Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 52 Laatste
Acties:
  • 453.627 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
MiKeZZa schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:52:
[...]

Welke kapjes hebben we het over? Waar had ik die moeten vinden?

En de witte kappen bedoel je het zeefje en dat 'gaatje' waar het water uit komt?
lees BounceMeister in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" en zie de link (foto)

die hoedjes (zwart) gaan over ingang/uitgang .. van je in/uitlaat wel ff de dop eraf schroeven

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Stofkapje schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:57:
[...]

Klein maar fijn :)
Welke solar mat is dat als ik vragen mag?
dat is een intex solarmat

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ronny191 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:57:
Ik ben ook zeer benieuwd naar zo’n
afdekzeil!!

Heb uiteraard ook standaard de noppenfolie erop, deels tegen vuilte, maar heb nog genoeg kieren en gaten waar snachts warmte wegkan. Het afdekken en isoleren van je bad is minstens zo belangrijk als de opwarming ervan. Zon afdekzeil zou bij mij de hoeken ook mooi afsluiten, maar ben ook van mening dat overdag de zon toch beter op de noppenfolie kan schijnen.

Maar omdat ik vooral bezig ben om het zwem seizoen te verlengen ben ik benieuwd of het toch nut kan hebben in het voor en najaar
de prijs 10,- ? zou er niet een seconde over denken :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 00:43
MiKeZZa schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:52:
[...]

Welke kapjes hebben we het over? Waar had ik die moeten vinden?

En de witte kappen bedoel je het zeefje en dat 'gaatje' waar het water uit komt?
Een kleine plastic drinkbeker voor kinderen zou waarschijnlijk ook wel werken. Er is genoeg waterdruk om elk kapje op z'n plek te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ralph075 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 01:16:
[...]

De opmerking dat tyleen KIWA gekeurd is, als dat klopt, vind ik eigenlijk ook wel een pluspunt. Misschien dan toch maar verdiepen in iets zelf knutselen. Gezien de lange levertijden voor EPDM heb ik nog tijd om te twijfelen en mijn keuze eventueel te herzien.

...
Niet alle tyleenslang is kiwa gekeurd. Ik heb ongekeurde tyleenslang gekocht. Ik denk dat je meer last hebt van het chloor dan van de soort slang wanneer je uit het zwembad drinkt. ;)
Ongekeurde tyleenslang is geschikt voor beregening en stalinrichting, niet voor drinkwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:14

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ly_vpxbSAmMObK2uthLxoyC2Nvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vg4xy2DBuwKB2RBTMjcqUlul.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand of hier een o ring of andere ring tussen hoort? Bij de delen die los zitten. Ik heb vaak last van veel luchtbellen en ik vermoed dat het niet helemaal lucht dicht zit.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suuz85
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-03-2024
Stofkapje schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:57:
[...]

Klein maar fijn :)
Welke solar mat is dat als ik vragen mag?
Intex 120x120 en idd heeeel fijn :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-08 00:03
janvanduschoten schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:54:
Ik ben nu bezig met het vullen en de buizen trekken nogal naar binnen, is dat normaal?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Rtfm ;)

https://doc.bestwaycorp.com/p360fileupload/Manual/1122.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APFtIhYcv4JgJLAESemiZg2Yws8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wlCW7n8TDKBUexuBo9WqDBvY.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
TheDudez schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:34:
[Afbeelding]

Weet iemand of hier een o ring of andere ring tussen hoort? Bij de delen die los zitten. Ik heb vaak last van veel luchtbellen en ik vermoed dat het niet helemaal lucht dicht zit.
Je kan er tape omheen draaien, of gewaxt hennep touw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[Afbeelding]

Je kan eens met teflon oid proberen.
Maar wellicht belangrijker : hoe staat het met je O ring tussen het deksel? En wat is veel lucthbellen? Alleen IN je filter of ook bij de uitloop/inspuiters?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:28
[Afbeelding]

Normaal gesproken zit er bij een driedelige koppeling inderdaad een o-ring op het deel waar de draad in zit. Hierin zie je als het goed is ook een groef zitten. Daar komt de "kraag" van het andere deel tegenaan.

https://media.wildkamp.nl...default/870px/716945c.jpg

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Tja verwarming kan ook zo
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/b8/95/d9/b895d930b0f4fbd2023e771e57a22b2c.jpg

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Met teflon ben ik bang dat ik hem lastig los krijg.

Hij moet in de winter weer worden opgeborgen anders roest de pomp weg.
De o ring is nog goed. Voor de zekerheid ook een andere gepakt. De pomp stopt na een tijdje met water pompen. Ja best veel luchtbellen bij de uitloop.
Koffie schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:16:
[...]

Je kan eens met teflon oid proberen.
Maar wellicht belangrijker : hoe staat het met je O ring tussen het deksel? En wat is veel lucthbellen? Alleen IN je filter of ook bij de uitloop/inspuiters?

Usenet handleidingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
[Afbeelding]

Zoals vermeld hoort daar normaal gesproken een O-ring tussen.
Teflon gaat niet helpen want je hebt nog steeds geen goede dichting tussen de twee delen.
Enkel de "draaikap" zet je daarmee vaster...

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 20-05-2020 13:47 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
TheDudez schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:19:
Met teflon ben ik bang dat ik hem lastig los krijg.

Hij moet in de winter weer worden opgeborgen anders roest de pomp weg.
De o ring is nog goed. Voor de zekerheid ook een andere gepakt. De pomp stopt na een tijdje met water pompen. Ja best veel luchtbellen bij de uitloop.

[...]
gebruik een OlieFiltertang .. kan je wat meer kracht zetten je hebt ze in allerlei soorten en maten.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-08 17:02

Dennahz

Life feels like hell should.

Mooie oplossing :Y)

Het water hier is nu een graad of 28 - wil het rond de 30-32 krijgen. Volgend jaar maar eens kijken voor een vast bad in de tuin. Zo'n mooie setup met hout eromheen. Lijkt me heerlijk :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

vso schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:47:
[...]

gebruik een OlieFiltertang .. kan je wat meer kracht zetten je hebt ze in allerlei soorten en maten.
Dankjewel! Zo tang ga ik bestellen. die is hoe dan ook erg handig. Sta vaak te kloten.

@Jazsie dankje!

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:10:
[...]

Mooie oplossing :Y)

Het water hier is nu een graad of 28 - wil het rond de 30-32 krijgen. Volgend jaar maar eens kijken voor een vast bad in de tuin. Zo'n mooie setup met hout eromheen. Lijkt me heerlijk :)
32 is IMHO erg dicht tegen "vies warm" ..

Houd er wel rekening mee dat wat je uitgraaft ook weg moet, en grond is lastig "weg" te krijgen .. afgezien van het scheppen enzo .. neemt ook niet elke "grof vuil" locatie het aan ..
Dus als je je tuin / buren tuin op willen hogen zou ik bv een kaartje in de bus doen van "grond" nodig ? MP of andere plekken .. 13 kruiwagens is 1 kuub .. en je kan maar max 8 kruiwagens of minder op een aanhanger (tenzij je groot/E-rijbewijs hebt)
ik heb mijn hele tuin om gespit (88m2 (200 kuub verplaatst) met gemiddeld 1m diep .. (afwatering/infiltratie aangelegd) dus enige ervaring hiermee ..zeg maar.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
TheDudez schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:28:
[...]

Dankjewel! Zo tang ga ik bestellen. die is hoe dan ook erg handig. Sta vaak te kloten.

@Jazsie dankje!
waarom bestellen ? die dingen knutsel je relatief simpel zelf inelkaar :) .. maar goed :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dago21
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 12:05
Gaaf om alle set-ups te zien!

Ik heb besloten om de solar matten uit te stellen tot volgend jaar. Mijn bad staat precies verkeerd om, om het netjes met buiten, slangen, pijpen naar boven te krijgen.

Om de kosten te verdelen, wil ik vast de ZFP aanschaffen (de 6M3), kan ik die aansluiten op mijn 300x200 bad zonder bypass (check, ik moet van 32mm naar 38mm, met een B-adapter), of is dit teveel vermogen. Is mij nog niet helemaal duidelijk (ook het antwoord van Pirke begrijp ik niet helemaal).

Het water is 2x per 90 minuten helemaal rond geweest bij 3800 op 6M3 pomp. Is het verkeerd als dat blijft doordraaien een paar uur? Waarom is 4x een half uur beter (ipv 1x 4 uur, of 2x 2 uur, etc)?

Moet ik nog ergens rekening mee houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
dago21 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:39:
Gaaf om alle set-ups te zien!

Ik heb besloten om de solar matten uit te stellen tot volgend jaar. Mijn bad staat precies verkeerd om, om het netjes met buiten, slangen, pijpen naar boven te krijgen.

Om de kosten te verdelen, wil ik vast de ZFP aanschaffen (de 6M3), kan ik die aansluiten op mijn 300x200 bad zonder bypass (check, ik moet van 32mm naar 38mm, met een B-adapter), of is dit teveel vermogen. Is mij nog niet helemaal duidelijk (ook het antwoord van Pirke begrijp ik niet helemaal).

Het water is 2x per 90 minuten helemaal rond geweest bij 3800 op 6M3 pomp. Is het verkeerd als dat blijft doordraaien een paar uur? Waarom is 4x een half uur beter (ipv 1x 4 uur, of 2x 2 uur, etc)?

Moet ik nog ergens rekening mee houden?
1x 4 uur, dan staat het daarna 19 uur stil. Om je chloor goed te dispensen moet het water bewegen, anders kun je alsnog algengroei krijgen. Daarom kun je beter wat vaker pompen, en dan wat korter per keer als je de stroomkosten te hoog vindt.

En niet al het water wordt exact 2x rondgepompt. Sommige druppels misschien wel 20x, andere wellicht nooit. Daarom: je kan nooit te veel pompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-08 16:42

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

MuVo schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 23:12:
[...]

Netjes! Welk XPS heb jij gebruikt? Zie er bijvoorbeeld nog verschil in XPS van de Gamma of Hornbach (naast het formaat)?

Verser ben ik ook benieuwd naar de groene tegels. Glij je daar niet op uit? Ik heb bestway tegels maar die zijn erg glad als ze nat zijn.
Ik heb het bij de Hornbach gehaald, die hadden het op voorraad liggen. Ik weet niet of er verschil tussen Gamma en Hornbach zit eerlijk gezegd. Ik heb platen van 125*60*5, met een veer en groef zodat ze stevig in elkaar komen te zitten en vastgemaakt met aluminiumtape, zelfde als bij ondervloeren van laminaat. Ik zou geen volledig vlakke pakken, die zitten denk ik een stukje minder stevig aan elkaar.

Ik heb Bestway tegels, 81 x 81 cm. Ik had verwacht dat ze dikker waren ( volgens de website 3,5 cm, dat bleek van het totale pakket te zijn :P ) maar goed. Ik heb ze nog niet echt nat gehad, dus durf het nog niet te zeggen.

Pomp inmiddels aangesloten, bad zit vol. Ik heb een Blitzwolf slimme schakelaar ertussen gezet, nu kan hem op vaste tijden aan/ uit zetten en op afstand, net wat makkelijker dan steeds naar de stekker lopen.

[ Voor 7% gewijzigd door janvanduschoten op 20-05-2020 16:48 ]

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik moet zeggen dat de 1cm Intex tegels ook goed bevallen. Heerlijk zacht :) Ik had verwacht dat het redelijk ver zou comprimeren, maar het houdt zich goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-08 13:04
Hier inmiddels opgewarmd van 19 naar 27 graden. Geen gekke score, zeker niet aangezien de bazin hier de pomp nog een tijdje uitgezet had. Anders hadden we nog hoger gezeten.

Die genoemde zwarte dopjes ga ik eens opzoeken tussen alle spullen. Is er niemand die daar een andere oplossing voor gebruikt? Bijvoorbeeld een soort afsluiter aan buitenzijde van het zwembad, tussen zwembad uitgang en de pomp bijvoorbeeld? Zeg maar model bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MiKeZZa schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:46:
Hier inmiddels opgewarmd van 19 naar 27 graden. Geen gekke score, zeker niet aangezien de bazin hier de pomp nog een tijdje uitgezet had. Anders hadden we nog hoger gezeten.

Die genoemde zwarte dopjes ga ik eens opzoeken tussen alle spullen. Is er niemand die daar een andere oplossing voor gebruikt? Bijvoorbeeld een soort afsluiter aan buitenzijde van het zwembad, tussen zwembad uitgang en de pomp bijvoorbeeld? Zeg maar model bypass.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/224246/files/265360088/450x450x2/intex-afsluiters.jpg

je kan ook een stuk doek/vaatdoek/plasticzak oid gebruiken er stroomt wel wat doorheen maar geen liters :)

Als je de hoedjes vind .. laat iemand er 1 vast houden .. liefst beide .. verlies je het minste water

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik snap de specs van mijn nieuwe ZFP niet helemaal.. Ik heb een 6m3/hr pomp besteld, maar op de doos staat dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqPiUe5Hbct5fzcvYO5T9kAq9Ow=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2TRtA2ugeH9T2qbLCPassOA3.jpg?f=user_large

Heb ik nu een 4,7m3/hr exemplaar ontvangen?
Wat betekenen Pump Flow Rate en System Flow Rate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jurk738 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:43:
Ik snap de specs van mijn nieuwe ZFP niet helemaal.. Ik heb een 6m3/hr pomp besteld, maar op de doos staat dit:
[Afbeelding]

Heb ik nu een 4,7m3/hr exemplaar ontvangen?
Wat betekenen Pump Flow Rate en System Flow Rate?
staat ook op mijn doos (staat onder het bureau gevuld met troep) dus nee niet bang zijn

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
vso schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:16:
[...]

[Afbeelding]

je kan ook een stuk doek/vaatdoek/plasticzak oid gebruiken er stroomt wel wat doorheen maar geen liters :)

Als je de hoedjes vind .. laat iemand er 1 vast houden .. liefst beide .. verlies je het minste water
Dank u. Zijn alleen voor 38mm, maar principe is duidelijk.

Kan eventueel ook met een kogelkraan als ik het zo zie. Maar als ik die dopjes vindt is het ook prima (voorlopig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MiKeZZa schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 18:28:
[...]

Dank u. Zijn alleen voor 38mm, maar principe is duidelijk.

Kan eventueel ook met een kogelkraan als ik het zo zie. Maar als ik die dopjes vindt is het ook prima (voorlopig).
inderdaad

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-08 13:50
Hier is de temperatuur vandaag naar 29gr gegaan wat voor mij toch bijna de grens van "verfrissend" is. WP staat ingesteld op 28gr en zal normaal gezien wat minder gaan draaien vanaf nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dago21
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 12:05
@pirke bedankt, ga ik voor de 26646GS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronny191
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-02 10:22

ronny191

Zazza Sempa

(jarig!)
@jurk738 de pump flow rate is de doorvoersnelheid van de motor, met daarachter de waarde in gallons per uur

De pomp moet al dat water door je filter duwen wat gevuld gaat worden met zand of glasparels etc. Van die pompkracht blijft dan 4,7m3 over wat er daadwerkelijk terug je bad instroomt. Dus je hebt 4,7m3 aan kracht, maar zou je het zandfiler loskoppelen en de motor los gebruiken, heb je 7,9m3 kracht.

Simpel?

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:17

BeyondThunder

Lost Lightning

Jongens, wat is het druk in dit Topic. PM me even als je vragen hebt over een (grote) Easyset van Intex. ZFP, warmtepomp en 50 mm PVC. Ik hou het niet meer bij :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Wat een enorm mooie setups komen er hier voorbij zeg! :) Zie toch veel mensen die kiezen voor een combinatie WP en solarmatten, volgend jaar eens naar kijken. Heb wel zonnepanelen liggen die het verbruik grotendeels dekken, maar 100% gratis is natuurlijk altijd beter. Verbaas me er ook over dat jullie met die matten het water gewoon op 28 graden krijgen... weet natuurlijk niet om hoeveel liter het dan gaat.

Het begint toch wel te jeuken om voor een dieper bad te gaan kijken. Ons huidig bad is 457x107 (dus ~85-90cm diep). Heb trouwens de tip van iemand gekregen om eens te kijken naar een hondenhok o.i.d. om de ZF pomp in te zetten. Die dingen zijn kant en klaar (ben niet zo handig) en hebben ook vaak een dak dat eraf kan :Y)

Keep 'em coming! Misschien kunnen we wel een showcase topic maken voor onze zwembaden? Puur foto's met uitleg hoe en wat. Lijkt me wel wat!

[ Voor 8% gewijzigd door Dennahz op 20-05-2020 21:23 ]

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pvnzoest
bad is inmiddels bijna gevuld.. (staat aan sinds vanmorgen 6:30)

En mijn middelste dochter van 16 is er net gewoon ingesprongen..

Water is 16°C

Hartstikke mongool.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 18:42
Wij hebben bij de Lidl de BestWay Steel Pro set van 366 doorsnee besteld. Dinsdag hopen we die te krijgen en nu zijn we aan het voorbereiden op wat daar allemaal bij moet. Ik heb de volgende lijst

Bij Intratuin
Bestway zwembad voetenbadje 4,95
Bestway zwembadladder 41.95
8x Pool improve ondertegels 50x50 8 stuks a 8.95
Oppervlaktenet reiniger 8.95

Bij lolaspeelgoed
2x Intex solar verwarmingsmat 120x120 a 19.65
Interline chloortabletten 2,5kg 38.76
Interline elekgronische ph en chloormeter 29.23
Interline PH-plus granulaat 1kg 4.48
Interline PH-minus granulaat 1kg 3.50

Volgens mij heb ik daarmee alles of mis ik nog belangrijke dingen?

Wij hebben een waterontharder en nu heb ik allerlei tegenstrijdige verhalen, heerlijk zacht en lang goed tot niet goed te krijgen (PH en Chloortechnisch), gehoord over welke impact dit op het zwembad zou hebben. Wie heeft hier zelf ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny191
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-02 10:22

ronny191

Zazza Sempa

(jarig!)
@Vuurvlieg ik zou even nagaan of je ondertegels minimaal 1 cm dik zijn. er zijn er ook te koop van 0,4 cm en das meer een soort vilt en gaat snel kapot. de dikke tegels houden ook nog eens de kou van je tuintegels tegen.

een solarzeil/noppenfolie is een must. snachts 6 graden uit je bad verliezen vergt nogal wat zonkracht om dat weer goed te maken.

de 2 intex solar matten hebben nogal korte slangen. als je ze gelijk kwijt kunt naast je bad, geen probleem, anders wat 32mm slang bijbestellen kan geen kwaad.

een schepnet en stofzuiger vind ik persoonlijk ook geen overbodige luxe.
gebruik deze set met veel succes: https://www.buitenspeelgo...4e27-8ca3-591a7d1a4a09%5D

ga je je chloortabletten vanuit je keukenraam je bad in gooien? anders beter een drijvertje erbij :9
werkt bij mij prima: https://www.obelink.nl/in...dfF3zzvXM7eBoCAQsQAvD_BwE

[ Voor 17% gewijzigd door ronny191 op 20-05-2020 23:07 ]

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Vuurvlieg schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:48:
Wij hebben bij de Lidl de BestWay Steel Pro set van 366 doorsnee besteld. Dinsdag hopen we die te krijgen en nu zijn we aan het voorbereiden op wat daar allemaal bij moet. Ik heb de volgende lijst

Bij Intratuin
Bestway zwembad voetenbadje 4,95
Bestway zwembadladder 41.95
8x Pool improve ondertegels 50x50 8 stuks a 8.95
Oppervlaktenet reiniger 8.95

Bij lolaspeelgoed
2x Intex solar verwarmingsmat 120x120 a 19.65
Interline chloortabletten 2,5kg 38.76
Interline elekgronische ph en chloormeter 29.23
Interline PH-plus granulaat 1kg 4.48
Interline PH-minus granulaat 1kg 3.50

Volgens mij heb ik daarmee alles of mis ik nog belangrijke dingen?

Wij hebben een waterontharder en nu heb ik allerlei tegenstrijdige verhalen, heerlijk zacht en lang goed tot niet goed te krijgen (PH en Chloortechnisch), gehoord over welke impact dit op het zwembad zou hebben. Wie heeft hier zelf ervaring mee?
Interline elekgronische ph en chloormeter 29.23 <-- lakmoes strips
Interline PH-plus granulaat 1kg 4.48 <--- weggegooid geld maar ja ach de kosten ..

Interline chloortabletten 2,5kg 38.76 --> snel of long(langzaam) ???
snel ---> koop drijver
long --> koop chloordispenser (dit geniet mijn voorkeur geen gezeik met tablets in drijf dingetje ..

thermometer ?

En niet geheel onbelangrijk CRP + extra Cartridges of een ZFP ? (zit die verstopt in het zwembad)
zit er inlaat/uitlaat + en slang erbij ?

ps bij hornbach kan je 6 meter slang voor 18 euro ? scoren ? een exta intex matje als je het kwijt kan is geen overbodige luxe .. (max 3 op CRP) en dan moet je al gaan nadenken over "parallel aansluiten" ..

kijk vooral de foto's van afgelopen week .. leuke voorbeelden/opzets zijn er gedeeld ter inspiratie mocht je dat nog niet gedaan hebben

Als je slang erbij hebt is dit vaak 2 meter, zoals @ronny191 zegt noppen folie is handig geen eis maar wel handig :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Enig idee bij welke tuin/dhz zaak ze een 300x200 solar zeil/noppenfolie verkopen? Of zou ik ergens reguliere noppenfolie kunnen scoren en die op maat laten snijden? Want online is het ofwel uitverkocht, of alleen in ronde vorm verkrijgbaar ofwel met lange levertijd. Idem voor een nieuwe pomp.

Ik had een bestway cartridge pompje wat op zich wel ging, maar zonder echt over te houden. Daarbij heb ik wel een regulier Intex afdekzeil maar hoewel die zwart is warmt ie het water nauwelijks op wanneer in de zomerperiode de zon volop het bad staat tussen 10u en 19u.

Zou een zandfilterpomp van 4m3 volstaan voor de inhoud van een 300x200 bad? Of kan ik met het oog op wat solarmatten op de schuur die beter skippen en gaan voor 6m3? Ik begon vorig jaar met enkel het opzetbad, afdekzeil, cartridge pompje maar wil dat dit jaar gaan uitbreiden en upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-08 20:40
Ben nieuw in zwembadwereld en heb een Bestway van Ø366 en 122 hoog gekocht, maar daar zit een simpel cartridge filterpompje bij. Ik heb de ruimte om 4 tot 6 matten op het dak van mijn schuur te leggen en deze omhoog te pompen waarna warmer water weer terug mijn zwembad in stroomt.

Kan ik daar ook zo'n 6m³ zandfilterpomp voor gebruiken?

Polestar 2 | OnePlus Nord 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Is er iemand die zijn slangen op een nette manier door een houten muurtje heen voert?

Ik ben van plan om een gat te maken waar de slangen door heen kunnen. Maar ik wil geen gat overhouden als het zwembad weg is. Dus ik zou graag een soort plastic ding in die plank opnemen. Ik weet niet hoe het heet, maar ik heb het wel eens gezien. Is een soort formaat brievenbus (soms iets vierkanter) en als er niets door heen gaat is het gewoon dicht doordat er een soort van rubberen lagen (1 van boven en 1 van onder) in zitten. Als je de slangen (of wat dan ook) door voert kan dat gewoon tussen de lagen rubber door

Kent iemand dit? Ik heb het weleens gezien, maar weet écht écht écht niet hoe dit heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Jur gen schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 07:24:
Ben nieuw in zwembadwereld en heb een Bestway van Ø366 en 122 hoog gekocht, maar daar zit een simpel cartridge filterpompje bij. Ik heb de ruimte om 4 tot 6 matten op het dak van mijn schuur te leggen en deze omhoog te pompen waarna warmer water weer terug mijn zwembad in stroomt.

Kan ik daar ook zo'n 6m³ zandfilterpomp voor gebruiken?
Hoe hoog ga je en welk soort matten heb je? Minimaal 6 m3/u en misschien zelfs 8 m3/u zandfilterpomp.
MiKeZZa schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:27:
Is er iemand die zijn slangen op een nette manier door een houten muurtje heen voert?

Ik ben van plan om een gat te maken waar de slangen door heen kunnen. Maar ik wil geen gat overhouden als het zwembad weg is. Dus ik zou graag een soort plastic ding in die plank opnemen. Ik weet niet hoe het heet, maar ik heb het wel eens gezien. Is een soort formaat brievenbus (soms iets vierkanter) en als er niets door heen gaat is het gewoon dicht doordat er een soort van rubberen lagen (1 van boven en 1 van onder) in zitten. Als je de slangen (of wat dan ook) door voert kan dat gewoon tussen de lagen rubber door

Kent iemand dit? Ik heb het weleens gezien, maar weet écht écht écht niet hoe dit heet.
Ben benieuwd wat je precies bedoelt. Wil dit ook gaan doen.
Zat zelf aan een doorvoer set te denken en na gebruik komt er dan een roostrer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Jazsie schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:03:

[...]

Ben benieuwd wat je precies bedoelt. Wil dit ook gaan doen.
Zat zelf aan een doorvoer set te denken en na gebruik komt er dan een roostrer op.
Ik krijg het gewoon niet uitgelegd :X

Ik noem het een soort kattenluik. Het lijkt qua principe een beetje op een rubberen meterkastvloer. Oftewel; iets waar je buizen door heen kunt voeren. Alleen is dan het idee dat de gaten dicht gaan zodra je hetgeen wat er doorheen zit er uit gaat. Een beetje zoals een veredeld kattenluik of een poppenkast gordijntje 8)

Edit: een soort doorvoermanchet zoek ik blijkbaar. Maar dan 1 die helemaal dicht is als je er niets in hebt zitten (en zwart in mijn geval).

[ Voor 37% gewijzigd door MiKeZZa op 21-05-2020 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

MiKeZZa schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:39:
[...]

Ik krijg het gewoon niet uitgelegd :X

Ik noem het een soort kattenluik. Het lijkt qua principe een beetje op een rubberen meterkastvloer. Oftewel; iets waar je buizen door heen kunt voeren. Alleen is dan het idee dat de gaten dicht gaan zodra je hetgeen wat er doorheen zit er uit gaat. Een beetje zoals een veredeld kattenluik of een poppenkast gordijntje 8)

Edit: een soort doorvoermanchet zoek ik blijkbaar. Maar dan 1 die helemaal dicht is als je er niets in hebt zitten (en zwart in mijn geval).
Misschien zo'n uitvoer voor een droger slang?

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Een kabeldoorvoer zoals je ze ziet in bureau's kan overigens ook doen wat ik wil realiseer ik me net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-08 10:53
Meer mensen al een bekisting voor de pomp gebouwd. Nog tips over?

- materiaal / dikte. Zat te denken aan 18mm multiplex of underlayment. Ok?
- isolatie. Iets van 5cm dik tempex of van die eiermatjes foam? Opletten de kist groot genoeg maken😬
- verbindingen; gewoon mulitplex koud op elkaar schroeven of iets met van die ijzeren hoekverbindingen?
- met bodem denk ik. En ook tempex op de bodem?
- deksel gewoon plank die je er af kan tillen?

Multiplex is best goed houdbaar, eventueel likje verf; en ingeval van slecht weer langere tijd kun je er ook ff een zeiltje over doen?
Bij intex 8m3 zfp kom ik dan bij 95x85x80 (lengte breedte hoogte). Nog best een afmetingen.

Iets wat ik vergeet? Vandaag uit gekeken en zwemmen, morgen halen en maken👍🏻

[ Voor 6% gewijzigd door trekker22 op 21-05-2020 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
trekker22 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:02:

- isolatie. Iets van 5cm dik tempex of van die eiermatjes foam? Opletten de kist groot genoeg maken😬
- verbindingen; gewoon mulitplex koud op elkaar schroeven of iets met van die ijzeren hoekverbindingen?

Multiplex is best goed houdbaar, eventueel likje verf; en ingeval van slecht weer langere tijd kun je er ook ff een zeiltje over doen?
Bij intex 8m3 zfp kom ik dan bij 95x85x80 (lengte breedte hoogte). Nog best een afmetingen.

Ik heb ook plannen en kwam op ongeveer hetzelfde uit. Al kwam ik op ander materiaal voor de buitenkant uit omdat dat aansluit bij mijn schuur (zwart rabat). Verder ongeveer wat ik ook bedacht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Joosie200 en @Jur gen
Als je puur pompen spreekt volstaat een CRP en een ZFP is dan alleen minder gezeik met cartridges

Hoe hoog moet je gaan, voor je mat (opvoer hoogte) ? en hoeveel oppervlakte "mat' 4 kuub is wellicht net te weinig ..

@MiKeZZa die kabeldoorvoer voor bureau zijn 60mm maar je ZFP slang (58mm) dus dat kan een uitdaging zijn.. een wanddoorvoer Flens van 80mm zoek je dan .. (en afdicht doppen)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvlieg
ronny191 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 23:04:
@Vuurvlieg ik zou even nagaan of je ondertegels minimaal 1 cm dik zijn. er zijn er ook te koop van 0,4 cm en das meer een soort vilt en gaat snel kapot. de dikke tegels houden ook nog eens de kou van je tuintegels tegen.

een solarzeil/noppenfolie is een must. snachts 6 graden uit je bad verliezen vergt nogal wat zonkracht om dat weer goed te maken.

de 2 intex solar matten hebben nogal korte slangen. als je ze gelijk kwijt kunt naast je bad, geen probleem, anders wat 32mm slang bijbestellen kan geen kwaad.

een schepnet en stofzuiger vind ik persoonlijk ook geen overbodige luxe.
gebruik deze set met veel succes: https://www.buitenspeelgo...4e27-8ca3-591a7d1a4a09%5D

ga je je chloortabletten vanuit je keukenraam je bad in gooien? anders beter een drijvertje erbij :9
werkt bij mij prima: https://www.obelink.nl/in...dfF3zzvXM7eBoCAQsQAvD_BwE
In de Lidl set zijn meegeleverd:
* Afdekzeil
* Chloorverdeler
* Thermometer
* Skimmer
* Pomp CRP met 3m3 / u
https://www.lidl-shop.nl/...ool-set-366-cm/p100291394

Ondertegels ga ik naar kijken hoe dik ze zijn

Vraag is of zo'n solarzeil/noppenfolie nog nodig is met een afdekzeil?

De solarmatten kan ik wel direct naast het bad kwijt. De set ga ik bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dark
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-07 10:20
aan de mensen die een kist voor het geluid om hun pomp hebben gemaakt.
Hebben jullie enkel een houte kist zonder isolatie materiaal gebruikt of ook isolatie materiaal.
Hebben jullie proef ondervonden wat het beste werkte?
I zat te denken aan trespa dan hoef ik dat niet te verven/bijhouden, maar geen idee of dat het juist weer meer tot een klank kast maakt. In theorie is het harder dus kan het minder trillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Ik ben er uit; het moet zoiets worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkbrIbJjKPiT4FUsKpZyh5L0L2E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zjorVZUAsqum9G9H6j9IvcIV.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwSlPaW0mk6T1NxuuurnKXSMONA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/20m3Q04kiDNd3T9jHKXpbhUV.jpg?f=user_large

Heet blijkbaar een Borstelplaat voor Kabeldoorvoer of een kabeldoorvoer. Niet 100% wat ik in gedachten had, maar gaat het prima doen denk ik.

[ Voor 21% gewijzigd door MiKeZZa op 21-05-2020 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
trekker22 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:02:

+ @Marco_Dark
Doe jezelf een lol, zet hem iets v.d grond af .. en ik zou betonplex pakken .. als bodem.
vocht is funest voor hout .. en direct op de grond is vragen om houdbaarheid van 2 jaar of minder (bij wijze van spreken)

je kan het ook in de menie + verf zetten .. (een must voor lang houdbaarheid) ..

Zelf zou ik als ruimte een uitdaging is gelijk iets groter / breder / hoger zodat ik zwembad chemicalie-en ook kwijt kan .. en andere "artikelen" zoals onderdeeltjes .. alles bij elkaar bij de hand..

Eventueel handoek rek/ plek om coverzeil/afdekfolie op te bergen ..

Zolang de ZFP vocht vrij is en je rubbers bv in de vasiline kan dit best het jaar rond blijven staan..

Stroom is makkelijk maar zorg bv dat je 2 of 3 "plekken" hebt die tegen spatwater beschermd zijn ..

houd er rekening mee dat men erop gaat zitten/staan .. bv het folie eroverheen kan leggen .. dus scherpe randjes zou ik vermijden .. je kan zelf de extra cm gaan door bolle kanten erop te maken

Zorg dat je gaten kan "afdichten" door er een plankje ervoor/erachter te schuiven ..

Voor geluid / warmte wil je wellicht kijken naar (lucht)compressor "bekisting" hoe ze die maken.
YouTube: Compressor box

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvlieg
vso schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 23:45:
[...]

Interline elekgronische ph en chloormeter 29.23 <-- lakmoes strips
Interline PH-plus granulaat 1kg 4.48 <--- weggegooid geld maar ja ach de kosten ..

Interline chloortabletten 2,5kg 38.76 --> snel of long(langzaam) ???
snel ---> koop drijver
long --> koop chloordispenser (dit geniet mijn voorkeur geen gezeik met tablets in drijf dingetje ..

thermometer ?

En niet geheel onbelangrijk CRP + extra Cartridges of een ZFP ? (zit die verstopt in het zwembad)
zit er inlaat/uitlaat + en slang erbij ?

ps bij hornbach kan je 6 meter slang voor 18 euro ? scoren ? een exta intex matje als je het kwijt kan is geen overbodige luxe .. (max 3 op CRP) en dan moet je al gaan nadenken over "parallel aansluiten" ..

kijk vooral de foto's van afgelopen week .. leuke voorbeelden/opzets zijn er gedeeld ter inspiratie mocht je dat nog niet gedaan hebben

Als je slang erbij hebt is dit vaak 2 meter, zoals @ronny191 zegt noppen folie is handig geen eis maar wel handig :)
In de Lidl set zit naast het bad ook een pomp, chloordrijver, skimmer, thermometer en afdekzeil.

Geen PH-plus granulaat dus :)

De chloortablet zijn long 90. Ik heb een drijver dan kan ik ze daar toch in doen? Wat is het voordeel van zo'n chloordispenser?

Ik zal een extra matje doen, maar begrijp ik je goed dat ik dan al moet nadenken over parallel aansluiten omdat ik een CRP heb?

Ik zal een extra matje bestellen en kijken of ik voldoende slang heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:59
Zo wat een serieuze zwembaden komen er dit jaar ineens voorbij, je kan duidelijk zien dat vakanties niet doorgaan en men daarom het geld in een zwembad steekt. Of eigenlijk de apparatuur erom heen. Ik geef jullie groot gelijk! :D _/-\o_
Ik hoop dit weekend ons zwembad op te zetten, maar er staan nog een aantal dingen op mijn todo lijstje:
1. Bekisting om de pomp maken, het scheelt dat deze in de werkplaats staat, maar je hoort hem alsnog redelijk goed. Dus vandaag een bekisting maken met wat multiplex hardhout + piepschuim + vlokkenschuimisolatie. Is allemaal spul wat hier nog ligt, dus zal een creatieve oplossing worden :P
2. Verleden jaar hadden we de slangen van het zwembad naar de pomp bovengronds lopen en had ik een houten 'drempel' gemaakt zodat ze beschermt bleven op de plekken waar je veel liep. Dit jaar ga ik een 125mm rioolbuis ingraven zodat ik de slangen daar doorheen kan geleiden naar de werkplaats toe.

Dingen die misschien op het todo lijstje staan:
3. EPS XPS platen als ondergrond, even uitmeten hoeveel ik nodig heb en of dat netjes te realiseren is.
4. Solarcover. Vorig jaar heb ik het hele jaar zonder zeil/cover gewerkt, en dankzij een goeie werking van de skimmer was het zwembad behoorlijk schoon gebleven. 1x in de week moest ik de bodem stofzuigen, maar goed dat hoort er een beetje bij.
De reden dat we geen zeil/cover hebben is omdat we het steeds zo'n k*tklus vinden om erop/eraf te halen. En waar laat je het tijdens het zwemmen e.d.

Optie 3 moet ik vandaag/morgen beslissen, want als het zwembad staat wordt het lastig om dat nog eventjes toe te passen. Optie 4 zal ik de komende tijd even onderzoeken. Mocht ik ervoor gaan, dan zal ik waarschijnlijk een oprolsysteem maken voor het zeil zodat het makkelijk op/af te rollen is.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Wat gebruiken jullie om de pH te verhogen? pH+ granulaat, baking soda, of iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gisteren het bad ook opengetrokken, want die was na het uit de winterslaap halen eigenlijk niet meer open geweest. Elke keer als het water een leuke temperatuur begon te krijgen, werd het weer shitweer.

Enfin, gisteren dus het geo-bubble dek eraf gehaald, en direct een grondige poetsbeurt gegeven. Laatste keer was vorig jaar aan begint van het seizoen dus er zit genoeg vieze troep op.
Ondertussen de robot in het water gegooid.
Na het poetsen van het dek zelf maar een duik genomen, het water was inmiddels 25 graden. En met de stofzuigerslang even de robot geholpen met zijn taak van schoonmaken.

Vanochtend de pomp aangezet, sinds gisteravond 1800 en nu een dikke graad aan watertemperatuur verloren :(
Gelukkig al een flink hete zon, dus as we speak stroomt er water met een verschil van 2.2 graden uit de matten (pomp op 35 hz), dus ik gok dat we wel een goede 26 graden moeten halen vandaag :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Vuurvlieg schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:20:
[...]

In de Lidl set zit naast het bad ook een pomp, chloordrijver, skimmer, thermometer en afdekzeil.

Geen PH-plus granulaat dus :)

De chloortablet zijn long 90. Ik heb een drijver dan kan ik ze daar toch in doen? Wat is het voordeel van zo'n chloordispenser?

Ik zal een extra matje doen, maar begrijp ik je goed dat ik dan al moet nadenken over parallel aansluiten omdat ik een CRP heb?

Ik zal een extra matje bestellen en kijken of ik voldoende slang heb.
long -->dispenser

Long duurt 1 a 2 weken totdat ze opgelost zijn (grof gezegd) in een drijver met kleine kids heb je 2 kansen .. ze draaien hem om --> chloorvlek op je liner (minst ergste) .. of kids slikken hem in ..

Nee parallel heeft niks met CRP/ZFP te maken .. je wilt koud water in --> warm water uit .. en bij serieel is dat hmmm tja niet beter/slechter ..bij 2 matjes omdat er een 80% toch niet "opgewarmt word" bij 3 (max voor een CRP) krijg je veel meer kans dat je slechter resultaat hebt. ..

CRP is niet enorm krachtig en je hebt best wel wat druk verlies .. zeker met haakse bochten / verloopjes en ander meuk ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
vso schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:08:
@Joosie200 en @Jur gen
Als je puur pompen spreekt volstaat een CRP en een ZFP is dan alleen minder gezeik met cartridges

Hoe hoog moet je gaan, voor je mat (opvoer hoogte) ? en hoeveel oppervlakte "mat' 4 kuub is wellicht net te weinig ..
2.5m hoog, oppervlakte van het schuurtje is 5m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
vso schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:19:
[...]
+ @Marco_Dark
Doe jezelf een lol, zet hem iets v.d grond af .. en ik zou betonplex pakken .. als bodem.
vocht is funest voor hout .. en direct op de grond is vragen om houdbaarheid van 2 jaar of minder (bij wijze van spreken)

je kan het ook in de menie + verf zetten .. (een must voor lang houdbaarheid) ..

Zelf zou ik als ruimte een uitdaging is gelijk iets groter / breder / hoger zodat ik zwembad chemicalie-en ook kwijt kan .. en andere "artikelen" zoals onderdeeltjes .. alles bij elkaar bij de hand..

Eventueel handoek rek/ plek om coverzeil/afdekfolie op te bergen ..

Zolang de ZFP vocht vrij is en je rubbers bv in de vasiline kan dit best het jaar rond blijven staan..

Stroom is makkelijk maar zorg bv dat je 2 of 3 "plekken" hebt die tegen spatwater beschermd zijn ..

houd er rekening mee dat men erop gaat zitten/staan .. bv het folie eroverheen kan leggen .. dus scherpe randjes zou ik vermijden .. je kan zelf de extra cm gaan door bolle kanten erop te maken

Zorg dat je gaten kan "afdichten" door er een plankje ervoor/erachter te schuiven ..

Voor geluid / warmte wil je wellicht kijken naar (lucht)compressor "bekisting" hoe ze die maken.
YouTube: Compressor box
van de grond zetten is een goed idee, op een paar balkjes; jaar door laat ik hem toch niet staan; is het een te groot en lelijk ding wat precies voor onze serre staat.

Om de constructie stevig te maken, in de binnenkant hoek met een balkje werken ipv hoekverbinding / koud schroeven? isolatie denk ik toch gewoon tempex erin lijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BounceMeister schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:24:
Wat gebruiken jullie om de pH te verhogen? pH+ granulaat, baking soda, of iets anders?
ph granulaat is het beste .. 4 of 6 kids erin trappen helpt ook :)

ik heb zelf wel eens ge-experimenteerd met
Afbeeldingslocatie: https://www.deen.nl/content/products/8710585105008_1_680x560.jpg?width=640

Maar houd er rekening mee dat zoiets eerst in een emmer met water opgelost moet worden .. dan langzaam in het zwembad .. gegoten worden rond om ..
en je meet pas uren later .. het "verschil' ALS er verschil is ..

Net zoals "huishoud chloor" een HELE fles maakt echt geen deuk in je chloor waardes .. 5% actieve chloor versus 15% active chloor in "zwembad" meuk ..

Dus ... doe hier u voordeel mee
Joosie200 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:30:
2.5m hoog, oppervlakte van het schuurtje is 5m2.
opvoerhoogte van pomp is +/- 25cm van max .. 6 kuub zou ik wel adviseren .. je houd niet bizar veel "druk" over .. anderzijds 4 kuub en je oppervlakte is ook net randje ..
trekker22 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:32:
van de grond zetten is een goed idee, op een paar balkjes; jaar door laat ik hem toch niet staan; is het een te groot en lelijk ding wat precies voor onze serre staat.
Tja maak het dan niet lelijk .. :) desnoods leuke plant(en) bak, buiten bar .. geef het meerdere functie(s) ..
Om de constructie stevig te maken, in de binnenkant hoek met een balkje werken ipv hoekverbinding / koud schroeven? isolatie denk ik toch gewoon tempex erin lijmen.
tja .. schroeven + houtlijm ??

Tempex beschadigt relatief "snel" maar goedkoper als die "eierkrat schuim" vermoed ik .. wil je echt goedkoop kan je ook verpakkingschuimpjes met spray lijm .. oid ..

[ Voor 40% gewijzigd door vso op 21-05-2020 10:46 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:36:
[...]

ph granulaat is het beste .. 4 of 6 kids erin trappen helpt ook :)

ik heb zelf wel eens ge-experimenteerd met
[Afbeelding]

Maar houd er rekening mee dat zoiets eerst in een emmer met water opgelost moet worden .. dan langzaam in het zwembad .. gegoten worden rond om ..
en je meet pas uren later .. het "verschil' ALS er verschil is ..

Net zoals "huishoud chloor" een HELE fles maakt echt geen deuk in je chloor waardes .. 5% actieve chloor versus 15% active chloor in "zwembad" meuk ..

Dus ... doe hier u voordeel mee
Baking soda (die oranje pakjes van Arm&Hammer) kun je gebruiken om de alkaliniteit van je water te verhogen.
Alkaliniteit zorgt voor een bufferende werking voor het behoud van je pH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Nou, alle plannen kunnen hier overboord. Mijn vrouw was aan het nadenken geweest en had bedacht dat een warmtepomp wellicht veel makkelijker was dan solar matten (evt aangevuld met een houtkachel). Dat had ik zelf ook al wel bedacht, maar gratis warmte (solar/hout) klonk initieel aantrekkelijker.

Nu dus even aan het puzzelen wat de kosten voor een warmtepomp zijn. Ik zag al wel dat een inverter pomp serieus veel energiekosten kan schelen tov een niet-inverter pomp.

Heeft iemand tips voor een aardige inverter pomp voor een zwembad tot ~12-15m3?
Zwembad nu wordt 7m3, maar ik sluit niet uit dat er in de toekomst misschien nog een grotere komt, tot max 12m3.

Ben ondertussen ook zelf aan het zoeken, maar ik laat me graag adviseren door ervaringsdeskundigen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ralph075 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:46:
Nou, alle plannen kunnen hier overboord. Mijn vrouw was aan het nadenken geweest en had bedacht dat een warmtepomp wellicht veel makkelijker was dan solar matten (evt aangevuld met een houtkachel). Dat had ik zelf ook al wel bedacht, maar gratis warmte (solar/hout) klonk initieel aantrekkelijker.

Nu dus even aan het puzzelen wat de kosten voor een warmtepomp zijn. Ik zag al wel dat een inverter pomp serieus veel energiekosten kan schelen tov een niet-inverter pomp.

Zwembad nu wordt 7m3, maar ik sluit niet uit dat er in de toekomst misschien nog een grotere komt, tot max 12m3.

Ben ondertussen ook zelf aan het zoeken, maar ik laat me graag adviseren door ervaringsdeskundigen ;)
zoek hier ff in dit topic op WP en met name naar @Jazsie

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaam
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-07 19:56
Ik gebruik de noppenfolie om de warmte in het bad te houden, en dat werkt erg goed. Maar word het water ook sneller warm als ik de noppenfolie erop houd gedurende de dag. Of is het beter om direct zonlicht op je bad te laten schijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:45:
[...]

Baking soda (die oranje pakjes van Arm&Hammer) kun je gebruiken om de alkaliniteit van je water te verhogen.
Alkaliniteit zorgt voor een bufferende werking voor het behoud van je pH.
https://www.drogist.nl/arm-en-hammer-baking-soda-454gr.htm

hoeveel heb je nodig per kuub ? enig idee
Thaam schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:48:
Ik gebruik de noppenfolie om de warmte in het bad te houden, en dat werkt erg goed. Maar word het water ook sneller warm als ik de noppenfolie erop houd gedurende de dag. Of is het beter om direct zonlicht op je bad te laten schijnen?
lastig .. open zwembad nodigt kids wel uit :) maar weet niet over veel verschil in zit.

[ Voor 34% gewijzigd door vso op 21-05-2020 10:50 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Remy!!!! schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:21:
Zo wat een serieuze zwembaden komen er dit jaar ineens voorbij, je kan duidelijk zien dat vakanties niet doorgaan en men daarom het geld in een zwembad steekt. Of eigenlijk de apparatuur erom heen. Ik geef jullie groot gelijk! :D _/-\o_
Ik hoop dit weekend ons zwembad op te zetten, maar er staan nog een aantal dingen op mijn todo lijstje:
2. Verleden jaar hadden we de slangen van het zwembad naar de pomp bovengronds lopen en had ik een houten 'drempel' gemaakt zodat ze beschermt bleven op de plekken waar je veel liep. Dit jaar ga ik een 125mm rioolbuis ingraven zodat ik de slangen daar doorheen kan geleiden naar de werkplaats toe
Klusje heb ik al grotendeels achter de rug. Pomp staat nu in de schuur, leidingen onder t gazon door, komen uit in een (nu nog) plastic bak bij zwembad. Bak moet ik als gras een beetje geworteld is nog vervangen door een houten kistje met een deksel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9g18F4-buM3TTHFNLaDZplJBav8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hSsQyUgriJS6XwsJtN5PmNop.jpg?f=user_large

Slang rol als ‘t bad weg is gewoon op, in kistje klaar.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
ralph075 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:46:

Je bad heeft een inhoud van 12 m3. Ik houd dit aan aangezien je misschien wilt uitbreiden:

Dus 12/ 4 = 3 kW, wat overcapacieit is wel fijn dus 12 / 3 = 4 kW.
Indien het een opzet zwembad betreft met geen/weinig isolatie wil je liefst nog meer.

Ik zou dus kijken naar een 7+ kW (full/step) inverter warmtepomp. Deze heeft de capaciteit wanneer nodig maar kan ook lekker zuinig vertoeven op de warmere dagen.,

We zitten in NL en dus moet je naar 15/26 graden lucht/water kijken. Ook omdat je juist op die moment de capaciteit nodig hebt.
Afhankelijk van de warmtepomp zal deze bij 15/26 graden lucht/water een capaciteit hebben van rond de 5 kW bij een 7-8 kW warmtepomp.

Inverter zijn zuiniger maar de aanschafprijs is ook stukken hoger. Daarnaast moet je ook voor overcapaciteit gaan wil je het meest rendement (= hoogste cop) halen. Aangezien deze het zuinigst zijn wanneer ze zo "laag" mogelijk draaien.

Maar er zijn natuurlijk ook meerdere redenen zoals geluid productie om voor een inverter te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
dizzytal schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:59:
[...]

Klusje heb ik al grotendeels achter de rug. Pomp staat nu in de schuur, leidingen onder t gazon door, komen uit in een (nu nog) plastic bak bij zwembad. Bak moet ik als gras een beetje geworteld is nog vervangen door een houten kistje met een deksel.
[Afbeelding]

Slang rol als ‘t bad weg is gewoon op, in kistje klaar.
kan/wil je wat meer foto's delen ? dit ziet eruit als een "teaser" ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Vraagje van mijn kant m.b.t. de bypass. Ik lees overal dat ik die echt nodig heb enzo.

Voorlopig heb ik het spul aangesloten en ervaar weinig problemen zonder. Het idee was om de bypass vandaag of morgen te monteren, maar inmiddels twijfel ik m.b.t. de noodzaak hiervan. Als ik de 'regels' hier een beetje volg hoef ik echt geen hele dagen te filteren. Dus ik kan prima kiezen om bij kouder weer met zon overdag te filteren en als het echt warm is het filteren op andere tijdstippen (nacht bijvoorbeeld) te doen.

In dat geval is mijn setup veel simpeler, minder kans op lekkages enz enz.. Oftewel; ik twijfel of de bypass niet lekker retour gaat.

Wie kan me overtuigen dat ik een grote fout bega?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:49:
[...]

https://www.drogist.nl/arm-en-hammer-baking-soda-454gr.htm

hoeveel heb je nodig per kuub ? enig idee

[...]

lastig .. open zwembad nodigt kids wel uit :) maar weet niet over veel verschil in zit.
Door mijn eigen tip ook maar eens gaan kijken ;)
Ik zat op een TA van circa 60-70
In totaal had ik een kleine kilo nog in huis, die erin gemikt. Een kilo op 38 kuub verhoogt de TA met 16
Zie ook: http://www.troublefreepool.com/calc.html

Nu moet ik zeggen dat wij sowieso in NL uitstekend water hebben, en TA wat geneuzel in de marge is. Ik doe het 1 tot max 2 keer per seizoen. Soms helemaal niet.
Een TA van 60-70 na 2 jaar is in mijn ogen uitstekend te noemen (kan me namelijk niet herinneren vorig jaar iets aan gemeten of gestuurd te hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
die gladde slangen op gladde aansluiting krijg ik maar niet goed waterdicht. Bv bij de bypass.

Is het dan maar juist meer of minder teflon tape er om draaien? Tevens lukt die teflon niet goed op die gladde oppervlaktes, pakt niet echt. En als je de gladde slang er overheen schuift, dan gaat die teflon ook vaak schuiven...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thaam
trekker22 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:18:
die gladde slangen op gladde aansluiting krijg ik maar niet goed waterdicht. Bv bij de bypass.

Is het dan maar juist meer of minder teflon tape er om draaien? Tevens lukt die teflon niet goed op die gladde oppervlaktes, pakt niet echt. En als je de gladde slang er overheen schuift, dan gaat die teflon ook vaak schuiven...
Ik heb gister elektra isolatietape gebruikt bij het aansluiten van de buizen. Vooralsnog werkt dat ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:59:
[...]

Je bad heeft een inhoud van 12 m3. Ik houd dit aan aangezien je misschien wilt uitbreiden:

Dus 12/ 4 = 3 kW, wat overcapacieit is wel fijn dus 12 / 3 = 4 kW.
Indien het een opzet zwembad betreft met geen/weinig isolatie wil je liefst nog meer.

Ik zou dus kijken naar een 7+ kW (full/step) inverter warmtepomp. Deze heeft de capaciteit wanneer nodig maar kan ook lekker zuinig vertoeven op de warmere dagen.,

We zitten in NL en dus moet je naar 15/26 graden lucht/water kijken. Ook omdat je juist op die moment de capaciteit nodig hebt.
Afhankelijk van de warmtepomp zal deze bij 15/26 graden lucht/water een capaciteit hebben van rond de 5 kW bij een 7-8 kW warmtepomp.

Inverter zijn zuiniger maar de aanschafprijs is ook stukken hoger. Daarnaast moet je ook voor overcapaciteit gaan wil je het meest rendement (= hoogste cop) halen. Aangezien deze het zuinigst zijn wanneer ze zo "laag" mogelijk draaien.

Maar er zijn natuurlijk ook meerdere redenen zoals geluid productie om voor een inverter te gaan.
Dank voor de snelle reactie!
(wat loopt dit topic trouwens hard de laatste paar dagen)

Mijn oog is gevallen op de BWT MP-IPH 50 (1 stapje hoger, de 62 uitvoering, zou ook nog kunnen). Ik denk dat die voor nu qua prijs/prestatie het beste te verantwoorden is. Helaas pas begin juli leverbaar, maar daar kan ik me wel overheen zetten.

Andere optie zou zijn de BWT SHP2,5. Iets goedkoper, maar volgens mij is dat zonder inverter. Het prijsverschil tov van de duurdere BWT zou ik met 1-2 seizoenen wel moeten hebben terugverdiend in de energiekosten, lijkt me.

Voor zover je er iets zinnigs over kan zeggen, is de MP-IPH 50 een logische keuze?
Voor nu kan ik een €1000+ warmtepomp niet echt verantwoorden voor het bad dat er nu komt. Maar ja, als het even kan wil ik binnen het budget wel zo voordelig mogelijk verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 22:24

T-8one

take it easy, take a sisi

Ik zou graag een paar Intex Solar matten op het dak van de carport leggen. Om die afstand te overbruggen heb ik ongeveer 10m slang heen en 10 slang terug nodig.
Welke slang kan ik hier het beste voor gebruiken?
doorsnee dient 32mm te zijn om aan te sluiten op de pomp. Pomp is zoń standaard ding van Jingo/Bestway.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Noppenfolie werkt ook verwarmend, voornamelijk voor overdag.
S nachts zou ik er een afdekzeil over leggen.

Overigens de noppen moeten op het water liggen. Glad boven :)

Don't Dream it, Be it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Noppenfolie erop houden. Door verdamping raak je veel warmte kwijt. Noppen naar beneden gericht. Ik neem aan dat het enigszins doorschijnend is?

https://www.swimuniversity.com/solar-pool-covers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
T-8one schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:51:
Ik zou graag een paar Intex Solar matten op het dak van de carport leggen. Om die afstand te overbruggen heb ik ongeveer 10m slang heen en 10 slang terug nodig.
doorsnee dient 32mm te zijn om aan te sluiten op de pomp. Pomp is zoń standaard ding van Jingo/Bestway.
Wat voor "standaard ding"? Zo een met een papieren filter er in? Vergeet je plannen dan maar... Op je dak (en zeker met die lange slangen heb je echt minimaal een 6 m3 zandfilterpomp nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
ralph075 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:43:
[...]

Dank voor de snelle reactie!
(wat loopt dit topic trouwens hard de laatste paar dagen)

Mijn oog is gevallen op de BWT MP-IPH 50 (1 stapje hoger, de 62 uitvoering, zou ook nog kunnen). Ik denk dat die voor nu qua prijs/prestatie het beste te verantwoorden is. Helaas pas begin juli leverbaar, maar daar kan ik me wel overheen zetten.

Andere optie zou zijn de BWT SHP2,5. Iets goedkoper, maar volgens mij is dat zonder inverter. Het prijsverschil tov van de duurdere BWT zou ik met 1-2 seizoenen wel moeten hebben terugverdiend in de energiekosten, lijkt me.

Voor zover je er iets zinnigs over kan zeggen, is de MP-IPH 50 een logische keuze?
Voor nu kan ik een €1000+ warmtepomp niet echt verantwoorden voor het bad dat er nu komt. Maar ja, als het even kan wil ik binnen het budget wel zo voordelig mogelijk verwarmen.
BWT zijn goede warmtepompen:

BWT MP-IPH 50: Deze heeft 4 kW capaciteit bij 15/26 graden lucht/water. Dat is naar mijn mening toch aan de lage kant aangezien 4 kW voor een goed geisoleerd bad is, en dat is een opzet zwembad zeker niet ;).

BWT MP-IHP 62: Deze doet 4,8 kW bij 15/26 graden lucht/water. Dit is al beter maar verwacht nog steeds dat zeker bij de koudere dagen en opstarten de warmtepomp toch wel mogelijk uurtjes gaat maken.

BWT SHP2,5: Geen inverter maar vooral de capaciteit is echt te laag, hier ga je spijt van krijgen. 1,9 kW bij 15/26 graden lucht/water. Absoluut niet doen.

Voor een 12 m3 bad zou ik dus zeker voor de 62 model gaan
En zoals ik al zei liefst nog hoger zodat hij lekker op "lage" stand kan vertoeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaam
dr.nld schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:51:
[...]

Overigens de noppen moeten op het water liggen. Glad boven :)
In de nacht doe ik de noppenfolie (gladde kant boven) + dekzeil. Dat werkt prima! :)

Vanmorgen was het water 24graden. Nu ruim 28 graden.
Opstelling:
Intex 220X150
Intex Zandfilter 4m3
2 Intex Solarmatten

Ik wil eigenlijk ruim boven de 30 graden komen vandaag. Wellicht in de toekomst voor de avond een 3kw heater ertussen voor het "hottub" idee. Dit is dus een test vandaag. :D

[ Voor 28% gewijzigd door Thaam op 21-05-2020 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:05:
[...]

BWT zijn goede warmtepompen:

BWT MP-IPH 50: Deze heeft 4 kW capaciteit bij 15/26 graden lucht/water. Dat is naar mijn mening toch aan de lage kant aangezien 4 kW voor een goed geisoleerd bad is, en dat is een opzet zwembad zeker niet ;).

BWT MP-IHP 62: Deze doet 4,8 kW bij 15/26 graden lucht/water. Dit is al beter maar verwacht nog steeds dat zeker bij de koudere dagen en opstarten de warmtepomp toch wel mogelijk uurtjes gaat maken.

BWT SHP2,5: Geen inverter maar vooral de capaciteit is echt te laag, hier ga je spijt van krijgen. 1,9 kW bij 15/26 graden lucht/water. Absoluut niet doen.

Voor een 12 m3 bad zou ik dus zeker voor de 62 model gaan
En zoals ik al zei liefst nog hoger zodat hij lekker op "lage" stand kan vertoeven...
Ik volg je helemaal, bedankt voor jouw advies! d:)b

Aangezien het nu nog een 7m3 badje is en bij een upgrade 12m3 echt de max is, maar 10m3 veel realistischer, kies ik toch maar voor het 62 model (als er een upgrade gaat komen (op z'n vroegst over 2 jaar)).

Voorlopig voor dit bad voldoende, lijkt me. Mocht er in de toekomst een upgrade komen, dan houd ik dan ook wel voorzichtig rekening met een upgrade van de WP.
Degene die ik nu ga bestellen zal dan ook nog wel wat restwaarde hebben bij doorverkoop, dus helemaal weggegooid geld is het niet.

Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
@ralph075: Goede keus, zeker voor je 7m3 bad zal warmtepomp het water zonder moeite op temperatuur brengen en op de warmere dagen lekker zuinig in lage stand vertoeven.

En inderdaad, restwaarde is nog goed te doen bij een eventuele upgrade over 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
@Jazsie Thanks. Nu nog zoeken waar ie leverbaar is... :(

Heb 1 winkel gevonden die zegt "Niet op voorraad, 3-4 werkdagen levertijd", maar vraag me af of dat waargemaakt kan worden, gezien de schaarste bij alle winkels op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dark
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-07 10:20
nog over de kist. Trespa is een kunststof dus dat is onderhouds vrij.
Het enige is dat ik niet weet wat het doet kwa resoneren en geluid isoleren.
Bewerken is wat lastiger. Ik heb trespa/hpl op diverse locaties rond mijn huis in gebruik.
Wit blijft goed andere kleuren zullen verkleuren door het zonlicht.
Heefit iemand hier een kist van gemaakt en kan de ervaring delen mbt geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaam
Marco_Dark schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:29:
nog over de kist. Trespa is een kunststof dus dat is onderhouds vrij.
Het enige is dat ik niet weet wat het doet kwa resoneren en geluid isoleren.
Bewerken is wat lastiger. Ik heb trespa/hpl op diverse locaties rond mijn huis in gebruik.
Wit blijft goed andere kleuren zullen verkleuren door het zonlicht.
Heefit iemand hier een kist van gemaakt en kan de ervaring delen mbt geluid?
Als je een kistje maak van trespa heb je toch een houten constructie nodig waar je de terspa op schroeft of plakt. De naden zou je weer moeten voorzien van EPDM zodat het niet gaat rotten. Trespa zet ook uit dus je kan niet heel strak werken.

Je kan ook gewoon bij de kwantum een plastic opbergbox zoeken met een deksel erop. Eventueel met lijm spray van binnen met isolatie bekleden....Althans zo had ik het bedacht als ik een kistje zou maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Thaam schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:35:
[...]

Als je een kistje maak van trespa heb je toch een houten constructie nodig waar je de terspa op schroeft of plakt. De naden zou je weer moeten voorzien van EPDM zodat het niet gaat rotten. Trespa zet ook uit dus je kan niet heel strak werken.

Je kan ook gewoon bij de kwantum een plastic opbergbox zoeken met een deksel erop. Eventueel met lijm spray van binnen met isolatie bekleden....Althans zo had ik het bedacht als ik een kistje zou maken...
En gaten uitsnijden die niet scheuren ?

En ik schat dat je toch een minimaal een 70x70x70 kist moet hebben!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaam
trekker22 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:44:
[...]

En gaten uitsnijden die niet scheuren ?

En ik schat dat je toch een minimaal een 70x70x70 kist moet hebben!?
Met een gatenboor scheurt er niks... maar 70x70x70 is wel groot ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik heb net m'n solar mat aangesloten en 32 mm vijverslang gekocht bij Welkoop, die had een grote rol liggen, dus kun je exact de lengte kopen die je nodig hebt. Wel slangklemmen kopen, die van Intex zijn net te klein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:14:
[...]

Door mijn eigen tip ook maar eens gaan kijken ;)
Ik zat op een TA van circa 60-70
In totaal had ik een kleine kilo nog in huis, die erin gemikt. Een kilo op 38 kuub verhoogt de TA met 16
Zie ook: http://www.troublefreepool.com/calc.html

Nu moet ik zeggen dat wij sowieso in NL uitstekend water hebben, en TA wat geneuzel in de marge is. Ik doe het 1 tot max 2 keer per seizoen. Soms helemaal niet.
Een TA van 60-70 na 2 jaar is in mijn ogen uitstekend te noemen (kan me namelijk niet herinneren vorig jaar iets aan gemeten of gestuurd te hebben).
TA ? denk dat jou expertise iets verder is dan menig diy opzet badje .. dat gaat ons denk ik boven de pet.. (mijn indergeval wel)

Soda verhoogt het ph ook .. maar net zoals bleek/chloor vraag ik me af hoeveel % van het benodigde spul er inzit ..
Hierom ook het chloor voorbeeld .. 1 liter of 1 blokje is wel radicaal verschil zeg maar :)

Tja eerlijk gezegd kijk ik alleen naar PH / chloor en zolang het water helder blijft en de wanden niet glad voelen doe ik helemaal niks .. alleen 1x in de 2 weken wat chloor erbij donderen ..

Met zonnig weer filter ik toch 8 uur minimaal, en anders 3 uur .. en tot op heden gaat dat erg goed.
slang is niet het probleem (hoewel ik voor pijp zou gaan) .. je opvoerhoogte + slanglengte is de uitdaging.
dus je pomp onder de mat = beste. . de slang van/naar zwembad is niet zo erg.
dr.nld schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:51:
noppenfolie verwarmend ?? hmm alleen de bovenste paar cm ..
janvanduschoten schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:57:
Ik heb net m'n solar mat aangesloten en 32 mm vijverslang gekocht bij Welkoop, die had een grote rol liggen, dus kun je exact de lengte kopen die je nodig hebt. Wel slangklemmen kopen, die van Intex zijn net te klein
glad of geribbeld, ? en hoe veel per meter was je kwijt ?

[ Voor 33% gewijzigd door vso op 21-05-2020 13:32 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

gysman11 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:04:
[...]

Wat voor "standaard ding"? Zo een met een papieren filter er in? Vergeet je plannen dan maar... Op je dak (en zeker met die lange slangen heb je echt minimaal een 6 m3 zandfilterpomp nodig.
type nummer is jl29p415nd.
Maar waarom zou het niet werken? Heeft zoń pompje te weinig vermogen om het water omhoog te pompen? Zodra de slangen vol met water zitten, ofwel het vacuum is valt dat vermogen wat nodig is toch wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Chrisje1983 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 00:00:
[...]

Ingraven gaat niet goed, als je langs de zwembad wanden loopt, zal de grond onder je voeten de wanden naar binnen drukken. Maar dit bad in beton storten gaat prima, mijn bad (zelfde) zit al 8 jaar in beton.
Hoe zit je bad dan in beton als ik vragen mag?
Een fundering, maar wat heb je met de wanden gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

vso schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:29:
[...]

glad of geribbeld, ? en hoe veel per meter was je kwijt ?
Geribbelde slang, €3,50 per meter. Zit nu zonder klemmen vast en lekt niet. Ik ga er nog wel klemmen omheen zetten, toch een prettiger gevoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrAsaF4VlMi51CD7YwclPUOk-cY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZstyIqY4ob3AtwzQ3OvTIbY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

vso schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:29:
[...]
slang is niet het probleem (hoewel ik voor pijp zou gaan) .. je opvoerhoogte + slanglengte is de uitdaging.
dus je pomp onder de mat = beste. . de slang van/naar zwembad is niet zo erg.
Ik weet niet helemaal of ik je goed begrijp.
Bedoel je dat het deel van de pomp naar de mat(ten) het beste een pijp kan zijn, en dan vanaf de mat naar het zwembad weer slang?
Waarom zou je voor pijp kiezen ipv slang?
Zet je een pomp aan het begin, zodat hij het water het dak 'opduwt' of aan het eind, zodat hij het water van het dak ´afzuigt'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCF1908
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-11-2020
poing schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:36:
[...]

Hoe zit je bad dan in beton als ik vragen mag?
Een fundering, maar wat heb je met de wanden gedaan?
Bij mij inderdaad een fundering van beton. Zijkanten zijn afgevuld met zand en cement, verhouding 4:1. Dit wordt na een paar dagen ( nat sproeien met de tuinslang) hard. Heb het bad pas 3 weken dus het is nog wat vroeg om te roepen dat het super werkt ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunHozzie
  • Laatst online: 03-04-2024
Ik vroeg me af of ik het fout gedaan had dus ik dacht ik vraag even hulp. Ik heb een 3.6m rond intex zwembad gekocht met de volgende apparatuur:Maar eerlijk gezegd valt me de verwarming erg tegen. Moet ik mijn verlies pakken en een sterkere warmtepomp kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvlieg
Ik heb (vanaf morgen) mijn zwembad met CRP pomp. Hiervoor werd aangegeven dat de 3 solarmatten waarschijnlijk het beste parallel kan aansluiten. Nu heb ik gezocht hoe dit werkt, maar kan het niet vinden. Wat heb ik hiervoor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
janvanduschoten schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:42:
[...]

Geribbelde slang, €3,50 per meter. Zit nu zonder klemmen vast en lekt niet. Ik ga er nog wel klemmen omheen zetten, toch een prettiger gevoel.

[Afbeelding]
Beter aan de binnenkant telflon tape ofzo .. ook al klemt het net .. soms kan je lucht introduceren door zuigende werking van het water..wat je liever niet hebt .. let even de aankomende tijd op het geluid .. (van de pomp) lucht in het systeem hoor /zie je snel genoeg ..
T-8one schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:46:
[...]

Ik weet niet helemaal of ik je goed begrijp.
Bedoel je dat het deel van de pomp naar de mat(ten) het beste een pijp kan zijn, en dan vanaf de mat naar het zwembad weer slang?
Waarom zou je voor pijp kiezen ipv slang?
Zet je een pomp aan het begin, zodat hij het water het dak 'opduwt' of aan het eind, zodat hij het water van het dak ´afzuigt'
Slang is flexibel en elke "bocht" is extra wrijving.. en dus reductie van je "kracht" ..
pijp is "recht" .. en behoud je de meeste "kracht"

Daarnaast slang is bv 3 tot 5 euro per meter .. en een pijp 50 cent of 1 euro per meter ?

Pomp zet je op de plek waar hij omhoog moet stuwen .. voor het beste rendement.. de rest is denk ik dan wel duidelijk .

vergeet je bypass niet.. en kranen bij "lange lengtes" is zeker begin/eind..wel prettig

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Vuurvlieg schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:03:
Ik heb (vanaf morgen) mijn zwembad met CRP pomp. Hiervoor werd aangegeven dat de 3 solarmatten waarschijnlijk het beste parallel kan aansluiten. Nu heb ik gezocht hoe dit werkt, maar kan het niet vinden. Wat heb ik hiervoor nodig?
slang tule(s) (lijm verbinding) , Y-stukken, mof/pijp ..

als je nog moet bestellen, voor 100 tot 120 euro kan je ook solar-mat (epdm)
https://www.abczwembad.nl/ bv

scheelt je veel lijm/andere verbindingen geneuzel krijg je meer lengte, en 1x in(pomp) ---> door de mat ---> uit (zwembab)

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 21-05-2020 14:11 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Ik ben er wel achter dat ik peuter badje temperatuur gewend ben. Pas met 30 graden water kan ik er zelf relaxed in blijven voor een half uur. Kids die springen meer rond en sneller warm naar ik vind 30 wel aangenaam. Afkoelen kan erna nog🍺😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
mocht men zich afvragen waarom je retour niet aan de zelfde kant wilt hebben als je aanvoer --> dus 75% onverwarmd .. en een gedeelte door de mat heen ..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wvSOqz1.png

de bobbels zijn dus het resultaat van te warm water .. van vandaag ..

net ff spelen met lager water afzuigen .. het heeft helaas geen resultaat (zichtbaar) op de mat op het dak..

[ Voor 27% gewijzigd door vso op 21-05-2020 14:33 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pvnzoest
Done!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5P_atkW8UFrk7cgwMU4MbGjgrIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JULhNhNCF0C1v9U7Hjy8arhb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eA5Ay4BnJMJwDxj3hGjhzLb_LtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/poGPt5UuRyFAsHA86vDFVolJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFqNTpU3oCMDxrpSwPJah3GHw0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iBLsMvYmveQ4fhqnsyulKQZI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2E6FhsJAmHI7L4k5hKLfhBWW70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMmyCffVh1lajz6cuI6Ex42h.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 19 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.