil tussen 0 en 50-100 CYA is : https://www.troublefreepo...01/18/chlorine-cya-chart/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Koffie schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:27:
[...]

aah, schrok al ;)
Dan nog vind ik het relatief hoor.
zie deze chart wat het verschil tussen 0 en 50-100 CYA is : https://www.troublefreepo...01/18/chlorine-cya-chart/
En dat is gewoon precies het geprul met die test stokkies...

Wellicht toch maar eens zo'n Poollab 1.0 bestellen en zo wat concretere waardes te krijgen.

Als ik straks een goede oplossing heb voor het verwarmen van deze spa dan flikker ik gewoon om de 2 weken het water weg want ik ben straks meer kwijt aan chemie dan om nog geen kuub water op peil houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 18:02

Zoals vermeld, alle bypass open zetten en pas erna iets sluiten zodat er water door de matten gaat.
vso schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 00:00:
[...]
erhm .. bedoelde meer dat de kabel lengte invloed heeft op 'iets meten" of niks meten .. ;)
Meer dat je alles test op je "werkbank" en bij installatie tegen andere "issues " aanloopt ..
[...]
Ahh oke, je sprakt over weerstand en invloed op temperatuur.
Dat klopt bij een analoge maar niet digitale zoals deze, vandaar mijn opmerking :)
jorgenv schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:53:
[...]

Nee ik heb ook zo iets gebruikt om de sensor in te duwen. Dat is het messing kleurige stukje dat je in het aanboorzadel ziet.

@vso

Node-red flow:
code:
1

Mooi stuk werk, kan ik gebruiken bij mijn project :)

Je kan de kabel gewoon verlengen, heb hier 20m eraan hangen zonder problemen. Afhankelijk van waar de kabel ligt moet je misschien voor shielded gaan ivm storing.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:01:
Boehoe! :/

Mijn temp sensors stopten er vanochtend spontaan mee. Gewoon floep weg. Ik verwacht een wiring issue want het is de meest oude kabel in mijn systeem en is al 4 keer verandere en her-ver-verleng oid.
Aangezien ik gisteravond toch bezig was met aparte relais voor de zwembad LED lampen (ze liepen niet meer in sync) EN ik een 2-channel relais tussen mijn SWG wil zetten om de polariteit te wijzigen .... vanmiddag de boel maar weer eens volledig overhoop halen en een mini-redesign van mijn wiring en aansluiting. Ik had meer loze kabels tussen zwembad put en controlbox liggen dan ik dacht dus ik moet een eind komen gok.

In het ergste geval meteen die DS18B20's vervangen, maar omdat die dus in een losse huls zitten is dat piece of cake, maar ik verwacht echt een wiring issue.
SWG ? wasda ?

volgens mij had je beter rj11 kabel kunnen gebruiken (stekker en plug) oid :) aan bijde kanten :+

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

SaltWater chlorine Generator -> SWG -> zoutelektrolyse :+
volgens mij had je beter rj11 kabel kunnen gebruiken (stekker en plug) oid :) aan bijde kanten :+
Het IS rj11 :P
Het is gewoon teveel houtje touwtje door wijzing op wijzging. Moet gewoon weer ff knap gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:46
Vraagje wat ongetwijfeld een hele simpele is voor de cracks hier.... Ik heb slechts een simpel Intex zeil over het zwembad om viezigheid er uit te houden, meer niet.

Is er iemand die durft te claimen wat beter opwarmt; zeil er op laten op een zonnige dag of zeil er af halen zodat de zon rechtstreeks op het water schijnt?

Ik gok tot nu toe op zeil er af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:23
MiKeZZa schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:52:
Vraagje wat ongetwijfeld een hele simpele is voor de cracks hier.... Ik heb slechts een simpel Intex zeil over het zwembad om viezigheid er uit te houden, meer niet.

Is er iemand die durft te claimen wat beter opwarmt; zeil er op laten op een zonnige dag of zeil er af halen zodat de zon rechtstreeks op het water schijnt?

Het donkere zeil wordt wel verrekte warm als ie perfect op het water ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ik gok dit ook maar betekend wel extra schoonmaak als er troep in valt en chloor verdampt harder

keuzes,keuzes,keuzes,keuzes,keuzes!

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:46
vso schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:16:
[...]

ik gok dit ook maar betekend wel extra schoonmaak als er troep in valt en chloor verdampt harder

keuzes,keuzes,keuzes,keuzes,keuzes!
Ah kijk. Dat chloor had ik me niet gerealiseerd. Goeie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -pollem-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:44

-pollem-

Are you threatening me?

Ik laat het zeil in de zon op het water liggen. De bovenste 15 cm wordt echt serieus warm dan. Ik gok dus op zeil er op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-05 15:01
-pollem- schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:27:
[...]

Ik laat het zeil in de zon op het water liggen. De bovenste 15 cm wordt echt serieus warm dan. Ik gok dus op zeil er op...
En als je nog noppenfolie onder het zeil hebt. Dan zeil erop of eraf? Ik doe altijd zeil er af en folie zoveel mogelijk erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -pollem-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:44

-pollem-

Are you threatening me?

trekker22 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:33:
[...]

En als je nog noppenfolie onder het zeil hebt. Dan zeil erop of eraf? Ik doe altijd zeil er af en folie zoveel mogelijk erin.
Geen idee eigenlijk. Heb zelf geen noppenfolie. Ik denk eigenlijk zeil er op. Dat zeil is donker van kleur en zal door de zon sneller opwarmen. Althans, dat is mijn theorie :)

[ Voor 17% gewijzigd door -pollem- op 28-05-2020 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorgenv
vso schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:21:
[...]

Ik had nog 10m telefoonkabel liggen, heb hieraan de sensor gesoldeerd en het lijkt goed te werken. Alleen jammer om te zien dat ik een halve graad verlies heb door de buizen (verschil zwembad - aanvoer op dezelfde hoogte.

Hebben jullie de buizen geisoleerd in de grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:04
Ook maar eens een opzetbad gekocht, nu is hij natuurlijk nog koud en de zonnecollectoren zijn op het moment bijna niet te krijgen dus als beginnetje maar eens een stevig noppenfolie gekocht.

Nou vroeg ik mij het volgende af:

Als het folie erop ligt en de zon schijnt is het dan voor de opwarming handig om de pomp aan te doen of niet. Ik zou denken van wel en wel om de volgende reden:

Water warmt op onder het noppen folie dus de bovenkant van het water is warmer. Als de pomp aanstaat wordt er (koud) water van onderen naar boven gepompt dus is het water aan de bovenkant weer kouder en kan het meer warmte opnemen.

Maar kan mij ook voorstellen dat het niks uitmaakt of dat het juist andersom is dus ben benieuwd of jullie er meer over weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jorgenv schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:24:
Ik had nog 10m telefoonkabel liggen, heb hieraan de sensor gesoldeerd en het lijkt goed te werken. Alleen jammer om te zien dat ik een halve graad verlies heb door de buizen (verschil zwembad - aanvoer op dezelfde hoogte.

Hebben jullie de buizen geisoleerd in de grond?
isolatie werkt op basis van lucht .. eigenlijk zou je buis in buis willen doen met daar tussen isolatie .,., maar voor die halve graad .. vraag ik me af of het de moeite is
ivs001 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:32:
Ook maar eens een opzetbad gekocht, nu is hij natuurlijk nog koud en de zonnecollectoren zijn op het moment bijna niet te krijgen dus als beginnetje maar eens een stevig noppenfolie gekocht.

Nou vroeg ik mij het volgende af:

Als het folie erop ligt en de zon schijnt is het dan voor de opwarming handig om de pomp aan te doen of niet. Ik zou denken van wel en wel om de volgende reden:

Water warmt op onder het noppen folie dus de bovenkant van het water is warmer. Als de pomp aanstaat wordt er (koud) water van onderen naar boven gepompt dus is het water aan de bovenkant weer kouder en kan het meer warmte opnemen.

Maar kan mij ook voorstellen dat het niks uitmaakt of dat het juist andersom is dus ben benieuwd of jullie er meer over weten?
vraag me af of je paar posts terug kan lezen ;) nog geen 10 .. is dezelfde vraag gesteld ..

ps klein bad gewoon een emmer heet water (1 a 2 kuub) werkt ook goed

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
Als het waait cover erop. Als het windstil is, cover eraf. Diverse sites gelezen waar dit wordt verteld. Google maar ons op "Above Ground Pool, cover sunny day" maar of het tientallen graden verschil uit gaat maken, denk het niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 13:09

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Hebben meer mensen er last van dat ze door dit topic de drang hebben meer te kopen? >:)

Ik dacht dit jaar doe ik het even met mn standaard intex prism 305 en standaard pomp, dus dacht doe alleen het solar matje erbij, maar die ligt nu in de weg dus de ZFP is onderweg _/-\o_ :9~

Nu heb ik mij twijfels over die ene solar mat, zal ik dan gaan voor epdm? ik vind de solar matje nu niet veel toevoegen, maar misschien komt t door mijn 1m3 filter pomp? wil met de zfp zo de mat op het dak gooien, misschien dat het dan meer toevoegt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-05 22:05
Mijn hemel... wat een topic..

Gisteren in een opwelling een 3x2m frame zwembad gekocht.
Ik wist al wel dat ik nog wat zou moeten knutselen om het zo te krijgen dat het de hele zomer kan blijven staan, schoon en warm blijft, maar toen stuitte ik op dit topic en ik twijfel er nu over om hem lekker in de doos te laten.

Ik dacht er wel te zijn met:
  • een pomp
  • ondertegels
  • 2 solarmatten op het schuurtje
  • afdekzeil
Maar nu ik dit topic heb gelezen wordt het toch een ander verhaal:
  • Achtertuin loopt redelijk schuin af ivm hoogteverschil huis -> steeg, dus ik zal die ondergrond egaal moeten krijgen. Dit is lastig, want vorig jaar heb ik net de hele tuin opnieuw laten betegelen met betontegels en die ga ik er niet uit halen.
  • ipv solarmatten wil ik natuurlijk collectoren maken van tyleenslang, zoiets als in Zwembad verwarmen DIY
  • Betere pomp nodig om water 2m het dakje op te kunnen pompen
  • Naast afdekzeil ook een solarzeil om warmte binnen te houden.
  • Lees ik nou iets over isolatieplaten onder de ondertegels? Dat moet dan ook maar!
Oh men... alle tijd die ik had gepland om in het bad te liggen gaat naar het bouwen van dit systeem.
Ik denk dat ik het maar doorschuif naar volgend jaar.

Wel heel gaaf om te lezen en zien wat jullie allemaal hebben gebouwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
pvnzoest schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:48:
btw..

Voor egaliseren..

[YouTube: Coleman/Intex 22x52 pool. Tips for ground prep and leveling.]

dat werkt echt zo goed

Werkte echt supergoed
Net maar ff 11 tegels gescoord voor 10 poten (reserve) bij de bouwmarkt .. gezeik met opzetten altijd :)

Nu nog eerst de ondergrond fixen ..
MarcoKL schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:51:
Hebben meer mensen er last van dat ze door dit topic de drang hebben meer te kopen? >:)

Ik dacht dit jaar doe ik het even met mn standaard intex prism 305 en standaard pomp, dus dacht doe alleen het solar matje erbij, maar die ligt nu in de weg dus de ZFP is onderweg _/-\o_ :9~

Nu heb ik mij twijfels over die ene solar mat, zal ik dan gaan voor epdm? ik vind de solar matje nu niet veel toevoegen, maar misschien komt t door mijn 1m3 filter pomp? wil met de zfp zo de mat op het dak gooien, misschien dat het dan meer toevoegt.
zelfde config (zoek maar op mijn naam en browse de foto's

1 mat helpt inderdaad niet, tot 2,5m rond is dat "voldoende" (lees net aan).. hoop wel dat je een 6 kuub zfp hebt en niet de 4 ..

@Pusherman_ :+
BeeJee78 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:32:
In een opwelling? Er zijn mensen die al weken op zoek zijn naar zo'n ding. Waar heb je 'm vandaan?
Ik heb nog een "volledig' 305 rond zwembad .. .. klein plak avontuurtje dat wel ..maar als je het aandurft te "plakken" denk ik dat je een leuk zwembad hebt :)

Gratis op te halen .. (ik verzend niks) en per DM (omgeving rotjeknor)

[ Voor 39% gewijzigd door vso op 28-05-2020 16:35 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-04 15:16
Pusherman_ schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:23:

Gisteren in een opwelling en 3x2m frame zwembad gekocht.
In een opwelling? Er zijn mensen die al weken op zoek zijn naar zo'n ding. Waar heb je 'm vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
MarcoKL schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:51:
Yup, en het mooiste is, op verzoek van de vrouw 8)
We begonnen te kijken naar een badje van nog geen €100 met een cartridge filter... "we zitten tenslotte toch de hele zomer thuis"

Inmiddels zijn we een veeeeelvoud van €100, een tuinrenovatie, 7m3 zwembad, 6m3 zandfilter pomp en een 6kW warmtepomp verder, onderweg zijn de EPDM matten ook nog voorbij gekomen :')

3x raden.... Wat er ook gebeurt, ook al is de pandemie morgen voorbij... "we zitten de hele zomer thuis!" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
[...]

Praxis lijkt ze volop te hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-05 22:05
[...]

https://www.action.com/nl-nl/p/bestway-zwembad-3/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:18:
SaltWater chlorine Generator -> SWG -> zoutelektrolyse :+
Pff zeg dat dan gewoon (next time Gadget)
Het IS rj11 :P
Het is gewoon teveel houtje touwtje door wijzing op wijzging. Moet gewoon weer ff knap gemaakt worden.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgflip.com/1pjwoc.jpg

Verdomme begin nu ook te twijfelen over "meten" .. :+ ach als ik toch al de smoker voorzien van temp sensors waarom niet het zwembad mee nemen .. UTP ligt er toch al :)

Over vuurtje stoken gesproken kan eindelijk vanavond me DIY koperen spiraal uit gaan testen met aquarium pomp kijken wat ik kan doen met kraan temp :) naar x.y.z :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 15:50
Wokschotel schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:07:
Grrr, net nu ik een Intex zandfilterpomp en toebehoren wil halen, is ie overal uitverkocht. Iemand toevallig nog tips?
Ik heb er nog 1 over van 4m3 met glasparels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:57
vso schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:27:
@Rukapul jij was toch die "gek" die tegen de schutting zijn matjes wou zetten ?

kijk eens naar de 634T intex pomp .. die kan als "enige" filter pomp 1,5m omhoog de rest doet 1m max .. doorvoer is ook redelijk groter .. (2500galens per uur .. (x4 grof voor de liters per uur) met een beetje geluk kan je de filters overzetten (deze pomp zou ik achter houden als 'reserve')
Kon die pomp mobiel zo snel niet in NL vinden, maar buiten dat koop ik voorlopig even niets meer voor het badje behalve nog een stuk slang :P

Ik verklaar mijn schuttingverwarming voorlopig voldoende. Vandaag van 18 naar 25 graden opgewarmd. En dan help ik hem alleen even op gang (minuutje werk).

Ik heb overigens niet het idee dat de Interline FiberClean bollen de pomp effectiever maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 16:43
En daarbij snap ik nu ook waarom mensen een kast erover willen zetten.
Je hoort de pomp niet heel hard, maar als je in je tuin zit kan het toch best hinderlijk zijn.

We hebben dit jaar het zwembad staan omdat het grote zwembad dicht is, maar die gaat volgende week weer open voor zwemlessen.

Als het meezit dan hoeven we het bad volgend jaar niet te gebruiken in de tuin, maar anders komt er een kist over het filter heen

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Rukapul schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:08:
Kon die pomp mobiel zo snel niet in NL vinden, maar buiten dat koop ik voorlopig even niets meer voor het badje behalve nog een stuk slang :P
Nee ?? dure hobby zeker zo'n zwembad :) nu ik zag dit toevallig en moest gelijk ff aan je experiment denken ..

In iedergeval weet je als je een andere pomp zoekt dat je dit model(nummer) zoekt .. let op vaar niet blind op uiterlijk !
Ik verklaar mijn schuttingverwarming voorlopig voldoende. Vandaag van 18 naar 25 graden opgewarmd. En dan help ik hem alleen even op gang (minuutje werk).

Ik heb overigens niet het idee dat de Interline FiberClean bollen de pomp effectiever maken.
Ook niet slecht .. 7 graden over net zoveel tijd ?? .geen slecht rendement .

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoKL

MarcoKL

That's a huge b*tch!

vso schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:29:
zelfde config (zoek maar op mijn naam en browse de foto's

1 mat helpt inderdaad niet, tot 2,5m rond is dat "voldoende" (lees net aan).. hoop wel dat je een 6 kuub zfp hebt en niet de 4 ..
Jup heb de 6, naja besteld.. lees al een tijdje mee :+ had dit advies al gelezen..

wilde dit jaar eigenlijk simpel beginnen, maar de zfp en de zout filter maken t wat duurder.. 8)
ik zie die epdm ook weer tegen de 200/300 gaat lopen. zit daar nog verschil tussen? (behalve de afmetingen :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MarcoKL schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:20:
ik zie die epdm ook weer tegen de 200/300 gaat lopen. zit daar nog verschil tussen? (behalve de afmetingen :+)
snap je vraag niet .. pvc not equal to epdm en epdm = epdm

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL

MarcoKL

That's a huge b*tch!

vso schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:22:
[...]

snap je vraag niet .. pvc not equal to epdm en epdm = epdm
ik doelde er meer op, een hoop toko's bieden het aan of daar nog verschil in kwaliteit in zat..
maar ik begrijp uit je antwoord dat het overal het hetzelfde zou moeten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dago21
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 12:05
misschien naïef, maar hoe kan het zo zijn dat alle kleine dingen van intex uitverkocht zijn (ook in buitenland) of echt woekerprijzen? Ik verbaas mij er over omdat het vaak klein spul is wat niet bederft, het neemt weinig ruimte is en is universeel (in die zin het veranderd niet elk jaar). Hierbij denk ik aan aan adapters, slangen, kranen, etc. Pompen e.d. kan ik ergens begrijpen ivm opslagruimte, maar dat handspul...???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Met solarmatten erbij wordt het bad met zeil erop absoluut sneller warm - omdat ie minder snel warmte verliest. Ik liet het zeil er uit luiheid weleens vanaf maar scheelde snel een graad of 3. Bij een zwembad zonder matten is het een goede vraag. Ik gok erop dat ie met (zwart) zeil erop sneller warm wordt, omdat ie dus ook beter zijn warmte vasthoudt.
dago21 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:26:
misschien naïef, maar hoe kan het zo zijn dat alle kleine dingen van intex uitverkocht zijn (ook in buitenland) of echt woekerprijzen? Ik verbaas mij er over omdat het vaak klein spul is wat niet bederft, het neemt weinig ruimte is en is universeel (in die zin het veranderd niet elk jaar). Hierbij denk ik aan aan adapters, slangen, kranen, etc. Pompen e.d. kan ik ergens begrijpen ivm opslagruimte, maar dat handspul...???
Het is zoals heel veel spullen in de wereld, het komt waarschijnlijk uit China en dat land heeft een hele tijd stilgelegen.. Hetzelfde met (bijvoorbeeld) fiets materialen.

[ Voor 30% gewijzigd door endless op 28-05-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MarcoKL schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:26:
[...]

ik doelde er meer op, een hoop toko's bieden het aan of daar nog verschil in kwaliteit in zat..
maar ik begrijp uit je antwoord dat het overal het hetzelfde zou moeten zijn :)
Nee prijzen verschillen wel maar er zal ook wellicht kwaliteit verschil zijn echter denk niet dat net zoals op voedings waren je snel de verschillen zal ontdekken

Kortom schiet met een schot hagel en hopen dat je wat raakt .. ik heb een bestelling lopen bij https://www.abczwembad.nl/ maar levering duurt nog wel even.
dago21 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:26:
het is niet bederven per direct .,. maar UV licht / leeftijd en andere factoren spelen zeker wel mee ..
bv mijn ZFP slangen doe ik al 4 a 5 jaar mee terwijl de CRP slangen 1 a 2 jaar

maar als winkel en producent is het een sport om genoeg te produceren om aan de vraag te voldoen en dus een leeg magazijn te hebben .. voor andere producten/nieuwe voorraad.

voor ons thuis gebruikers is chloor een enorm "bijtend' middel ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dark
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-05 14:39
Is de volgende mat nu met pvc buizen of edpm. Er staat bij pvc maar dat lijkt of ze daarmee de buizen vedielen waarom de slangetjes aangesloten zit. Het pakket kwam opgerold aan en lijkt als edpm als ik het vergelijk met mijn edpm tuinkraan aanvoerslang

https://www.zwembadstore.com/solar-collector-300x68-cm.html

Hoe meten jullie de temperatuur, meer is waar hoe is dat gedaan. Inline temp sensor gemaakt in hogedruk pvc buis?

Ik krijg mijn 266x165 intex tot 24 graden en de volgende dag weer opnieuw beginnen en tot 24 graden.
Ik las temp verschil 0.5 graden het beste maar hoe kan ik dat regelen zonder meten. Dus waar o waar kan dat het simpelste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Marco_Dark schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:44:
Is de volgende mat nu met pvc buizen of edpm. Er staat bij pvc maar dat lijkt of ze daarmee de buizen vedielen waarom de slangetjes aangesloten zit. Het pakket kwam opgerold aan en lijkt als edpm als ik het vergelijk met mijn edpm tuinkraan aanvoerslang

https://www.zwembadstore.com/solar-collector-300x68-cm.html

Hoe meten jullie de temperatuur, meer is waar hoe is dat gedaan. Inline temp sensor gemaakt in hogedruk pvc buis?

Ik krijg mijn 266x165 intex tot 24 graden en de volgende dag weer opnieuw beginnen en tot 24 graden.
Ik las temp verschil 0.5 graden het beste maar hoe kan ik dat regelen zonder meten. Dus waar o waar kan dat het simpelste?
Het is PVC epdm is meer flexibel ik heb dezelfde mat op mijn schuurdak (nog) liggen alleen de 6m variant

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dark
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-05 14:39
@vso is PVC epdm is meer flexibel ik heb dezelfde mat op mijn schuurdak (nog) liggen alleen de 6m variant.

Dus het is geen rommel, daar ben ik al blij om 😁

[ Voor 4% gewijzigd door Marco_Dark op 28-05-2020 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Marco_Dark schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:09:
@vso is PVC epdm is meer flexibel ik heb dezelfde mat op mijn schuurdak (nog) liggen alleen de 6m variant.

Dus het is geen rommel, daar ben ik al blij om 😁
nu rommel .. ik heb er spijt van. ..
vso schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:35:
.. ik heb een bestelling lopen bij https://www.abczwembad.nl/ maar levering duurt nog wel even.
reden 2 lekkages elk jaar 1 . krimpt/rekt te veel ..

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 28-05-2020 18:16 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2022
vso schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:15:
[...]

nu rommel .. ik heb er spijt van. ..

[...]

reden 2 lekkages elk jaar 1 . krimpt/rekt te veel ..
Goed spul abc zwembad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jij werkt er of krijgt korting

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
vso schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:24:
[...]

Sarcasme radar kapot? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:39

Wokschotel

Op 6 wielen

Arjantje72 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:56:
[...]

Ik heb er nog 1 over van 4m3 met glasparels :)
Damn, heb er net nog eentje online besteld :P maar wat vraag je ervoor? Ik denk dat als je dienst marktplaats zet, dat je hem zo kwijt bent. Pas in augustus worden nieuwe verwacht lees ik overal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
nope .. hoe kan iets kapot zijn als het nooit gewerkt heeft

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Wokschotel schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:18:
[...]
Damn, heb er net nog eentje online besteld :P maar wat vraag je ervoor? Ik denk dat als je dienst marktplaats zet, dat je hem zo kwijt bent. Pas in augustus worden nieuwe verwacht lees ik overal.
Ach kratje bier was genoeg geweest voor een tweaker ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Arjantje72 wel verleidelijk .. :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
Ik was wat aan het bladeren en kwam dit toevallig tegen:
https://www.toppy.nl/advi...el-chloor-in-zwembad.html

Daarover heb ik hier nog niet zoveel gezien, volgens mij. Hoe voorkomen jullie gebonden chloor? Gaat dat met een opzet bad grotendeels vanzelf, omdat zwembad buiten staat en dus toch al veel UV licht opvangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Ja weet je, hij is 2 jaar gebruikt en staat een beetje in de weg . Marktplaats begin ik niet aan.
Pomp nodig?
Doe maar pm voor een moderator dadelijk terecht ingrijpt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2022
vso schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:24:
[...]

Nee VSO gewoon tevreden klant 😂

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:03
Goedenavond allemaal,
wat een drukte in dit topic.

ooit in 2013 zelf begonnen met het zwembad te bouwen en inmiddels staat hij nog steeds.
hieronder een aantal foto's hoe het ooit begonnen is.

het lijkt me misschien wel leuk om de topic start misschien goed te beginnen met eventuele hulp zoals @vso voorstelde ! als mensen hierin willen bijdragen graag ! stuur een berichtje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARPtMVyS4x61Wl9LMwQNzXJMbOk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7iacPGPyh04nra7VcfuPrprF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ra0qOKcVfAzBQmGCJP6fj-3svKA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gocpYuC3PI13RYISpxwXXJXm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sO7P7R487Y5tvsuB-uVX3Nyjtzk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8SwTF6RTxoPsr25yFsMTsvwD.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mW2Iiu1e3yI930OQnJlOyqTA-u8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x32bV1fn8AMO2NtXhPXnh5dU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsSpH8Wtv-h6zrHOmiBZCzJNBM8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQxyb3LdOpbcQeLdYswI6D7Q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOvh0lBK99J-N1A-4kbFHSj05uw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cm1YdbpaEyoCGNmxpWLkjyhS.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QA8KF6mLlRA2tzOdWb_8z3z1G8E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZENhrF31IWoIHELzEPeY5fC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_MgKSQvl9v47hx6n6kkyHV8hX4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSrLA24XDFs8w8xrwk7Bdk5W.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-05 15:01
Mijn kist is klaar, best ruim en plek voor isolatie. Nog 2 vragen:

- wie heeft er bv alleen kist een geen isolatie , is dat genoeg voor de geluidsnhinder af te laten nemen? (Want dan hou ik meer opberg plek over voor spullen)

- als je aan de pomp iets moet aanpassen / water laten weglopen, hoe doe je dat handig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Yeah zwembad is binnen en na wat geknutsel (matjes eronder, tapijt en ge-etter met buisjes en andere meuk zit de eerst laag water alweer erin ..

Dat word helaas niet een houtvuur stoken .. morgen maar eens kijken of ik de boel uit kan roken :)
theorganiser schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:05:
Goedenavond allemaal,
wat een drukte in dit topic.

ooit in 2013 zelf begonnen met het zwembad te bouwen en inmiddels staat hij nog steeds.
hieronder een aantal foto's hoe het ooit begonnen is.

het lijkt me misschien wel leuk om de topic start misschien goed te beginnen met eventuele hulp zoals @vso voorstelde ! als mensen hierin willen bijdragen graag ! stuur een berichtje.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
ik wil best bijdragen aan het topic .. of input leveren denk dat er al genoeg posts zijn

ik zou de volgende "hoofdstukken' aandragen

- zwembad/spa
- zonne verwarming verwarming
- bypass
- chemicalien
- CRP/ZFP het verschil & overeenkomst
+ filter media (papier,watten, zand, glas)
- stroming/pijpen/slangen
- wat heb je een beetje nodig als starter (shopping lijstje)

algemene hygiene / (35 graden bv max wegens liner/pomp ..oid ) en spa gaat tot 40 graden ..)
en voetebadje ..

ik zou vermijden "google info" maar beetje op weg helpen / leuke intro

ik denk dus .,. de algemene ervaring is EPDM, maar andere oplossingen zijn ook mogelijk
elektrich verwarmen .. goeie inverter ..
Alles bij de grond = CRP en wil je de hoogte in ZFP

Denk dat er zo wel een leuk algemeen start dingetje kan zijn :) ik zou ook niet overal erg diep op ingaan net genoeg dat je niet :? staat maar ook neit dat we 10x dezeflde vraag zien :)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 28-05-2020 21:16 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Ik zal waarschijnlijk wel een domme vraag hebben, maar gezocht op vlokker kwam ik niks tegen in dit topic.

Ik heb mijn troebele Spa voorzien van wat vlokker.
Ik heb een S1 filter met daarin filterbollen. Ik zie nu dat het vuil op de bodem van het zwembad aan het zakken is zoals verwacht.

Nu heb ik alleen een zwembadzuiger die op een tuinslang aangesloten kan worden, gaat dat gevlokte vuil in dat netje blijven of wat kan ik nu het beste doen om het bevlokte bezinksel uit de Spa te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ljsvv schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:35:
Ik zal waarschijnlijk wel een domme vraag hebben, maar gezocht op vlokker kwam ik niks tegen in dit topic.

Ik heb mijn troebele Spa voorzien van wat vlokker.
Ik heb een S1 filter met daarin filterbollen. Ik zie nu dat het vuil op de bodem van het zwembad aan het zakken is zoals verwacht.

Nu heb ik alleen een zwembadzuiger die op een tuinslang aangesloten kan worden, gaat dat gevlokte vuil in dat netje blijven of wat kan ik nu het beste doen om het bevlokte bezinksel uit de Spa te krijgen?
Ik heb ook zo'n "zwembadzuiger" die op de tuinslang werkt, die gebruik ik dan met een dompelpomp zodat ik geen water toevoeg aan het bad.
Ik gebruik meestal een sok in plaats van dat netje, dan van je sowieso al meer vuil op. Of dat voor het vlokker-bezinksel ook werkt, weet ik niet zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 21:31
BounceMeister schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:28:
[...]

Ik heb ook zo'n "zwembadzuiger" die op de tuinslang werkt, die gebruik ik dan met een dompelpomp zodat ik geen water toevoeg aan het bad.
Ik gebruik meestal een sok in plaats van dat netje, dan van je sowieso al meer vuil op. Of dat voor het vlokker-bezinksel ook werkt, weet ik niet zeker.
Vlokker bezinksel.. Kan je vertellen in mijn ervaaring.. Dat werkt niet met een CRP of met de filterbollen..

Bij vlokker bezinksel. Zwembad stofzuiger op de pomp... en direct het zwembad uit pompen.. Uit eindelijk moet je toch je filter medium doorspoelen.. Gelijk een goede manier om dat dan direct te doen.

Bij die bollen had ik trouwens vrij snel dat de druk in mijn pomp opliep. elke week bij veel gebruik zwembad of om de 2 weken bij minder gebruik.. Moest ik toch echt de bollen er uit omdat door spoelen niet werkt. Was best wel een gedoe. Dit seizoen maar overgestapt op zand..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Op dit moment heb ik 4 collectoren en EPDM van ongeveer 6 meter lang. Ik wil er graag een baantje EPDM bij, kan dit met mijn huidige Intex 6M3 zandfilterpomp? Er komt nu al een klein straaltje uit, komt er dan straks meer uit (meer kanalen) of wordt de druk te hoog dat er minder water uit komt? Aanvoer is 2,5 meter omhoog en 6 meter over het dak, retour is vrijwel een rechte lijn naar beneden. Alles met 32mm flexibel geribbelde slang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4z41X6_oGHruiIlf-sPkbj2cwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYm0ZyHANmkygNw1zZ8xPgTl.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag toch licht positief van 19,5 naar 26 graden ondanks de harde verkoelende wind. Maar nog is het mij te koud....
Pagina: 1 ... 24 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.