Dossier Koffie's zwembad (met veel uitleg)
Het zwembad
Bouwkundig zwembad van 8x4x1,5 opgebouwd uit polystyreen bouwblokken, geplaatst op een betonnen bodem. De blokken zijn ook weer gevuld met beton.
Het DIY bouwpakket heb ik zelf aangeschaft, de installatie heb ik laten doen door een klusbedrijf.
Het zwembad is geplaatst in de zomer van 2014.
Vooraf aan de bouw heb ik mij goed ingelezen op zwembaden. Dat ik ben opgegroeid met een zwembad help ook wel mee. Ik had zo een redelijk idee hoe ik alles wilde hebben, de uitvoer liet in aan het ingehuurde bedrijf over.
Timelapse van de bouw van het zwembad:
YouTube: Zwembad Timelapse dag1
Bij de bouw heb ik 2 dikke grondkabels in een mantelbuis laten leggen naar de plek waar alle apparatuur zou komen. Omdat we de boel op dat moment toch open hadden heb ik ook direct een waterleiding laten aanleggen en 2 netwerkkabels getrokken.
In totaal heb ik in de meterkast 3 groepen voor het zwembad, met een eigen aardlekschakelaar. Inmiddels wat overdreven, maar destijds had ik ook een warmtepomp.
Voor de bouw van het zwembad was het een groot stuk gras met verder niets. Geen schuur, geen stroom, geen water. Niets. Omdat we nog niet precies wisten hoe we de apparatuur ergens in kwijt wilden, hebben we samen met de bouwer besloten een soort put te maken.
Op circa 3 meter van het zwembad is een betonnen put van 1x1x1 gemaakt. De bodem van de put ligt circa 50 cm onder het maaiveld. Bij oplevering stond de put onbeschermd in de tuin, dus deze is voorzien van een deksel.
Na de bouw hebben we besloten om een flinke kapschuur te plaatsen van 9x4 waarvan crica 3 meter als schuurtje voor het zwembad is gemaakt. De betonnen valt in de schuur.
Apparatuur/onderdelen
Pompen, filtreren en desinfectie:
Bij het bouwpakket zat al een filterpomp (SPECK Pumpe Bettar

met zandfilter. Er gaat 75 kilo zand in de filterkuip. De pomp is helaas kapot gegaan, dus inmiddels vervangen voor een goedkope(re) Chinese pomp (Royal Blue PPB50-100 16,5 m3/u mono).
Inmiddels is de pomp uitgebreid met een standalone frequentieregelaar (Invertek Optidrive) voor het pompen op verschillende snelheden (zie deze post:
Koffie in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp")
Voor desinfectie hebben we gekozen voor zoutelektrolyse (EMAUX SSC SSC25-E). Je voegt dan geen chloor toe, maar zorgt er voor dat er zout in he water zit: "Men gebruikt een elektrolysecel die uitgerust is met elektroden. Deze wordt in de technische kamer van het zwembad op het filtercircuit geplaatst. Wanneer het water door de elektroden gaat, verandert het zout in het water in natuurlijke chloor (of Natriumhypochloriet of NaoCl). Eigenlijk breekt de molecule Na Cl om zich dan om te vormen tot chloor. En het is de chloor die het water van het zwembad ontsmet. Chloor vernietigt algen, kiemen en organisch afval."
Zoutelektrolyse is een persoonlijke keuze. De een kiest voor chloorblokken, de ander voor vloeibaar chloor en weer een ander voor zoutelektrolyse.
Ik koop 1 keer per jaar een pallet zout (10 zakken van 25 kg), gemiddeld kost dat een kleine 100 euro incl. transport.
Voor het fyssiek schoonmaken heb ik 3 opties:
Hayward tigershark
Volautomatische robot met eigen filter
Zodiac Kontiki 2
Hydraulische stofzuiger die je met een stofzuigerslang op je pomp aansluit
Handmatige bodemborstel met lange steel
Meest simpele stofzuier die er is, een borste welke met een slang op de pomp aagesloten word. Met de lange steel kun je vanaf de kant de bodem stofzuigen
Tijdens het bouwen heb ik een "TF-Testkit 100" geïmporteerd uit Amerika:
https://tftestkits.net/test-kits-c4/ nadat ik veel, heeel veel heb ingelezen op troublefreepool.com. Aanrader!
In deze kit zitten alle tests die je nodig hebt voor het onderhoud van je zwembad (zie ook: onderhoud).
Verwarmen:
Warmtepompen waren niet te betalen in Nederland, en in Duitsland al stukken betaalbaarder. Op een warmtepomp waren transportkosten een lachertje (30 euro verzendkosten, daar rij ik niet naar Duitsland op en neer) dus die keus was snel gemaakt.
Ik koos voor een "TREND HEAT Premium 13 kW" een prima warmtepomp die doet wat hij moet doen. Inmiddels heb ik deze weggedaan en vervangen voor zonnematten op het dak van de overkapping. Daar ligt 8x3 meter aan zonnematten
Water in/uit:
Het bas is dus 8x4, op smalle kant dicht bij de pomp zitten 2 inspuiters. Aan de andere kant, op het smalle stuk, zitten 2 skimmers. Op 1 van de lange zijkanten heb ik in het midden, op circa 75 cm, een stofzuigerslangaansluiting laten maken.
In de put waar alle leidingen samen komen komen de de leiding van de skimmer sen de stofzuigerslangaansluiting samen. Beide aanvoeren hebben een eigen afsluitkraan.
Thermometer:
In de put heb ik in zowel de aanvoer als de retour een DS18B20 sensor gemonteerd om de temperatuur te meten (zie ook: automatisering).
Verlichting:
2x "SeaMAID Mini Projector 36 LED" op de lange zijde. Deze LED lampen hebben verschillende voorgeprogrammeerde kleuren en kleurprogrammas (zie ook: automatisering).
Afdekking:
GeoBubble Energyguard
Een soort 'advanced noppenfolie'. Prima spul, doet zijn werk.
Onderhoud
Meten=weten!!!! Zomaar iets in je zwembad flikkeren zonder enig benul wat je aan het doen bent is misschien nog wel erger en gevaarlijker dan niets doen. Lees je in en zorg dat je weet wat je aan doen bent.
Zoals eerder geschreven heb ik een behoorlijk uitgebreide testkit geïmporteerd uit Amerika.
Gebruik ik die nog steeds? Amper.
Zou ik het nu nog een keer kopen? Nee.
Zou ik het aanraden als je begint en nog niets weet? Zeker!
Met deze test kan ik het volgende meten:
- Vrij chloor (snelle, goedkope test)
- pH
De welbekende gele en rode druppeltest. Prima indicatie voor de waardes van je bad.
- Vrij chloor (accuraat)
Accurate test voor het meten van je chloor, zelfs bij hoge waardes. Meet per 0.5 ppm
- Gebonden chloor
Dit is uitgewerkt chloor wat niet meer desinfecteerd. Een goede indicatie of je problemen hebt met je water.
- Kalktest
Alleen interessant voor gepleisterde baden. Ik heb een bad met liner dus nog nooit gebruikt.
- Alkaliniteit
Chloor is afhankelijk van een goede pH, maar een goede pH is weer afhankelijk van een goede alkaliniteit.
- Cyanuurzuur
De zoveel-in-1 chloorblokken betvatten oa cynuurzuur, dat geeft een bufferende werking voor je chloor. Nadeel : cynauurzuur is niet uit je bad te krijgen anders dan je water verversen. Hoe hoger het cyanuurzuur gehalt in je bad hoe hoger je chloorwaarde moet zijn om uberhaut te kunnen werken.
Door deze testen in het begin vaak te doen (de eerste 2 jaar heb ik vaak, vele testen gedaan. Alles bijgehouden in een log), en de waardes bij te sturen heb ik veel geleerd over mijn water en mijn bad. Ik doe nu veel minder tests, omdat ik weet hoeveel ik van bepaalde zaken moet toevoegen.
Voor het berekenen van toevoegingen kijk ik vaak naar
http://www.troublefreepool.com/calc.html
Wat voeg ik op welke manier toe:
Zout: aan het begin van het seizoen / bij het uit de winterslaap halen van het zwembad meet ik het zoutgehalte. Dat is meestal 0 na een natte winter. Ik vul het water dan aan tot 4000 ppm, in mijn geval zo'n 150 kilo zout.
Chloor: dit voeg ik toe door mijn zoutelektrolyse aan te zetten. Per uur kan ik 25 gram chloorgas produceren, dit levert ongeveer 0,7 ppm chloor op.
pH+ : eigenlijk is mijn pH altijd wel goed en stabiel, alleen soms een tikje aan de lage kant. Dit komt door de zoutelectrolyse, omdat chloorgas een kleine verlaging van pH oplevert. Af en toe controleer ik de pH waarde en gooi ik er op gevoel wa pH+ granulaat bij
Baking soda: Af en toe meet de ik alkaliniteit van het water, als deze wat laag is stuur ik dat bij met baking soda.
Wat voeg ik NIET toe:
Anti-alg: in het begin gekocht en braaf erin gedaan. Nooit issues, ook niet bij geen gebruik. Gewoon chloorhuishouding op orde hebben dan is er niets aan de hand
Vlokmiddel: eigenlijk alleen nodig als je een alg infectie hebt. Het staat in de schuur maar heb het slechts 1 keer nodig gehad.
pH- : braaf emmers pH+ en pH- gekocht bij aanschaf, maar in de praktijk is mijn pH gewoon nooit te hoog geweest. Miskoop dus.
Pompen:
Afhankelijk van het seizoen en de temperatuur pomp ik 4 tot 6 uur per dag. In de winter iets minder, maar pomp ik bij temperatuur rond of onder het vriespunt weer meer.
Op warme dagen, wanneer ik met de zonnematten het water opwarm, pomp ik vaak van 10 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds.
Automatisering
Nog voordat er ook maar een schep de grond in was gegaan was voor mij duidelijk dat alles geautomatiseerd en remote bestuurbaar moest zijn. In het begin heb ik dat gedaan met een raspberry pi en pimatic, tegenwoordig is alles met ESP's en Home Assistant.
In de basis kan ik:
- De pomp aan/uit zetten en de snelheid beïnvloeden van 30 Hz t/m 50 Hz in stappen van 5 Hz
- Uitlezen wat de temperatuur is in de aanvoer en retourleiding
- Zoutelektrolyse aan/uit zetten
Voor gedetailleerde uitleg, zie deze post:
Koffie in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
Extra posts:
Automatisering
Frequentieregelaar
FAQ
- Laat je het water na het zwemseizoen weer weglopen uit je zwembad?
Nee. Waar ik woon hebben we last van erg hoog grondwater. De kans dat er bij een (half)leeg zwembad water tussen de liner en wand komt is reëel aanwezig. Voorkomen is beter dan genezen, dus ik laat het zwembad gewoon voor wat het was. Het aantal uren pompen kan dan wat naar beneden, want onder de 15 graden groeit er geen alg.
- Dat is toch hardstikke duur zo'n zwembad?!
Mwah valt mee. Kwestie van sparen. Een zwembad is niet duur. Het bouwen DAT is duur
- In dit koude klimaat een zwembad zonder warmtepomp? Dan kun je amper zwemmen!
Ik krijg met zonnematten het water over de 30 graden. Geen zon = geen verwarming, dat klopt. Maar als het een paar dagen koud is heb ik geen behoefte aan zemmen
- Wat zou je nog willen veranderen aan je bad?
Elk jaar zijn er wel wat dingetjes die je net even anders doet. Wat nog echt op mijn wensenlijstje staat:
- Het oprolsysteem voor de afdekking in een houten ombouw plaatsen (staat voor deze zomer op de planning)
- Alle leidingen in de 'put' eruit trekken en met de huidige kennis volledig opnieuw beginnen (het is nu een beetje een spaghetti waar al veel aan veranderd is).
- Ik heb nog een vraag!
Quote me even, dan zal ik proberen antwoord te geven
[
Voor 24% gewijzigd door
RobIII op 02-04-2022 13:21
]