Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 52 Laatste
Acties:
  • 445.640 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:19
dago21 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:28:
[...]

Bedankt Jazsie, Is er een manier om zoiets te berekenen? Zou ergens willen voorkomen dat ik met heel veel PVC zit als het niet gaat werken (leg het eerst boven de grond aan zodat ik voorkom ook met een open tuin te zitten).
Natuurlijk is dit te berekenen. Je moet gewoon de weerstand verlies in jouw buizenstelsel uitrekenen en die vergelijken met de pomp. Dan kom je erachter wat hij gaat doen (of niet).
Meeste weerstand zit in de bochten, koppelingen, kleppen en hoogte verschil.

Het is ook net de vraag hoe precies je dit wilt allemaal. Een om en nabij berekening is zo te doen.
Gelukkig zijn er voor de om en nabij berekeningen wel calculators te vinden:
https://www.plasticpipesh...s-Calculator_ep_60-1.html
https://www.nationalpump....friction-loss-calculator/

(Zag alleen geen hoogte verschil in deze calculators, neem dat wel mee in je berekening als je pomp omhoog moet pompen (10 meter hoogte = ~1 bar tegendruk))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-06 17:11
Jazsie schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:36:
[...]
ZFP mag gewoon buiten staan maar ook bij mij komt het in een gesloten kist/ruimte/hok/schuur.
Maar dan ook meer voor het geluid van de pomp. En beschermt tegen het weer is toch beter dan open en bloot...
Zijn er (goedkope) aanraders van behuizing? Of bouwt iedereen dat hier gewoon zelf? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justonlyme
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-11-2022
Koffie schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:19:
[...]

zoveel chloor en dan nog alg?
Even wat vragen om dingen uit te sluiten:

- Staat het bad recent, of staat het er al sinds vorig jaar (MET water)?
- Gerelateerd aan bovenstaande: wat voor blokken traag chloor gebruik je? snelchloor is puur granulaat uit een emmer neem ik aan?
- Hoe meet je op welke manier met welke middelen je chloor ?

[...]

Een hydraulische zwembadreiniger sluit je aan op de aanzuiging in je bad.

Je neemt een stofzuigerslang en sluit deze aan op een hydraulische zwembadreiniger,
Dus aan de ene kant van de slang de stofzuiger, de andere kant koppel je op de retour leiding naar je bad.

In mijn (vaste) bad kan ik kiezen waar ik hem op aansluit : of ik sluit 'm aan op een skimmer adapter of ik sluit 'm aan op een speciale stofzuigeraansluiting die ik in mijn bad heb laten plaatsen.
Hoe het bij zo'n opzet bad moet weet ik niet, wellicht dat je de leiding tussen pomp en bad los kunt maken, gat dicht doen en dan de leiding rechtstreeks op je slang aansluiten?
Het bad staat sinds 05/05/20.
Ik gebruik traag chloor van het merk Splash van 20 mg.
Ook gebruik ik het granulaat van dit merk.
Ik meet de chloor met zo een intex teskit en nog eens met zo een staafjes.
De staafjes zijn van het merk comfortpool.
Speciaal voor zwembaden en spa's.

Wel wonen wij naast een huis dat leeg staat en waar er in die lange grassen veel onkruid staat en beestjes in rond loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dago21
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 12:05
Ik ik ga er mee aan de slag. Ben geen wiskundige helaas, maar gaat vast iets uitkomen.

@zezke zelf twijfel ik voor een hondenhok (die ik dan beetje tweak), de schuur of gewoon buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:32
Ik lees al een poosje mee, en ben ook al een behoorlijke poos websites in de gaten, aan het houden. Alleen nu is er geen enkele website die de Intex 503x274 op voorraad heeft. Iemand hier nog suggesties?

Bij deze maat begin ik op dit moment zelfs heel erg te twijfelen om er direct maar een vast zwembad van te maken. Formaat 5x3 oid.. Maar dan eentje met stalen zijwanden, heb ik mij goed ingelezen dat hier in principe geen funderings wanden voor hoeven worden geplaatst? Enkel een gewapend beton bodem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
zezke schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:17:
[...]

Zijn er (goedkope) aanraders van behuizing? Of bouwt iedereen dat hier gewoon zelf? 8)
tuinkast van marktplaats ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@dago21 hoe groot word het bad ?

3m omhoog ga je makkelijk trekken met een 6m3 maar 17 m van/naar hmmmm ..

bij mij staat het bad 2meter verder en ik houd niet veel "druk' over maar als je een 3m rond zeg 5 kuub is een 10m3 pomp ook wel erg overkill .. dus ik zou die 2 wel op elkaar afstemmen .
Er zijn er wel meer die pijp/slang ingegraven hebben .. maar de situatie varieert natuurlijk

Berekenen tja .. dan moet je met pijp lengtes / weerstanden en andere meuk gaan zitten .. vloeistof dynamica is erg "lastig" ..

Wat je niet wilt is 2 pompen .. (bv 1 voor omhoog 1 voor door de pijp) .. die werken elkaar snel tegen.

@Koffie & @Justonlyme vaak zitten er adapters bij (let op bij aankoop) die je op een de 32 mm in/uitlaat kan schroeven (in het bad) en deze passen ook op de grotere inlaat/uitlaat met klep/kraan.. voor stofzuigers
Je zou ook een 3weg kraan buiten het bad kunnen doen maar dan heb je 6 of 10m slang nodig .. (alleen is vaak niet nodig .. als je oplet met aanschaf dat er adapters bij zitten.

de link van exit stofzuiger zaten 4 adapters ofzo erbij, ps een skimmer los komt ook met adapter .. (38mm slang)

[ Voor 29% gewijzigd door vso op 25-05-2020 17:36 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dago21
@vso is een Bestway 2x3 welke ik dit jaar heb staan. Maakt het nog uit of ik 40mm of 50mm PVC gebruik?

Eigenlijk een vraag wat doen jullie met het bad aan het einde van het seizoen? Wij zetten ze eigenlijk op MP einde van het jaar omdat het veel ruimte scheet in de schuur en kopen het jaar erop een nieuwe / andere, al hoewel ik volgend jaar gaat wat groter (en vooral hoger) wil kom in een ander segment. Denk dat ik dit plan dan wel moet aanpassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justonlyme
vso schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:31:

@Koffie & @Justonlyme vaak zitten er adapters bij (let op bij aankoop) die je op een de 32 mm in/uitlaat kan schroeven (in het bad) en deze passen ook op de grotere inlaat/uitlaat met klep/kraan.. voor stofzuigers
Je zou ook een 3weg kraan buiten het bad kunnen doen maar dan heb je 6 of 10m slang nodig .. (alleen is vaak niet nodig .. als je oplet met aanschaf dat er adapters bij zitten.

de link van exit stofzuiger zaten 4 adapters ofzo erbij, ps een skimmer los komt ook met adapter .. (38mm slang)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GX-KW-8HLgqR5PtqJnrcxhd7a4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X9K7YuQY0gqZUIxOh2URMfWs.jpg?f=user_large

Zijn dit die stukken dat je bedoel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:29
[...]

Ik had eerst een kistje zelf gebouwd, nu gewoon een keter "tuinhuisje" van mp gehaald na de tip en foto's gezien te hebben van @IndoBoy.
Oogt toch net iets mooier dan mijn eigen bouwsel :)
CrazyFool schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:22:
Ik lees al een poosje mee, en ben ook al een behoorlijke poos websites in de gaten, aan het houden. Alleen nu is er geen enkele website die de Intex 503x274 op voorraad heeft. Iemand hier nog suggesties?

Bij deze maat begin ik op dit moment zelfs heel erg te twijfelen om er direct maar een vast zwembad van te maken. Formaat 5x3 oid.. Maar dan eentje met stalen zijwanden, heb ik mij goed ingelezen dat hier in principe geen funderings wanden voor hoeven worden geplaatst? Enkel een gewapend beton bodem?
Tja, het zwemseizoen is vroeg begonnen dit jaar. Kans zit er in dat je tot half zomer moet wachten voordat er weer voorraad is...

Klopt, weet niet welk stalen zwembad je op het oog hebt maar er zijn die je inderdaad gewoon kan plaatsen met enkel een betonnen vloer. Afhankelijk van hoe diep je het wilt gaan ingraven moet deze vol blijven met water, dit om te voorkomen dat de zijwand naar binnen wordt gedrukt.
dago21 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:40:
@vso is een Bestway 2x3 welke ik dit jaar heb staan. Maakt het nog uit of ik 40mm of 50mm PVC gebruik?

Eigenlijk een vraag wat doen jullie met het bad aan het einde van het seizoen? Wij zetten ze eigenlijk op MP einde van het jaar omdat het veel ruimte scheet in de schuur en kopen het jaar erop een nieuwe / andere, al hoewel ik volgend jaar gaat wat groter (en vooral hoger) wil kom in een ander segment. Denk dat ik dit plan dan wel moet aanpassen...
Goede vraag, een opzet zwembad is als ik mij niet vergis niet bedoelt om in de winter buiten te blijven staan.
Zelf vraag ik mij af of dit een probleem is of niet. Misschien dat @vso hier meer over kan vertellen?

Ik ben van mening dat juist het opruimen niet goed is, hierdoor komt er vouwen in je liner en kan het stuk gaan. Geen idee hoe lang zo een opzetbed mee gaat zonder lekkage. Wellicht dat ook hier @vso meer over kan vertellen :)

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
dago21 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:40:

2x3 :S ... je gaat al dat werk doen voor een "klein' zwembad ? .. doe jezelf een lol zet het zwembad naast de pomp :) .. kijk het eerst een jaar aan ofzo 17m pijp is nog steeds erg veel .. voor zo'n klein zwembadje.
als je groter gaat dan wel een zwaardere pomp

wij bergen hem meestal op in de schuur, je kan ze in de winter laten staan (zie handleiding), kost ons teveel tuin ruimte ..

Voor 2 a 3 kuub bad zou ik hem gewoon leeg donderen je hebt hem sneller ontmanteld cq. opnieuw opgezet (en inderdaad besteld) .. dan die paar cent om hem te vullen

Zelfs voor mij (3m rond) ben ik een halve dag bezig met vullen & opzetten
Justonlyme schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:41:
[...]

[Afbeelding]

Zijn dit die stukken dat je bedoel?
:Y

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 25-05-2020 18:40 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dago21
Helder. Is misschien ook wel beter om zo te doen! Dacht vooral omdat de ZFP droog moest staan en daarnaast het geluid. Gaan we volgend jaar weer verder.

En met het bad tot nu toe gooiden we het bad op MP voor gratis of 10 euro (en een keer de stort) en het jaar erop een vers exemplaar. Vooral ruimte besparen in de schuur en elk jaar anders/groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RB1984
  • Laatst online: 30-07-2020
Goedeavond iedereen

Ik heb n bad van 1,6 bij 2,6 bij 0,65 en heb n zandfilterpomp 4m3 . En wil n solarmat erop aan sluiten. Maar die mat wil ik dan 5 cm hoger plaatsen als de inlaat van het zwembad. Dit door zo praktisch mogelijk plaatsen van de apparaten.

Kan dit???

Lees dat t eigenlijk niet mag maar de pomp is zwaar zat en de inlaat zit maar 5 cm lager.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justonlyme
vso schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:39:
[...]

2x3 :S ... je gaat al dat werk doen voor een "klein' zwembad ? .. doe jezelf een lol zet het zwembad naast de pomp :) .. kijk het eerst een jaar aan ofzo 17m pijp is nog steeds erg veel .. voor zo'n klein zwembadje.
als je groter gaat dan wel een zwaardere pomp

wij bergen hem meestal op in de schuur, je kan ze in de winter laten staan (zie handleiding), kost ons teveel tuin ruimte ..

Voor 2 a 3 kuub bad zou ik hem gewoon leeg donderen je hebt hem sneller ontmanteld cq. opnieuw opgezet (en inderdaad besteld) .. dan die paar cent om hem te vullen

Zelfs voor mij (3m rond) ben ik een halve dag bezig met vullen & opzetten

[...]

:Y
En welk stuk juist kan je dan een stofzuigerslang op aansluiten?
(deeltje van foto A. U. B aanduiden als het kan)
Kweet klinkt beetje dom maar ik heb er echt geen idee van.
En het denken is beetje moeilijk als je wakker bent van 4:30 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:16
Kan iemand mij aub even uit de nood helpen en een paar vragen beantwoorden?

Ik heb een Intex Easy bad van 3.6m diameter en een zandfilterpomp en ik heb absoluut geen benul met welke slang ik ze aan elkaar moet sluiten, blijkbaar moet het iets heel bijzonders zijn want de sanitair zaak kon er niks van maken:

De uitgang van de pomp is buitendiameter 32mm. Ik kan er een rubberen “vergroter” op zetten en dan wordt de buitendiameter 38mm.

Een buis van Intex 32mm (doorzichtig geribbeld) gaat niet over de blauwe outlet van de pomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQNGsOx6AFHM5NdjeXHJNQye9rQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9dEn4lJvpEpeIgKc1D8kHg7.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkbaar zou ik ook nog een adapter moeten vinden om aan te sluiten op het zwembadje, daar hou ik me dus ook voor aanbevolen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:09

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Justonlyme schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:20:
[...]

Het bad staat sinds 05/05/20.
Ik gebruik traag chloor van het merk Splash van 20 mg.
Ook gebruik ik het granulaat van dit merk.
Ik meet de chloor met zo een intex teskit en nog eens met zo een staafjes.
De staafjes zijn van het merk comfortpool.
Speciaal voor zwembaden en spa's.

Wel wonen wij naast een huis dat leeg staat en waar er in die lange grassen veel onkruid staat en beestjes in rond loopt.
Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is extreem shocken, een beetje de Amerikaanse SLAM Methode : https://www.troublefreepo...shock-level-and-maintain/
Met zo'n vers bad kun je er gevoeglijk vanuit gaan dat er geen cyanuurzuur (CYA) in je water zit.

Ik zou zeggen : ram je chloor eens gewoon een naar dikke 10 ppm en dek je water af. 24 uur pompen en na 12 uur kijken wat je FC is en weer na 12 uur nog een keer. Desnoods enkele dagen op dit niveau houden met chloor granulaat.
LET OP : bij 10 ppm wil je niet gaan zwemmen!
Maar persoonlijk zou ik eerst je alg onder controle krijgen en dan pas gaan zwemmen.

Andere optie : je water vervangen - maar volgens mij kom je uit Belgie en is het daar best prijzig?

[ Voor 4% gewijzigd door Koffie op 25-05-2020 21:21 ]

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
dago21 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:55:
Helder. Is misschien ook wel beter om zo te doen! Dacht vooral omdat de ZFP droog moest staan en daarnaast het geluid. Gaan we volgend jaar weer verder.

En met het bad tot nu toe gooiden we het bad op MP voor gratis of 10 euro (en een keer de stort) en het jaar erop een vers exemplaar. Vooral ruimte besparen in de schuur en elk jaar anders/groter.
ZFP mag gewoon open en bloot staan zoals eerder vermeld.
RB1984 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:14:
Goedeavond iedereen

Ik heb n bad van 1,6 bij 2,6 bij 0,65 en heb n zandfilterpomp 4m3 . En wil n solarmat erop aan sluiten. Maar die mat wil ik dan 5 cm hoger plaatsen als de inlaat van het zwembad. Dit door zo praktisch mogelijk plaatsen van de apparaten.

Kan dit???

Lees dat t eigenlijk niet mag maar de pomp is zwaar zat en de inlaat zit maar 5 cm lager.

Mvg
Tuurlijk kan je de solarmat 5cm hoger plaatsen dan de inlaat. Overgrootdeel zet zoiets op het dak ruim 2+ hoger :).
HyperBart schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:29:
Kan iemand mij aub even uit de nood helpen en een paar vragen beantwoorden?

Ik heb een Intex Easy bad van 3.6m diameter en een zandfilterpomp en ik heb absoluut geen benul met welke slang ik ze aan elkaar moet sluiten, blijkbaar moet het iets heel bijzonders zijn want de sanitair zaak kon er niks van maken:

De uitgang van de pomp is buitendiameter 32mm. Ik kan er een rubberen “vergroter” op zetten en dan wordt de buitendiameter 38mm.

Een buis van Intex 32mm (doorzichtig geribbeld) gaat niet over de blauwe outlet van de pomp.

[Afbeelding]

Blijkbaar zou ik ook nog een adapter moeten vinden om aan te sluiten op het zwembadje, daar hou ik me dus ook voor aanbevolen...
Hmz je zou toch echt zeggen dat je de 32mm slang erover zou kunnen plaatsen tot aan het draadeind en dan slangklem erop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-05 19:51
Ik heb een Bestway 8m3 zandfilter besteld, zover ik kan zien in de handleiding die ik online vind heeft die 38mm slang nodig, mijn zwembad heeft 32mm. Is het dan zo'n adapter die ik moet hebben of is dat voor andersom? https://www.zwembadstore.be/flowclear-adapter-38mm-32mm.html

Iemand daarnaast tips voor bypass + y-stuk voor aansluiten 2 intex matten in parallel?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SCF1908
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-11-2020
[...]

Als je een beetje handig bent lukt het prima zelf. Vandaag aan de slag gegaan, frame staat, wordt komende dagen nog netjes afgewerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJDYNulTuJGe20HxgTEfwI7_vqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tggkxhPVz3M5d35JkrpmXPMw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyvhyxtutrL4NRqYuiRztEchgCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a5WS8iVQAKP65fSRTzugD4l8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUFFXsXS0fFx66SknVmTenJoijg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zej6wtGuel83ffy7S4h40ogp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Justonlyme schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:27:
[...]

En welk stuk juist kan je dan een stofzuigerslang op aansluiten?
(deeltje van foto A. U. B aanduiden als het kan)
Kweet klinkt beetje dom maar ik heb er echt geen idee van.
En het denken is beetje moeilijk als je wakker bent van 4:30 😉
de middelste (onder)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:42
Ik heb een bestway 401 x 201 x 100 gekregen en ben nu aan het kijken naar verwarming.
Kan ik met de standaardpomp er een solarbol op aansluiten, of is dan de pomp al niet krachtig genoeg?

Daarnaast een leuk cadeau natuurlijk, maar nu de rest, wat is een goede basis om als chemie in huis te halen?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

SCF1908 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:21:
[...]

Als je een beetje handig bent lukt het prima zelf. Vandaag aan de slag gegaan, frame staat, wordt komende dagen nog netjes afgewerkt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat staat er links in je ombouw? Lijk een kleine vierkante WP? En daarbovenop een intex ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Koffie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:41:
[...]

Wat staat er links in je ombouw? Lijk een kleine vierkante WP? En daarbovenop een intex ding?
Warmtepomp en intex is zoutwatersysteem.

Ben benieuwd hoe @SCF1908 het gaat doen mbt de warmtepomp, die kan niet zomaar in een dichte kist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jazsie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:55:
[...]

Ben benieuwd hoe @SCF1908 het gaat doen mbt de warmtepomp, die kan niet zomaar in een dichte kist :)
Aha, ik herkende er even niets in, vandaar de vraag.
WP lijkt me inderdaad niet lekker werken zo, dat kleine gaatje is te weinig. Kijk even in de specs hoeveel kuub lucht dat ding verplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Laatst online: 20:29

BeyondThunder

Lost Lightning

Hier even even kleine "waarschuwing".

Ik had al jaren deze skimmer.
Ik denk al 10 tot 12 jaar. Af en toe nieuwe beugels en mandje besteld. Maar het gedeelte in het zwembad nooit hoeven te vervangen.

Na al die jaren heb ik gemerkt dat het plastic wordt afgebroken. Als je de skimmer eruit haalt en droogt dan geeft deze behoorlijk af. Het plastic wit en de rubbers zwart.
Niet best voor je water.

Voor die paar euro even een nieuwe besteld en erin gehangen.

[ Voor 5% gewijzigd door BeyondThunder op 26-05-2020 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-06 14:38
Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden. Heb een week geleden een Intex metal frame zwembad besteld van 2.60 x 1.60. Gewoon een simpel bad gezien we (ivm. obivous reasons) waarschijnlijk dit jaar niet naar het buitenland gaan.

Aan dit bad ga ik een solarmat hangen en een Intex filterpomp 2271 l/u (niet de lichtste, ook niet de zwaarste variant).

Nu wil ik verschillende posities proberen met zowel de pomp als de solarmat. Ik wil dus de mogelijkheid hebben om de pomp over bij wijze van spreke over een maand nog ergens anders in de tuin neer te zetten. Ik heb al langere buizen besteld, dus daar moet het probleem niet liggen.

Maar ik kwam er achter dat zodra je de pomp aansluit, er eigenlijk een constante stroom met water is vanaf het zwembad naar de pomp. Er zit geen kraan op zoals bij een tuinslang, dus even afkoppelen, verplaatsen en dan weer aankoppelen zit er niet in lijkt het nu?!

Bij het bad werden wel vreemde rubberen dopjes geleverd. Het bad staat nog niet (vanmiddag mee bezig!).

TL;DR;
Kan iemand mij vertellen of de zwarte dopjes die geleverd worden bij een Intex metal frame bad ook na installatie van een filter nog gebruikt kunnen worden om de watertoevoer naar de pomp tijdelijk te stoppen. Bijvoorbeeld als ik de slang wil afkoppelen om de pomp zo gemakkelijker te kunnen verplaatsen naar een ander/beter deel van de tuin? De in- en uitlaatroosters blijven dan wel in het bad zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Wesley schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:20:
Ik heb een Bestway 8m3 zandfilter besteld, zover ik kan zien in de handleiding die ik online vind heeft die 38mm slang nodig, mijn zwembad heeft 32mm. Is het dan zo'n adapter die ik moet hebben of is dat voor andersom? https://www.zwembadstore.be/flowclear-adapter-38mm-32mm.html

Iemand daarnaast tips voor bypass + y-stuk voor aansluiten 2 intex matten in parallel?
Deze adapters zijn voor de Bestway Flowclear pompen, en dat zijn dus de cartrdiges filters en niet zandfilter.

Zitten er geen adapters bij de zandfilter?

Welk vraag heb je pecies mbt bypass?
Voor betere waterdoorstroming gebruik je een Y-stuk en geen T-stuk, daarnaast of grote 90 graden bochten of 2x kleine 45 graden bochten in plaats van 90 graden knie bocht.
Driek schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:15:
Ik heb een bestway 401 x 201 x 100 gekregen en ben nu aan het kijken naar verwarming.
Kan ik met de standaardpomp er een solarbol op aansluiten, of is dan de pomp al niet krachtig genoeg?

Daarnaast een leuk cadeau natuurlijk, maar nu de rest, wat is een goede basis om als chemie in huis te halen?
Kan prima, vanuit gaande dat je solarbol (ik zou overigens voor een mat gaan en geen bol) op de grond zet en niet op het dak.

Het minst wat je moet hebben:
- Test strips/meter voor chloor/ph.
- Chloor trage tabletten.

pH is in NL eigenlijk vrijwel goed, zelf pH + en pH - gekocht maar nog niet hoeven te gebruiken.
Koffie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:00:
[...]

Aha, ik herkende er even niets in, vandaar de vraag.
WP lijkt me inderdaad niet lekker werken zo, dat kleine gaatje is te weinig. Kijk even in de specs hoeveel kuub lucht dat ding verplaatst.
Ja daarom ben ik benieuwd naar het eindresultaat van @SCF1908 :).
Kan je nu al vertellen dat ook deze kleine warmtepomp veel lucht verplaatst.
Fidelity schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:46:
Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden. Heb een week geleden een Intex metal frame zwembad besteld van 2.60 x 1.60. Gewoon een simpel bad gezien we (ivm. obivous reasons) waarschijnlijk dit jaar niet naar het buitenland gaan.

Aan dit bad ga ik een solarmat hangen en een Intex filterpomp 2271 l/u (niet de lichtste, ook niet de zwaarste variant).

Nu wil ik verschillende posities proberen met zowel de pomp als de solarmat. Ik wil dus de mogelijkheid hebben om de pomp over bij wijze van spreke over een maand nog ergens anders in de tuin neer te zetten. Ik heb al langere buizen besteld, dus daar moet het probleem niet liggen.

Maar ik kwam er achter dat zodra je de pomp aansluit, er eigenlijk een constante stroom met water is vanaf het zwembad naar de pomp. Er zit geen kraan op zoals bij een tuinslang, dus even afkoppelen, verplaatsen en dan weer aankoppelen zit er niet in lijkt het nu?!

Bij het bad werden wel vreemde rubberen dopjes geleverd. Het bad staat nog niet (vanmiddag mee bezig!).

TL;DR;
Kan iemand mij vertellen of de zwarte dopjes die geleverd worden bij een Intex metal frame bad ook na installatie van een filter nog gebruikt kunnen worden om de watertoevoer naar de pomp tijdelijk te stoppen. Bijvoorbeeld als ik de slang wil afkoppelen om de pomp zo gemakkelijker te kunnen verplaatsen naar een ander/beter deel van de tuin? De in- en uitlaatroosters blijven dan wel in het bad zitten.
Kan je in de inlaat/uitlaat stoppen wanneer bad gewoon vol is.
En anders helpt een plastic beker die over de inlaat/uitlaat past ook.
Ja er zal wel wat water eruit lopen maar je kan prima effe loskoppelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
bij intex reageren ze niet al te snel, maar me zwembad kapot geknipt

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fyeT62y.jpg

Als ze hiermee tevreden zijn hopenlijk.

@BeyondThunder ik heb ook zo'n skimmer beetje haat/liefde verhouding dat ding drijft .. en valt slecht te klemmen :( gevolg is dat het ding snel drijft in de weg van de spelende kids ..

@Fidelity de inlaat/uitlaat heeft een schroef "dop" dexe draai je eraf en dan waar het water in/uit gaat druk je de dopjes erop hiermee voorkom je dat het water wegstroomt.
.. (wel handig iemand de dopjes vast te laten houden terwijl je de boel verplaatst)

bij cranenbroek was bv
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CZDnClm.jpg
3m rond tot "groot" niet echt super "duur" .. andere winkels zijn vaak prijziger

en nieuwe aanwinst onder het zwembad
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ecS6ClT.jpg

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:54:
bij intex reageren ze niet al te snel, maar me zwembad kapot geknipt

[Afbeelding]

Als ze hiermee tevreden zijn hopenlijk.

@BeyondThunder ik heb ook zo'n skimmer beetje haat/liefde verhouding dat ding drijft .. en valt slecht te klemmen :( gevolg is dat het ding snel drijft in de weg van de spelende kids ..

@Fidelity de inlaat/uitlaat heeft een schroef "dop" dexe draai je eraf en dan waar het water in/uit gaat druk je de dopjes erop hiermee voorkom je dat het water wegstroomt.
.. (wel handig iemand de dopjes vast te laten houden terwijl je de boel verplaatst)

bij cranenbroek was bv
[Afbeelding]
3m rond tot "groot" niet echt super "duur" .. andere winkels zijn vaak prijziger

en nieuwe aanwinst onder het zwembad
[Afbeelding]
Als j o'n ding ingraaft heb je voor relatief weinig geld een mooi bad :Y)
Eventueel een verhoogde vlonder eromheen (snap nooit waarom maar tot de helft ingraven? Alsof de bovenste staal moleculen denken 'ho ho, dat is aarde waar we in zitten, stop er mee jongens!' )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Fidelity
Afbeeldingslocatie: https://www.debruinezwembaden.nl/Files/2/26000/26829/ProductPhotos/MaxContent/544658344.jpg
de (hoedjes)/dopjes stop je in dit geval over de "gaten" aan de zwembad zijde .. zoals je op de foto ziet heb je niet veel "klem" vermogen .. en moet je het hebben van de waterdruk in het zwembad om hem dicht te houden .. (vandaar het advies om "hulp' te hebben bij dopje erop te houden .. )

omgekeerd kan je ze dus er ook indoen als je geen in/uitlaat erin hebt zitten (zelfde issue)
Koffie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:00:
[...]

Als j o'n ding ingraaft heb je voor relatief weinig geld een mooi bad :Y)
Eventueel een verhoogde vlonder eromheen (snap nooit waarom maar tot de helft ingraven? Alsof de bovenste staal moleculen denken 'ho ho, dat is aarde waar we in zitten, stop er mee jongens!' )
lol .. nee heeft meer met het "instorten" te maken denk ik bij 50% drukt het water voldoende tegen de wand aan om "vervorming" te voorkomen .. (twijfelachtig maar dat terzijde) en de bovenste 25% heeft geen tegendruk vermoed ik ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:05:
[...]

lol .. nee heeft meer met het "instorten" te maken het water drukt voldoende tegen de wand aan om "vervorming" te voorkomen .. (twijfelachtig maar dat terzijde) en de bovenste 25% heeft geen tegendruk vermoed ik ..
Ah zo, nooit bij stilgestaan eigenlijk. Makes sense. Je zou wat kunnen stutten oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley
Jazsie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:53:
[...]

Deze adapters zijn voor de Bestway Flowclear pompen, en dat zijn dus de cartrdiges filters en niet zandfilter.

Zitten er geen adapters bij de zandfilter?

Welk vraag heb je pecies mbt bypass?
Voor betere waterdoorstroming gebruik je een Y-stuk en geen T-stuk, daarnaast of grote 90 graden bochten of 2x kleine 45 graden bochten in plaats van 90 graden knie bocht.
@Jazsie: thx voor de reply

Met wat verder in die handleiding te zoeken lijken die er inderdaad wel bij te zitten.

Voor bypass was ik nu naar dit aan het kijken: https://www.zwembadgigant.nl/comfortpool-bypass-kit dat lijkt me ok? Dan zoek ik alleen nog 2x Y-stuk voor op flexibele 38mm slang, zou liever nu nog geen pvc ergens vastzetten. Daar tips om dat ergens online te vinden? Was eerst aan het twijfelen om daar ook gewoon zo'n tweede bypass tussen de zetten aangezien dat compleet is, maar is misschien wat overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Wesley schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:19:
[...]

Met wat verder in die handleiding te zoeken lijken die er inderdaad wel bij te zitten.

Voor bypass was ik nu naar dit aan het kijken: https://www.zwembadgigant.nl/comfortpool-bypass-kit dat lijkt me ok? Dan zoek ik alleen nog 2x Y-stuk voor op flexibele 38mm slang, zou liever nu nog geen pvc ergens vastzetten. Daar tips om dat ergens online te vinden? Was eerst aan het twijfelen om daar ook gewoon zo'n tweede bypass tussen de zetten aangezien dat compleet is, maar is misschien wat overkill.
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEE als je deze bypass koopt you'r on you one :+ ;) ...

https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.html

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 26-05-2020 10:22 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Wesley schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:19:
[...]

Uhmm neen, 3-weg kraan is stukken minder fijn/goed/handig dan gewoon 3 kranen.

Je komt dan uit op deze (indien je complete set wilt): https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:53:
[...]

Ook de zandfilterpompen van Bestway worden onder de Flowclear naam verkocht (heb er hier 1 in doos staan met daarop in grote letters Flowclear).

De adapters die @Wesley showt zijn eigenlijk bedoeld om de uitgang van een zwembad van 32mm naar 38mm te converteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley
vso schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:21:
[...]

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEE als je deze bypass koopt you'r on you one :+ ;) ...

https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.html
Jazsie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:22:
[...]

Uhmm neen, 3-weg kraan is stukken minder fijn/goed/handig dan gewoon 3 kranen.

Je komt dan uit op deze (indien je complete set wilt): https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.html
Hah, okay, dat is in ieder geval duidelijk :) bedankt voor het advies. Raad je dan ook aan om die 2 y-stukken om die matten in parallel te leggen met iets van pvc te lijmen en daar de stukken aan te zetten? Of daar wel iets te doen met gewoon klemmen? Zelf nog niet direct iets gevonden.
ralph075 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:26:
[...]

Ook de zandfilterpompen van Bestway worden onder de Flowclear naam verkocht (heb er hier 1 in doos staan met daarop in grote letters Flowclear).

De adapters die @Wesley showt zijn eigenlijk bedoeld om de uitgang van een zwembad van 32mm naar 38mm te converteren.
Doos moet hier nog binnenkomen, maar is denk ik inderdaad ook wel onder noemer Flowclear. En die adapters is idd wat ik nodig heb, maar zit als ik de handleiding goed begrijp wel al mee met de filter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
ralph075 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:26:
[...]

Ahh dat wist ik niet! Thx voor de info :)
Wesley schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:29:
[...]
Hah, okay, dat is in ieder geval duidelijk :) bedankt voor het advies. Raad je dan ook aan om die 2 y-stukken om die matten in parallel te leggen met iets van pvc te lijmen en daar de stukken aan te zetten? Of daar wel iets te doen met gewoon klemmen? Zelf nog niet direct iets gevonden.
[...]
Hoe bedoel je?

De bypass plaats je na je filter voordat het naar je mat gaat. Vervolgens kan je dan je matten parallel of in serie zetten. Met de baypass regel je dan de waterdoorstroming naar al je matten tegelijk.

Omdat je baypass hebt maakt het bij deze 2 matten niet echt uit hoe je ze aansluit, afstellen doe je toch met de bypass. Bij meer dan 2 matten is het inderdaad wel handig te kijken of parallel niet beter is vanwege dat je anders te weinig waterdoorstroming hebt.

@vso Kan wellicht nog wat meer erover vertellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley
Jazsie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:37:
[...]

Ahh dat wist ik niet! Thx voor de info :)

[...]

Hoe bedoel je?

De bypass plaats je na je filter voordat het naar je mat gaat. Vervolgens kan je dan je matten parallel of in serie zetten. Met de baypass regel je dan de waterdoorstroming naar al je matten tegelijk.

Omdat je baypass hebt maakt het bij deze 2 matten niet echt uit hoe je ze aansluit, afstellen doe je toch met de bypass. Bij meer dan 2 matten is het inderdaad wel handig te kijken of parallel niet beter is vanwege dat je anders te weinig waterdoorstroming hebt.

@vso Kan wellicht nog wat meer erover vertellen ;)
Yes, bypass is duidelijk. Was puur nog om die 2 matten in parallel te krijgen (dus splitten van 1 van de twee die uit bypass komt naar 2 slangen voor elk van de matten. Tenzij jullie zeggen dat matten in parallel geen zin heeft bij maar 2 matten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik heb overigens een bypass met een knappe 3-weg kraan. Dat werkt erg goed. Alleen met de WP heb ik die niet meer nodig omdat ik de volledige stroom door de WP jaag.
Maar in de tijd met de EPDM matten op het dak werkte dit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-06 13:03
Waarom is chloor in NL overal zo duur?
Bv in BE:
https://www.zwembad.be/nl...ten/chloortabletten-10-kg

Of zoek ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Wesley kijk ff naar de afbeelding / post hier zie je exact wat we bedoelen/vraagt
Wesley schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:50:
Yes, bypass is duidelijk. Was puur nog om die 2 matten in parallel te krijgen (dus splitten van 1 van de twee die uit bypass komt naar 2 slangen voor elk van de matten. Tenzij jullie zeggen dat matten in parallel geen zin heeft bij maar 2 matten.
Geen zin hmm heeft best wel zin maar ligt ook aan de type "zon - ding" c.q oppervlakte . en pomp .. het is niet erg simpel .. bv intex matjes van 20,- hebben ingebouwde bypass..
Koffie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:07:
Ah zo, nooit bij stilgestaan eigenlijk. Makes sense. Je zou wat kunnen stutten oid.
ik vraag me echt af (eerder besproken) .. wat nu "handig" is als je niet beton wilt storten ..

Ik heb op 80/110/120 cm diep 2mx1mx 10cm eps liggen .. tijdens de tuin verbouwing gedaan
dit is op zich een goeie ondergrond voor een zwembad bodem (al dan niet van beton)

De wanden zou ik van unipaneel kunnen bouwen (https://www.npibv.eu/product/unipanel-bouwpaneel-285x16mm/) maar ik zou ook nog kunnen isoleren (binnen/buiten dat is de vraag) met EPS 10cm dik maar ja dan zal ik als ik binnen doe wellicht met een epoxy/hars moeten werken omdat de liner alleen en eps niet genoeg is ..
trekker22 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:30:
Bv in BE:

Of zoek ik fout?
wat is "duur" .. als je per tab 1 a 2 weken doet .. en je verbruikt er 4 a 5 per keer voor je zwembad ..

bv bleek in de winkel kost 1 a 2 euro per fles maar bevat 3 tot 5% actieve chloor terwijl een tab 15% actieve chloor

[ Voor 29% gewijzigd door vso op 26-05-2020 11:36 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Bv in BE:

Of zoek ik fout?
Nee, ik denk niet dat je verkeerd zoekt. Ik bestel ook dikwijls uit BE. Meestal meerdere grote emmers, grote tabletten. Traag chloor. (Voor meerdere jaren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:32:
@Wesley kijk ff naar de afbeelding / post hier zie je exact wat we bedoelen/vraagt
[...]

ik vraag me echt af (eerder besproken) .. wat nu "handig" is als je niet beton wilt storten ..

Ik heb op 80/110/120 cm diep 2mx1mx 10cm eps liggen .. tijdens de tuin verbouwing gedaan
dit is op zich een goeie ondergrond voor een zwembad bodem (al dan niet van beton)

De wanden zou ik van unipaneel kunnen bouwen (https://www.npibv.eu/product/unipanel-bouwpaneel-285x16mm/) maar ik zou ook nog kunnen isoleren (binnen/buiten dat is de vraag) met EPS 10cm dik maar ja dan zal ik als ik binnen doe wellicht met een epoxy/hars moeten werken omdat de liner alleen en eps niet genoeg is ..
Ik denk, maar klinkt alsof je het antwoord al weet, voor je zelf duidelijk moet stellen wat je wil. Wil je op de grond, half in de grond of volledig in de grond.
En afhankelijk van bovenstaande, wat wil je dan : kant en klaar (zoals die baden van je foto van cranenbroek) of wil je dan volledig zelf wat klussen ?

Een betonnenvloer zou je zelf nog wel kunnen doen. Bekisting maken, betonnetten erin, molen huren, draaien en scheppen maar. Daarna aantrillen en afvlakken.
Dan zou je op zich er al een aardig bad op kunnen plaatsen.

voordeel van een set (die vd fotos, of een diy set) is dat alles op elkaar afgestemd is. Ga je fully zelf klussen op je gemak dan zul je veel moeten uitvogelen.

Maar verdiep je eens in of isoleren uberhaupt nut heeft voor de bodem en de wanden, mij is altijd verteld dat de grootste verliespost van warmte de bovenkant is, niet de wanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justonlyme
Koffie schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:17:
[...]

Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is extreem shocken, een beetje de Amerikaanse SLAM Methode : https://www.troublefreepo...shock-level-and-maintain/
Met zo'n vers bad kun je er gevoeglijk vanuit gaan dat er geen cyanuurzuur (CYA) in je water zit.

Ik zou zeggen : ram je chloor eens gewoon een naar dikke 10 ppm en dek je water af. 24 uur pompen en na 12 uur kijken wat je FC is en weer na 12 uur nog een keer. Desnoods enkele dagen op dit niveau houden met chloor granulaat.
LET OP : bij 10 ppm wil je niet gaan zwemmen!
Maar persoonlijk zou ik eerst je alg onder controle krijgen en dan pas gaan zwemmen.

Andere optie : je water vervangen - maar volgens mij kom je uit Belgie en is het daar best prijzig?
Ik kom inderdaad uit België en het water is hier inderdaad zeer duur.

Ik ga sowieso nog een extra shocken.
Zou ik dan de flocking ook zijn werk nog eens laten doen?
Zo ziet mijn bad er vandaag uit.
Na gisteren nog eens goed de stofzuiger gebruikt te hebben.
Maar met die kleine stofzuiger is dit bijna niet te doen om te poetsen.
Moet 8 u opladen en dan kan ik ongeveer 45 min hem gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ly9vabru9Jhq63THNvqls092U3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sp5NmRic9yAqHTYJL6DOiXy.jpg?f=fotoalbum_large

Hoeveel gram snelle chloor zou ik dan best gebruiken om extreem te shocken?
3700 L water en ik gebruik nu gram snelle chloor om de 2 dagen.
Moet ik veel meer gebruiken of is dit voldoende voor om de 2 dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justonlyme
vso schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:45:
[...]

de middelste (onder)
Dank je wel. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Laatst online: 08-06 12:22
Ik heb sinds afgelopen donderdag een frame zwembad 259 x 170. Omdat het water toch wel erg koud is wil ik een solar mat op het naastgelegen schuurdak plaatsen.
Schuur is direct naast het zwembad, zo'n 2 meter hoog.
Dat gaat niet lukken met de standaard 1259 liter pomp denk ik? Welke boosterpomp zouden jullie aanraden(en is ook nog verkrijgbaar...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-06 12:46
Schumaster schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:53:
Ik heb sinds afgelopen donderdag een frame zwembad 259 x 170. Omdat het water toch wel erg koud is wil ik een solar mat op het naastgelegen schuurdak plaatsen.
Schuur is direct naast het zwembad, zo'n 2 meter hoog.
Dat gaat niet lukken met de standaard 1259 liter pomp denk ik? Welke boosterpomp zouden jullie aanraden(en is ook nog verkrijgbaar...)
Letop. Solarmatten mag je niet op het dak plaatsne. Gaan ze ook heel snel stuk van. Goed opletten of de solarmat die je wilt halen op een dak mag.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Laatst online: 08-06 12:22
Daniel. schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:54:
[...]

Letop. Solarmatten mag je niet op het dak plaatsne. Gaan ze ook heel snel stuk van. Goed opletten of de solarmat die je wilt halen op een dak mag.
De goedkope intex solar mat, welke inderdaad niet op het dak mag(maar wordt wel vaak gedaan..).
Waarom zou hij op het platte dak eerder stuk gaan dan op de grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley

[...]

[...]

Geen zin hmm heeft best wel zin maar ligt ook aan de type "zon - ding" c.q oppervlakte . en pomp .. het is niet erg simpel .. bv intex matjes van 20,- hebben ingebouwde bypass..
@vso: yes, dat stuk is duidelijk, bedankt. Voor in parallel leggen: gaat om 2 intex solar matten, pomp is 8m3 en zwembad 6,6m3. Indien het lukt wil ik die matten op schuur van 2,5hoog leggen, anders gaan ze gewoon op een plaat op de grond ergens. Vraag is dus enkel nog of het loont om in parallel te leggen, en zo ja, of je advies hebt qua verbindingsstuk(ken). Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Justonlyme schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:48:
[...]

Ik kom inderdaad uit België en het water is hier inderdaad zeer duur.

Ik ga sowieso nog een extra shocken.
Zou ik dan de flocking ook zijn werk nog eens laten doen?
Zo ziet mijn bad er vandaag uit.
Na gisteren nog eens goed de stofzuiger gebruikt te hebben.
Maar met die kleine stofzuiger is dit bijna niet te doen om te poetsen.
Moet 8 u opladen en dan kan ik ongeveer 45 min hem gebruiken.

[Afbeelding]

Hoeveel gram snelle chloor zou ik dan best gebruiken om extreem te shocken?
3700 L water en ik gebruik nu gram snelle chloor om de 2 dagen.
Moet ik veel meer gebruiken of is dit voldoende voor om de 2 dagen?
Ik zou vlokmiddel even achterweg laten. Concentreer je eerst op 1 ding : die alg moet dood.
Volgorde:

- pH op niveau brengen (was al zo meen ik)
- chloor meten, naar http://www.troublefreepool.com/calc.html gaan en daar berekenen hoeveel erin moet
- pompen, pompen, pompen! Gewoon niet uitzetten die pomp.
- meet 1 tot 2 keer per dag, stuur bij om je chloor hoog te houden
- ondertussen ff versneld een betere stofzuiger regelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:46:
[...]

Ik denk, maar klinkt alsof je het antwoord al weet, voor je zelf duidelijk moet stellen wat je wil. Wil je op de grond, half in de grond of volledig in de grond.
En afhankelijk van bovenstaande, wat wil je dan : kant en klaar (zoals die baden van je foto van cranenbroek) of wil je dan volledig zelf wat klussen ?

Een betonnenvloer zou je zelf nog wel kunnen doen. Bekisting maken, betonnetten erin, molen huren, draaien en scheppen maar. Daarna aantrillen en afvlakken.
Dan zou je op zich er al een aardig bad op kunnen plaatsen.

voordeel van een set (die vd fotos, of een diy set) is dat alles op elkaar afgestemd is. Ga je fully zelf klussen op je gemak dan zul je veel moeten uitvogelen.

Maar verdiep je eens in of isoleren uberhaupt nut heeft voor de bodem en de wanden, mij is altijd verteld dat de grootste verliespost van warmte de bovenkant is, niet de wanden.
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/LNGYq15raxw/maxresdefault.jpg dit zou de ultime "wens" zijn ..

Een reden voor EPS is dat je een "zachte" wand hebt niet als hoofd reden isolatie .. een laagje glasvezel/epoxy is ook meer bescherming .. van de eps .. (afbrokkelen/zachte randen) ..
beton op de vloer is wegens gewicht van het water + egale bodem ..
En unipaneel = niet wegrotten van hout in de natte grond.

Het bad zelf zal 2,5 x 4 worden = 10m2.. met 80/120 hoogte .. is 8 tot 12 kuub .. en ik vermoed dat dat het "warm houden" met 4 tot 6m2 epdm de grotere uitdaging is ik zal echt wat extra verwarmings ondersteuning moeten hebben ..

Ander iets is dat het "dek" ook stevig genoeg moet zijn om eroverheen te lopen met 300 tot 400kg .. ik heb niet de ruimte voor een mat "oprollen" zoals jij hebt en de tuin gebruiken is wel erg prettig.

Daarnaast wil ik ook het "dek" gebruiken als een onderdeel van een wand .. als deze open staat zodat je bij "slecht weer" ook nog kan zwemmen .. (gasveer inbouwen . )

Maar betreft verwarmen ben ik wel gecharmeerd van die airco / wp koel lijn intergratie met zwembad

Omdat dit een "mega" klus is die op veel fronten "samen" loopt ben ik echt wel op zoek naar alternatieven . en mogelijkheden .. maar ja rustig aan heeft geen haast

[edit] o en het verlies aan de bovenkant kan met een dek + eps / isolatie inbouwen natuurlijk . en eventueel isolatie (bubbel) folie

en sorry voor het warrig antwoord
Wesley schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:56:
@vso: yes, dat stuk is duidelijk, bedankt. Voor in parallel leggen: gaat om 2 intex solar matten, pomp is 8m3 en zwembad 6,6m3. Indien het lukt wil ik die matten op schuur van 2,5hoog leggen, anders gaan ze gewoon op een plaat op de grond ergens. Vraag is dus enkel nog of het loont om in parallel te leggen, en zo ja, of je advies hebt qua verbindingsstuk(ken). Alvast bedankt!
te weinig mat voor je zwembad .. als je meer ruimte hebt zou ik op je schuur gaan voor epdm.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley
vso schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:06:
[...]

te weinig mat voor je zwembad .. als je meer ruimte hebt zou ik op je schuur gaan voor epdm.
Snap ik, maar ga ergens moeten beginnen ;) Zou je ze nu gewoon in serie leggen dan en zien hoe het loopt? Tzt kijken om te switchen of iets bij te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Wesley schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:14:
Snap ik, maar ga ergens moeten beginnen ;) Zou je ze nu gewoon in serie leggen dan en zien hoe het loopt? Tzt kijken om te switchen of iets bij te leggen.
nee verkeerde aanpak .. je "bespaart" niks en pvc(intex matje) vs epdm is relatief merkbaar resultaat..
los daarvan als je er overheen iets van "glas" neerlegt .. verhoog je het resultaat.

Je losse onderdelen kosten ook meer .. terwijl 1 oplossing zoals epdm je meteen klaar bent .. dit kan je ook laten liggen ..

Met extreme hete dagen (zeg een week) na koud weer duurt het minimaal 2 a 3 dagen voordat vrouw lief het warm genoeg vind .. om er ook in te duiken ..

Kortom je geniet sneller van met meer zonne oppervlakte . je hebt de pomp al dus waarom zou je niet die paar euro extra uitgeven ? zeker als je de ruimte hebt .. (zoek op @Koffie en kijk naar zijn foto van solar mat op zijn "schuurtje" dak .. (ok wel extreem) maar goed ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:55
Dennahz schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:16:
[...]

Is dat de temperatuur aan het oppervlak, of overal? Anders gooi ik de warmtepomp er gelijk uit en koop ik solarmatten :p (Zal eerder een combinatie zijn). Verbaas me erover hoe goed die dingen blijkbaar toch werken!
Vandaag nog even gemeten, was namelijk ook wel nieuwsgierig. Badje stond vanmorgen om 9 uur op 21 graden oppervlaktetemperatuur, toen het zeil er af gehaald en de pomp ingeschakeld. Om 12:15 uur stond de oppervlaktetemperatuur op 25,5 graden.

Ik heb om 12 uur de temperatuur op de bodem gemeten (lag daar vanaf 11:30), die stond toen op 25 graden.

Dus er lijkt ongeveer een halve graad tussen oppervlaktetemperatuur en bodemtemperatuur te zitten.

Betreft natuurlijk slechts 3x2 meter en een waterdiepte van zo'n 70 cm, maar toch... De resultaten (van 1 mat van nog geen 4 vierkante meter) vind ik echt verbluffend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Wesley schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:50:
[...]
Ik zou het gewoon serie doen, moet geen probleem zijn. Zijn toch van die Intex matten?

Maar wat @vso zegt is ook wel waar. Geef je nu wat meer uit heb je wel wat beters voor terug...
BeyondThunder schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:55:
Ik heb overigens een bypass met een knappe 3-weg kraan. Dat werkt erg goed. Alleen met de WP heb ik die niet meer nodig omdat ik de volledige stroom door de WP jaag.
Maar in de tijd met de EPDM matten op het dak werkte dit prima.
Het kan prima werken maar een goede afstelling is lastiger maar dat is mijn mening.
Geef mij maar 3 losse kranen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-06 13:03

[...]

[...]

[...]

[...]

wat is "duur" .. als je per tab 1 a 2 weken doet .. en je verbruikt er 4 a 5 per keer voor je zwembad ..

bv bleek in de winkel kost 1 a 2 euro per fles maar bevat 3 tot 5% actieve chloor terwijl een tab 15% actieve chloor
Maar 70€ in België en hier overal 150€ voor 10 kg..? Vond ik vreemd🧐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-06 11:58

Dennahz

Life feels like hell should.

MiKeZZa schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:38:
[...]

Vandaag nog even gemeten, was namelijk ook wel nieuwsgierig. Badje stond vanmorgen om 9 uur op 21 graden oppervlaktetemperatuur, toen het zeil er af gehaald en de pomp ingeschakeld. Om 12:15 uur stond de oppervlaktetemperatuur op 25,5 graden.

Ik heb om 12 uur de temperatuur op de bodem gemeten (lag daar vanaf 11:30), die stond toen op 25 graden.

Dus er lijkt ongeveer een halve graad tussen oppervlaktetemperatuur en bodemtemperatuur te zitten.

Betreft natuurlijk slechts 3x2 meter en een waterdiepte van zo'n 70 cm, maar toch... De resultaten (van 1 mat van nog geen 4 vierkante meter) vind ik echt verbluffend.
Netjes man! 👍 Zou de pomp gewoon standaard elke dag tijdens de zonnige uren laten aanstaan, dan zit je zo op de 28-30.

Hier is het water nu een graad of 28 met de warmtepomp. Gaat weer super snel nu het wat warmer is 🙂

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:27
Bv in BE:

Of zoek ik fout?
Helaas is het heel duur in nederland ja, een kg verpakking kost 20 euro of meer, heb ik mij ook altijd over verbaasd, en belgie mag niet verzenden naar nl.

Ik haalde het uit duitsland of nu, sinds amazon.nl er is, van amazon nederland.

Je moet wel even de aanbiedingen in de gaten houden.

Ik heb 2 weken terug nog 10 kg chloor voor 45 euro gekocht. (kleine tabletten)

https://www.amazon.nl/gp/...kage_o8_img?ie=UTF8&psc=1

Is nu 85 euro, maar nog altijd goedkoper dan bij de meeste zaken.

5 kg grote tabletten (200) gram, 35 euro

https://www.amazon.nl/wel...fRID=7ZE40VAFK4BMD0VVPFHB

[ Voor 19% gewijzigd door Chrisje1983 op 26-05-2020 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-04 15:16
Schumaster schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:55:
[...]

De goedkope intex solar mat, welke inderdaad niet op het dak mag(maar wordt wel vaak gedaan..).
Waarom zou hij op het platte dak eerder stuk gaan dan op de grond?
Hier ben ik ook erg benieuwd naar, waarom gaan solarmatten op het dak snel stuk en op de grond niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawil
  • Laatst online: 21-05 15:34
Ondertussen heb ik (ongeveer) de hele thread gelezen en ik heb iets anders geprobeerd voor mijn Intex zwembad. Misschien inspireert het wel iemand!

Ik heb een 4.27m rond bad met een 8m3 ZFP van Intex. Dit jaar wou ik het water toch wat bijwarmen, vorig jaar hadden we geen verwarming en dat was toch te koud.

Zoals zovelen hier heb ik zelf een tuinhok(je) gemaakt waar de pomp in kan. Op het schuin dak (zuid gericht) heb ik nu 50m aan zwarte 20mm slang liggen onder een stuk plexiglas. Omdat ik niet altijd die 'luide' Intex filter wou aanzetten heb ik er een simpel tuinpompje aangehangen wat ik nog had liggen. Ik gebruik dezelfde aan- uitvoer als de Intex pomp, door middel van 50mm PVC en wat terugslagkleppen en manuele kleppen loopt dat prima.

Het is nu even afwachten hoe effectief dit verwarmt, het is nog niet heel zonnig geweest sinds mijn installatie af is.

Volgende stap voor mij is de koppeling met het domotica systeem: met een Shelly stopcontact en temp meter wil ik de pomp aan/uit zetten als het nodig is (via Loxone). Dit was ook een reden om de Intex filter pomp niet te gebruiken: die timer is hier niet voor geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Mawil schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:44:

Volgende stap voor mij is de koppeling met het domotica systeem: met een Shelly stopcontact en temp meter wil ik de pomp aan/uit zetten als het nodig is (via Loxone). Dit was ook een reden om de Intex filter pomp niet te gebruiken: die timer is hier niet voor geschikt.
Gaaf! Wil je dit project documenteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
dr.nld schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:03:
[...]

Status van het project; solar bol is na anderhalve week geleverd door de Wit.
12V (camping) pomp 20l/m + tuinslang en adapter set van ubbink 13mm naar 32mm, helaas haal ik de minimale opvoerhoogte nog niet. De waterflow blijft nét hangen bij 5 cm onder de rand van het zwembad :O

Deze vorige week besteld bij Amazon 3000l/uur
https://www.amazon.de/Was...id=1589790182&sr=8-4&th=1

Wacht met smart op de levering. Heb alweer nieuw Ubbink 25mm materiaal gehaald, voor de koppeling.

Heb de standaard cover erop (met luchtkussen). Op dit moment koelt de Intex / bestway Lay-Z-Spa nog 10 graden per nacht af en moet ik overdag een groot deel van de ochtend/middag bijverwarmen. Dit doe ik liever via de zon :)
Helaas de Solar Bol had wat mij betreft niet voldoende capaciteit om de lay-z-spa van 700-800 liter te verwarmen. Dus die is onderweg naar een nieuwe eigenaar.
Ik heb nu weer de goedkope Intex mat geïnstalleerd in combinatie met de aquariumpomp van Amazon 3000l/h.

Gisteren van 28 graden naar 35 graden van 10 tot 18u, continu pompen. Vanmiddag ga ik eens naar het resultaat van vandaag. Ik zou hem ook de spa open kunnen gooien met (breder dan bad) solarzeil. Dan heb je toch wel wat extra warmte. >:)

Sinds het weekend zijn er geen Intex solarmatten meer nieuw te krijgen voor 20 euro :(

Don't Dream it, Be it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Dennahz schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:00:
[...]

Netjes man! 👍 Zou de pomp gewoon standaard elke dag tijdens de zonnige uren laten aanstaan, dan zit je zo op de 28-30.

Hier is het water nu een graad of 28 met de warmtepomp. Gaat weer super snel nu het wat warmer is 🙂
Dat zit ik nu al; bijna 29 zojuist :9

Oftewel; ik kan misschien wel wat minder gaan pompen de komende dagen. Dit is haast overkill.

Maar goed, liever zo dan niet warm te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 09:56

MarcoKL

That's a huge b*tch!

dr.nld schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:47:
[...]

Helaas de Solar Bol had wat mij betreft niet voldoende capaciteit om de lay-z-spa van 700-800 liter te verwarmen. Dus die is onderweg naar een nieuwe eigenaar.
Ik heb nu weer de goedkope Intex mat geïnstalleerd in combinatie met de aquariumpomp van Amazon 3000l/h.
Hoe heb je dat dan geschakeld vanaf je zwembad? geen filterpomp er meer tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.nld
  • Niet online
MarcoKL schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:51:
[...]

Hoe heb je dat dan geschakeld vanaf je zwembad? geen filterpomp er meer tussen?
De (standaard) filterpomp heb ik ook aanstaan. Deze heeft eigenlijk geen mogelijkheden om daar iets gemakkelijk tussen te schakelen. Tenzij ik er een kranenboel van maak.
Daar kan ik de tempratuur aflezen en het CRF zit er daar tussen.

En de aquariumpomp staat aan - solarmat ligt nu op het 'deksel' van het zwembad 120x120

Don't Dream it, Be it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 09:56

MarcoKL

That's a huge b*tch!

dr.nld schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:56:
[...]

De (standaard) filterpomp heb ik ook aanstaan. Deze heeft eigenlijk geen mogelijkheden om daar iets gemakkelijk tussen te schakelen. Tenzij ik er een kranenboel van maak.
Daar kan ik de tempratuur aflezen en het CRF zit er daar tussen.

En de aquariumpomp staat aan - solarmat ligt nu op het 'deksel' van het zwembad 120x120
Ah je pompt het vanuit je zwembad in die mat(ten) en weer terug met een slang? een apart circuit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:36
Doe ik ook, pas bij voldoende zon wordt de pomp pas bediend om in te schakelen, vervolgens controle houden na korte aanlooptijd als pomp pas net aan staat (de retourleiding is nog lang niet opgewarmt natuurlijk).

Is de retour leiding lager als het huidige temp van zwembad, dan stopt de pomp 8) en gaat dus later vanzelf weer aan als er voldoende zon is :-)

deze routine gaat dus op een beetje bewolkte dag zo af en toe aan en weer uit, en op een zonnige dag ook vroeg aan.

Ik gebruik Shelly1 met enkele temperatuur sensoren, en home assistant. Was mijn eerste home assistant project, en ben er erg fan van inmiddels. Erg fijn op te zetten en als je het doorhebt goed te begrijpen.

[ Voor 29% gewijzigd door mazzoop80 op 26-05-2020 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
mazzoop80 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:00:
[...]

Doe ik ook, pas bij voldoende zon wordt de pomp pas bediend om in te schakelen, vervolgens controle houden na korte aanlooptijd als pomp pas net aan staat (de retourleiding is nog lang niet opgewarmt natuurlijk).

Is de retour leiding lager als het huidige temp van zwembad, dan stopt de pomp 8) en gaat dus later vanzelf weer aan als er voldoende zon is :-)

deze routine gaat dus op een beetje bewolkte dag zo af en toe aan en weer uit, en op een zonnige dag ook vroeg aan.

Ik gebruik Shelly1 met enkele temperatuur sensoren, en home assistant. Was mijn eerste home assistant project, en ben er erg fan van inmiddels. Erg fijn op te zetten en als je het doorhebt goed te begrijpen.
Gaaf. Voel je behoefte om toe te lichten wat je gedaan hebt? Welke hardware, welke software acties e.d.? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:36
MiKeZZa schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:03:
[...]

Gaaf. Voel je behoefte om toe te lichten wat je gedaan hebt? Welke hardware, welke software acties e.d.? :*)
Is wellicht beter om specifiek de home automation (van een zwembad pomp) verder in te gaan in draadje https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1992272

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 18:42
Heeft er iemand ervaring met een zwembad alarm? Ik kwam dit tegen in mijn zoektocht: https://www.amazon.nl/Ele...id=pla-486132875677&psc=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
mazzoop80 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:07:
[...]

Is wellicht beter om specifiek de home automation (van een zwembad pomp) verder in te gaan in draadje https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1992272
Zeker. Daar wil ik de eerste de beste die hapt en wil uitleggen wat hij heeft ook zeker heen verwijzen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:39
[...]

Gisteren van 28 graden naar 35 graden van 10 tot 18u, continu pompen. Vanmiddag ga ik eens naar het resultaat van vandaag. Ik zou hem ook de spa open kunnen gooien met (breder dan bad) solarzeil. Dan heb je toch wel wat extra warmte. >:)

Sinds het weekend zijn er geen Intex solarmatten meer nieuw te krijgen voor 20 euro :(
Interessant, ik overweeg nu een soortgelijke setup voor mijn Intex Spa.
Ik had eerst een Reich Power Jet Plus 12V dompelpomp gekocht. Deze had voldoende capaciteit om naar mijn houtgestookte wisselaar te gaan, maar dat vond ik omslachtig en stinken met dat hout stoken, daarnaast ook nog eens onveilig voor mijn 3 jarige dochter.
Helaas is die caravan dompelpomp al vrij snel overleden, heeft denk ik net iets teveel vuil opgezogen.
Nu heb ik een Gardena 3000/4 zelfaanzuigende pomp in gebruik om het springkussen/waterparadijs van dochterlief te laten circuleren als het vol is. Deze pomp is perfect. Ik overweeg nu dus om een 2e circuit te gebruiken voor solarverwarming van de Jacuzzi met de pomp van het waterparadijs. Ik sta echt wel versteld van de temperatuur die je op deze manier in je bad hebt weten te krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vuurvlieg schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:14:
Heeft er iemand ervaring met een zwembad alarm? Ik kwam dit tegen in mijn zoektocht: https://www.amazon.nl/Ele...id=pla-486132875677&psc=1
Wat wil je bereiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

mazzoop80 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:07:
[...]

Kan toch prima in dit topic :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Dat vind ik een nette resultaat hoor.
Krijg nu ook (steeds meer) de neiging om ook voor een solar mat te gaan dan enkel warmtepomp voor mijn Spa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ondertussen heb ik (ongeveer) de hele thread gelezen en ik heb iets anders geprobeerd voor mijn Intex zwembad. Misschien inspireert het wel iemand!

Ik heb een 4.27m rond bad met een 8m3 ZFP van Intex. Dit jaar wou ik het water toch wat bijwarmen, vorig jaar hadden we geen verwarming en dat was toch te koud.

Zoals zovelen hier heb ik zelf een tuinhok(je) gemaakt waar de pomp in kan. Op het schuin dak (zuid gericht) heb ik nu 50m aan zwarte 20mm slang liggen onder een stuk plexiglas. Omdat ik niet altijd die 'luide' Intex filter wou aanzetten heb ik er een simpel tuinpompje aangehangen wat ik nog had liggen. Ik gebruik dezelfde aan- uitvoer als de Intex pomp, door middel van 50mm PVC en wat terugslagkleppen en manuele kleppen loopt dat prima.

Het is nu even afwachten hoe effectief dit verwarmt, het is nog niet heel zonnig geweest sinds mijn installatie af is.

Zonder foto's geloven we je niet :+ :+

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Vuurvlieg schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:14:
Hmm officieel mag je niet eens je zwembad onbeheerd achterlaten .. (kids die erinvallen) of verzuipen .. dus er moet altijd toezicht zijn .. zie handleiding .. van opzetbaden ..

Kan ook een webcam op het bad richten .. maar je bent er nooit snel genoeg bij als je het ziet (ALS je al kijkt op de monitor .. en dan ben je dus niet bezig met andere zaken ..)

Beetje het idee wat doe je als je vrouw naast je staat op het terras ... de ketting inkorten want ze hoort in de keuken :+ idee

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvlieg
Het zwembad is nu zo hoog dat de kleine er niet in kan komen. Het trapje zetten we elke keer weg, net als andere objecten waar hij op zou kunnen klimmen en uiteraard laten we hem niet alleen buiten. Naast al deze maatregelen zou ik graag een extra vangnet maatregel hebben voor die ene keer, waarbij wij er alles aan zullen doen dat deze niet voorkomt, dat hij een manier gevonden heeft en wij net afgeleid zijn. Niets menselijks is ons vreemd. Ik acht de kans dat dat gebeurt oneindig klein, maar de impact te groot om niet toch uit te zoeken of hier iets voor mogelijk is....

Wat ik voor me zie is dat wanneer het water beweegt terwijl het alarm erop staat dat dan je een signaal krijgt en er naartoe kunt rennen om te zien wat er aan de hand is en hopelijk tot de conclusie komt dat het een vogel, blaadje of whatever is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.nld
  • Niet online
Dat vind ik een nette resultaat hoor.
Krijg nu ook (steeds meer) de neiging om ook voor een solar mat te gaan dan enkel warmtepomp voor mijn Spa.
[/quote]

Intex matjes is wat anders dan EPDM solarconnectoren.

EPDM schijnt helemaal fantastisch te zijn qua warmte opbrengst. Ons schuurtje 2x 10 meter weg en heeft een schuin dak maar dan zouden we echt voor een ZFP moeten gaan.

Vrouwlief wil de Intex solar mat alleen op de SPA hebben en niet op het gras. :X
En de cover mag er niet vanaf als ze thuis is...

De intex mat hebben we vorig jaar ook gebruikt voor het bad van ruim 3400 liter, een Intex Prism frame 3,66 ligt nog in kelder. Als het aardig weer is kunnen we de SPA altijd opruimen en de Prism neerzetten _/-\o_

Don't Dream it, Be it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuurvlieg
vso schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:22:
[...]

Hmm officieel mag je niet eens je zwembad onbeheerd achterlaten .. (kids die erinvallen) of verzuipen .. dus er moet altijd toezicht zijn .. zie handleiding .. van opzetbaden ..

Kan ook een webcam op het bad richten .. maar je bent er nooit snel genoeg bij als je het ziet (ALS je al kijkt op de monitor .. en dan ben je dus niet bezig met andere zaken ..)

Beetje het idee wat doe je als je vrouw naast je staat op het terras ... de ketting inkorten want ze hoort in de keuken :+ idee
Ik begrijp dat iedereen hier 's nachts buiten slaapt bij zijn zwembad of het zwembad leeg laat lopen en de volgende dag weer opzet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
dr.nld schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:44:
Vrouwlief wil de Intex solar mat alleen op de SPA hebben en niet op het gras. :X
En de cover mag er niet vanaf als ze thuis is...
niet om het 1 of het ander .. maar 1+1 = 2 .. minder geld uitgeven aan x en bv besteden aan andere dingen is voor vele niet een moeilijke keuze .. :)
Vuurvlieg schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:44:
Ik begrijp dat iedereen hier 's nachts buiten slaapt bij zijn zwembad of het zwembad leeg laat lopen en de volgende dag weer opzet :+
Tja dat kan of je kan regels opstellen .. geen volwassenen geen zwembad .. (of geen kids hebben )

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dago21
Kom er even niet uit... als ik langere slangen wil, 38mm dan kan ik deze kopen, hier.

En heb ik dan deze "Thules" nodig die in de slang gaan, met daar omheen een klem, en kan hem dan direct op de 38mm aansluiting schroeven? Of eventueel andere verkoper?

De reden dat ik het vraag, is omdat ik me wezeloos heb gezocht hoe ik die 38mm slangen op het bad / pomp krijg, en eigenlijk nergens een oplossing... wellicht snap ik het niet... had verwacht dat een zwembadboer dat ook zou verkopen...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hier van 23,8 naar 26,2 sinds 10 uur vanochtend, met nog een uurtje bruikbare zon te gaan :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
dago21 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:59:
De reden dat ik het vraag, is omdat ik me wezeloos heb gezocht hoe ik die 38mm slangen op het bad / pomp krijg, en eigenlijk nergens een oplossing... wellicht snap ik het niet... had verwacht dat een zwembadboer dat ook zou verkopen...?
2 opties ligt er aan wat er aan je zwembad zit ..
https://www.amazon.nl/Ada...stallaties/dp/B00TPR5PP4/ 32mm inlaat (deze = 32 https://www.zwembadgigant.nl/intex-in-en-uitlaatset-o-32-mm)
of
https://www.zwembadgigant...et-o-38-mm-zandfilterpomp hiervoor moet je wel uitsnijden

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 26-05-2020 17:26 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dago21
Bedankt, aan het bad zit Adapter B en de ZFP is standaard 38mm aansluiting. De slang die ik heb is 4,5 meter maar die is te kort. Blijkbaar kun je niet 4,5 + 1,5 meter slang kopen en die dan koppelen. Er zou dus een nieuwe slang moeten komen, van de juiste lengte. Die kan ik vinden op vele websites, maar waar ik tegen aanloop is dat ik deze dus niet op de Adapter B of de Pomp kan schroeven.

Bij intex of bestway kan ik ook geen gepaste adapter of reserve onderdeel kopen om dit zelf te maken. Dit is het eerste en enige wat er in de buurt komt, een 38mm -> 1 1/2".

Misschien denk ik te moeilijk, maar het is toch niet logisch om een 32mm stuk er tussen te zetten (zo'n Adapter A principe)? Dit doen toch meer mensen!? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
dago21 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:35:
Bedankt, aan het bad zit Adapter B en de ZFP is standaard 38mm aansluiting. De slang die ik heb is 4,5 meter maar die is te kort. Blijkbaar kun je niet 4,5 + 1,5 meter slang kopen en die dan koppelen. Er zou dus een nieuwe slang moeten komen, van de juiste lengte. Die kan ik vinden op vele websites, maar waar ik tegen aanloop is dat ik deze dus niet op de Adapter B of de Pomp kan schroeven.

Bij intex of bestway kan ik ook geen gepaste adapter of reserve onderdeel kopen om dit zelf te maken. Dit is het eerste en enige wat er in de buurt komt, een 38mm -> 1 1/2".

Misschien denk ik te moeilijk, maar het is toch niet logisch om een 32mm stuk er tussen te zetten (zo'n Adapter A principe)? Dit doen toch meer mensen!? :?
https://www.heuts.nl/intex-adapter-b-38-32-mm (hier uitverkocht)
of
32mm van zwembad 6m --> https://www.zwembadenwebshop.nl/intex-adaptor-a-10849 op de ZFP

ps 32/38mm is inwendig allemaal 28mm ofzo ..

https://www.toppy.nl/prod...ntex-afsluiters-38mm.html? zowel de ZFP slang als de 32 slang passen maar "net" over de onderste schuif verbinding ..

denk dat een zfp slang net kwalitatief iets beter is .. :)

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 26-05-2020 17:41 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Chrisje1983 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:13:
Ik heb 2 weken terug nog 10 kg chloor voor 45 euro gekocht. (kleine tabletten)

https://www.amazon.nl/gp/...kage_o8_img?ie=UTF8&psc=1

Is nu 85 euro, maar nog altijd goedkoper dan bij de meeste zaken.
Tip, maak van .nl .de , kost t 55 euro inclusief verzenden

https://www.amazon.de/Wel...ob_b_track_package_o8_img

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 03:01
Mijn wp is voor 2m3 tot 4m3, mijn ZFP is 4m3.
Als ik knijp met de bypass voelt het water warmer misschien ook doordat het niet zo hard stroomt.
Maar wordt het ook warmer? (zo duurt het ook langer dat het water is rondgepompt = warmte verlies :))
Testen is niet te doen, ik kan niet vergelijken.
Ben gewoon nieuwsgierig naar mensen die daarmee ervaring hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dago21
Je bent een held @vso !

Ik was mij niet bewust dat de slangen “gelijk” aan elkaar waren en dacht dat dit impact zou hebben.

Dit is dan een super mooie oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Arjantje72 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:49:
Mijn wp is voor 2m3 tot 4m3, mijn ZFP is 4m3.
Als ik knijp met de bypass voelt het water warmer misschien ook doordat het niet zo hard stroomt.
Maar wordt het ook warmer? (zo duurt het ook langer dat het water is rondgepompt = warmte verlies :))
Testen is niet te doen, ik kan niet vergelijken.
Ben gewoon nieuwsgierig naar mensen die daarmee ervaring hebben.
Neen, warm water neemt minder warmte (energie) op dan koud water.
Daarom is de optimale afstelling ook 0,5 graden verschil met in/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Ik wil graag de aanvoer en retour meten van het zwembadwater. Ik heb 2 waterdichte temp sensors aan een rpi gehangen en dit werkt. Maar nu vraag ik me af waar ik de retour het beste kan meten, voor of na de bypass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:56:
Neen, warm water neemt minder warmte (energie) op dan koud water.
Daarom is de optimale afstelling ook 0,5 graden verschil met in/uit.
Ik zie dat niet terug in de grafieken van water opwarmen .. dit is een lineaire stijgende lijn .. anders zou je een andere curve hebben .. toch ? (ik kan het mis hebben)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jorgenv schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:02:
Ik wil graag de aanvoer en retour meten van het zwembadwater. Ik heb 2 waterdichte temp sensors aan een rpi gehangen en dit werkt. Maar nu vraag ik me af waar ik de retour het beste kan meten, voor of na de bypass?
na de bypass, maar zou voor en na de bypass doen persoonlijk (3 sensoren dus)

als temp B+C = "gelijk" dan water verwarmt .. als B niet gelijk is aan C = onverwarmt water (bypass dicht)

Hiermee kan je gelijk ondervangen of het water in de solar oplossing (als je dat ergens meet) doorstroomt ja/nee .. dus water = warm maar niet via de bypass oid .

[ Voor 34% gewijzigd door vso op 26-05-2020 18:06 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
vso schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:03:
[...]

na de bypass, maar zou voor en na de bypass doen persoonlijk (3 sensoren dus)

als temp B+C = "gelijk" dan water verwarmt .. als B niet gelijk is aan C = onverwarmt water (bypass dicht)

Hiermee kan je gelijk ondervangen of het water in de solar oplossing (als je dat ergens meet) doorstroomt ja/nee .. dus water = warm maar niet via de bypass oid .
Goed idee, alleen jammer dat ik maar 2 aanboorzadels en thermowells besteld heb. Maar bedankt voor de info, ik ga het voorlopig enkel na de bypass doen en later misschien een derde toevoegen. Ik laar de pomp schakelen aan de hand van de opbrengst van de zonnepanelen dus normaal word er niet gepompt als er geen zon op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jorgenv schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:11:
[...]

Goed idee, alleen jammer dat ik maar 2 aanboorzadels en thermowells besteld heb. Maar bedankt voor de info, ik ga het voorlopig enkel na de bypass doen en later misschien een derde toevoegen. Ik laar de pomp schakelen aan de hand van de opbrengst van de zonnepanelen dus normaal word er niet gepompt als er geen zon op staat.
denk dat je veel goedkoper had gekund .. een temp sensor in hotglue bv .. draadjes eraan = done .. je kan thuis testen door in de koelkast/vriezer of een vloeistof de "hitte" te testen .. (kijken of er veel afwijking in zit)

pvc schroef deksel verlijmen op een T-stuk .. en op de deksel self als doorvoer 2 draadjes vast maken met epoxy oid . eventueel aan de draadjes een waterdichte koppeling maken

De temp sensor kan je ook in een rvs buisje doen waarbij je de uiteinde dicht soldeerd gevuld met CPU-thermo pasta oid .. (is ook niet elektrisch geleidend) ..

Ik zoek vaak naar DIY oplossingen zoals bv zelfbouw sensors .. je vind niet altijd "handige" oplossingen maar genoeg inspiratie :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
jorgenv schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:02:
Na de bypass.
vso schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:03:
[...]

Ik zie dat niet terug in de grafieken van water opwarmen .. dit is een lineaire stijgende lijn .. anders zou je een andere curve hebben .. toch ? (ik kan het mis hebben)
Ik zie geen grafieken dus dat kan kloppen :).

Met 0,5 graden verschil heb je de juiste waterdoorstroming. Niet te veel waardoor er te weinig warmte (energie) wordt opgenomen door het water en ook niet te weinig water waardoor het water te warm wordt en dus minder warmte (energie) opneemt.

Het is een tip van mij en velen zwembadbouwers, je hoef mij dan ook zeker niet te geloven.

Zet je bypass maar helemaal dicht en verglijk het eens met een goed afgestelde bypass.
Resultaat spreekt voor zich.

Verder maakt het mij dan ook echt niet uit, al gebruik je geen bypass ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCF1908
Koffie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:41:
[...]

Een 6kw warmtepomp inderdaad, daarop een zoutwatersysteem van intex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCF1908
Jazsie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:55:
[...]

Klopt helemaal, op de bovenkant komt een deksel met scharnieren die ik open zet wanneer de wp draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvlieg
vso schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:55:
[...]

niet om het 1 of het ander .. maar 1+1 = 2 .. minder geld uitgeven aan x en bv besteden aan andere dingen is voor vele niet een moeilijke keuze .. :)

[...]

Tja dat kan of je kan regels opstellen .. geen volwassenen geen zwembad .. (of geen kids hebben )
Regels werken nog nauwelijks voor een 14 maanden oude dreumes....

Maar heeft er iemand ervaring met zo'n alarm?

[ Voor 5% gewijzigd door Vuurvlieg op 26-05-2020 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:46:
Ik zie geen grafieken dus dat kan kloppen :).

Met 0,5 graden verschil heb je de juiste waterdoorstroming. Niet te veel waardoor er te weinig warmte (energie) wordt opgenomen door het water en ook niet te weinig water waardoor het water te warm wordt en dus minder warmte (energie) opneemt.

Het is een tip van mij en velen zwembadbouwers, je hoef mij dan ook zeker niet te geloven.

Zet je bypass maar helemaal dicht en verglijk het eens met een goed afgestelde bypass.
Resultaat spreekt voor zich.

Verder maakt het mij dan ook echt niet uit, al gebruik je geen bypass ;)
Afbeeldingslocatie: https://d2vlcm61l7u1fs.cloudfront.net/media%2F836%2F836fac5e-b22c-4583-a61f-c5b49f15ace3%2Fphp3i5KLc.png

Wat veel zeggen is soms goed te twijfelen .. of ze wel het correct hebben..

Zelf denk ik eerder dat de mat is bv max 60 graden en als je water ook 60 graden is .. dan zal het geen warmte meer opnemen . en juist hierom is parallel handig(er) .. en niet al te lange lengte(s)

Door het af te denken met glas verhoog je de algehele temperatuur .. maar niet de effectiviteit ..
je wilt kortom dat je zoveel mogelijk water over zoveel mogelijk oppervlak verwarmt word

en het is beter dat je bv 6m met 1m slangentjes doet dan 1m met 6m slang .. oppervlakte wijzigt niet maar de doorstroming is in het eerste voorbeeld beter ..
Vuurvlieg schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:08:
Regels werken nog nauwelijks voor een 14 maanden oude dreumes....
maar daar hoef je ook nog niet bang te zijn dat tie ongeoorloofd het bad in kruipt :+

Overgens als jij het een goeie aanschaf vind (grap heeft lang genoeg geduurt) doe dat dan .. ik zou niet onze mening vragen .. veiligheid is geen twijfel maar doen ..

Wij dragen hier in NL ook geen fietshelm, zou dat handiger zijn .. Ja .. dat wel maar ..

[ Voor 23% gewijzigd door vso op 26-05-2020 19:25 ]

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 22 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.