Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 52 Laatste
Acties:
  • 445.342 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:17
ralph075 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:59:
@vso, jij hebt het al een paar keer gehad over water vanaf een lager niveau uit het zwembad pompen, zodat je het koudste water door de solar matten kan sturen.
Is dit geen optie als aanzuiging:
https://www.amazon.nl/dp/B0033SV5DC/
Gegarandeerd dat je het koudste water uit het zwembad haalt, vanaf de bodem.
nope, zo werkt deze niet :P

deze 'stofzuiger' sluit je niet aan op de inlaad, maar op de retour leiding (er moet dus water naartoe ipv vanaf).

er zit een ingebouwde filter in, deze is dan nog wel handmatig schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernerchuck
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-11-2024
vso schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:33:
[...]

(y) nee ik heb het niet opgemeten, goed dat je het omgerekend hebt. denk alleen dat er een denk/berekenings foutje in zit want 675kg per poot is wel erg veel.

Welk zwembad heb je genomen als uitgangspositie.. ?

Als ik schat heeft de poot zelf, bv 3 a 4 cm2, het plastic onderzettertje heeft x 2 en dus 8cm2 denk dat ik er een paar cm naast zit ..

Het verschilt een beetje per frame (rond / vierkant), bij een ronde word de liner opgetild door het frame. er zit een band omheen om de liner/poten om het "rond" te houden.. dus

Ik denk dat je redelijk aannemelijk kan maken als je 10% tot 15% van de kracht(waterdruk) op het frame staat .. ook zal je beter uit kunnen gaan als het zwembad 110% gevuld is .. (dat het water tot de rand staat maar net niet overstroomt) ..

Alleen kinderen die eraan hangen op duwen voegt ook nog gewicht toe / springen ik merkte bv dat ik in het onder gelegen zand (met moeite) ook nog deukjes kan/kon maken .. eps is ongeveer hetzelfde. .

[...]

goed idee maar helaas geen optie, mag niet in het zwembad als kids aanwezig zijn en je moet minimaal 8 kuub pomp hebben (dus 10 of 12) en vaak erg duur in aanschaf voor "experiment" .. dit is trouwens wel de goedkoopste die ik ooit gezien heb ..

Maar ik heb een zwembad stofzuiger slang (koppelstuk) waar ik een slang op zou kunnen doen .. het is niet zo'n gek idee .. om een pijp of slang te gebruiken om lager weg te zuigen :)
675 kg is de maximale druk die de platen op 225 vierkante cm mogen hebben. Vandaar dat ik dacht dat het idd zou moeten kunnen met een plaatje van 15x15 cm. Maar alleen wanneer de druk recht van boven komt, en niet schuins. Moeilijke keuze die je voor het vullen moet maken, of stukken XPS eruit halen en tegels erin of met plaatjes werken wat mijn voorkeur heeft 😩

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
mazzoop80 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:26:
[...]

nope, zo werkt deze niet :P

deze 'stofzuiger' sluit je niet aan op de inlaad, maar op de retour leiding (er moet dus water naartoe ipv vanaf).

er zit een ingebouwde filter in, deze is dan nog wel handmatig schoon te maken.
Scherp! Volgende keer beter lezen dus.

Maar hé, ik heb wel @vso weer op een idee gebracht, dat is ook wat waard ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
wernerchuck schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:32:
[...]

675 kg is de maximale druk die de platen op 225 vierkante cm mogen hebben. Vandaar dat ik dacht dat het idd zou moeten kunnen met een plaatje van 15x15 cm. Maar alleen wanneer de druk recht van boven komt, en niet schuins. Moeilijke keuze die je voor het vullen moet maken, of stukken XPS eruit halen en tegels erin of met plaatjes werken wat mijn voorkeur heeft 😩
Laat ik het zo zeggen, ik kan de poten "verplaatsen" niet super veel "rek", tenzij ik superman ben is dat max 100kg misschien eerder 75 of 50 ..maar als ik zeg "walrus" modus activeer kan ik wel 200/300 kg puntbelastig op die poot krijgen (harde zet met volle gewicht op de poot) .. (recht naar beneden) ..

in mijn tuin staat er een ruim 2.000 als het niet 4.000 kg is op een laag van EPS van welliswaar 20cm
Schuur van 4cm dik hout, 30cm zand, tegens van 40x40 + complete schuur inhoud a 1.000kg als het niet meer is ..) Mijn schuur is nog niet verzakt :) wel in geklonken :) ..
In de rest van de tuin ligt het of 80cm diep (onder de "tuin") of 30cm onder terras.. en ik heb een hele rotonde + aansluitende wegen zien aanlegen met EPS blokken en daar rijdt aardig wat vrachtverkeer overheen. ..

ik weet niet of XPS een geschikte keuze is .. in mijn optiek heeft XPS meer een isolatie nut gezien prijs etc..
EPS = goedkoper maar relatief dikker materiaal is nodig voor isolatie vs XPS ..
eps 100 / 200 heeft volgens mij een veel hogere KpA mogelijkheid .. (nu ff geen zin/tijd om op te zoeken)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wernerchuck
vso schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:09:
[...]

Laat ik het zo zeggen, ik kan de poten "verplaatsen" niet super veel "rek", tenzij ik superman ben is dat max 100kg misschien eerder 75 of 50 ..maar als ik zeg "walrus" modus activeer kan ik wel 200/300 kg puntbelastig op die poot krijgen (harde zet met volle gewicht op de poot) .. (recht naar beneden) ..

in mijn tuin staat er een ruim 2.000 als het niet 4.000 kg is op een laag van EPS van welliswaar 20cm
Schuur van 4cm dik hout, 30cm zand, tegens van 40x40 + complete schuur inhoud a 1.000kg als het niet meer is ..) Mijn schuur is nog niet verzakt :) wel in geklonken :) ..
In de rest van de tuin ligt het of 80cm diep (onder de "tuin") of 30cm onder terras.. en ik heb een hele rotonde + aansluitende wegen zien aanlegen met EPS blokken en daar rijdt aardig wat vrachtverkeer overheen. ..

ik weet niet of XPS een geschikte keuze is .. in mijn optiek heeft XPS meer een isolatie nut gezien prijs etc..
EPS = goedkoper maar relatief dikker materiaal is nodig voor isolatie vs XPS ..
eps 100 / 200 heeft volgens mij een veel hogere KpA mogelijkheid .. (nu ff geen zin/tijd om op te zoeken)
Bedankt voor de toelichting, ik heb een ronde Ultraframe van 427, jij ook zoiets? Als je de poten nog (met moeite) kan optillen dan zou het in principe goed moeten werken met een plaatje eronder.

XPS = 300 kPa en EPS 100 = 100 kPa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 22:15

Dennahz

Life feels like hell should.

Nou, inmiddels is het zwembadwater 21 graden.. vannacht natuurlijk weer wat afgekoeld, ondanks de noppenfolie op het water. Zit erover te denken om de boel vannacht gewoon te laten draaien, maar heb geen idee wat de buren daarvan gaan vinden :p

De warmtepomp zelf is wel redelijk stil (18-32 db), maar de Intex zandfilterpomp hoor je wel op de achtergrond. Geen idee hoe dat klinkt met bomen, schuttingen en tuinhuizen ervoor, maar wel iets om rekening mee te houden natuurlijk.

Hoe gaan jullie daarmee om? Preventief informeren bij de buren of ze dat spul wel eens horen en er last van hebben, of gewoon ervanuitgaan dat geen nieuws, goed nieuws is?

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:30
Wij hebben ons zwembad ook weer opgezet. Een rechthoekige Intex 4x2x1.

Nu is het wachten op het vullen.

Ondertussen zit ik wat te surfen op het internet naar een andere pomp.

Wij gebruiken de standaard Intex pomp 604G met een vermogen van ong 2,2 kuub pu.
Wij hebben inmiddels een paar van dit model Intex pompen versleten en zitten te kijken naar een zandfilter pomp.

Hoe zijn jullie ervaringen. Is de pomp stil. Gaat ie land mee?

De simpele Intex is ook zo'n 50 euro maar als je er ieder seizoen een moet aanschaffen wordt het ook duur.

Een rubbers vervangen is ook het enige onderhoud dat je kunt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:48
wernerchuck schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:24:
[...]

Bedankt voor de toelichting, ik heb een ronde Ultraframe van 427, jij ook zoiets? Als je de poten nog (met moeite) kan optillen dan zou het in principe goed moeten werken met een plaatje eronder.

XPS is druk vaster en geschikter voor zwembad dan EPS (ik zeg niet dat EPS niet kan, zou het zelf alleen niet gebruiken ervoor).
Alleen wordt het gebruikt voor isolatie en zoals je al weet moet je er dus wel iets erboven op doen, hetzij multiplex of (rubberen) tegels bv. Paar pagina's terug heeft iemand foto's gepost met kunstgras erop en daarna rond bad.

Heb je berekening gezien, zolang je maar zorgt dat de punt belasting goed verdeelt wordt komt het wel goed naar mijn mening. En neen geen idee of je berekening klopt etc, mijn kennis reikt niet zo ver ;).

Zelf heb ik XPS 40mm met daarop 1cm (zwembad) matten. Mijn bad is alleen heel stuk kleiner, niet echt te verglijken...
Dennahz schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:43:
Nou, inmiddels is het zwembadwater 21 graden.. vannacht natuurlijk weer wat afgekoeld, ondanks de noppenfolie op het water. Zit erover te denken om de boel vannacht gewoon te laten draaien, maar heb geen idee wat de buren daarvan gaan vinden :p

De warmtepomp zelf is wel redelijk stil (18-32 db), maar de Intex zandfilterpomp hoor je wel op de achtergrond. Geen idee hoe dat klinkt met bomen, schuttingen en tuinhuizen ervoor, maar wel iets om rekening mee te houden natuurlijk.

Hoe gaan jullie daarmee om? Preventief informeren bij de buren of ze dat spul wel eens horen en er last van hebben, of gewoon ervanuitgaan dat geen nieuws, goed nieuws is?
Preventief informeren, afhankelijk van je buren. Er zijn buren die niks zeggen maar wel gaan klagen via via, dat wil je ook niet.

Pomp in een kist verwerken is ook een optie, is je pomp gelijk goed beschermt tegen zon/regen etc :).
p.d.akkerman schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:17:

Wij gebruiken de standaard Intex pomp 604G met een vermogen van ong 2,2 kuub pu.
Wij hebben inmiddels een paar van dit model Intex pompen versleten en zitten te kijken naar een zandfilter pomp.

De simpele Intex is ook zo'n 50 euro maar als je er ieder seizoen een moet aanschaffen wordt het ook duur.

Tja wat is stil? Je moet het gewoon aanhoren en zelf oordelen. Een kist erom heen helpt ook :).

Zandfilterpomp gaat infeite lang mee ja, kan altijd wel stuk gaan maar over algemeen is het een investering voor velen seizoenen/jaren.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
En de kraan staat aan! Nieuwe Bestway Flowclear 5.7 m3/u neergezet, mooi level. Ruim 30 kilo glas erin, gisteren twee zakken afgehaald bij de speelgoedwinkel (Toychamp). Ben benieuwd naar de filter en flow resultaten ten opzichte van de eerdere 2 kuubs cartridgepomp die ik de afgelopen jaren gebruikt Een paar uurtjes, dan kan ie aan.

Een uurtje eerder begint de zwembadmod van 32 naar 38 mm. Mesje ligt klaar :) Overigens zijn de gaten in de daadwerkelijke doorvoer verre van 38mm, dus veel extra flow is hierdoor niet te verwachten. Wel natuurlijk afsluiters. Verder door de langere slangen die bij de pomp zitten staat de pomp wat verder weg, en komende of volgende week ga ik er een klein huisje omheen maken. Beter voor de weersinvloeden, en voor het geluid. Foto's volgen, altijd leuk om te delen, ik vind namelijk foto's van jullie setup ook altijd leuk om te zien.

Voor wat betreft de stekker: Standaard uitgevoerd met aardlekschakelaar van 30mA. Deze week bij een maatje van me zijn nieuwe 4 m3/u Intexpomp bekeken: de aardlekschakelaar daarop was ook 30mA, geen 10 mA dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:30
p.d.akkerman schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:17:

Wat internetten niet met je doet....

Is het verstandig om meteen een zout systeem aan te schaffen met zandfilterpomp ?

En moet ik dan nu anders alvast m'n bakje met 4 tabletten van 20 gram chloor uit het zwembad halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
wernerchuck schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:24:

een ronde metal frame 305,

dan zou het inderdaad moeten werken ja

@Dennahz af en toe bij de buren polzen of ze geen overlast hebben is altijd goed.

@gysman11 het rubberen ring kan je gebruiken als afteken mal waar je moet snijden, aan de binnenkant plaatsen het rubber niet zoals ik aan de buitenkant :+
p.d.akkerman schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:50:
[...]

Is het verstandig om meteen een zout systeem aan te schaffen met zandfilterpomp ?

En moet ik dan nu anders alvast m'n bakje met 4 tabletten van 20 gram chloor uit het zwembad halen?
zout zet je om in chloor dus nee die drijver hoeft er niet uit ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dark
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-06 11:04
Ik wil mijn drukleidingen verlijmen
Ik lees afschuinen, waar ik geen apparatuur voor heb en over het lijmen veel verschillende mogelijkheden. Ik heb geen cleaner alleen uni-100XT.
Beter cleaner halen of wasbenzine gebruiken. Niet schuren alleen afbramen? Niet draaien als lijm op beide delen zit?
Enige tips?

Ik krijg mijn leiding niet in de vdl appendages geschoven. Als ik geweld zou gebruiken dan zitten ze moer vast. Gaat vsst niet lukken met lijm. Wat doe ik niet goed?

[ Voor 21% gewijzigd door Marco_Dark op 17-05-2020 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
vso schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:55:

@gysman11 het rubberen ring kan je gebruiken als afteken mal waar je moet snijden, aan de binnenkant plaatsen het rubber niet zoals ik aan de buitenkant :+
Yes :) Ik heb de filmpjes op youtube bekeken, het lijkt eenvoudig genoeg: YouTube: Intex Pool 1.25 to 1.5 conversion

Alleen niet uitschieten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
p.d.akkerman schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:50:
[...]

Ik weet niet wat @vso bedoelt dat je drijver erin mag blijven met chloor tabletten maar als je bad nu al chloor heeft en je gaat overstappen naar zout systeem dan moet al het "ander" chloor eruit zijn.

Je kan het beste schoon beginnen.
Marco_Dark schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:01:
Ik lees afschuinen, waar ik geen apparatuur voor heb en over het lijmen veel verschillende mogelijkheden. Ik heb geen cleaner alleen uni-100XT.
Beter cleaner halen of wasbenzine gebruiken. Niet schuren alleen afbramen? Niet draaien als lijm op beide delen zit?
Enige tips?

Ik krijg mijn leiding niet in de vdl appendages geschoven. Als ik geweld zou gebruiken dan zitten ze moer vast. Gaat vsst niet lukken met lijm. Wat doe ik niet goed?
Bramen beetje afschuren is wel fijn, afschuinen maakt het makkelijker met inschuiven maar zelf nog nooit gedaan. We werken met 2-3 bar gen geen 16 bar :).

Cleanen met nieuwe schone buizen/koppelingen moet niet maar met is altijd beter, zorg in ieder geval dat de buizen/koppelingen goed schoon en vetvrij zijn.

Verder niet schuren, beiden delen heel goed insmeren (te veel kan niet zou je haast zeggen).
Daarna in een rechte beweging erin schuiven. Daarna niet meer aan zitten en laten drogen.
Overtollige lijm direct verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Marco_Dark schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:01:
Enige tips?

ik kreeg bij mijn bypass set chirion lijm + cleaner .. dit is waarom de set duurder is dan los halen ..

kwa lijmen (vriend van me werkt met 8-10bar leidingen) is schoonmaken, goed insmeren en een slag draaien voor goeie verdeling wel erg nuttig. je wilt immers geen lekkage dus alles goed voorbereiden is beter dan achteraf de zaag erin moeten zetten.

Dit is 1 van de redenen waarom ik lange lengtes pijp heb gebruikt .. en zoveel mogelijk "extra" als ik ooit de zaag erin moet zetten kan dat zonder problemen

btw de andere reden is dat pijp goedkoper is dan slang. (en minder wrijving heeft)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:28:
[...]

Ik weet niet wat @vso bedoelt dat je drijver erin mag blijven met chloor tabletten maar als je bad nu al chloor heeft en je gaat overstappen naar zout systeem dan moet al het "ander" chloor eruit zijn.

Je kan het beste schoon beginnen.
true schoon beginnen is beter maar

1) water bezuinigen .. dus ga spaarzaam om met water.
2) je kan ook wachten totdat de contractie laag genoeg is ..

Het is niet de bedoeling dat je produkt x met y mixt maar dan ga je er al vanuit dat de concentratie al hoog genoeg is .. .. je blijft chloor erg lang ruiken .. terwijl de concetratie erg laag kan zijn ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-06 10:22

BeyondThunder

Lost Lightning

Met lijmen altijd in een slag erop zetten. Nooit recht. Als je een braam hebt dan heb je een lek. En altijd schoon maken met pvc cleaner. Als je flexibeler slang lijmt, gebruik dan de speciale, blauwe lijm.

Edit, eventueel vooraf aftekenen met een kras. Watervaste stift veeg je schoon met pvc cleaner. Ja ik heb al veel pvc gelijmd in mijn leven.

[ Voor 25% gewijzigd door BeyondThunder op 17-05-2020 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
gysman11 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:48:
[...]

Yes :) Ik heb de filmpjes op youtube bekeken, het lijkt eenvoudig genoeg: YouTube: Intex Pool 1.25 to 1.5 conversion

Alleen niet uitschieten ;)
Done! Kids overigens nu in het water. Graad of 10/11 gok ik. :*) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dark
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-06 11:04
Ik krijg mijn pvc pijp niet geheel in de mof/afsluiter zonder brutte kracht, ik gok maar voor 2/3 en niet meer.
Dit moet er toch zo in schuiven zelfs zonder lijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
gysman11 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:47:
[...]

Done! Kids overigens nu in het water. Graad of 10/11 gok ik. :*) :*)
ik vind het "eng" na 8 jaar met de oude/kleinere gedaan te hebben .. maar die conversie vind ik het wel waard.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:34:
[...]

true schoon beginnen is beter maar

1) water bezuinigen .. dus ga spaarzaam om met water.
2) je kan ook wachten totdat de contractie laag genoeg is ..

Het is niet de bedoeling dat je produkt x met y mixt maar dan ga je er al vanuit dat de concentratie al hoog genoeg is .. .. je blijft chloor erg lang ruiken .. terwijl de concetratie erg laag kan zijn ..
Dus in dit geval drijver met chloor tabletten eruit halen (en wachten tot dat het chloor weg is) voordat je overstapt naar zoutwater systeem en niet drijver met chloor tabletten erin laten ;).
BeyondThunder schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:42:
Met lijmen altijd in een slag erop zetten. Nooit recht. Als je een braam hebt dan heb je een lek. En altijd schoon maken met pvc cleaner. Als je flexibeler slang lijmt, gebruik dan de speciale, blauwe lijm.

Edit, eventueel vooraf aftekenen met een kras. Watervaste stift veeg je schoon met pvc cleaner. Ja ik heb al veel pvc gelijmd in mijn leven.
Dan heb ik geluk, heb me al wat druk pvc afgelijmd en doe altijd recht erin. Maar ik zorg wel ook altijd dat er geen bramem zijn en maak het goed schoon met cleaner.

Bedankt voor de tip dat slagje draaien wellicht een lek kan voorkomen :)
Marco_Dark schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:02:
Ik krijg mijn pvc pijp niet geheel in de mof/afsluiter zonder brutte kracht, ik gok maar voor 2/3 en niet meer.
Dit moet er toch zo in schuiven zelfs zonder lijm.
Het kan met moeite gaan (vooral als je diverse merken door elkaar gebruikt), zolang je maar zorgt dat wanneer je gaat verlijmen het zo diep mogelijk als kan erin duwt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:33:
Dus in dit geval drijver met chloor tabletten eruit halen (en wachten tot dat het chloor weg is) voordat je overstapt naar zoutwater systeem en niet drijver met chloor tabletten erin laten ;).
waarom geld heb je toch al uit gegeven het ligt er al in .. zou me er niet te druk over maken :) dan maar paar dagen langer wachten :)

maar ja iedereen zijn ding toch ?

ben van het weekend bezig geweest met elektra in de schuur af te maken, tot op heden was dit via een haspel naar de schuur ..

ben van 2 naar 14 stop contacten gegaan :) beetje overkill maar goed :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:38:
[...]
waarom geld heb je toch al uit gegeven het ligt er al in .. zou me er niet te druk over maken :) dan maar paar dagen langer wachten :)

maar ja iedereen zijn ding toch ?

ben van het weekend bezig geweest met elektra in de schuur af te maken, tot op heden was dit via een haspel naar de schuur ..

ben van 2 naar 14 stop contacten gegaan :) beetje overkill maar goed :)
De vraagt was of je bij het overstappen naar zoutwater systeem de drijver met chloortabletten eruit moet.

En dan zeg jij kort gezegd; "laten zitten".

Maar eigenlijk bedoel je dus;
Laat de drijver met chloor tabletten erin zitten. En wanneer het op is wachten tot dat het chloor weg uit het water en dan overstappen naar zoutwater systeem.

Soms antwoord je niet duidelijk (bedoel het niet verkeerd), een niet wetende denk straks gewoon dat het erin kan blijven terwijl je het niet zo bedoelt.

Ennuh 14 stopcontacten?! Heb jij dan zo een grote tuin ;) Ik heb er maar 1, daar moet ik het mee doen hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldvalk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-04-2023
hallo,

ik heb een zandpomp van intext die 4m2 capaciteit heeft. Deze gerbuik ik bij een zwembad van 2x4.11.
de opstelling pomp, solar bol en zoutwater systeem van intext geeft bij mij problemen.
de zoutwater geeft aan dat de pomp snelheid niet snelgenoeg is.
hoe erg is het als ik eerst pomp dan zoutwater en dan solar bol doe ??

Shredder230

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@arnoldvalk:

Tja chloor concentratie is het hoogst na je zoutwatersysteem. Het kan je solar bol aantasten.
Niet voor niets dat chloor als laatst komt voordat het terug het zwembad gaat.

Maar de opstelling veranderen heeft geen nut want je watersnelheid is overal even "snel" en is afhankelijk van de zwaktste schakel...

Heb je een bypass op de solar bol zitten? Zo ja, deze dan meer open draaien zodat er meer water langs kan en dus meer waterdoorstroming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:59:
De vraagt was of je bij het overstappen naar zoutwater systeem de drijver met chloortabletten eruit moet.

En dan zeg jij kort gezegd; "laten zitten".

Maar eigenlijk bedoel je dus;
Laat de drijver met chloor tabletten erin zitten. En wanneer het op is wachten tot dat het chloor weg uit het water en dan overstappen naar zoutwater systeem.
erhm ja beide :) ...
Soms antwoord je niet duidelijk (bedoel het niet verkeerd), een niet wetende denk straks gewoon dat het erin kan blijven terwijl je het niet zo bedoelt.
In dit geval vermoed ik dat een onwetende eerder aan "zout" (zee) denkt ipv chloor merk A en chloor merk B mixen .. wat ik overgens wel logische gedachte gang vind ..

zie onder me naam "raap voor zijn recht" ;) daar zeg ik ook wat mee :)
Ennuh 14 stopcontacten?! Heb jij dan zo een grote tuin ;) Ik heb er maar 1, daar moet ik het mee doen hehe.
Nee eigenlijk zijn het er ook 17. . 3 bij het huis en 1 van deze 3 was een haspel naar de schuur voor de ZFP

Maar ik heb ook geen lampen in de schuur deze zijn via KAKU stopcontacten geschakeld, nu kan ik alles apart aansluiten (netter) .. maar ik wil bv acculaders en andere meuk gewoon in het stopcontact kunnen laten ..

sterker nog er zitten tussen me ZFP 3 aardlek schakelaars , die van intex, 1 in de schuur en dan 1 in de meterkast .. en dan de hoofdzekering .. :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
arnoldvalk schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:01:
hallo,

ik heb een zandpomp van intext die 4m2 capaciteit heeft. Deze gerbuik ik bij een zwembad van 2x4.11.
de opstelling pomp, solar bol en zoutwater systeem van intext geeft bij mij problemen.
de zoutwater geeft aan dat de pomp snelheid niet snelgenoeg is.
hoe erg is het als ik eerst pomp dan zoutwater en dan solar bol doe ??
@Jazsie denk dat de ZFP van 4 de krux is hier

@arnoldvalk wat zegt de handleiding dat je minimaal moet hebben ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:03
Tinusvolkel schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:38:
Naar aanleiding van jullie adviezen over het exit zwembad met koepel ben ik is een lijstje gaan maken voor een intex zwembad:

Aangezien het zwembad niet heel groot en de kosten niet nog verder uit de hand wil laten lopen heb ik gekozen voor 2 solar matten van Intex. Deze wil ik op 2 meter hoogte plaaten op een fietsenschuurdakje met best warme zwarte dakpanpatroon platen, waar ik ertussen nog iets van vloerbedekking wil leggen. Het zwembad hoeft niet extreem warm te worden en mag nog best wel wat verfrissend zijn. :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Zwembad INTEX™ Prism Frame Premium Ø 305 cm€ 84,95€ 84,95
1PompINTEX™ zandfilterpomp - 4m3/h€ 149,00€ 149,00
1AfdekzeilINTEX™ INTEX™ solar cover / isolerend€ 13,50€ 13,50
2Verwarming INTEX™ zwembadverwarming - Solar mat€ 19,95€ 39,90
1Verzorging Starterset Mini: zwembaden tot 8.000 liter€ 32,50€ 32,50
1Reiniging INTEX™ schoonmaakset zwembad Deluxe - Ø 29,8 mm aansluiting (incl. steel)€ 36,50€ 36,50
2Pomp Acc. INTEX™ adapter zwembad B (Ø 38-32 mm)€ 9,95€ 19,90
2Pomp Acc. INTEX™ koppelstuk zwembadpomp (Ø 32 mm)€ 3,95€ 7,90
1Pomp Acc. INTEX™ uitlaat zwembad (Ø 32 mm)€ 2,95€ 2,95
1Pomp Acc. INTEX™ zeefje zwembad (Ø 32 mm)€ 3,95€ 3,95
1Pomp Acc. Aqualoon Filterbolletjes 700 gram€ 22,50€ 22,50
Totaal€ 413,55

Vragen die ik nog heb:
1. Ben ik nog iets vergeten? (bijvoorbeeld extra slangen voor de solar matten)
2. Is deze pomp niet overkill voor dit zwembad?
3. heb ik geen extra bypass nodig aangezien deze toch al op de solar matten zitten?
4. Volgens mij zitten er 2x 4.4 m slangen bij de pomp maar zijn deze in te korten?
5. De matten zouden niet boven het waterniveau geplaatst mogen worden, maar waarom is dat? ik lees in dit forum andere verhalen.
Helaas is dit plan niet door de WAF heen gekomen...
Heb nu geen solar matten en een 3.4 m3 intex patroonfilter om het allemaal een beetje betaalbaar te houden. Nu maar hopen een warme zomer 8)

Maar het zwembad afgelopen zaterdag opgezet en nu een beetje chloor en temperatuur monitoren zodat ze er donderdag in kunnen zwemmen als het warm word.

Gisteren was de max temperatuur 17.2 en hij is nu gedaald naar 16.2 graden. (met een minimale tuin temperatuur van 9.4 graden) 1 graden gezakt vind ik reuze meevallen dus de noppenfolie (met afdekzeil) en het kunstgras isoleren blijkbaar best goed. :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:53:
[...]

Heb nu geen solar matten en een 3.4 m3 intex patroonfilter om het allemaal een beetje betaalbaar te houden. Nu maar hopen een warme zomer 8)

Maar het zwembad afgelopen zaterdag opgezet en nu een beetje chloor en temperatuur monitoren zodat ze er donderdag in kunnen zwemmen als het warm word.

Gisteren was de max temperatuur 17.2 en hij is nu gedaald naar 16.2 graden. (met een minimale tuin temperatuur van 9.4 graden) 1 graden gezakt vind ik reuze meevallen dus de noppenfolie (met afdekzeil) en het kunstgras isoleren blijkbaar best goed. :)
Ik heb hetzelfde bad, laat de pomp (2,2 liter per uur?) minimaal 3 a 4 uur per dag draaien ..

Zet de doodstraf op niet gebruik van een voetenbad..:+ voordat ze het zwembad betreden..

Het bad zal langzaam warm worden ..gooi met mooi weer de cover(s) eraf

YouTube: DIY pool heater easy selfmade wood kan nog altijd :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Tinusvolkel schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:53:
[...]

Ik denk dat je snel spijt gaat krijgen van het patroonfilter. Een zandfilterpomp is nou juist iets waar ik echt geen compromis over zou maken :p Het water is zoveel schoner met zo'n pomp + je hoeft jaren niks te vervangen i.t.t. met een patroonfilter. Af en toe even backwash doen en that's it.

8000 liter zal wel warm worden met die mooie dagen, gewoon goed afdekken met die noppenfolie als ze er niet in zwemmen. Moet helemaal goed komen :Y)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:35:
[...]

Ik heb hetzelfde bad, laat de pomp (2,2 liter per uur?) minimaal 3 a 4 uur per dag draaien ..

Zet de doodstraf op niet gebruik van een voetenbad..:+ voordat ze het zwembad betreden..

Het bad zal langzaam warm worden ..gooi met mooi weer de cover(s) eraf

YouTube: DIY pool heater easy selfmade wood kan nog altijd :)
Met de 3.4m3 pomp hoef ik hem maar 2 uur te draaien.
Verder heb ik ivm kunstgras niet echt een voetenbad nodig (denk ik...)

Inmiddels zitten we al op 16.4 8) ondanks dat het buiten nog een paar graden kouder is dan het zwembadwater.
Dennahz schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:35:
[...]

Ik denk dat je snel spijt gaat krijgen van het patroonfilter. Een zandfilterpomp is nou juist iets waar ik echt geen compromis over zou maken :p Het water is zoveel schoner met zo'n pomp + je hoeft jaren niks te vervangen i.t.t. met een patroonfilter. Af en toe even backwash doen en that's it.
Tja hier ga ik denk ik net als iedere andere eigenwijze tweaker proefondervindelijk achter komen... :P
8000 liter zal wel warm worden met die mooie dagen, gewoon goed afdekken met die noppenfolie als ze er niet in zwemmen. Moet helemaal goed komen :Y)
Is net iets meer dan 4000 liter dus zou dan al helemaal goed moeten komen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:35:
[...]

CRP voor 30,- vs 150 ZFP is voor WAF niet begrijpbaar .. en hij had een 4 kuub (ik heb 6 kuub) .. zelfde zwembad...

backwash ? kan je dat eten . ? heb ik nog nooit hoeven te doen :)

De WAF verandert als je elke week mee laat helpen, de filters in een emmer reinigt met dasty en andere chemicalien .. een paar afwasborstels jat .. als ze dan miept .. tja 120,- was teveel :+ dan had je niks hoeven doen .. ook met chloor drivers vs dispenser .. en koud zwembad .. tja als manlief huis werk doet .. en vrouw lief gelooft niet in huiswerk .. tja .. wie niet luisteren wilt moet voelen ..

Geloof mij maar dat met zeer heet weer en koud zwembad vaak de mening snel bijdraait :) als je de kids plezier ziet hebben :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:43:
Met de 3.4m3 pomp hoef ik hem maar 2 uur te draaien.
Doe nu maar langer .. :+ en gewoon op een timer zodat je het niet een dag vergeet .. te kort pompen kan .. te lang kan nooit :)
Verder heb ik ivm kunstgras niet echt een voetenbad nodig (denk ik...)
FOUT .. altijd nodig ..

Dit jaar is die van mij weg de kids gingen helemaal los en over stuur .. oOo _O- want het zit er zo hard in dat .. zelfs vrouw lief ze niet rustig kreeg .. totdat papa zei dat het mocht oOo :)F
Is net iets meer dan 4000 liter dus zou dan al helemaal goed moeten komen. :)
4,8 kuub

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldvalk
@Jazsie ik heb geen bypass. Wel loopt er vanaf het zwembad een 34 mm leiding naar de pomp, van de pomp naar de solar is een verloop van 32mm en naar de zoutwatersysteem weer naar 34.
Kan dit een probleem zijn ?

Zal ook de bol er weer tussen uit halen en kijken of alles nog goed werkt. Voordat ik de bol ertussen deed werkte het goed.

@vso volgens de bol moet er minimaal 2m2 pomp zijn

Shredder230

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
arnoldvalk schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:54:
@Jazsie ik heb geen bypass. Wel loopt er vanaf het zwembad een 34 mm leiding naar de pomp, van de pomp naar de solar is een verloop van 32mm en naar de zoutwatersysteem weer naar 34.

Zal ook de bol er weer tussen uit halen en kijken of alles nog goed werkt. Voordat ik de bol ertussen deed werkte het goed.

bedoelde wat moet op je zout systeem minimaal ..

de solar meuk heeft "flow" nodig hoe snel/langzaam maakt niet uit

btw gaan iet voor goedkope bypass .. je hebt hem wel nodig.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:48:
[...]

Doe nu maar langer .. :+ en gewoon op een timer zodat je het niet een dag vergeet .. te kort pompen kan .. te lang kan nooit :)
Stekkerschakelaar voor domotica systeem is al reeds besteld en komt morgen binnen. :)
[...]

FOUT .. altijd nodig ..

Dit jaar is die van mij weg de kids gingen helemaal los en over stuur .. oOo _O- want het zit er zo hard in dat .. zelfs vrouw lief ze niet rustig kreeg .. totdat papa zei dat het mocht oOo :)F

[...]

4,8 kuub
Watermeter gaf 4165 aan en ondertussen is er nog wel wat water gebruikt voor andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldvalk
@vso sorry, verkeerd getkt. De zoutgenerator moet minimaal 3.4 liter per uur

Shredder230

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:48:
[...]

FOUT .. altijd nodig ..

Ik doe altijd goed mijn best om jouw posts te begrijpen en dat lukt me meestal vrij aardig (soms is het wel een beetje puzzelen ;) ), maar nu ben je me echt kwijt...

Wat is er dit jaar weg waar de kids los van gingen? Kan me niet voorstellen dat je het voetenbad hebt weggedaan... (en al helemaal niet dat de kids daar overstuur van raken)

[ Voor 12% gewijzigd door ralph075 op 18-05-2020 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Tinusvolkel vreemd de papieren zeggen 4,8 ach .. boeiend ook :) vol = vol toch :)
arnoldvalk schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:10:
Geen probleem we zijn mens :) .. tja dan heb je teveel druk verlies door de bol, zoals @Jazsie terrecht opmerkte ..

ik zou je pomp op MP plaatsen en een zwaardere bestellen .. gelijk een bypass erbij zetten :) niet de goedkope nemen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ralph075 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:10:
[...]

Ik doe altijd goed mijn best om jouw posts te begrijpen en dat lukt me meestal vrij aardig (soms is het wel een beetje puzzelen ;) ), maar nu ben je me echt kwijt...

Wat is er dit jaar weg waar de kids los van gingen? Kan me niet voorstellen dat je het voetenbad hebt weggedaan... (en al helemaal niet dat de kids daar overstuur van raken)
je bent niet de enige :),

Nee ik ook niet en toch is tie foetsie, en ja de kids waren wel "overstuur" .. oke beetje aangedikt dat ze niet in elkaar gekromen in feutus houding lagen .. maar alles werd wel overhoop gehaald om te zoeken naar dat ding ..

denk dat hij kapot is gevallen ofzo en "we bestellen wel nieuw" .. omdat we toch een nieuw zwembad bestellen, vorig jaar was de liner kapot gegaan maar wel overleefbaar lek ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
arnoldvalk schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:54:

Neen die overgang van 34 van/naar 32 mm is het probleem niet.

Probleem is dat je solar bol best wel veel "flow" tegen houd. En dus gaat je zoutwatersysteem zeuren omdat je pomp niet sterk genoeg is.

Je zoutwatersysteem (neem aan dat je van intex hebt) heeft minimaal 3.4 m3/u nodig.

Omdat je zandfilterpomp 4 m3/u is haal je dit niet.

Je kan proberen of het geheel werkt zonder de solar bol ertussen. Indien wel dan kan je een bypass plaatsen om zo toch je doorstroming te verhogen (goedkoopste oplossing).

Werkt het ook zonder solar bol ertussen niet dan is je zandfilterpomp niet sterk genoeg en moet je een zwaarde aanschaffen (duurdere oplossing).

Een 6 m3/u of zelfs 8 m3/u zandfilterpomp is beter.
arnoldvalk schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:10:
3.4 m3 liter per uur dus. 3.4 liter per uur is wel erg weinig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldvalk
@vso Vrees dat dan die bol gewoon MP op gaat..
Meeste pompen die ik zie hebben een capaciteit van 4m2, en die bol is ook niks bijzonders dus blijf het wat vreemd vinden dat het niet werkt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WG2k-rSVUZxbG0j-nCwEsfsxb0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B1vqhQtEdBTCNRSZ4tWQEHfG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNiS-huORt8UZGAC48WYFy1hoeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pw7FA7trbmuJ7ZrxS7JjXAzs.jpg?f=fotoalbum_large

Shredder230

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

arnoldvalk schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:27:
Meeste pompen die ik zie hebben een capaciteit van 4m2, en die bol is ook niks bijzonders dus blijf het wat vreemd vinden dat het niet werkt.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die bol hebben wij ook snel doorverkocht, waardeloos ding :p Maar we hadden er toen ook nog geen bypass tussen, dus wellicht daarom (+ 16000 liter verwarmen met één bol is natuurlijk ook niet echt realistisch)

Volgende project hier: een kist voor de zandfilterpomp. De buren hebben dat hele ding nog nooit gehoord zeiden ze, maar toch wil ik dat het stiller gaat. Zeker als hij s'nachts aanblijft met de warmtepomp (die keurig stil is, 30db max). Een uitdaging, want heb 2 linkerhanden ;)

Ga m'n 'research' wel documenteren, wellicht dat iemand er nog wat aan heeft later. ("How not to build a .....")

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldvalk
bedankt allemaal voor het advies, ik ga me orienteren op een bypass oplossing.

Shredder230

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Meeste pompen die ik zie hebben een capaciteit van 4m2, en die bol is ook niks bijzonders dus blijf het wat vreemd vinden dat het niet werkt.[Afbeelding]

[Afbeelding]
had die foto's nu eerder gedaan ..

Dan nog heeft @Jazsie gelijk .. Waarom geen Y of T-stuk ertussen zetten .. ?

de bol kan je op MP zetten maar beter een verwarming dan geen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie

[Afbeelding]
Prima aangesloten, plaats een bypass (heb je toch nodig ongeacht welk solar bol/mat of zelfs warmtepomp) en je kan vooruit.

Zoals @vso zegt; beter iets van verwarming dan geen... verkopen kan altijd nog :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Aghanim schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:27:
@dr.nld Ik ben erg benieuwd naar je verbruik met de solar bol oplossing. Vooralsnog denk ik op ongeveer 60 euro per maand uit te komen (de komende maanden is het sowieso warmer overdag en 's nachts) wat zo'n 300 euro per jaar is.
Status van het project; solar bol is na anderhalve week geleverd door de Wit.
12V (camping) pomp 20l/m + tuinslang en adapter set van ubbink 13mm naar 32mm, helaas haal ik de minimale opvoerhoogte nog niet. De waterflow blijft nét hangen bij 5 cm onder de rand van het zwembad :O

Deze vorige week besteld bij Amazon 3000l/uur
https://www.amazon.de/Was...id=1589790182&sr=8-4&th=1

Wacht met smart op de levering. Heb alweer nieuw Ubbink 25mm materiaal gehaald, voor de koppeling.

Heb de standaard cover erop (met luchtkussen). Op dit moment koelt de Intex / bestway Lay-Z-Spa nog 10 graden per nacht af en moet ik overdag een groot deel van de ochtend/middag bijverwarmen. Dit doe ik liever via de zon :)

Don't Dream it, Be it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:32:
Die bol hebben wij ook snel doorverkocht, waardeloos ding :p Maar we hadden er toen ook nog geen bypass tussen, dus wellicht daarom (+ 16000 liter verwarmen met één bol is natuurlijk ook niet echt realistisch)

Volgende project hier: een kist voor de zandfilterpomp. De buren hebben dat hele ding nog nooit gehoord zeiden ze, maar toch wil ik dat het stiller gaat. Zeker als hij s'nachts aanblijft met de warmtepomp (die keurig stil is, 30db max). Een uitdaging, want heb 2 linkerhanden ;)

Ga m'n 'research' wel documenteren, wellicht dat iemand er nog wat aan heeft later. ("How not to build a .....")
Je kan vrij simpel bouwen .. alleen er zijn veel dingen waar je rekening mee moet houden..

- pijp in/uit de box,
- stroom toevoer
- ga je "extra' dingen opslaan? (zwembad meuk)
- laat je het 365 dagen buiten staan
- isolatie materiaal (dikte)

Hoe ver/dicht bij staat het bij het zwembad (springplang/hangplek voor kids ?) Uit de zon bij voorkeur

Ik zou bv voor de locatie waar de pijp doorheen moet een 2x U-profiel pakken en een plank van 60cm met een guilotine achtige opening .. alleen als je de plank omdraait (dus met overlengte) sluit je het gat voor ongedierte als het zwembad weg is ..

Zorg ervoor dat je genoeg "werkruimte" hebt en pijpen bv niet 90 graden maar 45 graden voor minimaal druk verlies .. iets meer ruimte is ook prettig ..

Daarnaast kan je het multifunctioneel maken door bv een hang plek voor handdoek/buitendouche en water speelgoed
(een reservoir op het dak, middels zwarte riool buizen is een leuke buiten douche)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-04 15:16
Vraagje; Als je een ZFP hebt et 38mm aansluiting en een bad met 32mm, moet dan het verloop van 38 --> 32 altijd aan de zwembadkant zitten of mag het ook vanaf de pomp?

Excuses als het al gevraagd is, maar ik kon het niet vinden..

[ Voor 16% gewijzigd door BeeJee78 op 18-05-2020 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-06 15:21
Dennahz schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:32:
[...]

Vorige zwembadzomer heb ik de ZFP ook een "huisje" gegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dE-Ah813TjLZ4oZvfe5uGlyiHwc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XRO1CCw03KtwxtuIRIMvXzk2.jpg?f=user_large

Dit was voor een Intex 4m³ ZFP. Bovenkant kon er ook makkelijk af.

Voor dit jaar een upgrade naar Intex 10m³ en voorlopig nog geen ander huisje kunnen vinden / maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
@BeeJee78: Maakt in feite niet uit indien je pomp sterk genoeg is.

Zelf zou ik pas bij het bad kleiner gaan om een zo laag mogelijke (tegen) druk te houden.

Hoe "kleiner" de slang hoe meer weerstand en wie weet ga je ooit eens uitbreiden of dergelijke.
Bauki schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:26:
[...]

[Afbeelding]

Voor dit jaar een upgrade naar Intex 10m³ en voorlopig nog geen ander huisje kunnen vinden / maken.
Netjes! Helpt het ook tegen het geluid of is het niet de moeite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
[...]

Nice! Werkte dat ook een beetje geluidsdempend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauki
@Jazsie & @BeeJee78 Ja, werkt echt wel geluidsdempend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Jazsie schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:27:
@BeeJee78: Maakt in feite niet uit indien je pomp sterk genoeg is.

Zelf zou ik pas bij het bad kleiner gaan om een zo laag mogelijke (tegen) druk te houden.

Hoe "kleiner" de slang hoe meer weerstand en wie weet ga je ooit eens uitbreiden of dergelijke.
Hmm ja dat is waar. Maar ik wil de pomp graag in de schuur zetten en wil zo klein mogelijke gaten dus als het even kan zou ik het toch willen. Zou de pomp ook meer herrie maken met 32mm slangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldvalk
zou dit voor mij opstelling werken ?

https://www.zwembadenwebshop.nl/kleine-bypasskit

Shredder230

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

mooi +1, ik denk wel uitdagend met regen .. teminste verfje zal veel schelen ..

@BeeJee78 je kan je isolatie materiaal ertegenaan drukken aan de binnenkant .. je hoeft niet 100% vast te lijmen ..
32/38mm slang heeft voordeel dat je wat mobiel(er) bent met je bouwwerk .. pijp is vaste opstelling.

@arnoldvalk nee dit is de goedkope (waardeloze) set zoek er 1 met 3 kranen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02-06 14:52

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Wilde inderdaad ook werken met een vuurkorf en spiraal. Komt de kleurverandering door roestig staal of wat is precies het nadeel van deze techniek?

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:00
Iemand hier met een Hydro-s warmtepomp? Ik heb er 1 aangeschaft en bij het aansluiten krijg ik alleen maar piepjes.....en doet de warmtepomp niets

En uiteraard staat er in de handleiding niets over piepjes helaas.
Leverancier heb ik om opheldering gevraagd, maar nog geen antwoord..

hier iemand met een Hydro-s ?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:57
Gezien de onzekere vakantieplannen en een net opgeknapte tuin heb ik ons Action zwembad van €2,99 ook maar vervangen voor iets groters na mij ingelezen te hebben in dit topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHG0s2RHyVfxofZHCUhUGPCqvt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Le9PhiFG26t8vqYKfYv0eQw.jpg?f=fotoalbum_large

Nog steeds zeer bescheiden:
Intex zwembad 220cm * 150cm
Chloordrijver in het bad
Bestway tegels van 2mm van de GAMMA
Solar afdekzeil en daarover heen nog een GAMMA afdekzeil (na 2 dagen alleen het solarzeil lagen er al zoveel blaadjes en andere meuk in het zwembad dat ik voor nu er ook nog maar een extra zeil overheen heb)
2x 6.6 meter slang naar een Intex cartride pomp met wasbare cartridge in een huisje van hout wat ik nog had liggen. Aangestuurd via een KAKU in Domoticz
Solar mat op een kleine verhoging zodat ik m'n gras niet verkloot :)

Al met al voor zo'n €250,- klaar. Werkt goed, gisteren was de watertemperatuur in 4 uur tijd van 15 graden naar 18 graden gegaan, met deels zon op het bad zelf en zon op de solar mat. Met een buitentemperatuur van 16 graden.

Enige wat ik merk dat er elke paar dagen luchtbellen in de slangen blijven zitten waardoor de doorstroming drastisch minder wordt. Een paar keer de hand op de uitstroom om druk op te bouwen en dan door te laten spoelen lost dat wel op, maar ideaal is het niet. Komt ben ik bang toch omdat de solar mat niet helemaal op de grond ligt (ook al is het maar 30cm hoog, dus nog lager dan het waterniveau.)

Voor de rest wachten op mooi weer :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-Jay
  • Laatst online: 08:06

K-Jay

Klaas Jan

Ziet er goed uit! Alleen lijkt je tuinpoort nu volledig geblokkeerd...
Kun je die luchtbellen niet wegkrijgen met het ontluchtingsventiel op de pomp?

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Thy... schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:40:
Gezien de onzekere vakantieplannen en een net opgeknapte tuin heb ik ons Action zwembad van €2,99 ook maar vervangen voor iets groters na mij ingelezen te hebben in dit topic.

[Afbeelding]

Chloordrijver in het bad
Solar afdekzeil en daarover heen nog een GAMMA afdekzeil (na 2 dagen alleen het solarzeil lagen er al zoveel blaadjes en andere meuk in het zwembad dat ik voor nu er ook nog maar een extra zeil overheen heb)
2x 6.6 meter slang naar een Intex cartride pomp met wasbare cartridge in een huisje van hout wat ik nog had liggen. Aangestuurd via een KAKU in Domoticz

Al met al voor zo'n €250,- klaar. Werkt goed, gisteren was de watertemperatuur in 4 uur tijd van 15 graden naar 18 graden gegaan, met deels zon op het bad zelf en zon op de solar mat. Met een buitentemperatuur van 16 graden.

Enige wat ik merk dat er elke paar dagen luchtbellen in de slangen blijven zitten waardoor de doorstroming drastisch minder wordt. Een paar keer de hand op de uitstroom om druk op te bouwen en dan door te laten spoelen lost dat wel op, maar ideaal is het niet. Komt ben ik bang toch omdat de solar mat niet helemaal op de grond ligt (ook al is het maar 30cm hoog, dus nog lager dan het waterniveau.)

Nice man, strakke set-up! d:)b Wel raar van die luchtbellen, dat zou eigenlijk niet mogen gebeuren als alles volledig goed afgesloten is. Misschien is idd de doorvoer niet helemaal optimaal?
[...]

[Afbeelding]

Nice! Meer moet het toch niet zijn? Heb je daar ook isolatie van de binnenkant zitten voor het geluid? Ga me daar deze week even mee bezig houden. Benieuwd hoeveel zoiets scheelt qua geluid eigenlijk. Misschien is het dan wel realistisch om alles 24/7 te laten draaien als het water warm moet :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-06 13:33
ivm die luchtbellen: zit uw inlaat van het zwembad onder water of niet? Wanneer uw pomp uitvalt kan hij hier namelijk water aanzuigen. Uw matten liggen hoger dan de uitlaat van het zwembad en dus stroomt het water gedeeltelijk terug naar het zwembad. Dus ik vermoed dat het opgelost kan zijn wanneer u wat meer water in het zwembad doet zodat de inlaat onder water komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
K-Jay schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:55:
Ziet er goed uit! Alleen lijkt je tuinpoort nu volledig geblokkeerd...
Kun je die luchtbellen niet wegkrijgen met het ontluchtingsventiel op de pomp?
Ja de volgende keer moet ik hem nog iets verder van de poort afzetten zodat ik er nog precies doorheen pas indien nodig, hoewel ik de poort bijna niet meer gebruik. Maar dat bedacht ik pas toen hij al vol was :P

Het gekke is dat met dat ontluchtingsventiel open er alleen maar meer lucht in de pomp lijkt te komen. Volgens de gebruiksaanwijzing moet je het ventiel open houden, de pomp aanzetten, wachten tot er water uit het ventiel komt en dan het ventiel dichtdraaien Maar zonder mijn hand op de uitlaat te houden stroomt er na 30 minuten nog geen water uit (ook niet met alleen de pomp, dus zonder solar mat). En ook met mijn hand erop duurt het vrij lang en als ik dan vervolgens naar de pomp ren om het ventiel dicht te draaien lijkt er alweer lucht ingekomen te zijn. Maar dat kan ik mis hebben.
Dennahz schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:59:
[...]

Nice man, strakke set-up! d:)b Wel raar van die luchtbellen, dat zou eigenlijk niet mogen gebeuren als alles volledig goed afgesloten is. Misschien is idd de doorvoer niet helemaal optimaal?

[...]
Je zou inderdaad zeggen dat het niet kan gebeuren als alles afgesloten is, misschien was het nog lucht wat ergens verstopt zat. Dat is het nadeel van 12 meter niet-doorzichtige buis, alleen bij de 3 meter die wel doorzichtig is zie ik de luchtbellen. In de rest van het systeem kan ik niet zien of er wat zit.
metteko schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:06:
ivm die luchtbellen: zit uw inlaat van het zwembad onder water of niet? Wanneer uw pomp uitvalt kan hij hier namelijk water aanzuigen. Uw matten liggen hoger dan de uitlaat van het zwembad en dus stroomt het water gedeeltelijk terug naar het zwembad. Dus ik vermoed dat het opgelost kan zijn wanneer u wat meer water in het zwembad doet zodat de inlaat onder water komt.
De inlaat zit ruim onderwater (en de uitlaat net onder water) dus er zou inderdaad geen lucht bij moeten komen.

Denk naar aanleiding van jullie opmerkingen dat er her en der nog lucht in het systeem zat (in de in totaal 15 meter slang/pomp/solar mat) en dat dat steeds ophoopte in de knikken. Ik ga het gewoon nog ff aankijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:32
Thy... schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:40:

[Afbeelding]

Chloordrijver in het bad

Denk persoonlijk dat het probleem niet in de solarmatten zit.
Een beetje verhoging moet geen probleem zijn en waar moet die lucht dan vandaan komen als het dicht zit?
Zomaar een gok zit de rubberen ring van je pomp goed ?

Ik heb hier eentje van bestway en die had geen rubberen ring waardoor ik luchtbellen had.
Dus zomaar een gok dat wellicht deze niet goed dichtzit ?

Heb je hem ontlucht ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauki
Nice! Meer moet het toch niet zijn? Heb je daar ook isolatie van de binnenkant zitten voor het geluid? Ga me daar deze week even mee bezig houden. Benieuwd hoeveel zoiets scheelt qua geluid eigenlijk. Misschien is het dan wel realistisch om alles 24/7 te laten draaien als het water warm moet :)
Zit geen isolatie aan de binnenkant. Met het deksel dicht valt het heel goed mee qua geluid.

Deze constructie heeft vorig jaar buiten gestaan van juni tot en met september. Indien deze heel het jaar zou buiten staan dien je wel zoals @vso al aangaf voor wat meer "bescherming" te zorgen tegen de elementen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
https://www.rhodos-shop.n...rJXHDAReEtXxoCErUQAvD_BwE

Kan dit koppelstuk gebruikt worden om een 32mm slang aan te sluiten om een 38mm ZFP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
MdO82 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:19:
[...]

Denk persoonlijk dat het probleem niet in de solarmatten zit.
Een beetje verhoging moet geen probleem zijn en waar moet die lucht dan vandaan komen als het dicht zit?
Zomaar een gok zit de rubberen ring van je pomp goed ?

Ik heb hier eentje van bestway en die had geen rubberen ring waardoor ik luchtbellen had.
Dus zomaar een gok dat wellicht deze niet goed dichtzit ?

Heb je hem ontlucht ?
Ik weet vrij zeker dat alle rubberen ringen in de pomp zitten, want hij lekt ook absoluut niet, maar zal het nog eens controleren.

Ontluchten heb ik wel gedaan, maar leek niet echt te werken. Maar misschien was ik te ongeduldig, ga het gewoon nog eens proberen. Gezien het een gesloten systeem is, nergens lekt en de inlaat en uitlaat onder water zitten moet het haast wel lucht zijn wat nog in de leidingen zat, maar ik niet zag omdat het grootste deel van de leidingen niet doorzichtig is. Dank voor alle tips!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• K-Jay

K-Jay

Klaas Jan

BeeJee78 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:31:
https://www.rhodos-shop.n...rJXHDAReEtXxoCErUQAvD_BwE

Kan dit koppelstuk gebruikt worden om een 32mm slang aan te sluiten om een 38mm ZFP?
Ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Thx, ik bedoel trouwens of dit koppelstuk rechtstreeks op de pomp kan. Was ik ff vergeten te vermelden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K-Jay

K-Jay

Klaas Jan

Yes, die donkergrijze wartel schroef je op de pomp. De 32mm slang klem je dan aan het lichtgrijze uitsteeksel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Thy... schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:33:
[...]

Ik weet vrij zeker dat alle rubberen ringen in de pomp zitten, want hij lekt ook absoluut niet, maar zal het nog eens controleren.

Ontluchten heb ik wel gedaan, maar leek niet echt te werken. Maar misschien was ik te ongeduldig, ga het gewoon nog eens proberen. Gezien het een gesloten systeem is, nergens lekt en de inlaat en uitlaat onder water zitten moet het haast wel lucht zijn wat nog in de leidingen zat, maar ik niet zag omdat het grootste deel van de leidingen niet doorzichtig is. Dank voor alle tips!
Het is vrij lastig alles "luchtdicht" te krijgen .. wat je zou kunnen doen is bv de rubber wegschuiven (waar mogelijk .. paar slagen nylontape .. rubber terug, en wat vasiline(zuurvrij) ..

Maar zolang alles onder je waterniveau zit zou je alles moeten kunnen ontluchten, overgens is lucht niet super erg ..zolang je mat "krimpt" (opbollen) wanneer de pomp aanstaat .. gaat alles goed ..

Vergeet niet dat het nog 1 a 2 maanden duurt voordat de zon echt gunstig staat, als je mat nu warm is (pomp uit) en hij koelt af wanneer je pomp aanzet is dat een goed teken . je moet je zorgen maken als de mat warm blijft en het is niet super heet .. en niemand zegt dat je die blauwe pijp niet zwart mag maken :) (spuitbusje bij de action)

En als je een doorzichtige plastic bak eroverheen zet zodat de wind minder vat heeft.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BeeJee78 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:45:
[...]

Thx, ik bedoel trouwens of dit koppelstuk rechtstreeks op de pomp kan. Was ik ff vergeten te vermelden 8)7
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2xLZ5JM.jpg
blauwe slang zit op de de aansluiting die jij bedoelt

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-06 14:37
Ik had zaterdag het zwembad schoongemaakt om opnieuw te vullen. Tevens was mijn "nieuwe" 2dehands installatie klaar.

Dus de slang in het bad gehangen en laten vullen. De volgende ochtend al vroeg wezen kijken bij het bad en het zag er allemaal prima uit. Nou dan even de pomp voor het eerst testen. Dit ging ook prima, echter bleek de 6-weg klep te lekken. Daarom vrouwlief erbij gehaald en e.e.a. bekeken, maar zij zag dat ook ons zwembad lekte. Daarom besloten het bad weer leeg te pompen en dit richting vijver te pompen, ik had toch nog geen chemicaliën toegevoegd.

Nu heb ik dus een nieuwe pakking besteld welke ik morgen binnen verwacht en tevens kan ik gaan zoeken naar het lek in de hoop dat ik het kan plakken.

Verder ook maar gelijk een nieuw solarzeil en oprolsysteem gekocht en dit op het bad gemonteerd.

Heeft er van hier al iemand ervaring met het opsporen en repararen van een lekkage aan de onderzijde van het zwembad?

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Lieftalig schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:57:
Wilde inderdaad ook werken met een vuurkorf en spiraal. Komt de kleurverandering door roestig staal of wat is precies het nadeel van deze techniek?
"nadeel" is dat je veel hout /kolen verstookt :) ipv elektra , teminste kunnen buren als nadeel opvatten :)

Zou geen staal/ijzer nemen eerder iets wat RVS/Koper is ..
Ik ben aan het wachten op levering van HBM zodat ik mijn diy projectje van verwarming door kan zetten .. zag laatst een leuk DIY warmte wisselaar ding

maar zit een beetje te verzinnen hoe ik dit in elkaar kan frutselen .. solderen tja daar is vuur te heet voor ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
EdwinC schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:11:
Ik had zaterdag het zwembad schoongemaakt om opnieuw te vullen. Tevens was mijn "nieuwe" 2dehands installatie klaar.

Dus de slang in het bad gehangen en laten vullen. De volgende ochtend al vroeg wezen kijken bij het bad en het zag er allemaal prima uit. Nou dan even de pomp voor het eerst testen. Dit ging ook prima, echter bleek de 6-weg klep te lekken. Daarom vrouwlief erbij gehaald en e.e.a. bekeken, maar zij zag dat ook ons zwembad lekte. Daarom besloten het bad weer leeg te pompen en dit richting vijver te pompen, ik had toch nog geen chemicaliën toegevoegd.

Nu heb ik dus een nieuwe pakking besteld welke ik morgen binnen verwacht en tevens kan ik gaan zoeken naar het lek in de hoop dat ik het kan plakken.

Verder ook maar gelijk een nieuw solarzeil en oprolsysteem gekocht en dit op het bad gemonteerd.

Heeft er van hier al iemand ervaring met het opsporen en repararen van een lekkage aan de onderzijde van het zwembad?
tja plakken is mij tot op heden nog niet goed bevallen .. en voor de prijs/ergenis zou ik je daarom een nieuwe adviseren .. (intex vraagt je zwembad kapot te maken voor garantie)

Tja vanalles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Blacksea
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 26-08-2023
Beste medeforummers,

Ik ben nieuw op dit forum, ik zal mij daarom even voorstellen. Ik ben Yusuf, 32 jaar, getrouwd, 2 kinderen van 2 en 4.

Na tig uren gelezen te hebben op dit forum, heb ik in de afgelopen weken mijn spullen bij elkaar gekocht (inmiddels ben ik z’n €1000 euro lichter hehe). Dus laat het mooie weer maar komen! Ik heb een intex ultraftame 3x2m, intex ZFP 6M3, intex zoutwatersysteem (klein) en 5M2 EPDM solarmatten. Vandaag heb ik het bad (deels) opgezet/aangesloten. Zie hieronder de foto’s. Het is aardig gelukt moet ik zeggen. Ik heb toch een aantal vragen:
- Volgens mij heb ik lucht in mijn systeem zitten? Mijn voorfilter zit wel vol met water, maar toch zit er een klein beetje lucht in. Als ik het ventiel opendraai met pomp aan, zakt het waterniveau. Met pomp uit laat ik de filter vol lopen en zodra het water uit het ventiel komt, draai ik deze dicht. Zie foto, of zit het zo goed?
- Slang van ZFP naar bypass gaat iets heen en weer. Normaal? Of een andere reden?
- Bypass (ook met Y stukken voor een betere flow, met dank aan @vso ). Ik heb nu de bypass bevestigd met klemmen van 50mm op een plank. Zijn er andere manieren hiervoor?

De in- en uitlaat gaten heb ik ingesneden. Gisteravond tijdens het koppelen draaide ik echter 1 afsluitkraan kapot (vandaar dus nu 1 afsluiter) ik heb inmiddels een nieuwe besteld.

Morgen ga ik de solarmatten op het dak van mijn schuurtje plaatsen. Foto’s volgen nog. Ik wens iedereen een fijn zwemseizoen toe!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOx3iEOX642FcgLA5NC9j3HT2FA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8AFgjG3u0uMmPHDGaryN0obX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZ3ejJrBs3I6SiCqBCLnnTeRX6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6M5nTtw10eZRDvETMQ72jNb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MQFqxYZxOa-x_bcn-voo4GuQ6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kszl9XDUlFtKeD4dibnJKORk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goeeTlDJGbg8tT4UqAppqHOBXqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ue3iy4i9yHNSdbeWsJHSF3ME.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Blacksea schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:13:
Beste medeforummers,

Ik ben nieuw op dit forum, ik zal mij daarom even voorstellen. Ik ben Yusuf, 32 jaar, getrouwd, 2 kinderen van 2 en 4.

Na tig uren gelezen te hebben op dit forum, heb ik in de afgelopen weken mijn spullen bij elkaar gekocht (inmiddels ben ik z’n €1000 euro lichter hehe). Dus laat het mooie weer maar komen! Ik heb een intex ultraftame 3x2m, intex ZFP 6M3, intex zoutwatersysteem (klein) en 5M2 EPDM solarmatten. Vandaag heb ik het bad (deels) opgezet/aangesloten. Zie hieronder de foto’s. Het is aardig gelukt moet ik zeggen. Ik heb toch een aantal vragen:
- Volgens mij heb ik lucht in mijn systeem zitten? Mijn voorfilter zit wel vol met water, maar toch zit er een klein beetje lucht in. Als ik het ventiel opendraai met pomp aan, zakt het waterniveau. Met pomp uit laat ik de filter vol lopen en zodra het water uit het ventiel komt, draai ik deze dicht. Zie foto, of zit het zo goed?
- Slang van ZFP naar bypass gaat iets heen en weer. Normaal? Of een andere reden?
- Bypass (ook met Y stukken voor een betere flow, met dank aan @vso ). Ik heb nu de bypass bevestigd met klemmen van 50mm op een plank. Zijn er andere manieren hiervoor?
Leuk dat je foto's deelt !!! altijd +1 :) mooi gedaan ook

Kan je ons vertellen hoe je dit elektrisch in elkaar hebt gestoken ? (kwa aansluitingen) .. hoe is je ervaring met het "afregelen" ..

Tipje(s) ..
- Koop een poolnoodel en snij hem in + korte lengtes zodat je dat het over plankjes (ductape/gat) kan schuiven .. ter bescherming van je slang) . kost 1 euro als je ze vind.

Ga je nog gaten maken voor je slangen naar het dak ?
De in- en uitlaat gaten heb ik ingesneden. Gisteravond tijdens het koppelen draaide ik echter 1 afsluitkraan kapot (vandaar dus nu 1 afsluiter) ik heb inmiddels een nieuwe besteld.
kan je hier iets over uitbreiden .. ik heb niet echt het idee dat ze fragiel zijn en wat is er dan defect geraakt ?
Morgen ga ik de solarmatten op het dak van mijn schuurtje plaatsen. Foto’s volgen nog. Ik wens iedereen een fijn zwemseizoen toe!
geniet er ook van met je gezin !

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2022
vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:54:
[...]

mooi +1, ik denk wel uitdagend met regen .. teminste verfje zal veel schelen ..

@BeeJee78 je kan je isolatie materiaal ertegenaan drukken aan de binnenkant .. je hoeft niet 100% vast te lijmen ..
32/38mm slang heeft voordeel dat je wat mobiel(er) bent met je bouwwerk .. pijp is vaste opstelling.

@arnoldvalk nee dit is de goedkope (waardeloze) set zoek er 1 met 3 kranen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7ws--L3a7mzX6x6PrktTEZEiso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGx77vfzUsEv2e2Zrc9X1YCh.jpg?f=fotoalbum_large
Heb deze erop zitten spullen van VDL werkt super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2022
Beste medeforummers,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Maurice2020 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:08:
[...]

[Afbeelding]
Heb deze erop zitten spullen van VDL werkt super
heb hetzelfde als @Blacksea hierboven post .. (alleen meer pijp ipv slang) .. maar ook met Y stukken .. en 45 graden bochten ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernerchuck
Beste medeforummers,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie opstelling, is dat een standaard bypasskit of zelf samengesteld? Wat zijn nu de beste en waar te halen, ik zie er verschillende op de diverse sites..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
wernerchuck schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:44:
[...]

Mooie opstelling, is dat een standaard bypasskit of zelf samengesteld? Wat zijn nu de beste en waar te halen, ik zie er verschillende op de diverse sites..
je kan de bouwmarkt inlopen, maar dan mis je de slang-tule(s) .

Bestel je er 1 met 3 losse kranen krijg je T-stukken + lijm + schoonmaakmiddel erbij (60,-) maar wel slang-tule en dan moet je alsnog naar de bouwmarkt voor Y-stukken en pijp enzo

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernerchuck
vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:46:
[...]

je kan de bouwmarkt inlopen, maar dan mis je de slang-tule(s) .

Bestel je er 1 met 3 losse kranen krijg je T-stukken + lijm + schoonmaakmiddel erbij (60,-) maar wel slang-tule en dan moet je alsnog naar de bouwmarkt voor Y-stukken en pijp enzo
Beter gewoon online bestellen, nog voorkeur welk merk of type?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
wernerchuck schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:53:
[...]

Nu in beide gevallen bouwmarkt .. wegens Y-stukken, pijp en 45 graden bochten .. en mof.

Als je pijp gebruikt, = minder slang (slang is 4,50 per meter .. en een pijp bv 1 euro ofzo)
daarnaast kan je later nog inkorten of verlengen ..

Wat bij voorbeeld https://toppy.nl/product/...zwembad-warmtepompen.html hierin zit kan je wel mee uit de voeten daar niet van .. maar als je daarmee later nog wat wilt moet je gaan verhitten met een verfafbrander oid .. (zware fohn) .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwarsdrijver
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-06 21:31
Goedemiddag, bij de Praxis had ik Bestway Power steel 404 in de aanbieding gekocht. zeg maar dit model:
https://www.rhodos-shop.n...d-power-steel-404-201-100
maar omdat Praxis nooit uitgeleverd heeft en ik met hemelvaart / zomer vakantie een zwembad wil hebben (vakanties zijn wat onzeker in deze tijd) heb ik deze besteld van 5700 liter.

nu ben ik nieuw in de zwembaden wereld, dus wat vragen.

deze heb zandpomp heb ik besteld. deze levert 3,0m3 per uur. deze kan ik nog afbestellen. hij staat bij een praxis gereserveerd.

om te verwarmen heb ik dit besteld: Solar Paneel Kappa 3380

Nu geven ze echter aan dat ik ten minste een 4000 liter/uur filterpomp nodig heb.

wat denken jullie, zal 3000 liter/uur binnen de marge zitten of adviseren jullie om bijvoorbeeld de Bestway 5700 liter / uur pomp op de kop te tikken (wat al best lastig is, alles is uitverkocht)

en kom ik met klemmetjes / slangetjes uit. eigenlijk heb je nog een bypass nodig volgens mij.

Edit:
1* bij hornbach hebben ze ook deze. die is exact 4000 liter / uur.
2* en oh ja, ik heb ipv zand en glas: flowclear polysphere filtermatiaal gekocht
3* en als laatste moet ik nog met chloor aan de slag ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door dwarsdrijver op 18-05-2020 17:19 . Reden: 1 2 en 3 toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
dwarsdrijver schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:15:
deze heb zandpomp heb ik besteld. deze levert 3,0m3 per uur. deze kan ik nog afbestellen. hij staat bij een praxis gereserveerd.
zeker dat hier ook een pomp bij is? Ik zie precies enkel maar een filter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwarsdrijver
metteko schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:56:
[...]

zeker dat hier ook een pomp bij is? Ik zie precies enkel maar een filter...
Hier een beter link.
https://www.rhodos-shop.nl/bestway-flowclear-zandfilter-3m

aan de specs te zien, denk ik wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• metteko
ok, die pagina is idd duidelijker. my bad :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwarsdrijver
metteko schreef op maandag 18 mei 2020 @ 18:06:
ok, die pagina is idd duidelijker. my bad :-)
Maar wat denk je?

5700l zwembad
Solarpanel met advies 4000l doorvoer / uur

3000l/u pomp Van bestway kopen
Of de hornbach pomp van 4000l/u kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
wernerchuck schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:53:
[...]

https://pvcvoordeel.nl/pvc-druk-hulpstukken-vdl/ > zelf samenstellen :)

Maar dat is wat ik heb gedaan. Voor de heen is een kant en klare set makkelijker...
dwarsdrijver schreef op maandag 18 mei 2020 @ 18:37:
[...]
Maar wat denk je?

5700l zwembad
Solarpanel met advies 4000l doorvoer / uur

3000l/u pomp Van bestway kopen
Of de hornbach pomp van 4000l/u kopen
4 m3/u pomp nemen. Die 4m3/u ga je nooit halen dus zelfs een 6 m/3 kan prima af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwarsdrijver
Jazsie schreef op maandag 18 mei 2020 @ 18:51:

4 m3/u pomp nemen. Die 4m3/u ga je nooit halen dus zelfs een 6 m/3 kan prima af.
4m3 pomp nemen snap ik. thanks. wat bedoel je met 'zelf' een 6m/3 kan prima af? Is meer capaciteit niet altijd beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@dwarsdrijver Jazsie heeft min of meer gelijk
bad is 6.x kuub inhoud dus erhm .. maar voor de pomp zelf maakt dit niet veel uit ..

Daarnaast denk ik niet dat je veel plezier beleeft met je zonne verwarming (als je er 1 besteld) .. 1 graad per uur is per m2 (grof gezegt) dus in jou geval moet je die 1ne graad per 6 uur rekenen ..
Jazsie schreef op maandag 18 mei 2020 @ 18:51:
Als hij dat "zonneding' op dak legt trek je het niet met een 3 of 4 kuub ..(opvoer hoogte)

We weten ook niet hoeveel de solar ding afremt ..
dwarsdrijver schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:04:
4m3 pomp nemen snap ik. thanks. wat bedoel je met 'zelf' een 6m/3 kan prima af? Is meer capaciteit niet altijd beter?
ja het is in theorie beter, (schoner water) maar als je verwarmt via de zon draai je langer heb je effectief het zelfde effect. ..

[ Voor 21% gewijzigd door vso op 18-05-2020 21:05 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwarsdrijver
@vso thanks. wat zou jij doen om 6 kuub via de zon te verwarmen? het plan is om het panel (reeds besteld ;-) ) op de grond naast het zwembad te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
dwarsdrijver schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:18:
@vso thanks. wat zou jij doen om 6 kuub via de zon te verwarmen? het plan is om het panel (reeds besteld ;-) ) op de grond naast het zwembad te zetten.
Op de grond kan je prima af met 4 m3/u. Ga je later het geheel op een dak/schuur plaatsen dan moet je overstappen naar een nog zwaardere zandfilterpomp. Vandaar dat ik zei dat 6 m3/u nog beter is.

Alleen afhankelijk van hoeveel matten zit je zelfs dan mogelijk tegen 8 m3/u te kijken...

Of stel je wilt volgend jaar overstappen naar zoutwatersysteem, dan heb je ook te weinig aan een 4 m3/u zandfilterpomp in combinatie met solar mat..

Dus even goed kijken wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@dwarsdrijver wat @Jazsie zegt ..

+

Reken op voor 1 graad per uur omhoog, 1 vierkante meter oppervlakte . aan "solarmeuk" ..

men is weg hier van matten (epdm matten) . en op @Maurice2020 zoeken of epdm levert je genoeg op in dit topic :+

o zoiezo is verwarming in dit topic een 'zonnige"(lees "hete") discussie

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 18-05-2020 21:44 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwarsdrijver
@Jazsie @vso

deze dus: morgen nog is huis.
https://www.bol.com/nl/p/...UNAgw_0_17.21.ProductPage

is dat erg intex pomp? bestway zwembad?

ik ga zoeken op epdm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-06 22:56
dwarsdrijver schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:46:
@Jazsie @vso

ik ga zoeken op epdm
ik heb hem hier besteld.. was ook volgende dag in huis..

209,-- daar
https://www.heuts.nl/intex-zandfilterpomp-8m3h

scheelt toch weer 39e ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@dwarsdrijver 8 kuub is overkil zoals @Jazsie uitlegde .. en je geeft zelf aan dat je niet 3 m of 5 meter het dak op moet oid ..

Vergeet je bypass niet ..

nee zwembad merken zijn redelijk uitwisselbaar er zit hier en daar maar paar mm verschil ..

je kan nog terug zoeken, ik zou zelf een 6kuub pomp denk ik adviseren .. kan je 3m omhoog mee ..

ik heb een vaag vermoeden dat deze https://www.bol.com/nl/p/...p-6-m-u/9200000077299461/ beter is dan een digital display ding ..

hier kan je wellicht makkelijker een domotica ding tussen mikken

[ Voor 42% gewijzigd door vso op 18-05-2020 21:57 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
dwarsdrijver schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:46:
@Jazsie @vso

ik ga zoeken op epdm
Dus je wilt gaan uitbreiden en de hoogte in gaan met de solar matten? Anders ga voor een 6 m3/u, meer dan zat.
https://www.heuts.nl/intex-zandfilterpomp-6m3h

Stroom verbruik is ook hoger van deze grotere zandfilterpompen, ook iets om op te letten.

Vergeet idd bypass niet zoals @vso aankaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwarsdrijver
Jazsie schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:14:
[...]

Dus je wilt gaan uitbreiden en de hoogte in gaan met de solar matten? Anders ga voor een 6 m3/u, meer dan zat.
https://www.heuts.nl/intex-zandfilterpomp-6m3h

Stroom verbruik is ook hoger van deze grotere zandfilterpompen, ook iets om op te letten.

Vergeet idd bypass niet zoals @vso aankaart.
in de hoogte is niet de bedoeling, maar mogelijk zoutwaterfilter wel in de toekomst.
Pagina: 1 ... 17 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.