Ljsvv schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:08:
Ik ben nog steeds aan het oriënteren om mijn Intex Spa om te bouwen met eigen filter ipv die papieren filters.
Nu kom ik veel zandfilterpompen tegen die een maximale watertemperatuur van 35°C specificeren.
Momenteel gebruiken we de jacuzzi vaak met een temperatuur van 38-39°C.
Wat is er zo specifiek aan die 35°C die vaak gespecificeerd wordt, en wat gebeurd er als ik toch water van een 38-39°C erin filter??
Heeft een van jullie daar ervaringen mee?
Ik merk wel een voordeel als je de interne papieren filter eruit haald, het water is echt sneller warm, de doorstroming door het verwarmingsdeel is veel sneller (mijn ervaring/gevoel hoor, niet wetenschappelijk bepaald)
Wat is je idee om het aan te sluiten? op de bestaande leidingen in/uit gangen of als los circuit ernaast? of wellicht in serie met de interne pomp?
mijn ervaring/experimentje;
Die kleine papieren filters kunnen in de kosten lopen ja, ik ben nu bezig met klein experiment; de interne papieren filter eruit gehaald en de interne filter dus niet in gebruik, wel de interne pomp aan staan, voor circulatie en warmte wanneer nodig.
in mijn geval; mijn Spa is de kleinste die er is, ik denk 900liter, 4personen Intex Spa.
Voor deze Spa gebruik ik een losse pomp ernaast; deze pomp draait niet altijd natuurlijk en ben er zelf bij (omdat nogal 'tijdelijke setup' is zegmaar)
Overigens vindt ik het gewoon leuk om te experimenteren, of dit uberhaubt voor langere termijn gaat werken en dus nog enige zin heeft zal meer aan mijzelf liggen dan de theorie.
Bij zandfilterpompen zie ik ook vaak de 35graden als maximum watetemperatuur staan, warmer gaat echt wel zonder probleem hoor, Een uur met 38 graden was geen probleem.
ter referentie voor temperatuur en zandfilterpomp;
Vorig jaar had ik alles nog alles via zelf bediening en ik was een dag langer weg van huis; geduurende een warme dag liep de temperatuur toen op en bij thuiskomt was badwater 42 graden (van een klein opzetbad, niet een spa!). De pomp was nog vrolijk aan het pompen zonder probleem.
Niemand zal het je aanraden, maar het kan wel

ik denk dat 35graden gewoon een logische maximale warmte is dan dat het technisch een (groot)probleem is.