Koffie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:46:
[...]
Ik denk, maar klinkt alsof je het antwoord al weet, voor je zelf duidelijk moet stellen wat je wil. Wil je op de grond, half in de grond of volledig in de grond.
En afhankelijk van bovenstaande, wat wil je dan : kant en klaar (zoals die baden van je foto van cranenbroek) of wil je dan volledig zelf wat klussen ?
Een betonnenvloer zou je zelf nog wel kunnen doen. Bekisting maken, betonnetten erin, molen huren, draaien en scheppen maar. Daarna aantrillen en afvlakken.
Dan zou je op zich er al een aardig bad op kunnen plaatsen.
voordeel van een set (die vd fotos, of een diy set) is dat alles op elkaar afgestemd is. Ga je fully zelf klussen op je gemak dan zul je veel moeten uitvogelen.
Maar verdiep je eens in of isoleren uberhaupt nut heeft voor de bodem en de wanden, mij is altijd verteld dat de grootste verliespost van warmte de bovenkant is, niet de wanden.

dit zou de ultime "wens" zijn ..
Een reden voor EPS is dat je een "zachte" wand hebt niet als hoofd reden isolatie .. een laagje glasvezel/epoxy is ook meer bescherming .. van de eps .. (afbrokkelen/zachte randen) ..
beton op de vloer is wegens gewicht van het water + egale bodem ..
En unipaneel = niet wegrotten van hout in de natte grond.
Het bad zelf zal 2,5 x 4 worden = 10m2.. met 80/120 hoogte .. is 8 tot 12 kuub .. en ik vermoed dat dat het "warm houden" met 4 tot 6m2 epdm de grotere uitdaging is ik zal echt wat extra verwarmings ondersteuning moeten hebben ..
Ander iets is dat het "dek" ook stevig genoeg moet zijn om eroverheen te lopen met 300 tot 400kg .. ik heb niet de ruimte voor een mat "oprollen" zoals jij hebt en de tuin gebruiken is wel erg prettig.
Daarnaast wil ik ook het "dek" gebruiken als een onderdeel van een wand .. als deze open staat zodat je bij "slecht weer" ook nog kan zwemmen .. (gasveer inbouwen . )
Maar betreft verwarmen ben ik wel gecharmeerd van die airco / wp koel lijn intergratie met zwembad
Omdat dit een "mega" klus is die op veel fronten "samen" loopt ben ik echt wel op zoek naar alternatieven . en mogelijkheden .. maar ja rustig aan heeft geen haast
[edit] o en het verlies aan de bovenkant kan met een dek + eps / isolatie inbouwen natuurlijk . en eventueel isolatie (bubbel) folie
en sorry voor het warrig antwoord
Wesley schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:56:
@
vso: yes, dat stuk is duidelijk, bedankt. Voor in parallel leggen: gaat om 2 intex solar matten, pomp is 8m3 en zwembad 6,6m3. Indien het lukt wil ik die matten op schuur van 2,5hoog leggen, anders gaan ze gewoon op een plaat op de grond ergens. Vraag is dus enkel nog of het loont om in parallel te leggen, en zo ja, of je advies hebt qua verbindingsstuk(ken). Alvast bedankt!
te weinig mat voor je zwembad .. als je meer ruimte hebt zou ik op je schuur gaan voor epdm.