foto 1 is wel net alsof het gefotoshopt is
Tja vanalles
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
foto 1 is wel net alsof het gefotoshopt is
Tja vanalles
Totaal tuin is 18x6m dus heb nog wel wat overvso schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:35:
[...]
foto 1 is wel net alsof het gefotoshopt isnice hoeveel tuin heb je btw over ?
Iedereen bouwt wat, met verschillende eisen/wensen idee-en .. budget ..en DIY methodes dus denk dat kwa cijfers je ook enige variatie zal hebben .. daarnaast zijn we niet in het bezit van ge-eikte apparatuur.gerben5 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:41:
met veel plezier vandaag dit forum zitten lezen.
ik zie verschillende ideeën voor een bekisting/pomphuisje voor geluidsisolatie, maar ik lees nog nergens wat de resultaten zijn wat betreft geluidsreductie. kan iemand die delen? geluid in de tuin met een (Intex filterpomp 4.2m3 / 5.7m3 (5678 l/u)) vind ik nog wel wat tegenvallen.
Steenwol .. tja erhm .. doe even je huiswerk ..ben zelf van plan om een bekisting te maken van vlonderplanken en isoleren met steenwol. Eventueel aan de binnenkant nog, met een nader te bedenken houtsoort, afwerken. De pomp dan op een rubber tegel plaatsen om de eerste trillingen op te vangen. warmte afvoer denk ik aan een PC ventilator, maar pas als blijkt dat het te warm wordt aan de binnenkant. ook voor de gaten t.b.v. de slangen moet ik nog een, geluidsisolerende, oplossing bedenken.
iemand nog meer ideeën aanvullingen?
Tja vanalles
Haha, zo was 't niet bedoeld.. maar wat foto's van 't gebeuren...vso schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:07:
[...]
kan/wil je wat meer foto's delen ? dit ziet eruit als een "teaser" ..
If you didn't win today, you can always win tomorrow
Bescheiden badje hoor, dat had best wat groter gemogen..
Die warmtepomp heb ik ook met m'n 16m³ Intex bad.ralph075 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:43:
[...]
Dank voor de snelle reactie!
(wat loopt dit topic trouwens hard de laatste paar dagen)
Mijn oog is gevallen op de BWT MP-IPH 50 (1 stapje hoger, de 62 uitvoering, zou ook nog kunnen). Ik denk dat die voor nu qua prijs/prestatie het beste te verantwoorden is. Helaas pas begin juli leverbaar, maar daar kan ik me wel overheen zetten.
Andere optie zou zijn de BWT SHP2,5. Iets goedkoper, maar volgens mij is dat zonder inverter. Het prijsverschil tov van de duurdere BWT zou ik met 1-2 seizoenen wel moeten hebben terugverdiend in de energiekosten, lijkt me.
Voor zover je er iets zinnigs over kan zeggen, is de MP-IPH 50 een logische keuze?
Voor nu kan ik een €1000+ warmtepomp niet echt verantwoorden voor het bad dat er nu komt. Maar ja, als het even kan wil ik binnen het budget wel zo voordelig mogelijk verwarmen.
dizzytal schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 15:39:
Haha, zo was 't niet bedoeld.. maar wat foto's van 't gebeuren...
[ Voor 4% gewijzigd door vso op 21-05-2020 16:11 ]
Tja vanalles
Dat zou best kunnen, ik heb nu niet gekeken naar de prijzen.mduran schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 15:54:
@dizzytal daar heb ik al mijn buizen van, 30 meter voor 30 euro dacht ik. Als ik de prijzen hoor van 18 euro bij hornbach?
BWT = Fairlandralph075 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:37:
@Jazsie (en anderen die zich er al in hebben verdiept): wat zijn naast BWT nog meer de betere merken voor een warmtepomp?
Ik zie wel meer, wat mogelijk eerder/makkelijker leverbaar is, maar ga wel graag voor een degelijk merk. Fairland is volgens mij ook wel ok, lijkt gelijkwaardig aan BWT.
Je bad is 6.5 m3.dunHozzie schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:59:
Ik vroeg me af of ik het fout gedaan had dus ik dacht ik vraag even hulp. Ik heb een 3.6m rond intex zwembad gekocht met de volgende apparatuur:Maar eerlijk gezegd valt me de verwarming erg tegen. Moet ik mijn verlies pakken en een sterkere warmtepomp kopen?
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
dank voor reactie!vso schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 15:03:
[...]
Iedereen bouwt wat, met verschillende eisen/wensen idee-en .. budget ..en DIY methodes dus denk dat kwa cijfers je ook enige variatie zal hebben .. daarnaast zijn we niet in het bezit van ge-eikte apparatuur.
Maar van iets (10db) naar bv 2 db is niet echt een lastig opgave pakket lijkt mij een behuizing dempt vanzichzelf al aardig wat .. en betreft extra isolatie maakt dit altijd wel verschil.
[...]
Steenwol .. tja erhm .. doe even je huiswerk ..dat mixt niet al te goed met water.
glaswol wil je btw ook niet.. (jeukt als de nete)
denk kwa ventilatie je voldoende hebt aan lucht roosters
tja nog steeds te veel variabelen ..gerben5 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:17:
Het ging me niet direct om een ge-eikte meting maar meer een beleving van de geluidsvermindering. als iemand er werk aan besteed heeft en voor het gevoel niets geholpen heeft zou ik graag de ervaringen willen horen.
wat betreft de steenwol isolatie denk ik aan de volgende constructie waarbij een spouw ontstaat waar het steenwol in kan. dat heeft dan geen enkel raakvlak met het water en/of de pomp.
[Afbeelding]
moet dan nog wel even kijken om de vloer met de pomp los van de ombouw te houden anders wordt het mogelijk alleen maar een klankkast.
ik heb op internet gezien dat er ook andere middelen voor geluidsisolatie te koop zijn, maar dan komt het na een snelle rekensom uit op 300 tot 400 euro. dat wordt dan toch te gek.
Intex 29060 zoekenmduran schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:33:
In principe moet je bij een intex zandfilterpomp alleen de pomp in een kistje doen. Dus een langer 38mm er tussen en de pomp inpakken. Het zandfilter vat zelf maakt geen geluid. Waar koop je 1 meter, 38mm slang met een schroef?
[ Voor 8% gewijzigd door vso op 21-05-2020 17:45 ]
Tja vanalles
De 'bekisting' is voorlopig af. Als het zwembad staat en de pomp draait ga ik kijken/luisteren of er nog veel veranderd moet worden. Links van de pomp zit geen hout, dit omdat wij het meest last hadden van geluid rechts van de pomp.Remy!!!! schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:21:
Zo wat een serieuze zwembaden komen er dit jaar ineens voorbij, je kan duidelijk zien dat vakanties niet doorgaan en men daarom het geld in een zwembad steekt. Of eigenlijk de apparatuur erom heen. Ik geef jullie groot gelijk!![]()
![]()
Ik hoop dit weekend ons zwembad op te zetten, maar er staan nog een aantal dingen op mijn todo lijstje:
1. Bekisting om de pomp maken, het scheelt dat deze in de werkplaats staat, maar je hoort hem alsnog redelijk goed. Dus vandaag een bekisting maken met wat multiplex hardhout + piepschuim + vlokkenschuimisolatie. Is allemaal spul wat hier nog ligt, dus zal een creatieve oplossing worden![]()
2. Verleden jaar hadden we de slangen van het zwembad naar de pomp bovengronds lopen en had ik een houten 'drempel' gemaakt zodat ze beschermt bleven op de plekken waar je veel liep. Dit jaar ga ik een 125mm rioolbuis ingraven zodat ik de slangen daar doorheen kan geleiden naar de werkplaats toe.
Dingen die misschien op het todo lijstje staan:
3. EPS XPS platen als ondergrond, even uitmeten hoeveel ik nodig heb en of dat netjes te realiseren is.
4. Solarcover. Vorig jaar heb ik het hele jaar zonder zeil/cover gewerkt, en dankzij een goeie werking van de skimmer was het zwembad behoorlijk schoon gebleven. 1x in de week moest ik de bodem stofzuigen, maar goed dat hoort er een beetje bij.
De reden dat we geen zeil/cover hebben is omdat we het steeds zo'n k*tklus vinden om erop/eraf te halen. En waar laat je het tijdens het zwemmen e.d.
Optie 3 moet ik vandaag/morgen beslissen, want als het zwembad staat wordt het lastig om dat nog eventjes toe te passen. Optie 4 zal ik de komende tijd even onderzoeken. Mocht ik ervoor gaan, dan zal ik waarschijnlijk een oprolsysteem maken voor het zeil zodat het makkelijk op/af te rollen is.
Voorheen stond de pomp gewoon los op de grond (beton denk ik). En we hoorde hem best duidelijk zoemen vanaf het zwembad (is zo'n 4á5m van de werkplaats vandaan). Dus nu heb ik de pomp op een eikenhoutenvloerstuk staan (wat ik nog had liggen). En daaronder zitten rubberen tegels. Ik heb er juist voor gekozen om het hout waar de pomp op staat los van de bekisting te doen, om eventuele trillingen e.d. te voorkomen.Chrisje1983 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:10:
Waarschijnlijk is wat je hoortvoornamelijk contact geluid en resonantie. Als ik het zo zie staat je pomp op een grote plaat hout, het kan ook beton zijn? En je bekisting kan ook als een klankkastje gaan werken.
In elk geval scheelt het al veel om de pomp op een plaat tempex te zetten. Mijn pomp installatie staat in een kinderspeelhuisje op een plaat tempex, het kinderhuisje staat ook weer op platen tempex en pal naast het huisje hoor je echt helemaal niets.
Ik schop mijn vraagje nog even omhoog. Wie o wie overtuigd me van het niet retourneren van de bypass?MiKeZZa schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:13:
Vraagje van mijn kant m.b.t. de bypass. Ik lees overal dat ik die echt nodig heb enzo.
Voorlopig heb ik het spul aangesloten en ervaar weinig problemen zonder. Het idee was om de bypass vandaag of morgen te monteren, maar inmiddels twijfel ik m.b.t. de noodzaak hiervan. Als ik de 'regels' hier een beetje volg hoef ik echt geen hele dagen te filteren. Dus ik kan prima kiezen om bij kouder weer met zon overdag te filteren en als het echt warm is het filteren op andere tijdstippen (nacht bijvoorbeeld) te doen.
In dat geval is mijn setup veel simpeler, minder kans op lekkages enz enz.. Oftewel; ik twijfel of de bypass niet lekker retour gaat.
Wie kan me overtuigen dat ik een grote fout bega?
jij hebt zo'n goedkope met 3weg klep als ik me goed herinner .. retour en duurdere kopen met 3 aparte kranenMiKeZZa schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:17:
[...]
Ik schop mijn vraagje nog even omhoog. Wie o wie overtuigd me van het niet retourneren van de bypass?
Tja vanalles
Dat heb jij goed onthoudenvso schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:22:
[...]
jij hebt zo'n goedkope met 3weg klep als ik me goed herinner .. retour en duurdere kopen met 3 aparte kranen
zoiezo wat je hebt is troep ..MiKeZZa schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:27:
[...]
Dat heb jij goed onthouden![]()
2 vragen:
1) Waarom? Wat is beter aan een aparte met aparte kranen?
2) Wat voegt het überhaupt toe? Ik neig naar dat ding helemaal niet gebruiken; heb niet te veel druk richting de mat en als ik warmte wil filter ik overdag en als ik wil afkoelen filter ik 's nachts. Waar gebruik ik in die opzet een bypass voor? Of waarom kan ik die opzet niet toepassen?
Tja vanalles
Waar ligt hij ? hoe is tie aangesloten ..MiKeZZa schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:46:
Nou ik neig naar het plaatsen van een kogelkraan achter het zwembad om getob te voorkomen, verder zie ik weinig voordelen in de hele bypass in mijn opzet. Ik heb geen Intex mat, maar een https://www.zwembadgigant...lar-collector-600-x-68-cm. Maar goed, de bypass gaat terug denk ik...
vso schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:16:
mocht men zich afvragen waarom je retour niet aan de zelfde kant wilt hebben als je aanvoer --> dus 75% onverwarmd .. en een gedeelte door de mat heen ..
Afbeelding
de bobbels zijn dus het resultaat van te warm water .. van vandaag ..
net ff spelen met lager water afzuigen .. het heeft helaas geen resultaat (zichtbaar) op de mat op het dak..
Tja vanalles
Op het schuurdak. Aangesloten met 32 mm slang op de 32mm uitgang van het 6m3 pompje dat op de grond staat.vso schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:53:
[...]
Waar ligt hij ? hoe is tie aangesloten ..
[Afbeelding]]
[...]
Zie de volgende pomp setup .. + bypass (laatste foto) dit is ongeveer wat ik heb .. alleen langere pijpen ertussen .. (kost minder slang)MiKeZZa schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:13:
Op het schuurdak. Aangesloten met 32 mm slang op de 32mm uitgang van het 6m3 pompje dat op de grond staat.
Tja vanalles
Wat hadden het over alkaliniteit. TA is dus Total Alkalinityvso schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:29:
[...]
TA ? denk dat jou expertise iets verder is dan menig diy opzet badje .. dat gaat ons denk ik boven de pet.. (mijn indergeval wel)
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
ja ergens gaat een belletje rinkelen 25 jaar + dat ik dit op school kreegKoffie schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:46:
[...]
Wat hadden het over alkaliniteit. TA is dus Total Alkalinity
Tja vanalles
Pomp uitgezet om 18:44 op 26.2 graden, niet slecht gezien ik om 09:44 op 23.7 begonKoffie schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:24:
Gelukkig al een flink hete zon, dus as we speak stroomt er water met een verschil van 2.2 graden uit de matten (pomp op 35 hz), dus ik gok dat we wel een goede 26 graden moeten halen vandaag
niet slecht voor inground nee ..Koffie schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:51:
[...]
Pomp uitgezet om 18:44 op 26.2 graden, niet slecht gezien ik om 09:44 op 23.7 begon
Tja vanalles
Verticale verwarming werkt definitief.Rukapul schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:06:
Proof of concept met verticale EPDM solarmatten:
[Afbeelding]
De pomp kan niet de lucht eruit blazen. Logisch ook want op die hoogte komt er geen volledige straal meer uit de losse slang. Er is echter wel redelijke flow door het geheel als de verticale buizen voorgevuld worden (hand op de retour in het zwembad). Dan hoor je het water naar beneden vallen bij beide buizen.
Ook even gemeten door met een retourslang een emmer te vullen: ca 10l in 40s, oftewel 15l/min, oftewel 900l/uur. Veel minder dan de spec van de pomp (2300l/uur), maar alsnog redelijk in verhouding tot de grootte van het bad (1600l). Eindtemperatuur vandaag was 27gr.
De banen zakken wat uit dus die ga ik per halve vastmaken. Denk dat ik ook wat ga experimenteren door de bovenste baan (van de 3) te demonteren. De constructie wordt dan 30cm lager wat het voor de pomp wat makkelijker maakt.
Ik heb hetzelfde bad, en gebruik nu deze https://www.frank.nl/swim...sief-filterballen/1952628Martinlwd schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 21:26:
Hallo,
Ik heb een vraag.
Ik ga mijn intex 300x200 zwembad van de week opzetten en wil daar 1 of 2 van die verwarmings solar matten aanhangen. Nu is het zwembad niet heel erg groot maar wil toch eigenlijk een zon zand waterfilter erop zetten. De opvoerhoogte van mijn pomp moet ongeveer 2m worden. Nu zie ik vaak pompen staan van 4 kuub/hr, dat lijkt mij veel te veel eerlijk gezegd. Heeft iemand een tip welke pomp ik het beste aan kan schaffen? Ik wil liever geen pomp met zo n los filter van intex, dat lijkt me vaak filters verwisselen enzo. Alvast bedankt!
Dank! Als hij goed bevalt ga ik die ook bestellen.alberthakvoort schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 21:35:
[...]
Ik heb hetzelfde bad, en gebruik nu deze https://www.frank.nl/swim...sief-filterballen/1952628
2250 WP Zuid PVoutput
Ik had ook nog een paar kleine lekkages ..Rukapul schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 21:31:
[...]
Verticale verwarming werkt definitief.
Wijzigingen t.o.v. bovenstaande:In eerste instantie werd het water vandaag ruim 27graden. Het is echter overduidelijk dat de filterpomp (goedkoop Intex model voor ca 2200l/uur) het moeilijk heeft en er moet regelmatig 'bijgevuld' worden om water in de bovenste baan te krijgen.
- 2x 3-weg bypass (ja, snap waarom vso ze bagger noemt)
- bad omgedraaid om slangen en pomp bij schutting te leggen
- gat geboord in eindkap van watercollector, schroefbus met kap erop geschroefd om epdm banen te kunnen luchten en vullen
- constructie iets schuiner gezet
- slanglengtes korter, gebruik vijverslang geminimaliseerd (te vervangen wanneer zwembadslang weer leverbaar is)
- tiewraps ipv touw om epdm te bevestigen
Vervolgens heb ik de bovenste baan weggelaten (van 3m2 naar 2m2 epdm voor bad van 1.6m3). Vrij vlot daarna zat de temperatuur op 29graden.
De pomp kan het nu beter aan (even op gang helpen door systeem te ontluchten/vullen) al wordt hij nog flink mishandeld. Bijna alles moet ook omhoog voor de flow. Tevens is de bypass niet nauwkeurig te regelen.
Vast nog iets aan te tweaken maar ik vind het prima zo.
Nu nog een voor een alle aansluitingen lekvrij maken. Vrijwel alles lekt ongeacht welke slang, aansluiting, slangklem en teflon biedt ook geen garantie
Van wie heb je die foto geleend
2250 WP Zuid PVoutput
Ik mis de bbq's!
Koffie in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"pvnzoest schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:39:
[...]
Ik mis de bbq's!
maar verder ben ik best een beetje jaloers
En de drankjes en de damespvnzoest schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:39:
[...]
Ik mis de bbq's!
maar verder ben ik best een beetje jaloers
[ Voor 8% gewijzigd door MdO82 op 21-05-2020 22:41 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Maakt de afdekking veel uit in jou beleving ? dus voorheen was het x nu is yet y ?ronny191 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:46:
nieuwe recordpoging!
Zwembad verwarmen DIY
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door vso op 21-05-2020 22:46 ]
Tja vanalles
okokok
zie hier ook ffArtilevi schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:52:
ik heb vorige jaar opzet zwembad van 2 bij 3 (65 hoog) van intex. nu dit jaar wil ik een filter kopen en er verwarming op zetten via mijn schuur schuindak dakpunt 3 meter hoog, nu kan meerdere manier bedenk hoe ik dat zou doen
1 zandfilterpomp zag 1 die 3 meter hoog kan (is dat genoeg
2 een gewone pomp en dan daar naar een vijverpomp die 7 meter hoog kan.
dan wat leg ik op dak neer?
a solarmatten van goedkope dingen 2 of 3
b tyleenbuis hele dak vol leggen aan een staal raster vast maken.
vragen die mijzelf stel zijn
a hoe sterk zijn matten
b heb bypas nodig want in matten zit al bij
ik hoor graag van jullie
Tja vanalles
Helaas zijn de intex koppelstukken niet mer te bestellen. Ik moet dus op zoek naar een alternatief.alberthakvoort schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 21:35:
[...]
Ik heb hetzelfde bad, en gebruik nu deze https://www.frank.nl/swim...sief-filterballen/1952628
@Vuurvlieg & @MdO82: De floormats van Action zijn 1cm dik, ik heb ze gekocht voor onder mijn badMdO82 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:16:
@Vuurvlieg als je er 1 in de buurt hebt kan je nog bij de action kijken voor ondertegels.
Deze zijn volgens mij redelijk dik.
Ik heb zelf de ondertegels van bestway genomen en zoals @vso al zegt het zijn maar matjes qua dikte stellen die eigenlijk niks voor helemaal niet als er nog liters water op komt.
Ik heb deze ondertegels alleen gezien en heb ze niet in mijn handen gehad dus weet niet precies hoe dik te zijn maar ze zien er dus wel dikker uit dan die van bestway die ik nu heb en waarschijnlijk volgend jaar vervang
Wat een prachtig zwembad!
Tja vanalles
Ik ben begin April al begonnen met spulletjes kopen omdat ik dit al ging vermoeden met dat Corona gebeuren.Martinlwd schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:10:
[...]
Helaas zijn de intex koppelstukken niet mer te bestellen. Ik moet dus op zoek naar een alternatief.
Als iemand nog een idee heeft dan hoor ik dat graag.
Misschien een intex zandfiltrpomp? Ze zijn moeilijk te vinden ook. Bijna alles uitverkocht.
Hier zijn ze nog te krijgen:Martinlwd schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:10:
[...]
Helaas zijn de intex koppelstukken niet mer te bestellen. Ik moet dus op zoek naar een alternatief.
Misschien een intex zandfiltrpomp? Ze zijn moeilijk te vinden ook. Bijna alles uitverkocht.
[ Voor 3% gewijzigd door ralph075 op 22-05-2020 11:30 ]
Dit heb ik ook gedaan, niet begin maar eind april. Helaas was ik wel te laat met de beslissing voor de verwarmingsmethodiekThaam schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:59:
[...]
Ik ben begin April al begonnen met spulletjes kopen omdat ik dit al ging vermoeden met dat Corona gebeuren.
[ Voor 12% gewijzigd door Raek op 22-05-2020 11:53 ]
[ Voor 3% gewijzigd door weebl op 22-05-2020 11:56 ]
Ik heb ze ook besteld, maar nog niet binnen.Raek schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:52:
Wat een geweldige setups hier allemaal inmiddels! Zojuist de Interline fiberclean katoen bolletjes ontvangen, is het opbouwen hiervan het omgedraaide als een aquariumfilter? Dus het zwarte fijne stugge gedeelte eerst en dan vol duwen tot de nok met de bolletjes? Het lijkt me niet handig om de bolletjes eerst te doen, bang dat ze in het pijpje schieten en de boel verstoppen. Ik gebruik ze om het papier filtertje te vervangen.
Moet overigens zeggen dat het begint te kriebelen om ook maar eens te gaan kijken naar verwarming...dit topic is niet goed voor de portemonnee
2250 WP Zuid PVoutput
Heb je die balletjes er los in gegooid? of met dat stukje schuim?Raek schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:52:
Wat een geweldige setups hier allemaal inmiddels! Zojuist de Interline fiberclean katoen bolletjes ontvangen, is het opbouwen hiervan het omgedraaide als een aquariumfilter? Dus het zwarte fijne stugge gedeelte eerst en dan vol duwen tot de nok met de bolletjes? Het lijkt me niet handig om de bolletjes eerst te doen, bang dat ze in het pijpje schieten en de boel verstoppen. Ik gebruik ze om het papier filtertje te vervangen.
Waattt ?? waarom??vso schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:52:
ik moet mijn zwembad stuk gaan knippen (intex + garantie) .. dan foto sturen dan --> sturen ze een nieuwe op .
Het is alleen de vraag zal ik het doen ?
Dat is de regel bij Intex als je garantie wil claimen. Indien je aanvraag goedgekeurd is en je een vervangend product krijgt, moet je de oude vernietigen en daarvan bewijs opsturen.
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
jupThe Executer schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:15:
[...]
Dat is de regel bij Intex als je garantie wil claimen. Indien je aanvraag goedgekeurd is en je een vervangend product krijgt, moet je de oude vernietigen en daarvan bewijs opsturen.
Tja vanalles
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Nou, ik kreeg een sample van die filterbollen toegestuurd, na aankomst gelijk het glas uit de pomp gehaald en gevuld met ongeveer 800g aan filterbollen.vso schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:04:
[...]
Je zou filterbollen kunnen proberen 20,- per doos is niet de kosten (glas apart houden) ..
De "sok" zou je nu direct van het probleem af kunnen helpen
[ Voor 13% gewijzigd door sorted.bits op 22-05-2020 13:42 ]
Kortom je bent om ? geen glas meer ?? Als ik je zo lees ben je omsorted.bits schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:40:
[...]
Nou, ik kreeg een sample van die filterbollen toegestuurd, na aankomst gelijk het glas uit de pomp gehaald en gevuld met ongeveer 800g aan filterbollen.
Pomp een uur of 7 laten lopen en het bad was daarna helder, zonder het toevoegen van vlokmiddel enzo.
Dat werkt dus een stuk beter dan glas. Levensduur zou behoorlijk korter zijn dan glasparels, maar ik zag ze zelfs bij Wehkamp voor maar iets van 12,50 per doos.
Tja vanalles
Nou, het glas heb ik wel bewaard, en dat ook maar eens schoonmaken en netjes ergens opbergen in een plastic bak ofzo. Maar dit werkt prima en ik ga na de vakantie nog een stel van die doosjes bestellen, want ik vind het ook niet erg als ik bijvoorbeeld elk jaar 2 doosjes moet kopen om het geheel te vervangen.vso schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:52:
[...]
Kortom je bent om ? geen glas meer ?? Als ik je zo lees ben je om
sorted.bits schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:11:
[...]
Nou, het glas heb ik wel bewaard, en dat ook maar eens schoonmaken en netjes ergens opbergen in een plastic bak ofzo. Maar dit werkt prima en ik ga na de vakantie nog een stel van die doosjes bestellen, want ik vind het ook niet erg als ik bijvoorbeeld elk jaar 2 doosjes moet kopen om het geheel te vervangen.
Tja vanalles
Verwarming viel mij mee qua kosten, heb nu een intex mat van een kleine €20 en wat langere slangen gehaald, meer was niet nodig bij mij. Had liever 2 matten, maar heb daar de ruime niet voor (is lelijk volgens m'n vrouwRaek schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:52:
Moet overigens zeggen dat het begint te kriebelen om ook maar eens te gaan kijken naar verwarming...dit topic is niet goed voor de portemonnee
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Is dat de temperatuur aan het oppervlak, of overal? Anders gooi ik de warmtepomp er gelijk uit en koop ik solarmattenMiKeZZa schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:50:
Hier vandaag (in de 200x300 met 1 solarmat) gewoon bijna 30 graden op de thermometer. Ben compleet verbaasd; heb het filter 1,5 uur aan gehad en toch gestegen van 26 om 9:00 naar 29 hoog om 14:30. Dat is echt bizar warm, had ik nooit verwacht. Benieuwd wat dat gaat betekenen voor de dagen dat het kwik meer omhoog gaat.... Maar goed, liever te warm dan te koud zeg ik gevoelsmatig nu.
Dat is wel de oppervlaktetemperatuur ja. Dat is wel een terecht punt. Ik zal komende dagen eens kijken wat het verschil is met wat lager.Dennahz schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:16:
[...]
Is dat de temperatuur aan het oppervlak, of overal? Anders gooi ik de warmtepomp er gelijk uit en koop ik solarmatten(Zal eerder een combinatie zijn). Verbaas me erover hoe goed die dingen blijkbaar toch werken!
een vriend heeft die kleine vierkante baden..Dennahz schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:16:
[...]
Is dat de temperatuur aan het oppervlak, of overal? Anders gooi ik de warmtepomp er gelijk uit en koop ik solarmatten(Zal eerder een combinatie zijn). Verbaas me erover hoe goed die dingen blijkbaar toch werken!
Tja vanalles
hoe oud zijn je matten ?mduran schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:56:
Ik heb sinds een paar dagen dat de epdm matten loslaten lijkt het wel. Er komen steeds zwarte stofjes in het water.
Het lijkt op de black pool disease maar dan minder. Ook zijn sommige kanalen verstopt, ik merk dit omdat deze buisjes aanzienlijk heter zijn als diegene waar wel water doorstroomt. Iemand een oplossing?
Tja vanalles
Wat heb je precies nodig? Ik heb nog wel wat Intex spullen liggen die bij o.a. solar bollen en solar matten zaten en dat lijkt op https://www.zwembadstore....koppelstukken-en-klemmen/. Doe maar een DM, dan kijk ik even of dat er tussen zit.Martinlwd schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:10:
[...]
[ Voor 26% gewijzigd door Taro op 22-05-2020 23:07 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen
Je zou met een lucht compressor of de in/uit verwisselen de troep eruit kunnen proberen te blazen ..mduran schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:53:
Matten zijn een paar jaar oud. Hoe oud geen idee eigenlijk.
[ Voor 6% gewijzigd door vso op 22-05-2020 23:07 ]
Tja vanalles
[ Voor 36% gewijzigd door medu80 op 22-05-2020 23:44 ]
Polestar 2
Deze ben ik ook aan het zoeken. Helaas nergens te krijgen nu:(Jur gen schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:14:
Heeft iemand ervaring met een solarpanel als deze?
[Afbeelding]
Vraag me af of die niet beter renderen dan die matten waar veelal over geschreven wordt hier.
Xbox: Gulpener88
Gisteren heb ik ze bij Praxis zien liggen voor €99/stukGertjuhjan schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:31:
[...]
Deze ben ik ook aan het zoeken. Helaas nergens te krijgen nu:(
slechter zullen ze het niet doen, maar volgens mij moet je een krachtige pomp erbij hebben .. zeker als je er meerdere aansluit .. (parallel) dus niet achter elkaar ..Jur gen schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:14:
Heeft iemand ervaring met een solarpanel als deze?
[Afbeelding]
Vraag me af of die niet beter renderen dan die matten waar veelal over geschreven wordt hier.
Tja vanalles
zou een 6m3 voldoende zijn denk je? Ik wil er het dak mee op, zo'n 245cm hoog.vso schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:51:
[...]
slechter zullen ze het niet doen, maar volgens mij moet je een krachtige pomp erbij hebben .. zeker als je er meerdere aansluit .. (parallel) dus niet achter elkaar ..
Polestar 2
De pomp is geen probleem, althans een intex 6m3 gaat hier 3m ophoog..Jur gen schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:55:
zou een 6m3 voldoende zijn denk je? Ik wil er het dak mee op, zo'n 245cm hoog.
Tja vanalles
Die solarboard zouden zijn voor zwembaden van 9.000 tot 12.000 liter lees ik. Zelf een zwembad van 10.250 liter dus twijfel tussen zo'n board en een lange mat van 6 meter bij 68cm. Hieronder een link om e.e.a. met elkaar te vergelijken:vso schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:11:
[...]
De pomp is geen probleem, althans een intex 6m3 gaat hier 3m ophoog..
ik vraag me af hoeveel je er aan gaat schaffen, en hoeveel (liters) je zwembad heeft..
Polestar 2
7000 kuub in een bad van 4x2x1 .. O.oSonofeastwood schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:24:
Heb een vraag, gisteren een zwembad gekocht van +/-7000 m3 (4x2x1m), en 4 warmtematten van 120 x 120 cm.
Wat voor een pomp neem ik best? De matten komen op het dak van het tuinhuis (op zo'n 2,50m?). We waren aan het twijfelen tussen een van 4000l/u (100W),een van 6000 l/u (250W) en een van 7000l (max 11000)/u (400W).
Als je bv. een te sterke pomp neemt, kan het dan zijn dat het water te snel doorstroomt en je water niet opgewarmd geraakt?
Ik vermoed dat een sterkere pomp ook meer lawaai maakt (wat ook een belangrijke factor is natuurlijk), maar heeft die het effect dat hij minder lang aan moet liggen?
Alles krijg je uiteindelijk warm, .. wat jij wilt weten is hoeveel van X heb je nodig om 10kuub te verwarmen ?Jur gen schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:33:
Die solarboard zouden zijn voor zwembaden van 9.000 tot 12.000 liter lees ik. Zelf een zwembad van 10.250 liter dus twijfel tussen zo'n board en een lange mat van 6 meter bij 68cm. Hieronder een link om e.e.a. met elkaar te vergelijken:
https://www.top-zwembadshop.nl/zwembad-accessoires/zwembadverwarming/solar-zwembadverwarming#specs
Tja vanalles
Het gaat niet om hoe warm het water is dat uit de solarheater komt, maar de hoeveelheid getransporteerde energie (warmteoverdracht van de zon naar het water) om het zwembadwater op te warmen.Sonofeastwood schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:24:
...
Als je bv. een te sterke pomp neemt, kan het dan zijn dat het water te snel doorstroomt en je water niet opgewarmd geraakt?
...
Hahaha ja, daar was even niet goed over nagedachtpvnzoest schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:56:
[...]
7000 kuub in een bad van 4x2x1 .. O.o
Jij doet aan water compressing!!
Denk dat je bij nasa moet gaan werken want die willen wel 7000 kuub in ISS opslaan als het 4x2x1 inhoud heeft
[ Voor 7% gewijzigd door Sonofeastwood op 23-05-2020 13:50 ]
Deze doet 7m3u op filterstand, prima lijkt mij. Je zal straks iets van 4-5 m3/u overhouden afhankelijk van de lengte/bochten/koppelingen etc.Sonofeastwood schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:49:
[...]
Hahaha ja, daar was even niet goed over nagedacht
Bedankt voor jullie reactie! Makes sense.
Denken jullie dat deze overkill is? Of kan het sowieso geen kwaad?
https://nl.vidaxl.be/e/87...dfilterpomp-400-11000-l-u
En iets anders: al die zandfilterpompen werken even goed met filterballen, niet?
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq