Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 52 Laatste
Acties:
  • 445.721 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:04
dwarsdrijver schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:15:
[...]

in de hoogte is niet de bedoeling, maar mogelijk zoutwaterfilter wel in de toekomst.
Dan zou ik voor een 6 m3/u gaan. Heb je ook genoeg doorstroming voor evenuteel meerdere solar matten/bollen of zelfs warmtepomp...

Een 4 m3/u kan problemen geven zoals te lezen is een paar pagina's terug.
Dan moet je al zodanig de bypass open zetten om aan de minimale doorstroming te voldoen.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwarsdrijver
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-06 21:31
@Jazsie @vso

ik zie nu deze van Bestway 5,7 m3/u. https://www.vidaxl.nl/e/8...ar-zandfilterpomp-5678-lu

ik denk dat dit op basis van jullie adviezen een goede is.

nu zit er bij het zwembad zo'n eenvoudige 'te kleine' filterpomp.

stel dat ik het zwembad donderdag krijg en vul. is het dan makkelijk terwijl het water al vol is in het zwembad om dan deze nieuwe pomp te plaatsen?

yes, ik ga ook de bypass bestellen. thanks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-06 22:56
@dwarsdrijver waarom perse voor bestway zfp gaan?
Zie link van jazsie .. 6m/u intex zfp scheelt flink.. je moet het zelf weten natuurlijk maar ik zou die 60e lekker in de zak houden .. (of besteden aan andere zaken die je er nog bij wil ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
dwarsdrijver schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:24:
@Jazsie @vso

ik zie nu deze van Bestway 5,7 m3/u. https://www.vidaxl.nl/e/8...ar-zandfilterpomp-5678-lu

stel dat ik het zwembad donderdag krijg en vul. is het dan makkelijk terwijl het water al vol is in het zwembad om dan deze nieuwe pomp te plaatsen?

Zoals @pvnzoest zegt kan je voor dat geld beter voor de Intex gaan en een extra solar mat oid bij halen. Heb je veel meer baat bij :).

Als je afsluiters (kranen) hebt kan je makkelijk omwisselen.
Heb je dat niet dan zou ik iets in de inlaat duwen wat het water tegen houd zodat je kan omwisselen zonder dat er al te veel water uit loopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@dwarsdrijver je doet je naam eer aan :)

Bij een ZFP is nuttig
- 6 weg klep (closed,backwash,filter,circulation,waste, rinse geloof ik)
- mano meter op de tank (geeft aan wanneer je druk te hoog is in de tank ==> backwash)
- voorfilter (eigenlijk niet nodig maar wel handig)
- losse pomp ? (weet ik veel)
- aardlek
- 38 mm doorvoer (de slang fitting reduceert wel naar 32mm)
heeft de ZFP dat niet... doorlopen

en ik ga voor de rest met @pvnzoest mee

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwarsdrijver
@vso dank voor het compliment ;-)
@Jazsie @pvnzoest dank voor het meedenken.

Ik heb de Intex 6m/u gekocht, zoals aanbevolen (alleen heeft hij een digitaal display, sorry @vso , sorry Home Assistant domotica).

Bypass gekocht

aqualoon watjes,dinges gekocht.

ik wacht even met adapters kopen, totdat ik alles voor mijn neus zie, hopelijk heeft de plaatselijke bouwmarkt dat.

Hopelijk levert Heuts nog voor hemelvaarstdag ;-).

Voor matten heb ik niet veel ruimte, op al mijn daken liggen zonnepanelen. ik ga eerst wel spelen met het solarding.

thanks! wordt vervolgd met foto's enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
dwarsdrijver schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:24:
@Jazsie @vso

Zo, die is flink duurder, ik heb dezelfde pomp 2 weken geleden voor €60 minder gekocht (wel andere verkoper, maar daar was ie inmiddels ook al duurder geworden).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:11

Dennahz

Life feels like hell should.

Zo, nog even een fotootje van m'n set-up :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8S2Dg-09jAAuzXMCZJuveePGzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AyqBpc2QdLeYvc2ovAPE9eBW.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag eerste zwemsessie gehad bij een watertemperatuur van 26 graden (is nog aan het opwarmen). De temperatuur steeg vandaag opeens heel snel - waarschijnlijk omdat de pomp het makkelijker heeft met de hogere buiten temperatuur.

Mooi om te zien hoe iedereen het allemaal neerzet en oplossingen bedenkt voor bepaalde situaties. Het is toch altijd weer een kunst om het water zo comfortabel en schoon mogelijk te houden voor een paar maanden!

Heerlijk begin van het seizoen zo :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwarsdrijver
ralph075 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 23:11:
[...]

Zo, die is flink duurder, ik heb dezelfde pomp 2 weken geleden voor €60 minder gekocht (wel andere verkoper, maar daar was ie inmiddels ook al duurder geworden).
Ja, er is bijna niets meer te koop en webshops zijn niet meer telefonisch bereikbaar ivm drukte. Bevalt de pomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op maandag 18 mei 2020 @ 23:13:
Zo, nog even een fotootje van m'n set-up :) [Afbeelding]

Vandaag eerste zwemsessie gehad bij een watertemperatuur van 26 graden (is nog aan het opwarmen). De temperatuur steeg vandaag opeens heel snel - waarschijnlijk omdat de pomp het makkelijker heeft met de hogere buiten temperatuur.

Mooi om te zien hoe iedereen het allemaal neerzet en oplossingen bedenkt voor bepaalde situaties. Het is toch altijd weer een kunst om het water zo comfortabel en schoon mogelijk te houden voor een paar maanden!

Heerlijk begin van het seizoen zo :)
De nete hoeveel kost entree 5,- ? :+ max 100 man oid ?

geniet ervan :)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:31:
[...]

...
Als je afsluiters (kranen) hebt kan je makkelijk omwisselen.
Heb je dat niet dan zou ik iets in de inlaat duwen wat het water tegen houd zodat je kan omwisselen zonder dat er al te veel water uit loopt ;)
Bij Intex worden twee zwarte doppen meegeleverd die als een hoedje aan de binnenkant van het zwembad op de in- en uitvoer geplaatst kunnen worden (nadat je het roostertje eraf hebt geschroefd).

Voorbeeldfoto van willekeurige webshop:
https://www.zwembadgigant...c2e028ace/2/5/25022_2.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:15
Ikzelf ga met zo'n 4m³/u Bestway zandfilter omhoog (2,5m) en heb nog meer dan genoeg capaciteit. Op het dak heb ik wel geen epdm liggen, maar gewoon 70m zwarte vijverslang van 32mm doorsnede.
Ik heb een timer ingesteld zodat de pomp telkens 10min pompt en 20min rust. Zo kan het water intussen lekker opwarmen.
Werkt prima. Gisteren toch al 26° gehaald en later deze week wordt dat gemakkelijk 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BounceMeister schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 00:11:
[...]

Bij Intex worden twee zwarte doppen meegeleverd die als een hoedje aan de binnenkant van het zwembad op de in- en uitvoer geplaatst kunnen worden (nadat je het roostertje eraf hebt geschroefd).

Voorbeeldfoto van willekeurige webshop:
https://www.zwembadgigant...c2e028ace/2/5/25022_2.jpg
Na 8 jaar ervaring met "hoedjes" kies ik toch liever voor afsluiters .. heb er nog geen seconde spijt van .

het uitsnijden is niet iets wat ik "adviseer" en voor de flow verbetering hoef je het niet te doen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
metteko schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 07:23:
Ikzelf ga met zo'n 4m³/u Bestway zandfilter omhoog (2,5m) en heb nog meer dan genoeg capaciteit. Op het dak heb ik wel geen epdm liggen, maar gewoon 70m zwarte vijverslang van 32mm doorsnede.
Ik heb een timer ingesteld zodat de pomp telkens 10min pompt en 20min rust. Zo kan het water intussen lekker opwarmen.
Werkt prima. Gisteren toch al 26° gehaald en later deze week wordt dat gemakkelijk 30.
70m pff dat moet je een leuke duit hebben gekost ?

Waarom doe je het zo als het doorpompen net zoveel effect (zou hebben :?) of juist blijven pompen bv nog sneller warm zou zijn ??

Kortom ben nieuwsgierig wat je motivatie is, van deze methodiek. Goed of slecht dat is voor mij niet relevant het is een keuze die ieder voor zich moet maken.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:42:
[...]

Na 8 jaar ervaring met "hoedjes" kies ik toch liever voor afsluiters .. heb er nog geen seconde spijt van .

het uitsnijden is niet iets wat ik "adviseer" en voor de flow verbetering hoef je het niet te doen.
Die hoedjes zijn niet ideaal inderdaad, maar wel een handige tijdelijke oplossing wanneer je even wat moet veranderen aan je systeem. Je zet ze er vrij makkelijk op.
Ik heb een extra kogelkraan in één van de leidingen zitten om aan de pomp te kunnen werken (geen zandfilter).
Ik heb "maar" een 244cm rond bad, dus daar is alles 32mm.

Bedoel je dat uitsnijden in verband met het plaatsen van de afsluiters aan het bad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
dwarsdrijver schreef op maandag 18 mei 2020 @ 23:19:
[...]

Ja, er is bijna niets meer te koop en webshops zijn niet meer telefonisch bereikbaar ivm drukte. Bevalt de pomp?
Geen idee, de tuin is nog in staat van verbouwing. Ik zag echter al gebeuren dat het hard ging met allerhande zwembadgerei, dus had die spullen alvast ingeslagen. Het streven is om begin juni de tuin af te hebben en het zwembad te hebben staan (behalve de solar matten, die worden pas half juni geleverd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BounceMeister schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:53:
[...]

Die hoedjes zijn niet ideaal inderdaad, maar wel een handige tijdelijke oplossing wanneer je even wat moet veranderen aan je systeem. Je zet ze er vrij makkelijk op.
Ik heb een extra kogelkraan in één van de leidingen zitten om aan de pomp te kunnen werken (geen zandfilter).
Ik heb "maar" een 244cm rond bad, dus daar is alles 32mm.

Bedoel je dat uitsnijden in verband met het plaatsen van de afsluiters aan het bad?
Het is net zo "handig' als een vaatdoek voor in de buis proppen ..

Duurde even voordat we erachter waren(lees je moet het wel even "weten") , je hebt iemand nodig die het dopje erop houd ..

ZFP/CRP boeit niet in deze .. meer afsluiters hebben is gewoon prettig.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:27
vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:18:
[...]

tja plakken is mij tot op heden nog niet goed bevallen .. en voor de prijs/ergenis zou ik je daarom een nieuwe adviseren .. (intex vraagt je zwembad kapot te maken voor garantie)
Ik heb hem gisteren toch geplakt en ben gaan vullen. Het lijkt erop dat t gat gedicht is. 😃

De reparatie set kostte €4,50 dus dat was te overzien.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Toch leuk dat dit topic in het voorjaar steeds weer helemaal actief wordt. Ik wil ook graag even mijn vorderingen delen. :)
Ik heb vorige week een tweede solarheater gemaakt van 20mm tyleenbuis voor mijn 244cm Intex easy set zwembad van ongeveer 2400 liter. Ik heb nu twee spoelen van ongeveer 80 á 90 meter (per stuk) liggen op de schuur. Diameter per spoel is 1,5 meter. De spoelen staan parallel. Ik heb de doorstroom gemeten en het bleek dat er door de spoel met de iets langere buis eraan bijna evenveel water verplaatst als door de eerste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7ioSG41SkifvKFNm2FwJWzHff8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sk0lS9YbhR3rAyjxzLlKgDDO.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb geen zandfilterpomp, maar een gewone Intex 3407 cartridgepomp. Daarom zitten er twee kleine 12-24v pompjes in serie die vanaf de bypass het water omhoog pompen door de spiralen heen.
Hoewel de aanvoer naar de spiralen ook maar 20mm is, werkt het erg goed.

Ik zet meestal zowel de kleine als de grote pomp aan, maar wanneer ik alleen de kleine pompjes aanzet, trekken ze met gemak het water door het filter van de stilstaande gewone pomp heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQ5Zm2_GLPWjtA191pu3ECvMgvQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zB46nSNWNVuBR7QiQMb4R1jV.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 0% gewijzigd door BounceMeister op 27-05-2020 20:13 . Reden: soort pomp toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@BounceMeister wat is het verschil tussen in/uit ? heb je dat gemeten ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
vso schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:51:
[...]
70m pff dat moet je een leuke duit hebben gekost ?

Waarom doe je het zo als het doorpompen net zoveel effect (zou hebben :?) of juist blijven pompen bv nog sneller warm zou zijn ??

Kortom ben nieuwsgierig wat je motivatie is, van deze methodiek. Goed of slecht dat is voor mij niet relevant het is een keuze die ieder voor zich moet maken.
Ik kocht het tweedehands van iemand. Hij had er 90€ voor betaald vorig jaar. Ik betaalde er de helft voor. Was nog in nieuwstaat. Als ik de prijs vergelijk met EPDM matten valt dit eigenlijk nog mee.
De pomp verbruikt 200 Watt en voelt behoorlijk warm aan na een dagje pompen. Wanneer ik continu doorpomp meet ik een temperatuurverschil van 0,5°C tussen in- en uitlaat.
Aangezien 70m darm op 32mm wel wat water kan bevatten (56liter als ik goed reken) vond ik het wel de moeite om deze gewoon stilstaand te laten opwarmen en telkens door te pompen. (er komt dan 1 minuut echt warm water uit en dan voel je het terug normaliseren). Beetje kosten/baten dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
metteko schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:41:
[...]

Ik kocht het tweedehands van iemand. Hij had er 90€ voor betaald vorig jaar. Ik betaalde er de helft voor. Was nog in nieuwstaat. Als ik de prijs vergelijk met EPDM matten valt dit eigenlijk nog mee.
De pomp verbruikt 200 Watt en voelt behoorlijk warm aan na een dagje pompen. Wanneer ik continu doorpomp meet ik een temperatuurverschil van 0,5°C tussen in- en uitlaat.
Aangezien 70m darm op 32mm wel wat water kan bevatten (56liter als ik goed reken) vond ik het wel de moeite om deze gewoon stilstaand te laten opwarmen en telkens door te pompen. (er komt dan 1 minuut echt warm water uit en dan voel je het terug normaliseren). Beetje kosten/baten dus...
Uiteindelijk gaat het om de oppervlakte, "pulserende" pomp tja .. erhm .. ander iets .

Neem mijn dak bv ((links)boven = in, en links onder = uit) het water maakt dus een U door de mat heen (20% ervan)

Met "koud" water krijg ik de mat aan bovenkant (heenweg) 100% v.d tijd vlak. grappig genoeg (of eigenlijk niet) .. krijg ik de onderkant (retourweg) met hete dagen niet meer vlak .. dit lukt nog wel in het begin als het heet genoeg is als ik de pomp in circulatie stand zet. . nu zou ik lager in bad weg kunnen pompen als test.

Maar dit is wel "bewijs" denk ik dat rekening houden met slanglengte(s) en doorvoer zeker wel nut hebben. ..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZHlsyW4.jpg

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:01
Terugkomend op mijn probleem met lucht in de leidingen van gisteren. Ik heb nog maar eens de handleiding van de filterpomp (dit keer wel goed) doorgelezen. Ik dacht dus dat de pomp aan moest staan met de ontluchting open om alle luchtbellen eruit te krijgen. Maar dan zuigt hij juist lucht naar binnen. Je moet dus éérst met de ontluchting open je bad vullen zodat alle lucht uit de pomp kan. Als er eenmaal water uit de pomp komt de ontluchter dicht doen en dan pas de pomp starten.

RTFM O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
vso schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:58:
[...]

Uiteindelijk gaat het om de oppervlakte, "pulserende" pomp tja .. erhm .. ander iets .

Neem mijn dak bv ((links)boven = in, en links onder = uit) het water maakt dus een U door de mat heen (20% ervan)

Met "koud" water krijg ik de mat aan bovenkant (heenweg) 100% v.d tijd vlak. grappig genoeg (of eigenlijk niet) .. krijg ik de onderkant (retourweg) met hete dagen niet meer vlak .. dit lukt nog wel in het begin als het heet genoeg is als ik de pomp in circulatie stand zet. . nu zou ik lager in bad weg kunnen pompen als test.

Maar dit is wel "bewijs" denk ik dat rekening houden met slanglengte(s) en doorvoer zeker wel nut hebben. ..

[Afbeelding]
blijkbaar zetten uw matten dus wat uit ifv de temperatuur. Ik denk enkel op te lossen door het water niet meer in een u-bocht te laten lopen, maar op te vangen in de rechterbuis. Dan zal het altijd mooi plat liggen.

Uw opstelling had ik eerder gezien op dit forum en was dan ook het oorspronkelijke plan. Maar ach, de opportuniteit diende zich aan en ben er maar voor gegaan. Geen spijt van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofkapje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 12:24
Iemand ervaring met de zandfilterpomp van Blue Bay? Bijvoorbeeld deze: https://www.jilong-zwemba...ehandeling-filterpomp-4m3

De pomp heeft een capaciteit van 4m3/u en wordt geleverd inclusief Polysphere/Aqualoon. De prijs is net geen 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
metteko schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:39:
[...]

blijkbaar zetten uw matten dus wat uit ifv de temperatuur. Ik denk enkel op te lossen door het water niet meer in een u-bocht te laten lopen, maar op te vangen in de rechterbuis. Dan zal het altijd mooi plat liggen.
Exact!

Nieuwe (epdm)mat is in bestelling en dit word dan direct de opstelling (vanaf rechts een retour buis)

Mocht iemand intresse hebben in deze "lekke" mat pm me maar :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Stofkapje schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:57:
Iemand ervaring met de zandfilterpomp van Blue Bay? Bijvoorbeeld deze: https://www.jilong-zwemba...ehandeling-filterpomp-4m3

De pomp heeft een capaciteit van 4m3/u en wordt geleverd inclusief Polysphere/Aqualoon. De prijs is net geen 100 euro.
vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:50:
Bij een ZFP is nuttig
- 6 weg klep (closed,backwash,filter,circulation,waste, rinse geloof ik)
- mano meter op de tank (geeft aan wanneer je druk te hoog is in de tank ==> backwash)
- voorfilter (eigenlijk niet nodig maar wel handig)
- losse pomp ? (weet ik veel)
- aardlek
- 38 mm doorvoer (de slang fitting reduceert wel naar 32mm)
heeft de ZFP dat niet... doorlopen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
vso schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:59:
[...]

Exact!

Nieuwe (epdm)mat is in bestelling en dit word dan direct de opstelling (vanaf rechts een retour buis)

Mocht iemand intresse hebben in deze "lekke" mat pm me maar :)
Kun je uw opstelling niet gewoon aanpassen? De stop die waarschijnlijk in het midden van uw linkerbuis zit wegnemen en een retour rechts leggen?
Of zijn de matten echt lek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-06 19:39
Ik ben nog steeds aan het oriënteren om mijn Intex Spa om te bouwen met eigen filter ipv die papieren filters.

Nu kom ik veel zandfilterpompen tegen die een maximale watertemperatuur van 35°C specificeren.
Momenteel gebruiken we de jacuzzi vaak met een temperatuur van 38-39°C.

Wat is er zo specifiek aan die 35°C die vaak gespecificeerd wordt, en wat gebeurd er als ik toch water van een 38-39°C erin filter??

Heeft een van jullie daar ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
metteko schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:02:
Kun je uw opstelling niet gewoon aanpassen? De stop die waarschijnlijk in het midden van uw linkerbuis zit wegnemen en een retour rechts leggen?
Of zijn de matten echt lek?
Lek is een spelden prik ofzo .. verlies is niet super extreem, en ik heb al 1 buis door moeten knippen en moeten voorzien van schroeven (plug) .

Maar iets veranderen zie ik niet zitten, en nu ik erover na denk zou ik ook iets dikker slang (epdm laten zwellen in terpetine ofzo) .. en de slangen weer verbinden/ over het gat schuiven.. om alles te fixen.

En ik ben bang dat dat de nieuwe opzet(epdm) het bad te warm zal laten worden .. :+

Maar eerlijk gezegd geen zin in.. misschien dat ik hem wel repareer & test maar terug leggen doe ik niet ..vandaar dat per PM geintressseerden zich mogen aanmelden :)

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 19-05-2020 12:16 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:27:
@BounceMeister wat is het verschil tussen in/uit ? heb je dat gemeten ?
Het zwembad is 20,2 graden onderin en het toegevoerde water is 24 graden.
Ik heb dat nu gemeten met alleen de solarpompjes aan en de bypass 100% richting de solarheater. Ik zet de bypass half open wanneer de zwembadpomp aan staat. Dus 50% naar de solarheater en 50% gelijk door naar het zwembad. Die zwembadpomp heeft anders te veel tegendruk van de 20mm leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raek
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:19
Ook hier het zwembad weer onder het stof vandaan gehaald en opgezet. Ik pakte net alleen mis toen ik een cartridge in het filtertje wilde doen. Na hier de positieve ervaringen gelezen te hebben over fiberclean(katoen?) bolletjes, vroeg ik me af of deze ook in een filter gebruikt kunnen worden waar normaliter een cartridge in zit?

Sommige websites geven aan dat het ook in een cartridgefilter kan, maar wil toch graag even vragen wat jullie denken? Voor de goede orde, ik bedoel dan deze bolletjes. Het filter wat ik momenteel heb staan is een simpele van de Cranenbroek, Bestway Flowclear 58368.

[ Voor 5% gewijzigd door Raek op 19-05-2020 12:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Ljsvv schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:08:
Ik ben nog steeds aan het oriënteren om mijn Intex Spa om te bouwen met eigen filter ipv die papieren filters.

Nu kom ik veel zandfilterpompen tegen die een maximale watertemperatuur van 35°C specificeren.

Wat is er zo specifiek aan die 35°C die vaak gespecificeerd wordt, en wat gebeurd er als ik toch water van een 38-39°C erin filter??

Kan naar mijn mening gewoon. Zelf heb ik ook een pomp/filter voor mijn Spa waar ik achteraf achterkwam dat de pomp maximaal 35gr "mag".

Er is nog niets stuk en ik heb temperatuur standaard op 38gr staan :). Ooit eens 40 geprobeerd maar dat is toch te warm haha.
Raek schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:42:
Ook hier het zwembad weer onder het stof vandaan gehaald en opgezet. Ik pakte net alleen mis toen ik een cartridge in het filtertje wilde doen. Na hier de positieve ervaringen gelezen te hebben over fiberclean(katoen?) bolletjes, vroeg ik me af of deze ook in een filter gebruikt kunnen worden waar normaliter een cartridge in zit?

Sommige websites geven aan dat het ook in een cartridgefilter kan, maar wil toch graag even vragen wat jullie denken? Voor de goede orde, ik bedoel dan deze bolletjes. Het filter wat ik momenteel heb staan is een simpele van de Cranenbroek, Bestway Flowclear 58368.
Zoiets bedoel je?: https://www.zwembadstore....or-cartridge-filters.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raek
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:19
Jazsie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:50:
[...]

Kan naar mijn mening gewoon. Zelf heb ik ook een pomp/filter voor mijn Spa waar ik achteraf achterkwam dat de pomp maximaal 35gr "mag".

Er is nog niets stuk en ik heb temperatuur standaard op 38gr staan :). Ooit eens 40 geprobeerd maar dat is toch te warm haha.

[...]

Zoiets bedoel je?: https://www.zwembadstore....or-cartridge-filters.html
_/-\o_ Held dajjerben! Dat beantwoord m'n vraag and then some, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Jazsie ik denk dat je er bepaalde tolleranties maar of dit medisch(gezondheid) of productie meuk is tja ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Raek schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:57:
[...]

_/-\o_ Held dajjerben! Dat beantwoord m'n vraag and then some, thanks!
Nou ja, kan verschillen per merk he. Ik heb een Hayward pomp/filter, die kosten ook wat meer :P.

Maar dan nog die 35gr is geen harde limit, er zit marge in.
vso schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:27:
@Jazsie ik denk dat je er bepaalde tolleranties maar of dit medisch(gezondheid) of productie meuk is tja ?
Geen idee, maar die 35gr is zeker geen harde limit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-06 23:36
Ljsvv schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:08:

Ik merk wel een voordeel als je de interne papieren filter eruit haald, het water is echt sneller warm, de doorstroming door het verwarmingsdeel is veel sneller (mijn ervaring/gevoel hoor, niet wetenschappelijk bepaald)

Wat is je idee om het aan te sluiten? op de bestaande leidingen in/uit gangen of als los circuit ernaast? of wellicht in serie met de interne pomp?

mijn ervaring/experimentje;

Die kleine papieren filters kunnen in de kosten lopen ja, ik ben nu bezig met klein experiment; de interne papieren filter eruit gehaald en de interne filter dus niet in gebruik, wel de interne pomp aan staan, voor circulatie en warmte wanneer nodig.

in mijn geval; mijn Spa is de kleinste die er is, ik denk 900liter, 4personen Intex Spa.

Voor deze Spa gebruik ik een losse pomp ernaast; deze pomp draait niet altijd natuurlijk en ben er zelf bij (omdat nogal 'tijdelijke setup' is zegmaar)
Overigens vindt ik het gewoon leuk om te experimenteren, of dit uberhaubt voor langere termijn gaat werken en dus nog enige zin heeft zal meer aan mijzelf liggen dan de theorie.

Bij zandfilterpompen zie ik ook vaak de 35graden als maximum watetemperatuur staan, warmer gaat echt wel zonder probleem hoor, Een uur met 38 graden was geen probleem.

ter referentie voor temperatuur en zandfilterpomp;
Vorig jaar had ik alles nog alles via zelf bediening en ik was een dag langer weg van huis; geduurende een warme dag liep de temperatuur toen op en bij thuiskomt was badwater 42 graden (van een klein opzetbad, niet een spa!). De pomp was nog vrolijk aan het pompen zonder probleem.

Niemand zal het je aanraden, maar het kan wel :9 ik denk dat 35graden gewoon een logische maximale warmte is dan dat het technisch een (groot)probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-06 23:36
voor een Spa; wellicht is dit veel beter als filtermedium; https://www.fiberfilter.n...r-filter-opblaasbare-spa/ (zelf geen ervaring mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dago21
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 12:05
ik heb inmiddels veel gelezen over pompen en een debiet. Nu heb ik een 200x300 bad staan en wil af van die filters en een zandfilterpomp kopen. Op basis hiervan zou een 4m3 ruim voldoende zijn (debiet is 1.266).

Nu wil ik ook solar matten aansluiten (3 meter omhoog), maar de aanvoer is vrij lang (totaal denk ik meter of 8 a 9, inclusief omhoog). Kan zo'n pomp dat trekken? Ik kijk naar Intex en Bestway, maar zie ook andere merken. Zoals Blue Bay met AquaLoon..?

En daarbij, kan ik ook een te zware pomp hebben tov het bad? Dus kan ik ook een 6m3 of 8m3 pomp aansluiten op mijn bad (met of zonder die solar matter)? Of blaast het dan een gat in de rand aan de andere kant?

Zelf al veel lopen zoeken en puzzelen, ik mis een beetje het inzicht en wat er wel (en niet) mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-06 19:39
mazzoop80 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:43:
voor een Spa; wellicht is dit veel beter als filtermedium; https://www.fiberfilter.n...r-filter-opblaasbare-spa/ (zelf geen ervaring mee)
Precies deze filters had ik op het oog als eventuele vervanging mocht mijn andere experiment niet lukken.
Ik ben benieuwd wat voor pomp je dan nu gebruikt. Ik heb zitten kijken om de bestaande koppelingen te gebruiken voor een andere Pomp, maar het ding is pas nieuw en het originele ding doet het an sich prima.
Ik zoek eigenlijk nu als grootste prioriteit een iets beter filter.

Voor de verwarming ben ik aan het vogelen geweest met een 12 volt dompelpomp (Een Reich Powerjet Plus 25 ltr. per minuut).
Dit gaat helemaal prima en van die 25 liter die men opgeeft houdt ik een liter of 14 over per minuut.
Dit had ik gekoppeld aan een warmtewisselaar gekocht op marktplaats. Helaas bleek dit een electrolytische verzinkte versie te zijn met roestwater in het bad als gevolg. Daarnaast was de loeihete kachel in de tuin met een 3 jarige stuiterbal gewoon niet veilig.

Het aanpassen van de originele aansluitingen is voor de 32mm in en uitgang niet eens het grote probleem. (Dank Jazsie voor de tips. ) De blower aansluiting is wat lastiger.

Ik wilde het in ieder geval zo maken dat de originele pomp altijd mee kan draaien, (bubbels zijn ook niet verwarmd als je die eventueel achterwege laat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
dago21 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:05:
ik heb inmiddels veel gelezen over pompen en een debiet. Nu heb ik een 200x300 bad staan en wil af van die filters en een zandfilterpomp kopen. Op basis hiervan zou een 4m3 ruim voldoende zijn (debiet is 1.266).

Nu wil ik ook solar matten aansluiten (3 meter omhoog), maar de aanvoer is vrij lang (totaal denk ik meter of 8 a 9, inclusief omhoog). Kan zo'n pomp dat trekken? Ik kijk naar Intex en Bestway, maar zie ook andere merken. Zoals Blue Bay met AquaLoon..?

En daarbij, kan ik ook een te zware pomp hebben tov het bad? Dus kan ik ook een 6m3 of 8m3 pomp aansluiten op mijn bad (met of zonder die solar matter)? Of blaast het dan een gat in de rand aan de andere kant?

Zelf al veel lopen zoeken en puzzelen, ik mis een beetje het inzicht en wat er wel (en niet) mogelijk is.
3m omhoog --> 6 kuub.ZFP. maar recht onder de mat zetten dus niet bij het zwembad .. dan is de 8 a 9 meter van bad naar pomp ook geen probleem .. ik zou btw pijp pakken, zwartspuiten en de laatste paar meter(s) overbruggen met losse slang.. (zwarte pijp is gratis warmte :)

"opties" (lees sterk geadviseerd)
- bypass met ten minste 3 kranen (geen T stukken maar Y en 45 graden)
- kranen bij bad (dicht mogelijk) en naar pomp toe .. (retour is niet nodig wegens bypass ook 2 afsluiters heeft.

Zet er een chloor dispenser tussen (laatste in de "ketting") een intex chloordispenser kan heeft schroef fitting (inwendig vrouw, uitwendig man)

ps je bypass is de enige die "boven" het zwembad niveau pompt .. de rest van je pijp/slangwerk onder water niveau ..

Gebruik een "slang waterpas" om de water hoogte van het zwembad over te zetten naar de nieuwe pomp locatie .. zet je de pomp niet onder water niveau moet je gaan "primen" dat wil je niet .. laat zwaarte kracht zijn werk maar doen.

let op dat je met pijpwerk ook wat liters "verdwijnt' ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dago21
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 12:05
Super bedankt. Vooral die kranen is een geweldig idee, iets waar ik nu vaak tegen aanloop en loop te rommelen met de hoedjes.

Ga eens even rommelen hoe ik dit in elkaar kan zetten (vooral Y-stukken lijken moeilijk te vinden?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
dago21 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:08:
Super bedankt. Vooral die kranen is een geweldig idee, iets waar ik nu vaak tegen aanloop en loop te rommelen met de hoedjes.

Ga eens even rommelen hoe ik dit in elkaar kan zetten (vooral Y-stukken lijken moeilijk te vinden?)
bouwmarkt voor al u pvc meuk let op dat je 50mm nodig hebt als je bv http://toppy.nl/product/2...zwembad-warmtepompen.html? kiest.

bewaar de bon en "droog' fit voordat je gaat lijmen ..

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 19-05-2020 16:14 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Zijn (kinderen van) tweakers watjes aangezien iedereen volle bak bezig is met verarming? >:)
Want hier zijn we al 2 dagen aan het zwemmen in water van 21 graden en dat gaat prima :)

Dus ik ga denk ik gewoon nog even verder zonder enige vorm van verwarming.

En ja ik weet ook wel dat je met verwarming langer plezier hebt van je zwembad... 8)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:27
Hoezo kinderen, ik vertoef ook veelvuldig in het zwembad en water dat warmer is als 24 graden ervaar ik toch als een stuk prettiger :)

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:38:
Zijn (kinderen van) tweakers watjes aangezien iedereen volle bak bezig is met verarming? >:)
:Y :Y :Y ik wel en dan ? })

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pvnzoest
na een week bikkelen :)

Fototjes van het begin van mijn setup!

Voor (beetje shit foto maarja..
Er stond dus een trampoline en speelhuisje..
En de grond was ongelijker dan de rocky mountains :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6--Snu360SrJHLWXLUKQN73UzWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbR8cedpGuVy16W2wJMo70c7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QfgWnUjaSFWYuqle-ObLXKS-6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IG5xdxafCSiY9NzSREFUBLjY.jpg?f=fotoalbum_large

Toen begonnen met egaal maken..
En adv. het frame de juiste plek voor de poten van het bad uitgemeten..
deze allemaal waterpas gelegd aan elkaar..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89GlHwCEBLy_I-_Ua8245ETx4VE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jG4IH5WQToIA73ntnA3dUXYT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tp0ZYBhykp9uiS7SKqVYMlYtNTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BciT4ADq8qsYejavSOHS28UZ.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna egaal gemaakt en worteldoek erop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfpoSdEUab3GYqowYHMPHfQepwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BMJZv0lqkNPzZAjU7sF8FLPs.jpg?f=fotoalbum_large

XPS platen & Grastapijt..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41IzUQU0UB0f5dfRw5UOVD272Xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hfHim9Mah4Suo9b06DNwsSrN.jpg?f=fotoalbum_large

Badje erop :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IU07kjRlFoShoCDwdV5Rt6p3A6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sObDQPAMLXnrr68I7KdIDpK5.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenaanzicht..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aq0-nJXq0umgSLxBB5Vh5yTaeeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99v04fvaCFWZJ2igV1x5EF3e.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen vullen..
ZFP & WP aansluiten..
En zwemmen maar! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
pvnzoest schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:26:
Morgen vullen..
ZFP & WP aansluiten..
Vul hem tenminste 5cm .. je wilt niet dat de wind hem wegblaast ..

Eigenlijk leg je de bodem strak en vul je hem zsm verder .... (het duurt nog wel een tijdje voordat de temp van kraanwater (8 tot 12 graden) naar "zwemwater" 15 tot 18 graden is "opgewarmt"

Denk dat je nog wel even bezig bent met "vullen" ..

spring er van tijd tot tijd in .. 5cm en "knie hoogte" om je liner netjes te leggen. scheelt je ergenis later

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 19-05-2020 17:51 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
Hij is al 5cm ofzo gevuld :)

Zie tuinslang die erin ligt..

Volgens mijn berekeningen duurt het +/- 21uur voordat ie vol is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2022
vso schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:50:
[...]

Vul hem tenminste 5cm .. je wilt niet dat de wind hem wegblaast ..

Eigenlijk leg je de bodem strak en vul je hem zsm verder .... (het duurt nog wel een tijdje voordat de temp van kraanwater (8 tot 12 graden) naar "zwemwater" 15 tot 18 graden is "opgewarmt"

Denk dat je nog wel even bezig bent met "vullen" ..

spring er van tijd tot tijd in .. 5cm en "knie hoogte" om je liner netjes te leggen. scheelt je ergenis later
En zwemmen maar Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJ2hOEWT4Pie5rO1bM5sauGHn1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONcEvEaO4rw9eV2a6oEzf1GF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Morgen vullen..
ZFP & WP aansluiten..
Heb je de grond ook aangetrilt? Zo niet houd er dan rekening mee dat de boel nog wel (weer) verzakt.. wellicht met aantillen ook nog wel..

Ik heb een soort gelijke actie gedaan. Oude gazon er uit, leidingen in gegraven zodat de pomp in de schuur kan blijven staan er 't een beetje oogt..

Egaliseren, nieuw gazon er in. ~ 3.80 cirkel geegaliseerd en afgezet met flexibele borderrand, polyethyleen platen er onder. Daar moet nog iets overheen omdat de boel eind van 't seizoen afbreek, maar de 'platen' wil laten liggen.. misschien inderdaad kunstgras... (iets met dicht bij 't vuur) Maar ik vul hem denk ik eerst niet volledig i.v.m. de voorziene verzakking.. komt natuurlijk aardig gewicht op.. dan legen nog een keer egaliseren.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Tinusvolkel schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:38:
Want hier zijn we al 2 dagen aan het zwemmen in water van 21 graden en dat gaat prima :)

Dus ik ga denk ik gewoon nog even verder zonder enige vorm van verwarming.

En ja ik weet ook wel dat je met verwarming langer plezier hebt van je zwembad... 8)
Hier hebben ze ook gezwommen toen het water nog maar 21 graden was, maar dan zijn ze toch aan het bibberen na een tijdje. Vandaag is het water 27 graden geworden met de solar verwarming en dan hebben ze er toch een stuk meer plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
dizzytal schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:41:
[...]

Heb je de grond ook aangetrilt? Zo niet houd er dan rekening mee dat de boel nog wel (weer) verzakt.. wellicht met aantillen ook nog wel..

Ik heb een soort gelijke actie gedaan. Oude gazon er uit, leidingen in gegraven zodat de pomp in de schuur kan blijven staan er 't een beetje oogt..

Egaliseren, nieuw gazon er in. ~ 3.80 cirkel geegaliseerd en afgezet met flexibele borderrand, polyethyleen platen er onder. Daar moet nog iets overheen omdat de boel eind van 't seizoen afbreek, maar de 'platen' wil laten liggen.. misschien inderdaad kunstgras... (iets met dicht bij 't vuur) Maar ik vul hem denk ik eerst niet volledig i.v.m. de voorziene verzakking.. komt natuurlijk aardig gewicht op.. dan legen nog een keer egaliseren.
Ik verwacht dat het niet heel veel meer (kan) inzakken.. ik heb niet echt omgespit maar alleen afgeschraapt en de grond is keihard .. (hier in de achterhoek hebben we vooral klei grond)

Dus verwacht dat het vast wel een beetje inzakt.. (13.5k kg erop ? :P)
maar zal geen x centimeters zijn denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online

Fototjes van het begin van mijn setup!

Voor (beetje shit foto maarja..
Er stond dus een trampoline en speelhuisje..
En de grond was ongelijker dan de rocky mountains :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toen begonnen met egaal maken..
En adv. het frame de juiste plek voor de poten van het bad uitgemeten..
deze allemaal waterpas gelegd aan elkaar..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daarna egaal gemaakt en worteldoek erop

[Afbeelding]

XPS platen & Grastapijt..

[Afbeelding]

Badje erop :)

[Afbeelding]

Bovenaanzicht..

[Afbeelding]

Morgen vullen..
ZFP & WP aansluiten..
Zo dan! Da's een boel bad in de tuin :)

Welke maat is het? Hoogte 1,22m?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
ralph075 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:21:
[...]

Zo dan! Da's een boel bad in de tuin :)

Welke maat is het? Hoogte 1,22m?
5.49x2.74x1.22

ik wou eigenlijk de 4,88x2,44x1.22 maar die was overal uitverkocht dus maar voor 1 maatje groter gegaan..

Ach ja.. kost wat.. maar dan heb je ook wat..
Costa del achtertuin :D

Fucking corona :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
pvnzoest schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:57:
Ik verwacht dat het niet heel veel meer (kan) inzakken.. ik heb niet echt omgespit maar alleen afgeschraapt en de grond is keihard .. (hier in de achterhoek hebben we vooral klei grond)

Dus verwacht dat het vast wel een beetje inzakt.. (13.5k kg erop ? :P)
maar zal geen x centimeters zijn denk ik..
Ah, ben benieuwd... Ik heb inderdaad wel wat gespit, dat scheelt wellicht.

Met groter kan je imho eigenlijk nooit fout zitten.. wij hadden eerst een kleinere rechthoek, nu deze van 3,66 x0,80 als de jongste wat groter is (die kan net in deze staan) gaat deze wellicht weg voor een hoger/groter modelletje.. de oudste wil toch wel graag dingetjes opduiken, op luchtbed ravotten dan is de de extra hoogte wel lekker ...

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:09

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Gisteren en vandaag bezig geweest met het opzetten van het zwembad, 400x200.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mVZWPbcmD7S7fvK3mqoz64jck4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yhvAzc86BBzj9llEewce5uqC.jpg?f=user_large

Eerst alles egaal gemaakt, XPS platen er op van 5cm dik (dankzij tips hier, dank!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/037tZvJeDEgzA-1k5UQzarNUa2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TfVMEVgj01XHM5YfRpZNqdzQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0dJF8gD1vWCYrWuHUw_zCU_k9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZiQGY2oUVBzaJlTpPq676VC.jpg?f=fotoalbum_large

Groene Bestway platen er op en daarna alles opgezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pznJ_nPleUnaF7OVvojZOitXpl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9xPh3z8zQZ3dcfpAYWSSCwZ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqXrZOIXmB1hNo0jndUBeZXCUgg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QXaUyoejchbW8cyJ0Bk9wveb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8Yc6Pkh3-Udr-kgZ3T9UzE2Ggg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gFw13EnF2bm73NDfDyFTqlsB.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/244Bi0om1GM614fK3WDYbSvtWBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VE90pW9J0uowZXPvcl69ENsK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04DV_8teUf4grhLpfdaBMpUSYRE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LfuDcNTPLB18Ixgavpym3gRH.jpg?f=user_large

Nu nog even een ruime 6000 liter water er in, en dan is dat ook weer aardig klaar.
Ik heb nog een solar mat liggen, die ga ik nog aansluiten. Ik ga hem op de kast leggen die je achterin foto 1 ziet, dan ligt hij niet lelijk in het zicht maar wel goed in de zon (als het goed is). Ben benieuwd of hij voldoende verwarmd.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
dizzytal schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:41:
[...]

Ah, ben benieuwd... Ik heb inderdaad wel wat gespit, dat scheelt wellicht.

Met groter kan je imho eigenlijk nooit fout zitten.. wij hadden eerst een kleinere rechthoek, nu deze van 3,66 x0,80 als de jongste wat groter is (die kan net in deze staan) gaat deze wellicht weg voor een hoger/groter modelletje.. de oudste wil toch wel graag dingetjes opduiken, op luchtbed ravotten dan is de de extra hoogte wel lekker ...
Ja inderdaad..
Jongste hier heeft haar A diploma inmiddels..
oudste 2 zijn 16 en bijna 18 dus die willen wel een beetje kunnen zwemmen .. vandaar dit maatje gekozen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
janvanduschoten schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:49:
[Afbeelding]

Eerst alles egaal gemaakt, XPS platen er op van 5cm dik (dankzij tips hier, dank!)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu nog even een ruime 6000 liter water er in, en dan is dat ook weer aardig klaar.
Ik heb nog een solar mat liggen, die ga ik nog aansluiten. Ik ga hem op de kast leggen die je achterin foto 1 ziet, dan ligt hij niet lelijk in het zicht maar wel goed in de zon (als het goed is). Ben benieuwd of hij voldoende verwarmd.
welke mat heb je ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:01
Hierbij een klein overzichtje van mijn setup.

Betreft een Intex Ultra XTR 488x122

Graszoden eruit en alles een beetje gelijk krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SA4T4gMHNX-CzuL0UszHhMzGuQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/40UcYCznwt5LAK9gUUBvMcFX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JD_bcfEsLfFO75XOU6fGX93WhFI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PnbKkzdShad3kMWtHtLGkOIV.jpg?f=user_large

Zwembad op zijn plaats en vullen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8HMT-i1ExfXCTbqC0UZRLs-wvk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tyFnlqwljXBRAwdxet1Xz4XU.jpg?f=user_large

ZFP en WP installeren en aankoppelen
( Huisje voor de ZFP voorlopig beetje hoger gezet )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vY4jLOHF9F1zmdWWo9NITbKVZEU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/97fvRTNQQGHVViwokPlXR7Hq.jpg?f=user_large

Laatste 2 dagen & 1 nacht alles laten opstaan van ZFP en WP met resultaat 27°

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oT9aMruKtUIIwDdG_ij61N-_y6s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NdXenC8ux7bebShRGLETa4cE.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 11-06 18:32
Wel met zeil erover neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:58
BounceMeister schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:22:
Ik heb geen zandfilterpomp, maar een gewone cartridgepomp. Daarom zitten er twee kleine 12-24v pompjes in serie die vanaf de bypass het water omhoog pompen door de spiralen heen.
Hoewel de aanvoer naar de spiralen ook maar 20mm is, werkt het erg goed.

[Afbeelding]
Wat voor pompjes zijn dat? Ik zoek iets soortgelijks om ook na een cardrigepomp 2-3 meter om hoog te kunnen pompen voor een solarmap.

Wij hebben een Intex Easy 305 staan, maar na 5 jaar is deze nu wel aan het einde (al 2 lekken in de wand gevonden en de opblaasring heeft ook een lek die ik niet kan vinden). Volgend jaar komt er een nieuw bad met waarschijnlijk een ZPF.

LinkedIn - Collega worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:51

The Executer

Lekker belangrijk!

Die randen zijn sowieso vaak een probleem. Vrij dun materiaal, bijna niet te plakken...

Daarom zijn wij overgestapt op een frame pool en dat bevalt erg goed. Veel steviger en door de vorm ook makkelijker in onze tuin. Je verliest minder ruimte door de vorm.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:01
jantje112 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:28:
Wel met zeil erover neem ik aan?
2 (bubbel)zeilen op mekaar indien die vraag nog voor mij was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 15:11
Ons zwembad staat ook weer :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kU3JdfD.jpg

3,66x76, met standaard 2271/u liter pomp, en 2 Intex Solar matten op geïmproviseerd plateau zodat het geheel waterpas ligt. Zondag gevuld. Gisterochtend 14 graden, eind vd middag vandaag 26 graden, heerlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 11-06 18:32
Bauki schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:49:
[...]

2 (bubbel)zeilen op mekaar indien die vraag nog voor mij was.
Klopt, dat was idd de vraag!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:31
Als toch iedereen zijn setup aan het posten is, hier de mijne. De grond eerst geegaliseerd, stenen ook nog ondersteboven gelegd. Bestway Levant 427x250x100. Met een Intex 6m3 pomp gaat het water naar het garagadak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FByBkMslbL7Xu9tGNZW5mc7v6zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mMfmIG9wY8Ktc8LcEFkS80Ld.jpg?f=fotoalbum_large

Toen gevuld met water, blijkt toch een hoogteverschil van 2 cm tussen links en rechterzijde van het bad :( . Volgend jaar poging twee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Map8VNBb6uI6mUwnY4I3HgiQako=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/girh466NcqpKSQG7j1wreHku.jpg?f=fotoalbum_large

1.33 x 6 meter EPDM Matten van Elios.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4z41X6_oGHruiIlf-sPkbj2cwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYm0ZyHANmkygNw1zZ8xPgTl.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas weinig zon vandaag hier in het oosten. Gisteren van 15 naar 21 gekregen. Vandaag van 19.5 naar uiteindelijk 23.9 graden in drie uurtjes. Dat was rond 13:30 daarna helaas zwaar bewolkt. Valt me wel op als ik meer water laat stromen en delta temperatuur lager is, de temperatuur sneller stijgt als dat ik alles door de matten laat stromen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6nAmVnNgRZoAprTRppIfN-WZjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGtroYiH2f21MinQeV6mHg3c.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had nog wat plakband over :).

En nu wat vragen, kan ik een geribbelde slang ook met een slangklem waterdicht krijgen, dus niet het gladde deel?
Wat is toch het voordeel van een chloor dispenser? Zorgt dat niet alleen maar voor minder flow en een klein beetje meer gemak?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• SCF1908
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-11-2020
Na een aantal jaren met opzet badjes gewerkt te hebben uiteindelijk besloten om het bad te gaan ingraven, gezien we toch niet op vakantie kunnen. (Mocht dit hier niet thuis horen mag het verwijderd worden) gekozen voor een bad met stalen wand met een doorsnee van 3 meter en 1.2m diep.
Bodem is met gewapend beton gefundeerd. Opzetten van het bad was redelijk simpel, enkel het uitboren van de inspuiter kostte enige moeite om door het staal heen te komen. Geheel in aangesloten op een 8m3 hayward zpf met glasfilter. Via bypass aangesloten op 5kw WP. Op het garagedak ligt 9m2 aan EPDM warmte matten. Deze moeten morgen nog worden aangesloten. Laat de zomer naar komen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwhXkqpGhIQHZwf1s4EJLqz0qms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ReOxzjmcgEMTlPuaK7v13YsO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwkuRUj49ilmM3oFafs3q5pAuP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfHR46X9duB0G8yXjxTdeUZi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZI-e79tK0rt6XmTrcb3XKZRdlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pUFR4aDSwE7z2tNqMPT6oCAm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gZMHBeyu88WrVe83Mp0s4YgDg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tlBhdwPUuW40QpXj6ujrAX6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpEe2LaoKUVH28SGbM5AGMul0gA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7Gw5Kcx5jUUyio7jMqvYm00.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16f7bBf_EIup3cp4QhP_bFPvkDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RbUqgCT64QHFhXfYBkkj875J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
leuk al die foto's :) @SCF1908 zembad is zeker niet bedoeld om in te graven :) wel mooi eind resultaat

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik heb de "Intex Zwembadverwarming Solar Mat - 120 x 120 cm"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-06 12:51
janvanduschoten schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:49:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Netjes! Welk XPS heb jij gebruikt? Zie er bijvoorbeeld nog verschil in XPS van de Gamma of Hornbach (naast het formaat)?

Verser ben ik ook benieuwd naar de groene tegels. Glij je daar niet op uit? Ik heb bestway tegels maar die zijn erg glad als ze nat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCF1908
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-11-2020
vso schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:56:
leuk al die foto's :) @SCF1908 zembad is zeker niet bedoeld om in te graven :) wel mooi eind resultaat
Het gaat om dit bad, welke ook door de verkoper werd verkocht als mogelijkheid om (deels) in te graven.

https://www.toppy.nl/prod...zwembad-o300-x-120cm.html

Ben uiteraard wel benieuwd waarom jij denkt dat het niet bedoeld is om in te graven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
SCF1908 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 23:18:
[...]

Het gaat om dit bad, welke ook door de verkoper werd verkocht als mogelijkheid om (deels) in te graven.

Ben uiteraard wel benieuwd waarom jij denkt dat het niet bedoeld is om in te graven
Nah kunnen en "bedoeld" voor zijn 2 verschillende dingen even vooraf, was gewoon een slechte gok.

We zit er btw sterk over te denken om ook zoiets te doen maar dan gelijk de zuigmond(en) te verplaatsen enzo .. (een 2de veel lager) en liever iets steviger plastic enzo .. (te lang verhaal)

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ronny191
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-02 10:22

ronny191

Zazza Sempa

Dankzij dit topic ook een opzetbad aangeschaft.

Voor ons de eerste x, dus lees hier graag de ervaringen van alle mensen, toppie!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lZk45OJ.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pCAuXvF.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zJj7Ahw.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J4wgXZ9.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4JR3xPs.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DmHEjcb.jpg

Was al alle metingen, temps & bevindingen aan het bijhouden in dit topic:
Zwembad verwarmen DIY.
Ik had mijn ervaring misschien beter in dit topic kunnen zetten? 8)7

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-06 20:27
SCF1908 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 23:18:
[...]

Ingraven gaat niet goed, als je langs de zwembad wanden loopt, zal de grond onder je voeten de wanden naar binnen drukken. Maar dit bad in beton storten gaat prima, mijn bad (zelfde) zit al 8 jaar in beton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
ronny191 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 23:51:
Dankzij dit topic ook een opzetbad aangeschaft.

Voor ons de eerste x, dus lees hier graag de ervaringen van alle mensen, toppie!

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Was al alle metingen, temps & bevindingen aan het bijhouden in dit topic:
Zwembad verwarmen DIY.
Ik had mijn ervaring misschien beter in dit topic kunnen zetten? 8)7
Mooi topic!

Ik heb daar even een post van je geleend, omdat over EPDM matten ook al vragen op waren komen borrelen bij me:
ronny191 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 23:31:
@ SammyZ : EPDM ligt bij 2 andere gezinnen uit de buurt.

- EPDM heeft veel kleinere kanalen, dus meer warmte opname per 1m2 dan tyleen.
- EPDM is zelf op maat te knippen, super makkelijk zelf te monteren. 6c per dag verwarming is zeker haalbaar.
- EPDM is beter geschikt voor grote baden mits ruimte voor meerdere matten van 6 mtr.
- in het najaar, mat leegspuiten oprollen en opbergen vergen zeer weinig moeite
- mat is aan beide zijde voorzien van grote collectorbuis waardoor je zwembadpomp niet te zwaar belast word.

- EPDM is veel duurder.
- mat waait snel weg, te licht, niet stormbestendig.
- mat is niet af te dekken tegen wind vanwege groot oppervlak
- bij slechte filterpomp kans op verstopping door vuilte in kleine kanalen
- bij beide gezinnen regelmatig lekkage in de matten. zachte rubber beschadigd snel.
- EPDM kan na 2 jaar slijtage vertonen door al het chloorwater, bij 1 gezin binnenkant verteerd & de mat licht gekrompen na 2 zomers.

ik had geen plaats voor 6 mtr, zocht iets wat goed tegen wind kon en niet teveel ruimte op schuurdakje kost.
tevens is tyleen veel sterker, kan 6 bar aan, is KIWA gekeurd voor drinkwater. minder kans op vertering of vuilte ophoping.
Ik vermoed dat EPDM het wint van mijn opstelling. maar ook ik zit nu op 6 graden, en er gaan nog record pogingen volgen >:)
De voordelen zijn me duidelijk. De nadelen minder.

Prijs kan ik overheen komen, maar als het slechts 2 seizoenen meegaat, dan kijk ik liever naar iets duurzamers. Is het echt zo kwetsbaar? Zomaar een dwarsstraat: katten die over het dak (en dus de mat) wandelen, zou dat kwaad kunnen bij EPDM matten? Bij springen zetten ze bv. hun nagels uit.

Ook qua bestendigheid tegen chloor en UV inwerking ben ik benieuwd hoe de Tweakers die EPDM matten al meerdere seizoenen gebruiken denken over de duurzaamheid. Iemand ervaringen?

De opmerking dat tyleen KIWA gekeurd is, als dat klopt, vind ik eigenlijk ook wel een pluspunt. Misschien dan toch maar verdiepen in iets zelf knutselen. Gezien de lange levertijden voor EPDM heb ik nog tijd om te twijfelen en mijn keuze eventueel te herzien.

Dus als mensen ervaringen hebben en die willen delen, ik ben zeer geïnteresseerd! Zowel in EPDM als eventuele alternatieven. Beetje DIY ben ik niet bang voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:35
Zo dat ziet er netjes uit zo hier en daar!

Ook mijn beginsetup maar eens posten dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiWsqf7CVM7GZJZQuubyM2F7Y8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebCeAKoq924FYIsx2nn67J5Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71XSIsF2DAiLzTgG42wr41vhW_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/664v1txHiGXNGm4eIVcVrnAk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJQZFo_urxSEhgJ4Gj1MB-MRjqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8KkWsN1e9T1EFA02d1TaRml.jpg?f=fotoalbum_large

Vanuit de ZFP gaat alles naar de solarmat op het dak van de schuur en zo rechtstreeks het zwembad weer in.

Nu wordt het zaak om alles nog netjes te gaan maken:
  • Goede plek zoeken voor de pomp
  • Geluidsdichte omkisting voor pomp
  • Planken terug plaatsen in schuur :)
  • Bypass er tussen monteren
  • Wat dingen lekvrij krijgen
  • Temp ophogen
  • Shelly verder inregelen
Kids kunnen niet wachten om er in te gaan (en ik ook niet tot zij er in gaan). Gisteren van 8 naar 21 graden gegaan. Pas een uur over de solarmat gefilterd, dat ga ik vandaag langer doen. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Wel nog een praktische vraag; nu alles aangesloten is (wat ik graag snel wilde zodat er morgen gezwommen kan worden) wil ik de komende periode de bypass e.d. gaan monteren. Hoe doen jullie dit? Zet je ergens een stop op/tussen o.i.d.? Want zodra ik nu ga spelen gutst het water er uiteraard uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:38
MiKeZZa schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:06:
Wel nog een praktische vraag; nu alles aangesloten is (wat ik graag snel wilde zodat er morgen gezwommen kan worden) wil ik de komende periode de bypass e.d. gaan monteren. Hoe doen jullie dit? Zet je ergens een stop op/tussen o.i.d.? Want zodra ik nu ga spelen gutst het water er uiteraard uit....
Je kunt de zwarte kapjes over de inlaat en uitlaat plaatsen als je de witte plastic kappen eraf draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_DD
  • Laatst online: 02-07-2023
pirke schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:49:
Ons zwembad staat ook weer :)

[Afbeelding]

3,66x76, met standaard 2271/u liter pomp, en 2 Intex Solar matten op geïmproviseerd plateau zodat het geheel waterpas ligt. Zondag gevuld. Gisterochtend 14 graden, eind vd middag vandaag 26 graden, heerlijk :)
Ik vraag me af waarom jij met een veel groter zwembad dan ik, maar met dezelfde pomp en matten zoveel meer temperatuur in je water krijgt dan ik.

Ik heb een 3300L, maar ik ging deze week van 14 naar 18 op de eerste dag (5 uurtjes pompen ongeveer)

Vraagjes:
Als het zwembad overdag in de zon staat, kan ik dan beter de solarmat wel of niet op het zwembad laten liggen? Want er gaat dan minder snel warmte uit, maar er komt ook niet echt warmte door de zon in denk ik.

Door de post van @ronny191 zag ik dat het parallel aansluiten van de matten veel meer resultaat zou moeten bieden. Dat moet ook wel kunnen met die eenvoudige intex matjes toch? een Y-stuk achter de pomp en vervolgens weer 1 achter de matten om ze samen te laten komen ? Zijn daar kant-en-klare stukken voor ? Of kunnen de intex matjes beter in serie geschakeld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ralph075 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 01:16:
Prijs kan ik overheen komen, maar als het slechts 2 seizoenen meegaat, dan kijk ik liever naar iets duurzamers. Is het echt zo kwetsbaar? Zomaar een dwarsstraat: katten die over het dak (en dus de mat) wandelen, zou dat kwaad kunnen bij EPDM matten? Bij springen zetten ze bv. hun nagels uit.

Ook qua bestendigheid tegen chloor en UV inwerking ben ik benieuwd hoe de Tweakers die EPDM matten al meerdere seizoenen gebruiken denken over de duurzaamheid. Iemand ervaringen?
ik zit met het zelfde(kat + dak) maar toch maar de sprong in het diepe gewaagd en besteld.
Mr_DD schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:48:

Ik vraag me af waarom jij met een veel groter zwembad dan ik, maar met dezelfde pomp en matten zoveel meer temperatuur in je water krijgt dan ik.

Ik heb een 3300L, maar ik ging deze week van 14 naar 18 op de eerste dag (5 uurtjes pompen ongeveer)

Vraagjes:
Als het zwembad overdag in de zon staat, kan ik dan beter de solarmat wel of niet op het zwembad laten liggen? Want er gaat dan minder snel warmte uit, maar er komt ook niet echt warmte door de zon in denk ik.

Door de post van @ronny191 zag ik dat het parallel aansluiten van de matten veel meer resultaat zou moeten bieden. Dat moet ook wel kunnen met die eenvoudige intex matjes toch? een Y-stuk achter de pomp en vervolgens weer 1 achter de matten om ze samen te laten komen ? Zijn daar kant-en-klare stukken voor ? Of kunnen de intex matjes beter in serie geschakeld zijn?
Infeite zou je de vertrouwde "hand" methode kunnen gebruiken .. zolang je mat(ten) koud zijn heb je een goeie doorstroom/opwarm ..

Maar paralel aansluiten is wel beter ja ..echter heb je er 2 zou ik afvragen of de winst de moeite waard is..
het materiaal speelt namelijk ook wel mee ..

[ Voor 21% gewijzigd door vso op 20-05-2020 10:09 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Mr_DD schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:48:
[...]

Vraagjes:

Zonligging? Bij mij komt het rond 9:30 a 10:00 uur in de volle zon te liggen, tot zonsondergang... De pomp staat dan ook zo'n 9 a 10 uur aan (simpel tijdschema in een Gardena smart stopcontact).

Verder heb ik op het grondzeil nog 1cm vloertegels geplaatst. Lekker zacht en isoleert goed.

Ik laat de solar cover er op als we niet aan het zwemmen zijn. De werking van zo'n solar cover is vooral het voorkomen van verdamping. Het laat ook goed zonlicht door. Vorig jaar ben ik geswitched van een normaal afdekzeil naar bubbeltjesfolie, en dan verschil was duidelijk merkbaar. Let wel op dat je de gladde kant boven legt, en de bubbeltjeskant onder tegen het water aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_DD
  • Laatst online: 02-07-2023
vso schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:07:
[...]

ik zit met het zelfde(kat + dak) maar toch maar de sprong in het diepe gewaagd en besteld.

[...]

Infeite zou je de vertrouwde "hand" methode kunnen gebruiken .. zolang je mat(ten) koud zijn heb je een goeie doorstroom/opwarm ..

Maar paralel aansluiten is wel beter ja ..echter heb je er 2 zou ik afvragen of de winst de moeite waard is..
het materiaal speelt namelijk ook wel mee ..
Dat is wel een goed punt inderdaad, de matten blijven redelijk koel. Volgens seizoen wil ik ook van die tyleen dingen maken denk ik, en dan een ZFP. Dan kan het op mijn schuur liggen.
pirke schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:08:
[...]

Zonligging? Bij mij komt het rond 9:30 a 10:00 uur in de volle zon te liggen, tot zonsondergang... De pomp staat dan ook zo'n 9 a 10 uur aan (simpel tijdschema in een Gardena smart stopcontact).

Verder heb ik op het grondzeil nog 1cm vloertegels geplaatst. Lekker zacht en isoleert goed.

Ik laat de solar cover er op als we niet aan het zwemmen zijn. De werking van zo'n solar cover is vooral het voorkomen van verdamping. Het laat ook goed zonlicht door. Vorig jaar ben ik geswitched van een normaal afdekzeil naar bubbeltjesfolie, en dan verschil was duidelijk merkbaar. Let wel op dat je de gladde kant boven legt, en de bubbeltjeskant onder tegen het water aan.
De volle zon is er bij mij inderdaad pas vanaf 12.00.
Mijn bubbeltjesfolie ligt er blijkbaar verkeerd om op, nooit bij stilgestaan |:( . Wel heb ik ook nog een afdekzeil eroverheen zolang we er niet in zwemmen, die is wat donkerder waardoor er ook aardig warmte onder onstaat. Of kan ik die er ook beter vanaf houden als de zon erop staat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Mr_DD schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:15:
[...]

Dat is wel een goed punt inderdaad, de matten blijven redelijk koel. Volgens seizoen wil ik ook van die tyleen dingen maken denk ik, en dan een ZFP. Dan kan het op mijn schuur liggen.

[...]

Mijn bubbeltjesfolie ligt er blijkbaar verkeerd om op, nooit bij stilgestaan |:( . Wel heb ik ook nog een afdekzeil eroverheen zolang we er niet in zwemmen, die is wat donkerder waardoor er ook aardig warmte onder onstaat. Of kan ik die er ook beter vanaf houden als de zon erop staat ?
Afdekzeil is een alternatief voor solar bubbelfolie, ik laat hem er tegenwoordig altijd af.

Ja op zo'n kop doet ie het minder goed: het is juist de lucht tussen de bubbels die voor de isolatie zorgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb vorig jaar een Intex Frame 300x200 gehaald inclusief zandfilterpomp vanwege betere hygiene. Destijds waren er nog enkele weken van de zomervakantie over en had ik zoiets van 'komt volgend jaar wel'. Dus niks is nog gebruikt.

Nu zie ik dat ik destijds een 6m/3 en weet eigenlijk totaal niet waarom ( :+ ), gezien er ook een 4m is (uitverkocht denk ik). Maar ik kan niet echt duidelijk vinden of dat misschien wat teveel kracht is voor onze kleinere zwembad. Ik weet alleen dat ik extra 32mm adapter B heb gehaald en dat beveelt de webshop waar ik het heb gekocht ook aan. Ook staat er niet hoelang ik zou moeten filteren, maar gezien de capaciteit zou dat amper een uur hoeven zijn. Iemand idee? Of kan ik beter een kleinere filter halen?

[ Voor 3% gewijzigd door ByteMe_ op 20-05-2020 10:21 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
ByteMe_ schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:20:
Ik heb vorig jaar een Intex Frame 300x200 gehaald inclusief zandfilterpomp vanwege betere hygiene. Destijds waren er nog enkele weken van de zomervakantie over en had ik zoiets van 'komt volgend jaar wel'. Dus niks is nog gebruikt.

Nu zie ik dat ik destijds een 6m/3 en weet eigenlijk totaal niet waarom ( :+ ), gezien er ook een 4m is (uitverkocht denk ik). Maar ik kan niet echt duidelijk vinden of dat misschien wat teveel kracht is voor onze kleinere zwembad. Ik weet alleen dat ik extra 32mm adapter B heb gehaald en dat beveelt de webshop waar ik het heb gekocht ook aan. Ook staat er niet hoelang ik zou moeten filteren, maar gezien de capaciteit zou dat amper een uur hoeven zijn. Iemand idee? Of kan ik beter een kleinere filter halen?
Probeer het dan 4x een half uurtje or uurtje minimaal te doen, elke keer met 8 uur ertussen op een tijdschakelaar. Je wilt je bad niet 23 uur uur stil hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Mr_DD schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:15:
[...]

zolang aan het eind van de "lus" het water niet te heet word .. zou ik me geen zorgen maken, alleen splitsen van serie naar parallel optimaliseer je het wel.

vergeet niet dat je mat 90% zoiezo doorlaat zonder enige opwarming het zijn de kleine lussen die het echte opwarmen . doen en wat verwacht je van 20,- per stuk :)
ik vraag me ook af maar ik heb in al deze jaren niet echt verschil gemerkt .. met erop/eraf .. nu is het mooi weer en omdat de kids vast willen gaan zwemmen begin ik nu al met opwarmen (ochtend) ..

ik heb zelf het idee dat alles eraf zelfs beter is ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
pirke schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:21:
[...]

Probeer het dan 4x een half uurtje or uurtje minimaal te doen, elke keer met 8 uur ertussen op een tijdschakelaar. Je wilt je bad niet 23 uur uur stil hebben staan.
Wil sowieso voor en na zwemmen doen. Moet nog even ontdekken hoe alles werkt. En hopen dat ik echt alles heb. Want volgens een andere website moet ik weer twee adapters B hebben.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
pirke schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:17:
[...]

Afdekzeil is een alternatief voor solar bubbelfolie, ik laat hem er tegenwoordig altijd af.

Ja op zo'n kop doet ie het minder goed: het is juist de lucht tussen de bubbels die voor de isolatie zorgt :)
ik zie het afdek ziel meer als "vuil" opvang ..

de bubbel folie = isolatie

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ByteMe_ schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:24:
[...]

Wil sowieso voor en na zwemmen doen. Moet nog even ontdekken hoe alles werkt. En hopen dat ik echt alles heb. Want volgens een andere website moet ik weer twee adapters B hebben.
Elke dag 1 a 2 uur minimaal, zeker als je betere hygiene wilt .. je kan te weinig pompen maar nooit teveel ..

Algen houden van stilstaand water met weinig chloor ..

ik heb een kaku ertussen en mijn pomp staat standaard van 16:00 tot 19:00 aan (4,5 kuub) op de kaku timer .
(6 kuub pomp) .. omdat om 19:00 de zon weg is heb ik 2 vliegen in 1 klap want ik hoef hem alleen overdag aan te zetten als de zon schijnt ..

ik ga denk ik dit samen met mijn PV opbrengst koppelen "hoge opbrengst" ==> pomp aan :)

[ Voor 33% gewijzigd door vso op 20-05-2020 10:28 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Suuz85
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-03-2024
Nu durf ik bijna niet meer :D
Al die prachtige grote baden!!!

Ik ben nieuw hier, lees wel al een jaar mee en heb ontzettend veel informatie opgedaan. Waarvoor dank :P

Hier mijn 'past heus wel in mijn niet zo grote tuin' zwembad. Tot nu toe op 28gr gekregen. Dat zal vanaf vandaag alleen maar beter worden ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6rkzrY1nurWCq-eYlV2hP_XkY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0i48zhtI1IvoqyY9QPccTFFF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Se8zaldFB19i-aaky2zi_FqOhrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JL1JIxFm7LQuZN7HPM3QZg7F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@vso Tja, mijn afdekzeil zonder bubbeltjesfolie lag in het midden altijd op het water, waardoor er door de gaatjes altijd wel een laagje water bovenop het zeil kwam te staan. Vliegjes en vuil konden zo stiekem toch gewoon het zwembad in. Die gaatjes zijn vast nuttig voor als het regent, maar ik heb ze altijd maar irritant gevonden :) Bubbeltjesfolie werkt voor mij minstens net zo goed als vuilbeschermer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
pirke schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:39:
@vso Tja, mijn afdekzeil zonder bubbeltjesfolie lag in het midden altijd op het water, waardoor er door de gaatjes altijd wel een laagje water bovenop het zeil kwam te staan. Vliegjes en vuil konden zo stiekem toch gewoon het zwembad in. Die gaatjes zijn vast nuttig voor als het regent, maar ik heb ze altijd maar irritant gevonden :) Bubbeltjesfolie werkt voor mij minstens net zo goed als vuilbeschermer.
Als je de bubbelfolie onder het afdek zeil ligt zakt het ook niet meer onder water :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Maar dan kan de zon er ook niet meer doorheen. En om nu elke avond/ochtend met dat zeil te gaan slepen zie ik ook niet zitten :)

Wellicht als er een week slecht weer wordt voorspeld, dan zou dan nog wel kunnen.

[ Voor 24% gewijzigd door pirke op 20-05-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
pirke schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:44:
Maar dan kan de zon er ook niet meer doorheen. En om nu elke avond/ochtend met dat zeil te gaan slepen zie ik ook niet zitten :)

Wellicht als er een week slecht weer wordt voorspeld, dan zou dan nog wel kunnen.
en waar laat je de andere folie dan ?
Ik gooi ze beide gewoon ervanaf /erop ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:35
Rukapul schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:17:
[...]

Je kunt de zwarte kapjes over de inlaat en uitlaat plaatsen als je de witte plastic kappen eraf draait.
Welke kapjes hebben we het over? Waar had ik die moeten vinden?

En de witte kappen bedoel je het zeefje en dat 'gaatje' waar het water uit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik ben nu bezig met het vullen en de buizen trekken nogal naar binnen, is dat normaal?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rib9wHns4zsi7yTdm9hUyiCu15c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ya9sy7pe5r5FrZQ7Jz7aTHq1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ToRxYw6K4F4rGuguLT11185DaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kOcYsCn0qwgkxibHacYjV3zW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
MiKeZZa schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:52:
[...]

Welke kapjes hebben we het over? Waar had ik die moeten vinden?

En de witte kappen bedoel je het zeefje en dat 'gaatje' waar het water uit komt?
Die kapjes zaten bij het (Intex) zwembad of pomp.

En ja, dat zeefje / gaatje.

De druk van het water houd het kapje op zijn plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
janvanduschoten schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:54:
Ik ben nu bezig met het vullen en de buizen trekken nogal naar binnen, is dat normaal?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mijn kleinere Intex bad staat dat in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofkapje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 12:24
Suuz85 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:31:
Nu durf ik bijna niet meer :D
Al die prachtige grote baden!!!

Ik ben nieuw hier, lees wel al een jaar mee en heb ontzettend veel informatie opgedaan. Waarvoor dank :P

Hier mijn 'past heus wel in mijn niet zo grote tuin' zwembad. Tot nu toe op 28gr gekregen. Dat zal vanaf vandaag alleen maar beter worden ;)
Klein maar fijn :)
Welke solar mat is dat als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny191
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-02 10:22

ronny191

Zazza Sempa

Ik ben ook zeer benieuwd naar zo’n
afdekzeil!!

Heb uiteraard ook standaard de noppenfolie erop, deels tegen vuilte, maar heb nog genoeg kieren en gaten waar snachts warmte wegkan. Het afdekken en isoleren van je bad is minstens zo belangrijk als de opwarming ervan. Zon afdekzeil zou bij mij de hoeken ook mooi afsluiten, maar ben ook van mening dat overdag de zon toch beter op de noppenfolie kan schijnen.

Maar omdat ik vooral bezig ben om het zwem seizoen te verlengen ben ik benieuwd of het toch nut kan hebben in het voor en najaar.

@Suuz85 schaam je niet, de meesten hier vinden het leuk om er mee bezig te zijn. Beetje trots kunnen zijn op de vijver die je nooit mocht bouwen.

Ik ben alleen zo fanatiek, ik zou als mijn vrouw er geen invloed op had koelkast deuren tegen dat bad aangezet hebben en alles hermetisch onder een koepel afsluiten voor 3 graden extra winst!

[ Voor 24% gewijzigd door ronny191 op 20-05-2020 11:21 ]

☜(˚▽˚)☞

Pagina: 1 ... 18 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.