Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 52 Laatste
Acties:
  • 450.980 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-07 16:36
Vandaag een "probeersel" met een niet-complete bypass en twee Intex verwarmingsmatjes die ik nog had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9I-ogBi42ukS7CAhYZS87AYx0AM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Rwo91fFSjnvpY2LIZgtsrzwE.jpg?f=user_large

Vandaag ( af en toe bewolking ) de matjes laten vollopen met water en na een half uurtje laten doorstromen naar het zwembad met als gevoelstemperatuur een graad of 35-40.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAEBMjudyZ7pY6N5uOBqt2I__0A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wVKUiwhLdvXsiepnqdJI9jVx.jpg?f=user_large

Dagen zonder bewolking ga ik de kraan een beetje laten openstaan om doorstroming te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basdon1985
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-07 13:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qucfg7MALJ4q1_rqjFhOve6npNs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AVIZmgkRWWf1hCRJXeQIjouq.jpg?f=user_large

Interessant verhaal hier.

Wij hebben een vast zwembad (3x5x1,5) en verwarmen het al een tijdje met een warmtepomp. De pomp neemt 1500 watt op en kost me een honderd of 2 per jaar. Dat heb ik er voor over.

Ik ben zonder met echt te verdiepen ook maar eens een solar systeempje gaan maken. Ik dacht, 50 meter Tyleen, dat is veel.

Ik heb aan de inlaatkant van de warmtepomp nu 3 parallelle lussen van 16,6 meter. Vandaag, een zonnetje dag leverde dat een stijging op van 0,2 graad. Dat klinkt niet veel maar met de pomp opbrengst is dat toch een graad of 1,5 met een volle dag. Ik ga nogmaals 50 meter erbij bestelen om de opbrengst te verdubbelen. Dat past er nog we bij.
Waarom de inlaat kant van de warmtepomp? Simpel, bij warm weer slaat deze eerder af. Dit is denk ik slim???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Basdon1985 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:40:
[Afbeelding]

Wij hebben een vast zwembad (3x5x1,5) en verwarmen het al een tijdje met een warmtepomp. De pomp neemt 1500 watt op en kost me een honderd of 2 per jaar. Dat heb ik er voor over.

Ik ben zonder met echt te verdiepen ook maar eens een solar systeempje gaan maken. Ik dacht, 50 meter Tyleen, dat is veel.

Ik heb aan de inlaatkant van de warmtepomp nu 3 parallelle lussen van 16,6 meter. Vandaag, een zonnetje dag leverde dat een stijging op van 0,2 graad. Dat klinkt niet veel maar met de pomp opbrengst is dat toch een graad of 1,5 met een volle dag. Ik ga nogmaals 50 meter erbij bestelen om de opbrengst te verdubbelen. Dat past er nog we bij.

Waarom de inlaat kant van de warmtepomp? Simpel, bij warm weer slaat deze eerder af. Dit is denk ik slim???
tja .. of het verstandig is bij de inlaat .,.hmm punt 2 @Jazsie wellicht :)

denk dat je verstandiger doet is korte lussen en meer ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-07 10:38
Wij hebben de matten van Bestway genomen en daar ons zwembad opgezet.
Zoals je op de foto ziet is de oppervlakte van de platen groter dan het zwembad.

Nu zagen we vanavond een bruine rand onderaan de middenpoot van het zwembad.
Dit heb ik eraf geveegd, maar vermoed dat het komt doordat het water in de poot blijft staan en gaat roesten ?

Omdat de platen groter zijn dan het bad weet ik niet hoe ik het anders zou moeten doen.
Iemand een tip ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWnyzlHUcr4MQnbjgss2gQsixXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qpj8XoLfiS2Os1qi61DSJpt4.jpg?f=fotoalbum_large

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:35
Vandaag mijn zwembad opgezet nadat we onze tuin in het voorjaar hebben opgeknapt. We hadden rekening gehouden met het plaatsen van het zwembad maar blijkbaar niet goed. Drie kanten van het bad staan goed maar 1 zijde leunt tegen de schutting. De poot kan niet volledig uit staan. Gaat dit problemen opleveren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7A_F2TN-M9rXP9vS1nnh--KF0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QW6VTyjzHVWSG4BFwHWrmNuF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNwsvWST8foVhYuEmPUV00ffyzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSxVhnnecpjzw2DP90YTCdPk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Bo0bz op 26-05-2020 20:44 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@koffie, vraagje .. ik zit te denken om ipv 6 meter epdm "mat' van links naar rechts .. te leggen .. dit te wijzigen van 1m van boven naar beneden ..

Hierdoor hoop ik het water
1) het einde v.d buis bereikt (over 6 meter) ..
2) efficientere opwarming ..

Betekent dat ik wel meer collector buizen moet aanschaffen ..

wat denk jij ? dus jou opzet volgens mij op het dak ..

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 26-05-2020 20:41 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Bo0bz schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:41:
Vandaag mijn zwembad opgezet nadat we onze tuin in het voorjaar hebben opgeknapt. We hadden rekening gehouden met het plaatsen van het zwembad maar blijkbaar niet goed. Drie kanten van het bad staan goed maar 1 zijde leunt tegen de schutting. De poot kan niet volledig uit staan. Gaat dit problemen opleveren? [Afbeelding]
ja dit gaat problemen opleveren .. 1 liter water = 1kg jou zwembad bevat 2.000 Liter/KG of meer en als dat klotst komt dat tegen je schutting aan .. zonder "tegendruk" die de schuine poot levert ..

iets gaat er stuk of dat het zwembad is of je schutting tja .. ik hoop je zwembad (kost minder) bizar gezegd

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 26-05-2020 20:46 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-07 12:15
Wesley schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:29:
[...]

[...]

Hah, okay, dat is in ieder geval duidelijk :) bedankt voor het advies. Raad je dan ook aan om die 2 y-stukken om die matten in parallel te leggen met iets van pvc te lijmen en daar de stukken aan te zetten? Of daar wel iets te doen met gewoon klemmen? Zelf nog niet direct iets gevonden.

[...]

Doos moet hier nog binnenkomen, maar is denk ik inderdaad ook wel onder noemer Flowclear. En die adapters is idd wat ik nodig heb, maar zit als ik de handleiding goed begrijp wel al mee met de filter.
En bij Rhodos is exact dezelfde nog eens 10 euries goedkoper. Afgelopen zondag besteld, vandaag (dinsdag) in huis.
https://www.rhodos-shop.nl/rhodos-bypass-set-basic

Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:37

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[Afbeelding]

0.2 graad opwarming op de hele dag? Dat is toch nihil te noemen? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-07 08:27
MdO82 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:37: vermoed dat het komt doordat het water in de poot blijft staan en gaat roesten ?

Omdat de platen groter zijn dan het bad weet ik niet hoe ik het anders zou moeten doen.
Iemand een tip ?
die buizen zijn erg gevoelig voor roest ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:35
vso schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:45:
[...]

ja dit gaat problemen opleveren .. 1 liter water = 1kg jou zwembad bevat 2.000 Liter/KG of meer en als dat klotst komt dat tegen je schutting aan .. zonder "tegendruk" die de schuine poot levert ..

iets gaat er stuk of dat het zwembad is of je schutting tja .. ik hoop je zwembad (kost minder) bizar gezegd
Zou het helpen als ik een grote ijzeren buis in de grond 1.5 meter de grond in mep om de druk op te vangen? #creatief?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Bo0bz schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:12:
[...]

Zou het helpen als ik een grote ijzeren buis in de grond 1.5 meter de grond in mep om de druk op te vangen? #creatief?
Doe er dan 2, aan weerszijden van de paal in de schutting eentje (verder geheel op eigen risico ;) )

Oh, en...
Vandaag mijn zwembad opgezet nadat we onze tuin in het voorjaar hebben opgeknapt. We hadden rekening gehouden met het plaatsen van het zwembad maar blijkbaar niet goed. Drie kanten van het bad staan goed maar 1 zijde leunt tegen de schutting. De poot kan niet volledig uit staan. Gaat dit problemen opleveren?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
...als ik dat lampje zo zie hangen... zorg dat ie niet aan staat op het moment dat jullie met een bal gaan overgooien in het zwembad... ;)
Tuurlijk, hoe groot is de kans, maar ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door ralph075 op 26-05-2020 21:18 . Reden: Wrong ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Bo0bz schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:12:
#NotTouching10FootPoleAnswer :+

ik zou het zwembad opzetten zoals het bedoeld was ..

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 26-05-2020 21:37 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:57
vso schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:17:
[...]

[Afbeelding]

Wat veel zeggen is soms goed te twijfelen .. of ze wel het correct hebben..

Zelf denk ik eerder dat de mat is bv max 60 graden en als je water ook 60 graden is .. dan zal het geen warmte meer opnemen . en juist hierom is parallel handig(er) .. en niet al te lange lengte(s)

Door het af te denken met glas verhoog je de algehele temperatuur .. maar niet de effectiviteit ..
je wilt kortom dat je zoveel mogelijk water over zoveel mogelijk oppervlak verwarmt word

en het is beter dat je bv 6m met 1m slangentjes doet dan 1m met 6m slang .. oppervlakte wijzigt niet maar de doorstroming is in het eerste voorbeeld beter ..
[...]
Het water dat uit je solar mat komt is stukken warmer dan die 0,5graden verschil. Daarom gebruik je de bypass om het verschil zo kort mogelijk bij 0.5 graden te houden. Hierdoor heb je dus een grotere doorstroming waardoor je het water vaker rondpomp en dus effectiever.

En neen dit is niet het zelfde als geen bypass. Want alles door je solar mat duwen zorgt voor lagere doorstroming en dus minder effectief.
[Afbeelding]

Warmtepomp als laatste, je wilt immers zoveel mogelijk op "zon" verwarmen. En inderdaad je warmtepomp zal sneller uit gaan en later pas aan gaan.

Weet niet hoe je het geheel hebt aangesloten maar wil je het goed doen dan zou ik het zo doen:

Pomp/filter - 1ste bypass - solar - 1ste bypass - 2de bypass - warmtepomp - 2de bypass.

En dan zou de 1ste bypass een elektrische moeten zijn want:

1. zon schijnt, bypass 1 bijna dicht zodat (bijna) alles door je solar mat gaat.
2. water uit je solar mat is zodanig warm dat warmtepomp niet aan slaat omdat de temperatuur hoger is dan ingesteld.
3. zon gaat "weg", bypass 1 helemaal open zodat alles naar warmtepomp gaat en deze gaat dan aan omdat het water kouder is dan ingesteld.

Warmtepomp en solar mat combineren is naar mijn mening het beste van 2 werelden echter ook een stuk complexer en wil je dit goed doen dan moet dit haast automatisch aangestuurt worden wil je het maximale eruit halen...

Verder leuk "project"! Ben benieuwd straks naar de resultaten wanneer er meer "slang" ligt :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 06:19
Jazsie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:56:
[...]

Neen, warm water neemt minder warmte (energie) op dan koud water.
Daarom is de optimale afstelling ook 0,5 graden verschil met in/uit.
Dus je bedoelt in principe niet knijpen en de doorvoer op 4m3 laten staan
vso schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:03:
[...]

Ik zie dat niet terug in de grafieken van water opwarmen .. dit is een lineaire stijgende lijn .. anders zou je een andere curve hebben .. toch ? (ik kan het mis hebben)
Dus blijft een lastig iets, dan blijf ik toch maar knijpen zodat ik "voel"dat er warm water in het zwembad stroomt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:49:
Het water dat uit je solar mat komt is stukken warmer dan die 0,5graden verschil. Daarom gebruik je de bypass om het verschil zo kort mogelijk bij 0.5 graden te houden. Hierdoor heb je dus een grotere doorstroming waardoor je het water vaker rondpomp en dus effectiever.

En neen dit is niet het zelfde als geen bypass. Want alles door je solar mat duwen zorgt voor lagere doorstroming en dus minder effectief.
Erhm ??? Denk niet dat we elkaar begrijpen of we praten over 2 verschillende dingen :)

even van het begin.

laat even de opvoer hoogte achterwege. de volgende "gegevens"
- waterdruk = max 2 bar
- 30mm --> verdeler naar 15 buisjes (8mm) verdeler is 33cm lang
- oppervlakte is 6m x 1m
- zon is optimaal 6 uur lang onbewolkt maximale "hitte" (35 graden,geen wind)
- mat is 60 graden (uitgangs temp bij niet stromend water)

situatie A,
- water gaat in op punt 1A via verdeler 1 ---> 6 meter naar links .. verzamelt zich
- water gaat terug 6 meter naar rechts en komt binnen op verdeler 1D (waar het de mat uitgaat
Feit: .. na 4 of 5 meter is het water al 60 graden .. de rest (8meter) word er geen warmte meer opgenomen)
Feit: Doordat de maximale "water" niet door 15 buisjes kan .. moet er water direct van A naar D

Situatie B
- Water gaat van Punt 1 A via 30 buisjes 6 meter naar links en gaat de mat daar uit ..
Feit: .. na 4 of 5 meter is het water al 60 graden .. de rest (1 a 2 meter) word er geen warmte meer opgenomen)
- Doordat er meer water door de mat kan, zal er "meer effectiever' opgewarmt worden..

Situatie C
- Water gaat van Punt 1 A via 45 per meter en dus 270 buisjes (ongeveer) maar de mat is nu nog maar 1 meter lang (naar beneden)
Feit: .. maximale "hitte opname"
Feit: Doordat er meer water door de mat kan, zal er "meer effectiever' opgewarmt worden..

Ik denk dat Situatie C het meest "effectief" is

maar als ik de cirkel (oppervlakte) bereken van 3 centimeter buis = ~ 7 cm en die van de "doorvoer" buisjes 8mm = ~ 0,5 cm kom je op ongeveer 14 buisjes uit .. hmmm ..

dat zou mij zeggen dat situatie B weer een ruime marge houd .. (en situatie A ook nog kan)
Situatie C is gewoon waardeloos want ik heb niet genoeg water (druk) om alle buisjes te vullen ..

"lastig"

[edit] ik kan het mis hebben dus sla me om de oren met andere gegevens/waardes :)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 26-05-2020 23:17 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:33
Ik heb een delta dus verschil tussen ingaand en uitgaand van mijn solarmat 6x1,33M rond de 0,5 a 1,0 graad ongeveer. Ik knijp niks, dus al het water gaat en naar solarmat en direct retour naar het bad 7m3.

Vandaag van 18 naar 24 in 6 uurtjes. Vorige week pompte in alles naar solarmat met een delta van 1,5 a 2 graad verschil. Na een dikke 6 uur met een pisstraal had ik uiteindelijk ook 24 graden.

Ik snap het verschil ook niet met de 0,5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny191
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-02 10:22

ronny191

Zazza Sempa

@mduran neem een maatbeker, meet hoeveel seconden het duurt voordat er een liter water in je beker zit.

dan kun je de flow per minuut/uur uitrekenen.
aan de hand daarvan krijg je echt wel een betere kijk op hoe snel je kunt verwarmen.

maar, als het voor jou zo ook werkt, prima toch! de mat werkt, tis gratis energie, toppie!

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MM-
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-06 16:37

-MM-

D'oh!!

Hi,

Ik heb een zwembad in mijn tuin van 3x2 welke ongeveer voor 50cm is gevuld. Ik wil deze graag verwarmen en ik zat daarvoor aan deze matten te denken: "Comfortpool Solar Collector 600 x 68 cm" Ik wil deze graag op mijn schuur plaatsen welke ongeveer op 5 meter afstand staat en 2,5 meter hoog is. De leverancier geeft het volgende aan wat ik nodig heb qua pomp: "Voor één solar collector is een pompcapaciteit van minimaal 8000 liter per uur nodig". Ik heb nu een intex filter 1250 liter pompje staan welke natuurlijk niet meer zal voldoen. Kunnen jullie mij adviseren wat voor (betaalbare) pomp ik nodig zal hebben om dit te laten werken? En zijn er andere valkuilen waar ik op moet letten bij het aansluiten van dit systeem? Ik heb hier totaal geen ervaring mee :)

What's the point of living if you can't feel alive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
-MM- schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 00:13:
Hi,

Ik heb een zwembad in mijn tuin van 3x2 welke ongeveer voor 50cm is gevuld. Ik wil deze graag verwarmen en ik zat daarvoor aan deze matten te denken: "Comfortpool Solar Collector 600 x 68 cm" Ik wil deze graag op mijn schuur plaatsen welke ongeveer op 5 meter afstand staat en 2,5 meter hoog is. De leverancier geeft het volgende aan wat ik nodig heb qua pomp: "Voor één solar collector is een pompcapaciteit van minimaal 8000 liter per uur nodig". Ik heb nu een intex filter 1250 liter pompje staan welke natuurlijk niet meer zal voldoen. Kunnen jullie mij adviseren wat voor (betaalbare) pomp ik nodig zal hebben om dit te laten werken? En zijn er andere valkuilen waar ik op moet letten bij het aansluiten van dit systeem? Ik heb hier totaal geen ervaring mee :)
ik red het zelf met dezelfde mat met een 6m3 ZFP 3meter hoog + zelfde mat maar niet zo ver ervandaan ..
bad is 3m rond (4,5 kuub) en ik krijg hem op goeie dagen naar 34 graden .. (vies warm)

Moet wel zeggen dat ik niet zoveel waterdruk overhoud ..

Er zijn afgelopen weken/maand redelijk wat vergelijkbare vragen gesteld .. en veel plaatjes gedeeld zou je zeker adviseren plaatjes te kijken c.q wat te lezen :) over deze periode

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
mduran schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 23:39:
Ik heb een delta dus verschil tussen ingaand en uitgaand van mijn solarmat 6x1,33M rond de 0,5 a 1,0 graad ongeveer. Ik knijp niks, dus al het water gaat en naar solarmat en direct retour naar het bad 7m3.

Vandaag van 18 naar 24 in 6 uurtjes. Vorige week pompte in alles naar solarmat met een delta van 1,5 a 2 graad verschil. Na een dikke 6 uur met een pisstraal had ik uiteindelijk ook 24 graden.

Ik snap het verschil ook niet met de 0,5 graden.
Weer en flow snelheid .. huidige water temp .. afkoeling .. allemaal factoren die "lastig" zijn ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Arjantje72 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 23:00:
[...]

Dus je bedoelt in principe niet knijpen en de doorvoer op 4m3 laten staan
[...]

Dus blijft een lastig iets, dan blijf ik toch maar knijpen zodat ik "voel"dat er warm water in het zwembad stroomt. :)
Dan moet je dat ook zeker doen, ieder zijn ding. Ik deel enkel mijn mening/ervaring/tips etc.
vso schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 23:15:
[...]

Erhm ??? Denk niet dat we elkaar begrijpen of we praten over 2 verschillende dingen :)

even van het begin.

laat even de opvoer hoogte achterwege. de volgende "gegevens"
- waterdruk = max 2 bar
- 30mm --> verdeler naar 15 buisjes (8mm) verdeler is 33cm lang
- oppervlakte is 6m x 1m
- zon is optimaal 6 uur lang onbewolkt maximale "hitte" (35 graden,geen wind)
- mat is 60 graden (uitgangs temp bij niet stromend water)

situatie A,
- water gaat in op punt 1A via verdeler 1 ---> 6 meter naar links .. verzamelt zich
- water gaat terug 6 meter naar rechts en komt binnen op verdeler 1D (waar het de mat uitgaat
Feit: .. na 4 of 5 meter is het water al 60 graden .. de rest (8meter) word er geen warmte meer opgenomen)
Feit: Doordat de maximale "water" niet door 15 buisjes kan .. moet er water direct van A naar D

Situatie B
- Water gaat van Punt 1 A via 30 buisjes 6 meter naar links en gaat de mat daar uit ..
Feit: .. na 4 of 5 meter is het water al 60 graden .. de rest (1 a 2 meter) word er geen warmte meer opgenomen)
- Doordat er meer water door de mat kan, zal er "meer effectiever' opgewarmt worden..

Situatie C
- Water gaat van Punt 1 A via 45 per meter en dus 270 buisjes (ongeveer) maar de mat is nu nog maar 1 meter lang (naar beneden)
Feit: .. maximale "hitte opname"
Feit: Doordat er meer water door de mat kan, zal er "meer effectiever' opgewarmt worden..

Ik denk dat Situatie C het meest "effectief" is

maar als ik de cirkel (oppervlakte) bereken van 3 centimeter buis = ~ 7 cm en die van de "doorvoer" buisjes 8mm = ~ 0,5 cm kom je op ongeveer 14 buisjes uit .. hmmm ..

dat zou mij zeggen dat situatie B weer een ruime marge houd .. (en situatie A ook nog kan)
Situatie C is gewoon waardeloos want ik heb niet genoeg water (druk) om alle buisjes te vullen ..

"lastig"

[edit] ik kan het mis hebben dus sla me om de oren met andere gegevens/waardes :)
Denk ook dat we over verschillende dingen hebben maar om antwoord te geven op je "situaties".

Ik zou ook zeggen dat situatie C het meest effectief is.
Hoe kom je erbij dat je niet genoeg druk hebt? Juist omdat je alles parallel hebt verlies je geen druk en dus kan alles goed doorstromen...
Belangrijk is wel dat links boven in is en rechts onder uit is (in ieder geval tegen over elkaar en niet in/uit aan de zelfde zijde).

Maar heb hier geen praktijk ervaring mee, ik kan het dus mis hebben.

Daarnaast denk ik dat het vanuit de kosten bekeken gewoon stukken duurder is om 2x 6 meter "verdeler" te hebben dan 2x1 meter...

Leuk experiment, helaas totaal geen plek ervoor hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 02:17:

Denk ook dat we over verschillende dingen hebben maar om antwoord te geven op je "situaties".

Ik zou ook zeggen dat situatie C het meest effectief is.
Hoe kom je erbij dat je niet genoeg druk hebt? Juist omdat je alles parallel hebt verlies je geen druk en dus kan alles goed doorstromen...
Belangrijk is wel dat links boven in is en rechts onder uit is (in ieder geval tegen over elkaar en niet in/uit aan de zelfde zijde).

Maar heb hier geen praktijk ervaring mee, ik kan het dus mis hebben.

Daarnaast denk ik dat het vanuit de kosten bekeken gewoon stukken duurder is om 2x 6 meter "verdeler" te hebben dan 2x1 meter...

Leuk experiment, helaas totaal geen plek ervoor hehe.
afgezien van de prijs .. simpel reken werk .. hoeveel water kan je "kwijt" .... als je 14 buisjes vult .. / of laat het 28 zijn tja .. dan moet je aardig wat aanvoer hebben wil je het water goed verdelen .. ergens ligt de optimale verdeling .. vraag me alleen af wat het is :)

zou het haast "mythbuster" vraag zeggen .. :) hoe krijg je meest optimale temp versus "flow' ...

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwarsdrijver
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-06 21:11
MdO82 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:37:
Wij hebben de matten van Bestway genomen en daar ons zwembad opgezet.
Zoals je op de foto ziet is de oppervlakte van de platen groter dan het zwembad.

Nu zagen we vanavond een bruine rand onderaan de middenpoot van het zwembad.
Dit heb ik eraf geveegd, maar vermoed dat het komt doordat het water in de poot blijft staan en gaat roesten ?

Iemand een tip ?

[Afbeelding]
Ik heb exact dezelfde situatie. Om het op te lossen heb met een schroevendraaier 4 gaatjes in platen geprikt om elke poot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
...Drie kanten van het bad staan goed maar 1 zijde leunt tegen de schutting. De poot kan niet volledig uit staan. Gaat dit problemen opleveren?
Jazeker gaat dit problemen opleveren... Heb je al eens gekeken naar de vorm van een gevuld rechthoekig zwembad? Je komt echt minimaal 20 40 cm te kort. Hier gaat zo iets stuk. Of je zwembad, of je schutting. Erger nog: Een en ander wordt uit z'n verband gedrukt, en dan gaat het later stuk. misschien niet meteen, maar wel als je kids straks lekker aan het plonzen zijn.

Echt dit moet je op een of andere manier oplossen: het zwembad moet met poot op de normale manier opgezet kunnen worden, anders NIET doen. Dit is echt gevaarlijk in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:41:
@koffie, vraagje .. ik zit te denken om ipv 6 meter epdm "mat' van links naar rechts .. te leggen .. dit te wijzigen van 1m van boven naar beneden ..

Hierdoor hoop ik het water
1) het einde v.d buis bereikt (over 6 meter) ..
2) efficientere opwarming ..

Betekent dat ik wel meer collector buizen moet aanschaffen ..

wat denk jij ? dus jou opzet volgens mij op het dak ..
Dus ipv een 6 meter hoge mat van 1 meter breed (dus de buis is 1 meter) wil je dan een 1 meter hoge mat van 6 meter breed (dus de buis is 6 meter).
Heel eerlijk zou ik niet durven te zeggen welke van de 2 efficienter is eigenlijk.
Ik heb er niet zo bij stilgestaan destijds, ik heb gewoon het dak zo vol mogelijk gepropt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-07 09:41
Zon grote chloordrijver, maak je die helemaal vol (lijkt me meer afgifte), of 3-4 stuks erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-07 15:10
Inmiddels alle stukken binnengekregen om de filterpomp en zonnemat te installeren. Maken jullie de slangen richting dak eigenlijk vast aan de muur? En met wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:14:
[...]

Dus ipv een 6 meter hoge mat van 1 meter breed (dus de buis is 1 meter) wil je dan een 1 meter hoge mat van 6 meter breed (dus de buis is 6 meter).
Heel eerlijk zou ik niet durven te zeggen welke van de 2 efficienter is eigenlijk.
Ik heb er niet zo bij stilgestaan destijds, ik heb gewoon het dak zo vol mogelijk gepropt.
ja de "buisjes" zijn 1m lang of 6meter lang ..

Zoals ik hier vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp", "uitleg" .. zie ik niet hoe je met ~3cm 6meter lange verdeel buis +/- 270 "buisjes" van 8 mm gevuld gaat houden ..
maar ja zelfde uitdaging heb je al als je 15 of 30/45/60 (uitgaande van 15 per "koppelstuk") hebt ..

Jij hebt wellicht 8/10 kuub per uur (max FR setting oid ..) maar ook je buis diameter is hierin wellicht een puntje ..

kortom je dak ligt wel vol maar hoe "weet" je dat je maximaal je mat benut.

snap dat je niet 24x7 je dak op gaat oid ;)
trekker22 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:20:
Zon grote chloordrijver, maak je die helemaal vol (lijkt me meer afgifte), of 3-4 stuks erin?
hangt af van aantal kuub je hebt & je huidige (gemeten) waarde ..

Als er 1 persoon heeft gezwommen die dag 1 tab + 1 ph min "extra" , de chloor dispenser doet de rest bij mij

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
zezke schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:34:
Inmiddels alle stukken binnengekregen om de filterpomp en zonnemat te installeren. Maken jullie de slangen richting dak eigenlijk vast aan de muur? En met wat?
ik maak ze niet vast maar, je hebt 40 mm muurbeugels .. die je eventueel zou kunnen toepassen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zezke
vso schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:42:
[...]

ik maak ze niet vast maar, je hebt 40 mm muurbeugels .. die je eventueel zou kunnen toepassen ..
Vrij eenvoudig, dat zou ik wel met de 3D printer kunnen fixen.

Nog een bijvraag trouwens: ik denk eraan om een Raspberry Pi Zero met een DS18B20 thermometer te installeren om de temperatuur van het badwater te monitoren. De meeste oplossingen bestaan er echter uit om de sensor in het zwembad te laten hangen. Mijn voorkeur gaat naar die ergens in een slang weg te werken, maar heeft iemand een idee hoe je dat het best doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
zezke schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:32:
[...]

Nog een bijvraag trouwens: ik denk eraan om een Raspberry Pi Zero met een DS18B20 thermometer te installeren om de temperatuur van het badwater te monitoren. De meeste oplossingen bestaan er echter uit om de sensor in het zwembad te laten hangen. Mijn voorkeur gaat naar die ergens in een slang weg te werken, maar heeft iemand een idee hoe je dat het best doet?
Een bocht of een t-stuk met daarin een opening van (of verloop naar een) 1/2" binnenschroefdraad en daar een 1/2" thermowell in hangen zodat deze precies in de stroming uitkomt. Je kunt een lege thermowell kopen en er zelf een temperatuursensor in hangen, of een complete thermowell met ingebouwde sensor. Je hebt ze in verschillende lengtes.
Een andere maat schroefdraad kan natuurlijk ook. Let ook op de soort schroefdraad, ik zag op aliexpress zowel NPT als BSPP (G) voorbijkomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:30
[...]

Ik heb 4 van deze ds18b20 probes erin gedraait.

#Aliexpress € 11,02 | DS18B20 Digitale Temperatuur Sensor BSP G1/2 "Draad 20 50 100mm Sonde 1 m PVC 3- core Draad SUS304 Rvs Shell Detector
https://a.aliexpress.com/_dWilxPN

1 uitgang bad,
1 uitgang zonnecollectoren
1 uitgang kachel
En 1 in de toevoer naar bad (optel som, bad, kachel, zonnecolector)

Je kan aanboor zadels gebruiken, of druk pvc moffen met 1/2 inch draad.

Als je toch bezig bent, meteen een flowmeter installeren voor de waterflow, bij droogloop pomp, pomp uitschakelen

#Aliexpress € 12,32 5%OFF | 1.5 "DN40 2 ~ 200L/Min Water Plastic Hal Turbine Flow Sensor Industrie Meter
https://a.aliexpress.com/_d82b4Of

Een druksensor aan je filterpomp hangen, kan je een script maken wanneer je je filter moet backwashen.

#Aliexpress € 13,54 | Water Gasolie Druksensor Luchtcompressor Druktransmitter transducer G1/4 DC 5 V 0-0.5Mpa/0-72.5 PSI 1.0%
https://a.aliexpress.com/_d6AGB1p

en nog een lux meter bij de zonnecollectoren.
Ik heb alles aan een esp boardje hangen. Met mqtt verbinding naar rasp pi met domoticz + klep sturing voor kachel en zonmecolectoren zijn hele mooie scriptjes mee te maken.

#Aliexpress € 55,83 | DN15, 20,25, 32,40, 50 PVC Motorkogelklep, DC12V/DC24V 2 Manier Plastic Elektrische Kogelkraan
https://a.aliexpress.com/_d8whokF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zezke
Good stuff >:) Maar hoe sluit je dan de 38mm slang aan op een aanboorzadel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 430542

ik kan zo snel niet zien dat er ook mensen verwarmingsplaten hebben van OKU.
ik heb er recentelijk 1 aangeschaft voor ons badje (2.44 rond) zitten te denken om nog een tweede ervan aan te schaffen.

dingen lijken onverwoestbaar te zijn.
met 1 paneel is er op zonnige dag verschil tussen ingaand en uitkomend water van 1.5 graden.
in 3 dagen zwemwater opgewarmd van 19 naar 24 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Chrisje1983 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:59:
[...]

#Aliexpress € 11,02 | DS18B20 Digitale Temperatuur Sensor BSP G1/2 "Draad 20 50 100mm Sonde 1 m PVC 3- core Draad SUS304 Rvs Shell Detector

1 uitgang bad,
1 uitgang kachel

Als je toch bezig bent, meteen een flowmeter installeren voor de waterflow, bij droogloop pomp, pomp uitschakelen

#Aliexpress € 12,32 5%OFF | 1.5 "DN40 2 ~ 200L/Min Water Plastic Hal Turbine Flow Sensor Industrie Meter

Een druksensor aan je filterpomp hangen, kan je een script maken wanneer je je filter moet backwashen.

#Aliexpress € 13,54 | Water Gasolie Druksensor Luchtcompressor Druktransmitter transducer G1/4 DC 5 V 0-0.5Mpa/0-72.5 PSI 1.0%

Ik heb alles aan een esp boardje hangen. Met mqtt verbinding naar rasp pi met domoticz + klep sturing voor kachel en zonmecolectoren zijn hele mooie scriptjes mee te maken.

#Aliexpress € 55,83 | DN15, 20,25, 32,40, 50 PVC Motorkogelklep, DC12V/DC24V 2 Manier Plastic Elektrische Kogelkraan
Exact dus wat ik ook heb maar nog moet aansluiten :).

Zou je je project met alle hw/software/scripts willen posten? Zal je veel mensen blij mee maken.
zezke schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:10:
Naar 40mm / 50mm pvc buis gaan en dan aanboorzadel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zezke
Jazsie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:14:
Naar 40mm / 50mm pvc buis gaan en dan aanboorzadel gebruiken.
Deze noob weet niet goed hoe je van een 38mm slang naar een PVC buis gaat, wat voor koppelstuk bestaat daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-07 15:08

Ursamajor

Astrofotograaf

Anoniem: 430542 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:13:
Met 1 paneel is er op zonnige dag verschil tussen ingaand en uitkomend water van 1.5 graden.
in 3 dagen zwemwater opgewarmd van 19 naar 24 graden.
Mijn bad (2x3) zonder verwarming warmt in een middag in de zon op van 17 naar 24 graden waarna die in de avond weer afkoelt.
Staat jouw bad in de schaduw?

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
zezke schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:27:
[...]

Deze noob weet niet goed hoe je van een 38mm slang naar een PVC buis gaat, wat voor koppelstuk bestaat daarvoor?
Intex Adapter A op 2" draadeind met 50mm lijm, ofwel:

https://www.toppy.nl/prod...tex-adapter-32-38-mm.html
op
https://pvcvoordeel.nl/vd...d-50-63mm-x-2-pn-16-prod/

En daarop een 50mm buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gedeeltelijk wel.
daarnaast merken we wel een goed verschil met afgelopen jaar toen we nog geen paneel hadden aangesloten.
dan doken de kids erin en stonden ket klappertanden in het water zonder echt te kunnen spelen ivm de kou. dat was in augustus. nu in mei hebben ze al heerlijk gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zelf heb ik 50 mm lijm tule met 32/38 verloop welke verlijmd zit op een 40mm pijp (om het makkelijk te maken)
slang met een slangenklem op de tule.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[...]

1 uitgang bad,
1 uitgang kachel

Mooie spulletjes :Y)

De kogelkranen vind ik nog steeds heel duur helaas.
Zo'n flowmeter heb ik liggen. Projectje 'ooit nog eens doen' ;)
Die drukmeter zou je tevens als 'loopt mijn pomp ja of nee' sensor kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:16
[...]

Kan je hiervoor niet een normale beregenings magneetklep gebruiken.Rainbird 100-DV

Stukken goedkoper. Hoewel je wel wat druk verliest door kleinere diameter en ik niet weet of die wel tegen chloor kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

ocmer schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:31:
[...]

Kan je hiervoor niet een normale beregenings magneetklep gebruiken.Rainbird 100-DV

Stukken goedkoper. Hoewel je wel wat druk verliest door kleinere diameter en ik niet weet of die wel tegen chloor kan
max 10 kuub per uur en 0.7 bar :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
eigenlijk zouden we een start post moeten hebben met
- koffie(s) mega verhaal :)
- verloopjes / maten enzv .. (binnen/buiten maat van diverse koppelingen) bv 1/4 en 32mm oid en binnen/buiten maat.. (zoals ik al vaker opgemerkt heb bovengronds is allemaal 32mm ook de ZFP meuk ..
- zwembad verwarming ..
- wat linkjes oid ..

En iets met FAQ ..

Ik weet niet of @theorganiser als TS/OP hieraan mee wil werken ?? of een mod eventueel advies heeft @Rukapul / @janvanduschoten ? gezien ze hier ook posten .. :)

Ik zou sensors bv in/aan / bij de "bypass" monteren (3 losse kranen model, verlijmt)
www.toppy.nl/product/2252...zwembad-warmtepompen.html? deze dus (y en 45 graden ipv T-stuk
de T stukken lijm je deze in
Afbeeldingslocatie: https://www.depvcspecialist.nl/media/catalog/product/cache/4/small_image/300x300/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/i/eindset.png
of
Afbeeldingslocatie: https://www.tuinenwater.shop/media/catalog/product/cache/04a25bf6a06fbf5cf5bbb782897f4691/l/i/lijmring_6.jpg

De dop kan je voorzien van "sensors" (dremel/boor oid)

Sensors
een YouTube: DIY Waterproof DS18B20 Temperature Sensor
of "kant en klaar bij web-winkel" in china oid

een Raspberry PI kan maar voor arduino heb je vaak veel meer
zoek eens op "smart pool arduino" of wifi .. er zijn al redelijk veel projecten te vinden ..waar je ook veel inspiratie kan opdoen .
Houd alleen wel rekening met kabel lengte(s) de weerstand kan wel roet in het "meten" gooien.

Ik denk wel dat het belangrijk is de plaatsing v.d sensors .. ik zelf zou de volgende locaties "kiezen"
- Dichtbij het zwembad / erin (wifi/wireless) eventueel (optioneel)
- Voor de pomp in iedergeval
- bij de bypass in, uit (doorstroming) en retour .. van je zonne oplossing. (lijm verbindingen maakt het ook makkelijk te plaatsen van T-stuk/aanboor zadel.

Waterwaardes zou ik meten "voor de pomp" .. (ongefilterd)

Denk wel eraan dat je hele installatie ontmanteld/weer bestendig moet zijn ..
zezke schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:10:
Als je pro gaat zou ik schroef verbindingen kiezen, dit omdat je wilt kunnen ontmantelen (winter) zelfs een slangtule "lijm" zou ik verlijmen met een "schroefbaar onderdeel" .. voor de rest overschakelen naar buis/mof en andere stukken die je verlijmt ./ schroeft naar wens .. Slang (1m) alleen gebruiken als je iets niet vast kan laten staan / en schroeven bv geen optie is.

ik zou 50mm als "pijp" gebruiken, lijm slangtule past vaak mooi in een mof/verloop dingetje ..

Overgang van 32mm slang naar 50 is geen ramp maar 32 naar 20mm wel, als het lucht er 1maal uit is heb je redelijk wat flow.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basdon1985
Koffie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:55:
[...]

0.2 graad opwarming op de hele dag? Dat is toch nihil te noemen? Of begrijp ik je nu verkeerd?
Die 0,2 nu is inderdaad niet veel. Dat wil ik ook meer hebben door nogmaals 3 ringen van 16 meter er parallel overheen te zetten

Echter is bij mij De situatie iets anders. Ik heb een erg goed geïsoleerd ingegraven zwembad. 5cm piepschuim en 10 cm betonwand. Tevens zit er in de nacht en op dagen dat we niet zwemmen er een cover over. De temperatuur in het bad daalt het een uitgeschakelde pomp ongeveer 1 graad in de nacht. Dat is bij een intexbad wel anders denk ik.

Verder pompt de pomp het volledige bad in anderhalf uur rond. (Leegpompen naar het riool duurt een uur; circuleren negatief genomen dus 1,5 keer zo lang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basdon1985
vso schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:29:
[...]

tja .. of het verstandig is bij de inlaat .,.hmm punt 2 @Jazsie wellicht :)

denk dat je verstandiger doet is korte lussen en meer ..
Ik heb ook lang lopen twijfelen wat beter is. Gelukkig is het relatief makkelijk om te draaien. Mijn theorie nu is dat overdag bij volle zon de warmtepomp afslaat omdat deze eerder denkt de temperatuur gehaald te hebben.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 19:50

Dennahz

Life feels like hell should.

[...]

Zat eigenlijk precies met hetzelfde! Heb nu wel een thermometer erin drijven waarmee we draadloos kunnen zien hoe warm het is, maar het is natuurlijk veel leuker als je zelf statistieken kan bijhouden en grafiekjes kan inzien en zo. Je bent een Tweaker of je bent het niet :D

Twitter

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
vraag aan http://www.abczwembad.nl (direct antwoord) EPDM solar matten

Ik vroeg de winkel wat hun advies is over rendement / oppervlakte / pomp
of course persoonlijke details weggelaten / ge-edit. en ik deel het (met toestemming van de webshop) ook met jullie.
Beste VSO

Hoe sneller het water door de collector gaat, hoe beter, en hoe meer kanalen hoe beter. Dus 6 meter kanalen en dan 1 meter solar is beter als anders om, let wel, je pomp moet al deze kanalen wel kunnen vullen en nog genoeg druk overhouden.

Maar het is ook een kwestie van geld. een collector van 1 meter verzamelbuis x 4 meter solar is veel goedkoper als andersom. Doorgaans als mensen de plaats hebben, adviseer ik vaak 4m2 in 1 x 2 of 8m2 in 2x2. Dat is vaak met een klein prijsverschil, maar geeft een goed rendement.

Per saldo zal het in praktijk gebruik niet zo heel veel verschillen in in welke afmeting je de solar maakt. Wat wel veel uitmaakt is de hoeveelheid m3 water welke je er door heen jaagt.

Namelijk koud water neemt beter de warmte op als warm water. dus 7m3 per uur er door doen, geeft een betere warmte opname als 4m3 per uur. Hoe sneller het water er door heen gaat hoe beter.

Overigens jouw bestelling is 0.66 buis x 6.00 solar is 4m2 mocht je naar 6m buis gaan en 1 meter solar is 6m2.

Het rendement is niet gelimiteerd tot een lengte van 3 meter, ik sprak over een optimale grote bij 4m2 of 8m2 natuurlijk. Bij grote m2 veranderen die maten. Ik heb helaas ook geen formules of dergelijk, maar put uit 20 jaar ervaring.
Vooral dit is wellicht erg belangrijk voor de zonnemat bezitter( s )
Levensduur van de EPDM is 10 to 15 jaar, maar wel is het belangrijk dat de collectors in het najaar worden doorgespoeld met helder water, zodat er niet 6 maanden sterk chloor houdend water in staat, want dat spreekt voor zich dat dit agressief is.

Met vriendelijke groet,
http://www.abczwembad.nl

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Basdon1985 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:28:
[...]

Die 0,2 nu is inderdaad niet veel. Dat wil ik ook meer hebben door nogmaals 3 ringen van 16 meter er parallel overheen te zetten

Echter is bij mij De situatie iets anders. Ik heb een erg goed geïsoleerd ingegraven zwembad. 5cm piepschuim en 10 cm betonwand. Tevens zit er in de nacht en op dagen dat we niet zwemmen er een cover over. De temperatuur in het bad daalt het een uitgeschakelde pomp ongeveer 1 graad in de nacht. Dat is bij een intexbad wel anders denk ik.

Verder pompt de pomp het volledige bad in anderhalf uur rond. (Leegpompen naar het riool duurt een uur; circuleren negatief genomen dus 1,5 keer zo lang).
Dan denk ik dat je toch echt beter uit bent met EPDM zonnematten. Gisteren een goede 2.5 graad opwarming weten te behalen puur op matten.
Sterker nog : het zou me niets verbazen als die 0.2 graden opwarming gewoon door het zonnetje / warme weer is gekomen?

Toegegeven, een rol 50m tyleen zijn de kosten niet, maar als ik je dak zo zie kan je daar een paar hele mooie matten kwijt. Zeker als je je WP ook nog anders kunt positioneren (sterker nog, ik zou deze beneden zetten en dat dak volledig bekleden met zonnematten.

Heb je trouwens nog wat foto's van je bad om hier te delen? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:33:

of course persoonlijke details weggelaten / ge-edit. en ik deel het (met toestemming van de webshop) ook met jullie.

[...]

[...]
Ik blijf het een heel lastig verhaal vinden, er zijn zoveel factoren en parameters.
Stel ik ga er full speed doorheen, hoeveel meer warmte haal ik dan? En is die extra warmte rendabel tov het hogere verbruik van de pomp ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basdon1985
Koffie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:35:
[...]

Dan denk ik dat je toch echt beter uit bent met EPDM zonnematten. Gisteren een goede 2.5 graad opwarming weten te behalen puur op matten.
Sterker nog : het zou me niets verbazen als die 0.2 graden opwarming gewoon door het zonnetje / warme weer is gekomen?

Toegegeven, een rol 50m tyleen zijn de kosten niet, maar als ik je dak zo zie kan je daar een paar hele mooie matten kwijt. Zeker als je je WP ook nog anders kunt positioneren (sterker nog, ik zou deze beneden zetten en dat dak volledig bekleden met zonnematten.

Heb je trouwens nog wat foto's van je bad om hier te delen? :Y)
De 0,2 is echt gemeten op in en uitlaat pomp; ik verwacht bij een verdubbeling van de ringen dat ik naar de 0,5 a 0,6 ga. (Vanwege verdubbeling ringen, halvering flow)
Ooit was het bedoelt om het dak vol te leggen met elektrische panelen om de stroom op te wekken voor de warmtepomp. Dat gaat ook nog wel gebeuren ;-)

Eigenlijk ben ik tevreden met enkel de pomp; maar ik hou van wat experimenteren dus vandaar de zelfbouw ringen.
Zeker in maart hebben we al gezwommen, en dan kan je nog je dak vol leggen met matten; super warm wordt het niet.

De pomp staat puur op het dak vanwege de ruimte en het geluid. De pomp heeft een temperatuur toevoeging van 1 graad. Ter vergelijk: een werkdag de pomp aangeeft een graad of 5 verhoging. Als de ringen erbij voor een graad of 8 zorgen ben ik tevreden.

Een fotootje van het bad dan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/626HP0XFus0yfmeaGDU24NbSsV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vxq4tLxZaXGxfRFoUVvQZ2gM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2022
Haal met mijn EPDM matten op dagen zoals dit makkelijk 6 graden +
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIsO9aZmdgulY6HxCscmvPfdRXU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qTeqXl7JPd27f4yu6gqGmGun.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020

[...]

[...]
Ik doe het ook zo zoals Marcel zegt vol door de matten maximaal resultaat 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Basdon1985 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:08:
[...]

De 0,2 is echt gemeten op in en uitlaat pomp; ik verwacht bij een verdubbeling van de ringen dat ik naar de 0,5 a 0,6 ga. (Vanwege verdubbeling ringen, halvering flow)
Ooit was het bedoelt om het dak vol te leggen met elektrische panelen om de stroom op te wekken voor de warmtepomp. Dat gaat ook nog wel gebeuren ;-)

Eigenlijk ben ik tevreden met enkel de pomp; maar ik hou van wat experimenteren dus vandaar de zelfbouw ringen.
Zeker in maart hebben we al gezwommen, en dan kan je nog je dak vol leggen met matten; super warm wordt het niet.

De pomp staat puur op het dak vanwege de ruimte en het geluid. De pomp heeft een temperatuur toevoeging van 1 graad. Ter vergelijk: een werkdag de pomp aangeeft een graad of 5 verhoging. Als de ringen erbij voor een graad of 8 zorgen ben ik tevreden.
Hoe ga je nu van 0.2 naar 3 graden op een dag, die volg ik even niet?

Kijk je moet doen wat je wil en wat je budget toelaat nauurlijk. All I'm saying : met 'echte' zonnematten kun je veel meer verwarmen en veel meer je WP uit laten.
Ik heb zelfs mijn WP verkocht en gebruik alleen nog maar zonnematten.
Een fotootje van het bad dan...

[Afbeelding]
Nice! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
Koffie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:16:
[...]

Kijk je moet doen wat je wil en wat je budget toelaat nauurlijk. All I'm saying : met 'echte' zonnematten kun je veel meer verwarmen en veel meer je WP uit laten.
Ik heb zelfs mijn WP verkocht en gebruik alleen nog maar zonnematten.

[...]

Nice! :Y)
Helemaal mee eens @koffie hoor wel veel verschil tussen matten daarom heb ik EPDM matten liggen jij volgens mij ook @koffie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Maurice2020 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:22:
[...]

Helemaal mee eens @koffie hoor wel veel verschil tussen matten daarom heb ik EPDM matten liggen jij volgens mij ook @koffie ?
Jup, EPDM 8x3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VsQmj4nLhI2014tS54HABCbP4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNqFW2hVkV5mHauSAOQ0FbWv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
Vanwaar die tierips op collector buizen ? @koffie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:12

The Executer

Lekker belangrijk!

Koffie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:16:
[...]

Hij bedoelde het verschil tussen ingaand en uitgaand. Dan is de 0.2 verschil niet zo raar. En nu kwam de aap uit de mouw: over een hele dag haalt hij dus 3 graden. Op zich netjes met zo'n klein oppervlakte denk ik.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Basdon1985 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:28:
[...]

@Basdon1985 wat is 5cm piepschuim blokken gevuld met beton ?? dit heeft @Koffie ook als ik het goed onthouden heb ..

Je kan PV met "waterkoeling" doen .. in groningen is er een persoon die een speciaal systeem heeft ontwikkeld. win/win lijkt me (gekoelde PV werkt optimaler) //

leuk bad btw
Koffie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:48:
[...]

Ik blijf het een heel lastig verhaal vinden, er zijn zoveel factoren en parameters.
Stel ik ga er full speed doorheen, hoeveel meer warmte haal ik dan? En is die extra warmte rendabel tov het hogere verbruik van de pomp ?
Wat is het verschil in verbruik in kwh ? tussen stap 1,2,3 oid ?

Je zou eigenlijk willen weten of je temperatuur overal (onder de mat) daalt . en dus geen hotspot(s) hebt ..

Hoe is de "flow" links erin en links eruit (U flow) of rechts erin / links eruit (laatste is in theorie het meest "evenredig" .. terwijl de U variant in theorie "korste route bewandeld en niet volledig de oppervlakte benut ..

Ontluchting ? lijkt me wellicht relevant.

Als je meer "koud" water erdoorheen jaagt (plaatsing van je inlaat van het bad ? bv heeft dit nog invloed?) Bij mij was dit te weinig zinvol om hier iets over te roepen.. jou temp verschil tussen boven/onder in het bad is denk ik 2 a 4 graden oid ?

Als het water eenmaal warm is, (lees temp v.d mat) heb je de maximale opname bereikt. hierom is jou opzet "korte lengte EPDM" beter als mijn 6m opzet. een snellere flow zal je wellicht de warmte overdracht verleggen .. Maar U versus links/rechts is belangrijk(er) denk ik ..

meer flow maakt wel wat uit .. maar dat is denk ik alleen op "extreme' momenten . zeg 2 a 3 uur per dag met zeer mooi/heet weer .. op je mat.

O en als je bad op "temp" begint te raken .. dan werkt dit negatief natuurlijk op je "verwarming" DUH .. maar dat wist je zelf ook wel .. (vandaar dat je wellicht zo laag mogelijk wilt aanzuigen ?)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 27-05-2020 14:40 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
yeah Mijn vervangend zwembad (3 dagen na verzending "bewijs van kapot knippen"

Stuurt intex vandaag per koerier de nieuwe zwembad op :)

zal ik eps onder het zwembad leggen (1 kuub zand "verplaatsen") pfff

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-07 20:15
dr.nld schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:47:
[...]

Sinds het weekend zijn er geen Intex solarmatten meer nieuw te krijgen voor 20 euro :(
Online zie ik ze ook niet meer, behalve voor 30 bij bol.com. Maar bij de lokale zwembadboer hadden ze er nog genoeg liggen voor 19 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
OllieMongollie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:47:
[...]

Online zie ik ze ook niet meer, behalve voor 30 bij bol.com. Maar bij de lokale zwembadboer hadden ze er nog genoeg liggen voor 19 euro.
hoorde dat de hornbach voor 70,- een set van 3 verkoopt

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blacksea
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 26-08-2023
vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:23:
[...]
Leuk dat je foto's deelt !!! altijd +1 :) mooi gedaan ook

Kan je ons vertellen hoe je dit elektrisch in elkaar hebt gestoken ? (kwa aansluitingen) .. hoe is je ervaring met het "afregelen" ..

Tipje(s) ..
- Koop een poolnoodel en snij hem in + korte lengtes zodat je dat het over plankjes (ductape/gat) kan schuiven .. ter bescherming van je slang) . kost 1 euro als je ze vind.

Ga je nog gaten maken voor je slangen naar het dak ?

[...]
kan je hier iets over uitbreiden .. ik heb niet echt het idee dat ze fragiel zijn en wat is er dan defect geraakt ?

[...]

geniet er ook van met je gezin !
Thanks! Ik heb de geaarde stopcontact in mijn schuurtje verlengd en 2 nieuwe geplaatst, zie foto 1 links. Ben nog aan het exprerimenteren met het draaien van de pomp (ZFP 6m3) en het zoutwatersysteem (klein), voor nu draai ik in de ochtend en avond 2 uren. Thanks voor je tip mbt bescherming van de slangen. Ik heb nu kunststofprofielen geplaatst, zie foto 2. De afsluitkraan had ik kapot gedraaid, door hem ‘door’ te draaien (ik dacht ik draai hem open, terwijl ie al open was, beetje kracht en pats 8)7

Ondertussen veel berichten gelezen van afgelopen dagen en weer wat wijzer geworden. Inmiddels heb ik de EPDM solar aangesloten, zie foto 3 (zwarte slang zou beter zijn/werken, maar ik had al een rol witte slang). Ik heb de matten gekocht bij ‘Waterfunshop’, opgehaald in Venlo (hele vage website). Gisterochtend om 9 uur, oppervlaktewater 19c, pomp aangezet en rond 14:00 uur had ik 30c. Nu heb Ik wel een klein intex badje van 3x2 (3834l) en op het schuurdakje 5m2 aan EPDM. Nu weer 30c in het bad ondanks het licht bewolkte weer, heerlijk!

Toch zit ik met het volgende; het lijk erop dat de druk in de pomp iets te hoog is. Ik zit bijna tegen de grens van het gele aan, iets over 8psi (heel klein marge groen), zie foto 1 voor de stand van de bypass. Is dit normaal of moet hij iets lager zitten? Bij alle kranen open blijft de druk hetzelfde. Bij de circulatiestand gaat ie 1psi naar beneden. Heeft dit te maken door de verschillende diameters slang (slang van en naar zwembad is 38mm, de overige 32mm). Nu had ik hier gelezen dat de inwendige diameter hetzelfde is. Of kan het te maken hebben met die bochten van de slangen net boven de bypass? Slangen gaan per 1 meter, lengte komt niet helemaal uit. Eens kijken of ik nog de matten op het dakje nog een stukje kan verplaatsen om die bochten in de slang weg te krijgen. Daarnaast heb ik een nieuwe 3m 38mm inlaatslang besteld van Intex, huidige van 4,6m is te lang. Eens kijken of dat straks gaat helpen.

Ik sta open voor jullie tips/adviezen/opmerkingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RI8L5gBpDgW4anpmTswXYmuHv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNEj6wRnbPG518EOdaTMf66p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/No0tMVOHAQ3W-lxkrEBFCSAEgaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DISFGYNhFfehNtuHOXS798DC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZi5EmN40f2cezzxJxpKOyxWPvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yr6D4yjO0GTPzYmmbghdMwaU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blacksea
Maurice2020 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:33:
[...]

Ik heb ook EPDM, waarvan de koppelbuizen met tirewaps vast worden gemaakt. In de koppelbuis zit een rubberen ring. In het begin was ik wat sceptisch, maar moet zeggen het werkt simpel en goed, geen lekkages. Kijken met de tijd of die tirewaps niet verslappen door de zon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
Blacksea schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:27:
[...]

Ik heb ook EPDM, waarvan de koppelbuizen met tirewaps vast worden gemaakt. In de koppelbuis zit een rubberen ring. In het begin was ik wat sceptisch, maar moet zeggen het werkt simpel en goed, geen lekkages. Kijken met de tijd of die tirewaps niet verslappen door de zon..
Ok ik heb alles verlijmd . Komt toch niet meer van het dak af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Blacksea schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:20:
[...]

Thanks! Ik heb de geaarde stopcontact in mijn schuurtje verlengd en 2 nieuwe geplaatst, zie foto 1 links. Ben nog aan het exprerimenteren met het draaien van de pomp (ZFP 6m3) en het zoutwatersysteem (klein), voor nu draai ik in de ochtend en avond 2 uren. Thanks voor je tip mbt bescherming van de slangen. Ik heb nu kunststofprofielen geplaatst, zie foto 2. De afsluitkraan had ik kapot gedraaid, door hem ‘door’ te draaien (ik dacht ik draai hem open, terwijl ie al open was, beetje kracht en pats 8)7
kranen in de flow richting zetten (haaks op de pijp is dicht evenwijdig aan de pijp = open)
Ondertussen veel berichten gelezen van afgelopen dagen en weer wat wijzer geworden. Inmiddels heb ik de EPDM solar aangesloten, zie foto 3 (zwarte slang zou beter zijn/werken, maar ik had al een rol witte slang). Ik heb de matten gekocht bij ‘Waterfunshop’, opgehaald in Venlo (hele vage website). Gisterochtend om 9 uur, oppervlaktewater 19c, pomp aangezet en rond 14:00 uur had ik 30c. Nu heb Ik wel een klein intex badje van 3x2 (3834l) en op het schuurdakje 5m2 aan EPDM. Nu weer 30c in het bad ondanks het licht bewolkte weer, heerlijk!
zonde v.d schuur maar ik zou overgaan op pijp (45 graden waar mogelijk) scheelt "dure" slang :) wel mooi gedaan trouwens !
Toch zit ik met het volgende; het lijk erop dat de druk in de pomp iets te hoog is. Ik zit bijna tegen de grens van het gele aan, iets over 8psi (heel klein marge groen), zie foto 1 voor de stand van de bypass. Is dit normaal of moet hij iets lager zitten? Bij alle kranen open blijft de druk hetzelfde. Bij de circulatiestand gaat ie 1psi naar beneden. Heeft dit te maken door de verschillende diameters slang (slang van en naar zwembad is 38mm, de overige 32mm). Nu had ik hier gelezen dat de inwendige diameter hetzelfde is. Of kan het te maken hebben met die bochten van de slangen net boven de bypass? Slangen gaan per 1 meter, lengte komt niet helemaal uit. Eens kijken of ik nog de matten op het dakje nog een stukje kan verplaatsen om die bochten in de slang weg te krijgen. Daarnaast heb ik een nieuwe 3m 38mm inlaatslang besteld van Intex, huidige van 4,6m is te lang. Eens kijken of dat straks gaat helpen.

Ik sta open voor jullie tips/adviezen/opmerkingen.
manometer zit op de filter ton toch ?

Druk die je hebt is over het filter medium "teveel" gevuld wellicht ? ik heb bv iets meer filter bollen gedaan (zat meer in de intex doos dan bij aqualoon) .. zag meteen het verschil op de mano meter .. iets in het geel lijkt me niet erg zolang het niet in het rood direct start .. hoe meer "vuil" hoe hoger de druk zal worden .. en dan tegen het rood aan moet je een backwash procedure uitvoeren ..

in circulatie stand .. filter je niet dus de druk is dan niet relevant ..

zolang je de slang(en) in kan knijpen met je hand zou ik me niet te druk maken

ps je kan de slangen gewoon zwart spuiten ..beter ook voor de slang (UV werend) .. volgens mij maar dat is een "gok" geen advies om het te doen :) slangen gaan 1 a 2 seizoenen mee als je ze in de "zon" laat liggen het jaar rond kan het per slang nog wel eens varieren ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Maurice2020 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:33:
[...]

Is onderdeel van de totaalset, zijn UV bestendig. Op elke koppeling zit zo'n ding.
The Executer schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:34:
[...]

Hij bedoelde het verschil tussen ingaand en uitgaand. Dan is de 0.2 verschil niet zo raar. En nu kwam de aap uit de mouw: over een hele dag haalt hij dus 3 graden. Op zich netjes met zo'n klein oppervlakte denk ik.
De veranderd het verhaal zeker ja :Y)
vso schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:38:
[...]

@Basdon1985 wat is 5cm piepschuim blokken gevuld met beton ?? dit heeft @Koffie ook als ik het goed onthouden heb ..
Klopt.
Wat is het verschil in verbruik in kwh ? tussen stap 1,2,3 oid ?
HzAmppct pomppct verbruik
503,7100%100%
452.890%75%
402,480%64%
352,370%62%
302,260%59%

Verbruik bij 8 uur pompen:
50 Hz 6808 W
40 Hz 4416 W
35 Hz 4232 W
Hoe is de "flow" links erin en links eruit (U flow) of rechts erin / links eruit (laatste is in theorie het meest "evenredig" .. terwijl de U variant in theorie "korste route bewandeld en niet volledig de oppervlakte benut ..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIMGUGzAupNZUY2tFmEZUpcZDcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7CTlGhQVUbt4Q2KF9Oci1GLI.jpg?f=fotoalbum_large

Verduidelijking op deze foto/setup : de matten hebben nu eenmaal een opening schuin tegenover elkaar. De pomp zit links onder het dak.
Welke manier van neerleggen of afmeting mat ik ook zou nemen, ergens heb je een lange buis die weer terug gaat naar de linker kant.
Ik hoop dat die lange buis retour ook nog wat warmte meepikt.
Als je meer "koud" water erdoorheen jaagt (plaatsing van je inlaat van het bad ? bv heeft dit nog invloed?) Bij mij was dit te weinig zinvol om hier iets over te roepen.. jou temp verschil tussen boven/onder in het bad is denk ik 2 a 4 graden oid ?
Geen flauw idee :+
skimmers pakken idd oppervlakte water, maar in de zomer staat de stofzuigeraansluiting ook open, die zit op de helft van de diepte (75cm vanaf de bodem).
Als het water eenmaal warm is, (lees temp v.d mat) heb je de maximale opname bereikt. hierom is jou opzet "korte lengte EPDM" beter als mijn 6m opzet. een snellere flow zal je wellicht de warmte overdracht verleggen .. Maar U versus links/rechts is belangrijk(er) denk ik ..
Ik heb nog nooit gehad dat er geen winst meer uit de matten kwam, maar ik moet ook zeggen datik echt niet hoger opwarm dan max 32 graden ivm de liner.

[ Voor 5% gewijzigd door Koffie op 27-05-2020 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blacksea
vso schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:33:
[...]

kranen in de flow richting zetten (haaks op de pijp is dicht evenwijdig aan de pijp = open)

[...]

zonde v.d schuur maar ik zou overgaan op pijp (45 graden waar mogelijk) scheelt "dure" slang :) wel mooi gedaan trouwens !

[...]
manometer zit op de filter ton toch ?

Druk die je hebt is over het filter medium "teveel" gevuld wellicht ? ik heb bv iets meer filter bollen gedaan (zat meer in de intex doos dan bij aqualoon) .. zag meteen het verschil op de mano meter .. iets in het geel lijkt me niet erg zolang het niet in het rood direct start .. hoe meer "vuil" hoe hoger de druk zal worden .. en dan tegen het rood aan moet je een backwash procedure uitvoeren ..

in circulatie stand .. filter je niet dus de druk is dan niet relevant ..

zolang je de slang(en) in kan knijpen met je hand zou ik me niet te druk maken

ps je kan de slangen gewoon zwart spuiten ..beter ook voor de slang (UV werend) .. volgens mij maar dat is een "gok" geen advies om het te doen :) slangen gaan 1 a 2 seizoenen mee als je ze in de "zon" laat liggen het jaar rond kan het per slang nog wel eens varieren ..
Ik bedoelde met afsluitkraan niet die van de bypass, maar die kranen op de in- en uitlaat van het bad (na het insijdrn geplaatst). Gaten in de schuur zijn geen probleem, komen later ventatieroosters op (die waren toch nodig voor mn schuur).

Nu jij het zegt, denk ik dat jij gelijk hebt mbt vullen van filtermedium. Ik heb glasparels gebruikt en gevuld tot aan ‘max’, ipv middelste streepje! Ik zag dit op een video, maar blijkbaar dus niet goed. Ik ga de inhoud wat verminderen, al zou het niet erg zijn om het zo te laten. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 09-07 13:33
Waar kopen "we" de bypassaansluitingen etc? Ik heb een zandfilterpomp en wat losse matjes, ik wil daar 2 aparte lussen van maken. Nu zit alles achter elkaar, maar de flow is niet "super".. Tevens zou ik nog wel een extra aansluiting op het bad willen maken. Zijn daar setjes voor?

En hoe gaan jullie over van "slang" naar pijp? (gewoon bouwmarkt pijp?)

[ Voor 11% gewijzigd door jantje112 op 27-05-2020 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dus isolatie is "relatief ? voel jij/jullie denk je het piepschuim door de liner heen of nah ? dit omdat ik ook 10cm eps wil hebben (of 15) maar idd topside verlies je meer..

Tja 5cm houd niet echt over (compressed)

Achteraf had je wellicht beter Vijverfolie ofzo onder de hele constuctie kunnen neerleggen (bad) dit meer om dat vocht niet tussen piepschuim/beton kan komen (en je liner) .. en het water geleid "hitte" beter dan opgesloten lucht..

Gevalletje "als je de koe in de kont kan kijken" bla bla ..
503,7100%100%
452.890%75%
402,480%64%
352,370%62%
302,260%59%

50 Hz 6808 W
40 Hz 4416 W
35 Hz 4232 W
Yikes .. (wat is het liter per minuut verschil 100%?) zou dit nog uitmaken met druk oid ?? tuurlijk wel ..

40hz vs 30hz valt dan nog wel mee ..

4232 W / 8 uur = 529 Watt per uur (valt eigenlijk wel mee IMHO)
[Afbeelding]

Verduidelijking op deze foto/setup : de matten hebben nu eenmaal een opening schuin tegenover elkaar. De pomp zit links onder het dak.
Welke manier van neerleggen of afmeting mat ik ook zou nemen, ergens heb je een lange buis die weer terug gaat naar de linker kant.
Ik hoop dat die lange buis retour ook nog wat warmte meepikt.
Als tie zwart is tuurlijk :)

kon je foto niet vinden daarom maar algemeen neer gezet maar imho is dit de "beste' opzet enige wat je zou kunnen doen is de bochten veranderen van 90 naar 45 graden .. (de moeite? wellicht niet eens)
Geen flauw idee :+
skimmers pakken idd oppervlakte water, maar in de zomer staat de stofzuigeraansluiting ook open, die zit op de helft van de diepte (75cm vanaf de bodem).
Waarom niet lager / in de bodem ?? ik vind niks op internet over ideale locaties (ook niet echt super gezocht eerlijkheids halve)
Ik snap dat de stofzuiger aansluiting niet handig is "te diep" :+
Ik heb nog nooit gehad dat er geen winst meer uit de matten kwam, maar ik moet ook zeggen datik echt niet hoger opwarm dan max 32 graden ivm de liner.
hoezo liner niet meer dan 32 graden ?

overgens te heet is ook niet lekker .. mag best verfrissende duik blijven .. :)

ik denk dat de afkoeling met een bovengrondse wel makkelijk 2 a 3 graden per uur is alhoewel we vaak (3 tot 4x per jaar) nog lekker in het bad kunnen vertoeven ..

Maar geen winst meer uit de mat bedoel je dat de snelheid van pompen geen effect had ?? denk dat je beste kan testen door op "extreme goei dag" de pomp 10 min harder kan laten pompen .. maar dat is meer om te zien of het uberhaupt nut heeft :)

overgens denk ik dat effectiviteit / winst van je solar meuk zin heeft in grens gevallen, bv op dagen zoals afgelopen week dat het schommelt tussen net niet net wel "zwemmen" als het aan 1 gesloten koud / te warm is tja lekker belangrijk :) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jantje112 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:51:
Waar kopen "we" de bypassaansluitingen etc? Ik heb een zandfilterpomp en wat losse matjes, ik wil daar 2 aparte lussen van maken. Nu zit alles achter elkaar, maar de flow is niet "super".. Tevens zou ik nog wel een extra aansluiting op het bad willen maken. Zijn daar setjes voor?

En hoe gaan jullie over van "slang" naar pijp? (gewoon bouwmarkt pijp?)
wat heb jij gedaan .. TLDR ? denk dat je hooguit 2 pagina's terug hoeft te lezen en je de antwoorden al hebt ..

Extra aansluiting op het bad kan je vergeten

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:01:
[...]

Dus isolatie is "relatief ? voel jij/jullie denk je het piepschuim door de liner heen of nah ? dit omdat ik ook 10cm eps wil hebben (of 15) maar idd topside verlies je meer..
Roep ik al een hele tijd : je verliest het meeste aan je oppervlakte.
Hier een filmpje van het opbouwen van de blokken van mijn bad: YouTube: Zwembad Timelapse dag4 (edit: de volledige playlist voor wie nieuwsgierig is: YouTube: Zwembad Timelapse dag1 )

Zowel op de bodem als op de wanden zit nog een soort viltlaag geplakt om het wacht zachter te maken.
Yikes .. (wat is het liter per minuut verschil 100%?) zou dit nog uitmaken met druk oid ?? tuurlijk wel ..

40hz vs 30hz valt dan nog wel mee ..

4232 W / 8 uur = 529 Watt per uur (valt eigenlijk wel mee IMHO)
Daar is pas wat zinnigs over te roepen met een flowmeter. Er zit zoveel meter leiding en bochten in dat ik geen idee heb wat wat 'nulpunt' is, maar goed er hangt ook een flinke pomp tegenover natuurlijk (op papier 16.5 kuub per uur).
Waarom niet lager / in de bodem ?? ik vind niks op internet over ideale locaties (ook niet echt super gezocht eerlijkheids halve)
Ik snap dat de stofzuiger aansluiting niet handig is "te diep" :+
Ik wilde onder geen enkel beding een bodemzuiger. De keren dat je je zwembad volledig leeg moet pompen zijn op 1 hand te tellen*, tegenover de gevolgen mocht je OOIT een lek krijgen daar ... brrrr
Vandaar dat ik koos voor eentje op het midden. Deze kan zowel in het bas zelf dicht gemaakt worden (zit een afdekdop bij) als in de technische ruimte (de aanvoer van de stofzuigeraansluiting heeft daar een eigen afsluiter).
hoezo liner niet meer dan 32 graden ?
Een liner word bij dergelijke temperaturen slap(per) en gaat 'uithangen' waardoor je vouwen krijgt. Nu zijn vouwen alleen maar voor het aanzicht minder aantrekkelijk .. toch wil je niet nonstop je water op 35+ hebben.
ik denk dat de afkoeling met een bovengrondse wel makkelijk 2 a 3 graden per uur is alhoewel we vaak (3 tot 4x per jaar) nog lekker in het bad kunnen vertoeven ..
Met de huidige temperaturen verlies ik rond de 1 graad op een nacht (of beter : 1 graad verlies tussen 18:00 en 10:00 de volgende dag)
Maar geen winst meer uit de mat bedoel je dat de snelheid van pompen geen effect had ?? denk dat je beste kan testen door op "extreme goei dag" de pomp 10 min harder kan laten pompen .. maar dat is meer om te zien of het uberhaupt nut heeft :)
Nee, ik bedoel: ik heb nog nooit gehad dat er geen significant verschil zat tussen in en uit op een warme zonnige dag, ook niet bij een aanvoer voor 32 graden water.

* In de 6 jaar dat ik heb bad heb, heb ik slechts 1 keer tot halverwege het water weggepompt en dat was omdat ik de LED lampen moest vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Koffie op 27-05-2020 16:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Temp logging project is gelukt. Vandaag eindelijk de thermowel binnen gekregen.
Het zijn 3 DS18B20 sensors op een RPI met node red stuur ik de gegevens in een influx db die ik uitlees met grafana.
De sensors zijn nog maar net aangesloten toen ik de screenshot nam dus de grafiekjes kloppen nog niet, maar ik hoop zo het temperatuur verloop beter te kunnen opvolgen. Onder de temperaturen zie je wanneer de pomp aan is en daaronder de output van de zonnepanelen. Aan de hand hier van laat ik de pomp schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wpC8s5S/IMG-1693.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3vhKt4T/IMG-1694.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7gr6h9b/pooltemp.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:19:
Roep ik al een hele tijd : je verliest het meeste aan je oppervlakte.
Hier een filmpje van het opbouwen van de blokken van mijn bad: YouTube: Zwembad Timelapse dag4
Ben niet doof :) .. die blokken opbouw ken ik wel :) hou zelf wel van "bouw" programma's zeker "grand designs" help mijn man is klusser kan ik zelf wel :+

maar ik vraag me af ondanks dat het bovenkant meeste verliest .. etc etc .. hoeveel nut het heeft goed te isoleren .. en als ik dan bv die van jou en @Basdon1985 maar 1 graad per "nacht" verlies dan zeg ik WAUW == isolatie is de way to go .. met een bad op "aangenaam" warm (28 graden) om 00:00 bv .. zit ik in de ochtend toch wel op een temp van 22 graden bv .. (als het niet minder is) ..

[quote]
Zowel op de bodem als op de wanden zit nog een soort viltlaag geplakt om het wacht zachter te maken.
[quote]
nice wist ik niet !
Daar is pas wat zinnigs over te roepen met een flowmeter. Er zit zoveel meter leiding en bochten in dat ik geen idee heb wat wat 'nulpunt' is, maar goed er hangt ook een flinke pomp tegenover natuurlijk (op papier 16.5 kuub per uur).
Lol met 50mm of 32mm pijp :+ zeg een 3 kuub per "stap .. tja erhm .. nice :)

Nu ja je kan zonder de bypass / met bypass ook wel wat over roepen toch ? in mijn geval 20cm vs 1,5m is toch een verschil van 1,3cm aan "vermogen" .. van eruit spuiten :)
gevalletje je kan je hand er net niet en net wel op houden .. zeg maar .. denk dat het ook wel te ver gaat .. om echte waardes er aan te hangen ..

En ik zit liever buiten op me terras te genieten van dingen hoor dan alles meten .. (vroeger wel nu om de tast ;) )
Ik wilde onder geen enkel beding een bodemzuiger. De keren dat je je zwembad volledig leeg moet pompen zijn op 1 hand te tellen*, tegenover de gevolgen mocht je OOIT een lek krijgen daar ... brrrr
Vandaar dat ik koos voor eentje op het midden. Deze kan zowel in het bas zelf dicht gemaakt worden (zit een afdekdop bij) als in de technische ruimte (de aanvoer van de stofzuigeraansluiting heeft daar een eigen afsluiter).
Helder .. tja dan zou ik ook liever kiezen voor een wand zuiger .. daar had ik nog niet echt bij stil gestaan (er gaat nooit wat stuk immers :)
Een liner word bij dergelijke temperaturen slap(per) en gaat 'uithangen' waardoor je vouwen krijgt. Nu zijn vouwen alleen maar voor het aanzicht minder aantrekkelijk .. toch wil je niet nonstop je water op 35+ hebben.
Ook dit is duidelijk(er) en nee 32 max is wel goeie :)
Met de huidige temperaturen verlies ik rond de 1 graad op een nacht (of beter : 1 graad verlies tussen 18:00 en 10:00 de volgende dag)
nog een reden om inground te gaan
Nee, ik bedoel: ik heb nog nooit gehad dat er geen significant verschil zat tussen in en uit op een warme zonnige dag, ook niet bij een aanvoer voor 32 graden water.

* In de 6 jaar dat ik heb bad heb, heb ik slechts 1 keer tot halverwege het water weggepompt en dat was omdat ik de LED lampen moest vervangen.
Neuh lager zou ik alleen willen om "koud' af te voeren door de mat heen .. heeft niks met schoonmaak te maken

Denk dat ik dan ook wel over zou stappen naar zout .. (waar laat ik het is dan meer de uitdaging :))

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:33
@Blacksea van 19 naar 30 graden in 6 uurtjes? Ik heb een 7m3 en haal ook vandaag weer maximaal 1 graad per anderhalf uur. Denk dat er toch epdm kanaaltjes verstopt zitten of zo. Jij hebt bijna 2 graden per uur. Ligt dat dan toch aan de Y-Stuk ipv T-stuk dat ik heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basdon1985
The Executer schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:34:
[...]

Inderdaad; vind het niets tegen vallen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basdon1985
Dat is een net dak zo.
Enerzijds denk ik nu: had ik het ook maar zo gemaakt, maar anderzijds, toen ik de warmtepomp kocht wilde ik ook een warm bad in een week vol schaduw en dat heb ik nu.

Ik zoek graag de middenweg :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basdon1985
Koffie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:39:
503,7100%100%
452.890%75%
402,480%64%
352,370%62%
302,260%59%

50 Hz 6808 W
40 Hz 4416 W
35 Hz 4232 W

[...]
Dit vind ik een interessante tabel. Dat stroom verschil is wel erg groot? Ik heb een enkel fasige pomp (3 fase motor met aanloop condensator). Ik heb nog een frequente regelaar liggen. Ik wil de aanloop condensator er tussenuit halen en direct de pomp aan de regelaar aansluiten. De garantie gaat er deze maand toch af. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 06:19

[...]

[...]
Dat zal dan hetzelfde zijn met een wp :)
Morgen eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CsPxM0bWgAIWxlo.jpg
Lol met 50mm of 32mm pijp :+ zeg een 3 kuub per "stap .. tja erhm .. nice :)
Ik heb alles op 50mm drukleiding.
Nu ja je kan zonder de bypass / met bypass ook wel wat over roepen toch ? in mijn geval 20cm vs 1,5m is toch een verschil van 1,3cm aan "vermogen" .. van eruit spuiten :)
gevalletje je kan je hand er net niet en net wel op houden .. zeg maar .. denk dat het ook wel te ver gaat .. om echte waardes er aan te hangen ..
Het is echt heel moeilijk om er iets over te roepen, maar op volle snelheid komt er nog steeds echt een flinke weerstand uit de inspuiters. Ja die kun je makkelijk tegenhouden maar is in geen vergelijk als een intex CFP.
Ik heb geprobeerd op de inspuiter een buis te duwen om zo de straal boven water te laten zien, maar dat doet geen geen recht aan.

Op 35 Hz en over de matten op het dak, dan zijn de inspuiters een beetje flauw te noemen (nog steeds een flinke straal)

Ik heb dus nog zo'n flowmeter liggen, moet alleen eens de juiste schroefkoppeling erbij zien te vinden, en dan de zaag weer in mn spaghetti.
En ik zit liever buiten op me terras te genieten van dingen hoor dan alles meten .. (vroeger wel nu om de tast ;) )
Ik ook hier. Proost :Y)
Basdon1985 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:40:
[...]

Dit vind ik een interessante tabel. Dat stroom verschil is wel erg groot?
Dat is dus het mooie van een frequentieregelaar, je energiegebruik is lager dan de verlaging in debiet.
Ik heb een enkel fasige pomp (3 fase motor met aanloop condensator). Ik heb nog een frequente regelaar liggen. Ik wil de aanloop condensator er tussenuit halen en direct de pomp aan de regelaar aansluiten. De garantie gaat er deze maand toch af. Iemand hier ervaring mee?
Ik weet niet beter dan dat je per definitie een condensator nodig hebt om je pompt te starten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb een 305 intex prisma frame zwembad van 76 hoog. Met standaard pomp.

Ik zit te overwegen om een opvoerpomp aan te schaffen om de standaard intex 1.20x1.20 matten op het dak te kunnen gaan gebruiken.
Ik denk aan een stuk of vier, misschien zes.

Is dit doorgaans een goede setup? Opvoerpomp komt na de filterpomp. Eventueel zet ik nog een ventiel aan het eind om de doorstroming te temperen, kan dat kwaad ivm drukopbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
HyperTrophy schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:26:

Ik zit te overwegen om een opvoerpomp aan te schaffen om de standaard intex 1.20x1.20 matten op het dak te kunnen gaan gebruiken.

Is dit doorgaans een goede setup? Opvoerpomp komt na de filterpomp. Eventueel zet ik nog een ventiel aan het eind om de doorstroming te temperen, kan dat kwaad ivm drukopbouw?
Waarom overweeg je geen EPDM matten hoger rendement 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jorgenv schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:54:
Temp logging project is gelukt. Vandaag eindelijk de thermowel binnen gekregen.
Het zijn 3 DS18B20 sensors op een RPI met node red stuur ik de gegevens in een influx db die ik uitlees met grafana.
De sensors zijn nog maar net aangesloten toen ik de screenshot nam dus de grafiekjes kloppen nog niet, maar ik hoop zo het temperatuur verloop beter te kunnen opvolgen. Onder de temperaturen zie je wanneer de pomp aan is en daaronder de output van de zonnepanelen. Aan de hand hier van laat ik de pomp schakelen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deel je flow :) & setup :) nicely done

@Koffie hahahaha, thx voor je feedback.
nu ja ik heb wel een aardig idee denk ik ..thx
HyperTrophy schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:26:

|:(
nee ... epdm matten is beter .. en een ZFP zelfde zwembad ..

Ondertussen ben ik nog wel in contact met https://www.abczwembad.nl/ maar de WAF is niet echt hoog betreft 500,- extra of een FR pomp .. ik vrees dat dat een andere uitdaging is :( .. zelfs al kom ik met "heet " groot zwembad .. (groot is nog eens 450 minimaal)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1faLq9Z.jpg

snik .. zwembad weg

iemand nog intresse in een complete intex prism frame heeft wel een paar lekkage(s) .. :+ plak spul krijg je erbij ..

Ik vraag me af of ik nu EPS onder het zwembad leg .. hmmm het werk bah ... of zal ik de grond vlak maken matjes eronder en "done" .. help eens jongens ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-07 11:46

BeyondThunder

Lost Lightning

Met deze prachtige dagen komt de vraag der vragen;

Wat is jullie ideale watertemperatuur?

Die van mij is 31.5 graden.
Ik zit nu op 30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Hoe is bij jullie de warmteafgifte van de solarheater in de avond, zo rond 19:00? Ik zag net dat het water juist 0,3 graden afkoelt in de solarheater op dit moment. Ja, de zon staat er nog wel helemaal op. ;) De buitentemperatuur in de schaduw is 17,3 graden.
Er staat wel een vervelende koude wind op dit moment, zoals altijd (behalve als je er op zit te wachten in de zomer bij 30 graden plakwarmte natuurlijk).
BeyondThunder schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:59:

Ik zit nu op 30 graden.
Voor mij is dat boven de 30 graden, maar het bad bleef steken op 25 vandaag. De kinderen vinden het minder erg gelukkig, maar krijgen het na een tijdje wel wat koud.

[ Voor 34% gewijzigd door BounceMeister op 27-05-2020 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Grrr, net nu ik een Intex zandfilterpomp en toebehoren wil halen, is ie overal uitverkocht. Iemand toevallig nog tips?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-07 16:36
BeyondThunder schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:59:

Ik zit nu op 30 graden.
Die van mij is 29 graden.
Vrouw en zoon hebben graag nog iets warmer.
Consensus = 30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
vso schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:49:

Ik vraag me af of ik nu EPS onder het zwembad leg .. hmmm het werk bah ... of zal ik de grond vlak maken matjes eronder en "done" .. help eens jongens ..
Tja volgens mij nu ook een beetje weer afhankelijk. Hoeveel tijd ben je nodig. Als Ik kom zie dat ze hier 't water er vorige week er wel in konden kijken zou 't wat mij betreft zijn; z.s.m. weer opzetten en klaar maken.

Volgend seizoen/eind van 't hoogseizoen dan maar weer verder kijken.

Ik gooi ergens van de weet nog even een solar collector op 't dak van 't schuurtje, maar dat is gewoon even een kwestie van aansluiten. Het idee van eerst opzetten, 'half' vullen en af egaliseren moet helaas (?) wachten tot na de zomer anders verspeel ik mijn opgebouwde toffe papa punten natuurlijk compleet...

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-07 12:15
vso schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:54:
[...]

hoorde dat de hornbach voor 70,- een set van 3 verkoopt
Ik heb afgelopen weekend 3 matten voor 19,95 p.s. gekocht bij stassar.nl maar zie nu dat ze daar zogenaamd zijn afgeprijsd van 29,95 naar 24,95. Wat een oplichterij zeg, maar ik heb ze gelukkig nog goedkoop kunnen krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QC64fFlcgfrAFA2_u90QRdRgv5Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KApj73EkENPAT3hGzrJVR5WE.jpg?f=user_large

Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Wokschotel schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:07:
Grrr, net nu ik een Intex zandfilterpomp en toebehoren wil halen, is ie overal uitverkocht. Iemand toevallig nog tips?
cranenbroek

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
dizzytal schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:08:
[...]

Tja volgens mij nu ook een beetje weer afhankelijk. Hoeveel tijd ben je nodig. Als Ik kom zie dat ze hier 't water er vorige week er wel in konden kijken zou 't wat mij betreft zijn; z.s.m. weer opzetten en klaar maken.

Volgend seizoen/eind van 't hoogseizoen dan maar weer verder kijken.

Ik gooi ergens van de weet nog even een solar collector op 't dak van 't schuurtje, maar dat is gewoon even een kwestie van aansluiten. Het idee van eerst opzetten, 'half' vullen en af egaliseren moet helaas (?) wachten tot na de zomer anders verspeel ik mijn opgebouwde toffe papa punten natuurlijk compleet...
hmmm tja .. ik heb pubberende kids :) toffe papa punten en strengzijn .. gaat niet samen :+

Nah ik denk dat ik inderdaad egaliseer wat grasmatjes vervang en wat andere "kleine" werkzaamheden en dan het zwembad wat morgen binnekomt *O* *O* *O* weer vul .. ben nog wel ff bezig met uitsnijden (rubbers dit keer wel goed) .. en vullen .. dag erna zal het pas "zwemmen" worden ..

vrijdag is op zich nog uitdagend ..

wel ff wat "lekkage": punten opzoeken en andere meuk opruimen .. denk dat die elektra tape tip ook handig gaat zijn ..
BounceMeister schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:06:
Hoe is bij jullie de warmteafgifte van de solarheater in de avond, zo rond 19:00? Ik zag net dat het water juist 0,3 graden afkoelt in de solarheater op dit moment. Ja, de zon staat er nog wel helemaal op. ;) De buitentemperatuur in de schaduw is 17,3 graden.
Er staat wel een vervelende koude wind op dit moment, zoals altijd (behalve als je er op zit te wachten in de zomer bij 30 graden plakwarmte natuurlijk).

[...]

Voor mij is dat boven de 30 graden, maar het bad bleef steken op 25 vandaag. De kinderen vinden het minder erg gelukkig, maar krijgen het na een tijdje wel wat koud.
Hmm tempsensors .. erge is ik heb ze liggen (eigenlijk bedoeld voor de BBQ) .. nah .. morgen me koperen waterheater DIY ding .. maar eens uitproberen kijken of ik het water in 1 dag van BRRR naar HMMM krijg :)

elk excuus om lekker vuurtje te stoken is mooi excuus ..

[ Voor 27% gewijzigd door vso op 27-05-2020 20:16 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:08
Wokschotel schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:07:
Ik weet uit héél betrouwbare bron dat Heuts nog een 6m3 Intex pomp retour gaat krijgen de komende dagen. Deze is niet eens uit de doos geweest...

Ik geloof gezien mijn ervaringen met o.a. levertijd (vs beloofde levertijd) en toon van de helpdesk dat ik de volgende keer bij redelijk gelijke prijzen voor een andere winkel ga, maar wie weet kunnen ze jou nog blij maken met dit retourtje. Je kunt er allicht een belletje aan wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jur gen schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:09:
[...]

Ik heb afgelopen weekend 3 matten voor 19,95 p.s. gekocht bij stassar.nl maar zie nu dat ze daar zogenaamd zijn afgeprijsd van 29,95 naar 24,95. Wat een oplichterij zeg, maar ik heb ze gelukkig nog goedkoop kunnen krijgen.

[Afbeelding]
ik zeg EPDM !

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 22:11
vso schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:29:
[...]

nee verkeerde aanpak .. je "bespaart" niks en pvc(intex matje) vs epdm is relatief merkbaar resultaat..
los daarvan als je er overheen iets van "glas" neerlegt .. verhoog je het resultaat.

Je losse onderdelen kosten ook meer .. terwijl 1 oplossing zoals epdm je meteen klaar bent .. dit kan je ook laten liggen ..

Met extreme hete dagen (zeg een week) na koud weer duurt het minimaal 2 a 3 dagen voordat vrouw lief het warm genoeg vind .. om er ook in te duiken ..

Kortom je geniet sneller van met meer zonne oppervlakte . je hebt de pomp al dus waarom zou je niet die paar euro extra uitgeven ? zeker als je de ruimte hebt .. (zoek op @Koffie en kijk naar zijn foto van solar mat op zijn "schuurtje" dak .. (ok wel extreem) maar goed ..
@vso nogmaals bedankt voor de hulp. Ik ben in ieder geval voor de bypass gegaan die jullie aangeraden hebben. Wat betreft de matjes: die had ik al ergens gescoord toen ik voor de pomp aan het kijken was, nog voor ik er wat verder op ging zoeken en dit topic vond ;) Waarschijnlijk ga ik het bij die 2 intex matten houden die ik nu toch al heb, maar even los daarvan, wat zou je dan adviseren qua EDPM mat voor mijn 6,6m3 bad? Schuurdak zou ik in principe genoeg moeten hebben (grove schatting ~25m2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Wesley schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:19:
[...]

@vso nogmaals bedankt voor de hulp. Ik ben in ieder geval voor de bypass gegaan die jullie aangeraden hebben. Wat betreft de matjes: die had ik al ergens gescoord toen ik voor de pomp aan het kijken was, nog voor ik er wat verder op ging zoeken en dit topic vond ;) Waarschijnlijk ga ik het bij die 2 intex matten houden die ik nu toch al heb, maar even los daarvan, wat zou je dan adviseren qua EDPM mat voor mijn 6,6m3 bad? Schuurdak zou ik in principe genoeg moeten hebben (grove schatting ~25m2).
Koffie in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter..." zijn opstelling
Links erin "rechts" eruit ..

https://www.abczwembad.nl/

let op dat je ZFP wel "genoeg" water moet aanleveren ..

imho beter te veel mat dan te weinig .. je bijpass kan je afsluiten .. als het water warm genoeg is :)

[ Voor 20% gewijzigd door vso op 27-05-2020 20:29 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 22:11
vso schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:26:
[...]

Koffie in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter..." zijn opstelling
Links erin "rechts" eruit ..

https://www.abczwembad.nl/

let op dat je ZFP wel "genoeg" water moet aanleveren ..

imho beter te veel mat dan te weinig .. je bijpass kan je afsluiten .. als het water warm genoeg is :)
en dan iets van 4m2? meer is altijd beter maar kost ook meer ;) zandfilter die ik besteld heb is 8m3, daar moet ik wel een eind mee komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Wesley schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:36:
en dan iets van 4m2? meer is altijd beter maar kost ook meer ;) zandfilter die ik besteld heb is 8m3, daar moet ik wel een eind mee komen?
ik snap dat je met hagel schiet (een vraag stellen zonder veel achtergrond informatie) ..

Maar er is de laatste paar pagina's erg actief gesproken over matten en effectiviteit .. probeer je aub even in te lezen .. scheelt mij ook veel uitleggen .. mocht je daarna nog vragen hebben .. stel ze gerust !

ik ga ondertussen eens opzoeken of ik een XLS ofzo in elkaar kan draaien die pomp + verzamelbuis + opvoerhoogte kan bereken en buis lengte

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 27-05-2020 20:47 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:28
Ik ben van plan een Intex zwembadje met stalen frame (http://www.intexcorp.nl/s...iewlink?lst_purchase=2020) voor de kinderen aan te schaffen. In de handleiding lees ik:

- "vul het bad tot net onder de binnenste lasmouw lijn".
- tijdens het vullen zal de wand bol staan naar buiten, maar bij volledige vulling trekt dit strak.

De jongste is echter pas 3 en ik vraag me af of het voor de constructie een probleem is het bad half of 3-kwart te vullen.

Iemand ervaring mee?
Pagina: 1 ... 23 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.