Jazsie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:49:
Het water dat uit je solar mat komt is stukken warmer dan die 0,5graden verschil. Daarom gebruik je de bypass om het verschil zo kort mogelijk bij 0.5 graden te houden. Hierdoor heb je dus een grotere doorstroming waardoor je het water vaker rondpomp en dus effectiever.
En neen dit is niet het zelfde als geen bypass. Want alles door je solar mat duwen zorgt voor lagere doorstroming en dus minder effectief.
Erhm ??? Denk niet dat we elkaar begrijpen of we praten over 2 verschillende dingen
even van het begin.
laat even de opvoer hoogte achterwege. de volgende "gegevens"
- waterdruk = max 2 bar
- 30mm --> verdeler naar 15 buisjes (8mm) verdeler is 33cm lang
- oppervlakte is 6m x 1m
- zon is optimaal 6 uur lang onbewolkt maximale "hitte" (35 graden,geen wind)
- mat is 60 graden (uitgangs temp bij niet stromend water)
situatie A,
- water gaat in op punt 1A via verdeler 1 ---> 6 meter naar links .. verzamelt zich
- water gaat terug 6 meter naar rechts en komt binnen op verdeler 1D (waar het de mat uitgaat
Feit: .. na 4 of 5 meter is het water al 60 graden .. de rest (8meter) word er geen warmte meer opgenomen)
Feit: Doordat de maximale "water" niet door 15 buisjes kan .. moet er water
direct van A naar D
Situatie B
- Water gaat van Punt 1 A via 30 buisjes 6 meter naar links en gaat de mat daar uit ..
Feit: .. na 4 of 5 meter is het water al 60 graden .. de rest (1 a 2 meter) word er geen warmte meer opgenomen)
- Doordat er meer water door de mat kan, zal er "meer effectiever' opgewarmt worden..
Situatie C
- Water gaat van Punt 1 A via 45 per meter en dus 270 buisjes (ongeveer) maar de mat is nu nog maar 1 meter lang (naar beneden)
Feit: .. maximale "hitte opname"
Feit: Doordat er meer water door de mat kan, zal er "meer effectiever' opgewarmt worden..
Ik denk dat Situatie C het meest "effectief" is
maar als ik de cirkel (oppervlakte) bereken van 3 centimeter buis = ~ 7 cm en die van de "doorvoer" buisjes 8mm = ~ 0,5 cm kom je op ongeveer 14 buisjes uit .. hmmm ..
dat zou mij zeggen dat situatie B weer een ruime marge houd .. (en situatie A ook nog kan)
Situatie C is gewoon waardeloos want ik heb niet genoeg water (druk) om alle buisjes te vullen ..
"lastig"
[edit] ik kan het mis hebben dus sla me om de oren met andere gegevens/waardes
[
Voor 3% gewijzigd door
vso op 26-05-2020 23:17
]