Stopcontact schakelen o.b.v. watertemperatuur en zonkracht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:44
Mijn vraag betreft een situatie met mijn zwembad. In Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp wordt veel gesproken over zwembaden verwarmen met o.a. solarverwarming (dit zijn matten waar water doorheen stroomt en die door de zon verwarmt worden). Concreet ziet dat er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0eWCnzX1XTmnC8QBEgKP0pZyOY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bgPWcUKKuPEBwoaBnqdAGWQV.png?f=user_large

Oftewel; een pomp (die aangesloten zit op een regulier 230V stopcontact) kan aan staan. Als de pomp aan staat gaat er water richting een splitter die richting de solarmat kan gaan en/of hier langs. Deze keuze is momenteel veelal met de hand gemaakt. Als het zwembad water warm genoeg is kan de splitter zo ingesteld worden dat al het water langs de solarmat gaat om nog hogere temperaturen te voorkomen en andersom kan ook al het water door de mat gaan als de gewenste temperatuur nog niet behaald is.

Het nadeel aan deze situatie is als volgt:
  • Handmatig omzetten van schakelaar bypass
  • [Pomp moet óf handmatig ingeschakeld worden of op tijdsklok/li]
Wat een mooie situatie zou zijn is dat er o.b.v. de watertemperatuur en de hoeveelheid zonkracht bepaald wordt of het relevant is om de pomp aan te zetten. Dus:

doel_temp_water = 28
gemeten_temp_water = x
gemeten_zonkracht = y

Als gemeten_temp_water lager uitkomt dan doel_temp_water dan gaat hij kijken of gemeten_zonkracht boven een bepaalde waarde uit komt en dan de pomp activeren (bijvoorbeeld door een slim stopcontact te activeren).

Een nog mooier scenario is dat je hier nog wat logica aan kunt toevoegen, namelijk de minimale hoeveelheid uren dat de pomp moet draaien om het water schoon te krijgen:

minimum_aantal_uren_draaien_per_dag = 5

Dit zodat hij kan besluiten om op een in te stellen tijdstip kan besluiten dat er in de voorgaande 24 uur slechts sprake is geweest van een pomp die x-tijd ingeschakeld was en besluit de pomp in te schakelen voor het tijdsverschil tussen minimum_aantal_uren_draaien_per_dag en x-tijd. Dit zodat er ook op minder zonnige dagen (bijvoorbeeld 's nachts) gefilterd kan worden om het zwembad schoon te houden.

Het allermooiste scenario zou zelfs zijn dat de schakelaar die de waterstroom (door solarmat, niet door solarmat of gedeeld) beïnvloed ook nog gedraaid kan worden door deze oplossing. Dit betreft een zogenoemde driewegschakelaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Js0uqZyYG-iOz0KXpSJXrKft-U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cqiHbWyg19ILqp7S7JUR7TmD.jpg?f=user_large

De relevante software en hardware die ik gebruik is momenteel 0,0. Ik heb besloten om de 'standaard pompen' die bij standaard zwembaden geleverd worden niet te willen gebruiken aangezien deze allemaal vrij dom zijn. Je stelt ze in voor een bepaald aantal uur per dag en je kiest een begintijdstip, dat is alles. Als de stroom onderbroken wordt moet je ze weer aan zetten. Dat is niet wat ik zoek. Dus ik heb nu een andere pomp op het oog, die is eigenlijk nog dommer; aan of uit. En dat is wat ik wil, want de slimheid moet dus van domotica komen.

Vervolgens zou ik hem dus graag schakelen met een KiKu achtig systeem. Na wat zoeken kom ik o.a. Shelly tegen als optie. Shelly voorziet in een temperatuursensor. Helaas kan ik daar niet van achterhalen of deze ook tegen vocht kan.

En een zonkrachtsensor heb ik nog helemaal niet gevonden. Ik overweeg als alternatief nog een 2e temp sensor (als die tegen vocht kunnen), maar de vraag is hoe goed dat werkt omdat stilstaand water ergens achter de solarmat ongetwijfeld ook opwarmt als de zon schijnt, dus dat zegt meer over de zonnigheid in de voorgaande uren dan op dit moment.

Oftewel; ik zit vast in de opties die er ongetwijfeld zijn en weet niet goed waar te beginnen. Dat komt ook omdat ik in huis nog vrijwel geen domotica heb (m.u.v. wat KiKu spul in de tuin voor de verlichting).

Ik ben werkzaam in IT, dus enige technische vaardigheden mogen verwacht worden. Ben echter geen programmeur.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb is flink wat lezen over de Shelly spullen en in deze forumsectie, maar of mijn doel enigszins realiseerbaar is is me nog niet echt helder. Ik ben echter zeer benieuwd (net als vele andere zwembadbezitters gok ik) of er iemand is die wil meedenken.

[ Voor 5% gewijzigd door MiKeZZa op 10-05-2020 17:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:28
Domoticz (op een RPi) haalt hier de zonkracht van het dichtstbijzijnde weerstation (via buienradar), dat zou ook een idee kunnen zijn voor de zonkracht sensor.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@MiKeZZa je kan via een RPI zoals @Blackraven (zie Domoticz - open source domotica systeem - deel 4) beginnen, de sensor data kan je ook weer selectief via MQTT wegsturen ..

Node-red is sleur en pleur progammeren (bijna) .. daar kan je via MQTT de berichten opvangen/filteren oid ..
en acties aan verbinden ..

De 3 weg klep automagischeren daar kan je @Jazsie 's tip (in het zwembad topic) via 2de hands websites een elektronische 2de hands variant op scoren .. voor weinig (of nieuw 250 tot 450 oid) ..

kiku ? bedoel je kaku wellicht

Ik zou je tekening ook aanpassen bv temp meten (invoer) en uitvoer en onder de mat .. sensors uitlezen is wellicht iets lastiger omdat water en elektronica natuurlijk niet echt mixed .. maar dat is probleem 2

Voor nu zou je een test opstelling kunnen maken met een breadbord, een paar kopjes heet water .. en een 3 tal led ipv de elektronische 3 weg schakelaar ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 21:58
https://www.danfoss.com/e...xing-valves/#tab-overview

Ik zou deze klep ertussen zetten, en dan ben je al een deel van de regeling kwijt. Een thermostaat in het zwembad met een pyranometer is dan wat je zoekt. Helaas niet te betalen.
Met de thermostaatklep is het ook niet per de nodig, laat de pomp in de middag zijn uren maken en het zwembad wordt niet te warm. Eventueel standaard overdag laten draaien met de thermostaat parallel geschakeld zodat de pomp langer kan draaien mocht de temperatuur niet gehaald worden, moet er alleen iets bedacht worden voor 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Blackraven schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:30:
Domoticz (op een RPi) haalt hier de zonkracht van het dichtstbijzijnde weerstation (via buienradar), dat zou ook een idee kunnen zijn voor de zonkracht sensor.
Klinkt interessant. De RPi die hier stof lag te vangen paar weken geleden verkocht want deed ik toch nooit wat mee 8)7 Maar misschien kan ik ook uit de voeten met mijn Synology.... Al zal dat voor een sensor aansluiten lastig zijn, tenzij dat via WiFi kan.
Cpt.Chaos schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:21:
https://www.danfoss.com/e...xing-valves/#tab-overview

Ik zou deze klep ertussen zetten, en dan ben je al een deel van de regeling kwijt. Een thermostaat in het zwembad met een pyranometer is dan wat je zoekt. Helaas niet te betalen.
Met de thermostaatklep is het ook niet per de nodig, laat de pomp in de middag zijn uren maken en het zwembad wordt niet te warm. Eventueel standaard overdag laten draaien met de thermostaat parallel geschakeld zodat de pomp langer kan draaien mocht de temperatuur niet gehaald worden, moet er alleen iets bedacht worden voor 's nachts.
Wat zie ik hier nou precies? Is dit simpelweg een thermostaat die je instelt op een bepaalde temperatuur (d.m.v. de 1 tot en met 5 schaal) en die zelf de mengverhouding warm koud pakt of begrijp ik het fout?

En als ik het zo zie is 3/4" zo'n 1,9 cm. Dat lijkt me vrij weinig t.o.v. een 32mm slang (die uiteraard binnensmaat wat minder zal zijn). Dat geeft denk ik ook wel wat uitdagingen...
vso schreef op zondag 10 mei 2020 @ 18:56:
@MiKeZZa je kan via een RPI zoals @Blackraven (zie Domoticz - open source domotica systeem - deel 4) beginnen, de sensor data kan je ook weer selectief via MQTT wegsturen ..

Node-red is sleur en pleur progammeren (bijna) .. daar kan je via MQTT de berichten opvangen/filteren oid ..
en acties aan verbinden ..

De 3 weg klep automagischeren daar kan je @Jazsie 's tip (in het zwembad topic) via 2de hands websites een elektronische 2de hands variant op scoren .. voor weinig (of nieuw 250 tot 450 oid) ..
Domoticz zou dus een vertrekpunt kunnen zijn voor mijn zoektocht lees ik...

Ik heb met de zoekfunctie nog gezocht naar wat @Jazsie zegt over een elektronische 3 weg klep, maar daar kom ik niets van van tegen...

Node-red heb ik ooit wat mee gespeeld. Toen al snel gestopt omdat het niet ging zoals ik wilde en er geen echte praktische toepassing was, dus daarom ben ik toen afgehaakt.

kiku ? bedoel je kaku wellicht
Ik bedoel inderdaad kaku |:(

Ik zou je tekening ook aanpassen bv temp meten (invoer) en uitvoer en onder de mat .. sensors uitlezen is wellicht iets lastiger omdat water en elektronica natuurlijk niet echt mixed .. maar dat is probleem 2
Ik heb in mijn tekening het meetpunt nog niet aangegeven 8) Maar goed om te weten

Voor nu zou je een test opstelling kunnen maken met een breadbord, een paar kopjes heet water .. en een 3 tal led ipv de elektronische 3 weg schakelaar ..
Poeh. Om heel eerlijk te zijn was dat niet echt wat ik hoop te gaan doen. Ik weet dat het op Tweakers vol zit met mensen die daar van genieten en als ik echt heel veel tijd zou hebben ging ik er misschien ook wel mee rommelen. Maar op dit moment (werk, privé enz.) zoek ik meer een oplossing die zeg maar iets dergelijks biedt: 2 sensors koppelen aan mijn wifi en de signalen in de bijbehorende app laten binnen komen, waar ik met een GUI kies voor áls actie 1 plaats vindt én actie 2 vindt plaats dan 'stroom aan'.. En dus geen breadbords, knutselen aan mijn bureau, dagen proberen, finetunen enz enz..

Ik weet het; ik ben geen echte tweaker :9 Maar als ik zo'n breadbord zie en de technische circuits uit een intro-video dan haak ik echt al af. Totaal niet mijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 21:58
Dat is inderdaad een klep die je op een temperatuur zet en daarna mechanisch de stand regelt, meer of minder water naar de solarmatten. Op temperatuur is alles bypass, te koud is alles naar de matten. Deze kranen zijn er in meer maten, ik weet niet welk debiet je nodig hebt voor een zwembad, maar 1 1/4, of 1 1/2 zijn ook wel te krijgen. Door 3/4" kan wel 1000L/u heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01:36
is toch feitelijk simpel, ik wil alleen de pomp aan bij voldoende zon en als er dus voldoende warmte in de water leiding zit.

ik meet mijn PV panelen > 1200W == pomp aan

is de temperatuur retourleiding < invoer leiding pomp (en pomp draait 2 minuten) == pomp gaat uit.

is temperatuur te hoog van zwembad == blokeer de pomp functionality voor de rest van de middag.

ik meet de invoer en retour leiding, ik zet dus even de pomp aan als er zon is, is na 2 minuten nog geen voldoende warmte in de retour dan wordt de weer automatisch uitgeschakeld, is er wel voldoende warmte dan zal de pomp gewoon doorlopen totdat er te weinig delta is in de leidingtemperaturen.

Zo heb ik dus elke dag een andere startmoment dat de pomp begint, op een bewolkte dag gaat die dus zo af en toe aan.

Op een zonnige dag staat die al eerder aan als ik beneden ben :-)

Ik zie nog geen noodzaak om een bypass te schakelen, lijkt me dan erg duur worden.

Ik kan de boel nog op afstand uitlezen en aan/uit schakelen, mijn ingredienten;
- shelly1 met temperatuur sensor add-on
- een home assistant met mqtt voor de shellies
- de paar regels automatisering ingesteld

Wat ik nog ga verbeteren;
- positie van de temperatuursensors permanent maken.
- een override button maken (in de hass config) als ik even de pomp manueel aan wil hebben (die gaat dus na 2 minuut vanzelf uit :-)
- de berichtje versturen en de pomp disablen; de kids kunnen zelf de pomp ook bedienen via tablet e.o. fysieke knop, dan dus even een berichtje vooraf dat die 'disabled' is voor ze :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:19
Ik zou helemaal niks doen.
In praktijk helpen die solarmatten maar je krijgt niet opeens kokend ofzo.

De kans dat je zwembad echt te warm wordt door solarmatten is nihil.

Jij zit een regeling te verzinnen voor eigenlijk een niet bestaand probleem.

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 10-05-2020 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mazzoop80
leonbong schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:33:

mijn oude setup;
een klein bad (nog gee 5 kuub) heb je in no-time op 40+ graden (ja niet in april :-) )
in 40+ graden is het nog te heet voor een bubbelbad - dat is echt erg.

Mijn huidige setup;
een groot bad (17kuub) wordt veel langzaam warm ja, maar ik moet wel efficienter zijn, omdat het sneller koud in nederland is, en dus sneller afkoeld als de pomp aan is op een tijd dat het afkoeld, dus als je een tijdschakelaar alleen gebruikt.

met solarmatten en midden op een warme dag kan je verbranden aan het water wat eruit komt (niet als die continue loopt maar wel als je de pomp even ztil zet, zeg 20 minuten dat de zon erop vollop staat te branden -> als je dan de pomp aanzet kan het water makkelijk 60 graden of meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
mazzoop80 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:18:
is toch feitelijk simpel, ik wil alleen de pomp aan bij voldoende zon en als er dus voldoende warmte in de water leiding zit.

ik meet mijn PV panelen > 1200W == pomp aan

is de temperatuur retourleiding < invoer leiding pomp (en pomp draait 2 minuten) == pomp gaat uit.

is temperatuur te hoog van zwembad == blokeer de pomp functionality voor de rest van de middag.

ik meet de invoer en retour leiding, ik zet dus even de pomp aan als er zon is, is na 2 minuten nog geen voldoende warmte in de retour dan wordt de weer automatisch uitgeschakeld, is er wel voldoende warmte dan zal de pomp gewoon doorlopen totdat er te weinig delta is in de leidingtemperaturen.

Zo heb ik dus elke dag een andere startmoment dat de pomp begint, op een bewolkte dag gaat die dus zo af en toe aan.

Op een zonnige dag staat die al eerder aan als ik beneden ben :-)

Ik zie nog geen noodzaak om een bypass te schakelen, lijkt me dan erg duur worden.

Ik kan de boel nog op afstand uitlezen en aan/uit schakelen, mijn ingredienten;
- shelly1 met temperatuur sensor add-on
- een home assistant met mqtt voor de shellies
- de paar regels automatisering ingesteld

Wat ik nog ga verbeteren;
- positie van de temperatuursensors permanent maken.
- een override button maken (in de hass config) als ik even de pomp manueel aan wil hebben (die gaat dus na 2 minuut vanzelf uit :-)
- de berichtje versturen en de pomp disablen; de kids kunnen zelf de pomp ook bedienen via tablet e.o. fysieke knop, dan dus even een berichtje vooraf dat die 'disabled' is voor ze :-)
Nou dat kun je wel simpel noemen en qua logica is het ook vrij simpel. Alleen de vraag is voor mij; welke hardware pak je, hoe koppel je het aan elkaar enz. enz.. Heb jij die temp sensor gepakt en dan ín de leiding opgenomen bijvoorbeeld?

Ok. Dat moet ik gaan ervaren als het spul er is. Ik vind overigens dat er sowieso een probleem is. Want ook uren pompen terwijl het bewolkt is en het zwembad al 'schoon' is vind ik zonde.
Cpt.Chaos schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:17:
Dat is inderdaad een klep die je op een temperatuur zet en daarna mechanisch de stand regelt, meer of minder water naar de solarmatten. Op temperatuur is alles bypass, te koud is alles naar de matten. Deze kranen zijn er in meer maten, ik weet niet welk debiet je nodig hebt voor een zwembad, maar 1 1/4, of 1 1/2 zijn ook wel te krijgen. Door 3/4" kan wel 1000L/u heen.
Dat deel van het leidingwerk wordt 32mm. Klinkt als een interessante optie die schakelaar. Ga ik zeker meenemen (ook als het niet allemaal digitaal wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MiKeZZa schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:43:
Ik weet het; ik ben geen echte tweaker :9 Maar als ik zo'n breadbord zie en de technische circuits uit een intro-video dan haak ik echt al af. Totaal niet mijn ding.
Dan kan dit topic beter dicht .. er zijn geen "kant en klare" oplossingen of je hebt geld teveel ;)

En tja wil je puzzelen verder leren kan je alle kanten op .. je hoeft niet te solderen . (pay extra)
maar begin met een duidelijk plan, budget en je grenzen..

Overgens .. hoe minder DIY (solderen bedoel ik) hoe makkerlijk je een defect element kan vervangen

Een temp sensor leest bv in mV (miliVolt) dit moet je weer vertalen in temp x.y.z

Nu kan je bv een sonoff / esp pakken die custom firmware hebben waarbij je via een dragdown menu kan zeggen op pin A (en B ) zit een temp sensor en hun doen dit voor jou (geloof ik) .. en dus minder "breadbord" gezeur :+

hoe je de temp sensor plaatst varieert van
- in het water mikken, onder de mat leggen
- tot "professioneel" speciaal gemaakte "sonde" behuizing
- of diy zelf lijmen van onderdelen uit de bouwmarkt

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Wil je het goed doen en ook de delta temperatuur van 0,5 graden verschil tussen in/uit van je solar mat willen houden dan moet je werken met een elektrische 3-weg kraan zoals deze:
https://zwembadcompleet.n...sche-kogelkraan-50mm-230v
(groot model voor 50mm pijp, je hebt ze ook kleiner).

2x DS18B20 temperatuur sensopr met 1/2 aansluiting die je vervolgens in je leiding plaatst met een aanboorzadel met 1/2 draadeind.

DS18B20 temperatuur sensor: https://store.brewpi.com/...emperature-sensor-bsp-1-2
Aanboorzadel: https://pvcvoordeel.nl/aanboorzadel/

Neem een licht (LDR) sensor, daarmee kan je "zien" wanneer de zon schijnt of dat ie achter de wolken zit verstopt.

Het geheel sluit je aan op een arduino of als je meer flexibel wilt zijn een raspberry pi met evenuteel node-red erop. Kan je gelijk een mooie dashboard maken en het geheel bedienen op afstand :).

3-weg kraan kan je ook 2de hands op marktplaats vinden, goed in de gaten houden. Zie ze zo nu en dan voorbij komen voor 50,-- de stuk.

Of je doet het eerst zonder elektrische 3-weg kraan. Mis je alleen de optimale 0,5 graden verschil maar daar zou ik niet zo zeer druk maken in het begin. Zorgen dat je pomp/solar matten op de juiste moment aan/uit gaan is naar mijn mening belangrijker :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-06 18:18
stom idee maar kun je hier niet iets mee ?

https://www.amazon.de/gp/...smid=A1MZXMWDS73ECR&psc=1

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Dit soort projecten moet je gefaseerd plannen. In deze situatie kan dat ook prima. Stap 1 kan dus zijn om alleen de pomp te schakelen (bv met Shelly). Als invoer gebruik je publieke weerdata. Blijkbaar zit dat al in populaire home automation frameworks, maar anders kun je het ook opvragen bij bv de weer live api. Daarnaast moet je draaiuren bijhouden.

Temperatuursensor, bypass bedienen, etc zijn allemaal verfijningen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:30

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Onzin. Als je niet weet waar je over praat moet je ook niet reageren.
Ik trek in de zomer 40 kuub water over de 30 graden heen, puur op solarmatten.

Wat je nodig hebt:
- Sensor in je inkomende leiding
- Sensor in je retour leiding

Dan kun je, wanner je pompt, iig al uitrekenen wat je opwarming is. Alles onder de 0.5 graden heeft niet niet heel veel zin dus dat kun je beter stoppen met pompen (of iig over je matten).
Met 2 temperatuursensoren ben je dus al een heel eind - iig om te bepalen of doorpompen zin heeft.
Beslissen om te starten met pompen kun je doen op basis van externe info (nog een sensor, weerstation, etc).
Wel pompen maar beslissen of je over je filter gaat of over je matten kan op 2 manieren geautomatiseerd worden :
- Automatische 3-weg klep welke je middels domotica aanstuurt
- Handmatige 3-weg klep welke je met servo's gaat bedienen
MiKeZZa schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:43:
[...]
Dan is de oplossing simpel : trek 1K tot 2K aan budget uit en laat het met kant en klare dure commerciële oplossingen installeren door een zwembad toko ;)
We zitten tenslotte op tweakers ...

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
vso schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:15:
[...]

Dan kan dit topic beter dicht .. er zijn geen "kant en klare" oplossingen of je hebt geld teveel ;)

En tja wil je puzzelen verder leren kan je alle kanten op .. je hoeft niet te solderen . (pay extra)
maar begin met een duidelijk plan, budget en je grenzen..

Overgens .. hoe minder DIY (solderen bedoel ik) hoe makkerlijk je een defect element kan vervangen

Een temp sensor leest bv in mV (miliVolt) dit moet je weer vertalen in temp x.y.z

Nu kan je bv een sonoff / esp pakken die custom firmware hebben waarbij je via een dragdown menu kan zeggen op pin A (en B ) zit een temp sensor en hun doen dit voor jou (geloof ik) .. en dus minder "breadbord" gezeur :+

hoe je de temp sensor plaatst varieert van
- in het water mikken, onder de mat leggen
- tot "professioneel" speciaal gemaakte "sonde" behuizing
- of diy zelf lijmen van onderdelen uit de bouwmarkt
Ik hoef ook niet persé een kant en klare oplossing. Ik hoop echter wel met kant en klare componenten en hooguit wat inregelwerk in een bestaande domotica tool (lokaal of cloudbased) iets te configureren.

Verder redelijk helder, ga ik meenemen in mijn gedachten en overwegingen.
Rukapul schreef op maandag 11 mei 2020 @ 08:58:
Dit soort projecten moet je gefaseerd plannen. In deze situatie kan dat ook prima. Stap 1 kan dus zijn om alleen de pomp te schakelen (bv met Shelly). Als invoer gebruik je publieke weerdata. Blijkbaar zit dat al in populaire home automation frameworks, maar anders kun je het ook opvragen bij bv de weer live api. Daarnaast moet je draaiuren bijhouden.

Temperatuursensor, bypass bedienen, etc zijn allemaal verfijningen.
Goeie tip. Misschien denk ik momenteel iets te groot en moet je inderdaad geleidelijk opstarten. Aangezien ik volgende week echter alles ga opbouwen wilde ik voorkomen dat ik onhandige acties doe die daarna weer hersteld moeten worden. Maar vermoedelijk kan ik beter al lerende wat stapjes zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MiKeZZa schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:15:
Ik hoef ook niet persé een kant en klare oplossing. Ik hoop echter wel met kant en klare componenten en hooguit wat inregelwerk in een bestaande domotica tool (lokaal of cloudbased) iets te configureren.
Wees aub duidelijk(er) wat voor jou aanvaardbaar is .. er zit veel ruimte tussen en als je soldeerloos zegt is dat snel duidelijker voor de rest maar enige input is ook wel handig .. wil je bv scripten/progammeren en kijk zelf eens rond welke componenten je ook zou kunnen toepassen ..

Een overbrugging van bv een thermometer naar arduino / raspberry pi is goed te doen (soldeer loos) of desnoods met een USB soldeerbout van 5,- (2 draadjes) ..

Een breadbord is ook soldeer loos maar test makkelijker dan vast/los solderen .. :+ of dingen vast/los schroeven .. je moet wel een beetje je grenzen durven verzetten .. anders loop je tegen een muur op.

niemand verwacht dat je van een vliegtuig spotter dat hij met een 747 zonder begeleiding kan wegvliegen en landen :)
Goeie tip. Misschien denk ik momenteel iets te groot en moet je inderdaad geleidelijk opstarten. Aangezien ik volgende week echter alles ga opbouwen wilde ik voorkomen dat ik onhandige acties doe die daarna weer hersteld moeten worden. Maar vermoedelijk kan ik beter al lerende wat stapjes zetten.
het wel eens goed om na tedenken, en (te)ver door te denken .. in de praktijk (lees pragmatisch gezien) is een KAKu oplossing en natte vinger werk 1,2,3 en klaar maar dat is niet tweaker ..

Leuke is hier dat je gewoon bizare idee-en kan bespreken en of het haalbaar is of niet .. ook al is het wellicht niet financieel praktisch .. als jij dat wil dan doe je dat toch ?
nu ja

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
vso schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:51:
[...]

Wees aub duidelijk(er) wat voor jou aanvaardbaar is .. er zit veel ruimte tussen en als je soldeerloos zegt is dat snel duidelijker voor de rest maar enige input is ook wel handig .. wil je bv scripten/progammeren en kijk zelf eens rond welke componenten je ook zou kunnen toepassen ..

Een overbrugging van bv een thermometer naar arduino / raspberry pi is goed te doen (soldeer loos) of desnoods met een USB soldeerbout van 5,- (2 draadjes) ..

Een breadbord is ook soldeer loos maar test makkelijker dan vast/los solderen .. :+ of dingen vast/los schroeven .. je moet wel een beetje je grenzen durven verzetten .. anders loop je tegen een muur op.

niemand verwacht dat je van een vliegtuig spotter dat hij met een 747 zonder begeleiding kan wegvliegen en landen :)

[...]

het wel eens goed om na tedenken, en (te)ver door te denken .. in de praktijk (lees pragmatisch gezien) is een KAKu oplossing en natte vinger werk 1,2,3 en klaar maar dat is niet tweaker ..

Leuke is hier dat je gewoon bizare idee-en kan bespreken en of het haalbaar is of niet .. ook al is het wellicht niet financieel praktisch .. als jij dat wil dan doe je dat toch ?
nu ja
vso schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:51:
[...]

[...]

nu ja
In principe hoopte ik met dit topic te realiseren dat iemand mij kan tippen over: neem hardware van merk x of y en die kun je mooi koppelen met een domotica oplossing zoals deze of deze en dan moet je wat spelen met wat triggers die af gaan, paar regels programmeren met wat if this then that achtig spul en dan schakel je daarmee automatisch het stopcontact van merk z aan doordat het voldoet aan jouw voorwaarden.

Mocht het 1 stapje complexer worden wil ik daar ook wel naar kijken, anders had ik dit topic ook niet op Tweakers mogen openen lijkt me.

Maar ik heb geen zin/tijd om het veel complexer te maken dan dat. Dus veel solderen, honderden regels code programmeren enzo is in principe (op dit moment) een no go. Net als een kant en klare oplossing van 1000 euro o.i.d. kopen.

Zo helder(der)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Mini zonnepaneeltje die een relais aanstuurt.

Voloende licht op het paneel -> relais actief -> pomp aan.

Mijn eerste gedachte :)

Met een thermostaatje zoals een STC-1000 die wel goedkoop te vinden is kan je de temperatuur doen, en dan in serie. Licht + warmte nodig = pomp aan.

Zou zelfs met een wisselrelais kunnen en 2x een magneetklep op de thermostaat kunnen. Afwisselen tussen mat en kortsluit naar de pomp (en filter?)

[ Voor 79% gewijzigd door Resistor op 11-05-2020 16:33 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MiKeZZa schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:10:
Maar ik heb geen zin/tijd om het veel complexer te maken dan dat. Dus veel solderen, honderden regels code programmeren enzo is in principe (op dit moment) een no go. Net als een kant en klare oplossing van 1000 euro o.i.d. kopen.

Zo helder(der)?
zullen we gewoon beginnen met "uitdenken"

- wat is je budget
- update je tekening met je "meetpunten" .. en bij voorkeur afstanden van punt A naar B
A = meet punt
B= "verzamelpunt" zoals arduino ofzo

Je wilt solderen en wilt ook wel progammeren .. (minimaal) wat naar mijn idee een goeie start is .. er zijn diverse wegen die je kan aanvliegen ik beschrijf er 1 .. die ik denk goed past ...

Het probleem bij DIY bouw is dat je soms onverwachte zaken tegenkomt, en als je direct alles monteert het wellicht niet werkt zoals je gedacht had..
Dus ga niet uit van 5x 10m draden op 1 arduino ofzo :) je resultaat kan varieren ..

als je niet bang bent voor een beetje command line tijgeren .. ipv point en klik .. (denk dat het wel snor zit)

Begin met
- linux + domoticz + node-red Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 (virtual box oid)

nu kan je 2 kanten op .. je kan 433 mhz "buiten" thermometers / weer stations pakken en via een RTL_SDR de signalen "ontvangen" en uitlezen .. (node red is de vertaler van het signaal naar "schakelaar" via MQTT)

Of je kan ESP/arduino (er is 99,9999 zeker) denk tasmoto ofzo waarbij je letterlijk een temp sensor aan kan solderen ..

in beide gevallen heb je alleen nog een temp sensor nodig die water bestendig is .. en die kan je gewoon bestellen .. van de 433mhz bord moet je de sensor los halen en vervangen door een draad variant..

Google ff naar tempsensor "arduino" plaatjes zat ..

licht sensor werkt vaak hetzelfde als een temp sensor,
en een klep werkt vaak op aan/uit of PWM signaal (hangt beetje af van de input v.d motor) ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
Sorry. Ik vind het echt heel vervelend om dit zo af te kappen, zeker gezien de moeite die je er in steekt @vso. Maar ik volg je echt totaal niet. Als ik je link volg snap ik dat Domoticz wel redelijk. Ook van die Arduino kan ik best een filmpje vinden waar ze zo'n tempsensor aan maken en dan gaat het me ook nog wel lukken om de schakelingen na te maken en met die code te spelen zodat hij de temperatuur terug geeft. Ook snap ik nog wel dat je met een beetje zoeken wel 2 sensoren kan uitlezen en de verschillen kan weergeven.

Dat je dan dicht bij een if/else achtige oplossing bent omdat je 2 variabelen hebt snap ik ook nog. Maar a;s ik dit lees denk ik niet 'wow, wat leuk', maar 'pfffft, wat een getob'.

Misschien helemaal mijn fout. Mijn leerkuil. En zeker ook de foute plek om het topic te openen zo blijkt. Maar dit gaat niet leiden tot een oplossing waar ik blij van wordt. Sorry! Ik waardeer de moeite echt, maar dit wordt hem niet voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Resistor schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:13:
Mini zonnepaneeltje die een relais aanstuurt.

Voloende licht op het paneel -> relais actief -> pomp aan.

Mijn eerste gedachte :)

Met een thermostaatje zoals een STC-1000 die wel goedkoop te vinden is kan je de temperatuur doen, en dan in serie. Licht + warmte nodig = pomp aan.

Zou zelfs met een wisselrelais kunnen en 2x een magneetklep op de thermostaat kunnen. Afwisselen tussen mat en kortsluit naar de pomp (en filter?)
Klinkt interessant. Ga ik me binnenkort eens in verdiepen. Om eerlijk te zijn zie ik heel veel dingen die me weinig zeggen: relais, wisselrelais, magneetklep, mat, kortsluit, in serie schakelen :? Electra is niet bepaald waar ik in thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MiKeZZa schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:55:
Sorry. Ik vind het echt heel vervelend om dit zo af te kappen, zeker gezien de moeite die je er in steekt @vso. Maar ik volg je echt totaal niet. Als ik je link volg snap ik dat Domoticz wel redelijk. Ook van die Arduino kan ik best een filmpje vinden waar ze zo'n tempsensor aan maken en dan gaat het me ook nog wel lukken om de schakelingen na te maken en met die code te spelen zodat hij de temperatuur terug geeft. Ook snap ik nog wel dat je met een beetje zoeken wel 2 sensoren kan uitlezen en de verschillen kan weergeven.

Dat je dan dicht bij een if/else achtige oplossing bent omdat je 2 variabelen hebt snap ik ook nog. Maar a;s ik dit lees denk ik niet 'wow, wat leuk', maar 'pfffft, wat een getob'.

Misschien helemaal mijn fout. Mijn leerkuil. En zeker ook de foute plek om het topic te openen zo blijkt. Maar dit gaat niet leiden tot een oplossing waar ik blij van wordt. Sorry! Ik waardeer de moeite echt, maar dit wordt hem niet voor mij.
Neuh dat mag, ik waardeer dat je het zegt .. ik zal het ook luchtig houden .. (niet meer zo de diepte in)

je zal (wat je ook aangaf) meer hapklaar moeten hebben = niet mijn sterkste punt

Maar je snapt het wel ..(teminste wat ik eruit filter) ....

https://tasmota.github.io/docs/DS18x20/ zal dus wellicht "te lastig" zijn ? let op dit zijn "meerdere" sensors IMHO is dit "hapklaar" maar kan best dat dit niet zoiets voor jou is ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
Nee, we verschilen inderdaad qua definitie van 'simpel'. Bij simpel (waar ik op inzet) doel ik op kant en klare hardware (denk aan 2 of 3 temp- of zonkrachtsensors) die ik aan een unit koppel. Die unit koppel ik via WiFi en zo heb ik alle sensoren tot mijn beschikking in een user interfaceje waar ik a la node-red (of simpeler) kan zeggen

Als A > B en X vindt plaats dan inschakelen stopcontact.

Zoiets dus :) Oftewel; wat hier langs komt is allemaal geweldig mooi en als ik maanden de tijd had ging ik vast rommelen, al dan niet met wat hulp van iets/iemand. Maar dat komt op dit moment echt niet uit bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Tja, we zitten op tweakers dus een beetje DIY antwoord kan je wel verwachten ;)

Maar in jouw geval zoek je dus gewoon zo iets:
https://www.toppy.nl/prod...onnecollectoren-50mm.html
(staat toevallig ook te koop 2de hands op mp).

Maar ook hier kom je aan het knutselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:30

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

MiKeZZa schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:55:

Koop een xiaomi aqara hub, met wat sensors en regel de boel met hun app
[Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:46

bomberboy

BOEM!

MiKeZZa schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:47:
Nee, we verschilen inderdaad qua definitie van 'simpel'. Bij simpel (waar ik op inzet) doel ik op kant en klare hardware (denk aan 2 of 3 temp- of zonkrachtsensors) die ik aan een unit koppel. Die unit koppel ik via WiFi en zo heb ik alle sensoren tot mijn beschikking in een user interfaceje waar ik a la node-red (of simpeler) kan zeggen

Als A > B en X vindt plaats dan inschakelen stopcontact.

Zoiets dus :) Oftewel; wat hier langs komt is allemaal geweldig mooi en als ik maanden de tijd had ging ik vast rommelen, al dan niet met wat hulp van iets/iemand. Maar dat komt op dit moment echt niet uit bij mij.
Misschien kan je eens kijken naar IFTTT (https://ifttt.com/) Daar heb je ook een aantal voorbeeldjes van schema's door andere geïmplementeerd en gedeeld. Ook voor zwembad scenario's.

Andere opmerking: je hebt nu één pomp voor het filteren & de solar-mat. Je bent, als ik het goed begrepen heb, zowiezo van plan een andere pomp te voorzien of kopen? Je kan het filteren van het water en het opwarmen van het water ook als 2 aparte circuits zien en twee pompen voorzien. Dat maakt de regeling onmiddellijk ook heel wat eenvoudiger.

Ik zou suggereren dat je eens kijkt naar die IFTTT en daar een schema bouwt dat je aanstaat en dan kijkt naar welke hardware je nodig hebt om het te realiseren.
Nadeel: het zit volledig in de cloud, dus zonder internet geen warm of proper zwembad. Voordeel setup & onderhoud is heel eenvoudig en uitbreiding naar warnings via berichtjes op je smartphone enz worden triviaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Koffie schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:54:
[...]

Koop een xiaomi aqara hub, met wat sensors en regel de boel met hun app
[Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie
Kijk ik nou scheel? Want ik zie wel een temp. sensor én een water sensor, maar een watertemp. sensor heb ik niet ontdekt.
Jazsie schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:39:
Tja, we zitten op tweakers dus een beetje DIY antwoord kan je wel verwachten ;)

Maar in jouw geval zoek je dus gewoon zo iets:
https://www.toppy.nl/prod...onnecollectoren-50mm.html
(staat toevallig ook te koop 2de hands op mp).

Maar ook hier kom je aan het knutselen :)
Is nog wel een mooi principe. Maar inderdaad best prijzig en dan zit je nog met wanneer ga je wel/niet pompen e.d..
bomberboy schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:59:
[...]

Misschien kan je eens kijken naar IFTTT (https://ifttt.com/) Daar heb je ook een aantal voorbeeldjes van schema's door andere geïmplementeerd en gedeeld. Ook voor zwembad scenario's.

Andere opmerking: je hebt nu één pomp voor het filteren & de solar-mat. Je bent, als ik het goed begrepen heb, zowiezo van plan een andere pomp te voorzien of kopen? Je kan het filteren van het water en het opwarmen van het water ook als 2 aparte circuits zien en twee pompen voorzien. Dat maakt de regeling onmiddellijk ook heel wat eenvoudiger.

Ik zou suggereren dat je eens kijkt naar die IFTTT en daar een schema bouwt dat je aanstaat en dan kijkt naar welke hardware je nodig hebt om het te realiseren.
Nadeel: het zit volledig in de cloud, dus zonder internet geen warm of proper zwembad. Voordeel setup & onderhoud is heel eenvoudig en uitbreiding naar warnings via berichtjes op je smartphone enz worden triviaal.
Qua 2 pompen; ik snap wat je zegt, maar dat wil ik niet. Insteek is om het voordelig, relatief milieuvriendelijk en simpel te houden. Overigens vind ik het ook nog eens niet praktisch; de filterstroom hoeft niet te gebeuren als de opwarmstroom al uren gelopen heeft...

Principe van IFTTT klinkt mij als muziek in de oren, maar ik zie vooral een mengelmoes van heel veel softwareachtige zaken en zaken gerelateerd aan huisthermostaten e.d., maar weinig gericht op sensors e.d.. Zal er nog eens rustiger naar kijken, maar 1e indruk is dat het leuk is voor andere conceptjes waar ik nog op broed (zoals de kachel niet opstoken om 7:00 's ochtends, ook al is de temp nog te laag, maar het weerbericht geeft aan dat het al snel heel zonnig en warm wordt bijv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
MiKeZZa schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:42:
[... https://www.toppy.nl/prod...onnecollectoren-50mm.html ...]

Is nog wel een mooi principe. Maar inderdaad best prijzig en dan zit je nog met wanneer ga je wel/niet pompen e.d..
Deze is wel aan de prijs, maar voor €150 zou ik het zeker overwegen (het moet nog betrouwbaar blijken te zijn, blijft MP).

Volgend seizoen ga ik het vermoedelijk wel overwegen. Voor wat je zoekt is het volgens mij de makkelijkste fix. Tikt niet alle wensen af, maar het is wel weer een stap vooruit.

Daarna kan je wel makkelijker verder uitbreiden met een ifttt oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door ralph075 op 14-05-2020 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Voorlopig loopt hij hier nu aangestuurd door een Shelly stekker. Werkt top via de app. Ga op termijn wel weer eens kijken naar wat andere ideeën en als iemand nog wat moois tegen komt lees ik het ook zeker graag hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
Ik heb een Shelly1 (11,95) en de add-on (8,50) in gebruik.
Op de add-on kan je een DS18B20 (+/- 3,00 per stuk) op aansluiten (max 3) https://www.youtube.com/watch?v=NqFXepQX9QI

De reden dat ik deze heb genomen voor mij is dat het alleen nodig is om de kabels op de juiste manier te verbinden. Wel moet de shelly ergens een plaats krijgen in een bouwdoos of iets anders waar het droog is.

Er zijn vast goedkopere oplossingen, of uit china iets te halen, maar dit was voor mij echt alleen kabels verbinden en een kastje om in te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Gaaf @mazzoop80. Dit is simpel en kan ik ook. Als ik mijn Shelly 2 stekker vervang door een 1+addon in de inbouwboos waar nu de 2 in zit dan kan ik 2 temperaturen weer geven. Ik zou nog even moeten puzzelen hoe je deze vervolgens het makkelijkst in de leiding zou plaatsen. Of plaatsen jullie hem gewoon aan het begin van de leiding? En heeft er niemand angst voor het feit dat je een verbinding maakt tussen het stopcontact en het water? Klinkt voor mij toch wel spannend 230V en water. Om daar dan vrijwillig een geleidende draad tussen te trekken....

Maar goed, in die film zie je temperaturen en dat zou ik dan ook in Shelly app zien. Maar dat is leuk en grappig om te zien, maar je kunt via die app niet geautomatiseerd handelen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
ik gebruik zelf de Shelly1 alleen voor de temperatuur sensors, omdat ik dan niet meer stekkers in de buurt van temperatuur sensors wil en nodig heb - maar het kan hoor.

Mijn pomp bedien ik via andere shelly (een shelly plug s, maar dat is om het even, het kan hoe makkelijk/moeijlijk jij het wil maken :-)

Als je er net mee begint zou logische volgende stap zijn sensoren plaatsen. In het begin had ik de sensoren half in de ingang/uitgang buis in het zwembad hangen.

Eerst meten en ervaring opdoen denk ik, automatisch aansturen kan in later stadium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
MiKeZZa schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:40:maar je kunt via die app niet geautomatiseerd handelen toch?
ja kan - maar persoonlijk vindt ik dat erg beperkt. Voor begin zeker prima en goede inzichten krijg je er zeker al van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Tsjah, maar wat is ervaring in deze? Ik heb inmiddels wel redelijk een beeld hoe het bad zich gedraagt en hoe makkelijk het bad op warmt bij welk weer. Dit o.b.v. de analoge thermometer in het bad.

Maar juist in het automatiseren zie ik op dit moment winst (maar ook de uitdagingen die ik momenteel niet kan/wil aan gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawil
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-06 12:19
Ik ging ook proberen een aantal metingen te doen met sensoren van Shelly. Een Shelly 1 zou dan het stopcontact van de extra pomp voor mijn verwarming bedienen.

Mijn domotica (loxone) kan uitlezen wanneer mijn zonnepanelen genoeg produceren, wat aangeeft dat er zon is.

Wat ik nog niet zie is hoe ik een temp meter van Shelly mijn watertemp kan laten meten. Iemand een idee hoe je zoiets in een PVC buis ofzo kan laten meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
MiKeZZa schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:21:
Maar juist in het automatiseren zie ik op dit moment winst (maar ook de uitdagingen die ik momenteel niet kan/wil aan gaan).
Welke software heb je uitgebprobeerd?

Er is een zee aan informatie online te vinden, Wat is je ervaring en waar heb je goed gevoel bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
Mawil schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:43:
Wat ik nog niet zie is hoe ik een temp meter van Shelly mijn watertemp kan laten meten. Iemand een idee hoe je zoiets in een PVC buis ofzo kan laten meten?
ik heb bij mijn bypass een PVC T-stuk met daarin een flexibel en draaibaar afsluitings dopje. werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Geen. Zie dit draadje voor meer informatie.

In het kort; ik heb geen zin om te solderen, A4'tjes vol te programmeren enz. enz. Conclusie van dit topic tot op heden is dat het dan niet te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
MiKeZZa schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:55:

In het kort; ik heb geen zin om te solderen, A4'tjes vol te programmeren enz. enz. Conclusie van dit topic tot op heden is dat het dan niet te doen is.
Zoals eerder aangekaart moet je dan voor een kant en klaar systeem gaan.
Gewoon een automatische kraan voor je solar mat :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mazzoop80
MiKeZZa schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:55:

tja, ikzelf ben gewoon al ontdekkende bezig en zo een weg vinden, je weet pas wat er mogenlijk is met software en aansturing als je het zelf ontdekt.

ik heb niks gesoldeerd en ook geen lappen code zitten te typen, wel veel ontdekt wat niet werkt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdbkc01
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 19:57
Hoi, misschien wat laat. Maar zag in jou verhaal een standaard oplossing die resol slt als zonneboiler controller regelt. Jouw solarmat wordt dan gezien als mijn heatpipes T1 en zwembad is mijn Boilervat onderin T2als jou zwembad. Deze stuurt dan een pwm signaal (Snel of langzaam naar gelang zonkracht) aan. Met een delta T tussen meetpunten en verder in te stellen met maximum en minimum waarden. Kortom hij gaat uit als er geen zon is, hij gaat niet aan als het zwembad warm genoeg is (instelbaar) hij slaat af als de mat te warm wordt en nog verdere bedenkbare parameters. Maar vooral warmt hij Het zwembad gecontroleerd op. Resol heeft ook nog simpeler controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees Geel
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-04-2021
Beste Allemaal,
Heb een vraagje tussendoor waar ik zelf even niet uit lijkt te komen.
Heb een intex zandfilterpomp 6 m gekocht. Deze wil ik graag elke nacht om 04:00 2 uurtjes laten draaien.
Op de intex pomp zelf kan ik dit volgens mij niet instellen. Daar kun je alleen maar op aangeven ga nu een x aantak uur draaien en klaar.
Dacht het op te lossen met mij hue klik aan klik uit die ik op tijd kan katen schakelen. Maar dit kan niet want er zit een soort van schakelaar tussen de intex en de stroomstekker die je eerst aan moet zetten als de stroom erop gaat.
Hoe los ik dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geminiworks
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13-05-2022
@MiKeZZa We gaan weer een nieuw seizoen in binnekort (al laat het weer nog even op zich wachten maar dat komt wel) Ik was benieuwd hoever je bent gekomen met het (uit)zoeken naar oplossingen en hardware.

Dit draadje is wel grappig om te lezen. Iedereen komt met zijn of haar visie maar zonder echt een oplossing qua hardware. Ik ben hier zlef net mee begonnen (met zoeken) voor dit jaar. Ik ben ook al aardig wat tijd bezig geweest met lezen en ik kwam de volgende draad tegen: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=15509

Tevens vond ik Shelly wel aardig zeker omdat je deze ook kan implemeteren in domoticz. Tezamen met de automatiseringsscripts die je kan maken in Domoticz is dit zeer interessant.

Mijn vraag concreet is: Iemand al een (eigen) werkende oplossing? En zo ja, kan iemand dit dan vertellen met naam en rugnummers zodat ik een startpunt heb qua oplossing.

Nu gaan mensen natuurlijk vragen wat ik dan wil? Of wil zien. Maar eigenlijk zijn alle oplossingen voor dingen die men zelf vond leuk om te horen. Hieruit kan ik (en de rest) dan weer zijn of haar oplossing halen.

Voor mij begon het eigenlijk vrij simpel. Ik wil een warmtepomp gebruiken en vroeg me af of ik die automatisch zou kunnen aan en uitzetten naar gelang de temperatuur laag/hoog zou zijn. En daarnaast ook mijn pomp aan en uit zetten naast de normale aan en uit functie voor mijn pomp om het water te filteren.

Zelf heb ik een apparte pomp voor mijn solar matten welke ik daardoor makkelijk kan laten schakelen met kaku icm domoticz en dichtsbijzijnde online zonkracht meter. Maar heb gemerkt dat wanneer het niet zonnig is, mijn kinderen en ik wel in een wat warmer zwembad willen zitten. Vandaar de warmte pomp. Puur ter verlenging van het zwemseizoen.

Dus nogmaals mijn vraag:emand al een (eigen) werkende oplossing? En zo ja, kan iemand dit dan vertellen met naam en rugnummers zodat ik een startpunt heb qua oplossing.
Pagina: 1