Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 52 Laatste
Acties:
  • 447.258 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:13
Hier vandaag de filterbollen ontvangen ter vervanging van de papieren filters.
Had eerst alles in de pomp gestopt, maar daar was deze het toch niet mee eens _O-

Ik heb er wel geteld 3 bollen uitgehaald en hij loopt nu lekker door.
Merk geen verschil met afzuiging dus dat zal ook wel goed zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kePGrBi9Qh0Z85PslSIP9_0eUdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lq7XAYr4PuTyPlJO976Lxrq8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYTo5toSxEHUDY8TWqOoIRxForY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cylMjpTgJzGFaNZcASFMNjBQ.jpg?f=fotoalbum_large

@Raek het water komt boven in de pomp en gaat onderlangs weer uit.
Als je het zwarte filter erin hebt zitten dan kunnen ze er volgens mij niet doorheen schieten

[ Voor 7% gewijzigd door MdO82 op 23-05-2020 17:15 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
MdO82 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 16:27:
Had eerst alles in de pomp gestopt, maar daar was deze het toch niet mee eens _O-

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je het zwarte filter erin hebt zitten dan kunnen ze er volgens mij niet doorheen schieten
@Rukapul dit zou ook nog wel eens kunnen helpen met je CRP/wall mounted verwarming (minder obstructie versus de standaard cartridge ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-06 09:54

Dennahz

Life feels like hell should.

Heb het nu een beetje in m'n bol gekregen en ben van plan om naast m'n warmtepomp, ook nog zonneverwarming toe te voegen. Weet alleen niet of m'n 6m3/h pomp van Intex voldoende gaat zijn om dit allemaal doorgepompt te krijgen.

Eerst door de warmtepomp en daarna door de zonneverwarming (gewoon zo'n opgerolde, zwarte slang op 't dakje van m'n zithoek). Kan het er gewoon op gaan gokken natuurlijk. Zoveel kost dat allemaal ook niet.

Heb gewoon een extra bypass nodig en wat slangen om de boel aan te sluiten (in/uitvoer + natuurlijk de slang / slangen waar het water in verwarmd zal worden). Wat een leuke hobby is dit ook :)

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:47
Dennahz schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:38:
Heb het nu een beetje in m'n bol gekregen en ben van plan om naast m'n warmtepomp, ook nog zonneverwarming toe te voegen. Weet alleen niet of m'n 6m3/h pomp van Intex voldoende gaat zijn om dit allemaal doorgepompt te krijgen.

Eerst door de warmtepomp en daarna door de zonneverwarming (gewoon zo'n opgerolde, zwarte slang op 't dakje van m'n zithoek). Kan het er gewoon op gaan gokken natuurlijk. Zoveel kost dat allemaal ook niet.

Heb gewoon een extra bypass nodig en wat slangen om de boel aan te sluiten (in/uitvoer + natuurlijk de slang / slangen waar het water in verwarmd zal worden). Wat een leuke hobby is dit ook :)
Ik heb een warmtepomp en 2 solar bolletjes en dat gaat goed met mijn 4m3 pomp :)

Edit: ik heb de bolletjes voor de WP zitten.

[ Voor 2% gewijzigd door Arjantje72 op 23-05-2020 20:10 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwarsdrijver
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-06 21:11
Jur gen schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:14:
Heeft iemand ervaring met een solarpanel als deze?
[Afbeelding]

Vraag me af of die niet beter renderen dan die matten waar veelal over geschreven wordt hier.
Ik heb deze vandaag voor het eerst gebruikt. Ik heb 1 stuk.
5,7 m3 water
Met de standaard bijgeleverde cartridge pomp (die veel te klein is, maar de 6m3 zfp is nog niet binnen).

Watertemp is vandaag van 16,4 naar 20,4 gestegen.

Waarbij de pomp maar weinig kracht had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
dwarsdrijver schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:29:
[...]

Ik heb deze vandaag voor het eerst gebruikt. Ik heb 1 stuk.
5,7 m3 water
Met de standaard bijgeleverde cartridge pomp (die veel te klein is, maar de 6m3 zfp is nog niet binnen).

Waarbij de pomp maar weinig kracht had
niet slecht

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
dwarsdrijver schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:29:
[...]
Maar hoeveel daarvan komt door het paneel en hoeveel door de omgevingstemperatuur?

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwarsdrijver
Taro schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:43:
[...]

Maar hoeveel daarvan komt door het paneel en hoeveel door de omgevingstemperatuur?
Geen idee hoe ik dat moet beoordelen. Het zwembad staat pas 2 dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2zU1AtyC8s9eGuxI8k_y1M7uG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LR62S7pg6lnXIvwgtuFjtZiK.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de temperatuur vandaag in mijn volière (schaduw). Dit kan je als buitentemperatuur aanhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwarsdrijver
byob schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:31:
Iemand een idee voor een goed afdekzeil op een bestway bad van 400x211x81?
Ik heb nu de standaard versie, maar dat is niet van heel beste kwaliteit.
Daarbij waaien de hoeken van de rand en verleist het zijn functie.
Ik heb er nu een paar klinkers op liggen maar ben bang dat die met deze wind het water nog wel eens in kunnen vallen.
Thanks. Dan weet ik dat ik dit afdekzeil niet hoef te kopen. Met veerklemmen los je het loswaaien op. Zie mijn foto. Ik heb een noppenzeil van 450x190 in bestelling staan. Die wil ik dan met dezelfde zeilklemmen vastzetten.

Ik heb dit zeil als tijdelijke oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kN8iogL75vVQueyc5ZOImKvTXI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8XT8EP4bevSvz1Vl1Xb2IaN.jpg?f=fotoalbum_large

Linkje veerklem https://www.hornbach.nl/s...0-mm/7481414/artikel.html

[ Voor 3% gewijzigd door dwarsdrijver op 23-05-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwarsdrijver
Dit is onze opstelling geworden.

Trap
Zomerzeil
6m zfp
Staan nog in bestelling

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTwa3nV7ecLx4qJQ9YUJOJ1oMgw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W3u5h5sETBbuNUfSheUOeAyu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ybf4nNyCkRm9EDawwqqsvv_2Mg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q0cZ1n4USE66ZeAWLlcy8Qcf.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-06 08:26
Is er hier iemand die een (of meer) solarmatten op de schuur heeft liggen met een 4m3 zandfilterpomp?
Ik lees overal dat je dan beter de 6m3 kunt nemen, maar ik vind nergens terug of het met de 4m3 wel of niet lukt.
Ik heb de 4m3 namelijk al dus het zou mooi zijn als het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
dwarsdrijver schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:18:
Dit is onze opstelling geworden.

Trap
Zomerzeil
6m zfp
Staan nog in bestelling

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De temp van je volière zou ik niet aanhouden (waar hangt de temp sensor .. ventilator oid ?) maar beter iets dan niets ..

Omdat je minder last hebt v.d wind wegens dichte behuizing (west NL was erg winderig) is 2 a 3 graden niet onrealistisch ..

hoeveel "druk" verlies heb je .. zou je er 1,2 extra durven aan te sluiten nu ? (met CRP)
BeeJee78 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:21:
Is er hier iemand die een (of meer) solarmatten op de schuur heeft liggen met een 4m3 zandfilterpomp?
Ik lees overal dat je dan beter de 6m3 kunt nemen, maar ik vind nergens terug of het met de 4m3 wel of niet lukt.
Houd je slang 10 tot 50 cm boven je schuurdak .. (snelste methode om het te weten) ..komt er dan nog water uit de slang "spuiten" .. zou je best kunnen .. ff derop klimmen :)

Als je je een bypass 3 kranen neemt 45-graden, Y-splitsing lange buis (40mm) en minimaal slang (slang is iets meer weerstand) kan je wat "extra" druk overhouden .. terug naar beneden enzv doet "vallend" water de rest (cree-ert een zuigend effect) .. dus uitgang --> bypass ..

De bypass is dan handig als je wat druk nodig hebt ofzo ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickname89
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-06 19:06
Wat voor solarmatten wil je erop leggen?
Ik ben ook benieuwd want volgens mij zijn de standaard solarmatten (bollen) voor onder het waterniveau...?

[ Voor 5% gewijzigd door nickname89 op 23-05-2020 21:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Dennahz schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:38:

Tip., zet de warmtepomp na je zonneverarming. Anders gaat er warmer water door je matten heen en dus minder efficient.

Ook omdat het water warmer is dat uit je zonneverwarming komt zorgt dit dat je warmtepomp later aan en eerder uit gaat en je dus zo veel mogelijk opwarmt op je zonneverwarming wat je juist wilt.
Testen zoals @vso zegt, en anders gewoon aansluiten. Je komt er snel genoeg achter ;).
Het zal denk ik krap aan zijn afhankelijk van je setup.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
nickname89 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:52:
[...]

Wat voor solarmatten wil je erop leggen?
Ik ben ook benieuwd want volgens mij zijn de standaard solarmatten (bollen) voor onder het waterniveau...?
Ik heb zo'n Intex mat van 1.20x1.20. Die moet eigenlijk ook op waterniveau las ik ergens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-06 09:06
edit.. is inmiddels weg

[ Voor 89% gewijzigd door pvnzoest op 25-05-2020 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Jazsie schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:55:
[...]

Tip., zet de warmtepomp na je zonneverarming. Anders gaat er warmer water door je matten heen en dus minder efficient.

Ook omdat het water warmer is dat uit je zonneverwarming komt zorgt dit dat je warmtepomp later aan en eerder uit gaat en je dus zo veel mogelijk opwarmt op je zonneverwarming wat je juist wilt.
Goed punt. Geen idee waarom, maar had in m'n hoofd zitten dat het water dat uit die zonneverwarming kwam, een graad of 40 was in de volle zon, maar dit is natuurlijk niet zo als het water er telkens doorheen stroomt (doh).

Thanks - ga even wat uitdenken en dan wat spul bestellen. Merk op dagen zoals dit dan de warmtepomp het water eigenlijk niet op 28 graden kan houden, tenzij ik hem echt 12-14 uur per dag aan laat staan.

Heb gister de fout gemaakt om het teveel te laten afkoelen, zit nog in de fase van trial & error.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-06 16:26
BeeJee78 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 22:05:
[...]

Ik heb zo'n Intex mat van 1.20x1.20. Die moet eigenlijk ook op waterniveau las ik ergens...
Waarom moeten deze op waterniveau liggen? Wat is de theorie daarachter? Ik ga ze op het dak van mijn schuurtje leggen dus ben erg benieuwd naar de uitleg.

Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jur gen schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 22:32:
[...]

Waarom moeten deze op waterniveau liggen? Wat is de theorie daarachter? Ik ga ze op het dak van mijn schuurtje leggen dus ben erg benieuwd naar de uitleg.
Wegens de doorstroming/lekkage .. enzv.. (er zit een bypass ingebouwd..

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 23-05-2020 22:47 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-06 09:06
Nog even een vraagje over een warmtepomp ;)

Hoe erg waterproof zijn die apparaten eigenlijk?

Ik bedoel.. Regendruppels kunnen ze vast wel tegen..
Maar wat als er een hele plons water overheen gaat omdat iemand een bommetje in het zwembad maakt? :)
Kunnen ze daar tegen of dan toch beter een dakje erover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
In de (installatie)handleiding staat vast waar de warmtepomp geplaatst moet / mag worden.

Lijkt me stug dat dat binnen plonsafstand van het bad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:08
Rukapul schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:11:
In de (installatie)handleiding staat vast waar de warmtepomp geplaatst moet / mag worden.

Lijkt me stug dat dat binnen plonsafstand van het bad is.
Intex pomp geeft aan dat de pomp 3,5 meter van bad moet staat. Echter die slang is volgens mij precies 3,5 meter. Dan moet je hem dus echt parallel op het bad gaan plaatsen en moet dit maar netjes uitkomen.
Pomp staat hier dus op ongeveer 1,75 meter. Pomp is denk ik wel meer water dicht als een WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
vso schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:29:
[...]

@Rukapul dit zou ook nog wel eens kunnen helpen met je CRP/wall mounted verwarming (minder obstructie versus de standaard cartridge ?
Kende het product niet, maar ga het zeker bestellen. Minder drukverlies is fijn, maar minder vaak meuk moeten kopen zeker ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe vaak moet je die bollen uitwassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwarsdrijver
vso schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:42:
[...]

De temp van je volière zou ik niet aanhouden (waar hangt de temp sensor .. ventilator oid ?) maar beter iets dan niets ..

Omdat je minder last hebt v.d wind wegens dichte behuizing (west NL was erg winderig) is 2 a 3 graden niet onrealistisch ..

hoeveel "druk" verlies heb je .. zou je er 1,2 extra durven aan te sluiten nu ?
In het nachthok. Dat is zonder ventilator of verwarming.

Ik woon 5km van de kust. Zeker veel wind.

Respect voor de kids die nog 2x een half uur gezwommen hebben.

Ik denk dat hij een extra solar paneel met de huidige pomp niet trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
dwarsdrijver schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:46:
[...]

In het nachthok. Dat is zonder ventilator of verwarming.

Ik woon 5km van de kust. Zeker veel wind.

Respect voor de kids die nog 2x een half uur gezwommen hebben.

Ik denk dat hij een extra solar paneel met de huidige pomp niet trekt.
verlies je zoveel druk ? ik woon er ook niet al te ver vandaan ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwarsdrijver
vso schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:56:
[...]

verlies je zoveel druk ? ik woon er ook niet al te ver vandaan ..
Het is een klein pompje, tussen solarpanel en bypass zit 12 m slang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
pvnzoest schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 22:49:
Nog even een vraagje over een warmtepomp ;)

Hoe erg waterproof zijn die apparaten eigenlijk?

Ik bedoel.. Regendruppels kunnen ze vast wel tegen..
Maar wat als er een hele plons water overheen gaat omdat iemand een bommetje in het zwembad maakt? :)
Kunnen ze daar tegen of dan toch beter een dakje erover?
Dat is geen probleem hoor. Zolang je het maar niet onderdompelt ;).

Met zware onweer/regenbui haal je hem ook niet naar binnen toch? :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 14:47
Hier foto's van mijn zwembadje :)
Met een UV tegenhoudend partytent erboven om op sommige stukken in hete dagen toch lekker in de schaduw te zijn.
Water was gisteren een lekkere 33 graden en dus een WP en 2 solar bolletjes.
(de partytent heb ik later wat meer naar het midden geplaatst omdat ik anders de trap niet kon opklimmen).. }:O
Was wel even puzzelen met de 2 bypassen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWE-ZRno2UFdb0WHgJxafHBjyFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dAw0sNyg6Ye9FDtqGbxiITA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BaaFg87PVA9dkFEyNEnT5XCI5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChvYxgu0AMzyTo4kkbLenAab.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30h0RFl0TrbAPvJR3Ae_OGXZbIY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rLslkwd7aOcXNhgMrTwTwd8u.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSzrwQedKPdOkH2OBvsIhoRv7zo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSyjJoAxdjnDhnqNtF0FMZxv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNM35XdBCXaRCJBR2EhsuiNWR8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGGYhOYC4fS68z9SZGtTsEVq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOQ8Vd9lpqs0DKkaiGgdmTZzLxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fElQSNmnJbyi98hkWWyWAR50.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVMKwZ2eM2_n0JoKjTrSQMExiC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34h30tPuroet3MksHmrs06ck.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-Nuwm93p1Jp94uBgkvB9Y2JqfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9br8HSQDlFvasAFpeIddzKUE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Arjantje72 op 24-05-2020 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernerchuck
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-11-2024
Jazsie schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 19:19:
@hendrik12345678:
Klopt, dat zeg ik ook niet. Was gewoon een rekenvoorbeeld :).

Ofwel des te meer dat mijn stelling klopt dat je prima met een "ouder" model of 2de handse de voeten uit kan komen.

Een groter inverter machine is wel degelijk zuiniger mits deze op "lage" stand kan vertoefen, want dan is cop het hoogst. Maar inderdaad, er zijn veel factoren waardoor het niet altijd zuiniger hoef te zijn,.

Het kan zeker, dit komt door de cop. Als je eerst een warmtepomp hebt met een cop van 5 en vervolgens een van 10, dan ga je dus 100% minder vebruiken. Dit is wel op de zelfde capaciteit.
Er zijn natuurlijk andere factoren dat mee telt echter kijk je alleen naar de cop dan kan je dat zeker halen.

Een full inverter kan zelfs een cop van 15 halen dus dan bespaar je nog meer want:

cop 5: 1kW verbruik is 5 kW capaciteit
cop 10: 0.5kW verbruik is 5 kW capaciteit
cop 15: 0.33kW verbruik is 5kW capaciteit

1000 / 330 x 100 = 303%-100% = 203% zuinger zelfs.

Alleen kost zo een warmtepomp stukken meer, tel dat erbij op en dan ben je inderdaad wel een paar seizoenen/jaren bezig om dat terug te verdienen.

Je hebt gellijk, ik haalde verdamper/condenser door elkaar. Aangepast bij deze :)

Edit: Tekst aangepast want het kan degelijk wel 100% zuiniger zijn.
Dank zij dit forum zijn alle voorbereidingen getroffen en kan ik deze week mijn zwembad van 11m3 (op XPS platen) opgaan zetten. Ook de noppenfolie, 6m3 pomp, zoutwatersysteem en warmtepomp (Poolstyle inverter 6kW) staan klaar.

Wat is het zuinigst, wanneer het bad eenmaal op temperatuur is dan de WP alleen overdag laten draaien? De COP is bij hogere temperaturen veel beter dan in de avond/nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernerchuck
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-11-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqiqzdHklgJOVrZVd7tZxqxOpfQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C9zSZ6aSe9iPbN6ChfJhXOee.png?f=user_large

Hierbij de technische gegevens van de WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raek
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:31

We hebben exact dezelfde bollen, en op dezelfde manier opgebouwd :) Volgende week eens zien hoe de boel z'n werk doet, wanneer het zonnetje wat vaker tevoorschijn komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
wernerchuck schreef op zondag 24 mei 2020 @ 08:30:
[...]

Dank zij dit forum zijn alle voorbereidingen getroffen en kan ik deze week mijn zwembad van 11m3 (op XPS platen) opgaan zetten. Ook de noppenfolie, 6m3 pomp, zoutwatersysteem en warmtepomp (Poolstyle inverter 6kW) staan klaar.

Wat is het zuinigst, wanneer het bad eenmaal op temperatuur is dan de WP alleen overdag laten draaien? De COP is bij hogere temperaturen veel beter dan in de avond/nacht.
Correct, bij het opstarten zal je het moeten laten draaien omdat je anders in de nacht te veel verliest en je niet verder komt (ook afhankelijk van je isolatie).

Eenmaal op temperatuur doe je enkel overdag maar ook dit is afhankelijk van de temperatuur.

Hoe hoger de lucht temperatuur des te hoger je cop (= zuiniger),

[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 24-05-2020 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb nu drie Intex solar matten aangesloten tussen mijn zandpomp (4 m3/h) en mijn zwembad, maar er komt nog maar heel weinig water doorheen valt mij op. Hoe kan ik dat oplossen?

De drie matjes zijn nu achter elkaar in serie aangesloten, maar zou ik ze ook parallel kunnen zetten zodat het water beter doorstroomt? En wat heb ik daar dan precies voor koppelstukken voor nodig? (Ik vind het ook prima om maar twee matjes parallel te grebruiken als dat makkelijker aan te sluiten is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
@compie: bypass meer open zetten :)

Optimale afstelling is 0,5 graden verschil tussen je in en uit water temperatuur.

[ Voor 12% gewijzigd door Jazsie op 24-05-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
De matten parallel schakelen levert een hogere verwarmingscapaciteit op dan de bypass verder open zetten.

Matten serieel is meer weerstand en minder flow. Matten parallel is minder weerstand en meer flow. Er gaat simpelweg meer water door de matten.

Een 3-weg verdeler, etc, kan gebruikt worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 24-05-2020 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Jazsie bypass openzetten heeft weinig nut.. veel nuttiger is de "stand" van filtratie --> circulatie te veranderen.. filtratie verlies je veel druk logischerwijs omdat het water door het filtratiemedium geperst moet worden.

@compie zet ze inderdaad parallel .. zoiezo beter ook betreft druk verdeling .. ik zou een buis pakken 1x in + 3 uit .. maar zet er wat pijp tussen en kranen .. retour hoeft geen kranen (wel prettig) .. maar als je later wilt knutselen / verzagen om de setup te wijzigen .. is dit ook handig.
Rukapul schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:15:
De matten parallel schakelen levert een hogere verwarmingscapaciteit op dan de bypass verder open zetten.

Matten serieel is meer weerstand en minder flow. Matten parallel is minder weerstand en meer flow. Er gaat simpelweg meer water door de matten.
Niet helemaal "waar" ...intex solar matjes hebben zoiezo veel weerstand (3x 90 graden bocht) welke "route" ( A of B ) ze ook nemen .. parallel voorkom je dat het "einde" v.d trein teveel is opgewarmt .. en dus je warmte opname niet effectief meer is .. de flow/duw en zuig effect(en) doet wel de rest ..

Dat neemt niet weg dat je parallel wel betere druk verdeling hebt dan serieel

[ Voor 41% gewijzigd door vso op 24-05-2020 12:26 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gouwden
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-05 06:57
Heeft iemand nog een adres waar de Intex zandfilterpomp 4m3/u leverbaar is? Tegen een normale prijs...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
@Rukapul & @vso: Ik zou eerst de bypass openzetten en kijken of je daarmee de optimale 0,5 graden verschil mee haalt.

Haal je dat niet (als in verschil is groter omdat de flow te weinig is) ondanks dat de bypas vol open staat dan zou ik het pas parallel doen.

Aangezien @compie het namelijk zo heeft aangesloten lijkt mij dit handiger, straks doe je extra werk wat niet nodig is :).

Het gaat om de optimale 0,5 graden verschil tussen in/uit.

Filter op circulatie stand zetten is ook een idee wat @vso zegt echter zou ik toch liever willen dat in de stand "filter" er ook genoeg overblijft. Liefst wil je namelijk gewoon altijd kunnen filteren en verwarmen.
Gouwden schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:45:
Heeft iemand nog een adres waar de Intex zandfilterpomp 4m3/u leverbaar is? Tegen een normale prijs...
Helaas, denk dat je te laat bent voor dit jaar...

[ Voor 16% gewijzigd door Jazsie op 24-05-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Rukapul schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:26:
[...]

Hoe vaak moet je die bollen uitwassen?
Bij Rhodos waar ik ze besteld heb staat dat ze een levensduur hebben van 1-2 maanden.
Neem aan dat ze dan uitgewassen dienen te worden en weer gebruikt kunnen worden .

Ik ga na een maand even kijken hoe ze zijn en of ze gewassen moeten worden.
Kan er niet een duidelijk antwoord op krijgen als ik erop zoek.
Lees wel dat ze ongeveer 3 jaar mee kunnen gaan.

We zullen het wel zien

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Zolang je niet met opvoer hoogte te maken hebt voldoet ook een cartridge pomp .. alleen langer pompen

losse pomp + zandfilter onderdelen, of overal waar ze zwembaden verkopen afspeuren ..

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 24-05-2020 13:50 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:01
Overigens nog even een terugkoppeling op wat ik eerder vroeg; hoe bevestig ik een solarmat op een plat dak omdat ik angst heb voor weg waaien. Toen werd hier geopperd dat de mat wel vol zou blijven staan met water en vervolgens gaf ik aan dat ik bang was dat hij door de zwaartekracht leeg zou stromen. Vervolgens bleef onduidelijk wat er ging gebeuren.

Inmiddels kan ik het antwoord wel geven; die loopt niet meer leeg. En gaat dus ook nergens heen, want is loeizwaar.

Dit ter info voor mensen die zich dit ook afvroegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justonlyme
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-11-2022
Wat voor soort zwembad stofzuiger is eindelijk goed.
Nu hebben we een Kokido Telsa 5 elektrische spa- en Zwembad stofzuiger.
Maar zoals je kan verwachten van zoiets doet dit niet echt zo goed zijn werk.
Was goed voor het plonsbad van zoon vroeger maar nu hebben we die nog altijd.
Ik dacht om een Hydraulische Zwembad reiniger aan te schaffen.
Maar als ik kijk op toppy heb ik terug enorm veel mogelijkheden.
Welk soort Hydraulische Zwembad reiniger hebben jullie en hoe tevreden zijn jullie ervan?

Want nu hebben wij flocking in het water gedaan omdat last hebben gehad van algen en je raad het met onze gewone stofzuiger lukt dit niet om op te zuigen.

Ook tips om algen te verwijderen en Evt te voorkomen zijn welkom.
( behalve de pH en de chloor en alkalineteit optimaal te houden, want nu doen we dit al. Alleen in het begin kregen we onze chloor niet optimaal maar nu wel.)

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:23

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dossier Koffie's zwembad (met veel uitleg)

Het zwembad
Bouwkundig zwembad van 8x4x1,5 opgebouwd uit polystyreen bouwblokken, geplaatst op een betonnen bodem. De blokken zijn ook weer gevuld met beton.
Het DIY bouwpakket heb ik zelf aangeschaft, de installatie heb ik laten doen door een klusbedrijf.
Het zwembad is geplaatst in de zomer van 2014.
Vooraf aan de bouw heb ik mij goed ingelezen op zwembaden. Dat ik ben opgegroeid met een zwembad help ook wel mee. Ik had zo een redelijk idee hoe ik alles wilde hebben, de uitvoer liet in aan het ingehuurde bedrijf over.

Timelapse van de bouw van het zwembad: YouTube: Zwembad Timelapse dag1

Bij de bouw heb ik 2 dikke grondkabels in een mantelbuis laten leggen naar de plek waar alle apparatuur zou komen. Omdat we de boel op dat moment toch open hadden heb ik ook direct een waterleiding laten aanleggen en 2 netwerkkabels getrokken.
In totaal heb ik in de meterkast 3 groepen voor het zwembad, met een eigen aardlekschakelaar. Inmiddels wat overdreven, maar destijds had ik ook een warmtepomp.

Voor de bouw van het zwembad was het een groot stuk gras met verder niets. Geen schuur, geen stroom, geen water. Niets. Omdat we nog niet precies wisten hoe we de apparatuur ergens in kwijt wilden, hebben we samen met de bouwer besloten een soort put te maken.
Op circa 3 meter van het zwembad is een betonnen put van 1x1x1 gemaakt. De bodem van de put ligt circa 50 cm onder het maaiveld. Bij oplevering stond de put onbeschermd in de tuin, dus deze is voorzien van een deksel.

Na de bouw hebben we besloten om een flinke kapschuur te plaatsen van 9x4 waarvan crica 3 meter als schuurtje voor het zwembad is gemaakt. De betonnen valt in de schuur.

Apparatuur/onderdelen
Pompen, filtreren en desinfectie:
Bij het bouwpakket zat al een filterpomp (SPECK Pumpe Bettar 8) met zandfilter. Er gaat 75 kilo zand in de filterkuip. De pomp is helaas kapot gegaan, dus inmiddels vervangen voor een goedkope(re) Chinese pomp (Royal Blue PPB50-100 16,5 m3/u mono).
Inmiddels is de pomp uitgebreid met een standalone frequentieregelaar (Invertek Optidrive) voor het pompen op verschillende snelheden (zie deze post: Koffie in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp")

Voor desinfectie hebben we gekozen voor zoutelektrolyse (EMAUX SSC SSC25-E). Je voegt dan geen chloor toe, maar zorgt er voor dat er zout in he water zit: "Men gebruikt een elektrolysecel die uitgerust is met elektroden. Deze wordt in de technische kamer van het zwembad op het filtercircuit geplaatst. Wanneer het water door de elektroden gaat, verandert het zout in het water in natuurlijke chloor (of Natriumhypochloriet of NaoCl). Eigenlijk breekt de molecule Na Cl om zich dan om te vormen tot chloor. En het is de chloor die het water van het zwembad ontsmet. Chloor vernietigt algen, kiemen en organisch afval."

Zoutelektrolyse is een persoonlijke keuze. De een kiest voor chloorblokken, de ander voor vloeibaar chloor en weer een ander voor zoutelektrolyse.
Ik koop 1 keer per jaar een pallet zout (10 zakken van 25 kg), gemiddeld kost dat een kleine 100 euro incl. transport.

Voor het fyssiek schoonmaken heb ik 3 opties:
Hayward tigershark
Volautomatische robot met eigen filter

Zodiac Kontiki 2
Hydraulische stofzuiger die je met een stofzuigerslang op je pomp aansluit

Handmatige bodemborstel met lange steel
Meest simpele stofzuier die er is, een borste welke met een slang op de pomp aagesloten word. Met de lange steel kun je vanaf de kant de bodem stofzuigen :)

Tijdens het bouwen heb ik een "TF-Testkit 100" geïmporteerd uit Amerika: https://tftestkits.net/test-kits-c4/ nadat ik veel, heeel veel heb ingelezen op troublefreepool.com. Aanrader!
In deze kit zitten alle tests die je nodig hebt voor het onderhoud van je zwembad (zie ook: onderhoud).

Verwarmen:
Warmtepompen waren niet te betalen in Nederland, en in Duitsland al stukken betaalbaarder. Op een warmtepomp waren transportkosten een lachertje (30 euro verzendkosten, daar rij ik niet naar Duitsland op en neer) dus die keus was snel gemaakt.
Ik koos voor een "TREND HEAT Premium 13 kW" een prima warmtepomp die doet wat hij moet doen. Inmiddels heb ik deze weggedaan en vervangen voor zonnematten op het dak van de overkapping. Daar ligt 8x3 meter aan zonnematten

Water in/uit:
Het bas is dus 8x4, op smalle kant dicht bij de pomp zitten 2 inspuiters. Aan de andere kant, op het smalle stuk, zitten 2 skimmers. Op 1 van de lange zijkanten heb ik in het midden, op circa 75 cm, een stofzuigerslangaansluiting laten maken.
In de put waar alle leidingen samen komen komen de de leiding van de skimmer sen de stofzuigerslangaansluiting samen. Beide aanvoeren hebben een eigen afsluitkraan.

Thermometer:
In de put heb ik in zowel de aanvoer als de retour een DS18B20 sensor gemonteerd om de temperatuur te meten (zie ook: automatisering).

Verlichting:
2x "SeaMAID Mini Projector 36 LED" op de lange zijde. Deze LED lampen hebben verschillende voorgeprogrammeerde kleuren en kleurprogrammas (zie ook: automatisering).

Afdekking:
GeoBubble Energyguard
Een soort 'advanced noppenfolie'. Prima spul, doet zijn werk.

Onderhoud
Meten=weten!!!! Zomaar iets in je zwembad flikkeren zonder enig benul wat je aan het doen bent is misschien nog wel erger en gevaarlijker dan niets doen. Lees je in en zorg dat je weet wat je aan doen bent.
Zoals eerder geschreven heb ik een behoorlijk uitgebreide testkit geïmporteerd uit Amerika.
Gebruik ik die nog steeds? Amper.
Zou ik het nu nog een keer kopen? Nee.
Zou ik het aanraden als je begint en nog niets weet? Zeker!

Met deze test kan ik het volgende meten:

- Vrij chloor (snelle, goedkope test)
- pH
De welbekende gele en rode druppeltest. Prima indicatie voor de waardes van je bad.

- Vrij chloor (accuraat)
Accurate test voor het meten van je chloor, zelfs bij hoge waardes. Meet per 0.5 ppm

- Gebonden chloor
Dit is uitgewerkt chloor wat niet meer desinfecteerd. Een goede indicatie of je problemen hebt met je water.

- Kalktest
Alleen interessant voor gepleisterde baden. Ik heb een bad met liner dus nog nooit gebruikt.

- Alkaliniteit
Chloor is afhankelijk van een goede pH, maar een goede pH is weer afhankelijk van een goede alkaliniteit.

- Cyanuurzuur
De zoveel-in-1 chloorblokken betvatten oa cynuurzuur, dat geeft een bufferende werking voor je chloor. Nadeel : cynauurzuur is niet uit je bad te krijgen anders dan je water verversen. Hoe hoger het cyanuurzuur gehalt in je bad hoe hoger je chloorwaarde moet zijn om uberhaut te kunnen werken.

Door deze testen in het begin vaak te doen (de eerste 2 jaar heb ik vaak, vele testen gedaan. Alles bijgehouden in een log), en de waardes bij te sturen heb ik veel geleerd over mijn water en mijn bad. Ik doe nu veel minder tests, omdat ik weet hoeveel ik van bepaalde zaken moet toevoegen.
Voor het berekenen van toevoegingen kijk ik vaak naar http://www.troublefreepool.com/calc.html

Wat voeg ik op welke manier toe:

Zout: aan het begin van het seizoen / bij het uit de winterslaap halen van het zwembad meet ik het zoutgehalte. Dat is meestal 0 na een natte winter. Ik vul het water dan aan tot 4000 ppm, in mijn geval zo'n 150 kilo zout.
Chloor: dit voeg ik toe door mijn zoutelektrolyse aan te zetten. Per uur kan ik 25 gram chloorgas produceren, dit levert ongeveer 0,7 ppm chloor op.
pH+ : eigenlijk is mijn pH altijd wel goed en stabiel, alleen soms een tikje aan de lage kant. Dit komt door de zoutelectrolyse, omdat chloorgas een kleine verlaging van pH oplevert. Af en toe controleer ik de pH waarde en gooi ik er op gevoel wa pH+ granulaat bij
Baking soda: Af en toe meet de ik alkaliniteit van het water, als deze wat laag is stuur ik dat bij met baking soda.

Wat voeg ik NIET toe:
Anti-alg: in het begin gekocht en braaf erin gedaan. Nooit issues, ook niet bij geen gebruik. Gewoon chloorhuishouding op orde hebben dan is er niets aan de hand
Vlokmiddel: eigenlijk alleen nodig als je een alg infectie hebt. Het staat in de schuur maar heb het slechts 1 keer nodig gehad.
pH- : braaf emmers pH+ en pH- gekocht bij aanschaf, maar in de praktijk is mijn pH gewoon nooit te hoog geweest. Miskoop dus.

Pompen:
Afhankelijk van het seizoen en de temperatuur pomp ik 4 tot 6 uur per dag. In de winter iets minder, maar pomp ik bij temperatuur rond of onder het vriespunt weer meer.
Op warme dagen, wanneer ik met de zonnematten het water opwarm, pomp ik vaak van 10 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds.

Automatisering
Nog voordat er ook maar een schep de grond in was gegaan was voor mij duidelijk dat alles geautomatiseerd en remote bestuurbaar moest zijn. In het begin heb ik dat gedaan met een raspberry pi en pimatic, tegenwoordig is alles met ESP's en Home Assistant.
In de basis kan ik:
- De pomp aan/uit zetten en de snelheid beïnvloeden van 30 Hz t/m 50 Hz in stappen van 5 Hz
- Uitlezen wat de temperatuur is in de aanvoer en retourleiding
- Zoutelektrolyse aan/uit zetten

Voor gedetailleerde uitleg, zie deze post: Koffie in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"

Extra posts:
Automatisering
Frequentieregelaar

FAQ
- Laat je het water na het zwemseizoen weer weglopen uit je zwembad?
Nee. Waar ik woon hebben we last van erg hoog grondwater. De kans dat er bij een (half)leeg zwembad water tussen de liner en wand komt is reëel aanwezig. Voorkomen is beter dan genezen, dus ik laat het zwembad gewoon voor wat het was. Het aantal uren pompen kan dan wat naar beneden, want onder de 15 graden groeit er geen alg.

- Dat is toch hardstikke duur zo'n zwembad?!
Mwah valt mee. Kwestie van sparen. Een zwembad is niet duur. Het bouwen DAT is duur :+

- In dit koude klimaat een zwembad zonder warmtepomp? Dan kun je amper zwemmen!
Ik krijg met zonnematten het water over de 30 graden. Geen zon = geen verwarming, dat klopt. Maar als het een paar dagen koud is heb ik geen behoefte aan zemmen

- Wat zou je nog willen veranderen aan je bad?
Elk jaar zijn er wel wat dingetjes die je net even anders doet. Wat nog echt op mijn wensenlijstje staat:
- Het oprolsysteem voor de afdekking in een houten ombouw plaatsen (staat voor deze zomer op de planning)
- Alle leidingen in de 'put' eruit trekken en met de huidige kennis volledig opnieuw beginnen (het is nu een beetje een spaghetti waar al veel aan veranderd is).

- Ik heb nog een vraag!
Quote me even, dan zal ik proberen antwoord te geven :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RD9q_Vhpej3qmnfihWvOGns7ec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUAAkgWUesm2cPyPoPbQXqM4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVK28kjjlqPqYE0BAJsjpuhfeYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnWHkYdcJ7LqFfDLVG8dseDs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qk1nKKSID3V1Xg_HsF1PUNmu3mU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gIMq8hNr9yVA5S2LG6mrtxd2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door RobIII op 02-04-2022 13:21 ]

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Koffie schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:23:
Wow, mooie post!

Opvallend dat je bent geswitcht van een WP naar solar matten. Is/was het niet veel relaxter om met een warmtepomp te draaien? Dan heb je gegarandeerd een vaste temperatuur, terwijl je met de matten meer afhankelijk bent van de zon, plus dat je meer handmatig moet sturen met de bypass op het moment dat het water op temperatuur is, zodat het niet te warm wordt (of teveel afkoelt).
Wat zijn daarin jouw overwegingen geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Koffie dat is leesvoer :) dank voor je verhaal

@ralph075 tenzij je zwembad "overdekt" is .. (lees wind vrij) is het hier(NL/BE) niet echt handig om je zwembad in te springen .. maar denk dat je per jaar 20 zwem dagen hebt .. 30/40 als je wat minder kou gevoelig bent .. dus het is vrij duur om 320 dagen je zwembad te hebben staan voor die enkele dag dat je ervan kan genieten.

en met dat zwemweer is dan een niet echt relevant hoe je verwarmt :)

[ Voor 80% gewijzigd door vso op 24-05-2020 18:38 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

ralph075 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 18:20:
[...]

Wow, mooie post!

Opvallend dat je bent geswitcht van een WP naar solar matten. Is/was het niet veel relaxter om met een warmtepomp te draaien? Dan heb je gegarandeerd een vaste temperatuur, terwijl je met de matten meer afhankelijk bent van de zon, plus dat je meer handmatig moet sturen met de bypass op het moment dat het water op temperatuur is, zodat het niet te warm wordt (of teveel afkoelt).
Wat zijn daarin jouw overwegingen geweest?
Ongeacht HOE je je bad verwarmd, hij koelt 's nachts af. Dus het verschilt nogal of je er 3 graden in hebt gestopt met een WP of 'gratis' met de zon (immers: je pomplooptijd is in beide gevallen hetzelfde).

Die gegarandeerde vaste temperatuur bij een WP heb je dus alleen als je nonstop gaat verwarmen. Been there, done that, got the t-shirt.
De hele nacht door verwarmen met een WP zorgt er op een gegeven moment voor dat je temperatuur onveranderd blijf. Lees dat nog eens goed : een hele nacht door rammen met je WP zonder ook maar verschil in temperatuur (granted : het is niet gezakt :P ).
Wellicht dat een grotere WP het beter doet, maar ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de WP te verkopen en het geld wat ik er voor krijg om te zetten in zonnematten.

Je vraag over bypass snap ik niet helemaal. Zoals aangegeven weet ik inmiddels hoe mijn bad is en reageert.
Op zo'n druilerige dag als vandaag kan ik 2 dingen doen : naar buiten lopen en de bypass omzetten of gewoon de niet pompen.
Ik heb vandaag dus niet gepompt :+
Idem voor als het te warm zou worden: dan gooi ik de pomp uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
vso schreef op zondag 24 mei 2020 @ 18:35:
en met dat zwemweer is dan een niet echt relevant hoe je verwarmt :)
Haha, klopt. Ik beredeneer het andersom, als mijn zwembad een aangename temperatuur heeft, dan zal ik vaker het zwembad induiken, ook als het niet per se zwemweer is.

Maar ja, ik stap blue in en weet nog niet uit ervaring hoe het is om een zwembad te hebben staan. Ik ga er vanuit, als er straks een zwembad staat (met aangename temperatuur), dat ik toch regelmatig baantjes aan het trekken ben, ook als het wat minder zwemweer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
Koffie schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:05:
[...]
De hele nacht door verwarmen met een WP zorgt er op een gegeven moment voor dat je temperatuur onveranderd blijf. Lees dat nog eens goed : een hele nacht door rammen met je WP zonder ook maar verschil in temperatuur (granted : het is niet gezakt :P ).
Wellicht dat een grotere WP het beter doet, maar ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de WP te verkopen en het geld wat ik er voor krijg om te zetten in zonnematten.
Ah, ja, ik volg je. Ik denk mijn zwembad straks dagelijks 4-6 uur rond te pompen, na het initieel op temperatuur te hebben gebracht. Ik hoop dat de warmtepomp het zwembad in die 4-6 uur op temperatuur kan houden.

Mocht dat niet mogelijk zijn, dan is het wellicht toch handiger/verstandiger om solar matten te nemen en het 4-6 uur/dag rondpompen op het heetste moment van de dag te doen.

Vergeleken met jou komt er hier wel een klein zwembad, ~7m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ralph075 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:06:
[...]

Haha, klopt. Ik beredeneer het andersom, als mijn zwembad een aangename temperatuur heeft, dan zal ik vaker het zwembad induiken, ook als het niet per se zwemweer is.

Maar ja, ik stap blue in en weet nog niet uit ervaring hoe het is om een zwembad te hebben staan. Ik ga er vanuit, als er straks een zwembad staat (met aangename temperatuur), dat ik toch regelmatig baantjes aan het trekken ben, ook als het wat minder zwemweer is.
Dan mis je nog https://www.zwembadgigant.nl/intex-zwemtrainer vind ik dan weer beter

Maar goed lichaam wil ook nog wat en je bent geen 12 waarbij temp niet zoveel uitmaakt

:+

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 24-05-2020 19:38 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Koffie schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:07:
Zijn er nog zwemmertjes hier die hun zwembad geautomatsieerd hebben?
Jarenlang heb ik Pimatic gebruikt voor alles wat los en vast zat, inmiddels volledig over op Home Assistant.
De overstap naar Home Assistant voor mijn zwembad was na het zwemseizoen vorig jaar. Het werkt allemaal wel, maar nu het seizoen begint kom ik er achter waar nog finetuning ligt.

Gebruiken jullie iets, zo ja deel je tips en tricks :)

[Afbeelding]
Alle info mbt temperaturen. Saat de pomp uit dan zie je de laatst opgeslagen temperatuur bij uitzetten van de pomp. Staat de pomp aan, dan zie je de temperatuur van het water bij starten van de pomp (lees: 5 minuten na starten van de pomp voor een realistisch beeld).

[Afbeelding]
Alles wat met de pomp en zoutelektrolyse te maken heeft. Wanneer er voor de huidige dag, een geplande tijd voor de pomp (of zoutelektrolyse) is dan zie je die tijden. Anders niet.
Pompsnelheid is verdeeld in de stappen 30Hz , 35Hz, 40Hz, 45Hz, 50Hz en OFF, De pulldown word zowel gebruikt om de snelheid te beinvloeden als om aan te geven wat de huidige stand is.

[Afbeelding]
Ik heb LED lampen met 17 voorgeprogrammeerde standen. Als je de lamp aanzet gaat hij naar de stand waarin hij uit ging. Zet je de lamp enkele seconden na uitzetten weer aan dan zal hij naar het volgende programma schieten.
Door bij te houden in welk programma je zit, en alleen via deze manier van kleur te wisselen kun je dus bijhouden wat de kleur van de lamp is, en ook aangeven waar je naartoe wil gaan. De automations zullen er dan zelf voor zorgen dat de lampen net zo vaak aan/uit gaan als nodig is om op die positie te belanden

[Afbeelding]
Settings voor de frequentieregelaar en de lampen (zie uitleg bij de lampen). Hiermee geef ik aan hoeveel minuten de pomp in welke snelheid moet bij aanzetten en wat de snelheid daarna word.
Zoals je ziet gooi ik 'm eerst altijd 5 minuten op full speed en daarna naar 35Hz

[Afbeelding]
Planner voor de pomp. Voor de zoutelektrolyse heb ik een zelfde.Op deze manier kan ik voor elke dag van de week, per uur, aangeven wat de tijden moeten zijn dat er gepompt moet worden.
Even vlug een nachtje 1 of 2 uurtjes erbij is op deze manier ontzettend makkelijk in te plannen.

background van het zwembad is niet mijn zwembad, gewoon stockfoto. Moet er nog eens een mooie eigen foto voor maken. Deze foto is wel mijn zwembad:
[Afbeelding]
Wow gaaf. Heb je voor mij wat meer info over gebruikte hardware en software? Bijvoorbeeld die planner, die ken ik niet uit mijn Google Home...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

MiKeZZa schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:04:
[...]

Wow gaaf. Heb je voor mij wat meer info over gebruikte hardware en software? Bijvoorbeeld die planner, die ken ik niet uit mijn Google Home...
Thanks.
De planner is gebaseerd op deze: https://www.jqueryscript....elector-Using-jQuery.html
Maar het is allemaal heel specifiek voor mijn situatie gebrouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Koffie schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:09:
[...]

Thanks.
De planner is gebaseerd op deze: https://www.jqueryscript....elector-Using-jQuery.html
Maar het is allemaal heel specifiek voor mijn situatie gebrouwd.
Ah zo. Komt namelijk aardig in de buurt van wat ik voor ogen heb (als 1e stap). Dus vandaar mijn interesse. Ik hoopte dat dit een standaard functionaliteit was van Google Home Assistent; wel/niet schakelen van je stopcontact. Maar dat is dus niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

MiKeZZa schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:14:
[...]

Ah zo. Komt namelijk aardig in de buurt van wat ik voor ogen heb (als 1e stap). Dus vandaar mijn interesse. Ik hoopte dat dit een standaard functionaliteit was van Google Home Assistent; wel/niet schakelen van je stopcontact. Maar dat is dus niet zo?
Kwartje valt nu pas ... Ik gebruik Home Assistant dus niet Google Home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik heb nu 2 solarmatten en 2 solarbollen in serie zitten met een 3407 liter/uur Intex pomp. Er komt een heel zwak straaltje water weer terug het zwembad in, dat wel een stuk warmer is, dus het geheel werkt. Maar ik zou een en ander graag wat sneller door laten lopen ivm filtratie. Nou heb ik vandaag nog ergens een Intex filterpomp a 5678 liter/uur kunnen vinden voor 99 Euro, dus dat moet vast wel goedkomen. Zandfilterpompen van Intex zijn op dit moment nauwelijks meer te krijgen en alles mag prima op een van de terrassen liggen zonder hoogteverschil, dus we redden het dit jaar wel. Maar nou zou ik nog wel graag een en ander parallel ipv in serie plaatsen.

Welke t-stukken en koppelstukken gebruiken jullie hiervoor?

Gewoon zoiets? Of een bypass t-stuk zodat je 1 van de 2 kunt uitschakelen?

Afbeeldingslocatie: https://www.zwembadgigant.nl/pub/media/catalog/product/cache/c3de20d93c889cd2c964c1f40f547f7d/s/o/solar_panel_t-stuk.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 24-05-2020 20:37 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justonlyme
Welk soort Hydraulische Zwembad reiniger hebben jullie en hoe tevreden zijn jullie ervan?

Want nu hebben wij flocking in het water gedaan omdat last hebben gehad van algen en je raad het met onze gewone stofzuiger lukt dit niet om op te zuigen.

( behalve de pH en de chloor en alkalineteit optimaal te houden, want nu doen we dit al. Alleen in het begin kregen we onze chloor niet optimaal maar nu wel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwarsdrijver
Intex weet ik niet, maar ik was bij de Hornbach in Amsterdam gisteren en daar stond een ... merk 4m3/u zfp, voor volgens mij € 109.-

ps. er liggen daar nog veel frame pro en steel pro zwembaden op voorraad, terwijl ze niet op de site staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Justonlyme schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:28:

Koffie in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" leesvoer :Y

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwarsdrijver
Koffie schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:23:

Het zwembad
Bouwkundig zwembad van 8x4x1,5 opgebouwd uit polystyreen bouwblokken, geplaatst op een betonnen bodem. De blokken zijn ook weer gevuld met beton.
Het DIY bouwpakket heb ik zelf aangeschaft, de installatie heb ik laten doen door een klusbedrijf.
Het zwembad is geplaatst in de zomer van 2014.
Vooraf aan de bouw heb ik mij goed ingelezen op zwembaden. Dat ik ben opgegroeid met een zwembad help ook wel mee. Ik had zo een redelijk idee hoe ik alles wilde hebben, de uitvoer liet in aan het ingehuurde bedrijf over.

Timelapse van de bouw van het zwembad: YouTube: Zwembad Timelapse dag1

Bij de bouw heb ik 2 dikke grondkabels in een mantelbuis laten leggen naar de plek waar alle apparatuur zou komen. Omdat we de boel op dat moment toch open hadden heb ik ook direct een waterleiding laten aanleggen en 2 netwerkkabels getrokken.
In totaal heb ik in de meterkast 3 groepen voor het zwembad, met een eigen aardlekschakelaar. Inmiddels wat overdreven, maar destijds had ik ook een warmtepomp.

Voor de bouw van het zwembad was het een groot stuk gras met verder niets. Geen schuur, geen stroom, geen water. Niets. Omdat we nog niet precies wisten hoe we de apparatuur ergens in kwijt wilden, hebben we samen met de bouwer besloten een soort put te maken.
Op circa 3 meter van het zwembad is een betonnen put van 1x1x1 gemaakt. De bodem van de put ligt circa 50 cm onder het maaiveld. Bij oplevering stond de put onbeschermd in de tuin, dus deze is voorzien van een deksel.

Na de bouw hebben we besloten om een flinke kapschuur te plaatsen van 9x4 waarvan crica 3 meter als schuurtje voor het zwembad is gemaakt. De betonnen valt in de schuur.

Apparatuur/onderdelen
Pompen, filtreren en desinfectie:
Bij het bouwpakket zat al een filterpomp (SPECK Pumpe Bettar 8) met zandfilter. Er gaat 75 kilo zand in de filterkuip. De pomp is helaas kapot gegaan, dus inmiddels vervangen voor een goedkope(re) Chinese pomp.
Inmiddels is de pomp uitgebreid met een standalone frequentieregelaar (Invertek Optidrive) voor het pompen op verschillende snelheden.

Voor desinfectie hebben we gekozen voor zoutelektrolyse (EMAUX SSC SSC25-E). Je voegt dan geen chloor toe, maar zorgt er voor dat er zout in he water zit: "Men gebruikt een elektrolysecel die uitgerust is met elektroden. Deze wordt in de technische kamer van het zwembad op het filtercircuit geplaatst. Wanneer het water door de elektroden gaat, verandert het zout in het water in natuurlijke chloor (of Natriumhypochloriet of NaoCl). Eigenlijk breekt de molecule Na Cl om zich dan om te vormen tot chloor. En het is de chloor die het water van het zwembad ontsmet. Chloor vernietigt algen, kiemen en organisch afval."

Zoutelektrolyse is een persoonlijke keuze. De een kiest voor chloorblokken, de ander voor vloeibaar chloor en weer een ander voor zoutelektrolyse.
Ik koop 1 keer per jaar een pallet zout (10 zakken van 25 kg), gemiddeld kost dat een kleine 100 euro incl. transport.

Voor het fyssiek schoonmaken heb ik 3 opties:
Hayward tigershark
Volautomatische robot met eigen filter

Zodiac Kontiki 2
Hydraulische stofzuiger die je met een stofzuigerslang op je pomp aansluit

Handmatige bodemborstel met lange steel
Meest simpele stofzuier die er is, een borste welke met een slang op de pomp aagesloten word. Met de lange steel kun je vanaf de kant de bodem stofzuigen :)

Tijdens het bouwen heb ik een "TF-Testkit 100" geïmporteerd uit Amerika: https://tftestkits.net/test-kits-c4/ nadat ik veel, heeel veel heb ingelezen op troublefreepool.com. Aanrader!
In deze kit zitten alle tests die je nodig hebt voor het onderhoud van je zwembad (zie ook: onderhoud).

Verwarmen:
Warmtepompen waren niet te betalen in Nederland, en in Duitsland al stukken betaalbaarder. Op een warmtepomp waren transportkosten een lachertje (30 euro verzendkosten, daar rij ik niet naar Duitsland op en neer) dus die keus was snel gemaakt.
Ik koos voor een "TREND HEAT Premium 13 kW" een prima warmtepomp die doet wat hij moet doen. Inmiddels heb ik deze weggedaan en vervangen voor zonnematten op het dak van de overkapping. Daar ligt 8x3 meter aan zonnematten

Water in/uit:
Het bas is dus 8x4, op smalle kant dicht bij de pomp zitten 2 inspuiters. Aan de andere kant, op het smalle stuk, zitten 2 skimmers. Op 1 van de lange zijkanten heb ik in het midden, op circa 75 cm, een stofzuigerslangaansluiting laten maken.
In de put waar alle leidingen samen komen komen de de leiding van de skimmer sen de stofzuigerslangaansluiting samen. Beide aanvoeren hebben een eigen afsluitkraan.

Thermometer:
In de put heb ik in zowel de aanvoer als de retour een DS18B20 sensor gemonteerd om de temperatuur te meten (zie ook: automatisering).

Verlichting:
2x "SeaMAID Mini Projector 36 LED" op de lange zijde. Deze LED lampen hebben verschillende voorgeprogrammeerde kleuren en kleurprogrammas (zie ook: automatisering).

Afdekking:
GeoBubble Energyguard
Een soort 'advanced noppenfolie'. Prima spul, doet zijn werk.

Onderhoud
Meten=weten!!!! Zomaar iets in je zwembad flikkeren zonder enig benul wat je aan het doen bent is misschien nog wel erger en gevaarlijker dan niets doen. Lees je in en zorg dat je weet wat je aan doen bent.
Zoals eerder geschreven heb ik een behoorlijk uitgebreide testkit geïmporteerd uit Amerika.
Gebruik ik die nog steeds? Amper.
Zou ik het nu nog een keer kopen? Nee.
Zou ik het aanraden als je begint en nog niets weet? Zeker!

Met deze test kan ik het volgende meten:

- Vrij chloor (snelle, goedkope test)
- pH
De welbekende gele en rode druppeltest. Prima indicatie voor de waardes van je bad.

- Vrij chloor (accuraat)
Accurate test voor het meten van je chloor, zelfs bij hoge waardes. Meet per 0.5 ppm

- Gebonden chloor
Dit is uitgewerkt chloor wat niet meer desinfecteerd. Een goede indicatie of je problemen hebt met je water.

- Kalktest
Alleen interessant voor gepleisterde baden. Ik heb een bad met liner dus nog nooit gebruikt.

- Alkaliniteit
Chloor is afhankelijk van een goede pH, maar een goede pH is weer afhankelijk van een goede alkaliniteit.

- Cyanuurzuur
De zoveel-in-1 chloorblokken betvatten oa cynuurzuur, dat geeft een bufferende werking voor je chloor. Nadeel : cynauurzuur is niet uit je bad te krijgen anders dan je water verversen. Hoe hoger het cyanuurzuur gehalt in je bad hoe hoger je chloorwaarde moet zijn om uberhaut te kunnen werken.

Door deze testen in het begin vaak te doen (de eerste 2 jaar heb ik vaak, vele testen gedaan. Alles bijgehouden in een log), en de waardes bij te sturen heb ik veel geleerd over mijn water en mijn bad. Ik doe nu veel minder tests, omdat ik weet hoeveel ik van bepaalde zaken moet toevoegen.
Voor het berekenen van toevoegingen kijk ik vaak naar http://www.troublefreepool.com/calc.html

Wat voeg ik op welke manier toe:

Zout: aan het begin van het seizoen / bij het uit de winterslaap halen van het zwembad meet ik het zoutgehalte. Dat is meestal 0 na een natte winter. Ik vul het water dan aan tot 4000 ppm, in mijn geval zo'n 150 kilo zout.
Chloor: dit voeg ik toe door mijn zoutelektrolyse aan te zetten. Per uur kan ik 25 gram chloorgas produceren, dit levert ongeveer 0,7 ppm chloor op.
pH+ : eigenlijk is mijn pH altijd wel goed en stabiel, alleen soms een tikje aan de lage kant. Dit komt door de zoutelectrolyse, omdat chloorgas een kleine verlaging van pH oplevert. Af en toe controleer ik de pH waarde en gooi ik er op gevoel wa pH+ granulaat bij
Baking soda: Af en toe meet de ik alkaliniteit van het water, als deze wat laag is stuur ik dat bij met baking soda.

Wat voeg ik NIET toe:
Anti-alg: in het begin gekocht en braaf erin gedaan. Nooit issues, ook niet bij geen gebruik. Gewoon chloorhuishouding op orde hebben dan is er niets aan de hand
Vlokmiddel: eigenlijk alleen nodig als je een alg infectie hebt. Het staat in de schuur maar heb het slechts 1 keer nodig gehad.
pH- : braaf emmers pH+ en pH- gekocht bij aanschaf, maar in de praktijk is mijn pH gewoon nooit te hoog geweest. Miskoop dus.

Pompen:
Afhankelijk van het seizoen en de temperatuur pomp ik 4 tot 6 uur per dag. In de winter iets minder, maar pomp ik bij temperatuur rond of onder het vriespunt weer meer.
Op warme dagen, wanneer ik met de zonnematten het water opwarm, pomp ik vaak van 10 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds.

Automatisering
Nog voordat er ook maar een schep de grond in was gegaan was voor mij duidelijk dat alles geautomatiseerd en remote bestuurbaar moest zijn. In het begin heb ik dat gedaan met een raspberry pi en pimatic, tegenwoordig is alles met ESP's en Home Assistant.
In de basis kan ik:
- De pomp aan/uit zetten en de snelheid beïnvloeden van 30 Hz t/m 50 Hz in stappen van 5 Hz
- Uitlezen wat de temperatuur is in de aanvoer en retourleiding
- Zoutelektrolyse aan/uit zetten

Voor gedetailleerde uitleg, zie deze post: Koffie in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"

FAQ
- Laat je het water na het zwemseizoen weer weglopen uit je zwembad?
Nee. Waar ik woon hebben we last van erg hoog grondwater. De kans dat er bij een (half)leeg zwembad water tussen de liner en wand komt is reëel aanwezig. Voorkomen is beter dan genezen, dus ik laat het zwembad gewoon voor wat het was. Het aantal uren pompen kan dan wat naar beneden, want onder de 15 graden groeit er geen alg.

- Dat is toch hardstikke duur zo'n zwembad?!
Mwah valt mee. Kwestie van sparen. Een zwembad is niet duur. Het bouwen DAT is duur :+

- In dit koude klimaat een zwembad zonder warmtepomp? Dan kun je amper zwemmen!
Ik krijg met zonnematten het water over de 30 graden. Geen zon = geen verwarming, dat klopt. Maar als het een paar dagen koud is heb ik geen behoefte aan zemmen

- Wat zou je nog willen veranderen aan je bad?
Elk jaar zijn er wel wat dingetjes die je net even anders doet. Wat nog echt op mijn wensenlijstje staat:
- Het oprolsysteem voor de afdekking in een houten ombouw plaatsen (staat voor deze zomer op de planning)
- Alle leidingen in de 'put' eruit trekken en met de huidige kennis volledig opnieuw beginnen (het is nu een beetje een spaghetti waar al veel aan veranderd is).

- Ik heb nog een vraag!
Quote me even, dan zal ik proberen antwoord te geven :Y)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
mooi stuk! gaaf om te lezen! :)

heb je een Github pagina met je HA config en gebruikte hardware?
ik zat zelf eenvoudig te denken om te starten met de Sonoff TH10 / TH16 en de S55 buitenWCD voor de pomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
dwarsdrijver schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:37:
[...]

ik zat zelf eenvoudig te denken om te starten met de Sonoff TH10 / TH16 en de S55 buitenWCD voor de pomp
wellicht beter een shelly one :) 3 gpio pins .. 16A en wellicht goedkoper

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Ik ben ook bezig als ali chemicali met m'n bescheiden 1.6m3 badje. Vorige week vers gevuld. Op donderdag in gezwommen. En dit weekend maar eens bezig gegaan met de Interline teststrips, ph- en chloor.

Inmiddels 4x getest en 2x ph- (ca 30gr/keer) en 4x chloor (1 tablet van 2.7mg/keer) toegevoegd.
Ik heb nu 2x ph- toegevoegd en van 'hoog' is het nu 'goed' of net daaronder.
Maar chloor staat nog fier op 'erg laag'.

In de handleiding van de chloortabletten staat geen (voor mij begrijpelijke) dosering dus ik mik er braaf 1 tablet in. Nu is niet mijn doel om WO1 taferelen te ontketenen, maar zie wel graag effect. Dus: wat is hier de te volgen strategie?

edit:
online iets meer gevonden
1 tablet verhoogt het chloorgehalte van 1 m3 (1.000 liter) water met 1,5 ppm
Na 3 vorige tabletten had het dus op ca 2.8ppm moeten staan en niet 0ppm :P

Uit de gebruiksaanwijzing had ik begrepen dat te hoog ph de chlooropname niet hindert (andersom wel). Maar we zullen het zien, want ph is inmiddels ongeveer goed gevolgd door nu de 2e chloortablet.

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 24-05-2020 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:57:
[...]

Ik ben ook bezig als ali chemicali met m'n bescheiden 1.6m3 badje. Vorige week vers gevuld. Op donderdag in gezwommen. En dit weekend maar eens bezig gegaan met de Interline teststrips, ph- en chloor.

Inmiddels 4x getest en 2x ph- (ca 30gr/keer) en 4x chloor (1 tablet van 2.7mg/keer) toegevoegd.
Maar chloor staat nog fier op 'laag'.

In de handleiding van de chloortabletten staat geen (voor mij begrijpelijke) dosering dus ik mik er braaf 1 tablet in. Nu is niet mijn doel om WO1 taferelen te ontketenen, maar zie wel graag effect. Dus: wat is hier de te volgen strategie?
stap 1 .. ph op "neutraal" krijgen (testen)
stap 2 chloor toevoegen tot op gewenste niveau ..

Wacht minimaal 1 uur tot 2 uur tussen 'testen" na toevoegen van chemicalien .. (laat het goed mengen)

of zoals ik per dag .. 4 personen erin ? dat is erhm 4 "quick" tabs per persoon chloor/ph - .. (uitgaande dat je "goeie waterwaardes" hebt ..

Chloor en ph niet te hoog, dan zit je altijd goed .. zeker als je meer dan geadviseerd pompt en de filter goed schoon houd (CRP) .. te hoog krijgt men irritatie .. te laag tja .. niet zo'n ramp ..

tijdig afdekken voorkomt chloor "ontsnappen" (zeil eroverheen dus) .. een bouwzeil .. lucht het water niet dus dat is weer niet handig ...

[ Voor 27% gewijzigd door vso op 24-05-2020 22:08 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Rukapul Ik heb kleine snel oplossende chloortabletten en grote traag oplossende chloortabletten. In een 4500 liter bad gooi ik op dag 1: 2 grote en 5 kleine tabletten. Vandaag gemeten, 3 dagen na het opzetten, de kleine zijn opgelost en de 2 grote nog grotendeels aanwezig: 0,5 chloor volgens de teststrips, te laag dus. Nu 1 grote erbij en 5 kleine. Morgen weer opnieuw meten. Als ik dan de juiste waarde meet gooi ik er nog 1 of max 2 grote bij en dan test ik de dag erop weer. Dan zou ik zonder de kleine snel oplossende tabletten moeten kunnen en dan doe ik er regelmatig 1 grote bij om het stabiel te houden.

Dus: Stabiliteit met grote traag oplossende en bijsturen met kleinere snel oplossende.

Misschien zijn er goede richtlijnen voor, maar deze pragmatische aanpak werkt hier al jaren :) Ook omdat ze niet direct de waarde toevoegen die benoemd wordt, ze lossen soms immers pas na enkele dagen volledig op en dan is inmiddels een gedeelte alweer deels afgebroken.

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 24-05-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Taro schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:22:
Ik heb nu 2 solarmatten en 2 solarbollen in serie zitten met een 3407 liter/uur Intex pomp. Er komt een heel zwak straaltje water weer terug het zwembad in, dat wel een stuk warmer is, dus het geheel werkt. Maar ik zou een en ander graag wat sneller door laten lopen ivm filtratie. Nou heb ik vandaag nog ergens een Intex filterpomp a 5678 liter/uur kunnen vinden voor 99 Euro, dus dat moet vast wel goedkomen. Zandfilterpompen van Intex zijn op dit moment nauwelijks meer te krijgen en alles mag prima op een van de terrassen liggen zonder hoogteverschil, dus we redden het dit jaar wel. Maar nou zou ik nog wel graag een en ander parallel ipv in serie plaatsen.

Welke t-stukken en koppelstukken gebruiken jullie hiervoor?

Gewoon zoiets? Of een bypass t-stuk zodat je 1 van de 2 kunt uitschakelen?

[Afbeelding]
Bypass openzetten zodat het temperatuur verschil 0,5 graden is met in/uit en omdat je dus je bypass meer openzet heb je ook een grotere water doorstroming.

Heb je de bypass al helemaal open staan dan is het wellicht handig om ze parallel te zetten.

Indien je geen bypass hebt, dan eentje plaatsen na filter voordat het, het dak op gaat.
Op deze manier kan je met 1 bypass alle matten/bollen (tegelijk) regelen.
Rukapul schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:57:
[...]

Maar chloor staat nog fier op 'laag'.

Wat voor soort chloor tabletten heb je erin gedaan? snel of traag? Zo te lezen traag.
Ik doe om het chloor snel op pijl te krijgen van die "quick tabs" erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

dwarsdrijver schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:37:
[...]

vso schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:45:
[...]

wellicht beter een shelly one :) 3 gpio pins .. 16A en wellicht goedkoper
Relay's zijn gewoon losse Solid State Relay's. Ten tijde van de bouw bestonden sonoff en shelly's nog niet ;).

Heb je geen gewone borstel die op een stofzuigerslang kan (zo eentje: https://www.toppy.nl/cate...ger/stofzuigervoeten.html) ?
Als je veel last van dode algen hebt, zou je idd vlokmiddel kunnen proberen (24 uur pompen na toevoegen vlokmiddel) en/of stofzuigen met je 6-weg klep op de waste stand.

Wat ik in de zomer ook wel eens wil doen: de stofzuigerslang aansluiten, stofzuigervoet erop (steel dus niet) en dan lekker het water inspringen en met je rechtervoet OP de borstel de bodem lekker poetsen. Werkt tevens ontspannend en therapeutisch :+

Als je alkaliniteit, pH EN chloor op orde zijn, kun je haast geen last van algen hebben.
Post anders eens wat foto's van je water en vermeld daar je waardes eens bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Jazsie schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:19:
Wat voor soort chloor tabletten heb je erin gedaan? snel of traag? Zo te lezen traag.
Ik doe om het chloor snel op pijl te krijgen van die "quick tabs" erin.
Interline Quick Mini tabletten (2.7mg). Zijn dus ook zo opgelost.

Maar als ik het hierboven lees moet ik chloor erin blijven mikken ook zonder gebruik, of traagwerkende tabletten gebruiken.

Overigens zou de ph waarde van het leidingwater hier al vrijwel goed moeten zijn (7.8-8.1). De eerste test met teststrip gaf een hogere waarde aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Taro schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:13:
@Rukapul Ik heb kleine snel oplossende chloortabletten en grote traag oplossende chloortabletten. In een 4500 liter bad gooi ik op dag 1: 2 grote en 5 kleine tabletten. Vandaag gemeten, 3 dagen na het opzetten, de kleine zijn opgelost en de 2 grote nog grotendeels aanwezig: 0,5 chloor volgens de teststrips, te laag dus. Nu 1 grote erbij en 5 kleine. Morgen weer opnieuw meten. Als ik dan de juiste waarde meet gooi ik er nog 1 of max 2 grote bij en dan test ik de dag erop weer. Dan zou ik zonder de kleine snel oplossende tabletten moeten kunnen en dan doe ik er regelmatig 1 grote bij om het stabiel te houden.

Dus: Stabiliteit met grote traag oplossende en bijsturen met kleinere snel oplossende.

Misschien zijn er goede richtlijnen voor, maar deze pragmatische aanpak werkt hier al jaren :) Ook omdat ze niet direct de waarde toevoegen die benoemd wordt, ze lossen soms immers pas na enkele dagen volledig op en dan is inmiddels een gedeelte alweer deels afgebroken.
Dan werk je met een dispenser (long tabletten), maar een klein 2 kuub bad moet je iets meer opletten (snel teveel)
Rukapul schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:26:
[...]

Maar als ik het hierboven lees moet ik chloor erin blijven mikken ook zonder gebruik, of traagwerkende tabletten gebruiken.

Overigens zou de ph waarde van het leidingwater hier al vrijwel goed moeten zijn (7.8-8.1). De eerste test met teststrip gaf een hogere waarde aan.
Goed moeten zijn is nogal iffy ligt aan je waterleverancier .. bij mij is het snel erg laag in PH .. ik heb ook bijzonder weinig Kalk vergeleken met andere leveranciers in de regio ..

Maar erin zwemmen verhoogt PH zoiezo .. vandaar dat ik per persoon er 1 (quick) erin mik ..

Chloordispenser (long tabletten) is ideaal maar wel voor grotere zwembaden .. voor jou zou ik een drijver adviseren met quick tabletjes ..

en ja chloor moet je toe blijven voegen .. anderzijds .. 2 weken/3 weken weg en je zwembad ff leeg maken en nieuw water erin is ook 2 uur tijd gebeurd .. en 2 emmers "heet water" daar kan je met chloor niet tegenop boxen..

Voor 4,5 kuub ben ik al 3 uur bezig met leegtrekken 6 uur bezig met vullen, en 2 dagen opwarmen (van zeer koud naar "lekker" .. voor mij loont het veel meer om 3 uur per dag te pompen + een chloor dispenser .. neer te zetten

[ Voor 36% gewijzigd door vso op 24-05-2020 22:34 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

[...]
Klopt, chloor vervliegt sowieso, helemaal als je bijv. de zon vol op het bad hebt staan zonder afdekzeil. Daarom moet je ook aanvullen zonder dat je het bad gebruikt. Maar dat kan dus per dag verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Besloten om dit jaar toch niet extra zonneverwarming toe te voegen, het gaat teveel gedoe zijn. Ga gewoon nog even zo'n hok om m'n ZF heen bouwen tegen het geluid en that's about it.

Ondertussen lekker even de tuin voor volgend jaar ontwerpen en kijken wat er allemaal nodig is voor zo'n mooi houten zwembad. Ruimte zat in principe (~200-250m²), alleen beetje apart qua indeling en vorm :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:26:
Relay's zijn gewoon losse Solid State Relay's. Ten tijde van de bouw bestonden sonoff en shelly's nog niet ;).
Weet ik, maar klok timers zijn al zo oud :) ..

En het enige wat je wil en redelijk zou kunnen automagiseren is je waterwaardes testen ..
https://www.toppy.nl/prod...s-slimme-watertester.html? maar dan is dit wellicht een goeie aanschaf ? je kan wel voor 100 a 200,- zelfbouw gaan bouwen maar hmmm ..

Voor de rest tja het is leuk water temp in/uit + zonnematten te weten etc .. maar dat is vrij complexe software ..

ff side note .. ik snap niet waarom zwembaden anno nu niet investeren in zonneboilers dingen zijn zoiezo een goeie investering .. voor ons hobby is epdm voldoende maar zonne boilers zijn vele malen effectiever ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:42:
Besloten om dit jaar toch niet extra zonneverwarming toe te voegen, het gaat teveel gedoe zijn. Ga gewoon nog even zo'n hok om m'n ZF heen bouwen tegen het geluid en that's about it.

Ondertussen lekker even de tuin voor volgend jaar ontwerpen en kijken wat er allemaal nodig is voor zo'n mooi houten zwembad. Ruimte zat in principe (~200-250m²), alleen beetje apart qua indeling en vorm :)
Als je de ruimte hebt zou ik een overkapping meenemen in het ontwerp.. de wind is een enorme factor die je plezier verminderd en water snel(ler) afkoelt . en afhankelijk v.d ligging een dak waarop je epdm matten kwijt kan ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
[...]

Ahh, zelfde wat ik dus heb. Ik gooi er 2-3 (maar dan zit er al haast geen chloor meer in) in mijn bad van 1m3 om het chloor op pijl te krijgen.

Vervolgens doe ik na het "zwemmen" een grote trage chloor tablet in de drijver. Afhankelijk van het weer en hoe vaak ik erin ga gooi ik voor het zwemmen nog 1 quick tab erin (en eerst laten oplossen voordat ik erin ga).
vso schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:43:
[...]

En het enige wat je wil en redelijk zou kunnen automagiseren is je waterwaardes testen ..
https://www.toppy.nl/prod...s-slimme-watertester.html? maar dan is dit wellicht een goeie aanschaf ? je kan wel voor 100 a 200,- zelfbouw gaan bouwen maar hmmm ..

Voor de rest tja het is leuk water temp in/uit + zonnematten te weten etc .. maar dat is vrij complexe software ..

ff side note .. ik snap niet waarom zwembaden anno nu niet investeren in zonneboilers dingen zijn zoiezo een goeie investering .. voor ons hobby is epdm voldoende maar zonne boilers zijn vele malen effectiever ..
100,-- a 200,-- een zelfbouw? Dan wil ik wel weten hoe want een beetje goede PH probe kost al +100,--

Ben nu ook bezig met mijn eigen "water meter" en zit al dik over de 100,-- heen.

in/uit en water temperatuur meten van je zonnematten is juist het meest makkelijke :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[b]Jazsie schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:21:[/b
100,-- a 200,-- een zelfbouw? Dan wil ik wel weten hoe want een beetje goede PH probe kost al +100,--

Ben nu ook bezig met mijn eigen "water meter" en zit al dik over de 100,-- heen.

in/uit en water temperatuur meten van je zonnematten is juist het meest makkelijke :)
Definieer "goed" :)
- chinese webwinkels zag ik al probes (alleen probe) voor 10,- ..
- of blijkbaar met elektriciteit (die 30,- ph tester elektronisch ?)
- druppelaar (zelfaanzuigend vloeistof ding .. zijn ook niet "lastig" ..
- met een webcam/led kan je al veel bereiken als je kleur gaat meten ..

let op ik zeg niet dat het makkelijk te maken is .. maar ligt eraan welke route je neemt ..en hoe accuraat je wilt zijn ? ..

Ik heb voor een levensmiddelbedrijf een plc ooit ontwikkeld die geautomatiseerd die monsters test .. die via de productie lijn genomen worden.. .

De vraag is eerder hoe ver wil je gaan ? en in nederland heb je voor een buiten zwembad een extra uitdaging (temperatuur - 20 tot + 40 is best een grote range ) bevriezing/oververhitting dus
Sla je het systeem op dan moet je weer tegen uitdroging beschermen .. ..

Denk dat een lakmoes enzo dan een betere / goedkopere (praktischere) aanpak is , tempsensors en elektronische kleppen even apart gezet. (die zijn eenvoudiger) en kunnen meer hebben

[ Voor 32% gewijzigd door vso op 25-05-2020 01:21 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:43:
[...]

Dat Astral ding zie ik vaker ja. Leuk ding, maar schreeuwend duur, elke 2 seizoenen de sensor a 100 euro vervangen en dan nog opgezadeld zitten met een 3rd party app.
Wat mijn eisen zijn:

- sensor die permanent ondergedompeld mag zijn
- sensor die dus op een drukleiding geschroefd kan worden
- sensor die minstens 5 jaar mee kan
- sensor met duidelijke info

pH is relatief makkelijk en goedkoop te realiseren. Maar voor mij ook het minst interessant aangezien pH eigenlijk stabiel is.
Blijft chloor over, en die is niet te meten met probes. Je komt dan in de redox hoek waarbij je een mV getal terugkrijgt wat geen zaligmakende waarde is. Voor zover ik weet zul je dat zelf moeten kalibreren voor je eigen bad.

Wat ik in het begin ook wel eens gedaan heb, maar eigenlijk nooit verder opgepakt:

- meet handmatig je chloor waarde en voer als variabele in in je systeem
- bereken wat bij een afgedekt ongebruikt zwembad het verval per dag is (door dit een week lang te doen bijv)
- Elke dag verlaag je je chloor waarde met je berekende waarde
- Elke keer dat je je zoutelektrolyse aanzet verhoog je het chloor met de waarde die je systeem produceert

Maar dat is van zoveel factoren afhankelijk. Als je een zonnige dag hebt met de afdekking open heb je al veel meer verval dan op een dag dat hij dicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Staat me bij dat we dit eerder besproken hebben ?, affijn ..
Dat Astral ding zie ik vaker ja. Leuk ding, maar schreeuwend duur, elke 2 seizoenen de sensor a 100 euro vervangen en dan nog opgezadeld zitten met een 3rd party app.
Wireshark dan weet je veel :) je eigen app bouwen is niet zo lastig .. teminste als ze niet encrypten etc .. dan moet je meer low level ..
Wat mijn eisen zijn:

5 jaar ? bestaan deze ? en duidelijke info die snap ik niet .
pH is relatief makkelijk en goedkoop te realiseren. Maar voor mij ook het minst interessant aangezien pH eigenlijk stabiel is.
Blijft chloor over, en die is niet te meten met probes. Je komt dan in de redox hoek waarbij je een mV getal terugkrijgt wat geen zaligmakende waarde is. Voor zover ik weet zul je dat zelf moeten kalibreren voor je eigen bad.
Simpel idee .. je kan een vloeistof druppelaar maken .. die mixed / schud .. en opzuigen van vloeistof vol automagisch doet .. en via een 5MP camera (rpi) zou je onder bepaalde belichtings hoek kunnen meten/testen etc ...

Maar hoevaak / wanneer ga je testen ? nu doe jij of ik en de rest op het gevoel (lees weinig) ga je het automagisch doen zoals ik al zei .. ga je veel harder door je (test)vloeistof heen .. en ook inderdaad de factoren van andere zaken ga je die meecalculeren ? moment dat je false positives of andere dingen wel/niet meeneemt ga je het al lastig maken ..
en waarom zou je 24x7x365 willen testen ? het gaat maar om die enkele dagen .. dat je echt kan zwemmen.

Bij jou in-ground is apparatuur kapot vriezen (als het met vloeistof werkt) niet onrealistisch .. (lees te koud/te warm) .. bij de above ground pools die "opgeruimt worden" tja .. is voorzichtigheid met deze meuk nog lastiger .. omdat elke loskoppel/vastschroef moment weer "spannend" is .. draai je het niet stuk (lees lekkage) .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:45:
[...]

Staat me bij dat we dit eerder besproken hebben ?, affijn ..
Volgens mij ook :+
5 jaar ? bestaan deze ? en duidelijke info die snap ik niet .
Makkelijk en duidelijk interpreteerbare data. Aan alleen een getal van 123 mV heb ik niet heel veel.
Maar hoevaak / wanneer ga je testen ? nu doe jij of ik en de rest op het gevoel (lees weinig) ga je het automagisch doen zoals ik al zei .. ga je veel harder door je (test)vloeistof heen .. en ook inderdaad de factoren van andere zaken ga je die meecalculeren ? moment dat je false positives of andere dingen wel/niet meeneemt ga je het al lastig maken ..
en waarom zou je 24x7x365 willen testen ? het gaat maar om die enkele dagen .. dat je echt kan zwemmen.
Precies dat dus. Zoals al vaker uitgelegd meet ik mondjesmaat omdat het op gevoel gaat. Maar dat verschilt per persoon en situatie natuurlijk.
Bij jou in-ground is apparatuur kapot vriezen (als het met vloeistof werkt) niet onrealistisch .. (lees te koud/te warm) .. bij de above ground pools die "opgeruimt worden" tja .. is voorzichtigheid met deze meuk nog lastiger .. omdat elke loskoppel/vastschroef moment weer "spannend" is .. draai je het niet stuk (lees lekkage) .
Ik heb nog nooit issues met bevriezen gehad.
Zodra het minder dan 1 graad word, ga ik meer pompen. Mijn apparatuur staat in een betonnen put, onder de grond, onder een deksel in een ongeisoleerde schuur.
Als het deksel dicht is, helpt de restwarmte van de pomp ook nog eens in de put.

In al die jaren is, voor zover ik mij herinner, het wat niet lager geweest dan 2 komma zoveel graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Jur gen schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 22:32:
[...]

Is mij ook nog niet duidelijk, ga het maar gewoon proberen denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
vso schreef op maandag 25 mei 2020 @ 01:14:
[...]

Definieer "goed" :)
- chinese webwinkels zag ik al probes (alleen probe) voor 10,- ..
- of blijkbaar met elektriciteit (die 30,- ph tester elektronisch ?)
- druppelaar (zelfaanzuigend vloeistof ding .. zijn ook niet "lastig" ..
- met een webcam/led kan je al veel bereiken als je kleur gaat meten ..

let op ik zeg niet dat het makkelijk te maken is .. maar ligt eraan welke route je neemt ..en hoe accuraat je wilt zijn ? ..

Ik heb voor een levensmiddelbedrijf een plc ooit ontwikkeld die geautomatiseerd die monsters test .. die via de productie lijn genomen worden.. .

De vraag is eerder hoe ver wil je gaan ? en in nederland heb je voor een buiten zwembad een extra uitdaging (temperatuur - 20 tot + 40 is best een grote range ) bevriezing/oververhitting dus
Sla je het systeem op dan moet je weer tegen uitdroging beschermen .. ..

Denk dat een lakmoes enzo dan een betere / goedkopere (praktischere) aanpak is , tempsensors en elektronische kleppen even apart gezet. (die zijn eenvoudiger) en kunnen meer hebben
Ik wil gewoon een automatische aansturing hebben van PH & Chloor.
Ja je kan kant en klaar kopen maar ik wil dus kunnen intergreren in OpenHAB/Home Assistant

Gewoon 2 probes in het systeem om zo de data uit te lezen en (automatisch) aan te sturen waar nodig.

Ik houd je op de hoogte zodra die van mij klaar is, ik hoop dit seizoen nog :).
Koffie schreef op maandag 25 mei 2020 @ 07:47:
[...]
[...]

Wat mijn eisen zijn:

[...]
Inderdaad prijzig ding, ook naar gekeken.

Wat jij dus wilt, wil ik ook maar dan ook intergreren in OpenHAB/Home Assistant.
Momenteel bezig met PH en Redox probe. Zal wanneer ik klaar ben hier het project posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jazsie schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:19:
[...]

Ik wil gewoon een automatische aansturing hebben van PH & Chloor.
Ja je kan kant en klaar kopen maar ik wil dus kunnen intergreren in OpenHAB/Home Assistant

Gewoon 2 probes in het systeem om zo de data uit te lezen en (automatisch) aan te sturen waar nodig.

Ik houd je op de hoogte zodra die van mij klaar is, ik hoop dit seizoen nog :).

[...]

Inderdaad prijzig ding, ook naar gekeken.

Wat jij dus wilt, wil ik ook maar dan ook intergreren in OpenHAB/Home Assistant.
Momenteel bezig met PH en Redox probe. Zal wanneer ik klaar ben hier het project posten.
Welke redox probe heb je op het oog? China of een atlas scientific versie? Ga je ze rechtstreeks in je drukleiding monteren ? Wat zullen je kosten zijn gok je?
zoals gezegd : pH is leuk maar minder boeiend in Nederland. Persoonlijk zou ik me op het redox focussen,

Naar wat ik er van begrepen heb: redox meten en vergelijken met een druppeltest voor chloor. Dat verschillende keren doen zodat je je onder en bovenwaarde weet van de redox in jouw setup met jouw water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[..]

[ Voor 99% gewijzigd door Koffie op 25-05-2020 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

vso schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:47:
[...]

Als je de ruimte hebt zou ik een overkapping meenemen in het ontwerp.. de wind is een enorme factor die je plezier verminderd en water snel(ler) afkoelt . en afhankelijk v.d ligging een dak waarop je epdm matten kwijt kan ..
Bedankt voor de tip - ruimte zat in principe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmlHQdNkmDNyjbMXH3Of28w339E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwj4C0YdBcU1PmpDZWDhhPYe.jpg?f=fotoalbum_large

En dan rechts nog het deel waar het zwembad nu staat ;) Maar moet even kijken wat de beste locatie is voor alles. Wil ook niet te dicht bij de schuttingen staan en toch een beetje zon hebben in 't bad.

Fun fun fun.

Enne @Koffie ... wat een prachtig zwembad heb je, bedankt voor de uitleg ook! _/-\o_

Twitter

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Frequentieregelaar

Een frequentieregelaar is als een soort dimmer voor je zwembadpomp. Je kunt je pomp langzamer laten draaien tov normaal de stekker in het stopcontact steken.
Wanneer je je pomp langzamer laat draaien, verbruik je minder dan het percentage dat je langzamer pompt.
Tijdens de wintermaanden is volop pompen echt niet nodig, maar soms is beweging in het water en de leidingen een must wanneer het buiten vriest.

De voornaamste redenen om een frequentieregelaar te kiezen zijn:
- Variabele snelheid op elk moment
- Ingebouwde EMC filtering
- Minder verbruik bij zelfde debiet
- Betere filtering door lage snelheid

Er zijn pompen met een variabele snelheid, maar deze zijn duur. Duurder dan de som van een pomp en frequentieregelaar. Los daarvan, ik had al een pomp :)
De Optidrive van Invertek is een frequentieregelaar die je veel tegenkomt. Deze is makkelijk verkrijgbaar en niet duur.
Ik heb gekozen voor de ODE-2-12075-1KB12-01 uitgesplitst in specs is dat:
- Family: ODE
- Generation: 2
- Frame size: 1
- Voltage: 240 V
- Power rating: 0.75 kW
- Input phases: 1
- Power type: K
- Filter type: B (internal 230V EMC Filter)
- Dynamic brake: 1 (no brake)
- IP rating: 2 (IP20)
- Single phase output

Of simpelweg gezegd: een regelaar op 1 fase, 230 volt voor een vermogen tot 750 watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oww4fnI1o8mrHiIoL5Pxrr9Yx6g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dyoiBRXpbhCPYra7S4CW7nzs.jpg?f=user_large

De Invertek Optidrive is tweakervriendelijk: shitload aan instelbare parameters en externe inputs.
Je kunt een potmeter aansluiten om zo traploos het aantal Hertz in te stellen, maar je kunt ook met digital inputs werken om zo vooraf ingestelde presets te selecteren. Dat laatste was voor mij ideaal, want zo kan ik via Home Assistant de snelheid beinvloeden.
In totaal zijn er 5 presets (4 instelbare en 1 vaste voor full speed).
Ik heb de presets in stappen van 5 Hz geprogrammeerd, dus een bereik van 30 Hz t/m 50 Hz
Op dit filmpje kun je goed zien (en horen) wat de verschillende standen doen, ook heb de manometer van het filter in beeld genomen bij verhoging van de snelheid: YouTube: Invertek Optidrive demonstration

De digital inputs zijn te triggeren door de "24 Volt (100mA) User Output" terminal te verbinden 1 of meerdere van de andere terminals trigger je een specifieke preset.
Ik heb de 24V lijn genomen en met een 4-channel relais kan ik die koppelen aan de gewenste input terminal.
Binnen Home Assistant (zie ook deze post kies ik de gewenste snelheid waarna alle relais in de bijbehorende stand gezet worden.

Naast de verschillende input terminals is er ook een 0v relay output verdeeld over 2 terminals. Wanneer de output healthy is en geen errors aanwezig zijn, zullen deze 2 terminals verbonden zijn.
Ik heb deze 2 terminals verbonden met een GPIO van een ESP en de GND van de ESP. Wanneer de terminals nu NIET verbonden zijn, weet ik dat de drive in een error gesprongen is.
Als voorbeeld dit filmpje waarbij de pomp niet op tijd een full load geeft waardoor de regelaar in een error schiet: YouTube: Invertek Optidrive I.t-trP

De frequentieregelaar kan op zijn display weergeven hoeveel Hertz of hoeveel Ampere de motor verbruikt.
Ik heb deze waardes opgeschreven en verwerkt in een tabel:

HzAmppct pomppct verbruik
503,7100%100%
452.890%75%
402,480%64%
352,370%62%
302,260%59%

Als ik 1 uur pomp op vol vermogen, kost me dat 3.7*230 = 851 Wh
Als ik op 45 Hz dezelfde hoeveelheid water wil verplaatsen moet ik 10 procent langer pompen (66 minuten) het verbruik ligt dan op 2.8*230 = 644 * 1.10 = 708 Wh een verschil van 143 W
40 Hz: 2.4*230 = 552 * 1.20 = 662 W
35 Hz: 2.3*230 = 529 * 1.30 = 687 W
30 Hz: 2.2*230 = 506 * 1.40 = 708 W

de sweetspot lijkt dus op 40 Hz te liggen, zowel sneller als langzamer kost bij hetzelfde volume water meer Wh.
Op mooie dagen, wanneer ik over de zonnematten pomp, pomp ik van 10 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds. Voor mijn ligging zijn dat namelijk de optimale zonnetijden voor de matten.
Als die 8 uur lang op 50 Hz zou pompen, heb ik een verbruik van 6808 W, dezelfde tijd op 40 Hz kost nog maar 4416 W en op 35 Hz 4232 W.

Lager dan 35 Hz begint echt op kabbelend water te lijken, en ik heb ook nog te maken van met een flinke opvoerhoogte en 24m2 aan zonnematten waar het doorheen gepompt moet worden.
In de praktijk pomp ik dus meestal op 35 Hz, wel heb ik mijn systeem zo gebouwd dat ik de eerste 10 minuten na aanzetten altijd op full speed pomp, om het water goed op gang te krijgen. Backwashen en rinsen doet ik uiteraard ook op full speed.

Wil je meer weten over een frequentieregelaar voor je zwembad, raad ik je aan om deze blog eens te lezen: https://zwembadman.wordpress.com/energie-besparen/

Deze post is een aanvulling op mijn uitgebreide post over mijn zwembad

[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 02-04-2022 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:15:
[...]

Volgens mij ook :+

[...]

Makkelijk en duidelijk interpreteerbare data. Aan alleen een getal van 123 mV heb ik niet heel veel.
Dat is gewoon een tabel maken 123mv = x ph oid .. dat is echt minst moeilijke ..
Precies dat dus. Zoals al vaker uitgelegd meet ik mondjesmaat omdat het op gevoel gaat. Maar dat verschilt per persoon en situatie natuurlijk.
[...]
Ik heb nog nooit issues met bevriezen gehad.
Zodra het minder dan 1 graad word, ga ik meer pompen. Mijn apparatuur staat in een betonnen put, onder de grond, onder een deksel in een ongeisoleerde schuur.
Als het deksel dicht is, helpt de restwarmte van de pomp ook nog eens in de put.

In al die jaren is, voor zover ik mij herinner, het wat niet lager geweest dan 2 komma zoveel graden.
Denk dat je de "little" picture niet ziet in dit geval je meet insturmenten doe je niet met veel vloeistof maar dat maakt het wel vries gevoeliger ook omdat er geen stroming/opwarming is .. (nauwelijks) .. en je hebt "zout" water .. dat bevriest wel moeilijker maar die meet/schoonmaak vloeistoffen tja .. erhm .. en zo .. je moet zowel tegen hitte als tegen kou beschermen .. dus lucht koeling /verwarming (hoeft niet extreem te zijn maar 10 graden koelen/verwarmen is wellicht wel handig ..

ja ik doe het onderhand ook op gevoel .. maar denk zelf dat volume (1 a 2 kuub versus 4 a 5 versus 10 tot 40 zijn toch wel een impact heeft.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justonlyme
Heb ik gelezen.
Maar ik vraag vooral naar jullie ervaringen.
😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Justonlyme schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:42:
[...]

Heb ik gelezen.
Maar ik vraag vooral naar jullie ervaringen.
😉
dit is de enige ervaring die ik weet :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Was net bij cranenbroek .. zwembad spullen VOL ... pompen, baden .. CFP/CRP klein/groot zwembad .. verloop stukjes ..

(ze adverteren niet dus .. en winkels in NL en BE)

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 25-05-2020 14:48 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justonlyme
Koffie schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:26:
[...]

Heb je geen gewone borstel die op een stofzuigerslang kan (zo eentje: https://www.toppy.nl/cate...ger/stofzuigervoeten.html) ?
Als je veel last van dode algen hebt, zou je idd vlokmiddel kunnen proberen (24 uur pompen na toevoegen vlokmiddel) en/of stofzuigen met je 6-weg klep op de waste stand.

Wat ik in de zomer ook wel eens wil doen: de stofzuigerslang aansluiten, stofzuigervoet erop (steel dus niet) en dan lekker het water inspringen en met je rechtervoet OP de borstel de bodem lekker poetsen. Werkt tevens ontspannend en therapeutisch :+

Als je alkaliniteit, pH EN chloor op orde zijn, kun je haast geen last van algen hebben.
Post anders eens wat foto's van je water en vermeld daar je waardes eens bij?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H97gOK2trYziwzj-8LKBuXs7D1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aya8VQO0nzYU5ld574l7jXAA.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn water.
Ik héb flocking ingedaan zaterdag en 24u Laten pompen.
Daarna met het schepnet en met onze spa / zwembad zuiger proberen uit te kuisen.
Alles was weg maar blijkbaar niet volledig want zoals je kan zien op foto zit er nog in.

Mijn vrije chloor
Is 3
Mijn pH 7.4
En alkaline 120

We hebben wel een 4 tal dagen nodig gehad om ons chloor goed te krijgen.
Nu doen we om de 2 dagen snelle chloor in (+=20 gram)
En ligt er in de vlotter 3 tabletten trage chloor.
Tot afgelopen donderdag avond zag ons water helder en de volgende ochtend zagen we plots algengroei.
Nogthans kuisen we voor en na het zwemmen altijd netjes ons zwembad uit.

Met stofzuigerslang bedoel je waarschijnlijk zwembadstofzuiger?
Want dat heb ik nu nog niet.
Ik heb al diverse dingen gelezen betreft stofzuigers en zou dus liefst zo een Hydraulische hebben.
Mijn man en ik zijn er nog niet uit welke omdat mijn man zegt dat je dat waar het water toekomt in het zwembad moet aansluiten en ik denk dat het juist andersom is.

Ook zijn we nog in twijfel omdat je daar oneindig veel verschillende in hebt.

Tussen deze twijfelen we nog.
- Kokido Zappy hydraulische zwembadreiniger
- Zodiac T3 hydraulische zwembadreiniger
- Hayward Magic Clean hydraulische zwembadreiniger

Maar vermoed dat die laatste 2 niet zullen. Gaan omdar het minimale debiet te hoog is.

Onze zandfilterpomp geeft een debiet van 4.5m3/h

Mijn man overweegt om er nogmaals flocking (vloeibare) in te doen.

[ Voor 2% gewijzigd door Justonlyme op 25-05-2020 14:23 . Reden: Toevoeging. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justonlyme
vso schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:42:
[...]

dit is de enige ervaring die ik weet :+
Welke stofzuiger gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Justonlyme schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:07:
[...]

Welke stofzuiger gebruik jij?
https://www.exittoys.nl/exit-zwembad-stofzuiger-57600523 deze

maar again probeer een "sok" zet je pomp in circulatie stand en zuig de vlekken op .. zo voorkom je dat het in je filter gaat en in je bad blijft zitten.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Wij zaten al een beetje te kijken naar de opvolger van het badje wat we nu hadden. Dat zal dan de bestway 300×201x66 cm gaan worden groter kunnen we niet kwijt in de tuin helaas.

Maar als je zo rond kijkt dan lopen de prijzen toch aardig uit een.

Het badje kan je krijgen voor €69,95 bij de action en hij Rhodos betaal je €149.

Toch een flink verschil mits het geen fout is natuurlijk

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dago21
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 12:05
Ik heb een vraag (vragen), mag een ZFP (intex 6M3) gewoon buiten in weer en wind staan, of moet hij in een huisje zoals velen van jullie bouwen (of in de schuur zetten)? Ik heb inmiddels alles binnen, maar 1 maal opgezet versleep je hem niet makkelijk neem ik aan...

Hoe kan ik de afstand berekenen wat een pomp kan verplaatsen aan warter/druk? Ik zit namelijk te denken om de ZFP in mijn schuur te plaatsen, dat is 17 meter van bad naar schuur (qua leiding). Ik dacht aan PCV onder de grond te stoppen en aan beide kanten met een thule terug naar slang te gaan. In dit geval 32mm aan de kant van het bad en 38mm aan de kant van de ZFP. PVC van 50mm en (dank @vso voor alle info) gebruik maken van 45 graden bochten.

Vanaf de schuur wil ik 3 meter omhoog (redelijk direct onder de pomp) en aan de andere kant van het dak ga ik omlaag (kortste route naar het bad). Hier wil ik volgend jaar solar matten neerleggen. Dit daar zal dit dus beetje rommelig zijn, maar goed.

Hoe en waar ik de bypass ga plaatsten weet ik nog niet. Ik denk eraan om 2 buizen onder de grond te stoppen (aanvoer en retour) van beide plm 17 meter met een bypass die naar het dak gaat. En aan de kant van het bad ook dat het weer samen kan komen.

Is dit realistisch, voordat ik alles open heb en erachter kom dat het veel te veel is voor deze pomp?

Leuk hobby project heb ik erbij, allen enorm bedankt voor de inspiratie (-:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Koffie schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:46:
[...]

Welke redox probe heb je op het oog? China of een atlas scientific versie? Ga je ze rechtstreeks in je drukleiding monteren ? Wat zullen je kosten zijn gok je?
zoals gezegd : pH is leuk maar minder boeiend in Nederland. Persoonlijk zou ik me op het redox focussen,

Naar wat ik er van begrepen heb: redox meten en vergelijken met een druppeltest voor chloor. Dat verschillende keren doen zodat je je onder en bovenwaarde weet van de redox in jouw setup met jouw water.
Atlas Scientific inderdaad, maar om te testen/bouwen heb ik voor nu een china ph / redox probe die ik nog had liggen.
Uitlezen doe ik met de Atlas Scientific EZO pH / ORP Circuit. Heb veel onderzoek gedaan en hun zijn de enige waar je het fatsoendelijk kan uitlezen/kalibreren.

Klopt dat pH minder belangrijk is hier in NL echter heb ik geen zoutwatersysteem maar wil ik gebruik maken van vloeibaar chloor (Natriumhypochloriet) in combinatie met een doseer/injectie pomp.
Door het gebruik van Natriumhypochloriet gaat de zuurtegraad (pH) omhoog en moet ik dit verlagen met Natriumwaterstofsulfaat (pH min).
In mijn geval heb ik dus pH en Redox/OPR sensor nodig.

Probe kan gewoon in de drukleiding door middel van een aanboorzadel.
Moet even kijken of ik het ook ga doen of niet, afhankelijk van de uiteindelijke inrichting van de technische ruimte.

Redox waarde tussen de 600 en 800 mV is wat je moet hebben voor goede vrije chloor waarde.
Maar ook dit is inderdaad persoonlijk. Als je met minder weg kan komen is dat uiteraard beter, immers hoe lager de waarde hoe minder vrije chloor in het water (maar dat weet je vast al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Justonlyme schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:04:
[...]

[Afbeelding]

Dit is mijn water.
Ik héb flocking ingedaan zaterdag en 24u Laten pompen.
Daarna met het schepnet en met onze spa / zwembad zuiger proberen uit te kuisen.
Alles was weg maar blijkbaar niet volledig want zoals je kan zien op foto zit er nog in.

Mijn vrije chloor
Is 3
Mijn pH 7.4
En alkaline 120

We hebben wel een 4 tal dagen nodig gehad om ons chloor goed te krijgen.
Nu doen we om de 2 dagen snelle chloor in (+=20 gram)
En ligt er in de vlotter 3 tabletten trage chloor.
Tot afgelopen donderdag avond zag ons water helder en de volgende ochtend zagen we plots algengroei.
Nogthans kuisen we voor en na het zwemmen altijd netjes ons zwembad uit.
zoveel chloor en dan nog alg?
Even wat vragen om dingen uit te sluiten:

- Staat het bad recent, of staat het er al sinds vorig jaar (MET water)?
- Gerelateerd aan bovenstaande: wat voor blokken traag chloor gebruik je? snelchloor is puur granulaat uit een emmer neem ik aan?
- Hoe meet je op welke manier met welke middelen je chloor ?
Met stofzuigerslang bedoel je waarschijnlijk zwembadstofzuiger?
Want dat heb ik nu nog niet.
Ik heb al diverse dingen gelezen betreft stofzuigers en zou dus liefst zo een Hydraulische hebben.
Mijn man en ik zijn er nog niet uit welke omdat mijn man zegt dat je dat waar het water toekomt in het zwembad moet aansluiten en ik denk dat het juist andersom is.

Ook zijn we nog in twijfel omdat je daar oneindig veel verschillende in hebt.

Tussen deze twijfelen we nog.
- Kokido Zappy hydraulische zwembadreiniger
- Zodiac T3 hydraulische zwembadreiniger
- Hayward Magic Clean hydraulische zwembadreiniger

Maar vermoed dat die laatste 2 niet zullen. Gaan omdar het minimale debiet te hoog is.

Onze zandfilterpomp geeft een debiet van 4.5m3/h

Mijn man overweegt om er nogmaals flocking (vloeibare) in te doen.
Een hydraulische zwembadreiniger sluit je aan op de aanzuiging in je bad.

Je neemt een stofzuigerslang en sluit deze aan op een hydraulische zwembadreiniger,
Dus aan de ene kant van de slang de stofzuiger, de andere kant koppel je op de retour leiding naar je bad.

In mijn (vaste) bad kan ik kiezen waar ik hem op aansluit : of ik sluit 'm aan op een skimmer adapter of ik sluit 'm aan op een speciale stofzuigeraansluiting die ik in mijn bad heb laten plaatsen.
Hoe het bij zo'n opzet bad moet weet ik niet, wellicht dat je de leiding tussen pomp en bad los kunt maken, gat dicht doen en dan de leiding rechtstreeks op je slang aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jazsie schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:12:
[...]

Atlas Scientific inderdaad, maar om te testen/bouwen heb ik voor nu een china ph / redox probe die ik nog had liggen.
Uitlezen doe ik met de Atlas Scientific EZO pH / ORP Circuit. Heb veel onderzoek gedaan en hun zijn de enige waar je het fatsoendelijk kan uitlezen/kalibreren.

Klopt dat pH minder belangrijk is hier in NL echter heb ik geen zoutwatersysteem maar wil ik gebruik maken van vloeibaar chloor (Natriumhypochloriet) in combinatie met een doseer/injectie pomp.
Door het gebruik van Natriumhypochloriet gaat de zuurtegraad (pH) omhoog en moet ik dit verlagen met Natriumwaterstofsulfaat (pH min).
In mijn geval heb ik dus pH en Redox/OPR sensor nodig.

Probe kan gewoon in de drukleiding door middel van een aanboorzadel.
Moet even kijken of ik het ook ga doen of niet, afhankelijk van de uiteindelijke inrichting van de technische ruimte.

Redox waarde tussen de 600 en 800 mV is wat je moet hebben voor goede vrije chloor waarde.
Maar ook dit is inderdaad persoonlijk. Als je met minder weg kan komen is dat uiteraard beter, immers hoe lager de waarde hoe minder vrije chloor in het water (maar dat weet je vast al).
Heeeeel interesant, en ik heb hier ook heel vaak al naar staan en kijken en rekenen. Maar welke probe heb je dan in gedachte ? Want de enige echt interesante is de Industrial ORP probe gezien zijn lifetime EN aansluiting voor aanboorzadel.

Een andere optie waar ik ook al een paar keer in mijn hoofd heb zitten spelen is om de goedkopere te nemen en dan maar in je skimmer te gooien ofzo.

Maar goedkoop is het allemaal niet, helaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Koffie schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:28:
[...]

Heeeeel interesant, en ik heb hier ook heel vaak al naar staan en kijken en rekenen. Maar welke probe heb je dan in gedachte ? Want de enige echt interesante is de Industrial ORP probe gezien zijn lifetime EN aansluiting voor aanboorzadel.

Een andere optie waar ik ook al een paar keer in mijn hoofd heb zitten spelen is om de goedkopere te nemen en dan maar in je skimmer te gooien ofzo.

Maar goedkoop is het allemaal niet, helaas!
De gewone (https://www.atlas-scienti.../consumer-grade-ph-probe/) kan ook in je aanboorzadel.
Zo heb ik ook met mijn "china" probe in mijn (proef) opstelling.

Hoe lang een probe mee gaat is niet te zeggen. Je merkt zelf dat wanneer je steeds vaker moet kalibreren omdat de waarders afwijken dat je probe aan vervaning toe is. Er is wel degelijk verschil tussen een goedkope en dure maar kwalitatief goede probe. Het is aan je zelf welk afweging je neemt.

Ik hoop dat ik met de gewone probe van Atlas Scientific en 1x per maand kalibreren vooruit kan.
1x per maand kalibreren heb ik geen moeite mee, maar het moet ook niet iedere dag/week worden :).

Gewoon in je skimmer mikken kan natuurlijk ook maar dan zou ik toch voor een goedkope probe + aanboorzadel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:47

The Executer

Lekker belangrijk!

(jarig!)
Eventueel kan ik de Hobby Ph-elektrode aanraden, veel gebruikt in de aquariumwereld en beschikt over een BNC-connector. Gemiddelde prijs zit zo op € 30.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
dago21 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:07:
Ik heb een vraag (vragen), mag een ZFP (intex 6M3) gewoon buiten in weer en wind staan, of moet hij in een huisje zoals velen van jullie bouwen (of in de schuur zetten)? Ik heb inmiddels alles binnen, maar 1 maal opgezet versleep je hem niet makkelijk neem ik aan...

Hoe kan ik de afstand berekenen wat een pomp kan verplaatsen aan warter/druk? Ik zit namelijk te denken om de ZFP in mijn schuur te plaatsen, dat is 17 meter van bad naar schuur (qua leiding). Ik dacht aan PCV onder de grond te stoppen en aan beide kanten met een thule terug naar slang te gaan. In dit geval 32mm aan de kant van het bad en 38mm aan de kant van de ZFP. PVC van 50mm en (dank @vso voor alle info) gebruik maken van 45 graden bochten.

Vanaf de schuur wil ik 3 meter omhoog (redelijk direct onder de pomp) en aan de andere kant van het dak ga ik omlaag (kortste route naar het bad). Hier wil ik volgend jaar solar matten neerleggen. Dit daar zal dit dus beetje rommelig zijn, maar goed.

Hoe en waar ik de bypass ga plaatsten weet ik nog niet. Ik denk eraan om 2 buizen onder de grond te stoppen (aanvoer en retour) van beide plm 17 meter met een bypass die naar het dak gaat. En aan de kant van het bad ook dat het weer samen kan komen.

Is dit realistisch, voordat ik alles open heb en erachter kom dat het veel te veel is voor deze pomp?

Leuk hobby project heb ik erbij, allen enorm bedankt voor de inspiratie (-:
17meter van bad naar schuur dus minimaal 17x2 = 34 meter en dan komt er nog zeker 10-15m bij voor de rest... Phoe, flinke afstand.

Of het gaat werken weet ik niet. Gewoon proberen, zwaardere pomp kan altijd nog. Maar ik denk zelf van niet.

Wel slim om 50mm pvc buis te leggen en dan geen knie 90 graden maar 45 graden bochten. Eventuele grote 90 graden bochten kan ook, die zijn nog beter dan 2x 45 graden bochten voor je water doorstroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jazsie schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:50:
[...]
Ik hoop dat ik met de gewone probe van Atlas Scientific en 1x per maand kalibreren vooruit kan.
1x per maand kalibreren heb ik geen moeite mee, maar het moet ook niet iedere dag/week worden :).
Is die 1 keer per maand een uit de lucht gegrepen iets, of is dat al op basis van je china probe?
1 keer per maand kalibreren vind ik nl. al echt een nogo, dan kan ik net zo goed alles met de hand blijven doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dago21
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 12:05
Jazsie schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:16:
[...]

Of het gaat werken weet ik niet. Gewoon proberen, zwaardere pomp kan altijd nog. Maar ik denk zelf van niet.
Bedankt Jazsie, Is er een manier om zoiets te berekenen? Zou ergens willen voorkomen dat ik met heel veel PVC zit als het niet gaat werken (leg het eerst boven de grond aan zodat ik voorkom ook met een open tuin te zitten).

Ik denk dat het probleem vooral in de aanzuigkracht zit?

Wat bedoel je met een grote 90 graden bocht?

En tot slot mag een ZFP buiten staan in weer en wind (want dan kan ik de afstand inkorten)?

[ Voor 6% gewijzigd door dago21 op 25-05-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Koffie schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:22:
[...]

Is die 1 keer per maand een uit de lucht gegrepen iets, of is dat al op basis van je china probe?
1 keer per maand kalibreren vind ik nl. al echt een nogo, dan kan ik net zo goed alles met de hand blijven doen :P
Basis van china probe.

Ga er niet vanuit dat 1x per jaar genoeg is ;).
Maar dit is ook afhankelijk van de afwijking die je maximaal wilt..

Edit:
De Atlas Scientific pH Probes (allemaal zo te zien) moeten ongeveer 1x per jaar gekalibreert worden, het kan dus wel!
dago21 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:28:
[...]

Bedankt Jazsie, Is er een manier om zoiets te berekenen? Zou ergens willen voorkomen dat ik met heel veel PVC zit als het niet gaat werken (leg het eerst boven de grond aan zodat ik voorkom ook met een open tuin te zitten).

Ik denk dat het probleem vooral in de aanzuigkracht zit?

Wat bedoel je met een grote 90 graden bocht?

En tot slot mag een ZFP buiten staan in weer en wind (want dan kan ik de afstand inkorten)?
Ik heb helaas niet de kennis hoe je zo iets kan berekenen...

Aanzuigen zal het probleem niet zijn zolang je zorgt dat je de aanvoerleiding eerst laat vol lopen met water.

Met grote 90 graden bocht bedoel ik deze: https://pvcvoordeel.nl/pvc-bocht-90-graden/

ZFP mag gewoon buiten staan maar ook bij mij komt het in een gesloten kist/ruimte/hok/schuur.
Maar dan ook meer voor het geluid van de pomp. En beschermt tegen het weer is toch beter dan open en bloot...

[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 25-05-2020 16:43 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.